(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 مرداد 1391 - شماره 20275

در جمع خبرنگاران بهمني آخرين تحولات ارزي را تشريح كرد
تا پايان سال جاري صورت مي گيرد
افتتاح 70هزار واحد مسكن مهر در خراسان رضوي
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران نرخ ارز مرجع بايد 1600 تومان باشد
بانك مركزي اعلام كرد تورم تيرماه 9/22 درصد
وام 30 ميليوني بافت فرسوده روي ميز شوراي پول و اعتبار
معاون وزير جهاد كشاورزي تشريح كرد
دلايل كاهش خريد تضميني گندم
در صورت تصويب مجلس بيمه حوادث طبيعي اجباري مي شود
عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران اعلام كرد
 2 راهكار مقابله با افزايش نرخ ارز مرجع
معاون گمرك ايران: كالاهاي اساسي شبانه روزي از گمرك ترخيص مي شوند
با تشكيل اتحاديه صورت مي گيرد
دفاع از هويت و اصالت فرش ايران در اسپانيا
تا پايان ماه آينده مرحله نخست شبكه ملي اطلاعات اجرايي مي شود
كشف 26 كيلو انواع موادمخدر در 3 گمرك كشور
كاهش رتبه اعتباري 15 بانك و موسسه مالي ايتاليا
كوتاه اقتصادي


در جمع خبرنگاران بهمني آخرين تحولات ارزي را تشريح كرد

رئيس كل بانك مركزي با اعلام قطعي شدن تغيير نرخ ارز مرجع، گفت: زماني كه بانك مركزي ارز را به ميزان مورد نياز بورس ارائه كند، به طور قطع نرخ ارز در بازار نيز كاهش مي يابد.
محمود بهمني در جمع خبرنگاران در مورد سياست تك نرخي كردن ارز و تغيير نرخ مرجع، اظهار داشت: برنامه ريزي هايي در اين زمينه انجام داده ايم ولي هنوز كسي نمي داند كه چه نرخي تعيين شده است.
وي با بيان اينكه نرخ جديد ارز در زمان معين اعلام خواهد شد، در زمينه احتمال شكست اين سياست بانك مركزي همچون دفعات قبلي گفت: سياست تك نرخي كردن ارز چرا بايد شكست بخورد؟
رئيس كل بانك مركزي افزود: وقتي ما به اولويت هاي اول و دوم، ارز مي دهيم، خيلي از اولويت ها وارد بازار مي شود ولي وقتي مي گوييم هر ميزان كه در بورس نياز داشتند بانك مركزي ارائه مي دهد، قطعاً نرخ ارز آزاد كاهش مي يابد.
به گفته بهمني، در شرايطي كه منابع ارزي كشور مناسب است و در شرايط فعلي تحريم، نبايد ارز خود را از دست بدهيم.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اينكه لزومي ندارد در اين شرايط ما براي هر كالايي ارز بدهيم، تكرار نوسانات قيمت بازار ارز را بعيد دانست.
بهمني در خصوص راه اندازي بورس ارز، اظهار داشت: بانك مركزي تابع تصميمات اكثريت است كه در جلسات شوراي پول و اعتبار اين تصميمات گرفته مي شود.
رئيس شوراي پول و اعتبار در خصوص معاملات گواهي ارزي نيز اظهار داشت: زماني كه بانك مركزي ارز را به ميزان مورد نياز بورس ارائه كند، به طور قطع نرخ ارز در بازار نيز كاهش مي يابد.
بهمني در پاسخ به پرسشي در خصوص تمكين صرافي ها از نرخ جديد ارز مرجع گفت: اين امر به صرافي ها ارتباطي ندارد، زيرا زماني كه صادركننده و بانك مركزي ارز را در بورس ارئه مي كنند، صرافي هم بايد از نرخ ها تمكين كند و اين امكان وجود دارد كه نرخ آنها به ميزان اندكي با نرخ بورس متفاوت باشد.
وي با بيان اينكه بايد مابه التفاوت ارز 1226 توماني را به برخي اقلام مانند گندم و جو بدهيم، افزود: نبايد براي چند قلم كالاي مهم تر همان ارزي را بدهيم كه مي خواهيم به ساير كالاها نيز بدهيم.
بهمني در اين باره گفت: نمي خواهيم كه قيمت نان، گوشت و مرغ را بالا ببريم و اين چند كالاي اساسي است كه در واردات آنها مي توانيم به وارد كننده كمك كنيم تا يك مدت فرايند ذخيره سازي كامل شده و آن وقت اين ملاحظه را حذف مي كنيم.
رئيس كل بانك مركزي در خصوص طرح جداسازي بانك كشاورزي از وزارت امور اقتصادي و دارايي و پيوستن آن به وزارت جهاد كشاورزي كه قرار است در مجلس شوراي اسلامي بررسي شود، گفت: نبايد بانك ها را تكه تكه كرد، زيرا اين امكان وجود دارد كه ساير وزارتخانه ها نيز خواهان در اختيار داشتن يك بانك باشند كه در اين صورت در نهايت بانك ها هر كدام زير نظر يك وزارتخانه مي روند و هر كدام نيز عملكرد متفاوتي خواهند داشت.
به گفته وي، در اين صورت اين امكان وجود دارد وزارتخانه هاي ديگر نيز خواستار تفكيك بانك هايي نظير صنعت و معدن و مسكن باشند.
بهمني با بيان اينكه سيستم بانكي بايد به صورت همگون عمل كند، اظهار داشت: بانك مركزي در صورتي كه بانك ها در اختيار هر وزارتخانه اي باشند، نظارت خود را تشديد مي كند تا كوچكترين سوء استفاده اي از اين تفكيك نشود، زيرا بانك ها بايد اصول تبيين شده بانك مركزي را رعايت كنند.
 


تا پايان سال جاري صورت مي گيرد

افتتاح 70هزار واحد مسكن مهر در خراسان رضوي

بيش از 70 هزار واحد مسكن مهر در استان خراسان رضوي تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
مديركل راه و شهرسازي خراسان رضوي با اعلام مطلب فوق اظهار كرد: در حال حاضر 116هزار و 990واحد مسكن مهر در كل استان در حال احداث است كه از اين ميزان تاكنون بيش از 28هزار و 500 واحد مرحله نازك كاري را پشت سر گذاشته و تكميل شده است.
محمدرضا قاسمي آمار واحدهاي احداثي مسكن مهر در 13شهر بالاي 25 هزار نفر جمعيت را 54 هزار و 978واحد، شهرهاي زير 25 هزار نفر را 17 هزار و 311 و شهرهاي جديد را 44هزار و 701واحد عنوان كرد و افزود: 39 درصد واحدهاي احداثي در استان معادل 45 هزار و 601 واحد توسط تعاوني هاي مسكن، 28 درصد برابر با 32 هزار و 783واحد توسط انبوه سازان و به صورت توافق سه جانبه و باقي مانده واحدها نيز توسط خود مالكين در حال ساخت مي باشد.
وي خاطر نشان كرد: تاكنون 816 ميليارد و 540ميليون ريال تسهيلات آماده سازي به 82 هزار و 263واحد و 14 هزار و 265ميليارد ريال تسهيلات ساخت به واحدهاي در حال احداث مسكن مهر پرداخت شده است.
به گزارش ايسنا قائم مقام وزير راه و شهرسازي در استان خراسان رضوي با اشاره به برنامه ريزي هاي انجام شده جهت تكميل و افتتاح 70 هزار و 556 واحد مسكن مهر تا پايان سال جاري در استان گفت: از ابتداي آغاز طرح ملي مسكن مهر تا فروردين ماه سال جاري 8 هزار و 521واحد مسكن مهر به افتتاح رسيده و در طول سال جاري و در سه مقطع زماني بيش از 70هزار واحد افتتاح خواهد شد، بطوري كه 16 هزار و 45 واحد در شهريورماه و همزمان با هفته دولت، 5هزار و 127واحد در آذرماه و 49هزار و 364واحد نيز در دهه فجر افتتاح و بهره برداري خواهد شد.
وي سهم شهرهاي بالاي 25 هزار نفر از افتتاحيه هاي آتي را 26هزار و 233 واحد و سهم شهرهاي جديد را 36 هزار و 516 واحد اعلام كرد و افزود: 8 هزار و 555 واحد مسكن مهر قابل افتتاح در سال جاري مربوط به قراردادهاي سه جانبه و 6 هزار و 240 واحد مربوط به تعاوني هاي مسكن مهر خواهد بود.


عضو هيات نمايندگان اتاق تهران نرخ ارز مرجع بايد 1600 تومان باشد

عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران با بيان اينكه در كشور قحطي مديريت داريم نه كالا، گفت: معتقدم نرخ ارز بايد بين 1600 تا 1700 تومان باشد تا بتوانيم ارز تك نرخي را عملياتي كنيم.
اسدالله عسگراولادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در واكنش به اين سوال كه 6 ماه پيش شما معتقد بوديد دچار قحطي مي شويم، اما عملا اين اتفاق نيفتاد و با موجودي مناسب كالاهاي اساسي در كشور مواجه هستيم، اظهار داشت: من در همان مقطع هم اعلام كردم ما قحطي مديريت داريم چرا كه قحطي كالا در ايران هيچگاه اتفاق نمي افتد. البته سوءتفاهم شد و از همه عذرخواهي هم كردم و انشاءالله هيچ وقت قحطي كالا نداشته باشيم.
عسگراولادي اضافه كرد: آنچه مسلم است و در همان زمان هم مشخص بود اين است كه ما در مسائل ارزي دچار انحراف مديريتي هستيم و بايد مديريت ارز بهتر از اين ها اتفاق بيفتد.
وي افزود: زماني كه بانك مركزي اعلام كرد كه نرخ ارز بايد 1226 تومان باشد، چون فاصله زيادي با نرخ 1600 آن زمان داشت من پيش بيني كردم كه ممكن است كمبود كالا در 6 ماه آينده وجود داشته باشد كه اين كمبود كالا در اثر مديريت نامناسب گذشته بوده است.
عضو هيئت نمايندگان اتاق تصريح كرد: من معتقدم نرخ ارز بايد بين 1600 تا 1700 تومان باشد تا بتوانيم ارز تك نرخي را عملياتي كنيم اما امروز ارز 6 نرخ دارد.


بانك مركزي اعلام كرد

 تورم تيرماه 9/22 درصد

مدير كل اقتصادي بانك مركزي نرخ تورم تير ماه سال جاري را 9/22 درصد اعلام كرد و گفت: اجراي طرح حذف 4 صفر از پول ملي تا سال 92 منتفي است.
ابوالفضل اكرمي در جمع خبرنگاران نرخ تورم تير ماه سال جاري را 9/22 درصد اعلام كرد و گفت: خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 در تيرماه 1391 است.
مديركل اقتصادي بانك مركزي اظهار داشت: نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به خردادماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهي به خرداد ماه 1390 معادل 4/22 درصد بوده است.
وي درباره حذف 4 صفر از پول ملي نيز اعلام كرد: طرح بانك مركزي براي حذف 4 صفر از پول ملي در دولت است و به مجلس ارائه نشده است، به همين دليل حذف 4 صفر از پول ملي براي سال 92 منتفي است.
مدير كل اقتصادي بانك مركزي با بيان اينكه اجراي اين طرح نيازمند زمان است، گفت: اجراي اين طرح نياز به شرايط با ثبات تر اقتصادي دارد و شرايط اقتصادي در سال جاري با سال هاي گذشته متفاوت است، زيرا حلقه هاي تحريم تنگ تر شده است.
اكرمي ادامه داد: اجراي حذف 4 صفر بايد با تأمل بيشتر و نه عجله اجرايي شود، زيرا نرخ تورم در زمان مطرح شدن اجراي حذف چهار صفر از پول ملي حدود 12 تا 13 درصد بود اما هم اكنون نرخ تورم بيش از 22 درصد است. نرخ تورم تأثير زيادي در اجراي اين طرح دارد و بر همين اساس، با زمان بندي بيشتري اجرايي مي شود.


وام 30 ميليوني بافت فرسوده روي ميز شوراي پول و اعتبار

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: وام 30 ميليون توماني بافت فرسوده در نوبت بررسي در شوراي پول و اعتبار قرار دارد.
مجيد كيان پور در گفتگو با مهر در خصوص افزايش تسهيلات در بافت فرسوده اظهار داشت: كارگروه مسكن كشور افزايش وام بافت فرسوده به 30 ميليون تومان را در 31 ارديبهشت مصوب كرد تا اين تسهيلات به 100 هزار بافت فرسوده پرداخت شود.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه پرداخت تسهيلات از طريق بانك مركزي به بانك هاي ملي، سپه، صادرات، تجارت، ملت و رفاه ابلاغ مي شود، گفت: بر اين اساس مقرر شده كه رقم تسهيلات از 20 ميليون به 30 ميليون تومان برسد.
وي افزود: اين مصوبه به كميسيون اعتباري بانك مركزي ارايه شد و اين كميسيون هم آن را براي تصويب به شوراي پول و اعتبار فرستاد در حال حاضر هم منتظر هستيم كه اين موضوع در شوراي پول و اعتبار بررسي شود.
كيان پور با تاكيد بر پيگيري و تصويب افزايش وام در شوراي پول و اعتبار، بيان كرد: هرگونه تصميمي كه شوراي پول و اعتبار بگيرد از طريق بانك مركزي به بانك ها ابلاغ شده و تصويب اين افزايش مي تواند عامل تشويقي براي توسعه ساخت و ساز در بافت فرسوده باشد.مديرعامل شركت عمران و بهسازي شهري در خصوص سرنوشت پرونده هاي قبل از تصويب افزايش وام، اظهار داشت: پرونده هايي كه به عقد قرارداد نرسيده باشند بطور حتم مي توانند هر زماني كه افزايش وام مصوب شد از اين تسهيلات استفاده كنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تسهيلات 100 هزار واحد از منابع داخلي بانك ها پرداخت مي شود، اظهار داشت: بانك ها در طول سال رقمي از تسهيلات بين 20 تا 25 درصد را از محل منابع داخلي به بخش مسكن اختصاص مي دهند كه براي فروش اقساطي با نرخ سود 15 درصد و براي دوران مشاركت با نرخ سود 20 درصد است.
وي با بيان اينكه 100 هزار واحد تسهيلات ديگر به دستور وزير از خط اعتباري مسكن مهر پرداخت مي شود، گفت: اين خط اعتباري تنها در اختيار بانك مسكن قرار دارد و سازنده بايد واحدها را در اختيار واجدين شرايط مسكن مهر قرار دهد.
 


معاون وزير جهاد كشاورزي تشريح كرد

دلايل كاهش خريد تضميني گندم

معاون وزير جهاد كشاورزي دلايل كاهش خريد تضميني گندم را اعلام كرد.
محمدعلي نيكبخت گفت: با آزادسازي قيمت آرد و نان در سال 90 كه براي اولين بار در طول چند دهه اخير صورت گرفته است، بخش خصوصي و كارخانجات آردسازي در زمينه خريد گندم فعال شده اند و در نتيجه سهم دولت از خريد تضميني كاهش يافته است.
وي افزود: همچنين در سال جاري چون قيمت خريد گندم توسط دولت از كشاورزان 420 تومان و قيمت فروش آن به كارخانجات 465 تومان در نظر گرفته شده است، كارخانجات به قيمتي مابين اين دو عدد خود راسا گندم را از كشاورزان خريداري مي كنند كه هم به نفع كشاورزان و هم به نفع كارخانجات آردسازي است.
نيكبخت ادامه داد: به دليل گفته شده رغبت كشاورزان به فروش گندم به دولت كمتر شده و كارخانجات نيز تمايل به خريد گندم از كشاورزان دارند.
وي درباره دليل ديگر كاهش ميزان خريد تضميني گندم گفت: با آزادسازي قيمت آرد و نان، دولت آرد ارزان قيمت در اختيار عشاير و روستائيان قرار نمي دهد و براي كشاورزان مقرون به صرفه خواهد بود كه بخشي از گندم را براي تامين نيازهاي خود به مصرف برسانند، در نتيجه ميزان خود مصرفي گندم براي تامين آرد و نان در بين كشاورزان و روستاييان افزايش يافته است كه اين اتفاق خوش يمني است و منجر به فروش كمتر گندم به دولت مي شود.
معاون برنامه ريزي و اقتصادي تصريح كرد: افزايش قيمت علوفه در سال 90 و سال جاري سبب شده كه بخشي از گندم توليدي كشور به مصرف واحدهاي مرغداري و دامداري و كارخانجات خوراك دام اختصاص يابد.
نيكبخت گفت: سياست وزارت جهاد كشاورزي در دوره جاري اين است كه با ساماندهي مناسب، ميزان خريدهاي تضميني را كاهش داده و كشاورز با قيمتهاي بالاتر از قيمت تضميني محصول خود را به فروش رسانده و سود بيشتري عايدش شود.
به گزارش فارس، به گفته اين مقام مسئول رابطه اي ميان افزايش خريدهاي تضميني و ميزان توليد وجود ندارد، مثلا در سال 89 به دليل پايين بودن قيمت جو در بازار ميزان خريد تضميني اين محصول به حدود يك ميليون و 450 هزار تن بالغ شد اما در سالهاي 90 و 91 (تاكنون) به دليل اينكه كشاورزان موفق شده اند محصول جو توليدي خود را با قيمتهاي بالاتر از نرخ تضميني به فروش برسانند حتي يك كيلو محصول جو را نيز به دولت نفروخته اند.
نيكبخت ادامه داد: بنابراين نبايد به اشتباه گفت كه محصول جو در كشور توليد نشده يا ميزان آن كاهش يافته است. زيرا ميزان جو توليد شده در كشور در سال 89 حدود 5/3 ميليون تن بوده و در سال 91 معادل 3/7 ميليون تن برآورد مي شود كه افزايش توليد اين محصول را نشان مي دهد.
 


در صورت تصويب مجلس بيمه حوادث طبيعي اجباري مي شود

نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس جزئيات لايحه تأسيس صندوق بيمه همگاني حوادث طبيعي را اعلام كرد.
محمدرضا پورابراهيمي در گفت وگو با فارس با اشاره به بررسي لايحه مذكور در كميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: اين پيشنهاد از طريق بيمه مركزي به مجلس ارائه شده است.
نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس در مورد جزئيات اين پيشنهاد گفت: براساس اين پيشنهاد، دولت و در واقع بيمه مركزي متولي اصلي صندوق خواهد بود و هيئت امناي آن نيز توسط دولت تعيين مي شود.
پورابراهيمي گفت: نظر بيمه مركزي اين است كه بيمه حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله را به شكلي اجباري كند و به صورت ساليانه افراد را تحت پوشش اين بيمه قرار دهد.
وي ادامه داد: همچنين بخشي از سرمايه صندوق بيمه حوادث طبيعي در سال اول از طريق دولت تأمين شود و در هنگام بروز حوادث طبيعي دولت كمك كند و تعهدات قانوني خود را در اين زمينه انجام دهد.
به گفته اين نماينده مجلس، در صورت تصويب اين لايحه همه شركت هاي بيمه از ارائه خدمات بيمه حوادث منع مي شوند و اين كار تنها از طريق دولت انجام خواهد شد.
پورابراهيمي ضمن مخالفت با اين پيشنهاد اظهار داشت: تشكيل يك نهاد دولتي در اين زمينه برخلاف سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و احكام قانون برنامه پنجم توسعه است.
وي با طرح يك نظر اصلاحي در اين باره گفت: بخش خصوصي بايد متولي انجام اين مأموريت باشد و ساختار مي تواند به نحوي طراحي شود كه بيمه مركزي هم درصدي از سهام صندوق را داشته باشد، ولي مديريت كار به عهده شركت هاي خصوصي باشد.
پورابراهيمي با بيان اينكه اگر دولت در اين زمينه به صورت بيمه اجباري عمل كند ميزان موفقيتش قابل پيش بيني نيست، تصريح كرد: واحدهاي مسكوني كه در شرايط فعلي ساخته مي شود به طور نسبي در برابر حوادث مقاومند و عملاً خسارت ها در مناطق محروم وارد مي شود كه عمدتاً حق بيمه نمي پردازند و در واقع با اين كار درآمدها از محل ديگري تامين مي شود و هزينه ها در جاي ديگر صورت مي گيرد كه توجيه منطقي ندارد.
نائب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس خاطرنشان كرد: اگر اين صندوق به صورت دولتي ايجاد شود، دولت از تعهدات خود در قبال بحران هاي اجتماعي سرباز مي زند و تنها كمك خود را از اين طريق انجام مي دهد.
پورابراهيمي با اشاره به وجود مناطق محروم كشور كه در تأمين هزينه هاي اوليه خود دچار مشكل هستند، گفت: دولت مي تواند به جاي سياست اجبار و الزام از سياست تشويقي استفاده كند.
وي ادامه داد: يعني دولت مي تواند درصدي از حق بيمه حوادث را بپردازد و مابقي را مردم پرداخت كنند، در اين صورت مردم تشويق مي شوند و رقابت بين شركت ها نيز افزايش پيدا مي كند.
عضو هيئت رئيسه كميسيون اقتصادي مجلس در مورد نحوه رسيدگي به اين لايحه گفت: اين لايحه در كميته نهادهاي مالي كميسيون اقتصادي بررسي و نتايج آن اعلام خواهد شد.


عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران اعلام كرد

 2 راهكار مقابله با افزايش نرخ ارز مرجع

يك عضو نمايندگان اتاق بازرگاني ايران تاكيد كرد كه بانك مركزي بايد يك بار براي هميشه تكليف نرخ ارز را روشن كند و آن را به وضعيت تك نرخي در بياورد.
محمدمهدي راسخ در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه فعلا نمي توان عدد مشخصي براي نرخ ارز مرجع تعيين كرد، افزود: اين كار بايد توسط كارشناسان بانك مركزي صورت گيرد، اما نكته مهم نرخ ارز مرجع نيست، بلكه تك نرخي شدن آن است.وي با بيان اين كه اگر افزايش نرخ ارز مرجع بتواند به تك نرخي شدن آن كمك كند، اقدامي قابل تقدير است، درباره تبعات افزايش نرخ ارز مرجع گفت: اين اقدام ممكن است روي قيمت كالاهاي اساسي مانند دارو يا گوشت و مرغ تاثير بگذارد كه براي حل آن دو پيشنهاد ارائه شده است.
راسخ با بيان اين كه دولت مي تواند مابه التفاوت افزايش قيمت دارو را توسط شركت هاي بيمه جبران كند، گفت: از اين طريق فشاري به مصرف كننده وارد نمي شود.
وي افزود: همچنين مابه التفاوت افزايش قيمت كالاهاي اساسي مي تواند به صورت يارانه نقدي به مردم پرداخت شود. بنابراين ديگر در اين زمينه جاي نگراني نيست.
به گفته عضو نمايندگان اتاق بازرگاني ايران، در زمينه ساير كالاها نيز با ايجاد قانون عرضه و تقاضا و نظام آزاد بازار، قيمت ها متعادل خواهد شد؛ بنابراين منافع تك نرخي شدن ارز بسيار بيشتر از معايب آن است، چون بسياري از رانت هاي موجود در بازار را از بين مي برد.
 


معاون گمرك ايران: كالاهاي اساسي شبانه روزي از گمرك ترخيص مي شوند

معاون رئيس گمرك ايران گفت: كالاهاي اساسي و
مواد اوليه توليد به راحتي ترخيص مي شوند.
محمدرضا نادري در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد گفته يكي از اعضاي هيئت نمايندگان اتاق ايران در مورد معطل ماندن كالاهاي اساسي براي اجراي طرح شبنم در گمرگ گفت: چنين چيزي وجود ندارد كه كالايي در گمرك آمده باشد و در انتظار اجراي طرح شبنم باشد.
نادري افزود: طرح شبنم بايد هنگام ثبت سفارش يا بعد از ترخيص كالا از گمرك اجرا شود، پس طرح شبنم ربطي به گمرك ندارد.
وي افزود: البته ممكن است بعضي از بازرگانان قبل از انجام ثبت سفارش اقدام به واردات كالا از طريق مناطق ويژه و آزاد اقتصادي كرده باشند كه اولا آنجا قلمرو گمرك نيست و در ثاني تا گرفتن برگه ثبت سفارش نمي توانند كالا را به گمرك اظهار كنند.
معاون برنامه ريزي و منابع گمرك افزود: چون در مناطق ويژه و آزاد خارج از قلمرو گمرك است، برخي از بازرگانان كالا به اين مناطق مي آورند و بعضي مي خواهند براي واردات به كشور، آن را اظهار كنند، بنابراين بايد اقدام به ثبت سفارش نمايند.
نادري تاكيد كرد: بازرگانان براي ترخيص كالاها بايد برگه ثبت سفارش داشته باشند، تا بتوانند آن را به گمرك اظهار كنند.
وي افزود: براي واردات كالاهاي اساسي مصوبه اي وجود دارد كه تعهد اسنادي آن كالاها را مي پذيريم، اما تعهد اسناد خارجي نه اسناد داخلي و همچنين بايد برگه ثبت سفارش حتما ارائه شود.
معاون برنامه ريزي و منابع گمرك در مورد ترخيص كالاهاي اساسي از گمرك گفت: دستورالعملي در بنادر كشور براي ترخيص كالاها ارائه شده است كه به صورت شبانه روزي و با كادر كشيك كالاهاي اساسي از گمرك ترخيص مي شود.
نادري افزود: همچنين خدمات ارزيابي جداگانه براي مواد اوليه توليدي و كالاهاي اساسي در گمركات كشور انجام مي شود.
نادري اضافه كرد: كالاهاي اساسي و مواداوليه خارج از نوبت رسيدگي مي شود و زمان ترخيص آنها سريع تر و به محض اظهار كالا به گمرك انجام مي شود.وي افزود: گاهي بعد از اظهار كالا، حتي در كمتر از يك ساعت سند ترخيص براي كالاي اساسي و مواد اوليه توليد صادر شده است.


با تشكيل اتحاديه صورت مي گيرد

دفاع از هويت و اصالت فرش ايران در اسپانيا

عده اي از فرش فروشان صاحب نام ايراني با همكاري شركت هاي عمده در اسپانيا، با تشكيل اتحاديه اي از هويت و اصالت فرش ايران دفاع مي كنند.
به گزارش ايرنا، اين اتحاديه، «كوالتا» نام دارد كه عنوان آن برگرفته از حروف نخست كلمات «اتحاديه تاجران فرش، گليم و پارچه هاي دستباف» به زبان اسپانيولي است.
«كوالتا» در نخستين اطلاعيه اي كه روز يكشنبه در برخي روزنامه هاي اسپانيا منتشر شد، نوشت: جلوگيري از تقلب و جعل در زمينه فرشهاي پارسي و شرقي پيگرد حقوقي تاجراني كه به مشتريان فرش زيان مي رسانند و ارائه نشان استاندارد كيفيت كالا براي تعيين هويت محصولات از اهداف اصلي تاسيس اين اتحاديه است.
مقر «كوالتا» در مادريد - پايتخت اسپانيا - است.
اين اتحاديه با تلاش عده اي از فرش فروشان صاحب نام ايراني و همكاري شركتهاي عمده فرش در اسپانيا با هدف حفاظت از حقوق مشتريان در برابر اقدامات برخي شركتهاي فريبكار و همچنين، تعقيب افراد متخلف در اين زمينه پايه گذاري شده است.
برخي فروشندگان فرش در اسپانيا، محصولات توليدي ديگر كشورها را به عنوان فرش ايراني عرضه مي كنند يا اينكه فرشهاي ماشيني را به نام فرش دستباف مي فروشند.
همچنين مواردي مشاهده شده است كه در آن، فرشي گرانقيمت به عنوان فرش 100 درصد ابريشم معرفي شده، در حالي كه بافت آن با مواد ديگري بوده است.
كوالتا به همين دليل در اطلاعيه خود اطمينان داد: نشان تضمين كيفيت ارائه خواهد كرد كه با درج آن روي فرشها، هويت همه مواد و بافت آن روشن باشد.
يكي ديگر از مشكلات بازار فرش در اسپانيا، اعلام حراج و تخفيفهاي بالا براي آن در خارج از فصل حراج به دلايل و توجيهاتي نظير بسته شدن مغازه، عرضه محصولات مشخص و اندك در فصل حراج و يا تخفيف براي فرشهايي است كه قيمت اصلي آن را اعلام نكرده اند. در اين زمينه، مي توان براي نمونه به فرش فروشهاي بسياري اشاره كرد كه به مناسبت ماه ژوئيه و آگوست كه فصل حراج است، روي شيشه هاي خود تا 80 درصد و حتي بيشتر ارائه تخفيف به مشتريان اعلام كرده اند.
كوالتا در اطلاعيه خود نوشت: اين گونه موضوعات را نيز پيگيري و از طريق مجاري قانوني، از افراد متخلف شكايت خواهد كرد.
بنابه آمارها، شمار شركتها و تاجران فعال در زمينه فرش در اسپانيا حدود 100 نفر است كه بيشتر آنان در مادريد فعاليت دارند، برخي از اين افراد و شركتها، ايراني هستند.


تا پايان ماه آينده مرحله نخست شبكه ملي اطلاعات اجرايي مي شود

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: شبكه ملي اطلاعات از سه فاز تشكيل شده است و فاز اول اين شبكه تا پايان شهريور ماه اجرايي مي شود.
رضا تقي پور در حاشيه همايش هم انديشي توسعه فناوري هاي پايه شبكه ملي اطلاعات در جمع خبرنگاران افزود: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، شبكه ملي اطلاعات بايد تا پايان اين قانون (سال 95) راه اندازي شود كه بر اين اساس فاز اول اين شبكه تا پايان نيمه اول امسال اجرايي مي شود.
وي افزود: شبكه ملي اطلاعات يك شبكه گسترده فرابخشي است كه با ظرفيت بالا، پاسخگوي همه نيازها از جمله ارزش افزوده و خدمات الكترونيكي در كشور خواهد بود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد كه فاز نخست شبكه ملي اطلاعات شامل فعاليت هاي زيربنايي است و در اين فاز تفكيك زيرساخت ها بين شبكه هاي داخلي و شبكه اينترنت انجام مي شود.
تقي پور گفت: فاز دوم شبكه ملي اطلاعات تا پايان سال 91 به اتمام مي رسد كه در بخش توسعه مراكز داده اي در دستور كار است. مقدمات اجرايي شدن اين فاز در حال حاضر در كشور آغاز شده است.
وزير ارتباطات افزود: مرحله سوم شبكه ملي اطلاعات شامل تكميل مديريت بومي است كه در اين مرحله نرم افزارها و به ويژه نرم افزارهاي امنيتي و مديريت شبكه در داخل كشور ايجاد مي شود كه در حال حاضر نيز بسياري از مقدمات اجراي اين مرحله آغاز شده است.
تقي پور خاطرنشان كرد: در حال حاضر بسياري از استان ها آمادگي اتصال را به شبكه ملي اطلاعات دارند و در مرحله اول تمامي دستگاه هاي دولتي به شبكه ملي اطلاعات متصل مي شوند.
 


كشف 26 كيلو انواع موادمخدر در 3 گمرك كشور

ماموران گمركات كشور، حدود 26 كيلوگرم انواع موادمخدر را در سه گمرك كشور كشف و ضبط كردند.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، ماموران گمرك سرو در استان آذربايجان غربي هنگام ارزيابي و بازرسي كالاي همراه دو مسافر 18 كيلو و 020 گرم موادمخدر از نوع حشيش كشف كردند.
اين مواد به طرز ماهرانه اي در زير لباس مسافران مزبور جاسازي شده بود كه از سوي ماموران هوشيار و با تجربه گمرك سرو كشف شد.
براساس اين گزارش همچنين بيش از هفت كيلوگرم مواد مخدر صنعتي از نوع شيشه نيز ازسوي ماموران گمركات استان خراسان رضوي كشف شد.
اين گزارش مي افزايد: موادمخدر مزبور در جدار داخلي پالت بسته بندي قطعات لوستر جاسازي شده بود كه با هماهنگي ماموران حراست گمرك و ماموران ستاد مبارزه با موادمخدر استان از سوي ارزيابان گمرك در حين انجام تشريفات گمركي كالاي ياد شده كشف گرديد.
اين گزارش همچنين حاكي است: ماموران گمرك فرودگاه امام خميني(ره) 940 گرم موادمخدر صنعتي از نوع شيشه را كشف كردند.
اين مواد به طرز بسيار ماهرانه اي در لوازم غواصي جاسازي شده بود كه كارشناسان واحد صادرات اين گمرك نسبت به دستگاه و نوع بسته بندي آن مشكوك شده و پس از عبور دادن لوازم مذكور از دستگاه پرتونگاري، موفق به كشف آن شدند.
همچنين ماموران گمركات استان كردستان در مرز باشماق از چند دستگاه كاميون، مقادير بسياري سوخت و مشروبات الكلي كشف كردند.
ماموران گمرك باشماق طي سه ماهه اخير و هنگام ارزيابي كاميون هاي حامل كالا 100 هزار ليتر گازوئيل را كه با اظهارنامه جعلي به گمرك اظهار شده بود، كشف كردند.
براساس اين گزارش: ماموران گمرك باشماق همچنين از يك كاميون ويژه حمل گاز مايع هزار كيلوگرم مشروبات الكلي به ارزش سه ميليارد و 518 ميليون و 500 هزار ريال را كه به طرز ماهرانه اي جاسازي شده بود، كشف كردند.
جريمه اين مقدار مشروبات الكلي بالغ بر 30 ميليارد و 518 ميليون ريال تعيين شده است.
اين گزارش حاكي است: كشف 10 هزار و 150 عدد انواع قوطي و بطري مشروبات الكلي به ارزش يك ميليارد و 707 ميليون و 920 هزار ريال از يك كاميون حامل مازوت و كشف 1500 بطري ديگر مشروبات الكلي از كاميوني با همين محموله، يعني مازوت از ديگر كشفيات ماموران گمرك باشماق طي روزهاي اخير بوده است.
شايان ذكر است كه پرونده هاي متشكله براي اقلام مكشوفه جهت بررسي به مراجع ذي صلاح ارسال شده است.


كاهش رتبه اعتباري 15 بانك و موسسه مالي ايتاليا

موسسه رتبه بندي استاندارد اند پورز با كاهش رتبه اعتباري 15 بانك ايتاليايي هشدار داد، ركود در اقتصاد ايتاليا مي تواند تاثيرات منفي شديدي بر عملكرد سيستم بانكي اين كشور داشته باشد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، ايتاليا سومين اقتصاد بزرگ منطقه يورو با بحران بدهي 2 هزار ميليارد يورويي روبرو است كه اين رقم معادل 120 درصد توليد ناخالص داخلي است. كارشناسان اقتصادي به شدت نگران تكرار تجربه تلخ يونان در ايتاليا و همچنين اسپانيا هستند.
براين اساس، يكي از مهمترين بانكهايي كه از سوي موسسه اس اند پي با كاهش رتبه اعتباري روبرو شده است بانك مونته دي پاچي سيه نا است. رتبه اعتباري اين بانك مهم ايتاليايي از بي بي بي به كمتر از بي بي بي منفي تنزل يافته است. اين بانك در ماه ژوئن خواستار دريافت كمكهاي مالي شده بود و قصد دارد اصلاحات ساختاري را با هدف كاهش هزينه هاي جاري انجام دهد.
ايتاليا در سه ماه نخست 2012 ميلادي با ركود اقتصادي روبرو شده است، افزايش نرخ بهره استقراض در ايتاليا نيز چالش بزرگي براي دولت اين كشور به شمار مي رود.
بحران مالي و بدهي منطقه يورو فشار شديدي را بر اقتصاد ايتاليا و سيستم بانكي اين كشور وارد كرده است.
موسسه اس اند پي در اين گزارش رتبه اعتباري 15 بانك و موسسه مالي ايتاليا را كاهش داده است. اقتصاد ايتاليا در 10 سال گذشته با كاهش شديد رشد روبرو شده است. موسسه مودي نيز در گزارش ماه جولاي رتبه اعتباري بانكهاي ايتاليا را كاهش داده بود. وزير صنايع ايتاليا در آن زمان به شدت گزارش موسسه مودي را رد كرده بود.


كوتاه اقتصادي

¤ شوراي عالي بيمه با تصويب آيين نامه اي جديد تعرفه بيمه اختياري مازاد بر بيمه اجباري شخص ثالث را حداكثر معادل 80 درصد تعرفه هاي مقرر در تصويب نامه دولت تعيين كرد.بيمه مركزي در بخشنامه اي به امضاي سيدمحمد كريمي رئيس شوراي عالي بيمه، آيين نامه شماره (72) درخصوص تعرفه بيمه اختياري (مازاد) مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث را براي اجرا به مديران عالم شركت هاي بيمه ابلاغ كرد. براساس اين آيين نامه، حداكثر تعرفه بيمه اختياري مازاد بر بيمه اجباري شخص ثالث معادل 80 درصد تعرفه هاي مقرر در تصويب نامه ابلاغ شده دولت با عنوان «تعرفه حق بيمه و نحوه تقسيط و تخفيف در حق بيمه شخص ثالث» تعيين مي شود.
¤ سامانه پيام رسان مديريت انرژي كشور توسط سازمان بهره وري انرژي ايران راه اندازي شد. سعيد مهذب ترابي، مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران با اعلام اين خبر گفت: سازمان بهره وري انرژي با هدف توسعه فعاليت هاي اطلاع رساني و آگاه سازي خود در زمينه مديريت انرژي و به منظور سرعت بخشيدن به ارسال اطلاعات مربوط به بهينه سازي مصرف انرژي اقدام به راه اندازي سامانه پيام رسان مديريت انرژي به شماره پيامك 100042805 كرد.
¤ مدير اداره سياست ها و بررسي هاي اقتصادي بانك مركزي گفت: تاكنون 4 ميليون و 594هزار و 700 قطعه سكه واگذار شده و 3 ميليون و 79 هزار و 179سكه نيز تبديل به اوراق شده است.پيمان قرباني در جمع خبرنگاران تصريح كرد: همچنين 90 درصد پيش فروش ها تبديل به اوراق شده و تعداد بازخريد سكه ها نيز حدود 80 هزار سكه با نرخ 662 هزار تومان بوده است.
¤ دبيركل بانك مركزي با اعلام دريافت مهلت يكساله از مجلس براي جمع آوري چك پول ها، گفت: در صورت جمع آوري چك پولها از بازار بايد اسكناس درشت منتشر كنيم.احمدي با تاكيد بر اينكه اگر بخواهيم ايران چك هاي 50 هزار توماني را از بازار جمع آوري كنيم بايد به جاي آن اسكناس درشت منتشر شود، افزود: پيشنهاد انتشار اسكناس درشت را ما سالها پيش داده ايم.
¤ ارزش معاملات ديروز بازارهاي فرابورس ايران با جابجايي 751ميليون اوراق بهادار به 342 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را سرمايه گذاري خوارزمي در بازار اول فرابورس با جابجايي 19 ميليون و 170 هزار سهم با نرخ يك هزار و 698ريال داشت. كمترين حجم معاملات را سرمايه گذاري توسعه عمران كرمان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 60 سهم و قيمت پاياني 910 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279، 8824 الي 8828، 8848، 3420 و 3440 الي 3449 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي كشور گفت: در سال زراعي 90-91، 373 هزار تن شكرخام از سه ميليون و 700 هزار تن نيشكر در استان خوزستان توليد شده است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14