(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 مرداد 1391 - شماره 20274

بخوريد و چربي بسوزانيد
نيروي خفته در بدن
روبات نوزاد
كاهش آفت باغات مركبات با استفاده از عوامل بيولوژيكي
ساخت رگ هاي خوني از سلولهاي بنيادي
نادرترين زبان دنيا
منابع ويتامين D


بخوريد و چربي بسوزانيد

مهم ترين عاملي كه باعث چاقي افراد مي شود خوردن غذاهاي ناسالم و پركالري است كه اگر با غذاهاي خوب جايگزين شود مي تواند مقدار كالري ورودي را كاهش دهد و شما را لاغرتر كند.
به گزارش مشرق، لاغري بي دردسر آرزوي تمام افرادي است كه مي خواهند وزنشان را كاهش دهند. در اينجا نگاهي داريم به تعدادي از جايگزين هاي غذايي كه مي توانند به چربي سوزي شما كمك كند.
آب
آب به طور طبيعي جلوي گرسنگي را مي گيرد. تحقيقات فراواني نشان داده نوشيدن آب فراوان، به كاهش سريع تر وزنتان كمك مي كند. طبق بررسي هاي محققان آلماني با خوردن روزانه 481 گرم آب، متابوليسم بدن 30 درصد افزايش مي يابد: در ضمن نوشيدن آب جلوي گرسنگي را هم مي گيرد و تا حدي سيركننده است.
چاي سبز
به جاي اينكه معتاد به مصرف چاي سياه و قهوه به دليل كافئين بالا شويد، چاي سبز بنوشيد. تحقيقات نشان داده است مصرف چاي سبز متابوليسم بدن را افزايش مي دهد و به كاهش وزن كمك مي كند. اين نوشيدني پرفايده خواص ضد سرطاني دارد و جلوي ناراحتي هاي قلبي- عروقي را نيز مي گيرد.
شير
تحقيقات اخير پژوهشگران نشان داده كلسيم به كاهش وزن كمك مي كند. البته هنگام خريد لبنيات بايد اين نكته را مد نظر بگيريد كه كم چرب باشند.
سوپ
سوپ، پيش غذا يا عصرانه خوبي است. طبق بررسي هاي پژوهشگران دانشگاه pennstate افرادي كه به عنوان پيش غذا سوپ مي خورند 100 كالري كمتر در روز مصرف مي كنند.
غلات كامل
متخصصان توصيه مي كنند به جاي نان سفيد و برنج سفيد فيبر بيشتري مصرف كنيد و غلات كامل را در برنامه غذايي خود بگنجانيد. غلات كامل احساس سيري را القا مي كنند. در حالي كه غلات تصفيه شده حاوي قند هستند و گرسنه مي كنند. غلات كامل متابوليسم را بهبود مي بخشند و زمان هضم و جذب مواد غذايي را نيز افزايش مي دهند.
گوشت مرغ
تحقيقات فراواني نشان داده است مصرف پروتئين بالا مي تواند به كاهش چربي و افزايش بافت ماهيچه اي كمك كند. مصرف 85 گرم گوشت مرغ بدون پوست حاوي 120 كالري، 26 گرم پروتئين و يك گرم چربي است.
گريپ فروت
تمامي منابع ويتامين C مي تواند ميزان ترشح انسولين را كاهش دهد و سبب كاهش وزن شود. البته اگر دارو مصرف مي كنيد در رابطه با مصرف همزمان آن با مركبات با پزشك خود مشورت كنيد. زيرا گاهي اين مواد برهم تأثير منفي مي گذارند.
 


نيروي خفته در بدن

تنش و اضطرابي كه هر از گاهي به ما وارد مي شود انرژي بدن را به شدت كاهش مي دهد. در نتيجه هنگامي كه بدن شما از توان جسمي و ذهني كامل برخوردار نباشد، قطعاً نياز به ماساژ درماني پيدا مي كند.
ماساژ يك عمل كاملاً بهداشتي، آرام بخش و تضمين كننده سلامت جسمي و رواني است. اثر ماساژ، فيزيكي، رواني و هم شفابخش است.
ماساژ گروه هاي چربي حبس شده در اندام هاي بدن را باز نموده و جريان آزاد مايعات را در بافت هاي بدن ايجاد و مواد زائد را از سيستم بدن خارج مي كند. ماساژ بايد در حال استراحت و به دور از فشار رواني و بدون عجله انجام شود، چون در حال فشار رواني كانال هاي خروج مواد زائد و سمي منقبض شده و بسته مي شوند ولي در حال استراحت كانال هاي فوق آزادند و مواد زائد و سمي به راحتي دفع مي شوند.
ماساژ درماني بسيار مؤثر است. تنش را از انسان دور مي كند، آرامش را به ارمغان مي آورد، دستگاه گردش خون را بهبود مي بخشد و ذخيره اي از اكسيژن را به پوست و سلول ها مي رساند و براي داشتن پوستي نرم، با طراوت و شاداب سودمند است.
عملكرد ماساژ
نحوه اثر ماساژ بر بدن به دو صورت است. نخست اينكه ممكن است تحريك مداوم و منظم اعصاب محيطي باعث ترشح هورمون هاي عصبي خاصي در بدن شود كه ايجاد آرامش يا حتي سرخوشي مي كند و دوم اين كه تحريك متناوب سلول هاي عضلاني و انقباض و انبساط آنها باعث تغييري در وضعيت الكتروليت هاي بدن و ديگر هورمون ها مي شود كه آن ها هم به نوبه خود حالت خاصي را در فرد موجب مي شوند. بلوكه كردن گيرنده هاي درد در اثر ماساژ هم يكي از دلايلي است كه از ماساژ درماني براي برطرف كردن درد مزمن عضلات و مفاصل استفاده مي شود.
كمك هايي كه بدن از طريق ماساژ دريافت مي كند، باعث پاكسازي آن از سموم و ناخالصي ها از طريق دفع مواد زائد، به صورت مايع مي شود و همين مسئله به كل سيستم بدن، طراوت و تعادل مي بخشد. در واقع ماساژ، گردش خون را تحريك نموده و بهبود مي بخشد و در نتيجه مواد زائد به راحتي از بدن دفع مي شوند. اين عمل براي كاهش اضافه وزن نيز مؤثر خواهد بود.
تحقيقات جديد در برخي كشورهاي اتحاديه اروپا، كانادا، ايالات متحده و ساير كشورهاي غربي، كشفيات نويني را در مورد ماساژ درماني نشان مي دهد. ماساژ بدن باعث توليد گلبول سفيد، افزايش انرژي ذهني و تقويت سيستم ايمني مي شود.
بررسي ها نشان مي دهد كه ماساژ از راه هاي مختلفي چون افزايش جريان خون در مفاصل، درمان كشيدگي، خشكي و گرفتگي عضلات نقش بسزايي دارد. همچنين ماساژ بدن به صورت مداوم سيستم ايمني بدن را تقويت كرده، باعث توليد گلبول سفيد مي شود. ماساژ باعث آرامش فرد و افزايش انرژي ذهني او مي شود. هم چنين باعث مي شود تا شما در كار خود فعال تر و مؤثرتر عمل كنيد.
مهم ترين اثري كه در نتيجه ماساژ بدن حاصل مي شود و مي توان با آزمايش هم آن را ثبت كرد، ترشح هورمون هاي مثل سروتونين و اندورفين است كه هر دو بر سطح هوشياري و همچنين ايجاد حالت سرخوشي در بدن كنترل دارند و اثرات رواني ماساژ را ايجاد مي كنند.
از سوي ديگر تركيب روش هاي آرامش بخش مختلف با ماساژ درماني هم بيشتر به تأثيرات روحي رواني آن در فرد كمك مي كند. معمولاً ماساژ موجب آرام تر شدن فرد مي شوند و حتي با جذب پوستي اثرات موضعي يا سيستميك خاصي را ايجاد كنند. به همين دليل در بيمارستان هاي آسياي شرقي از ماساژ، نه به عنوان درمان اختصاصي كه بيشتر به عنوان يك درمان مكمل براي آرام كردن يا كمك به وضعيت فيزيكي و روحي بيمار در دوران نقاهت استفاده مي شود.
نوع ديگري از فيزيوتراپي
براي بعضي بيماري هاي ارتوپدي يا عصبي عضلاني هم ماساژ در واقع همان نقش فيزيوتراپي را دارد. تقويت گردش خون پوست و بهبود رشد سلول هاي پوستي و حتي موها هم يكي از فوايد اثبات شده ماساژ بر پوست است.
طي تحقيق صورت گرفته در دانشگاه ميامي مشخص شد كه ماساژ كوتاه مدت بازده كاري را افزايش مي دهد. بعد از 15دقيقه ماساژ، كاركنان هوشيارتر بوده و مي توانند مسائل رياضي را سريع تر و با دقت بيشتري حل و فصل كنند.
ماساژ درماني در واقع، نتايج طب سوزني را به همراه دارد با اين تفاوت كه در اين روش، از فشار به جاي سوزن استفاده مي شود و بهداشتي تر نيز هست.
بخش هاي اصلي در درون هر عضو،غده و عصب در جريان است. منتهي اليه يا كانون هاي فشار اين مدارها در دست ها، پاها و قسمت هاي ديگر بدن قرار دارد. با ماساژ دادن و به كار انداختن اين كانون هاي فشار، نه تنها درد متوقف مي شود بلكه نيروي شفابخشي از طريق خطوط الكتريكي كه قبلاً بسته بودند، به كليه قسمت هاي بدن ارسال مي شود. وقتي اين مجاري حياتي بسته باشند، غدد و اندام هايي كه بد كار مي كنند شما را به بيماري مي كشانند.
در درون انسان نيرويي وجود دارد كه مي تواند التيام بخش باشد؛ بنابراين مي توان از طريق ماساژ درماني، موجي از الكتريسيته و پرتو التيام بخش را به كانون هاي انرژي شخص ديگر بفرستيم. در هر حال بيشتر انسان ها اين نيرو را به ميزان كامل رشد نداده اند. در طي سال هاي اخير ثابت شده است كه روش ماساژ درماني در كمك به سلامتي اعضاي بدن با موفقيت همراه بوده است و در صورت بكارگيري صحيح و مناسب از آن، همواره مؤثر خواهد بود.
ماساژ درماني نه تنها بطور طبيعي اين مجاري را در زماني كه دچار گرفتگي هستند باز مي كند، بلكه تا حدودي نيروي حياتي مغناطيسي (شارژكننده) را نيز از طريق مجاري به بدن مي فرستد كه مانند يك موج شوك آور شفادهنده عمل مي كند.
اما همواره اين نكات را هم مدنظر قرار دهيد:
- توصيه مي شود به هيچ وجه براي درمان بيماري ها به طور خاص به ماساژ تكيه نكنيد و در نهايت آن را به عنوان يك روش مكمل براي بعضي بيماري هاي خاص در نظر بگيريد. به هيچ وجه اجازه ندهيد ماساژ درماني روند درمان كلينيكي بيماري تان را به تاخير بيندازد.
- در صورتي كه مي خواهيد به ماساژ درماني برويد به پزشك تان اطلاع دهيد و از او بخواهيد ماساژهاي مناسب را به شما معرفي كند و در صورت عارضه خاصي آن را به شما اطلاع دهد.
- در صورتي كه سابقه بيماري هاي خوني مانند مشكلات انعقادي يا سابقه لخته شدن خون و... داريد، سعي كنيد تا مدتي از ماساژ درماني استفاده نكنيد. افرادي كه داروهايي مانند وارفارين مصرف مي كنند هم نبايد ماساژ كنند.
تحقيقات نشان مي دهد، با فشار و ماساژ ساده انگشتان، آرامش برقرار مي شود ، درد تسكين مي يابد، جريان خون بهتر انجام مي شود و حركات تنفسي، به ويژه در بيماراني كه آسم و مشكل ضربان قلب دارند بهبود مي يابد و پس از به كار بردن اين روش، بهبودي چشمگيري در وضع بيماران ديده مي شود.
وقتي در جايي از بدنتان احساس درد مي كنيد، فورا آن محل را فشار و ماساژ بدهيد تا آزاد و راحت و به دور از درد و بيماري زندگي كنيد.
مراكز بازتابي در واقع سلسله اتصالاتي هستند كه انرژي را به سراسر مدارات بدن منتقل و جريان آن را به سمت اندام ها و سيستم عصبي هدايت مي كنند.
ماساژدرماني هم در طب سنتي وجود دارد و هم در طب نوين كه در طب سنتي با حركات دست، كشش ها و فشارهاي خاص روي نقاط مختلف بدن انجام مي شده و در طب نوين تحت عنوان يكي از شاخه هاي فيزيوتراپي انجام مي شود كه علاوه بر استفاده از حركات دست، از تجهيزات و دستگاه هاي مختلفي نيز استفاده مي شود.
اين درمان به رهايي از استرس و فشار عضلاني و درد ناشي از صدمات و سرعت بهبود ناراحتي هاي حاد و مزمن كمك مي كند. امروزه ميليونها نفر در سراسر جهان از اين روش به عنوان يك روش مراقبت بهداشتي استفاده مي كنند.
دهه 70 دهه درمان
در گذشته براي درمان بيماري هايي مثل آسم، سردردهاي مزمن، دردهاي مزمن، عضوهاي فلج شده از ماساژ استفاده مي كردند و پس از سقوط امپراتوري روم تا قرون وسطي مدارك و شواهد زيادي درباره ماساژ در دست نيست. به دليل اينكه در اين دوران كليسا، لذت بردن جسم را قبيح و ماساژ را خوار و بي ارزش مي دانست، اما بعد از رنسانس اين رشته دوباره احيا شد.
از دهه 70 ماساژ سير ديگري پيدا كرد و آن به دنبال انتشار كتاب ماساژ توسط «جرج داوئينك» متخصص آمريكايي بود. او عقيده به تركيب رفلكس درماني و شياتورا داشت و همين طور از ماساژ به عنوان درماني براي همه بيماري هاي جسمي، عاطفي و رواني نام برده است. از آن زمان به بعد ماساژدرماني به عنوان حفظ بهترين حالت سلامت و هنر جسمي و روح مبدل گرديد كه با اهداف تقويت جسم و ذهن و آرامش روح و روان و تحريك بدن همراه است.
بقراط حدود 400 سال قبل از ميلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان يك درمان بخصوص در درمان آسيب هاي ورزشي و جنگي، به پزشكان گوشزد كرد. اسناد قديمي دال بر استفاده ژاپني ها و نيز ساير تمدنها نظير مصر، روم و عرب از ماساژ درماني موجود است.
ماساژ درماني به شيوه نوين و علمي، توسط هنريك لينگ (1776-1839) بر پايه ماساژ و ورزش بنيان نهاده شد.
دو برادر پزشك آمريكايي به نام «جورج» و «چارلز تيلور» پس از تحصيل در سوئد، در سال 1850 اين رشته را به آمريكا معرفي كردند.
معمولا انواع ماساژ با يك مكانيسم مشابه بر روي بدن اثر مي گذارند. زماني كه ماهيچه بيش از حد فعاليت دارد، تجمع مواد زائد از جمله اسيدلاكتيك مي تواند باعث درد، گرفتگي و حتي اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدي به طور خاص، گردش خون و جريان لنفاوي را بهبود بخشيده، مواد غذايي و اكسيژن تازه را به بافت هاي مزبور مي رساند و به خروج مواد سمي و بهبودي كمك مي كند.
همچنين عضلات در حال كشش مي توانند به رگهاي خوني و اعصاب فشار آورده و با محدود كردن جريان خون باعث ايجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مورد اثر، به تدريج فشار عضله بر اعصاب درگير كاهش يافته و درد كاهش مي يابد. همين مكانيسم در بهبود عضلات آسيب ديده با ماساژ باعث سودمندي آن است.
علاوه بر اين، ماساژ باعث افزايش اندروفين ها (نابودكننده هاي درد) و افزايش ترشح هورمون سروتونين (تعديل كننده خلق و خوي) مي شود. همچنين ثابت شده كه هورمون استرس (كورتيزول) را آزاد مي كند. به همين دليل ماساژ اغلب به عنوان يك درمان تكميلي براي افرادي كه سيستم ايمني آنها بر اثر استرس تضعيف شده توصيه مي شود.
براي ماساژ درماني اثرات مثبت زيادي از بهبود گردش خون تا بهبود متابوليسم بدن ذكر شده است. بخصوص در مورد ماساژ سوئدي نشان داده شده كه در كاهش درد عضلاني، كاهش استرس و بهبود ايمني موثر بوده است. همچنين در افزايش عملكرد تنفسي، كاهش ادم ناشي از انسداد رگهاي لنفاوي و كمك به بهبود صدمات وارد به بافت هاي نرم بدن بسيار موثر است.
تحقيقات انجام شده در مركز درماني نيوجرسي در شرق ايالات متحده و تعدادي از مطالعات ديگر در مركز ملي طب مكمل و جايگزين نشان مي دهد كه اين درمان تاثيرات مهمي داشته است.
اين يافته ها شامل موارد زير مي شود:
- بيماران بستري در بيمارستان كه ماساژ دريافت كردند، افزايش در تحرك، انرژي، تغييرات مثبت خلقي و سرعت بهبودي از خود نشان دادند.
- بيماران مبتلا به پشت درد مزمن پس از دريافت دو جلسه درمان 30 دقيقه اي در هفته براي مدت پنج هفته، كاهش درد، افسردگي و اضطراب و نيز بهبود خواب را گزارش كرده اند. برخي نتايج متناقض نيز گزارش شده كه نياز به بررسي هاي بيشتر دارد.
- كاركنان ادارات كه ماساژ دريافت كردند، هشيارتر، فعال تر و كم استرس تر از آنهايي بودند كه ماساژ دريافت نكرده بودند.
-بيماران مبتلا به دردهاي عضلاني كه دو جلسه 30 دقيقه اي ماساژ درماني در هفته به مدت 5 هفته دريافت كردند، كاهش درد، كوفتگي و خستگي را گزارش دادند، همچنين در تعداد شبهاي كمتري اختلالات خواب داشتند.
-در مصدومين سوختگي، ماساژ درماني در كاهش اختلالات روحي (اضطراب، تنش و افسردگي) و علايم جسمي (درد و خارش) موثر بوده است.
-اثرات ماساژ در كودكان نيز به خوبي بزرگسالان است. براي مثال نوزادان نارسي كه ماساژ دريافت مي كنند، بيشتر وزن اضافه مي كنند و سريعتر از بيمارستان مرخص مي شوند. كودكان مبتلا به اوتيسم نيز با ماساژ درماني رفتارهاي غيرمعقول كمتري از خود بروز دادند.
ساير بيماري هايي كه به ماساژ درماني خوب جواب داده اند عبارتند از: سندرم خستگي مزمن، استنوآرتريت، سندرم تونل كارپال، ميگرن و سياتيك.
ماساژ تراپي از جمله تكنيك هايي است كه اغلب همراه درمان و در كنار آن به عنوان مكمل و درمان كمكي مورد توجه قرار مي گيرد كه اگر با آگاهي و آموزش و تحت نظر متخصص انجام گيرد مي تواند در بهبود خواب و ايجاد آرامش، تسكين دردهاي غضلاني، سردرد، كمر درد و حتي ناتواني هاي حركت در كودكان تا حد زيادي موثر باشد.
حتي ماساژ هاي گوارشي و شكمي خاصي براي بيماري هاي داخلي و اختلالات دفع، تاثير به سزايي دارند.
اين در حالي است كه در برخي موارد با توجه به وضعيت بيمار و نوع تمرينات ماساژ درماني برخي تكنيك هاي مورد نياز در درمان بيمار توسط پزشك به بيمار يا همراه او آموزش داده مي شود تا در افراد مسن و به كساني كه نمي توانند تردد مكرر براي گرفتن اقدامات درماني داشته باشند، انجام شود.
نكات ممنوعه را
به خاطر بسپاريد
بنابراين در استفاده از ماساژتراپي براي بيماري ها، مراجعه به پزشك و تشخيص نوع بيماري و مكانيسم درمان آن و در نهايت فرا گرفتن آموزش لازم در زمينه اجرا و رعايت نكات لازم درماني ضروري است.
ماساژ درماني بر حسب نوع و كاربرد ماساژ و نيز سطحي يا عمقي بودن آن مجموعه اي از اثرات مكانيكي، بازتابي (رفلكسي)، عصبي و رواني در آن دخيل است هدف كلي از ماساژهاي درماني ايجاد آرامش، برطرف كردن تنش عضلات، كاهش درد، افزايش قابليت حركت بافت نرم و بهبود گردش خون است.
در صورت استفاده مناسب و بجا، ماساژ يك روش درماني نسبتا ايمن و كم خطر است. اما انجام ماساژ بر روي نواحي سرطاني، التهاب عفوني بافت نرم (سلوليت) و التهاب عروق لنفاوي (لنفانژيت) ممنوع است.
همچنين بايد از انجام ماساژ عمقي بر روي نواحي كه اخيرا دچار ضربه (تروما) و خونريزي شده اند پرهيز كرد. در مورد بيماراني كه تحت درمان با داروهاي ضد انعقادي هستند بايد از روش هاي ملايم و سطحي تر ماساژ و آن هم با احتياط بهره جست.
شهواد علمي قابل توجهي به نفع تاثيرات مثبت ماساژ درماني در درمان اضطراب و استرس، درد مفاصل، تورم اندامها ناشي از تجمع لنف، برخي از انواع كمر دردهاي مكانيكي، آسيب رباط ها (تاندون ها) و حتي اختلالات خواب وجود دارد.
همچنين برخي تحقيقات نشان داده اند كه مي شود از ماساژ به عنوان درمان كمكي و فرعي (و نه علاج قطعي) در مبتلايان به دردهاي مزمن، فيبروميالژي، برخي آسيب هاي ورزشي، سردرد، مراقبت هاي سوختگي و حتي كاهش درد در برخي انواع سرطان بهره گرفت اما نكته مهم اين است كه در موارد مذكور ماساژ به هيچ وجه جايگزين درمان هاي علمي معمول و مرسوم نيست.
& عليرضا سزاوار
 


روبات نوزاد

محققان دانشگاه اوزاكاي ژاپن، نوزاد روباتيكي طراحي كرده اند كه مي تواند در پژوهش هاي نحوه تعامل بين مراقب و نوزاد مورد استفاده قرار بگيرد.
به گزارش ايسنا، محققان سال گذشته موفق به طراحي سرروبات نوزاد Affetto شدند كه در تماس فيزيكي با دست انسان، واكنش نشان مي دهد.
در طول يك سال تحقيق و توسعه روبات نوزاد، اندام هاي مختلف شامل گردن، ستون فقرات، نيم تنه و دو دست طراحي شدند.
با كمك 20 محرك پنوماتيك تعبيه شده در نيم تنه روبات نوزاد Affetto انجام برخي حركات مانند تكان دادن گردن، دست ها و كمر امكان پذير شده و طراحان اميدوارند با تكميل اين روبات و همگام سازي عملكرد صورت و بدن، تقليد طيف وسيعي از حركات نوزاد ميسر شود. گام بعدي محققان دانشگاه اوزاكا، طراحي روبات نوزاد در اندازه يك نوزاد واقعي يكساله با داشتن بدني نرم و انعطاف پذير، دست هاي كوچك و افزايش واكنش هاي چهره عنوان شده است.
 


كاهش آفت باغات مركبات با استفاده از عوامل بيولوژيكي

پژوهشگران يكي از شركت هاي دانش بنيان با توليد كفشدوزك توانستند با روش هاي بيولوژيكي نوعي آفت باغات مركبات و چاي را از بين ببرند.
مهندس علي بهارلو- مجري طرح در گفت وگو با خبرنگار مهر شپشك آرد آلود را نوعي آفت براي باغات ميوه و چاي معرفي كرد و افزود: بدن اين حشره از گرد سفيد رنگي پوشيده شده است. اين گونه در گلوگاه يا دم ميوه تجمع كرده و با حمله به تمام قسمت هاي گياه چون برگ، سر شاخه و ميوه و تغذيه از محل اتصال ميوه به شاخه باعث ريزش ميوه مي شود.
وي با بيان اينكه ماده اين حشره حدود 2 هزار تخم مي گذارد، اظهار داشت: به دليل قرار گرفتن اين حشرات در شكاف تنه و زير پوستك ها و فرورفتگي هاي درخت و شاخه ها از تماس با آفت كش ها محفوظ مي مانند.
بهارلو ادامه داد: از آنجايي كه آفت كش هاي شيميايي بر روي همه حالات به ويژه تخم اثر ندارد، از اين رو براي مبارزه شيميايي نياز است تا عمليات سمپاشي در چند نوبت تكرار شود.
مجري طرح با اشاره به آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از سمپاشي و باقيمانده سموم در محصولات باغي، خاطرنشان كرد: از اين رو با اجراي پروژه تحقيقاتي اقدام به توليد عوامل بيولوژيكي براي مبارزه با اين آفت كرديم.
وي عوامل بيولوژيكي مبارزه با اين آفت را كفشدوزك كريپتالموس ذكر كرد و ادامه داد: اين نوع كفشدوزك براي رشد از مراحل مختلف زندگي شپشك هاي آرد آلود اعم از مرحله تخم، پوره و حشره كامل يعني شپشك بالغ تغذيه و شروع به رشد و تكثير مي كند و از آنجايي كه شپشك هاي آرد آلود علاقه زيادي به تغذيه با شيره كدو و يا جوانه سيب زميني دارند، با استفاده از اين دو محصول اقدام به توليد شپشك آرد آلود در انسكتاريوم (محل پرورش عوامل بيولوژيكي) كرديم.
بهارلو اضافه كرد: با رهاسازي كفشدوزك در انسكتاريوم پرورش شپشك، كفشدوزك ها با تغذيه از اين شپشك ها، شروع به رشد و توليد مثل كردند.
وي با اشاره به نحوه رهاسازي كفشدوزك كريپتالموس در باغات آلوده به شپشك آرد آلود يادآور شد: پس از رهاسازي كفشدوزك ها و لارو كفشدوزك ها در باغات آلوده به اين نوع آفت، از تمام مراحل رشدي شپشك آرد آلود تغذيه كرده و آنها را از بين مي برد.
اين محقق با اشاره به مزاياي استفاده از اين نوع عامل بيولوژيكي براي از بين بردن آفت، گفت: استفاده از اين عامل بيولوژيكي موجب كاهش مصرف سموم شيميايي در مزارع مي شود.
بهارلو به موارد استفاده از اين كفشدوزك اشاره كرد و ادامه داد: اين كفشدوزك علاوه بر باغات مركبات، در باغات توت و مزارع چاي آلوده به شپشك مورد استفاده قرار مي گيرد.
 


ساخت رگ هاي خوني از سلولهاي بنيادي

محققان موفق شدند از سلول هاي بنيادي بالغ به دست آمده از ليپوساكشن براي رشد رگهاي خوني جديد و نازك قابل استفاده در جراحي باي پس قلب استفاده كنند.
به گزارش مهر، ماتياس نولرت استاديار دانشكده شيمي، زيست شناسي ومهندسي مواد اوكلاهما و مجري اين تحقيقات گفت: رگهاي بدست آمده از سلولهاي بنيادي لپوساكشن كه در آزمايشگاه رشد داده شدند، مي توانند مشكل مهم مرتبط با تهيه گرافت رگهاي خوني از هر جاي ديگري از بدن و يا رگهاي خوني مصنوعي كه بافت زنده نيستند را حل كنند.
آنها در آزمايشگاه سلولهاي بنيادي بالغ به دست آمده از چربي را به سلول هاي ماهيچه اي صاف تبديل كردند، سپس اين سلولها را به صورت دانه به غشاي كلاژني بسيار نازك افزودند.
همان طور كه سلولهاي بنيادي تكثير مي شدند محققان آنها را به اندازه قطر رگهاي خوني كوچك، لوله كردند.طي سه تا چهار هفته اين سلولها به رگ خوني قابل استفاده تبديل شدند.
به گفته نولرت گرافت هاي كنوني رگهاي خوني كوچك، خطر لخته شدن خون، پس زده شدن توسط ايمني بدن و يا عملكرد نامناسب و طبيعي را در پي دارند.
وي افزود: اما رگ مهندسي شده ما ويژگي هاي مكانيكي مناسبي دارد و معتقديم وقتي در معرض هورمون ها قرار بگيرد رفتار قابل توجهي خواهند داشت. همچنين اين رگها از تجمع پلاك هاي خوني نيز پيشگيري مي كنند. نتايج اين تحقيقات در نشست علمي انجمن قلب آمريكا در نيواورلئان منتشر شد.
 


نادرترين زبان دنيا

زبان هاي بسيار زيادي در نقاط مختلف دنيا وجود دارند ولي برخي از آن ها بسيار عجيب هستند به طوري كه شايد هيچ كس در دنيا اسم آن ها را هم نشنيده باشد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، زبان ابزاري براي برقراري ارتباط با ديگران است اما اگر اين زبان نادر باشد، برقراري ارتباط بسيار سخت خواهد بود. اين مشكلي است كه متكلمان به زبان «هرتوين» با آن روبه رو هستند.
به تازگي سازمان يونسكو زباني را به عنوان نادرترين زبان دنيا انتخاب كرده است كه مردمان «سيراني» به آن سخن مي گويند، اين درحالي است كه اين افراد تنها 4نفر هستند.
اين افراد در روستاي «اكين دوزو» واقع در تركيه زندگي مي كنند و به گفته خودشان بر اثر مهاجرتي كه به اروپا داشته اند زبانشان در معرض انقراض قرارگرفته است. البته اين افراد بسيار نگران هستند چرا كه جوانان تمايلي به يادگيري زبان آنها ندارند.
سازمان يونسكو با توجه به خطراتي كه اين زبان را تهديد مي كند آن را به ثبت جهاني رساند تا شايد بتواند ياد آن را پس از انقراض نيز حفظ كند.
نابودي زبان «هرتوين» درحالي درحال رخ دادن است كه در 70 سال گذشته نزديك به 200 زبان نادر ديگر نيز از بين رفته اند و زبان هاي باستاني كاملا درحال انقراض هستند.
 


منابع ويتامين D

اشعه فرابنفش خورشيدي كه امروزه به عنوان مهم ترين عامل بروز سرطان پوست شناخته شده است، در عين حال منبع اصلي دريافت ويتامين D براي بدن به شمار مي آيد.
به گزارش ايسنا، بدن ما براي دريافت مقادير كافي ويتامين D بايد به اندازه نيازش در معرض تابش نور خورشيد قرار بگيرد.
به همين دليل هرگونه افراط و تفريط در تماس با اشعه فرابنفش خورشيدي مي تواند موجب بروز سرطان پوست يا مواجهه با بحران كمبود ويتامين D شود.
به گزارش سايت اينترنتي «كول هلت»، افرادي كه بيش از حد از پوست خود در برابر نور خورشيد محافظت مي كنند، بي ترديد در معرض خطر كمبود ويتامين D قرار مي گيرند. دريافت اين ويتامين براي بهبود سلامت عمومي بدن و تقويت عضلات، استخوان ها، مو و دندان ها ضروري و از طريق مصرف مكمل ها و برخي از مواد غذايي امكان پذير است.
كارشناسان انستيتو پزشكي دانشگاه بوستون در اين مقاله 12 منبع مفيد براي تامين ويتامين D مورد نياز بدن را معرفي كرده اند كه عبارتند از:
1- نور خورشيد: اگر پوست بدن در تماس با نور خورشيد قرار بگيرد، ويتامين D توليد مي كند.
2- شيرغني شده با ويتامين D كه مي توان از آن بستني و پنير غني شده نيز توليد كرد.
3- ماهي تن نيز يكي از منابع مفيد ويتامين D است و سطح ويتامينD موجود در آن به مراتب بيشتر از ماهي ساردين است.
4- مكمل ها نيز مي توانند دوز مورد نياز روزانه اين ويتامين را در اختيار بدن قرار دهند.
5- زرده تخم مرغ نيز غني از ويتامين D است و به همين دليل توصيه مي شود زرده و سفيده تخم مرغ را حتما با هم مصرف كنيد.
6- جگر گاو نيز منبع سرشار از ويتامين D به همراه بسياري ديگر از مواد مغذي مانند ويتامين A، آهن و پروتئين است.
7- روغن كبد ماهبي كه با طعم دهنده هايي چون نعنا يا مركبات و يا به شكل كپسول هاي مكمل ارائه مي شود، منبع غني از اين ويتامين به شمار مي آيد.
8- آب پرتغال غني شده با ويتامين D نيز براي دريافت دوز مورد نياز روزانه اين ويتامين گزينه مفيدي است.
9- غلات غني شده با ويتامين D نيز به همراه شير با آب پرتقال غني شده منبع مفيد اين ويتامين هستند.
10- برخي قارچ ها نيز درست مانند انسان مقادير زيادي ويتامين D در تماس با نور خورشيد توليد مي كنند. قارچ هايي كه در تاريكي پرورش مي يابند، عاري از اين ويتامين هستند اما برخي از گونه هاي قارچ ها كه در تماس با اشعه فرابنفش خورشيدي رشد مي كنند، سرشار از ويتامين D هستند.
11- ماهي هاي چرب مانند ماهي آزاد از منابع اصلي و غني ويتامين D به حساب مي آيند.
12- چراغ ها و لامپ هاي فرابنفش نيز براي افرادي كه در معرض خطر فقر شديد ويتامين D هستند، تجويز مي شوند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14