(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 مرداد 1391 - شماره 20268

عضو كميسيون برنامه و بودجه اعلام كرد
مجلس وضعيت گندم را ساماندهي مي كند
با ابلاغ بخشنامه حذف ارز مسافرتي سهميه ارز زيارتي نصف شد
با اعمال تحريم هاي غرب رخ داد
كاهش 25 درصدي سرمايه گذاري ايرانيان در بخش املاك امارات
به علت وقت كشي
شركت چيني از توسعه فاز 11 پارس اخراج شد
ايران انحصار بيمه كشتيراني اروپا را شكست
عضو كارگروه حمايت از توليد: قطع آب ، برق و گاز صنايع بدهكار منتفي شد
قاسمي اعلام كرد
حمايت وزارت نفت از سازندگان داخلي قطعات و تجهيزات مورد نياز
توزيع محصولات لبني كم چرب و ارزان
معاون سازمان توسعه و تجارت خبر داد
واردات در مقابل صادرات محدوديتي ندارد
كوتاه اقتصادي
مرغ از سبد كالايي كارمندان پريد


عضو كميسيون برنامه و بودجه اعلام كرد

مجلس وضعيت گندم را ساماندهي مي كند

يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از ميزان نرخي كه دولت براي خريد تضميني گندم تعيين كرده است، گفت: نمايندگان همه تلاش خود را براي ساماندهي وضعيت گندم خواهند كرد.
عزت الله يوسفيان ملا در گفت وگو با مهر در خصوص وضعيت توليد گندم در كشور، اظهار داشت: متأسفانه به دليل سياست گذاري نامناسب در بخش تعيين نرخ خريد تضميني گندم، هم اكنون كشاورزان گندم خود را كه از آن قوت لايموت مردم تهيه مي شود، با قيمت بالاتر به واسطه ها مي فروشند.
وي اضافه كرد: از سوي ديگر واسطه ها به دليل افزايش قيمت نهاده هاي دام و طيور از فرصت به وجود آمده استفاده مي كنند و اين گندم را يا به صورت مستقيم به مرغداران و دامداران مي فروشند و يا آن را در اختيار صنايع توليد خوراك دام و طيور مي گذارند.
نماينده مردم آمل در مجلس با ابراز تأسف از تبديل گندم به خوراك دام و طيور بيان داشت: اين شرايط در حالي است كه مسئولان مربوطه به جاي حمايت از توليد داخلي گندم در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني، اقدام به واردات اين محصول استراتژيك از كشورهايي مثل پاكستان مي كنند.
رئيس كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس افزود: دولت بايد افزايش نرخ خريد تضميني محصولات كشاورزي به ويژه محصولات استراتژيكي مثل گندم را افزايش دهد.
وي اضافه كرد: البته نمايندگان هم در مجلس همه تلاش خود را براي ساماندهي وضعيت گندم در كشور خواهند كرد تا بيش از اين به كشاورزان آسيب وارد نشود.
بنابر اين گزارش: در حالي چندي پيش نرخ خريد تضميني هر كيلوگرم گندم از 395 به 420 تومان افزايش يافت كه براساس برآورد كارشناسي وزارت جهادكشاورزي، هزينه تمام شده محصول گندم بين 450 تا 500 تومان برآورد شده است.
تجمع سيلوداران
جمعي از سيلوداران بخش خصوصي سراسر كشور در اعتراض به عدم حمايت از سوي دولت ديروز در مقابل مجلس تجمع كردند.
صبح روز يكشنبه حدود 90 نفر از سيلوداران بخش خصوصي از مناطق مختلف كشور در اعتراض به وضعيت كاري خود مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
يكي از اين سيلوداران به خبرنگار مهر گفت: بخش خصوصي در سال 84 با مصوبه دولت براي ساخت سيلو سرمايه گذاري كرد. آن زمان كه صف هاي دو سه روزه پشت درهاي سيلو بود دولت مجوز اين كار را به بخش خصوصي داد در حالي كه امروز دولت حاضر نيست 250گرم گندم به سيلوهاي 80 هزار تني بدهد.
اين تجمع كنندگان علت چنين وضعيتي را وجود دلال هايي از معاونت بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان و تأكيد كردند وام هاي كلاني گرفته اند كه به دليل وضعيت كاري شان هم اكنون معوقه هاي زياد دارند و با مشكلات عظيمي روبرو شده اند و دولت نيز تعهدات اين سيلوداران را قبول ندارد.
به گفته يكي از اين تجمع كنندگان سال گذشته كميسيون اقتصادي مجلس براي رفع مشكلات سيلوداران به دولت فشار آورد و نامه اي هم به معاونت بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته شده است. اين سيلودار معتقد است هم اكنون به خاطر اين فشارها معاونت بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد فاز لج و لجبازي شده است.
كاهش تصدي دولت
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تأكيد بر اينكه تصدي دولت در تجارت گندم 70درصد كاهش يافته است، گفت: بخش خصوصي امسال حضور پررنگي در خريد گندم از كشاورزان داشته است.
عباس قبادي در گفتگو با مهر گفت: ميزان خريد گندم از كشاورزان در سال زراعي جاري از سوي شركت بازرگاني دولتي ايران، تاكنون به حدود 2ميليون تن رسيده است كه از كاهش دور از انتظاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته حكايت دارد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به سياست هاي اجرايي دولت در زمينه تشويق بخش خصوصي به حضور فعال در امر خريد گندم از كشاورزان، امسال گام بلندي در زمينه كاهش تصدي گري دولت برداشته شد؛ به نحوي كه تصدي دولت در تجارت گندم 70 درصد كاهش را تجربه كرده است.
وي تصريح كرد: آمارها نشانگر اين است كه تفاوت قيمت خريد و فروش گندم از سوي شركت بازرگاني دولتي ايران، بخش خصوصي و كارخانجات آردسازي را به حضوري فعال درعرصه خريد سوق داده، به نحوي كه حدود دو سوم از نيازهاي خود را به طور مستقيم از كشاورزان خريداري كرده اند.قبادي خاطرنشان كرد: تحقق اين امور نشان مي دهد كه سياست ها و برنامه ريزي هاي انجام شده در حوزه گندم، اصولي، علمي و دانش محور بوده و به درستي نيز اجرا شده است.


با ابلاغ بخشنامه حذف ارز مسافرتي سهميه ارز زيارتي نصف شد

با ابلاغ بخشنامه حذف ارز مسافرتي به شبكه بانكي، ميزان ارز زيارتي نيز كاهش يافت.
طبق بخشنامه بانك مركزي به بانك هاي خصوصي و دولتي، ارز مسافرتي قطع شده و بانك ها تنها به زائران كشورهاي عربستان، عراق و سوريه براي يك بار در سال 200 دلار آمريكا خواهند داد.
پس از گذشت چندين روز از سخنان رئيس كل بانك مركزي در جلسه غيرعلني مجلس شوراي اسلامي مبني بر تصميم حذف ارز مسافرتي، اين تصميم عملي شد.
البته در روزهاي گذشته حرف هاي رئيس كل بانك مركزي كه به نقل از نمايندگان مجلس حاضر در جلسه غيرعلني منتشر شده بود از تعلق گرفتن 400 دلار براي زائران كشورهاي عربستان، عراق و سوريه خبر مي داد كه اين رقم با بخشنامه به 200 دلار كاهش و عملياتي شد ضمن آنكه كودكان بين 2 تا 12سال كه قبلا از 50درصد سهميه ارزي برخوردار بودند نيز ديگر ارزي نخواهند داشت.
تثبيت ماندن
روي يك نرخ نيست
رئيس كل بانك مركزي عنوان كرد: تثبيت نرخ ارز به معناي اين نيست كه نرخ مرجع دلار بر روي يك رقم بماند.
محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا، در مورد سياست تثبيت نرخ ارز عنوان كرد: مفهوم تثبيت نرخ ارز اين نيست كه بر روي يك رقم بمانيم. ثبات نرخ ارز يعني جهش هاي بالا و پايين نرخ ارز را نداشته باشيم و بر روي يك روندي قرار داشته باشد.
رئيس كل بانك مركزي پيش از اين در مورد اختلاف ارز دولتي و بازار اعلام كرده بود كه بانك مركزي قصد ندارد نرخ رسمي دلار را افزايش دهد، بلكه مي خواهد نرخ غيررسمي دلار به نرخ رسمي نزديك شود. هرگز به اين فكر نمي كنيم كه قيمت ارز را به بازار آزاد بچسبانيم. در اين صورت معتقد هستيم قيمت كالاهاي وارداتي شديدا بالا خواهد رفت، ضمن اينكه مشكل ارزي نداريم.
اين در حالي است كه طي روزهاي اخير دلار در بازار آزاد نرخ هاي بالاي 1900 تومان را تجربه مي كند و اين به منزله اختلاف حداقل 700 توماني نرخ آزاد دلار با نرخ مرجع 1226 توماني است.


با اعمال تحريم هاي غرب رخ داد

كاهش 25 درصدي سرمايه گذاري ايرانيان در بخش املاك امارات

يك پايگاه اينترنتي در امارات اعلام كرد: با اعمال تحريم هاي غرب عليه ايران، سرمايه گذاري ايرانيان در بخش املاك دبي 25 درصد كاهش يافته است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي نشنال امارات، همزمان با اعمال تحريم هاي غرب عليه ايران، سرمايه گذاري ايرانيان در بخش املاك دبي در شش ماهه ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته يك چهارم كاهش يافته و به حدود 5/1 ميليارد درهم (3/408 ميليون دلار) رسيده است.
سرمايه گذاران ايراني پنجمين گروه بزرگ سرمايه گذار در دبي محسوب مي شوند، بطوري كه طبق آمارهاي رسمي اداره املاك دبي 1036 مورد خريد ويلا و آپارتمان توسط ايرانيان در اين شيخ نشين حاشيه خليج فارس در حال انجام است.
اما كارشناسان مطلع در زمينه املاك معتقدند: اگر تحريم هاي غرب عليه ايران نبود، سرمايه گذاري ايرانيان در بخش املاك دبي بيش از اينها مي بود. به گفته يكي از تجار ايراني ساكن دبي، ايرانيان براي انجام كارهاي بانكي و دريافت وام و انجام پرداخت هاي خود در بانك هاي اماراتي با مشكلات زيادي مواجه اند. اين فرد گفت: «ايرانيان نمي توانند پول خود را به امارات بياورند و همين مسئله سرمايه گذاري در بازار را بسيار مشكل كرده است.»
همچنين گزارش هايي از سنگ اندازي سيستم بانكي امارات براي انتقال پول ايراني ها به خارج از امارات منتشر و اعلام شده ايراني هايي كه مي خواهند سرمايه هاي خود را از امارات خارج كنند نمي توانند پول هاي خود را به ايرانيان انتقال دهند و براي انتقال به كشورهاي ديگر نيز فقط در مقادير محدود قادر به انجام اين كار هستند.
براساس آمارهاي رسمي املاك دبي، در شش ماهه ابتدايي سال گذشته ميلادي، ايرانيان با خريد 1124 ملك به ارزش 9/1 ميليارد درهم، چهارمين گروه بزرگ خريدار املاك پس از هندي ها، انگليسي ها و پاكستاني ها در دبي بودند.
به گفته مايلز بوش، مدير عامل يك شركت املاك، اشتهاي خريداران ايراني كاملاً فروكش كرده است. وي افزود: خلأ ناشي از كاهش حضور سرمايه گذاران ايراني را سرمايه گذاران متمولي از كشورهاي يونان، اسپانيا و انگليس كه به دنبال فرار از تبعات بحران حوزه يورو هستند، پركرده است.
 


به علت وقت كشي

شركت چيني از توسعه فاز 11 پارس اخراج شد

شركت CNPC چين همزمان با تاخير و وقت كشي بي سابقه در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي، تمامي كارشناسان خود در عسلويه را به پكن بازگردانده است.
به گزارش مهر، در حال حاضر تاخير و وقت كشي شركت CNPC چين در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي از مرز يكهزار و 130 روز گذشته و اين شركت آسيايي حتي عمليات تسطيح زمين، فنس كشي و تجهيز كارگاه اين پروژه 5 ميليارد دلاري را در عسلويه آغاز نكرده است.
در حالي مسئولان وزارت نفت ماهانه از ارائه اولتيماتوم هاي جديد و فسخ احتمالي قرارداد گازي شركت CNPC چين در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي خبر مي دهند اما اين اقدامات تاكنون منجر به آغاز عمليات اجرايي اين پروژه مشترك گازي نشده است.
پيگيري ها از وزارت نفت نشان مي دهد كه اخيرا شركت چيني CNPC 30 نفر از كارشناسان خود را از عسلويه فراخوانده است و اين افراد به پكن عزيمت كرده اند، ضمن آنكه دفتر فعاليت اين شركت چيني هم در تهران به حالت نيمه تعطيل درآمده است.
تاخير و عدم پايبندي CNPC چين به قرارداد طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي در حالي تاكنون بيش از 11 ميليارد دلار زيان ناشي از عدم استخراج گاز و توليد محصولات مختلف گازي و ميعانات گازي براي اقتصاد كشور به همراه داشته است كه اين شركت آسيايي در كشورهاي همسايه همچون عراق طرح هاي توسعه نفت و گاز را زودتر از برنامه زمان بندي اجرايي كرده است.
بنابراين گزارش: سال گذشته وزارت نيرو بعد از آنكه يك شركت چيني در تامين فاينانس ساخت سد بختياري به عنوان بلندترين سد بتوني دو قوسي جهان تاخير و وقت كشي كرد، اين شركت آسيايي را از صنعت آب و برق ايران اخراج كرد.
با اين وجود، هنوز وضعيت اين قرارداد استراتژيك گازي در وزارت نفت تعيين تكليف نشده است. با اين وجود اخيرا تعدادي از پيمانكاران و سازندگان ايراني شاغل در پارس جنوبي آمادگي خود را براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي اعلام كرده اند و اين پيشنهادها به طور رسمي به وزارت نفت ارسال شده است.
رستم قاسمي وزير نفت در آخرين اظهارنظر رسمي (4 تير 1391) با اعلام اينكه به رهبر معظم انقلاب قولي مبني بر تعيين تكليف تمامي ميادين مشترك نفت و گاز ايران داده ايم، گفته بود: بر اين اساس تا پايان سالجاري وضعيت توسعه برخي از ميادين مشترك نفت وگاز بلاتكليف (همچون فاز 11 پارس جنوبي) مشخص مي شود.
اين عضو كابينه دولت دهم همچنين در حاشيه برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين المللي نفت تهران (فروردين 91) از تعيين زمان يكماهه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي توسط CNPC خبر داد و اعلام كرده بود: در صورتي كه به طور جدي اين پروژه گازي اجرايي نشود قرارداد گازي چيني ها در پارس جنوبي لغو مي شود.
قرارداد اين فاز مشترك پارس جنوبي خردادماه سال 1388 با كنار گذاشتن شركتهايي همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزي، براي شتاب در توسعه اين ميدان مشترك گازي با قطر به چين به ارزش تقريبي پنج ميليارد دلار واگذار شده بود.
البته تاخير و وقت كشي شركت هاي چيني تنها مربوط به فاز 11 پارس جنوبي نيست و اين شركتهاي آسيايي در طرح توسعه ميدان گازي پارس شمالي، آزادگان جنوبي و يادآوران با تاخيرهاي متعددي روبرو هستند.
قابل ذكر است با وجود پيشرفت مطلوب عمليات اجرايي طرح توسعه فازهاي 35 ماهه و فازهاي موجود پارس جنوبي، هنوز وضعيت فاز 11 اين ميدان مشترك گازي در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس تعيين تكليف نشده است.
 


ايران انحصار بيمه كشتيراني اروپا را شكست

مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي با بيان اينكه علي رغم ادعاي غربي ها كشتيراني ايران و هند 2 سال است وارد خليج فارس نشده است، اظهار داشت: با ايجاد بيمه ايراني انحصار بيمه هاي كشتيراني اروپايي را شكستيم.
محمد حسن داجمر در گفت وگو با خبرگزاري فارس؛ اظهار داشت: قراردادهاي دوجانبه و سه جانبه ما با همه كشورها در حال اجرا است و فقط در خصوص كشتيراني ايران و هند اخيراً غربي ها به دولت هند فشار آورده اند تا كشتيراني دولتي اين كشور با ما همكاري نداشته باشند كه البته سطح مراودات ما با اين كشتيراني آنقدر نبود كه بخواهد تأثير زيادي بگذارند لذا هيچ مشكلي در اين زمينه پيش نخواهد آمد.
وي با اشاره به فشار غربي ها به دولت هند اظهار داشت: علي رغم ادعاي غربي ها فشاري كه آنها به دولت هند آورده اند غيرواقعي و بيشتر جنبه سياسي دارد چرا كه در دو سال گذشته كشتيراني ايران و هند اصلاً وارد خليج فارس نشده اند در حالي كه غربي ها ادعا كرده اند اين كشتي ها در زمينه هسته اي با ايران فعاليت كرده است.
مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران گفت: تحريم بيمه هاي خارجي باعث شد تا ما بتوانيم بيمه ايراني را راه اندازي كنيم و اين موهبتي است كه تحريم ها به ما داده اند چرا كه بيش از اين انحصار بيمه هاي كشتيراني در اختيار اروپايي ها بود و كشورهاي خيلي كمي اين بيمه ها را داشته اند اما با همكاري دولت ما موفق شديم بيمه كشتيراني ايراني ايجاد كنيم.
وي در واكنش به اين سؤال كه در حال حاضر وضعيت شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به لحاظ سود و زيان چگونه است اظهار كرد: وضعيت كشتيراني در دنيا خراب است و ربطي به ايران و تحريم ها ندارد چرا كه حجم تجارت دنيا به لحاظ بحران اقتصادي در اروپا پايين آمده و قيمت سوخت نيز بالا رفته است.


عضو كارگروه حمايت از توليد: قطع آب ، برق و گاز صنايع بدهكار منتفي شد

عضو كارگروه حمايت از توليد با تاكيد بر لزوم تشكيل يك ستاد ويژه با حضور سران سه قوه براي حل مشكلات بخش صنعت در سال «توليد ملي» گفت: انتظاري كه از نامگذاري امسال داشتيم، تاكنون محقق نشده است.
محسن شركا در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه فعلا قطع آب، برق و گاز صنايع بدهكار منتفي است، اظهار داشت: استانداران چند استان از جمله خراسان رضوي در اين قضيه وارد شده و اعلام كرده اند كه آب، برق و گاز هيچ كارخانه اي نبايد قطع شود مگر اينكه قبل از آن موضوع با استانداري مطرح شده باشد.
وي ادامه داد: در حال حاضر بخش توليد با مشكلات مختلفي از جمله گشايش اعتبار روبرو است و اتفاق خاصي كه در شأن سال حمايت از توليد ملي باشد، صورت نگرفته است.
وي تصريح كرد: انتظاري كه از نامگذاري امسال داشتيم اين بود كه يك حركت جهادي اتفاق بيفتد و مشكلات بخش توليد برطرف شود كه اين مسئله تاكنون عملياتي نشده است.
شركا با تاكيد بر لزوم تشكيل يك ستاد ويژه با حضور سران سه قوه براي حل مشكلات بخش توليد در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني اظهار داشت: در سال جاري و با توجه به شرايط حاكم بر كشور، حمايت از توليدكنندگان داخلي علاوه بر تامين نياز كشور زمينه صادرات را نيز فراهم خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: تا زماني كه يك استراتژ ي واحد براي حمايت از توليد در كشور نداشته باشيم اتفاق خاصي در جهت حمايت از توليد ملي صورت نمي گيرد.
به گفته وي، براي حل اين مشكل بايد يك استراتژي مشخص توسط سه قوا تدوين و در دستور كار قرار گيرد.
عضو كارگروه حمايت از توليد با اشاره به بحث هاي مطرح شده در مورد تامين ارز مورد نياز بخش توليد، گفت: تامين مالي مورد نياز براي واردات مواد اوليه و ماشين آلات صنعتي بايد در اولويت قرار گيرد زيرا بخش كشاورزي و صنايع داخلي پتانسيل لازم را براي افزايش توليد دارا هستند.
وي تاكيد كرد: نبايد در شرايط فعلي به جاي واردات ماشين آلات صنعتي و مواد اوليه توليد به دنبال واردات كالاهاي لوكس باشيم.
وي همچنين با اشاره به وجود برخي فشارها در بخش توليد گفت: با وجود تمام محدوديت ها، صنعتگران به توليد ادامه مي دهند و حتي اگر شده با 20تا 30درصد ظرفيت خود فعال هستند.
شركا افزود: صنعتگران، توليد را رها نمي كنند و با وجود مشكلات تامين مالي باز هم فعاليت بخش صنعت ادامه دارد.


قاسمي اعلام كرد

حمايت وزارت نفت از سازندگان داخلي قطعات و تجهيزات مورد نياز

وزارت نفت با همكاري دولت و مجلس از سازندگان داخلي قطعات و تجهيزات مورد نياز صنعت نفت حمايت مي كند.
رستم قاسمي وزير نفت در ششمين نشست شوراي عالي توسعه توان داخل حوزه صنعت نفت كه با حضور صنعتگران و فعالان در اين بخش برگزار شد، اظهار كرد: بايد به سمت ساخت تمام قطعات و تجهيزات مورد نياز در كشور پيش رفته و به خودكفايي برسيم.
قاسمي افزود: سياست وزارت نفت، داخلي سازي است و با انتقال دانش فني به داخل، بايد ساخت داخل كالاهاي مورد نياز از سوي سازندگان داخلي گسترش يابد.
وي ادامه داد: امروز توان ساخت داخل مطلوب است و بايد از نظر كيفيت نيز، سازندگان تلاش بيشتر كنند و كالاهاي با كيفيت بالاتري توليد كنند.
وزير نفت تصريح كرد: وزارت نفت با حمايت دولت و مجلس از تمام سازندگان داخلي حمايت مي كند.
وزير نفت از سازندگان داخلي خواست تا با پيشنهادهاي سازنده خود مسير توسعه صنعت نفت را هموار كنند و با توجه به اين كه در جلسه هاي قبل تصميم هاي بسيار مفيدي گرفته شده اما اين گونه جلسه هاي مشترك مي تواند بسيار سازنده باشد.
قاسمي با تاكيد بر توسعه ميدان هاي مشترك ادامه داد: در پارس جنوبي بايد بيش از گذشته فعال باشيم و از ذخاير با ارزش اين ميدان مشترك به بهترين شكل ممكن استفاده كرده تا منافع كشورمان از اين ميدان تأمين شود.
وي با بيان اين كه سازندگان داخلي بايد مدت زمان ساخت و نيز قيمت هاي خود را تعديل كنند گفت: قيمت قطعات توليد شده از سوي سازندگان ايراني نبايد با سازندگان بين المللي تفاوت زيادي داشته و گران تر باشد.
وزير نفت افزود: در توسعه ميدان هاي يادآوران و آزادگان چيني ها پس از اولتيماتوم داده شده از سوي وزارت نفت فعاليت خود را آغاز كرده و تاكنون 20 دكل حفاري آورده اند.
وزير نفت با اشاره به پيشنهاد تشكيل صندوق حمايت از سازندگان اظهار كرد: اميدواريم با همكاري مثبت دولت و مجلس اين صندوق هرچه زودتر راه اندازي شود.
قاسمي افزود: امروز در تمام بخش ها شركت هاي ايراني سازنده فعال هستند و در صورت حمايت از اين شركت ها مي توان با تكيه بر دانش ايراني بسياري از قطعات مورد نياز را در داخل توليد كرد.
وي با بيان اين كه امروز توانايي هاي زيادي در ساخت كمپرسور وجود دارد، گفت: خوشبختانه ساخت توربين ها و كمپرسورهاي مورد نياز صنعت نفت در حال شتاب گرفتن است و قراردادهاي خوبي با شركت هاي داخلي براي ساخت منعقد شده است.


توزيع محصولات لبني كم چرب و ارزان

كارخانه هاي لبني به مناسبت ماه رمضان محصولات لبني كم چرب و ارزان قيمت را توزيع مي كنند.
«رضا باكري» دبير انجمن صنفي صنايع لبني، در گفت وگو با ايسنا درباره كمبود محصولات لبني كم چرب و ارزان قيمت در بازار مصرف اظهار كرد: به درخواست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و به منظور تمركز در عرضه مواد غذايي، فرآورده هاي لبني كم چرب در قالب شير، ماست و پنير در مراكز معرفي شده توزيع مي شوند.
وي تاكيد كرد: نيمي از ظرفيت كارخانه هاي لبني استان تهران به توليد محصولات كم چرب اختصاص يافته و اين محصولات به ميزان فراوان در بازار وجود دارند.
باكري تنها ايراد اين طرح را اجرايي نشدن آن در سطح 30 استان ديگر عنوان و اظهار كرد: استان تهران به دليل ماه رمضان اين طرح را سريعا و بدون هماهنگي با ديگر استان ها اجرا كرد و نيمي از ظرفيت كارخانه هاي لبني در كل استان را به محصولات كم چرب اختصاص داد اما بخشي از توليدات اين كارخانه ها به استان هاي ديگر مي رود.
دبير انجمن صنفي صنايع لبني گفت: هنوز كارخانه هاي 30 استان ديگر به اين طرح ملحق نشده اند كه سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت استان ها اين تفاهم نامه را ابلاغ كرده و به زودي اجرايي مي شود. البته برخي كارخانه ها كه توليداتشان فقط به سه قلم كالاي ماست، شير و پنير محدود مي شود و محصولات پرچرب ندارند كه عدم النفع خود را از اين طريق جبران كنند بايد راهكاري برايشان اتخاذ شود.
وي ميزان مصرف روزانه فرآورده هاي لبني در استان تهران را 2750 تن عنوان و اظهار كرد: بخشي از اين ميزان در داخل استان و بخشي در استان هاي ديگر توليد مي شوند كه با اجرايي شدن اين طرح در استان هاي ديگر قطعا اين مشكل برطرف خواهد شد و محصولات ارزان قيمت با فراواني بيشتري در بازار مصرف عرضه خواهند شد.
به گفته باكري سهميه هر برند براي هر استان مشخص شده است كه اگر طرح مربوطه در همه استان ها اجرايي شود به وفور اين محصولات در بازار خواهد بود.
وي ميزان توليد انواع فرآورده هاي لبني در سطح كشور را روزانه هزار و 700 تن عنوان كرد.
دبير انجمن صنفي صنايع لبني قيمت خريد شير خام در ماه گذشته را كيلويي 900 تومان با بار ميكروبي زير 100 هزار و چربي 2/3 درصد عنوان كرد.


معاون سازمان توسعه و تجارت خبر داد

واردات در مقابل صادرات محدوديتي ندارد

واردات در مقابل صادرات هيچگونه محدوديتي ندارد.
كيومرث كرمانشاهي معاون سازمان توسعه و تجارت ايران در گفت وگو با فارس درباره ممنوعيت واردات در مقابل صادرات گفت: در حال حاضر واردات در مقابل صادرات هيچ گونه محدوديتي ندارد ضمن اينكه با حذف الزام ارائه اظهارنامه هاي صادراتي براي واردات نه تنها ممنوعيتي صورت نگرفته است بلكه ما به دنبال تسهيل در افزايش واردات در برابر صادرات بوده ايم.
شايان ذكر است: ديروز يكي از خبرگزاري ها خبري با عنوان واردات در مقابل صادرات ممنوع شده است مخابره كرده بود.
معاون سازمان توسعه و تجارت ايران در ادامه ميزان صادرات غيرنفتي در سه ماهه اول امسال را 943/8 ميليارد دلار با احتساب پتروشيمي، ميعانات گازي و تجارت چمداني و ميزان واردات را 432/11ميليارد دلار اعلام كرد.
كرمانشاهي همچنين در خصوص خبرهاي مطرح درباره حذف اولويت پنجم از دريافت ارز 1226 توماني اظهار داشت: كتاب تعرفه به 10گروه كالايي تقسيم بندي شده است و ما معتقديم اگر مشكل نقل و انتقال دلار حل شود بايد تمام اين 10گروه دلار مرجع دريافت كنند.
وي در عين حال افزود: در شرايط فعلي و با توجه به اينكه نقل و انتقال دلار با مشكل مواجه شده است، واردات كالاهاي اساسي و تنظيم بازاري، مواد اوليه، دارو و تجهيزات پزشكي بالاترين اولويت را دارند.
وي افزود: 24 ميليارد دلاري كه دولت چند ماه پيش اعلام كرده بود فقط بايد به اين كالاها تخصيص داده شود و بانك مركزي بايد دلار با قيمت 1226 تومان را براي اين گروه كالاها يعني كالاهاي اساسي، مواد اوليه و دارو تامين كند.


كوتاه اقتصادي

¤ مدير مركز مديريت راه ها با بيان اينكه طي 4 ماه اخير 3 مركز مديريت راه ها به بهره برداري رسيده گفت: تا پايان شهريور نيز 8 مركز مديريت راه ها در استان هاي كشور به بهره برداري مي رسد تا 27 مركز در كشور داشته باشيم.
¤ مراسم معارفه اعضاي جديد هيئت مديره شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران برگزار شد. غلامرضا شافعي رئيس هيئت عامل ايدرو در مراسم معارفه مدير عامل و اعضاي جديد هيئت مديره شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران گفت: اجراي پروژه هاي توسعه فازهاي پارس جنوبي توسط پيمانكاران ايراني اسباب خوشحالي و افتخار است. رئيس هيئت عامل ايدرو در همين حال با اشاره به وجود برخي عقب ماندگي ها در توسعه فازهاي پارس جنوبي اظهار داشت: انتظار داريم با گذر زمان مهارت ها افزايش يافته و كارها با سرعت بيشتري به پيش برود تا بتوانيم در زمان مقرر پروژه ها را تحويل دهيم. در اين مراسم همچنين احكام اكبر تركان، مهدي بازرگان، ايرج اكبريه، يداله احمديان و فرداد دليري اعضاي جديد هيئت مديره شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران توسط مديرعامل ايدرو ابلاغ شد. با حكم شافعي، ناجي سعدوني به عنوان مديرعامل شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران فعاليت خواهد كرد.
¤ مديرعامل بانك توسعه تعاون از پرداخت بيش از 2 هزار و 600 ميليارد ريال تسهيلات اشتغال طي چهار ماهه نخست سال جاري خبر داد.ماشاءاله عظيمي اظهار داشت: ميزان تسهيلات اعطايي ياد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ مبلغ پرداختي از يك هزار و 400 ميليارد ريال افزايش برخوردار بوده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 6642، 6643، 6656، 6657، 6659، 6690 الي 6694 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ دبير سازمان تجارت فدرال پاكستان با استقبال از پيشنهاد مبادله پاياپاي برنج با ايران تاكيد كرد: صادركنندگان پاكستاني بايد از فروش برنج هاي قلابي يا زير استاندارد خودداري كنند. منير قرشي دبير سازمان تجارت فدرال پاكستان با اشاره به پيشنهاد سازمان صادرات برنج اين كشور مبني بر مبادله پاياپاي برنج با ايران گفت كه به اين پيشنهاد رسيدگي خواهد كرد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 91 ميليون اوراق بهادار، به 260 ميليارد ريال رسيد.بيشترين حجم معاملات را سرمايه گذاري خوارزمي در بازار اول فرابورس با جابجايي 81 هزار سهم با نرخ هزار و 661 ريال داشت.كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي 6 هزار و 223 سهم و قيمت پاياني 10 هزار و 509 ريال كسب كرد.
¤ طي حكمي از سوي رئيس كل گمرك ايران فرهاد ولي به سمت رئيس روابط عمومي گمرك ايران منصوب شد.


مرغ از سبد كالايي كارمندان پريد

مديركل تأمين و توزيع كالاي وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه سبد كالاي كارمندان دولت از ديروز توزيع شده گفت: مرغ تا زمان تأمين بودجه، در سبد كالاي كارمندان قرار نخواهد گرفت.
علي پوركاوه در گفتگو با مهر گفت: كالاهاي سبد كارمندان به مناسبت ماه مبارك رمضان، از ديروز در اختيار مباشران دستگاههاي دولتي در استانها قرار گرفته و به تدريج در روزهاي آينده، اين سبد ميان كارمندان توزيع خواهد شد.
وي افزود: هم اكنون سبد كالاي كارمندي كه توزيع مي شود، اقلامي همچون برنج، روغن و شكر را در برمي گيرد، اما مرغ به دليل عدم تأمين اعتبار در اين سبد جاي نگرفته و درصورت تأمين اعتبار، در روزهاي آينده توزيع خواهد شد.
وي با اشاره به توزيع گسترده مرغ با قيمت مصوب تنظيم بازاري در شبكه هاي توزيع منتخب در سراسر كشور تصريح كرد: پيشنهادي كه وزارت صنعت، معدن و تجارت براي مرغ در سبد كالاي كارمندي ارايه داده بود، معادل 10 كيلوگرم مرغ بود، اما به دليل عدم تأمين اعتبار، به هر نسبتي كه بودجه تأمين شود، مرغ توزيع خواهد شد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14