(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 مرداد 1391 - شماره 20268

راهكارهاي اسلام براي ايجاد يك زندگي شيرين
مشكلات و اختلالات مربوط به خواب در كودكان و نوجوانان
اين ميوه ها براي جبران تشنگي مفيد است
مشكل بوي بد دهان در روزه داري
ارتباط فراموش شده
روزه داراني كه سردرد مي گيرند


راهكارهاي اسلام براي ايجاد يك زندگي شيرين

به باور برخي روان شناسان، غالب كشاكش هاي خانوادگي، سردي ها و خانه گريزي ها، بدزباني ها و جدايي ها به دليل نبود جاذبه الهي يعني مودت و رحمت و شفقت و بهره مندي از آرامش رواني است. حتي ريشه بسياري از اختلالات رفتاري و كژروي هاي اجتماعي مثل اعتياد به سيگار و الكل و مواد مخدر در بين برخي زنان و مردان متاهل را (مي توان در ناامني رواني و فقر عاطفي بين همسران جست وجو كرد).
راه هاي تحكيم مودت
چه كنيم تا پيوند و صميميت و نشاط روحي و شفقت ميان زن و شوهر استمرار يابد و جاذبه الهي مودت، عميق و ريشه دار گردد؟
در پاسخ اين سئوال اگرچه محققان توصيه هاي فراواني بيان كرده اند، اما مهم ترين راه هاي آن به اختصار ذكر مي شود.
گذشت و اغماض
از ميان توصيه هايي كه اسلام به زن و شوهر كرده، گذشت و اغماض هر يك از لغزش ها و كج خلقي هاي ديگري و چشم پوشي و ناديده گرفتن اشتباهات و خطاهاي يكديگر در درجه اول قرار دارد. (به بهترين نامي كه او دوست دارد صدايش كند). اسلام مي خواهد همواره تنور عشق و محبت و صفا و صميميت ميان زن و شوهر گرم باشد، از اين رو توصيه مي كند با واژه ها و نامي يكديگر را صدا كنند كه همسر خيلي خوش دارد، مثلا عزيزم
سلام كردن: زن و شوهر در سلام گفتن به همديگر پيشي بگيرند. هنگام وارد شدن به خانه با صداي بلند و با خوش رويي و نشاط و محبت آميز سلام بگويد و موقع بيرون رفتن از خانه، با همان كيفيت خداحافظي كند، حتي هنگامي كه از خواب بيدار مي شوند، به همديگر سلام كنند.
پيشواز و بدرقه رفتن: لازم است كه زن هنگام بيرون رفتن شوهر او را بدرقه كند و مرد با نشاط با همسرش خداحافظي نمايد. موقع داخل شدن به خانه به استقبال شوهرش رود و اگر چيزي خريده، از دستش بگيرد و خدا قوتي به او بدهد. شوهر نيز خسته نباشيد بگويد و خدا قوتي به همسرش بدهد و از كارها و زحماتش تقدير و تشكر كند.
روزي مردي خدمت پيامبر اسلام(ص) آمد و عرض كرد: همسري دارم كه هرگاه وارد خانه مي شوم، به استقبال من مي آيد و چون خارج مي شوم، بدرقه ام مي كند. هنگامي كه مرا ناراحت ببيند مي گويد: اگر براي مخارج زندگي ناراحتي، بدان كه خدا روزي ما را تضمين كرده، پس بي جهت غصه نخور، اگر براي آخرت ناراحتي، خدا غصه ات را زيادتر كند.
پيامبر(ص) فرمود: «خداوند روي زمين كارگزاراني دارد و همسر شما يكي از عاملان و كارگزاران خدا روي زمين است. خداوند به خاطر زن استقبال و بدرقه و حرف هايش، نصف پاداش شهدا را به او عنايت مي كند.»
سخن محبت آميز هنگام تندي و خشونت: گفت وگو و سوال و پاسخ زن و شوهر بايد مودبانه، محبت آميز و صميمي باشد و در برابر كلمات تند و خشني كه گاه از همسر خود مي شنود، متانت، حوصله و بزرگواري نشان دهد تا صحنه نزاع به مجلس شوخي و ميدان رزم و ستيز به مجلس بزم تبديل شود.
موثرتر از كلمات و واژه ها براي ايجاد محبت و نفرت، آهنگ صدا، حركات دست و چشم و ابرو و ساير اعضا يا سكوت هاي به جا وطرز نگاه كردن به همسر است.
نظافت و تميزي شوهران: اسلام براي دلگرم شدن زنان به زندگي وجلب محبت آنان به مردان توصيه مي كند كه لباس و سر و وضع خود را تميز و اصلاح كنند، مسواك بزنند و آراسته و پاكيزه باشند تا زنانشان به نامحرم تمايل پيدا نكنند.
پيامبراكرم(ص) در دنباله اين حديث مي فرمايد: «گروهي از مردان بني اسرائيل چنين نكردند، در نتيجه زنان شان از آنان دلسرد شدند و با گرايش به نامحرم به زنا رو آوردند.»
آرايش و پيرايش زنان براي شوهران: اسلام به زنان توصيه مي كند كه خود را براي همسران در منزل زينت و آرايش كنيد و با لباس و آرايش در زيباترين چهره و قيافه نزد شوهران جلوه گري نماييد تا همسرانتان به زنان نامحرم دل نبندند. نيز بانوان را از ظاهر كردن آرايش و پيرايش شان نزد نامحرم نهي كرده است. امام صادق(ع) فرمود: «سزاوار نيست كه زن هيچ گاه، حتي در پيري و كهنسالي، بدن خود را بدون زينت گذارد، اگرچه با آويزان كردن گردن بندي باشد، چنان كه سزاوار نيست كه (چشم و ابرو) و دست آنان بدون رنگ باشد.
تهيه هديه و سوغات: زن و شوهر لازم است به بهانه هاي مختلف زمينه فراهم كردن خوشحالي همديگر را فراهم سازند، مثلا در سالگرد تولد، ازدواج، يا اعياد مذهبي و هنگام بازگشت از سفر با تهيه هدايا و سوغات اسباب خوشحالي همديگر را فراهم كنند.
عيب پوشي و رازداري: يكي از ويژگي هاي همسران شايسته و وفادار، رازداري است. زن و شوهر بايد حافظ اسرار يكديگر باشند، چنان كه قرآن مي فرمايد: لباس يكديگر باشند وعيب ها و ضعف ها و كمبودهاي زندگي را براي ديگران اگرچه نزديك ترين فرد باشد نقل نكنند. بدانند افشاي عيب واسرار همسر خيانت تلقي مي گردد. خداوند يكي از همسران پيامبر(ص) را به خاطر افشاي سر همسرش مورد نكوهش و ملامت قرار مي دهد و در صورت تكرار وي را به طلاق تهديد مي كند.
اظهار محبت ها و دوستي ها: زن و شوهر بايد بدانند كه روي كره زمين نزديك تر از همسر كسي نيست، پس اگر سعادت و خوشبختي مي خواهند، لذت و صفاي زندگي مي طلبند، غمخوار و دلسوز يكديگر باشند و محبت ها را از درون دل خود به زبان جاري كنن و محبت و علاقه قلبي خود را ابراز نمايند.


مشكلات و اختلالات مربوط به خواب در كودكان و نوجوانان

اغلب نوجوانان به مقدار كافي خواب ندارند. اين امر معمولا به خاطر اين است كه بار كاري آنها زياد است و آنها براي اين كه به انجام همه برنامه هايشان برسند از خوابشان مي زنند. مشكلات خواب مي تواند بعضي از نوجوانان را شب ها بيدار نگاه دارد عليرغم اين كه آنها واقعاً مي خواهند بخوابند.
هميشه به ياد داشته باشيم كه خواب نقش زيادي در ابقاء سلامت جسمي و رواني انسان دارد. خواب مورد نياز براي هر كس متفاوت است، به طور متوسط هر فردي به 7 تا 9 ساعت خواب نياز دارد. احساس فرد در روز بعد، ميزان كافي بودن يا عدم كفايت خواب را نشان مي دهد. چنانچه روز بعد احساس خستگي بيش از حد، زودرنجي و كج خلقي داشته باشيد، يعني اين كه خواب شما كافي نبوده است.
كم خوابي و تاثير آن
بر عملكرد فرد
اهميت خواب به اندازه اي است كه مي تواند روي زندگي روزانه اثرگذار باشد، خواب كم يا اختلالات خواب روي فكر، قدرت تمركز، توانايي فرد و حتي روي كار روزانه فرد تاثير مي گذارد. كم خوابي چه به علت اختلال خواب و چه به علت عدم تخصيص زمان كافي براي خواب، در طول زمان رفته رفته به «نقص خواب» مي انجامد. كساني كه دچار نقص خواب باشند قادر به تمركز، مطالعه و كار موثر نيستند. آنها همچنين در معرض خطر مشكلات هيجاني نظير افسردگي قرار دارند. ناهنجاريهاي خواب اختلالاتي در نظم، كميت و يا كيفيت خواب هستند كه منجر به نقايصي در كاركرد روزانه شخص مي شوند.
چرا نوجوانان مشكل خواب دارند؟
نوجوانان با 8/5 تا 9 ساعت خواب شبانه نياز دارند. بنابراين اگر كسي مي خواهد صبح ساعت 6 براي رفتن به مدرسه از خواب بيدار شود بايد شب ها ساعت 9 به رختخواب رود. اما بسياري از نوجوانان، براي اين قدر زود خوابيدن دچار مشكل هستند. نه به دليل آن كه نمي خواهند بخوابند بلكه به دليل اين كه مغزشان به طور طبيعي سرگرم كار است و براي به رختخواب رفتن آمادگي ندارد.
در دوران بلوغ، ساعت بيولوژيك بدن تغيير مي كند و به نوجوان مي گويد كه شب ها ديرتر بخوابد و صبح ها ديرتر بلند شود. اين تغيير ظاهراً به اين دليل است كه هورمون ملاتونين در نوجوانان نسبت به كودكان و بزرگسالان در ساعات ديرتر شب توليد مي شود و اين امر، به خواب رفتن نوجوانان را دشوارتر مي سازد. به اين پديده سندروم (نشانگان) تاخير در مراحل خواب گفته مي شود. اين عارضه با اين كه بسيار شايع است اما بر روي همه نوجوانان اثر نمي گذارد.
مشكلات و اختلالات مربوط به خواب
برخي از اين اختلالات عبارتند از: بي خوابي، پرخوابي، اختلال خواب ريتم شبانه روزي، اختلال كابوس، اختلال وحشت شبانه و خوابگردي.
بي خوابي: شكايت بيمار از ناتواني در به خواب رفتن يا بيدار شدنهاي مكرر در طول شب است.
پرخوابي: بيمار از زياد شدن غيرعادي و ناخواسته خواب شاكي است.
بدخوابي: زمان خواب طبيعي است ولي بيمار در زمان خواب حالاتي از قبيل: دندان قروچه كردن (ساييدن شديد دندانها به همديگر با صداي بلند)، حرف زدن در خواب، راه رفتن در خواب و كابوسهاي شبانه بوجود مي آيند.
كابوس: اغلب نوجوانان گاهي اوقات در خواب دچار كابوس مي شوند اما اگر تعداد دفعات كابوس ديدن زياد باشد مي تواند الگوهاي خواب را به هم زند زيرا معمولا باعث از خواب پريدن مي گردد. شايع ترين عامل كابوس هاي شبانه، استرس يا اضطراب است.
برخي چيزها مي تواند كابوس ديدن در خواب را تشديد كند كه از آن جمله مي توان به مصرف برخي داروها و مواد مخدر اشاره كرد. و البته محروميت از خواب كافي نيز خود مي تواند دليل مشكل باشد.
خوابگردي: راه رفتن در خواب معمولا براي نوجوانان به ندرت اتفاق مي افتد. اغلب كساني كه در خواب راه مي روند را كودكان تشكيل مي دهند. راه رفتن در خواب ممكن است زمينه خانوادگي داشته باشد. اين پديده غالباً هنگامي كه فرد بيمار است، تب دارد، خواب كافي نداشته و يا استرس داشته باشد روي مي دهد. نكته قابل توجه اينكه بيدار كردن كسي كه در حال راه روي در خواب است باعث ترساندن او مي شود. بنابراين بهتر است اين افراد را به آرامي به سمت بستر هدايت كرد.
عوامل ايجاد كننده بي خوابي
متداول ترين دليل بي خوابي استرس است اما دلايل ديگري نظير ناراحتي جسمي (مثل سردرد، گرفتگي بيني به هنگام سرماخوردگي)، مشكلات هيجاني (مثل مشكلات خانوادگي يا ارتباطي)، محيط خواب (مثل گرم بودن يا سرد بودن يا پر سر و صدا بودن اتاق خواب) نيز براي آن وجود دارد.
راهكارهايي براي پيشگيري و درمان بي خوابي ها:
1-عوامل محرك بي خوابي را شناسايي و در كاهش آن بكوشيم.
2-مصرف چاي و قهوه قطع شود.
3- از اطاق خواب فقط براي خوابيدن استفاده شود.
4-شل كردن عضلات، تمركز حواس باعث تسهيل و شروع خواب مي گردد.
5-اجتناب از خوردن غذاهاي سنگين.
6-فقط زماني كه خواب آلوده شديد به بستر برويد.
7- سر يك ساعت مشخص از خواب بيدار شويد.
8-در صورت بي خوابي شبانه از چرت زدن و خوابيدن در طول روز اجتناب گردد.
9-جدا كردن محل خواب كودكان از والدين از سني كه كودك قدرت تميز پيدا كند.
10-رعايت كردن پوشش توسط والدين در منزل در حضور كودكان.
11-ارضاء صحيح و مناسب نيازهاي عاطفي و رواني كودكان توسط خانواده.
12-جلوگيري از تحريك جنسي زودرس كودكان و نوجوانان.
13-جلوگيري از معاشرت كودكان و نوجوانان با دوستان ناباب.
مريم سادات كاظمي


اين ميوه ها براي جبران تشنگي مفيد است

متخصصان تغذيه و رژيم درماني مصرف 2تا 3واحد ميوه را در طي روز براي همه افراد توصيه مي كنند كه اين ميزان براي افراد روزه دار بايد بين وعده افطار تا سحر مصرف شود.
ميوه هايي مثل سيب، هلو و هندوانه براي جبران كم آبي بدن مفيد است. خوردن سالاد خيار و گوجه به همراه كمي آبليمو در وعده سحري مي تواند درجبران تشنگي در طي روز موثر باشد.
پزشكان مصرف ميوه هايي مانند خربزه و هندوانه را كه آب زيادي دارند توصيه مي كنند.
خوردن موز دروعده سحر مفيد است زيرا از نظر تغذيه اي خواص زيادي دارد و آشاميدن يك ليوان آب ميوه تازه مثل آب سيب در وعده سحر از تشنگي در طي روز جلوگيري مي كند.
افرادي كه درماه رمضان با يبوست مواجه مي شوند مي توانند با مصرف انجير، آلو، انگور و هندوانه از اين مسئله پيشگيري كنند.
ميوه ها را با فاصله كمي پس از شام بايد مصرف كرد و روزه داران نبايد بلافاصله افطار را با ميوه شروع كنند. البته خرما از اين مسئله مستثني است و بايد در ابتداي افطار و انتهاي سحر مصرف شود.
ميوه ها چه در وعده افطار و چه درسحري به عنوان آخرين وعده غذايي مصرف شود و به فاصله حداقل يك ربع تا نيم ساعت پس از غذا بايد خورده شود.مصرف مولتي ويتامين يا شربت هاي مكمل براي نوجواناني كه درسال هاي اول روزه داري هستند مفيد مي باشد: نوجوانان درماه رمضان رغبت چنداني به خوردن ميوه ندارند به همين علت شربت هاي تقويتي مي تواند جايگزين مناسبي باشد ولي درابتدا ميوه تازه را توصيه مي كنيم.
 


مشكل بوي بد دهان در روزه داري

براي پيشگيري از بوي بد دهان در طول روزه داري بايد به خاطر داشته باشيد، نوع موادغذايي كه در افطار يا سحر مصرف مي كنيد مهم است و مصرف سير، پياز و ادويه مي تواند باعث بوي بد دهان شما شود.
استفاده از قرص ها و اسپري هاي خوشبو كننده علاوه بر بيماري هاي ريه، به مرور زمان باعث فرسودگي دندان ها خواهند شد.
فكر مي كنم تاثير نامطلوبي كه بوي بد دهان در شخصيت يك فرد مي گذارد با هيچ چيز قابل مقايسه نباشد. خاطره بدي كه شايد ماهها در ذهنتان بماند.در يك ديد كلي بوي بد دهان حتما يك علتي دارد و اينطور نيست كه بگوييم دهان فلاني بد بو است و نمي شود كاري كرد.
روزه داران در اين ايام دچار بوي بد دهان مي شوند اما نمي دانند علت آن چيست و چگونه مي توان با آن كنار آمد.
عدم رعايت بهداشت دهان و دندان، شايع ترين علت بوي بد دهان است.
رژيم غذايي و يا نخوردن چند وعده غذايي باعث ايجاد بوي ناخوشايند دهان مي شود. همچنين كاهش جريان بزاق و خشكي دهان نقش مهمي در بوي بد دهان دارد.
بوي بد دهان حتما نشانه وجود مشكلي در دهان يا لثه يا دندان هاي شماست. يا به دليل عفونت هاي تنفسي يا اختلالات گوارشي است. بنابراين راه حل اصلي ، رفع عامل بوي بد دهان است، نه فقط پوشاندن آن به صورت موقت با مواد طعم دهنده و خوشبوكننده.
عوامل متعددي در ادامه حيات باكتري ها و در نتيجه بوي بد دهان دخيل هستند كه از مهم ترين آنها مي توان به مسواك نزدن يا شيوه اشتباه مسواك زدن، زبان آلوده، سوراخ هاي درون دهان، بيماري هاي لثه ناشي از استفاده از پلاك ارتودنسي، دندان مصنوعي و غيره اشاره كرد.
استفاده از سيگار باعث بوي نامطبوعي در دهان مي شود كه تا مدت زيادي باقي مي ماند.
اختلالات گوارشي مانند اختلال مري و معده در افرادي كه مرتبا ترش مي كنند و يا عفونت ها و آب هاي ريوي، التهاب حفره بيني، سينوزيت (التهاب سينوس ها)، التهاب مخاط بيني و التهاب ناحيه گلو مانند گلودردهاي چركي نيز سبب بوي بد دهان مي شود. بيماري هاي لثه هم از شايع ترين علل بوي بد دهان هستند.
همچنين گرسنگي و گرسنه روزه گرفتن مي تواند دليلي براي ايجاد بوي بد دهان باشد. به همين دليل سعي كنيد حتما براي صرف سحري از خواب بيدار شويد.
اگر شما دنداني پوسيده در دهانتان داشته باشيد، ميكروب ها در اين محل تجمع پيدا مي كنند. در عين حال باقيمانده موادغذايي نيز ممكن است در اين حفره پوسيده جمع شوند. بنابراين تخمير قندها در محل پوسيدگي يا لابه لاي دندان ها، سبب بوي بد دهان مي شود. بهترين روش رفع اين مشكل اين است كه پيش از ماه رمضان يا پس از افطار، به كلينيك دندانپزشكي مراجعه كنيد و هرچه زودتر پوسيدگي دندان هايتان را ترميم كنيد.
با استفاده از رژيم غذايي مناسب و نوشيدن آب كافي مي توان بوي بد دهان را كاهش داد.
پس از خوردن سحري، لازم است حتماً مسواك بزنيم. سپس با نخ دندان فضاهاي خالي ميان دندان ها را كه ممكن است باقي مانده غذا درون آن جا بگيرد، پاك كنيد. زبان را نيز بايد با مسواك تميز كنيد. از دهان شوي
آنتي باكتريال استفاده كنيد و بالاخره اين كه هنگام سحري دو تا سه ليوان آب را، حتماً بنوشيد. شما حتي مي توانيد يك دهان شوي همراه داشته باشيد و در طول ساعات
روزه داري به شكلي كه آب از گلو پايين نرود، آن را غرغره كنيد.
نكته ديگري كه براي پيشگيري از بوي بد دهان در طول روزه داري بايد به خاطر داشته باشيد، نوع موادغذايي است كه در افطار يا سحر مصرف مي كنيد. سير، پياز و ادويه مي تواند باعث بوي بد دهان شما شود. اين مواد گوگرد دار پس از هضم و جذب ممكن است از طريق ريه هاي شما دفع و باعث بوي بد نفس شما شوند.
بهتر است، افراد از ميوه هاي تازه و سبزيجات استفاده كنند و در حد امكان از سيگار كشيدن، نوشيدن نوشابه هاي بو دار، خوردن غذاهايي با ادويه زياد، غذاهاي گوشتي، غذاهاي معطر شده، پياز و سير، افراط در مصرف مواد چربي دار به خصوص كره و روغن هاي مختلف اجتناب كنند. به علاوه نوشيدن آب زياد در كاهش بوي بد دهان تأثير بسزايي دارد.
 


ارتباط فراموش شده

با گسترش ارتباطات و اطلاعات در دوران كنوني و با وجود نهادهاي مختلف آموزشي، تربيت كودكان همچنان از مهم ترين كاركردهاي خانواده است. سهل انگاري والدين درتعليم و تربيت كودكان و واگذار كردن اين مسئوليت از سوي آنان به ساير نهادها موجب اخلال در امر آموزش كودكان شده است.
بسياري از والدين تصور مي كنند مدرسه و رسانه تربيت كودكان را به تنهايي برعهده دارند. بنابراين براي نهاد خانواده در اين زمينه چندان نقشي قائل نيستند. اين در حالي است كه اگر اخلالي در كاركرد آموزشي خانواده ايجاد شود كودكان در اين خانواده ها بيشتر در معرض آسيب هاي اجتماعي قرار مي گيرند.
انا كراتون روانشناس مركز تحقيقاتي ملبورن معتقد است كودكان ما در عصري زندگي مي كنند كه عصر انفجار اطلاعات نام گرفته است. اين عصر شرايط جديدي در پيشروي همه اعضاي جامعه قرار داده است. سايت هاي اينترنتي، صدها كانال تلويزيوني و گسترش روزافزون شبكه هاي ارتباطي، خانواده ها را با مسائل جديدي روبه رو كرده است. با اين همه نقش خانواده در مسائل تربيت كودكان به خصوص در سنين 5 تا 6 سال داراي اهميت ويژه است.
اما بايد در نظر داشت كودك در كنار خانواده، از مدرسه و رسانه هاي گروهي نيز تأثير مي گيرد. هر چند كه هيچ نهادي همانند خانواده در آموزش پذيري و تربيت كودكان تأثيرگذار نيست.
بيشترين مسئوليت خانواده مربوط به گروه سني 1 تا 7 سال است. نقش كودك، شخصيت، رفتار و خودپنداري كودك در هفت سال اول زندگي شكل مي گيرد. به اعتقاد او، كودك تا سن 7 سالگي بايد در خانواده و تحت آموزش و پرورش پدر و مادر بخصوص مادر قرار گيرد.
بهترين مقطع براي آموزش كودكان همين رده سني است، كودكان و نوجوانان در اين مقطع سني به صورت جدي آمادگي آموزش و پرورش را دارند و در گروه سني 13 تا 23 سال خانواده بايد به صورت گفتمان دوطرفه با فرزند رفتار كند.
با اين وجود در عصري زندگي مي كنيم كه دغدغه پدران و مادران بسيار شده است، به گونه اي كه خانواده كاركرد اصلي خود را در ارتباط با آموزش فرزندان فراموش كرده است.
حتي در برخي خانواده ها به دليل اشتغال مادر و پدر، فرزندان در مهدهاي كودك آموزش مي بينند. در اين ميان مفاهيمي كه در محيط هاي آموزشي به فرزندان انتقال پيدا مي كند، گاهي در چارچوب فرهنگ خانواده نيست.
در جامعه كنوني كه هم زن و هم مرد شاغل هستند كودكان كمتر والدين را مي بينند.
در اين صورت نقش تربيتي كودكان به درستي اعمال نمي شود. اين در حاليست كه طبق وظيفه و سرمايه گذاري اصلي خانواده بايد در آموزش و پرورش كودكان باشد. اما هم اكنون خانواده ها بيشترين سرمايه گذاري را روي مسكن و يا داشتن زندگي مرفه مي گذارند.
با اين كه كودك از بدو تولد به تدريج آموزش ها و مهارت هاي زندگي را در خانواده ياد مي گيرد، اما نبايد مدرسه و رسانه ها را در اجتماعي شدن و آموزش كودكان فراموش كرد. شايد آنچه كه در سال هاي اخير خودنمايي كرده است، بي توجهي نهادهاي آموزشي براي پرورش كودكان است.
مدرسه يك محيط دوم براي كودك است. اگر چه يكي از وظايف مدرسه تربيت كودكان است، اما به دليل وجود آدم هاي متفاوت، اين نهاد اثر مطلوب را درآموزش و اجتماعي شدن كودك ندارد. رسانه هاي جمعي نيز الگوهاي ذهني براي كودك بوجود مي آورد. اگر اين الگوها متناسب با رفتار كودك در محيط خانوادگي نباشد. تأثير زيادي بر روي كودكان ندارد.
درخانواده هايي كه به دلايلي درانجام وظايف تربيتي خود دچار مشكل مي شوند و به درستي مفاهيم آموزشي را به كودكان آموزش نمي دهند، كودك درسنين بالاتر دچار مشكلات فراواني مي شود.
ازسوي ديگر هم نبايد مدارس خلاقيت و استعداد دانش آموزان را ناديده بگيرند. وگرنه در چنين فضايي نبايد توقع داشت كه كودكانمان آموزش ها و تربيت مناسب را به خوبي فراگيرند. محيط مدرسه نبايد براي كودكان محيط تصنعي باشد و بايد متناسب با روحيات كودك شكل گيرد.
با توجه به اين موضوع نقش خانواده درآموزش كودك بسيار پراهميت است.
با اين اقدام محيط مدرسه از حالت تصنعي و اجباري به حالت اختياري و عاطفي تبديل مي شود و آنجاست كه آموزش براي كودك شيرين مي شود.
عليرضا سزاوار


روزه داراني كه سردرد مي گيرند

سردرد يكي از بيماري هاي شايع در بين افراد به شمار مي رود به طوري كه طبق آمار سازمان جهاني بهداشت، بيش از دو سوم جمعيت جهان دچار سردرد هستند.
هرچند در مجموع گفته مي شود كه انواع سردردها با روزه داري، تشديد مي شود اما مبتلايان به سردرد مي توانند با رعايت اصولي، روزه خود را بگيرند.
به گفته كارشناسان بهداشتي و متخصصان مربوط سردرد مي تواند علت هاي بسياري داشته باشد اما دليل اصلي سردردهاي مرتبط با روزه داري، ناشي از گرسنگي و افت فشار خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناكافي و قطع مصرف موادي مانند كافئين و نيكوتين است كه وابستگي ايجاد مي كنند.
سردردهاي ميگرني نيز در ماه مبارك رمضان تشديد مي شود چراكه در ماه رمضان علايمي مانند سردردهاي عصبي، كاهش قندخون و كم آبي موجب افزايش اسيدهاي چرب آزاد خون شده و اين مواد به طور مستقيم اثر شديدي روي آزادسازي عوامل ايجاد كننده ميگرن دارد.
اما طبق اعلام نظر كارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، حتي اين افراد نيز با راهنمايي و كمك پزشك معالج و ايجاد تغييرات مختصر در مصرف دارو مي توانند روزه بگيرند.
نوشيدن آب و مايعات كافي، مصرف سبزي ها در وعده سحري، قرار نگرفتن در معرض نور خورشيد و در صورت اجبار استفاده از عينك و كلاه، انجام ندادن فعاليت هاي شديد بدني و ورزش در نور خورشيد، ترك سيگار قبل از ماه رمضان يا به حداقل رساندن مصرف آن و كم كردن مصرف قهوه و چاي پررنگ قبل از اين ماه از جمله توصيه هاي كارشناسان وزارت بهداشت براي كاهش سردرد در ماه مبارك رمضان است.
گاهي نيز مصرف يك قرص مسكن مانند استامينوفن در وعده سحري مي تواند در كاهش سردردها، كمك كننده باشد؛ رها ساختن عضلات از تنش و سفتي با يك ماساژ ملايم نيز در جلوگيري و كاهش سردردها موثر است.
كارشناسان وزارت بهداشت توصيه مي كنند چاي سبز -كه فاقد كافئين است- به جاي چاي و قهوه مورد استفاده قرار گيرد.
برخي از افراد مبتلا به ميگرن در زمان گرسنگي دچار علايم شديد و سردردهاي غيرقابل تحمل مي شوند.
در اين موارد روزه داري توصيه نمي شود اما در صورت اصرار بر روزه گرفتن، اين بيماران حتما بايد پيش از آغاز ماه رمضان با يك متخصص نورولوژي -مغز و اعصاب- مشورت كنند.
يك متخصص مغز و اعصاب درباره اصول روزه داري براي مبتلايان به سردرد مي گويد: سردردهاي تنشي، شايع ترين نوع سردرد در ميان افراد جامعه به شمار مي رود.
مبتلايان به انواع سردردها اعم از سردردهاي تنشي يا ميگرني بايد در ماه مبارك رمضان، اصول و مسائلي را رعايت كنند.
اي نگونه افراد حتما بايد وعده سحر و افطار را به طور كامل صرف كنند چراكه ديده شده است برخي افراد اقدام به حذف وعده سحر مي كنند.
مبتلايان به سردرد در صورت حذف شدن وعده سحر، نبايد روزه بگيرند در غير اين صورت سردرد آنان به دليل افت قند خون تشديد مي شود؛ اين سردردها در مواقع بعدازظهر افزايش بيشتري مي يابد.
وعده هاي غذايي مبتلايان به سردرد بايد متنوع باشد؛ آنان بايد از مصرف سريع و با عجله مواد غذايي پرهيز و افطار خود را با مايعات گرم شروع كنند چراكه مصرف مايعات خنك موجب آغاز يا تشديد سردرد مي شود.
همچنين مبتلايان به سردرد بايد به تدريج مواد قندي را در وعده افطار مصرف كنند و بهترين ماده قندي نيز خرما است چراكه خرما، قند را به تدريج افزايش مي دهد.
گفتني است ميگرن به ويژه در زنان شايع تر است؛ برخي از زنان براي روزه داري در ماه مبارك رمضان اقدام به مصرف قرص هاي ضدبارداري مي كنند درحالي كه مصرف اين قرص ها، سردردها را تشديد مي كند.
مبتلايان به ميگرن بايد مايعات به ويژه آب و شير، زياد مصرف كنند.
به طور كلي مبتلايان به سردرد به ويژه در ماه مبارك رمضان بايد از قرار گرفتن در معرض گرما به ويژه از ساعت 10 صبح تا چهار بعدازظهر، پرهيز كنند.
متخصصان مغز و اعصاب به مبتلايان به سردرد توصيه مي كنندتا حد ممكن از استرس ها دوري و داروهاي تجويز شده پزشكان را به طور مرتب مصرف كنند.
عظيميان تاكيد مي كند اگر مبتلايان به سردرد اصول بهداشتي را رعايت كنند ، گرفتن روزه، هيچ مشكلي را براي آنان ايجاد نمي كند.
عموما داروهاي مبتلايان به سردرد در يك يا دو دوز -ميزان دارو- مصرف مي شود كه به راحتي مي توانند آنها را در سحر و افطار ، مصرف كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14