(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 14 مرداد 1391 - شماره 20273

هلاكت 6 نظامي ناتو در درگيري هاي جنوب افغانستان
آغاز محاكمه 38 مقام سابق برزيل به اتهام فساد مالي
واشنگتن پرده ها را كنار زد
استيصال آمريكا در بحران سوريه اوباما مجوز قتل عام داد
اعتراض دولت بغداد عليه سفر وزيرخارجه تركيه به كركوك
تظاهرات ضد آل سعود در مدينه و چند شهر شرق عربستان
زد و خورد انقلابيون با نيروهاي آل خليفه در شهرهاي بحرين
سيدحسن نصرالله : اسرائيل حمله كند
فرودگاه بن گوريون را موشكباران مي كنيم
كاركنان راه آهن اسپانيا هم به جمع كارمندان معترض پيوستند
دولت جديد مصر رسماً آغاز به كار كرد
اظهارات مداخله گرانه سفير آمريكا خشم مردم اردن را برانگيخت
هزاران دانشجوي كانادايي بار ديگر عليه دولت به خيابان ها ريختند


هلاكت 6 نظامي ناتو در درگيري هاي جنوب افغانستان

شش نظامي اشغالگر ناتو طي حملات جداگانه افراد مسلح در جنوب افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) اعلام كرد چهار نظامي وابسته به اين سازمان بر اثر انفجار بمب در جنوب افغانستان كشته شدند. ناتو بدون توضيحات بيشتر در مورد چگونگي مرگ اين افراد و مليت آنها، از كشته شدن دو نظامي ديگر ناتو در مناطق جنوبي افغانستان هم خبر داد. با اين تلفات جديد شمار كشته شدگان ناتو طي سال جاري ميلادي از (11 دي تاكنون) در افغانستان به 270 نفر رسيده است.
همچنين افراد مسلح در جديدترين حملات خود، كاروان نظاميان ايتاليايي را در منطقه بالا مرغاب هدف حمله قرار دادند كه به جراحت سه نظامي ايتاليايي انجاميد. شمار كشته شدگان ايتاليايي از 2011 تاكنون به 51 نفر رسيده است.
 


آغاز محاكمه 38 مقام سابق برزيل به اتهام فساد مالي

محاكمه 38 تن از مقامات دولت سابق برزيل به اتهام فساد مالي آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، دادگاه برزيل محاكمه 38 تن از مقامات دولت سابق اين كشور را به اتهام برداشت غيرقانوني ميليون ها دلار از صندوق دولتي آغاز كرده است.
براساس گزارش هاي دريافتي اين افراد متهم به برداشت مبالغ فوق براي كسب آرا هستند. رئيس دفتر «لولا داسيلوا» رئيس جمهور سابق برزيل يكي از متهمان است كه گفته مي شود مبالغي را به صورت ماهانه به نمايندگان پارلمان پرداخت مي كرده و در مقابل از حمايت هاي آنها برخوردار مي شده است.
اين گزارش مي افزايد، اگرچه اكثر متهمان ارتباط نزديكي با «داسيلوا» داشته اند اما اين اتهامات به خود وي وارد نشده است.
«لولا داسيلوا» به خاطر وقوع اين فساد از سوي اعضاي حزب كارگر برزيل عذرخواهي كرد.
 


واشنگتن پرده ها را كنار زد

استيصال آمريكا در بحران سوريه اوباما مجوز قتل عام داد

رئيس جمهور آمريكا با امضاي فرماني محرمانه از سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) و ديگر سازمان هاي مشابه آمريكايي خواست بيش از پيش با گروه هاي تروريستي مسلح همكاري كند.
به گزارش خبرگزاري ها، باراك اوبا در فرماني محرمانه خواستار حمايت از تروريست هاي مسلح در سوريه شد.
اين اقدام پس از آن انجام مي شود كه آمريكا و متحدانش موفق نشدند تحريم هاي سخت تري را در ماه ژوئيه در شوراي امنيت سازمان ملل عليه دولت بشاراسد رئيس جمهور سوريه تصويب كنند.
اين فرمان كه در هماهنگي كامل با تركيه، قطر و عربستان سعودي صادر شده به سيا و سازمان هاي مشابه اجازه مي دهد از نيروهاي مسلح كه تنها هدفشان براندازي نظامي سوريه است حمايت كنند و كمك ها، سلاح ها و تجهيزات مورد نياز خود را از فرماندهي مخفيانه اي كه تركيه و متحدانش راه اندازي كرده اند دريافت كنند.
اين پايگاه موسوم به «نرو سنتر» در شهر آداناي تركيه واقع شده است. شهر آدنا محلي است كه پايگاه هوايي اينجرليك كه مقر نيروي هوايي آمريكا محسوب مي شود در آنجا قرار دارد.
ارتش و سازمان اطلاعاتي آمريكا در اين پايگاه حضور قابل توجهي دارند.
طيف كمك هاي واشنگتن به شورشيان و گروه هاي تروريستي در سوريه، امور گسترده اي از جنبه هاي مالي و غيرمالي را در برمي گيرد.
وزارت خارجه آمريكا اخيرا از كمك 25 ميليون دلاري خود كه از آن به عنوان كمك غير مرگبار ياد كرده به مخالفان سوري خبر داده است.
اين در حالي است كه تحليلگران منطقه اظهار داشتند اوباما با تصويب اين فرمان علنا با گروه القاعده براي براندازي نظام سوريه به توافق رسيده است. ناظران سياسي مي گويند فرمان اوباما در واقع دادن مجوز به تروريست ها براي قتل عام مردم سوريه است.
تحليلگران سياسي دستور اخير اوباما را ناشي از شكست و استيصال كاخ سفيد در بحران سوريه ارزيابي مي كنند. آنها معتقدند كه اوباما با اين دستور در واقع نقش خود را در قتل عام مردم سوريه علني كرده است.
در همين رابطه شركت امنيتي بلك واتر آمريكا به منظور آموزش گروه هاي مسلح تروريستي عليه دولت سوريه، اردوگاه هاي نظامي در منطقه مرزي تركيه برپا كرده است.
در گزارشي كه روزنامه ايدينيك تركيه منتشر كرده آمده است، عوامل بلك واتر در منطقه مرزي تركيه فعال و مزدوران اين شركت از طريق استان حتاي اين كشور در حال نفوذ به سوريه هستند.
نيروهاي امنيتي سوريه در شهر حمص نيز گفته اند، سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد) و سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) و بلك واتر در ناآرامي ها در سوريه دخالت دارند.
از سوي ديگر كوفي عنان از سمت خود به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل متحد كناره گيري كرد. عنان در بيان استعفاي خود گفت، من تمام حمايتي را كه شايسته اين سمت بود دريافت نكردم و اختلافات زيادي در جامعه جهاني درباره اين ماموريت وجود داشت.
عنان در پاسخ خود در مورد انتخاب شخص ديگري به جانشيني اش گفت: دنيا پر از آدم هاي ديوانه اي مثل من است، به همين علت تعجب نكنيد اگر ديديد بان كي مون موفق شد يك نفر ديگر را پيدا كند كه جانشين من شود و اين فرد شايد بتواند عملكرد بهتري از من داشته باشد.
بان كي مون نيز كه پيشتر از استعفاي كوفي عنان خبر داده بود، ضمن تشكر از وي تأكيد كرد كه رايزني ها با اتحاديه عرب را براي تعيين جانشين عنان به صورت سريع دنبال مي كند.
وزارت خارجه سوريه با ابراز تأسف از استعفاي كوفي عنان اعلام كرد، دولت ها هيچ گاه نيت صادقانه اي براي كمك به سوريه در عبور از بحران نداشته و تلاش كرده اند از طريق حمايت از گروه هاي تروريستي مسلح و پناه دادن به آنها طرح عنان را با مشكل مواجه سازند.
سخنگوي وزارت خارجه چين نيز با ابراز تأسف از استعفاي كوفي عنان تأكيد كرد، از نظر چين، جامعه جهاني براي حل و فصل كامل مسئله سوريه بايد بر راه صحيح سياسي پافشاري كنند.
همچنين وزارت خارجه روسيه روز پنجشنبه در بيانيه اي اعلام كرد، از پيش نويس قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره سوريه كه توسط تعدادي از كشورهاي عربي پيشنهاد شده حمايت نمي كند چرا كه آن را مغاير با اساسنامه سازمان ملل متحد مي داند.
از حلب نيز خبر مي رسد كه ارتش آماده آغاز عمليات گسترده عليه تروريست ها شده است.
يك مقام نظامي سوريه در اين باره گفت، نيروهاي ويژه و تجهيزات جديد در راهند تا تحركات ارتش سوريه در شهر حلب براي مقابله با تروريست ها افزايش يابد.
نيروهاي ارتش اكنون در دو منطقه اصلي شهرحلب يعني اتوبان حمدانيه و مدرسه نيروي پياده در حي النيرب مستقر شده اند.
نيروهاي سوري در حلب دست كم 150تروريست را طي روزهاي اخير كشته و تعداد زيادي را دستگير كرده اند.
سربازان سوري خسارات سنگيني به تروريست ها در شهر حمص اطراف دمشق وارد كرده و شهر ريف نيز به طور كامل از وجود تروريست ها پاكسازي شده است.
همچنين در ادامه درگيري ها بين افراد مسلح و نظاميان دولتي در شهر حلب، ارتش سوريه سامانه مخابراتي شورشيان مسلح را كه تركيه در اختيار آنها گذاشته بود منهدم كرد.
شاهدان عيني در شهر حلب اظهار داشتند صداي انفجار و درگيري از سمت فرودگاه واقع در 30 كيلومتري شمال غرب حلب به گوش مي رسد و نيروهاي سوري مشغول پاكسازي فرودگاه از وجود تروريست ها هستند.
از سوي ديگر وزير دفاع سوريه اعلام كرد، جنگي كه ارتش سوريه وارد آن شده سرنوشت ساز است و ارتش سوريه طرح دشمنان براي تقسيم كشور را ناكام خواهد گذاشت.
اعزام تفنگداران روسيه
به سوريه
روسيه 3 ناوجنگي بزرگ خود را به همراه شماري از نيروهاي تفنگدار به بندر طرطوس سوريه اعزام مي كند.
به گزارش العالم، يك منبع آگاه در ستاد كل ارتش روسيه اعلام كرد، مسكو تصميم دارد 3 ناوجنگي بزرگ خود را به پايگاه روسيه در بندر «طرطوس» سوريه اعزام كند.
اين منبع خاطرنشان كرد، ناوهايي كه اكنون در درياي مديترانه مستقر هستند اوايل هفته آينده به بندر طرطوس خواهند رسيد. در هر كدام ازاين كشتي ها حدود 120 نيروي تفنگدار دريايي مستقر هستند.
هنوز مأموريت اين گروه از نيروها اعلام نشده است، با اين حال روسيه قبلا نيز از تصميم خود براي اعزام نيرو به سوريه براي حمايت از نظاميانش در پايگاه اين كشور در بندر طرطوس خبر داده بود .
 


اعتراض دولت بغداد عليه سفر وزيرخارجه تركيه به كركوك

دولت بغداد عليه سفر وزيرخارجه تركيه به شمال عراق موضع گرفت و اين اقدام را تجاوز به حاكميت عراق خواند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي سفر «احمد داود اوغلو» به منطقه كردستان عراق و ديدارش با «مسعود بارزاني» رئيس دولت خودمختار اين منطقه در اربيل، وزارت خارجه عراق با صدور بيانيه اي اين سفر را محكوم كرد و آن را مداخله آشكار در امور داخلي عراق و نقض كنوانسيون هاي ديپلماتيك دانست.
اوغلو علاوه بر اربيل، به شهر نفتي كركوك نيز رفت و همين مسئله بر حساسيت دولت بغداد افزود. تركيه پيش از اين با حكومت خودمختار كردستان عراق قرارداد نفتي امضا كرده و به علاوه به «طارق الهاشمي» معاون فراري رئيس جمهور عراق پناهندگي سياسي داده بود. در بيانيه وزارت خارجه عراق آمده است: اين سفر نوعي تجاوز به عراق است و شايسته رفتار يك وزير خارجه نيست.
وزارت خارجه عراق تاكيد كرده است كه اين سفر بدون اطلاع وزارت خارجه عراق و بدون اجازه و موافقت آن صورت گرفت و از كانال هاي رسمي و ديپلماتيك كه در چنين ديدارهايي بايد انجام شود، انجام نشده است، دولت عراق همچنين موضع منطقه كردستان عراق براي تسهيل اين ديدار بدون اطلاع دولت مركزي را شگفت آور خوانده و آن را مغاير با مسئوليت هاي قانوني اين منطقه دانسته است.
براساس اين بيانيه، تركيه بايد نتايج اين اقدام در برابر ملت عراق را بپذيرد، اقدامي كه مي تواند نتايج منفي بر مناسبات دو كشور به ويژه اهالي كركوك داشته باشد.
رياست منطقه كردستان عراق نيز با صدور بيانيه اي اعلام كرد داود اوغلو چهارشنبه به منطقه كردستان عراق رفته تا با مقامات اين منطقه از جمله مسعود بارزاني در زمينه بررسي اوضاع سياسي عراق و آخرين تحولات سوريه رايزني كند.
بيانيه فوق با سرپيچي از سياست هاي دولت مركزي مي افزايد كه دولت تركيه و منطقه كردستان عراق اوضاع سوريه را از نزديك دنبال مي كنند.
با اين تفاصيل، به نظر مي رسد، بخش مهمي از ماموريت داود اوغلو در اين سفر، به تحولات جاري سوريه مربوط مي شود.
شبكه العام در اين رابطه گزارش داد داوود اوغلو و بارزاني درباره مسلح كردن گروه هاي شبه نظامي در داخل خاك سوريه به توافق رسيدند. دو طرف همچنين در مورد نحوه تسلط بر شمال سوريه هم توافق كردند. بارزاني در اين ارتباط و آموزش سوري هاي مسلح با «عبدالباس سيدا» رئيس گروه موسوم به «شوراي ملي سوريه» ديدار و گفت وگو كرد.
خصومت آنكارا نسبت به دولت هاي عراق و سوريه به اينجا ختم نمي شود؛ «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» كه هم اكنون نقش اپوزيسيون را در عراق بازي مي كند، پنجشنبه شب در آنكارا با «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه در پشت درهاي بسته گفت وگو كرد.
ديدار اردوغان و علاوي به مدت دو ساعت به طول انجاميد و طرفين در پايان اين ديدار، توضيحي درباره آن ندادند.
 


تظاهرات ضد آل سعود در مدينه و چند شهر شرق عربستان

منابع خبري از برگزاري تظاهرات اعتراض آميز بر ضد آل سعود در مدينه منوره و چند شهر شرق عربستان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري العالم، مردم معترض سعودي در مناطق مختلف عربستان بار ديگر با برگزاري تظاهرات و اعتراض هاي خياباني خواستار سرنگوني آل سعود و آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش العالم به نقل از شاهدان عيني، شهر مدينه منوره در روز جمعه شاهد تظاهرات هزاران شهروند بر ضد رژيم فاسد و وابسته آل سعود بود و شهروندان آن در حالي كه سوار خودروهاي خود بودند با به صدا درآوردن مكرر بوق و در دست داشتن پلاكاردهايي، آزادي فوري زندانيان سياسي را خواستار شدند.
برپايه اين گزارش، شهرهاي قطيف، العواميه، صفوي، الشويكه در شرق عربستان روز جمعه صحنه تظاهرات و اعتراضات مردمي عليه نيروهاي امنيتي و نظامي آل سعود بود و معترضان با سر دادن شعارهايي خواستار ادامه اعتراض ها تا برآورده شدن همه خواسته هاي سياسي شدند.
اين گزارش حاكي است؛ آزادي فوري و بدون قيد و بند «آيت الله نمر باقرالنمر» روحاني برجسته شيعي شرق عربستان اصلي ترين خواسته معترضان در تظاهرات اخير بوده است.
گزارش خبرگزاري فارس نيز حاكي است در راستاي تشديد فشارها بر مردم و نقض آشكار حقوق بشر، يك نوجوان 13ساله در شهر صفوي در استان قطيف توسط نيروهاي امنيتي بازداشت و پس از ضرب و شتم به نقطه نامعلومي منتقل شد. عبدالله حسين حبيب الفريد نوجوان بازداشت شده هنگامي كه در حال قدم زدن در نزديك منزل خود بود به طور ناگهاني شناسايي و بازداشت شد.
از سوي ديگر مركز حقوق بشر «الشرق» كه يك نهاد مستقل حقوقي در عربستان است، با صدور بيانيه اي، از صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف) خواست تا براي حمايت كودكان شرق عربستان وارد عمل شود.
در همين حال، رژيم آل سعود در تداوم سركوب فعالان سياسي، يك فعال ديگر را در استان «الجبيل» در شرق عربستان بازداشت كرد. «علي جاسب آل تحينه» توسط عناصر امنيتي از محل كار خود در شهر العواميه ربوده و به زندان منتقل شد.
اين در حالي است كه 150 فعال سياسي به دليل شركت در راهپيمايي هاي اعتراض آميز بدون محاكمه در بازداشت به سر مي برند. مركز عدالت براي حقوق بشر عربستان، پيشتر نيز اعلام كرده بود كه ماموران امنيتي عربستان 600 نفر را به اتهام فعاليت هاي سياسي در بازداشت خود دارند و از سرنوشت آنها اطلاعي در دست نيست.
 


زد و خورد انقلابيون با نيروهاي آل خليفه در شهرهاي بحرين

نيروهاي امنيتي بحرين با تظاهرات كنندگان در منامه درگير شده و با شليك گازهاي اشك آور و بمب هاي صوتي تلاش كردند مانع از ادامه تظاهرات و راهپيمايي اعتراض آميز آنان شدند.
نيروهاي رژيم آل خليفه روز گذشته تلاش كردند تظاهرات مردمي كه پس از برگزاري نماز جمعه به خيابان ها آمده بودند سركوب كنند. مردم با فرياد «مرگ بر آل خليفه»، «تسليم نمي شويم و عقب نمي نشينيم» به خيابان ها ريختند و با نيروهاي امنيتي كه قصد متفرق كردن و سركوب آنان را داشتند درگير شدند.
اين در حالي است كه در مناطق ديگر بحرين از جمله جزيره ستره الدراز، الهمله، نوبلي و شهرك هاي جزيره المحرق نيروهاي آل خليفه تظاهرات كنندگان را محاصره كردند و با استفاده از گلوله هاي ساچمه اي و گازهاي سمي آنان را هدف قرار دادند.
اعتراضات مردم بحرين در پنجشنبه شب باعث شد كه نيروهاي امنيتي چند روحاني شيعه را كه در تظاهرات شركت كرده بودند بازداشت كنند.
مردم بحرين در حالي هر روز به تظاهرات عليه ديكتاتوري و وحشيگري هاي رژيم آل خليفه ادامه مي دهند كه نهادهاي بين المللي درباره اين جنايت ها سكوت اختيار كرده اند.
به نظر مي رسد موج ديگري از دستگيري ها از سوي مقام هاي بحريني به اجرا درآمده كه هدفش تضعيف انتفاضه اي است كه از 18 ماه پيش شروع شده و همچنان ادامه دارد.
در همين رابطه يك فعال حقوق بشري مصري گفت، آل خليفه بايد با درس گرفتن از سرنوشت ديكتاتوري هاي مصر، تونس و ليبي به خواسته هاي مشروع ملت در تحول دموكراتيك توجه كند.
وي تاكيد كرد، شهروندان بحريني حق دارند براي ابراز ديدگاه خود درباره ساختار حكومت به طور مسالمت آميز تجمع و تظاهرات كنند و همه توافقنامه هاي بين المللي كه دولت بحرين آنها را امضا كرده است اين حقوق را تاييد مي كند.
روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز طي گزارشي در اين باره نوشت، استفاده نيروهاي امنيتي آل خليفه از گاز اشك آور عليه تظاهرات مردم بحرين طي 100 سال گذشته بي سابقه بوده است.
اين روزنامه افزود، گروه هاي حقوق بشري در بحرين اعلام كرده اند مناطق شيعه نشين بحرين مملو از گازهاي اشك آور سمي شده است كه باعث افزايش سقط جنين، بيماري هاي تنفسي و ديگر بيماري ها در ميان ساكنان اين مناطق شده است.
 


سيدحسن نصرالله : اسرائيل حمله كند

فرودگاه بن گوريون را موشكباران مي كنيم

دبيركل حزب الله لبنان گفت، اگر اسرائيل به فرودگاه بيروت حمله كند نيم ساعت بعد فرودگاه بن گوريون هدف قرار خواهد گرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر، سيدحسن نصرالله در سخنراني خود به مناسبت شصت و هفتمين سالگرد تأسيس ارتش لبنان ضمن هشدار به رژيم صهيونيستي در صورت هرگونه حمله به لبنان تأكيد كرد، اسرائيل براي حمله به لبنان تاوان سنگيني پرداخت خواهد كرد.وي افزود، سلاح مقاومت براي امنيت لبنان حياتي است و برنامه خلع سلاح مقاومت برنامه اي آمريكايي است كه هدف آن از بين بردن سلاحي است كه اسرائيل را شكست مي دهد.
وي تلاش آمريكا و رژيم صهيونيستي براي خلع سلاح مقاومت را محكوم كرد و اظهار داشت، كساني كه از حزب الله مي خواهند سلاح خود را به ارتش تحويل دهد هم نابودي ارتش را مي خواهند و هم نابودي مقاومت را.
دبيركل حزب الله لبنان افزود، لبنان به يك ارتش نيرومند و يك مقاومت نيرومندي نياز دارد.
وي همچنين همكاري نزديك بين ارتش و جنبش مقاومت را خواستار شد اما نه در سطحي كه ارتش به مقاومت دستور دهد.
سيدحسن نصرالله اين پرسش را مطرح كرد كه اگر مقاومت سلاح خود را به ارتش تحويل مي داد ارتش آنها را كجا به كار مي گرفت؟
دبيركل حزب الله لبنان جريان 14 مارس كه با حمايت غرب سعي در وادار كردن حزب الله به تحويل سلاح هاي خود به ارتش را دارد مورد انتقاد قرار داد.
سيدحسن نصرالله با بيان اينكه گفت وگوي ملي لبنان يك طرح آمريكايي، اسرائيلي براي خلع سلاح مقاومت است، از احزاب درگير به دليل شكست در مذاكره راهبرد امنيت ملي كه از سوي حزب الله پيشنهاد شده بود انتقاد كرد.
نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان نيز خطر تقسيم و تجزيه را بزرگترين تهديد فراروي كشورش خواند و گفت، همه جريان هاي سياسي بايد براي مقابله با تهديدهاي خارجي هماهنگ شوند و اختلافات خود را كنار بگذارند.
از سوي ديگر يك هيئت از رهبران حماس با دبيركل حزب الله لبنان ديدار كرد.
در اين ديدار مسئله فلسطين، اوضاع فلسطيني ها در لبنان، نحوه حمايت از گروه هاي مقاومت و تحولات كشورهاي عربي و در راس آن مصر و سوريه بررسي شد.
همچنين يكي از رهبران جنبش حماس اعلام كرد نتايج انتخابات دفتر سياسي حماس قبل از پايان ماه رمضان و ظرف چند روز آينده اعلام خواهد شد.
 


كاركنان راه آهن اسپانيا هم به جمع كارمندان معترض پيوستند

كارمندان و كاركنان راه آهن اسپانيا در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاركنان دولتي اسپانيا ديروز در اعتراض به لايحه رياضتي جديد لولت «ماريانو راخوي»، نخست وزير اين كشور در مادريد به خيابان ها ريختند.
دولت اسپانيا در تاريخ 13 ژوئيه براي جبران كسري بودجه يك بسته رياضتي جديد به مبلغ 65 ميليارد يورو ارائه كرد كه طي آن شمار ديگري از مردم اين كشور بحران زده به خيل عظيم بيكاران مي پيوندند.
براساس اين لايحه رياضتي، كساني هم كه كار خود را از دست نمي دهند، مجبور به پرداخت ماليات بيشتري مي شوند.
همزمان، كارگران راه آهن مادريد نيز پس از مواجهه با دومين طرح رياضتي دولت در اين بخش، اعتصاب و در ايستگاه «آتوچا» تجمع كردند. به نوشته خبرگزاري رويتر، ماه گذشته ميلادي دولت اسپانيا براي جبران بخشي از كسري بودجه خود تصميم گرفت راه آهن اين كشور را به بخش خصوصي بسپارد. دولت اسپانيا به دنبال كسب حدود 57 ميليارد يورو از واگذاري اين راه آهن به بخش خصوصي است. اين امر باعث بيكاري گروهي از كاركنان راه آهن اسپانيا مي شود.
هزاران نفر از كاركنان كارخانه فولادسازي شهر «تارانتو» ايتاليا نيز روز پنجشنبه در اعتراض به تعطيلي اين كارخانه و بيكار شدن براي چندمين بار تظاهرات كردند.
اين كارخانه مدت زماني است به دستور قاضي و به دليل ايجاد آلودگي و به خطر انداختن سلامت محيط زيست تعطيل شده است. مردم ايتاليا كه به شدت از بحران اقتصادي و بيكاري رنج مي برند، مدتهاست طعم تلخ رياضت هاي اقتصادي را مي چشند و تعطيلي اين كارخانه بنا به هر دليلي خشم آنها را برانگيخته است.
 


دولت جديد مصر رسماً آغاز به كار كرد

كابينه جديد مصر پس از اداي سوگند در مقابل رئيس جمهور منتخب نخستين جلسه خود را برگزار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، كابينه جديد مصر به رياست «هشام قنديل» نخست وزير جديد روز پنجشنبه پس از معرفي وزيران در مقابل محمد مرسي رئيس جمهور اداي سوگند كرد.
براساس اين گزارش، هشام قنديل در مراسم سوگند وفاداري خود از مردم مصر خواست از دولت جديد وي حمايت كنند و وعده داد كه كابينه اش نماينده همه اقشار باشد.
اين گزارش حاكي است، اين نخستين كابينه در مصر بعد از انقلاب 25 ژانويه است كه به طور آزاد به قدرت رسيده است و اخوان المسلمين در آن مسئوليت چهار وزارتخانه را بر عهده دارد. برپايه اين گزارش در كابينه جديد مصر 35 وزير و وزير مشاور فعاليت مي كنند و «كمال الجنزوري» نخست وزير وابسته به شوراي عالي نيروهاي مسلح به عنوان مشاور در كنار آن فعاليت مي كند.
اين گزارش مي افزايد: ژنرال محمدحسين طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح به عنوان وزير دفاع در كابينه جديد حضور دارد. وي كه از 20 سال پيش تاكنون اين سمت را يدك مي كشد، همچنان سكان هدايت نيروهاي مسلح را در دولت هشام قنديل بر عهده دارد.
همچنين در دولت جديد مصر، تنها دو زن به نام هاي «ناديه زخاري» وزير مشاور در امور آموزشي و «نجوي خليل» وزير بيمه و امور اجتماعي حضور دارند.
چهار وزارتخانه جديد از جمله «آب و فاضلاب» و سرمايه گذاري نيز در دولت جديد ايجاد شده است و وزارتخانه مهم اطلاع رساني كه كار نظارت بر عملكرد رسانه هاي دولتي را بر عهده دارد در اختيار اخوان المسلمين قرار گرفته است.
اخبار دريافتي نيز حكايت از آن دارد كه قنديل در كابينه جديد هفت وزير دولت پيشين كه پس از كناره گيري مبارك از سوي شوراي عالي نيروهاي مسلح انتخاب شده بودند را حفظ كرده است.
از جمله اين وزرا مي توان به «ممتاز السعد» وزير دارايي و محمد كمال عمرو وزير امور خارجه مصر اشاره كرد.
به اعتقاد بسياري از صاحب نظران مسائل مصر، تكنو كرات ها، غالب پست هاي كابينه هشام قنديل را در اختيار خود دارند. هشام قنديل نخست وزير جديد مصر در جريان معرفي كابينه خود اظهار داشت: موضوع امنيت و اقتصاد مهم ترين اولويت هاي كابينه جديد است و تمام تلاش ها بر روي اين دو محور متمركز شده است.
در عين حال اعلام تركيب كابينه جديد، واكنش هايي از سوي احزاب و گروه هاي مصري را در پي داشته است. «امير بسام» عضو هيئت عالي حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي اخوان المسلمين گفت: تركيب دولت براساس سهميه بندي حزبي نيست بلكه بر مبناي كارآمدي و شايستگي افراد است و حزب دخالتي مستقيم در تشكيل دولت جديد نداشته است.
از سوي ديگر در نخستين نشست مشترك دولت جديد و رئيس جمهور منتخب، بر ضرورت حل و فصل مشكلات مصر از جمله بيكاري، رونق سرمايه گذاري و گردشگري تأكيد شد.
محمد مرسي در اين نشست خواستار تسريع در تحقق امنيت و بهبود مسائل معيشتي مردم از سوي هشام قنديل شد. به گفته آگاهان سياسي دولت جديد مصر كه از حمايت نسبي در عرصه سياسي برخوردار است در صورت آرامش سياسي، خواهد توانست به اهداف خود دست يابد.
 


اظهارات مداخله گرانه سفير آمريكا خشم مردم اردن را برانگيخت

اظهارات مداخله جويانه سفير آمريكا در امارات متحده عربي در زمينه حمايت از طرح اصلاحات ملك عبدالله دوم پادشاه اردن واكنش هاي گسترده اي در اين كشور به راه انداخت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از شبكه خبري الجزيره، اسلام گرايان اردن با انتقاد از اظهارات سفير آمريكا در امارات آن را نوعي دخالت در امور داخلي اردن توصيف كردند.
استيوارد جونز سفير آمريكا در امارات اصلاحات مطرح شده از سوي ملك عبدالله پادشاه اردن را كافي دانسته و همين امر موجبات خشم مردم اردن را برانگيخته است.
«سالم الفلاحات» از اعضاي گروه اخوان المسلمين اردن در اين باره گفت؛ اظهارات سفير آمريكا نشان مي دهد كه اصلاحات در اردن را دست هايي غير اردني طراحي مي كنند، دست هايي كه به نوعي با آمريكا و صهيونيست ها در ارتباط هستند.
عضو جبهه ملي براي اصلاحات اردن نيز اظهار داشت؛ اظهارات سفير آمريكا در زمينه حمايت كشورش از نظام اردن مقدمه اي است براي ايفاي نقشي كه واشنگتن از اردن در اوضاع سوريه توقع دارد.
احزاب و جنبش هاي مردمي اردن نيز اظهارات سفير آمريكا در امارات را محكوم و آن را دخالت در امور داخلي كشورشان دانستند. مردم اردن تاكيد كردند، سرنوشت اصلاحات و اردن را مردم تعيين مي كنند نه مقامات آمريكايي و بايد دولت واشنگتن از دخالت هاي خود دست بردارد و از اين حركت نسنجيده سفير آمريكا در امارات عذرخواهي كند.
 


هزاران دانشجوي كانادايي بار ديگر عليه دولت به خيابان ها ريختند

هزاران نفر از دانشجويان كانادايي در اعتراض به افزايش شديد شهريه هاي دانشگاهي و قانون «78» تظاهرات كردند.
دانشجويان كانادايي در مركز «مونترال» و در محكوميت بي توجهي دولتمردان نسبت به اعتراض ها عليه افزايش شديد شهريه هاي دانشجويي تظاهرات كردند.
معترضان همچنين خواستار لغو قانون موسوم به «78» شدند. براساس اين قانون دانشجويان نمي توانند همچون گذشته بدون اجازه مسئولان تظاهرات كنند. اين تظاهرات بدون توجه به قانون 78 انجام گرفت.
گفتني است دانشجويان كانادايي بيش از 6 ماه است كه در اعتراض به تصميم مسئولان دانشگاه ها براي افزايش 82 درصدي شهريه ها در اعتصاب و تظاهرات به سر مي برند. در نخستين روز از آغاز اين اعتراض ها، پليس كانادا و مسئولان اين كشور براي توقف آن تصميم به تصويب قانون «78» گرفتند اما همين قانون اكنون به يكي از دلايل معترضان براي برپايي تظاهرات تبديل شده است. تاكنون مذاكرات چندباره طرفين نيز نتوانسته اختلافات را حل كند و دانشجويان معترض تاكيد دارند تا پيش از آغاز سال تحصيلي جديد(پائيز) دولت را وادار به عقب نشيني از مواضع خود كنند. دولت محلي كبك براي جبران كسري بودجه و مقابله با بحران بدهي تصميم دارد به شهريه دانشجويي ظرف 5 سال 708 دلار يعني 82 درصد بيفزايد.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14