(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 مرداد 1391 - شماره 20280

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فارين پاليسي:
قدرت ديپلماسي تجاري ايران تحريم ها را بي فايده كرده است
استراتژيست استراليايي: آمريكاي رو به افول بايد ايران هسته اي را بپذيرد
در مكتب امام
هاآرتص : شمشير تيز ايران روي گردن اسرائيل است
مقام عالي قرآن در نزد خداوند
عضو كميسيون قضايي مجلس:
هدف از لايحه قضازدايي كاهش عناوين مجرمانه و بار زندان هاست
رهبر جنبش اسلام گراي النهضه تونس:
انقلاب ايران با رهبري آيت الله خامنه اي با اقتدار رو به جلو حركت مي كند
حسين نجابت :
اداره تطبيق قوانين مجلس به پرونده مرتضوي رسيدگي مي كند
بانك مركزي اسرائيل :
حمله به ايران براي ما بحران اقتصادي به بار مي آورد
رحيمي انتصاب نخست وزير مصر را تبريك گفت
سفر قشقاوي به ليبي براي پيگيري 7 عضو ربوده شده هلال احمر
تاكيد مهمان پرست بر پيگيري پرونده شهداي مزار شريف
رئيس حزب كارگر اسرائيل:
رفتار اسرائيل در قبال ايران نگران كننده است
فاطمه آليا:
بيمه مهريه از بروز اختلاف در خانواده ها جلوگيري مي كند
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امورخيريه خبر داد
ثبت نام 90 هزار نفر در طرح ملي حفظ قرآن
قائم مقام منطقه الخالص عراق فاش كرد
همكاري گروهك تروريستي منافقين با بقاياي حزب بعث عراق
اخبار ادبي و هنري
محجوب : بايد در انتخابات به حمايت از توليد ملي و اقتصاد مقاومتي توجه كنيم


فارين پاليسي:

قدرت ديپلماسي تجاري ايران تحريم ها را بي فايده كرده است

فارين پاليسي طي گزارشي تأكيد كرد كه با وجود افزايش تحريم ها، ايران به راحتي با بزرگترين موسسات غربي روابط تجاري كلان برقرار كرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از فارين پاليسي، در هفته اخير رابطه 250ميليارد دلاري بانك استاندارد چارتر با بانك ها و نهادهاي مالي ايران به سرتيتر خبرهاي رسانه هاي غربي تبديل شده است..
مسئله اي كه باعث شگفتي مقامات غربي، به ويژه آمريكايي ها شده است.
بنابراين گزارش، بانك استاندارد چارتر كه فارين پاليسي از آن به عنوان «جواهر سلطنتي» انگلستان ياد كرده است، در 10 سال گذشته بدون توجه به تحريم ها به روابط تجاري خود با ايران ادامه داده، به طوري كه اين بانك در 60 هزار معامله اي كه با بانك ها و مؤسسات مالي ايران داشته حدود 250ميليارد دلار مراوده مالي با ايران داشته است. فارين پاليسي نيز، در سرمقاله ديروز خود به اين موضوع پرداخته و به قدرت تجاري ايران اذعان كرده است.
مارك دوبو ويزتز، روزنامه نگار فارين پاليسي، در آغاز مقاله خود، تحريم هاي آمريكا و غرب عليه ايران را به بازي موش و گربه تعبير كرده است. به عقيده ويزتز، ايران به راحتي سيستم هاي نظارتي آمريكا را دور زده و ايالات متحده را به گربه اي فربه و تنبل تشبيه كرده است كه تنها هيكل بزرگي دارد و در عمل هيچ كاري از او برنمي آيد.
فارين پاليسي در ادامه اين گزارش اقرار مي كند كه بانك استاندارد چارتر تنها مؤسسه غربي نيست كه تحريم ها را ناديده گرفته و به روابط تجاري خود با ايران ادامه داده است. بنا به اين گزارش، مؤسساتي مانند باركليز، كرديت ايشو، اليودز بانك و اي.بي.ان آرمو طي دو سال گذشته با ايران روابط تجاري داشته اند. همين دو هفته پيش بود كه وزارت خزانه داري بانك چيني كانلون و بانك اسلامي علاف را به خاطر داشتن روابط تجاري با ايران جريمه كرد.
مقاله نويس فارين پاليسي با بيان اين نكته كه استاندارد چارتر از روش بسيار ساده اي به نام «پوشش» براي دور زدن تحريم ها استفاده كرده است، بانك انگليسي از اين روش براي مخفي كردن اطلاعات محرمانه معاملات ايران استفاده كرده، به اين موضوع اشاره مي كند كه روش «پوشش معاملات» تنها يكي از صدها روشي است كه در شركت هاي غربي و شركاي ايراني آن ها براي دور زدن تحريم ها استفاده مي شود.
فارين پاليسي كه يكي از بنگاه هاي فرافكني ايالات متحده است، در پايان گزارش خود اذعان مي كند كه با وجود افزايش تحريم ها عليه ايران، اين كشور چنان ديپلماسي قدرتمندي دارد كه به راحتي با بزرگترين مؤسسات غربي روابط تجاري كلان برقراركرده تحريم ها تأثيري بر ديپلماسي تجاري ايران نداشته است.
 


استراتژيست استراليايي: آمريكاي رو به افول بايد ايران هسته اي را بپذيرد

يك اقتصاددان و استاد دانشگاه ملي استراليا نوشت: دولت آمريكا در تعامل با ايران بايد از استراتژي «موازنه قدرت ريچارد نيكسون» در دهه 1970 و پذيرش چين هسته اي در نظام بين المللي تبعيت كند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه كانورسيشن، «باري ناوتن» استراتژيست و اقتصاددان دانشگاه ملي استراليا در مقاله اي با اشاره به افول قدرت آمريكا نوشت: استراتژي آمريكا در حال حاضر همانند دوران جنگ ويتنام در حال افول است و برتري اين كشور در نظام جهاني با چالش مواجه شده است.
دلايل افول آمريكا را مي توان در مواردي چون نقش اين كشور در بحران مالي جهاني، ادامه رشد فزاينده قدرت هاي نوظهور، مشكلات اقتصادي و اجتماعي اين كشور و كاهش حمايت از جنگ هاي آمريكا در عراق و افغانستان جستجو كرد.
اين گزارش افزود: علاوه بر آن، آمريكا قادر نيست سياست خود را نسبت به ايران مستقل از اسرائيل پيش ببرد و آن را عملي سازد.
براساس اين گزارش، آمريكا بايد از تجربيات 40 سال پيش خود زماني كه مجبور شد براي ارتقاي امنيت منطقه اي به ديگر كشورها نزديكتر شود و از آنها طلب كمك كند، درس بگيرد.
اين گزارش نوشت: در حاليكه استراتژي آمريكا در جنگ ويتنام رو به شكست مي گذاشت «ريچارد نيكسون» رئيس جمهور وقت آمريكا با سفر تاريخي خود به پكن در سال 1972 اولين رئيس جمهور آمريكا شد كه جمهوري خلق چين را به رسميت شناخت.
نيكسون با حمايت «هنري كيسينجر» مشاور برجسته خود، تصميم گرفت از اتحاد با چين از طريق باز كردن راه چين براي تعامل با ساير دنيا عليه رژيم شوروي سابق استفاده كند.
اين تغيير رويكرد در استراتژي سياست خارجي آمريكا كه نيكسون بنيانگذار آن بود و با استقبال گرم چين مواجه شد به معني اين بود كه چين مي تواند تعامل اقتصادي خود را با نظام بين المللي افزايش دهد و همچنين به معناي شكست سياست هاي آمريكا در منزوي كردن چين بود.
اين گزارش افزود: سياست موازنه قدرت نيكسون با احترام به چين براي مقابله با اتحاد جماهير شوروي سابق پاسخ منطقي به شكست آرمان هاي برتري جويي آمريكا در نظام جهاني بود؛ برتري جويي كه با شكست در جنگ ويتنام و كاهش رشد اقتصادي اين كشور رنگ باخت.
بر اساس اين گزارش، همانند 40 سال پيش سياستمداران و عقاب هاي جنگ طلب سياست خارجي آمريكا دوباره خواستار تغيير رژيم يا خلع سلاح ايران به بهانه داشتن برنامه اي براي ساخت سلاح هاي هسته اي شدند.
اين صداهاي گوشخراش الان دوباره در حال تكرار است؛ هم «ميت رامني» نامزد جمهوري خواهان انتخابات آمريكا خودش را با افكار مشاوران نومحافظه كار خود محصور كرده و هم «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا همانند جورج بوش ادعا كرده است كه براي جلوگيري از ايران از همه ابزارهاي قدرت استفاده خواهد كرد. اما برخلاف اين افكار جنگ طلبانه، بعضي ديگر از تئوريسين هاي آمريكا مخالف جنگ پيشگيرانه عليه ايران هستند.
«استفان والت» از هاروارد يكي از قدرتمندترين منتقدان استراتژي امنيت ملي آمريكا عليه ايران است.
«كنت والتز» تئوريسن نئورئاليسم آمريكايي نيز با رويه اي متفاوت اخيرا استدلال كرده است كه دستيابي ايران به سلاح هاي هسته اي كاملا منطقي و در شرايط امنيت ملي ايران بسيار معقول است.
وي استدلال مي كند كه دستيابي ايران به سلاح هسته اي در شرايط كنوني همانند دستيابي چين به سلاح هاي هسته اي در اوايل دهه 1960 و مسئوليت پذير شدن اين كشور در نظام بين المللي است.
والتز با اشاره به راهكارهاي آمريكا در تعامل با ايران نوشت: اولين گام عملي آمريكا براي اين استراتژي بايد لغو تحريم هاي اقتصادي عليه ايران باشد و در گام بعدي جلوگيري از تهديدات و خارج كردن دستور كار جنگ پيشگيرانه عليه ايران مد نظر قرار بگيرد.
 


در مكتب امام

برنامه ما برادري با همه فرق مسلمين است
برنامه ما كه برنامه اسلام است (عبارت از:)
وحدت كلمه مسلمين است
اتحاد ممالك اسلامي است
برادري با جميع فرق مسلمين است در تمام نقاط عالم هم پيماني با تمام دول اسلامي است در سراسر جهان (در) مقابل صهيونيست، مقابل اسرائيل، مقابل دول استعمارطلب.
صحيفه نور ـ ج1 ـ ص84
 


هاآرتص : شمشير تيز ايران روي گردن اسرائيل است

هاآرتص در مطلبي به نقل از يك مقام بلندپايه رژيم صهيونيستي شرايطي كه اسرائيل در ارتباط با ايران با آن روبروست را بسيار دشوارتر از شرايط قبل از جنگ شش روزه با اعراب دانست و ايران را شمشيري برنده بر گردن رژيم صهيونيستي توصيف كرد.
اين مقام بلندپايه رژيم صهيونيستي گفته است تهديد ايران براي تل آويو از تهديد قبل از آغاز جنگ شش روزه بيشتر است.
به گزارش فارس ، اين مقام رژيم صهيونيستي كه خواسته نامش فاش نشود در مصاحبه با روزنامه هاآرتص گفت وضعيت امروز اسرائيل در مورد ايران از شرايط دشواري كه اسرائيل پيش از جنگ شش روزه با آن مواجه بود، وخيم تر است.
وي گفت: «شمشيري كه روي گردنمان قرار گرفته است بسيار برنده تر از شمشيري است كه قبل از جنگ شش روزه بر گردن ما قرار گرفته بود.»
اين مقام صهيونيست درباره اينكه آيا رژيم صهيونيستي آمريكا را به جنگ با ايران «مي كشاند» نيز اظهار كرد: «مطمئنا ما به طور عمدي آمريكا را به جنگ نخواهيم كشاند. اگر ما مي خواهيم تصميم به انجام يك عمليات بگيريم، آن عمليات نبايد بر اساس ايجاد واكنش هاي زنجيره اي بعدي استوار باشد. هيچ كشوري به اين اميد يا انتظار كه كشور ديگري با وي همراه خواهد شد، وارد جنگ نمي شود. اين كار، نوعي قمار غيرمسئولانه است.»
 


مقام عالي قرآن در نزد خداوند

حضرت امام سجاد (ع) براي شروع دعا، به حمد الهي پرداخته و در آغاز توجه نمودند به اين نكته كه هدايت به حمد، خود نعمتي است كه احتياج به شكر و حمد دارد. در مرتبه بعد خدا را شكر و سپاس مي گويند به اينكه ما را به دين خود راهنمايي فرمود و درسايه هدايت اسلام راه هايي كه به رضوان الهي منتهي مي شود رابه ما آموخته و ما را دراين راه ها قرارداد. پس از آن اشاره فرمودند كه يكي از راه هاي رسيدن به رضوان الهي ماه مبارك رمضان است كه داراي بركات بيشماري است. از مهمترين ويژگيهاي اين ماه كه دراين دعا به آن اشاره شد، اين نكته بود كه قرآن كريم دراين ماه نازل شده است:«الذي انزل فيه القرآن هدي للناس و بينات من الهدي و الفرقان» (بقره 185)؛ در آيات قرآن تصريح شده كه قرآن در ماه رمضان نازل شده است. به همين دليل ماه رمضان را بهار قرآن مي نامند. اينكه قرآن، در ماه رمضان نازل شده، به چه معناست؟ بيشتر مفسران اهل سنت و عده اندكي از مفسران شيعه گفته اند منظور اين است كه آغاز نزول قرآن در ماه رمضان بوده است. اين امر عرفي است كه وقتي يك كار طولاني و تدريجي، از يك روز يا ساعت و موقعيتي شروع مي شود، گفته مي شود اين كار در آن زمان انجام گرفت. البته اين مطلب با تاريخ نزول قرآن هماهنگي ندارد. اما معتقديم كه پيغمبر اكرم در 27 ماه رجب مبعوث شدند و اولين نزول قرآن نيز سوره «علق» بود كه در هنگام بعثت نازل شد. بنابر اين آغاز نزول قرآن در ماه رمضان با تاريخ و روايات مشهور شيعه سازگار نيست. بعضي ديگر گفته اند غير از چند آيه كه در آغاز بعثت در ماه رجب نازل شد، پس از مدتي، نزول آيات قطع شد. اما از ماه رمضان بود كه آيات قرآن پشت سر هم و به صورت منظم نازل گشت و به همين دليل آغاز نزول قرآن را از اين ماه مي دانند. البته براي اين ادعا، دليل محكمي وجود ندارد.
بيت الله در آسمان ها
رواياتي وجود دارد كه به نزول قرآن در دو مرحله اشاره مي كند. براساس روايات يك نزول از عندالله يا از لوح محفوظ تا بيت المعمور وجود داشته است و يك نزول از بيت المعمور به قلب مقدس پيغمبر اكرم (ص).
(بحار- 94-11). درتوضيح بيت المعمور آمده است كه آنچنان كه كعبه در روي زمين به عنوان خانه خدا قرار داده شده و انسانها بايد برگرد آن طواف كنند، در آسمان نيز مكاني به نام بيت المعمور، به موازات كعبه قرار دارد كه فرشتگان برگرد آن طواف مي كنند. منظور از نزول قرآن در ماه رمضان به اين معناست كه قرآن از لوح محفوظ، دراين ماه به بيت المعمور، نازل شد اما به زمين نرسيد، بلكه به صورت تدريجي به زمين رسيده و طي بيست و سه سال بر پيغمبر خدا (ص) نازل گشت. در ارتباط با انواع نزول قرآن مرحوم علامه طباطبايي در تفسير الميزان مطالبي را فرموده اند كه به آن اشاره اي مي كنيم. وقتي مي گوييم چيزي از جانب خدا بر پيغمبر يا به اين عالم، نازل مي شود، آنچه كه در آغاز تداعي مي شود، آن است كه در آسمان ها و عالم بالا يك چيزهايي وجود دارند كه آرام آرام پايين آمده و نازل مي شوند. معني حسي و ظاهري نزول نيز همين است. اگر به آن چيزهايي كه خداوند مي فرمايد نازل شده دقت نموده و بنگريم كه اين نزولات در كجا بوده؟ چگونه نازل شده؟ و بر چه نازل شده؟ متوجه مي شويم اين معناي حسي كه ما تصور مي كنيم، صددرصد درست نيست.
نزول از خزائن الهي
خداوند در قرآن مي فرمايد هرچه در اين عالم وجود دارد، ما از خزائني كه داريم نازل مي كنيم: «و ان من شيء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم» (حجر/21)؛ به تعبير ساده خداوند انبارهايي دارد كه براي آن وسعت و اندازه اي نمي توان تصور نمود. به اندازه اي كه خدا لازم بداند و مصلحت باشد، آنها را نازل مي فرمايد. درباره آهن نيز خداوند مي فرمايد: «و انزلنا الحديد فيه باس شديد» (حديد/25) و آهن را نازل كرديم. شايد تصور شود كه آهن در كره يا سياره ديگري بوده و از آنجا خدا آهن را بر كره زمين نازل فرموده است، اما اين گونه نيست. اينكه خدا مي فرمايد همه چيز نزد ما خزائني دارد مي توان فهميد كه نازل كردن و پايين فرستادن آنها از نوع بالا و پايين هاي مادي نيست. اينكه مي فرمايد: «ان من شيء الا عندنا خزائنه»، خدا كه در فراز آسمانها نيست، خدا در همه جا حضور دارد و در نزد خدا، خزانه همه چيز و همه اشياء وجود دارد. موجوداتي كه ما در اين عالم مي بينيم و درشرايط خاصي به نحوي وجود پيدا مي كنند، در عالم ديگر نيز يك نحو از وجود را دارا هستند. آن عالم بسيار وسيع تر از اين عالم ماست، به گونه اي كه نسبت آن عالم به اين عالم، نسبت خزائن است به شيء محدودي كه از انبار بيرون مي آورند. اين مطلب همچون اسما و صفات الهي است كه با تعبيرات و الفاظ قابل فهم براي انسان در قرآن آمده است. مثلا معناي لغوي «الرحمن علي العرش استوي» (طه/5) اين است كه خدا بر عرش نشست. «لئستووا علي ظهوره» (زخرف-14) يعني سوار بر پشت مركب ها مي شويد. در اين آيه منظور اين نيست كه- العياذبالله- خدا و عرش يك جسم است و خدا نيز بر بالاي آن قرار دارد. اين تصور ناقص و عاميانه اي از خداي متعال است. حقيقت مطلب به گونه اي است كه با اين الفاظي كه ما انسان ها با آن سر و كار داريم، نمي توان آن را بيان كرد. البته اهل ادب و لغت مي گويند ممكن است در جمله، مضافي در تقدير باشد يا استعاره و كنايه باشد، اما هيچ كدام از اين ها حقيقت آن را بيان نمي كنند. در نزول اشياء از خزائن الهي نيز خدا وقتي چيزي را نازل مي كند از قبيل پايين آوردن شيء از بالاي پشت بام بر زمين نيست. ما نمي توانيم آن حقيقتي كه فوق عالم مادي است و نسبت به اين عالم حكم خزائن دارد را بفهميم. لوح محفوظ نيز اين گونه است: «بل هو قرآن مجيد، في لوح محفوظ»، لوحي است كه نه تنها قرآن، بلكه همه امور از آغاز تا پايان عالم، در آنجا ثبت شده است. اين لوح چگونه است؟ كجاست؟ به چه خط و زباني نوشته شده است؟ حقيقت آن است كه ما نبايد توقع داشته باشيم كه اين حقيقت عظيم را درك كنيم.
پاكان، تنها درك كنندگان حقيقت قرآن
دايره شناخت و معرفت ما محدود به ماديات است. با تلاش فراوان شايد بتوانيم اندكي از آن ها را تجريد و تلطيف كنيم، اما كنه و ذات قرآن را به آساني نمي توان درك كرد، مگر كساني كه آن حقيقت را پيدا كنند. قرآن مي فرمايد: «في كتاب مكنون لا يمسه الا المطهرون» (واقعه/79) نمي فرمايد «لا يعلمه»، «لا يفهمه»، يا «لا يعرفه الا المطهرون»، مي فرمايد قرآن، كتاب پوشيده و پر رمز و راز و مستوري است كه فقط گروهي كه «مطهر» هستند، مي توانند آن را «لمس» كنند. مفسرين بزرگ، «مطهرون» را به معني «معصومين» مي دانند. به فرمايش قرآن فقط معصومين هستند كه حقيقت عظيم قرآن را درك و لمس مي كنند، آن هم نه لمس مادي با بدن. خود مس يعني چه؟ آن را نيز ما نمي فهميم.
نزول بر قلب پيامبر
درباره نزول قرآن نيز درك و فهم و معرفت ما بسيار اندك و محدود است. جبرئيل چگونه آن را نازل مي كرده اند؟ آيا جبرئيل صداي خدا را شنيده و براي پيامبر خدا(ص) نقل مي كردند؟ اينكه در قرآن آمده: «نزل به الروح الامين»؛ يعني روح الامين به همراه قرآن بر قلب پيغمبر(ص) نازل مي شود؟ منظور از قلب پيامبر چيست؟ جبرئيل قرآن را چگونه بر قلب پيامبر خدا(ص) نازل مي فرمود؟ بايد اعتراف كنيم كه پاسخ هيچ كدام از اين پرسش ها را نمي دانيم. درك مقام عالي خداي متعال نيز به اين آساني نيست. خداوند «العلي العظيم»؛ است، «يا علي يا عظيم»، يعني كسي كه علو دارد و مقام او بالاست، آيا اين مقام بالا يعني بالاي آسمان ها؟ خدا كه همان جا حضور دارد؟ منظور از اين بالايي و مرتبه عالي، بالايي جسماني نيست. خدا جسم نيست كه بالا باشد يا پايين: «فاينما تولوا فثم وجه الله» (بقره/11)؛ اينجاست كه متوجه مي شويم به اين آساني نمي توان به درك و فهم مفاهيم عالي قرآن نائل شويم. در قرآن ذكر شده: «و انه في ام الكتاب لدينا لعلي حكيم» (زخرف/4)؛ قرآن نزد ما مرتبه بسيار بلندي دارد؛ يعني گفته اند: «حكيم» به معناي محكم است، بعضي بي درز. ممكن است از ريشه حكمت نيز باشد. هر چه هست قرآن داراي مقام بالايي است. وقتي قرآن بر قلب پيامبر خدا(ص) نازل مي شود حضرت آن را مي يابد، درك مي كند، صداي آن را مي شنود، نوشته آن را مي بيند، معناي آن در ذهن او منعكس مي شود و حقيقت آن را مي يابد. اما همه اين امور براي ما مجهول است و حقيقت آن ها را نمي فهميم. همين اندازه مي دانيم كه يك چنين چيزهايي وجود دارد. آنچه مرحوم علامه طباطبايي مي فرمايند اين است كه مقام عالي كه قرآن «عندالله»؛ و «في ام الكتاب»؛ يا در لوح محفوظ دارد، همچون خط هايي نيست كه روي كاغذ نوشته شده و با لحن و صوت، كلمات آن ادا شوند، بلكه ما شبيه عكس و صوت آنچه خدا بر قلب شريف پيامبر خدا(ص) نازل فرموده را ياد مي گيريم و در ذهن، آن را تصور مي كنيم و به زبان مي آوريم و مي خوانيم و همين كه مي خوانيم يا آن را كه روي كاغذ مي نويسيم، قداست و نورانيت پيدا مي كند. نشانه اش اين است كه ما حق نداريم بي وضو دست به قرآن بزنيم. شايد تصور كنيم براي احترام به قرآن اينها امور اعتباري است، اما مطلب از اين بالاتر است.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري، قم، 17/6/87، رمضان 1429
زلال بصيرت در ماه مبارك رمضان روزهاي فرد منتشر مي شود.
 


عضو كميسيون قضايي مجلس:

هدف از لايحه قضازدايي كاهش عناوين مجرمانه و بار زندان هاست

عضو كميسيون قضايي مجلس گفت: هدف از تصويب و ارائه لايحه قضازدايي اين است كه كاهش بار ورودي پرونده ها به دستگاه قضايي، كاهش عناوين مجرمانه و كاهش مجازات زندان را شاهد باشيم.
علي جليليان در گفت وگو با فارس درباره سرنوشت لايحه قضازدايي گفت: آخرين لايحه اي كه به كميسيون قضايي ارجاع داده شده است همين لايحه قضازدايي است.
وي تصريح كرد: در اين لايحه تلاش شده است تا به گونه اي جرايم و مجازات ها تعيين شود كه با كاهش ورودي پرونده به دستگاه قضايي مواجه شويم.
وي گفت: در اين لايحه راهكارهاي كمتر شدن ورودي و تشكيل پرونده ها بررسي شده و قرار است ماحصل آن اين باشد كه رسيدگي به برخي از پرونده هايي كه بار قضايي كمتري دارند به برخي از سازمان هاي ديگر سپرده شود.
جليليان در پاسخ به اين سؤال كه در اين لايحه آيا به تغيير عناوين مجرمانه توجه شده يا خير؟ گفت: كلاً لايحه قضازدايي تلاش مي كند ابتدا با كمتر شدن عناوين مجرمانه و سپس با كاهش مجازات هاي زندان به حبس زدايي بينجامد.
عضو كميسيون قضايي مجلس در پاسخ به سؤال ديگري درباره نقش شوراهاي حل اختلاف در اين لايحه گفت: در اين لايحه به خصوص از شوراهاي حل اختلاف نامي به ميان نيامده است اما فلسفه بروز و ظهور شوراهاي حل اختلاف كاهش بار رسيدگي در دستگاه قضايي بوده است كه در كنار اين لايحه مي تواند هدف اصلي كه همان قضازدايي باشد را ميسر كند
 


رهبر جنبش اسلام گراي النهضه تونس:

انقلاب ايران با رهبري آيت الله خامنه اي با اقتدار رو به جلو حركت مي كند

راشد الغنوشي رهبر جنبش اسلام گراي النهضه در ديدار با سفير كشورمان در تونس بر افزايش سطح همكاري هاي دوجانبه بين ايران و تونس تاكيد كرد.
به گزارش شبكه تلويزيوني العالم، «راشد الغنوشي»، رئيس جنبش النهضه تونس بر ضرورت افزايش همكاري هاي دوجانبه با جمهوري اسلامي ايران تاكيد و از توسعه همكاري هاي دوجانبه كشورش با ايران پس از انقلاب مردم كشور اظهار خرسندي كرد.
الغنوشي در ديدار با «پيمان جبلي»، سفير جمهوري اسلامي ايران در تونس، امام خميني بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران (ره) را يكي از بزرگترين مصلحان تاريخ معاصر دانست و گفت انقلاب اسلامي به رهبري آيت الله سيد علي خامنه اي و با عزم و اراده مردم ايران مسير خود را با قدرت به جلو طي مي كند.
از سوي ديگر سفير جمهوري اسلامي بر آمادگي ايران براي در اختيار گذاشتن تجربه هايش در عرصه هاي مختلف براي تونس پس از انقلاب تاكيد كرد.

 


حسين نجابت :

اداره تطبيق قوانين مجلس به پرونده مرتضوي رسيدگي مي كند

يكي از طراحان استيضاح وزير كارگفت: مصوبه دولت در خصوص تغيير اساسنامه صندوق تامين اجتماعي به اداره تطبيق قوانين ارسال مي شود كه تصميمات مقتضي در اين خصوص اتخاذ شود .
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان حسين نجابت نماينده مردم تهران با اشاره به عدم اجراي حكم سعيد مرتضوي رئيس معزول صندوق تامين اجتماعي و تغيير اساسنامه اين صندوق توسط دولت گفت: نمي دانم چه اتفاقي افتاده و تغيير اساسنامه چه معنايي دارد، ولي منع تعقيب مرتضوي ملغي شده و قوه قضاييه مي تواند به اتهامات وارده در پرونده مرتضوي رسيدگي كند.
نجابت كه يكي از طراحان استيضاح شيخ الاسلام و عزل مرتضوي است، اظهار داشت: بايد ابتدا تكليف صندوق تامين اجتماعي روشن شود كه چه اتفاقي در آن افتاده و سپس در مورد آن تصميم گيري كنيم.
وي همچنين اظهار داشت: دولت قطعا مصوبه خود مبني بر تغيير اساسنامه صندوق تامين اجتماعي را به اداره تطبيق قوانين مجلس ارسال خواهد كرد كه در آن صورت با بررسي طرح در مورد آن تصميم گيري خواهد شد.
نجابت در پايان بر لزوم پرهيز قوا از برخورد چالشي با يكديگر تاكيد كرد.
گفتني است دولت در پي صدور حكم ديوان عدالت اداري مبني بر عزل سعيد مرتضوي از رياست صندوق تامين اجتماعي در اقدامي شبهه برانگيز و قابل تامل اساسنامه اين صندوق را تغيير داده است.
 


بانك مركزي اسرائيل :

حمله به ايران براي ما بحران اقتصادي به بار مي آورد

رئيس بانك مركزي اسرائيل طي سخناني به تبعات اقتصادي شديدي كه حمله به تاسيسات هسته اي ايران مي تواند براي رژيم صهيونيستي به همراه داشته باشد، اذعان كرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه تايمز اسرائيل، »استنلي فيچر« رئيس بانك مركزي اسرائيل در مصاحبه اي اذعان كرد كه حمله به ايران مي تواند براي اسرائيل بحران اقتصادي به بار آورد.
او اين صحبت ها را در مصاحبه با كانال 2 تلويزيون اسرائيل بيان كرده و گفته است كه اسرائيل خود را براي تمام سناريوهاي احتمالي آماده مي كند.
او در پاسخ به اين سوال كه اين بحران اقتصادي تا چه حد مي تواند شديد باشد، پاسخ داده است: واقعا دانستن اين امر بسيار مشكل است.
رژيم صهيونيستي اخيرا با مشكلات اقتصادي گسترده اي روبرو شده و همين امر اين رژيم را به آن واداشت تا هفته گذشته در دستور كار قرار گرفتن سياست هاي رياضت اقتصادي را رسما اعلام كند. مشكلات اقتصادي و سياست هاي رياضتي موجب شده تا اعتراضات گسترده اي در جامعه اسرائيلي شكل گيرد.
گفتني است ؛ مشكلات اقتصادي اسرائيل به حدي است كه تاكنون حداقل 11 اسرائيلي در اعتراض به وضعيت بد اقتصادي اقدام به خودسوزي كرده اند.
 


رحيمي انتصاب نخست وزير مصر را تبريك گفت

معاون اول رييس جمهور در پيامي به «هشام قنديل»، انتصاب وي را به عنوان نخست وزير جمهوري عربي مصر تبريك گفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمد رضا رحيمي معاون اول رييس جمهور در پيامي به «هشام قنديل»، انتصاب وي را به عنوان نخست وزير جمهوري عربي مصر تبريك گفت.
در بخشي از پيام محمدرضا رحيمي آمده است: « اميدوارم در اين مقطع حساس در تاريخ ملّت بزرگ مصر، حضور جناب عالي در اين مسند مهم، منشأ خير براي دولت و ملّت انقلابي مصر و همچنين موجب تقويت مناسبات ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري عربي مصر گردد.»
 


سفر قشقاوي به ليبي براي پيگيري 7 عضو ربوده شده هلال احمر

معاون امور كنسولي وزارت امور خارجه گفت: جهت پيگيري آزادي 7 نفر از نيروهاي جمعيت هلال احمر ايران ربوده شده در ليبي، اواسط اين هفته عازم طرابلس هستم.
حسن قشقاوي معاون امور كنسولي و پارلماني وزارت امور خارجه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران در مورد آخرين وضعيت از ربوده شدن تعدادي از نيروهاي جمعيت هلال احمر ايران در ليبي گفت: تلاش هاي مستمر وزارت امور خارجه براي آزادي 7 عضو هيئت رسمي هلال احمر ادامه دارد.
وي افزود: اواسط هفته جاري در رأس هيئتي جهت پيگيري سرنوشت اين گروه، عازم طرابلس پايتخت ليبي خواهيم شد.
 


تاكيد مهمان پرست بر پيگيري پرونده شهداي مزار شريف

سخنگوي وزارت امورخارجه درسالگرد حمله تروريستي به سركنسولگري كشورمان در مزار شريف از مقام شهداي ديپلمات و خبرنگار شهيد اين حادثه تجليل كرد.
رامين مهمانپرست با اشاره به جنايت مزار شريف اظهار داشت: در زماني كه استكبار آمريكا و كشورهاي همسو با اين جريان دنبال تخريب و نا امني و حاكميت افراط گرايان در افغانستان بودند با پايداري مردم افغانستان و ا يستادگي و مقاومت ديپلماتهاي شهيدمان اين توطئه خنثي شد.
مهمانپرست با تمجيد و تقدير از صبر خانواده هاي شهداي مزار شريف و با اشاره به اقدامات صورت گرفته ازجانب كشورمان درخصوص اين جنايت، بر تداوم پيگيري اين پرونده تاكيد كرد
 


رئيس حزب كارگر اسرائيل:

رفتار اسرائيل در قبال ايران نگران كننده است

رئيس حزب كارگر رژيم صهيونيستي گفت : گزارش هايي كه از دفتر نخست وزير و وزير جنگ اسرائيل در خصوص ايران منتشر مي شوند، نگران كننده هستند.
به گزارش پرس تي وي، شلي يچيمويچ از اينكه نخست وزير رژيم اسرائيل نسبت به توصيه هاي سران نظامي سابق و فعلي اسرائيل مبني بر اينكه نبايد به جنگ ايران رفت، كم توجه است، ابراز نگراني كرده و آن را غيرمسوولانه دانسته است. وي ادامه داد : نبايد به گونه اي عمل كرد كه اين مسئله به مشكل اسرائيل بدل شود.
رئيس حزب كارگز رژيم صهيونيستي افزود كه همه مي دانند كه همه گزينه ها بر روي ميز است اما الان وقت آن نيست كه خطرناك ترين گزينه انتخاب شود.
 


فاطمه آليا:

بيمه مهريه از بروز اختلاف در خانواده ها جلوگيري مي كند

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بيمه مهريه از بروز اختلافات در خانواده ها جلوگيري مي كند چرا كه در حال حاضر موضوع مهريه در ايجاد اختلاف در نهاد خانواده نقش دارد.
فاطمه آليا در گفت وگو با ايسنا با تأكيد بر لزوم نهادينه شدن فرهنگ بيمه در كشور، اظهار كرد: در هر كشوري صندوق هاي بيمه اي اتفاقاتي را پوشش مي دهند كه به خانواده ها فشار وارد مي كند..
وي افزود: مطرح شدن بيمه مهريه و جهيزيه در كشور اشكالي ندارد؛ چرا كه در حال حاضر مهريه و جهيزيه موانع تشكيل خانواده هستند.
اين نماينده مجلس در ادامه با بيان اينكه لازم است مشكلاتي مانند مهريه و جهيزيه به صورت ريشه اي حل شوند، عنوان كرد: در صورتي كه زندگي بر روي پايه هاي اساسي و بنيادين خود بنا شود در اين صورت مهريه و جهيزيه نمي تواند در متزلزل كردن آن نقشي داشته باشد، اما تا زماني كه با فرهنگ سازي به اين نقطه برسيم لازم است تا راهكارهايي براي جلوگيري از اختلاف و تنش انديشيده شود كه بحث بيمه مهريه نيز در اين راستاست.
آليا در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه آيا بيمه مهريه در دامن زدن و رواج مهريه هاي بالا مؤثر است يا خير؟ گفت: هر طرحي مزايا و معايبي دارد، ضروري است حتي در زمينه بيمه مهريه نيز فرهنگ سازي شود تا از بروز معايب اين چنيني جلوگيري شود.
 


معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امورخيريه خبر داد

ثبت نام 90 هزار نفر در طرح ملي حفظ قرآن

از شروع ماه مبارك رمضان تاكنون حدود 90 هزار نفر در طرح ملي «تربيت حافظ قرآن كريم»، در اماكن مذهبي سراسر كشور ثبت نام كرده اند.
معاون فرهنگي سازمان اوقاف و امورخيريه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در آمل با بيان اين مطلب افزود: ثبت نام از متقاضيان ادامه دارد و هيچ محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد. حجت الاسلام والمسلمين احمد شرفخاني ادامه داد: در «طرح ملي تربيت حافظان قرآن كريم در سراسر كشور» آموزش حدود 10 تا 15 ميليون نفر بر اساس تدبير و منويات رهبر معظم انقلاب اسلامي در قالب طرحي از سوي سازمان اوقاف و امورخيريه برنامه ريزي و سهميه هر استان نيز در اجراي اين طرح ابلاغ شد.
معاون سازمان اوقاف و امورخيريه پيش بيني كرد كه تا پايان امسال حدود 250 هزار نفر در اين طرح ثبت نام كنند..
وي گفت: برنامه ما تربيت حدود يك ميليون نفر به عنوان حافظ قرآن در يك برنامه چهارساله است.
او گروه هاي هدف اين طرح را افراد 9، 12 و 18 ساله و سنين بالاتر اعلام و بيان كرد: اين طرح به صورت يك برنامه و راهبرد بلندمدت منتهي به تربيت حدود 15 ميليون حافظ و قاري قرآن در كشور خواهد شد.
 


قائم مقام منطقه الخالص عراق فاش كرد

همكاري گروهك تروريستي منافقين با بقاياي حزب بعث عراق

قائم مقام منطقه الخالص وابسته به استان دياله عراق گفت : سركردگان گروهك تروريستي منافقين با ارتباط برقرار كردن با بقاياي حزب بعث، درصدد ايجاد فتنه در عراق هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از براثا؛ الخدران با اعلام اين خبر افزود: همكاري هاي بين گروهك تروريستي منافقين و بقاياي حزب بعث از هفته هاي گذشته شدت بيشتري گرفته، تا جايي كه اين دو گروه تحركات خود را در مناطق الخالص و العظيم، استان دياله افزايش داده اند و درپي اقدامات تروريستي در اين مناطق هستند.
وي افزود: طي روزهاي اخير، چندين نشست پنهاني هم بين منافقين و اعضاي حزب بعث در منطقه التحويله براي همكاري و هماهنگي بيشتر بين اعضاي دو گروه برگزار شده است.
گفتني است؛ گروهك تروريستي منافقين، تا پايان ماه گذشته ميلادي اجازه حضور در خاك عراق را داشتند، اما همچنان با نقض قطعنامه هاي بين المللي در اردوگاه اشرف بسر مي برند و به گفته مقامات عراقي، خروج دوباره آنها از عيد فطر ازسرگرفته مي شود.
 


اخبار ادبي و هنري

انتقاد كارگردان «يوسف پيامبر» از ساخت فيلم «لاله»
خبرگزاري فارس: فرج الله سلحشور با اشاره به توليد «لاله» توسط كارگردان ايراني هاليوود، گفت: اين افراد تمامي فيلم هايي كه در توليد و تهيه آن نقش داشتند بدون استثناء ضداخلاقي بوده است.
وي در ادامه گفت: اين افراد سال ها در آمريكا رفتند و كارت اقامت گرفتند و تمامي فيلم هايي كه در خارج از مرزها در توليد و تهيه و ساخت آن نقش داشتند بلا استثنا ضد اخلاقي و بدآموزي داشته است.
البته به قول مسئولين هنري اين ها اقتضائات آمريكاست و اشكالي ندارد. از اقتضائات آمريكا اين است كه فيلم ضد اخلاقي و برهنگي بسازد، آن هم با توجيهات آقايان اشكالي ندارد و مرتكب خطايي نشده است. با اين توجيهات ايراني هايي كه در خارج از كشور مي روند و عرياني و برهنگي را تبليغ مي كنند و يا در اين آثار شركت مي كنند، اشكالي ندارد.
وي درباره اولويت ساخت فيلم «لاله» گفت: من با خانم لاله صديق حرفي ندارم اما مهم اين است كه لاله و لاله ها خلق شدند براي اين كار؟ زن مسلمان شيعه، زني كه در مكتب فاطمه زهرا(س) و حضرت زينب(س) تربيت شده آيا كارش انسان سازي و تربيت انسان است يا خير؟ به قول حضرت امام(ره) زناني كه از دامن شان مرد به معراج برود و عامل تحكيم خانواده باشند، عشق را در جامعه پراكنده كنند، مديريت خانواده را برعهده بگيرند؛ آيا اين هدف يك زني است كه در مكتب تشيع پرورش يافته است يا راننده، بوكسور، قهرمان اتومبيلراني و...
كارگردان «يوسف پيامبر» در ادامه گفت: با عملكرد مديران فرهنگي گويا ما بايد در سينما اعتقادات را كنار بگذاريم. در حال حاضر عملكرد معاونت سينمايي، تهيه كننده، كارگردان، بازيگر و سرمايه گذاري كه در ساخت چنين فيلمي نقش دارند، اهدافي را دنبال مي كنند كه غرب و آمريكا براي ما رقم زده است. غرب، زن ما را به سمت و سوي خروج از خانه و حضور بي رويه در خارج از خانه و دور شدن از هدف اصلي اش هدايت مي كند. با ساختن قهرمانان پوشالي شخصيت زن مسلمانان را به سمت انحراف مي كشاند.
وي در ادامه تأكيد كرد: با شناختي كه از آمريكا داريم، كاري كه در حال حاضر ساخت آن مسئله مسئولين كشور شده است، زن ايده آل مسلمان را به انحراف مي كشاند. كارگرداني كه سي سال در هاليوود قدم و قلم زده و تلاش كرده است يك زيان است زيان بدتر اين كه با معرفي اين قهرمان رالي به عنوان زن ايده آل و الگو مردم را به انحراف مي كشانند.
چهار كتاب جديد از بيانات رهبر معظم انقلاب
منتشر شد
«درس هاي عاشورا»، «مراسم شب شعر در حضور حضرت آيت الله العظمي خامنه اي»، «مدح خورشيد» و «جامي زخمخانه دل» چهار كتاب جديد بيانات مقام معظم رهبري هستند كه در بيستمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم عرضه شده است.
كتاب «درس هاي عاشورا» گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري درباره جاودانگي درس هاي عاشورا است كه توسط انتشارات انقلاب اسلامي منتشر شده است. «مراسم شب شعر در حضور حضرت آيت الله العظمي خامنه اي» عنوان كتاب ديگري است كه گروهي از شاعران معاصر از جمله محمدعلي بهمني، غلامعلي حدادعادل، عليرضا قزوه، علي معلم، سيدعلي موسوي گرمارودي، يوسف علي ميرشكاك، سدمحسن خاتمي و جمعي ديگر از شاعران جوان در وصف ائمه سروده اند، اين اشعار در سال 1389همزمان با ماه مبارك رمضان و در ديدار اين شعرا با رهبر فرزانه انقلاب در شب ميلاد امام حسن مجتبي(ع) خوانده شده است. «مدح خورشيد» نيز گزيده اي از خاطرات رهبر معظم انقلاب درباره شخصيت امام خميني(ره) است. «جامي ز خمخانه دل» هم پاسخ مطروحه مقام معظم رهبري است كه حاوي مجموعه ديدارهاي ايشان با جانبازان در بيت رهبري است.
 


محجوب : بايد در انتخابات به حمايت از توليد ملي و اقتصاد مقاومتي توجه كنيم

نماينده تهران گفت: در انتخابات آتي بايد به موضوعات اجتماعي، سياسي و فرهنگي و از همه مهمتر تاكيدات مقام معظم رهبري در حمايت از توليد ملي، جهاد اقتصادي و اقتصاد مقاومتي توجه كنيم.
به گزارش مهر عليرضا محجوب مهمترين مشكل كشور را مشكل اقتصادي خواند و گفت: انتظار اين است كه بازسازي اقتصادي و نوسازي اقتصاد در صدر برنامه هاي هر كانديدايي كه وارد ميدان انتخابات رياست جمهوري مي شود، باشد..
نماينده تهران گفت: بنابراين آنچه من تصور مي كنم اين است كه ما در انتخابات آتي بايد به موضوعات اجتماعي، سياسي و فرهنگي و از همه مهمتر تاكيدات رهبر معظم انقلاب در حمايت از توليد ملي، جهاد اقتصادي و اقتصاد مقاومتي توجه كنيم. وي افزود: براي رسيدن به اهداف نظام در قوه مجريه، به يك مرد كاركشته عملياتي، اجرايي و داراي برنامه نيازمنديم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14