(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 مرداد 1391 - شماره 20281

وزير اقتصاد: كالاهاي اساسي همچنان ارز 1226 تومان مي گيرند
بهمني : بانك مركزي به دنبال تغيير قيمت ارز مرجع نيست
شاخص بورس صعودي شد
معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري اعلام كرد
تخصيص اعتبار در مقابل دريافت گزارش عملكرد
ايران، مدل پيش بيني تقاضاي نفت در جهان را طراحي مي كند
تا پايان سال جاري غرفه هاي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي افزايش مي يابد
به گزارش مركز آمار بيكاري فصل بهار 6/0 درصد افزايش يافت
افزايش بهاي بنزين در آمريكا
افتتاح تمام 1188 مسكن مهر انديشه تا پايان سال جاري
زمين 682 شهرك و ناحيه صنعتي آماده واگذاري است
ميزان ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن اعلام شد
كوتاه اقتصادي


وزير اقتصاد: كالاهاي اساسي همچنان ارز 1226 تومان مي گيرند

وزير اقتصاد از تداوم تخصيص ارز 1226 توماني به كالاهاي اساسي خبر داد.
سيدشمس الدين حسيني گفت: براساس مجموعه بررسي ها و تفاهم به عمل آمده در كارگروه مشترك دولت و مجلس، تخصيص ارز به نرخ مرجع 1226 توماني ادامه خواهد يافت و براساس مجموعه بررسي ها و تفاهم به عمل آمده در كارگروه مشترك دولت و مجلس، تخصيص ارز به نرخ مرجع 1226 توماني ادامه خواهد يافت.
سخنگوي اقتصادي دولت افزود: جلسات كارگروه مشترك دولت و مجلس كه هدف عمده آن ساماندهي بازار ارز است، با حضور نمايندگان قوه مجريه و مقننه و به صورت منظم در بانك مركزي تشكيل مي شود.
به گفته سخنگوي اقتصادي دولت، نرخ مرجع 1226 تومان براي اقلام اساسي چون مواد غذايي، نهادهاي كشاورزي و دامي و همچنين دارو كه جزء اولويت هاي اول و دوم هستند، تداوم خواهد يافت.
حسيني به برنامه ريزي براي راه اندازي معاملات گواهي ارزي در بورس اشاره كرد و اظهار داشت: جهت گيري پوشش نيازهاي واقعي و پيشگيري از رانت و شفاف سازي با رويكرد حذف سفته بازي در بازار ارز از مهمترين اهداف راه اندازي معاملات گواهي ارزي است كه به عنوان طرح و دغدغه مشترك دولت و مجلس دنبال مي شود و در دستور كار كارگروه قرار گرفته است.
مصوبه جديد ارزي دولت
براساس مصوبه وزيران عضو كارگروه صادرات كشور، صادر كنندگان بايد براي فروش معادل ارز دريافتي مرجع به بانك هاي عامل در مقابل صادرات كالاهاي وارداتي به دولت تعهد دهند.
طبق اين مصوبه صادرات قطعي كالاهاي وارداتي كه ارز آنها از طريق سيستم بانكي و با نرخ مرجع تأمين شده باشد، منوط به تعهد صادركننده مبني بر فروش معادل ارز دريافتي به بانك عامل خواهد بود.
ساسان خدايي در گفتگو با مهر در خصوص اين مصوبه گفت: با توجه به اينكه برخي از كالاهاي وارداتي ارز مرجع دريافت كرده و با توجه به اولويت بندي ها مي توانند از ارز 1226 توماني بهره مند شوند، بيم اين وجود داشت كه كالاها بدون اينكه ارزش افزوده اي بر روي آنها صورت گيرد، مجدد صادر شده و ارز حاصل از واردات آنها عايد صادركننده شود.
معاون مديركل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران افزود: برخي از صادركنندگان با دريافت ارز مرجع براي واردات كالا اقدام به صادرات اين كالا كرده و ارز حاصل از صادرات را با قيمت 1900 تا 2000 تومان در بازار آزاد به فروش مي رساندند؛ بدون اينكه كالا ارزش افزوده اي پيدا كرده باشند.
وي تصريح كرد: براين اساس، كارگروه صادرات مصوب كرد كه اين واردكنندگان چنانچه بخواهند همان كالا را صادر كنند بايد به بانك عامل دريافت كننده ارز مرجع مراجعه كرده و مابه التفاوت ارز مرجع و غيرمرجع را به آن بانك بپردازند.
 


بهمني : بانك مركزي به دنبال تغيير قيمت ارز مرجع نيست

رئيس كل بانك مركزي گفت: هيچ گاه به دنبال تغيير قيمت ارز مرجع نبوده و نيستيم.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: هيچ منطق اقتصادي و سياسي نمي پذيرد كه تأمين كالاهاي استراتژيك براي يك كشور به قيمت ارز در بازار گره بخورد.
وي با تأكيد براينكه تأمين و قيمت ارز اين كالاها همواره در اختيار دولتها قرار دارد، تصريح كرد: برهمين مبنا ما نيز تأمين كالاهاي استراتژيك با ارز قيمت مرجع فعلي را همچنان در دستور كار داريم و قرار هم نيست تغييري در اين قيمت ايجاد شود.
وي افزود: اگر صحبتي در مورد تغيير قيمت ارز از قول بانك مركزي در رسانه ها منعكس شده، به هيچ وجه ناظر بر قيمت ارز مورد نياز كالاهاي اساسي نبوده و منظور تعيين قيمت ارز كالاهاي غير ضروري با مكانيزم بورس بوده است.
وي افزود: اين مسئله بسيار واضح است كه قيمت ارزي كه كالاهاي اساسي با آن تهيه مي شود در هيچ حالتي به قيمت ارز در بازار پيوند نمي خورد، خصوصاً در شرايطي مانند شرايط فعلي اقتصاد ايران كه حفاظت از اندوخته هاي ارزي و حفظ آرامش بازارهاي كالايي بيش از هر زمان ديگري در اولويت قرار دارد.
رئيس كل بانك مركزي با گلايه شديد از اظهارات برخي افراد كه بدون داشتن مسئوليت در حوزه ارزي، در مورد قيمت ارز يا شيوه قيمت گذاري آن صحبت مي كنند، گفت: خلاف آنچه القا مي شود بانك مركزي هيچ گاه به دنبال تغيير قيمت ارز مرجع نبوده و نيست و اين پيشنهاد از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد كه پس از بررسي هاي صورت گرفته و ارائه ادله كارشناسي بانك مركزي نيز منتفي شد.
به گفته وي، با اين حال متأسفانه شاهد بوديم كه اظهارات غير كارشناسي در اين باره شائبه هايي بوجود آورد.
وي تأكيد كرد: طبيعي است كه با آغاز معاملات گواهي ارزي در بورس، مكانيزم تعيين قيمت به گونه اي خواهد بود كه قيمت بازار در بورس تعيين خواهد شد و اين قيمت نيز مبناي تمامي معاملات بازار قرار مي گيرد؛ دقيقاً به همين اعتبار نيز وعده دادم كه ظرف چند روز آينده مكانيزم تعيين قيمت تغيير مي كند كه قطعاً اين سخن با اينكه بيان شود قيمت ارز مرجع تغيير مي كند، تفاوت ماهوي دارد.
رئيس شوراي پول و اعتبار ادامه داد: با شفافيتي كه قيمت و مكانيزم عرضه و تقاضاي ارز در بورس پيدا مي كند، بدون شك در صورت اجراي طرح عرضه آن نيز از سوي صادركنندگان و دارندگان ارز افزايش پيدا خواهد كرد چرا كه نگهداري ارز توجيه منطقي نخواهد داشت.
وي يادآور شد: عرضه ارز در بورس در واقع مصداق كامل تر و دقيق تر مديريت شناور ارز است چرا كه در اين ساز و كار بانك مركزي در حكم بازارگردان، قيمت را با عرضه در بورس مديريت خواهد كرد.


شاخص بورس صعودي شد

شاخص بورس تهران روند صعودي به خود گرفت.
به گزارش فارس، نود و ششمين روز كاري بورس در حالي ديروز به پايان رسيد كه بهتر شدن وضعيت طرف تقاضا و رشد قيمت سهام موجب شد تا پيش بيني هفته پيش برخي فعالان مبني بر بهبود اوضاع بازار سهام بيش از روز قبل آن محقق شود.
براساس اين گزارش: روز شنبه رشد قيمت سهام اكثر شركت ها (به جز مخابرات و برخي بانك ها) بيشترين جهش روزانه شاخص در دو ماه اخير را رقم زد و ديروز تداوم حاكميت جوي آرام و مثبت بر آينده بورس موجب شد تا هم روند افزايشي شاخص تكرار و هم با نتايج مطلوبي همراه شود.
به همين علت ديروز به مانند روزشنبه از همان شروع معاملات سهام، اكثر شركت هاي بزرگ و مؤثر بر شاخص كه با افت بسيار زياد قيمت مواجه بودند، با اقبال نسبي بازار زمينه ساز ترسيم سير صعودي شاخص شدند تا اين متغير مهم كه سه شنبه گذشته براي نخستين بار در 17 ماه اخير (بعد از اولين حضور در كانال 23 هزار تايي در 28 اسفند 89) به كانال 23 هزار واحدي نزول كرده بود، موفق به پس گيري كانال 24 هزار واحدي شود.
اين اتفاق در نتيجه رشد قيمت و اثر مثبت 35 تا 3 واحدي شركت هاي سرمايه گذاري اميد، نفت و گاز و پارسيان، بانك پاسارگاد، سايپا، پتروشيمي پرديس، ملي مس، توسعه معادن و فلزات و صنايع شيميايي ايران رخ داد و دماسنج بازار (كه با 71 واحد افزايش هم روبرو شده بود) در پايان معاملات با 66 واحد رشد بعد از دو روز كاري در ارقام بيش از 24 هزار واحدي سير كرد.


معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري اعلام كرد

تخصيص اعتبار در مقابل دريافت گزارش عملكرد

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري شايعه حذف اعتبار برخي دستگاهها را رد كرد.
رحيم ممبيني در پاسخ به سوالي مبني بر حذف بودجه 157 نهاد از جمله سازمان نظام پرستاري، سازمان نظام پزشكي، دانشگاه امام صادق(ع) و ... گفت: اينطور نيست.
آنچه در جدول شماره 12 قانون بودجه 91 كه موضوع آن اعتبارات اشخاص حقيقي و حقوقي است وجود دارد از سوي مجلس به ما ابلاغ شده و دستگاهي از آن حذف نشده است بلكه آن چيزي كه مطرح شده مربوط به تخصيص اعتبار است.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه اختصاص اعتبار در مقابل دريافت گزارش عملكرد صورت مي گيرد، اظهار كرد: به مرور گزارش عملكرد مي گيريم و پرداخت هم براساس گزارش هاي دريافتي انجام مي شود.به گزارش ايسنا، اين مقام مسئول در پاسخ به اين كه آيا هنوز اين دستگاه ها گزارش خود را ارائه نكرده اند؟، تصريح كرد: مسئوليت اين امر برعهده ذي حساب معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي است كه گزارش مي گيرد و در واقع اين موسسات بايد شرايط احراز را داشته باشند (اساسنامه يا قانون تشكيل و...) تا ذي حساب معاونت كه مسئوليت تامين اعتبار را برعهده دارد كار را دنبال كند.
ممبيني همچنين با اشاره به اين كه حقوق و مزاياي كاركنان در رديف پرداخت هاي اجتناب ناپذير قرار دارد و دستگاه ها بايد آن را در چارچوب اولويت خود برنامه ريزي كنند، تصريح كرد: در شرايطي كه محدوديت منابع داريم بايد در مصارف نيز محدوديت داشته باشيم.


ايران، مدل پيش بيني تقاضاي نفت در جهان را طراحي مي كند

موسسه مطالعات بين المللي انرژي مي كوشد با طراحي مدل جهاني انرژي، تقاضاي نفت خام دنيا تا سال 2030 را پيش بيني كند.
محمد مزرعتي؛ سرپرست معاونت پژوهش موسسه مطالعات بين المللي انرژي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران با اعلام اينكه طراحي مدل جهاني انرژي از چندي پيش در موسسه آغاز شده است، گفت: تمهيداتي در نظر گرفته شده تا اين پروژه طي سه سال آينده به بهره برداري برسد.
وي پيش بيني دقيق تقاضاي جهاني نفت، تعيين بازارهاي هدف و برنامه ريزي براي دستيابي به اين بازارها را از جمله ضرورت هاي مهم طراحي و اجراي اين مدال عنوان كرد و افزود: در گذشته، بسياري از مدل هاي اين چنيني، براي تحت تاثير قرار دادن كشورهاي توليدكننده نفت و جهت دهي به سياست هاي آن ها طراحي مي شد و از همين رو پيش بيني هاي درستي از تقاضاي جهاني در آينده ارائه نمي داد كه اين موضوع ضرورت طراحي و اجراي يك مدل بومي را صد چندان مي كرد.
مزرعتي يكي از مهم ترين بخش هاي اين مدل را بخش حمل ونقل دانست و افزود: هم اكنون در بسياري از كشورها بيش از 50 درصد مصرف نفت به حمل ونقل اختصاص مي يابد؛ به همين دليل در اين مدل سعي شده علاوه بر پيش بيني تقاضاي بخش حمل ونقل تا سال 2030، ميزان اين سوخت هاي جايگزين در سبد سوخت جهاني نيز مشخص شود و اين قابليت از جمله قابليت هايي است كه در مدل هاي ديگر از جمله مدل اوپك وجود ندارد.
وي تاكيد كرد: سازمان اوپك، وزارت انرژي آمريكا و برخي سازمان هاي ديگر نيز در گذشته نظير اين مدل را براي خود طراحي كرده اند، اما مدل جهاني انرژي موسسه مطالعات انرژي، بخش هاي بيشتري را نسبت به مدل هاي ياد شده در برمي گيرد و پيش بيني آن نيز دقيق تر خواهد بود.
مزرعتي درباره شيوه بهره برداري از اين پروژه در صنايع مختلف كشور گفت: صنعت نفت متقاضي اصلي اين مدل بوده اما با توجه به قابليت آن، مي توان در بخش ها و سازمان هاي ديگر كشور از جمله مجلس و وزارت اقتصاد هم از مزاياي آن بهره جست.
وي ادامه داد: بر اين اساس مكاتباتي با برخي از اين سازمان ها همچون مركز پژوهش هاي مجلس و وزارت راه انجام شده تا نظرها و پيشنهادهاي آن ها نيز در اين مدل مورد توجه قرار گيرد.
سرپرست معاونت پژوهش موسسه مطالعات بين المللي انرژ ي افزود: مذاكراتي نيز با سازمان اكو انجام شده تا چشم انداز انرژي كشورهاي اكو نيز در اين مدل ديده شود.
وي درباره جزئيات اين مدل نيز گفت: اين مدل به بخش هاي مختلف از جمله اقتصادي، حمل ونقل زميني، ريلي و دريايي، صنعت، كشاورزي، و ... تقسيم مي شود؛ بر اين اساس كل تقاضاي جهاني از نفت، گاز، انرژي هاي تجديدپذير، انرژي هسته اي و ساير انرژي ها در تمام اين بخش ها مورد بررسي قرار مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: هر سال اين مدل براساس اطلاعات جديد به روز خواهد شد.


تا پايان سال جاري غرفه هاي عرضه مستقيم محصولات كشاورزي افزايش مي يابد

معاون وزارت جهاد كشاورزي از برنامه ريزي براي كوتاه كردن دست واسطه ها و افزايش درآمد كشاورزان خبر داد و گفت: تا پايان سال تعداد غرفه هاي عرضه مستقيم به 4 هزار واحد مي رسد.
محمد علي نيكبخت در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: براي كمك به درآمد كشاورزان و حذف دست واسطه ها، عرضه محصول با قيمت هاي مناسب تر براي مصرف كنندگان در دستور كار قرار گفت.
وي ادامه داد: وزارت جهاد كشاورزي در دو سال اخير بيش از 3 هزار غرفه عرضه مستقيم كالا در سراسر كشور ايجاد كرده كه با برنامه ريزي انجام شده تا پايان امسال به 4 هزار غرفه عرضه مستقيم افزايش مي يابد.
به گفته نيكبخت در 32 ماه اخير نزديك به 10 ميليون تن ظرفيت جديد فرآوري و صنايع تبديلي به بهره برداري رسيده است.
معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت جهاد كشاورزي افزود: از آنجا كه توسعه صنايع فرآوري محصولات كشاورزي براي توسعه بخش كشاورزي، ايجاد ارزش افزوده بيشتر، كاهش ضايعات و توسعه صادرات اهميت ويژه اي دارد، اقدامات زيربنايي در اين زمينه صورت مي گيرد.
نيكبخت گفت: در چارچوب اجراي بسته هاي حمايتي طرح هدفمندسازي يارانه ها جهت اجراي سامانه هاي آبياري تحت فشار، دولت 85 درصد هزينه آن را بصورت يارانه اي و بلاعوض به كشاورزان پرداخت مي كند كه در هر هكتار حدود 5/3 ميليون تومان است و اين كمك افزايش بيشتري خواهد يافت.
معاون وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: همچنين از شروع طرح هدفمندي يارانه ها تاكنون در 2 درصد واحدهاي پرورش طيور، كه نياز به اصلاح ساختاري فناوري داشته اند، اين طرح با حمايت يارانه اي دولت صورت گرفته كه در طول سه دهه اخير اين اقدام بي سابقه بوده است.
نيكبخت گفت: اجراي اين طرح سبب شد كه در اين واحدها 30 درصد مصرف سوخت كاهش يابد و با افزايش ظرفيت جوجه ريزي، كاهش تلفات و افزايش ضريب تبديل دان به گوشت در مجموع بهره وري در واحدهاي مرغداري به نحو بارزي افزايش يافته و فناوري توليد آنها به فناوري هاي جديد مجهز شود.
همچنين اصلاح ساختار در 16 درصد واحدهاي دامداري كه نيازمند اصلاح ساختار بودند با حمايت يارانه اي دولت صورت گرفت.
وي ادامه داد: همچنين با توسعه مكانيزاسيون، طرح كشاورزي حفاظتي در بيش از 860 هزار هكتار اراضي كشاورزي اجرا شد كه سبب كاهش مصرف سوخت به ازاي هر واحد محصول توليدي شد و در مصرف آب، بذر و كود نيز صرفه جويي خوبي بوجود آورد.
نيكبخت گفت: در زمينه تغيير مصرف سوخت واحدهاي توليدي نيز طرح گازرساني به واحدهاي توليدي با همكاري وزارت نفت با جديت و سرعت در دست اقدام است.
معاون وزير جهادكشاورزي گفت: براي حمايت از دامداران شيري، ضمن ممنوعيت واردات شيرخشك صنعتي، وام هاي معوق، بخش قابل توجهي از واحدهاي دامداري صنعتي و نيمه صنعتي با همكاري بانك عامل از طريق پرداخت يارانه توسط دولت به مدت 5 سال تقسيط و وام آنها با يك وام صفر درصد جايگزين شد.
معاون وزير جهاد كشاورزي تصريح كرد: با پيگيري وزارت جهاد كشاورزي قيمت شيرخام دامداران حداقل 50 درصد افزايش يافت و پرداخت پول دامداران توسط كارخانجات كه قبلا بيش از 4 ماه طول مي كشيد به كمتر از يك ماه رسيد.
 


به گزارش مركز آمار بيكاري فصل بهار 6/0 درصد افزايش يافت

نرخ بيكاري بهار سال جاري در 21 استان دو رقمي و بالاي 10 درصد بوده است.
مركز آمار ايران اعلام كرد:
نرخ بيكاري فصل بهار به
9/12 درصد رسيده كه نسبت به فصل مشابه سال گذشته
6/0درصد افزايش نشان مي دهد.
همچنين آمارها نشان مي دهد كه نرخ بيكاري مردان در بهار
2/11 درصد و نرخ بيكاري زنان در اين فصل 1/20 درصد بوده است. بررسي آمار نرخ بيكاري بهار سال جاري در 31 استان كشور نشان مي دهد كه 21 استان در بهار 91 داراي نرخ بيكاري دو رقمي و بالاي 10 درصد بوده است. در اين بخش تنها در 9 استان نرخ بيكاري تك رقمي و زير 10 درصد بوده است.
بر پايه اين گزارش، بالاترين نرخ بيكاري كشور در بهار امسال مربوط به استان هاي لرستان با
3/19 درصد و ايلام با 21 درصد بوده است. لرستان در سال هاي اخير علاوه بر ثبت نرخ هاي بيكاري بالا در فصول مختلف، داراي نرخ هاي بالاي بيكاري ساليانه نيز بوده است.
علاوه بر استان لرستان، استان هاي قم با 3/14 درصد، فارس با 3/18 درصد، تهران
6/14 درصد، البرز با 9/16 درصد اصفهان با 2/14 درصد نيز در گروه استان هاي با نرخ بيكاري بالا و دورقمي كشور در بهار امسال بوده اند.
بهترين نرخ هاي بيكاري در استان هاي آذربايجان غربي با
7/9 درصد، خراسان جنوبي با
5/6 درصد، خراسان شمالي 1/9 درصد، كرمان 5/7 درصد، كهگيلويه و بويراحمد با 8/9 درصد، گلستان با 8/7 درصد و يزد با 5/9 درصد به ثبت رسيده است.
خراسان جنوبي در بهار سال جاري با 5/6 درصد بيكاري، بهترين استان كشور در مقابل ايلام با 21 درصد به عنوان بالاترين نرخ بيكاري بود.
به نظر مي رسد نرخ بيكاري در برخي از استان ها مانند آذربايجان شرقي طي يك سال اخير افزايش يافته و از 8/8 درصد بهار 90 به 6/12 درصد در بهار امسال رشد يافته است. اين موضوع در مورد برخي ديگر از استان ها مانند ايلام، تهران، خراسان رضوي، زنجان، قم، گيلان و مازندران نيز ديده مي شود.
البته در برخي ديگر از استان ها مانند اردبيل، خراسان جنوبي، سمنان، فارس، كردستان، كرمان و كهگيلويه و بويراحمد نيز بهتر شده است و طبق آمارها بيكاري در اين استان ها كاهش يافته است.
وضعيت اشتغالزايي در 3 بخش اصلي خدمات، كشاورزي و صنعت نيز نشان مي دهد كه خدمات همچنان بيشترين سهم از اشتغالزايي كشور به ميزان 3/47 درصد را در اختيار دارد. پس از خدمات، صنعت به ميزان 4/32 درصد كل اشتغال زايي كشور و كشاورزي نيز به ميزان 3/20 درصد را محقق كرده اند.
 


افزايش بهاي بنزين در آمريكا

قيمت بنزين در آمريكا از اول ماه جولاي (11 تيرماه) 34 سنت افزايش يافت.
مردم آمريكا به رغم كاهش تقاضا براي بنزين در فصل تابستان شاهد اين اتفاق نادر در كشورشان بوده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از نيوزدي، افزايش بهاي بنزين در آمريكا موجب حيرت مردم اين كشور در فصل تابستان شده است.
بر اساس اين گزارش: قيمت ميانگين بنزين براي مردم آمريكا در هر گالن 3 دلار و 67 سنت بوده كه اين رقم از تاريخ اول جولاي تاكنون 34 سنت افزايش داشته است.
به نوشته نيوزدي، افزايش بهاي نفت خام، مشكلات موجود در پالايشگاه ها و لوله هاي انتقال نفت در سواحل غربي اين كشور و همچنين آتش سوزي در كاليفرنيا از عوامل اصلي افزايش بهاي بنزين در آمريكا هستند.
دس موينز ريجستر هم در اين باره مي نويسد: بهاي بنزين بدون سرب در آمريكا از اواسط جولاي تاكنون با دست كم 20 سنت افزايش در هر گالن به 3 دلار و 59 سنت رسيده و اين در حالي است كه هم توليد نفت خام در آمريكا افزايش يافته و هم ميزان مصرف داخلي آمريكا 5/3 درصد كاهش يافته است.
«جان فلمي» از اقتصاددانان برجسته موسسه نفت آمريكا كه شركت هاي نفت را در اين كشور نمايندگي مي كند درباره دلايل افزايش بهاي بنزين در آمريكا مي گويد: افزايش بهاي نفت خام كه متاثر از عوامل جهاني است دليل آن بوده است. بهاي هر بشكه نفت خام در اوايل ماه جولاي 77 دلار بوده در حالي كه هفته گذشته هر بشكه نفت به 92 دلار رسيد.
به گفته اين اقتصاددان آمريكايي، بهاي نفت خام دو سوم بهاي بنزين است و اگر شما بخواهيد نفت خام را از بشكه به گالن منتقل كنيد بهاي نفت 37 سنت در هر گالن افزايش مي يابد.
به گفته وي، چين نيز هم اكنون با افزايش درخواست براي بنزين مواجه است و ناآرامي هاي موجود در خاورميانه نيز بر روي قيمت نفت تاثير گذاشته به طوري كه هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن بيش از 100 دلار به فروش رفته است.
اما سايت «اكويتيز» اقدامات دولت اوباما را در مهار بهاي بنزين ناكافي دانسته و به نقل از فلمي مي نويسد: دولت اوباما به قدر كافي براي مهار قيمت بنزين سريع حركت نكرده چون در يك ماه گذشته بهاي بنزين در هر گالن 35 سنت افزايش پيدا كرده است.


افتتاح تمام 1188 مسكن مهر انديشه تا پايان سال جاري

مدير عامل شهر جديد انديشه از افتتاح تمام 1188 واحد مسكوني مهر تا پايان سال جاري خبر داد و گفت:علاوه بر 1188 واحد مسكوني مهر1900 نفر براي دور جديد ساخت مسكن مهر ثبت نام كرده اند.
محمود امير نعمتي در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: شهر جديد انديشه به دليل محدوديتهايي كه داشته، فعلا افتتاحيه اي در قالب پروژه مسكوني مهر ندارد اما از 1188 واحد مسكوني در دست ساخت 48 واحد مسكوني به افتتاح رسيده است و مابقي تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
وي ادامه داد: يك سري مشكلات، مثل افزايش قيمت آهن وجود دارد كه يك مقداري شوك رواني وارد بازار كرده است.
نعمتي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ثبت نام جديدي براي مسكن مهر در شهر جديد انديشه انجام خواهد شد، گفت: بالغ بر 1900 نفر براي مسكن مهر شهر جديد انديشه به غير از آن 1188 واحد مسكوني در دست احداث ثبت نام كرده اند و اگر قرار باشد ظرفيت جديدي تعريف شود مجددا فراخوان داده خواهد شد.
به گفته وي، ثبت نام 1900 نفر به اندازه ظرفيت ذخيره و برنامه هاي آتي است.
مدير عامل شهر جديد انديشه ادامه داد: اين ثبت نام ها و واگذاري مسكن مهر در شهر جديد انديشه بر اساس قانون تنها به افرادي تعلق مي گيرد كه سابقه سكونت در انديشه داشته باشند و معتقد هستيم كه بايد واحدهاي مسكوني مهر به دست مصرف كننده واقعي برسد.
وي خاطرنشان كرد: ساخت واحدهاي جديد مسكوني مهر در انديشه آغاز شده و خاكبرداري ها انجام و در مرحله شروع عمليات فونداسيون است.
نعمتي در خصوص اينكه آيا انديشه نيازمند احداث مترو است يا خير گفت: ارتباط شهر انديشه با شهرك هاي اقماري و يا مستقيم به تهران به آن شكل مشكلي ندارد.


زمين 682 شهرك و ناحيه صنعتي آماده واگذاري است

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي ايران اعلام كرد: زمين 682 شهرك و ناحيه صنعتي آماده واگذاري است.
فخراله مولايي با اشاره به اينكه در حال حاضر 904 شهرك و ناحيه صنعتي مصوب در كشور وجود دارد، گفت: توسعه كمي شهركها طي چند سال اخير به خوبي صورت گرفته و در بيشتر استان ها و شهرستان هاي كشور زمين صنعتي متناسب با نياز صنعتگران آماده واگذاري به متقاضيان است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر كيفي سازي شهركها و نواحي صنعتي تصريح كرد: در حال حاضر 536 شهرك و 361 ناحيه صنعتي در كشور وجود دارد كه از اين ميزان 682 شهرك و ناحيه صنعتي به مرحله واگذاري زمين رسيده اند.
مولايي با اشاره به وجود 28 هزار و 102 واحد صنعتي فعال در شهركها و نواحي صنعتي كه براي 581 هزار و 220 نفر در سراسر كشور، اشتغال ايجاد كرده اند، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين تا پايان سال گذشته 48 شهرك و ناحيه تخصصي در سراسر كشور ايجاد شده كه از اين تعداد 37 شهرك صنعتي و 11 ناحيه صنعتي را شامل مي شود.
مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران ادامه داد: همچنين ميزان سرمايه گذاري واحدهاي صنعتي در شهركها و نواحي صنعتي از برنامه پيش بيني شده سازمان در سال 90، فراتر رفته و بيش از 137 درصد محقق شده است.
مولايي افزود: ميزان سرمايه گذاري واحدهاي صنعتي سال گذشته 22 هزار و 737 ميليارد ريال پيش بيني شده بود اين در حالي است كه طي يكسال گذشته بيش از 31 هزار و 42 ميليارد ريال ا عتبار در اين بخش سرمايه گذاري شد.
وي تصريح كرد: تـعداد واحدهاي به بهره برداري رسيده نيز رشد قابل قبولي داشته و اين مجموعه توانست بيش از 2 هزار و 310 واحد صنعتي را با سرمايه گذاري 31 هزار و 42 ميليارد ريالي تكميل كند كه براي بيش از 43 هزار و 852 نفر اشتغال بهمراه داشت.معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص امكانات زيربنايي شهركها و نواحي صنعتي نيز گفت: در حال حاضر 656 شهرك صنعتي داراي آب، 690 شهرك داراي برق، 353 شهرك و ناحيه صنعتي از نعمت گاز برخوردار هستند، همچنين از مجموع تصفيه خانه هاي فاضلاب موجود در شهركهاي صنعتي، 142 مورد در حال بهره برداري است.


ميزان ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن اعلام شد

رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك ميزان ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن را اعلام كرد.
مصطفي قلي خسروي در گفت وگو با كيهان اظهار داشت: پنج درصد حق كميسيون مشاوران املاك به عنوان ماليات بر ارزش افزوده معاملات مسكن محاسبه مي شود.
وي در توضيح بيشتر اين موضوع گفت: به طور مثال اگر يك معامله مسكن به مبلغ 100 ميليون تومان صورت گيرد حق كميسيون مشاور املاك در اين معامله 500 هزار تومان است كه پنج درصد از اين 500 هزار تومان به عنوان ماليات بر ارزش افزوده محاسبه مي شود.
خسروي ادامه داد: اين ماليات از طرفين معامله (خريدار و فروشنده) دريافت مي شود.
به گفته رئيس اتحاد مشاوران املاك ماليات بر ارزش افزوده مشمول معامله اجاره مسكن نيز مي شود و در اين معامله هم 5 درصد حق كميسيون بنگاه به عنوان ماليات مذكور دريافت مي شود.


كوتاه اقتصادي

¤ براساس مصوبه جديد دولت، صادرات گندم و آرد با مجوز شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران آزاد شد.براساس تصميم جديد دولت، صادرات گندم و آرد با دريافت گواهي و اخذ تائيديه از شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران مجاز شده است.اين در شرايطي است كه به گفته مسئولان شركت بازرگاني دولتي ايران، بيشترين بار خريد گندم از كشاورزان بر دوش بخش خصوصي بوده است، بنابراين هم اكنون دولت اين امكان را فراهم كرده است كه بخش خصوصي به راحتي بتواند در امر صادرات گندم و آرد مشاركت داشته باشد.
¤ مديرعامل سازمان توسعه برق ايران گفت: اين سازمان تا دو سال ديگر 500 مگاوات نيروگاه بادي را در كشور راه اندازي مي كند.مجيد صالحي، توسعه استفاده از انرژي هاي نو را به عنوان يكي از استراتژي هاي جدي وزارت نيرو اعلام كرد و گفت: سازمان توسعه برق ايران در نظر دارد تا پايان سال 93، حدود 500 مگاوات نيروگاه بادي با ظرفيت هاي دو تا 5/2 مگاوات احداث و راه اندازي كند.به گفته وي براي راه اندازي واحد نخست نيروگاه بادي توسط اين سازمان، برنامه ريزي هاي كامل انجام شده است و دهه فجر اين واحد بادي راه اندازي خواهد شد.
¤ سازمان بورس و اوراق بهادار نتايج رتبه بندي كارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و كالاي ايران را اعلام كرد.رتبه بندي كارگزاران فعال در بورس اوراق بهادار تهران و بورس كالاي ايران اوايل امسال آغاز و نتايج قطعي آن از سوي اداره بازرسي مديريت نظارت بر كارگزاران سازمان بورس اعلام شد.در پايان سومين رتبه بندي كارگزاران بورس اوراق بهادار، 40 شركت موفق به كسب رتبه (الف) شدند و 30 شركت كارگزاري رتبه (ب)، 14 شركت رتبه (ج) و 3 شركت رتبه (د) را كسب كردند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الي 2269 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ قائم مقام سازمان اموال تمليكي گفت: در راستاي حمايت از سلامت مردم و انجام وظايف حاكميتي در چهار ماهه سال جاري بيش از 30 ميليارد و 229 ميليون ريال كالاهاي فاسد و غيراستاندارد توسط اين سازمان در سطح كشور امحاء شده است. حبيب الله رشيدي با اشاره به نقش اين سازمان در ارتقاء حوزه سلامت، افزود: اين سازمان همه ساله مقادير قابل توجهي از كالاهاي غيراستاندارد و غيربهداشتي را كه عموما به صورت قاچاق وارد كشور شده را از بين مي برد.
¤بانك ملي ايران رتبه اول مجموع كل سپرده ها و تسهيلات اعطايي بانك هاي تجاري كشور را كسب كرد.اين بانك با سهم 7/26 درصدي از كل، رتبه اول مجموع كل سپرده ها را در ميان بانك هاي تجاري در اختيار دارد. بانك ملي ايران در پايان خردادماه امسال با 27 درصد سهم در مجموع سپرده هاي موثر اعم از سپرده هاي بلندمدت، كوتاه مدت، پس انداز و جاري، بين بانك هاي تجاري بيشترين سهم را دارا بود و در رتبه اول قرار داشت و مانده مجموع سپرده هاي موثر بانك ملي ايران نسبت به پايان سال گذشته به ميزان 8/10 درصد رشد داشته است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 16 ميليون اوراق بهادار به 128 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 6 ميليون و 555هزار سهم با نرخ 1421 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را بيمه ميهن كسب كرد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14