(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 مرداد 1391 - شماره 20281

كودكاني با پاهاي صاف
مرز باريك موفقيت و شكست
استخوان هاي پوك
خوراكي هاي مفيد براي قلب
پيشگيري از نفخ شكم
سرگرمي هاي مناسب براي والدين و نوجوانان
وسايل سفيدمان را تميز كنيم
غذاها را حرفه اي هضم كنيد


كودكاني با پاهاي صاف

يك فوق تخصص ارتوپدي كودكان با بيان اينكه ميزان صافي كف پا در كودكان قبل از سن مدرسه حدود 50 درصد است كه به مرور تعدادي از آنها، گودي اندام را پيدا مي كنند، گفت: گروهي كه زمينه خانوادگي براي صافي كف پا در زمينه شلي مفاصل و انعطاف پذيري شديد دارند كف پاي آنها همچنان صاف باقي مي ماند.
دكتر تقي بغدادي، با بيان اينكه بيشتر كودكان صافي كف پاي ظاهري دارند و از دو تا دو و نيم سال تا سن مدرسه حدود 50درصد كودكان گودي واضح كف پا ندارند، گفت: با رشد و تكامل و عادي شدن قدرت عضلات كه ايجاد و حفظ كننده گودي كف پا هستند پاي تعداد زيادي از اين كودكان كه صافي كف پا داشته اند، گودي پيدا مي كند.
در فرم شايع و معمول عارضه، اتصالات استخواني مربوطه در كف پا انعطاف پذيري دارند يعني قابليت اتساع رباط ها و كپسول مفصلي زياد است و با قرار گرفتن كف پا روي زمين، پا صاف تر از حالتي مي شود كه بدون تحمل وزن بدن و در حالت استراحت قرار گرفته است. پاي گروهي كه از لحاظ ژنتيك و خانوادگي، شلي مفاصل و انعطاف پذيري شديد دارند، همچنان صاف باقي مي ماند.
از عوارض شايع در اين بيماري، ضعف انعطاف پذيري بعضي عضلات ناحيه ساق و كف پا است كه گاهي در افراد بالغ عضله از قسمت تاندوني خود در كنار داخلي مچ پا آسيب مي بيند و يا به هر علتي پاره مي شود و ايجاد صافي مي كند و يا قوس كف پا از بين مي رود.
صافي كف پاي ارثي با كفش طبي و كفي طبي برطرف نمي شود
بغدادي با تاكيد بر اين مطلب كه صافي كف پا با زمينه ژنتيك نرمي مفاصل با كفش طبي و كفي طبي برطرف نمي شود، افزود: در شرايط خاص، استفاده از اين وسايل كمك ارتوپدي توصيه مي شود.
وي با اشاره به اينكه كودكاني كه صافي كف دارند با فعاليت و راه رفتن دچار خستگي عضلات ساق پا و با ادامه فعاليت به درد عضلات مبتلا مي شوند گفت: تجربه نشان داده است كه استفاده از كفي طبي و يا كفش طبي كه باعث ايجاد برجستگي در كف پا كند مي تواند از اين خستگي بكاهد و زمينه فعاليت كودك را مساعدتر و بيشتر كند.
در كودكاني كه به علت خستگي ناشي از فعاليت به نحوي از بازي هاي جمعي خودداري مي كنند، استراحت بيشتر ممكن است باعث افزايش وزن و انحراف زانو به صورت 8 و يا اصطلاحا زانوي X شود كه در اين گروه از كودكان كفش طبي مي تواند اثرات مفيدي داشته باشد.
در نوزاداني كه صافي كف از نوع غيرقابل انعطاف باشد درمان اوليه استفاده از اين وسايل كمكي است و اگر جواب ندهد ممكن است نياز به جراحي داشته باشد. گاهي تشخيص عوارضي مثل چسبندگي هاي استخوان مشكل است و ممكن است بيماري هاي التهابي مثل رماتيسم در مفاصل بين استخوان هاي كف پا با همين علائم درد همراه و افتراق آن از عوارض مادرزادي مثل چسبندگي استخوان هاي كف پا مشكل باشد و مدت هاي طولاني به عنوان رماتيسم درمان شود. وي با بيان اينكه اگر درد اطراف مچ و كف پا با داروهاي ضدالتهابي و مسكنها بهبودي نيابد بايد اقدامات تصويربرداري بيشتر براي اين موارد پنهان صافيهاي كف پاي دردناك انجام شود افزود: گاهي اين مشكلات استخواني خيلي ظريف بوده و ممكن است تا مدتها با وسائل تشخيصي پيشرفته هم تشخيص داده نشود.
 


مرز باريك موفقيت و شكست

عليرضا سزاوار
از آنجايي كه جوانان از قدرت تشخيص بالايي برخوردار هستند و به سرعت دورويي در گفتار و رفتار والدينشان را تشخيص مي دهند، اگر آنها متوجه تضادهاي آشكار بين اعمال و گفتار والدينشان شوند، احتمالا به شدت عكس العمل نشان خواهند داد، اما به عنوان فردي مستقل و مسئول بايد مراقب باشند تا چيزهايي را كه سال هاي اوليه زندگي شان مشاهده كرده و يا فرا گرفته اند به كار بندند.
همان طور كه والدين همواره نسبت به موفقيت و خوشبختي و سلامتي روح و جسم فرزندان خود دغدغه دارند، لازم است كه به فرندانشان نشان دهند كه انسان مي تواند با وجود تمام مشكلات در دنيا خوشبخت و راضي باشد و اين امر فقط از طريق الگوهاي رفتاري والدين به فرزندان انتقال داده مي شود. چرا كه اثر اعمال و رفتار والدين بر روي نوجوانانشان بسيار تأثيرگذارتر از اثر نصيحت و سخنان هر چند زيبا و دلنشين است.
شرلي كارل روانشناس مؤسسه لودز در منچستر به والديني كه مطمئن هستند مي توانند تأثير عميقي روي آينده فرزند خود داشته باشند، نصيحت مي كند كه كار زيادي نمي توانيد انجام دهيد، جز اينكه كمتر به دنبال بحث و درگيري باشيد و سعي نكنيد تمامي رفتار و حركات او را زير ذره بين بگذاريد. بدون شك اين عمل موجب خشنودي همه شما خواهد شد.
پدر و مادرها، با ديدن موفقيت فرزندانشان، معمولا همان حرف هاي تكراري هميشگي را به زبان مي آورند. تقريباً تمامي اين اظهارنظرها و پيام ها، كما بيش بيانگر يك احساس هستند: «ما واقعا به تو افتخار مي كنيم.»
ابراز چنين احساسي در هنگام موفقيت فرزندان، كاملا طبيعي به نظر مي رسد، اما اين عبارت اين احساس را به وجود مي آورد كه حس غرور و افتخار والدين در زمان موفقيت فرزندانشان به نوعي نشانگر رضايت كامل والدين از عملكرد خود است.
آنها حتما مايلند به ديگران تفهيم كنند كه به عنوان يك پدر و مادر نمونه، وظيفه خود را به نحو احسن انجام داده اند و به خاطر اين عمل بايد از آنان قدرداني شود. و به اين ترتيب پيروزي فرزندانشان را تمام و كمال و به راحتي به خود نسبت مي دهند.
اين عمل آنان مرا متعجب مي كند. به دليل آنكه از ديدگاه روانپزشكي، به آن روي سكه نيز بايد توجه داشت.
به گفته اين روانشناس برجسته والديني هستند كه فرزندان سر به راهي ندارند؛ فرزنداني كه رو به اعتياد آورده، با پليس و قانون درگير شده يا در زندگي با شكست روبه رو مي شوند. در اين زمان، احساس گناه به شدت گريبانگير اين والدين شده و آنان را بر آن مي دارد تا به اشتباه خود پي ببرند.
تصور اينكه موفقيت ها يا شكست هاي فرزندان در مرحله اول به حساب والدين گذاشته شود، رفتاري خودخواهانه به نظر مي رسد، واضح است كه به كار بستن خشونت عليه فرزندان؛ خشونت هاي بدني و روحي، لطمات جدي جبران ناپذيري روي آنان خواهد گذاشت با اين حال، نمي توان اين طور استنباط كرد كه والدين با رسيدگي به امور فرزندان، عشق ورزيدن و فراهم آوردن محيطي متعادل و مناسب براي رشد آنان، نسبت به تمامي اعمالي كه در آينده از آنان سر مي زند، مسئول هستند.»
در واقع فرزندان مايل هستند به عنوان موجودي مستقل براي خود تصميم گيري كنند. بنابراين در اصل نسبت به تصميماتي كه مي گيرند و نسبت به موفقيت ها و شكست هايشان با توجه به آن تصميم مسئول خواهند بود.
بنا به گفته اين روانشناس والدين شايد بتوانند از طريق گفتار و نصيحت كردن، ارزش ها و رفتارهايي كه از نظرشان درست تلقي مي شوند را به فرزندان خود منتقل كنند اما در اصل از طريق اعمال و رفتار خود آنهاست كه مي توانند به عنوان نمونه و الگو، اعتقادات و عقايد اصلي خود را به فرزندانشان انتقال دهند.
اضطراب و نگراني مسري است. زماني كه والدين مضطرب مي شوند، فرزندان آن را به خوبي احساس كرده و تحت تأثير اين اضطراب و پريشاني قرار مي گيرند. اين حس، از همان دوران كودكي يعني زماني كه كودك هنوز قادر به تكلم نبوده و نمي تواند احساسات خود و احساسات اطرافيانش را بيان كند، شروع مي شود.
زندگي اغلب پدر و مادرها، با به دنيا آمدن اولين فرزندشان، نامنظم و دشوار شده و دستخوش ترديد و ناامني مي شود. خستگي جسمي، به خصوص تغيير ساعات خواب، به انسان فشار مي آورد و اينكه مرتباً از خود بپرسيم كه آيا كارمان را درست انجام داده ايم يا نه، كاملا طبيعي به نظر مي رسد و دقيقاً نمي دانيم از چه كسي مي توانيم كمك بگيريم. نصايح و كمك هاي اطرافيان هميشه كارساز نيستند. پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نيز در اين زمينه نمي توانند كمك زيادي بكنند.
كتاب هاي متعددي كه در اين درباره به چاپ رسيده اند نيز گاه دربرگيرنده يك سري عقايد ضد و نقيض مي باشند.
يكي از اساسي ترين اختلاف نظرات كارشناسان در زمينه تربيت فرزندان، موضوع «نظم و انضباط» بوده كه همانند دفاع از باورها و اعتقاداتمان، نسبت به آن جبهه گيري كرده و تعصب نشان مي دهند.
از نظر كارل ديدگاه و نظريه افراطيون در امور تربيتي هم، بر پايه يك پيش فرض بنا شده كه در آن هيچ گونه تغيير و يا نرمشي راه ندارد. بنابراين ديدگاه، فرزندان به طور فطري و ذاتي فقط به خواسته هاي خود توجه دارند و براي آن كه به موجوداتي با انضباط و اجتماعي تبديل شوند، بايد در زمان سرپيچي از دستورات و ممنوعيت ها، با تنبيه و محدوديت هاي شديدي روبه رو شوند.
در امر تربيت، والدين خود را كاملا حق به جانب دانسته تا به جاي اعمال راهكارهاي روانشناختي، از طريق فشار و اجبار بر فرزندان غلبه يابند.
اكثر اين روش هاي تربيتي براي نوجوانان حول محور فراگيري ادب و نزاكت و فرمانبرداري از والدين، دور مي زند.
والدين چگونه مي توانند آرامش خانواده را با وجود جواناني كه با بي خيالي فقط به فكر تفريح و خوشگذراني هستند، حفظ كنند؟ اصول تربيتي كه بر پايه بينش تندروها و افراطيون يعني روش هاي سفت و سخت بنا شده است، بر اين باور است كه تنها روش مهار كردن سرگرداني ها، خطاها، اعمال دستورات جدي و ممنوعيت هاي شديد است.
در عين حال، والدين مي توانند ديدگاه ملايم و خوشبينانه تري را برگزينند، چرا كه روش تربيتي به هر شكلي كه باشد، فرزندان با دريافت عشق و محبت و پشتيباني از جانب والدينشان، در آينده به انسان هاي شادتر و مفيدتري تبديل خواهند شد.
اين روش كه بر پايه مهرباني و نرمش بيشتري بنا شده، در برابر رفتار فرزندان، محدوديت هاي معقولانه و مناسب تري را در پيش مي گيرد و از كشمكش و حس كينه و انتقامجويي بين والدين و فرزندان جلوگيري مي كند. بايد به اين نكته توجه داشت كه موفقيت والدين درامر تربيت، به دليل آگاهي و حق به جانب بودن آنان نيست، مجازات بدني نيز ممنوع و قدغن شمرده شده، چرا كه اين نوع تنبيهات، حاصلي جز ترس و خشونت به همراه ندارد.
درعلم روانشناسي، به موضوع مهمي پي برده اند. طيف اصول تربيتي فرزندان، به هرشكل و صورتي كه باشد، از روش هاي آمرانه و سخت گرفته تا روش هايي با انعطاف و نرمش بيشتر، اگر فرزندان احساس كنند كه در محيط خانواده از عشق و احترام برخوردار هستند، والدين مي توانند در امور تربيتي فرزندان، به موفقيت برسند.
والدين همچنين موظف هستند درمواردي كه امنيت و رفتار فرزندانشان تحت تاثير قرار مي گيرد، محدوديت هايي را معين كنند.
فرزند نيز بايد بياموزد تا جلوي خشم و پرخاشگري خود را بگيرد. درعين حال مي توان دريافت كه بحث و كشمكش ميان اعضاي خانواده، موجب خستگي و دلسردي و راحتي نزاع شديد و همچنين موجب پيدايش خواسته بيمارگونه و غير معقول والدين براي كنترل و در دست گرفتن همه امور و افزايش احساس اضطراب بين خود و فرزندان مي شود. و در اين ميان، فقط والدين هستند كه مي توانند مانع بزهكاري و ارتكاب جرم فرزندان شوند.
از طرف ديگر، زماني كه والدين فقط درمورد موضوعات كم اهميت تري نظير غذا خوردن به موقع فرزندان و يا مرتب كردن اتاقشان، به خود نگراني راه داده و با اين گونه پرسش ها موجب آزار فرزندان شوند، اين موضوع منجر به بحث و مشاجره بي نتيجه درخانه مي شود. كساني كه از وسايل نقليه عمومي استفاده كرده و يا در سوپر ماركت هايي بزرگ در رفت و آمد هستند، شاهد صبر و تحمل زياد پدر و مادران نسبت به فرزندان شيطان و شلوغ در اين مكان ها بوده اند.
مشكل اين است كه چگونه مي توان بدون استفاده از تهديد و يا ايجاد ترس و وحشت درنوجوان، به او فهماند كه در دنيا تنها نيست و بايد به خواسته ديگران نيز احترام بگذارد؛ چرا كه اين امر بدون آنكه از پرخاشگري او بكاهد. نوعي مقاومت منفعل را به او مي آموزد.
همانند ديگر جنبه هاي زندگي، هرچيزي كه از حد تعادل خارج شده و به سمت افراط و تفريط پيش رود، خطرناك مي شود. مي توان طيفي را درنظر گرفت كه در يك سوي آن روش سخت و افراطي و در سوي ديگر روش سهل انگاري و بي توجهي قرار دارد. اما اين طيف بيشتر به يك دايره شباهت دارد.
روانشناسان معتقدند جواناني كه شديداً توسط خانواده هايشان كنترل مي شوند، هيچ گونه محدوديتي براي خودشان تعيين نمي كنند چرا كه عادت كرده اند هميشه از دستورات و قوانيني كه توسط ديگران و از خارج برآنان وضع و تحميل مي شود،اطاعت كنند.
بنابراين به محض آنكه اين محدوديت از خارج قطع شود، خود به تنهايي قادر به ايجاد محدوديت براي خود نيستند. از سوي ديگر، پرورش درخانواده اي كه هيچ گونه نظم و ترتيبي برآن حاكم نيست اين امكان را كه فرزندان با شناخت لازم و كافي از زندگي، به خواسته ديگران احترام گذاشته و با آنان كنار بيايند را از آنان سلب مي كند.
بهترين و در عين حال جسورانه ترين عمل در زندگي، توانايي انسان در لذت بردن از لحظات زندگي است. زندگي فاني و گذراست و هميشه احتمال وقوع فاجعه و يا حادثه اي ناگوار در زندگي وجود دارد. در اين ميان، نشان دادن خوشبختي به فرزندانمان، مفيدترين چيز است كه مي توانيم به آنان انتقال دهيم. شوخ طبعي نيز مي تواند در اين زمينه موثر باشد.
 


استخوان هاي پوك

يكي از مهم ترين بيماري هاي خاموش كه اين روزها گريبان گير انسان هاي بسيار زيادي شده، پوكي استخوان است.
پوكي استخوان مي تواند در طولاني مدت باعث بروز مشكلات بسيار زيادي شود و كنترل كردن آن نيز بسيار سخت است. در ادامه راه هايي براي پيشگيري از اين بيماري به شما پيشنهاد مي دهيم:
¤ روزانه 3تا 4 سهم از گروه شير و مواد لبني كه تامين كننده بخش عمده كلسيم مورد نياز روزانه است مصرف كنيد. هر سهم از اين گروه برابر با يك ليوان شير يا ماست و يا 45 گرم پنير كم نمك و يا سه چهارم ليوان كشك با غلظت متوسط است.
¤ از ساير منابع غذايي كلسيم مثل حبوبات، مغزها، مثل بادام، كنجد، سبزي هاي برگي مانند انواع كلم در برنامه غذايي خود بگنجانيد. ماهي كيلكا و ساردين هم اگر بطور كامل و با استخوان خورده شوند از منابع خوب كلسيم هستند.
¤ مصرف موادغذايي حاوي منيزيم كه در استحكام استخوانها نقش مهمي دارند مانند بادام زميني، فندق، گردو، نخود، عدس، گوشت بدون چربي، سبزي هاي سبز و انواع ماهي را فراموش نكنيد.
¤ از مصرف زياد فسفر (موجود در غذاهاي فرايند شده حاوي مواد نگهدارنده مانند سوسيس و كالباس و نوشيدني هاي كولادار) پرهيز كنيد. بخصوص نوشابه هاي گازدار به دليل ميزان فسفات بالا جذب كلسيم غذا را مختل كرده و زمينه را براي پوكي استخوان فراهم مي كند.
براي جذب كلسيم بايد ويتامين D (حدود 400 واحد بين المللي در روز) از نور مستقيم خورشيد و منابع غذايي آن (زرده تخم مرغ، جگر، ماهي) به دست آوريد. مدت زمان استفاده از نور خورشيد حدود 10 دقيقه در روز و حداقل دو الي سه بار در هفته است و كافي است صورت و دستها و بازوها درمعرض نور مستقيم آفتاب قرارگيرد.
نوشابه هاي طبيعي مانند آب ميوه، دوغ و انواع شربت ها به جاي نوشابه هاي كافئين دار (انواع كولاها و قهوه) مصرف شوند. زيرا نوشابه هاي گازدار و قهوه از جذب كلسيم در بدن جلوگيري مي كنند. افراط در مصرف چاي نيز موجب افزايش دفع ادراري كلسيم بدن شده و زمينه را براي پوكي استخوان فراهم مي كند.بخاطر داشته باشيد كه استعمال سيگار
مي تواند با كاهش سطح هورمون استروژن، منجر به يائسگي زودرس بشود. در نتيجه شانس ابتلا به پوكي استخوان افزايش مي يابد.
سيگاري ها در خطر ابتلاي بيشتري به پوكي استخوان مي باشند. همچنين سيگاركشيدن اثرات مفيد درمان با استروژن بعد از يائسگي را كاهش مي دهد.

 


خوراكي هاي مفيد براي قلب

بيماري هاي قلبي عامل بسياري از مرگ و ميرها در ايالات متحده آمريكا هستند و در ضمن هر سال در سراسر جهان قربانيان زيادي برجاي مي گذارند.
براي كاهش خطر بيماري هاي قلبي بهتر است از رژيم غذايي سالمي استفاده كنيد كه چربي هاي اشباع شده كمتري دارد و بيشتر شامل ميوه ها و سبزي هاي تازه، ماهي و فيبر مي باشد.
با افزودن مواد زير به رژيم غذايي خود مي توانيد قلب سالم تري داشته باشيد:
1- ماهي
ماهي منبع سرشاري از اسيدهاي چرب امگا3 مي باشد كه با كاهش خطر ايجاد لخته هاي خوني و تورم، از قلب شما محافظت مي كند.
اين چربي ها در ضمن ميزان كلسترول شما را درحد مناسبي نگه مي دارد.
حداقل هفته اي دوبار ماهي آزاد يا ساير ماهي هاي اقيانوسي مثل تن، ساردين و شاه ماهي مصرف كنيد.
2 - روغن زيتون
روغن زيتون با كاستن از ميزان كلسترول مضر خطر حمله قلبي را كاهش مي دهد. يادتان نرود براي پخت و پز از روغن زيتون استفاده كنيد.
3- جو دوسر
جو دوسر داراي فيبري قابل حل به نام بتاگلوكان مي باشد كه باعث كاهش ميزان كلسترول مي شود و در ضمن مصرف آن سلامتي سيستم گوارشي را به همراه دارد.
براي صبحانه از توت فرنگي و گردو استفاده كنيد. در ضمن مي توانيد جو دوسر را در مقداري شير كم چرب يا شير سويا ريخته و به همراه چند برش ميوه تازه ميل كنيد.
4- سيب
سيب داراي ماده اي به نام كوئرستين مي باشد كه از لخته شدن خون جلوگيري مي كند. در ضمن اين ميوه سرشار از ويتامين و فيبر است. به جاي تنقلات يك سيب و مشتي گردو يا بادام مصرف كنيد. به علاوه مي توانيد در سالاد از برش هاي سيب استفاده نماييد.
5- بادام
بادام و ساير مغزهاي خوراكي داراي روغن هاي سالم، ويتامينE و ساير موادي هستند كه سطح كلسترول را درحد مناسبي نگه مي دارند. در ضمن بادام منبع سرشاري از پروتئين و فيبر است. مقداري خلال بادام را با مارچوبه مخلوط كرده و برروي آن آب ليمو بريزيد.
6- غلات كامل
غلات كامل داراي ويتامين و فيبر هستند و مصرف آنها به سلامتي قلب شما كمك مي كند. با استفاده از نان غلات، مقداري سينه بوقلمون، چند سيب زميني، كاهو و خردل مي توانيد يك ساندويچ خوشمزه و مقوي درست كنيد.
7- سبزي ها
سبزي هايي مانند اسفناج داراي ويتامين E هستند و مصرف آنها باعث تقويت حافظه مي شود. شما مي توانيد گاهي به جاي كاهو در سالاد خود از اسفناج استفاده كنيد.
8- سيب زميني
سيب زميني منبعي غني از ويتامين هاست كه خطر بيماري هاي قلبي را كاهش مي دهد.
در ساندويچ يا سالاد خود از سيب زميني استفاده كنيد.
9- سويا
سويا خطر حمله قلبي را كاهش مي دهد و مي تواند جانشين بسيار مناسبي براي گوشت قرمز باشد. در ضمن سويا ميزان چربي هاي اشباع شده را كاهش مي دهد. توصيه مي كنيم حبوبات را با شير سويا مصرف كنيد.
 


پيشگيري از نفخ شكم

احساس پري و سفتي شكم، حس بسيار ناراحت كننده اي است كه گاهي افراد با آن مواجه مي شوند. اين حس پري همان نفخ است. نفخ كردن بهايي است كه ما بايد براي خوردن بيش از اندازه بپردازيم.
نفخ شكم در حقيقت بيماري محسوب نمي شود. اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه بعداز خوردن، نفخ مي كنيد، به راحتي مي توانيد با تغيير دادن رژيم غذايي، به خودتان كمك كنيد. تخمير، نوشابه هاي گازدار، هواي بلعيده شده هنگام غذا خوردن، يبوست و حتي استرس و ناراحتي هاي روزانه مي تواند سبب باد كردن و دردناك شدن شكم گردد.
علتهاي مهم نفخ شديد شكم بسيار متعدد هستند كه مي توان به تند بودن و بلافاصله غذا خوردن، بلع هوا، مصرف بيشتر ساير لبنيات و مصرف برخي از موادغذايي نفخ زا همچون حبوبات، سير، پياز، گردو و پسته اشاره كرد. پرخوري، مصرف زياد غذاهاي چرب و سرخ شده، غذاهاي تند و غذاهايي كه ايجاد نفخ مي كنند مثل تخم مرغ، كلم، عدس و نوشابه هاي گازدار از علتهاي نفخ شكم هستند.
خوردن وعده هاي كمتر و كوچكتر غذايي مي تواند جلوي نفخ كردن را بگيرد.
سعي كنيد غذا را آهسته و با آرامش صرف كنيد، سريع غذا نخوريد. نفخ شكم خود را با خودداري از مصرف موادغذايي نفخ دار كنترل كنيد. اگر بهبود پيدا نكرديد بهتر است به يك پزشك متخصص مراجعه كنيد.
در موارد خيلي نادر ممكن است نفخ شكم به علت بيماري هاي مختلفي از جمله زخم معده، زخم اثني عشر، انسداد روده و معده، بيماري هاي التهابي روده و به ويژه بيماري سوء جذب باشد.
هنگام افطار و سحر از پرخوري اجتناب كنيد، آب ميوه يا آب بنوشد. از غذاهاي سرخ كردني اجتناب كنيد.
مقدار بيش از اندازه كالري در وعده غذايي باعث ترشح هورمون هايي از ديواره روده شده و باعث حالت تهوع و نفخ مي شود.
بعداز افطار به پياده روي برويد و يا به طوركلي ورزش كافي داشته باشيد كه هر دوي اين كارها مي توانند به عدم بروز نفخ و همين طور به هضم ما كمك كنند.
اگر زياد دچار نفخ مي شويد، بعداز افطار آدامس بجويد.
نوشيدني هاي حاوي كربوهيدرات مصرف نكنيد.
از مصرف غذاهاي نفاخ مثل شلغم، كلم، حبوبات، جوانه ها و عدس در هنگام افطار و سحر خودداري كنيد.
سيگار نكشيد.
فيبر بيش از حد در رژيم غذايي شما مي تواند نفخ پس از غذا خوردن به وجود بياورد.
اگر مبتلا به يبوست هستيد حتما در جست وجوي درمان باشيد. در مصرف مكملهاي فيبردار دقت كنيد. حساب فيبرهايي را كه مي خوريد، داشته باشيد.
در انتخاب سبزي ها دقت كنيد. سبزيها را پخته مصرف كنيد تا خام، پختن غذاها، هضم آنها را راحت تر مي كند. گوشت و حبوبات و غلات را به صورت پخته مصرف كنيد.
مصرف زياد نمك سبب جذب مقدار فراواني آب از معده مي شود. ميزان نمك را در غذاهايتان كاهش دهيد و از غذاهاي آماده و صنعتي كمتر استفاده كنيد.
روي كمر دراز بكشيد. يكي از دست هايتان را روي شكم بگذاريد و نفس عميق بكشيد.
غذاهايي كه ايجاد مقادير زيادي گاز مي كنند. شامل: شير و فرآورده هاي لبني، حبوبات به ويژه انواع لوبيا و عدس و سبزي هايي مثل انواع كلم، پياز، پيازچه، ترب و تربچه، شلغم، فلفل سبز و قرمز، هويج، كرفس و ميوه هايي نظير سيب، موز، انگور، كشمش، زردآلو و آلو، طالبي، گرمك، خربزه، هندوانه و آواكادو كه بايد از خوردن آنها در هنگام سحر و افطار پرهيز كنيد.
يكي از راه هاي مناسب و موثر براي از بين بردن نفخ ناشي از حبوبات آن است كه آنها را به مدت 24 ساعت قبل درآب خيسانده و بعداز 24 ساعت آب آن را دور ريخته و بعداز طبخ با غذاهاي مختلف مصرف كرد. مطمئنا از اين راه خاصيت نفخ زايي حبوبات بسيار كمتر است.
 


سرگرمي هاي مناسب براي والدين و نوجوانان

ترغيب نوجوانان به پرداختن به يك سرگرمي مناسب مستلزم تلاش و صرف وقت از سوي والدين آنهاست. شما بايد زمينه سرگرمي هاي متنوع را براي نوجوان خود فراهم كنيد تا او بتواند دست به انتخاب بزند. مرحله بعدي اين است كه تمام منابع لازم را در اختيار فرزندتان قرار دهيد تا بتواند از سرگرمي جديدش لذت ببرد. هر چند انجام اين كار براي والدين بسيار دشوار به نظر مي رسد ولي به دلايل زير ضروري است:
1-سرگرمي ها حس اعتماد به نفس نوجوانان را تقويت مي كند.
نوجوانان با انتخاب يك سرگرمي مناسب مي توانند مهارت و خلاقيت خود را تقويت كند. اين مسئله نتايج مثبتي به دنبال دارد و باعث مي شود آنها با اعتماد به نفس بالايي كارها را انجام دهند.
2- پرداختن به سرگرمي به نوجوانان هويت مي بخشد
علائق ما هويت مان را شكل مي دهد. يكي از مهم ترين ويژگي هاي نوجوانان تلاش براي كسب هويت است. آنها با انتخاب يك سرگرمي خاص در واقع اين پيام را مي فرستند كه «من اين كار را دوست دارم زيرا احساس خوبي به من مي دهد. پس، اين سرگرمي بخشي از هويت من است.»
3- پرداختن به سرگرمي مانع از بي حوصلگي نوجوانان مي شود
بي حوصلگي آفتي است كه متأسفانه بسياري از نوجوانان گرفتار آن مي شوند و تأثيرات مخربي دارد. اين نوجوانان گرايش بيشتري به رفت وآمد با دوستان ناباب دارند. با انتخاب يك سرگرمي مناسب نوجوانان خود را از اين خطر مصون بداريد.
4- پرداختن به يك سرگرمي به شما دليلي براي تمجيد از فرزندتان مي دهد
وقتي نوجوان شما به يك سرگرمي مي پردازد فرصت خوبي براي تمجيد از او داريد. شما مي توانيد زماني كه اوضاع بر وفق مراد پيش نمي رود با استفاده از اين روش در ارتباط با فرزندان خود تعادل ايجاد كنيد و يا به تقويت تعامل مثبت خود با آنها بپردازيد.
چند سرگرمي لذتبخش
تربيت نوجوانان كار بسيار دشواري است. زماني كه حس استقلال طلبي در نوجوانان رشد مي كند، از والدين خود فاصله مي گيرند. اين تغييرات غيرقابل اجتناب است ولي پرداختن به سرگرمي هاي مناسب راه خوبي براي نزديكي بيشتر والدين و فرزندان آنهاست.
به موارد زير توجه كنيد:
1- آشپزي سرگرمي خوبي براي والدين و نوجوانان آنهاست. نوجوانان براي آشپزي به حد كافي بزرگ شده اند و در ضمن والدين مي توانند در حين اين كار مهارت هاي مورد نياز را به فرزندان شان بياموزند.
2- شايد باور نكنيد ولي برخي از بازي هاي ويدئويي سرگرمي خوبي براي والدين و نوجوانان هستند و تمام اعضاي خانواده مي توانند از آنها استفاده كنند. البته گروهي از بازي هاي مزبور براي كودكان كم سن و سال مناسب نيستند ولي كودكان بزرگ تر مي توانند به آنها بپردازند.
3- پياده روي يكي ديگر از سرگرمي هاي جذاب براي والدين و نوجوانان است.البته كودكان كم سن و سال نيز مي توانند به پياده روي بروند ولي نوجوانان در پياده روي هاي طولاني كمتر خسته مي شوند و گله و شكايت مي كنند و در نتيجه پياده روي لذتبخش تر مي شود.
در ضمن زماني كه بخواهيد به تماشاي پرندگان بنشينيد و يا از طبيعت عكس بگيريد نوجوانان شكيبايي بيشتري از خود نشان مي دهند.
4- يكي ديگر از سرگرمي هاي لذتبخش انجام ورزش هاي موتوري است. كودكان كم سن و سال توانايي كنترل وسايط موتوري را ندارند ولي نوجوانان قوي تر و مسئوليت پذيرتر هستند و مي توان به آنها اعتماد كرد. اگر از تمكن مالي برخورداريد مي توانيد نوجوانان تان را در اتومبيل خود سهيم كنيد.
گاهي يافتن سرگرمي هايي كه والدين و كودكان كم سن و سال از آن لذت مي برند آسان تر است.
در هر حال مسئله اي كه والدين بايد همواره به ياد داشته باشند اين است كه نوع فعاليتي كه معمولا به همراه نوجوانان خود انجام مي دهند اهميت دارد ولي مهم تر از آن اين است كه اوقات مفيدي را در كنار يكديگر سپري كنند.
بسياري از نوجوانان علاقه اي به وقت گذراني با والدين خود نشان نمي دهند و از آنها فاصله مي گيرند ولي با انتخاب سرگرمي هاي مناسب، والدين و فرزندان شان مي توانند اوقات خوشي را در كنار هم بگذرانند و دوران نوجواني تبديل به دوراني سرشار از محبت و تفاهم خواهد شد.
ترجمه از آذر شايان
 


وسايل سفيدمان را تميز كنيم

تميز كردن وسايل سفيد هميشه يكي از مشكلات بانوان خانه بوده است چرا كه اين وسايل سخت پاك مي شوند و يا اينكه درست تميز نمي شوند .
در اين مطلب به طريقه پاك كردن وسايل سفيد اشاره مي كنيم تا بتوانيد بهترين نتيجه را بگيريد .
پرده ها : پرده ها اغلب به رنگ سفيد هستند و شستن آن ها بسيار سخت است. هميشه اين نكته را به خاطر داشته باشيد كه بايد پرده ها را در كنار هم بشوريد. سعي كنيد تا حد امكان لباس هاي رنگي را در كنار آن ها نشوييد. بهترين راه براي شستن پرده ها استفاده از پودرهايي با درصد قليايي متوسط وآب گرم است .
ديوار : در مورد ديوارها بهتر است با لطافت رفتار كنيد. ابتدا با استفاده از آب و دستمال هاي نرم آن را تميز كنيد و اگر لكه ها همچنان باقي مانده بودند به سراغ مايع ظرفشويي برويد و در صورت مقاوت از شوينده هايي با درصد بالاتر استفاده كنيد ولي هميشه اين روال را رعايت كنيد .
حوله : براي شستن حوله ها مي توانيد از سفيد كننده ها استفاده كنيد اما اين نكته را توجه داشته باشيد كه نبايد از اين مواد به مقدار زياد استفاده كنيد چرا كه در كنار سفيد كنندگي مي توانند براي سلامت پوست شما نيز بسيار مضر باشند . بنا به گفته پزشكان استفاده زياد از سفيد كننده ها مي تواند بيماري هاي پوستي گوناگوني را در بدن شما ايجاد كند.
فرش : فرش هاي سفيد هميشه مايه دردسر هستند چرا كه كوچكترين چيزي مي تواند
آن ها لك كند و پاك كردن آن نيز بسيار سخت است. در اين مورد پيشگيري خيلي بهتر است. در مواقعي كه مهمان نداريد
مي توانيد روي فرش ها
ملحفه هايي بكشيد. اما براي پاك كردن لكه ها بهتر است از آب ولرم و يا شامپو فرش هاي استاندارد استفاده كنيد.
 


غذاها را حرفه اي هضم كنيد

هضم غذا از خوردن خود غذا بسيار مهم تر است. اگر بدن شما توانايي هضم كردن غذا را نداشته باشد شما دچار مشكلات بسيار زيادي خواهيد شد.براي اينكه هضم راحت و همچنين دستگاه گوارش سالمي داشته باشيد پزشكان توصيه مي كنند تا در كنار غذا از مواد مغذي استفاده كنيد. در ادامه به برخي از اين مواد اشاره مي كنيم كه مي توانند بدن شما را براي داشتن يك دستگاه گوارش سالم تضمين كنند.
موز: موز از جمله ميوه هايي است كه مش تواند به شما كمك بسيار زيادي كند. به گفته متخصصين اين ميوه بيشتر براي افرادي كه دچار اسهال شده اند مفيد است. اين ميوه كمك مي كند تا دستگاه گوارش شما به حالت قبلي اش بازگردد و همچنين مي تواند پتاسيم از دست رفته بدن شما را بازگرداند. متخصصين تغذيه مي گويند روزانه يك موز بخوريد تا ديگر دكتر نرويد.
ماست:در داخل بدن شما باكتري هاي خاصي هستند كه موجب هضم غذا مي شود. ماست يكي از موادي است كه اين نوع باكتري ها را دارد. البته بيشتر اين باكتري ها در ماست هاي محلي وجود دارد. بهتر است تا از اين ماده در كنار غذا استفاده كنيد تا بهترين نتيجه را بينيد.
ماهي و گوشت بي چربي: اگر به دنبال خوردن گوشت هستيد به سراغ ماهي يا مرغ برويد و اگر گوشت قرمز دوست داريد حتما از گوشت هاي بدون چربي استفاده كنيد. اين نوع مواد به راحتي هضم مي شوند. همچنين گوشت قرمز بيشتر شما را چاق مي كند و كمتر به بدن شما كمك مي كند. اين گوشت ها همچنين مي توانند از سرطان روده بزرگ نيز جلوگيري كنند.
غلات:غلات نيز ديگر منابع براي فيبر هستند و همانطور كه مي دانيد فيبرها بهترين مواد براي هضم غذا است. از ميان غلات مي توان به نان هاي سبوس دار مانند سنگك اشاره كرد. ما روزانه بين 20 تا 30 گرم به غلات نياز داريم. غلات همچنين باعث مي شوند تا شما احساس سيري داشته باشيد و كمتر غذامي خوريد در نتيجه لاغرتر نيز مي شويد.
توت:اين روزها انواع توت را مي توانيد در مغازه ها پيدا كنيد. اين ميوه هاي لذيذ مي توانند در داشتن يك دستگاه گوارش سالم به شما كمك كنند. يكي از مهم ترين نكاتي كه در اين ميوه ها وجود دارد تخمه هاي درون آن است كه بيشتر خواص اين ميوه ها درون آن ها قرار دارد.
در كنار اين موادي كه مي توانند به شما در داشتن يك دستگاه گوارش سالم كمك كنند تعدادي از آن ها نيز هستند كه مي توانند باعث بروز مشكلات مختلف شوند.
فلفل قرمز: يكي از اين مواد ناخوشايند براي دستگاه گوارش فلفل قرمز است كه نبايد به مقدار زيادي از آن در غذا استفاده كنيم. اين ادويه مي توانند باعث تحريك شدن مري شود و همچنين سوزش هايي نيز سر دل شما ايجاد مي كند. اين تحركات براي مري مي تواند هضم غذا را براي شما سخت كند و باعث بروز مشكلات جدي در معده شما شود.
شكلات:عده اي بر اين اعتقاد هستند كه شكلات مي تواند براي دستگاه گوارش بد باشد. اين حرف به طور كامل درست نيست اما بازهم برخي از پزشكان بر اين اعتقاد هستند كه شكلاتي كه با شير فرآوري مي شوند مي توانند باعث بروز بيماري ها و مشكلاتي در هضم غذا براي شما باشد.
نوشابه هاي گازدار:نوشابه هاي گاز دار در همه موارد براي بدن مضر هستند. در اين جا نيز به اين نكته اشاره مي كنيم كه اين نوشابه ها مي توانند براي معده نيز بسيار بد باشند. شما با خورن اين نوشابه ها اسيد معدتان را تحريك مي كنيد و همين مي تواند باعث مشكلاتي مانند برگشت اسيد به مري شما شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14