(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 مرداد 1391 - شماره 20278

بلاتكليفي فارغ التحصيلان تربيت معلم و وعده هاي آموزش و پرورش
بزرگ ترين ميدان تاريخي جهان
با فروش اوراق مشاركت احيا مي شود
چند خبراز استان گيلان
موفقيت دانش آموزان همداني در مسابقات سراسري قرآن
تجليل وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مرحوم استاد كسايي
توليد روز خدا در كيش آغاز شد
برگزاري نمايشگاه هنرهاي قرآني در گناباد
فرزند بابل به اروميه آمد
در اردبيل جانباز جنگ تحميلي به كاروان شهدا پيوست
موفقيت عكاس گنابادي در جشنواره بين المللي اوكراين
برگزاري نوزدهمين سالگرد درگذشت عاشيق درويش در اروميه
راه اندازي سيستم پلاكت فرزيس در البرز
در استان مركزي
 117 هزار هكتار از اراضي دولت به بيت المال برگردانده شد
خوزستان، مستعدترين منطقه كشت نيشكر جهان
استقرار ادارات در مهديشهر بايد همراه با دادن اختيار به مديران باشد
150كيلومتر از جاده شاهرود- سبزوار آزاد راه مي شود
اجراي طرح پزشك خانوار در مراغه
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر:
شهروندان بابل با كمبود شديد آب شرب مواجه هستند
مرمت حمام تاريخي فين كاشان پايان يافت


بلاتكليفي فارغ التحصيلان تربيت معلم و وعده هاي آموزش و پرورش

جمعي از فارغ التحصيلان مراكز تربيت معلم در مراجعه به دفتر سرپرستي روزنامه كيهان در استان اردبيل از بلاتكليفي خود در ارتباط با استخدام در آموزش و پرورش اظهار نارضايتي كرده اند.
به گفته آنها با وجود وعده هاي وزير آموزش و پرورش مبني بر به كارگيري فارغ التحصيلان دختر، و پسران داراي كارت پايان خدمت در سال تحصيلي 91 هنوز اقدامي نشده و مسئولان آموزش و پرورش مي گويند مراحل استخدامي آنها در حال انجام است و اين ادعا درحالي است كه فارغ التحصيلان پسر داراي مشكل سربازي كماكان بلاتكليف هستند. طبق روال معمول در مراكز تربيت معلم در بدو ورود به اين مراكز از دانشجويان تعهد پنج ساله استخدامي اخذ مي شد ولي در سال 87 مصوبه اي در مجلس شوراي اسلامي مبني بر استخدام كليه مستخدمين دولت براساس قانون خدمات كشوري تصويب شد كه به موجب آن قانون متعهد به خدمت وزارت آموزش و پرورش مصوب
8/3/69 لغو شده بود. با پيگيري هاي به عمل آمده در مجلس هشتم اصلاحيه بند 111 قانون بودجه مصوب 16/11/90 كه موجب ابقاي قانون متعهدين خدمت به آموزش و پرورش مصوب 8/3/69 شد و براساس تبصره آن قانون وزارت آموزش و پرورش ملزم شد قبل از پايان اسفند 90 مراحل استخدامي مشمولان اين بند را به اتمام برساند. با اينكه قانون يادشده قبل از پايان سال مالي 90 به دولت ابلاغ شد اما تاكنون در جهت اجراي آن اقدامي صورت نگرفته است. برخي از مسئولان آموزش و پرورش معتقدند كه اين قانون فقط شامل دانشجويان ورودي سال تحصيلي 92-91 بوده است و اين درحالي است كه براساس قانون نظام وظيفه، آموزش و پرورش مي تواند تعهد خدمت دانشجويان تربيت معلم را به هنگام ورود، در حين تحصيل يا پس از فراغت از تحصيل از دانشجويان اخذ كند.
فارغ التحصيلان مراكز تربيت معلم مي گويند اگر قانون يادشده شامل حال ورودي هاي 88 نمي شد چرا وزير آموزش و پرورش تا زمان تصويب اين قانون در مجلس هيچ اظهارنظري در مورد اشكال آن نكرده بود؟ بيش از 3000 دانشجوي پسر فارغ التحصيل مراكز تربيت معلم در انتظار كمك و مساعدت مسئولان براي رفع مشكل خود هستند.
اردبيل- خبرنگار كيهان
 


بزرگ ترين ميدان تاريخي جهان

با فروش اوراق مشاركت احيا مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
شهرداري اصفهان براي احياي بزرگ ترين ميدان تاريخي جهان در سال جاري حدود يكصد ميليارد تومان اعتبار حاصل از فروش اوراق مشاركت به پروژه ميدان امام علي(ع) اختصاص داده است.
شهردار منطقه 3 اصفهان با اعلام اين مطلب گفت: 25 پروژه براي فاز دوم و سوم ميدان امام علي(ع) در نظر گرفته شده است كه تاكنون 5 طرح آن اجرا شده است.
منصور نجفي با بيان اينكه 20 طرح ديگر ميدان امام علي(ع) در مرحله آماده سازي براي اجرا، آزادسازي و طراحي است، افزود: عمليات اجرايي فاز دوم طرح احياي ميدان امام علي(ع) نيز درحال انجام است.
وي گفت: در پروژه اتصال بازار آن چه در گذشته به واسطه اجراي خيابان هاي عبوري تخريب شده بود با همان هويت بازار تاريخي مجاور در حال بازسازي است.
شهردار منطقه 3 اصفهان گفت: فاز اول پروژه بزرگ ميدان امام علي(ع) شامل زيرگذر به اتمام رسيده و در حال بهره برداري است و فاز دوم آن نيز تا آخر امسال به بهره برداري مي رسد.
وي اظهار داشت: درحال حاضر پروژه هاي عمراني منطقه سه با 200 ميليارد تومان اعتبار درحال انجام است و تكميل فاز دوم ميدان امام علي(ع)، يكي از مهم ترين پروژه هاي اين منطقه مي باشد.
شهردار منطقه 3 اصفهان با تأكيد بر اين كه بيش از 97 درصد از آزادسازي هاي فاز دوم پروژه ميدان امام علي(ع) انجام شده است، يادآور شد: عمليات اجرايي اين فاز كه خود ميدان اصلي و محوطه اطراف آن را دربرمي گيرد هم اكنون در حال انجام است.
وي افزود: انتظار مي رود دولت به نمايندگي از سازمان ميراث فرهنگي به اين پروژه وارد شود ولي تاكنون فاز اول و بخشي از فاز دوم اين پروژه بدون يك ريال كمك از سازمان ميراث فرهنگي و مسكن و شهرسازي و تنها با بودجه شهرداري و شهروندان اصفهاني اجرا شده است.
 


چند خبراز استان گيلان

گيلان به 4 كشور شمالي ايران آموزش هاي فني وحرفه اي ارائه مي دهد
رشت- خبرنگار كيهان:
مديركل آموزش فني و حرفه اي گيلان از ارائه آموزش مهارت هاي فني و حرفه اي اين اداره كل به 4 كشور تاجيكستان، ارمنستان، گرجستان و آذربايجان خبر داد.
شمشادي افزود: نيازهاي مهارت آموزي مردم اين كشورها از طريق سفيران جمهوري اسلامي ايران و رايزنان فرهنگي سفارتخانه هاي ايران در اين 4 كشور ارزيابي و سپس از طريق استانداري و اداره كل آموزش فني وحرفه اي گيلان با اعزام مربي به اين كشورها، به علاقه مندان در رشته هاي مختلف آموزش داده مي شود.
وي خاطرنشان ساخت: تبادل مهارتهاي فني وحرفه اي با 4 كشور شمالي ايران پس از ماه مبارك رمضان اجرايي خواهد شد.

سرمايه 25 طرح در رشت جذب مي شود
رشت- خبرنگاركيهان:
شهردار رشت از تنظيم شيوه نامه جديد مالي شهرداري رشت خبر داد.
ثابت قدم افزود: تلاش مي شود تا بودجه ها با برنامه مالي شهرداري علي الخصوص در بحث پروژه هاي عمراني جديد و احداث چپ گردهايي كه در آينده اي نزديك احداث خواهد شد همخواني داشته باشد.
وي در ادامه با بيان اينكه شهرداري كوشش مي كند تا سرمايه گذاران 25طرح سرمايه گذاري را جذب نمايند افزود: در همين رابطه برخي از زمين هايي كه قرار است آورده شهرداري در اين طرح هاي سرمايه گذاري مشاركتي باشد، موانع حقوقي و مشكلات ثبتي دارد كه دايره حقوقي درصدد رفع موانع است.
وي خاطرنشان ساخت: زمين هاي مسكوني زيادي در محدوده شهري و در حريم شهر وجود دارد كه مي تواند براي كاربري هاي عمومي و خدماتي مورد استفاده قرار گيرد و به همين منظور شهرداري سعي مي كند با شناسايي اين مكانها و چگونگي استفاده از آن با توجه به طرح جامع شهري، بر توسعه روزافزون شهر رشت بيفزايد.

كشف بقاياي بناي دوران اسلامي در صومعه سرا
رشت- خبرنگاركيهان:
با پايان دومين فصل كاوش در شهر تاريخي گسكر شهرستان صومعه سرا، بقاياي يك بناي كارگاهي در اين منطقه كشف شد.
اين بنا در محدوده بناي موسوم به خانه سنگي كشف شده و داراي ديوارهاي آجري با ملات گل به قطر يك متر است كه با توجه به قطر ديوارها و نيز وسعت فضاي دروني آن، مي تواند متعلق به يك بناي 2طبقه با كاربرد عمومي باشد.
كشف بقايايي از جوش كوره خاكستر و نيز تقسيم بندي فضاهاي داخلي با استفاده از ديوارهاي آجري به قطر 60 تا 70 سانتيمتر احتمال كارگاهي بودن اين سازه معماري را تقويت مي كند.
شهر تاريخي گسكر براساس كاوش هاي انجام شده بزرگ ترين شهر باقيمانده از دوره اسلام در شمال كشور محسوب مي شود كه به اين دليل داراي اهميت زيادي است.
در همين رابطه جهاني سرپرست هيئت باستان شناسي شهر تاريخي گسكر اظهار داشت: هيئت باستان شناسي در مراحل كاوش خود موفق به كشف بقايايي از آثار قديمي 700 ساله مربوط به اواخر دوره ايلخاني در منطقه گسكر شده است.

گيلان از استان هاي برتر در توليد مرغ سبز است
رشت-خبرنگار كيهان:
استان گيلان از استانهاي برتر در توليد مرغ سبز است.
معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد كشاورزي گيلان با بيان اين مطلب اظهار داشت: گيلان به علت داشتن آب و هوايي معتدل، جايگاه مناسبي براي پرورش طيور به ويژه مرغ سبز به شمار مي رود.
مختار مهدي زاده افزود: تاثير آب و هواي معتدل باعث شده است جوجه آوري مرغ سبز در گيلان 15 درصد بيشتر از استانهاي ديگر باشد.
برپايه همين گزارش از ويژگي مرغ سبز عدم استفاده از آنتي بيوتيك در دوره پرورش آن است و اين در حالي است كه مرغداري ها براي مقابله با بيماريهاي طيور از 50 نوع دارو استفاده مي كنند كه 25 نوع آن آنتي بيوتيك است. به گفته كارشناسان تغذيه اين آنتي بيوتيك ها، در گوشت مرغ رسوب كرده و از طريق تغذيه وارد بدن انسان شده و سبب اختلالات گوارشي و مقاومت بدن در برابر آنتي بيوتيك ها مي شوند.

آمار دختران فراري در گيلان كاهش يافت
رشت- خبرنگار كيهان:
آمار دختران فراري در استان گيلان كاهش يافت.
اين مطلب را مديركل امور اجتماعي استانداري گيلان عنوان كرد و با اعلام كاهش 3/1 درصدي آمار دختران فراري از منزل نسبت به آمار 3/4 درصدي سال قبل گفت: تلاش شده با برگزاري جلسه با دستگاه هاي مختلف، از وقوع جرايم در گيلان پيشگيري شود ضمن اينكه براي تحكيم بنياد خانواده و جلوگيري از آسيب هاي اجتماعي، دبيرخانه پيشگيري از خشونت و آسيب هاي خانوادگي در اداره كل بهزيستي استان تشكيل شده است.
عزيز پورعزيزي در ادامه به ابلاغ دستورالعمل برنامه هاي 10 گانه ترويج فرهنگ عفاف و حجاب ويژه اداره هاي دولتي و نهادهاي عمومي در سال 91 اشاره كرد و افزود: همايش ترويج فرهنگ عفاف و حجاب ويژه كاركنان زن و همسران كاركنان مرد در اداره هاي گيلان برگزار مي شود.
وي برگزاري همايش ويژه زوج هاي جوان را از جمله برنامه هاي 10 گانه ترويج فرهنگ عفاف و حجاب در گيلان خواند و اظهار داشت: همايش ويژه فرزندان دانشجو، مراسم ويژه كودكان و مراسم ويژه فرزندان راهنمايي و دبيرستاني كاركنان ادارات استان نيز در سال جاري برگزار مي شود.

كارشكني دراجراي پروژه پل كابلي ميدان مصلاي رشت
رشت- خبرنگار كيهان:
معاون عمراني استانداري گيلان براي اجراي پروژه پل كابلي ميدان مصلاي رشت كارشكني مي كند.
اين مطلب را رئيس شوراي اسلامي كلانشهر رشت عنوان و با بيان اينكه 9 عضو شوراي شهر صرفه و صلاح شهروندان را همواره لحاظ مي كنند اما متأسفانه برخي دستگاه ها بدون دلايل قانوني مانع از اجراي مصوبات شورا مي شوند گفت: متأسفانه معاون استانداري خواهان توقف اجراي تقاطع غيرهمسطح مصلا شده وبراي اجراي اين پل كارشكني مي كند. محمود مباحي از سرگرداني شهروندان در دواير شهرداري نيز انتقاد كرد و افزود: در برخي موارد مشاهده مي شود به ارباب رجوع ها در شهرداري پاسخ شفافي داده نمي شود و همين امر باعث سلب اعتماد شهروندان شده است.
 


موفقيت دانش آموزان همداني در مسابقات سراسري قرآن

همدان- خبرنگار كيهان:
دانش آموزان همداني 10 رتبه برتر كشوري در مسابقات قرآن و معارف اسلامي به دست آوردند.
بنابه اعلام روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش همدان، در سي امين دوره مسابقات سراسري قرآن و معارف اسلامي دانش آموزان كشور در اصفهان، 63 نفر دانش آموز دختر و پسر از استان در 5 رشته قرائت، حفظ، تفسير، نهج البلاغه و اذان شركت داشتند.
در اين دوره از مسابقات، 10 نفر از دانش آموزان دختر و پسر استان، حائز رتبه هاي اول تا پنجم شدند كه اسامي آنها به شرح ذيل است:
رشته تفسير: اميرحسين رضال فر و رضا توكلي از تويسركان رتبه سوم- عرفان اسماعيلي از رزن رتبه چهارم- فاطمه سبزه اي از ناحيه يك همدان رتبه چهارم- زهره سلوكي از نهاوند رتبه پنجم
رشته حفظ: عرفان ملكي از ناحيه دو همدان رتبه چهارم- سعيده سلطاني از تويسركان رتبه دوم.
رشته نهج البلاغه: حسنيه گل محمدي از اسدآباد رتبه سوم- نرگس سوري از تويسركان رتبه سوم.
رشته اذان: محمدحسين حبيب وند رتبه چهارم.
 


تجليل وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مرحوم استاد كسايي

اصفهان-خبرنگاركيهان:
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مرحوم سيدحسن كسايي از استادان و پيشكسوتان موسيقي سنتي ايران به عنوان چهره ماندگار و دارنده عنوان درجه يك چهره هنر در تاريخ موسيقي سنتي باقي خواهد ماند.
محمدحسيني در آيين گراميداشت و بزرگداشت مرحوم استاد سيدحسن كسايي در جمع اصحاب فرهنگ و هنر ايران و اصفهان در مجموعه استاد محمود فرشچيان اين شهر افزود: مرحوم كسايي يك نوآور بود و سبك نويي را ارائه كرد كه در موسيقي سنتي ما بسيار تاثيرگذار بود.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين كه مجموعه تخت فولاد اصفهان گنجينه اي از شخصيت هاي هنري اين شهر به شمار مي آيد تصريح كرد بايد بر زنده نگه داشتن اين هنرمندان تلاش كرد.وي با اعلام اين كه اصفهان در تمام قرون صاحب سبك بوده است يادآور شد: در عصر حاضر نيز اين شهر صاحب سبك است كه مرحوم كسايي نيز در اين زمره بود. در اين مراسم استاد منوچهر غيوري يكي از شاگردان ارشد كسايي قطعه اي در دستگاه شوشتري و منصوري را براي حاضران اجرا كرد و در پايان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي لوح يادبودي به همسر و فرزند استاد مرحوم كسايي اهدا كرد.
 


توليد روز خدا در كيش آغاز شد

كيش- خبرنگار كيهان:
كار ساخت تله فيلم روز خداكاري از مركز صدا و سيماي كيش به نويسندگي و كارگرداني بشير آزادپور و تهيه كنندگي رضا سعادت نژاد در اين جزيره آغاز شد.
اين فيلم بازتابي از تاريخ معاصر ايران و ورود آزادگان سرافراز ميهن را پس از پايان هشت سال دفاع مقدس به تصوير مي كشد.
براساس اين گزارش در اين فيلم به روايت قصه هاي گوناگون مي پردازد كه يكي از آنها قصه دو خواهر 8 ساله دوقلو به نام هاي ليلي و ليالي است كه به هنگام تولد، پدرشان در جنگ اسير مي شود و در طول اين مدت با قصه هاي مادر درباره زندگي پدر و كارهاي او ياد و خاطره پدر را در ذهن شان باقي مي گذارند. تا اينكه خبر آزادي و آمدن آزادگان را پس از پايان جنگ مي شنوند و اهالي روستا و اين دو خواهر دوقلو در تدارك استقبال از پدرشان در روستايي در خليج فارس مشغول مي شوند.
 


برگزاري نمايشگاه هنرهاي قرآني در گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه علوم و هنرهاي قرآني در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گناباد افتتاح شد.
اين نمايشگاه شامل 8 غرفه فعاليت هاي قرآني دانشگاه علوم پزشكي، غرفه تبليغ چهره به چهره و پاسخگويي به شبهات ديني، غرفه اداره اوقاف و امور خيريه بود، غرفه اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، غرفه مؤسسات فرهنگي قرآن و عترت، علامه بهلول و ثامن الحجج، طه، غرفه فعاليت ها و محصولات قرآني مدارس قرآن، امام خميني(ره)، الزهراء، غرفه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و غرفه ارائه كتب و محصولات قرآني از ديگر غرفه هاي اين نمايشگاه است.
 


فرزند بابل به اروميه آمد

اروميه-خبرنگار كيهان:
مسئول روابط عمومي حوزه هنري آذربايجان غربي گفت: فيلم سينمايي فرزند بابل در سالن صفي الدين اورموي اين حوزه به نمايش درآمد.
داريوش عليزاده افزود: فرزند بابل فيلمي رئاليستي از محمد الدراجي فيلمساز عراقي است كه در 100 دقيقه و در سال 2009 ميلادي ساخته شده است.
وي اظهار داشت: در اين فيلم داستاني مادر بزرگي به همراه نوه اش در شهر ناصريه عراق به دنبال فرزندش مي گردد.فرزند بابل نماينده اسكار كشور عراق بوده و كسب جايزه صلح و عفو بين المللي از جشنواره برلين در كارنامه اين فيلم ديده مي شود.
 


در اردبيل جانباز جنگ تحميلي به كاروان شهدا پيوست

اردبيل -خبرنگاركيهان:
تصويربردار صدا و سيما و جانباز اردبيلي دعوت حق را لبيك گفت و به خيل شهدا پيوست.
شهيد «مصطفي بخشي» جانباز جنگ تحميلي پس از سال ها تحمل درد و رنج ناشي از جراحات آن دوران، دعوت معبود را لبيك گفت و روح بلندش به سوي ملكوت پرواز كرد.وي يكي از اعضاي كوشا، مسئوليت پذير، خوش اخلاق و كاراي جامعه رسانه اي استان بود و در ميان اعضاي اين جامعه جايگاه و اعتبار خاصي داشت.با وجود تحمل درد ناشي از جانبازي هيچ گاه ازعشق وي نسبت به كارهاي خبري كاسته نشد و با خوشرويي در راه خدمت به جامعه انقلابي و اسلامي تلاش مي كرد.
شهادت مصطفي بخشي تاثر و تألم جامعه رسانه اي اردبيل را موجب شد و سرپرستي كيهان در استان شهادت جانباز سرافراز دفاع مقدس مصطفي بخشي را به خانواده آن مرحوم وجامعه رسانه اي تبريك و تسليت گفته علو درجات آن مرحوم را از درگاه پروردگار مسئلت دارد.
 


موفقيت عكاس گنابادي در جشنواره بين المللي اوكراين

گناباد- خبرنگار كيهان:
مسئول انجمن سينماي جوانان ايران دفتر گناباد گفت: علي اكبر محمدزاده از عكاسان انجمن هاي جوان گناباد موفق به دريافت مدال برنز هفتمين مجموعه جشنواره و مسابقه بين المللي اوكراين 2012 شد. محمد برادران افزود: اين جشنواره در 6 بخش با حضور 4767 عكس از 541عكاس از 52 كشور جهان برگزار شد.
وي اضافه كرد: هيئت داوران تعداد 431 عكس از عكاسان 45 كشور را شايسته حضور در نمايشگاه شناخت كه آثار آنها در كشورهاي اكراين، لهستان، جمهوري چك، ايتاليا، اتريش، جمهوري اسلواكي، مجارستان، روماني، سوئد، قبرس، آمريكا و چين به معرض نمايش گذاشته خواهد شد.
 


برگزاري نوزدهمين سالگرد درگذشت عاشيق درويش در اروميه

اروميه- خبرنگار كيهان:
نوزدهمين سالگرد درگذشت عاشيق درويش وهاب زاده استاد بزرگ موسيقي اصيل آذربايجان از سوي كانون عاشيق هاي حوزه هنري آذربايجان غربي، در اروميه برگزار شد.
در مراسم گراميداشت نوزدهمين سالگرد درگذشت عاشيق درويش وهاب زاده استاد و هنرمند برجسته موسيقي اصيل، جمعي از هنرمندان، عاشيقها و علاقه مندان به هنر موسيقي سنتي و فولكلور آذربايجان غربي با حضور بر سر مزار اين هنرمند ياد و خاطره وي را زنده نگه داشتند.
حضور بر سر مزار استاد موسيقي آذربايجان، ارائه اشعار و مقالات توسط دوستان، شاگردان و دست پروردگان عاشيق درويش از جمله برنامه هاي اين مراسم بود.
عاشيق درويش از هنرمندان بنام موسيقي محلي آذربايجان غربي است كه سبك خاص و ويژگي هاي ارائه هنرش او را در رديف هنرمندان ماندگار قرار داده است. وي از شاگردان هنرمند فقيد عاشيق فرهاد بود كه بعد از عمري هنرنمايي در سن 70 سالگي دارفاني را وداع گفت.
درويش در سال 1302 شمسي در روستاي كردلر اروميه ديده به جهان گشود، و اجراهاي بي نظير او نام وي را درميان دوستداران اين هنر در داخل و خارج كشور پرآوازه كرد.
به عقيده بسياري از كارشناسان موسيقي، رشد موسيقي عاشيقي در بخش غربي آذربايجان مديون فعاليتهاي برجسته هنري اين هنرمند است، نغمه هاي اين استاد مسلم موسيقي عاشيقي كه در برنامه هاي مختلف از راديوي محلي اروميه پخش مي شود هنوز طرفداران زيادي در بين مردم به خصوص مناطق روستايي آذربايجان دارد.
 


راه اندازي سيستم پلاكت فرزيس در البرز

كرج- خبرنگاركيهان:
مديركل انتقال خون استان البرز از راه اندازي سيستم پلاكت فرزيس خون در اين استان خبر داد.
محمدقاسم اسلامي در اين خصوص گفت: اين سيستم قادر است از يك واحد خوني تعداد زيادي پلاكت توليد كند و در نهايت واحد خوني به خود فرد بازگردانده مي شود.وي افزود: كاربري اين سيستم ويژه بيماران سرطاني است و پلاكت هاي تهيه شده از هر نوع ماده زائد عاري است.مديركل انتقال خون استان البرز اظهار داشت: اقدامات براي راه اندازي اين سيستم اواخر سال گذشته آغاز شد و پرسنل آن پس از گذراندن دوره هاي آموزش مرتبط، امروز موفق به فعاليت آن شدند.اسلامي يادآور شد: هزينه راه اندازي سيستم پلاكت فرزيس از محل اعتبارات ملي و از طريق سازمان انتقال خون ايران تامين شده است.
 


در استان مركزي

117 هزار هكتار از اراضي دولت به بيت المال برگردانده شد

اراك- خبرنگار كيهان:
بيش از 117 هزار هكتار از اراضي دولتي از تصرف متصرفين خارجي و به بيت المال برگردانده شد.
قائم مقام وزير و مديركل راه و شهرسازي استان مركزي، با اعلام اين خبر گفت: در ماههاي اخير با حمايت دستگاه قضايي و تلاش كارشناسان حقوقي و حراست اين اداره كل، اقدامهاي خوبي در حوزه املاك و حقوقي صورت گرفته است.
«غلامرضا خرمي» افزود: پس از موضوع ادغام و تشكيل اداره كل راه و شهرسازي استان مركزي، توان حقوقي اين اداره كل به صورت مضاعف در جهت حفظ و حراست از اراضي دولتي و حفظ حريم راههاي اين استان بسيج شده و با حمايت جدي دستگاه قضايي و نيروي انتظامي استان با هرگونه تعدي و تصرف اراضي دولت برخورد قانوني و بي اغماض صورت مي گيرد.وي از كسب رتبه سوم كشوري توسط اداره كل راه و شهرسازي استان در زمينه حفاظت از اراضي دولتي خبرداد.
 


خوزستان، مستعدترين منطقه كشت نيشكر جهان

اهواز- خبرنگار كيهان:
مديرعامل كشت و صنعت نيشكر امام خميني خوزستان را مستعدترين منطقه كشت نيشكر جهان دانست.
«ناصر مجدي» خوزستان را مستعدترين منطقه جهان در توليد نيشكر خواند و افزود: متوسط توليد نيشكر در برزيل 70 تن در هكتار است كه خوزستان با 85 تن در هكتار 15 تن بيشتر از برزيل نيشكر توليد مي كند، اين در حالي است در برخي ازمزارع و در شرايط مناسب آب و هوايي در اكثر مزارع 102 تا 105 تن در هكتار توليد نيشكر داريم.
مديرعامل شركت كشت و صنعت امام خميني اراضي زير كشت اين شركت را 12 هزار و 800 هكتار، 3 كارخانه فعال توليد شكر، توليد تخته صنعتي mdf و خوراك دام ذكر كرد و گفت: توليد 9 ميليون تن نيشكر در 13 دوره كاري باتوجه به 3 دوره سرمازدگي و 2 سال خشكسالي و محدوديت آب و كاهش محصول داشتيم، در سال زراعي جاري با 804 هزار تن توليد نيشكر و 83 هزار تن شكر بالاترين رقم توليد در تمام شركت هاي نيشكر كشور را داراست.
وي قيمت تمام شده شكر را 870 تومان عنوان كرد كه به قيمت 1200 تومان به بازرگاني عرضه مي شود.
مديرعامل كشت و صنعت نيشكر امام خميني با اشاره به پتانسيل صنعت نيشكر در گستردگي صنايع جانبي گفت: شكر علاوه بر اينكه يكي ازمحصولات مهم و استراتژيك است باتوجه به گستردگي صنايع جانبي بستر ارزشمندي در ايجاد اشتغال پايدار و سودآوري فراوان است كه مسئولان هنوز به اين باور نرسيده اند. صنايع كاغذ، الكل، خمير ترش، تخته صنعتي، خوراك دام و... هر يك از كارخانه هاي زير مجموعه ضايعات نيشكر است كه علاوه بر تامين نيازهاي كشور، سودآوري و اشتغال پايدار را به دنبال دارد.
 


استقرار ادارات در مهديشهر بايد همراه با دادن اختيار به مديران باشد

مهديشهر- خبرنگاركيهان:
نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس گفت: استقرار ادارات در مهديشهر بايد همراه با دادن اختيار كافي به مديران اين شهرستان تازه تاسيس باشد.
جواد خسروي در جمع مردم مهديشهر در حسينيه المهدي اين شهر از نحوه استقرار ادارات در اين شهرستان انتقاد كرد و گفت: استقرار ادارات در مهديشهر نبايد خدمات رساني به مردم را دچار خلل و تاخير كرده و از سرعت آن كم كند.
وي از تشكيل مجالس محلي در مهديشهر به منظور پيشرفت و آباداني سريع اين شهر خبر داد و افزود: عشاير مهديشهر از توليدكنندگان اصلي دام سبك كشور هستند و ما نبايد اجازه دهيم به مشكلات مردم اين شهر افزوده شود و مسئولان بايد به رفع كاستي هاي اين شهر توجه بيشتري كنند. خسروي گفت: سالانه يك ميليون و هشتصد هزار ليتر آب از استان سمنان خارج شده و به دريا مي ريزد و نخواهيم گذاشت كه آب اپسي رود به سد شهيد رجايي بريزد.
 


150كيلومتر از جاده شاهرود- سبزوار آزاد راه مي شود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
مديركل جديد راه و شهرسازي استان سمنان گفت: 150كيلومتر از جاده شاهرود كاهك- سبزوار به آزادراه تبديل مي شود.
منوچهر رحماني در گفت وگو با خبرنگاران گفت: تعدادي از نقاط حادثه خيز محور عباس آباد- ميامي حذف و شيب هاي جاده اصلاح شده است.وي افزود: 85 كيلومتر از آزادراه شاهرود- سبزوار همزمان با هفته دولت به بهره برداري مي رسد و همچنين 30 كيلومتر از محور عباس آباد جزو پروژه هاي مهر ماندگار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفت كه اعتبار آن نيز تأمين شده است. رحماني گفت: استان سمنان به عنوان مركز انتقال كريدور شمال- جنوب و شرق و غرب كشور محسوب مي شود كه لازم است در توسعه هرچه بيشتر زيرساخت هاي حمل و نقل اين استان تلاش شود و منابع بيشتري را براي اين منظور جذب كنيم. وي اتمام پروژه هاي نيمه تمام مهر ماندگار تا پايان سال جاري را از اولويت هاي اين اداره كل اعلام كرد و گفت: اتمام تقاطع هاي غيرهمسطح اميريه، اتمام محور شاهرود به گرگان و سرخه و روكش آسفالت راه هاي روستايي بالاي 50 خانوار از جمله اين طرح ها است.
 


اجراي طرح پزشك خانوار در مراغه

مراغه-خبرنگاركيهان:
رئيس شبكه بهداشت و درمان مراغه گفت: 19 هزار نفر از جمعيت شهرستان مراغه زيرپوشش طرح پزشك خانواده قرار مي گيرند.
«احمد مجتهدي» افزود: زيرساخت هاي لازم براي اجراي اين طرح آماده شده و 85 پزشك در آن شركت خواهند كرد.
در طرح ياد شده، هر پزشك خانواده جمعيت 2هزار و 500 نفري را زير پوشش خدمات پزشكي و مشاور سلامت قرار مي دهد و اجراي آن پس از ماه مبارك رمضان همزمان با ساير نقاط كشور آغاز مي شود.
 


نايب رئيس شوراي اسلامي شهر:

شهروندان بابل با كمبود شديد آب شرب مواجه هستند

بابل- خبرنگار كيهان:
شهروندان بابل با كمبود شديد آب شرب مواجه هستند.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر بابل نايب رئيس شوراي اسلامي شهر بابل در جلسه كميته حفاري بيان داشت: با توجه به اينكه آب شرب بابل هم از لحاظ كيفيت و هم از لحاظ كمي داراي مشكلات فراواني است و بخش هايي از اين شهر به دليل حجم بالاي ساخت و ساز و عدم توسعه شبكه با اعتراض شديد شهروندان مواجه هستيم، انتظار مي رود مديريت شركت آب و فاضلاب با تخصيص اعتبار ويژه و تقويت شبكه ها قبل از حل اساسي مشكل آب شرب شهرهاي گروه الف مازندران، نسبت به توزيع مناسب آب در سطح شهر اقدام كند.
علي نيا در خاتمه گفت: در اين كميته به شركت آب و فاضلاب شهرستان بابل اجازه داده شد تا عمليات لوله گذاري از جاده شهيد صالحي به كوي شهاب نيا و كوي فرهنگيان و درزي كتي به منظور افزايش آب و رفع مشكل ساكنين مناطق آغاز شود.
 


مرمت حمام تاريخي فين كاشان پايان يافت

كاشان- خبرنگاركيهان:
سرپرست اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري كاشان از پايان مرمت حمام تاريخي باغ فين خبر داد.
حسين يزدان مهر با اشاره به اينكه اين پروژه با اعتباري بالغ بر 350ميليون ريال از محل اعتبارات ملي انجام شده است، اظهار داشت: مرمت حمام باغ فين در دو بخش پشت بام و داخل حمام صورت گرفته است.
وي افزود: سفيدكاري گچ روي سطوح عمودي از جمله اقدامات مرمتي داخل حمام بود كه براي از بين بردن يادگاري هايي كه برخي از گردشگران روي ديوار حمام نوشته و يا حكاكي كرده بودند، صورت گرفته است.
سرپرست اداره ميراث فرهنگي كاشان با بيان اينكه در قسمت جنوبي باغ فين دو حمام وجود دارد كه به حمام هاي كوچك و بزرگ معروف است، ابراز داشت: حمام كوچك از آثار دوره صفويه بوده و همراه با بناي اوليه باغ فين بنا گذاشته شده و حمام بزرگ نيز در دوران قاجاريه به وسيله فتحعلي شاه ساخته شده است.
وي با اشاره به اينكه حمام بزرگ مخصوص اميران و حمام كوچك اختصاص به استفاده خدام داشته متذكر شد: ميرزاتقي خان اميركبير، صدراعظم ناصرالدين شاه در گرمخانه حمام كوچك و در كنار حوض مرمريني كه در ميان آن وجود دارد به قتل رسيد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14