(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 مرداد 1391 - شماره 20273

يادداشت خبرنگار
خوشه هاي بركت، چشم انتظار مهر دولت
ايران در كيهان
اجراي طرح شافي در مراكز درماني همدان
نمايشگاه اوقات فراغت در خراسان رضوي برپا مي شود
نخستين جمعه ماه رمضان به نام روز اذان نامگذاري شد
مراسم بزرگداشت ششمين سالگرد ارتحال آيت الله يثربي در كاشان برگزارشد
لرستان صاحب دانشكده خبر مي شود
اجراي طرح ملي مهندسان فردا در البرز
امام جمعه بناب:رمضان فرصت كسب نيرو و انرژي معنوي است
دهم تيرماه روز گنبدكاووس نامگذاري شد
800 هزار سند قديمي در مركز اسناد بوشهر نگهداري مي شود
معاون عمراني استاندار خبر داد
انتقال مشاغل مزاحم اردبيل به سايت كوراييم
سگ هاي موادياب پليس در فرودگاه تبريز مستقر شدند
هيئت مديره جديد خانه مطبوعات استان قم انتخاب شدند


يادداشت خبرنگار

گذر از هفت خوان رستم
مالكان خودروهايي كه معامله و فروخته مي شوند، با دردسرهاي گوناگوني مواجهند مثل اتلاف وقت و هزينه هاي تكراري براي تعويض پلاك.
مردم مي پرسند وقتي خودروهاي فروخته شده داراي پلاك به نام خودمان است چه لزومي دارد كه همان شماره پلاك قبلي خودمان را با پرداخت ده ها هزار تومان هزينه تكراري و اخذ خلافي از پليس +10 و پرداخت خلافي در بانك دريافت كنيم. و چرا نبايستي بدون پرداخت هزينه هاي فوق پلاك خودمان را گرفته و بر روي خودروي خريداري شده نصب كنيم؟
اين شيوه فقط براي كساني كه براي اولين بار خودرو خريداري مي كنند مناسب است. نه كساني كه داراي پلاك قبلي هستند. نكته ديگر اينكه فاصله مكاني اداره راهنمايي و رانندگي با مركز تعويض پلاك و دفتر پليس +10 در تنكابن خود مشكلاتي را براي متقاضيان به وجود آورده است و چنانچه اين گونه مراكز در يك جا مستقر باشند قدري از مشكل مردم كاسته خواهد شد تا مسئولان امر چه گويند و چه كنند!
تنكابن- خبرنگار كيهان
 


خوشه هاي بركت، چشم انتظار مهر دولت

گزارش از: سيده سميه سجادي- خبرنگار كيهان در اروميه
گندم به عنوان محصول راهبردي و كليدي كشاورزي جايگاه ويژه اي در توليد و مصرف مواد غذايي ملل جهان دارد و نيز توليد اين محصول از اهميت فراواني در اقتصاد ايران برخوردار است و همين امر ايجاب مي كند كه دولت بسته حمايتي ويژه اي را در مورد گندمكاران كشور اجرا كند.
گندم در سبد غذايي مردم ايران جايگاهي اساسي دارد، زيرا نان غذاي اصلي ايرانيان را تشكيل مي دهد و از آنجا كه گندم عمده ترين ماده اوليه نان است، حدود 40 درصد از اراضي ديم كشور به كشت اين محصول اختصاص دارد.
براساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي توليد گندم در كشور امسال به 14 ميليون تن خواهد رسيد. اين ميزان توليد گندم نسبت به سال گشته افزايش نسبي داشته است كه مي توان دليل آن را گران شدن اين محصول استراتژيك در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها عنوان كرد همچنين تاثير بارندگي ها در بازدهي گندم ديم را نبايد ناديده گرفت.
سال گذشته قيمت خريد تضميني گندم هر كيلوگرم 3600 ريال اعلام شد كه با توجه به تفكيك كيفي اين محصول از سوي متوليان، در حقيقت خريد تضميني پايين تر از اين مبلغ انجام شد.
مديرشركت غله و خدمات بازرگاني آذربايجان غربي مي گويد: تاكنون 30 هزار تن گندم توسط بخش خصوصي و كارخانه هاي آرد استان خريداري شده است.
«هوشمند جوادي» افزود: كشاورزان به جاي فروش گندم به قيمت هر كيلوگرم 4200 ريال محصولشان را به قيمت بالاتر به بخش خصوصي مي فروشند و علاوه بر آن بخشي از محصول نيز توسط دلالان خريداري مي شود.
به گفته وي، در برخي موارد مرغداران با حضور در سر مزارع، گندم كشاورزان را بالاتر از قيمت دولتي، براي مصرف در مرغداري به جاي سويا خريداري مي كنند.
يكي از گندمكاران اروميه اي به خبرنگار ما گفت: قيمتي كه دولت براي خريد هر كيلو گندم اعلام كرده بسيار پايين است و اصلا با قيمت تمام شده براي گندمكار در شرايط كنوني مطابقت ندارد.
«رضوي» اضافه كرد: همين امر سبب شده كه ديگر آرد را تحويل كارخانه هاي آرد نمي دهيم بلكه با قيمت بالاتر به كارخانه هاي توليد خوراك دام مي فروشيم.
وي افزود: اگر دولت از ما حمايت نكند ما نيز براي اينكه بدهي هاي خود را پاسخگو باشيم مجبور هستيم كه گندم را از چرخه مصرف نان خارج كرده و به بخش دام و طيور بدهيم.
معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي مي گويد: توليد محصولات راهبردي نظير گندم بايد منطبق با نيازهاي استان باشد وتلاش شود كه محصول با كيفيت بالا توليد و در اختيار بهره برداران قرار گيرد.
«غلامرضا ديزج نژاد» در جلسه ساماندهي گندم در سالن شهيد باكري استانداري اروميه افزود: در سطح استان هيچ نوع نگراني در مورد تامين آرد مورد نياز نانوايي ها وجود ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه بايد توليدات داخل استان به گونه صحيح مديريت شوند، افزود: بخش خصوصي و شركت بازرگاني دولتي هرچه سريع تر نياز استان به گندم را برآورده كنند تا از مبادي فروش داخلي گندم با كيفيت خريداري شود و يا در صورت نياز اقدام به واردات گندم با كيفيت به استان كنيم.
متولي اصلي خريد تضميني گندم در كشور شركت غله و خدمات بازرگاني است كه با ذخيره سازي اين محصول در سيلوهاي تحت اختيار، گندم را براي مصرف مردم در طول سال نگهداري مي كند. در كنار شركت غله كارخانه هاي آرد، تشكل هاي بخش كشاورزي و بخش خصوصي نيز محصول گندم را از كشاورزان خريداري مي كنند.
يكي از دست اندركاران اتحاديه كارخانه هاي آرد استان معتقد است كه امسال خريد تضميني گندم در مقايسه با سال گذشته كم است و ممكن است اين امر مشكلاتي را براي استان ايجاد كند.
در سال گذشته يكي از مهم ترين مشكلات خريد تضميني به دليل تاخير در پرداخت پول گندم مازاد كشاورزان و حضور دلالان بود كه به گفته مسئولان اين امر باعث دلسردي كشاورزان براي تحويل محصول خود به مراكز خريد دولتي شد.
همين امر ايجاب مي كند تا دولت با برنامه ريزي هاي منسجم خريد تضميني گندم را مديريت كند تا كم ترين خسارت به گندمكاران وارد شود.
آذربايجان غربي در شمال غرب ايران با دارا بودن آب و هواي مستعد و خاك حاصل خيز از اراضي زراعي و باغي فراواني برخوردار است به طوري كه در يك ميليون هكتار از اراضي استان عمليات كشاورزي صورت مي گيرد.
به گفته رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي از يك ميليون هكتار زمين زراعي در آذربايجان غربي حدود 10 درصد به باغات اختصاص يافته است و در مابقي اراضي عمليات زراعت انجام مي شود كه 660 هزار هكتار به صورت ديم و 360 هزار هكتار آن به صورت آبي زير كشت مي رود.
«محمدرضا اصغري» افزود: در حال حاضر 37 درصد سهم اشتغال اين استان را بخش كشاورزي تامين مي كند كه اغلب فعاليت اين بخش نيز به صورت سنتي انجام مي گيرد و تحول در اين مورد مي تواند در توسعه كشاورزي و بهبود توليدات موثر واقع شود.
آذربايجان غربي با دارا بودن 17 كارخانه فعال آردسازي، 800 هزار تن ظرفيت سيلوهاي استاني و 12 سيلو و انبار گندم و توليد بيش از 500 هزار تن گندم در سال جاري از جايگاه خوبي در توليد اين محصول در كشور برخوردار است.
به گفته مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي برداشت گندم در 343 هزار هكتار از گندمزارهاي آذربايجان غربي آغاز شده است و 98 هزار هكتار از گندمزارهاي استان آبي و بقيه ديمي هستند.
«جمشيد دارا» با بيان اينكه برداشت گندم در استان آذربايجان غربي تا اواخر مرداد ادامه خواهد داشت، گفت: پيش بيني مي شود 500 هزار تن گندم از مزارع اين استان برداشت شود.
وي رقم هاي زرين، الوند و سرداري را از جمله ارقام گندم آذربايجان غربي بيان كرد و افزود: قيمت خريد تضميني گندم هر كيلوگرم 4200 ريال اعلام شده است كه نسبت به سال گذشته 14 درصد افزايش دارد.
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي با اعلام اينكه خريداري گندم از سوي بخش خصوصي آغاز شده، گفت: در صورت مازاد بودن گندم، شركت غله و خدمات بازرگاني هم نسبت به خريداري تضميني گندم اقدام خواهد كرد.
وي اظهار كرد: بيش از 700 دستگاه كمباين در برداشت اين محصول به كارگرفته شده اند و اكيپ هاي نظارتي نيز براي كنترل برداشت و استفاده از اين دستگاه ها تشكيل شده است.
 


ايران در كيهان

اهداي فرش به نوعروسان
خوانسار- خبرنگار كيهان: نيكوكاران خوانساري 400 كيلوگرم برنج و 7 تخته فرش به كميته امداد امام خميني اين شهرستان اهداء كردند.
همزمان با ايام ماه مبارك رمضان، يكي از نيكوكاران خوانساري، 7 تخته فرش به اين كميته اهدا كرد.
ارزش ريالي فرش هاي اهداء شده كه براي هديه به نوعروسان تحت حمايت اين كميته درنظر گرفته شده است بالغ بر 23 ميليون ريال است. همچنين يكي ديگر از نيكوكاران اين شهرستان نيز 400 كيلو برنج ايراني به ارزش ريالي 10 ميليون ريال جهت توزيع بين ايتام و مددجويان تحت حمايت اهداء كرد.
تشكيل كميته هاي روز قدس
اهواز- خبرنگار كيهان: سرپرست شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي خوزستان گفت: در ستاد برگزاري روز جهاني قدس در اين استان 10 كميته در سراسر خوزستان در بخش هاي جوانان، مراسم ها، شهرستان ها، كارگري، مساجد، بانوان و نيروهاي مسلح، اصناف و فرهنگي تعيين شد.
وي خاطرنشان كرد: اين كميته ها براي برگزاري هر چه باشكوه تر روز جهاني قدس در سرتاسر استان فعال خواهند شد.
نظارت بر عرضه مواد غذايي
¤ فرماندار اهواز گفت: ماه مبارك رمضان بازرسي مستمر از مراكز عرضه مواد غذايي صورت مي پذيرد.
مهندس فدعمي در جلسه شوراي سلامت و امنيت غذايي با ذكر اين مطلب گفت: تمهيدات ويژه نظارتي توسط مراكز بهداشت و سازمان دامپزشكي و مجامع امور صنفي جهت كنترل، نظارت و بازرسي از مراكز عرضه مواد غذايي پيش بيني شده است.
وي با اشاره به حضور مردم در مساجد و لزوم فراهم آوردن تمهيدات محيطي اين اماكن عنوان كرد با هماهنگي سازمان تبليغات، اداره اوقاف و هيئت امناء مساجد تمهيدات لازم جهت بهداشت محيطي اين اماكن فراهم شده است.
برپايي نمايشگاه توانمندي معلولان
تالش- خبرنگار كيهان: رئيس بهزيستي تالش از برگزاري نمايشگاه صنايع دستي معلولان اين شهرستان در بخش كرگانرود خبر داد و گفت: هدف از برپايي اين نمايشگاه به نمايش گذاشتن توانمندي و ابتكار معلولان در توليد صنايع دستي و كشاورزي است.
جمع آوري كمك هاي مالي
بابل- خبرنگار كيهان: دادستان بابل اعلام كرد: توسط انجمن حمايت از زندانيان بابل در سال 90 مبلغ 200 ميليون تومان براي آزادي 60 زنداني جمع آوري شد كه در استان مازندران رتبه اول را كسب كرديم.
محمد جعفري ابراز اميدواري كرد حضور خيران در جشن گلريزان امسال بيشتر باشد.
برگزاري مسابقات قرآني
اهواز- خبرنگار كيهان: رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان شادگان گفت: در جلسه ستاد نهضت مطالعه مفيد شادگان برگزاري مسابقات حفظ و صوت قرآن در دو مقطع زير 15 سال و بالاي 15 سال در نيمه ماه مبارك رمضان مصوب شد. سعيده روشناسان، افزود: در پايان اين مسابقات به 10 نفر از برترين ها جوايزي از سوي شوراي اسلامي شهرستان شادگان اهداء خواهد شد. رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شادگان ادامه داد: برگزاري محفل انس با قرآن، برنامه هاي تفسير قرآن، مسابقات قرآني و مذهبي، نماز جماعت، كلاس هاي آموزش ديني و مذهبي براي جوانان و نوجوانان، اختصاص بخش تازه هاي كتاب به كتب مربوط به ماه مبارك رمضان از ديگر برنامه هاي اين اداره در ماه مبارك رمضان خواهد بود.
برخورد با روزه خواران
بوشهر- خبرنگار كيهان: فرمانده انتظامي استان بوشهر با اشاره به آغاز ماه مبارك رمضان گفت: فرماندهي انتظامي استان بوشهر قبل از شروع ماه مبارك رمضان با برنامه ريزي دقيق سعي كرده موجب ارتقاء امنيت اجتماعي و معنويات در جامعه شود.
سرتيپ حيدر عباس زاده به افزايش گشت هاي انتظامي در اين ماه اشاره كرد و گفت: برقراري نظم و امنيت، برخورد قانوني با روزه خواران، مقابله جدي با اخلالگران نظم و آسايش شهروندان، برخورد با بدحجابي، مظاهر علني فساد و كنترل هتل و رستوران ها از جمله برنامه هايي هستند كه جهت ارتقا معنويات و امنيت اجتماعي در ماه مبارك رمضان، در دستور كار قرار گرفته است.
اجراي طرح نجات آب
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت آب منطقه اي هرمزگان گفت؛ 500 مدرسه در مقطع راهنمايي در اين استان تحت پوشش طرح ملي نجات آب قرار گرفتند. مهندس جعفر زيرراهي افزود: طرح ملي دانش آموزي نجات آب پس از انجام مقدمات و مطالعات كارشناسي در سطح مدارس راهنمايي استان هرمزگان اجرا خواهد شد. وي تصريح كرد: در اين طرح دانش آموزان با شيوه هاي مديريت مصرف آب آشنا مي شوند.
اعزام كاروان پزشكي
خرمدره- خبرنگار كيهان: مسئول بسيج سازندگي سپاه خرمدره گفت: به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان 2 تيم پزشكي عمومي و تخصصي شامل يازده نفر جهت درمان محرومان به روستاي اينجلين از توابع شهرستان خرمدره اعزام شدند.
فيروزي اظهار داشت در مدت حضور تيم پزشكي در روستاي اينجلين 45 نفر مورد ويزيت رايگان قرار گرفتند. به گفته وي اين سومين كاروان پزشكي است كه به مناطق محروم در شهرستان خرمدره اعزام شده است.
تقدير از حافظان قرآن
در آئيني از هشت حافظ برتر قرآن كريم استان مركزي تقدير شد.
ساجدي فر مدير كل اوقاف و امور خيريه استان مركزي، در اين آئين گفت: سهم استان مركزي، از تربيت يك ميليون حافظ قرآن در كشور، چهار هزار و 640 نفر است.
بهره برداري از واحدهاي مسكوني
اروميه- خبرنگار كيهان: 5 واحد مسكوني مددجويان تحت پوشش اداره بهزيستي شهرستان سردشت به بهره برداري رسيد.
رئيس اداره بهزيستي سردشت در مراسم بهره برداري از اين واحدها گفت: هر كدام از اين واحدها در 120 متر مربع زيربنا احداث شده اند و براي احداث آنها در مجموع يك ميليارد و 600 ميليون ريال آورده شخصي و تسهيلات دولتي هزينه شده است.
امير دولتي با بيان اينكه در هفته دولت امسال 20 واحد مسكوني مددجويان تحت پوشش اين نهاد در مجموع به مساحت 3 هزار و 220 متر مربع به بهره برداري خواهد رسيد گفت: اداره بهزيستي شهرستان سردشت تاكنون 2 ميليارد و 550 ميليون ريال تسهيلات اشتغال زايي به مددجويان تحت پوشش پرداخت كرده است.
نظارت بر كالاها
خور و بيابانك- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خور و بيابانك گفت: طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان از 15 تير آغاز و تا 25 مرداد ماه سال جاري ادامه دارد.
اسدالله فيروزي افزود: باتوجه به افزايش تقاضا براي انواع مواد غذائي به ويژه اقلام لبني، پروتئيني، ميوه، سبزي ها، روغن، برنج، خرما و شيريني هاي مرسوم اين ماه و به منظور پيشگيري از هرگونه كمبود و افزايش غيرمنطقي قيمت كالاها و خدمات در شهرستان اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان در دستور كار قرار گرفته است.
وي افزود: در طول اين ايام اقداماتي نظير پايش نوسانات قيمت هاي كالا، تشديد بازرسي و نظارت بر واحدهاي توليدي، توزيعي و خدماتي و همچنين برخورد با واحدهاي متخلف انجام خواهد شد.
 


اجراي طرح شافي در مراكز درماني همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
معاون دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: طرح «شافي» در تمامي بيمارستان ها و مراكز درماني استان به اجرا در مي آيد.
دكتر شكوهي در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اجراي اين طرح جهت ارتقاي سطح فعاليت هاي فرهنگي و اخلاقي در بيمارستان ها و مراكز درماني استان و رده بندي آنها براساس شاخص هاي تعيين شده، از مهر ماه امسال آغاز مي شود.
وي ادامه داد: ابتدا بيمارستان هايي كه آمادگي بيشتري دارند مشمول اجراي اين طرح مي شوند و با ارزيابي عملكرد، رتبه بندي آنها صورت گرفته و گواهي شافي به مراكز داراي حداقل استانداردها تعلق مي گيرد.
شكوهي اعلام كرد: شاخص هاي مورد ارزيابي در طرح شافي، شامل رعايت موازين شرعي از قبيل همگن بودن جنسيتي بيماران و پوشش مناسب پرسنل و بيماران، رضايت مندي كاركنان، رعايت قواعد اخلاقي و اخلاق حرفه اي و فردي كاركنان، قوانين پوشش، فرآيندهاي فرهنگي بيمارستان از قبيل برپايي نماز جماعت و مناسبت هاي فرهنگي، وجود روحاني در بيمارستان و شاخص هاي نظام آراستگي محيط در آنهاست.

 


نمايشگاه اوقات فراغت در خراسان رضوي برپا مي شود

مشهد- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه اوقات فراغت شهريورماه امسال با محوريت اجرايي اداره كل ورزش و جوانان و محوريت محتوايي دفتر مطالعات و برنامه ريزي اوقات فراغت برگزار مي شود.
معاون دفتر مطالعات برنامه ريزي و نظارت طرح جامع اوقات فراغت استان خراسان رضوي با بيان اين مطلب افزود: هدف از برگزاري اين نمايشگاه ارائه رويكرد عملياتي و اجرايي به جاي رويكرد گزارش كاري دستگاه ها در حوزه اوقات فراغت است.
عباس زاده تصريح كرد: زمان آن رسيده كه ديدگاه غني سازي اوقات فراغت جاي خود را به رويكرد اصلاح الگوي گذراندن اوقات فراغت دهد، لذا برپايي نمايشگاه مذكور مي تواند گامي اساسي در راستاي كمك به مخاطبان در اين زمينه باشد.
وي از استقرار واحد استعداديابي و مشاوره در محل نمايشگاه خبر داد و گفت: اين اقدام به منظور بهره مندي از توان متخصصان تدوين چشم انداز استفاده مناسب از اوقات فراغت صورت مي پذيرد.
 


نخستين جمعه ماه رمضان به نام روز اذان نامگذاري شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
با موافقت استاندار اصفهان، نخستين جمعه ماه مبارك رمضان به نام روز اذان نامگذاري شد.
به گزارش روابط عمومي استانداري اصفهان، پيشنهاد نامگذاري روز اذان، همزمان با سالروز وفات بلال حبشي كه در نخستين جمعه ماه مبارك رمضان اتفاق افتاده است. از طرف آيت الله مهدوي در جلسه شوراي اداري استان مطرح و با موافقت استاندار اصفهان اين روز در مرحله نخست در سطح استان اصفهان نامگذاري شد.
آيت الله سيدابوالحسن مهدوي با بيان اينكه اذان بزرگ ترين دعوت خداوند به بهترين عبادت است اظهار داشت: به همين دليل بر اقامه اذان به صورت زنده تاكيد زيادي شده است.
وي با استناد به روايت امام رضا(ع) گفت: اذان فراري دهنده ميكروب است و چنانچه در مراكز درماني و بيمارستان ها به صورت منظم در سه وقت و هر روز اذان پخش شود، بر روند بهبودي بيماران تاثير خواهد داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به تاثير اقامه اذان به صورت زنده گفت: پخش اذان به صورت زنده در سطح شهر اثرات مطلوبي خواهد داشت و بهترين مكان براي اين امر در اصفهان را حاشيه زاينده رود دانست و افزود: بايد در طول حاشيه زاينده رود سيستم قوي اذان گذاشته شود.
شايان ذكر است دراين روز همايش مؤذنان در اصفهان برگزار شد.
 


مراسم بزرگداشت ششمين سالگرد ارتحال آيت الله يثربي در كاشان برگزارشد

كاشان- خبرنگاركيهان:
مراسم بزرگداشت ششمين سالگرد ارتحال آيت الله سيدمهدي يثربي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد كاشان با حضور گسترده مردم اين شهرستان برگزارشد.
آيت الله رضا استادي امام جمعه قم در اين مراسم با اشاره به اينكه مهم ترين دغدغه امام جمعه فقيد كاشان حفظ دين مردم بود، اظهار داشت: اين عالم رباني در طول عمر بابركت خود از هيچ تلاشي براي جذب جوانان به دين و حفظ ايمان مردم فروگذار نكرد.
وي افزود: به غير از افراد بي انصاف و كينه ورز، تمام كساني كه با مرحوم آيت الله يثربي معاشرت داشتند، اعتراف دارند كه ايشان تنها به خدمت به مردم و حفظ ايمانشان مي انديشيد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تشريح جايگاه ياري رساندن به دين خدا تصريح كرد: مرحوم يثربي تمام اهتمام خود را در اين زمينه به كار بست و امروز انتظارش از علاقه مندانش تداوم اين راه است.
آيت الله حاج سيدمهدي يثربي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه فقيد كاشان و نماينده اول مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبري در روز ششم ماه رمضان سال 1427 هجري قمري در سن 81 سالگي بر اثر بيماري ريوي ناشي از گازهاي شيميايي دوران دفاع مقدس دعوت حق را لبيك گفت و به ديار باقي شتافت.
 


لرستان صاحب دانشكده خبر مي شود

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
دكتر حبيب الله دهمرده، از ايجاد دانشكده خبر در استان لرستان خبر داد.
استاندار لرستان در نشست با اعضاي خانه مطبوعات استان كه پس از سال ها تعطيلي، احياء شده بود، گفت: از همه فعاليت ها براي رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي استان حمايت مي كنيم و ايجاد دانشكده خبر را به عنوان يكي از اركان مهم توسعه مورد توجه و حمايت قرار مي دهيم.
دكتر حبيب الله دهمرده با اشاره به اينكه براي شروع كار بايد ازحداقل ها استفاده كرد و بخاطر پاره اي كمبودها از انجام كارها دلسرد نشد، افزود: دانشكده خبر باتوجه به نقش و اهميت فراواني كه در رشد و تعالي جامعه دارد، بايد هرچه سريع تر راه اندازي شود و به منظور جلوگيري از ايجاد وقفه در اين رابطه بايد تلاش شود اين مركز به صورت وابسته به يكي از مراكز دانشگاهي و يا مستقل آغاز به كار كند.
استاندار با اشاره به هجمه تبليغاتي دشمنان و رويكرد قدرت هاي سلطه گر به جنگ نرم، گفت: دانشكده خبر يكي از ضرورت هاي جامعه است كه بايد در راه اندازي آن شتاب بخرج داد.
استاندار لرستان ضرورت تشكيل اتاق فكر توسط اصحاب رسانه ها را مورد تأكيد قرارداد و گفت: بايد از همه ظرفيت ها و توان ها براي حسن انجام رسالت خطير حرفه اي در انعكاس خدمات دولت به مردم و ارائه خواسته ها و نيازهاي مردم به مسئولان و ارتقاي كيفي و كمي كار رسانه ها تلاش كرد.
دكتر دهمرده با بيان اين مطلب كه در هيچ جاي دنيا با فحش و دعوا خدمتي به جامعه ارائه نشده است. بر لزوم حفظ وحدت تاكيد كرد و با اشاره به تاثير تفرقه در ممانعت از روند توسعه و پيشرفت استان، گفت: سياست مديريت استان ايجاد و تحكيم وحدت، پرهيز از تفرقه و استفاده از همه توان ها و ظرفيت ها براي جبران عقب نگهداشتگي هاي استان است و بر اين اساس حمايت از رسانه ها از محورهاي تلاش مديريت استان است.
 


اجراي طرح ملي مهندسان فردا در البرز

كرج-خبرنگار كيهان:
طرح ملي مهندسان فردا با هدف گسترش آموزش هاي فني و حرفه اي در استان البرز اجرا مي شود.
مدير كل فني و حرفه اي استان البرز با اعلام اين خبر افزود: طرح مزبور با هدف آموزش در گروه سني كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
حسين عزيزي افزود: استان البرز به عنوان دومين استان به صورت نمونه آزمايشي اجراي اين طرح را به عهده گرفته و كودكان و نوجوانان در «هفته مهارت» در رشته هاي گوناگون به اجراي پروژه هاي مختلف خواهند پرداخت و آزمون آن محصولاتي است كه در معرض داوري قرار مي گيرد.
اين مسئول اظهار داشت: اين طرح در رشته هاي روباتيك، طراحي سايت، زيردريايي و هواپيما و غيره برگزار مي شود.
عزيزي تصريح كرد: طرح استاد و شاگردي نيز مدتي است كه درحال اجرا بوده و اصناف البرز در اين زمينه با اداره كل فني و حرفه اي همكاري هاي خوبي داشته اند و هم اكنون 295 نفر در اين خصوص با اين اداره همكاري مي كنند.
وي تاكيد كرد: اين آموزش ها براساس استاندارد ملي مهارت بوده و كارآموزان به كسب و كار و تجربه مي پردازند.
 


امام جمعه بناب:رمضان فرصت كسب نيرو و انرژي معنوي است

بناب-خبرنگار كيهان:
امام جمعه بناب با اشاره به فيض هاي ماه مبارك رمضان گفت: رمضان ماه صبر، استقامت و مقاومت است.
حجت الاسلام والمسلمين شيخ مصطفي باقري بنابي» در جمع مسئولان و قشرهاي مختلف مردم روزه دار بناب از ماه رمضان به عنوان فرصت كسب نيرو و انرژي معنوي نام برد و افزود: ماه رمضان ماه تربيت و درس مردانگي است و اين ماه است كه در دامن خود رجال بزرگي را پرورش داده است.
وي تصريح كرد: بايد ضمن نيرو گرفتن از اين ماه با بركت، از آن به عنوان نردبا ن مشرف استفاده كرد و در برابر توطئه هاي استكبار جهاني ايستاد و توطئه هاي دشمنان را خنثي كرد؛ و در واقع امروز روز تدبير، ابتكار و برنامه ريزي دقيق است. مخصوصا مسئولان نظام؛ كه مديريت و برنامه ريزي مسئولان كشور را مي طلبد.
 


دهم تيرماه روز گنبدكاووس نامگذاري شد

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
با موافقت و تصويب اعضاي شوراي اسلامي شهر گنبدكاووس و به مناسبت رخداد مهم ثبت جهاني بلندترين برج آجري دنيا در اجلاس يونسكو در دهم تيرماه امسال اين روز به نام روز گنبدكاووس نامگذاري شد.
محمدرضا شهركي، رئيس و سخنگوي شوراي اسلامي شهر گنبدكاووس با اشاره به زحمات و تلاش هاي انجام شده مسئولان مختلف در رده ملي، استاني و شهرستاني در فراهم كردن مقدمات ثبت اين اثر و شاهكار معماري اسلامي ايران گفت: نتيجه اين تلاش ها معرفي پيشينه تاريخي، فرهنگي، هنري و معنوي غني و پربار مردم ايران اسلامي، استان گلستان و منطقه گنبدكاووس درسطح بين المللي بود. وي افزود: ثبت برج آجري قابوس اين شهر، ظرفيت هاي فراواني دربخش هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي ايجاد كرده است كه مي طلبد با ثبت روز گنبدكاووس در تقويم فرهنگي كشور، بستر مناسب براي جذب اعتبارات مضاعف از سوي يونسكو و نيز زمينه لازم براي جذب هرچه بيشتر توريست و گردشگر خارجي و داخلي فراهم كرد. وي تأكيد كرد: ايجاد اشتغال و رونق فرصت هاي شغلي مرتبط و بهبود وضعيت معيشتي مردم و نيز تبادل فرهنگي از مهم ترين نتايج ثبت جهاني برج قابوس و نيز گنجانيدن روز دهم تيرماه در تقويم فرهنگي كشور خواهدبود.
 


800 هزار سند قديمي در مركز اسناد بوشهر نگهداري مي شود

بوشهر- خبرنگار كيهان:
مدير اسناد و كتابخانه ملي استان بوشهر گفت: قديمي ترين سند موجود در مركز اسناد استان بوشهر مربوط به 200 سال و جديدترين آن مربوط به 40سال پيش است.
غلامحسين نظامي گفت: 6 هزار و 343 سند مكتوب و غيرمكتوب در استان جمع آوري شده كه 90 درصد اين اسناد اهدايي هستند و بقيه خريداري شده اند.
وي گفت: اين اسناد شامل 5 هزار و 304 سند تاريخي، 274 قطعه عكس تاريخي، 599 برشور و روزنامه و 166 لوح فشرده است كه تاكنون نمايشگاه هاي متعددي از اين اسناد برگزار شده است.
نظامي افزود: همچنين 116 كتاب خطي و چاپي به اين مركز اهدا شده كه قدمت برخي از اين كتاب ها به 200 سال مي رسد.
وي با بيان اينكه مجموعه كاملي از تمام اعلاميه هاي گروه هاي سياسي ابتدايي انقلاب در بوشهر به مركز اسناد اهدا شده است، گفت: از مجموع اسناد نگهداري شده در بوشهر 300 هزار پرونده و سند مربوط به دادگستري است كه مربوط به سال 1307 تاكنون بوده است.
 


معاون عمراني استاندار خبر داد

انتقال مشاغل مزاحم اردبيل به سايت كوراييم

اردبيل- خبرنگار كيهان:
معاون امور عمراني استانداري اردبيل از انتقال مشاغل مزاحم مركز استان به خارج از محدوده شهري خبر داد.
«ايرج بيگدلو» در جلسه هماهنگي انتقال مشاغل مزاحم گفت: در جنوب شرقي اردبيل در سه راهي كوراييم به اردبيل زميني به مساحت 275 هكتار در نظر گرفته شده است كه براساس قانون، شهرداري موظف است براي انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر تلاش كند.
وي افزود: اصنافي همچون آهن فروشان و در و پنجره سازان براي انتقال به اين مكان اعلام آمادگي كرده اند كه بايد بعد از توافق با اصناف اولويت دار، در مدت زماني كوتاه براي انتقال اين مشاغل اقدام شود.
 


سگ هاي موادياب پليس در فرودگاه تبريز مستقر شدند

تبريز - خبرنگار كيهان:
واحد كهف، براي كشف موادمخدر در پروازهاي خارجي فرودگاه بين المللي تبريز، در اين فرودگاه مستقر شد.
به گزارش خبرنگار ما، طرح استقرار واحد كهف (سگ هاي موادياب) در فرودگاه تبريز، براي ناامن كردن پروازهاي خارجي براي قاچاقچيان موادمخدر در نظر گرفته شده است.براي تفتيش و كنترل هاي ناگهاني در قسمت هاي مختلف و از جمله خودروهاي پارك شده كارگران خدماتي در محيط عمومي و قسمت بار نيز استفاده مي شود.
 


هيئت مديره جديد خانه مطبوعات استان قم انتخاب شدند

سرويس شهرستانها-
با برگزاري مجمع عمومي خانه مطبوعات قم، اعضاي جديد هيئت مديره و بازرسان خانه مطبوعات اين استان انتخاب شدند.
بنابر گزارش رسيده، مراسم مجمع عمومي خانه مطبوعات قم با حضور مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و اكثريت اعضاي اين خانه در مجتمع وتوس قم برگزار شد.
پس از راي گيري از اعضا، از مجموع 131 برگ راي مأخوذه، محمد خامه يار با 74 راي و حسين عبداللهي با 65 راي در بخش مديران مسئول، حسين محمدرضايي با 89 راي، جعفر مسلمي با 46 راي و فخرالدين يوسف پور با 46 راي در بخش خبرنگاران و رسول خادم با 90 راي در بخش نمايندگان روزنامه هاي سراسري، سيدجواد اشرفي با 65 راي در بخش مسئولان خبرگزاريها و نيز امير حسامي نژاد با 73 راي و عليرضا شابرم با 38 راي به عنوان بازرس به مدت دو سال به عضويت هيئت مديره خانه مطبوعات استان قم درآمدند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14