(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 مرداد 1391 - شماره 20274

طي 4 ماه صورت گرفت
رشد 6/24 درصدي صادرات كشور
شرايط و زمان ثبت نام مسكن ويژه تهران اعلام شد
وزير اقتصاد اعلام كرد
افزايش تقاضا علت بالا رفتن قيمت ارز در بازار
بعد از شركت نفت
بهارات هند هندوستان پتروليوم پرداخت پول نفت ايران به روپيه را آغاز كرد
عضو كارگروه حمايت از توليد خبر داد
بررسي حقوقي منع اعطاي تسهيلات به بدهكاران مالياتي
نايب رئيس انجمن توليدكنندگان پروفيل اعلام كرد
ضرورت توسعه حلقه هاي كنترل كيفيت در واحدهاي توليدي
صالح آبادي تشريح كرد
سازوكار راه اندازي بورس ارز
تخفيف 50 درصدي بيمه به دارندگان موتورسيكلت
با پرداخت سهم كارفرما ،كارمندان دولت مي توانند صندوق بازنشستگي خود را حفظ كنند
حسيني:مصوبه يك ضامن براي وام هاي زير 10ميليون تومان لازم الاجراست
عليشيري خبر داد
جذب 10ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در سال جاري
از سوي بانك مركزي صورت گرفت آغاز تسويه حساب ارزي با بانك ها
كوتاه اقتصادي


طي 4 ماه صورت گرفت

رشد 6/24 درصدي صادرات كشور

صادرات غيرنفتي كشور در 4 ماهه نخست جاري با رشد
6/24 درصدي به 12 ميليارد دلار رسيد.
كيومرث فتح اله كرمانشاهي معاون سازمان توسعه تجارت ايران در گفت وگوبا مهر افزود: با توجه به اينكه همواره تاكيد بر صادرات غيرنفتي با ارزش افزوده بالا در كشور صورت گرفته، خوشبختانه در 4 ماهه ابتداي سال جاري صادرات غيرنفتي كشور، از رشد خوبي برخوردار بوده است.
معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران با اعلام جديدترين آمار صادرات غيرنفتي افزود: در 4 ماهه ابتداي سال جاري، 24 ميليون و 200 هزار تن كالا به ارزش 12 ميليارد دلار از كشور صادر شده است.
وي با بيان اينكه اتكاي صادرات غيرنفتي كشور هم اكنون بر صادرات كالايي است، تصريح كرد: متوسط ارزش هر تن كالاي صادراتي 446 دلار بوده است.
به گفته كرمانشاهي 20 درصد ميزان صادرات ايران به عراق، 16 درصد به چين، 12 درصد به امارات، 5/9 درصد به افغانستان و 2/7 درصد به هند بوده است؛ بنابراين مي توان گفت كه حدود 66 درصد صادرات غيرنفتي ايران به 5 كشور دنيا صورت گرفته است.
كرمانشاهي خاطرنشان كرد: آمار صادرات غيرنفتي كشور در 4 ماهه گذشته 6/24 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده است؛ اين در شرايطي است كه اين آمار در دو ماهه 6/32 درصد رشد، سه ماهه 27 درصد رشد را نشان مي دهد.
رشد 4 برابري تجارت با مصر
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با اعلام اينكه 10 بازار اول صادراتي كشور جابجا شده اند، از رشد 4 برابري تجارت ايران با مصر خبر داد و گفت: عليرغم تحريم ها با 152 كشور دنيا مبادله تجاري داريم.
حميد صافدل در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در تحليل عملكرد 4 ماهه اول امسال شاهد جابجايي در بازارهاي هدف صادراتي هستيم به طوري كه صادرات به بعضي از بازارها صددرصد افزايش و در برخي ديگر كاهش داشته و مي توان گفت كه بازارهاي هدف صادراتي جابجا شده است.
وي افزود: در سه ماهه ابتداي سال جاري در 680 رديف تعرفه اي شاهد كاهش صادرات و در 469 رديف تعرفه اي حذف صادرات و در 688 رديف تعرفه اي شاهد افزايش صددرصدي صادرات شده ايم و به طور كلي در 2 هزار و 700 رديف تعرفه اي جابجايي تجارت در صادرات را داشته ايم.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت گفت: در 48 كشور با كاهش نسبي صادرات در 12 كشور با كاهش صددرصدي صادرات مواجه بوده ايم ولي در عوض در 15 كشور براي اولين بار بازارهاي جديد صادراتي داشته ايم و در 77 كشور شاهد افزايش نسبي صادرات نسبت به گذشته بوده ايم.
وي حجم كل تجارت ايران را با 152 كشور اعلام كرد و گفت: در حال حاضر 10 كشور اول صادراتي شامل: عراق، افغانستان، تركيه، تركمنستان، آذربايجان، سوريه، روسيه، مكزيك، آلمان و تاجيكستان است.
صافدل گفت: از نكات برجسته در تجارت با بعضي كشورها رشد 4 برابري تجارت با كشور مصر است به طوري كه به لحاظ ارزشي تجارت ايران با مصر از 10 ميليون دلار به 51 ميليون دلار و به لحاظ وزني از 24 هزار تن به 58 هزار تن افزايش پيدا كرده است.وي افزود: تجارت با كشورهايي مثل: عربستان، ارمنستان، قزاقستان، ازبكستان، مكزيك و تاجيكستان رشد صددرصدي داشته است.
 


شرايط و زمان ثبت نام مسكن ويژه تهران اعلام شد

مديركل سازمان مسكن و شهرسازي استان تهران جزئيات جديدي از مسكن ويژه تهران را اعلام كرد.
تقي رضايي در گفت وگو با فارس در خصوص نحوه ثبت نام متقاضيان مسكن ويژه تهران گفت: تيزر اطلاع رساني مسكن ويژه تهران آماده است و سازمان صدا و سيما بزودي نحوه ثبت نام ها را به مردم و متقاضيان مسكن ويژه اطلاع رساني خواهد كرد.
وي افزود: ثبت نام مسكن ويژه تهران به صورت اينترنتي خواهد بود و قطعا يك هفته بعد از عيد فطر يعني بعد از يك هفته اطلاع رساني ازسوي سازمان صدا و سيما اين ثبت نام انجام خواهد شد.
رضايي با بيان اينكه در مسكن ويژه تهران نياز به رجوع متقاضيان به اداره مسكن و شهرسازي استان نيست، تاكيد كرد: براي مرحله نخست مسكن ويژه تهران، منطقه تهرانسر با تعداد 4500 واحد مسكوني در نظر گرفته شده است كه در حال حاضر به مرحله فونداسيون رسيده و از هفته آينده مراحل نصب اسكلت ها آغاز مي شود.
مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران در پاسخ به اين سوال كه قيمت اين واحدهاي مسكوني براي متقاضيان چگونه محاسبه خواهد شد، گفت: در درجه اول بايد بگويم كه اين 4500 واحد مسكوني در منطقه تهرانسر 5 طبقه و با پاركينگ مسقف قطعا با اصول معماري و شهرسازي ساخته خواهد شد.
وي افزود: قيمت ساخت مسكن ويژه نقدا از متقاضي دريافت خواهد شد و طي قراردادي كه با پيمانكاران بسته شده است اين واحدهاي مسكوني تا پايان دولت دهم به بهره برداري خواهد رسيد.
رضايي در پاسخ به اين سوال كه قيمت زمين چگونه مشخص و از متقاضي دريافت مي شود، گفت: قيمت زمين به قيمت كارشناسي روز خواهد بود و ممكن است درصدي از قيمت ساخت دريافت و درصدي ديگر در 13 سال تقسيط شود.
مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران افزود: نحوه پرداخت واحدهاي مسكوني در مسكن ويژه اين گونه خواهدبود كه متقاضيان اگر واجد شرايط شناخته شدند در طول يك هفته بايد 30 ميليون تومان پرداخت كنند تا در ادامه و بعد از تحويل واحد مسكوني اقساط ماهانه يك ميليون تومان آغاز شود.
رضايي با اشاره به شرايط عمومي ثبت نام مسكن ويژه تهران گفت: براي ثبت نام مسكن ويژه تهران شرط اول نداشتن خانه شخصي از 1/1/84، شرط دوم استفاده نكردن از امكانات دولتي مثل زمين و مسكن از بهمن 57 و شرط سوم سابقه 5 سال سابقه سكونت با مدرك دولتي است.
وي افزود: چنانچه براي اين 4500 واحد مسكوني تهرانسر 10 هزار نفر ثبت نام كنند و اتفاقا همه اين 10 هزار نفر هم واجدشرايط باشند به دنبال امتيازبندي مي رويم.
وي ادامه داد: به عنوان مثال اگر فردي كه داراي 10 سال سابقه سكونت باشد مطمئنا از فردي كه داراي 5 سال سابقه سكونت دارد جلوتر است و امتيازي بيشتري خواهد داشت.
رضايي گفت: واجدين شرايط بايد قسط اول خود را كه حدود 30 ميليون تومان خواهد بود به حساب مسدودي كه از سوي سامانه مسكن مهر اطلاع رساني شده به نام خود ظرف 72 ساعت واريز كنند.
به گفته وي، برداشت اين مبلغ 30 ميليون تومان كه بابت ساخت مسكن ويژه خواهد بود تنها توسط سازمان مسكن و شهرسازي استان تهران خواهد بود.
رضايي گفت: متراژ اين 4500 واحد مسكوني تهرانسر با مشاعات بدون پاركينگ 140 متر است اما بدون مشاعات، بناي مفيد واحدها 115 تا 120 متر است.
وي در خصوص دريافت قيمت زمين از متقاضيان گفت: پول زمين را يا به طور كامل اقساط و يا درصدي نقد و درصدي اقساط اخذ خواهد شد و مطمئنا اقساط هم بالاتر از يك ميليون تومان نخواهد بود.


وزير اقتصاد اعلام كرد

افزايش تقاضا علت بالا رفتن قيمت ارز در بازار

وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه قيمت ارز در پي افزايش تقاضا در بازار آزاد افزايش يافته است، گفت: معتقديم كه بازار ارز تعديل مي شود.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايسنا، درباره افزايش قيمت دلار تا مرز 2 هزار و 20 تومان اظهار كرد: با توجه به اينكه برخي از اولويت هاي ده گانه كه قبلاً از ارز با قيمت مرجع استفاده و از طريق سيستم بانكي تغذيه مي كردند، حذف شدند و در واقع ارز با قيمت مرجع به آنها تعلق نمي گيرد تقاضا در بازار غيررسمي افزايش يافته است.
هشدار جدي به صرافان
معاون نظارت بانك مركزي با تشريح چگونگي برخورد با صرافي هاي متخلف اعلام كرد: به هر صرافي سه بار اخطار داده مي شود و بعد از آن، در صورت تكرار تخلف به مدت سه ماه تعليق مي شود و اگر بعد از اين سه ماه، بازهم تخلف كرد اين بار پرونده آن به كميسيون نظارت مي رود كه در آنجا پس از تشريح تخلفات و تذكرات براي هميشه مجوز صرافي متخلف ابطال مي شود.
ابراهيم درويشي در مورد برخورد با صرافي هاي متخلف با تأكيد بر اينكه دائماً در حال كنترل و پايش صرافي ها هستيم، گفت: طرح برخورد با صرافي هاي متخلف مقطعي نيست و دائماً اين اقدام انجام مي شود.
وي با اشاره به فعاليت هاي اداره نظارت بر مؤسسات پولي غيربانكي افزود: بخشي از اين نظارت ها شامل صرافي ها و بخشي هم شامل صندوق ها و تعاوني هاي اعتبار مي شود. اين اداره به صورت روزانه و دائم صرافي ها را بازرسي مي كند و گزارش مي دهد و اگر با موردي مواجه شوند تذكر و اخطار خواهند داد. قاعدتاً 97درصد موارد با اخطارهاي ارسالي حل مي شود و اگر به مواردي برخورد كرديم كه صرافي اقدام به پولشويي كرده يا فاكتور نداده باشد يا در سيستم مربوطه آن معاملات را انجام نداده باشد يا اين كه وجوه را به حساب شركت نريزد و به حساب شخصي خود بريزد كه از ماليات فرار كند، به اين ها سه بار اخطار داده مي شود و بعد از آن، در صورت تكرار تخلف به مدت سه ماه تعليق مي شود.


بعد از شركت نفت

بهارات هند هندوستان پتروليوم پرداخت پول نفت ايران به روپيه را آغاز كرد

شركت دولتي هندوستان پتروليوم با هدف دور زدن تحريم هاي آمريكا پرداخت پول نفت ايران به روپيه را آغاز كرد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، پيشتر شركت نفت بهارات هند كه موفق به استفاده از هالك بانك تركيه براي پرداخت پول نفت ايران نشده بود، از روش پرداخت به روپيه براي تسويه بدهي 500 ميليون دلاري خود با ايران استفاده كرده بود.
همچنين مقامات شركت دولتي هندوستان پتروليوم روز جمعه اعلام كردند: اين شركت اولين سري پرداخت پول نفت ايران به روپيه را براي تسويه قسمتي از بدهي مربوط به محموله نفتي خريداري شده از اين كشور در ماه مي انجام داده است.
يك مقام شركت هندوستان پتروليوم گفت: شركت مانگلور نيز كه بزرگترين مشتري نفت ايران در هند است از فردا بخشي از بدهي نفتي ايران را به روپيه پرداخت خواهد كرد.
هند، به عنوان دومين مشتري بزرگ نفت ايران، در ماه هاي اخير به دنبال راه هايي براي دور زدن تحريم هاي غرب عليه ايران بوده است. دو كشور در ماه ژانويه توافق كردند كه هند 45 درصد از پول نفت ايران را به روپيه پرداخت كند.
شركت هندوستان پتروليوم بخشي از پول نفت ايران را از طريق هالك بانك تركيه و بخشي ديگر را از طريق بانك يو سي اوي هند پرداخت كرده است.
مسئول بخش مالي شركت هندوستان پتروليوم گفت: اين اولين سري پرداخت پول نفت ايران به روپيه است، ما 45 درصد پول را به صورت روپيه و 55 درصد را از طريق هالك بانك پرداخت كرديم.
از جولاي سال 2011، شركت هاي پالايشگاهي هندي از هالك بانك تركيه براي پرداخت بدهي نفتي ايران كه رقم آن سالانه به بيش از 11 ميليارد دلار مي رسد، استفاده مي كنند.
تهران و دهلي نو در ماه ژانويه توافق كردند كه در صورت بروز مشكل در پرداخت پول از طريق هالك بانك تركيه، از روپيه هند براي تسويه حساب نفتي خود استفاده كنند و انجام صادرات بيشتر كالا از هند به ايران به روپيه را تشويق كنند.


عضو كارگروه حمايت از توليد خبر داد

بررسي حقوقي منع اعطاي تسهيلات به بدهكاران مالياتي

عضو كارگروه حمايت از توليد از بررسي حقوقي منع اعطاي تسهيلات بانكي به بدهكاران مالياتي براي ارائه به ديوان عدالت اداري خبر داد.
آرمان خالقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بين رؤساي بانك مركزي و سازمان امور مالياتي براي منع اعطاي تسهيلات بانكي به بدهكاران مالياتي اظهار داشت: جنبه حقوقي اين مسئله در كارگروه حمايت از توليد در حال بررسي است تا مشخص شود كه آيا ايجاد چنين محدوديتي از نظر حقوقي قابل قبول است يا خير.
وي تصريح كرد: اين تفاهم نامه مشكلاتي را براي توليد كنندگان ايجاد كرده كه بايد راهكارهاي لازم براي رفع آن مشخص شود.
عضو كارگروه حمايت از توليد ادامه داد: ممكن است اين تفاهم قانوني باشد ولي حتي در اين صورت هم بايد در قانون بازنگري شود.
وي تصريح كرد: بسياري از مشكلات با جلسات مشترك قابل حل است و برخي سازمان ها نبايد تعصبات خاص خود را داشته باشند.
خالقي با بيان اينكه رئيس كل بانك مركزي قول همكاري در اين مورد را به ما داده است، گفت: در سال حمايت از توليد ملي انتظار داريم روش هاي محدود كننده بخش توليد كنار گذاشته شود.


نايب رئيس انجمن توليدكنندگان پروفيل اعلام كرد

ضرورت توسعه حلقه هاي كنترل كيفيت در واحدهاي توليدي

يكي از كم هزينه ترين راهكارهاي ارتقاي سطح كيفي توليدات داخلي ايجاد حلقه هاي كنترل كيفيت در بين پرسنل واحدهاي توليدي است.
محمود صداقت نايب رئيس انجمن توليدكنندگان پروفيل يو پي وي سي با بيان اين مطلب افزود: در بسياري از كشورهاي پيشرفته صنعتي، كارخانجات و صنايع با بهره گيري از اين روش علاوه بر ارتقاي سطح كيفي توليدات خود به تبلور خلاقيت و نوآوري در بخش توليد نيز كمك مي كنند و چنانچه اين رويكردها در بخش صنعت كشور تقويت شود مي توان به بهبود رقابت پذيري توليدات داخلي كمك كرد.
وي با بيان اينكه واحدهاي توليدي پيشگام در عرصه ايجاد حلقه هاي كنترل كيفيت، خلاقيت و نوآوري بايد همت بيشتر براي گسترش اين فرهنگ صنعتي داشته باشند، گفت: در حال حاضر گروهي از صاحب نظران در عرصه كيفيت و استاندارد اين موضوع را براي نخستين بار در كشور پايه ريزي و دنبال مي كنند.
وي افزود: واحدهاي توليدي پيشتاز در اين عرصه نيازمند حمايت بيشتري از سوي دستگاههاي اجرايي هستند تا بتوانند تازه ترين تحولات جهاني در عرصه ايجاد حلقه هاي كنترل كيفيت را بومي سازي كرده و از طريق انطباق آن با بخش توليد كشور پيشرفت هاي جديدي را رقم بزنند.
وي گفت: ايجاد حلقه هاي كنترل كيفيت در بخش صنعت و توليد به اين معني است كه مديريت و مسئوليت در زمينه كيفي سازي به پرسنل و حلقه هاي ايجاد شده در فرآيندهاي توليد واگذار مي شود و مديريت ارشد به جاي هدايت، حمايت از اين حلقه ها و پيشرفت هاي آنان را در دستور كار قرار مي دهد.
صداقت تصريح كرد: هر چند اين موضوع در ايران تازگي دارد ولي بسياري از جوامع صنعتي دنيا با حمايت هاي دولتمردان خود توانسته اند پيشرفت هاي چشمگيري را در عرصه هاي كيفيت به دست آورند.
مديرعامل شركت ويستا بست با اشاره به رويكردهاي اين مجموعه ايجاد حلقه هاي كنترل كيفيت گفت: طي اين سالها مجموعه تلاش هاي صورت گرفته موجب شده تا اين شركت بتواند به عنوان اولين دارنده استاندارد «رال» آلمان به عنوان سختگيرانه ترين استاندارد روز دنيا، مطرح شود.


صالح آبادي تشريح كرد

سازوكار راه اندازي بورس ارز

رئيس سازمان بورس سازوكار راه اندازي بورس ارز را تشريح كرد.
علي صالح آبادي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه راه اندازي بازار گواهي هاي ارزي مزاياي زيادي دارد، اظهار كرد: يكي از مزايا اين است كه براساس مكانيزم عرضه و تقاضا در يك بازار شفاف قيمت ها كشف مي شود.
وي با بيان اين كه صادركنندگان مي توانند ارز خود را در يك بازار قانونمند عرضه كنند، گفت: اين كه صادركنندگان بتوانند ارز را با قيمت بازار به فروش برسانند، مزيت خوبي است و مي تواند باعث افزايش سود صادركنندگان شود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اين كه واردكنندگان كه نياز به ارز دارند خريد خود را در بورس طي مكانيزم شفاف انجام مي دهند، ادامه داد: بانك مركزي نيز در صورت لزوم مي تواند وارد بازار شود و عرضه و تقاضا را متعادل كند و در واقع به عنوان بازارگردان حاضر شود.
صالح آبادي درباره سازوكار اين بازار افزود: اطلاعات خريداران و فروشندگان ثبت مي شود و مي توانند همديگر را به راحتي پيدا كنند و با توجه به شفافيت موجود در بازار، رانت در آن وجود نخواهد داشت.
وي با اشاره به اين كه صادركنندگان و عرضه كنندگان ارز از طريق بانك ها و صرافي ها به بورس معرفي مي شوند، گفت: مشخصات خريداران نيز از طريق سازمان توسعه تجارت به بورس اعلام مي شود و كد معاملاتي دريافت مي كنند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاكيد بر اين كه در اين بازار صرفا خريداران و فروشندگان واقعي ارز حضور دارند و جايي براي سفته بازان و سوداگران نخواهد بود، تصريح كرد: برنامه اين است كه به مرور هرچه تقاضاي واقعي وجود دارد را به سمت اين بازار سوق دهيم لذا فضايي براي سفته بازي در آينده باقي نمي ماند.
صالح آبادي درباره تاثير راه اندازي اين بازار بر نرخ ارز، اظهار كرد: در كنار ارز مرجع نرخ ديگري كه در بازار شكل مي گيرد، نرخ ارز در بورس خواهد بود و نرخ ديگري نبايد داشته باشيم، لذا بانك مركزي در مواقع لزوم مي تواند وارد شود و بازار را به سمت تعادل حركت دهد.به گفته او، نرخ ارز در اين بازار رقابتي خواهد بود و براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود.


تخفيف 50 درصدي بيمه به دارندگان موتورسيكلت

مديرعامل صندوق تامين خسارت هاي بدني با اشاره به مصوبه جديد بيمه مركزي در خصوص تخفيف 50درصدي به دارندگان موتورسيكلت فاقد بيمه نامه، از مشاركت 11 شركت بيمه براي ارائه اين تخفيف خبر داد.
رضا جعفري با بيان اينكه مصوبه جديد بيمه مركزي در خصوص بخشودگي جرايم بيمه اي و تخفيف 50درصدي براي راكبان موتورسيكلت ها با نگاه حمايتي، تنظيم و تدوين شده است، افزود: تاكنون 11 شركت بيمه علاوه بر مزايايي كه براي راكبان موتورسيكلت در نظر گرفته شده، تخفيف 50درصدي را نيز در دستور كار خود قرار داده اند.
وي تصريح كرد: شركت هاي بيمه علاوه بر وظايف ذاتي خود در زمينه پوشش هاي مختلف بيمه اي، وظيفه توسعه و تعميم فرهنگ بيمه را نيز بر عهده دارند و تشويق و ترغيب موتور سيكلت سواران به خريد بيمه نامه يكي از فعاليت هاي مهم فرهنگي صنعت بيمه محسوب مي شود.
جعفري، اصلاح آيين نامه هاي پيشين توسط بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران را يك گام بلند توصيف كرد و افزود: اصلاح آيين نامه هاي موجود و به روزرساني مصوبات پيشين به تقويت و توسعه صنعت بيمه و همچنين افزايش ضريب نفوذ بيمه هاي بازرگاني در كشور منتهي مي شود.
وي گفت: در حال حاضر شركت هاي بيمه ايران، دانا، البرز، توسعه، سينا، ما، پاسارگاد، ميهن، كارآفرين، سامان و پارسيان،تخفيف 50درصدي را تقبل كرده اند و پس از اصلاح سيستم و بسترسازي فني مي توانند پوشش هاي مناسب بيمه اي را در اختيار دارندگان موتورسيكلت قرار دهند.
مديرعامل صندوق پرداخت خسارت هاي بدني ابراز اميدواري كرد كه با حمايت شركت هاي بيمه و همكاري پليس راهور و دستگاه هاي ذيربط، در آينده نزديك تمامي موتورسيكلت سواران كشور تحت پوشش بيمه مسئوليت مدني دارندگان وسيله نقليه در برابر شخص ثالث قرار بگيرند.
بنابراين گزارش از مجموع 24ميليون وسيله نقليه موتوري مشمول بيمه شخص ثالث، 8 ميليون فاقد بيمه نامه هستند كه 7 ميليون آن مربوط به موتورسيكلت سواران است.


با پرداخت سهم كارفرما ،كارمندان دولت مي توانند صندوق بازنشستگي خود را حفظ كنند

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري با استناد به ماده 30 قانون پنجم برنامه توسعه، اعلام كرد: كليه كارمندان انتقالي، مستعفي، اخراجي و بازخريد مي توانند با پرداخت سهم كارمندي و كارفرمايي، صندوق بازنشستگي خود را حفظ كنند.
ايراندخت عطاريان ديروز در نشستي خبري اظهار كرد: اين كارمندان مي توانند با پرداخت 9 درصد سهم كارمندي و 13 درصد سهم كارفرمايي كه در مجموع 22 درصد مي شود، صندوق بازنشستگي خود را حفظ و از مزاياي آن استفاده كنند.
وي درادامه گفت: معوقات ناشي از افزايش 15 درصدي حقوق بازنشستگان، مربوط به سه ماهه اول سال جاري، روز شنبه در سراسر كشور به حساب بانكي آنها واريز شده است.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه تشريح كرد: افزايش حقوق بازنشستگان به طور ميانگين 300 هزار تومان و حداقل 150 هزار تومان است.
بنابر اظهارات عطاريان، سال گذشته حداقل حقوق بازنشستگان 341 هزار تومان بود كه اين رقم براي سال جاري، به 392 هزار تومان ارتقا يافته است.
عطاريان در ادامه در زميه مطالبات يكهزار ميليارد توماني پاداش پايان خدمت پيش از سال 79 بازنشستگان نيز گفت: در اين راستا دولت سهام سه پتروشيمي جم، سنگ آهن مركزي و آب و برق كيش را در اختيار صندوق بازنشستگي قرار داد، اما صندوق بدون فروش اين سهام ها و از محل ديگر مطالبات خود، اين رقم را پرداخت كرد.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه با اعلام افزايش 15 درصدي تسهيلات رفاهي قابل ارائه به بازنشستگان كشوري در سال 91، اظهار كرد: اين افزايش در موضوعات سفرهاي زيارتي سياحتي، وام ضروري، وام وديعه مسكن لحاظ مي شود.
عطاريان در ادامه با اعلام خبر پرداخت «وام توانمندسازي» براي نخستين بار به بازنشستگان كشوري، گفت: اين وام در راستاي وارد كردن بازنشستگان به صحنه هاي اقتصادي پرداخت مي شود، چرا كه بسياري از بازنشستگان توانمند و مجرب بوده تا ضمن استفاده از تسهيلات تعاوني هاي وزارت تعاون، از حمايت هاي صندوق بازنشستگي هم برخوردار شوند.
وي در ادامه با تاكيد بر ارائه تسهيلات بهتر براي وام توانمندسازي به بازنشستگان، اظهار كرد: اين در حاليست كه براي ديگر بازنشستگان متقاضي ساير وام ها، قرعه كشي انجام مي شود.
وي در ادامه با اشاره به رقم 5/1 ميليون توماني وام ضروري پرداختي به بازنشستگان، تاكيد كرد: سقف وام بازنشستگان افزايش نمي يابد بلكه در پي افزايش تعداد بازنشستگاني هستيم كه متقاضي وام هستند.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه با بيان اينكه هر بازنشسته سالانه تنها يك بار مي تواند از وام ضروري استفاده كند، اظهار كرد: سال گذشته 60 هزار نفر از تسهيلات وام ضروري استفاده كردند كه اين تعداد در سال جاري به 75 تا 80 هزار نفر افزايش مي يابد، ضمن اينكه اين وام حداقل نرخ سود را دارد.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه با اشاره به ديگر ماموريت هاي صندوق بازنشستگي، گفت: در راستاي الزامات صندوق در سند چشم انداز 20 ساله، قانون مديريت خدمات كشوري، ماده 26 برنامه پنج ساله پنجم توسعه صندوق بازنشستگي از بنگاه داري خارج و وارد بازار پول و سرمايه مي شود.
بنابر اعلام عطاريان، در نيمه دوم سال 91، شرايطي فراهم مي شود كه اين امر اتفاق افتاده و صندوق بازنشستگي وارد بازار پول و سرمايه شود.
وي همچنين تاكيد كرد: در اين راستا با ارزيابي شرايط موجود بنگاه ها به لحاظ تاكيد بهينه توسط كارگروه هاي تخصصي، شركت هاي زيان ده از توليت صندوق بازنشستگي خارج مي شوند كه اين امر پس از احصاء وضعيت شركت ها اتفاق مي افتد.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري در ادامه اظهار كرد: دو تصميم در اين ميان وجود دارد، يكي اينكه شركت هاي زيان ده از وضعيت موجود خارج شده و يا اينكه پس از اصلاح ساختار از صندوق خارج شود.


حسيني:مصوبه يك ضامن براي وام هاي زير 10ميليون تومان لازم الاجراست

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: مصوبه يك ضامن براي وام هاي زير 10ميليون تومان لازم الاجراست.
سيدشمس الدين حسيني با اعلام اينكه موضوع يك ضامن براي وام هاي زير 10ميليون تومان، مصوبه شوراي پول و اعتبار است، گفت: اين مصوبه لازم الاجراست و رعايت نشدن آن تخلف محسوب مي شود.
حسيني با بيان اينكه بانك مركزي نهاد ناظر بر بانكها و موسسه هاي مالي و اعتباري است، افزود: شهروندان مواردي را كه رعايت نمي شود، حتما اطلاع دهند.وي گفت: در خصوص بانك هاي دولتي ما هم پيگيري مي كنيم.وي اظهار كرد: بانك مركزي اين موضوع را در موسسه هاي مالي و اعتباري و بانك هاي خصوصي هم نظارت و كنترل مي كند.
حسيني به بانكها توصيه كرد: حتما اين مصوبه يك ضامن براي وام زير 10ميليون تومان را رعايت كنند.


عليشيري خبر داد

جذب 10ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي در سال جاري

رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران گفت: حجم سرمايه گذاري خارجي مصوب در ايران امسال به 10ميليارد دلار مي رسد.
بهروز عليشيري در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: آمار سرمايه گذاري خارجي معمولا پس از حسابرسي شركت ها در سال بعد مشخص مي شود و آمار سرمايه گذاري خارجي سال قبل به 4 ميليارد و 360 ميليون دلار رسيده است.
وي افزود: ميزان سرمايه گذاري خارجي در سال جاري در جلسه آينده مشخص خواهد شد و رقم مصوب از 3 ميليارد دلار در 5 ماه نخست بيشتر مي شود.
رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران تاكيد كرد: سال قبل كل رقم مصوب سرمايه گذاري خارجي 2/4 ميليارد دلار بود كه در عمل 3/4 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي جذب ايران شد.
عليشيري تاكيد كرد: براساس پيش بيني امسال تا سقف 10ميليارد دلار مي توان سرمايه گذاري خارجي را مصوب كرد.
 


از سوي بانك مركزي صورت گرفت آغاز تسويه حساب ارزي با بانك ها

بانك مركزي كار تسويه حساب ارزي بانكها را آغاز كرد.
در اين باره مديرعامل بانك كارآفرين گفت: طبق گزارش هاي ارائه شده قرار است 700 ميليارد تومان پول برداشته شده از حساب بانك كارآفرين به حساب اين بانك بازگردانده شود.
ولي الله سيف در گفت وگو با ايسنا افزود: كارهاي بررسي تسويه حساب هاي ارزي اين بانك و جلسات آن با كارشناسان بانك مركزي انجام شده و با توجه به گزارش هاي ارائه شده، احتمالا تمامي مبلغ برداشت شده از حساب به بانك برمي گردد.
وي با بيان اينكه كار بازرسي از حساب هاي ارزي بانك كارآفرين انجام شده گفت: به محض اينكه اين اطلاعات در بانك مركزي كامل شود، مبالغ زيادي از اين برداشت به حساب برمي گردد.
گفتني است روزهاي پاياني سال گذشته بانك مركزي به دليل شبهه در مصارف ارزي بانكها بيش از 8 هزار ميليارد تومان از حساب آنها برداشت كرده بود كه پس از آن اعلام شد با بررسي اين موضوع، بانك مركزي با بانكها تسويه حساب خواهد كرد.


كوتاه اقتصادي

¤ سامانه پرداخت قبوض برق به شماره 1521در چهار كلانشهر تهران، تبريز، كرج و شيراز راه اندازي شد و پس از آزمايش هاي نهايي فعاليت اين سامانه در شهرهاي مشهد و اصفهان نيز در آينده اي نزديك آغاز خواهد شد.
¤ مدير كل دفتر وامها، مجامع و مؤسسات بين المللي از اعطاي جايزه 50 هزار دلاري بانك توسعه اسلامي در حوزه «اقتصاد اسلامي» خبر داد. سعيد خاني اوشاني گفت: بانك توسعه اسلامي در نظر دارد به منظور شناسايي و ارج نهادن به فعاليت ها و تحقيقات حوزه «اقتصاد كلان» در كشورهاي عضو بانك، تقديرنامه و جايزه نقدي به مبلغ سي هزار دينار اسلامي (ارزش تقريبي معادل 50 هزار دلار) به اشخاص حقيقي، دانشگاه ها، مؤسسات تحقيقاتي و پولي و بانكي و سياست گذاران اقتصادي كشورهاي عضو كه داراي مقالات، تحقيقات و پژوهش هاي مؤثر و برجسته در حيطه فوق يا مشاركت هاي عملي و يا دانشگاهي باشند اعطا نمايد.
¤ رويترزبا اشاره به اين كه خريداران ايراني غلات راهي براي دور زدن تحريم هاي مالي يافته اند اعلام كرد: ايران طي هفته جاري حداقل 240هزار تن گندم از آلمان و حوزه درياي بالتيك خريداري كرده است.
به گزارش رويترز، پس از افزايش شديد قيمت غلات در ماه هاي ژوئن و جولاي، ايران از كاهش قيمت اخير استفاده كرده و از آلمان و از ناحيه درياي بالتيك 240هزار تن گندم خريداري كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره 3660، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 4450 الي 4457، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 5589 از امروز بهمدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس انجمن پسته ايران پيش بيني كرد: امسال 200 هزار تن پسته از باغات كشور برداشت شود و بيش از يك ميليارد دلار ارزآوري صادراتي عايد كشورمان شود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 13ميليون اوراق بهادار، به 129ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را سرمايه گذاري خوارزمي در بازار دوم فرابورس با جابجايي 3ميليون و 532 هزار سهم با نرخ هزار و 722 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را مهندسي صنعتي روان فن آور در بازار اول فرابورس با جابجايي 200 سهم و قيمت پاياني هزار و 490 ريال كسب كرد.
¤ مقام هاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت يك بانك ديگر در ايالت ايلينويس جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور از ابتداي سال 2012 به 40 مورد برسد. به گزارش پايگاه اينترنتي آرتي تي نيوز، با تعطيلي باناك واكگان سيوينگ در ايالت ايلينويس اعلام كرد: اين بانك در زمان اعلام ورشكستگي
9/88 ميليون دلار دارايي و 5/77 ميليون دلار پس انداز داشته است. مؤسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا نيز اعلام كرد ورشكستگي اين بانك بيش از 8/9ميليون دلار براي اين مؤسسه هزينه خواهد داشت.
¤ رئيس انجمن صنفي صنايع روغن نباتي از ورود 470 هزار تن روغن خام به بنادر كشور جهت انتقال به كارخانه هاي روغن خبر داد و گفت: در حال حاضر بالاترين ميزان موجودي روغن خام را در بنادر داريم. ابوالحسن خليلي اظهار داشت: در هيچ زماني به اندازه زمان فعلي موجودي روغن خام در بنادر كشور نداشته ايم و در حال حاضر بالاترين ميزان روغن خام را براي انتقال به كارخانه هاي روغن در اختيار داريم.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14