(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 مرداد 1391 - شماره 20281

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دو ضربدر دو چهار نمي شود ! (يادداشت روز)
موتور (گفت و شنود)
طرح مايكل لدين عضو شوراي روابط خارجي آمريكا:
تحريم و گزينه نظامي عليه ايران بي فايده است بايد از داخل كاري كرد
هيئت بلندپايه اقتصادي عراق فردا وارد تهران مي شود
اظهارات كلينتون درباره تحريم هاي جديد عليه ايران ، حزب الله و سوريه
شوشتري رئيس كميته حقوق بشر مجلس شد
كيهان و خوانندگان
مگر به نام رضاخان پالاني شما را قطار كنند (خبر ويژه)
كام شيرين اپوزيسيون از ماجراي تلخ آذربايجان (خبر ويژه)
يديعوت آحارونوت: حزب الله زهر چشم بدي از مقامات اسرائيل گرفته است (خبر ويژه)
زمزمه لغو يك انتصاب مسئله دار
روزنامه ايران از بركناري اكبر تركان خبر داد. (خبر ويژه)
مجمع روحانيون از چه چيز تنازل مي كند؟! (خبر ويژه)


دو ضربدر دو چهار نمي شود ! (يادداشت روز)

واژه «جنگ نيابتي»- Proxy war- واژه نامأنوس و مبهمي نيست. در سال هاي گذشته بارها و به كرات اين واژه در سطح معادلات سياسي بين المللي و محيط روابط بين الملل مورد استفاده رسانه ها و سياسيون قرار گرفته است. با اوج گرفتن درگيري ها و ناآرامي ها در سوريه طي چند ماه اخير بار ديگر، واژه جنگ نيابتي از سوي مقامات سياسي، تحليلگران و ناظران خارجي پيش كشيده شده است.
برخي تحليلگران با استعفاي كوفي عنان و ناكامي او در حل بحران سوريه از جنگ نيابتي آمريكا و رژيم صهيونيستي در سوريه گفتند.
البته پيشتر هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا با بالا گرفتن ناآرامي ها در سوريه، مدعي جنگ نيابتي ايران و آمريكا در سوريه شده و همزمان مطرح كرده بود كه؛ «بشار اسد رفتني است و دولت او سقوط خواهد كرد.»
از سوي ديگر؛ تحولات سوريه را بسياري از تحليلگران و ناظران از زواياي جنگ نيابتي در قالب مواجهه جبهه مقاومت با جبهه قدرت هاي غربي در دمشق ارزيابي مي كنند.
از همين روي؛ آنچه كه جاي ترديدي در آن نيست وقوع جنگ نيابتي در سوريه است كه البته درباره ابعاد و مختصات آن اختلاف نظرهايي وجود دارد.
اينجاست كه بان كي مون دبيركل سازمان ملل نيز طي سخناني در مجمع عمومي اين سازمان، بحران سوريه را «جنگ نيابتي» قدرت هاي جهاني ارزيابي مي نمايد.
بدون شك آنچه در اين ميان از اهميت راهبردي برخوردار است تاثير جنگ هاي نيابتي بر توازن قدرت در منطقه حساس و سرنوشت سازي چون خاورميانه است.
6 سال پيش در جنگ 33روزه در سال 2006 از جمله مواردي كه رسانه هاي غربي بر روي آن مانور مي دادند اين نكته بود كه اين جنگ، يك جنگ نيابتي از سوي آمريكا و ايران است.
به تعبير ديگر؛ اسرائيل به نمايندگي از آمريكا و حزب الله به نيابت از ايران وارد اين كارزار و نبرد نفسگير شده اند. اين ايده در حالي نضج مي يافت كه آمريكايي ها به دنبال عملياتي كردن طرح خاورميانه جديد بودند و صريحا اعلام كردند كه جنگ در لبنان، «درد زايمان خاورميانه جديد» است. دو سال بعد در جنگ 22روزه در غزه در سال 2008 نيز بسياري از رسانه هاي خارجي آن را جنگ نيابتي از سوي آمريكا و ايران ارزيابي كردند.
حتي در ميان اين سال ها كه آمريكايي ها از سال 2003 به بعد با قشون كشي به عراق جنگي ديگر را بر منطقه تحميل كرده بودند هر وقت كه شرايط را نامساعد مي ديدند از جنگ نيابتي با ايران سخن مي گفتند. در همين راستا روزنامه آمريكايي «ميامي هرالد» چهار سال پيش طي گزارشي كه به ارزيابي جنگ عراق اختصاص داشت به نقل از رايان كراكر سفير آمريكا در بغداد مي نويسد: «ايران سرگرم يك جنگ نيابتي عليه ايالات متحده در عراق است.»
لس آنجلس تايمز نيز همان ايام تصريح مي كند؛ «جنگ نيابتي ايران عليه آمريكا در عراق، پاسخ تهران به جنگ نيابتي آمريكا عليه ايران است.»
اما آنچه باعث شده تا استفاده از واژه جنگ نيابتي بيشتر در ادبيات سياسي منطقه مورد استفاده قرار بگيرد و توجهات در اين باره را به خود جلب نمايد شكل گيري قيام ها و انقلاب هاي منطقه از نوزده ماه پيش تاكنون است.
در بحبوحه اين تحولات در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، اين بار مجله آمريكايي تايم است كه مي نويسد؛ «با ملاحظه جميع شرايط مي توان اين ارزيابي را از روند تحولات خاورميانه داشت كه انقلاب در كشورهاي عربي در آغاز سال 2011 در حال چرخش به ميدان نبرد نيابتي ميان آمريكا و ايران است.»
اكنون چند سؤال قابل اعتناست؛ نتيجه اين جنگ هاي نيابتي چه شد؟ آيا آمريكايي ها و بلوك قدرت هاي غربي توانسته اند نقشه ها و سناريوهاي خودشان را در پهنه منطقه به كرسي بنشانند؟ تاثير اين جنگ هاي نيابتي بر معادلات سياسي و توازن قدرت تا چه حد بوده است؟ بازنده بزرگ اين جنگ هاي نيابتي كيست؟ و...
بدون مقدمه براي پاسخ به اين سؤالات بايد چند نكته را خاطرنشان كرد. اول اينكه علي رغم پيش كشيدن جنگ نيابتي از سوي رسانه هاي غربي آنچه محرز بوده شكست جبهه استكبار و نظام سلطه در اين جنگ هاي نيابتي است.
آمريكايي ها و صهيونيست ها در جنگ 33روزه تحقق طرح خاورميانه جديد را جزو برآوردهاي قطعي خود مي پنداشتند اما اين طرح نيز مانند طرح خاورميانه بزرگ كه پيشتر به صحنه آورده بودند به بار ننشست و شكست خورد.
دوم اينكه شكست آمريكايي ها و صهيونيست ها به جنگ 33روزه و 22روزه ختم نشد و حتي در صحنه عراق نيز نتيجه اي بدست نياوردند.
از ميان حجم انبوه اعترافات رسانه ها و تحليلگران درباره شكست هاي دومينووار آمريكايي ها و صهيونيست ها در جنگ نيابتي با ايران مي توان به تحليل خواندني سي ان ان در ميزگردي با حضور فريد زكريا، آريانا هافينگتون (سردبير ارشد نشريه هافينگتون پست) اشاره كرد كه خاطرنشان مي نمايد جنگ ها نتيجه معكوس داده و مي افزايد؛ «بايد به قدرت گرفتن ايران توجه كنيم، هر بار كه درباره قدرت ايران صحبت مي شود و اينكه اين كشور تا چه اندازه نفوذ دارد بايد بخاطر داشت كه آمريكا با اقداماتي كه در منطقه صورت داده، خودش بخشي از علت قدرت گرفتن ايران در منطقه بوده است.»
سوم اينكه؛ همين روند در يكسال و نيم گذشته در شرايط تحولات منطقه نيز عيان است و از باب نمونه بايد به اذعان جروزالم پست اشاره كرد كه بازنده بزرگ در تحولات منطقه را آمريكا و قدرت هاي غربي مي داند و مي نويسد؛ براي درك بهتر از شكست هاي آمريكا پس از گسترش بهار عربي در منطقه تنها بايد به قبل از بيست و پنجم ژانويه 2011- شروع خيزش ها و انقلاب ها- بازگشت و بي شك كاخ سفيد با مشكلات شديدي دست به گريبان شده و منافع بسياري را در منطقه از دست خواهد داد.
بنابراين بدون كمترين ترديدي بايد گفت ميدان نبردهاي نيابتي براي آمريكايي ها و صهيونيست ها در مواجهه با ايران اسلامي، باتلاقي بوده كه علي رغم هياهو و مانورهاي تبليغاتي و عمليات هاي رواني بيشتر در آن گرفتار شده و به عمق آن فرو رفته اند و اين واقعيتي است كه مراكز مطالعاتي و انديشمندان غربي نتوانسته اند آن را پنهان كنند.
از جمله اين مراكز مطالعاتي، مركز مطالعات راهبردي و بين الملل آمريكاست كه در سلسله گزارش ها و تحليل هايي تصريح مي كند كه ايران در جنگ نيابتي، آمريكا و اسرائيل را به چالش كشانده است.
در يكي از اين گزارش ها در مطلبي آنتوني كوردزمن انديشمند برجسته و مشهور غربي اذعان مي كند؛ «واشنگتن و متحدانش سال هاست كه در مقابله با نفوذ روزافزون در منطقه و جنگ سرد نيابتي و نامتقارن اين كشور با چالش هاي فراواني مواجه شده اند.»
و بالاخره بايد در سطور پاياني اين نوشته پاسخ اين سؤال را نيز واكاوي كرد كه چرا آمريكا در جنگ هاي نيابتي كه اذعان مي كند در مواجهه با ايران است همواره مي بازد؟
نكته اول اين است كه آمريكايي ها دچار اشتباه در محاسبات شده اند و در ميدان نبردهاي نيابتي اين اشتباه بصورت فاحش و آشكار به چشم مي آيد. داغ ترين نمونه آن همين تحولات سوريه است كه هرچند هيلاري كلينتون آن را جنگ نيابتي با ايران مي داند و سقوط اسد را وعده مي دهد ولي ماهها است كه سوريه مستحكم ايستاده و آمريكايي ها كه گمان مي كردند ماه گذشته با اجلاس ژنو و پاريس كار دمشق را يكسره مي كنند! امروزه فهميده اند محاسبات آنها از اشتباهات راهبردي رنج مي برد.
نكته دوم اين است كه آنها فهميده اند محاسبات ايران در سوي مقابل كاملا هوشمندانه و دقيق است اما مشكل اينجاست كه در تغيير محاسبات ايران ناتوان بوده اند. اين در حالي است كه به عنوان مثال در قضيه سوريه، ايران رسما موضع خود مبني بر حمايت از دمشق را اعلام كرد.
نكته بعدي كه آمريكايي ها بايد در باخت هاي خود در نبردهاي نيابتي بدان توجه داشته باشند و در محاسبات راهبردي خود تجديدنظر نمايند، قدرت نرم جمهوري اسلامي است كه ضريب تاثير آن محاسبات و پيش بيني هاي حريف را درهم ريخته است، و به نوشته هافينگتون خطاب به مسئولان آمريكايي؛ «اگر قدرت نرم ما بيشتر از ايران است چرا مردم در خاورميانه به ايران علاقه شديد دارند و در همان حال عليه آمريكا برخاسته اند» صورت ساده آن بدين معناست كه در تحولات منطقه برخلاف رياضيات محض، دو ضربدر دو لزوما چهار نمي شود و شرايط جديدي ايجاد شده است.
اين همان واقعيتي است كه چامسكي اذعان مي كند؛ شرايط عوض شده و آمريكا ديگر نمي تواند خواسته هاي خود را به ايران تحميل نمايد.
همچنانكه جروزالم پست در ترجماني ديگر از اين واقعيت مي نويسد كه جايي از منطقه وجود ندارد كه ايران در آن نفوذ نداشته باشد و در نمونه تحولات اخير سوريه بايد به سخنان كوفي عنان چندي قبل از استعفايش اشاره كرد كه تصريح مي كند بحران سوريه بدون حضور ايران حل شدني نيست.
حسام الدين برومند
 


موتور (گفت و شنود)

گفت: يك هفته نامه آمريكايي نوشته است تركيه بازنده اصلي بحران سوريه است.
گفتم: چرا؟!
گفت: اين هفته نامه نوشته است، تركيه تصور مي كند در چالش آمريكا و اسرائيل با دولت سوريه مي تواند نقش برجسته تري از عربستان و قطر برعهده گرفته و از فاصله ميان دو قطب آمريكا و اسرائيل از يكسو و عربستان و قطر از سوي ديگر، براي تبديل خود به كانون اصلي مورد توجه آمريكا استفاده كند.
گفتم: يك موتورسوار در تاريكي شب با يك ماشين كه از روبرو مي آمد تصادف كرد و لت و پار شد. در بيمارستان از او پرسيدند چرا مستقيم خودت را به ماشين كوبيدي؟ و يارو گفت؛ وقتي دو تا چراغ روشن را ديدم تصور كردم دو تا موتورسوار از روبرو مي آيند و خواستم از وسط آنها عبور كنم كه شتلق...
 


طرح مايكل لدين عضو شوراي روابط خارجي آمريكا:

تحريم و گزينه نظامي عليه ايران بي فايده است بايد از داخل كاري كرد

مايكل لدين، عضو شوراي روابط خارجي آمريكا با بي فايده خواندن تحريم ها و اقدام نظامي عليه ايران، بهترين گزينه غرب عليه ايران را حمايت از جريان برانداز داخلي عنوان كرد.
پايگاه خبري «شوراي روابط خارجي آمريكا» در مطلبي به اقدام وزير جنگ اسرائيل در تحريف ارزيابي اطلاعاتي آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران پرداخت و نوشت: مقامات آمريكايي ادعاي ايهود باراك مبني بر اينكه برآورد اطلاعات ملي آمريكا (CBS) نشان مي دهد ايران در زمينه تسليحات هسته اي به پيشرفت چشمگيري دست يافته است، زير سوال بردند. اين ديدگاه شبيه به ديدگاه اسرائيل در اين زمينه بود.
جالب اينجاست كه ادعاي وزير جنگ اسرائيل در اين باره در حالي بيان شده بود كه در برآورد ملي آمريكا تاكيد شده: واشنگتن بر اين باور است ايران در آستانه توليد سلاح هسته اي قرار ندارد و تهران هنوز براي توليد اين تسليحات تصميم گيري نكرده است.
به گزارش فارس، به دنبال اين انتقادات بود كه ايهود باراك از موضع خود عقب نشيني كرد و گفت، مطمئن نيست ارزيابي مورد نظر او، همان برآورد اطلاعات ملي آمريكا بوده يا خير. همين اظهارنظر نيز واكنش كاخ سفيد را در پي داشت. سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در اين باره گفت: ارزيابي اطلاعاتي آمريكا درباره فعاليت هاي هسته اي ايران از زمان ارائه اين برآورد به كنگره در اوايل سال جاري، تغيير نكرده است. به علاوه ما، بر اين باوريم هنوز زمان براي ادامه مسير ديپلماتيك آنهم به همراه فشار فزاينده بين المللي وجود دارد. اين موضوع به وضوح نشان مي دهد مقامات اسرائيلي در تلاشند با شروع جنگ تبليغاتي و رواني، آمريكايي ها را به جنگ با ايران ترغيب كنند.
از طرف ديگر، «مايكل لدين»، يكي از اعضاي شوراي روابط خارجي آمريكا نظري خلاف كاخ سفيد دارد. او در مطلبي در اين باره نوشت: گروه 1+5 در حال مذاكره با ايران هستند تا تهران را به توقف فعاليت هاي هسته اي متقاعد كنند و البته همراه با گفت وگو، غربي ها تحريم هاي شديدي عليه ايران اعمال كرده اند، اما تاريخ نشان داده تحريم ها مقامات ايران را وادار به رها كردن برنامه اتمي نخواهد كرد.
وي با بيان اينكه ايران تسليم نخواهد شد، افزود: برخي تحريم ها را بر اقدام نظامي مقدم مي دانند. اما هيچ يك از اين گزينه ها جذاب نيست. در عوض اگر آمريكا و متحدان آن ديد خود را وسيع كنند به جاي توجه صرف به برنامه هسته اي ايران، تهاجم بزرگتر جمهوري اسلامي عليه غرب را مد نظر قرار دهد، خواهند ديد كه گزينه سوم و بهتري نيز وجود دارد و آن حمايت از انقلاب دموكراتيك در ايران است.
جالب اينكه برخلاف همه اين نظريه ها، »كنث والتز»، يك تحليلگر برجسته بين المللي طي مقاله اي در مجله «فارين افرز» كه ارگان رسمي شوراي روابط خارجي آمريكا محسوب مي شود، به طور كم سابقه اي تاكيد كرد كه دستيابي ايران به بمب هسته اي به ثبات بيشتر در خاورميانه خواهد انجاميد.
به گفته والتز، درحالي كه تحليلگران اسرائيلي و غربي هشدار مي دهند دستيابي ايران به بمب، بدترين پايان براي تقابل كنوني ميان ايران و غرب خواهد بود، اما بايد گفت در واقع اين بهترين گزينه است چرا كه باعث بازگرداندن ثبات به خاورميانه خواهد شد.
او در مطلب خود نوشت: قدرت هاي هسته اي به طور كلي ثبات بيشتري در سطح منطقه اي و جهاني ايجاد كرده اند كه نمونه آن چين است. اين كشور پس از تبديل شدن به يك قدرت هسته اي در 1964 دست از سياست تهاجمي خود برداشت و يا پاكستان و هند كه پيماني امضا كردند تا مراكز هسته اي يكديگر را مورد حمله قرار ندهند و اين پيمان تا امروز پابرجا مانده است.
به باور كنث والتز، زرادخانه اتمي اسرائيل باعث ايجاد عدم توازن در منطقه خاورميانه شده است؛ عدم توازني كه بعيد است تا مدت زيادي دوام يابد اما نكته عجيب درباره اسرائيل آن است كه پس از اين همه سال، هنوز قدرت هسته اي ديگري در برابر آن ظهور نكرده است.


 


هيئت بلندپايه اقتصادي عراق فردا وارد تهران مي شود

سفير عراق در تهران اعلام كرد معاون نخست وزير كشورش به همراه سه وزير اقتصادي و رئيس بانك مركزي عراق فردا وارد ايران مي شود.
به گزارش ايرنا، «محمد مجيد الشيخ» با اعلام اين خبر افزود: «روژي نوري شاويس» معاون نخست وزير، «رافع العيساوي» وزير دارايي، «خيرالله حسن بابكر» وزير بازرگاني، «احمد ناصر دلي» وزير صنايع و معادن و «سنان محمدرضا الشبيبي» رئيس بانك مركزي عراق در جريان سفر هفته جاري خود به تهران در ديدار با مقامات و همتايان ايراني خود راه هاي گسترش بيش از پيش همكاري هاي تجاري و اقتصادي بين دو كشور را مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد.
مجيد الشيخ اعلام كرد: يكي از اهداف سفر هيئت عالي اقتصادي عراق به تهران رايزني براي افتتاح يك بانك عراقي در ايران خواهد بود و تاسيس اين بانك مي تواند سهم بسزايي در تقويت روابط و مناسبات اقتصادي و بازرگاني دو طرف داشته باشد.
نماينده دولت عراق در تهران با يادآوري تحريم هاي اتخاذ شده عليه بانك ها و ايجاد مشكلاتي براي پرداخت پول مربوط به اقلام صادراتي ايران به عراق، اظهار اميدواري كرد كه اين مشكلات با تاسيس بانك عراقي در ايران برطرف شود.
نماينده ارشد دولت عراق در تهران با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري ايران و عراق در سال گذشته بالغ بر 7 ميليارد دلار بود، گفت: با توجه به روابط دوستانه و برادرانه دو كشور همسايه ايران و عراق و وجود صدها كيلومتر مرز مشترك بين دو كشور، ظرفيت هاي زيادي براي افزايش حجم كنوني مبادلات تجاري ميان ايران و عراق وجود دارد.
مجيد الشيخ با بيان اينكه تقريبا تمام مبادلات تجاري ميان ايران و عراق مربوط به سهم صادرات ايران به عراق مي شود، اظهار داشت: دو طرف در تلاش هستند تا رقم ياد شده در سال جاري به 8 ميليارد دلار و در آينده نه چندان دور به 10 ميليارد دلار افزايش يابد.
 


اظهارات كلينتون درباره تحريم هاي جديد عليه ايران ، حزب الله و سوريه

وزير خارجه آمريكا در سخناني خصمانه تصريح كرد كه تحريم هاي جديدي براي افشا و اختلال روابط ميان ايران، حزب الله و سوريه كه حيات دولت اسد را به درازا كشانده اند طراحي شده است.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: هيلاري كلينتون روز شنبه در يك كنفرانس خبري مشترك در استانبول پس از ديدار با احمد داود اوغلو، همتاي ترك خود و فعالان اپوزيسيون سوريه در اظهاراتي مداخله آميز گفت كه هدف اول واشنگتن و آنكارا تسريع در پايان دوران اسد و توقف خونريزي است.
وي همچنين هشدار داد: سوريه نبايد به پناهگاهي براي شورشيان كردي كه عليه تركيه مي جنگند تبديل شود.
كلينتون گفت: ما به افزايش فشار از خارج ادامه مي دهيم.
وي كه پس از اين نشست تركيه را به قصد واشنگتن ترك كرد، گفت: روز (جمعه) ما در واشنگتن تحريم هاي جديدي را اعلام كرديم كه براي افشا و اختلال روابط ميان ايران، حزب الله و سوريه كه حيات رژيم اسد به درازا كشانده طراحي شده است.
اين تحريم ها شركت نفت سوري «سايترول» كه با ايران تجارت مي كند را هدف گرفت.
خزانه داري آمريكا همچنين اعلام كرد: حزب الله لبنان را به فهرست سياه سازمان هايي كه در رابطه با سوريه تحريم مي شوند، افزوده است.
گفتني است، كلينتون در اين سفر همچنين با رجب اردوغان، نخست وزير تركيه و عبدالله گل، رئيس جمهور اين كشور ديدار و درباره راه هاي اجراي موثر تحريم ها عليه سوريه و تسريع تلاش ها براي فروپاشي دولت اسد مذاكره كرد.
خاطرنشان مي شود كارشناسان معتقدند تركيه در قبال بحران سوريه اشتباهات راهبردي در پيش گرفته است.
 


شوشتري رئيس كميته حقوق بشر مجلس شد

هادي شوشتري با نظر اعضاي كميسيون امنيت ملي مجلس به رياست كميته حقوق بشر مجلس برگزيده شد.
با تشكيل كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي در دوره نهم، اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هادي شوشتري نماينده مردم قوچان را به رياست اين كميته برگزيدند.
شوشتري در اولين جلسه كميته حقوق بشر مجلس با تشريح وظايف اين كميته، بر دفاع حقوقي از مسلمانان ميانمار، بحرين و عربستان تأكيد كرد.
به گزارش فارس، چرايي تأخير در تشكيل كميته حقوق بشر مجلس سؤالي بوده كه اعضاي كميسيون امنيت ملي پاسخي به آن ارائه نكرده اند.
زهره الهيان نماينده سابق مردم تهران، رياست كميته حقوق بشر مجلس هشتم را به عهده داشت.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ در قسمتي از وصيت نامه شهيد صياد شيرازي آمده است: پروردگارا رفتن در دست توست من نمي دانم چه موقع خواهم رفت ولي مي دانم كه از تو بايد بخواهم مرا در ركاب آقا امام زمانم(عج) قرار بدهي و آن قدر با دشمنان قسم خورده دينت بجنگم تا به فيض شهادت برسم. روحش شاد و راهش مستدام باد.
9155---0916
¤ در اين چند روز باقي مانده از ماه پرخير و بركت رمضان المبارك از خداوند اضمحلال و فروپاشي استكبار جهاني، صهيونيسم مسيحي و وهابيت خرافاتي و تمامي دشمنان راه حق و فضيلت و نصرت و پيروزي اسلام و مسلمين در سراسر گيتي و ظهور و فرج حضرت حجه بن الحسن(عج) را از خداوند بخواهيم.
طاهري
¤ از كسي كه ماهي در دستش گرفته بود پرسيدند اين ماهي چيه در دست گرفته اي؟ جواب داد مي برم شام. ماهي زبان باز كرد و گفت شام ميل ندارم اول به سينما برويم. حالا حكايت فتنه گران سال 88 است كه با پررويي تمام براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم شرط گذاري مي كنند.
8853---0912
¤ معنا ندارد كه مسئولين كشورمان با همتاي تركيه اي خود به آرامي صحبت مي كنند. مگر غير از اين است كه كشور تركيه گاز ما را ارزان مي خرد چه گلي به سر ايران زده است كه مسئولين در مورد اين كشور دست به عصا راه مي روند.
نقش
¤ هجمه فرهنگي يكي از خطرناك ترين حربه هاي دشمن است و با اين كه اين هجمه روز به روز بيشتر مي شود، متاسفانه برخي از مسئولان به جاي افزايش مقاومت در برابر آن دچار وادادگي مي شوند. نمونه آن پروژه لاله است. در بحث اقتصادي نيز بايد راهي پيدا كنيم كه اثر نوسانات ارز جهاني بر اقتصاد ما كم شود و نيز بايد راهي پيدا كنيم كه به هر طريق ممكن برتري دلار در برابر ريال نتواند زندگي و عرصه را بر ما تنگ كند. مسئولان كاري كنند كه دلار خيلي بر زندگي و اقتصاد ما تاثيري نداشته باشد.
ايران پرست
¤ با توجه به تاكيدات چند باره رهبر انقلاب در ديدار با دانشجويان، مسئولان سه قوه حضور در دانشگاه ها را فراموش نكنند.
قاسمي
¤ هفته گذشته بار ديگر نامه اي از جناب آقاي دكتر لاريجاني رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي خطاب به آقاي دكتر احمدي نژاد در رسانه ها منتشر شد. تا كي اين رويه بايد ادامه پيدا كند. از اين كار چه ثمره اي عايد كشور مي شود جز اين كه مردم را به مسئولين و خود بي اعتماد مي كند؟
نيكنام
¤ مسئولان كشور نبايد شرايطي در كشور فراهم كنند كه دست دلالان در تمام زمينه ها باز باشد، از افزايش قيمت مرغ و لبنيات رها شديم اما همچنان درگير آشفته بازار ارز هستيم در اين ميان آن كس كه سود مي برد فقط دلالان هستند.
كاشاني
¤چرا بايد ارز دولتي به واردات كالاهاي لوكس و گران قيمت اختصاص يابد، مثل ماشين هاي لوكس كه صرفا مورد استفاده افراد خاص است. اين كار هيچ خاصيتي براي كشور ندارد و عين بي عدالتي است.
يك شهروند
¤بنياد جانبازان 2 سال است كه كمك هزينه تحصيلي فرزندان شاهد را پرداخت نكرده و از دادن هرگونه پاسخ خودداري مي كند. همچنين دانشگاه علوم پزشكي تهران سبد كالاي كاركنان را تاكنون پرداخت نكرده است. لطفا به موضوع رسيدگي شود.
يك شهروند
¤بي حجابي يا بدحجابي در جامعه ريشه بسياري از مفاسد است و باب ورود بسياري از گناهان است و باعث افزايش مشكلات در زندگي اجتماعي مي شود ديدگاه ليبرالي در مورد حجاب در كشور بايد اصلاح شود. اين نگاه به كشور لطمه مي زند.
8762---0912
¤ در پاسخ به سخنان آقاي هاشمي كه گفته اند مردم از من توقع دارند عرض مي كنم كه مردمي كه گفته اند دو دسته اند 1- كساني كه منافعشان به خطر افتاده و نمي توانند مثل گذشته به بيت المال دست اندازي كنند 2-كساني كه از شما توقع دارند بدور از جنجال آفريني روند سكوت را ادامه دهيد.
سوري از تهران
¤چرا دستور العمل هاي انتخابات هيئت امناي مردمي براي مساجد پي گيري نمي شود؟ مساجد نياز به هيئت امناي فعال، جوان و پرنشاط دارد و كوتاهي مسئولين عدم بازدهي مناسب مساجد را در پي دارد.
2773---0913
¤برابر آموزه هاي ديني و قانون مدني ايران مسئوليت اقتصادي خانواده به عهده مرد است به همين دليل لازم است فرصت هاي شغلي ابتدا در اختيار مردان قرار گيرد ولي متاسفانه امروزه به صورت مساوي بين زنان و مردان تقسيم مي شود، اين نقض آشكار قانون مصوب است. آيا وقت آن نرسيده كه جامعه شناسان و حقوق دانان و سياستمداران و مناسبات اجتماعي را مسئولانه ترسيم كنند.
9705---0912
¤از سازمان نظام وظيفه عمومي درخواست مي شود با معافيت مشمولان تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و بهزيستي خدمت بزرگي به اين قشر مستضعف و محروم جامعه نمايند.
6263---0938
¤از اول ماه مبارك رمضان آب منطقه شيخ بهاء در شهرستان اهواز آلوده شده به طوري كه براي موارد غير شرب مثل شست وشو نيز قابل استفاده نيست. با جمع آوري استشهاد محلي موضوع را به مسئولين اداره آب و فاضلاب گزارش كرده ايم ولي بنويسيد آيا حق مردم اين استان با داشتن چند سد بزرگ اين است كه درست در فصل گرما اينچنين اذيت بشوند و به زحمت بيفتند.
6252---0935
¤ تلفن خيابان شادمان بيش از 10 روز است كه قطع است چرا كسي پاسخگو نيست؟ اين مشكل در گذشته نيز چند بار تكرار شده است.
2281---0912
پاسخ روابط عمومي منطقه 18 شهرداري
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه 18/5/91 درخصوص پروژه يك ساله كمربندي جاده ساوه به اطلاع مي رساند: بزرگراه آيت ا سعيدي از حد فاصل آزادگان تا ميدان سروري (نعمت آباد) مدت يكسال است كه به دليل اجراي خط 3 مترو مسدود و مسير ديگر جايگزين آن شده است كه بحمدا با توجه به اجراي تونل اين خط از مترو هم اكنون بخشي از مسير بزرگراه آيت ا سعيدي بازگشايي و بزودي كل مسير بازگشايي كه مجددا عبور و مرور در آن جريان پيدا خواهد نمود و تا پايان سال نيز شاهد بهره برداري كامل از خط 3 مترو خواهيم بود.
 


مگر به نام رضاخان پالاني شما را قطار كنند (خبر ويژه)

برگزاري برخي نشست هاي هماهنگي عناصر ضدانقلاب در پاريس و بروكسل باعث اختلافات بيشتر در برخي از گروه هاي اپوزيسيون شده است.
معترضان مي گويند برخي ترتيب دهندگان اين نشست ها سوابق خوبي در زمينه همكاري با بيگانگان ندارند و اكنون هم دنبال اين هستند كه اپوزيسيون را به طور مطلق زير بليط برخي دولت هاي خارجي ببرند، چيزي كه در نگاه ملت ايران بسيار نفرت آميز است.
گروهك موسوم به اتحاد جمهوريخواهان-متشكل از اعضاي برخي گروهك هاي چپ منحله- از جمله گروه هايي است كه به اعتبار شركت برخي اعضا در نشست هاي پاريس و بروكسل و مخالفت سرسختانه شماري ديگر از اعضا دچار مجادلات شديد شده است.
جمشيد اسدي از اعضاي اتحاد جمهوري خواهان كه در نشست بروكسل حضور داشته در مصاحبه با «بامداد خبر» اذعان كرد كه اعتراضات تندي نسبت به اين نشست وجود داشته است. وي مي گويد شوربختانه در رسانه ها اين طور مطرح شده كه شركت كنندگان نشست هاي استكهلم و بروكسل مي خواهند به دستور و به دست خارجي، آلترناتيوي بسازند.
وي درباره اين پرسش كه سازمان جمهوري خواهان با بي اعتمادي به اين نشست ها نگاه مي كند، نظر شما چيست؟ گفت: ما در سازمان درباره نشست هاي استكهلم و بروكسل بحث هاي گسترده اي داشتيم، برخي از دوستان بر اين باور بودند كه گويا نشست استكهلم و به دنبال آن نشست بروكسل در پي گزينه اي است كه به كمك بيگانه در خارج از كشور تشكيل شود و خود را به عنوان آلترناتيو جمهوري اسلامي معرفي كند. راستي شما درباره من چه گماني داريد؟ نكند من هم عامل جمهوري اسلامي يا بيگانه باشم و چند سال ديگر كه رسوا شدم بر شما ايراد بگيرند كه چرا در ژوئيه 2012 نتوانستيد از شكل و قيافه جمشيد اسدي پي به جاسوسي او ببريد؟ از شوخي گذشته مي بايستي از پارانويا و همه هراسي درگذريم و كارهاي بزرگ جدي كنيم.
وي مي افزايد: بارها كساني مثل من و ديگر دوستان كوشيدند در درون سازمان جمهوري خواهان ايران براي دوستاني كه بر باور ديگر بودند توضيح دهند كه چنين چيزي باور جريان استكهلم-بروكسل نيست. البته اين اختلاف نظر تا آخر هم وجود داشت و هنوز هم بحث در درون سازمان ادامه دارد. از همين رو شركت من و چند نفر ديگر از دوستان سازمان جمهوري خواهان به طور شخصي بود و نماينده سازمان نبوديم.
يادآور مي شود برخي عناصر سلطنت طلب و مرتبط با سازمان جاسوسي سيا (نظير شهريار آهي و جواد خادم) برگزاركننده نشست بروكسل بودند. جواد خادم هماهنگ كننده كودتاي نافرجام نوژه با هماهنگي سازمان سيا بود. در نشست بروكسل علاوه بر حضور كساني چون سركرده گروهك تروريستي كومله (عبدالله مهتدي) برخي آمريكايي هاي حامي جنگ نظير اتولونگي نيز حضور داشتند. جمشيد اسدي با سوابق ماركسيستي توضيح نداده كه چگونه مي توان ادعاي جمهوري خواهي را به واسطه پيوند با سلطنت طلبان و تروريست هاي تجزيه طلب و آمريكائيان معتقد به حمله نظامي عليه ايران جمع بست؛ مگر اينكه امثال وي به واسطه سوابق قبل از انقلاب خود گرايش به شبكه پهلوي ها داشته باشند و از جمهوريت رضاخان پالاني با چاشني مداخله خارجي و كودتا و استبداد دفاع كنند.


 


كام شيرين اپوزيسيون از ماجراي تلخ آذربايجان (خبر ويژه)

رسانه هاي فعال در فتنه سبز تلاش هماهنگي را براي بهره برداري از مصيبت ناگوار زلزله در آذربايجان سامان داده اند.
در حالي كه مردم در كنار نهادها و سازمان هاي مسئول براي امدادرساني به هموطنان زلزله زده بسيج شده اند، رسانه هاي وابسته به شبكه عنكبوت پروژه مشتركي را در پيش گرفتند تا به زعم خود با سوءاستفاده از اين ماجراي تلخ، بر موج عواطف و احساسات عمومي سوار شوند. رسانه هايي مانند بالاترين، كلمه، صداي آمريكا، جرس، راديو فردا، گويانيوز، دويچه وله، بي بي سي و ده ها سايت و رسانه مشابه در اين زمينه بسيج شدند تا چنين القا كنند كه كسي به فكر آسيب ديدگان زلزله نيست. برخي از اين رسانه ها البته بي تابي كرده و ضمن لو دادن خود اذعان كرده اند كه اتفاق پيش آمده بهانه خوبي براي تجديد سازمان و تجديد روحيه گروه هاي از هم پاشيده اپوزيسيون است.
برخي از اين رسانه ها پا را فراتر گذاشته و حتي عليه مراسم احيا در شب قدر بيست و سوم ماه مبارك رمضان هتاكي كرده اند. اين محافل هتاك كه پيش از اين به بهانه هاي مختلف به ساحت قرآن كريم و پيامبر اعظم و ائمه معصومين عليهم السلام اهانت كرده بودند، درد اصلي خويش را بازگو نمي كنند كه از اعتقاد و ايمان راسخ همين ملت -به ويژه مردم غيور آذربايجان- تودهني خوردند و بعدها- رسانه هايي نظير راديو فردا- علنا اعتراف كردند كه علت اصلي شكست اغتشاش و فتنه سبز، اسلامگرايي مردم بود.
گفتني است گردانندگان اين رسانه ها طي سالهاي اخير علنا از تحريم هاي ضدايراني رژيم هاي مستكبرغربي حمايت كرده و خواستار فلج كردن مردم ايران شده اند و برخي از آنها حتي از حمله نظامي جانبداري كرده اند بنابراين ادعاي دلسوزي براي مردم ايران از سوي آنها صرفا نوعي ژست منافقانه تلقي مي شود.
 


يديعوت آحارونوت: حزب الله زهر چشم بدي از مقامات اسرائيل گرفته است (خبر ويژه)

يك روزنامه صهيونيستي فاش كرد نتايج شكست در جنگ 33 روزه بر رژيم اسرائيل سايه انداخته و جز نتانياهو و باراك كسي از درگيري نظامي با ايران دفاع نمي كند.
يديعوت آحارونوت در گزارشي نوشت: جز باراك و نتانياهو، هيچ يك از مقامات دولتي يا نظامي و امنيتي و حتي شيمون پرز رئيس جمهور از حمله به ايران حمايت نمي كنند.
اين روزنامه مي افزايد: در آمريكا بسياري از جمله مقامات دولتي متقاعد شده اند كه اقدام نظامي مورد نظر نتانياهو و ايهود باراك يك نتيجه قطعي خواهد داشت و آن كشاندن آمريكا به جنگ با ايران برخلاف ميل و اراده اين كشور است. مشاوران دفتر نتانياهو و اوباما مي دانند كه چنين اقدامي موجب شرمساري اوباما در آستانه انتخابات رياست جمهوري مي شود.
به نوشته يديعوت آحارونوت باراك اذعان مي كند كه روشن است ايران نسبت به حمله به تأسيسات هسته اي خود پاسخ خواهد داد و اين پاسخ شامل به كارگيري «حزب الله» هم مي شود. با اين وجود وزير جنگ استدلال مي كند كه اسرائيل «نابود نخواهد شد» و چنين عملياتي موجب تنفر از اسرائيل در جهان نمي شود.
به نوشته يديعوت آحارونوت، اعضاي كابينه از نتايج جنگ 33 روزه در سال 2006 (لبنان) كه در گزارش كميته تحقيق قيد شد به شدت مي ترسند و از تكرار همان تجربه تلخ در ابعاد وسيع تر هراسانند. اكنون درسهاي جنگ 2006 بر سر مقامات اسرائيل سايه افكنده است.
در ادامه اين گزارش آمده است: مقامات نظامي اسرائيل شامل بني گانتز رئيس ستاد مشترك ارتش، امير ايشل فرمانده نيروي هوايي، آويو كوخاوي فرماندهي اطلاعات نظامي و ديگر افسران ستاد مشترك ارتش، تامير پاردو رئيس موساد، يورام كوهن رئيس شاباك و اغلب اعضاي كميته 8 نفره تصميم گيري درباره مسائل استراتژيك با اقدام نظامي عليه ايران مخالف هستند. زيرا اكثر اين مقامات در زمان وقوع جنگ عليه لبنان با انجام اين جنگ موافقت داشتند و سپس از تصميمي كه گرفته بودند پشيمان شدند.
همزمان با اين خبر، انتشار اسامي 100 خلبان نيروي هوائي ارتش اشغالگر قدس از سوي يك گروه حامي ملت فلسطين بنام گروه «گرامي داشت عماد مغنيه» نگراني هاي تازه اي براي مقامات رژيم صهيونيستي بوجود آورده است.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از پايگاه خبري فلسطين اليوم، مقامات رژيم صهيونيستي انتشار اطلاعات خلبانان ياد شده را تهديدي جدي براي امنيت آنها دانستند. از نظاميان عالي رتبه كه مشخصات آنها در اين ليستها منتشر شده است مي توان به ژنرال رونين سمخي، فرمانده پايگاه هوائي فاتيم در النقب، سرهنگ دان تورتان فرمانده پايگاه هوائي منطقه حتصور و نيز سرهنگ تومر بار فرمانده نيروي هوائي منطقه تل نوف اشاره كرد. اين اولين بار نيست كه حملات سايبري از سوي گروه هاي مختلف توانسته است با نفوذ در مراكز امنيتي و حساس رژيم اشغالگر قدس اطلاعات مهمي در خصوص اين رژيم انتشار دهند. روز پنجشنبه هم گروهي از هكرهاي لبناني با هك چندين وب سايت رسمي اطلاعات تعداد زيادي از كاربران اسرائيلي را منتشر كردند.

 


زمزمه لغو يك انتصاب مسئله دار

روزنامه ايران از بركناري اكبر تركان خبر داد. (خبر ويژه)

اين روزنامه در ستون حاشيه هاي خود نوشت: اكبر تركان از مديران نزديك به كارگزاران سازندگي كه اخيرا از سوي غلامرضا شافعي (مديرعامل كارگزاراني سازمان ايدرو) به عنوان رئيس هيات مديره شركت مديريت طرح هاي صنعتي ايران منصوب شده بود، با دستور مستقيم رئيس جمهور بركنار خواهد شد. منابع آگاه از تاكيد و دستور مستقيم رئيس جمهور به بركناري اين چهره كارگزاراني خبر مي دهند.
اين خبر هنوز از سوي منابع رسمي تاييد نشده است.
انتصاب برخي افراد نزديك به احزاب تندرو در وزارتخانه هاي صنعت و بهداشت و... موجي از اعتراض ها را در محافل رسانه اي و سياسي برانگيخته است.
 


مجمع روحانيون از چه چيز تنازل مي كند؟! (خبر ويژه)

رئيس شوراي مركزي مجمع روحانيون مي گويد: اگر لازم باشد ما بايد از برخي خواسته هايمان صرف نظر كنيم.
سيدمحمد خاتمي در ديدار چند تن از روزنامه نگاران زنجيره اي گفته است: ما بايد جمهوري اسلامي را به گونه اي بفهميم و ترويج كنيم و براي استقرارش تلاش كنيم كه نه تنها با دو پايه اصلي انقلاب يعني آزادي و استقلال سازگار باشد بلكه بر آن مبتني باشد.
وي درباره اظهارات يكي از حاضران اظهار داشت: گفته شد كه بايد به توده هاي مردم توجه كرد. من هم قبول دارم كه هر چند بخش نخبه و اليت جامعه مهم است، ولي غفلت از زندگي، احساسات و نيازهاي توده مردم هم غلط است. توجه به آن ها و تلاش براي حل آن ها لازم است. ممكن است كساني داراي آرمان هاي بلند سياسي باشند كه در جاي خود محترم است ولي رسيدگي به وضع مردم و جلوگيري از خطراتي كه كشور و ميهن را از جمله از بيرون تهديد مي كند نبايد مورد غفلت باشد. اگر گراني و تورم هست، اگر توليد لطمه خورده است، اگر اميد به آينده كم رنگ تر شده است، پرداختن به اين امور در كنار مسائل سياسي و رسيدن به راه حل هايي كه هم وضع كشور بهتر شود و هم وضع مردم و مديريت جامعه بهبود يابد و از امكانات به نفع مردم و حل تنگناها و مشكلات روزمره آنان بهره برداري شود نيز لازم است.
خاتمي با ادعاي اينكه وضع خوب نيست، گفت: البته منظور من مچ گيري نيست، بلكه كمك كردن براي حل مشكلات كشور و مردم است. خوب اگر لازم باشد ما بايد از برخي خواسته هايمان صرف نظر كنيم و اولويت ها را آن گونه در نظر بگيريم كه در مسير رفع مشكلات مردم و رفع خطرات خارجي و بهبود مديريت جامعه باشد. حاكميت هم بايد از سرمايه هاي ارزنده اي كه هدر مي رود استفاده كند و به هر حال طرفين بايد به سوي فضاي باز و سالم بروند.
اظهارات اين عضو مجمع روحانيون، در ادامه مقدمه چيني چند ماه گذشته براي دور زدن ادعاي تقلب در انتخابات و بازگشت محترمانه و بدون هزينه به عرصه سياست ارزيابي مي شود. خاتمي اين اقدام را با شركت مخفيانه در انتخابات مجلس نهم (12 اسفند در روستاي وادان دماوند) كليد زد و با اعتراض گسترده محافل اپوزيسيون و افراطيوني مواجه شد كه قائل به تحريم انتخابات بودند.
اقدام جريان متبوع خاتمي براي خروج از بن بست خودساخته در حالي است كه وي براي چندمين بار از تعبير «اگر لازم باشد بايد كوتاه بياييم» استفاده مي كند اما دقيقا توضيح نمي دهد كه قرار است از چه چيزي تنازل كنند و كوتاه بيايند؟ در مقابل، مردم و نظام به درستي توقع دارند جريان آلوده به فتنه و آشوبگري 3سال پيش، به جرم بزرگ خود و خيانت به كشور اعتراف كرده و عذر تقصير بياورند نه اينكه در جايگاه ورشكسته ها، ژست ايثار و مصلحت انديشي(؟!) براي كشور را بگيرند. آنها به طور مشخص بايد روشن كنند آيا ادعاي تقلب را دروغ مي دانند كه در آن صورت بايد رسما به خاطر تمام عواقب آن دروغ بزرگ عذرخواهي و ابراز ندامت كنند و اگر همچنان مدعي تقلب هستند پس چرا باز هم مي خواهند به فضاي انتخابات برگردند؛ براي مقدمه چيني آشوبگري دوباره به نيابت از آمريكا واسرائيل؟!
از سوي ديگر جاي سوال است كه جريان متبوع خاتمي با «جمهوري اسلامي» و «استقلال» كشور چه معامله اي كردند؟ آيا شعار منافقانه و ضداسلامي «جمهوري ايراني» از بساط حاميان آشوب طلب آنها بلند نشد و اگر شد پس چه داعيه جمهوري اسلامي دارند؟ آيا رفتار منافقانه و ساختارشكنانه آنها باعث گستاخ شدن بيگانگان و دشمنان و تهديد حريم استقلال كشور نشد و آيا طيف هاي اصلي فعال در فتنه سبز بارها خواستار فشار بيگانگان به جمهوري اسلامي براي غواصي سياسي اين طيف ها در داخل نشد؟!
درباره مدعاي آزادي نيز روشن است كه اين واژه، كلمه كشداري است و به هر نحو مي توان آن را تأويل و تفسير و حتي تحريف كرد چنان كه آشوب طلبان به خود اجازه دادند آزادي و حق انتخاب اكثريت ملت ايران را نقض كنند. به عبارت ديگر مدعاي آزادي را بايد با نظم مستقر و دموكراتيك و قانوني جمهوري اسلامي سنجيد و به چارچوب هاي حقوقي تن داد. آيا مي توان نام آشوب طلبي، ساختارشكني، مسجدسوزي، حمله به مقدسات اسلامي (از جمله در روز عاشورا) و ايجاد اغتشاش به نيابت از آمريكا و رژيم صهيونيستي و آل سعود را آزادي نهاد و در پناه آن مسجد ضرار درست كرد؟! چرا آقاي خاتمي آن قدر كه تظاهر به نگراني براي بازداشت شدگان مي كند- و البته به وقتش آماده است از شروط خود درباره آنها بگذرد- حاضر نيست نسبت به فجايع بزرگي كه همين شبكه سازمان يافته معارضه با جمهوري اسلامي ايجاد كردند، موضع بگيرد؟!
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14