(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 مرداد 1391 - شماره 20269

يادداشت خبرنگار
تجديد پيمان عوامل فيلم «شور شيرين» با آرمان هاي شهيد كاوه
برگزاري طرح هجرت 3 در شهرستان هاي استان زنجان
اجراي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي استان مركزي
راه اندازي اولين منطقه ويژه علم و فناوري در يزد
دفن زباله در مكان جديد در گيلان مجاز نيست
برپايي اولين نشست روابط عمومي هاي ادارات بهاباد
وقتي رشته هاي مزرعه داران مغان پنبه مي شود...
ايران در كيهان


يادداشت خبرنگار

سنگ هاي پيش پاي يك جاده
شهرستان چايپاره به مركزيت شهر قره ضياءالدين از توابع استان آذربايجان غربي در كنار جاده ترانزيت تهران - آنكارا قرار گرفته و بر همين اساس از موقعيت جغرافيايي قابل ملاحظه اي برخوردار است.
فاصله اين جاده تا داخل شهر قره ضياءالدين 3 كيلومتر است.
حدود 3 سال پيش مقرر شد طرح تقاطع غير هم سطح آن در قره ضياءالدين عملياتي شود ولي به دليل نامعلوم، اين پروژه كه در سال 89 به تصويب رسيد، به اجرا گذاشته نمي شود.
براي اجراي اين پروژه خريداري زمين هاي كنار جاده از سوي اداره راهداري آذربايجان غربي به عنوان گام نخست ضرورت دارد اما اين اداره اعلام كرده ا عتبار لازم براي تملك اين زمين ها را در اختيار ندارد زيرا اين اراضي تبديل به كارگاه هاي صنعتي و فني شده و خريد آن ها اعتبار بيشتري مي طلبد و بنابراين اداره راهداري عملا از برداشتن گام نخست عاجز است.
عمليات پي كني مربوط به ستون هاي پل محل پروژه به حال خود رها شده و احتمال وقوع حوادث ترافيكي افزايش يافته و اگر هم اتفاقي رخ دهد مرجعي براي پاسخگويي يافت نخواهد شد.
اميد است؛ از سرگيري عمليات اجرايي اين پروژه، و تكميل سريع آن قدردان مردم غيور و انقلابي شهرستان چايپاره باشيم.
قره ضياءالدين - خبرنگار كيهان
 


تجديد پيمان عوامل فيلم «شور شيرين» با آرمان هاي شهيد كاوه

مشهد- خبرنگار كيهان:
عوامل فيلم شور شيرين با حضور بر مزار سردار شهيد محمود كاوه واقع در گلزار شهداي بهشت رضا مشهد، و ذكر فاتحه با آرمان هاي اين شهيد بزرگوار تجديد پيمان كردند.
تهيه كننده فيلم شور شيرين با انتقاد از وضعيت اكران اين فيلم در سينماهاي كشور، تعداد سينماهاي اختصاص يافته براي اكران فيلم را بسيار كم دانست و اظهار داشت: در اين فيلم سعي شده شخصيت فردي و اجتماعي سردار شهيد كاوه به دور از هرگونه اغراق به تصوير كشيده شود. ابراهيم اصغري، با تاكيد بر لزوم آشنايي بيشتر مردم و به ويژه نسل جوان با فرماندهان دوران دفاع مقدس و آرمان هاي آن دوران، افزود: رمز موفقيت فيلم هاي شخصيت محور، برقراري ارتباط صادقانه با بيننده است به ويژه فيلم هايي كه با موضوع دفاع مقدس و پرداختن به شخصيت فرماندهان جنگ بر اين مبنا (شخصيت محور) ساخته مي شود. وي تصريح كرد: از آنجا كه مشهد، زادگاه شهيد كاوه است، لذا بايد تعداد سينماهاي اختصاص يافته به اكران اين فيلم افزايش يابد و شايسته نيست تنها يك سينما به اين امر اختصاص يابد.


برگزاري طرح هجرت 3 در شهرستان هاي استان زنجان

سرويس شهرستان ها:
مسئول سازمان بسيج سازندگي استان زنجان گفت: طرح هجرت با رويكرد برنامه هاي فرهنگي و قرآني در ماه مبارك رمضان پيگيري مي شود.
به گزارش مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي؛ ذبيح الله بابايي با بيان اين مطلب افزود: طرح هجرت با حضور دانش آموزان و دانشجويان دانشگاه هاي مختلف استان زنجان درحال برگزاري است.
وي با اشاره به برگزاري طرح هجرت 3 در همه شهرستان هاي استان زنجان خاطرنشان كرد: زيباسازي مدارس از برنامه هاي طرح هجرت است و دانش آموزان با شور و علاقه خاصي در اين طرح شركت مي كنند. اين مسئول با بيان اينكه اين طرح در قالب مرمت و بهسازي مدارس برگزار مي شود، افزود: برگزاري كلاس هاي تقويتي و جبراني و برگزاري كلاس هاي مشاوره از ديگر برنامه هاي اين طرح است.


اجراي طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي استان مركزي

اراك- خبرنگار كيهان:
طرح ضيافت انديشه دانشگاه هاي استان مركزي، در دانشگاه آزاد اسلامي اراك درحال برگزاري است.
تقويت ساختارهاي فرهنگي، هويت بخشي قرآني، ارتقاي سطح اخلاق قرآني، افزايش بصيرت ديني و تقويت روحي خودباوري از اهداف برگزاري اين طرح است. دراين طرح 600 نفر از دانشجويان، استادان و كاركنان اين دانشگاه، مباحث آموزشي مفاهيم قرآن، اصول اخلاقي و اصول انديشه سياسي اسلام را زيرنظر 70 نفر از اساتيد گروه معارف اسلامي و مبلغان برجسته شهرهاي قم و مشهد فرا مي گيرند و براي دانشجويان شركت كننده در طرح 4 واحد درسي عمومي محسوب مي شود. برگزاري كرسي هاي آزادانديشي، جلسات نقد فيلم و شعر گفت وگوي آزاد، دعوت از انجمن هاي علمي و تشكل هاي دانشجويي، مشاوره خانواده، رصد شبكه هاي ماهواره اي و فعاليت هاي ورزشي از جمله برنامه هاي جانبي طرح ضيافت انديشه است.اين طرح تا 12خردادماه جاري ادامه خواهد داشت.


راه اندازي اولين منطقه ويژه علم و فناوري در يزد

يزد-خبرنگار كيهان:
طرح ايجاد اولين منطقه ويژه علم و فناوري يزد در شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري به تصويب رسيد.
به گفته مسئول راه اندازي منطقه ويژه علم و فناوري يزد، پيرو مصوبه هيئت محترم وزيران در سفر دور اول رئيس جمهور به استان يزد، ايجاد منطقه ويژه علم و فناوري يزد در دستور مديران ارشد استان قرار گرفت. «حسين رحيمي» گفت: اين مناطق با مجموعه امكانات علمي، ارتباطي و با جذب فرصت ها و سرمايه هاي علمي، اقتصادي، انساني، ملي، منطقه اي و بين المللي سبب ارتقاي فناوري، و در نتيجه توسعه توليد، ثروت، رفاه ملي و ايجاد جامعه دانايي محور مي شوند.
به گفته وي اين مصوبه زمينه را براي تكميل مطالعات تفصيلي و همچنين تشكيل سازمان عامل استقرار منطقه ويژه فراهم خواهد كرد.


دفن زباله در مكان جديد در گيلان مجاز نيست

رشت-خبرنگار كيهان:
به هيچ وجه اجازه مكان جديد براي دفن زباله در گيلان داده نمي شود.
اين مطلب را مدير كل محيط زيست استان گيلان عنوان و درخصوص انتقال زباله از جنگل سراوان به منطقه جديد گفت: وضعيت دفن زباله در گيلان به طور صحيح مديريت نمي شود از اين رو به هيچ وجه اجازه مكان جديد براي دفن زباله در گيلان داده نمي شود.امير عبدوس در ادامه با اشاره به برنامه هاي در دست اقدام براي بهتر شدن وضعيت مركز دفن زباله سراوان اظهار داشت: سياستهاي استان متمركز بر اعمال روشهاي نوين مديريت پسماند است و انتظار مي رود دفن زباله هاي سراوان نيز با استفاده از روشهاي نوين مديريتي شهرداريها تغيير يابد.


برپايي اولين نشست روابط عمومي هاي ادارات بهاباد

بهاباد- خبرنگار كيهان:
اولين جلسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي ادارات بهاباد به رياست فرماندار و با حضور مسئولان روابط عمومي استاني و محلي برگزار شد.
در اين جلسه فرماندار بهاباد با اشاره به جايگاه روابط عمومي در دستگاه ها اظهار داشت: افرادي كه در روابط عمومي فعاليت مي كنند بايد از نظر هوش و ذكاوت برتر باشند و بتوانند ارتباط خوب و قابل اعتمادي با مردم و مسئول دستگاه برقرار سازند. در ادامه جلسه «عبدالمجيد قائم مقامي» مشاور استاندار و رئيس روابط عمومي استانداري يزد توضيحاتي درباره وظايف شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي ادارات شهرستان بهاباد ارائه داد و گفت: استان يزد در راه اندازي شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي ادارات شهرستان ها در كشور پيشرو بوده است. دبير شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان يزد نيز جايگاه روابط عمومي را مهم و حساس عنوان كرد و گفت: روابط عمومي ها چشمان بيناي سازمان ها هستند كه در مهندسي اجتماعي و فرهنگي نقش بسزايي دارند و مي توانند به عنوان مشاور عالي، مدير دستگاه را در انجام بهتر وظايفش ياري دهند.


وقتي رشته هاي مزرعه داران مغان پنبه مي شود...

گزارش از: خبر نگار كيهان در پارس آباد مغان
پنبه تا چند سال پيش در مغان به ويژه شهرستان پارس آباد مهم ترين محصول زراعي بعد از غلات شمرده مي شد، اما اكنون اين زراعت با مشكلات متعددي مواجه شده و در آستانه حذف از گردونه تنوع كشت در منطقه است.
به دليل مشكلاتي كه در زمينه روند زراعت و بازار اين محصول توليدي در كشور ومنطقه به وجود آمده است، هم اكنون بيش از يك هزار تن محلوج- پنبه تصفيه شده- به ارزش تقريبي 40 ميليارد ريال، از سال گذشته روي دست پنبه كاران، تعاون روستايي و مالكان تعدادي از كارخانه هاي پنبه پاك كني شهرستان پارس آباد مغان مانده است.
اين محلوج ها كه بخشي از توليدات سال گذشته محسوب مي شود، از 9 ماه پيش به علت عدم تمايل نساجي ها براي خريد اين محصول، افت شديد قيمت، و بي توجهي و فقدان حمايت مسئولان استاني و محلي، در محوطه كارخانه پنبه پاك كني «آراز وش مغان» تلنبار شده است.
اين مقدار محلوج كه از تصفيه حدود 3 هزار تن وش پنبه و باز زحمات طاقت فرسا و شبانه روزي، كشاورزان پنبه كار منطقه و صرف هزينه هاي هنگفت استحصال شده است، بدون آن كه نقشي در اقتصاد كشور ايفا كند و يا گرهي از گره هاي اقتصادي كشور را بگشايد به حال خود رها شده و در حال از بين رفتن است.
توليدكنندگان پنبه و محلوج در پارس آباد، با اين هدف كه هم از اين طريق امرار معاش كنند و هم صنايع نساجي داخلي را از دراز كردن دست نياز به سوي كشورهاي خارجي بي نياز كرده و به پيشرفت و تعالي ايران اسلامي كمك كنند، با دستان پينه بسته خود و تحمل مشقت هاي فراوان، آن را توليد كردند ولي اكنون كه در برابر چشمانشان حاصل زحماتشان اين چنين نابود مي شود نگران و غمگين هستند.
تعدادي از پنبه كاران، تجار پنبه و كارخانه داران، در گفت وگو با خبرنگار ما، نسبت به آنچه حمايت نكردن از كشاورزان و توليدكنندگان بخش زراعي خواندند به شدت انتقاد كردند.
«يحيي ورزند»، سرمايه گذار، كشاورز، مالك كارخانه پنبه پاك كني آراز وش مغان و چندين واحد صنعتي در شهرستان مرزي پارس آباد مغان در اين مورد گفت: حدود 30 سال است در زمينه توليد و بازرگاني محصول پنبه و محلوج فعاليت مي كنم، متاسفانه با وضع موجود صنعت پنبه در اين منطقه رو به افول و نابودي است.
وي افزود: كاشت پنبه از دير باز در اين منطقه كشاورزي رايج بوده و سابقه آن به حدود 60 سال پيش برمي گردد و دراين مدت با فراز و نشيب هاي زيادي همراه بوده است. و به علت رونق زراعت پنبه و اختصاص بخش عمده اي از اراضي كشاورزي به كشت و زرع پنبه، زماني سرزمين «طلاي سفيد» (آغ قيزيل) مشهور بود.
«ورزند» اضافه كرد: براساس آمارهاي موجود، در حدود 25 سال پيش به علت حمايت هايي كه از توليدكنندگان مي شد، زراعت پنبه با اختصاص نزديك 20هزار هكتار از اراضي منطقه به خود، محصول غالب منطقه به حساب مي آمد و از نظر وسعت كشت در جايگاه نخست قرار داشت.
وي ادامه داد: متاسفانه در سال هاي اخير به علت بي توجهي مسئولان به كشاورزان پنبه كار، نابساماني در بازار پنبه، كاهش تعرفه واردات پنبه از خارج و به تبع آن افت چشمگير نرخ وش و محلوج پنبه داخل، كشاورزان ديگر انگيزه اي براي كشت پنبه ندارند و از سطح زير كشت پنبه به مقدار قابل ملاحظه اي كاسته شده است.
به گفته اين كشاورز حدود يك هزار تن محلوج تعدادي از پنبه كاران، تعاوني روستايي و كارخانه داران منطقه، به ارزش بيش از 40ميليارد ريال با وجود گذشت نزديك به يك سال هنوز به فروش نرفته است و اين وضع علاوه بر وارد كردن خسارت به توليدكنندگان، موجب نگراني شديد پنبه كاران در سال جاري شده است.
وي عنوان كرد: بدون شك اگر اين رقم به منطقه تزريق شود شاهد تحول جدي در حوزه هاي مختلف اين خطه خواهيم بود.
يحيي ورزند با تاكيد بر ضرورت حمايت از سرمايه گذاران و توليدكنندگان داخلي، تصريح كرد: به رغم آنكه مقدار قابل توجهي از محلوج توليدي داخل بدون مشتري مانده است، براي تامين نياز نساجي ها، با مجوز دولت، محلوج و پنبه از برخي كشورهاي خارجي از جمله ازبكستان وارد مي شود و از اين طريق ارز از كشور خارج مي شود.
اين سرمايه گذار بخش خصوصي در ادامه بيان كرد: با وجود آن كه توان سرمايه گذاري در تهران و استان هاي بزرگ كشور را دارم، به خاطر عشق و علاقه به سرزمين و مردم مغان، در اين شهرستان در زمينه هاي مختلف سرمايه گذاري كردم. مديران دستگاه هاي دولتي، بايد با نصب العين قرار دادن توصيه هاي رهبر معظم انقلاب مبني بر «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» نگذارند افراد سودجو و فرصت طلب، و نيز با اعمال سياست هاي غلط دسترنج توليدكنندگان را به تاراج ببرند.
«فيروز صولت» يكي ديگر از مالكان كارخانه پنبه پاك كني و از كشاورزان با سابقه اين شهرستان نيز گفت: به علت رونقي كه صنعت پنبه درسال هاي گذشته داشت و افزايش سطح زير كشت و توليد وش، 12واحد كارخانه پنبه پاك كني با ميلياردها ريال سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي و دولتي دراين منطقه، تاسيس و راه اندازي شده بود و صدها نفر دراين واحدهاي صنعتي به طور مستقيم اشتغال داشتند.
وي افزود: با وضعيت پيش آمده و عدم حمايت متوليان از كارخانه داران و پنبه كاران، هم اكنون علاوه بركاهش سطح زير كشت پنبه، تنها دو واحد از اين كارخانه ها، نيمه فعال است. وي ادامه داد: همين وضع علاوه بر سبب ساز شدن اخراج و بيكاري صدها نفر شاغل، موجب تعطيلي و ركود 10 كارخانه پنبه پاك كني شده است به طوري كه هم اكنون اين كارخانه ها تبديل به انبار علوفه، مصالح ساختماني و برخي محصولات كشاورزي شده است.
«صولت» تصريح كرد: زماني اكثر قريب به اتفاق زمين هاي كشاورزي منطقه، به كشت پنبه اختصاص مي يافت و هزاران نفر از اين راه درآمد كسب مي كردند و اقتصاد مغان به شدت به صنعت پنبه و توليد اين محصول استراتژيك وابسته بود كه الان متاسفانه سطح زيركشت به 2هزار هكتار و ميزان توليد پنبه به شش هزار تن كاهش يافته است.
«عيسي وطن خواه» ديگر تاجر و فعال در زمينه توليد پنبه و محلوج و همچنين صاحب يكي از كارخانه هاي پنبه پاك كني نيز گفت: پنبه كاران و كارخانه داران منطقه، تنها در صورت عمل دقيق مسئولان به تاكيدات و رهنمودهاي رهبري از اين وضع نابسامان و نگران كننده و به نوعي بحران نجات خواهند يافت.
وي، بيان كرد: اين چه جور حمايتي است كه كسي به داد و فرياد كشاورزان و توليدكنندگان بيچاره نمي رسد؟
«وطن خواه» ادامه داد: درحال حاضر نساجي هاي داخل كشور به علت واردات بي رويه پنبه خارجي، پر از اين محصول است و ديگر كارخانه هاي ريسندگي و بافندگي، تمايلي به خريد محلوج داخلي ندارند.
وي كاهش و صفر كردن تعرفه واردات پنبه و محلوج را در فصل برداشت محصولات داخلي، عامل جدي درايجاد چنين وضعيتي دانست و ادامه داد: با صفر كردن تعرفه واردات پنبه، چنان ضربه مهلكي به پيكر صنعت پنبه وارد شده كه هرگونه يارانه اي كه در آينده از سوي دولت پرداخت شود دير و زمان برخواهد بود، به همين دليل بايد در اسرع وقت تعرفه واردات دوباره افزايش يابد تا قيمت هاي داخل به حد تعادل خود رسيده و كشت طلاي سفيد بار ديگر رونق گيرد. وي، وضع فعلي را زنگ خطري براي استقبال نكردن كشاورزان از توليد پنبه در سال هاي آينده دانست و افزود: اگر اقدام عاجل و حمايت واقعي از زارعان صورت نگيرد، وضعيت صنعت پنبه بدتر از وضع كنوني خواهدشد.
«خداويردي نادري» از كشاورزان پرسابقه پارس آباد، به نمايندگي از پنبه كاران نيز گفت: درحالي كه هنوز محلوج توليدي پارسال به فروش نرفته است، چند ماه ديگر برداشت پنبه امسال شروع خواهدشد و معلوم نيست با اين روند چه سرنوشتي در انتظار پنبه كاران است.
وي با بيان اينكه براي توليد هر يك كيلوگرم محلوج، 38 هزارو800 ريال هزينه دربرداشته است، ادامه داد: به خاطر عدم خريد محلوج، كشاورزان زيادي دراين شهرستان ورشكست شده و قادر به تأمين مايحتاج اوليه زندگي خود نيستند.
وي افزود: از حدود 12 سال گذشته، به دلايل مختلف از جمله عدم حمايت دولت از پنبه كاران، واردات بي رويه از خارج، بالابودن هزينه تمام شده، كاهش راندمان توليد و پايين بودن قيمت خريد نسبت به محصولات رقيب، سطح زيركشت پنبه در اين منطقه سير نزولي به خود گرفته است.
نادري ادامه داد: كارخانه كرك گيري بذر پنبه پارس آباد به عنوان يكي از 4 واحد كارخانه موجود كشور كه در سال 1374 با سرمايه گذاري هنگفت ارزي و ريالي به بهره برداري رسيد، نزديك 10 سال است به علت پايين بودن سطح زيركشت به تعطيلي كشيده شده است.
به ادعاي اين كشاورز درحال حاضر به دليل عدم حمايت دولت از پنبه كاران، كشاورزان انگيزه چنداني براي كشت پنبه دراين شهرستان ندارند و علت آن را هم اقتصادي نبودن اين محصول اعلام كرده اند.
وي، به نقش صنعت پنبه در اشتغالزايي و رونق اقتصاد كشور اشاره و عنوان كرد: پنبه از مهمترين محصولات كشاورزي است كه علاوه بر تأمين مواد اوليه صنايع نساجي و روغن كشي در اشتغال زايي بخش كشاورزي، صنعت و بازرگاني نيز نقش مهمي ايفا مي كند. بنابراين بايد بيشتر مورد توجه قرارگيرد و تصميماتي كه دراين رابطه از جمله تعيين تعرفه واردات گرفته مي شود بايد سنجيده تر و در راستاي مصالح كشاورزان باشد.
يك كارشناس كشاورزي كه خواست نامش در خبر ذكر نشود نيز گفت: يكي از مسائلي كه صنعت پنبه را تهديد مي كند واردات بي رويه است، كسي مخالف واردات نيست و به ميزان نياز صنعت بايد پنبه وارد شود ولي اين كه دولت درفصل برداشت وش تعرفه هاي واردات را صفر مي كند به معني رشته كردن تلاش پنبه كاران است.
وي، با ابراز نگراني از جايگزيني كشت انواع ذرت به جاي پنبه مي گويد: به دليل مشكلات عديده در كاشت و داشت و برداشت پنبه و ناعادلانه بودن قيمت پنبه و محلوج دربرابر زحمات زياد، شاهد خداحافظي كشاورزان با پنبه كاري هستيم.
او، كمبود نقدينگي، واردات بي رويه، توسعه نيافتن مكانيزاسيون، محدود بودن صنايع وابسته، كمبود مراكز تكثير و توليد بذر، پايين بودن قيمت و سنتي بودن كشت و زرع را مهم ترين مشكلات پنبه كاران بيان كرد و گفت: كمبود كارگر در فصل برداشت، بالابودن هزينه هاي توليد، اقتصادي نبودن توليد و نبود برنامه منسجم در وزارت جهاد كشاورزي براي حمايت و شكوفايي صنعت پنبه فعالان اين عرصه را به خط پايان رسانده است.
وي، با اظهار نگراني از روند نزولي سطح كشت پنبه در منطقه، ادامه داد: كشاورزان به علت مقرون به صرفه نبودن پنبه، زراعت ذرت دانه اي، بذري و علوفه اي را در سال هاي اخير جايگزين آن كرده اند كه اين، بستر را براي شيوع انواع بيماري ها در مزارع غلات و كاهش شديد راندمان توليد گندم و جو و نيز از بين رفتن حاصلخيزي خاك فراهم كرده است.
مديرجهاد كشاورزي پارس آباد مغان نيز با تائيد خبر به فروش نرفتن يك هزار تن محلوج توليدي سال 90، گفت: جهاد كشاورزي در بحث بازرگاني و خريد و فروش محلوج پنبه هيچ مسئوليت و نقشي دارد.
«حسن روحي» افزود: در كليه محصولات زراعي، جهاد كشاورزي از كاشت تا مرحله توليد، وظيفه دارد حمايت مورد نياز را از زارعان انجام دهد و پس از توليد و برداشت تمامي محصولات از جمله پنبه مسئوليتي در قبال فروش آن ندارد.
وي، با بيان اينكه پنبه، گياهي است صنعتي و چندين نوع محصول از آن به دست مي آيد، اظهار كرد: به رغم آنكه جهاد كشاورزي، مسئوليتي در قبال فروش محلوج ندارد، به خاطر دلگرمي زارعان پنبه كار و رفع نگراني آنان از بابت توليد سال جاري، مكاتباتي انجام داديم كه متاسفانه تاكنون منتج به نتيجه نبوده است.
وي، زراعت پنبه را مناسب ترين تناوب در كشت غلات عنوان كرد و گفت: پنبه داراي ريشه مستقيمي است كه به سرعت زيادي به اعماق خاك نفوذ مي كند و در ضمن اشغال يك فصل زراعي كامل، و وجيني بودن آن موجب پوكي و مرغوبيت خاك زراعي مي شود.
وي مسائل بازرگاني، نوسانات قيمت، درآمدزايي مناسب محصولات رقيب و بالابودن هزينه توليد و نيز برداشت به صورت دستي را از علل عمده كاهش زير كشت پنبه عنوان كرد.
براساس اين گزارش، در حالي كه مقدار قابل توجهي محلوج داخلي در نقاط مختلف كشور بلاتكليف مانده است، در خردادماه امسال، معاون امور صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت از پيگيري تخصيص ارز مرجع براي واردات كالاهايي واسطه اي و مواد اوليه صنايع نساجي كشور خبر داد و گفت: به زودي تعرفه 20درصدي واردات پنبه حذف خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محسن صالحي نيا» در ادامه سلسله نشست هاي معاونت صنايع و اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت با هيئت مديره انجمن صنايع نساجي ايران افزود: با اقدامات انجام شده در صدد هستيم كه با هماهنگي با شوراي عالي استاندارد مواد اوليه نساجي و هر كالايي كه ماهيت واسطه اي دارد بتواند براي واردات از نرخ ارز مرجع استفاده كند.
به گفته وي، مذاكرات انجام شده در زمينه حذف تعرفه واردات پنبه به صورت دائمي نيز به مراحل نهايي رسيده است.
«ولي كريمي» فرماندار پارس آباد مغان نيز در پاسخ به سؤال خبرنگار ما، پيرامون علل عدم فروش حدود يك هزار تن محلوج توليدي اين شهرستان و استقبال نكردن كارخانجات نساجي از اين محصول، از انبار شدن و بلاتكليفي اين ميزان محلوج در منطقه اظهار بي اطلاعي كرد و هرگونه اظهارنظر در اين زمينه را به روزهاي آينده و پس از بررسي و اخذ اطلاعات لازم از دستگاه هاي ذي ربط موكول كرد.
به هر حال در صورتي كه به زودي سياست هاي حمايتي منطقي و معقول در راستاي فروش محلوج پنبه و رفع نگراني ها و دغدغه هاي پنبه كاران و مالكان كارخانه هاي پنبه پاك كني اتخاذ نشود، كشت پنبه در اين شهرستان، ديگر جايي در زراعت نخواهد داشت.
پارس آباد با توليد افزون بر 30نوع محصول زراعي يكي از قطب هاي كشاورزي استان و كشور به حساب مي آيد.


ايران در كيهان

كسب رتبه برتر
نيشابور- خبرنگار كيهان:دانش آموزان نيشابوري در مسابقات احكام كشور رتبه برتر را از آن خود كردند. معاون مدير كل و مدير آموزش و پرورش نيشابور با اعلام اين خبر افزود: دانش آموز رضا صفايي پايه سوم در رشته احكام مقام نخست كشور و دانش آموز محمدمهدي صباغان مقام اول رشته انشاي نماز كشور را از آن خود كردند.
برپايي كارگاه آموزشي
¤ كارگاه آموزشي در رابطه با چگونگي مبارزه با آفت مينوز گوجه فرنگي با حضور تعداد زيادي از مديران تشكل هاي توليدي، كارشناسان ناظر، مسئولين فني كلينيك هاي گياه پزشكي و كشاورزان گوجه كار در نيشابور تشكيل شد.
رئيس اداره آموزش و ترويج مديريت جهاد كشاورزي شهرستان نيشابور با اعلام اين خبر افزود: اخيرا گزارشاتي مبني بر مشاهده آفت مزارع اين شهرستان دريافت شده است. مهندس محمدعلي فرهمند اظهار داشت: آفت مينوز گوجه فرنگي يك آفت تهاجمي است كه در يكي دو سال اخير خسارت زيادي به مزارع اين محصول در مناطق غربي كشور وارد كرده است.
توسعه بخش كشاورزي
جاسك- خبرنگار كيهان: فرماندار جاسك گفت: به منظور توسعه بخش كشاورزي 200نفر به بانك هاي عامل معرفي شده اند. ابوذر مهدي نخعي افزود: اين افراد در مرحله دريافت وام بدون بهره 40ميليون توماني قرار دارند. به گفته وي در طرح توسعه كشاورزي جاسك بيش از 3هزار نفر متقاضي ثبت نام كرده اند كه در فاز اول با 850نفر از آنان عقد قرارداد شده است.
آمار معلولان گناباد
گناباد- خبرنگار كيهان: رئيس اداره بهزيستي گناباد گفت: در حوزه توانبخشي اين شهرستان يك هزار و 700پرونده در طيف معلولان ضعيف تا شديد تحت پوشش اين مركز است. وي افزود: از اين تعداد بيمار 300نفر مستمري بگير و 650 نفر داراي بيمه تكميلي هستند و اين بيمه تا حدي دغدغه خانواده ها را در بحث هزينه هاي درماني برطرف مي كند.
كشت ذرت
اهواز- خبرنگار كيهان: مدير كشاورزي شهرستان دزفول گفت: كشت ذرت دانه اي و علوفه اي در سطح 30هزار هكتار از اراضي كشاورزي در قالب طرح مبارزه بيولوژيك با آفات ذرت در 6 روستا در مركز خدمات جهاد كشاورزي صفي آباد و شركت كشت و صنعت شهيد رجايي آغاز شده است. عبدالرضا مهران زاده افزود: با اجراي اين پروژه علاوه بر كاهش مصرف بي رويه سموم شيميايي و حفظ محيط زيست از آلاينده هاي شيميايي موجب حفظ محصول سالم و عاري از سموم شيميايي و كاهش هزينه هاي كاشت و داشت ذرت مي شود. وي اظهار داشت: پيش بيني مي شود در سال جاري در هر هكتار 8تن ذرت دانه اي و 50 تن ذرت علوفه اي برداشت شود.
برداشت بادام
¤مدير باغباني سازمان كشاورزي خوزستان گفت: بادام ديم در سطح 73 هكتار و محصول بادام كشت آبي در سطح 51 هكتار شروع شده است. حليم كوتي شهرستان هاي ايذه، باغملك و دزفول را از مناطق عمده كشت بادام در خوزستان اعلام كرد و گفت: پيش بيني مي شود در سال جاري 60تن بادام از سطح باغات برداشت شود. وي گفت: در سال گذشته 55تن بادام در خوزستان برداشت شد.
كمك به كشاورزان
¤مدير جهاد كشاورزي شوشتر گفت: در راستاي كمك به كشاورزاني كه محصولات كلزا، ذرت و نشا برنج كشت مي كنند به ترتيب يك ميليارد، 220ميليون و 151ميليون ريال تسهيلات از محل كمك هاي فني و اعتباري تخصيص و جذب شده است. نادر پورركني افزود: همچنين در راستاي اصلاح گلخانه و باغات مبلغ 240 ميليون ريال از محل كمك هاي فني و اعتباري به شهرستان شوشتر اختصاص داده شد.
مشكل آژانس ها
بهاباد- خبرنگار كيهان: نماينده آژانس هاي مسافري شهرستان بهاباد عدم داشتن كارت سوخت ويژه آژانس ها را از مشكلات عمده اين صنف دانست و گفت: عدم اختصاص كارت سوخت به اكثر آژانس هاي شهرستان و گراني قطعات خودرو، درآمد بسيار ناچيزي را نصيب رانندگان آژانس مي كند.
در جلسه بررسي مشكلات كميته حمل و نقل بهاباد رئيس اين كميته گفت: براساس دستورالعمل جديد ابلاغي، صدور مجوز و فعاليت آژانس ها تنها تحت نظارت مجمع امور صنفي انجام مي شود.
اشتغال در اسدآباد
اسدآباد- خبرنگار كيهان: معاون فرماندار اسدآباد گفت: امسال سهميه اشتغال شهرستان اسدآباد 4 هزار و 617 نفر است كه معادل 33/7 درصد از سهم كل استان را شامل مي شود.
حمزه عبدكوند در كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري شهرستان افزود: براي تحقق اين هدف، همدلي و تلاش بيشتري از سوي بانك ها، مديران دستگاه ها و فعالان بخش هاي اقتصادي موردانتظار است.
وي در ادامه به اجراي سه طرح بزرگ صنعتي در اسدآباد اشاره كرد و يادآور شد: كارخانه هاي فولاد نورد، قطعات خودرو و نيروي مولد هگمتانه در مرحله اخذ مجوز و معرفي به بانك براي اخذ تسهيلات هستند و به زودي آغاز بكار خواهند كرد.
توزيع مرغ
بادرود- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان نطنز گفت: از حدود دو هفته قبل تا پايان تيرماه در هفت نوبت مقدار 10 هزار و 560 كيلوگرم گوشت مرغ گرم به قيمت دولتي در سطح شهرستان نطنز و بادرود در اختيار مردم قرار داده شد. حميد جلالي همچنين به اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان 1391 اشاره كرد و گفت: به منظور نظارت بر تامين مواد غذايي بويژه اقلام لبني، غلات و حبوبات، ميوه، سبزي ها، زولبيا و باميه، روغن، برنج، خرما، قند و شكر از نيمه دوم تيرماه تا اواخر مردادماه كار بازرسي از واحدهاي صنفي ادامه خواهد داشت.
مرمت حمام تاريخي
براي مرمت حمام نوغه بادرود از سال 80 تاكنون 5 ميليارد ريال هزينه شد. مراحل مرمت اين بناي تاريخي شامل آوار برداري، استحكام بخشي، مرمت تزيينات، سنگ فرش، كف فرش، كاشي كاري، ايزوگام پشت بام و رطوبت زدايي داخلي حمام است. قدمت حمام تاريخي نوغه بادرود با وسعت 500 متر مربع شامل رختكن، سربينه و گرمابه به دوره صفوي بازمي گردد. اين حمام تاريخي سال 1381 با شماره 6543 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
رهاسازي بچه ماهي
مسئول امور دام جهاد كشاورزي نطنز گفت: تعداد 18 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي در استخرهاي دومنظوره كشاورزي ذخيره آب و پرورش ماهي در نطنز رهاسازي شد. احمد مظلومي افزود: پيش بيني مي شود امسال از اين تعداد ماهي طي يك دوره يكساله بيش از 30 تن گوشت سفيد توليد و به بازار مصرف عرضه شود. شهرستان نطنز با دارا بودن 60 باب استخر ذخيره آب كشاورزي و يك مركز بزرگ پرورش ماهي قزل آلا با ظرفيت چهار ميليون بچه ماهي در روستاي آبيانه و توليد سالانه 40 تن ماهي پرورشي در منطقه طرقرود نطنز از ظرفيت بالايي در زمينه توليد ماهي و آبزي پروري برخوردار است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14