(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 مرداد 1391 - شماره 20276

گفت وگوي صريح كيهان با 2 تن از نمايندگان ديروز و امروز مجلس
مجمع نمايندگان تهران بررسي مشكلات بافت هاي فرسوده پايتخت را آغاز كرد


گفت وگوي صريح كيهان با 2 تن از نمايندگان ديروز و امروز مجلس

مجمع نمايندگان تهران بررسي مشكلات بافت هاي فرسوده پايتخت را آغاز كرد

رحيم چوخاچي زاده مقدم
اشاره:
گزارش هاي كيهان درباره بافت هاي فرسوده اتابك- مينايي نمونه اي بود از ده ها نمونه از اين گونه بافت ها در سراسر كشور و چه بسا بافت هاي فرسوده برخي استان ها حادتر و خطرناك تر از بافت هاي فرسوده اتابك- مينايي باشد اما هدف اصلي از پرداخت گسترده به اين موضوع در اين منطقه از تهران متوجه كردن مسئولان و تصميم گيرندگان كلان كشور به اهميت موضوع و جلوگيري از برخي غفلت ها و سوءمديريت ها و سوءاستفاده هاي برخي مسئولان شهري دراين بافت ها بود. براساس روانشناسي ارتباطات نوع واكنش ها و حتي سكوت برخي از مسئولان موظف به پاسخگويي نسبت به گزارش هاي چاپ شده نشان داد كه گزارش ها به هدف اوليه خود يعني رساندن اولتيماتوم و هشدار به مسئولان كشور درخصوص عواقب عدم رسيدگي به موقع به اين گونه مناطق در اولويت كارها، دست يافته است
گزارش هاي كيهان درباره بافت هاي فرسوده درواقع به سريالي تبديل شده است شبيه سريال تلويزيوني «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد» تا مسئولان در هر لايه اي از نظام جمهوري اسلامي اعم از سه قوه، وزرا، استانداران و شهرداران سراسر كشور و فرمانداران بدانند و متوجه باشند كه ندانم كاري و سوءمديريت و لجبازي هاي معمول در برخي كارهاي عمراني كشور با توجه به غيرقابل پيش بيني بودن وقوع برخي حوادث از جمله زلزله معروفي كه سال هاست همه مسئولان و كارشناسان حتمي بودن آن را تأييد كرده اند چه مصيبت هايي را به همراه خواهد داشت و طبعا مسئوليت اصلي تبعات بعدي آن هم برعهده كساني خواهد بود كه تذكرات، هشدارها و راهكارها را به هر سختي كه شده شنيدند و ديدند، اما به دلايلي كه بايد خودشان پاسخگو باشند جامه عمل نپوشاندند! اين سريال درحال رسيدن به آخرين قسمت هاي خود مي باشد. آنچه در توان داشتيم كساني را كه بايد پاسخگو مي بودند با آن ها وارد گفت وگو شديم به غير از مسئولان دولتي و شخص آقاي شهردار! براي گرفتن مصاحبه با آقاي قاليباف تلاش ها از نيمه دوم فروردين ماه آغاز شده است . اما تا اين لحظه كه حدود بيش از چهار ماه از درخواست اولي مي گذرد و تعداد و تنوع سؤالات نيز افزايش يافته است اما هنوز هيچ خبري از درخواست ياد شده نيست و ما همچنان منتظريم اگرچه اين جمله سردار قاليباف را كه كمتر از يك هفته پيش در جمع شهرداران مديران خود گفته است به فال نيك مي گيريم: «اگر مديري قول بي ربطي داد و با مردم صادقانه برخورد نكرد مجبور به فرار از مردم مي شود و مسئولي كه از مردم فرار كند در مديريت علوي جايي ندارد»!
بيش از يك ماه است كه تلاش هاي مشابهي را هم براي گفت وگو با مسئولان دولتي داشتيم. بارها با آقاي تمدن استاندار تهران تماس گرفته شده است. قول ها و قرارهايي هم گذاشته ايم اما هنوز عملي نشده است! بيش از يك ماه است كه آقاي وزير محترم راه و شهرسازي مهندس نيكزاد را هم رسماً دعوت به مصاحبه كرده ايم و نامه نگاري لازم نيز شده است اما ايشان نيز تاكنون پاسخ مثبتي نداده اند. آنچه امروز در جلوي روي شماست پنجمين گزارش از مجموعه مصاحبه ها با مسئولان آقايان پرويز سروري و اسماعيل كوثري دو تن از نمايندگان پيشين و فعلي مجلس، درباره بافت هاي فرسوده است، كه مي خوانيد.
اسماعيل كوثري بزرگ شده بافت هاي فرسوده منطقه «دولاب» تهران است. وي از سرداران سرشناس و فرمانده لشكر 27 محمد رسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس است. بچه بسيجي هاي تهران كه امروز يا پير شده اند يا درسن ميانسالي به سر مي برند او را بخوبي مي شناسند. در انتخابات دوره هشتم مجلس شوراي اسلامي مردم تهران او را به عنوان وكيل و نماينده خود راهي مجلس كردند.
¤ ¤ ¤
كيهان: فكر مي كنيد، تناسبي ميان فرماندهي نيرو با رسيدگي به مشكلات مردم در مجلس وجود دارد؟.
كوثري: قطعا ارتباط دارد. رسيدگي به مشكلات مردم نياز به تحمل سختي ها دارد. بنابراين كساني كه در هشت سال دفاع مقدس در جنگ بودند راحت تر متوجه مشكلات مردم مي شوند چون در سختي ها بزرگ شده اند. در سختي ها مديريت كردند و با توجه به بحران ها و كمبودها توانستند مديريت كنند.
كيهان: كجا زندگي مي كنيد؟
كوثري: انتهاي پيروزي، شهرك شهيد كلاهدوز.
سوال: و قبلا؟
كوثري: قبلا، خانه مادرم در محله دولاب بودم. بعد از پايان جنگ به شهيد كلاهدوز آمده ايم.
كيهان: محله مادرتان هم در بافت هاي فرسوده قرار دارد؟.
كوثري: بله، الي ماشاالله.
كيهان: سؤالاتي كه بنده بنا دارم از شما بپرسم صرفاً از نگاه خبرنگاري و مطالباتي است كه موكلين تان در اين بافت ها دارند. بنابراين با عنايت به اينكه اين مناطق هم اكنون در يك شرايط بسيار سخت روي گسل هاي زلزله قرار دارند و به تاكيد برخي اعضاي شوراي شهر متاسفانه در كانون توجهات جدي برخي مسئولان به عنوان اولويت اول قرار ندارد، مي خواستم بدانم كه نظر خودتان در رابطه با بافت هاي فرسوده چيست؟
كوثري:بنده فكر مي كنم به اين موضوع بايد به صورت ريشه اي نگاه شود كه متاسفانه نمي شود. خانه هايي كه در بافت هاي فرسوده ساخته شده از همان ابتدا بي حساب و كتاب بوده است. شهرداري هاي گذشته هيچ نظارتي بر ساخت و سازها نداشته اند حتي فروش زمين هم روي اصول خاصي نبوده است. بعد از پيروزي انقلاب هم به خاطر عدم استحكام اين ساختمان ها هيچ كدام از دولت ها و شهرداري ها سياست مدوني را براي حل معضل موجود طراحي نكرده اند. زمان كرباسچي تيمي از ژاپن آمد و وضعيت تهران و ري و گسل هايي كه در تهران وجود دارد را دقيقاً بررسي كرد و در نهايت نتيجه گيري شد كه اگر يك زلزله خداي نكرده در حد هفت هشت ريشتر بيايد يك رقم خيلي بالايي تلفات مي گيرد. از همان موقع مسئولان به فكر افتادند كه تجديد نظري روي بافت هاي فرسوده داشته باشند. لذا اين كار صورت گرفت.
كيهان: براساس تحقيقات ميداني و گفت وگوهايي كه با اهالي، معتمدين و برخي از اعضاي شوراياري محل بافت هاي فرسوده اتابك- مينايي صورت گرفته است و از همه مهم تر به اذعان بسياري از اعضاي شوراي اسلامي تهران در جلسات علني شورا و در مصاحبه ها سوءمديريت در بافت هاي فرسوده اتابك- مينايي محرز شده است و نيازي به زوم كردن ما نبوده والا بافت هاي فرسوده سيروس، امام حسين(ع)، سرآسياب دولاب، عودلاجان و... هم با همين مشكلات دست و پنجه نرم مي كنند و به نظر مي رسد، كار خاص منسجمي در آنجاها هم صورت نگرفته است؟ اگر صورت گرفته است بفرماييد؟
كوثري: فلسفه اصلي بازسازي بافت هاي فرسوده از ابتدا بر اين اصل استوار بود كه بايد كاري كرد تا خود مردم از طرح بازسازي استقبال كنند، تجمع كنند و درمقابل دولت و شهرداري هم براي سهولت بخشيدن در كارها در باقي مراحل وام ها و امتيازات خوبي در طبقات بدهند تا براي مالكين باصرفه باشد. اما اين اتفاق نيفتاد و اهالي هم احساس كردند كه با اين كار متضرر مي شوند و محل درآمدي را كه از كنار اين خانه هاي كوچك عايدشان مي شد از دست خواهند داد كه البته در اين خصوص تا حدودي حق به جانب آنهاست. من خودم شخصا با بچه هاي محل به محله اتابك سرزده ام. در خانه هاي 25متري سه خانواده، دركنار هم زندگي مي كنند. هر خانواده در يك اتاق. اگر شما يك خانه 50 متري هم به او بدهي ناراحت مي شود چون در اين خانه نه تنها خودش زندگي مي كند بلكه از دو خانواده هم اجاره مي گيرد، يك ممر درآمدي برايش شده است. اما به نظر من با يك برخورد خوب و مديريت قوي مي شود اين مشكل را هم حل كرد. اما اگر بگوييم همين است و لاغير خب معلوم است كه اهالي هم موضع خواهند گرفت.
كيهان: مثلا چه جور مديريتي؟
كوثري: مديريتي كه منافع شخصي و جمعي در آن دخالت نداشته باشد. نمونه اش راضي كردن ناراضيان مناطق فرسوده ضلع جنوب شرقي مجلس براي پيشبرد طرح توسعه مجلس بهارستان است. همين پارسال من و آقاي بادامچيان در دوره هشتم به نمايندگي از طرف مردم و با اختياراتي كه رئيس مجلس داد جلسات متعددي حتي تا ساعت 12-11 شب با اهالي و شهرداري منطقه12 و معاون اجرايي مجلس گذاشتيم و قضيه حل شد. علت حل شدنش هم اين بود كه ما هيچ نفعي چه فردي و چه جمعي و گروهي در آن نداشتيم.
سؤال: با اين حساب شما فكر مي كنيد گره اي كه در روند بازسازي بافت ها افتاده از ابتدا بوده يا بعدها به وجود آمده است؟
كوثري: اين را نمي دانم. شما در مصاحبه ها و گزارش هاي قبلي تان گفته ايد كه نماينده هاي مجلس وقتي ديدند اوضاع بافت ها به اين شكل است بايد طرح دو فوريتي به صحن مي بردند. درحالي كه بافت هاي فرسوده خودش قانون دارد. ما حتي به شهرداري ها كه حكم مجري را دارند رفتيم و گفتيم كه اگر مشكلي دارند و نياز به قوانين ديگري دارند بگويند تا ما در خدمتشان باشيم. مجلس كار اجرايي كه نمي تواند بكند. مجلس قانون مصوب مي كند، بودجه را تعيين مي كند و درنهايت نظارت مي كند. آقاي چمران در همان اوايل كار از ما دعوت كرد تا بازديدي از منطقه داشته باشيم و از نزديك با عملكرد شهرداري در بافت هاي فرسوده آشنا شويم، به همين خاطر به آن تعداد نماينده اي كه شما در گزارش تان به آن اشاره كرديد در محل حاضر شديم و اين به آن معنا نيست كه به فكر مردم نبوديم. بله بعضي از اهالي همان موقع ناراحت بودند ما هم با آنها صحبت كرديم و اين را هم گفتيم كه بالاخره بايد يك ذره تحمل كنيد تا ببينيم چه مي شود چون هم آقاي قاليباف و هم آقاي چمران و... مي خواهند كار را خوب پيش ببرند. اما متأسفانه همان طور كه ديديم بعدش در اجرا يك مقدار به مشكل خوردند و چون از طرف ديگر بحث اتوبان امام علي(ع) پيش آمده بود لذا اولويت را به آنجا دادند.
كيهان: ولي شما نماينده مردم هستيد. شما كه نماينده شوراي شهر و شهرداري نيستيد. ميزبان شما در اين برنامه، شوراي شهر و براي بازديد از عملكرد شهرداري در بافت هاي فرسوده بود كه بعد از مدتي از اين بازديد به اتهام سوءمديريت از كار بركنار شد. اتفاقا ناراحتي مردم همزمان با بازديد شما از پروژه سازمان نوسازي همين مسئله بوده. آن ها معتقدند همان ساختمان 400 واحدي كه شما بازديد كرده ايد از اشكالات فني فراواني برخوردار است. درواقع ناراحتي مردم اين بوده كه قطار در روي ريل اصلي خود در حال حركت نبوده؟.
البته هرچه در گزارش هاي قبلي نوشته شده به نقل از اهالي و مسئولان شهري بوده و كلمه اي از خودمان نبوده.
كوثري: بله، ولي آن موقع كارها اين قدر گره نخورده بود و كارها داشت جلو مي رفت.
كيهان : بعدا كه ديديد شوراي شهر همين آقاي درويش زاده رئيس وقت سازمان نوسازي را به استيضاح كشاند و از كار بركنار كرد؟
كوثري: ما اصلا آقاي درويش زاده را هم نمي شناختيم. اشتباه شما همين جاست. بنده عرض مي كنم كه براي اين بازديد ارتباط ما با آقاي طالبيان معاون پارلماني شهرداري بود به اضافه شخص آقاي چمران. بنده الآن هم اگر آقاي درويش زاده را ببينم شايد نشناسم. در اولين جلسه اي كه با آقاي قاليباف در مجلس هشتم داشتيم ايشان آمدند و گفتند كه ما 12 كار اساسي در تهران داريم و يكي يكي آنها را شمردند. مثلا يكي از آن ها بحث ترافيك بود، ديگري بحث فاضلاب و بعدي مسئله بهشت زهرا و يكي از موارد هم مسئله بافت هاي فرسوده بود. پس براساس اين فهرستي كه ايشان آن روز ارائه كردند يكي از برنامه هايمان اين شد كه از مناطق بافت هاي فرسوده بازديدي داشته باشيم، بنابراين اينطور نبوده كه شخص آقاي درويش زاده بخواهد...در ضمن بالاخره شوراي شهر براساس وظيفه ذاتي خودش استيضاح كرده است و مديران مربوطه را هم بركنار كرده است اين كه عيبي ندارد.
كيهان: عيب كار در اينجاست كه براساس نظر مردم و به تأكيد شوراي شهر اين وسط مبالغ زيادي پول حيف و ميل شده و فرصت هاي غيرقابل جبراني از دست رفته است و آقاي پورمحمدي رئيس بازرسي كل كشور در گفت وگويي كه با بنده داشتند تاكيد كردند كه اگر شوراي شهر از همان ابتدا كارش را درست انجام مي داد نبايد فقط به اين اكتفا مي كرد كه مدير متخلف را بركنار كند بلكه بايد به اعاده حقوق از دست رفته مردم نيز اقدام مي كرد كه نكرده است. فكر نمي كنيد كه مجلس هم در اين رابطه بايد وارد عمل مي شد و شهردار را به مجلس فرا مي خواند يا به نحوي از ايشان توضيح مي خواست.
كوثري: مجلس به هيچ وجه نمي تواند شهردار را به طور مستقيم براي پاسخگويي به مجلس فراخواني كند مگر از طريق وزير كشور. يا اينكه كميسيون عمران مجلس از شهردار بخواهد كه براي اداي توضيحات در كميسيون حاضر شود. البته همان طور كه گفتم در مجمع نمايندگان تهران پي گيري هاي زيادي در اين رابطه صورت گرفته است و با آقاي قاليباف در موارد متعددي از جمله ترافيك و مترو جلسه داشتيم و اين طور نبوده كه غفلتي صورت گرفته باشد. اما اين كه ما الان بخواهيم بگوييم در رابطه با قضيه مناطق فرسوده چه شده است يا چه نشده است يا پول هايي كه مي گوييد چه شده است، مطمئن باشيد كه رسيدگي به اين موضوع كار ما و مجلس نيست. بنده قبول دارم كه اين پول ها در جاي خود هزينه نشده است و كار اشتباهي هم بوده است اما حسابرسي وظيفه ما نيست. چون شوراي شهر خودش ذي حساب دارد.
كيهان: ظاهرا اين كار صورت نگرفته است و شوراي شهر فقط به بركناري مدير رضايت داده است. آقاي بيادي عضو برجسته شوراي شهر مي گفت، تا اينجاي كار يعني بركناري مدير غيرقابل اعتماد وظيفه ما بود، اما از اين به بعد برعهده و وظيفه قوه قضائيه است.
كوثري: ببينيد! همان طور كه شما ما را در همه جا و در هر زماني وكيل مردم مي دانيد و حامي حقوق مردم بايد اعضاي شوراي شهر را هم كه با انتخاب مستقيم مردم بر سر كار آمده اند وكيل مردم بدانيد. بنده نمي خواهم بگويم كه ما خيلي خوب عمل كرده ايم اما مي خواهم تأكيد كنم كه شوراي شهر يك شوراي 15نفره كاملي است كه رئيس دارد، نايب رئيس دارد، اعضاء و كميته هاي مختلف و كميسيون هايي دارد كه مي توانستند در موقع خودش آن را بررسي كنند و همان طور كه استيضاح و بركنار كرده اند به مسائل مالي اش هم رسيدگي كنند. به هرحال بنده به عنوان يك شهروند و نماينده مجلس كه هر جمعه در بافت هاي فرسوده رفت و آمد دارم يا به مناسبت هايي در جمع بسيجيان و رزمندگان ساكن در اين مناطق سخنراني مي كنم مي توانم ادعا كنم، آن كسي كه به عنوان مجري براي اين كار گذاشته بودند، متأسفانه توان لازم براي انجام اين مسئوليت را نداشته است. البته اين پول هايي كه گرفته شده، قطعاً فقط براي بافت هاي فرسوده اتابك- مينايي نبوده است چون تهران بافت هاي فرسوده زيادي دارد.
كيهان: چرا بخش اعظم آن مربوط به اتابك مي شد . براساس آنچه شوراي شهر به آن اذعان كرده است فقط 450ميليارد تومان از طريق فروش اوراق مشاركت به دست آمده است كه قرار بود اين مبلغ صرفاً در بافت هاي فرسوده اتابك- مينايي هزينه شود. مبلغ 260ميليارد تومان هم از بانك جهاني دريافت شده است و به گفته آقاي دكتر شكيب يكي از اعضاي شوراي شهر 200ميليارد تومان هم از بانك «جهان اسلام» گرفته شده است. شايد مبالغ ديگري هم باشد و ما از آن بي خبريم و اگر زماني آقاي قاليباف به ما وقت مصاحبه بدهند قطعاً يكي از سؤالات ما، در اين رابطه خواهد بود.
كوثري: بنده اطلاعات درستي از مبالغ اعلام شده ندارم فقط مي خواستم بگويم كه مناطق فرسوده فقط اين جا نيستند. اما اين كه چه كسي يا كساني بايد پاسخگو باشند در درجه اول شهردار بايد پاسخگو باشد و بعد شوراي شهر. چون اين بودجه، بودجه دولتي نبوده است كه ما مجلسي ها در جريان ريزش آن باشيم و بخواهيم درصدد پي گيري علت ها باشيم. در آن بازديدي هم كه از منطقه داشتيم مديريت مربوطه يك گزارش اوليه اي به ما داد و در واقع مي خواستند بگويند كه ما داريم زمين ها و خانه ها را مي خريم و مي خواهيم اين ها را به صورت آپارتماني و تجاري يكپارچه سازي كنيم. حتي ماكت كار را هم به نشان دادند، ما هم خوشحال شديم.
كيهان: باتوجه به واقعيت هاي موجود در منطقه كه براي شما هم كاملاً ملموس است چه برنامه هايي در مجلس براي بهبود اوضاع وجود دارد؟
كوثري: حتماً برنامه داريم. اتفاقاً همين ديروز (حدود سه هفته پيش) با اينكه مجلس تعطيل است در جلسه مجمع نمايندگان تهران يكي از موضوعاتي كه مطرح بود همين بود. اتفاقاً همين گزارش هاي چاپ شده شما را بردم، خواندند. اگر چه همان طور كه عرض كردم بنده هم معتقد به اولويت اول بودن مسئله بافت هاي فرسوده نيستم اما درمورد اهميت موضوع دراين جلسه گفت وگو كرديم.
كيهان: اگر خداي نكرده همين الان يك زلزله 8 ريشتري بيايد باز هم همين پاسخ را خواهيد داد؟
كوثري: الان اولويت اول ما بحث گراني و بحث تورم است البته نه اينكه بافت هاي فرسوده از اولويت ها نيست، چرا هست، اما مي خواهم بگويم كه اگر اين مسائل حل شود يا از شدت بحران آن كاسته شود ما راحت تر مي توانيم به بافت هاي فرسوده بپردازيم. بنابراين ايراد به آقاي شهردار كه چرا خيابان هاي دو طبقه مي سازد ولي بافت هاي فرسوده رابه حال خود رها كرده است زياد وارد نيست، چرا كه آقاي شهردار در واقع بافت هاي فرسوده را رها نكرده است بلكه مديري گذاشته است تا كار كند اما نتوانسته است. شوراي شهر هم وي را به خاطر سوء مديريت كنار گذاشته است و حالا مدير جديدي آورده اند و گفته اند برنامه ريزي كن و دوباره كار را از سربگير. همين ديروز (روز قبل از مصاحبه) با آقاي جعفري رئيس جديد سازمان نوسازي در رابطه با برنامه هاي آينده اش صحبت مي كرديم و قول هايي به ما دادند و قرار بر اين شد كه حتما هفته آينده جلسه اي با حضور استاندار تهران و فرمانداري ها و معاونين شان داشته باشيم و هفته بعد هم جلسه ديگري درهمين رابطه با شهردار و معاونين وي برگزار كنيم حتي اگر لازم شد خودمان (مجمع نمايندگان تهران) حضوراً مي رويم آنجا و كمكشان مي كنيم.
كيهان: اين شتاب و انگيزه از طرف شماست يا بقيه نمايندگان هم با شما همراه هستند؟ يعني پشت اين مطلبي كه شما مي فرماييد يك اراده قوي وجود دارد يا صرفا يك احساس مسئوليت شخصي است؟
كوثري: هم بنده بر پيگيري اين موضوع اصرار دارم و هم بقيه نمايندگان حساس شده اند. البته نمي خواهم بگويم كار شاقي مي كنيم يا هنر مي كنيم. وظيفه ذاتي نمايندگي است. همان طور كه مردم به ما اطمينان كردند ما هم بايد با مردم صادق باشيم.
كيهان: در واقع اعضاي مجمع نمايندگان تهران قرار است ريش سفيدي كنند و مسئولين را دور هم جمع كنند تا مشكلات مربوط به بافت هاي فرسوده حل شود؟
كوثري: نه خير، ريش سفيدي نيست بلكه كاملا تشكيلاتي است. مجمع 30 عضو دارد رئيس دارد، خودم نايب رئيس هستم همه كاملا توجيه هستند. مثلا آقاي سيدمهدي هاشمي كه زماني قائم مقام وزيركشور بود نايب رئيس دوم هست، آقاي طلا كه پيش از اين فرماندار تهران بود دبير مجمع هست، ببينيد همه توجيه هستند و كاربلدند.
كيهان: اولين بازتاب بيروني آن كي خواهد بود؟
كوثري: اولين بازتابش شروع شده است. همين كه هفته بعد يك جلسه با استاندار و عواملش و هفته بعدش جلسه با شهردار و معاونين وي بگذاريم خيلي از كارها پيش مي رود. بايد ابتدا در اين جلسات مشكلات را سبك و سنگين بكنيم تا بعد بتوانيم به دنبال راه هاي چاره و درمان آن باشيم.
كيهان: شما فكر نمي كنيد كه اين فاصله ها باعث مي شود كه باز دوباره زمان كشته شود. به نظر بنده در اين گونه موارد بايد انقلابي يا مثل عمليات هاي جبهه عمل كرد. شما در شب هاي عمليات وقتي كالك عملياتي را به نيروها توجيه مي كرديد تكيه كلامتان بود كه مي گفتيد؛ بايد خودتان را تا ساعت فلان، قبل از اينكه آفتاب طلوع كند به نقطه رهايي برسانيد. بايد هم اين طور مي شد والا عمليات لو مي رفت و كلي نيرو قتل عام مي شدند و كلي... فكر نمي كنيد بافت هاي فرسوده با توجه به زلزله اي كه در راه است چنين حكمي را دارد؟
كوثري: بله قبول دارم، در ضمن ولي آنجا فقط من تصميم گيرنده بودم ولي اينجا بايد جمعيتي تصميم بگيرند.
كيهان: دغدغه من از طرح اين سؤال چيز ديگري بود. الآن خود شما با خانم بچه هايتان حاضر هستيد يك شب در بافت هاي فرسوده زندگي كنيد؟ با توجه به اينكه نمي دانيم زلزله اي كه همگي منتظرش هستيم كي خواهد آمد؟
كوثري: من خودم حاضر هستم ولي با خانواده نه. در ضمن اين موضوع را با جبهه ها مقايسه نكنيد چون اجرايش با ما نيست.
كيهان: فشار كه مي توانيد بياوريد. تصميم بگيريد، فشار بياوريد.
كوثري: فشار بله. ولي تصميم را شوراي شهر و شهرداري مي گيرند. ما هم پي گيري و نظارت مي كنيم. چون وظيفه ما همين است. كاري كه در فاصله زماني قول داده شده محقق نشود بدون آن كه در بوق و كرنا بكنيم پي گيري مي كنيم و تلاش مي كنيم كه راه را برايشان آسان كنيم. بنده به هيچ وجه مخالف آگاهي دادن نيستم اما موافق مأيوس كردن هم نيستم. مثلا اين تيتري كه در گزارش اولتان زده ايد «اتابك زخم كهنه اي در دل پايتخت» بيشتر مأيوس كننده است تا آگاهي دهنده والا بافت هاي فرسوده دروازه غار بدتر از اتابك است. من متوجه هستم كه اگر اتابك خوب مديريت شده بود قطعا شرايط امروز را نداشت. حالا آن يكي رفته اين يكي را آورده اند تا كار كند بنابراين بايد كمك شان كرد.
كيهان: حتي اگر اين اشتباه مديريتي ناشي از يك اشتباه بزرگ و استراتژيك مثلا استفاده از اتاق فكر يك وزير دوم خردادي كه آقاي درويش زاده را هم خود او معرفي كرده بود باشد چه؟ والا ما در صداقت شخص آقاي قاليباف شكي نداريم. ايشان كسي است كه در همان روز اولي كه پايش را گذاشت در بافت هاي فرسوده اتابك خطاب به اهالي گفت: من مي دانم كه پايم را گذاشته ام وسط ميدان مين و... اما وعده سه ساله اي كه ايشان به مردم داده بود به هفت سال كشيده است و متأسفانه نه تنها آن مين ها خنثي نشده بلكه مين هاي ديگري هم اضافه شده است. آقاي عبدالعلي زاده و درويش زاده اگر معجزه گر بودند در دوران حاكميت دوم خردادي ها كرامات خودشان را نشان مي دادند.
كوثري: قبول دارم. در انتخابات دوره قبل هم آقاي قاليباف اين اشتباه را كرد اما ايشان ده ها محاسن ديگر دارد. اشتباهش هم اين بود كه خيال مي كرد بايد كاري كند كه يك تعداد آراي خاكستري را جذب كند. اين اشتباهش بود. بالاخره اگر انسان به حرف هاي 124 هزار پيامبري كه خدا فرستاده است گوش مي داد ديگر با دردسرها و مشكلات امروز مواجه نمي شد. اتفاقا مشكل را خودمان ايجاد مي كنيم. به همين خاطر است كه مي گويم درست است كه به خاطر مديريت قبلي زمان از دست داده ايم اما بايد كمك كنيم كه مديريت جديد موفق باشد.
كيهان: شما قطعاً به خاطر دو دوره نمايندگي و به عنوان يك شهروند نسبت به وضعيت زندگي در بافت هاي فرسوده آشنايي كامل داشته باشيد ؟
سروري: بله، با اين فضا و نگراني هاي اهالي بافت ها كاملاً آشنا هستم. چون تحصيلاتم و كليه فعاليت هاي مبارزاتي ام در پيش از انقلاب در همين بافت ها سپري شده است.
كيهان: آقاي سروري! باتوجه به اطلاعاتي كه درباره گسل هاي تهران و پيش بيني كارشناسان درباره وقوع زلزله داريد. به نظر شما واقعاً زلزله اي در كار است؟
سروري: طبق اظهار نظر كارشناسان، وقوع زلزله حتمي است اما زمان وقوع براي هيچ كس معلوم نيست اما فعل و انفعالات زيرزميني حجت را بر همه كارشناسان و مسئولان شهري تمام كرده است. حتي برخي با اشاره به علائم علمي كه ارائه كرده اند تأكيد دارند كه به دلايل نامعلومي وقوع اين حادثه به تعويق افتاده و تأكيد دارند كه اين تأخير نگراني را مضاعف مي كند. البته نبايد اين نگراني را تنها معطوف به تهران كرد چون وضعيت بافت هاي فرسوده شهرهاي ديگر مثل شيراز و اصفهان بدتر از تهران است.
كيهان: وقتي ما مي دانيم كه وقوع يك حادثه حتمي است و بدتر از آن اينكه زمان دقيقش را هم نمي دانيم پس اين كم توجهي ها چه توجيهي مي تواند داشته باشد؟
سروري: من معتقدم كه تهران با يك سونامي پنهان مواجه است. سونامي كه غرش كنان مي آيد و تهديد بزرگي است كه فقط شامل بافت هاي فرسوده تهران نمي شود بلكه كل تهران را دربرخواهد گرفت. به نظر من آنهايي كه فكر مي كنند با وقوع زلزله فقط بافت هاي فرسوده آسيب پذير است قطعا با زواياي فاجعه اي كه در تهران رخ خواهد داد آشنا نيستند. و حال آنكه آنهايي هم كه در كاخ هاي آنچناني در شمال تهران نشسته اند در امان از خطرات و آثار اين سونامي پنهان نخواهند بود. تهران دركل به يك بافت به هم پيچيده اي مي ماند كه مثل بازي دومينو عمل مي كند.
كيهان: بنابراين اگر قرار باشد كاري صورت گيرد باز هم اولويت با بافت هاي فرسوده خواهد بود؟
سروري: همان طور كه عرض كردم اگر بافت هاي فرسوده آسيب نبينند يا كمتر آسيب ببينند طبيعي است كه امكان دسترسي به مردم بيشتر فراهم خواهد شد و از تسري خسارات به بافت هاي ديگر جلوگيري خواهد شد. ولي وقتي كه ما در بافت هاي فرسوده كوچه هاي آشتي كنان داريم و اين معضل همچنان در اين مناطق خودنمايي مي كند شما چه انتظاري از نيروهاي امدادرسان مي توانيد داشته باشيد. مثلا در شهركي مثل شهرك غرب وقتي عملياتي براي جمع و جور كردن يك حادثه ساختماني كه در يك چشم به هم زدني فرو ريخته بود چند روز طول مي كشد چه انتظاري از بافت هاي فرسوده با حدود 4000 كيلومتر مربع وسعت اتفاق بيافتد، ببينيد چه فاجعه اي مي تواند پيش بيايد. مطمئنا همه چيز به هم مي ريزد و مثل بازي دومينو به تمامي عرصه هاي ديگر سرايت مي كند.
كيهان: شما چند بار به عنوان يك مسئول و وكيل مردم به بافت هاي فرسوده سر زده ايد و پاي صحبت مردم نشسته ايد؟
سروري: به اقتضاي فعاليت هاي گروهي كه داشته و دارم روزهاي چهارشنبه بازديدي داريم از خانواده شهدا كه اتفاقا بيشتر اين ها بدون كوچك ترين ادعايي در همين بافت ها زندگي مي كنند. لذا بنده تاكنون از بافت هاي فرسوده مناطق 12، 15، 9 و 10 بازديد كرده ام و از نزديك با آن ها گفت وگو كرده ام. به خانواده شهيدي سر زده ام كه چوب سقف خانه اش بيرون زده است و هر لحظه ممكن است بر سرشان آوار شود. پدر شهيد مي گفت من امكانات خاصي ندارم كه بتوانم اين كارها را انجام دهم. بافت منطقه هم طوري نيست كه بكوبم و بسازم. اين جمله از يك پدر شهيد به اين معناست كه حمايت جدي صورت نمي گيرد. تازه ما معتقديم كه خانواده شهدا چشم و چراغ ملت هستند.
كيهان: اشكال را در كجاي كاري مي بينيد، درحالي كه همين نگاه شما به جامعه را مسئولان ديگر هم ابراز مي كنند. آن ها هم راضي نيستند كه مردم در زحمت باشند؟
سروري: بزرگ ترين مصيبت مديريتي مسئولان ما نگاه بخشي در كشور است كه البته اين مسئله در كشور غوغا مي كند و فوق العاده خطرناك هم شده است. نتيجه اين شده كه خيلي از آقايان مسئول دنبال مشكلات كلان كشور نيستند. فقط مشكلات حوزه خودشان را مشكلات كشور مي دانند! مثلا ما رفته بوديم براي بازديد از منطقه «عودلاجان» (همين اطراف چهارراه سيروس معروف تهران) كه كمتر از يك كيلومتر (هزارمتر!) با مجلس شوراي اسلامي فاصله دارد تا ببينيم مشكل مردم چيست و اعتراضشان به چيست. در اينكه مردم اين منطقه از تهراني هاي اصيل هستند شكي در آن نيست و بيشتر اهالي، خانواده شهيد و از كساني هستند كه نقش شايسته اي در پيروزي انقلاب داشتند. دستمان را گرفتند و بردند خيابان مولوي تا توجيه مان كنند. گفتند نگاه كنيد؛ آن طرف خيابان خانه متري فلان است ولي اين طرف يك چهارم آنجاست. حالا علت چه بود؟! علت وجود يك حمام قديمي در بافت بود و چون سازمان گردشگري آن را جزو آثار تاريخي مي دانست لذا دستور «فريز» كردن اين طرف منطقه را داده است و اجازه ساخت و ساز در اطراف اين حمام را از مردم سلب كرده است تا مبادا اين حمام با اين ساخت و سازها از ديده ها پنهان شود و به زعم خودشان آثار ملي خدشه دار شود!
كيهان: به خاطر يك حمام؟!
سروري: بله، به خاطر يك حمام! رفتيم، حمام را هم ديديم. حمام فعال بود و داشتند كيسه مي كشيدند! جالب اينكه حمام در زير زمين قرار دارد و اگر ساختمان دوطبقه هم در اطرافش ساخته شود باز اين حمام ديده نخواهد شد و متاسفانه با همين برداشت هاي غلط چند سال است كه مردم منطقه را اين طور بيچاره و دربه در كرده اند و جالب اينكه با اين ندانم كاري ها اختلاف قيمت هاي بي مورد راه انداخته اند، مردم را به جان هم انداخته اند و جالب تر اينكه در آخر هم همه تقصيرات را مي اندازند گردن مردم و مي گويند؛ مردم توقعشان رفته بالا و بايد فرهنگ سازي شود!! بخشي نگاه كردن يعني اين. او (سازمان گردشگري) مي گويد: «من به هر قيمتي شده بايد اين حمام را حفظ كنم، حتي به قيمت درخطر افتادن جان مردم!! » در هيچ كجاي دنيا براي حفظ آثار تاريخي با مردم اينطور برخورد نمي كنند كه ما مي كنيم. اما مسئول گردشگري ما پيشنهاد مي كند، به جاي تخريب كوچه هاي تنگ بياييد مثل ايتاليايي ها ماشين هاي كوچك و باريكي بسازيد تا رفت و آمد در اين كوچه ها آسان شود و نتيجه اينكه مبادا به اين حمام دست بزنيد!!
كيهان: با اين حساب اگر زلزله اي هم رخ دهد تجميعي بين مسئولان ايجاد نخواهد شد؟
سروري: بله، همه اينها دست به دست هم مي دهد تا هر كسي به اصطلاح خر خودش را جلو ببرد. كسي دنبال آن سونامي پنهان نيست و همه اين بحث را به شوخي گرفته اند. شما ببينيد الآن چند سال است كه ما داريم شعار مي دهيم و مي خواهيم بافت هاي فرسوده كشور را سامان دهيم. چند قدم جلو رفته ايم و تا به حال چه اقدام اساسي صورت گرفته است؟
كيهان: آقاي قاليباف از سال 84 قول بازسازي بافت هاي فرسوده اتابك را صادر كرده بود و زماني كه براي آن تعيين كرده بود سه سال بود اما اكنون در هشتمين سال اين وعده بسر مي بريم ولي...
سروري:اختلافات سياسي بين شهرداري و دولت هم مهم ترين عامل بطئي بودن حركت در بافت هاي فرسوده است. يعني به تعبيري دستگاه ها حاضر نيستند با هم كار كنند و اين به خاطر وجود تقابل آشكار پرويز سروري متولد يكي از محلات بافت هاي فرسوده منطقه13 در اطراف ميدان امام حسين(ع) است. به گفته خودش اين منطقه الان هم جزو بافت هاي فرسوده شهرداري است و هيچ كاري روي آن صورت نگرفته است. ايشان درحال حاضر در منطقه پونك زندگي مي كند.
¤ ¤ ¤
و پنهاني است كه ميان آنها وجود دارد. به نظر من مسئله بافت هاي فرسوده تهران باعث شده تا به بافت هاي ديگر هم رسيدگي نشود.
من اساسا اعتقادي به اينكه شهرداري مي تواند به تنهايي اين كار را بكند ندارم. در عرض 3سال كه هيچ، در طول 20سال هم نمي تواند. مگر اين كه همه كشور پاي كار بيايند. اين بافت ها يك وضعيتي دارند كه همه بايد بيايند، اگر يكي نيايد كار گير مي كند. به كلاف هاي سردرگمي تبديل مي شود كه بازكردن آن كار هر كسي نخواهدبود. متأسفانه در جلسات مشتركي كه شخصا درمجلس با آقايان داشتم سايه اختلافات سياسي ميان دو طرف را به وضوح مي ديدم. هر دو طرف تلاش مي كردند همديگر را محكوم كنند. انگار نه انگار كه اين وسط مردم هستند كه مثل توپ در زمين خاكي دستگاه ها در گردش هستند.
كيهان: براي بهترشدن اين وضعيت به قوانين جديد نياز داريم؟
سروري: نه خير، قانون وجود دارد، كننده ها با هم نمي سازند. بنده با تمام تأسف و صراحت عرض مي كنم تا زماني كه اين چسبندگي و پيوستگي و تعامل و همكاري مورد نياز بين دستگاه ها ايجاد نشود ما همچنان دراين زمينه دور خودمان خواهيم چرخيد و مردم هم... مثلا همين كاري كه روزنامه كيهان با تهيه اين گزارش ها به دنبال اين است كه چسبندگي و تعامل مورد نياز را ايجاد كند از باقيات الصالحات شما خواهدبود و معتقدم كه نبايد به اين تلاش ها به عنوان يك كار اداري نگاه كنيد و نبايد متوقف شويد تا نتيجه گرفته شود همه را وادار به پاسخگويي كنيد تا مسئولين توجه شان به دغدغه هاي مردم بيشتر معطوف شود و مطمئن باشيد كه آثار خوبي از اين تلاش هاي شما در كشور شكل خواهدگرفت.
كيهان: شما چرا الان به فكر اهميت اين ماجرا افتاديد مگر نمي فرماييد نبايد معضل بافت هاي فرسوده را مختص تهران كرد و اصفهان بدتر از تهران است؟ چند بار نمايندگان مجلس را متوجه اين خطر كرديد چند بار اقدام به جمع آوري امضا كرديد. ؟
سروري: اولا درخصوص اولويت اول بودن اين گونه مسائل در مجلسي كه روزانه ده ها موضوع به هنگام پيش مي آيد ترديد وجود دارد هر روز از عزل غيرمترقبه و غافلگيرانه يك وزير توسط رئيس جمهور يا آمدن يك وزير جديد گرفته تا مسائل ريزتري كه بايد درخصوص كل آن ها دريك روز تصميم گيري شود در مجلس مطرح مي شود، آيا شما مي توانيد اين گونه مسائل را بگذاريد براي روز ديگر و...؟
كيهان: پس نقش شوراي شهر را چگونه مي بينيد؟
سروري: شوراي شهر كه وظيفه اصلي اش است. اما در ايجاد تفاهم مشترك ميان مسئولان كشور، مجلس بهتر از شوراي شهر مي تواند عمل كند آن طور كه مجلس مي تواند وزيركشور، شهردار و حتي استاندار را پاي كار بياورد شايد شوراي شهر نتواند. والا اين كار از وظايف ذاتي شوراي شهر است. مثلا ما در حمل و نقل هم اين مشكل را داشتيم و اختلافات ميان دولت و شهرداري خيلي هم جدي بود اما ديديم كه استمرار اين جلسات خيلي موثر واقع شد به طوري كه سرعتمان در توسعه مترو بسيار زياد است و به راحتي مي توانيم ادعا كنيم كه دردنيا جزو كشورهايي هستيم كه پيشرفت كارمان به بالاي 15كيلومتر درسال رسيده است و حال آنكه پيش از اين 5/2 كيلومتر درسال بود.
كيهان: در رابطه با بافت هاي فرسوده هر چه زمان از دست مي رود معضل فرهنگي هم به شكل خطرناك تري به معضلات ديگر اضافه مي شود در اين رابطه چه نظري داريد؟
سروري: بله ،صد در صد بافت هاي فرسوده كشورمان حساس ترين بافت هاي فرهنگي كشور را تشكيل مي دهند و اصيل ترين و وفادارترين نيروها و سرمايه هاي انقلابي ما دراين بافت ها زندگي مي كنند و شرايطي كه امروز در اين بافت ها رقم خورده، آنها را درمعرض بزرگ ترين تهاجم فرهنگي قرار داده است و هم خودشان را تهديد مي كند و هم فرزندانشان را! ما درحال يك دگرديسي فرهنگي و استحاله فرهنگي در منطقه هستيم كه اگر به دادش نرسيم سرمايه هاي ارزشي خود را از دست خواهيم داد. اين يعني اينكه يك زلزله ضد فرهنگي ضد ارزشي با ريشترهاي بالا منطقه را هر روز درحال تكان دادن است و درحال در نورديدن كل تهران است اما مسئولين ما از آن غافل هستند.
كيهان: تجربه ثابت كرده كه هر موقع رهبري نظام به يك موضوعي حساسيت نشان مي دهند يا يك موضوعي را شخصا پي گيري مي كنند اولين نهادي كه شاخك هايش حساس مي شود مجلس است. بازرسي كل كشور در همان دوران به دستور رهبري بازرس ويژه اي را براي پي گيري موضوع به بافت هاي فرسوده اتابك مي فرستد كه نتيجه آن بيش از 600 صفحه گزارش و اسناد مي شود آيا اين موضوع نبايد نمايندگان مجلس را به واكنش جدي تر و فراخواني مسئولان شهري براي پاسخگويي وادار مي كرد؟!
سروري: اتفاقا مجلس كارش را درست انجام داده است. ببينيد شما جواب خودتان را مي دهيد. قرار نيست روي يك موضوع 500 دستگاه كار كنند. وقتي سازمان بازرسي كل كشور روي يك موضوعي كار مي كند. معنا ندارد كه من هم دوباره همان كار را تكرار كنم مگر منابع ما چقدر است؟!
كيهان: بله، اما در برخي مواقع و در برخي موضوعات فرق مي كند. اگر نظارت شوراي شهر كافي بود نيازي به نظارت سازمان بازرسي و تهيه گزارش 600صفحه اي نبود، اما مي بينيد كه شد.
سروري: آقاي درويش زاده را چه زماني كنار گذاشتند؟
كيهان: حدود سال90
سروري: اگر چه من آن موقع در مجلس نبودم ولي هنوز نسبت به موضوع قانع نشده ام و هنوز معتقدم كه ما نبايد كارهاي موازي بكنيم. ما قبلا بايد آن گزارش 600صفحه اي را از سازمان بازرسي مي گرفتيم.
بنابراين من الان هم اگر در مجلس بودم نظر شما را جلو نمي بردم. يعني 8ماه وقت مجمع نمايندگان و مجلس را بگيرم تا ببينم 260ميليارد تومان چه شد يا 450ميليارد تومان كجا رفت؟!
كيهان: اهالي بافت هاي فرسوده اتابك بعد از آنكه نتوانسته بودند نتيجه مورد انتظارشان را بازديد گروه 12 نفره شما نمايندگان بگيرند متوسل مي شوند به رئيس جمهور و از آقاي احمدي نژاد دعوت مي كنند . نتيجه اين مي شود كه رئيس جمهور نيز كمك ها را منوط به مشخص شدن تكليف پول هايي مي كند كه بابت بافت هاي فرسوده دريافت شده و در جاي خودش هزينه نشده است. به نظر شما با اين اوصاف همكاري مشترك و عزم عمومي ميسر خواهد شد؟!
سروري: نه خير، به نظر من اينها فرافكني است و از زير بار مسئوليت در رفتن است. منظورم صرفاً رئيس جمهور نيست. منظور بنده همه كساني هستند كه اين گونه استدلال مي كنند. وقتي مسئولي بخواهد پاسخگو نباشد بلد است چگونه بيندازد گردن اين و آن. من از آقاي استاندار سؤال مي كنم كه در اين مدت چند نامه درباره بافت هاي فرسوده به ما مجلسي ها فرستاده و از ما خواسته است كه در خصوص بافت هاي فرسوده كاري بكنيم. حتي يك نامه هم براي ما نزده اند.
به همين خاطر معتقدم كه اگر اين عزم مشترك به وجود نيايد و ما همچنان در گذشته سير كنيم كارها بدتر خواهد شد و بيشتر گره خواهد خورد. اگرچه منكر اين نيستم كه گذشته هم بايد پي گيري شود و با هر كسي كه تخلف كرده است بايد برخورد شود.
كيهان: شما مسكن مهر را در اين رابطه چگونه مي بينيد؟
سروري: اقدامات مثبت مسكن مهر واقعاً قابل تقدير است. اما به نظر من در تهران خوب و درست عمل نكرده است. يكي از فلسفه هاي مسكن مهر به كار گرفته شدن اين ظرفيت ها در بافت هاي فرسوده بود كه اتفاق نيفتاد. طبق ماده 192 برنامه توسعه، وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري موظفند كه هر سال حداقل ده درصد از بافت هاي فرسوده شهري را احيا و بازسازي كنند. اما اين اتفاق نيفتاده است كه اگر مي افتاد تهران الان بهشت برين بود. اين اتفاق نه در تهران بلكه در هيچ جاي كشور نيفتاده است.
كيهان: يكي از معتمدين و عضو شوراياري محل اتابك مي گفت آن قدر مردم را دواندند كه خسته و نااميدشان كردند فكر نمي كنيد با اين اوصاف بايد دوباره اعتمادسازي شود.
سروري: بله، رغبت براي دست زدن به ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده زير سوال رفته است و قبل از هر چيزي بايد دوباره اعتمادسازي شود تا مردم واقعاً باور كنند كه مي خواهد كاري انجام گيرد و همه اينها برمي گردد به اين كه بين دولت و شهرداري تعامل ايجاد شود. اعتمادسازي هم به اين است كه براي شروع كار، تمامي كساني را كه الان در بافت هاي فرسوده در انتظار به سر مي برند در حداقل ترين زمان ممكن حمايت و پشتيباني كنيم و مشكلاتشان را حل كنيم و همزمان بقيه را هم با تبليغات صحيح دعوت به همكاري كنيم.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14