(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 مرداد 1391 - شماره 20281

يادداشت خبرنگار
ما كار و دكان و پيشه را سوخته ايم...
كوتاه از روز خبرنگار
راه اندازي صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون در آذربايجان شرقي
توضيحات استانداري خوزستان درباره يك خبر
ترافيك، سد معبر و بيكاري سه مشكل مردم گنبد
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي:
گزارشي از طوفان نمك در درياچه اروميه دريافت نكرده ايم
خروج مرغ از استان اردبيل هم ممنوع شد
انتصابات جديد در شهرستانها
اصفهان در جذب حاميان ايتام اول شد


يادداشت خبرنگار

بن بست ابريشم
از سال 1388 تاكنون حدود 3 سال است كه در ضلع شمال شرقي ميدان معلم، تابلويي با محتواي نوشتاري «احياي جاده باستاني ابريشم در خرمدره» نظر هر رهگذري را به خود جلب مي كند. در ادامه نوشتار تابلو وقتي به مسير جاده توجه مي كنيم تنها چند متر سنگفرشي را كه در پياده رو جنوبي بولوار دانشگاه بازسازي شده است مشاهده مي كنيم و در ادامه آن درختان و شاخ و برگ آنها ديده مي شود كه همه حكايت از آن دارند مسئولان امر براي احياي اين راه باستاني تلاش مي كنند ولي با گذشت چند سال، تنها چند متري از آن احياء شده است و...
ماجرا از آن جا آغاز شد كه شهرداري خرمدره در حين پاكسازي پياده رو جنوبي بولوار خرمدره به دانشگاه بود كه تيغه هاي لودر با آثاري برخورد كرد و... با نظر مسئولان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان و شهرستان، آثار به دست آمده بر عبور جاده ابريشم از اين محدوده از شهر دلالت داشت. بنابراين نظر مديريت ميراث فرهنگي استان زنجان و شهرستان هاي ابهر و خرمدره مصمم شدند احياء اين مسير را اجرايي كنند. در پي اين تصميم كه خوشبختانه با در نظر گرفتن اعتباري هم همراه بود، چند متر اين مسير در پائيز همان سال شروع و اجرايي شد ولي متأسفانه نسبت به ادامه آن تا به امروز هيچ اقدامي صورت نگرفته است! بدين شكل، پروژه در مدت زمان مذكور متوقف شده است.
حال با توجه به اين مختصر نوشتار بايد پرسيد چرا با گذشت چند سال از شروع اين برنامه تا امروز تنها بخشي از آن سنگفرش شده و هيچ اقدام ديگري براي ادامه احياء و بازسازي آن صورت نگرفته است؟ آيا سازمان ميراث فرهنگي استان برنامه اي براي بازسازي اين مسير ندارد؟
از آنجايي كه حفظ و صيانت آثار باستاني از اهداف سازمان ميراث فرهنگي است، بازسازي شاهراه ارتباطي باستاني شرق- غرب، هويت بخشيدن به فرهنگ و ميراث اين منطقه خواهد بود.
اين شهرستان از نظر آثار و ابنيه باستاني بسيار فقير است ولي با توجه به پتانسيل هاي طبيعي موجود مي تواند به قطب گردشگري در استان زنجان تبديل شود و با برنامه ريزي مناسب براي انجام كاوش هاي باستان شناختي در محوطه هاي بكر و دست نخورده اين شهر و از جمله تپه باستاني و پيش از تاريخي «خالصه خرمدره» تنها محوطه دوران نوسنگي در حوزه جغرافيايي ابهر رود (محوطه اي كه تنها يك فصل كاوش باستان شناسي بر روي آن صورت گرفته) مي توان در معرفي فرهنگ آباء و اجدادي اين منطقه نقش كليدي ايفا كرد.
خرمدره- خبرنگار كيهان
 


ما كار و دكان و پيشه را سوخته ايم...

اشاره:
اردوهاي جهادي و فعاليتهاي دانشجويان و طلبه هاي جوان كشورمان در مناطق محروم خوشبختانه روز به روز گسترش كمي و كيفي بيشتري مي گيرد.
آنچه در پي مي آيد ماجراي فعاليت علمي و قرآني گروهي از جوانان طلبه و دانشجويي است كه يكي از مناطق محروم جنوب استان كرمان را هدف گرفته اند.
در سال 89 پس از اينكه با يك اردوي جهادي راهي بخش «چاه دادخدا»ي قلعه گنج در استان كرمان شدم و به عنوان عضوي كوچك از تيم علمي اين گروه به تدريس زبان انگليسي براي بهترين مخلوقات خدا و وارثان حقيقي زمين يعني دانش آموزان محروم آن منطقه پرداختم، آنجا بود كه داستانهايي كه از دكتر چمران و ساير شهدا خوانده بودم برايم تجلي پيدا كرد... اردو تمام شد و تنها از جنوب كرمان دردهايش برايم ماند و بس و با كوله باري از غم جنوب كرمان را ترك كردم...
6ماه بعد بار ديگر با هزاران اميد و آرزو به همراه تيم جهادي راهي جنوب كرمان شدم... باز هم همان منطقه و باز هم همان دانش آموزان... ديدم كه تعدادي از دانش آموزان با اينكه استعداد خوبي دارند اما انگيزه كافي براي كسب موفقيت هاي عالي را ندارند و اين برايم رنج آور بود... رنج بيشتر اين بود كه بعضي از دانش آموزان مستعد با وجود انگيزه بالا، هدفي براي خود در زندگي تعريف نكرده اند... و پررنج ترين قسمت قصه آنجا بود كه دانش آموزاني با وجود انگيزه و هدف عالي به دليل فقر مالي و يا ديدگاه هاي برخي خانواده ها در روستاهاي جنوب كرمان نسبت به علم و علم اندوزي به آنچه شايسته آنها بود نرسيده بودند.
تعدادي فقط مي خواستند به دانشگاه خوب بروند و تعدادي نيز فقط مي خواستند به دانشگاه بروند، اما هدف عالي از درس خواندن نداشتند؛ يعني درس خواندن براي آينده جنوب كرمان و تلاش براي اسلام و خدمت به محرومان.
اردوي تابستان 89هم تمام شد... و من ماندم و نگاه مظلومانه دانش آموزاني كه اكنون ديگر برايم آشنا بودند... و حتي لحظه اي از خاطرم نمي رفتند. تا اينكه جرقه اي در ذهنم زده شد.
اينكه يك حمايت علمي را از دانش آموزان مستعد محروم آن ديار آغاز كنم و از آنجا كه اين دانش آموزان از جهات گوناگون بسيار مستعد بودند، ايمان داشتم كه با آغاز اين حركت، ساير استعدادهاي پنهان اين سرزمين نيز شكوفا مي شد.
هدف اين بود كه دانش آموزان آن منطقه را الگو بسازيم... يعني ساخت الگوهايي از جنس همان منطقه... تا خودباوري در منطقه افزايش پيدا كند.
اگر چه با دست خالي بسيار مشكل بود ولي آيه اي از كتاب آسمانيمان قرآن به ياري ام آمد؛ «بگو شما را يك نصيحت مي كنم... كه براي خدا بپا خيزيد... دو نفري يا يك نفري» تا اينكه استاد توكلي حافظ 17ساله كل قرآن كريم كه خود نيز در اردوهاي جهادي شركت كرده بود، مرا تشويق كرد تا طرحي براي دانش آموزان مستعد جنوب كرمان بنويسم و قول داد كه در اين حركت مرا ياري كند.
نبود بودجه از يك طرف و دوربودن از منطقه از سوي ديگر و نيز مشكلاتي كه در جنوب كرمان وجود داشت ما را دلسرد مي كرد.
اما سيدالشهدا «ع» تكليف ما را روشن كرده بود، اينكه ما مأمور به تلاشيم. وقتي فهميديم انگشت اشاره خلف صالح پير جماران نيز به جنوب كرمان است تصميم نهايي خود را گرفتيم و اين حركت را با لطف خدا آغاز كرديم.
آن قدر در جنوب كرمان كار بود كه دوست نداشتم به حاشيه بپردازم. اما چه كنم كه با توجه به حساسيت هاي منطقه، اعتمادسازي براي مسئولان ضروري بود. لذا سفري را به تنهايي به جنوب كرمان آغاز كردم. اين اولين سفر من بود كه تنها به جنوب كرمان سفر مي كردم، اگر چه خيلي ها مرا منع مي كردند اما من و دوستانم راه خود را يافته بوديم.
به روستاها رفتيم و دغدغه ام را با تعدادي از مردم بومي درميان گذاشتم. آنان نيز كه با من در اردوهاي جهادي آشنا شده بودند، طرح را تصديق كردند و از تعدادي از آنها خواستم تا به عنوان هيئت مؤسس يك تشكيلات با ما همكاري كنند.
بعد از آن به استانداري كرمان رفتم و طرح حمايتي علمي از دانش آموزان مستعد جنوب كرمان را با هيئت مؤسس متشكل از 9 نفر بومي و 10نفر غيربومي كه همگي به جز خودم از تهران بودند ارائه دادم تا به صورت يك سازمان مردم نهادي كه اعضايش همه جهادي بوده اند، براي دانش آموزان مستعد جنوب كرمان فعاليت كنيم تا هم جهادي باشيم و هم به دور از فعاليتهاي اقتصادي و سياسي و به صورت مردمي فعاليت كنيم.
استانداري اعلام كرد كه با تأييد اوليه مي توانيد فعاليت خود را در جنوب كرمان آغاز كنيد. استانداري تأييد اوليه را داد و ما با تكيه بر الطاف الهي و عنايات حضرت ولي عصر (ارواحنا فداه) اراده كرديم تا خدمات ناچيز ذيل را به دانش آموزان مستعد جنوب كرمان ارائه دهيم.
- ايجاد انگيزه و خودباوري در دانش آموزان مستعد
- برنامه ريزي و مشاوره براي دانش آموزان مستعد
- پيگيري تحصيلي در طول سال تحصيلي براي دانش آموزان مستعد
- ارسال كتابها و جزوات كمك آموزشي براي دانش آموزان مستعد
- برگزاري دوره هاي علمي براي دانش آموزان مستعد با همكاري دبيران بومي
-حمايت هاي مالي، پزشكي و... از دانش آموزان مستعد در صورت توان مالي
- تهيه لوازم التحرير و جوايز براي دانش آموزان مستعد در صورت توان مالي
- فعاليت هاي قرآني و فرهنگي
- حمايت از دانش آموزان محروم براي ورود به مدارس برتر
بعداز 16 ماه بخشي از خدمات ما به آينده سازان جنوب كرمان به شرح زير به ثمر نشست:
- برگزاري 4 دوره علمي براي دانش آموزان در بخش چاه داد خدا
-ارسال نزديك به 20 ميليون تومان كتاب كمك آموزشي براي دانش آموزان
-آماده سازي 160 حافظ قرآن براي بخش چاه دادخدا كه تعدادي تا 5و6و7 جزء هم رسيده اند.
-مشاوره و برنامه ريزي براي تعداد زيادي از دانش آموزان
- اعطاي كمك هزينه تحصيلي (بورس تحصيلي) به حدود 70 دانش آموز
- برگزاري اولين دوره مسابقات حفظ قرآن در روستاي مزرعه و اولين جهاد قرآني در جنوب كرمان
- برگزاري محافل انس با قرآن در ماه مبارك رمضان
- حمايت هاي مختلف پزشكي از دانش آموزان و خانواده هاي آنان
- ارسال حدود 60 دستگاه ديجيتالي قرآن براي حافظان
- پيگيري جهت اعزام تعدادي از دانش آموزان به مشهد مقدس
- قبولي حدود 100 دانش آموز از بخش موردنظر در مدارس نمونه و تيزهوشان
اگرچه همه در منطقه به بنياد ما كه نام «صدر» را بر پيشاني داشت به عنوان يك بنياد علمي نگاه مي كردند، اما اولين طرح فرهنگي اين بنياد در كنار فعاليت هاي علمي اش همگان را به تحسين واداشت و آن طرح ويژه حفظ قرآن براي دانش آموزان مستعد علمي جنوب كرمان بود. 50 دانش آموز در مرحله اول و 110 دانش آموز در مرحله دوم وارد اين طرح شدند و به فضل خدا و با پيگيري هاي دلسوزانه و مدبرانه استاد توكلي وتيم قرآني اش كه همگي از حافظان قرآن بودند از 1 تا 7 جزء را حفظ كردند. البته همراه با دوره علمي برگزار شده، دوره هاي تخصصي حفظ قرآن براي اين دانش آموزان گذاشته شده بود و يكي از دلايل موفقيت اين طرح انجام كار فرهنگي در كنار كار علمي بود، يعني همان هدف كه بنياد براي خود تعريف كرده بود.
حالا ما هستيم و برنامه هاي بيشتري كه براي آينده ريخته ايم و براي رسيدن به آن بايد خيلي بيشتر زحمت بكشيم تا خدا چه بخواهد:
- ارسال هرچه بيشتر كتاب هاي كمك آموزشي براي دانش آموزان
- تحت پوشش قراردادن ساير دانش آموزان مستعد محروم كرمان
- گسترش طرح حفظ قرآن نخبگان در سايرشهرستان ها و مناطق محروم
- اعطاي بورسيه هاي تحصيلي به تمام دانش آموزان محروم مستعد
خدمات پزشكي بيشتر به دانش آموزان مستعد و خانواده هاي آنان
- اعزام حافظان قرآن به كربلاي معلا و مشهد مقدس
- برنامه ريزي ها و مشاوره هاي علمي گسترده تر به دانش آموزان
- برگزاري جهادهاي علمي، فرهنگي و قرآني در منطقه
- طرح سير مطالعاتي براي دانش آموزان مستعد جنوب كرمان
حس و حال ما هم دراين خدمت رساني وصف ناشدني است؛ ما افتخار مي كنيم كه در خدمت مردم هميشه مهربان جنوب كرمان هستيم و نمي دانيم كه اين همه محبت آنان را چگونه پاسخ بگوييم.
اگرچه روزهاي اول تنها 10 دانش آموزان تحت حمايت علمي كار جهادي ما بودند اما امروز به فضل خدا حدود 300 دانش آموز تحت حمايت ما هستند و اين نيازمند حمايت مسئولان و آحاد مردم از اين حركت مردمي است.
محمود هاشمي
 


كوتاه از روز خبرنگار

ايجاد فضاي نقد
اهواز- خبرنگار كيهان: سرپرست روزنامه كيهان در خوزستان گفت: جا دارد فضاي نقادي از استانداري به عنوان بالاترين مقام اجرايي استان آغاز شود و تا از استانداري آغاز نشود به جاهاي ديگر سرايت نخواهد كرد.
مهندس محمدجعفر فلسفي در نشست مديران و سرپرستان رسانه ها با استاندار خوزستان با بيان اين مطلب افزود: بايد جايي براي صحبت هاي صريح و بي پرده وجود داشته باشد زيرا اگر اين حرف ها در اين محافل عنوان نشود سر از جاي ديگر درمي آورد. نمي دانم چه تصميمي براي ساماندهي اين مسئله داريد اما بايد به ايجاد فضاي نقادي بها داد و انتقادات را جدي گرفت. به گفته فلسفي مشكلات مطبوعات همچنان به قوت خود باقي است و جا دارد مسئولان خوزستان به ويژه استاندار يك نگاه كلان نسبت به اين موضوع داشته باشند.
ورود در تمام حوزه ها
اردستان- خبرنگار كيهان: فرماندار اردستان گفت: خبرنگاران بايد در تمام حوزه هاي سياسي ورود پيدا كنند و حتي روزنامه هاي محلي بايد در حوزه هاي سياسي و بين المللي فعاليت داشته باشند. وي افزود: اكنون ارتش خبرنگاران در سوريه حضور دارند و اخبار ضد و نقيضي را به سراسر جهان مخابره مي كنند. اين در حالي است كه خبرنگاران بايد از سياه نمايي بپرهيزند.
امانتداري خبرنگاران
بهاباد يزد- خبرنگار كيهان: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بهاباد در مراسم تجليل از خبرنگاران برتر بهاباد كه با حضور امام جمعه و فرماندار اين شهرستان برگزار شد، خواستار سرعت، دقت و صحت در كار اطلاع رساني شد. در ابتداي اين مراسم، امام جمعه بهاباد از خبرنگاران خواست ، حرف مسئولان را به عنوان امانت تلقي كنند تا در سخنان آنان يك كلمه كم و زياد نشود.
فرماندار شهرستان بهاباد نيز در اين مراسم، انعكاس درست و دقيق رويدادها «دقت»، «صراحت» و «صداقت» را به عنوان مشخصه هاي يك خبرنگار موفق دانست.
امين خدا و خلق
همدان- خبرنگار كيهان: نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان گفت: خبرنگاران امين خدا و خلق خدا هستند و بايد امانتدار خوبي باشند.
آيت الله غياث الدين محمدي در ديدار جمعي از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با وي، افزود: اگر خبرنگاران خود را در جايگاه پرفضيلت و حساس به عنوان امين خدا و خلق خدا ببينند، بايد امانت دار خوبي براي اين دو باشند.
وي با اشاره به احتمال رانت خواري برخي افراد از طريق روزنامه ها، اظهار داشت: خبرنگاران و اصحاب رسانه بهتر است كه فقط حق و حقيقت را ببينند تا كسي جرأت نكند از طريق آنان رانت خواري داشته باشد.
آيت الله محمدي متذكر شد: البته رانت خواري تنها مربوط به مال و اموال خواري به صورت غيرمشروع نمي شود بلكه رسيدن به پست و مقامي كه جايگاه يك فرد نيست نيز نوعي از رانت است كه برخي ها از طريق روزنامه و رسانه به آن مي رسند.
پل ارتباطي مردم و مسئولان
مشكين شهر- خبرنگار كيهان: شهردار مشكين شهر گفت: خبرنگاران پل ارتباطي مردم و مسئولان هستند. آنان با انتشار خواسته هاي مردم در رسانه هاي خود، آنها را به اطلاع مسئولان مي رسانند صفر جعفرزاده افزود: خبرنگاري مظلوم ترين و پراسترس ترين شغل ها در جامعه است.
نقش مؤثر خبرنگاران
گناباد- خبرنگار كيهان: مديركل ارشاد اسلامي خراسان رضوي در مراسم تجليل از خبرنگاران گناباد گفت: خبرنگاران در سه حوزه فرهنگ سازي، ايجاد روابط اجتماعي و شكل دهي اخلاق در جامعه نقش موثري دارند. به طوري كه در اين حوزه ها مي توانند موجب رشد و تعالي جامعه شوند. وي افزود: اگر خبرنگاران به رسالت خود عمل نكنند موجب ايجاد ركود و اختلاف در جامعه مي شوند. مديركل ارشاد اسلامي خراسان رضوي تصريح كرد: در اين استان بيش از 238 نشريه مجوزدار توزيع مي شود.
سربازان گمنام جبهه فرهنگي
كيش- خبرنگاركيهان: فرمانده نيروي مقاومت بسيج جزيره كيش در ديدار از دفتر نمايندگي روزنامه كيهان در اين جزيره گفت: خبرنگاران در جمهوري اسلامي ايران همان سربازان گمنام جبهه فرهنگي هستند كه در مقابله با انواع شگردهاي تبليغاتي دشمنان ايستاده اند. وي خبرنگاران را سربازان خط مقدم جبهه فرهنگي دانست.
تزريق نشاط به جامعه
كرمانشاه- خبرنگاركيهان: فرمانده نيروي انتظامي استان كرمانشاه با اشاره به نقش رسانه ها در پيشگيري جرم در جامعه گفت: خبرنگاران مي توانند درجهت كاهش آسيب هاي اجتماعي و تقويت احساس امنيت در بين مردم گام برداشته و اثرگذار باشند.
سرتيپ كريم كشوري افزود: انتشار يك خبر مي تواند موجي از خوشحالي، اميد، نشاط و پويايي را در جامعه تزريق كند.
خبرنگاران، سرمايه كشور
¤ جاسك- خبرنگاركيهان: فرماندار جاسك خبرنگاران را حلقه ارتباط بين مردم و مسئولان دانست و گفت: خبرنگاران سرمايه هاي كشور هستند و اطلاع رساني درست مانند حضور در خط مقدم يك نبرد مقدس است.
وي از تلاش همه خبرنگاران شهرستان جاسك كه در امر اطلاع رساني به موقع و معرفي ظرفيت هاي شهرستان جاسك تلاش و كوشش دارند تشكر كرد.
فرماندار جاسك از تمام مسئولان اين شهرستان خواست با خبرنگاران تعامل داشته باشند.
احترام به حقوق خبرنگاران
¤ امام جمعه جاسك گفت: خبرنگاران افرادي هستند كه واقعيت هاي جامعه را مي توانند منعكس كنند و مشكلات را به گوش مسئولان مي رسانند.
وي افزود: مسئولان و مردم بايد قدرشناس تلاش ها و خدمات خبرنگاران باشند.
امام جمعه جاسك تصريح كرد: همه بايد به حقوق خبرنگاران احترام بگذارند زيرا آنان با اطلاع رساني خود، درعمران و آباداني كشور سهيم هستند.
مشاركت در امنيت
چهاردانگه- خبرنگاركيهان: فرمانده انتظامي شهرستان اسلامشهر، در نشستي با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، اظهار داشت: اصلي ترين وظيفه نيروي انتظامي، تأمين امنيت براي مردم است و اين امر بدون مشاركت و همكاري خبرنگاران و رسانه ها امكان پذير نيست.
نورايي افزود: اصحاب رسانه از توان بالايي برخوردارند كه در صورت استفاده از ظرفيت ها و برقراري تعامل مثبت بين بخشي توسط مديران و دستگاه هاي اجرايي، راه براي عملي شدن برنامه هاي مديران و هدايت راهبردي توسعه جامعه در ابعاد مختلف برقرار خواهدشد.
وي تصريح كرد: خبرنگاران بازوان قدرتمندي هستند كه بين مردم و نيروي انتظامي ارتباط ايجادكرده و همپاي پليس حركت مي كنند.
 


راه اندازي صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون در آذربايجان شرقي

اروميه-خبرنگار كيهان:
براي حمايت از شركت هاي تعاوني و اقتصادي، صندوق ضمانت سرمايه گذاري تعاون در آذربايجان غربي راه اندازي شد.
مدير كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان گفت: تضمين تسهيلات سرمايه ثابت در گردش، اخذ مجوز از گمركات، تضمين اسناد سرمايه گذاري و تضمين ضمانت نامه هاي شركت هاي تعاوني در مناقصه از مهمترين اهداف راه اندازي اين صندوق در آذربايجان غربي است.
«سليماني» افزود: اين صندوق كه زير نظر اتاق تعاون استان فعاليت مي كند آماده ارائه خدمات به شركت هاي تعاوني و صاحبان آنهاست.

 


توضيحات استانداري خوزستان درباره يك خبر

اهواز- خبرنگار كيهان:
در پي درج مصاحبه معاون امور عمراني استاندار خوزستان در روزنامه كيهان مورخه 4 مرداد در صفحه 11، روابط عمومي استانداري خوزستان توضيحاتي به شرح ذيل به دفتر روزنامه ارسال كرد.
مهندس پويا با بيان اينكه اتمام 4500 پروژه عمراني ملي و استاني در استان خوزستان تا پايان دولت دهم امكان پذير نيست، گفت: از اين مجموع تعداد 69 پروژه در قالب مهر ماندگار مصوب شده است كه مقرر شد تا پايان دولت دهم به پايان برسد.
يادآور مي شود وي در اين نشست خبري تأكيد كرد كه 800 پروژه در كشور به عنوان مهر ماندگار شناسايي شده است كه سهم خوزستان 69 پروژه مصوب مي باشد كه مقرر شده طبق زمان بندي مشخص شده تا پايان دولت دهم به بهره برداري برسد.
 


ترافيك، سد معبر و بيكاري سه مشكل مردم گنبد

شهروندان گنبدكاووس با اشاره به مشكلاتي هم چون ترافيك، سد معبر و بيكاري، توجه ويژه مسئولان شهرستان را براي رفع اين مسائل ضروري دانستند.
گنبديها مي گويند: باتوجه به بافت شهري گنبد نبايد در اين شهر ترافيك ايجاد شود. ولي چند سالي است كه شاهد ترافيك شديدي در ساعات اداري هستند. مسافركش هاي شخصي به خصوص مسافركش هاي شهرهاي مينودشت، آزادشهر، گاليكش و كلاله، موجب ترافيك نقاط مركزي شهر شده اند كه متأسفانه مسئولان ترافيكي شهر، راهكاري براي اين برهم زنندگان نظم ترافيكي شهر ارائه نكرده اند.
مردم گنبد مي گويند: اين روزها در اكثر خيابانهاي گنبد، دست فروش هاي زيادي ديده مي شوند و از سوي مغازه داران هم با مشاهده دستفروشان و عدم نظارت كافي بر جمع آوري آنان، از فضاي پياده رو استفاده و محصولات خود را در كنار مغازه قرارمي دهند و موجب بروز مشكلاتي براي مردم شده اند.
همچنين باتوجه به مهاجرپذير بودن شهر گنبد، آمار بيكاري در اين شهر بسيار بالاست و فقط مي توان نوشت كه مسئولان محترم به فكر جوانان بيكار گنبدكاووس باشيد.
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان
 


مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي:

گزارشي از طوفان نمك در درياچه اروميه دريافت نكرده ايم

اروميه- خبرنگار كيهان:
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي گفت: خطر سونامي نمك منطقه درياچه اروميه را تهديد نمي كند.
«حسن عباس نژاد» با اعلام اينكه تاكنون گزارشي از وجود طوفان نمك در اين درياچه دريافت نشده است، افزود: اطراف درياچه اروميه داراي كانون هاي نمك است كه اگر اراضي درياچه كه به شوره زار تبديل مي شوند تثبيت نشوند در آينده اين كانون ها مي توانند مستعد براي پخش ريزگردها شوند.
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي تعداد كانون هاي داراي استعداد تبديل به پخش ريزگردهاي درياچه اروميه را 4 تا 5 مورد عنوان و تصريح كرد: اين كانون هاي بحران خيز ممكن است در درازمدت صدماتي وارد كنند اما در حال حاضر قابليت تبديل شدن به خطر را ندارند.
«عباس نژاد» از شناسايي اين كانون ها خبر داد و افزود: هم اكنون مطالعه اين كانون ها به وسيله كارشناسان حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي و با كمك آزمايشگاه هاي معتمد شروع شده است.
وي اظهار داشت: يك گروه دانشگاهي نيز مطالعات مربوط به راه هاي تثبيت اين كانون هاي بحران خيز را مطالعه و بررسي مي كند.
حوضه آبريز درياچه اروميه به عنوان بزرگ ترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه شور جهان بعد از بحر الميت 52 هزار كيلومتر مربع وسعت دارد و از سال آبي 74- 75 تاكنون با بحران كم آبي مواجه شده است.
 


خروج مرغ از استان اردبيل هم ممنوع شد

اردبيل-خبرنگاركيهان:
استاندار اردبيل از ممنوعيت خروج مرغ زنده و كشتار شده از استان اردبيل خبر داد.
«سيدحسين صابري» با اعلام خبر فوق در جلسه تنظيم بازار استان افزود: متخلفان دستگير و به مقامات قضايي تحويل داده خواهند شد.
وي با اشاره به اجراي طرح تثبيت قيمت مرغ افزود: مرغ زنده هر كيلوگرم 35 هزار ريال به كشتارگاه ها و 45 هزار و 400 ريال به فروشندگان عرضه مي شود و فروشندگان نيز هر كيلوگرم 47 هزار يال به متقاضيان عرضه مي كنند. صابري در پايان با اشاره به كاهش مصرف مرغ در زمستان گفت: سردخانه هايي در نظر گرفته شده تا در فصل زمستان مرغ كشتار شده در اين انبارها ذخيره شود.
 


انتصابات جديد در شهرستانها

مشهد- خبرنگاركيهان: طي مراسمي حميد جلالوندي به عنوان مديركل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي معرفي شد.
اصفهان- خبرنگاركيهان: طي مراسمي سرگرد صادقي به عنوان فرمانده جديد نيروي انتظامي شهرستان سميرم معرفي شد.
سبزوار- خبرنگاركيهان: رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوي با صدور حكمي علي اميدبخش را به سمت سرپرستي اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار منصوب كرد.
مهديشهر- خبرنگاركيهان: طي مراسمي محمدرضا قنبري به عنوان فرماندار جديد شهرستان مهديشهر تعيين شد.
 


اصفهان در جذب حاميان ايتام اول شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مدير كل كميته امداد امام خميني اصفهان با اشاره به وجود 36 هزار حامي ايتام اين كميته در اصفهان گفت: استان اصفهان در جذب حاميان ايتام رتبه اول كشور را به خود اختصاص داده است.
«مهدي مجلس آرا» در نشستي با خبرنگاران گفت: در ايام ماه رمضان امسال علاوه بر اطعام ايتام در هفته اكرام، طرح محسنين خانواده هاي نيازمند با سرپرست براي نخستين بار در اصفهان برگزار مي شود.
وي جذب 8 هزار حامي در ماه مبارك رمضان امسال را يكي از برنامه هاي اين كميته عنوان كرد و گفت: در طرح محسنين، خانواده هاي با سرپرست غيريتيم را در سه سرفصل كمك به تحصيلات دانشجويان، كمك به تامين جهيزيه و كمك به درمان بيماران خانواده هاي تحت پوشش قرار خواهيم داد.
مدير كل كميته امداد امام خميني(ره) استان اصفهان با پيش بيني جذب 12 هزار حامي در طرح محسنين در اين استان افزود: علاوه بر اجراي اين طرح درصد هستيم با اجراي طرح مسجد محوري در سه هزار مسجد استان، نيازمندان واقعي هر محله را توسط هيات امناء و امام جماعت آن مسجد تحت پوشش قرار دهيم.
وي اضافه كرد: در حال حاضر هر يتيم در سطح استان اصفهان به طور ميانگين 5/3 حامي دارد كه ميانگين مساعدت آنها به طور متوسط به 55 هزار تومان در ماه مي رسد.
وي افزود: در سال گذشته مجموع كمك هاي مردمي به اين نهاد بالغ بر 36 ميليارد تومان بود كه بالغ بر 13 ميليارد و 400 ميليون تومان آن از طريق صندوق هاي صدقات جمع آوري شده بود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14