(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 مرداد 1391 - شماره 20275

حديث دشت عشق
از نفتي شدن ليگ تا برگزاري دربي اصفهان تلاش استقلال براي پيروزي در كوير پرحاشيه
نوروزي رنگ مدال با ارزش المپيك را مي بيند؟!
چشم اميد دووميداني به حدادي
اخبار كوتاه از فوتبال
رضايت رضازاده و باقري از عملكرد سعيد محمدپور
عنوان پنجمي براي جوان 20 ساله وزنه برداري كشورمان
در انتظار شكستن طلسم 70 ساله
روزبهاني در يك قدمي كسب مدال المپيك
خداحافظي پرافتخارترين ورزشكار المپيك
معرفي 20 بازيكن تيم ملي واليبال
روي خط المپيك
طلسم 40 ساله شكست مدال سوريان در المپيك قطعي شد


حديث دشت عشق

به ياد طلبه بسيجي شهيد «حسينعلي مرادي»
ساكنان كوي معنا تيز پروازان عشق
در سن پانزده سالگي به همراه خانواده اش به اشتهارد كرج رفت و در آنجا به تحصيل علوم ديني پرداخت. در مبارزات بر ضد رژيم ستم شاهي نقشي فعال داشت، چنانكه ساواك در صدد دستگيري وي برآمد و چون موفق نشد، پدرش را به جاي او بازداشت كرد و پس از شكنجه، او را به پاسگاه ژاندارمري تحويل دادند تا پسرش را تحويل دهد، اما پس از مدتي كه موفقيتي حاصل نكردند، او را آزاد نمودند. طلبه شهيد حسينعلي مرادي، به خاطر همين محدوديت ها نتوانست در كرج بماند و عازم قم شد و در جوار حضرت معصومه (س) به تعلم پرداخت و مدت دو سال از استادان فرزانه آن ديار كسب فيض نمود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي رهسپار اصفهان گرديد و در مدرسه علميه ذوالفقار تحصيلاتش را ادامه داد. از طرفي وظيفه ديني و انقلابي خود را حضور در جبهه هاي نبرد حق عليه باطل ديد و عازم جبهه شد كه مجروح گرديد. پس از بهبود، براي دومين بار به سوي جبهه عزيمت كرد و پس از يك هفته به كاروان شهيدان پيوست.
طلبه بسيجي شهيد «حسينعلي مرادي» سال 1340 در چادگان متولد شد و در 6/10/1360 در جبهه شوش به شهادت رسيد.
 


از نفتي شدن ليگ تا برگزاري دربي اصفهان تلاش استقلال براي پيروزي در كوير پرحاشيه

قطار ليگ برتر به ايستگاه چهار رسيد. اين در حالي است كه هنوز برخي مدعيان قهرماني خيال سوار شدنش را ندارند. استقلال تهران اين هفته بايد به مصاف مس بحران زده برود. ذوب آهن و سپاهان، دربي اصفهان را برگزار مي كنند. راه آهن علي دايي پذيراي تراكتورسازان هستند. داربي نفتي هاي ليگ هم اين هفته برگزار مي شود؛ جايي كه نفت تهران و آبادان به مصاف هم مي روند تا جام خليج فارس بوي نفت به خود بگيرد!
هفته چهارم ليگ برتر فوتبال در حالي از ديروز با ديدار پرسپوليس و صبا آغاز شد كه مهم ترين ديدارهاي هفته امروز (دوشنبه) برگزار مي شود. فوتبال ايران اين هفته شاهد چند رويارويي جالب و ديدني خواهد بود. از ديدار افتتاحيه هفته چهارم كه بگذريم، مي توان به دربي شهر اصفهان اشاره كرد. ذوب آهن و سپاهان در حالي مقابل يكديگر صف آرايي مي كنند كه زردپوشان، امسال هم مدعي قهرماني هستند ولي سبزپوشان، حال و روز خوشي ندارند و به گفته سرمربي جديدشان، تنها به ماندن در نيمه بالايي جدول فكر مي كنند! ذوب آهن هفته گذشته با انجام يك بازي تقريباً پاياپاي برابر استقلال در تهران، تاحدودي طرفدارانش را به آينده اميدوار كرد اما استفاده نكردن از فرصت هاي گلزني و دريافت گل در دقايق پاياني پاشنه آشيل اين تيم شده و ممكن است تا پايان فصل جاري، لطمات جبران ناپذيري را به اين تيم تحميل كند. اين در حالي است كه سپاهان، با دو پيروزي و يك تساوي و در مجموع با كسب هفت امتياز، از هم اكنون در قامت يك مدعي ظاهر شده و براي حريفان خود، خط و نشان كشيده است. در ديگر ديدار مهم هفته چهارم، استقلال در كرمان به مصاف مس مي رود. شاگردان ابراهيم قاسمپور- كه با نتايج به دست آمده و زمزمه هاي درگوشي چند روز اخير ممكن است تا چند هفته ديگر به اين اسم خوانده نشوند- در شرايطي بايد از آبي هاي پايتخت نشين پذيرايي كنند كه به دليل ضعف نتايج در هفته هاي نخستين ليگ، سايه سنگين يك استقلالي را بالاي سر خود احساس مي كنند. مسئولان اين باشگاه كرماني، پرويز مظلومي را به عنوان جانشين احتمالي قاسمپور در نظر گرفته اند.
راه آهن و علي دايي هم اين هفته به ديدار حريفي از خطه آذربايجان مي روند. راه آهن درست مانند فصل قبل، تمرينات پيش از فصل را بسيار دير - ديرتر از ساير تيم ها- آغاز كرد تا علي دايي اين بار هم بتواند پس از هر بازي ديالوگ معروف خود را تكرار كند كه «ما فصل را دير شروع كرديم.» هر چند آغاز فصل دوازدهم براي شاگردان دايي با يك تساوي همراه بود اما اين تيم با پيروزي برابر گهر دورود و تساوي ارزشمند برابر سپاهان، بخت خود را براي بالانشيني در اين فصل بالا برده است. درست در نقطه مقابل، تبريزي ها حضور دارند كه برخلاف فصل قبل، نتوانسته اند هنوز هواداران خود را راضي كنند. تراكتورسازان كه امسال بايد در ليگ قهرمانان آسيا هم پرچمدار فوتبال ايران باشند، كارشان را با دو تساوي و يك پيروزي شروع كرده اند. اين تيم كه به ادعاي مديران و كادر فني اش جزو مدعيان قهرماني در فصل جاري است، اين هفته در برابر راه آهن متحول و متمول شده، محكي سخت مي خورد. برخلاف خواسته مديران باشگاه راه آهن، اين بازي قرار است در ورزشگاه تختي برگزار شود و در عوض ديدار پيكان برابر گهر كه قرار بود در اين ورزشگاه انجام شود، به ورزشگاه دستگردي- درست در كنار ورزشگاه اختصاصي راه آهن- انتقال پيدا كرده است! برنامه كامل ديدارهاي هفته چهارم ليگ برتر به اين شرح است:
دوشنبه: 16/5/1391
¤ سايپا- داماش
¤ نفت آبادان- نفت تهران
¤ آلومينيوم هرمزگان - فولاد
¤ ملوان - فجر سپاسي
¤ پيكان- گهر دورود
¤ راه آهن- تراكتورسازي
¤ ذوب آهن- سپاهان
¤ مس كرمان- استقلال تهران (ساعت 30:22)
- تمام ديدارهاي فوق به جز بازي استقلال- مس ساعت 22 انجام مي شود.


نوروزي رنگ مدال با ارزش المپيك را مي بيند؟!

چشم اميد دووميداني به حدادي

در دهمين روز رقابت هاي المپيك لندن شش نماينده ايران در رشته هاي مختلف برابر حريفان خود به ميدان مي روند و در اين ميان احسان حدادي كار خود را در مرحله مقدماتي آغاز خواهد كرد.
روز دهم بازي هاي المپيك لندن امروز در حالي پيگيري مي شود كه شش ورزشكار از ايران در رشته هاي مختلف به ميدان مي روند. احمدرضا طالبيان از ساعت 13 در رشته قايقراني كاياك تك نفره 1000 متر مردان نخستين مسابقه خود در لندن را آغاز مي كند. به فاصله زماني 30 دقيقه پس از آغاز مسابقه قايقراني، احسان حدادي اميد اول كسب مدال طلاي ايران در دووميداني (پرتاب ديسك)، در ورزشگاه المپيك لندن كارش را شروع مي كند. پس از مسابقه او ليلا رجبي تنها نماينده زن دووميداني ايران در المپيك لندن در رشته پرتاب وزنه كار خود را آغاز مي كند.
ورزشگاه المپيك لندن پس از نمايش حدادي و رجبي شاهد مسابقه دوي 800 متر سجاد مرادي خواهد بود. بايد ديد مرادي نيز مي تواند همانند رضا قاسمي فراتر از انتظار كار كند و نمايش تحسين برانگيزي داشته باشد و ركورد خوبي به جاي بگذارد؟ اين در حالي است كه مرادي اعلام كرده به دليل مصدوميت آمادگي چندان بالايي ندارد. اما از ساعت 30:16 امروز اميد نوروزي كشتي گير فرنگي كار ايران در وزن 60 كيلوگرم روي تشك مي رود. پيش از اين محمد بنا سرمربي تيم كشتي فرنگي براي موفقيت نوروزي در المپيك اظهار اميدواري كرده بود. در آخرين مسابقه براي نمايندگان ايران در دهمين روز المپيك نواب نصير شلال وزنه بردار دسته 105 كيلوگرم بخت خود را براي گرفتن مدال مي آزمايد و تلاش مي كند تا سرانجام خوشرنگ ترين مدال را براي كاروان وزنه برداري به ارمغان بياورد.


اخبار كوتاه از فوتبال

زنگ خطر براي فوتبال ايران
از جمع 4 تيم حاضر در مرحله نيمه نهايي فوتبال المپيك دو تيم آسيايي هستند. ژاپن و كره جنوبي با برتري برابر حريفان خود جواز حضور در جمع 4 تيم برتر جهان را بدست آوردند. اين موفقيت در حالي براي رقيبان جدي ما در آسيا بدست آمد كه تيم اميد ما يك سال قبل به واسطه استفاده از يك بازيكن محروم از رسيدن به لندن بازماند! ژاپن و كره جنوبي آنقدر در فوتبال پيشرفت كرده اند كه حالا اميدهاي آنها جزو بهترين هاي جهان به حساب مي آيد. فراموش نكنيم همين بازيكنان جوان دو سه سال ديگر به تيم بزرگسالان تزريق مي شوند و تازه آن موقع است كه دور تازه اي از مشكلات ما با ابرقدرت هاي فوتبال آسيا آغاز مي شود.
معرفي اسپانسر تيم ملي
مراسم معرفي اسپانسر تيم ملي روز سه شنبه در آكادمي ملي فوتبال برگزار مي شود. مراسم معرفي اسپانسر تيم ملي با حضور علي كفاشيان رئيس فدراسيون، كارلوس كي روش سرمربي تيم ملي و جواد نكونام كاپيتان تيم ملي ساعت 11 روز سه شنبه در آكادمي ملي فوتبال برگزار مي شود.
شكايت يك پرسپوليسي ديگر از ذوب آهن
بازيكن تيم فوتبال پرسپوليس از باشگاه ذوب آهن به دليل پرداخت نكردن مطالبات فصل گذشته اش شكايت كرد. ماهيني كه يك بازيكن ملي پوش است فصل گذشته از ذوب آهن فقط 180 ميليون تومان دريافت كرده در حالي كه قراردادش با اين باشگاه 450 ميليون تومان بوده است. ذوب آهن فقط 40 درصد از مبلغ قرارداد اين بازيكن را پرداخت كرده است. ماهيني 270 ميليون تومان از باشگاه سابقش طلبكار است. ماهيني دومين بازيكن پرسپوليس است كه از ذوب آهن شكايت مي كند. پيش از او محمد قاضي اين كار را انجام داده بود.
ممنوعيت استفاده از موبايل روي نيمكت
سازمان ليگ برتر فوتبال با ابلاغ دستوري اعلام كرد، مربياني كه در نشست هاي خبري شركت نكنند جريمه مي شوند و مربياني كه از حضور بر روي نيمكت تيمشان محروم اند، حق برقراري هيچ گونه ارتباطي را با نيمكت از طريق تلفن همراه ندارند. اين سازمان در نامه اي به باشگاه ها و هيئت هاي فوتبال ليگ برتري قوانين مربوط به حضور مربيان در نشستهاي خبري را ابلاغ كرد كه بر اين اساس سرمربياني كه بدون دليل موجه در نشست هاي خبري قبل و پس از پايان بازي شركت نكنند مطابق بند 54 قوانين باشگاهي كنفدراسيون فوتبال آسيا و ماده 25 آئين نامه انضباطي فدراسيون فوتبال جريمه خواهند شد. فرد متخلف همچنين بايد در مدت 30 روز مبلغ جريمه را شخصا به حساب فدراسيون واريز و فيش را ارايه كند در غير اين صورت از حضورش در مسابقات جلوگيري به عمل مي آيد. در نامه سازمان ليگ به باشگاه ها و هيئت هاي فوتبال ليگ برتري همچنين تاكيد شده كه مربيان محروم حق برقراري هيچ گونه ارتباطي با نيمكت تيم شان از طريق تلفن همراه، لپ تاپ و وسايل الكترونيكي و بي سيم را ندارند و در صورت گزارش نماينده سازمان ليگ پرونده وي به كميته انضباطي ارسال مي شود.
دايي: تراكتورسازي ميزبان است نه ما!
سرمربي تيم راه آهن معتقد است تيمش در بازي با تراكتور با توجه به انجام بازي در ورزشگاه تختي تهران شرايط نابرابري با حريف خواهد داشت. علي دايي گفت: ديگر خسته شده ام از بس كه در اين مورد صحبت كرديم. در اين موضوع زمين و تماشاگر براي حريف است و ما مهمان هستيم. تراكتورسازي يك بازي را با تاخير با پيكان انجام داده و شرايط بهتري در زمين خواهد داشت اما نمي دانم اين ميزباني و مهماني كه مي گويند يعني چه؟!
ويسي نگران بركناري اش نيست
سرمربي پيكان منكر داشتن هر گونه اختلافي با مديرعامل اين باشگاه شد. عبدالله ويسي گفت: آقاي شيعي از نزديك تمرينات تيم را مي بيند و باهوش تر از اينها است كه كسي بخواهد او را گول بزند. اين تيمي كه بستيم آينده درخشاني دارد و من هم نگران بركنار شدن نيستم. مربياني داشتيم كه چند تيم عوض كردند و نتيجه گرفتند اما باز هم مربيگري مي كنند.
كامراني فر به جاي مراكش در مشهد بود!
سايت باشگاه بارسلونا هفته قبل در خبر اعلام نتيجه ديدار تداركاتي اين تيم با تيم راخا مراكش نام حسن كامراني فر را به عنوان داور وسط اين ديدار آورده بود! اين خبر به سرعت در ايران پيچيد، اما خود كامراني فر بي خبر از همه جا در خانه اش در مشهد بود كه با تماس هاي مداوم خبرنگاران مواجه و از اين خبر كاملا متعجب شد.حسن كامراني فر در اين باره اظهاركرد: واقعا من هم نمي دانم ماجرا چه بود، در منزلم نشسته بودم كه خبرنگاران تماس گرفتند و پرسيدند در مراكش بودي؟!وي با بيان اينكه كسي از فدراسيون هم پيگير اين ماجرا نشد، ادامه داد: فقط خبرنگاران تماس گرفتند، براي خودم هم خيلي عجيب بود و بعدها گفتند تشابه اسمي بوده ولي چنين تشابه اسمي خيلي عجيب است.
 


رضايت رضازاده و باقري از عملكرد سعيد محمدپور

عنوان پنجمي براي جوان 20 ساله وزنه برداري كشورمان

سرويس ورزشي -
وزنه بردار دسته 94 كيلوگرم ايران در رقابت هاي المپيك در گرفتن مدال ناكام ماند.
سعيد محمدپور كه در حركت يك ضرب وزنه 183 كيلوگرمي را بالاي سر برده بود، در دو ضرب موفق به مهار وزنه 219 كيلوگرمي شد و در پايان با مجموع 402 كيلوگرم پنجم شد و نتوانست مدال بگيرد. در اين دسته ستاره وزنه برداري قزاقستان با قدرت نمايي در المپيك لندن ركوردهاي جديدي در جهان به ثبت رساند. ايليا كه تنها با حركت اول دو ضرب خود طلا را قطعي كرده بود با بالا بردن وزنه 233 كيلوگرمي ركورد دو ضرب جهان را شكست. ايليا در مجموع 418 كيلوگرم را به ثبت رساند و 6 كيلوگرم ركورد جهان را هم ترقي بخشيد.
عضلاتم خالي كرد
محمدپور پس از كسب مقام پنجمي گفت: از عملكردم راضي نيستم اما تمام تلاشم را كردم. مسابقه سنگيني بود شاهد بوديد كه ركورد المپيك و جهان را امروز زدند و بعد از 13 سال كه كسي جرات نمي كرد به ركورد جهان نزديك شود امروز بالاخره اين ركورد شكسته شد. من هم تلاش خود را كردم و در حركت يك ضرب از عملكرد خودم راضي بودم. اما در حركت دو ضرب خوب كار نكردم و از نتايجي كه در دو ضرب گرفتم راضي نيستم. وي افزود: خيلي ها مي گويند جوان هستي و هنوز فرصت داري تا در رقابت هاي المپيك آينده موفق باشي. البته ورزش حرفه اي هيچ چيزي را مشخص نمي كند. از امروز تا فردا چه مي شود يك ورزشكار حرفه اي همواره در معرض آسيب ديدگي قرار دارد. اميدوارم لطف خدا شامل حال من شود و در آينده بتوانم نتيجه امروز را جبران كنم. من شرمنده مردم و خانواده خودم شدم كه نتوانستم مدال بگيرم. وي درباره عملكرد فني خود در مسابقه امروز گفت: من شايد مي توانستم وزنه 224 كيلو را مهار كنم. وزنه 226 كيلو را هم مي توانستم بزنم اما نمي دانم چرا يك دفعه بدنم زير وزنه لرزيد و عضلاتم خالي كرد و از مهار اين وزنه باز ماندم.
حق سعيد گرفتن مدال بود
برخلاف محمدپور كه از عملكرد خود راضي نبود، رضازاده از وزنه زدن وزنه بردار 20 ساله كشورمان راضي بود. حسين رضازاده گفت: سعيد به نظر من خوب كار كرد و با وزنه ها خوب جنگيد. او وزنه هايي را بالاي سر برد كه در اين چند مدت اخير نزده بود. من از مبارزه او خوشحال شدم و مهم نيست كه او مدال گرفته يا نه. عملكرد او براي من به اندازه مدال ارزش داشت و به نظر من حقش مدال المپيك بود.
پنجمي ارزش مدال داشت
علاوه بر رضازاده سرمربي تيم ملي وزنه برداري هم مقام پنجمي سعيد محمدپور را ارزشمند و قابل تقدير دانست. كوروش باقري گفت: من از مسابقه سعيد محمدپور راضي هستم. او در ركوردگيري هاي اخير و در بجنورد 175 كيلوگرم در يك ضرب زده بود و 215 كيلوگرم در دو ضرب. همين كه به اين ركوردها رسيد به نظر من خوب بود. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا در دومين حركت دو ضرب به يكباره وزنه را از 224 كيلوگرم به 226 كيلوگرم تغيير داديد گفت: ما مجبور بوديم كه اين كار را بكنيم. رقابت خيلي نزديك شده بود و اگر وزنه را تغيير نمي داديم بلافاصله بايد به روي تخته مي رفتيم. او نفس نداشت. براي همين وزنه را بيشتر كرديم تا بتواند كمي استراحت كند البته ديديد كه اگر همان وزنه را مي زد باز به مدال نمي رسيد. وي در ادامه به اين موضوع تاكيد كرد كه تيم ملي وزنه برداري ايران پاك است و گفت: اوج قدرت فدراسيون حسين رضازاده اين است كه دو سال و نيم است كه تيمش پاك است و مانند برخي از كشورهاي ديگر سرمان را پايين نمي اندازيم. ببينيد همين براي دسته 105 كيلوگرم مي گويند كه دو وزنه بردار روس شركت نمي كنند. به طور حتم مشكلي هست كه اين دو وزنه بردار در رقابت شركت نمي كنند. سرمربي تيم ملي وزنه برداري در مورد رقابت سه وزنه بردار باقي مانده نيز گفت: من از روز اول هم گفته بودم كه هر 6 وزنه بردار ما شانس مدال دارند. حالا اينكه امروز سعيد محمدپور پنجم شد هم به اندازه مدال براي ما ارزش داشت و فراتر از آنچه بود ظاهر شد. من از او راضي هستم .


در انتظار شكستن طلسم 70 ساله

روزبهاني در يك قدمي كسب مدال المپيك

احسان روزبهاني با پيروزي مقابل بوكسور تركيه اي در آستانه كسب مدال المپيك قرار گرفت.
روزبهاني كه در نخستين ديدار خود در مرحله يك شانزدهم نهايي مقابل مونروي از كلمبيا به پيروزي رسيده بود، براي راهيابي به جمع 8 بوكسور برتر وزن 81 كيلوگرم مقابل بهرام مظفر از تركيه به روي رينگ رفت و با نتيجه 18 بر 12 به پيروزي رسيد. راند اول با نتيجه 5 بر 4 به سود روزبهاني به پايان رسيد. بوكسور وزن 81 كيلوگرم ايران اگر ثانيه هاي پاياني مقاومت مي كرد مي توانست با اختلاف بيشتري پيروز شود. روزبهاني در راند دوم گاردش را كاملاً باز گذاشته بود و ضربه هاي زيادي را دريافت كرد و نتيجه راند اول به سود حريف تكرار شد و كار به تساوي 9 بر 9 كشيده شد. راند سوم روزبهاني بسيار بهتر كار كرد و 9 بر 3 پيروز شد. روزبهاني به اين ترتيب به مرحله يك چهارم نهايي رسيد و در صورت پيروزي در بازي بعدي مدال برنزش را قطعي خواهد كرد. وي در صورت پيروزي در مسابقه بعدي طلسم 70 ساله مدال نگرفتن بوكس در المپيك را مي شكند.
آمادگي حريف قزاق
ملي پوش وزن 81 كيلوگرم بوكس ايران پس از كسب دومين پيروزي ارزشمند خود در بازي هاي المپيك در جمع خبرنگاران گفت: حريف سرسخت و قديمي داشتم. اين بوكسور ترك حتي با مظاهري هم بازي كرده بود، ولي من تا به حال مقابل او قرار نگرفته بودم. اما در راند سوم طوري مي زدم كه ديگر نتواند سرپا بايستد. وي همچنين در مورد مسابقه سرنوشت ساز خود با حريف قزاق كه مدال برنز برنده اين ديدار قطعي مي شود، گفت: حريف قزاقم خيلي خوب است اما اميدوارم بتوانم او را ببرم و صاحب مدال المپيك شوم.
بايد جنگيد
پس از پيروزي روزبهاني رئيس فدراسيون بوكس مدعي شد: در المپيك بايد جنگيد كه بچه هاي ما هم هيچ كدام كم نياوردند و واقعاً مي جنگند. ناطق نوري پس از پيروزي احسان روزبهاني در مرحله يك هشتم نهايي رقابت هاي المپيك گفت: بوكس ما به آنجا رسيده كه در سطح جهاني قرار گيرد و با رقباي جهاني مبارزه كند. حالا ديگر بايد به ما امكانات بدهند. بايد شهرستان ها را راه بيندازيم. اگر در زاهدان پايگاه داشته باشيم، قهرمان خواهيم داد. وي همچنين گفت: هيچ كدام از بچه هاي ما در المپيك كم نياوردند. روزبهاني در دور بعد با حريف قزاق دارد كه نايب قهرمان جهان است، اما بايد بجنگد تا مدال بگيرد.


خداحافظي پرافتخارترين ورزشكار المپيك

مايكل فلپس موفق شد هجدهمين و آخرين طلاي خود در بازي هاي المپيك را كسب كند.
شناگر سرشناس آمريكايي در آخرين رقابت خود در بازي هاي المپيك موفق شد همراه تيم آمريكا به مدال طلاي ماده 4 در 100 متر مختلط تيمي برسد. فلپس پيش از اين اعلام كرده بود كه لندن آخرين حضور او در المپيك خواهد بود و پس از آن، قصد بازنشستگي دارد.
در اين رقابت، تيم آمريكا موفق شد قبل از ژاپن و استراليا به خط پايان برسد. به اين ترتيب، فلپس هجدهمين مدال طلا و بيست و دومين مدال خود در ادوار مختلف المپيك را كسب كرد تا با به جا گذاشتن يك ركورد تاريخي، از المپيك خداحافظي كند.
اين شناگر پس از كسب آخرين مدال المپيك خود،د ر حالي كه احساسات بر او غلبه كرده بود گفت: حرف زدن برايم مشكل است ولي بايد بگويم همان طور كه دلم مي خواست، به كارم در المپيك پايان دادم. موفق شدم به دستاوردهايي برسم كه پيش از من، كسي به آن ها نرسيده بود.
وي در ادامه از باب بومن كه از 15 سال پيش مربي او بوده تشكر كرد و گفت: امشب، يك شب خاص براي من و باب است. اگر به خاطر تلاش هاي او نبود، امروز در اين جايگاه قرار نمي گرفتم. با تمام وجود او را دوست دارم و خوشحالم كه چنين فردي را در كنار خود داشتم. او در 15 سال گذشته، تلاش زيادي براي موفقيت من انجام داده و هر چه بگويم نمي توانم به اندازه كافي از او تشكر كنم.
نخستين حضور مايكل فلپس در المپيك به بازي هاي 2000 سيدني باز مي گردد كه در آن زمان تنها 15 سال داشت. اين شناگر آمريكايي موفق شد در المپيك 2004 آتن به شش طلا و دو برنز برسد و پس از آن در 2008 پكن، هشت مدال طلا را از آن خود كرد. فلپس در المپيك 2012 لندن نيز چهار طلا و دو نقره كسب كرد. فدراسيون جهاني شنا (فينا) پس از المپيك پكن، مايكل فلپس را «بزرگترين ورزشكار المپيكي تاريخ» ناميده بود.


معرفي 20 بازيكن تيم ملي واليبال

سرمربي تيم ملي واليبال ايران اسامي 20 بازيكنان را براي حضور در مسابقات زير گروه ليگ جهاني اعلام كرد.
خوليو ولاسكو 20 بازيكن را براي شركت در رقابت هاي زير گروه ليگ جهاني و ديدار با تيم ملي مصر در قاهره و همچنين رويارويي با تيم ملي ژاپن در تهران به اردو فراخواند. اين اسامي به فدراسيون جهاني واليبال نيز اعلام شده است. شهرام محمودي، سعيد مصطفي وند، سامان فائزي، ميرسعيد معروف، فرهاد قائمي، سيد محمد موسوي، حمزه زريني، فرهاد ظريف، عليرضا نادي، امير غفور، مجتبي ميرزاجانپور، پوريا فياضي، مهدي مهدوي، آرش كشاورزي، عليرضا مباشري، ياشار شاهيني، پيمان كريمي، محمد طاهر وادي، ناصر رحماني و محمدرضا سليماني، بيست بازيكن معرفي شده به FIVB هستند. در پايان اردوي هاي آمادگي تيم ملي از بين بيست بازيكن معرفي شده، 12 نفر براي شركت در مسابقات زير گروه ليگ جهاني 2013 انتخاب و به اين مسابقات اعزام مي شوند.


روي خط المپيك

متروي لندن ركورد زد
تحت تاثير برگزاري مسابقات المپيك 2012 ركورد تازه اي در زمينه شمار مسافران مترو پايتخت انگليس ثبت شد.
سايت سازمان قطار درون شهري لندن در گزارشي از عملكرد يك هفته خود اعلام كرد روز جمعه 4 ميليون و 31 هزار نفر از طريق خطوط مترو در سطح شهر جابجا شده اند كه چنين رقمي تاكنون بي سابقه بوده است. ميزباني رقابت هاي المپيك و حضور جهانگردان بي شمار در پايتخت انگليس باعث خلق چنين آماري شده است.
حذف ميزبان و نماينده آسيا در بسكتبال مردان
تيم هاي ملي بسكتبال بريتانيا و چين چهارمين شكست پياپي خود در رقابت هاي المپيك 2012 را تجربه كردند.
در ادامه روز چهارم مسابقات بسكتبال المپيك 2012 لندن تيم ملي نيجريه بامداد امروز برابر آرژانتين به ميدان رفت و با حساب 93 بر 79 نتيجه را واگذار كرد. آرژانتين با اين پيروزي 7 امتيازي شد و پس از آمريكا در جايگاه دوم ايستاد. تيم ملي چين كه به عنوان تنها نماينده بسكتبال آسيا در اين رقابت ها حضور دارد، در چهارمين بازي خود برابر برزيل قرار گرفت و با 39 امتياز اختلاف و با نتيجه 98 بر 59 شكست خورد و از دور رقابت ها حذف شد. بريتانيا هم كه ميزباني المپيك 2012 را برعهده دارد شكست سنگيني را مقابل استراليا با نتيجه 106 بر 75 متحمل شد و اين تيم هم از مسابقات كنار رفت. با نتايج به دست آمده تيم هاي آمريكا، فرانسه و آرژانتين از گروه يك و روسيه، برزيل، اسپانيا و استراليا از گروه دوم صعود خود را به مرحله دوم مسجل كرده اند.
صعود ژاپن، مكزيك، برزيل و كره جنوبي
به نيمه نهايي فوتبال مردان
تيم هاي ملي فوتبال ژاپن، مكزيك، برزيل و كره جنوبي به تركيب با غلبه بر مصر، سنگال، هندوراس و بريتانيا به دور نيمه نهايي مردان المپيك راه يافتند.شنبه شب گذشته ديدارهاي دور يك چهارم نهايي فوتبال المپيك لندن 2012 برگزار شد كه ابتدا ژاپن در ورزشگاه اولدترافورد موفق شدند 3 بر صفر مصر را مغلوب كنند. كونسوكه ناگاي 14، مايا يوشيدا 79و يوكي اوتسو 83 زننده سه گل نماينده قدرتمند آسيا برابر حريف آفريقايي بودند. در دقيقه 41 اين بازي نيز سمير، هافبك مصر توسط داور از زمين اخراج شد.
مكزيك در ديدار با حريفي ديگر از قاره آفريقا به نام سنگال 4 بر 2 جشن پيروزي در ورزشگاه ويمبلي گرفت. در اين ديدار كه 120 دقيقه به طول انجاميد تلاش دو تيم در 90 دقيقه به تساوي 2 بر 2 انجاميد.
برزيل مدعي جدي قهرماني نيز در ورزشگاه سنت جيمز پارك با كسب برد 3 بر 2 مقابل هندوراس جواز صعود را بدست آورد. مردان مانو منزس مقابل حريف خود با سختي روبه رو شدند. در اين بين نكته جالب اخراج كريسانتو 33 و اسپينوسا 89 از تركيب هندوراس بود كه برزيلي ها به سختي پيروزي را بدست آوردند. در اين جدال داميائو 38 و 60 و نيمار 51 (پنالتي) براي برزيل گلزني كردند. در حاليكه حريف توسط مارتينس 12 و اسپنوسا 48 گل هاي خود را به ثمر رساند.
در آخرين ديدار كه در ورزشگاه ميلينيوم انجام گرفت. بريتانيا در وقت معمول و اضافه به تساوي يك بر يك با كره جنوبي رسيد. ولي در ضربات پنالتي 4 بر 5 بازنده شد تا همچون تيم بزرگسالان انگليس در رقابت هاي بين المللي مهم جام ملت ها و جام جهاني، در سطح المپيك نيز بازنده اي بيش نباشد و راهي در ميان بزرگان نيابد.
با توجه به اين نتايج روز سه شنبه (فردا) در مرحله نيمه نهايي ابتدا مكزيك با ژاپن ديدار خواهد كرد و برزيل حريفي قدرتمند و غول كش همچون كره جنوبي را پيش رو خواهد داشت.
ركورددار المپيك و جهان: گوشت مرغ و اسب مي خورم!
ايليان ايلين قهرمان دسته 94 كيلوگرم وزنه برداري المپيك در مورد تكرار مدال طلاي المپيك پكن در لندن و همچنين ركوردشكني خود گفت: شخصيت من طوري است كه دوست دارم رقابت كنم و با تمام روح و قلبم به ورزش بپردازم. رقابت كردن را دوست دارم و زندگي من مسابقه و تمرين است.ايلين همچنين در مورد ركوردهايش گفت: هنوز توانايي اين را دارم كه بهتر شوم. در يك ضرب هنوز ضعف دارم و بايد روي آن كار كنم. وي همچنين در پاسخ به سؤالي كه از او پرسيد رابطه ورزشكاران كشورهاي استقلال يافته از شوروي سابق با يكديگر چگونه است، گفت: ما رابطه خيلي خوبي داريم و پس از كسب مدال به يكديگر تبريك مي گوييم ما قبلاً دوست بوديم و الان هم دوست هستيم. مسابقه مي دهيم و رقابت مي كنيم، اما دوستي ما سر جايش است، چون ما سفيران صلح هستيم. وي همچنين در مورد تغذيه اش گفت: تغذيه در وزنه برداري خيلي مهم است. عمده غذايي كه من مصرف مي كنم گوشت مرغ و گوشت اسب است. اين غذا براي وزنه برداران خيلي خوب و مفيد است.
سرپرست فدراسيون قايقراني به لندن رفت
در آستانه رقابت هاي قايقراني آب هاي آرام بازي هاي المپيك سرپرست فدراسيون قايقراني راهي لندن شد. سيد محمد شروين اسبقيان در حالي در كنار كاياك سواران ايران در المپيك خواهد بود كه فدراسيون جهاني پيش از اين پاروزنان ايران را تهديد به تعليق كرده و احمد دنيامالي را رئيس فدراسيون قايقراني معرفي كرده بود. سرپرست فدراسيون قايقراني با وجود اين شرايط و صحبت ها راهي لندن شد تا در جريان رقابت هاي كاياك در كنار دو نماينده ايران در المپيك باشد. احمد دنيامالي رئيس پيشين فدراسيون قايقراني و نايب رئيس فدراسيون جهاني كانو نيز در لندن حضور دارد.
موج شادي در گواتمالا
مردم گواتمالا پس از مسجل شدن كسب مدال نقره توسط ورزشكاري از اين كشور به جشن و پايكوبي پرداختند.
اريك باروند ورزشكار اهل گواتمالا موفق شد در پياده روي 20 كيلومتر مردان در بازي هاي المپيك لندن مدال نقره را به دست آورد و نام خود را به عنوان نخستين مدال آور كشورش در بازي هاي المپيك جاودانه كند. اين ورزشكار گواتمالايي بعد از دينگ چن ورزشكار اهل چين بهترين زمان را به خود اختصاص داد و گردن آويز نقره را از آن خود كرد.پس از عبور باروند از خط پايان و مسجل شدن مدال نقره او، مردم گواتمالا كه سر از پا نمي شناختند به خيابان ها ريختند و به جشن و پايكوبي پرداختند. رئيس جمهور گواتمالا هم از كسب اين مدال نقره ابراز خوشحالي كرد و باروند را الگوي جوانان كشورش خواند. نخستين حضور گواتمالا در بازي هاي المپيك به سال 1952 بر مي گردد اما بهترين نتيجه اي كه اين كشور در بازي هاي المپيك به دست آورد، به المپيك 1980 مسكو برمي گردد كه در رشته سواركاري ورزشكاري از اين كشور در مكان چهارم قرار گرفت.
كاروان گواتمالا با 19 ورزشكار در بازي هاي المپيك حضور دارد.
آزادكاران بامداد سه شنبه راهي لندن مي شوند
اردوي آماده سازي شاگردان خادم پس از تمرين امروز در خانه كشتي به پايان خواهد رسيد و آزادكاران ملي پوش بامداد سه شنبه راهي محل برگزاري بازي هاي المپيك 2012 لندن خواهند شد. شاگردان خادم ديروز هم تمرينات سبك و بانشاطي را برگزار كردند كه طي آن حسن رحيمي و احسان لشگري به بازي بسكتبال پرداختند، رضا يزداني و صادق گودرزي با حريفان خود مرور فن كردند و مهدي تقوي و مسعود اسماعيل پور هم دويدن را در برنامه داشتند.آزادكاران بامداد سه شنبه راهي لندن مي شوند تا طي روزهاي 20 تا 22 مردادماه در سالن اكسل محل برگزاري رقابت هاي كشتي آزاد المپيك به مصاف حريفان خود بروند.
ادامه نمايش قدرت مدعيان واليبال در المپيك
در ادامه ديدارهاي واليبال بازي هاي المپيك لندن مدعيان اصلي جهان برابر حريفان شان قدرت نمايي كردند.
در ديدارهاي گروه A واليبال بازي هاي المپيك، بريتانيا برابر لهستان با نتيجه 3 بر صفر تن به شكست داد. ايتاليا در ديداري دشوار 3 بر 2 برابر استراليا به پيروزي رسيد. آرژانتين 3 بر يك بلغارستان را از پيش رو برداشت. با اين نتايج لهستان صدرنشين گروه A شد و بلغارستان، ايتاليا، آرژانتين، استراليا و بريتانيا در رده هاي بعدي قرار گرفتند. در روز پاياني ديدارهاي اين گروه، استراليا به مصاف لهستان مي رود، بريتانيا ميزبان آرژانتين است و ايتاليا بايد برابر بلغارستان صف آرايي كند. در گروه B رقابت ها برزيل 3 بر 2 صربستان را مغلوب كرد. آمريكا با همين نتيجه برابر روسيه تن به شكست داد. آلمان 3 بر صفر تونس را مغلوب كرد. با اين نتايج آمريكا صدرنشين گروه B باقي ماند و پس از آن برزيل، روسيه، آلمان، صربستان و تونس در رده هاي بعدي قرار گرفتند. در روز پاياني ديدارهاي گروه B، روسيه به مصاف صربستان مي رود، آمريكا با تونس پيكار مي كند و آلمان و برزيل برابر يكديگر قرار مي گيرند.
دونده مراكشي آزمايش دوپينگ نداد، محروم شد
كميته برگزاري بازي هاي المپيك به خاطر خودداري دونده مراكش از دادن تست دوپينگ به او اجازه رقابت نداد. كميته بين المللي المپيك روز شنبه اجازه نداد كه عزيز اوحدي دونده مراكش در ماده 100 متر شركت كند. رسانه هاي مراكش اعلام كردند كه علت اجازه ندادن به اين دونده سرعتي خودداري او از آزمايش تست دوپينگ بود. در قوانين فدراسيون دووميداني آمده است كه چنانچه ورزشكاري از دادن تست دوپينگ خودداري كند، اجازه شركت نخواهد يافت.
شكايت هند عليه داور بوكس
هند اعلام كرد كه عليه تصميم داوران رقابت هاي بوكس المپيك به دادگاه عالي حكميت ورزشي شكايت خواهد كرد.ويكاس كريشان بوكسور هندي در رقابت هاي بوكس المپيك به مصاف ارول اسپنس آمريكايي رفته بود و در پايان مسابقه با نتيجه 13 بر 11 به پيروزي رسيد، اما انجمن بين المللي بوكس پس از بازبيني فيلم مسابقه، بوكسور آمريكايي را برنده اعلام كرد.اين موضوع با اعتراض شديد مقامات هند مواجه شده است. به آنها اعلام كردند كه نسبت به اين تصميم به دادگاه حكميت ورزشي ( CAS ) شكايت خواهد كرد.اين نخستين باري نيست كه قضاوت داوران در رقابت هاي بوكس المپيك با انتقاد مواجه مي شود، پيش از اين علي مظاهري بوكسور 91ـ كيلوگرم ايران نيز در مسابقه مقابل حريف كوبايي با راي داوران بازنده اعلام شد كه اين موضوع با انتقاد زيادي همراه بود. همچنين يك بوكسور ژاپني نيز پس از اينكه مقابل حريف آذربايجاني خود مغلوب شد به راي داوران اعتراض كرد و موفق شد نتيجه را تغيير دهد.
حذف آخرين تيرانداز ايراني در المپيك
مرحله مقدماتي رقابت هاي تيراندازي 50 متر تپانچه مردان برگزار شد و ابراهيم برخورداري تنها نماينده ايران در اين رقابت نتوانست به مرحله فينال راه پيدا كند.برخورداري در اين مسابقه 552 امتياز از 600 امتياز ممكن را به نام خود ثبت كرد كه براي رسيدن به فينال كافي نبود.برخورداري پيش از اين در رقابت هاي 10 متر تپانچه بادي نيز حضور داشت و در جايگاه سي و سوم قرار گرفته بود.
آمريكا از آب طلا گرفت!
شناگران آمريكايي در المپيك 2012 لندن مجموعا 30 مدال را به خود اختصاص دادند. با به پايان رسيدن رقابت هاي شناي بازي هاي المپيك شناگران آمريكايي 16 مدال طلا 8 نقره و 6 برنز اين بازي ها را به دست آوردند تا مجموع مدال هاي اين كشور به عدد 30 برسد.پس از آمريكا چين با پنج طلا، دو نقره و سه برنز و مجموع 10 مدال در رده دوم قرار گرفت و فرانسه نيز با چهار طلا،دو نقره و يك برنز در مجموع 7 مدال جايگاه سوم را به خود اختصاص داد.در رقابتهاي شناي المپيك مجموعا 82 مدال توزيع مي شود.
سواركار كانادايي ركورد حضور در المپيك را شكست
سواركار كانادايي براي دهمين بار در بازي هاي المپيك شركت كرد تا ركورد جالب توجهي را به نام خود ثبت كند. يان ميلر سواركار 65 ساله كانادايي در رقابت هاي پرش با اسب المپيك 2012 لندن حضور پيدا كرد. اين دهمين حضور اين ورزشكار در بازي هاي المپيك محسوب مي شود. ركورد قبلي متعلق به هوبرت راداشي از اتريش است كه 9بار دراين بازي ها شركت كرد و در سال 1996 بازنشسته شد.نخستين حضور ميلر در بازي هاي المپيك به المپيك 1972 مونيخ بازمي گردد، وي از آن زمان تاكنون در همه ادوار المپيك به جز المپيك 1980 مسكو كه توسط كشورهاي غربي تحريم شده بود حضور داشته است.اين سواركار در كانادا يك چهره شناخته شده و محبوب است و از او به عنوان يك قهرمان ملي ياد مي شود.
ساعي:كرسي بين المللي حق ماست
مدير فني تيم هاي ملي تكواندو گفت: اين حق تكواندو و كشتي است كه كرسي هاي بين المللي داشته باشند.هادي ساعي در مورد برگزاري انتخابات هيات رئيسه فيلا و راي نياوردن امير خادم در اين انتخابات و اينكه روز 19 مرداد نيز خودش در انتخابات IOC شركت خواهد كرد، عنوان كرد: متاسفانه خادم در انتخابات هيات رئيسه فيلا راي نياورد چرا كه براي كسب اين كرسي در ميادين بين المللي نيازمند ارتباطات طولاني مدت هستيم و بايد رايزني هاي طولاني انجام شود.ساعي افزود: از همين حالا بايد براي رسيدن به كرسي هاي بين المللي برنامه ريزي كنيم. اگر بدون برنامه باشيم به ما كرسي نخواهند داد به همين دليل بايد خودمان پيش برويم و روي اين مسئله كار كنيم.قهرمان المپيك پكن خاطرنشان كرد: ورزش اين نيست كه فقط ما مدال و قهرماني كسب كنيم ما بايد در جاهاي ديگر ورزش نيز جايگاه داشته باشيم. بنده براي حضور در انتخابات IOC كه 19 مرداد ماه قرار است برگزار شود تا جايي كه توانستم با كشورهاي ديگر ارتباط برقرار كردم. در واقع با كشورها و قهرمانان آنها كه شناختي از آنها داشته ام رايزني كرده ام، اما ناگفته نماند كه اين كار سختي است. ما كاروان كوچكي داريم و در تكواندو تعداد ورزشكاران ما اندك است. اين موضوع مي تواند در كسب نتيجه تاثير گذار باشد.
 


طلسم 40 ساله شكست مدال سوريان در المپيك قطعي شد

فرنگي كار شايسته كشورمان با غلبه بر حريفي از دانمارك در مرحله نيمه نهايي وزن 55 كيلوگرم مسابقات كشتي فرنگي المپيك 2012 لندن با اقتدار راهي ديدار فينال اين رقابت ها شد و مدال خود را در المپيك قطعي كرد.
سوريان كه با حذف «هاسگاوا»ي ژاپني از جمع مدعيان اصلي اين وزن، روحيه اي مضاعف بدست آورده بود در ديدار نيمه نهايي پنجه در پنجه «اريك نبلوم» از دانمارك انداخت و موفق شد در دو تايم متوالي با نتايج (3 بر صفر) و (3 بر صفر) از سد اين حريف گذشته و راهي فينال وزن 55 كيلوگرم مسابقات كشتي فرنگي المپيك لندن شود. سوريان پيش از اين در جهاني دانمارك همين كشتي گير را به سادگي شكست داده بود . نماينده كشورمان پس از استراحت در دور نخست و پيروزي در دور دوم مقابل ارالي يف از قرقيزستان در دور سوم هم از سد پيتر مودوس مجارستاني گذشت و راهي نيمه نهايي شد . مسجل شدن مدال طلا يا نقره حميد سوريان در فينال المپيك 2012 لندن به معناي شكسته شدن طلسم 40 ساله ناكامي كشتي فرنگي ايران در المپيك تلقي مي شود. كشتي فرنگي ايران آخرين بار در بازي هاي لمپيك 1972 مونيخ توسط رحيم علي آبادي صاحب مدال شده بود . رقابت هاي كشتي فرنگي اوزان 55 و 74 كيلوگرم المپيك 2012 لندن عصر ديروز در سالن اكسل آغاز شدو ديشب با مشخص شدن نفرات برتر اين اوزان به پايان رسيد كه نتيجه كشتي فينال وزن 55 كيلوگرم به چاپ روزنامه نرسيد .


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14