(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 مرداد 1391 - شماره 20278

به بهانه حضور ژاپن و كره در نيمه نهايي المپيك 2012
سقف كوتاه آمال و آرزوهاي فوتبال ايران
عكسي كه بار ديگر كانون توجه قرار گرفت
اگر او مي تواند پس من هم مي توانم
آخرين وضعيت تيم ها براي حضور در ليگ واليبال
تنها 6 تيم ثبت نام كرده اند!
سالتو بارانداز شاگرد به استاد


به بهانه حضور ژاپن و كره در نيمه نهايي المپيك 2012

سقف كوتاه آمال و آرزوهاي فوتبال ايران

فوتبال ما بايد به «هم قاره» بودن با كره و ژاپن افتخار كند تا از آلام غيبت 40ساله خود در ميدان المپيك بكاهد. اين سرنوشت فوتبالي است كه مسيرش را گم كرده است.
حسرت فوتبال ما براي رسيدن به ميدان المپيك آن قدر طولاني شده كه بازخواني روايت حذف هاي ما از مراحل مقدماتي المپيك، ديگر حس خاصي در ما برنمي انگيزد. اما شايد شنيدن خبر راهيابي دو رقيب آسيايي ما به جمع چهار تيم مرحله نيمه نهايي رقابت هاي المپيك، تلنگري باشد به مسئولان فوتبالي كه گويا حذف شدن تيم اميد فوتبال در مرحله مقدماتي المپيك را جزء لاينفك فوتبال ما مي دانند.
در مرحله يك چهارم نهايي بازي هاي المپيك لندن، ژاپن با اقتدار مصر را شكست داد و كره جنوبي هم توانست از سد بريتانيا، ميزبان مسابقات عبور كند تا دو نماينده شرق آسيا در جمع چهار تيم برتر المپيك قرار بگيرند.
ژاپن با برد قاطعانه 0-3 مقابل مصر، اولين تيم راه يافته به مرحله نيمه نهايي بود. كره جنوبي هم بعد از تساوي 1-1 با بريتانيا در پايان 120 دقيقه تلاش، در ضربات پنالتي اين تيم را از پيش رو برداشت تا قاره آسيا، پرحضورترين قاره در مرحله نيمه نهايي اين دوره از رقابت ها باشد و اين دو تيم نام آسيا را بالا ببرند.
اما اين سوي آسيا، ما همچنان به فكر اين هستيم كه جام حذفي را برگزار نكنيم تا بتوانيم تمرينات تيم ملي را برگزار كنيم. بديهي است كه در چنين فضايي سخن گفتن از ليگ هاي پوياي جوانان و اميد، بيهوده است. چون براي بستن تيم هاي بزرگ نيازي به پشتوانه هاي جوان نيست و تنها كافيست كار بستن تيم را به دلالان حرفه اي بسپاريم.
تيم اميد هم هربار كه قرار شد در مسابقات شركت كند، تشكيل مي شود و بعد از چند بازي هم حذف خواهد شد. فرقي ندارد اين حذف با حضور همه ستاره هاي يك نسل فوتبال در تيم اميد با مربيگري محمد مايلي كهن اتفاق افتاده باشد يا براثر سهل انگاري يا كارشكني ها و بازي بازيكن دو اخطاره تيم اميد در برابر عراق در زمان مربيگري عليرضا منصوريان.
نام اين افراد و بازيكنانشان تنها بهانه ها را براي حذف شدن ما از مسابقات مقدماتي المپيك تغيير مي دهد و در اصل ماجرا تفاوتي حاصل نمي شود. ما نه عادت داريم كار زيربنايي كنيم و نه اصلاً نيازي به اين كار احساس مي كنيم. تنها كاميابي هاي ما در فوتبال اين است كه باشگاه مورد علاقه مان در ليگ حريفان خود را شكست دهد و البته اگر اين كار را در يك داربي انجام دهد شعف ما دو چندان خواهد شد.
در عرصه ملي هم كافيست تيم بزرگسالان ما به نيمه نهايي جام ملت هاي آسيا برسد و يا در جمع صعودكنندگان به جام جهاني از قاره آسيا قرار بگيريم. اين ها سقف آمال و آرزوهايي است كه ما براي فوتبال خود تعريف كرده ايم و از بخت خوب ما اكثر اين خواسته ها نياز به كار زيربنايي ندارد.
بالاخره يا با پول هاي دولتي و يا به هر شكل ديگر تيم هاي باشگاهي را راهي ليگ مي كنيم و از ميان اين همه بازيكن داخلي و حتي ايرانيان مقيم خارج يك تيم ملي كه توان قرار گرفتن در جمع چهار تيم اول آسيا را داشته باشد، براي فوتبال كشور 70ميليون نفري ما غيرممكن نيست.
اينگونه است كه فوتبال ما با همه استعدادهايي كه در آن وجود دارد، بايد به «هم قاره» بودن با كره و ژاپن افتخار كند تا از آلام غيبت چهل ساله خود در ميدان المپيك بكاهد. اين سرنوشت فوتبالي است كه با علم بيگانه است.
 


عكسي كه بار ديگر كانون توجه قرار گرفت

اگر او مي تواند پس من هم مي توانم

حضور «صاوسكار پيستوريوس» دونده بدون پاي آفريقاي جنوبي در بازي هاي المپيك لندن عكسي قديمي از او را بار ديگر كانون توجه جهان قرارداده است.
اين دونده بدون پا با تلاش هاي فراوان توانست جواز شركت در بازي هاي المپيك را بگيرد، الهام بخش بسياري از افراد معلول و حتي سالم است.
پيستوريوس در دوي 400 متر بازي هاي المپيك 2012 لندن در كنار دوندگان سالم و پا به پاي آنها دويد تا نشان دهد كه نقص عضو بهانه اي براي ناتواني نيست.
بعد از مسابقه او در المپيك ، عكسي قديمي از وي در كنار كودكي بدون دو دست و دو پا در اينترنت پخش شد كه توجه بسياري را به خود جلب كرد.
برخي از سايت ها با انتشار مجدد اين عكس نوشتند: اين عكس به يادمان مي آورد ارزش كاري كه او براي ديگر افراد قطع عضو انجام داده، بي نهايت است. از اين به بعد هر كسي در دنيا كه دست يا پا ندارد كافي است نگاهي به پيستوريوس بيندازد و با خود بگويد: «اگر او مي تواند پس من هم مي توانم».
«الي چالس» نام دختر خردسالي است كه در عكس با پيستوريوس مسابقه مي دهد. او مردي را در كنار خود مي بيند كه مثل او است اما محدوديت ها را نپذيرفته است.
پيستوريوس گرچه نتوانست به فينال برسد اما در دور مقدماتي دوي 400 متر به قدري خوب دويد كه راهي نيمه نهايي شد. موفقيت هاي او در مسابقات جهاني و اكنون نيز المپيك نه تنها به افراد معلول بلكه به انسان هاي سالم نيز انگيزه مي دهد.
در نيمه نهايي «كراني جيمز» كه به عنوان نفر اول از خط پايان عبور كرد، تحت تأثير رقابت با پيستوريوس، بلافاصله بعد از پايان مسابقه به سمت وي رفت و برچسب نام خود كه روي پيراهنش چسبيده بود را با او عوض كرد.
 


آخرين وضعيت تيم ها براي حضور در ليگ واليبال

تنها 6 تيم ثبت نام كرده اند!

رئيس سازمان ليگ فدراسيون واليبال با يادآوري اينكه 47 روز از پايان فرصت تعيين شده براي ثبت نام تيم هاي متقاضي حضور در ليگ برتر مي گذرد، گفت: تنها 6 تيم براي شركت در اين رقابت ها ثبت نام كرده اند و ساير تيم ها اعلام آمادگي شفاهي كرده اند كه مورد قبول نيست.
منوچهر پورحسن با تأكيد بر اينكه 31 خردادماه آخرين فرصت ثبت نام از تيم هاي متقاضي شركت كننده در ليگ برتر 91 واليبال بود، اظهار داشت: ملاك ما براي پذيرفتن ثبت نام تيم ها، واريز وروديه مسابقات يعني 40 ميليون تومان بود. براين اساس تنها 6 تيم ثبت نام رسمي خود را انجام داده اند.
وي از پيشگامان كوير يزد، ميزان مشهد، باريج اسانس، شهرداري اروميه و شهرداري تبريز به عنوان تيم هايي كه ثبت نام رسمي خود را براي شركت در فصل جديد ليگ برتر واليبال انجام داده اند، ياد كرد و گفت: بانك كشاورزي هم با پرداخت وروديه ثبت نام رسمي خود را انجام داد. در اين مدت مسئولان خيلي از تيم ها به صورت كتبي يا شفاهي اعلام كرده اند كه براي حضور در مسابقات آماده اند. البته سازمان ليگ هم با ارسال نامه مجدد به آنها تأكيد كرد كه فقط آمادگي نمي خواهد، چرا كه بايد وروديه را واريز كنند.
رئيس سازمان ليگ فدراسيون واليبال يادآور شد: در هر صورت از نظر ما فقط اين 6 تيم در ليگ آتي شركت خواهند داشت. البته برخي از تيم ها اعلام كرده اند كه طي هفته جاري وروديه چهل ميليون توماني را پرداخت مي كنند اما اگر اين اتفاق رخ ندهد در فهرست ليگ برتري ها قرار نمي گيرند.
پورحسن با اشاره به شرايط گل گهر سيرجان و جواهري گنبد كه به عنوان قهرمان و نايب قهرمان ليگ دسته اول به ليگ برتر صعود كردند، خاطرنشان كرد: مسئولان گل گهر سيرجان اعلام كردند كه به دليل كمبود بودجه قادر به حضور در رقابت هاي سطح اول باشگاهي نيستند و به همين دليل رقابت هايشان را در همان ليگ دسته اول دنبال مي كنند. از وضعيت گنبدي ها هم هيچ اطلاعي نداريم چون نه وروديه داده اند و نه زماني را براي پرداخت آن تعيين كرده اند.
وي تصريح كرد: البته سازمان ليگ به دو نماينده گنبد يعني هاوش و جواهري پيشنهاد داد كه در قالب يك تيم در مسابقات امسال شركت كنند. نظر ما اين بود كه با اين كار گنبد يك تيم قوي در ليگ برتر خواهد داشت اما در صورت داشتن دو نماينده، هم بازيكنان بايد تقسيم شوند و هم تماشاگران آنها اما مسئولان هاوش و جواهري پيشنهاد ما را نپذيرفتند.
رئيس سازمان ليگ فدراسيون واليبال تأكيد كرد: البته هنوز هيچ يك از نمايندگان گنبد براي حضور در ليگ برتر 91 كاري انجام نداده اند. تكليف آنها مانند خيلي از تيم هاي ديگر نامشخص است.
«با اين شرايط ليگ 91 با چند تيم برگزار مي شود؟»، وي در پاسخ به اين پرسش گفت: تا امروز صبر مي كنيم تا ببينيم كدام تيم ها وروديه خود را پرداخت مي كنند. حتي اگر فقط هشت تيم وروديه بدهند برايمان كافي است و با همان تعداد ليگ را آغاز مي كنيم. دنبال هيچ تيمي نمي رويم تا شركت كنندگان در ليگ برتر را بيشتر كنيم. اين تيم ها هستند كه بايد دنبال سازمان ليگ باشند.
پورحسن همچنين با يادآوري اينكه 4 شهريور ماه آخرين مهلت ثبت نقل و انتقالات است، گفت: فصل جديد رقابت هاي واليبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور از 19 مهرماه آغاز خواهد شد.
 


سالتو بارانداز شاگرد به استاد

اميد نوروزي پس از درخشش بي نظير و ديدني خود در ديدار فينال به محض پايان تايم دوم و اعلام قهرماني اش از كنار داور به سمت محمد بنا رفت و او را در آغوش گرفت. البته اين پايان خوشحالي نوروزي نبود و اين جوان شايسته شيرازي با اجراي يك سالتو بارانداز ديدني روي محمد بنا تمامي تماشاگران سالن را به وجد آورد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14