(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 مرداد 1391 - شماره 20279

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازتاب نشست مشورتي سوريه در تهران
ايران با ديپلماسي تاثيرگذار مي تواند بحران سوريه را حل كند
در مكتب امام
راهكارهاي قرآني تحصيل «ادب»
در پايان نشست مشورتي تهران حاصل شد
ايران محور تشكيل گروه تماس براي حل بحران سوريه
مشهد و قم در سالروز شهادت امام علي(ع) غرق عزا و ماتم بود
گاردين: نتانياهو از حمله به ايران پشيمان خواهد شد
علامه اميني صحت نماز 1000 ركعتي اميرالمؤمنين(ع) را اثبات كرد
اخبار ادبي و هنري


بازتاب نشست مشورتي سوريه در تهران

ايران با ديپلماسي تاثيرگذار مي تواند بحران سوريه را حل كند

نشست مشورتي تهران درباره بحران سوريه كه با حضور ديپلمات هاي بلندپايه از كشورهاي منطقه و جهان از جمله روسيه، عراق و چين در تهران برگزار شد؛ بازتاب گسترده اي را به دنبال داشت.
خبرگزاري هاي غربي ميزباني اين نشست توسط تهران را نشانه ديپلماسي تاثيرگذار ايران در منطقه معرفي كرده و اذعان داشتند كه ايران با پيشنهاد مذاكرات صلح آميز ميان طرفين درگير در سوريه گام بزرگي براي فرونشاندن بحران در اين كشور برداشته است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس در همين خصوص گزارشي را به اين نشست اختصاص داده كه در بخشي از اين گزارش آمده است «همان گونه كه نيروهاي ارتش سوريه در تلاش هستند تا شورشي ها را از شهر حلب بيرون برانند، ايران متحد كليدي دولت سوريه در روز پنجشنبه نشستي در راستاي حل بحران سوريه از طريق دستگاه ديپلماسي برگزار كرد. ايران در اين نشست كه «نشست مشورتي سوريه» نام داشت، جمعي از ديپلمات هاي بلندپايه كشورهاي مهم و تاثيرگذار منطقه و بين المللي از جمله عراق، چين و روسيه را دور هم جمع كرد تا به دنبال راه حلي ديپلماتيك و صلح آميز براي پايان دادن بحران سوريه باشند.»
آسوشيتدپرس در پايان گزارش خود اذعان كرد كه نشست روز پنجشنبه تهران گام بزرگي براي پيشرفت برون رفت سوريه از بحران كنوني از طريق دستگاه ديپلماسي بوده است.
روزنامه نيويورك تايمز نيز در مقاله ديروز خود با عنوان «حل بحران سوريه به روش ديپلماسي ايراني»، نشست مشورتي سوريه كه پنجشنبه در تهران برگزار شد را مقابل نشست به اصطلاح دوستان سوريه به رهبري آمريكا معرفي مي كند. نيويورك تايمز با مقايسه اين دو نشست بيان مي كند كه كشورهاي به اصطلاح دوست سوريه به رهبري آمريكا با حمايت هاي مالي و تسليحاتي خود از شورشي هاي سوريه به بحران در اين كشور دامن زده و به دنبال منافع خود در خاورميانه هستند.
اين روزنامه آمريكايي نشست مشورتي سوريه به رهبري ايران را جايگزين مناسبي براي گزينه هاي نظامي و مداخله مستقيم در سوريه دانسته و با حمايت از نشست تهران اذعان مي كند اين اجلاس كه باحضور ديپلمات هاي بلندپايه كشورهاي منطقه و جهان صورت گرفت، نشان دهنده قدرت منطقه اي و بين المللي ايران است.
همچنين به دنبال نشست مشورتي سوريه در تهران شبكه بي بي سي عربي با قطع برنامه هاي خود به طور زنده اين اجلاس را پخش كرد و اظهارات وزير خارجه ايران درباره اهميت گزينه سياسي براي حل بحران را مورد توجه قرار داد.
الجزيره نيز اين نشست را در صدر اخبار خود قرار داد، هرچند بر اين مسئله تاكيد كرد كه اسامي شركت كنندگان در اين نشست مشخص نيست. اين شبكه قطري مدعي شد كه نگراني از استعفاي كوفي عنان دليل برگزاري اين نشست بوده است.
شبكه الجزيره از تهران گزارش داد كه هدف اصلي نشست مشورتي درباره سوريه، تحرك ديپلماسي ايران براي حمايت از راه حل مسالمت آميز و دور شدن از دخالت هاي نظامي است.
خبرنگار اين شبكه در تهران اشاره كرد كه ايران خواستار توقف كشتار و جلوگيري از آواره شدن مردم سوريه است و تهران آنگونه كه علي اكبر صالحي وزير خارجه گفت، مخالف كشتار غيرنظاميان است.
الجزيره تصريح كرد: كه نشستن پشت ميز مذاكره و گفت وگوي فراگير بين دولت و مخالفان خواست ديگر ايران است كه براي اجرايي كردن آن از عراق و ديگر كشورهاي همجوار كمك گرفته است.
اين شبكه تاكيد كرد كه تهران باور دارد بايد ارسال سلاح متوقف شود.
خبرنگار الجزيره در تهران در پاسخ به مجري اين شبكه در استوديو دوحه درباره هدف ايران از اين نشست گفت: يكي از اهداف ايران در واقع شكل دادن براي نشست دوستان دولت سوريه است و ديپلماسي ايراني به حركت افتاد تا در عرصه ميداني نقش بازي كند.
وي افزود: ايران تلاش دارد تا از حل سياسي بحران سوريه حمايت كند و اين در حالي است كه كوفي عنان استعفا داده است و برخي از پايان راه حل سياسي و عبور به مرحله جديد با حمايت و مسلح كردن مخالفان سخن مي گويند.
عبدالرحمن فايز با اشاره به اينكه صحبت هايي درباره حمله نظامي در سوريه، ايجاد منطقه اي امن و ايجاد منطقه پرواز ممنوع توسط برخي كشورها مطرح مي شود، اظهار داشت: ايران مي خواهد در مقابل اين مواضع بايستد و براي اين كار در تهران جمع شدند تا گفت وگو كنند.
وي ابراز داشت كه ايران و برخي ديگر از كشورها از كناره گيري عنان و عدم دستيابي به راه حل سياسي و باز شدن در حمله و دخالت خارجي نگران هستند.
وي اضافه كرد: تهران با برگزاري نشست مربوط به سوريه مي خواهد نشان دهد فعاليت هاي سياسي براي حل بحران سوريه با استعفاي عنان و پايان يافتن طرح وي، به پايان نرسيده است.
فايز افزود: وقتي صالحي مي گويد همه جهانيان شاهد مشاركت ايران در برقراري ثبات در عراق، افغانستان و... بوده اند، منظور وي اين است كه ايران نمي خواهد در حل بحران سوريه صرف نظر از رويكرد آن غايب باشد و نگران دخالت نظامي در سوريه است.
ايران كه براي احياي طرح كوفي عنان تلاش مي كند نمي خواهد در حل بحران سوريه غايب باشد.
خبرنگار الجزيره در پايان اظهار داشت كه هدف اصلي نشست تهران درباره سوريه تحرك ديپلماسي ايران براي حمايت از راه حل مسالمت آميز و دور شدن از دخالت هاي نظامي است.
يك روزنامه آلماني نيز با اشاره به نقش ايران در منطقه و اقدامات اين كشور براي حل بحران سوريه نوشت كه غرب نبايد اهميت حضور ايران را در اين زمينه ناديده بگيرد.
روزنامه آلماني «تسايت» تصريح كرد كه براي جلوگيري از فروپاشي سوريه بايد با تهران هم گفت وگو شود چرا كه وضعيت جنگهاي شهري اين روزها در سوريه وحشت و نگراني هاي لبنان دهه 1970 را يادآوري مي كند.
در اين گزارش اين روزنامه، با اشاره به شدت گرفتن درگيريها در سوريه آمده است كه در چنين شرايطي ايران به صورت ناگهاني دست به فعاليت هاي ديپلماتيك مي زند. از جمله اينكه «علي اكبر صالحي» وزير خارجه ايران با «احمد داووداوغلو» همتاي ترك خود ديدار كرد. همچنين برگزاري نشست مشورتي دوستان سوريه در تهران ديگر اقدام ايران در اين زمينه بود.
براساس اين گزارش، تا به حال غرب نقش ايران در منطقه را به صورت گسترده انكار كرده است، از جمله اينكه تهران در گفت وگوهاي بين المللي درباره دمشق شركت داده نشده بود. چنين اقداماتي در هر صورت خطرناك است؛ چرا كه ايران نخواهد پذيرفت كه نفوذش در خاورميانه كاهش يابد. از طرفي جامعه جهاني بايد با ديد ترديد به قدرت گرفتن عربستان سعودي در منطقه بنگرد.
«تسايت» نوشت كه غرب نبايد به ابتكار عمل هاي ايران در حل بحران هاي منطقه اي بي توجه باشد. همچنين براي اينكه در سوريه از وقوع سناريوهايي مانند لبنان يا عراق جلوگيري شود، بايد تهران نيز مورد توجه قرار گيرد.
در ادامه واكنش و بازتاب ها به نشست تهران شبكه روسيا اليوم نيز خبر نشست تهران را در صدر اخبار خاورميانه خود قرار داد و تأكيد كرد اين نشست با حضور نمايندگان 12 كشور برگزار شده است.
المنار نيز پوشش اخبار مربوط به نشست تهران را در صدر اخبار خود قرار داد و گزارشي مفصل از اين نشست پخش كرد.
آمريكايي ها نيز در اين زمينه واكنش هايي داشته اند. از جمله اينكه خبرگزاري روسي «نووستي»، تصريح كرد كه «پاتريك ونترل» سخنگوي وزارت خارجه آمريكا با اظهارنظر درباره نشست بين المللي ايران درباره سوريه به خبرنگاران گفت: ما نمونه هاي اندكي در اختيار داريم تا بر موضع خود مبني بر مخرب بودن رفتار ايران در سوريه تأكيد كنيم.
ونترل ادعا كرد كه براي ما دشوار است تصور كنيم كشوري كه براي حفظ بشار اسد در قدرت تلاش مي كند و به او ياري مي رساند تا مردم سوريه را تحت فشار قرار دهد، بتواند بازيگر سازنده اي براي تسهيل راه حل سياسي در قبال بحران سوريه باشد.
سخنان سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره دخالت هاي مخرب ايران در سوريه در حالي مطرح شده است كه وزارت خزانه داري آمريكا با اعطاء مجوز به سازماني تحت عنوان «گروه حمايت از سوري ها» (SSG)، جمع آوري كمك هاي مالي شهروندان آمريكايي براي شورشيان سوري را كليد زده و باراك اوباما نيز چندي قبل از آن با امضاء حكمي مخفي اجازه كمك به شورشيان سوري را صادر كرد. رئيس جمهور آمريكا با اين اقدام، سازمان سيا و ديگر نهادهاي اطلاعاتي اين كشور را موظف كرده به طور مخفيانه به افراد مسلح در سوريه ياري رسانند.
اين گزارش اشاره داشته كه علاوه بر اقدامات فوق، دولت آمريكا كمتر از دو هفته قبل 25 ميليون دلار به مخالفان دولت سوريه كمك كرد. اين كمك مالي قبلاً 10 ميليون دلار پيش بيني شده بود كه نهايتاً به 25 ميليون دلار افزايش يافت.
در اين گزارش آمده در حالي كه غرب براي سرنگوني بشار اسد تلاش مي كند، روسيه و چين، هر دو طرف درگيري را مقصر خونريزي ها مي دانند و براي ممانعت از دخالت در امور اين كشور تلاش مي كنند. به علاوه، تلاش هاي بين المللي براي ترغيب دو طرف به توقف درگيري و خونريزي تاكنون ناكام بوده است.


در مكتب امام

مسلمان واقعي مخالف ابرقدرت ها است!
كسي كه تابع مذهب اسلام است بايد: با ابرقدرت ها مخالفت كند
و مظلومان را از زير چنگال (ظلم و ستم) اينها بيرون بياورد!
صحيفه نور ـ ج 12ـ ص 269


راهكارهاي قرآني تحصيل «ادب»

خداي سبحان در قرآن كريم ما را به 3 اصل از اصول حياتي، هم آشنا كرد هم دعوت كرد كه بخشي از آنها به مسائل اعتقادي بر مي گردد، بخشي از آنها به مسائل اجتماعي و آباداني دنيا بر مي گردد و بخشي هم به مسائل اخلاقي. آن اصول 3 گانه عبارت است از ( جهان داني ) و ( جهان داري ) و (جهان آرائي ). ما موظّفيم جهان را بشناسيم، يك؛ نگهبان جهان باشيم كه آسيبي به جهان نرسد، دو؛ و جهان را بيارائيم، مزيّن كنيم؛سه.
مسائل اخلاقي ما به اين جهان آرائي بر مي گردد كه يك مؤمن زينت يك جامعه است؛ زيرا نه بيراهه مي رود، نه راه كسي را مي بندد. » ادب » آن زيبائي در فعل و گفتار و رفتار است؛ ما دو جور مي توانيم حرف بزنيم، دو جور مي توانيم راه برويم، دو جور مي توانيم بنشينيم؛ يك جور مؤدّبانه است، يك جور نيست. آن ظرافت در رفتار و گفتار و كردار را مي گويند ( ادب ). عباس عموي پيامبر و سنّش از وجود مبارك پيامبر بيشتر است؛ وقتي از او سئوال كردند: انت اكبر ام رسول الله (ص)، گفت: هو اكبر و انا اسن،تو بزرگتري يا پيامبر ؟گفت: او بزرگتر است، ولي سنّ من بيشتر است ! اين را مي گويند ادب در حرف زدن. نشستن مشخص است، راه رفتن مشخص است، نوشتن مشخص است؛ ادب آن هنر در گفتار و رفتار و كردار است.
ما موظّفيم جهان را بيارائيم، يعني زيور بدهيم؛ زيبائي جهان به ادب مردم آن سرزمين است كه از آن به اخلاق ياد مي شود. انساني كه حيات معقول و انساني خود را به بازي نگيرد، اين مي شود » مؤدّب ». يك وقت است كه با لهو و لعب مي خواهد زندگي كند، او آن هنر جهان آرائي را ندارد !
راهكارهاي قرآني تحصيل ( ادب )
در قرآن كريم 4 بخش است كه بخش چهارمش محل گفتگو است، ولي 3 بخشش باعث هنرمندي ماست، يعني مؤدّب شدن ما و با اين بخش هاي 3 گانه جهان را مي آرائيم، زينت مي دهيم. يك بخشش اين است كه ما به دنبال بازيگري نرويم، لهو و لعب نرويم. از اين قوي تر كه ما عمداً به سراغ بازيگري نرويم،آن است كه بازي هم نتواند به سراغ ما بيايد، ما را به بازي بگيرد. بخش سوّم كه از اينها نيرومندتر است، آن است كه آن وسوسه شيطان كه بخواهد با قهر و غلبه و سلطه بر ما چيره بشود هم نتواند. پس نه ما با ميل خود، با پاي خود به ميدان بازي مي رويم نه بازي مي تواند ما را جذب بكند، نه شيطان با زور و غلبه مي تواند بر ما مسلّط بشود ! نه با تهديد، نه با تطميع نه با تحبيب، نه با تهديد ! اگر اين كار را كرديم، مي شويم هنرمند و مؤدّب و جهان را آراسته كرديم. چنين جهاني، چنين جامعه اي، چنين كشوري مزيّن است.
پرهيز مؤمن از لهو و لغو، راهكار اول مؤدّب شدن
امّا آن بخش اوّل كه انسان به ميل خود در كارها بازيگري نكند، همان است كه در سوره مباركه مؤمنون آمده: قد افلح المؤم نون (1). الّذ ين كذا و كذا و كذا، يكي از آنها اين است كه عن اللّغو معر ضون (2). مؤمن از كار بيهوده و ياوه، روي گردان است؛ يعني عمداً به طرف كار بيهوده نمي رود.
پرهيز از دنيازدگي، راهكار دوم
بخش دوّم كه از اين بخش اوّل قوي تر است، اين است كه در سوره مباركه نور فرمود: مردان الهي كساني اند كه لا تله يه م ت جارأ و لا ب يأ عن ذ كر الله (3). خريد و فروش بازي نيست؛ چون اگر خريد و فروش بازي باشد، آنها را از ياد خدا باز مي دارد؛ در عين حال كه تجارت مي كنند، اقتصاد را اداره مي كنند، دامداري دارند، كشاورزي دارند، صنعت دارند؛ كشاورزي و صنعت و اقتصاد براي آنها بازي نيست. اگر اين كشاورزي، آنها را از ياد خدا باز بدارد، مي شود بازي؛ امّا اگر بخواهند تلاش و كوشش كنند كه جامعه را اداره كنند، با توليد مشكلات مردم را حل كنند؛ اين بازي نيست ! اگر بخواهند گرفتار تكاثر بشوند، چون از كوثر باز مي مانند؛ اين مي شود بازي ! پس ما دو جور تجارت داريم، دو جور اقتصاد داريم، دو جور دامداري و كشاورزي داريم؛ يك دامداري و كشاورزي است كه فقط روي تكاثر مي گردد، مي خواهد ثروتش را زياد كند؛ اين بازي است. يك وقت دامداري و كشاورزي اي است كه مي خواهد به جامعه خدمت كند، نياز مردم را در راه رضاي خدا بر طرف كند؛ اين كوثر است !
فرمود: تجارت و بيع بازي نيست كه او را از ياد خدا غافل كند. فرق تجارت و بيع هم همين است؛ اگر كسي پيشه اش تجارت بود، هنوز مشتري نيآمده؛ اين شغلش ( تجارت ) است، مي شود تاجر. يك وقت است نه، از اين نزديكتر و قوي تر است؛ مشتري آمده، او سرگرم خريد و فروش است، اين مي شود حالت ( بيع ). مرداني كه نه اصل اين حرفه، آنها را سرگرم مي كند، نه حين بيع از ياد خدا غافلند ! مثل اينكه در صحنه قيامت وقتي زلزله قيامت فرا مي رسد؛ زلزله قيامت همان جهان لرزه است، نه تنها زمين لرزه ! زمين لرزه است، آسمان لرزه است، شمس و قمر لرزه است، جهان لرزه است كه نّ زلزله السّاعه ش يأ عظيم(4)؛ براي اينكه يوم تبدّل الأرض غ ير الأرض و السّموات (5)، همه مي خواهند به هم بريزند ! اين حادثه خيلي سنگين است. اين حادثه كه سنگين شد، در آن روز تذهل كلّ مرض عه عمّا ارضعت (6)؛ هر زن شير دهي از بچه اي كه در دامن اوست غافل است ! » مرض عه » مستحضريد مثل ( طال قه ) نيست؛ ( طال قه ) (تا) ندارد، مي گويند: ( طال ق ) ! اين (تا) براي فرق بين مذكّر و مؤنث است؛ مثل عالمه، كاتبه، ذاهبه؛ امّا يك وصفي كه مخصوص زن است، ديگر (تا) بر نمي دارد! ديگر نمي گويند اين زن طالقه است! مي گويند: فه ي طال ق. ( مرضعه ) هم به شرح ايضاً؛ اين (تا) بر نمي دارد، مي گويند: زن مرض ع؛ چون مرد مرض ع كه ما نداريم تا (تا) براي فرق بين مذكّر و مؤنث باشد ! زن را مي گويند: ( مرض ع ). ولي آن لحظه اي كه اين كودك در دامن اوست و پستانش را مي مكد، اين لحظه را مي گويند: » مرض عه » كه با لحظات ديگر فرق دارد و اين سرگرم ترين حالت آن مادر است ! آيه مي فرمايد: در اين حالي كه مادر دارد بچه را شير مي دهد و در آغوش گرفته، وقتي زلزله قيامت شروع شد، اين مادر از بچه شيري هم غفلت مي كند؛ يك چنين عالمي است ! اين را مي گويند ( لهو ).پس بخش دوّم اين است كه نه تنها انسان به طرف بازيگري نمي رود، بلكه بازي هم آن هنر را ندارد كه او را به طرف خود جذب بكند !
پرهيز از سلطه شيطان، راهكار سوّم مؤدّب شدن
قسمت سوّم آن است كه او با غلبه دسيسه شيطان هم از پا در نمي آيد ! اينها كساني اند كه در اين بخش از آيات از آنها ياد شده است:ان الّذ ين اتّقوا ذا مسّهم طائ أ م ن الشّ يطان تذكّروا فذا هم مبص رون (7). فرمود: اينها داراي قلبي هستند كه اين قلب به منزله كعبه اينهاست. گاهي اين ديو شيطنت، ا حرام مي بندد، دور اين كعبه دل مي خواهد طواف بكند و ببيند ك ي در كعبه دل باز مي شود كه خود را وارد دل بكند؛ اين را مي گويند: « طائف»، ( طائف ) يعني طواف كننده. همين كه مسّهم طائ أ م ن الشّ يطان، فهميدند كه اين طواف كننده حرامي است و نه محرم، تذكّروا فذا هم مبص رون؛ فوراً بيدار مي شوند و بصيرند و طرد مي كنند و جلوي شيطنت شيطان را مي گيرند. اين 3 گروه نه اهل بازي اند با تحبيب، نه اهل بازي اند با تطميع؛ عاقلانه زندگي مي كنند. جامعه اگر اينچنين باشد، آرايش مي يابد.
نيل به مقام ( مخلصين )؛ راهكار چهارم مؤدّب شدن
گروه چهارم مخلصينند كه آيا معناي اين جمله سوره مباركه صافات كه فرمود: ما تجزون لا ما كنتم تعملون. لا ع باد الله المخلصين(8). يعني جزاي شما عين عمل شماست، مگر بندگان مخلص ! چون بندگان مخلص اهل عمل نيستند، چيزي ندارند ! هر چه هست فاني در فعل ذات أقدس له است، چيزي از خودشان نمي بينند !! شما در دعاي نوراني امام سجاد (ع) در صحيفه سجاديه مي بينيد، وقتي حضرت خشوع و خضوع خود را در اين دعاذكر مي كند، عرض مي كند: خدايا ! انا اقلّ الاقلّين و اذلّ الاذلّين م ثقال ذرّه بل دونها (9). عرض كرد: خدايا ! در اين عالم پهناور از من ذليل تر و پست تر هيچ موجودي نيست ! اين چه مقامي است ؟! وقتي در بالاي منبر شام سخنراني مي كند، ! انا ابن مكّه و م ني،انا كذا(10)؛ همه را مبهوت مي كند ! فرمود: ما امسال مكه نرفتيم، ولي م ني مال ماست ! ما قربان كردن را ياد ديگران داديم، شهيد دادن را ياد ديگران داديم؛ م ني وقف ماست.
انسان وقتي به فقر ذاتي خود راه پيدا كرد و همه كمالات را عطيه خدا دانست؛ براي خود انسان چه مي ماند ؟
پس انسان هر چه دارد از ناحيه اوست! اگر خداي سبحان اين عكس را از اين آينه بر دارد، در آينه چيزي نيست ! اينچنين نيست كه در آينه يك چيزي باشد، ما آن را مي بينيم! ما وقتي در برابر آينه قرار گرفتيم، مي بينيم؛ ما اگر نباشيم، چيزي در آينه نيست ! آينه يك شيشه شفافي است، پشتش هم جيوه است، يك قابي هم دارد ! اينطور نيست كه عكس يك درخت يا عكس يك انساني در آينه باشد كه ما برويم آنجا ببينيم ! اين مثل قاب عكس نيست. وقتي ما رفتيم، اين نور چشم ما خورد به سطح آينه، اين يك. از آنجا بر مي گردد به يك درخت، دو. آن درخت را در اين زاويه عطف مي بينيم، سه. خيال مي كنيم چيزي در آينه هست، چهار و گرنه اگر كسي در برابر آينه نباشد كه صورتي نمي بيند ! ما مثل آن آينه ايم. اگر فيض خدا بتابد، چيزي در ما ديده مي شود؛ اگر نباشد كه هيچيم !
وجود مبارك حضرت فرمود: ما آنيم كه اگر اسماي حسناي الهي در ما بتابد، انا ابن مكّه و م ني؛ نه تنها بالاتر از ما كسي نيست، مثل ما هم كسي نيست ! وقتي آن فيض الهي نباشد، خودمان را بخواهيم حساب بكنيم، م ثقال ذرّه بل دونها. يك بياني سيّدنا الاستاد (رض) در آن رساله نوراني الو لايه دارند كه در وصف مخلصين اين آيه سوره صافات را ذكر مي كنند كه مخلصين عمل ندارند ! هل تجزون (11)، يا لا تجزون (12)، يا ما تجزون لا ما كنتم تعملون. لا ع باد الله المخلصين. آنجا را ايشان مي فرمايند كه مخلص عمل ندارد!! چون هر چه هست، آينه اي است كه فيض الهي را نشان مي دهد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان شهرهاي مختلف كشور و اقشار مختلف مردم، قم؛بنياد اسراء ـ 9/ 10/ 1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1و2) مؤمنون 1-3 (3) نور/ 37 (4) حج/ 1 (5) ابراهيم/ 48 (6) حج/ 2
(7) اعراف/ 201 (8) صافات/ 39 ـ 40 (9) صحيفه سجاديه/ دعاي 20
(10) ا لحتجاج ل لطبرسي/ 2/ 311 (11) نمل/ 90 (12) يس/ 54
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.


در پايان نشست مشورتي تهران حاصل شد

ايران محور تشكيل گروه تماس براي حل بحران سوريه

نشست يك روزه مشورتي تهران براي حل بحران سوريه در حالي پايان يافت كه شركت كنندگان با صدور بيانيه اي بر لزوم انجام بررسي هاي لازم براي ايجاد يك گروه تماس با هدف پايان يافتن خشونت ها و توقف عمليات هاي تروريستي در سوريه تاكيد كردند.
نشست مشورتي حل بحران سوريه با عنوان «نفي خشونت، گفت وگوي ملي» روز پنجشنبه با حضور نمايندگان 30 كشور در تهران برگزار شد كه در پايان شركت كنندگان مواضع و نظرات خود را در قالب بيانيه اي اعلام كردند.
در اين نشست كه به رياست علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران برگزار شد و وزيران و نمايندگان كشورهاي روسيه، چين، بلاروس، موريتاني، اندونزي، قرقيزستان، گرجستان، تركمنستان، بنين، سريلانكا، اكوادور، افغانستان، پاكستان، الجزاير، عراق، زيمبابوه، عمان، ونزوئلا، تاجيكستان، هند، قزاقستان، ارمنستان، نيكاراگوئه، كوبا، سودان، اردن، تونس، فلسطين و سازمان ملل در آن حضور داشتند، پيشنهادات زير مطرح شد:
- ابراز نگراني عميق از تداوم درگيري ها و نقض حقوق بشر در سوريه و تلفات و خسارات گسترده در اين كشور كه موجب ايجاد ناراحتي و مشكلات عديده براي مردم سوريه شده است و همچنين ابراز همدردي با خانواده هاي قربانيان درگيري هاي مسلحانه و اقدامات تروريستي.
- تاكيد بر لزوم پيگيري راه حل هاي سياسي براساس گفت وگوي ملي كه تنها راه حل و فصل بحران سوريه و فيصله دادن كامل به خشونت ها در اين كشور است و همچنين ترغيب طرفين به فراهم سازي زمينه هاي گفتگوي ملي.
- اعلام حمايت از مطالبات مشروع مردم سوريه براي اجراي اصلاحات در مسير ايجاد دموكراسي و تقويت مشاركت سياسي همه جانبه احزاب مختلف و گروه هاي مخالف در راستاي حقي كه براي اداره كشورشان به صورتي صلح آميز و در فضاي آرام و به دور از هرگونه مداخله خارجي دارند.
- استقبال و حمايت از تمامي مناصبي كه با حسن نيت و رعايت بي طرفي براي خاتمه دادن به بحران سوريه تشكيل شده اند و تقدير از تلاش هاي انجام شده به وسيله دبيركل سازمان ملل متحد و فرستاده ويژه او آقاي كوفي عنان به خاطر طرح 6 ماده اي و همچنين تاكيد بر تداوم فعاليت هاي ناظران بين المللي براي استحكام بخشيدن به صلح و آرامش دائم در سوريه.
- تاكيد بر لزوم رعايت موازين قوانين بين المللي در زمينه عدم دخالت در امور داخلي ساير كشورها و احترام به حق حاكميت ملي و تماميت ارضي آنها و درخواست براي پايان دادن به دشمني ها از طريق اتمام كمك رساني نظامي به گروه هاي مسلح و همچنين هشدار در مورد تاثيرات خطرناكي كه حمايت از گروه هاي مسلح بر صلح و امنيت منطقه دارد.
- تاكيد بر لزوم ارسال كمك هاي انساني به مردم سوريه به منظور تسكين آلام مردم سوريه با همكاري دولت اين كشور
- تاكيد بر لزوم انجام بررسي هاي لازم براي ايجاد يك گروه تماس متشكل از كشورهاي شركت كنندگان در اين نشست با هدف پايان دادن به خشونت و آغاز مذاكرات فراگير بين دولت سوريه و مخالفان
- ابراز نگراني شديد از ورود گروه ها و فرقه هاي تروريستي به درگيري هاي سوريه و هشدار جدي در مورد گسترش تروريسم و آثار زيان بار آن بر صلح و امنيت منطقه.
- استقبال از طرح جمهوري اسلامي ايران مبني بر دعوت از گروه هاي درگير براي پايان دادن به درگيري ها و خشونت هاي سه ماهه همزمان با فرا رسيدن عيد فطر كه يكي از مهمترين اعياد تمامي مسلمين جهان است و فيصله دادن به خصومت ها در سوريه و پيگيري مذاكرات و راهكارهاي مسالمت جويانه
در پايان اين نشست تمامي كشورهاي شركت كننده مراتب تقدير خود از جمهوري اسلامي ايران به خاطر برگزاري نشست مشورتي درباره سوريه را ابراز كرده و بر لزوم تداوم اين نشست هاي مشورتي براي تسكين رنج هاي مردم سوريه و به ارمغان آوردن صلح و امنيت به منطقه تاكيد كردند.
احمدي نژاد: هيچ تصميمي نبايد بر دولت ها و ملت ها تحميل شود
رئيس جمهور طي سخناني در اين نشست با بيان اين كه روابط فعلي جهان بايد اصلاح شود، شرط آن را در اراده ملت ها و دولت ها دانست و تاكيد كرد كه نبايد هيچ تصميمي بر آنها تحميل شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه جامعه بشري رو به كمال بوده و هر روز بايد بهتر از گذشته باشد، گفت: ما در جهان ناگزير از اصلاحات هستيم، اما اين اصلاحات نبايد با جنگ و درگيري اعمال شود.
رئيس جمهور با بيان اينكه امروز مستكبران و استعمارگران با شعار اصلاحات قصد دارند، اراده خود را بر ملت ها تحميل و مطالبات اصلاحي و تحول خواهانه ملت ها را مديريت كرده و به نفع خود تغيير دهند، گفت: به كارگيري اين روند در نهايت منجر به جنگ و ايجاد درگيري مي شود.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه همه ملت ها بايد در قبال اين روند هوشيار باشند، تصريح كرد: آزادي و عدالت حق همه ملت هاست، اما بايد با تفاهم و بدون كشتار به دست بيايد و هرگز نبايد در اين روند اجازه دخالت به بيگانگان داده شود، چرا كه هر نوع دخالت بيگانگان در كشورها شرايط را بدتر خواهد كرد.
رئيس جمهور افزود: هيچ قدرتي از قدرت هاي بزرگ در غرب را نمي شناسم كه بخاطر انسانيت و خدا در كشوري و در موضوعي دخالت كند؛ آنها هر كاري مي كنند براي منافع خودشان است و اگر در جايي يك دلار هزينه كنند، انتظار برگشت صدها دلار به جيبشان را دارند.
رئيس جمهور با بيان اينكه دولت ها بايد حقوق ملت ها را با صميميت تامين كنند و ملت ها نيز بايد با تفاهم به كمك دولت ها آمده و كشورشان را در جهت پيشرفت و سازندگي جلو ببرند، خاطر نشان كرد: با جنگ و دخالت ناتو و كشورهاي استعماري هرگز چيزي درست نمي شود؛ اگر چه ممكن است در ظاهر نتايج كوتاه مدتي به دست بيايد، اما مطمئنا در درازمدت منافع ملت ها را نابود خواهد كرد.
ابراز تمايل معارضان سوري
براي حضور در نشستي در تهران
وزير امور خارجه كشورمان نيز تشكيل گروه تماس از سوي برخي كشورهاي بي طرف و همچنين آتش بس براي مدتي را دو پيشنهاد مهم مطرح شده در نشست مشورتي تهران پيرامون سوريه بيان كرد و از آمادگي برخي از معارضان سوري براي حضور در نشستي در تهران خبر داد.
وي در جمع خبرنگاران در اين باره افزود: يكي از شيوه هاي مرسوم در تعاملات بين المللي در زمان بروز چنين بحران هايي؛ ايجاد گروه تماس از سوي برخي كشورهاي بي طرف است تا بتواند طرفين درگير را مديريت و همچنين زمينه هاي تفاهم و تعامل را فراهم كند.
صالحي با تاكيد بر اينكه تحقق آتش بس و تشكيل گروه تماس براي مديريت طرفين درگير در سوريه نياز به رايزني بيشتر دارد گفت: منتظريم كدام كشورها علاقمند تشكيل گروه تماس هستند.
صالحي همچنين طي سخناني در اين نشست گفت: ايران معتقد است بايد به خواسته ها و مطالبات مردم در فرايند تحولات منطقه پاسخ داده شود و با كشتار مردم و شهروندان غيرمسلح از سوي هر طرفي مخالف است.
وي ادامه داد: حمايت تهران از اقدام دبيركل سازمان ملل در تعيين كوفي عنان به عنوان نماينده ويژه خود و نيز اعزام ناظران بين المللي مويد اين امر است.
پيام بان كي مون به نشست تهران
دبير كل سازمان ملل هم با ارسال پيامي به نشست تهران بر توقف هر چه سريع خشونت ها، آدم ربايي و كشتار غيرنظاميان در سوريه تاكيد كرد.
بان كي مون همچنين در پيام خود با اشاره به اينكه ادامه خشونت ها در سوريه بحران در اين كشور را وخيم تر خواهد كرد، يادآور شد: با وجود اينكه طرح 6 ماده اي كوفي عنان مورد پذيرش طرفين قرار گرفته، اما همچنان دولت و معارضين از سلاح استفاده مي كنند.
در پيام بان كي مون همچنين آمده است كه سوريه ممكن است با جنگ بلندمدت داخلي روبرو شود كه اين اتفاق ساختار و بافت سوريه را از بين خواهد برد كه اين يك تهديدي براي منطقه است و آثار ناخوشايندي دارد.
مخالفت عراق با مداخله خارجي در سوريه
مجيد الشيخ، سفير عراق در تهران نيز در حاشيه نشست مشورتي تهران درباره سوريه در جمع خبرنگاران خاطر نشان كرد: اصلاحات در سوريه ضروري است اما نبايد اين تغييرات از سوي كشورهاي خارجي صورت گيرد و مداخله خارجي در سوريه اشتباه است.
وي تاكيد كرد: بحران در سوريه و مداخلات بر كل منطقه و جهان تاثير مي گذارد و موضوعي صرفا مربوط به سوريه نيست. مردم و ملت سوريه بايد در اين باره تصميم بگيرند.


مشهد و قم در سالروز شهادت امام علي(ع) غرق عزا و ماتم بود

سرويس شهرستانها -
شهرهاي مشهد و قم در سالروز شهادت مولي الموحدين علي(ع) غرق در عزا و ماتم بود.
به گزارش خبرنگار كيهان از مشهد، دهها هزار نفر از زائران و مجاوران حرم رضوي در شب شهادت مولاي متقيان حضرت علي(ع) در اين مكان مقدس گرد هم آمده و ضمن برگزاري مراسم عزاداري شهادت امام علي(ع) و شركت در آئين نوحه خواني و مرثيه سرايي در عزاي آن امام همام اشك ريختند.
همچنين به گزارش ايرنا از قم، ام القراي جهان اسلام در شب بيست ويكم ماه مبارك رمضان شاهد عاشقانه ترين عزاداري ها از سوي زائران و مجاوران حضرت فاطمه معصومه(س) بود كه همگام با ملكوتيان بر سر و سينه مي زدند.
در سالروز شهادت مولاي متقيان علي(ع) مساجد، حسينيه ها، تكايا، دفاتر حضرات آيات عظام مراجع تقليد و صحن هاي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، ميدان آستانه و خيابان هاي منتهي به حرم مطهر مملو از جمعيت عزادار بود.
از نخستين ساعات صبح نيز دسته هاي سينه زني از نواحي مختلف شهر قم به سمت حرم مطهر فاطمه معصومه (س) حركت كرده و سخنرانان و مداحان با خطابه و مديحه سرايي گوشه اي از زندگي حضرت علي(ع) را براي سوگواران بيان كردند. مردم بر سردر مغازه ها، منازل، ادارات و نهادها بيرق هاي مشكي نصب و شهر را يكپارچه سياه پوش كرده اند. مسلمانان خارجي مقيم قم نيز با برگزاري مراسم سوگواري به شيوه سنتي عشق و علاقه خود را به آن امام همام نشان دادند.
همچنين مردم ايران اسلامي در دومين شب از ليالي قدر و مصادف با شهادت امام علي(ع) در جاي جاي كشور با حضور در مساجد، تكايا، حسينيه ها و امامزادگان، ضمن عزاداري در سوگ شهادت نخستين امام شيعيان، از خداوند منان آمرزش گناهان خود را طلب كردند.
احياگران دومين شب از ليالي قدر با قرائت قرآن و نمازهاي مستحبي وارد شده، دعاي كميل، دعاي افتتاح و دعاي جوشن كبير، آئين قرآن به سر را انجام دادند.
روحانيان، مبلغان ديني و مداحان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نيز با خواندن نوحه و روضه در سوگ شهادت پيشواي عدالت و تقوا، حضرت امام علي(ع) حاضران در محافل و مجالس ويژه شب قدر را به فيض رساندند.
 


گاردين: نتانياهو از حمله به ايران پشيمان خواهد شد

يك روزنامه انگليسي با تاكيد بر اين كه ايران با عراق و سوريه فرق مي كند نوشت: حمله به تاسيسات هسته اي ايران نتانياهو را پشيمان خواهد كرد.
گاردين در گزارشي به بررسي ديدگاه نخست وزير رژيم صهيونيستي درباره لزوم حمله به ايران پرداخت و نوشت: هرچند اسرائيل تاكنون 2 بار در سال هاي 1981 و 2007 راكتورهاي هسته اي عراق و سوريه را به صورت موفقيت آميز بمباران كرده است ولي اوضاع كنوني فرق مي كند و تهران، بغداد و يا دمشق نيست.
گاردين در ادامه با اشاره به اينكه دكترين بگين مبني بر اينكه هيچ كشوري در خاورميانه نبايد به انرژي هسته اي دست يابد دو بار تاكنون به طور موفقيت آميز به اجرا درآمده، نوشت: يكبار بگين در سال 1981 زمان حمله به راكتور هسته اي اوسيراك عراق اين دكترين را اجرا كرد و يك بار نيز سپتامبر 2007 زماني كه ايهود اولمرت، نخست وزير اسبق اسرائيل هواپيماهاي جنگي را براي تخريب راكتور هسته اي سوريه عازم اين كشور كرد، اما نتانياهو و تعداد معدود اعضاء كابينه اش كه با نظر وي موافقند بايد بدانند كه اوضاع كنوني با سال 1981 و 2007 متفاوت است.
اين روزنامه افزود: ايران، عراق و سوريه نيست و ايراني ها از دو حادثه قبلي درس گرفته اند، آنها تاسيسات خود را پراكنده و در اعماق زمين ساخته اند و به اين ترتيب دسترسي و تخريب آنها را دشوار كرده اند، بنابراين موفقيت آن چندان تضمين شده نيست و اسرائيل به جاي حمله اي فوري، خود را در جنگي طولاني با ايران و مسلمانان در همه جا خواهد يافت.
هشدار عربستان به اسرائيل
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارانوت از هشدار رياض به تل آويو خبر داد و نوشت: مقامات آمريكايي پيامي را از جانب رياض به تل آويو داده اند مبني بر اينكه به جنگنده هاي صهيونيستي اجازه عبور از حريم هوايي اين كشور براي حمله به ايران را نخواهند داد.
اين روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: عربستان به اسرائيل اطلاع داده است هر گونه جنگنده نيروي هوايي اسرائيل را كه از حريم هوايي اش براي رسيدن به ايران گذر كند، رهگيري خواهد كرد، اين پيام صريح از طريق آمريكا در مذاكرات انجام گرفته با مقامات دولت اوباما در بيت المقدس منتقل شده است.
ايران در آستانه دستيابي
به سلاح هسته اي نيست
يك مقام امنيت ملي آمريكا نيز جنجال رسانه هاي صهيونيستي درباره پيشرفت هاي تسليحات اتمي ايران را رد كرد وگفت: ايران در آستانه دستيابي به سلاح هسته اي قرار ندارد.
خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از اين مقام امنيتي آمريكا نوشت: مقامات آمريكا هنوز باور دارند ايران تاكنون به ساخت تسليحات هسته اي نزديك نشده و تصميمي هم براي ساخت آنها نگرفته است.
اين مقام آمريكايي مدعي شد: معتقديم هنوز زمان و فضا براي ادامه مسيرهاي ديپلماتيك با ايران ميسر است كه پيمودن اين مسير بايد با فشارهاي بين المللي بر دولت ايران همراه باشد ارزيابي ما همچنان اين است كه ايران در آستانه دستيابي به سلاح هاي هسته اي قرار ندارد.


علامه اميني صحت نماز 1000 ركعتي اميرالمؤمنين(ع) را اثبات كرد

استاد رجال و علوم حديث حوزه علميه قم گفت: معاندان اميرالمؤمنين(ع) نمازهاي 1000 ركعتي ايشان را زير سؤال مي بردند تا اينكه علامه اميني(ره) براي اثبات صحت اين موضوع، در حرم امام رضا(ع) در يك شب 1000 ركعت نماز خواند!
به گزارش فارس، عبدالحسين احمد اميني كه بعدها به«علامه اميني» معروف شد، بيش از يك قرن پيش يعني در سال 1285 هجري شمسي، در يكي از روستاهاي سراب از توابع تبريز به دنيا آمد.
وي پس از كسب معارف اوليه در مدرسه علميه تبريز و بهره مندي از محضر اساتيدي همچون سيدمحمد موسوي (مولانا) و حضرات آيات سيدمرتضي خسروشاهي و حسن توتونچي، در سن 16 سالگي راهي نجف اشرف شد.
او پس از 16 سال تلمّذ از محضر اساتيد و بهره مندي از معنويات اميرالمؤمنين(ع) در نجف اشرف، در سن 32 سالگي به كشور بازگشت، اما شيفتگي او به مقام اميرالمؤمنين (ع) بار ديگر او را به نجف بازگرداند و در اين مراجعت، به درجه اجتهاد نائل آمد.
علامه اميني پس از مدتي تدريس، به تأليف كتاب هاي ديني روي آورد و رسالاتي همچون «شهداء الفضيله »، «سيرتنا وسنّتنا»، «تفسير فاتحه الكتاب»، «ثمرات الأسفار»، «رياض الأنس» و «المقاصد العليه » را به رشته تحرير در آورد.
اما مهمترين اقدام علامه اميني در حوزه تأليف، كتاب 20 جلدي «الغدير» نام دارد. بنا به شهادت مرحوم سيدجعفر شهيدي (از ياران علامه در تهران و نجف)، مرحوم علامه اميني چهل سال متوالي، هر روز در حدود 16ساعت در تهيه مطالب «الغدير» همت گماشت.
وي در تبيين هدف خود از نگارش الغدير مي گويد: «الغدير، ملل اسلامي را در يك صف واحد، متحد و متشكل مي سازد. مجموعه مطالب اين اثر اتحادي را كه در زمان رسول خدا (ص) در سايه همدلي اسلامي بين صفوف مسلمين بود، دوباره به جوامع اسلامي باز مي گرداند».
علامه اميني در «الغدير» كوشيده است با نام بردن از 110 تن از صحابه و 84 نفر از تابعين پيامبر (ص) ـ كه حديث غدير را روايت كرده اند ـ ولايت مطلقه ائمه معصومين را از طريق اثبات خلافت بلافصل امام علي (ع) اثبات كرده و سپس ولايت غير معصوم را نفي كند.
علامه اميني در سخني مدعي مي شود: «من براي نوشتن الغدير، 10 هزار كتاب را از باي بسم الله تا تاي تمّت خوانده ام و به 100 هزار كتاب مراجعه مكرر داشتم.»
علامه اميني در دوازدهم تيرماه سال 1349 در تهران دار فاني را وداع گفت. مزار اين عالم رباني در نجف اشرف است و به عقيده بسياري از علما، علامه اميني با نگارش كتاب «الغدير» دل اميرالمؤمنين (ع) و شيعيان آن حضرت را شاد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد مسعودي از استادان رجال و علوم حديث حوزه علميه قم درباره يكي ديگر از اقدامات مهم علامه اميني چنين مي گويد: علامه اميني(ره) احوالات عجيبي داشت. ما شنيده ايم كه اميرالمومنين علي (ع) در هر شب هزار ركعت نماز مي خواندند. اين مسئله مورد نقد برخي مخالفين قرار گرفت كه مگر در يك شب، انسان چقدر مي تواند نماز بخواند كه هزار ركعت شود؟!
وي ادامه داد: در احوالات علامه اميني است كه ايشان در سفري كه به مشهد مقدس داشته، در حرم امام رضا (ع) شب ها هزار ركعت نماز مي خواند تا ثابت كند چنين امري محال نيست.


اخبار ادبي و هنري

ايران؛ رتبه اول توليد آثار فاخر قرآني
مراسم رونمايي از چهار نرم افزار قرآني «معجزه»، «مكنون»، «الحان الذاكرين» و «تلاوت» پنجشنبه شب گذشته با حضور محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي رضا تقي پور، قائم مقام بزرگترين رويداد معنوي جهان اسلام برگزار شد.
وزير ارشاد در اين مراسم گفت: فعالان قرآني در سال هاي اخير توانسته اند در جهت توليد آثار فاخر قرآني اقدامات چشم گيري انجام دهند و به همين سبب ما در توليد نرم افزارهاي قرآني در بين كشورهاي اسلامي داراي رتبه اول هستيم.
سيدمحمد حسيني تصريح كرد: نرم افزارهاي قرآني و ديني هميشه مورد استقبال گسترده مردم است به همين دليل ما بايد آثار فاخر قرآني را به زبانهاي مختلف ترجمه كنيم تا پيام اهل بيت(ع) را به گوش جهانيان برسانيم.
در پايان اين مراسم از توليدكنندگان اين چهار نرم افزار و دو بلورهاي فعال در توليد اين نرم افزارها از جمله سعيد مظفري، چنگيز جليلوند، مريم شيرزاد و منوچهر زنده دل با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تقدير شد.
انتقاد دبير انجمن روزنامه نگاران مسلمان از برخورد سنگين قضايي با فعالان رسانه اي
دبير انجمن روزنامه نگاران مسلمان با بيان اينكه برخوردهاي سنگين قضايي با فعالان رسانه اي جبهه انقلاب امري مذموم است، گفت: ان شاءالله قصد داريم تا با برگزاري جلسه با رئيس دستگاه قضا، پيگير حل اين مسئله باشيم.
در پي برخوردهاي قضايي اخير با برخي رسانه ها و روزنامه نگاران جبهه انقلاب اسلامي، انجمن روزنامه نگاران مسلمان از كميسيون فرهنگي مجلس خواست تا اين موضوع را بررسي كند. انجمن روزنامه نگاران مسلمان طي نامه اي خطاب به حجت الاسلام والمسلمين آقاتهراني رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي خواستار برگزاري جلسه اي با اعضاي اين كميسيون براي انتقال دغدغه ها و نگراني هاي فعالان رسانه اي جبهه انقلاب شد. در اين نامه از آقاتهراني درخواست شده است تا كميسيون فرهنگي مجلس درخصوص اين برخوردها به وظيفه قانوني و ارزشي خود عمل كند. در همين زمينه سيدنظام الدين موسوي دبير انجمن روزنامه نگاران مسلمان در گفت وگو با رجانيوز، ضمن اعلام اين خبر گفت: با توجه به برخوردهاي قضايي سنگيني كه به تازگي با تعدادي از فعالان رسانه اي جبهه انقلاب اسلامي صورت گرفته است، بر آن شديم تا با استفاده از ظرفيت حقوقي اين تشكل، طي جلسه اي با كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به بررسي اين مساله بپردازيم.
وي افزود: در اين نامه كه خطاب به دكتر آقاتهراني رئيس كميسيون فرهنگي مجلس نگاشته شده است، درخواست جلسه اي در مجلس را مطرح كرده ايم تا ان شاءالله نمايندگان مجلس نيز با حضور در اين جلسه و شنيدن دغدغه-هاي انجمن روزنامه نگاران مسلمان درباره وقايع اخير، از جايگاه حقوقي خود استفاده كرده و در رابطه با اين موضوع چاره انديشي كنند. ان شاءالله قصد داريم تا با برگزاري جلسات مشابهي با مسئولين ديگر، به ويژه رئيس دستگاه قضا، به طور ويژه پيگير حل اين مسئله باشيم. وي در ادامه با بيان اينكه فارغ از نوع برخورد دستگاه قضايي با بسياري از فتنه گران كه عملا در كشور آزاد هستند يا يكي از آنها نيز طي روزهاي گذشته به لندن رفت، افزود: نفس برخوردهاي سنگين قضايي با فعالان رسانه اي جبهه انقلاب امري مذموم است و مي-تواند تبعات منفي داشته باشد.
واكنش آيت الله سيستاني نسبت به تصوير كشيدن چهره امام صادق(ع) در يك سريال
دفتر آيت الله سيستاني از واكنش منفي اين مرجع تقليد شيعيان عراق نسبت به تصوير كشيدن چهره امام صادق(ع) در يك سريال تلويزيوني خبر داد.
به گزارش ايرنا، دفتر آيت الله سيدعلي حسيني سيستاني طي بيانيه اي، شايعه برخي رسانه هاي خبري عراق مبني بر موافقت معظم له با پخش سريال «امام الفقهاء» و به تصوير كشيدن چهره مبارك امام صادق(ع) را در اين سريال رد كرد. اين سريال در روزهاي ماه مبارك رمضان از شبكه «العراقيه» پخش مي شود. براين اساس، آنچه از سوي رسانه ها در اين خصوص منتشر شده، نادرست است و متن سريال قبل از پخش آن به محضر آيت الله سيستاني نرسيده است. اين بيانيه مي افزايد: هيچ نوشته اي نيز درباره نمايش چهره هنرپيشگان در نقش امامان معصومين(عليهم السلام) به دست ايشان نرسيده و تمام اخباري كه در اين خصوص منتشر شده، كذب محض و غيرصحيح است.
اين سريال به سفارش كويت ساخته شده است و در ماه مبارك رمضان امسال در برخي شبكه هاي عربي پخش مي شود. اين سريال روايتي است از داستان زندگي امام صادق(عليه السلام) در سال هاي پاياني حكومت بني اميه و ابتداي حكومت بني عباس كه به شكلي كاملا ضعيف به تصوير كشيده شده است.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14