(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 مرداد 1391 - شماره 20276

با اجراي طرح خوداتكايي
 75 هزار تن به توليد گوشت قرمز استان تهران اضافه مي شود
استانداري تهران اعلام كرد
توزيع گوشت ارزان از امروز
بازار؛ قطب تاريخي و تفريحي پايتخت مي شود
در سايه سكوت بانك مركزي صرافي ها بازار ارز را آشفته كردند
مكان ساخت 4 هزار واحد مسكوني قسطي تهران تعيين شد
كوتاه اقتصادي
مديرعامل بانك تجارت: سهم ارز مرجع در واردات به حداقل مي رسد
معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور:
حذف اضافه كار كارمندان دولت شايعه است
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس:
وقفه و تاخير در اجراي فاز دوم هدفمندي به زيان اقتصاد ملي است
براي تأمين مالي پروژه هاي نفتي صورت مي گيرد
انتشار اوراق سلف موازي با سود بالاي 20 درصد
بهره برداري از 3 هزار و 560 پروژه گازرساني در هفته دولت
سازمان اطلاعات مركزي آمريكا اعلام كرد
رتبه 2 خاورميانه ايران در ذخاير ارز و طلا


با اجراي طرح خوداتكايي

75 هزار تن به توليد گوشت قرمز استان تهران اضافه مي شود

رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران گفت: با اجراي طرح خوداتكايي گوشت قرمز طي چهار سال، 75 هزار تن به ظرفيت توليد استان تهران اضافه مي شود.
سيدمحمد موسوي در نشستي خبري اظهار داشت: نياز استان تهران به گوشت قرمز سالانه 150 هزار تن است كه در حال حاضر 50 درصد آن در خود استان تامين مي شود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران اظهار داشت: با اجراي طرح خوداتكايي گوشت قرمز، 75 هزار تن به توليد گوشت قرمز استان تهران اضافه خواهد شد.
وي در تشريح جزئيات اين طرح اظهار داشت: با اجراي اين طرح 700 هزار راس به تعداد دام هاي كنوني استان اضافه شده و در مجموع به يك ميليون و 760 هزار راس خواهد رسيد.
وي همچنين اضافه كرد: در اين طرح قصد داريم واحدهاي نيمه فعال و غيرفعال را صددرصد فعال كنيم و به دنبال ايجاد دامداري هاي جديد نيستيم.
موسوي گفت: در حال حاضر 63 درصد دامداري هاي فعال اين استان با ظرفيت 75 الي 80 درصد فعاليت مي كند همچنين 7 درصد دامداري ها نيمه فعال و 33 درصد غيرفعال هستند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران همچنين تصريح كرد: امسال در سال اول اجراي طرح خوداتكايي توليد گوشت قرمز هزار واحد پرواربندي نيمه فعال و غيرفعال استان، فعال مي شود و صدهزار راس به ظرفيت كنوني اضافه خواهد شد.
موسوي با بيان اينكه بررسي ها نشان مي دهد از آذر89 تا اسفند سال گذشته 23 درصد به قيمت گوشت قرمز اضافه شده كه تنها 3/2 درصد آن مربوط به توليدكننده است، گفت: در سيستم بازار حاضر حداقل قيمت براي توليدكننده پرداخت مي شود و مصرف كننده هم حداكثر قيمت را مي پردازد.
وي ادامه داد: براي رفع اين مشكل و ساماندهي واسطه ها اتحاديه هاي توليدي و توزيعي را با همديگر لينك كرديم و تفاهم نامه اي بين آنها مبادله شد.
موسوي گفت: براساس اين تفاهم نامه، گوشت گاو زنده 40 درصد قيمت روز يك كيلوگرم آن در بازار و همچنين گوسفند زنده 45 درصد قيمت يك كيلوگرم لاشه آن در بازار خريداري خواهد شد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان تهران همچنين از اجراي طرح راه اندازي صندوق هاي حمايت از بخش كشاورزي در تمام شهرستان هاي استان خبر داد و گفت: سال گذشته صندوق حمايت از بخش كشاورزي استاني با 117 عضو تعاوني اتحاديه و غيره توانست با 50 ميليارد تومان تسهيلات به كشاورزان ارائه كند.
وي ادامه داد: در حال حاضر طرح اجراي صندوق هاي حمايت از بخش كشاورزي در همه شهرستان ها را در دستور كار قرار داريم.
موسوي نقش صندوق هاي حمايت از بخش كشاورزي را به دليل اينكه توسط خود كشاورزان مديريت مي شوند مهم دانست و گفت: 2561 ميليارد تومان تسهيلات با سود 7 درصد براي پشتيباني از ايجاد واحدهاي توليدي جديد و اشتغال زا در راستاي طرح توسعه كشاورزي هم در اختيار داريم كه با عامليت بانك كشاورزي پرداخت مي شود.
اين مقام مسئول با ارائه آمارهاي توليد مرغ از رشد 7 درصدي توليد در كشور و همچنين 4/9 درصدي در تهران خبر داد و دليل اصلي گراني اخير مرغ را به عدم اجراي ذخيره سازي مرتبط دانست.وي همچنين گفت: در زمينه توليد علوفه نيز تا 85 درصد در داخل توليد مي شود و نيازهاي مقطعي به دليل عدم مديريت توزيع و ذخيره سازي نامناسب است.
 


استانداري تهران اعلام كرد

توزيع گوشت ارزان از امروز

معاون برنامه ريزي استانداري تهران از توزيع گوشت ارزان قيمت از امروز (سه شنبه) در تهران خبر داد.
نعمت الله تركي گفت: شركت دام استان تهران قراردادي را با استان سيستان و بلوچستان به امضاء رسانده است كه بزودي مشكل توزيع گوشت برطرف مي شود.
تركي گفت: روزانه ما بين 400 تا 450 تن گوشت در استان تهران مصرف داريم كه حداقل 150 تن كسري در اين زمينه وجود دارد كه اين كسري نيز با تفاهمنامه اي كه بسته شده است، مرتفع خواهد شد.
وي بيان داشت: از روز سه شنبه گوشت گوساله با قيمت 14 هزار تومان و گوشت گوسفندي مخلوط با مبلغ 17 هزار تومان در سطح استان تهران توزيع خواهد شد و با افرادي كه بيشتر از اين رقم گوشت بفروشند برخورد مي شود.
تركي در ادامه درخصوص فروش گوشت گوسفند و گوساله در فروشگاه هاي زنجيره اي خاطرنشان كرد: در اين فروشگاه ها نيز گوشت با قيمت بالا و گران عرضه مي شود كه ما دستور پيگيري در اين خصوص را نيز داده ايم.
معاون برنامه ريزي استاندار تهران ادامه داد: با تفاهمنامه اي كه پشتيباني دام استان تهران منعقد كرده است، مشكلي درخصوص توزيع گوشت گوسفند و گوساله در سطح استان تهران نيست.
وي سپس به موضوع مرغ اشاره كرد و گفت: براساس گزارش هاي جهاد كشاورزي، روزانه 200 تن مرغ در تهران توليد مي شود كه قرار بر اين شده كه حوزه جهاد كشاورزي بحث توليدكنندگان را پيگيري و در اين خصوص تفاهمنامه اي را با توليدكننده و شركت پشتيبان امضا كند.
تركي افزود: بر اين اساس قرار شد كه سويا با نرخ 1100 تومان و ذرت نيز به نرخ روز تحويل توليدكننده شود و در اين راستا بنا داريم دست واسطه گران را كوتاه كنيم.
معاون برنامه ريزي استاندار تهران ادامه داد: قرار بر اين است كه مرغ به قيمت 5200 تومان در سطح استان تهران عرضه شود و چنانچه در آينده نيز مرغ ارزان شود ستاد تنظيم بازار مرغ را به مبلغ 5200 تومان از توليدكننده خواهد خريد.
وي اضافه كرد: قرار است مرغ از استانهاي همجوار از جمله گيلان، مازندران، ايلام وارد استان تهران شود و از اين پس توزيع مرغ به روال گذشته خود برمي گردد.
تركي بيان داشت: بزودي حدود 20 هزار تن مرغ وارداتي از كشور تركيه و 8 هزار تن مرغ منجمد از كشور برزيل وارد كشور خواهد شد و سهم استان تهران نيز مشخص شده است.
معاون برنامه ريزي استاندار تهران افزود: در حال حاضر در استان تهران روزانه 2 هزار تن مرغ در حال ذخيره سازي است و پيش بيني مي شود تا پايان ماه مبارك رمضان مشكلي درخصوص عرضه و توليد گوشت مرغ نداشته باشيم و به آرامش نسبي برسيم.
تركي تاكيد كرد: براساس گزارش هاي دريافتي تخلفات نسبت به گذشته كاهش پيدا كرده است ضمن اين كه بازرسي هاي ما با توجه به قيمت هاي اعلام شده افزايش داشته است همچنين تيم بازرسي نيز از سوي اصناف در اين بخش فعال است.
وي افزود: از ابتداي ماه مبارك رمضان و با بازرسي هاي صورت گرفته 3 مورد پلمب مغازه داشته ايم كه دو مورد آن در ميدان بهمن و يك مورد آن در سطح شهر درخصوص عرضه مرغ بوده است كه گرانفروشي كرده اند.
 


بازار؛ قطب تاريخي و تفريحي پايتخت مي شود

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: محدوده بازار و محورهاي اطراف آن در حال تبديل شدن به قطب تاريخي و در عين حال تفريحي تهران است.
سيدجعفر تشكري هاشمي افزود: نگاه مديريت شهري به محدوده بازار و به طور كلي به هسته تاريخي پايتخت دو رويكرد «حمل و نقلي» و «اجتماعي و فرهنگي» داشته كه اين دو رويكرد همسو با هم و در جهت هم افزايي مجموعه برنامه هاي پيش بيني شده در اين محدوده گام برداشته است.
وي با اشاره به اين كه در ابتدا با ايجاد پياده راه در محدوده بازار و ممانعت از ورود موتورسيكلت ها به اين محدوده مخالفت هايي شد، اظهار كرد: اكنون نه تنها مردم بلكه كسبه بازار از ادامه اين پروژه استقبال مي كنند، چرا كه مديريت شهري در قالب اين طرح ضمن ارج نهادن به عابران پياده، آرامش و امنيت را به قطب اقتصادي پايتخت بازگردانده است.
تشكري هاشمي با بيان اين كه محدوده تاريخي بازار با قدمت چند صد ساله در واقع هويت پايتخت است، تصريح كرد: با پياده راه سازي در محدوده بازار ، اين محدوده از فضايي مملو از انواع آلودگي هاي زيست محيطي و آسيب هاي اجتماعي به مكاني تبديل شده كه مردم با قدم زدن در اين محدوده به تاريخ و فرهنگ خود افتخار مي كنند.
وي با تاكيد بر اين كه در شهرهاي توسعه يافته از سويي به هسته مركزي شهر توجه بيشتري مي شود و از سوي ديگر محدوده تاريخي شهر مورد توجه ويژه قرار مي گيرد، اضافه كرد: امتياز تهران اين است كه هسته مركزي و محدوده تاريخي شهر هر دو يكي هستند و همين موضوع باعث حفظ و تقويت پيوستگي اجتماعي و اقتصادي و همبستگي فرهنگي و تاريخي شهر مي شود.
تشكري هاشمي با اعلام اين كه در حال حاضر با ايجاد پياده راه از يك سو و احياي فضاي تفريحي و گردشگري از سوي ديگر روح زندگي به كالبد محدوده تاريخي پايتخت دميده شده، افزود: فراموش نكنيم تا چند سال پيش شرايط در اين محدوده به حدي بغرنج شده بود كه ديگر نه تنها گردشگران بلكه مردم عادي نيز كمتر اين محدوده را به عنوان يكي از گزينه هاي گردش و خريد انتخاب مي كردند.
معاون شهردار تهران در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر راه اندازي قطار تفريحي يا همان واگن هاي چرخ لاستيكي به همراه مسيرهاي دوچرخه سواري و درشكه سواري موجب افزايش ميل و رغبت شهروندان براي سفر به قطب اقتصادي پايتخت كه در عين حال به قطب تاريخي و تفريحي تهران نيز تبديل گرديده، شده است.
 


در سايه سكوت بانك مركزي صرافي ها بازار ارز را آشفته كردند

اكثر صرافي هاي تهران ديروز در اقدامي سؤال برانگيز با حذف قيمت دلار از تابلوي صرافي خود بازار ارز را متشنج كردند.
به گزارش مهر اين اقدام صرافي ها باعث آشفتگي قيمت انواع ارز شد تا حدي كه قيمت ها به طور دائم تغيير مي كرد.
به طور مثال دلار صبح ديروز 2050تومان بود اما ظهر به 2200 تومان رسيد و بعدازظهر تا 2140 تومان پايين آمد همچنين نرخ يورو در بازار 2600 تومان و هر پوند نيز 3200 تومان شد.
اين تغييرات ناگهاني و اقدام صرافي ها در حالي صورت گرفت كه بانك مركزي و خصوصاً بخش نظارتي آن هيچ واكنشي نسبت به وقايع مذكور نشان نداد.
كيهان: خبرنگار ما نيز ديروز تلاش كرد تا با مسئولان بخش هاي مختلف بانك مركزي به ويژه اداره نظارت بر صرافي ها گفت وگو كند اما عليرغم تماس هاي مكرر موفق به مصاحبه با آنان نشد. خاطرنشان مي شود بانك مركزي اخيراً از تغيير قيمت ارز مرجع 1226 توماني خبر داده است.
 


مكان ساخت 4 هزار واحد مسكوني قسطي تهران تعيين شد

مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران گفت: مشخصات، مكان و متراژ 4 هزار مسكن قسطي در پروژه دوم مسكن قسطي تهران تعيين و در حال حاضر در مرحله تهيه نقشه و نقشه برداري است.
تقي رضايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: مكان ساخت 4 هزار مسكن قسطي تهران در منطقه 22 واقع در آتي شهر است.
وي با بيان اينكه پيمانكار اين پروژه 4 هزار واحدي نيز مشخص شده و طي يك هفته آينده مستقر مي شود گفت: اين واحدها به دليل اينكه در همجواري پروژه هاي با طبقات بالا احداث خواهد شد 15 طبقه و در متراژهاي يك خوابه، دوخوابه و سه خوابه خواهد بود.
رضايي تأكيد كرد: رويكرد ما در پروژه مسكن قسطي تهران رويكردي عادلانه است بنابراين تمام تلاش ما اين است كه مردم شهر تهران از پروژه تهرانسر و پروژه منطقه 22 تهران به طور كامل مطلع شوند.
رضايي در پاسخ به اين سؤال كه قيمت مسكن و اجاره بها در تهران از ابتداي امسال تاكنون چه ميزان رشد داشته، گفت: مطمئناً تورم در بخش زمين، مسكن و اجاره بها كمتر از متوسط تورم كشوري است و آمارهايي كه بانك مركزي داده است اين را تأييد مي كند.
وي افزود: سياست هاي مكمل دولت در بخش مسكن در كنار افتتاح 35 هزار واحد مسكوني در استان تهران، اعمال طرح تعزيرات و بلوك بندي مطمئناً در كاهش سوداگري و كنترل بازار مسكن تأثير بسزايي داشته است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ وزير صنعت، معدن و تجارت از موافقت بانك مركزي با حل مشكل سرمايه در گردش واحدهاي توليدي خبر داد. مهدي غضنفري گفت: در توافق بانك مركزي و خودروسازها مقرر شد بخشي از سهام متعلق به شركت هاي خودروساز در قالب وثيقه و يا براي فروش در اختيار بانك مركزي و يا بانك هاي عامل قرار گيرد و مصوبه كارگروه حمايت از توليد در مورد وام سرمايه در گردش خودروسازها اجرايي شود. وي افزود: براساس اين مصوبه، بخش بزرگي از اين تسهيلات براي تسويه مطالبات قطعه سازان به آنان تعلق مي گيرد. غضنفري افزود: با افزايش نرخ ارز و مشكلات مربوط به نقل و انتقال آن، متاسفانه در صورت هرگونه بي توجهي مشكل سرمايه در گردش به يك مسئله حاد و فراگير تبديل مي شود، به همين دليل در توافق بانك مركزي و وزارت اقتصاد قرار شد از يك سو سقف اعتبارات شركت هاي توليدي افزايش يابد و از سوي ديگر منابع جديدي از سوي بانك هاي عامل و صندوق توسعه ملي به اين امر اختصاص يابد.
¤ بهروز عليشيري معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با ارسال متن رسمي از تلاش ها، فعاليت ها و خدمات رسانه هاي كشور براي پوشش مناسب خبري گزارش جهاني سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال 2012 و همچنين بازتاب دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در جذب سرمايه گذاري خارجي تقدير و تجليل كرد. به گزارش روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران، پس از بررسي نحوه و كيفيت بازتاب خبري همايش گزارش جهاني سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال 2012 رسانه هاي كشور براساس شاخص هايي نظير صفحه بندي و نوع چيدمان خبر، حجم مطالب، تعداد دفعات پوشش و رويكردهاي خبري، ارزيابي و در اولويت نخست و بعدي تقسيم بندي گرديدند.
¤ اكونوميست در تازه ترين پيش بيني خود از افزايش 301 ميليارد دلاري توليد ناخالص داخلي ايران تا سال 1395 خبر مي دهد. واحد اطلاعات اكونوميست در گزارش ماه ژوئن 2012 خود اعلام كرده است كه توليد ناخالص داخلي ايران از 435 ميليارد و 300 ميليون دلار در سال گذشته به 472 ميليارد و 200 ميليون دلار در سال جاري خواهد رسيد كه 36 ميليارد و 900 ميليون دلار افزايش نشان مي دهد. آمارها حاكي از آن هستند كه سال آينده توليد ناخالص داخلي كشور معادل 542 ميليارد و 900 ميليون دلار خواهد بود كه از افزايش 70 ميليارد و 700 ميليون دلاري برخوردار است.
¤ بانك پاسارگاد، از ورزشكاران جمهوري اسلامي ايران كه در مسابقات المپيك 2012 موفق به كسب مدال شوند قدرداني خواهد كرد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، اين بانك ضمن تبريك به مناسبت درخشش كم نظير حميد سوريان، قهرمان ارزنده كشتي و كسب مدال طلاي مسابقات المپيك، درنظر دارد از قهرمانان كشور عزيزمان كه در مسابقات المپيك 2012 موفق به كسب مدال شوند، با اهداي سهام اين بانك قدرداني كند.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 16 ميليون اوراق بهادار به 129ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي هفت ميليون و644 هزار سهم با نرخ يك هزار و399 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي 104سهم و قيمت پاياني 10هزار و 84 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3280 الي 3282، 5560 الي 5563، 5557، 5558، 5580، 5581، 5589، 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 2270 الي 2275، 2205 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 3420، 3418، 3440 الي 3449 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ سخنگوي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت با اشاره به ارسال نامه هايي از سوي رويانيان به وزارت صنعت گفت: يكي از اين موارد مربوط به وضع عوارض 70درصدي بر واردات تجهيزات CNG بوده است. حسين هاشمي اظهار داشت: خودروسازان كه بازار اصلي تجهيزات CNG محسوب مي شوند به قدر كافي از توليدكنندگان اين تجهيزات حمايت نمي كنند و اين تجهيزات را از خارج وارد مي كنند در حالي كه مشابه آن يا تجهيزاتي با كيفيت بالاتر در داخل توليد مي شود.
 


مديرعامل بانك تجارت: سهم ارز مرجع در واردات به حداقل مي رسد

نرخ ارز مرجع پس از تغيير قيمت حدود 1500 تا 1600 تومان مي شود و اين امر سبب خواهد شد تا سهم ارز مرجع از واردات به حداقل ممكن رسيده و تنها جنبه حمايتي داشته باشد.
محمدرضا رنجبر فلاح مديرعامل بانك تجارت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار ايرنا مبني بر اينكه نرخ مناسب براي ارز مرجع چه رقمي است، افزود: قرار است عرضه و تقاضا قيمت ارز مرجع را تعيين كند و اگر اين امر محقق شود ميزان واردات به دليل گران شدن نرخ ارز مرجع كاهش مي يابد و انگيزه هاي صادرات كالا افزايش مي يابد.
وي ادامه داد: نرخ كنوني ارز مرجع (1226 تومان) با قيمت تعادلي ارز فاصله زيادي دارد و اين نرخ تنها براي اين امر در نظر گرفته شده است تا كالاهاي ضروري ارزان تر به دست مصرف كننده برسد و مابقي كالاها بايد با ارز با نرخ تعادلي وارد كشور شود.
رنجبر فلاح در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص وضعيت نرخ ارز در بازار آزاد با راه اندازي بورس ارز نيز گفت: با راه اندازي اين بازار موازي، قيمت ارز در بازار آزاد وابسته به عمق بورس ارز و تعداد عرضه كنندگان ارز در آن خواهد بود.
به گفته وي، اگر صادركنندگان ارز اين امكان را داشته باشند كه بتوانند ارز را با قيمت بالا بفروشند، نرخ بازار آزاد كاهش نخواهد يافت و به همين دليل قرار است ضوابط و مقرراتي براي مكلف كردن صادركنندگان براي انجام مبادلات در اين بازار تهيه و تدوين شود.
رنجبر فلاح تاكيد كرد: اگر بورس ارز عمق مناسبي پيدا كند، ثبات نرخ ارز در بازار آزاد نيز تضمين مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد با راه اندازي بورس ارز شرايط به سمت واقعيت هاي اقتصادي و رفتار آزادانه فعالان اقتصادي پيش رود و نرخ تعادلي در بورس ارز شكل گيرد.
مديرعامل بانك تجارت خاطرنشان كرد: اگر اين بورس همانند بورس اوراق بهادار عمق يابد، شرايط باثبات ارزي و اقتصادي در كشور ايجاد مي شود.
به گفته رنجبر فلاح، بانك مركزي تاكنون و قبل از راه اندازي اين بورس همواره تامين كننده ارز كشور بوده اما با شرايط جديد بخش خصوصي و صادركنندگان هم سهم بالايي در عرضه ارز بعهده خواهند داشت و به طور طبيعي بايد ارز خود را به فروش برسانند و در مقابل خريداران نيز ارز مورد نياز خود را از اين بازار تامين و تهيه كنند.
وي ادامه داد: اگر گواهي هاي ارزي با نرخ هاي توافقي و تعادلي معامله شوند به شرايط تعادلي و رقابتي در بازار ارز خواهيم رسيد.
رنجبر فلاح با بيان اينكه در تمام دنيا مردم و بنگاه ها عرضه كننده ارز هستند و دولت ها نقشي در اين امر ندارند، گفت: دولت: در ايران به دليل اهميت صادرات نفت عرضه كننده ارز بوده است، اما در ساير كشورها توليدكنندگان و بخش خصوصي ارز را عرضه مي كنند.
مديرعامل بانك تجارت تاكيد كرد: همواره در سال هاي گذشته به بالا بودن سهم دولت در اقتصاد و درآمدهاي ارزي انتقاد مي شد، اما اين مشكل با راه اندازي بورس ارز كاهش مي يابد و بخش خصوصي نيز به جايگاه واقعي خود در اقتصاد خواهد رسيد.
 


معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور:

حذف اضافه كار كارمندان دولت شايعه است

معاون حقوقي معاونت سرمايه انساني رئيس جمهور حذف اضافه كار كارمندان دولت را تكذيب كرد.
عبدالعلي تاجي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: حذف اضافه كار كارمندان شايعه اي بيش نيست.
وي با انتقاد از شيوه اطلاع رساني برخي رسانه ها افزود: انتشار اخبار بي پايه و اساس، جز ايجاد التهاب در جامعه تاثير ديگري ندارد.
وي افزود: از ابتداي سال تاكنون كارمندان دولت براساس روال قانوني اضافه كار دريافت كرده اند و بعيد مي دانم كه اضافه كار كارمندان به كلي حذف شود.
معاون حقوقي، امور مجلس و استان هاي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور گفت: پرداخت اضافه كار، منوط به تشخيص مسئول دستگاه و نياز دستگاه به كار بيشتر، در خارج از وقت اداري است.
گفتني است كه دولت امسال نه تنها اضافه كار كارمندان را كاهش نداده بلكه محدوديت پرداخت اضافه كار را نيز كه طي دو سال گذشته اعمال مي شد، برداشت.
عبدالعلي تاجي همچنين در گفت وگو با ايسنا درباره تصويب يك فوريت طرح ساماندهي نحوه استخدام در ادارات، نهادها و مراكز وابسته به دولت و نيمه دولتي در مجلس شوراي اسلامي، اظهار كرد: اين طرح همه دستگاه هاي اجرايي و بنگاه هايي را كه به طور مستقيم و غيرمستقيم از بودجه عمومي دولت استفاده مي كنند، موظف مي كند تا در به كارگيري نيروي انساني، نيازهاي خود را از طريق وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي تامين كنند.
تاجي با بيان اين كه اين طرح داراي ابهام است، گفت: براساس اصل 126 قانون اساسي، رئيس جمهوري مسئوليت امور برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي كشور را مستقيما بر عهده دارد و مي تواند اداره آنها را بر عهده ديگري بگذارد.
معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري با تاكيد بر اين كه گرفتن مسئوليت مسائل اداري و استخدامي از اين معاونت خلاف اصل 126 قانون اساسي است، تصريح كرد: همچنين اين طرح خلاف ماده 51 قانون برنامه پنجم و قانون مديريت خدمات كشوري است. وي تاكيد كرد اجراي طرح فوق باعث از هم گسيختگي و به هم ريختگي در نظام اداري كشور مي شود.
گفتني است مجلس اخيرا يك فوريت طرح ساماندهي نحوه استخدام در ادارات دولتي را تصويب كرده اما براي بررسي بيشتر اين طرح به كميسيون هاي مربوط رفته است.

 


رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس:

وقفه و تاخير در اجراي فاز دوم هدفمندي به زيان اقتصاد ملي است

رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس، از اجراي مرحله دوم هدفمندسازي يارانه ها تا پايان سال جاري خبر داد و افزود: يقينا دولتمردان گام دوم اجراي هدفمندسازي يارانه ها را به سال 1392 موكول نخواهند كرد.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم در گفت وگو با ايسنا، رايگان شدن درمان و حمايت از توليد را مشروط به اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها دانست.
وي گفت: زمان مناسب اجراي فاز دوم هدفمندسازي يارانه ها در گرو فضاي عمومي جامعه و شرايط داخلي و خارجي است.
نماينده مردم تهران خواستار پديد آوردن شرايط لازم براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها شد و افزود: بايد شرايط اقتصادي را مديريت كرد نه اين كه منتظر عوامل غيرقابل پيش بيني بنشينيم و در مقام معلول نقش آفرين شويم به بيان ديگر نوسان قيمت ها و بالا بودن نرخ تورم موجب نارضايتي مردم مي شود و اين وضعيت يعني فراهم نبودن شرايط اجراي گام دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها.
وي با بيان اين كه اگر از نرخ تورم كاسته شود مقدمات اجراي فاز دوم هدفمندسازي به وجود آمده است، تاكيد كرد: دولت بايد نرخ تورم بالا و نوسان شديد قيمت ها را به درستي مديريت كند تا شرايط اقتصادي تحت كنترل درآيد، افزون بر آن از تزريق نقدينگي بي مورد جلوگيري كرده و كاري كند كه نظام عرضه و تقاضا به تعادل برسد تا قيمت ها نيز از نوسان بيفتد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه، وقفه يا تاخير در اجراي گام دوم هدفمندسازي يارانه ها را به زيان اقتصاد ملي دانست و افزود: وقفه يا تاخير در اجراي گام دوم هدفمندسازي يارانه ها به مفهوم زمينه سازي براي قاچاق كالا و سوخت، اسراف در مصرف سوخت و كاهش منابع ريالي ناشي از فروش سوخت و انرژي قاچاق است و در اين صورت نمي توان به تامين منابع لازم براي اجراي بهداشت و درمان دولتي و رايگان شدن درمان و كمك به توليد و صنعت و ارائه تسهيلات به بخش هاي توليدي اميدوار بود.
 


براي تأمين مالي پروژه هاي نفتي صورت مي گيرد

انتشار اوراق سلف موازي با سود بالاي 20 درصد

عضو هيئت مديره بورس كالا از انتشار اوراق سلف موازي نفتي براي تأمين مالي پروژه هاي شركت ملي نفت خبر داد.
وحيد وحيدي در اين باره گفت: شركت نفت براي تأمين مالي پيشنهاد انتشار اوراق سلف موازي را مطرح كرده است.
وي با تأكيد بر اينكه پيشرفت فيزيكي طرح هاي در دست اجراي شركت ملي نفت از اين طريق تسريع مي شود، افزود: موضوعي كه در زمان تصويب انتشار اين اوراق مطرح شد، اين بود كه اوراق در بازه هاي زماني مختلف منتشر شده و سود هم در بازه هاي زماني مختلف پرداخت شود.
عضو هيئت مديره بورس كالا با اشاره به اينكه سود اوراق سلف نفتي از سود اوراق مشاركت بيشتر خواهد بود، عنوان كرد: با توجه به اينكه سود اوراق مشاركت هم اكنون 20 درصد است، سود اين اوراق بالاتر خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه هنگام انتشار اوراق بايد در مورد سود آن بازنگري صورت بگيرد، تصريح كرد: از سوي ديگرشركت نفت بايد درخواست خود را براي انتشار اوراق به سازمان بورس ارائه دهد.عضو هيئت مديره بورس كالا با تأكيد بر اينكه زيرساخت هاي لازم براي انتشار اوراق سلف موازي نفتي فراهم است، افزود: در همين راستا در انتظار ارائه درخواست از سوي شركت نفت هستيم.
سپرده گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري در بانك ها
از سوي ديگر سازمان بورس با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: هر نوع سپرده گذاري صندوق هاي سرمايه گذاري نزد بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري داراي مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مجاز است.بر اساس اين اطلاعيه، فهرست بانك ها و مؤسسات مالي و اعتباري غيربانكي داراي مجوز از بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در پايگاه اطلاع رساني اين بانك به آدرسWWW.cbi.ir موجود است.
 


بهره برداري از 3 هزار و 560 پروژه گازرساني در هفته دولت

مديرعامل شركت گاز استان آذربايجان شرقي از گازرساني به 3 هزار و 500 واحد مسكوني مهر شهر جديد سهند در هفته دولت خبر داد.
به گزارش شانا، ولي الله ديني با بيان اين كه عمليات گازرساني به پروژه هاي مسكن مهر اين شهر در دو فاز اجرا شده است، گفت، فاز نخست اين پروژه با اجراي بيش از 11 هزار و 609 متر شبكه گذاري در قطرهاي مختلف و اشتراك پذيري از 4 هزار و 200 مشترك به بهره برداري رسيده است.
وي با تأكيد بر اين كه در هفته دولت فاز دوم اين پروژه به بهره برداري مي رسد، افزود: گازرساني فاز دوم مسكن مهر سهند با اعتبار افزون بر 20ميليارد ريال و اجراي شبكه گذاري به متراژ بيش از 25كيلومتر به بهره برداري مي رسد.
وي اين شركت را از جمله شركت هاي فعال در مسكن مهر استان خواند و اعلام كرد: تاكنون 5 هزار مشترك مسكن مهر با اجراي بيش از 109كيلومتر شبكه گازرساني و با اعتبار افزون بر 28 هزار و 984 ميليون ريال، از نعمت گاز طبيعي بهره مند شده اند.
مديرعامل شركت گاز استان بر لزوم رشد و توسعه خطوط گازرساني در بخش مسكن مهر تأكيد و يادآوري كرد: اجراي هر چه مطلوب تر پروژه هاي مسكن مهر و افزايش شمار مشتركان گاز، در اين بخش از مهم ترين اهداف اين شركت است.
بهره برداري از 60 پروژه
در استان مركزي
همزمان با هفته دولت 60 پروژه گازرساني در استان مركزي نيز به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل شركت گاز استان مركزي با اعلام اين خبر افزود: در هفته دولت امسال بهره برداري از عمليات گازرساني به 60 روستاي استان مركزي در شهرستان هاي اراك، آشتيان، فراهان، كميجان، محلات، خنداب، ساوه، زرنديه و خمين انجام مي شود.
غلامرضا مشايخي اعتبار مصوب براي گازرساني به اين 60 روستا را 149ميليارد و 610 ميليون ريال اعلام كرد.
وي گفت: بيش از 382 هزار متر شبكه و خط تغذيه گاز از نوع فولادي و پلي اتيلن براي گازرساني به روستاهاي ياد شده اجرا و 4 هزار و 773 علمك گاز، همچنين 11 عدد ايستگاه كاهش فشار تي بي اس با ظرفيت هاي مختلف در سطح اين روستاها نصب شده است.
وي يادآور شد: با گشايش اين پروژه ها 4 هزار و 773 خانوار ساكن اين 60 روستا از نعمت گاز طبيعي بهره مند خواهد شد.
 


سازمان اطلاعات مركزي آمريكا اعلام كرد

رتبه 2 خاورميانه ايران در ذخاير ارز و طلا

سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در تازه ترين گزارش خود با اشاره به رقم 7/109 ميليارد دلاري ذخاير ارزي و طلاي ايران اعلام كرد: ايران از اين نظر در رتبه 22 جهان و 2 خاورميانه قرار گرفته است.
به گزارش فارس، سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) در اين گزارش ذخاير ارزي و طلاي چين را 3236 ميليارد دلار ا علام كرده كه به اين ترتيب اين كشور بالاترين سطح ذخاير ارزي جهان را به خود اختصاص داده است.
ژاپن و عربستان نيز با ذخاير ارزي و طلاي 1063 ميليارد دلار و 556 ميليارد دلار به ترتيب در رده هاي دوم و سوم از اين لحاظ قرار گرفته اند.
ذخاير ارزي و طلاي كشورهاي روسيه 513 ميليارد دلار تايوان 418، برزيل 357، هند 345، كره جنوبي 306، هنگ كنگ 285 و سوئيس 270 ميليارد دلار اعلام شد و اين كشورها رتبه هاي چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
بنا بر اين گزارش: ذخاير ارزي و طلاي ايران نيز 7/109 ميليارد دلار برآورد شده و اين كشور رتبه 22 جهان و رتبه دوم خاورميانه از نظر حجم ذخاير ارزي خود قرار گرفته است.
لهستان با 116 ميليارد دلار ذخيره ارزي يك پله بالاتر از ايران و تركيه با 96 ميليارد دلار يك پله پايين تر از ايران قرار گرفته اند.
ذخاير ارزي برخي كشورهاي ديگر نيز به اين شرح اعلام شده است: انگليس 82 ميليارد دلار، كانادا 57، نروژ 52، آمريكا 132، فرانسه 166، آلمان 216، و آفريقاي جنوبي 50 ميليارد دلار، كشور آفريقايي تونگا نيز با 40 ميليون دلار ذخيره ارزي در رتبه آخر قرار گرفته است.
در منطقه خاورميانه نيز پس از عربستان و ايران به ترتيب كشورهاي امارات با 55 ميليارد دلار، عراق با 53، لبنان با 47، كويت با 28، قطر با 20 ، سوريه با 15، عمان با 12، اردن با 12 و بحرين با 5 ميليارد دلار قرار گرفته اند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14