(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 مرداد 1391 - شماره 20276

حديث دشت عشق
نخستين طلاي تاريخ كشتي فرنگي در المپيك بدست آمد
سوريان نابغه اي تمام نشدني
اخبار كوتاه از فوتبال
پرسپوليس اين بار مغلوب صباي قم شد
عادت به شكست در آزادي
اميد به مدال در روز دوازدهم
كوچكترين ورزشكار ايران و قوي ترين مرد جهان به ميدان مي آيند
به دنبال قهرماني در المپيك هستيم
بنا : اجازه ندادم سوريان از كشتي خداحافظي كند
چين به صدر جدول توزيع مدال ها بازگشت
ايران با ليتواني همخانه شد
قوي ترين معلول جهان از ثبت ركورد 310 كيلويي در لندن مي گويد
رحمان: شايد ركورد پارالمپيك را 45 كيلو افزايش دهم!
«يوسين بولت» سريع ترين مرد المپيك لندن
تكرار قهرماني با ركوردشكني
روي خط المپيك
درخشش دومين طلاي تاريخ كشتي فرنگي بر سينه نوروزي
اميد ايران طلايي شد


حديث دشت عشق

به ياد طلبه بسيجي شهيد «ذبيح الله موگويي»
از جنون تا جزاير مجنون!
نامش ذبيح ابراهيم (ع) و شجاعتش قاسم بن الحسن (ع) را در ذهن ها تداعي مي كرد. اين را در همان كودكي كه درمدرسه، عكس شاه را به نشاني انزجار از حكومت ستمشاهي پاره كرد و موجب بيداري اهالي روستا گرديد به همگان ثابت كرده بود. طلبگي را در ده دوازده سالگي در گلپايگان آغازكرد. يك سالي هم خوانسار و سپس قم. اينها مراكز علم و معرفتي بود كه ذبيح الله در آنها كسب فيض نمود. سنش قد نمي داد وگرنه از همان اوايل جنگ، شوق رفتن به جبهه ها و نبرد با دشمن را در سر مي پرورانيد.به دنبال ميدان مردانه اي بود كه آنچه در طي چند سال از عشق و عرفان، اينجا و آنجا آموخته بود به بوته آزمايش بگذارد. هر طوري بود؛ دوره آموزشي نظامي را گذراند و چند ماهي به جبهه رفت . بار دوم در زمستان برف زيادي باريده بود. زمان عمليات خيبر بود و خيبري هاي خميني مي رفتند تا با ابراز شجاعت، در رزمگاه مجنون، نام خود را در كنار فهرست خيبري هاي صدر اسلام، جاودانه كنند و او نيز با همه بضاعتش كه در مقياس اخلاص، به سنگيني آسمان ها بود، به اين ميدان آمد و جاودانه شد.
طلبه بسيجي شهيد «ذبيح الله موگويي» سال 1348 درگلپايگان متولد شد و در 19/12/1362 درعمليات خيبر (جزيره مجنون) به شهادت رسيد.


نخستين طلاي تاريخ كشتي فرنگي در المپيك بدست آمد

سوريان نابغه اي تمام نشدني

سرويس ورزشي-
حميد سوريان با درخشش خود سرانجام كاروان ايران را در نهمين روز رقابت ها صاحب مدال طلا كرد و طلسم طلا نگرفتن كشتي فرنگي در بازي هاي المپيك را شكست.
نابغه كشتي فرنگي جهان پس از پيروزي در سه ديدار خود مقابل حريفاني از قرقيزستان، مجارستان و دانمارك در فينال روشن بايراموف آذربايجاني را در دو تايم (2-0 و 1-0) شكست داد و به نشان ارزشمند طلا دست يافت. در تايم اول سوريان و بايراموف كاري از پيش نبردند و كار به كلينچ كشيده شد و سوريان يك بارانداز استثنايي اجرا كرد و اين تايم را برد. در تايم دوم سوريان به زيبايي به پشت حريف رفت و يك امتياز گرفت و اين تايم را هم برد.
همه ركوردهايي كه سوريان شكست!
مدال طلاي حميد سوريان در المپيك لندن در كنار شكستن طلسم 40 سال كشتي فرنگي، ركوردهاي ديگري را نيز براي كشتي ايران به جا گذاشت. سوريان در حالي طلسم بي مدالي كشتي فرنگي ايران در المپيك را پس از 40 سال شكست كه ركوردهاي ديگر نيز با اين افتخار او جابه جا شد. كشتي ايران 12 سال بود كه در المپيك طلايي به دست نياورده بود و سوريان اين طلسم را شكست. آخرين مدال طلا در المپيك توسط عليرضا دبير در المپيك 2000 سيدني گرفته شده بود. در المپيك 1972 مونيخ رحيم علي آبادي مدال نقره كشتي فرنگي را به دست آورد و ايران پس از او در اين رقابت مدالي نداشت كه سوريان توانست پس از 40 سال كشتي فرنگي ايران را صاحب مدال خوش رنگ طلا كند. در رده بندي ركوردداران كشتي ايران عبدالله موحد با 6 مدال طلاي جهاني و المپيك پيشتاز بود كه حميد سوريان با كسب مدال طلاي المپيك به ركورد او رسيد. پيش از اين غلامرضا تختي، امامعلي حبيبي، عبدالله موحد، رسول خادم و عليرضا دبير در رقابت هاي المپيك به مدال طلا رسيده بودند كه حميد سوريان ششمين كشتي گيري است كه بر سكوي قهرماني كشتي المپيك ايستاد.
10 سال منتظر اين مدال بودم
دارنده مدال طلاي رقابت هاي كشتي فرنگي بازي هاي المپيك لندن با بيان اين مطلب كه 10 سال در انتظار اين افتخار بود، مدال طلايش را به مادرش تقديم كرد. حميد سوريان پس از كسب مدال طلاي المپيك در وزن 55 كيلوگرم كشتي فرنگي اظهار كرد: شايد شما بگوييد با چهار مسابقه مدال طلاي المپيك را به دست آوردم اما شايد باور نكنيد كه از نوجواني و دقيقا از زماني كه كشتي را شناختم منتظر چنين لحظه اي بودم. جدا از اين چهار سالي كه پس از شكست در پكن مدال المپيك را از دست دادم، بايد بگويم كه 10 سال است منتظر اين صحنه بودم كه خوشبختانه خدا لطف كرد و من به اين آرزويم رسيدم. دارنده مدال طلاي المپيك لندن درباره نقش محمد بنا در كسب اين افتخار، گفت: اميدوارم با اين مدال جواب زحمت هاي محمد بنا را داده باشم. محمد بنا مردي بزرگوار است كه زحمت زيادي براي كشتي فرنگي كشيده است. پيش از مسابقه ها هم قسم شده بوديم و خوشحاليم كه با اين مدال توانستم او را خوشحال كنم. فكر مي كنم مدال طلاي المپيك در سالروز تولد او هديه مناسبي برايش شد. امروز تولد مادرم نيز هست و اين مدال را به او تقديم مي كنم.


اخبار كوتاه از فوتبال

ژوزه: فكر نمي كردم پرسپوليس اينگونه باشد!
سرمربي پرسپوليس گفت: از روز اول گفته بودم در هفته هاي ابتدايي كار سختي داريم ولي واقعاً فكر نمي كردم شرايط به اين شكل پيش برود. ژوزه اظهار داشت: در اين باشگاه نمي توان با ترس برنده شد. مسئوليت وظيفه اي است كه باعث مي شود اين اتفاقات بيفتد. من اعتقاد دارم براي اينكه پرسپوليس درست شود بايد روانشناس استخدام كنيم چون در زمين كارهايي انجام مي دهيم كه حريفان مي خواهند. سرمربي پرسپوليس در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه هنگامي كه شما به اين تيم آمديد، رويانيان فشار زيادي براي جذب بازيكنان بزرگ متحمل شد؛ آيا فكر نمي كنيد با وضعيت كنوني به كارنامه فني شما و همچنين مديريت باشگاه پرسپوليس خدشه وارد شود، گفت: من اين شرايط را قبول كردم و اين سخت ترين شرايط زندگي من است كه با آن مواجه شده ام. نمي خواهم در مورد همه چيز حرف بزنم چون شايد برخي فكر كنند دنبال بهانه هستم. من قبول كردم كه شرايط را بپذيرم و عوض كنم.
پرسپوليس مي بازد؛ رويانيان حكم مي دهد!
در حالي كه پرسپوليس اين روزها به هيچ تيمي در ليگ نه نمي گويد و درتهران و شهرستان برابر حريفان خود بازنده مي شود مديرعامل اين باشگاه به جاي اصلاح امور اين تيم كماكان درحال صدور احكام مختلف است. محمد رويانيان در تازه ترين حكم خود جمشيد زارع قائم مقام سابق باشگاه پرسپوليس را به عنوان مشاور خود منصوب كرد. رويانيان همچنين به حميد درخشان عضو كميته فني پرسپوليس ماموريت داد گزارشي از وضعيت كنوني تيم هاي پايه پرسپوليس به مدير عامل و كميته فني ارائه و در اين گزارش راهكارهاي تقويت تيم هاي پايه و استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود را نيز اعلام كند.
مي توان هفته پنجم را عيد فطر برگزار كرد
دبير سازمان ليگ با بيان اينكه اگر 29 مرداد عيد فطر باشد مي توان هفته پنجم را در اين روز برگزار كرد، گفت: هنوز هيچ دستوري از طرف فدراسيون براي تغيير برنامه بعضي از بازي هاي هفته پنجم ليگ براي ما نيامده است. علي كاظمي درباره به تعويق بعضي از مسابقات هفته پنجم ليگ برتر بخاطر همزمان شدن با بازگشت تيم ملي از مجارستان گفت: هنوز فدراسيون فوتبال دستوري براي تعويق بعضي از بازي هاي هفته پنجم به ما نداده است. به هر حال فدراسيون همانطور كه منافع تيم ملي را در نظر مي گيرد به منافع باشگاه ها هم فكر مي كند. ممكن است گاهي شرايطي ايجاد شود كه بخاطر اردوي تيم ملي تيم ها در وضعيت محدودي قرار بگيرند و بخاطر فوتبال كشورمان، تيم ملي در اولويت قرار گيرد اما آنطور هم نيست كه برنامه ها به گونه اي باشد كه باشگاه ها هميشه ضرر كنند. دبير سازمان ليگ درباره احتمال به تعويق افتادن داربي در هفته ششم بخاطر برگزاري اجلاس كشورهاي عدم تعهد در تهران، نيز گفت: براي اين موضوع هم فدراسيون و شوراي تامين بايد دستورات لازم را به سازمان ليگ بدهند. هنوز كه هيچ نامه كتبي براي سازمان ليگ نيامده و ما به طور مستقل نمي توانيم برنامه را تغيير دهيم.
جباري، جانشين مارك برشيانو در النصر؟
گلف نيوز از علاقمندي باشگاه النصر امارات به خريد مجتبي جباري نوشت: پايگاه اينترنتي گلف نيوز امارات اعلام كرد، باشگاه النصر درصدد يافتن جايگزيني براي مارك برشيانو، هافبك استراليايي خود است و از مجتبي جباري، بازيكن استقلال به عنوان يكي از گزينه هاي اصلي كادر فني اين باشگاه نام برد. علاوه بر جباري، رودا عنتر و آلكس بروسكه بازيكنان ديگري هستند كه به عنوان گزينه هاي مدنظر كادر فني النصر مطرح شده اند.
تاكيد مجدد قلعه نويي بر حفظ تمام بازيكنان استقلال
امير قلعه نويي مي گويد پس از بازي با ذوب آهن به روند استقلال اميدوار شده است. سرمربي استقلال اظهار داشت: ما در بازي با ذوب آهن نسبت به دو بازي قبل خيلي بهتر كار كرديم. بعضي از مواقع تعداد پاس هاي ما به عدد 20 هم مي رسيد كه اين روند ما را اميدوار كرده. استقلال شرايط سختي دارد، خيلي از تيم ها پول گرفته اند، اما ما هنوز يك ريال هم نگرفتيم. وقتي به رقيب شما پول داده مي شود و خودتان پول نداريد، شما اولين برد را به دست آورده ايد. مهم اين است كه مسئولان فني و مديريتي تيم را در شرايط خوب نگه دارند. امير قلعه نويي درباره پيشنهادهاي باشگاه هاي قطري به چند بازيكن استقلال گفت: اجازه نمي دهيم كه هيچ بازيكني تا نيم فصل از استقلال جدا شود. ما حتي نگذاشتيم مجتبي جباري كه در حال حاضر مصدوم است و نياز به عمل جراحي دارد، از ما جدا شود.
عاشوري از دستياري ژوزه استعفا داد
محسن عاشوري مربي تيم فوتبال پرسپوليس ظهر ديروز از سمت خود در كادر فني سرخپوشان استعفا داد. عاشوري در اين خصوص گفت: با توجه به مشكلات شخصي، از سمت خودم در كادر فني پرسپوليس كناره گيري كردم اما براي اين تيم آرزوي موفقيت دارم و اميدوارم كه بازيكنان پرسپوليس بتوانند در بازي هاي آتي با كسب نتايج مطلوب دل هواداران را شاد كنند.
 


پرسپوليس اين بار مغلوب صباي قم شد

عادت به شكست در آزادي

چهارمين هفته از مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور با شكست تيم پرسپوليس مقابل صباي قم آغاز شد تا مشكلات تيم بيشتر از قبل شود.
هفته چهارم مسابقات فوتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور از ساعت 30:22 يكشنبه با رويارويي تيم هاي پرسپوليس و صباي قم آغاز شد، ديداري كه در پايان به برتري 2 بر صفر تيم قمي انجاميد تا مشخص شود، تيم مانوئل ژوزه مشكلات زيادي دارد. پرسپوليس كه در اين بازي از حمايت بيش از 70هزار تماشاگر بهره مي برد، باز هم با تغييراتي وارد ميدان شده بود كه مهمترين آنها نيمكت نشيني علي كريمي و شهاب گردان بود. حاصل و برآيند اين تغييرات يك بازي ضعيف و كسل كننده از سوي سرخپوشان بود كه موجب شد نيمه اول مسابقه با كمترين خطر روي دروازه ها با نتيجه تساوي بدون گل به اتمام برسد.
در نيمه دوم مانوئل ژوزه تصميم به تعويض گرفت و مهدي مهدوي كيا و علي كريمي را به جاي حميد علي عسگر و جواد كاظميان به ميدان آورد اما با ورود اين بازيكنان باتجربه نيز گره اي از مشكلات تيم پرسپوليس باز نشد و اين تيم صبا بود كه يكي، دو بار روي دروازه سرخپوشان خطرساز شد. تنها سه دقيقه پس از آنكه «ايمون زايد» به جاي غلامرضا رضايي به ميدان آمد و بارقه اميد در دل هواداران پرسپوليس روشن شد، تيم صباي قم در دقيقه 76 به گل رسيد. در فاصله 14 دقيقه مانده به پايان بازي ميلاد سليمان فلاح روي پاس «ديويد وريكم» يك تنه به دفاع پرسپوليس زد و در مصاف تك به تك با سنگربان سرخپوشان موفق به گلزني شد.بعد از اين گل طبيعي بود كه پرسپوليس براي جبران گل خورده تلاش كند اما حملات سرخپوشان نه زهر داشت و نه هدف. حاصل اين حملات احساسي، بسته ماندن دروازه صباي قم بود و البته پنالتي كه در دقيقه 90 محسن بنگر به تيم صبا هديه كرد. بنگر كه در بازي با فجر نيز يك پنالتي داده بود، اين بار در دقيقه 90 بازي روي ميلاد نوري خطا كرد و باعث شد داور در سوت خود به نشانه پنالتي بدمد. ضربه پنالتي را اكبري صادقي در دقيقه 90 وارد دروازه پرسپوليس كرد و كار اين تيم را يكسره.
البته صبايي ها در وقت هاي تلف شده گل ديگري را به ثمر رساندند، اما محسن تركي كه قضاوت اين ديدار را بر عهده داشت آوانتاژ نداد و اعلام خطا كرد تا شكست پرسپوليس مقابل هواداران خودي سنگين تر نشود.
 


اميد به مدال در روز دوازدهم

كوچكترين ورزشكار ايران و قوي ترين مرد جهان به ميدان مي آيند

كاروان ورزش ايران امروز و در روز دوازدهم بازي هاي المپيك لندن كه با 6 ورزشكار و از جمله كوچكترين عضو خود و قوي ترين مرد جهان رقابت هايش را دنبال مي كند، اميدواري زيادي به كسب مدال دارد.
همزمان با دوازدهمين روز بازي هاي المپيك لندن كه امروز برگزار مي شود، كوچكترين ورزشكار كاروان ورزش ايران يعني آرزو حكيمي هم رقابت هاي خود را آغاز مي كند. حكيمي 17 ساله كه نماينده ايران در رقابت هاي كاياك يك نفره 500 متر بانوان است. دقايقي پس از وي، روح الله عسگري رقابت خود را در دوي 110 متر با مانع آغاز مي كند. همچنين در اين روز ازبازي ها، رقابت هاي كشتي فرنگي پيگيري خواهد شد. سعيد عبدولي و قاسم رضايي، نمايندگان كشتي فرنگي ايران در اين روز هستند. وزنه برداران سنگين وزن جهان آخرين ورزشكاراني هستند كه در روز دوازدهم بازي هاي المپيك مبارزه مي كنند.


به دنبال قهرماني در المپيك هستيم

بنا : اجازه ندادم سوريان از كشتي خداحافظي كند

سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي ايران گفت: سوريان قصد داشت پس از قهرماني از كشتي خداحافظي كند اما به او گفتم حق اين كار را ندارد.
محمد بنا كه با درايت خود توانست حميد سوريان را به مدال طلاي المپيك برساند در تازه ترين صحبت هاي خود باز هم به حمايت از سوريان پرداخت. گزيده اي از صحبت هاي بنا در ادامه مي آيد:
¤ يك افسوس هميشه در دل من وجود داشته و آن اين است كه حميد بايد دومين طلايش را در لندن مي گرفت اما به هرحال قسمتش اين بود كه بعد از چهار سال تحمل زجر و بي محبتي به اين مدال برسد. به اعتقاد من سوريان مظلوم ترين ورزشكار بعد از انقلاب ماست.
¤ حميد پس از مسابقه به من گفت كه مي خواهد كفش هايش را روي تشك بگذارد و از كشتي خداحافظي كند اما به او گفتم كه حق چنين كاري را ندارد. چرا مدويد و كارلين بايد در كشتي دنيا ركورددار باشند و چرا حميد سوريان اين ركورد را نداشته باشد. حميد وقت دارد كه يك ركورد جاودانه در دنيا از خود به جاي بگذارد. در مورد حضور او در وزن 55 و 60كيلوگرم هم به وضعيت بستگي دارد و بايد ديد شرايطش چگونه مي شود. او مدال طلايش را گرفت و كار حميد در لندن تمام شد اما از امروز كار بقيه شروع مي شود. ما دنبال قهرماني المپيك هستيم.
¤ پيشنهاد تركيه به من دروغ است و نمي دانم از كجا درمي آيد اما هميشه گفته ام يا ايران يا هيچ كجا. البته بعد از المپيك قصد دارم به طور كل از كشتي بروم.
 


چين به صدر جدول توزيع مدال ها بازگشت

ايران با ليتواني همخانه شد

در روزي كه كاروان ورزش ايران با مدال طلاي حميد سوريان 19 پله در جدول توزيع مدال هاي المپيك 2012 لندن صعود كرد، چيني ها پس از دو روز دوباره به صدر اين جدول بازگشتند و جايگاهي را كه در اختيار داشتند از آمريكا پس گرفتند.
كاروان ورزش كشورمان كه در پايان رقابت هاي روز نهم 6 پله سقوط كرده بود، در جريان رقابت هاي روز يكشنبه با مدال طلاي حميد سوريان در رقابت هاي وزن 55 كيلوگرم مسابقات كشتي فرنگي، 9 پله صعود كرد و در رده سي و سوم جدول توزيع مدال ها قرار گرفت. ليتواني تنها كشوري است كه همانند ايران تا به اين مرحله از بازي هاي المپيك صاحب يك مدال طلا و يك مدال نقره شده است و از اين حيث با ورزش ايران همخانه است.
چيني ها كه در طول هفته نخست المپيك صدرنشين مطلق جدول توزيع مدال ها بودند اما طي دو روز گذشته به خاطر برتري ورزشكاران آمريكا در مدال آوري اين جايگاه را از دست داده بودند، روز گذشته 5 مدال طلا، يك نقره و 2 برنز گرفتند و با مجموع 61 مدال به صدر جدول بازگشتند تا آمريكا از اين جايگاه يك رده سقوط كند. البته بريتانيا، كره جنوبي، فرانسه، ايتاليا، قزاقستان همچنان در رده هاي سوم تا هشتم جدول توزيع مدال ها هستند. اما جايگاه ساير كشورها با تغييراتي مواجه شد.


قوي ترين معلول جهان از ثبت ركورد 310 كيلويي در لندن مي گويد

رحمان: شايد ركورد پارالمپيك را 45 كيلو افزايش دهم!

قوي ترين معلول جهان با اشاره به آمادگي مطلوبش پيش از بازي هاي پارالمپيك لندن، گفت: مي خواهم يك ركورد تاريخي براي ايران ثبت كنم كه سال هاي سال براي كشورم باقي بماند.
سيامند رحمان كه بي ترديد پراميدترين ورزشكار پارالمپيك ايران براي كسب طلاي لندن است، درباره آخرين وضعيتش پيش از اعزام به بازي هاي پارالمپيك، اظهار كرد: الان در اواخر اردوي 45 روزه اي هستيم كه در ماه مبارك رمضان به صورت هر هشت روز يكبار در شهرهاي مختلف برگزار مي شود. آمادگي خوبي دارم و تلاش مي كنم به قولم براي زدن ركورد تاريخي وزنه برداري براي ايران عمل كنم. اميدوارم در روزهاي آينده هم تمريناتم را به خوبي پشت سر بگذارم و تا شروع بازي ها مصدوم نشوم. وي با اينكه چندين مرتبه ركورد جهان را زده اما براي اولين بار در پارالمپيك شركت مي كند، درباره ركوردهايش مي گويد: در رقابت هاي جهاني امارات با بالا بردن وزنه 291 كيلوگرم توانستم ركورد 290كيلوگرم جهان كه از بازي هاي گوانگژو دست خودم بود را زدم. البته در تمرينات 305 كيلو هم زدم اما بايد ببينم در شرايط مسابقه وضعيت چگونه خواهد بود. در حال حاضر ركورد پارالمپيك با 265 كيلو دست رجبي ملي پوش سابق تيم ايران است. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا از پاداش قهرمانان پارالمپيكي اطلاع داريد، تصريح كرد: تا جايي كه مي دانم پاداش ورزشكاران المپيكي و پارالمپيكي يكسان سازي شده است. به هرحال باور كنيد ما براي موفقيت در رويدادي مثل پارالمپيك چهار سال زندگي مان را رها مي كنيم. با تمام وجود در اين مدت تمرين مي كنيم. آيا بايد بين ورزشكاران در رشته هاي مختلف تفاوتي باشد؟ من از مردم مي خواهم براي موفقيت كاروان ايران هم در المپيك و هم پارالمپيك دعا كنند تا بتوانيم موفق باشيم. همين طور از محمد عباسي وزير ورزش هم مي خواهم كه به اردوهاي پارالمپيك هم سري بزنند و در آستانه اعزام به آنها توجه بيشتري كنند.
اين وزنه بردار اروميه اي در واكنش به اينكه ممكن است در پارالمپيك به يكباره وزنه 305 كيلويي را بالا ببرد، گفت: مي خواهم ركورد تاريخي براي ايران ثبت كنم؛ ركوردي كه سال ها به نام كشورم باشد. همه تلاشم را براي كسب اين موفقيت بكار مي گيرم اما مردم هم دعا كنند. شايد يك دفعه ديديد سيامند رحمان وزنه 310كيلويي را هم انتخاب كرد!


«يوسين بولت» سريع ترين مرد المپيك لندن

تكرار قهرماني با ركوردشكني

دونده جامائيكايي عنوان قهرماني و مدال طلاي ماده 100 متر مسابقات دووميداني بازي هاي المپيك 2012 لندن را كسب كرد.
مسابقه فينال ماده 100 متر مسابقات دووميداني بازي هاي المپيك 2012 لندن از ساعت 20:1 بامداد ديروز با رقابت ورزشكاران برتر جهان در اين ماده برگزار شد. در اين رقابت يوسين بولت از جامائيكا سريع تر از ديگر دوندگان از خط پايان گذشت و مدال طلاي ماده 100 متر مسابقات دووميداني بازي هاي المپيك 2012 لندن را به دست آورد. اين دونده جامائيكايي كه در المپيك پكن نيز مدال طلاي اين ماده را كسب كرده بود، اين بار مسافت 100متر را در عرض 9 ثانيه و 63 صدم ثانيه طي كرد و ضمن كسب مدال طلا ركورد جهان را شش صدم ثانيه بهبود بخشيد. پس از بولت «يوهان بليك» از جامائيكا و «جاستين گاتلين» از آمريكا به خط پايان رسيدند.
 


روي خط المپيك

گزارشي از حواشي پس از قهرماني سوريان
با درخشش حميد سوريان در نخستين وزن از رقابت هاي كشتي فرنگي المپيك لندن، پرچم سه رنگ ايران با خوشحالي وصف نشدني ايرانيان حاضر در سالن اكسل به اهتزاز درآمد. حميد سوريان با درخشش برابر كشتي گير آذربايجاني كلكسيون مدال هاي جهاني اش را با طلاي المپيك كامل كرد، در حالي كه پرچم سه رنگ ايران را بر روي دستانش داشت در سالن دور افتخار زد و تمام تماشاگراني كه از ابتداي رقابت هايش او را تشويق مي كردند را در شادي اش سهيم كرد. ايرانيان حاضر در سالن كه از ابتداي رقابت هاي كشتي در وزن 55كيلو حميد سوريان را تشويق مي كردند از همان ابتداي ديدار پاياني با در دست داشتن پرچم خوش رنگ ايران نماينده كشتي فرنگي كشورمان را تشويق مي كردند. سوريان در حالي كه توسط وزير ورزش، اميررضا خادم، حجت الله خطيب و ديگر مسئولين ورزش ايرانن به شدت تشويق مي شد، با مارتينتي رئيس فدراسيون جهاني كشتي نيز خوش و بش كرد و دوباره به شادي قهرماني اش در المپيك لندن ادامه داد. «الهام علي اف» رئيس جمهور آذربايجان كه از آغاز رقابت هاي 55 كيلوگرم در سالن حاضر شده بود، پس از شكست كشتي گير آذربايجان مقابل سوريان در حالي كه به شدت ناراحت بود به همراه خانواده اش سالن مسابقه را ترك كرد و براي مراسم توزيع مدال در سالن نماند. پس از پايان رقابت فينال وزن 55 كيلوگرم و قهرماني حميد سوريان، روشن بايراموف كه در فينال مقابل سوريان نتيجه را واگذار كرده بود، در ميكسد زون حاضر به گفت وگو با خبرنگاران حاضر نشد. در حالي كه خبرنگاران حاضر قصد گفت وگو با روشن بايراموف را داشتند او از گفت وگو خودداري كرد و با حالت پرخاشگرانه محل را ترك كرد. اين در حالي بود كه هواداران حميد سوريان با حضور در ميكسد زون با شعار «ايران، ايران» و «سوريان، سوريان» قهرمان كشتي فرنگي ايران در المپيك لندن را به شدت تشويق مي كردند.
حدادي در فينال پرتاب ديسك
احسان حدادي به رقابت فينال پرتاب ديسك بازي هاي المپيك راه يافت. قهرمان و ركورددار آسيا در مرحله مقدماتي پرتاب ديسك المپيك با پرتابي به ميزان 65 متر و 19سانتي متر ورودي فينال المپيك را به دست آورد تا دو پرتاب ديگر او تأثيري نداشته باشد. حدادي پرتاب هاي ديگر خود را انجام نداد. ورودي فينال در ماده پرتاب ديسك 65 متر بود. در رقابت هاي پرتابي، ورزشكاراني كه بتوانند در مرحله مقدماتي به حد نصاب فينال برسند راهي اين مرحله خواهند شد. در صورتي كه تعداد ورزشكاراني كه موفق به انجام اين كار شوند از 12 نفر كمتر باشد، ساير ركوردهاي بهتر راهي فينال خواهند شد. رقابت فينال حدادي امشب ساعت 15:23 به وقت تهران برگزار مي شود.
طالبيان حذف شد
رقابت هاي قايقراني كاياك 1000متر انفرادي مردان المپيك برگزار شد و احمدرضا طالبيان با ثبت زمان 3 دقيقه و 39 ثانيه و 504 هزارم ثانيه در جايگاه ششم گروه هفت نفره خود قرار گرفت. در اين گروه، ورزشكاراني از چين، اسپانيا، بلاروس، سوئد، نيوزيلند و مصر حضور داشتند كه قايقرانان سوئد، نيوزيلند و بلاروس به ترتيب اول تا سوم شدند. طالبيان با اين نتيجه از دور رقابت ها كنار رفت. رقابت هاي كاياك تك نفره 1000 متر در سه گروه برگزار شد و 5 پاروزن برتر هرگروه صعود كردند. بهترين نفر ششم نيز به مرحله بعدي راه پيدا كرد كه با توجه به بهتر بودن ركورد نفر ششم دسته نخست طالبيان حذف شد.
بازداشت به خاطر پرتاب بطري
شخصي كه پيش از آغاز مسابقه فينال دوي 100 متر المپيك يك بطري به درون پيست پرتاب كرده بود، بازداشت شد. در لحظه اي كه دوندگان دوي 100 متر آماده آغاز رقابت خود در فينال اين ماده بودند، يك بطري از سكوي تماشاگران به درون پيست پرتاب شد كه پشت سر اين دوندگان فرود آمد. پليس لندن اعلام كرد كه فردي را كه اين بطري را به درون پيست پرتاب كرده بود، بازداشت كرده و به پاسگاهي در شرق لندن منتقل كرده است. اديت بوش جودوكار زن آلماني كه در المپيك لندن به مدال برنز رسيده اعلام كرد كه در زمان حادثه پشت سر اين شخص ايستاده بود و شنيده است كه او به يوسين بولت توهين كرده و سپس بطري را به طرف او پرتاب كرده است.
حذف حريف كوبايي علي مظاهري
حريف كوبايي علي مظاهري از رقابت هاي بوكس المپيك حذف شد. خوزه لاردوئت گومس بوكسور وزن 91 كيلوگرم كوبا كه به صورت ناجوانمردانه اي مقابل علي مظاهري به پيروزي رسيده بود با شكست مقابل كلمنته روسو از ايتاليا از رقابت هاي بوكس المپيك كنار رفت. روسو دارنده مدال نقره المپيك 2008 پكن است و به عنوان يك افسر پليس به فعاليت مشغول است. همسر اين بوكسور نيز قهرمان جودوي ايتاليا است.
سليمي: آماده ام، باقي اش با خداست
بهداد سليمي قوي ترين مرد جهان همه برنامه هاي تمريني اش را به پايان رسانده و آماده است تا امشب يك مدال طلاي ديگر به كاروان ورزشي ايران اضافه كند. قهرمان و ركورددار فوق سنگين وزنه برداري دنيا اظهار كرد: من كارهايي را كه بايد انجام مي دادم را انجام دادم و بقيه اش با خداست. تمرين هايم تمام شده و هر كاري كه مي توانستم كردم. خدا را شكر كه هيچ مشكلي ندارم. در روزهاي اول كه به لندن آمدم، كمي تمرين برايم دشوار بود، اما وقتي رفته رفته تمرين هايم را در لندن ادامه دادم به آب و هوا و ارتفاع اينجا عادت كردم. خدا را شكر اكنون هم وضعيتم خوب است و منتظر مسابقه امشب هستم. وي در مورد سه وزنه بردار ايراني كه تاكنون مسابقه داده اند، گفت: به نظر من كيانوش رستمي و سعيد محمدپور خوب كار كردند. به هر حال جو المپيك سنگين است و هر كسي نمي تواند از پس اين مسأله بربيايد، مهم براي كيانوش اين بود كه اولين مدال كاروان را گرفت. همين كه مدال گرفت به نظر من خوب بود. البته حق كيانوش رستمي مدال طلا بود اما برنز هم مدال المپيك است و نبايد آن را كم ارزش كنيم. او و حميد سوريان كار بقيه را راحت تر كردند، چون حداقل طلسم مدال ها را شكستند تا بار بر روي بقيه كمتر باشد.
طولاني ترين نام خانوادگي در المپيك
نام وزنه بردار ايراني در بازي هاي المپيك مورد توجه رسانه هاي بين المللي واقع شده است. «سعيد محمدپور كركرق» وزنه بردار دسته 94 كيلوگرم ايران در بازي هاي المپيك است كه طولاني بودن نام خانوادگي او با تعجب رسانه هاي بين المللي مواجه شده است. صفحه ويژه ياهو اسپرت كه به پوشش بازي هاي المپيك لندن اختصاص دارد، در گزارشي درباره نام اين ورزشكار نوشته است: كاملاً مطمئن نيستيم كه سعيد محمدپور كركرق وزنه بردار ايراني طولاني ترين نام ورزشكاران المپيك را داشته باشد. بيش از 10 هزار ورزشكار در اين بازي ها حاضر هستند و جستجوي نام تك تك آنها در وب سايت بازي ها كار آساني نيست. با اين حال نام خانوادگي اين ورزشكار در زبان انگليسي 21 كاراكتر دارد كه اين تعداد برابر با تعداد مدال هاي طلاي مايكل فلپس در ادوار مختلف المپيك و رقابت هاي جهاني است. همچنين نام او 17 كاركتر از نام كشورش طولاني تر است.
گزارش رويترز از تمرينات بهداد سليمي
خبرگزاري رويترز در فاصله يك روز تا شروع رقابت هاي وزنه برداري دسته فوق سنگين در المپيك لندن به گزارشي درباره مدعيان اين دسته پرداخت و بهداد سليمي قهرمان ايراني را مدعي اصلي كسب مدال طلا دانست. خبرگزاري رويترز در گزارشي درباره تمرين بهداد سليمي وزنه بردار فوق سنگين ايران در بازي هاي المپيك چنين نوشته است: «زماني كه بهداد سليمي نابغه 22ساله وزنه برداري دسته فوق سنگين ايران گام به سالن تمرين مجموعه ورزشي اكسل لندن مي گذارد، ابعاد اين اتاق كوچكتر از قبل به نظر مي رسد. دليل اين موضوع فقط قد 198سانتي متري سليمي در رشته اي كه بيشتر ورزشكارانش قدكوتاه و چاق اند، نيست بلكه اعتماد به نفس بالاي او براي پيروزي و كسب عنوان قوي ترين مرد جهان در بازي هاي المپيك است. در لحظه ورود سليمي ساير وزنه برداران تمرينات خود را متوقف مي كنند تا او را تماشا كنند و برگزاركنندگان هم با ترك پست خود براي تماشاي سليمي به سالن تمرين مي آيند. علاوه بر اين، تقريبا همه مسئولان هم كارشان را متوقف مي كنند تا با سليمي دست بدهند. سليمي هيچ كس را نااميد نمي كند و با همه دست مي دهد و عده زيادي از تماشاگران مي توانند همراه با عكس خود در كنار اين وزنه بردار به خانه هايشان بازگردند.
ماري به طلا رسيد؛ فدرر دوم شد
اندي ماري در ديدار نهايي رقابت هاي تنيس يك نفره مردان در بازي هاي المپيك مقابل راجر فدرر قرار گرفت و موفق شد در سه ست و با نتايج 6 بر2، 6 بر يك و 6 بر 4 مقابل مرد اول رنكينگ بهترين تنيسورهاي جهان پيروز شود و مدال طلا را از آن خود كند. ماري پس از كسب مدال طلاي اين رقابت ها با بيان اينكه بسيار خوشحال است، گفت: قهرماني در فينال آسانتر از شكست در آن است. با وجود آنكه شرايط جوي نامناسب بود و باد شديدي مي وزيد اما خوشبختانه همه چيز طبق روال پيش رفت و موفق شدم در سه ست مقابل حريف صاحب نام خود به پيروزي برسم. اگرچه فدرر در فينال بازي را واگذار كرد اما بر اين باورم كه او همچنان نفر شماره يك تنيس جهان است. بدون شك اين بزرگترين پيروزي تمام دوران ورزشي من است. اما راجر فدرر جهاني پس از شكست در فينال از هوادارانش خواست كه نگران نباشند و احساس ناراحتي نكنند. مرد اول رنكينگ بهترين تنيسورهاي جهان گفت: احساس مي كنم با كسب اين مدال نقره متحمل شكستي نشده ام. ماه بسيار خوبي را پشت سر گذاشتم چرا كه قهرمان ويمبلدون شدم و بار ديگر به صدر بهترين تنيسورهاي جهان بازگشتم و الان هم مدال نقره المپيك را كسب كردم. از هوادارانم مي خواهم كه ناراحت نباشند چرا كه من با وجود شكست بسيار خوشحالم.
بازتاب قهرماني نابغه كشتي فرنگي ايران در المپيك
كسب نخستين مدال طلاي تاريخ كشتي فرنگي ايران در بازي هاي المپيك بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي داشت. خبرگزاري آسوشيتدپرس در گزارشي درباره قهرماني حميد سوريان در رقابت هاي كشتي فرنگي وزن 55 كيلوگرم المپيك آورد: هميشه عجيب به نظر مي رسيد كه چرا ايران، يكي از قدرت هاي كشتي جهان، تاكنون نتوانسته در كشتي فرنگي به مدال طلاي المپيك برسد. حميد سوريان يكشنبه اين طلسم را شكست. البته او احتمالا تنها كشتي گير ايراني نخواهد بود كه در لندن به طلا مي رسد. در ادامه بازتاب خبري قهرماني سوريان در رسانه هاي جهان، خبرگزاري رويترز، ESPN، گاردين، بي.بي.سي، اينديپندنت، خبرگزاري فرانسه، يورو اسپرت، فاكس نيوز و ... اين خبر را منتشر كردند.
اعتراض به داوري هاي بوكس همچنان ادامه دارد
داستان اعتراض ها عليه قضاوت داوران در رقابت هاي بوكس المپيك تمامي ندارد. مانوج كومار بوكسور سبك وزن هندي در يك هشتم نهايي رقابت هاي بوكس المپيك مقابل تام استالكر از بريتانيا قرار گرفت و با نتيجه 20 بر 16مغلوب حريف خود شد. با اين حال وي معتقد است كه داوران قضاوت درستي در اين مسابقه نداشتند. مانوج كومار پس از پايان مسابقه اش به خبرنگاران گفت: نتيجه نهايي به نظر عادلانه نمي رسد كه زيرا حريفم دائما به يك سمت حركت مي كرد، اما داوران در آن راندها نتيجه را 7 بر 4 و 9 بر 4 به سود او اعلام كردند كه اين موضوع عادلانه نيست. اين بوكسور هندي گفت: اين رقابت ها اصلا شبيه بازي هاي المپيك نيست، بلكه بيشتر شبيه يك تورنمنت منطقه اي است، زيرا پر از تقلب است.
پولادگر: توقعات واقع بينانه باشد
در حالي كه تكواندو در سه دوره اخير بازي هاي المپيك يكي از رشته هاي مدال آور بوده و در لندن هم از اين رشته انتظار مدال مي رود، رئيس فدراسيون تكواندو معتقد است، توقعات بايد واقع بينانه باشد. محمد پولادگر گفت: توقعات از تكواندو بايد همراه با واقع بيني باشد. اگر از كسي انتظار داريم، مدال المپيك بگيرد، بايد واقعيت هاي المپيك را هم ببينيم. به طور مثال اگر از كارشناسان و مردم كه مبارزه علي مظاهري را ديده بودند، مي پرسيدند، چه كسي برنده مي شود، بيشترشان مي گفتند، مظاهري پيروز مي شود اما واقعيت اين است كه بوكسور ما بدون هيچ تذكر قبلي به يك باره از بازي هاي المپيك كنار گذاشته شد. وي افزود: مثل اين كه هدف داور آلماني از حضور در المپيك تنها حذف مظاهري بود. در بازي هاي المپيك سياست دخيل است و غرض ورزي وجود دارد و حوادث بسياري در روز مسابقه رقم مي خورد. اميدوارم وقتي انتظاراتي هست، واقعيت ها هم ديده شود.
بولت: مي ترسيدم حذف شوم
سريع ترين مرد جهان اعتراف كرد، مي ترسيد از بازي هاي المپيك حذف شود! يوسين بولت كه ركوردهاي دوي 100 متري در 200 متر جهان را در اختيار دارد، در فينال المپيك لندن با ثبت زمان 9 ثانيه و 64 صدم ثانيه زودتر از ديگر دوندگان از خط پايان عبور كرد و مدال طلاي اين بازي هارا به دست آورد. اين دونده جامائيكايي بعد از كسب مدال طلا و شكستن ركورد المپيك با ابراز خوشحالي گفت: بايد اعتراف كنم كمي اضطراب داشتم، چرا كه مي ترسيدم از مسابقه كنار بروم. از ناحيه پشت پا كمي احساس درد داشتم اما تصميم گرفتم به مسابقه ادامه دهم و خوشبختانه در نهايت توانستم مدال طلا را به دست آورم. مربي ام خواست، نگران نباشم و تمام تمركزم را به مسابقه فينال بدوزم.
المپيك لندن از تمام المپيك هاي قبلي سبزتر است
امسال بي ترديد شاهد كسب تعداد زيادي از مدال هاي طلايي توسط ورزشكاران جهان در المپيك لندن خواهيم بود اما در پس اين صحنه هاي رقابت براي كسب مدال هاي طلايي رنگ، همه چيز سبز است. وجود تجهيزات ويژه، از سيستم هاي انرژي سازگار با محيط زيست گرفته تا تمام اماكن برگزاري مسابقات با سازه هاي قابل بازيافت همگي نشان مي دهند كه المپيك 2012 لندن مي تواند سبزترين المپيكي باشد كه تاكنون برگزار شده و به شيوه اي خاص با محيط زيست سازگار است.
رجبي حذف شد
پرتابگر بانوي المپيكي ايران از رسيدن به فينال پرتاب وزنه المپيك بازماند.ليلا رجبي در رقابت هاي پرتاب وزنه، نتوانست به فينال راه پيدا كند.رجبي پرتابي به طول 17 متر و 55 سانتي متر داشت. ركورد ورود مستقيم به فينال 18 متر و 90 سانتي متر بود كه شش نفر به آن رسيدند و 6 ركورد برتر بعدي توانستند جواز حضور در فينال را كسب كنند.
مرادي در مرحله نيمه نهايي دوي 800 متر
دونده المپيكي ايران در رقابت هاي دوي 800 متر المپيك در گروه خود دوم و راهي نيمه نهايي شد.سجاد مرادي، دونده المپيكي ايران در ماده دوي 800 متر در گروه پنجم، رقابتش را آغاز كرد و در رده دوم قرار گرفت.مرادي 800 متر را در زمان يك دقيقه و 48 ثانيه و 23 صدم ثانيه پيمود. بهترين ركورد مرادي 1:44:74 بود كه نتوانست در اين رقابت به آن برسد.
اخلاقي و باباجان زاده حذف شدند
حبيب اله اخلاقي و بشير باباجان زاده، فرنگي كاران اوزان 84 و 120 كيلوگرم كشورمان از ادامه رقابت هاي كشتي فرنگي بازي هاي المپيك 2012 لندن بازماندند. حبيب اله اخلاقي كه در دور اول رقابت هاي وزن 84 كيلوگرم مغلوب حريفي از كوبا شده بود، همچنان در انتظار فيناليست شدن او و قرار گرفتن در گروه شانس مجدد بود كه اين كوبايي هم برابر حريفي از لهستان شكست خورد و به فينال نرسيد. بشير باباجان زاده هم در رقابت هاي وزن 120 كيلوگرم با همين اتفاق روبه رو شد. البته وي تا پيش از رسيدن به دور سوم موفق شده بود حريفاني از عراق و ارمنستان را شكست دهد اما برابر »يوهان ارن » از سوئد مغلوب شد و در انتظار رسيدن اين فرنگي كار به فينال ماند.متاسفانه اين فرنگي كار سوئدي هم با قبول شكست برابر حريفي از استوني از رسيدن به فينال بازماند تا باباجان زاده هم شانس مصاف براي مدال برنز را از دست بدهد.
يستوريوس به فينال دوي 400 متر المپيك نرسيد
دونده معلول اهل آفريقاي جنوبي نتوانست به فينال دوي 400 متر المپيك برسد.اسكار دونده معلول اهل آفريقاي جنوبي كه با دو پاي مصنوعي مي دود، در نيمه نهايي رقابت هاي دوي 400 متر مردان المپيك در گروه خود هشتم شد و از راهيابي به فينال باز ماند. پيستوريوس در اين مسابقه ركورد 46 ثانيه و 54 صدم ثانيه را ثبت كرد. ورزشكاراني از گرانادا ، باهاما و بلژيك به ترتيب اول تا سوم شدند.
 


درخشش دومين طلاي تاريخ كشتي فرنگي بر سينه نوروزي

اميد ايران طلايي شد

اميد نوروزي، نماينده وزن 60 كيلوگرم كشتي فرنگي كشورمان با پيروزي مقابل فرنگي كار گرجستاني در فينال بازي هاي المپيك، مدال طلا را بر گردن آويخت.
روز دوم رقابت هاي كشتي فرنگي المپيك 2012 لندن با برگزاري مسابقات 3 وزن دوم پيگيري شد كه در وزن 60 كيلو اميد نوروزي پس از پيروزي در مراحل مقدماتي مقابل كشتي گيراني از چين، بلغارستان، قزاقستان و ژاپن به فينال راه يافت.
نوروزي در ديدار نهايي در 2 تايم و با نتايج مشابه (يك بر صفر) مقابل ريواز لاشخي، قهرمان 2011 اروپا، از گرجستان به پيروزي رسيد و دومين مدال طلاي تاريخ كشتي فرنگي و دومين نشان طلاي كاروان ورزشي ايران را به ارمغان آورد.
نماينده كشورمان كه در دور نخست مقابل جيانگ شنگ، نفر پنجم بازي هاي المپيك 2008 پكن از چين به پيروزي رسيده بود در دور دوم هم برابر آنگلوف، نفر سوم جهاني 2011 از بلغارستان به برتري رسيد. نوروزي در دور سوم و مرحله يك چهارم نهايي هم علمت كبيسپايف، دارنده 2 مدال قهرماني جهان (نقره 2011 و برنز 2010) از قزاقستان كه عنوان اول مسابقات قهرماني آسيا در سال 2011 را هم يدك مي كشد شكست داد. نوروزي در نيمه نهايي هم در 2 تايم و با نتايج (يك بر صفر) و (يك بر صفر) ماتسوموتو از ژاپن را شكست داد و فيناليست شد.
پيش از اين حميد سوريان در وزن 55 كيلوگرم نخستين مدال طلاي تاريخ كشتي فرنگي را براي ايران به ارمغان آورده بود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14