(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 مرداد 1391 - شماره 20278

در واكنش به تصميم نسنجيده بانك مركزي
تغيير نرخ ارز مرجع منتفي شد
موسسه رتبه بندي استاندارد اندپورز:
اتهامات آمريكا عليه بانك انگليسي قطعيت ندارد
هشدار غضنفري درباره حاد شدن كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي
مدير طرح خبر داد
خريد قسطي كالا با كارت ميزان
كوتاه اقتصادي
دستور مجدد و ويژه رئيس جمهور براي نجات درياچه اروميه
معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد
سال 92 و پايان پروژه هاي مسكن مهر
با استفاده از نفتكش هاي ايراني
كره جنوبي واردات نفت از ايران را آغاز مي كند
با آغاز اجراي طرح هدفمندي يارانه ها
سرانه مصرف آب در كشور 12 ليتر كاهش يافت
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس: در صورت بازنگري بودجه
مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها اجرا نمي شود
فرزين: با منابع صندوق توسعه اقتصاد مقاومتي قابل تحقق است
تراز بازرگاني ايران با 92 كشور مثبت شد


در واكنش به تصميم نسنجيده بانك مركزي

تغيير نرخ ارز مرجع منتفي شد

با تصميم جديد دولت و مجلس تغيير نرخ ارز مرجع منتفي شد.
اين تصميم در پي وقايع اخير بازار ارز و افزايش ناگهاني نرخ انواع ارز اتخاذ شد.
ماجرا از آنجا شروع شد كه اوائل هفته گذشته اخباري از درون دولت شنيده شد كه گويا به منظور اجراي سياست تك نرخي قرار است نرخ دلار1226 توماني تغيير كند.
اين شنيده ها بعد از 48 ساعت به واقعيت نزديك گشت تا حدي كه حميد صافدل رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در گفتگو با مهر خداحافظي احتمالي ارز 1226 توماني را در آينده اي نزديك تاييد كرد. در ادامه محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي هم وارد ميدان شد و خبر قطعي شدن تغيير نرخ ارز مرجع را اعلام كرد.
بازار هم خيلي سريع به اظهارات مقامات اقتصادي كشور واكنش نشان داد و قيمت انواع ارز در بازار آزاد افزايش يافت به طوري كه حتي قيمت دلار تا 2250 تومان هم بالا رفت.
دولتي ها و مجلسي ها كه نظاره گر واكنش فوري بازار به تصميم جديد ارزي بودند، در جلسه مشترك روز سه شنبه خود تحت عنوان كارگروه ويژه ارزي تصميم گرفتند تا نرخ ارز مرجع را تغيير ندهند و نرخ دوم ارز را هم به بورس واگذار كنند.
اين خبر را خيلي سريع محمدرضا فرزين رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي و دبير ستاد هدفمندي يارانه ها رسانه اي كرد و گفت: دولت برنامه اي براي تغيير نرخ ارز مرجع ندارد بلكه تصميم گرفته است بازار جديدي در بورس براي ارز تشكيل دهد.
در ادامه مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت هم با تاييد منتفي شدن حذف ارز مرجع يا همان دلار 1226 توماني به فارس گفت: اصلاحي در مورد اولويت هاي 10گانه كالاها براي دريافت ارز مرجع هم رخ نداده است.
غضنفري با بيان اين جمله كه نبايد مردم بيشتر از اين گيج شوند تلويحا از سياست هاي چندگانه بانك مركزي در مورد بازار ارز انتقاد كرد و گفت: حذف ارز مرجع فعلا منتفي است.
اما از سوي مجلسي ها نيز غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي هم با تاييد خبر عدم تغيير نرخ 1226 توماني ارز گفت: نرخ مرجع براي كالاهاي ضروري و اساسي همان 1226 تومان بدون تغيير خواهد بود. اين كالاها شامل دارو و مواد غذايي مورد نياز مردم است.
وي با اشاره به تصميم مشترك ارزي مجلس و دولت افزود: قرار شد نرخ دوم ارز در بورس بر اثر عرضه و تقاضا كشف شود كه كارگروهي در اين زمينه تشكيل خواهد شد و از مجموعه دولت، مجلس و بورس در آن حضور خواهند داشت.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه افزود: عرضه كنندگان ارز شامل بانك مركزي و همه كساني كه از محل صادرات كالا و خدمات، ارز به دست مي آورند، در اين بازار حضور خواهند داشت و از طرفي تقاضاكنندگان ارز شامل واردكنندگان مواد اوليه، متقاضيان ارز دانشجويي و ارز درمان براي بيماران اعزامي، مسافران خارجي و ساير متقاضيان به اين بازار مراجعه مي كنند.
وي با بيان اينكه قيمت آزاد ارز در بورس به راحتي قابل كشف است و بازار فرعي ارز تا حد زيادي جمع مي شود، تاكيد كرد: تقاضاكنندگان بازار ارز متقاضيان دانشجو، بيماران و مسافران خارجي و واردكنندگان خواهند بود و بانك مركزي نيز به عنوان عرضه كننده عمده ارز مي تواند نرخ شناور ارز را- كه طبق قانون برنامه پنجم ذكر شده- مديريت كند و عرضه آن را به نرخ روز انجام نمايد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه در مورد اينكه چه اتفاقي بر نرخ بازار آزاد ارز مي آيد، گفت: اين نرخ قطعا كاهش پيدا مي كند و احتمال كاهش حجم بازار فرعي ارز وجود دارد، چون كساني كه در حال حاضر در بازار فرعي ارز حضور دارند از محل دو قيمتي بودن نرخ ارز استفاده مي كنند، اما وقتي در بازار عرضه و تقاضا نرخ واقعي ارز تعيين شود، قيمت بازار آزاد كاهش يافته و شكافي كه دلالان از محل قيمت رسمي و آزاد استفاده مي كردند، از بين مي رود.
مصباحي مقدم در عين حال گفت: هنوز جزئيات مصوبه كارگروه مشترك دولت و مجلس مشخص نشده است!
كيهان: با تقدير از تصميم مشترك دولت و مجلس براي عدم تغيير نرخ ارز مرجع شايسته است تا مسئولان اقتصادي خصوصا بانك مركزي به اين نكته توجه كنند كه سياست ها و تصميمات پولي و ارزي كشور همواره بايد از يك پشتوانه قوي كارشناسي و منطقي برخوردار باشد تا كمتر دچار نوسان و تغييرات لحظه اي شود.
واقعيت اين است كه طي دو سه هفته اخير تصميمات و اظهارات متعدد و بعضا متفاوت مسئولان اقتصادي درباره بازار ارز به شدت فعالان عرصه توليد و اقتصاد را نگران ساخته است. به طور مثال يك روز خبر از تفاهم بانك مركزي و وزارت صنعت مبني بر اولويت بندي 10گانه كالاها براي اختصاص ارز مرجع به گوش مي رسد اما پس از چند روز اعلام مي شود كه فقط 5 گروه اول ارز مرجع دريافت مي كنند و در كمتر از دو سه روز، همين 5 گروه به دو گروه تقليل مي يابند.
و در نهايت حتي شنيده مي شود كه به همان 2 گروه اول كالاها نيز ارز مرجع تخصيص نمي يابد.
طبيعي است اين فضاي مغشوش نتيجه اي جز سردرگمي فعالان توليد و اقتصاد نخواهد داشت. بنابراين بهتر است مسئولان اقتصادي از اين پس با عنايت به شرايط كشور نسبت به اتخاذ تصميمات عجولانه و غيرمنطقي همت بيشتري نمايند تا كمتر شاهد تغييرات در سياست هاي پولي و ارزي باشيم.
 


موسسه رتبه بندي استاندارد اندپورز:

اتهامات آمريكا عليه بانك انگليسي قطعيت ندارد

در حالي كه ارزش سهام بانك استاندارد چارتر انگليس به دليل اتهام همكاري با ايران 16 ميليارد دلار كاهش يافته موسسه رتبه بندي اس اند پي تاكيد كرد، رتبه اعتباري اين بانك را كاهش نمي دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي پي تي آي، به دنبال گزارش نهادهاي ناظر آمريكا مبني بر بي اعتنايي بانك انگليسي استاندارد چارتر انگليس به تحريم هاي آمريكا عليه ايران و احتمال محروميت آن از دسترسي به نظام بانكي آمريكا، ارزش سهام اين بانك 16 ميليارد دلار كاهش يافت.
در عين حال موسسه رتبه بندي استاندارد اندپورز تصريح كرد: رتبه اعتباري اين بانك را كاهش نخواهد داد.
موسسه رتبه بندي استاندارد اند پورز در بيانيه اي افزود: در حالي كه دستگاه قضايي آمريكا بانك استاندارد چارتر را به همكاري غيرقانوني با ايران متهم كرده است ولي اين اتهامات در شرايط كنوني تاثيري بر رتبه اعتباري اين بانك انگليسي ندارد.
بر اين اساس، اتهامات مطرح شده از سوي آمريكا بر ضد بانك استاندارد چارتر هنوز هيچ قطعيتي پيدا نكرده است. سازمان خدمات مالي نيويورك بانك، استاندارد چارتر انگليس را به داشتن بيش از 60 هزار معامله بانكي مخفي با ايران متهم كرده است كه ارزش اين معاملات بيش از 250 ميليارد دلار بوده است.
بر اساس اين گزارش: استاندارد چارتر كه از سوي اين اداره «نهاد ياغي» خوانده شده است طي اين مدت صدها ميليون دلار از محل مبادلات خود با ايران درآمد كسب كرده است.
استاندارد چارتر ممكن است در اثر بي اعتنايي خود به تحريم هاي آمريكا عليه ايران مجوز فعاليت خود در نيويورك را از دست بدهد كه در اين صورت از دسترسي مستقيم به بازار مالي آمريكا محروم مي شود. گردش مالي اين بانك روزانه 190 ميليارد دلار است.
 


هشدار غضنفري درباره حاد شدن كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي

وزير صنعت، معدن و تجارت با هشدار مجدد به شوراي پول و اعتبار در مورد كمبود نقدينگي واحدهاي صنعتي گفت: مشكل كمبود نقدينگي آنها حاد شده و بايد آن را جدي گرفت.
مهدي غضنفري درباره جلسه اخير شوراي پول و اعتبار عنوان كرد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين جلسه ضمن طرح مشكلات صنعت كشور از كمبود نقدينگي به عنوان مهمترين مشكل واحدها نام برده است.
وي هشدار داد: در صورتي كه درباره كمبود نقدينگي واحدهاي توليدي هرچه سريع تر چاره انديشي نشود اين امر مي تواند تبديل به مشكلات حاد شود و جبران آن سخت تر خواهد شد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: ممكن است برخي مشكلات مديريتي بنگاه ها مانند گذشته وجود داشته باشد اما پديده اي كه اين روزها به شدت بنگاه ها از آن در رنج هستند بي توجهي به نيازهاي سرمايه در گردش آنها از سوي نهادهاي پولي است.
وي درباره مصوبات شوراي پول و اعتبار گفت: كارگروه شورا در بخش اول با نيمي از درخواست خودروسازان (هركدام 500 ميليارد تومان) به شرط دريافت وثيقه سهام موافقت كرده است.
غضنفري افزود: در مورد ساير واحدهاي توليدي قرار شد كارگروهي با حضور نمايندگان وزارتخانه هاي اقتصادي تشكيل و راه هاي حل مشكل در اولين جلسه بعدي شورا گزارش داده شود.وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود ضمن انتقاد از مصاحبه هاي بي مورد در مورد سياست هاي ارزي و قيمت ارز مرجع انتظار خود را از خبرنگاران به اين صورت مطرح كرد، برخي اخبار كه به عنوان تصميمات ارزي مطرح مي شود تنها در حد يك ايده و طرح است اما متاسفانه مصاحبه شونده و مصاحبه كننده آن را به عنوان تصميم دولت اعلام مي كند و بازار را تحت تاثير قرار مي دهد.غضنفري در انتقاد از برخي مسئولان در اين حوزه بسيار حساس كه مصاحبه هاي غير ضرور مي كنند از خبرنگاران خواست كه با هشياري كامل در انتشار برخي اخبار كه در حد يك ايده خام است و موجب نوسانات بازار ارز شده و واردكنندگان كالاهاي اساسي و مواد اوليه را تحت تاثير قرار مي دهد، مراقبت كنند.
 


مدير طرح خبر داد

خريد قسطي كالا با كارت ميزان

مدير طرح ملي خريد اعتباري ميزان پيش بيني كرد: تا سه ماه آينده امكان خريد قسطي براي دارندگان كارت ميزان در برخي فروشگاه هاي بزرگ فراهم شود.
جواد اسماعيلي در گفت و گو با ايرنا عنوان كرد: هم اكنون در حال مذاكره با تعدادي از اتحاديه ها و فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي هستيم كه اميدواريم پس از طي مراحل مقدماتي به اجماع كامل در اين باره برسيم.
وي با بيان اينكه فروشگاه ها و اتحاديه هاي بزرگ تا زمان حاضر موافقت شفاهي خود را اعلام كرده اند، افزود: با توجه به آماده بودن نرم افزار لازم براي اجرايي كردن اين توافق، اميدواريم كه اين امر به زودي نهايي شود.
مدير طرح ملي خريد اعتباري ميزان درباره قسطي شدن كارت ميزان نيز گفت: با قطعي شدن اين موضوع، در صورتي كه كارمندان مايل به استفاده از اين تسهيلات باشند، بايد در هماهنگي با فروشگاه هاي طرف قرارداد درباره سود قسطي به توافق برسند.
اسماعيلي گفت: قسطي شدن اقلام مورد نظر كارمندان در استفاده از كارت اعتباري ميزان (يك ميليون و 500 هزار توماني) ارتباطي به بانك ندارد و امري دو طرفه محسوب مي شود.
وي با اشاره به اينكه تاكنون صدور 5/1ميليون كارت ميزان پالايش شده، گفت: از اين تعداد 870 هزار كارت صادر شده و مابقي كارت ها نيز بزودي صادر مي شود.
اسماعيلي در ادامه از صدور 3 هزار و 500 كارت ميزان براي كارگران نيز خبر داد و گفت: بخشي از مسائل صدور كارت ميزان براي كارگران مربوط به درخواست بانك ها است.
وي توضيح داد: كوچك بودن برخي واحدهاي كارگاهي ممكن است باعث شود تا كارفرما امكان ضمانت كارگر براي صدور كارت ميزان را نداشته باشد كه بانك ها در اين خصوص معرفي دو ضامن توسط كارگر را خواستار شده اند تا او بتواند وام خود را دريافت كند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: خريد تضميني برنج پرمحصول شاليكاران مازندران از 25 مردادماه جاري با شروع فعاليت 6 مركز خريد در شهرهاي استان مازندران آغاز مي شود. عباس قبادي گفت: تدابير و برنامه ريزي لازم به منظور تحويل آسان و به موقع برنج پرمحصول كشاورزان مازندراني با آغاز فعاليت 6 مركز خريد در شهرهاي بابل، فريدونكنار، آمل و نكا به عمل آمده است و بر اين اساس، خريد تضميني از 25مردادماه آغاز خواهد شد.
¤ معاون وزير نيرو جزييات طرح اين وزارتخانه براي تبديل پشت بام خانه ها به نيروگاه هاي پراكنده را تشريح كرد. محمد بهزاد، نصب و استفاده از پنل هاي خورشيدي علاوه بر تاثيرگذاري در صرفه جويي هزينه هاي خانوار، در كاهش تلفات شبكه هاي برق بسيار موثر دانست. بهزاد با تشريح برنامه نصب پنل هاي خورشيدي براي مصارف خانگي كه به تازگي از سوي وزارت نيرو عنوان شده است، گفت: اين طرح بايد با حمايت و همكاري برخي از دستگاه ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت پيگيري شود تا مشتركان بتوانند با استفاده از تسهيلات، چنين پنل هايي را در پشت بام خانه هاي خود نصب كنند.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در 4 ماهه ابتداي امسال 18ميليون تن كالا از مرزهاي جاده اي و دريايي كشور صادر شده است، گفت: در اين مدت 84 هزار مسافر از طريق حمل و نقل جاده اي وارد كشور شدند. شهريار افندي زاده با اشاره به صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده اي و دريايي كشور، اظهار داشت: در 4ماهه امسال، 15ميليون تن كالاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي به كشور وارد شد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 13ميليون اوراق بهادار، به 192ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 4 ميليون و 772 هزار سهم با نرخ يك هزار و 396 ريال داشت.كمترين حجم معاملات و بيشترين كاهش قيمت را سبحان دارو در بازار اول فرابورس با جابجايي 11سهم و كاهش قيمت 5 درصد و قيمت پاياني 9 هزار و109 ريال كسب كرد.
¤ افزايش هزينه ايرلاين ها موجب شد كه آنها پيشنهاد حذف سرو غذا در پروازهاي داخلي را به دولت بدهند. به دنبال افزايش هزينه شركت هاي هواپيمايي، ايرلاين ها به دولت پيشنهاد دادند كه سرو غذا را در پروازهاي داخلي كه زمان كمتري دارد، حذف كنند. به گفته ايرلاين ها در ديگر كشورها هم سرو غذا در پروازهاي داخلي انجام نمي گيرد و هر مسافري كه تمايل به صرف غذا داشته باشد مي تواند زمان خريد بليت، پول آن را جداگانه بپردازد.
¤ مديرعامل شركت خدمات حمايتي كشاورزي كشور با بيان اينكه امسال نهاده ها به عنوان كالايي دولتي و با قيمت يارانه اي در اختيار كشاورزان قرار خواهد گرفت، گفت: بيش از 5 هزار ميليارد ريال كود و 60 ميليارد ريال بذر براي كشاورزان درنظر گرفته شده است. احمد طمراسي عنوان كرد: با توجه به اين كه در سال زراعي اخير كشاورزان با كمبود نهاده مواجه شده بودند، در سال زراعي آينده براساس سياست گذاري هاي برگرفته شده از تجارب گذشته خوشبختانه مقدمات لازم براي تامين كود انجام و مصوبه هيات وزيران و اقدامات اداري در اين زمينه انجام شده است و امسال سالي بهتر از سال گذشته در بحث تامين كودها براي كشاورزان خواهيم داشت.
¤ رئيس بخش مبارزه با كلاهبرداري بانك لويدز انگليس به اختلاس
4/2ميليون پوندي و سوءاستفاده از مقام خود اعتراف كرد. به گزارش پرس تي وي، رئيس سابق بخش مبارزه با كلاهبرداري و امنيت گروه بانكداري لويدز انگليس به اختلاس 4/2ميليون پوندي از طريق سوءاستفاده از موقعيت خود اعتراف كرد.
 


دستور مجدد و ويژه رئيس جمهور براي نجات درياچه اروميه

وزير نيرو از دستور ويژه رئيس جمهور براي نجات درياچه اروميه خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، ماه گذشته نيز يكي از نمايندگان مجلس به نقل از وزير نيرو، از تصميم ويژه رئيس جمهور براي نجات درياچه اروميه خبر داده بود.
نادر قاضي پور نماينده اروميه از دستور ويژه رئيس جمهور در مورد احياي درياچه اروميه به وسيله رود ارس از طريق سلماس و خوي خبر داد.
وي با اشاره به دستور ويژه رئيس جمهور در مورد احياي درياچه اروميه گفت: من خبر اين دستور را از وزير نيرو شنيدم كه رئيس جمهور گفته كه شما انتقال آب را از سد ارس به درياچه اروميه شروع كنيد تا از طريق خوي و سلماس به اروميه بيايد.
وي افزود: اين طرح بهترين طرح عملياتي براي احياءسازي درياچه اروميه است چرا كه مطالعات انجام گرفته در اين خصوص بسيار خوب و برآورد هزينه بسيار ناچيز است.
قاضي پور با بيان اينكه وضعيت درياچه اروميه اسف بار است، تصريح كرد: نزديك به 80 درصد درياچه اروميه خشك شده است.
مجيد نامجو در اظهارنظري جديد و در گفت وگو با مهر با اشاره به دستور صريح رئيس جمهور براي نجات درياچه اروميه گفت: انتقال آب بين حوزه اي به عنوان يكي از دستورات مهم در برنامه قرار گرفت.
نامجو از جديدترين اقدامات صورت گرفته در زمينه حل مشكل خشكي درياچه اروميه گفت: آخرين تصميمي كه در شوراي عالي آب مصوب شد، تقريبا تمام كارهايي كه در اين زمينه لازم است در حضور رئيس جمهور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وزير نيرو اظهار داشت: رئيس جمهور به اين منظور چند دستور صريح دادند كه وزارت نيرو آنها را پيگيري مي كند. يكي از اقدامات انتقال آب حوزه به حوزه است كه ما اين طرح را پيشنهاد كرديم و تا پايان دولت دهم به ثمر خواهد نشست.
نامجو با اشاره به اينكه طرح انتقال آب حوزه به حوزه در قالب طرح هاي مهر ماندگار است به صورت دراز مدت ادامه خواهد داشت، ادامه داد: براي اين منظور بايد منابع لازم نيز فراهم شود و همكاران ما در اين خصوص برخي طراحي ها را در دست انجام دارند.
وي خاطرنشان كرد: اميدوارم با برگشت تغيير اقليمي كه وجود دارد و معمولا دوره هاي 7 تا 10 ساله را شامل مي شود، بتوان از ادامه خشكي درياچه اروميه جلوگيري كرد.
وزير نيرو با اعلام اينكه هم اكنون 8 سال از زمان وقوع خشكسالي در حوزه آبريز اروميه مي گذرد، در ارتباط با اين ايده كه مي گويند به دليل ساخت سدهاي فراوان در مسير رودخانه هاي مهمي كه به درياچه اروميه مي ريزد، خشكي در درياچه اتفاق افتاده است، گفت: بيشترين دليل وقوع خشكي در درياچه اروميه وقوع خشكسالي است و اين ميزان بيش از 85 درصد دلايل را شامل مي شود.
 


معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد

سال 92 و پايان پروژه هاي مسكن مهر

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: پايان پروژه مسكن مهر تا نيمه اول سال 92 حتمي است.
محمدهادي رستميان در گفت وگو با ايسنا با تاكيد بر اين كه تا پايان سال جاري 70 هزار مسكن مهر تحويل متقاضيان مي شود، اظهار كرد: در پروژه مسكن مهر برنامه تجمعي ساخت 420 هزار واحد بوده و ساخت نزديك به 70 هزار واحد آن به تازگي شروع شده است.
وي با تاكيد بر اين كه ساخت اين 70 هزار واحد از خردادماه شروع مي شود، گفت: در نيمه اول سال 92 ساخت اين واحدها را تمام و به متقاضيان تحويل مي دهيم.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره سند واحدهاي مسكن مهر آماده تحويل ادامه داد: 23 هزار واحد داراي سند آماده تحويل است و تلاش مي كنيم همزمان با تحويل ساير واحدها سندهاي آن نيز صادر شود.
وي درباره تعداد واحدهايي كه در سال 91 آماده تحويل مي شود، خاطرنشان كرد: حدود 70 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد با قيمت هر متر 330 هزار تومان تحويل متقاضيان داده مي شود.
رستميان گفت: همه سعي و تلاش ما اين است كه زحمت را براي دولت هاي بعد كمتر و تا حد امكان پروژه را به اتمام برسانيم.
معاون وزير راه و شهرسازي درباره زيرساخت هاي شهرهاي جديد بيان كرد: هر واحدي كه تحويل داده شود، داراي خدمات زيرساخت است و هيچ واحدي بدون زيرساخت تحويل متقاضي نمي شود.
 


با استفاده از نفتكش هاي ايراني

كره جنوبي واردات نفت از ايران را آغاز مي كند

يك مقام دولت كره جنوبي از آغاز مجدد واردات نفت از ايران با استفاده از نفتكش هاي ايراني خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از يونهاپ، يك منبع دولتي كره جنوبي گفت: كره جنوبي واردات نفت از ايران را اوايل ماه آينده از سر مي گيرد.
كره جنوبي بعد از آغاز تحريم بيمه تانكرهاي نفت ايران نتوانسته بود از ايران نفت بخرد.
اين منبع دولتي كه خواست نامش فاش نشود گفت: طرف ايراني و پالايشگاه هاي كره جنوبي در حال بحث و مذاكره در مورد استفاده از تانكرهاي ايراني براي انتقال نفت موردنياز كره جنوبي هستند و اين مذاكرات به نتايج خوبي رسيده است.
كره جنوبي از بزرگترين خريداران آسيايي نفت ايران است و حدود 10 درصد نفت موردنياز خود را از ايران مي خرد.
 


با آغاز اجراي طرح هدفمندي يارانه ها

سرانه مصرف آب در كشور 12 ليتر كاهش يافت

سرانه مصرف آب شهروندان ايراني از آغاز اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، 12 ليتر در شبانه روز كاهش يافته است.
با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و افزايش قيمت حامل هاي انرژي در كشور، بيشترين توجه به افزايش قيمت گاز، برق و بنزين معطوف شد و آب همچنان سهم چنداني از هزينه هاي سبد انرژي خانواده ها را به خود اختصاص نمي داد.
اين در حالي است كه قيمت آب از لحاظ درصدي بيشترين افزايش را نسبت به قيمت هاي پيشين خود تجربه كرده بود، تا جايي كه ميانگين متوسط قيمت اين حامل انرژي در سطح كشور رشدي بيش از 100 درصد داشت.
در حال حاضر بررسي ميزان مصرف آب در كشور و مقايسه آن با زمان مشابه پارسال نشان مي دهد كه ميزان سرانه مصرف آب در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته، به طور متوسط به ازاي هر نفر 12 ليتر در شبانه روز كاهش داشته است.
در حالي كه مسئولان وزارت نيرو دلايل اين كاهش را همكاري مردم در صرفه جويي در مصرف آب، تاثير قانون هدفمندي يارانه ها، اقدام هاي فني مديريت مصرف توسط شركت هاي آب و فاضلاب و اقدام هاي فرهنگي انجام شده اعلام كرده اند، در زمان كنوني حدود 12 ليتر در شبانه روز معادل حدود سه درصد كاهش در مصرف آب رخ داده است.
كاهش سه درصدي مصرف آب در حالي اعلام شده است كه حدود يك سال پس از هدفمندي يارانه ها، مسئولان بخش برق كشور از كاهش 10 درصد مجموع مصرف انرژي خبر داده بودند.
اين در حالي است كه سرانه مصرف آب در ميان ايراني ها كماكان نسبت به كشورهاي ديگر بالاتر است و در برخي موارد مي توان شاهد بود كه سرانه مصرف مردم ايران نزديك به دو برابر سرانه مصرف متعارف در دنياست.
اجراي نوبت بندي آب
در 6 شهر
با وجود برنامه هاي بخش آب كشور براي توسعه آبرساني به شهرها و روستاها در حال حاضر در 6 شهر كشور نوبت بندي اجرا مي شود.
بنابراين گزارش: البته نوبت بندي آب به اين دليل اجرايي مي شود كه اين شهرها اغلب شهرهاي كوچك هستند و در سال هاي اخير به شهر تبديل شده اند.
اين شهرها از نظر تاسيسات زيربنايي به ويژه مخازن تعادل، ذخيره سازي و منابع تامين آب در دسترس، دچار مشكلات اساسي هستند كه نياز به آبرساني از فواصل دور دست دارند.
اين در حالي است كه اغلب در فاصله كمي از اين شهرها منبع آب قابل دسترس وجود ندارد و آب بايد از فواصل طولاني تري منتقل شود كه در زمان كنوني، طرح هاي آبرساني آنها در دست اقدام است.
از جمله اين شهرها مي توان به شهرهاي سيريك و روئيدر در استان هرمزگان اشاره كرد كه 13 درصد از جمعيت اين شهرها مشمول برنامه نوبت بندي آب هستند، همچنين در شهر جوزم در استان كرمان نيز 4840 نفر داراي مشكل كمبود آب هستند.در سيستان و بلوچستان نيز حدود 50 درصد شهر نوك آباد معال 3957 نفر و در گيلان در شهرهاي بره سر و جيرنده حدود 5324 نفر زير پوشش نوبت بندي آب قرار دارند.

 


عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس: در صورت بازنگري بودجه

مرحله دوم طرح هدفمندي يارانه ها اجرا نمي شود

يك عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر قرار باشد در لايحه بودجه سال 91 بازنگري صورت گيرد، اين بازنگري در جهت تاخير و توقف اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه هاست نه در جهت اجراي آن.
عزت الله يوسفيان ملا در گفتگو با مهر در خصوص احتمال بازنگري در لايحه بودجه سال 91 به منظور اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: با توجه به شرايط كنوني، امكان بازنگري در لايحه بودجه سال جاري براي اجراي مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها وجود ندارد.
وي افزود: به دليل اينكه تغيير اعداد و ارقام در اين لايحه منوط به افزايش درآمد دولت است و افزايش درآمد دولت هم از طريق گران كردن نرخ حاملهاي انرژي امكان پذير خواهد بود، در حال حاضر امكان انجام اين كار وجود ندارد.
وي در عين حال تصريح كرد: البته دولت مي تواند از مجلس درخواست كند از رديف هاي ديگر لايحه بودجه مثل رديف هاي عمراني كم و به رديف بودجه قانون هدفمندي اضافه شود.
رئيس كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس افزود: همچنين دولت مي تواند براي اجراي مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه ها از محل هاي ديگري مثل بانك مركزي استقراض كند و زماني كه وضعيت اقتصاد داخلي به حالت عادي بازگشت، آنوقت نرخ حاملهاي انرژي را افزايش دهد و از محل درآمد آن قرض خود به بانك مركزي را بپردازد.
 


فرزين: با منابع صندوق توسعه اقتصاد مقاومتي قابل تحقق است

مديرعامل صندوق توسعه ملي آخرين وضعيت اين صندوق را تشريح كرد.
محمدرضا فرزين ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تاكنون 289 شركت از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كرده اند گفت: نام و نشان اين شركت ها در سايت صندوق منتشر شده و هيچ كدام از آنها دولتي نيست و حداكثر سهام دولت در اين شركت ها طبق قانون 20درصد بوده است.
وي تاكيد كرد: متاسفانه نكات منفي در اقتصاد كشور به راحتي ديده مي شود ولي نكات مثبت به چشم نمي آيد.
مديرعامل صندوق توسعه ملي در پاسخ به سؤالي در مورد نقش اين صندوق در افزايش مقاومت اقتصاد كشور گفت: منابع صندوق از سال 89 تاكنون تشكيل شده و به بيش از 40 ميليارد دلار رسيده و پس انداز بسيار مناسبي براي كشور و اقتصاد فراهم كرده و اين نشان مي دهد اقتصاد ايران چقدر بزرگ است كه ظرف دو سال توانسته فقط 40 ميليارد دلار پس انداز داشته باشد كه با آن مي توان يك كشور اروپايي را خريد.
فرزين تاكيد كرد: در سالهاي اخير به دليل به هم ريختن انتظارات جامعه و افزايش نكات منفي كه از سوي دشمن ارائه مي شود متاسفانه تصوير منفي از اقتصاد ايران ارائه شده است كه باعث عدم اطمينان سرمايه گذاران مي شود اما صندوق توسعه ملي با اين منابع قابل توجه به سرمايه گذاران بخش خصوصي و تعاوني اين اطمينان را مي دهد كه منابع قابل توجه و مطمئن براي سرمايه گذاري در اختيار آنها قرار مي دهد.
وي تاكيد كرد: اقتصاد مقاومتي در سال جاري با منابع مطمئن صندوق توسعه ملي قابل تحقق است و در حال حاضر منابع صندوق به 40 ميليارد دلار رسيده كه پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال به 50 ميليارد دلار برسد.
 


تراز بازرگاني ايران با 92 كشور مثبت شد

تراز بازرگاني ايران در نيمه اول سال 2012 با 92 كشور مثبت شد.
گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: در نيمه اول سال 2012 از بين 179 كشور طرف تجاري با ايران، تراز بازرگاني با 92 كشور مثبت و با 87 كشور ديگر به نفع طرف مقابل بوده است.
طبق آمار منتشره از سوي دفتر فن آوري اطلاعات و ارتباطات، 5 كشور طرف معامله با بيشترين تراز تجاري مثبت به ترتيب كشورهاي عراق، افغانستان، هند، اندونزي و پاكستان بوده است.
براساس اين گزارش، كسري تراز تجاري ايران با كشورهاي طرف معامله طي مدت مزبور بيش از 2 ميليارد دلار بهبود يافته است.اين گزارش مي افزايد: در 6 ماهه نخست سال 2012 ميلادي كسري تراز تجاري ايران 12 ميليارد و 397 ميليون دلار بوده اين در حاليست كه اين رقم در مدت مشابه سال 2011 به ميزان 14 ميليارد و 999 ميليون دلار بود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14