(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 مرداد 1391 - شماره 20276

دانشگاه در جبهه (7)
دانشجوي شهيد محمدعلي رهنمون
يك پيشنهاد داغ در ماه ترين ماه خدا
گشت و گذار در گذر دانشجويي نمايشگاه قرآن
دانشجو بلاگ
نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتي


دانشگاه در جبهه (7)

دانشجوي شهيد محمدعلي رهنمون

دانشجوي شهيد محمدعلي رهنمون سال 1334 در خانواده اي متدين و اهل تقوي در يزد ديده به جهان گشود و با تربيت اسلامي والدين رشد يافت. هنوز 6 بهار از عمرش نگذشته بود كه پدر بزرگوارش را از دست داد و سال اول دبستان خود را با غم نبود پدر و مشكلات يتيمي آغاز نمود ولي چون محمد از هوش و ذكاوتي سرشار و صبري عظيم برخوردار بود با جديت تمام، تحصيل را آغاز نمود و همواره در طول تحصيل شاگردي ممتاز به شمار مي رفت و تمامي مراحل دبستان، راهنمايي و متوسطه را با نمرات عالي طي نمود. محمدعلي بيشتر اوقات عمر پربركتش صرف مطالعه و كارهاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي مي شد. او لحظه اي از اوقات خود را بيهوده صرف نمي كرد. در سال آخر دبيرستان مادر بزرگوارش از دنيا رفت و محمدعلي نزد برادرش به ادامه زندگي مشغول شد. در همين ايام در آزمون سراسري شركت كرد و در دانشگاه اهواز در رشته پزشكي قبول شد. با وجود تحصيل در دانشگاه دوباره فعاليت هاي مذهبي و سياسي خود را در دانشگاه شروع كرد و در همان آغاز تحصيل سرآمد تمامي دانشجويان گشت.
محمدعلي در دانشگاه سمبل مبارزه و مقاومت با رژيم منحوس پهلوي بود و در مقابل هجوم افكار پليد غرب زده ها مقاومت مي كرد. در اواخر سال 1356 اعلاميه حضرت آيت الله صدوقي مبني بر تحريم عيد نوروز را با خط زيبا نوشته و منتشر كرد و اولين اعلاميه برگزاري مراسم چهلم شهداي تبريز را در يزد منتشر كرد. شهيد رهنمون در مبارزات انقلاب يار و مددكار مردم محروم شهرش بود و در تمامي فعاليت هاي انقلابي حضوري چشمگير داشت و زماني كه حادثه زلزله طبس پيش آمد در كنار مبارزاني چون رهبر معظم انقلاب، شهيد صدوقي و شهيد هاشمي نژاد به كمك زلزله زدگان رفت.
رهنمون پس از پيروزي انقلاب و بازگشايي دانشگاه ها به اهواز رفت و به ياري مردم محروم آن منطقه مشغول شد. چند ماهي به پايان تحصيلات و دريافت درجه دكترايش نمانده بود كه جنگ تحميلي آغاز شد و او چون ساير فرزندان اين خطه به جبهه عزيمت كرد و سپس به عضويت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درآمد و مسؤوليت بيمارستان ولي عصر را پذيرفت. بعد از آن بيمارستان نجميه تهران را تجهيز و توسعه و ساماندهي نمود و به جذب متخصصان باتقوا و متعهد همت گماشت. بنابر آنچه دوستان و نزديكانش نقل مي كنند، محمدعلي فردي وارسته و خودساخته بوده و با تربيت اسلامي كه داشت هميشه در مسير حق گام برمي داشت. او انساني بي آلايش بود و از تجملات گريزان، هميشه و در همه جا به فكر مردم محروم و مستضعف بوده و لحظه اي از عبادت و خوف الهي غافل نبود.
مسؤوليت بهداري سپاه يزد را پذيرفت، از توانمندي و لياقت ويژه اي برخوردار بود. وي پيش از شروع عمليات والفجر 6 به جبهه رفت و در بيمارستان بزرگ صحرايي خاتم الانبياء(ص) به درمان رزمندگان مجروح پرداخت و سرانجام در روز 6 اسفند ماه 1362 در حال اقامه نماز به سوي معبود شتافت.
 


يك پيشنهاد داغ در ماه ترين ماه خدا

گشت و گذار در گذر دانشجويي نمايشگاه قرآن

حامد مهند
يكي از جلوه هاي زيبايي بخش ماه مبارك رمضان نمايشگاه قرآن است. نمايشگاهي كه پس از نمايشگاه كتاب، پرمخاطب ترين نمايشگاه فرهنگي كشور است. نمايشگاه قرآن با رنگ و بوي خاص و معنوي خود، تفاوت ملموسي از ساير نمايشگاه هايي كه در طول سال برگزار مي شود، دارد. عاشقان قرآن كريم از اقشار مختلف سعي مي كنند با وجود گرمي هوا در اين ماه حداقل يك بار خود را به مصلاي تهران و محل برگزاري اين نمايشگاه برسانند. در مقابل اين شوق و علاقه، مسئولان نمايشگاه هم براي راحتي مردم، غرفه ها را تقسيم بندي كرده اند تا هر كس راحت تر نيازها و علايق خود را پيدا كند. شايد به غير از لحظات اوليه ورود به نمايشگاه، كمتر تمامي اعضاي خانواده در كنار هم و با هم داخل نمايشگاه ديده شوند. پدر و مادر، فرزندان خردسال و ...، هر يك به بخش مورد علاقه خود مي روند و از محصولات غرفه ها بازديد مي كنند. اما معمولا دانشجويان كمي در پيداكردن بخش مورد نظر خود دچار مشكل مي شوند. اگر قبل از افطار به نمايشگاه مي رويد، همان ابتدا از مسئولان اطلاع رساني سؤال كنيد بخش دانشگاه ها كجاست، چرا كه اگر بخواهيد با زبان روزه به جست وجوي بخش دانشگاه ها بپردازيد، قند خونتان خواهد افتاد و زبان روزه با مشكل روبه رو خواهيد شد. اما پس از به ثمر نشستن تلاش ها و يافتن بخش دانشگاه ها در انتهاي نمايشگاه، در ابتداي ورود به اين بخش، با يك سالن كنفرانس روبه رو مي شويد كه به نام شهيد هسته اي كشورمان، مهندس داريوش رضايي نژاد مزين شده است. در كنار آن راهرويي با ورودي كوچك قرار دارد كه دانشجو را به سمت غرفه ها راهنمايي مي كند. ابتداي ورود به قسمت غرفه ها اولين چيزي كه توجه را جلب مي كند يك غرفه بزرگ تر از غرفه هاي ديگر است. تزئينات اين غرفه نشان از ويژه بودن اين غرفه دارد كه در آن چند روحاني و چند جوان به عنوان غرفه دار نشسته اند و بالاي سرشان تابلويي است كه بر رويش با خط بزرگ نوشته شده «طرح ضيافت انديشه اساتيد». اما كمي جلوتر تعداد زيادي جوان مقابل يك غرفه كوچك و باريك جمع شده بودند كه به لحاظ تزيين از غرفه قبلي كمتر خرج برداشته بود، اما به جايش آثار هنرمندانه دانشجويان غرفه دار، بازديدكنندگان زيادي را محو خود كرده بود. اين غرفه دانشكاه فني و حرفه اي است و اينها هم دانشجويان دانشكده ولي عصر واحد كيانشهر در جنوب تهران است . در غرفه باريك و طولاني كه به آنها اختصاص داده شده، قسمتي مربوط به قلم زني است كه دانشجويان اين رشته، به صورت زنده آثاري را توليد مي كنند و آنها را در معرض بازديد و فروش قرار مي دهند. در آن سر غرفه، چند دانشجوي هنرمند يا هنرمند دانشجو، به خطاطي مشغول اند و جمله يا كلمه اي را كه بازديدكنندگان درخواست مي كند، با خطي زيبا روي كاغذ مي نويسند. در كنار هر بخشي كه دانشجويان مشغول به خلق يك اثر هنري هستند، يكي از اساتيد همان رشته نيز در كنار شاگردانش حاضر است تا اگر مشكلي در روند كار پيش آمد، آنها را كمك كند. علاوه بر اساتيد، خانم كربلايي معاون فرهنگي- دانشجويي اين دانشگاه روزانه در غرفه حضور دارد تا ضمن كمك به دانشجويانش، بخش هاي مختلف غرفه را مديريت كند. در اين غرفه، روزانه جلسه پرسش و پاسخ پيرامون مسائل ديني و جلسات نقد فيلم توسط اساتيد مربوطه برگزار مي شود. همچنين توسط سيستم ارسال بلوتوث نواهايي مذهبي و بخش هايي از قرائت قرآن كريم را به تلفن همراه بازديد كننده ارسال ميكنند.
يكي از ويژگي هاي بخش دانشگاه هاي نمايشگاه قرآن فراگير بودن غرفه ها براي تمامي رشته ها است. به زبان ساده تر، براي دانشجويان اكثر رشته ها، غرفه مربوط به رشته شان موجود است. شايد كمتر كسي در نمايشگاه قرآن سال هاي گذشته با مسايل پزشكي مواجه مي شد و اگر احيانا غرفه هايي به اين مساله مي پرداختند، بيشتر طب سنتي مدنظرشان بود. اما دانشجويان عضو كانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكي بابل تلاش كرده اند پيوندهاي موجود بين علم پزشكي مدرن و آيات قرآن را پيدا كرده و با زبان قرآن علم پزشكي را آموزش دهند. در آزمايشگاه هاي پزشكي، مدل هايي كه از بدن انسان وجود دارد، با اسامي لاتين نام گذاري شده است، اما در اين غرفه مدل هايي درست شده بود كه در هر قسمت از عضو بدن به جاي نوشتن نام لاتين آن، آيه مربوط به آن عضو نوشته شده است. از ديگر كارهايي كه انجام شده، تحقيق گسترده راجع به آيات اثر انگشت، مغز و مراحل تولد جنين انسان، در قرآن است. در اين تحقيق دانشجويان اثبات مي كنند چيزي را كه دانشمندان علم مدرن پزشكي، امروز به آن دست يافته اند، بيش از14 قرن پيش در قرآن كريم بدان اشاره شده است. يكي از مواردي كه علوم پزشكي در آن نفوذ كرده و نتايجي را به دست آورده است، اثر انگشت انسان است كه پزشكان ثابت كرده اند، هيچ اثر انگشتي يكسان نيست و اثر انگشت انسان يكي از ظريف ترين مخلوقات خداوند متعال در نظر انسان است. خداوند متعال در آيات 3 و 4 سوره قيامت ميفرمايد: آيا انسان مي پندارد كه هرگز استخوانهاي او را جمع نخواهيم كرد، آري قادريم كه حتي خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم.
در نمايشگاه قرآن امسال، يك بخش مجزا به بحث عفاف و حجاب اختصاص داده شده كه بانوان در آنجا مي توانند ضمن مطالعه مباحث عقلي و نقلي حجاب، چادر و روسري را با تخفيف ويژه تهيه نمايند. اما اختصاص يك بخش ويژه به عفاف و حجاب نيز عطش دغدغه هاي دانشجويان را سيراب نكرد. به همين جهت آنها در قسمت دانشگاه ها نيز يك غرفه را با محتواي عفاف و حجاب هر چند كوچك، دست و پا كرده اند. آنها در غرفه اي كه شايد 6 متر هم نمي شود تمام تلاش خود را براي استدلال عقلاني حجاب و رد افكار فمنيستي كرده اند. نصب مقاله پوسترها با رنگ ها ومحتواي متفاوت، جذابيت زيادي به اين غرفه كوچك داده است. اما با وجود زيبايي هاي موجود در اين غرفه، مسأول غرفه از مديريت بخش دانشگاه هاي نمايشگاه گله مند بود و از دردهاي دلش مي گفت كه به بخش حجاب و عفاف در قسمت دانشگاه ها توجهي نمي شود، شاهد مثالش هم فضاي بسيار كوچكي بود كه به غرفه عفاف و حجاب اختصاص داده شده است. يكي از زيباترين ويژگي هاي بخش دانشگاه ها- كه شايد هيچ بخشي در نمايشگاه قرآن اين زيبايي را ندارد- فضاي صميمي و دوستانه بين غرفه دار و بازديدكننده است. مقابل هر غرفه كه مي ايستي، دانشجويان غرفه دار آن قدر گرم مي گيرند كه گذر زمان از دست انسان خارج مي شود.
و اما در دورترين و آخرين نقطه نمايشگاه يك جايي شبيه به يك دانشكده واقعي با ابعاد بسيار كوچك تر چشم ها را متوجه خود مي كند و با وجود خستگي و گذشت زمان، هر دانشجويي را به سمت خود مي كشد. وقتي به مسأول غرفه مي گويي اينجا شبيه به يك دانشگاه يا دانشكده است، پاسخ مي دهد كه اينجا واقعاً يك دانشكده است. در اين دانشكده بي نام كه توسط كانون قرآن و عترت دانشگاه علامه طباطبايي برپا شده، قصد دارند به مخاطبان خود در مدتي كوتاه نكاتي مهم و كليدي را آموزش دهند. بي نام بودن دانشكده از اين جهت است كه اين دانشجويان براي اولين بار است كه اين طرح را اجرا مي كنند، به همين خاطر مي خواهند مخاطبانشان خود نام اين دانشكده را انتخاب كنند. دانشجويي كه وارد اين دانشكده مي شود، قبل از ورود به كلاس انتخاب واحد مي كند. درس هايي راجع به توحيد و اقتصاد اسلامي. پس از آنكه رشته مورد نظر را انتخاب كرد، وارد يك سالن آمفي تئاتر 6 متري مي شود. ابتدا از طريق ويديو پروجكشن يك سري متن و فيلم براي مخاطب نمايش داده مي شود. پس از مطالعه متن و ايجاد يك پيش زمينه ذهني، دو نفر نمايش مناظره امام رضا(ع) با يكي از كفار را به نمايش مي گذارند. يعني تنها در 51 دقيقه هم اطلاعات زيادي راجع به توحيد و اقتصاد اسلامي به دست آورده و هم از بيانات و روايات شيرين امام رضا(ع) بهره مند مي شود. اگر كمتر وقت مطالعه داريد، اين دانشكده بي نام، و بخش دانشگاه هاي نمايشگاه قرآن كريم را از دست ندهيد.
 


دانشجو بلاگ

اشاره: دانشجو بلاگ، ستوني است براي
سرك كشيدن به مطالب وبلاگ هاي دانشجويي
ـــــــــــــــــــــــــ
سيدمرتضي آويني و ميانمار
امروز به جملات جالبي از سيدشهيدان اهل قلم در مقاله «فرزندان انقلاب در برابر عرصه هاي تجربه نشده سينما» از جلد دوم آيينه جادو برخورد كردم...
شايد به نوعي بتوان آن را نظر سيدمرتضي آويني درباره چرايي كشتار مظلومانه مسلمانان ميانمار و ديگر دشمني هاي روا شده در حق مسلمانان در سال هاي دور و نزديك ناميد.
سيدشهيدان اهل قلم:
«اگر كسي سخن از خدا و پيامبران و راه حق بگويد؛ با او همان خواهند كرد كه نمروديان با ابراهيم عليه السلام كردند، و مگر با ما اينچنين نكردند؟ و مگر با مسلمانان سراسر جهان اينچنين نمي كنند؟ مگر انقلابيون فلسطيني را در آتش نمي سوزانند؟ مگر مسلمانان هند را مثله نمي كنند؟ مگر هيتلري ديگر را به جان ما نينداختند؟ مگر سعي نكردند كه با زور اسلحه مدرن و تكنولوژي نظامي بر ما غلبه كنند و تنها فرياد حقي را كه روي اين كره خاكي بلند شده در گلو خفه كنند؟ ... مگر اسراي بسيجي ما را در خرمشهر، جلوي قدم هاي سرلشگرهاي خويش قرباني نكردند؟ مگر زنان و دختران مسلمان امت ما را در هويزه و سوسنگرد و... زنده به گور نكردند؟ مگر از شهداي ما نيز گذشتند؟ مگر با حجاج ما آن نكردند كه حجاج بن يوسف ثقفي نيز با اهل مدينه نكرد؟... و راستش اگر خدا با ما، و روح خدا در ميان ما نبود، اكنون از انقلاب اسلامي هيچ چيز، حتي ياد و نام و خاطره اي نيز باقي نمانده بود. اما آن آتش بر ما گلستان شد... و از اين بيش باز هم خواهند ديد و خواهيم ديد كه چگونه سخن ما كه آواي اصيل فطرت الهي انسان است، قلب ها را و فرداي جهان را تسخير خواهد كرد و علم عدالت را بر فراز اين ظلم آباد بر خواهد افراشت.»
وبلاگ انقطاع- alireza1111.blogfa.com
 


نقش دانشگاه در اقتصاد مقاومتي

حسين منصور
صدور فرمان اقتصاد مقاومتي از سوي رهبر معظم انقلاب، اعلان جنگ به دنياي غرب و به آناني بود كه به چيزي كمتر از نابودي نظام مقدس اسلامي و ملت غيور آن راضي نيستند. انتظار اين است كه اين فرمان، تغييري محسوس در تمامي شأون جامعه ايجاد كرده و انقلابي پرشور در روند اداره اقتصاد ايجاد كند. با اين حال و با آن كه انتظار شور و هيجان انقلابي در اين مقطع دور از ذهن نيست اما لزوم انجام اقدامات حساب شده و كارشناسي امريست كه ضرورت آن بر هيچ آگاهي پوشيده نيست. در اين بين نقش دانشگاه و دانشگاهيان بيش از هر قشر ديگري از آحاد جامعه در اين مقطع خاص خودنمايي مي كند.
به يقين دانشگاهيان به دليل آن كه سال هاي گرانبهاي عمر خود را صرف آموختن علوم روز و راهكارهاي گوناگون حل مشكلات كرده اند و صد البته به دليل زندگي در جامعه ايراني و اعتقاد به نظام اسلامي و آمادگي براي فداكاري در راه آرمان هاي بلند آن امكان تأثيرگذاري و نقش آفريني بيشتري در اين عرصه را دارند و مي توانند خوش بدرخشند. هر چند در سال هاي اخير ارتباطات خوبي بين دانشگاه ها و مراكز صنعتي و اجرايي كشور برقرار شده و آثار ارزشمند آن را در بهبود روند صنعتي شاهديم و هر چند روزي نيست كه ابداع و اختراعي از جوانان ايراني در رسانه ها منتشر نشود اما ويژگي اقتصاد مقاومتي و لزوم حركت جهادي در اين مقطع خاص و تاريخي ملت ايران، اقتضا مي كند كه ساختارها و غالب هاي سنتي و بعضا دست و پاگير به كناري نهاده شده و هر دانشجو و استاد دانشگاه در كسوت سربازي فداكار، به رصد صحنه نبرد اقتصادي و ارائه راهكار براي مشكلات و معضلات آن عرصه بپردازد. تشكيل گروه هاي علمي متشكل از اساتيد و دانشجويان جواني كه فارغ از مشاغل اجرايي همه هم و غم خود را صرف تحقيق و پژوهش و تلاش براي رفع مشكلات اقتصادي و ارائه راهكارهاي متناسب با شرايط اقتصاد مقاومتي مي كنند، در اين مقطع مي تواند به عنوان جهشي بزرگ و گامي بلند و عملي در دستور كار هر دانشجو و استادي قرار گيرد. در هر دانشگاه و مركز آموزش عالي اين تشكيلات خودجوش و پويا مي تواند تشكيل شده و به دور از پيچ و خم هاي اداري به عملي نمودن فرمان رهبر عزيز انقلاب همت بگمارند. اين تشكل هاي علمي انقلابي نبايد منتظر مراجعه مسأولين اجرايي و اقتصادي كشور بمانند. تجربه نشان داده است كه بسياري از مسئولين، به دليل قرار گرفتن در چرخه اداري و خو گرفتن به روش هاي معمول اداري و نيز محصور شدن در چنبره مشاورين و همفكراني كه در بسياري از موارد نشان داده اند صرفا مصرف كننده بيت المال هستند، تمايل چنداني به بهره گيري از دانش افرادي خارج از حلقه افراد نزديك به خود، به ويژه از جوانان پويا و پرشور ندارند.
اين نقيصه غيرقابل انكار مسأولين اجرايي نبايد و نمي تواند مانعي براي حضور جوانان در اين جهاد مقدس شود. در اين شرايط به جاي انتظار و انفعال بايد فعال و پويا به مثابه مديري فعال عرصه نبرد اقتصادي را مورد بررسي دائم قرار داده و براي هر معضلي، راهكاري ارائه شود. اين راهكار را مي توان مستقيما و يا از طريق رسانه ها در اختيار مسأولين امر قرار داد. فايده رسانه اي شدن اين راه كارها يكي آنست كه مردم به توان و پتانسيل ارزشمند و عظيم علمي جوانان و فرزندان خود در دانشگاه ها پي مي برند و به آينده ايران اسلامي بيش از پيش اميدوار مي شوند و ديگر آن كه ارائه هر بهانه اي از سوي مسئولان اجرايي را در برابر ارائه بي واسطه و بي ادعاي اين راه كارها غيرممكن مي سازد و آنها را در برابر نگاه پرسشگر افكار عمومي و مسئولان بالاتر قرار مي دهد. همان گونه كه در عرصه جنگ تحميلي هزاران تن از بهترين فرزندان اين مرزوبوم از سنگر دانشگاه به جبهه هاي نبرد شتافتند و به ديدار حق نائل آمدند، امروز هم همين سنگر دانشگاه مي تواند بهترين فرزندانش را در سخت ترين شرايط به ياري فرماندهي معظم كل قوا و رهبر عزيز انقلاب گسيل دارد. اما همان شرايط اصلي رزمندگان هشت سال دفاع مقدس امروز هم رمز پيروزي و راز توفيق است و از آن جمله است اخلاص و چشم داشت نداشتن به دنيا و زخارف آن و توكل همه جانبه به قدرت لايزال الهي و اميد به امدادهاي غيبي در كنار كار و تلاش خستگي ناپذير و شبانه روزي. در نقطه مقابل تكليفي گران سنگ بر دوش مسأولين اجرايي است و آن اينكه آنان كه در برج عاج نشسته اند، بيرون بيايند. آنانكه در سال هاي اخير فرمان هاي پياپي رهبر عزيز را در اصلاح امور اقتصادي ناديده گرفته اند و كماكان بر راه هاي غلط خود پاي فشرده اند، در مسير خود تجديدنظر كنند و بي تكلف و بي ريا همچون بسيجيان جان بركف دوران جنگ و همچون دانشجويان رزمنده آن روزگار، خود را يكي از آحاد اين ملت بدانند و نه يكي بالاتر از آنها و مدير آنها! آنگاه با صميميت و اخلاص دست نياز به سوي جوانان پرشور و انقلابي و باسواد دانشگاه ها دراز كنند يقينا نتيجه اي كه از اين كار حاصل مي شود غيرقابل باور است مگر براي آنها كه به قدرت لايزال الهي و توانايي غيرقابل وصف جوانان ايراني اعتقاد و اعتماد دارند كساني مثل امام راحل و رهبر عزيز انقلاب.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14