(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 مرداد 1391 - شماره 20283

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام آيت الله مهدوي كني به مناسبت روز قدس
دولت تروريست صهيونيستي خطري براي همه بشريت است
روزنامه صهيونيستي هاآرتص فاش كرد
تل آويو از وحشت ايران به شهر زيرزميني تبديل شده است
در مكتب امام
مسيرهاي راهپيمايي روز قدس در تهران
سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا
تل آويو و واشنگتن درباره نحوه تعامل با ايران اختلاف نظر جدي دارند
نشانه انسانيّت در قرآن
مهمان پرست :
آمريكا اقدامات عليه ايران در فتنه 88 را اكنون در سوريه دنبال مي كند
آيت الله مكارم شيرازي:
قدس موضوعي حياتي براي جوامع اسلامي است
دانش آموزان ايراني المپياد نجوم جهان 10 مدالي شدند
ميرقلي خان: حقوق بشر در ديپلماسي آمريكا بي معناست
بازديد خبرنگاران از زيرگذر 1800متري بزرگراه يادگار امام
آهني: پروتكل الحاقي يك سند الزام آور حقوقي نيست
رئيس كارگروه مطالبات ملي مجلس:
پرونده باغ قلهك دوباره به جريان مي افتد


پيام آيت الله مهدوي كني به مناسبت روز قدس

دولت تروريست صهيونيستي خطري براي همه بشريت است

رئيس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد كه ملت سرافراز ايران امسال در راهپيمايي روز قدس سنگ تمام گذاشته و برائت خود از جرثومه هاي فساد سياسي، اقتصادي و فرهنگي در جهان را اعلام خواهد كرد.
آيت الله «محمدرضا مهدوي كني» طي پيامي به مناسبت روز قدس با تاكيد بر حمايت از آرمان ملت فلسطين، از عموم ملت ايران خواست حضوري با شكوه در راهپيمايي روز جمعه داشته باشند.
در بخش هايي از اين پيام آمده است: «پيام روز قدس اين است كه اتحاد امت اسلام، تنها راه نجات فلسطين است. ارائه طرح هايي با ماهيت سازش و با اين پندار كه اسرائيل در برابر توافق هاي بين المللي تسليم خواهد شد و به قيمت واگذاري خودمختاري در بخشي از سرزمين هاي اشغالي، از توسعه طلبي دست خواهد كشيد، نشانه نشناختن ذات غاصبانه صهيونيسم جهاني است.»
«اما روز قدس امسال رنگ و بويي ديگر دارد؛ آنچه به نام «بيداري اسلامي» در منطقه رخ داد، برآمده از منطق ظلم ستيزانه پيام امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) در روز قدس بود؛ منطقي كه از ايدئولوژي اسلام و قابليت هاي حيرت انگيز آن بهره مي گرفت.»
«ملت سرافراز ايران، به نشانه سركوبي ستم و در حمايت هماره از آرمان ها و رهبر معظم انقلاب اسلامي و با همراهي مراجع عاليقدر، عالمان و مسئولان، امسال نيز در راهپيمايي روز قدس سنگ تمام خواهد گذاشت و برائت خود از جرثومه هاي فساد سياسي، اقتصادي و فرهنگي در زمين را اعلام خواهد كرد.»
در بخش پاياني اين بيانيه آمده است: مجلس خبرگان رهبري نيز با تكريم و تعظيم ملت آگاه ايران، روز جهاني قدس را ارج مي نهد و همپاي ملت در اين گردهمايي شكوهمند شركت مي كند. به اميد اتحاد هرچه بيشتر اسلام و به اميد ظهور موعود جان ها و جهان ها حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالي فرجه الشريف).
آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پيامي از مردم براي شركت گسترده در راهپيمايي روز قدس دعوت كرد.
 


روزنامه صهيونيستي هاآرتص فاش كرد

تل آويو از وحشت ايران به شهر زيرزميني تبديل شده است

يك روزنامه چاپ رژيم صهيونيستي در گزارشي با تشريح تبعات عميق اقتصادي حمله احتمالي اين رژيم به ايران از تبديل شدن تل آويو به شهري زيرزميني از ترس پاسخ جمهوري اسلامي به اين حمله خبر داد.
به نوشته روزنامه صهيونيستي هاآرتص در مركز تپه هاي تل آويو گودالي است كه در آن ساختمان شبيه مقر فرماندهي وزارت جنگ اسرائيل در اين شهر قرار دارد.
اين ساختمان براي اسكان مقامات ارشد وزارت جنگ در وضعيت هاي اضطراري امنيتي تهيه شده است.
البته در تل آويو فقط اين گودال نيست كه براي مواقع ضروري ساخته شده بلكه ساخت وساز زيرزميني در اين شهر از سال 2002 و از زمان نخست وزيري آريل شارون آغاز شد و در ابتدا هزينه اي بالغ بر 500 ميليون شكل (واحد پول رژيم صهيونيستي) در بر داشت و هزينه تكميل اين پروژه يك ميليارد شكل شد.
براساس اين گزارش، در صورت حمله اسرائيل به ايران و پاسخ متقابل به اين حمله، نخست وزير صهيونيستي به گودالي در مركز تپه هاي بيت المقدس منتقل شده و وزير جنگ و ساير مقامات نظامي اين رژيم نيز به گودالي موجود در تپه هاي تل آويو منتقل مي شوند.
به نوشته اين روزنامه، البته مكان هاي امن در زير شهر تل آويو فقط براي نخست وزير و وزير جنگ تهيه نشده بلكه ساير ادارات و موسسات ديگر همچون بانك اسرائيل نيز مكاني را براي خود تدارك ديده و وزارت اقتصاد نيز در بيرون از شهر تل آويو و در زير زمين ساختماني را براي خود تدارك ديده است.
هزينه هاي كمرشكن
اين روزنامه در مصاحبه با «ياروم آرياو» كه بين سال هاي 2007 تا 2009 در سمت دبيركلي وزارت اقتصاد رژيم صهيونيستي مشغول بوده و اكنون يك كارشناس امور بودجه هاي نظامي محسوب مي شود، هزينه هاي درگيري طولاني ميان اسرائيل و ايران را ميلياردها دلار تخمين زده است.
آرياو در ابتدا به هزينه هايي اشاره مي كند كه جنگ 33 روزه با لبنان به اقتصاد رژيم صهيونيستي تحميل كرده است. وي در اين باره عنوان مي كند كه اسرائيل در جنگ سال 2006، كه تنها در يك جبهه بود و در آن هم نياز به استفاده از تمام نيروهاي ارتش نبوده، 2/8 ميليارد شكل (واحد پول رژيم صهيونيستي) (بيش از 2 ميليارد دلار) بودجه فوق العاده به ارتش اختصاص داده شد. علاوه بر اين، 75/1 ميليارد دلار نيز پس از جنگ، صرف بازسازي مناطق آسيب ديده شد.
او با تاكيد بر اين نكته كه اين هزينه ها در حالي انجام شد كه اسرائيل در آن زمان هنوز از نسل جديد تسليحات گرانقيمت خود (نظير گنبدآهنين و موشك هاي آرو) نيز استفاده نمي كرد، متذكر مي شود جنگ با ايران قطعا هزينه هاي بسيار بالاتري دارد.
او مي افزايد: همچنين خسارات جانبي نيز وجود خواهد داشت. اسرائيل روزانه 3 ميليارد شكل (750 ميليون دلار) توليد داخلي دارد. سوال اينجاست كه در صورت بروز جنگ، اقتصاد چند روز فلج خواهد شد؟ اگر نيمي از اقتصاد هم از كار بيفتد، روزانه (5/1 ميليارد شكل) 375 ميليون دلار ضرر اقتصادي وجود خواهد داشت، كه (اين ضرر) ماهانه 45 ميليارد شكل (بيش از 11 ميليارد دلار) خواهد بود.
آقاي نتانياهو خداحافظي كن!
نويسنده در ادامه خطاب به صهيونيست ها مي نويسد: آينده شما و خانواده تان در دستان يك نفر است و به تصميم يك نفر بستگي دارد.
وي افزود: روزي كه من براي دريافت آتروپين ضدگاز و ماسك ضد شيميايي و بيولوژيكي منتظر بودم «بنيامين نتانياهو» نخست وزير به كانال اصلي تلويزيون اسرائيل گفت كه به دنبال فرصتي براي تصميم گيري است و هنوز در مورد حمله به ايران تصميم مشخصي نگرفته است.
اين روزنامه نگار اسرائيلي خطاب به نتانياهو نوشت: نتانياهو قبل از اينكه تصميم بگيرد بايد مدتي را با مردمي كه با آنها ارتباط دارد صرف كند و ببيند در چشمان آنها چه چيزي مي گذرد.
ستون نويس هاآرتص تاكيد كرد: آقاي نتانياهو! قبل از اينكه ايران را بمباران كنيد با همه افرادي كه مي شناسي خداحافظي كن. با همه كساني كه دوستشان داري خداحافظي كن. من مطمئن هستم كه قادر نيستي در برابر حملات تلافي جويانه از آنها [ايراني ها] دفاع كني.
وي تصريح كرد: بعضي از راكت ها كه به كلاهك هاي بسيار قوي مجهز هستند فراتر از سپر موشكي شما عمل خواهند كرد و اگر خود و عزيزانتان را حتي به پناهگاه هاي مجهز ببريد باز هم هيچ يك از شما در امان نيستيد. وقتي كه از پناهگاه بيرون بياييد و دوباره خودتان را نشان دهيد اسرائيل ديگر يك مكان متفاوت خواهد بود و افرادي كه منتظرشان هستيد ممكن است زير خروارها خاك ناشي از انفجار ساختمان ها باشند يا هدف موشك ها و راكت ها قرار گرفته باشند.
هاآرتص خطاب به نتانياهو همچنين نوشت: به پسرت كه بهترين دوست تو است، به همسرت، خانواده ات، راننده و محافظانت،به بچه هاي آنها و همه بگو خداحافظ، اين آخرين باري است كه آنها را خواهي ديد. قبل از اينكه دستور جنگ صادر كني و قبل از اينكه دير شود با همه آنها خداحافظي كن.
 


در مكتب امام

تا مبارزه هست، ما هستيم!
ما انقلابمان را به تمام جهان صادر مي كنيم. چرا كه انقلاب ما اسلامي است.
و تا بانگ لااله الاالله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنين نيفكند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر كجاي جهان عليه مستكبرين هست، ما هستيم.
صحيفه نور - ج11 - ص 266
 


مسيرهاي راهپيمايي روز قدس در تهران

ستاد مركزي قدس و انتفاضه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در آستانه فرارسيدن روز جهاني قدس با صدور اطلاعيه اي مسيرهاي هشت گانه راهپيمايي روزجهاني قدس در تهران را اعلام كرد.
به گزارش ايسنا در اين اطلاعيه آمده است: مراسم راهپيمايي روز جهاني قدس روز جمعه 27مرداد ماه در سراسر ميهن اسلامي و تمامي استان ها و شهرستان ها و در بيش از 550 شهر كشور به سمت ميعاد گاه هاي نماز جمعه و در تهران از ساعت 30:10 صبح از مسيرهاي هشت گانه اعلامي به سمت مصلي نماز جمعه ( دانشگاه تهران ) با حضور ملت بيدار و آگاه اسلامي و اقشار مختلف مردم برگزار مي شود.
در پايان مراسم راهپيمايي تهران ، سيد احمد خاتمي به عنوان خطيب نماز جمعه به ايراد سخنراني خواهد پرداخت .
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پايان اين اطلاعيه ، از امت مؤمن و روزه دار ايران اسلامي در سراسر كشور دعوت كرد تا با حضور گسترده و انقلابي خود در مراسم راهپيمايي روز جهاني قدس همگام و هم صدا با ساير مسلمانان جهان و مردم مظلوم فلسطين اشغالي بخروشند و بار ديگر بانگ « مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» را فرياد زنند و در لبيك به نداي ولي امر مسلمين جهان، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي(مد ظله العالي) ، با آرمان حضرت امام خميني، كه همان آزادي قبله اول مسلمين است ، تجديد ميثاق نمايند.
مسيرهاي راهپيمايي روز جهاني قدس 27مرداد ماه مصادف با 28 رمضان المبارك بدين شرح است:
مسير شماره 1 : مسجد امام حسين، ميدان امام حسين، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسير شماره 2 : مسجد جامع ابوذر، ميدان ابوذر، خيابان ابوذر، خيابان شهيد برادران حسني(قلعه مرغي)، خيابان قزوين، خيابان كارگر، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسير شماره 3 : مسجد دارالسلام، ميدان منيريه، خيابان ولي عصر(عج)، خيابان انقلاب، دانشگاه تهران
مسير شماره 4 : مسجد امام زمان (عج) ، خيابان آزادي، تقاطع خيابان بهبودي، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسير شماره 5 : مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، ميدان توحيد، خيابان توحيد، خيابان آزادي، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسير شماره 6 : مسجدالمهدي(عج) ، خيابان ستارخان، ميدان توحيد، خيابان توحيد، خيابان آزادي، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران
مسير شماره 7 : مسجدالجواد(ع)، ميدان هفتم تير، خيابان كريم خان، ميدان ولي عصر (عج)، بلوار كشاورز، دانشگاه تهران
مسير شماره 8 : مسجد امام جعفر صادق (ع)، فلكه اول صادقيه، خيابان ستارخان، خيابان توحيد، خيابان آزادي، ميدان انقلاب، دانشگاه تهران


سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا

تل آويو و واشنگتن درباره نحوه تعامل با ايران اختلاف نظر جدي دارند

سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا اذعان كرد كه مقامات تل آويو و واشنگتن درباره نحوه برخورد يا تعامل با ايران اختلاف نظر جدي با يكديگر دارند.
به گزارش فارس، در حالي كه «جي كارني»، سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد دولت اوباما هنوز معتقد است طي كردن مسير ديپلماسي به همراه تحريم مي تواند به توقف برنامه هسته اي ايران منجر شود، «مايكل اورن»، سفير اسرائيل در واشنگتن در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «ان بي سي» مدعي شد: «ساعت اسرائيل سريع تر تيك تاك مي كند.» وي با قدرداني از «لئون پانتا»، وزير دفاع آمريكا به خاطر تاكيد بر عزم واشنگتن براي ممانعت از دستيابي ايران به سلاح هسته اي اذعان كرد: با اين حال، اختلافات ساختاري ميان آمريكا و اسرائيل وجود دارد كه نمي توان آنها را ناديده گرفت.
 


نشانه انسانيّت در قرآن

اشتغال در حوزه با بركات فراواني همراه است؛ بيرون از حرم اهل بيت، بيرون از حوزه علميه آن بركات را ندارد. لذا ما بايد بيش از گذشته مواظب خودمان باشيم كه نه تنها سرمايه هائي كه تا حال به دست آورديم آسيب نبيند؛ بلكه هم از آن سرمايه سودي به دست بياوريم، هم سرمايه هاي جديدي فراهم بكنيم؛ اين مطلب اوّل.
( روح ملكوتي )، مهمترين سرمايه يك طلبه
مطلب دوّم آن است كه مهمترين عامل سرمايه ما، همان روح ملكوتي ماست. درس و بحث بيرون، اينها مؤيد و ممدّ و معدّند؛ اساس درس از همان روح ملكوتي خود ما بر مي خيزد. خداي سبحان فرشتگان فراواني را اعزام مي كند كه از درون با ما سخن بگويند و ما را هدايت كنند؛ يا انديشه هاي علمي به ما بدهند يا انگيزه هاي عملي در ما به وديعت بگذارند كه ما نه بيراهه برويم، نه راه كسي را ببنديم؛ پس مراقبت درون، از مهمترين راههاي حفظ سرمايه از يك سو و تحصيل سرمايه جديد از سوي ديگر و بهره برداري از اين سرمايه سابق و لاحق از سوي سوّم است؛ اين هم مطلب دوّم.
عرضه انسان بر قرآن كريم، از بهترين دستورات اهل بيت (ع)
مطلب بعدي آن است كه بهترين دستوري كه اهل بيت (ع) به ما دادند، اين است كه ما خودمان را بر قرآن و عترت عرضه كنيم؛ يعني اينها ميزان خوبي اند، ما هر روز خود را در اين ترازو بسنجيم؛ ببينيم سبك شديم، سنگين شديم، تهي مغزيم يا وزينيم؛ چاره جز اين نيست! ما بايد خود را با اين ترازو بسنجيم؛ اگر كسي خود را با ترازو وزن نكرد، اين زندگي عمياء (كوركورانه)دارد، اين با تخمين دارد زندگي مي كند. در فقه گفتند در خريد و فروش بالأخره مشاهده كافي نيست، حدس وتخمين كافي نيست؛ اگر آن كالا مكيل است، بايد كيل بشود؛ اگر موزون است، بايد وزن بشود؛ اگر ممسوح است، بايد مساحت بشود؛ بالأخره بايد با يك واحدي سنجيده بشود !
وجود مبارك پيغمبر (ص) به ما دستور داد: ز نوا قبل ان توزنوا(1)، قبل از اينكه شما را وزن كنند، شما خودتان را وزن بكنيد؛ چون اگر ما خودمان را وزن نكرديم، در يوم الميزان بخواهند ما را وزن كنند، به ما سخت مي گذرد ! فرمود: خودتان وزن كنيد. اگر وزن كنيم، بالأخره يك ترازوئي لازم است كه خود را بسنجيم يا نه ! وجود مبارك امام باقر فرمود (2)، ائمه ديگر (ع) فرمودند كه شما خودتان را بر قرآن كريم عرضه كنيد، با آن بسنجيد.اگر قرآن ميزان است، اگر سنّت اهل بيت (ع) ميزان است؛ ما خود را با اين ترازو بايد بسنجيم. پس هم بايد مراقب خودمان باشيم كه در چه حدّيم و هم اين ترازو را بشناسيم. حتماً بايد اصول كلّي كه در قرآن كريم ارائه شد يا در سنّت اهل بيت (ع) بيان شد؛ اينها را كاملاً بدانيم ! حالا يا اجتهاداً يا تقليداً.
نشانه حقيقي انسانيّت در فرهنگ قرآن
آن راههاي اجتهادي دقيق شايد مقدور همه ما نباشد، ولي يك راه عمومي را ذات أقدس له فراسوي همه ما نصب كرده است كه همه ما مي توانيم بفهميم در راهيم يا بيراهه رفتيم؛ اين را كاملاً مي توانيم بفهميم ! و آن اين است كه اگر كسي واقعاً انسان بود، مورد علاقه خداست؛ فرشته ها نسبت به او تلاش و كوشش مي كنند، در خدمت اويند، در زمان حيات او، در زمان مرگ او در خدمت اويند. اگر كسي خداي ناكرده انسان نبود و به صورت، انسان بود؛ او مشكلات فراواني دارد. حالا ما از كجا بفهميم كه واقعاً انسانيم ؟
انسان آن نيست كه در كتاب هاي منطق و غير منطق تعريف كردند، گفتند: ح يواأ ناط ق ! يعني يك حيواني است كه حرف مي زند؛ حرف زدن نشانه انسانيّت نيست ! آنچه كه از قرآن كريم بر مي آيد كه النسان ما هو، حقيقت انسان و هويت انسان چيست؛ اين جنس و فصل مشخصي دارد. جنس و فصلي كه قرآن ارائه مي كند غير از جنس و فصلي است كه در كتاب هاي منطقي و مانند آن مطرح است ! در منطق و مانند آن يك عنوان به صورت جنس، يك عنوان به صورت فصل در تعريف انسان گفته مي شود كه ح يواأ ناط ق.
امّا در قرآن كريم دو عنصر محوري را ذكر كرده اند كه اين نشان انسانيّت انسان است؛ يكي خضوع و سجود فرشته ها در برابر او، يكي جحود شياطين در برابر او. هر كسي اين دو كار را يافت، اين دو اصل را يافت؛ طوبي له و حسن مآب، اين خوشحال است كه انسان است ! اگر آدم باشد، يقيناً ملائكه در برابر او سجده مي كنند و اگر آدم باشد، يقيناً شيطان به انكار او قيام مي كند؛ او را منكر مي شود، مقام او را انكار مي كند. چون الآدم من هو ؟ آدم كسي است كه فرشته ها سجود و شياطين جحود داشته باشند در برابر او. فرشته ها او را بپذيرند و ابليسها او را انكار كنند. آدم وقتي نداند كي او را به رسميّت مي شناسد و كي او را به رسميّت نمي شناسد؛ اين معلوم مي شود از خود بيگانه است،اگر سري به خود نزد؛ او شناسنامه اش را گم كرد در حقيقت ! اگر كسي نداند كه چه گروهي او را به رسميّت مي شناسند، چه گروهي هم او را انكار مي كنند؛ اين معلوم مي شود با خودش نبود!
عناصر محوري انسانيّت در قرآن كريم
اينها يك راههاي عمومي است. قرآن راههاي خصوصي فراواني دارد، راههاي تخصصي دارد؛ امّا قرآن كه مخصوص علماء و حكماء و فقهاء و اينها نيست ! راه عمومي براي همه هست، هديً ل لنّاس(3) است؛ يعني اگر ما به خودمان سري بزنيم، بين خود و بين خداي خود حق را بخواهيم داور قرار بدهيم؛ نمي توانيم بفهميم كه فرشته در خدمت ما هست يا نه ؟! شياطين ما را انكار مي كند، ما را قبول دارد يا نكول دارد ! اگر كسي خداي ناكرده به دنبال دو تا وسوسه حركت كرد، اين مطمئن است كه شيطان او را قبول دارد، شيطان در برابر او جحود و انكاري ندارد! او از ياران شيطان است !! اگر كسي در حوادث روزگار استقامت را از دست داد، در آزمون هاي الهي اهل استقامت نبود؛ اين معلوم مي شود كه فرشته ها در خدمت او نيستند!
پس اين دو عنصر محوري براي همه ما هست كه تشخيص بدهيم. فرشته ها در پيشگاه انسانيّت ما خضوع دارند، دارند خدمت مي كنند! علوم الهي را مي آورند، كيل و رزق را زير مجموعه ميكائيل(ع) مي آورد، روزي هاي طيّب و طاهر را مي آورند؛ علم را زير مجموعه جبرئيل مي آورد، حيات جديد را زير مجموعه اسرافيل(ع) مي آورد، مرگ را هم هنگام رسيدن كه گوارا باد، عزرائيل (ع) با تشريفات،فرشته ها را اعزام مي كند كه در هنگام مرگ،مي آيند كنار بستر، با احترام مي آيند، با سلام مي آيند و روح را با احترام مي گيرند؛ چه چيزي بهتر از اين ؟! در همه اين حالات ملائكه در خدمت انسانند، اگر كسي انسان باشد ! و شيطان هم هميشه انسان را انكار مي كند و قبول ندارد !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ خرداد 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) وسائل الشيعه/ 16/ 99
(2) ر. ك: تحف العقول/ 284 ـ ( وص يّته (ع) ل جاب ر بن يزيد الجعفي)
(3) بقره/ 185
خوان حكمت درماه مبارك رمضان روزهاي زوج منتشر مي شود.
 


مهمان پرست :

آمريكا اقدامات عليه ايران در فتنه 88 را اكنون در سوريه دنبال مي كند

سخنگوي وزارت امور خارجه با تاكيد بر اينكه ايران، الجزاير و سوريه سه كشوري هستند كه غرب آنها را خط مقدم مقاومت در منطقه مي داند، گفت: غرب در حال حاضر فتنه 88 در ايران را در سوريه دنبال مي كند.
مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه روز سه شنبه در نشست شوراي اداري استان تهران با بيان اينكه شرايط منطقه و بين الملل در مقطع زماني حساسي قرار دارد، اظهار داشت: تحولات بين المللي وارد نقطه عطف خود مي شود و شايد به عنوان نقطه تعيين كننده در منطقه و در روابط بين الملل به شمار مي رود.
سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه فتنه هاي بزرگي در منطقه در حال شكل گيري است، تصريح كرد: پس از بيداري اسلامي و حركت ملت ها به سمت استقلال خود و كاهش وابستگي به آمريكا و به خطر افتادن رژيم صهيونيستي توطئه هاي دشمنان افزايش يافته است.
وي يكي از دلايل فشار بر روي جمهوري اسلامي را اين دانست كه غرب و آمريكا احساس مي كنند تاثيرگذاري انقلاب اسلامي ايران توانسته مردم را به چنين شكلي درآورد و در واقع مقاومت ملت ما در برابر فتنه ها و تهديدها اين انگيزه را در كشورهاي مختلف ايجاد كرده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه بر همين اساس به اقداماتي كه در سه كشور ايران، الجزاير و سوريه انجام مي شود اشاره و اضافه كرد: غرب تلاش مي كند تا اقداماتي كه در اين سه كشور انجام مي دهد را ادامه بهار عربي يا بيداري اسلامي جلوه دهد و آن را تحت مطالبات مردم نشان دهد.
وي اولين اقدام دشمنان را در 25 بهمن سال 89 و سه روز بعد از راهپيمايي سراسري 22 بهمن ماه عنوان كرد و گفت: آنها اميدوار بودند بعد از فتنه 88 بتوانند درگيري را درون كشور ايجاد كرده و عده اي را در مخالفت و اعتراض به نظام به صحنه بياورند و 7 گروه 50 تا 100 نفره را براي اين امر قرار دادند. اما بايد گفت كه حماقت بسياري از خود نشان دادند چرا كه درست سه روز بعد از 22 بهمن ماه و حضور 40 ميليوني مردم اين اقدام را انجام دادند.
وي با تاكيد بر اينكه آمريكا همين روش را در الجزاير نيز دنبال كرد، افزود: با اصلاحاتي كه دولت الجزاير انجام داد مسئله حل شد و شكل نگرفت. از اين رو تمام امكانات خود را در سوريه قرار دادند و احساس مي كردند كه خط مقدم مقاومت در برابر صهيونيست ها اين سه كشور هستند.
مهمان پرست با تاكيد بر اينكه موضوع تحريم هاي شديد عليه سوريه اقداماتي است كه معلوم بود خارج از روال معمول صورت مي گيرد ، گفت: آنها گروه هاي تروريستي را فعال كردند و دوباره بحث القاعده را پيش كشيدند. همچنين اخباري مبني بر اينكه منافقين در سوريه فعال شود، به گوش مي رسد. از اين رو تمام ابزار خود را در منطقه براي ضربه زدن به سوريه مهيا كرده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: غرب و آمريكا ريشه همه اين تحولات را انقلاب اسلامي مي داند از اين رو دشمني خود را به اوج رسانده اند؛ هدف اصلي جريان آمريكايي صهيونيستي در آمريكا تضعيف كشورهاي اسلامي و ايجاد اختلاف و درگيري است. تا دوباره فضا را براي احياي رژيم صهيونيستي مهيا كند.
 


آيت الله مكارم شيرازي:

قدس موضوعي حياتي براي جوامع اسلامي است

آيت الله مكارم شيرازي بر شركت آحاد مردم در راهپيمايي روز قدس به عنوان روز مهم فرياد اعتراض عليه اشغالگران صهيونيست تاكيد كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين مرجع تقليد در ديدار با رئيس ستاد انتفاضه و قدس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي كشور ادامه داد: قدس موضوعي حياتي براي همه جوامع اسلامي و سرنوشت ساز در تاريخ امت است.
وي گفت: روز قدس بايد روز اعتراض همگاني بر ضد اشغالگران اسرائيلي در تمام دنياي اسلام و حتي خارج از آن باشد.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: ماهيت اسرائيل براي مردم دنيا روشن است و به كساني هم كه در ترديد بودند ثابت شده است كه دولتي زورگو، غاصب و متجاوز و ابزاري براي منويات فاسد قدرت هاي زورگوي دنياست. وي با بيان اينكه شركت در راهپيمايي روز قدس به نحوي واجب محسوب مي شود از آحاد مردم دعوت كرد در راهپيمايي اين روز شركت كنند.
آيت الله مكارم شيرازي همچنين با اشاره به حوادث سوريه گفت: شك نداريم و همه دنيا هم مي دانند كه اين حركات اسرائيلي است كه در سوريه انجام مي شود.
آيت الله مكارم شيرازي با انتقاد شديد از كمك برخي دولتمردان منطقه به اسرائيل در موضوع سوريه آنان را نادان و بي اطلاع و پادوي آمريكا و اسرائيل خواند و گفت: آنها نمي دانند كه سوريه به خاطر قرار داشتن در خط مقدم مبارزه اين ضربات را مي خورد و فشار بر سوريه، مقدمه فشار بر آنها و ديگران است.
 


دانش آموزان ايراني المپياد نجوم جهان 10 مدالي شدند

دانش آموزان ايراني در ششمين دوره المپياد جهاني نجوم و اختر فيزيك كه در كشور برزيل برگزار شد موفق به كسب يك مدال طلا، 5 نقره و 4 برنز شدند.
به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، تيم هاي «الف» و «ب» المپياد نجوم و اختر فيزيك ايران يازدهم مردادماه جاري براي شركت در ششمين دوره اين مسابقات به كشور برزيل سفر كردند.
در تيم «الف» ايران، آرش گل محمدي مدال طلا، عطا مرادي، محمد جواد شريعت زاده و كيانا افضلي مدال نقره و فاطمه قشلاق پور هر كدام يك مدال برنز كسب كردند.
در تيم «ب» ايران نيز فرزاد فتحي و سيد شايان خالوئي هر كدام يك مدال نقره و عرفان بيات، سارا عليقلي زاده صفري و علي عباسي هر كدام يك مدال برنز كسب كردند.
در اين دوره از مسابقات 134 دانش آموز از 27 كشور جهان به رقابت پرداختند كه تنها كشور ايران و برزيل مجوز حضور دو تيم را دارا بودند.
در سال گذشته تيم هاي الف و ب اعزامي ايران به اين المپياد كه در كشور لهستان برگزار شد، 1 مدال طلا، 4 نقره و 5 مدال برنز كسب كردند.
 


ميرقلي خان: حقوق بشر در ديپلماسي آمريكا بي معناست

شهرزاد ميرقلي خان گفت: بسياري از مردم بي گناه در زندان هاي وحشتناك و مخوف آمريكا وجود دارند كه نشانه وجود نداشتن حقوق بشر در آمريكا است.
شهرزاد ميرقلي خان ، در خصوص مدت زمان و وضعيت خود در زندان هاي آمريكا اظهار داشت: من به مدت 5سال در زندان هاي مخوف آمريكا در شرايط بسيار وحشتناكي زنداني بودم كه سه سال ابتداي آن از لحظات مرگبار بود كه به سختي و بيماري هاي متفاوتي كه به من تحميل شد، گذشت.
وي در مورد اجراي حقوق بشر در آمريكا خاطرنشان كرد: حقوق بشر در آمريكا اصلا تعريف نشده و بي معناست كه ملزم به اجراي آن باشند و مردم بي گناه فراواني در زندان هاي آمريكا در رنج هستند.
ميرقلي خان با اشاره به شرايط بد زندان ها در آمريكا تصريح كرد: در جايي كه من زنداني بودم بسياري از مجرمان سابقه دار مواد مخدر و قاتلان حضور داشتند كه باعث آزار و اذيت من مي شدند و هنگامي كه به شرايط موجود اعتراض مي كردم، افراد بيشتري از قاتلان و مجرمان را به سلول مي فرستادند تا در حد مرگ پيش بروم.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي با مهم خواندن نقش ايران در آزادي خود گفت: حمايت هاي بي دريغ مقامات ايران و بخصوص دفتر رهبر معظم انقلاب و رياست جمهور باعث قوت قلبي به من براي مقابله با سختي ها و مشكلات بود كه خالصانه از همه دست اندركاران اين امر تشكر مي كنم.
 


بازديد خبرنگاران از زيرگذر 1800متري بزرگراه يادگار امام

روز گذشته خبرنگاران از پروژه زيرگذر 1800متري بزرگراه يادگار امام ديدن كردند.
سيدمازيار حسيني، معاون فني و عمراني شهرداري تهران در تور بازديد براي خبرنگاران از اجراي طرح بزرگراه يادگار امام حدفاصل خيابان آزادي تا پشت پادگان جي به طول0180متر در سطح زيرگذر و روگذر خبر داد و افزود: هفته آينده همزمان با عيدفطر اين طرح به بهره برداري خواهد رسيد.
وي به هزينه 70 ميلياردي اين طرح طي مدت تيرماه سال 90 تا به امروز اشاره كرد و گفت: اين طرح در اين مدت يكسال 70 درصد پيشرفت داشته است.
حسيني، با بيان اينكه اين قطعه از بزرگراه دو كيلومتر طول دارد، اظهار كرد: اين قطعه در دو تراز صفر و منهاي يك اجرا شده است و به اين ترتيب تراز منهاي يك به عبور تندروها اختصاص پيدا كرده است.
وي با بيان اينكه تراز منهاي يك مجموعا هشت خط عبوري دارد، خاطر نشان كرد: در اين ميان دو خط عبوري كاركرد خط اضطراري دارد.
معاون فني و عمراني شهردار تهران درخصوص تراز صفر اين قطعه از بزرگراه يادگار امام(ره) نيز توضيح داد: تراز صفر به عبور كندروها اختصاص دارد و دسترسي هاي محلي در اين تراز تامين شده است.
به گفته حسيني، از ميان سه خط عبوري تراز صفر در هر دو جهت رفت و برگشت، دو خط به عبور خودروها و يك خط به پاركينگ اختصاص دارد.
وي با بيان اينكه ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) سبك جديدي از بزرگراه هاي دو طبقه است و براي اولين بار در كشور اجرا شده، افزود: با پيش بيني خطوط تندرو در تراز منهاي يك، علاوه بر اينكه شهروندان با مشكلاتي همچون آلودگي صوتي و آلودگي هوا كمتر مواجه مي شوند، گسست اجتماعي نيز در محلات با سابقه اين منطقه رخ نمي دهد.
حسيني در ادامه با بيان اينكه طراحي ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) در دو شاخه در حال انجام است، افزود: ادامه اين بزرگراه پس از تملك كامل پادگان جي ساخته خواهد شد و به اين ترتيب بزرگراه يادگار امام(ره) در يك شاخه به بزرگراه فتح و آزادراه تهران-ساوه متصل مي شود و در شاخه ديگر از طريق ميدان 9 دي به بزرگراه نواب متصل خواهد شد.
معاون فني و عمراني شهردار تهران وعده داد كه تملك كامل پادگان جي تا پايان امسال انجام شود و پس از آن به دستور شهردار تهران اجراي ادامه بزرگراه يادگار امام(ره) آغاز شود.
وي با بيان اينكه كار ساخت بزرگراه به اتمام رسيده و اكنون مراحل زيباسازي اين بزرگراه در حال انجام است، افزود: تمامي اقدامات لازم براي تامين روشنايي اين قطعه از بزرگراه يادگار امام(ره) انجام شده و شركت برق تنها قرار است نسبت به برق دار كردن زيرساخت هاي تامين روشنايي اقدام كند.
حسيني با بيان اينكه پايان يك پروژه سخت، شيرين خواهد بود، وعده داد كه پروژه 17 ساله بزرگراه يادگار امام(ره) سرانجام هفته آينده و همزمان با عيدفطر به بهره برداري برسد.
 


آهني: پروتكل الحاقي يك سند الزام آور حقوقي نيست

سفير جمهوري اسلامي ايران در فرانسه در مطلبي تاكيد كرد كه ادعاهاي مربوط به عدم اجراي پروتكل الحاقي موافقتنامه پادمان توسط ايران، فاقد مبناي حقوقي است چرا كه پذيرش اين پروتكل ماهيت داوطلبانه دارد.
«علي آهني» در اين مقاله كه در سايت آتلانتيكو به چاپ رسيده، آورده است: «ايران به عنوان يك كشور مستقل و براساس پيمان عدم گسترش سلاح هاي هسته اي سال 1968، كه جزو آن مي باشد، حق مسلم توسعه و استفاده از تكنولوژي هسته اي با مقاصد صلح آميز را داراست. اتهام هاي وارده عليه ايران، بيش از آنكه براساس استدلال هايي بر اساس قانون مبتني باشند، بر ادعاهايي واهي و بي پايه و اساس استوار هستند.
در ادامه اين مطلب آمده است: ادعاي مربوط به عدم اجراي پروتكل الحاقي موافقتنامه پادمان توسط ايران فاقد مبناي حقوقي است؛ چرا كه پروتكل الحاقي، يك سند الزام آور حقوقي نيست و ماهيت داوطلبانه دارد. لذا بسياري از كشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي، از جمله ايران، اين پروتكل الحاقي داوطلبانه را اعمال نمي كنند.
ايران بر اين باور است كه قطعنامه هاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، به ويژه قطعنامه اي كه وفق آن تصميم گرفته شد تا مسئله برنامه هسته اي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع كند، اشتباه، غيرقانوني و غيرقابل توجيه بوده اند و از سوي ديگر اينكه شوراي امنيت سازمان ملل متحد، از سال 2006 به اين سو با تصويب قطعنامه هايي با انگيزه هاي سياسي، غيرقانوني و ناموجه عليه ايران، رويكردي اشتباه را در مديريت اين پرونده در پيش گرفته است. در واقع انتقال موضوع برنامه هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد با نقض اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي و توافق بين آژانس و سازمان ملل صورت گرفته است.
در بخش ديگري از اين مطلب آمده است: گزارش هاي پياپي آژانس به هيچ گونه «نقضي» از سوي ايران و يا هيچ گونه انحرافي در فعاليت هاي هسته اي صلح آميزش اشاره ندارد. بنابراين، دخالت شوراي امنيت سازمان ملل متحد در برنامه هسته اي ايران به شيوه كاملا مغاير با اساسنامه و مقررات حاكم بر فعاليت ها و رويه آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام شده است. آهني در پايان اين مطلب نوشته است: با توجه به حق مشروع مردم ايران، مذاكراتي كه در چارچوب گروه 1+5 صورت مي گيرند، ممكن است بتواند راه را بر دستيابي نوعي تفاهم هموار نمايد كه اجازه دهد، نگراني هاي طرف غربي برطرف شود و براي طرف ايراني تضمين هاي لازم در خصوص ادامه فعاليت هاي هسته اي و غني سازي اورانيوم با اهداف غيرنظامي را در خاك خودش فراهم نمايد و همچنين تضميني براي فراهم ساختن مبناي همكاري هاي جامع و فراگير بين دو طرف به شمار آيد.
 


رئيس كارگروه مطالبات ملي مجلس:

پرونده باغ قلهك دوباره به جريان مي افتد

رئيس كميته مطالبات ملي كميسيون امنيت ملي مجلس از به جريان افتادن مجدد پرونده باغ قلهك در اين كميته و تغيير در رويكرد و نحوه بررسي اين پرونده خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهدي داوتگري نماينده مردم مراغه و عجب شير در مجلس گفت: رسيدگي به موضوعاتي مانند پرونده باغ قلهك ، دريافت غرامت جنگي و استرداد ميراث فرهنگي كه در موزه هاي خارج از كشور نگه داري مي شوند از وظايف كارگروه كميته مطالبات ملي مجلس است.
وي در ادامه افزود: پرونده باغ قلهك و رويكرد حقوقي آن در جلسه اين هفته بررسي مي شود و اين در حالي است كه بايد از ابزارهاي حقوقي به نتيجه رسيدن پرونده باغ قلهك استفاده كرد. رئيس كارگروه مطالبات ملي مجلس همچنين افزود: اين كميته در نظر دارد تا با استفاده از وكلا و صاحبنظران حقوق بين الملل پرونده هاي قضايي در حوزه ديپلماسي را به ثمر برساند و رويكرد جديدي در مسير رسيدگي به پرونده باغ قلهك اتخاذ كند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14