(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 مرداد 1391 - شماره 20278

رئيس جمهور لهستان :
قرارداد موشكي با آمريكا يك اشتباه بزرگ بود
افراد مسلح 6 نظامي ناتو را در مناطق مختلف افغانستان به هلاكت رساندند
در ارتباط با پرونده زرداري
ديوان عالي پاكستان نخست وزير را به دادگاه احضار كرد
در واكنش به جنايت اخير رژيم صهيونيستي در صحراي سينا صورت گرفت
خروش يكپارچه مردم مصرعليه پيمان كمپ ديويد
عباس در ديدار با بلر بر تشكيل كشور مستقل فلسطين تاكيد كرد
رياض در سالگرد شهادت امام علي(ع)
فشار بر شيعيان را افزايش داد
تانك هاي تركيه همزمان با عقب نشيني تروريست ها در حلب
به خاك سوريه تجاوز كردند
تدابير امنيتي ويژه دولت عراق
براي زائران نجف اشرف همزمان با سالروز شهادت مولي الموحدين صورت گرفت
اعتراف رئيس جمهور سودان جنوبي به حمايت از شورشيان دارفور
شوراي انتقالي ليبي قدرت را رسما به پارلمان واگذار كرد
انقلابيون يمن:
تا پاكسازي نهادها از افراد عبدالله صالح تظاهرات ادامه مي يابد
چها رسوي پنج قاره


رئيس جمهور لهستان :

قرارداد موشكي با آمريكا يك اشتباه بزرگ بود

رئيس جمهور لهستان تصريح كرد امضاي قرارداد سامانه دفاع موشكي با آمريكا يك اشتباه بزرگ سياسي بود.
به گزارش شبكه تلويزيوني «راشاتودي»، لهستان احتمالا از استقرار سامانه دفاع موشكي آمريكا در خاك خود امتناع و خود اقدام به استقرار يك سامانه موشكي كند.براساس اين گزارش، «كاموروفسكي»، رئيس جمهور لهستان در مصاحبه با يك روزنامه اين كشور امضاي قرارداد استقرار سامانه موشكي آمريكا در خاك كشورش را «يك اشتباه بزرگ سياسي» خواند و گفت: ورشو هزينه سياسي سنگيني بابت اين قرارداد پرداخته است و اين اشتباه ديگر تكرار نخواهد شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، دولت سابق لهستان در سال 2008 طي امضاي قراردادي با آمريكا در برنامه سپر موشكي واشنگتن در اروپا مشاركت كرد.
 


افراد مسلح 6 نظامي ناتو را در مناطق مختلف افغانستان به هلاكت رساندند

در حملات جداگانه به نيروهاي اشغالگر در افغانستان شش سرباز ناتو كشته و 7 سرباز نيز زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر منابع امنيتي افغانستان اعلام كردند ديروز در دو حمله انتحاري در شرق اين كشور سه سرباز ناتو كشته شدند.
نيروهاي بين المللي كمك به امنيت افغانستان موسوم به ايساف نيز در بيانيه اي كشته شدن اين سربازان را تاييد ولي به هويت و مليت آنها اشاره اي نكرد. يك منبع نظامي غربي نيز گفت: اين نظاميان در دو حمله انتحاري در استان كنر كشته شدند.روز سه شنبه نيز به گفته سخنگوي استاندار پكتيا دو سرباز ارتش ملي افغانستان 3 نظامي خارجي را كشتند. به گفته يك مقام عضو ناتو 7 سرباز نيز در اين حمله زخمي شدند وي به مليت سربازان كشته شده اشاره اي نكرد.
 


در ارتباط با پرونده زرداري

ديوان عالي پاكستان نخست وزير را به دادگاه احضار كرد

دادگاه عالي پاكستان «راجا پرويز اشرف» نخست وزير اين كشور را به دادگاه احضار كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس» رئيس هيئت قضات دادگاه عالي پاكستان ديروز نخست وزير اين كشور را براي اداي توضيح در خصوص «علت تحقيق نكردن درباره فساد مالي رئيس جمهور» به دادگاه احضار كرد.
براساس اين گزارش «راجا پرويز اشرف» بايد 27 اوت (6 شهريور) در دادگاه حاضر و به سؤالات پاسخ دهد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، احضار نخست وزير پاكستان به دادگاه بخشي از يك مناقشه طولاني بين رئيس جمهور و دادگاه عالي اين كشور است.
دادگاه عالي پاكستان از نخست وزير اين كشور خواسته بود با ارسال نامه اي به مسئولان كشور سوئيس خواستار بازگشايي پرونده قديمي فساد مالي عليه «آصف علي زرداري» رئيس جمهوري پاكستان شود.
اما دولت پاكستان با تاكيد بر اين مساله كه «زرداري» از مصونيت در برابر پيگرد قانوني برخوردار است تاكنون از ارسال اين نامه خودداري كرده است.
براساس اين گزارش، (سيديوسف رضا گيلاني) نخست وزير سابق پاكستان نيز در ماه ژوئن (خرداد 91) به دليل ممانعت از ارسال اين نامه بركنار شد.
انفجار در كراچي
خبرگزاري شين هوا به نقل از يك مقام ارشد دولتي در استان بلوچستان پاكستان از وقوع يك انفجار و كشته و زخمي شدن دست كم 15 نظامي پاكستاني خبر داد.
براساس اين گزارش، يك خودرو حامل سربازان پاكستاني در منطقه «كج» واقع در شمال غرب كراچي با يك بمب كنارجاده اي برخورد كرد كه بر اثر آن 3 سرباز كشته و 12 نفر نيز مجروح شدند.
هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حادثه را بر عهده نگرفته است اما شبه نظاميان مرتبط با جنبش هاي جدايي طلب بلوچستان مسئوليت حملات مشابهي را در گذشته بر عهده گرفته اند.
 


در واكنش به جنايت اخير رژيم صهيونيستي در صحراي سينا صورت گرفت

خروش يكپارچه مردم مصرعليه پيمان كمپ ديويد

ده ها حزب و جنبش انقلابي در مصر، لغو معاهده كمپ ديويد را خواستار شدند.
به گزارش روزنامه «الاهرام»، رهبران و نمايندگان 29 حزب، گروه و جنبش سياسي مصر در يك نشست اضطراري در محل حزب «الغد»، راه هاي مقابله با بحران جديد مرزي و يكپارچگي مواضع خود را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
بر اساس اين گزارش احزاب مصري در اين نشست، خواستار تغيير و لغو معاهده كمپ ديويد شدند و اعلام كردند: معاهده كمپ ديويد، امنيت و تماميت ارضي مصر را زير سؤال برده است.
در اين نشست احزاب الوفد، الحريه و العداله، الوسط، الكرامه و جبهه دمكراتيك و اصلاحات و توسعه و تعداد زيادي از رهبران جريان هاي سياسي مصر حضور داشتند.
از سوي ديگر عمروموسي دبيركل سابق اتحاديه عرب، خواستار تعديل در معاهده كمپ ديويد و بر ضرورت اتخاذ تدابير امنيتي و حفظ و حراست از مرزهاي مصر از سوي رئيس جمهور منتخب و ارتش شد.
«حمدين صباحي» موسس جريان مردمي در مصر با اشاره به ورود نيروهاي مسلح مصر به صحراي سينا، اصلاح و يا لغو پيمان كمپ ديويد را مورد تأكيد قرار داد.
نامزد سابق رياست جمهوري مصر، حمايت كامل خود را از رئيس جمهور، دولت و ارتش در مقابله با تروريست ها و دشمنان صهيونيست اعلام كرد.
در همين حال محمد محسوب وزير امور قانوني و شوراها، ضرورت اصلاح در پيمان كمپ ديويد را مورد تأكيد قرار داد و گفت: ادامه ناامني در مرزها، مصر را در آينده با بحران هاي زيادي مواجه خواهد كرد.
دكتر علي جمعه مفتي الازهر نيز با محكوم كردن حادثه حمله به سربازان مصري در مرز رژيم صهيونيستي، خواستار توحيد صفوف مردم مصر در مقابله با توطئه هاي صهيونيستي شد.
اين درحالي است كه محكوميت اقدامات تروريستي در صحراي سينا از سوي گروه ها، احزاب و شخصيت هاي مصري ادامه دارد و در اين راستا صدها تن از مردم اسكندريه با تجمع در مسجد «قائد ابراهيم»، انتقام ريخته شدن خون سربازان مصري را از قاتلان خواستار شدند.
در اين تجمع اعتراض آميز كه حزب آزادي و عدالت (شاخه سياسي اخوان المسلمين)، جنبش ششم آوريل، حزب جوانان مصر و ديگر احزاب و گروه ها حضور داشتند، «حسن البرنس» از رهبران حزب آزادي و عدالت، رژيم صهيونيستي را عامل اصلي در كشته شدن 16 تن از مرزداران مصري عنوان كرد و گفت: اسرائيل با برنامه ريزي و سازماندهي تروريست ها، اقدام عليه امنيت مصر را آغاز كرده است.
عمليات گسترده نظامي مصر
نيروهاي نظامي مصر در عمليات موسوم به «عقاب»، تهاجم گسترده اي عليه تروريست ها در مرز رفح با رژيم صهيونيستي را آغاز كردند. به نوشته روزنامه الاهرام، جنگنده هاي مصري در عمليات بمباران كانال هاي زيرزميني در مرز رژيم صهيونيستي 20 تن از آنان را به هلاكت رساند. خبرگزاري رويتر نيز به نقل از منابع مطلع گزارش داد؛ ارتش مصر ادوات نظامي سنگين را به شهرك «شيخ زويد» براي رويارويي با تروريست ها ارسال كرده است.
تلويزيون دولتي مصر نيز با قطع برنامه هاي عادي خود، مقاطعي از عمليات نظامي ارتش در مرز با رژيم صهيونيستي را به نمايش گذاشت و اعلام كرد طي اين عمليات جنگنده هاي نيروي هوايي و هلي كوپترهاي ارتش موفق به از بين بردن پناهگاه تروريست هاي مورد حمايت اسرائيل شدند. شبكه خبري «نيل» كه به دولت مصر تعلق دارد نيز گزارش داد: نيروهاي مسلح در حال پاكسازي وسيع مناطق مرزي در العريش، رفح و شيخ زويد با استفاده از هواپيماهاي جنگي هستند.
اين درحالي است كه نيروهاي مسلح مصر طي 24 ساعت گذشته موفق به خنثي كردن 6 حمله مسلحانه تروريست ها در ارتفاعات كوهستاني مناطق مرزي شدند. در همين حال مسئولان بلندپايه رژيم صهيونيستي در واكنش به اتهامات مقام هاي مصري و عمليات گسترده نظامي در مرز رفح اعلام كردند كه با هرگونه تغيير در بندهاي پيمان كمپ ديويد مخالف هستند. «داني ايالون» معاون وزيرخارجه رژيم صهيونيستي در اين خصوص به روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست» گفت: اسرائيل ضرورتي در ايجاد تغيير در مفاد پيمان كمپ ديويد براي ورود نيروهاي نظامي مصري به صحراي سينا احساس نمي كند و احتياجي به تجديدنظر و يا الحاق بندهايي به پيمان كمپ ديويد وجود ندارد.
اين درحالي است كه «يجال پالمور» سخنگوي وزارت خارجه رژيم صهيونيستي، اتهامات مصر به دخالت داشتن موساد در عمليات تروريستي اخير را رد كرد.
همچنين «طال روسو» فرمانده منطقه جنوبي اسرائيل به روزنامه صهيونيستي هاآرتص گفت: اسرائيل روز جمعه از احتمال يك عمليات تروريستي در مرز باخبر شده بود و اطلاعات آن را به مقامات مصري ارسال كرده بود، اما دولت مصر به آن توجهي نكرد.
تشييع جنازه ملي
در مصر
به گزارش رسانه هاي خبري مصر، صدها هزار تن از مردم روز دوشنبه پيكرهاي 16تن از سربازان و افسران مصري را در «مدينه النصر» تشييع كردند.
در اين مراسم كه «سپهبد محمد حسين الطنتاوي» وزير دفاع مصر، فرماندهان عاليرتبه نظامي، وزرا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند، شعار انتقام، انتقام سرداده شد. مردم خشمگين مصر در اين مراسم، رژيم صهيونيستي را مقصر اصلي در كشته شدن سربازان مصري عنوان و لغو پيمان كمپ ديويد براي استقرار نيروهاي نظامي كشورشان در مرز سينا را خواستار شدند.
شماري از طرفداران ديكتاتور سابق مصر نيز با سر دادن شعارهايي عليه اسلامگرايان، تلاش كردند تا از اين مراسم براي حمله به رئيس جمهور منتخب استفاده كنند، اما مردم به مقابله با آنها برخاستند.
از سوي ديگر، محمد مرسي رئيس جمهور مصر كه به دلايل امنيتي در مراسم شركت نكرده بود، قول داد كه قاتلان سربازان كشته شده در سينا را مجازات كند و گفت: عاملان اين جنايات به سزاي اعمال خود خواهند رسيد.
گفتني است، افراد مسلح مورد حمايت اسرائيل يكشنبه شب با حمله به سربازان گارد مرزي كه در پست بازرسي ماسوره مشغول تناول افطار بودند 16 تن را كشته و 7 تن ديگر را زخمي كردند.
 


عباس در ديدار با بلر بر تشكيل كشور مستقل فلسطين تاكيد كرد

رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با فرستاده كميته چهارجانبه صلح خاورميانه بر تشكيل كشور مستقل فلسطين با پايتختي قدس تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، محمود عباس در ديدار با توني بلر آخرين تحولات فلسطين را مورد بحث و بررسي قرار داد.
عباس در اين ديدار بر لزوم تشكيل كشور مستقل فلسطين با پايتختي قدس، توقف شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي تاكيد كرد و گفت، رژيم صهيونيستي با لجاجت هاي خود به قوانين بين المللي احترام نمي گذارد و حقوق شهروندان فلسطيني را ناديده مي گيرد.
وي اظهار داشت: رهبران فلسطيني براي رفتن به مجمع عمومي سازمان ملل مصمم هستند اما هنوز درباره زمان آن تصميم گيري نشده است.
در همين رابطه گروهي از فعالان كشورهاي شمال اروپا (اسكانديناوي) يك كشتي حامل كمك هاي انسان دوستانه به غزه را به سوي اين منطقه اعزام كردند.
رهبر نروژي اين گروه فعال حقوق بشر موسوم به «كشتي به سوي غزه» در اين باره گفت، هدف ما با كاروان هاي كمك رسان به چالش كشيدن نيروي دريايي رژيم اسرائيل است تا به محاصره غزه پايان دهد.اين در حالي است كه ارتش رژيم صهيونيستي اعلام كرد هر تانك ارتش اين رژيم كه فلسطيني ها را به قتل برساند نشان افتخار و علامت ويژه دريافت خواهد كرد.ارتش اسرائيل هدف از اين اقدام را ايجاد روحيه رقابت و عامل تشويق در ميان نظاميان اسرائيلي توصيف كرد.
 


رياض در سالگرد شهادت امام علي(ع)

فشار بر شيعيان را افزايش داد

در آستانه سالگرد شهادت مولي الموحدين حضرت علي(ع) رژيم سعودي به راه افتادن دستجات عزاداري در شرق اين كشور را ممنوع اعلام كرد.
به گزارش شبكه خبري «العواميه»، رژيم آل سعود از بيم بروز ناآرامي ها و تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي شيعه نشين، برگزاري مراسم عزاداري و به راه افتادن دستجات عزاداري و گروه ها را ممنوع كرد.
براساس اين گزارش، نيروهاي امنيتي و نظامي آل سعود با استقرار در مناطق حساس، در حالت آماده باش قرار گرفته اند تا در صورت بروز بحران به سرعت از خود عكس العمل نشان دهند.
پيش از اين نيز نيروهاي امنيتي به محض مشكوك شدن به فرد يا افرادي وي را بازداشت و يا به گلوله بسته و پس از آن مدعي مسلح بودن فرد مقتول مي شوند.
پايگاه خبري «الجزيره العربيه» به نقل از منابع نزديك به رژيم سعودي اعلام كرد: آل سعود از ترس اعتراض هاي مردمي در مناطق «الشرقيه» و شهرهاي شعيه نشين، حضور و استقرار نيروهاي نظامي خود در اين مناطق نفت خيز را به شدت افزايش داده است.
به گزارش منابع آگاه، در حال حاضر نيروهاي سعودي به حالت آماده باش درآمده اند و تمام مرخصي هاي تابستاني نظاميان لغو شده است.
از سوي ديگر، در ادامه اعتراضات مردمي بر ضد آل سعود، هزاران تن از مردم شهر شيعه نشين العواميه سه شنبه شب پس از برگزاري نماز مغرب و عشاء با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز، سياست سركوبگرانه رژيم سعودي را بر ضد شيعيان محكوم كردند. تظاهركنندگان در راهپيمايي خود، ضمن سر دادن شعارهايي، آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند. معترضان شيعه در اين راهپيمايي، با سر دادن شعار زنداني سياسي آزاد بايد گردد، آزادي «مصطفي عبدالواحد الحامد» نوجوان 13 ساله عربستاني را از بند رژيم سعودي درخواست كردند.
برپايه اين گزارش، تظاهركنندگان در شهر العواميه، همبستگي خود با مردم بحرين را در حق تعيين سرنوشت شان و خروج نظاميان اشغالگر سعودي از اين كشور اعلام كردند.
تظاهرات بر ضد رژيم سعودي در شرق عربستان در حالي برگزار مي شود كه با وجود سركوبگري هاي شديد و محدوديت برگزاري اعمال مذهبي، ابعاد آن روز به روز گسترش مي يابد و آل سعود را به ترس و وحشت انداخته است.
در همين حال «فواد ابراهيم» نويسنده و پژوهشگر عربستاني، واكنش خشونت آميز آل سعود به اعتراض هاي مردمي را به سبب نگراني شديد اين رژيم از انقلاب هاي عربي دانست.
وي گفت: رژيم سعودي به دور از هرگونه فشار بين المللي به نقض حقوق بشر مشغول است ولي فعالان سياسي بايد با افشاگري هاي بين المللي آن را رسوا كنند.
«علي ابوالخير» كارشناس سياسي مصري نيز گفت: بسياري از مناطق عربستان شاهد تظاهرات براي تغييرات است و انقلاب هاي عربي به زودي اين كشور پادشاهي را فرا خواهد گرفت.
به گفته اين صاحبنظر سياسي مصري، مردم عربستان از تبعيض مذهبي، سياسي و آموزشي رنج مي برند و تظاهرات در شرق، غرب و جنوب عربستان نشان مي دهد اين كشور دستخوش تحولات مهمي در آينده خواهد شد.
توهين به شيعيان در مساجد
وزارت موسوم به امور اسلامي سعودي در حالي نفرين يهوديان و مسيحيان را در خطبه هاي جمعه و منابر ممنوع كرد كه نفرين و توهين به شيعيان در مساجد اين كشور همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، وزارت امور اسلامي سعودي در ابلاغيه اي به ائمه مساجد از آنها خواسته است از نفرين و درخواست براي هلاكت يهوديان و مسيحيان خودداري كنند.
رژيم آل سعود در اين ابلاغيه، نفرين و توهين به شيعيان را ممنوع نكرده و علماي سعودي همچنان اجازه دارند در مساجد به نفرين شيعيان ادامه دهند.
اين در حالي است كه شيعيان عربستان 10درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند و در سايه بي عدالتي و نابرابري اجتماعي در فقر و تنگدستي به سر مي برند.
 


تانك هاي تركيه همزمان با عقب نشيني تروريست ها در حلب

به خاك سوريه تجاوز كردند

نيروهاي ارتش تركيه در اقدامي تحريك آميز براي مدتي از مرز سوريه عبور كردند و وارد خاك اين كشور شدند.
به گزارش شبكه خبري پرس تي وي، بيش از 100 نيروي ارتش تركيه با موشك و تسليحات پيشرفته در حالي كه از سوي خودروهاي زرهي و هلي كوپترهاي نظامي پشتيباني مي شدند به خاك سوريه تجاوز كردند و وارد شهر جرابلس در منطقه كردنشين سوريه شدند.
نيروهاي ارتش تركيه پس از حدود يك ساعت منطقه را ترك كردند و در مناطق مرزي آرايش جنگي به خود گرفتند.
منابع محلي اعلام كردند، طي چند روز اخير تحركات نظامي نيروهاي مسلح تركيه در مرز با سوريه افزايش يافته است و ارتش تركيه در اقدامي تحريك آميز به ترددهاي غيرمجاز در نواحي مرزي روي آورده است.
تانك ها و خودروهاي زرهي وابسته به يگان هاي تيپ 5 زرهي ارتش همه روزه در طول نوار مرزي اقدام به گشت زني مي كنند و سربازان ارتش تركيه در مناطق مرزي اقدام به حفر سنگر و زدن چادر مي كنند.
تحليلگران نظامي معتقدند تحريكات نظامي تركيه در راستاي دخالت اين كشور در امور داخلي سوريه و برافروختن آتش جنگ در منطقه است.
تركيه يكي از كشورهاي اصلي حمايت كننده از شورشيان سوريه است و در جريان بحران اخير اين كشور حمايت مالي و تسليحاتي تروريست هاي مسلح سوريه را برعهده دارد.
به غير از قاچاق سلاح و تجهيزات مورد نياز شورشيان دولت آنكارا به كشورهاي ديگر حامي تروريست هاي سوريه اجازه داده از خاك اين كشور براي كمك به مخالفان استفاده شود. شبكه خبري ان بي سي در اين رابطه گزارش داد كه حدود 24 سامانه دفاع هوايي قابل حمل از طريق تركيه براي شورشيان در سوريه ارسال شده است.
اين در حالي است كه ارتش سوريه در شهر حلب و ديگر شهرهاي اين كشور به پيروزي هاي زيادي دست يافته است و يگان هايي از ارتش سوريه در تعقيب گروه هاي تروريستي در شهر حلب تلفات سنگيني به اين گروه ها وارد آوردند.
در اطراف حلب نيز درگيري ميان ارتش و تروريست ها باعث شد كه شماري از تروريست ها كشته شوند و خطوط پشتيباني گروه هاي مسلح با شهر حلب قطع شود.
5 دستگاه خودرو افراد مسلح مجهز به مسلسل نيز در جريان كمين نيروهاي سوري در اطراف حلب منهدم شد و افراد مستقر در آن نيز كشته شدند.
اين در حالي است كه تروريست ها به دليل عقب نشيني و تلفاتي كه متحمل مي شوند به كشتار غيرنظاميان روي مي آورند و تعداد بي شماري از شهروندان بي گناه را قتل عام مي كنند. در همين رابطه مردان مسلح با حمله به مجتمع مسكوني در شهر حمص 16 شهروند سوري را كشتند. ديده بان حقوق بشر سوريه با اعلام اين خبر از گسترش ارتكاب جنايات جنگي توسط مخالفان مسلح ابراز نگراني كرد.
ساير رويدادها
¤ نيكلا ساركوزي رئيس جمهور پيشين فرانسه و رئيس مخالفان خارج نشين سوريه در يك گفت وگوي تلفني خواستار اقدام سريع جامعه بين الملل عليه سوريه شدند.
¤ ساكنان بعضي محله هاي شهر حمص پس از پاكسازي اين شهر از گروه هاي مسلح به خانه هاي خود باز مي گردند.
¤ شوراي امنيت سازمان ملل متحد در روز 30 اوت (9 شهريور) درباره سوريه تشكيل جلسه مي دهد.
¤ خبرنگار مخالفان سوريه اظهار داشت، گزارش ها و خبرهاي وي را دستكاري و با دروغ به مردم تحويل مي دادند.
 


تدابير امنيتي ويژه دولت عراق

براي زائران نجف اشرف همزمان با سالروز شهادت مولي الموحدين صورت گرفت

همزمان با سالروز شهادت امام علي(ع)، دولت عراق با اتخاذ تدابير ويژه امنيتي جلوي هرگونه نفوذ تروريست ها به شهر مقدس نجف را گرفت.
به گزارش فارس به نقل از شبكه تلويزيوني «الفرات»، نيروهاي امنيتي و نظامي عراق در نجف اشرف در سالروز شهادت امام علي(ع) تدابير بسيار شديدي را در اين شهر برقرار كردند.
براساس اين گزارش، پليس نجف اعلام كرد كه شهر قديمي نجف به طور كامل بر روي وسايل نقليه بسته است و تمامي راه ها و جاده هاي منتهي به اين شهر براي حمايت از زائران مرقد امام علي(ع) بسته شده است.
اين در حالي است كه حركت عاشقان امام همام از شهرهاي دور و نزديك به سمت نجف آغاز شده است و نيروهاي ارتش و پليس عراق داخل و خارج شهر قديمي و تمامي مسيرهاي تردد به مرقد اميرالمؤمنين علي(ع) مستقر شده اند و كوچكترين تحركات مشكوك را تحت نظر دارند.
اين در حالي است كه نجف اشرف در روز 21ماه مبارك رمضان همزمان با شهادت مولي الموحدين، ميزبان ميليون ها شيعه خواهد بود كه براي برگزاري مراسم سوگواري وارد مي شوند.
از سوي ديگر، در تازه ترين حمله افراد مسلح در استان «صلاح الدين» در شمال بغداد، يك خانواده هشت نفره قتل عام شدند. به گزارش واحد مركزي خبر، مهاجمان ناشناس بامداد روز چهارشنبه به خانه «خيرالله الشاطر» دادستان شهر «بيجي» حمله كردند و همه 8 نفر اعضاي خانواده او را كشتند.
گروه هاي وابسته به القاعده مسئوليت اين كشتار هولناك را برعهده گرفته است.
تيرگي روابط بغداد- آنكارا
دولت عراق تشكيل كميته بلندپايه اي را به منظور بررسي سفر «احمد اوغلو» وزير امور خارجه تركيه به شهر كركوك در اين كشور تصويب كرد. به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه خبري «العالم»، «حسين الشهرستاني» معاون نخست وزير عراق رياست اين كميته بلندپايه را برعهده دارد.
همچنين «علي الدباغ» سخنگوي دولت عراق با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه اين كميته سفر داود اوغلو به كركوك را بدون موافقت دولت مركزي عراق بررسي خواهد كرد. داود اوغلو هفته گذشته در سفر غيرمنتظره به منطقه كردستان در شمال عراق گفت وگوهايي را با «مسعود بارزاني» رئيس حكومت اين منطقه انجام داد و بازديدي هم از شهر كركوك داشت كه خشم مقام هاي عراقي را در پي داشت.
از سوي ديگر، هيئت دولت عراق در پي تداوم مداخله هاي تركيه در امور داخلي اين كشور اعلام كرد كه پس از بررسي پرونده سفر بدون اجازه وزير خارجه تركيه به كردستان، در روابط بغداد- آنكارا تجديدنظر خواهد كرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «عراق القانون»، «علي العلاق» دبيركل هيئت دولت عراق روز چهارشنبه اعلام كرد: دولت در پي دخالت هاي تركيه در امور داخلي عراق، در حال بررسي اتخاذ مواضعي مناسب در قبال رابطه با آنكارا است.
اين در حالي است كه وزارت خارجه عراق جمعه گذشته، «مولود ياقوت» كاردار سفارت تركيه در بغداد را فراخواند و اعتراض شديداللحن بغداد نسبت به اين اقدام آنكارا را به او ابلاغ كرد. همچنين جمع كثيري از نمايندگان پارلمان عراق طي درخواستي، بازنگري در روابط با تركيه را خواستار شدند

 


اعتراف رئيس جمهور سودان جنوبي به حمايت از شورشيان دارفور

رئيس جمهور سودان جنوبي صريحاً به حمايت كشورش از شورشيان دارفور و ديگر مناطق سودان شمالي اعتراف كرد.
به گزارش «ايسنا» به نقل از روزنامه «الوطن» چاپ عربستان، «سالواكرميارديت» رئيس جمهور سودان جنوبي طي اظهاراتي، به طور صريح اعلام كرد: دولت سودان جنوبي از شورشياني كه در مناطق نيل آبي و كردفان با ارتش سودان مبارزه مي كنند، حمايت مي كند.
براساس اين گزارش، روزنامه آمريكايي «كلاچه» با اعلام اين خبر نوشت: سالواكر همچنين به طور رسمي از «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا به خاطر اينكه پيش تر، حمايت كشورش از شورشيان مناطق كردفان جنوبي و نيل آبي را تكذيب كرده بود، عذرخواهي كرد.
اين روزنامه همچنين نوشت: دولت آمريكا بيش از چند بار از جوپا خواسته بود كه به حمايت گروه هاي شورشي سودان پايان دهد تا به اين وسيله از درگيري و وقوع جنگ فراگير ميان دو كشور ممانعت شود.
به نوشته اين روزنامه آمريكايي، اوباما، بارها اين مسئله را به طور شخصي به رئيس جمهور سودان جنوبي متذكر شده بود و هر بار سالواكر منكر آن شده بود به نحوي كه اين مسأله موجبات نارضايتي كاخ سفيد را فراهم كرده است.
اين در حالي است كه حمايت هاي مالي و سياسي آمريكا از سودان جنوبي باعث شد كه اين كشور دو سال پيش پس از جدا شدن از سودان، به عنوان يك كشور مستقل در جهان شناخته شود.
همچنين حضور مأموران سازمان جاسوسي آمريكا و صهيونيست ها در مرز با سودان باعث ايجاد ناآرامي در مرزهاي اين كشور شده است.
 


شوراي انتقالي ليبي قدرت را رسما به پارلمان واگذار كرد

شوراي ملي انتقالي ليبي ديروز طبق جدول زمانبندي شده قدرت را به كنگره ملي (پارلمان) اين كشور واگذار كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي ملي انتقالي ليبي ديروز (چهارشنبه) طي مراسمي رسمي و براساس جدول زمانبندي شده در نخستين انتقال مسالمت آميز قدرت در تاريخ ليبي، حكومت را به پارلمان واگذار كرد.
«مصطفي عبدالجليل»، رئيس شوراي ملي انتقالي ليبي طي مراسمي قدرت را به بزرگترين عضو پارلمان به لحاظ سني واگذار كرد. پارلمان ليبي 200 نماينده دارد كه ماه گذشته پس از برگزاري انتخابات پيروز شدند.
اين انتقال قدرت پس از مراسم افطار در سالن يكي از هتل هاي طرابلس كه قرار است به طور موقت مقر كنگره باشد صورت گرفت.
به گزارش فارس براساس گفته يك عضو شوراي ملي انتقالي ليبي جلسات رسمي پارلمان از شنبه يا يكشنبه آينده آغاز مي شود.
كنگره ملي ليبي همان مجلس موسسان اين كشور است كه اعضاي آن در انتخابات هفتم جولاي گذشته برگزيده شدند و اين انتخابات مورد استقبال جامعه بين المللي قرار گرفت.
كنگره ملي ليبي وظيفه تشكيل دولت جديد را برعهده دارد كه جايگزين شوراي ملي انتقالي بشود اين شورا با برگزاري اولين جلسه رسمي پارلمان منحل خواهد شد. كنگره ملي ليبي همچنين زمينه برگزاري انتخابات جديد براساس قانون اساسي جديد در اين كشور را فراهم خواهد ساخت.
 


انقلابيون يمن:

تا پاكسازي نهادها از افراد عبدالله صالح تظاهرات ادامه مي يابد

انقلابيون يمني اعلام كردند در حال آماده شدن براي انقلابي جديد براي پاكسازي همه نهادهاي دولتي و حكومتي از فاسدان هستند.
به گزارش شبكه خبري العالم، «محمد العسل» يكي از رهبران جوانان انقلابي يمن تاكيد كرد، تا زماني كه نزديكان رئيس جمهور مخلوع نهادهاي دولتي و نظامي و امنيتي را ترك نكنند و ارتش به نهادي ملي و حامي تبديل نشود جوانان انقلابي خواهان ارتشي ملي هستند كه از مردم و ميهن دفاع كند نه از خاندان حاكم، رئيس جمهور هم موظف است تصميماتي اتخاذ كند كه به تغيير مد نظر مردمي كه در راه انقلاب ده ها هزار شهيد و زخمي داده اند منجر شود.
العسل گفت، تصميمات رئيس جمهور به حد مطلوب نرسيده است جوانان انقلابي يمن از رئيس جمهور انتظار دارند كه مطالبات ميليون ها يمني را كه با مال و جان خود به خيابان ها و ميدان ها ريختند و ميدان ها را ترك نكردند برآورده كند و عناصر باقيمانده ديكتاتور مخلوع را پاكسازي كند.
گفتني است علي عبدالله صالح در مدت 33سال ديكتاتوري به جاي تشكيل ارتشي براي حمايت از كشور، ارتشي براي حمايت از خاندان خود ايجاد كرد و يحيي صالح برادرزاده او همچنان زمام امور نيروهاي امنيتي مركزي كشور را در دست دارد و علاوه بر او احمد علي عبدالله صالح پسر او نيز همچنان نيروهاي گارد رياست جمهوري را در دست دارد.
 


چها رسوي پنج قاره

تبعيض آزاردهنده در انگليس
پليس انگليس با ايست و بازرسي هاي تبعيض آميز اقليت هاي اين كشور، صداي آنها را درآورده است. شبكه تلويزيوني «راشاتودي» با اعلام اين خبر افزود: پليس انگليس مي گويد اين اجازه را دارد كه هر فرد - چه مضنون و چه غيرمضنون - را متوقف و بازرسي كند اما تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد به طور مثال سياهپوستان در اين كشور 28 برابر ديگران متوقف و بازرسي بدني و ... مي شوند.
بد نام در حد بلك واتر
وزارت دادگستري آمريكا بيانيه اي صادر كرده كه براساس آن شركت امنيتي نه چندان خوشنام «بلك واتر» براي فرار از پيگرد قانوني 5/7 ميليون دلار جريمه پرداخت مي كند. اين توافق در خصوص جرم سنگيني به نام «قاچاق سلاح» صورت مي گيرد!«بلك واتر» به دليل رسوايي و جنايت هاي بي شمارش چندين بار مجبور به تغيير نام خود شده است.
اخراج همه ديپلمات هاي سوئد از بلاروس
سوئد ديروز از اخراج تمام ديپلمات هايش از بلاروس خبر داد. وزيرخارجه سوئد در صفحه اجتماعي خود نوشته؛ اقدام «الكساندر لوكاشنكو»، رئيس جمهور بلاروس در اخراج ديپلمات هاي كشورش وي را نگران مسئله حقوق بشر در بلاروس كرده است!
مقامات بلاروس به صراحت اعلام كرده اند قصد تعطيلي سفارت سوئد در استكهلم را دارند چرا كه به رغم مخالفت ها، سفير اين كشور به طور مرتب با مخالفان بلاروس ديدار و توطئه مي كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14