(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 28 مرداد 1391 - شماره 20285

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به مناسبت حلول عيد سعيد فطر
عيد بندگي و غفران الهي
آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:
صهيونيست ها تنها زبان زور را مي فهمند
در مكتب امام
حرمت مومن در اسلام
احمدي نژاد در بازگشت از اجلاس مكه عنوان كرد
سازمان همكاري هاي اسلامي تغيير ماهيت داده است
آيت الله ابراهيم اميني :
كشورهاي اسلامي رابطه خود را با اسرائيل قطع كنند
جليلي در ديدار معاون نخست وزير عراق:
مرزهاي ايران و عراق مرزهاي امنيت و دوستي است
عضو كميسيون امنيت ملي:
قوه قضائيه پاسخگوي اجرا نشدن حكم حبس فائزه هاشمي باشد
عضو كميسيون انرژي مجلس خبر داد
ساخت نيروگاه هاي اتمي نسل چهارم در كشور
گزارش رويترز از تجارت فولاد بين ايران و تركيه و شكست تحريم ها
مهلت ثبت نام بدون آزمون پرديس ارس تمديد شد


به مناسبت حلول عيد سعيد فطر

عيد بندگي و غفران الهي

حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام در يكي از اعياد فطر خطبه اي خوانده و در آن فرموده اند:
اي مردم! اين روز، روزي است كه نيكوكاران در آن پاداش مي گيرند و زيانكاران و تبهكاران در آن مايوس و نااميد مي گردند و اين شباهتي زياد به روز قيامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جايگاه نماز عيد شدن به ياد آوريد خروجتان از قبرها و رفتنتان را به سوي پروردگار، و با ايستادن در جايگاه نماز، به ياد آوريد ايستادن در برابر پروردگارتان را. و با بازگشت به سوي منازل خود، متذكر شويد بازگشتتان را به سوي منازلتان در بهشت برين. اي بندگان خدا، كمترين چيزي كه به زنان و مردان روزه دار داده مي شود اين است كه فرشته اي در آخرين روز ماه رمضان به آنان ندا مي دهد و مي گويد: «هان! بشارتتان باد، اي بندگان خدا كه گناهان گذشته تان آمرزيده شد، پس به فكر آينده خويش باشيد كه چگونه بقيه ايام را بگذرانيد.»
در صحيفه سجاديه دعايي از امام سجاد(ع) به مناسبت وداع ماه مبارك رمضان و استقبال عيد سعيد فطر وارد شده است:
پروردگارا! بر محمد و آل محمد درود فرست و مصيبت ما را در اين ماه جبران كن و روز فطر را بر ما عيدي مبارك و خجسته بگردان و آن را از بهترين روزهايي قرار ده كه بر ما گذشته است كه در اين روز بيشتر ما را مورد عفو قرار دهي و گناهانمان را بشوئي و خداوندا بر ما ببخشايي آنچه در پنهان و آشكارا گناه كرده ايم... خداوندا! در اين روز عيد فطرمان كه براي مؤمنان روز عيد و خوشحالي و براي مسلمانان روز اجتماع و گردهمايي قرار دادي؛ از هر گناهي كه مرتكب شده ايم و هر كار بدي كه كرده ايم و هر نيت ناشايسته اي كه در ضميرمان نقش بسته است به سوي تو بازمي گرديم و توبه مي كنيم، توبه اي كه در آن بازگشت به گناه هرگز نباشد و بازگشتي كه در آن هرگز روي آوردن به معصيت نباشد. بارالها! اين عيد را بر تمام مؤمنان مبارك گردان و در اين روز، ما را توفيق بازگشت به سويت و توبه از گناهان عطا فرما.»
عارف وارسته مرحوم ميرزاجواد آقا ملكي تبريزي درباره عيد فطر آورده است: «عيد فطر روزي است كه خداوند آن را از ميان ديگر روزها برگزيده است و ويژه هديه بخشيدن و جايزه دادن به بندگان خويش ساخته و آنان را اجازه داده است تا در اين روز نزد حضرت او گرد آيند و بر خوان كرم او بنشينند و ادب بندگي بجاي آرند، چشم اميد به درگاه او دوزند و از خطاهاي خويش پوزش خواهند، نيازهاي خويش به نزد او آرند و آرزوهاي خويش از او خواهند و نيز آنان را وعده و مژده داده است كه هر نيازي به او آرند، برآورد و بيش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهرباني و بنده نوازي، بخشايش و كارسازي در حق آنان روا دارد كه گمان نيز نمي برند.»
و در قنوت نماز عيد مي خوانيم:
بار الها! به حق اين روزي كه آن را براي مسلمانان عيد و براي محمد(ص) ذخيره و شرافت و كرامت و فضيلت قراردادي از تو مي خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستي و مرا در هر خيري وارد كني كه محمد و آل محمد را در آن وارد كردي و از هر سوء و بدي خارج سازي كه محمد و آل محمد را خارج ساختي، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو مي طلبم آنچه بندگان شايسته ات از تو خواستند و به تو پناه مي برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند. مبارك باد بر همه مؤمنان و بندگان مخلص حضرت حق، شهد شيرين و نوشين عبوديت و طعم شگرف و مصفاي پاكي و زيبايي در بهار فطر.
عيد فطر بر همه مسلمانان جهان مبارك باد!
محمدرضا محقق
 


آيت الله سيداحمد خاتمي در خطبه هاي نمازجمعه تهران:

صهيونيست ها تنها زبان زور را مي فهمند

خطيب نمازجمعه تهران گفت: قرآن مي فرمايد با صهيونيست ها با زور برخورد كنيد و آنها را به راه حق بياوريد، در طول بيش از 60 سال اشغال فلسطين آنچه جواب داده انتفاضه بوده است.
به گزارش فارس، آيت الله سيداحمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي نمازجمعه اين هفته تهران كه بعد از راهپيمايي باشكوه و ميليوني روز جهاني قدس برگزار شد، طي سخناني از حضور آگاهانه مردم در راهپيمايي تقدير كرد و گفت: از حضور بسيار ارزشمند مردم در راهپيمايي روز جهاني قدس تشكر مي كنم؛ حضور مردم در راهپيمايي در حقيقت عمل به وصيت مولاي ما اميرالمؤمنين(ع) بود كه فرمود دشمن ظالم و حامي مظلوم باشيد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه به 5 شيوه قرآن براي مقابله با صهيونيست ها اشاره كرد و افزود: ابتدا لازم است بگويم كه ما حساب اقليت يهود را كه در كشور ما زندگي مي كنند و پايبند به قوانين هستند و خودشان هم گفته اند كه در راهپيمايي روز قدس شركت مي كنند از صهيونيست ها جدا مي دانيم.
وي افزود: از ويژگي هاي صهيونيست ها اين است كه آنها در تاريخشان آدم كشي و متدين كشي ثبت شده است. صهيونيست ها آنقدر جنايت كرده اند و آدم كشته اند كه لكه ننگ عملكرد آنها از تاريخ پاك نخواهد شد.
خاتمي ادامه داد: خبرنگار معروف غربي در كتاب خود درباره جنايات صهيونيست ها نوشته است كه صهيونيست ها آوارگان دو اردوگاه فلسطيني صبرا و شتيلا را به شدت شكنجه داده اند، آنها پوست آوارگان را زنده زنده مي كندند، شكم هاي آنها را مي دريدند، به زنان و دختران تجاوز مي كردند و سينه هاي آن ها را مي بريدند.
خاتمي عدم پايبندي صهيونيست ها را به ارزش هاي انساني از ديگر ويژگي هاي رژيم اسرائيل دانست و گفت: اقدامات صهيونيست ها طوري است كه گويا ذات آنها با اقدامات ضدانساني عجين شده است.
وي عدم پايبندي صهيونيست ها به معاهده هاي بين المللي را از ديگر ويژگي هاي آنها دانست و تصريح كرد: صهيونيست ها به هيچ معاهده اي پايبند نبوده و نيستند آنها حتي به برخي معاهده هاي استعماري از جمله معاهده اسلو، مادريد، كمپ ديويد و شرم الشيخ نيز پايبند نبودند و آن ها را زير پا گذاشتند.
خاتمي با تاكيد بر اينكه كار صهيونيست ها تحريف واقعيت است، اظهار داشت: بسياري از رسانه هاي بين المللي با پول صهيونيست ها اداره مي شود و به همين دليل آنها هر طور كه بخواهند سياست هاي دنيا را مي چرخانند.
كينه شديد به مسلمانان مورد ديگري بود كه آيت الله خاتمي آن را از ويژگي هاي صهيونيست ها دانست و با استناد به آيه 82 سوره مائده تاكيد كرد: صهيونيست ها به مسلمانان شديدا كينه دارند و ما نمونه آن را در جنايت آنها در غزه و لبنان ديديم.
وي در ادامه به شيوه هاي قرآن براي مقابله با صهيونيست ها اشاره كرد و افزود: قرآن مي فرمايد در مقابل جنايات صهيونيست ها افشاگري كنيد؛ بنده از صداوسيما و رسانه هاي مكتوب مي خواهم درباره افشاگري جنايات صهيونيست ها تلاش كنند و اين موضوع را تنها به ايام روز قدس اختصاص ندهند.
امام جمعه موقت تهران از ساخت فيلم سينمايي «شكارچي شنبه» تشكر كرد و افزود: فيلم شكارچي شنبه به جنايات صهيونيست ها پرداخته است و ان شاءالله توليد چنين فيلم هايي بيشتر شود.
خاتمي با استناد به آيه 118 سوره آل عمران، بدبين بودن به صهيونيست ها را از شيوه هاي قرآني براي مقابله با صهيونيست ها دانست و اضافه كرد: قرآن با مخاطب قرار دادن يهودي ها، مي فرمايد نامحرمان و بيگانگان را محرم راز قرار ندهيد.
وي با اشاره به همراهي برخي كشورهاي اسلامي با رژيم صهيونيستي گفت: متأسفانه برخي سران كشورهاي اسلامي نه تنها از صهيونيست ها نفرت ندارند بلكه صهيونيست ها را ارباب خود مي دانند.
خاتمي با استناد به آيه 9 سوره حجرات، خاطرنشان كرد: قرآن مي فرمايد با صهيونيست ها با زور برخورد كنيد و آنها را به راه حق بياوريد. در طول بيش از 60 سال اشغال فلسطين آنچه جواب داده انتفاضه بوده است و ميز مذاكره مطلقا جواب نداده، نمي دهد و نخواهد داد چرا كه صهيونيست ها فقط زبان زور را مي فهمند.
وي با تاكيد بر اينكه جهان اسلام با موج بيداري اسلامي قدرتمند شده و ظرفيت زيادي كسب كرده است، تصريح كرد: در طول يك سال از گذشت بيداري اسلامي، مسلمانان 4 ديكتاتور قدرتمند را به زير كشيدند و اگر جهان اسلام به وحدت برسد به ياري خداوند توان محو اسرائيل از صحنه روزگار براي مسلمانان فراهم خواهد شد.
وي همچنين با اشاره به زلزله آذربايجان شرقي تصريح كرد: همه ما خود را شريك غم زلزله زدگان مي دانيم و براي مرحومين طلب مغفرت و براي بازماندگان آرزوي صبر و تحمل داريم.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه يك بخش، حوادث زلزله و بخشي ديگر، مسائل بعد از زلزله است، اظهار داشت: دولت اقدامات بسيار خوبي انجام داده است. مردم هم به خوبي پا به ميدان گذاشته و كمك مي كنند. اما بايد توجه داشته باشيم كه فصل سرما در آن منطقه 15 روز ديگر آغاز مي شود. اميدواريم دولت سرپناه و امكانات مناسبي را تا آن زمان براي زلزله زدگان فراهم كند.
آيت الله خاتمي با بيان اينكه اجلاس غيرمتعهدها اجلاس بزرگي بوده و برگزاري آن به درستي قابل افتخار است، اظهار داشت: جنبش غيرمتعهدها با 25 دولت شكل گرفت اما هم اكنون نزديك به 120 كشور عضو آن هستند. ايران نيز بعد از انقلاب اسلامي عضو جنبش غيرمتعهدها شد. انتظاري كه از اين اجلاس مي رود اين است كه با توجه به فروپاشي بلوك شرق و يكه تازي آمريكا، موضع گيري مناسبي بر مقابل اين مسئله داشته باشد.
وي با اشاره به حوادث سوريه تصريح كرد: آنچه كه در سوريه مي گذرد گوياي اين است كه آمريكا و دنياي استكبار به هيچ يك از شعارهايشان پايبند نيستند. بلايي كه اينها بر سر سوريه آوردند بر سر هر يك از نوكرانشان در منطقه مي آمد، در همان روزهاي اول حكومتشان سرنگون مي شد.
آيت الله خاتمي با تبريك به دولت سوريه كه تا به امروز در مقابل فشارها مقاومت كرده است، اظهار داشت: اگر دشمنان در سوريه پيروز شوند بعد از آن به سراغ عراق و ساير كشورها مي آيند اما بايد بدانند خيال خام ايران را از سرشان بيرون كنند زيرا كه اين ملت اگر كوچكترين آسيبي به كشورشان وارد شود دشمن را نابود مي كنند.
وي در پايان خطاب به همسايگان سوريه گفت: با طناب پوسيده آمريكا در چاه سوريه نرويد زيرا كه آمريكا مي خواهد دولتي كه مردم حامي آن هستند، سرنگون شود و اگر اين كار را كرديد بدانيد كه اول حمايت مردمي تان از بين مي رود و دوم القاعده اي كه امروز به جان سوريه انداخته ايد بعدا به جان خودتان خواهد افتاد.
خاطرنشان مي شود در مراسم ديروز دكتر علي اكبر ولايتي و محمود احمدي نژاد در نمازجمعه اين هفته تهران به عنوان سخنرانان پيش از خطبه به ايراد سخنراني پرداختند.
 


در مكتب امام

مقام براي انسان تزكيه نشده خطرناك است!
تا تزكيه نشده ايد:
«علم» براي شما خطرناك است.
تا تزكيه نشده ايد:
«مقام» براي شما خطرناك است.
و («علم» و «مقام») شما را به هلاكت دنيايي و اخروي مي كشاند.
صحيفه نور - ج 14 - ص 393
 


حرمت مومن در اسلام

قرآن كريم فرمود: مردان با تقوا وبا ايمان چون مراقب خودشانند، اهل محاسبه هستند، اينها كاملاً ارزيابي مي كنند، مي فهمند الآن كي به سراغشان آمده: ا نّ الّذ ين اتّقوا ا ذا مسّهم طائ أ م ن الشّ يطان تذكّروا فذا هم مبص رون (1). كسي كه مواظب قلبش هست، مواظب درون خودش هست، تا يك وسوسه اي پيدا بشود، اين مي فهمد كه شيطان دارد مي آيد؛ فوراً قيام مي كند، او را بيرون مي كند ! شيطان هم اوّل دور دل طواف مي كند، ب ه او مي گويند « طائف » ؛مي خواهد ببيند يك روزنه اي پيدا مي كند كه خودش را به درون دل برساند يا نه ! اگر ديد دل به روي او باز نمي شود، خودش را معطّل مي كند؛ همان بيرون مي گردد، طواف مي كند، راهي براي نفوذ در دل نيست و اين شخص هم بيناست كه كي آمده اطراف دل؛ متذّكر مي شود، بينا مي شود، اين را طرد مي كند: ا مّا ينزغنّك م ن الشّ يطان نزأ فاستع ذ ب الله(2)، به خدا پناه مي برد، أعوذ ب الله مي گويد، لفظاً مي گويد، معناً متوجه مي شود؛ اين را طرد مي كند. اين كسي كه مراقب قلب خودش هست، مي فهمد كه كي آمده و چه كالائي را مي خواهد ببرد ! اهل جحود آمد و مي خواهد آسيب برساند.
عملكرد متّقين در برخورد با فرشتگان
همين شخص اگر فرشته ها آمدند، خواستند به او يك نعمتي بدهند؛ اگراو نسبت به شيطان كاملاً با خبر است كه كي آمده، مي خواهد چه ببرد؛ نسبت به فرشته ها هم با خبر است، مي فهمد كي آمده، مي خواهد چه بدهد: الّذ ين قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل عل يه م الملائ كه الّا تخافوا و لا تحزنوا (3)؛ اينها مخصوص انبياء و ائمه(ع) نيست! آنها مقامات خيلي برتر و والاتر را دارند كه دسترسي ديگران به آنجاها ممكن نيست؛ امّا همين وظائف شرعي، احكام اخلاقي، استقامت در دين؛ اينها فيضي است كه همه ما به آن مأموريم.
فرمود: مردان با ايمان كساني اند كه فرشته ها بر آنها نازل مي شوند، پيام الهي را مي رسانند كه نترسيد؛ همين پيام رساندن با لفظ نيست، همراه با طمأنينه است،مخصوصاً در اواخر عمر، مخصوصاً در حال بيماري و احتضار و اينها ! همانطوري كه يك شبهه اي در ذهنش آمده، اين فوراً مي فهمد كه اين را ابليس آورده، گذاشته: ا نّ الشّياطين ليوحون لي اول يائ ه م ليجاد لوكم(4).
اقسام انسان در شناخت شياطين و فرشتگان
و اين گروههاي گوناگون هم در اثر مراقبت هاي مختلف به اين گروهها تقسيم مي شوند. بعضي ها مي بينند كه كي آمده، يك؛ چه آورده، دو؛ چه جور مي خواهد فريب بدهد، سه؛ همه اينها را مي داند. بعضي ها شيطان شناس نيستند، ولي كالا شناسند؛ مي دانند اين كه اين آورده، مي خواهد چيزي را ببرد؛ در حقيقت چيزي را نداده به ما ! وسوسه او را مي شناسند، فوراً طرد مي كنند ! بعضي ها متأسفانه نه شيطان شناسند، نه وسوسه شناس؛ اينها به دام مي افتند! در بعد اثباتي هم به شرح ايضاً؛ بعضي فرشته شناسند، مي دانند اين موجودي كه الآن با قلب او رابطه بر قرار كرده، فرشته اي از فرشتگان الهي است، اين مطلبي هم كه آورده هديه الهي است؛ اين مطلب را آن فرشته آورده و به صورت علم در قلبش ظهور كرده. بعضي ها فرشته را مي شناسند، امّا چه آورده نمي دانند؛ بعضي ها آن مطلب را مي دانند، امّا فرشته را نمي شناسند ! ولي بالأخره معيار اين است؛ هر اندازه مراقبت ما بيشتر باشد، مي فهميم كي آمده و چه آورده يا كي آمده، مي خواهد چه ببرد !
عظمت « مؤمن » در مكتب اسلام
در خيلي از روايات ما آمده كه حرمت « مؤمن » از كعبه بالاتر است، اهميّت ايمان باعث مي شود كه آبروي مؤمن، ارزش مؤمن از كعبه بيشتر باشد. اگر كسي مؤمن را برنجاند، خدا از او ناراضي است.اين بزرگوارها، يعني اهل معرفت مي گويند: احترام كعبه از اينجا نشأت گرفت كه ذات أقدس له در قرآن 2 بار از كعبه به عنوان ( ب يت ي ) ياد كرد كه اين (يا) براي اضافه تشريفي به اين كعبه شرف بخشيد. به ابراهيم و اسماعيل (عليهما السلام) فرمود: ان طهّرا ب يت ي(5)، به ابراهيم (ع) در بخش ديگر فرمود: طهّ ر ب يت ي ل لطائ فين و العاك فين و الرّكع السّجود (6)و مانند آن.همين كه ذات أقدس له كعبه را به خود ا سناد داد، دو بار فرمود: ب يت ي؛ همين امرباعث شرافت كعبه شد.
در قرآن كريم يا ع باد ي(7)،فراوان آمده ! اين (يا) همان يائي است كه به ذات أقدس له اشاره دارد و اين اضافه همان اضافه تشريفي است ! وقتي يك سنگ و گ ل در اثر اضافه به ذات أقدس له اين همه قداست پيدا مي كند،آيا مؤمن كه خداي سبحان درباره اوفرمود: فادخل ي ف ي ع باد ي. و ادخل ي جنّت ي (8) اين تشريفات باعث عظمت و جلال و شكوه انسان نخواهد شد ؟!
چگونگي منشأ بركت شدن طلبه
بنابراين ما اين سرمايه ها را داريم و از ذات أقدس له همان دعاي وجود مبارك عيساي مسيح (ع) را مسألت بكنيد كه فرمود: و جعلن ي مباركاً اينما كنت (9). خداي سبحان مرا منشأ بركت قرار داد هر جا باشم ! دعا مي كنيم خداي سبحان شما را منشأ بركت، در حوزه و خارج حوزه قرار دهد.بركت باعث افزايش سرمايه است، يك؛ باعث بهره وري صحيح از سرمايه هاي حلال و طيّب است، دو. وقتي انسان سرمايه اش را حفظ كرده و از سرمايه سود طيّب و طاهر برده، داخل در مستثناي سوره عصر است كه فرمود: و العصر . ا نّ النسان لف ي خسر. لّا الّذ ين آمنوا و عم لوا الصال حات و تواصوا ب الحقّ و تواصوا ب الصّبر. كسي كه اين 4 كار را دارد؛ خودش از نظر مسائل علمي، اعتقادي، معرفتي به وظيفه رسيده است، يك؛ از نظر مسائل عملي به فروع هم عمل كرده، دو. ديگران را به اصول فرا خواند، به حقيقت و حق دعوت كرد، به معارف اعتقادي دعوت كرد، سه؛ ديگران را هم به فروع فرا خواند، چهار. كسي كه اصل خود را حفظ كرد، يك؛ به فرع عمل كرد، دو؛ ديگران را به اصل دعوت كرد، سه؛ ديگران را به فرع فرا خواند، چهار؛ اينها را داشته باشد، سرمايه اش محفوظ است. هر كدام از اين امور چهار گانه آسيب ببيند، بگويد به من چه؛ نهي از منكر نكند، امر به معروف نكند، در صدد نشر اصول اعتقادي نباشد، در صدد گسترش فروع دين نباشد، تواصي به حق نكند در معارف اعتقادي و اصول دين، تواصي به صبر نكند در مسائل فرعي؛ او گوشه اي از آن سرمايه را باخت !
زماني انسان بي خسارت محشور مي شود كه اصول اعتقادي خود را به نصاب برساند اوّلاً؛ برابر اين اصول، فروعي داشته باشد وبه آن عمل بكند ثانياً؛ جامعه را به اين اصول اساسي فرا بخواند ثالثاً؛ جامعه را به فروع دعوت بكند كه اخلاق و اعمال صحيح در جامعه رواج پيدا كند رابعاً؛ كسي كه اين عناصر چهار گانه را دارد،خسارت نديده و نمي بيند !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ خرداد 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اعراف/ 201 (2) اعراف/ 200 و فصّلت/ 36
(3) فصّلت/ 30 (4) انعام/ 121
(5) بقره/ 125 (6) حج/ 26
 


احمدي نژاد در بازگشت از اجلاس مكه عنوان كرد

سازمان همكاري هاي اسلامي تغيير ماهيت داده است

رئيس جمهور در بازگشت از اجلاس سازمان همكاري هاي اسلامي در مكه گفت: اين سازمان در ابتدا در پي آتش زدن مسجد الاقصي به دست صهيونيست ها، پايه گذاري شد اما امروز ماهيت ديگري دارد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان پس از بازگشت از سفر 4 روزه به كشور عربستان سعودي كه به منظور شركت در اجلاس اضطراري سران كشورهاي همكاري اسلامي انجام شده بود، در جمع خبرنگاران با اشاره به اين نشست گفت: سازمان همكاري كشورهاي اسلامي در ابتدا در پي آتش زدن مسجدالاقصي توسط صهيونيست ها و دفاع از ملت فلسطين تشكيل شد و در طول چند سال گذشته با نوساناتي همراه بود و الان ماهيت ديگري دارد.
احمدي نژاد با اشاره به اينكه موضوع اصلي نشست همانگونه كه در دعوتنامه آمده بود تحولات جهان اسلام و مقابله با چالش ها بود، ادامه داد: اما در نشست مشخص شد كه قرار است به مسائل ديگري پرداخته شود.
وي با اشاره به اينكه روند تحولات در منطقه بسيار پر سرعت است، افزود: همه دنيا در يك روند تحولي بسيار سريع قرار دارند كه مي توان از جمله آن به خاورميانه و شاخ آفريقا نيز اشاره كرد.
رئيس جمهور ادامه داد: دولت هاي گوناگون از اين تحولات تحليل هاي متفاوتي دارند و موضع گيري هاي گوناگوني مي كنند و روند تحولات را مديريت مي كنند.
احمدي نژاد گفت: ايران نيز تحليل روشني در مورد اين مسائل دارد و لازم بود در يك اجلاس رسمي و به صورت قاطع و روشن مواضع و نظرات ملت ايران را در قبال اين مسئله بيان كند تا از اين به بعد نظرات، مواضع و دخالت هاي ما براساس مواضع روشن باشد.
احمدي نژاد با اشاره به ضرورت تبيين صحيح مواضع ملت ايران درخصوص تحولات فوق گفت: اين مسئله نيازمند كار بسيار است و همه تريبون به دستها بايد كمك كنند تا بتوانيم با تحليل هاي غلط مقابله كنيم و بر اساس يك مبناي درست نظرات و مطالبات مردم را شكل دهيم.
وي افزود: بايد به اين نكته توجه كنيم كه اين تحولات، لحظه اي و مقطعي نيست؛ اين نشست نيز يك اتفاق در روند تحولات سياسي است و ديگران در اين نشست مواضع خود را بيان كردند و ما هم تلاش كرديم تا مواضع خود را بيان كنيم.
رئيس جمهور با اشاره به جلسات دو جانبه خود با روساي برخي از كشورها گفت: برخي از اين كشورها به تازگي انقلاب را تجربه كرده بودند؛ در اين جلسات ما صحبت هاي طولاني داشتيم و بر ضرورت مديريت صحيح تحولات و جلوگيري از غلبه دشمنان بر مطالبات مردم تاكيد شد و ارتباطي صحيح و درست پايه گذاري شد.
وي افزود: رابطه دو كشور ايران و عربستان در روند مديريت تحولات بسيار مهم است و در اين سفر بر ضرورت اين رابطه و نقش ويژه آن در منطقه تاكيد و اذعان شد.
ديدار احمدي نژاد
با عبدالله گل
محمود احمدي نژاد در حاشيه اجلاس مكه با عبدالله گل رئيس جمهور تركيه ديدار و گفت وگو كرد. احمدي نژاد با اشاره به روابط گسترده دو كشور در عرصه هاي مختلف گفت: حوادث مي گذرند اما ما هستيم و بايد با هم كار و زندگي كنيم.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين نكته كه روش هاي اصلاحات نبايد با كشتار و جنگ باشد افزود: در اين اجلاس تعجب مي كردم كه برخي پادشاهان كشورها، عليه سوريه حرف مي زدند در حالي كه بيشتر مردم كشورشان آنها را نمي خواهند.
عبدالله گل رئيس جمهور تركيه هم در اين ديدار با اشاره به اينكه ما دوست شما هستيم و شما طرفدار عدالت هستيد گفت: ما به دنبال آرمان هايمان هستيم و نيامديم تنها بر سر قدرت باشيم و دوستي ما براي قدرت نيست و مي خواهيم قدمي براي آرامش برداشته باشيم.
 


آيت الله ابراهيم اميني :

كشورهاي اسلامي رابطه خود را با اسرائيل قطع كنند

امام جمعه قم گفت: اگر كشورهاي اسلامي داد و ستد با رژيم صهيونيستي را قطع كنند در مدت كوتاهي اين رژيم پوسيده سقوط خواهد كرد و حتي نيازي به جنگ نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ابراهيم اميني در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته قم كه در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به پايان ماه مبارك رمضان اظهار كرد: سه دسته از مردم در پايان اين ماه وجود دارند كه گروه نخست كاملا موفق بوده و گروه دوم نيز به طور نسبي موفقيت هايي را در اين ماه كسب كرده اند .
وي افزود: دو گروه نخست وداعي حقيقي با اين ماه خواهند داشت و تصميم مي گيرند كه در ماه هاي ديگر سال نيز همين رويه اي كه در رمضان در پيش گرفته بودند را ادامه دهند .
امام جمعه قم با بيان اينكه گروه سومي نيز هستند كه هيچ كاري در ماه مبارك رمضان انجام نداده اند گفت: اين گروه حتي خوشحال هستند كه ماه رمضان به عنوان مانعي بر سر گناهانشان ديگر وجود ندارد و اميدواريم خداوند ما را جزو گروه نخست قرار دهد .
وي در خطبه دوم نماز با اشاره به روز قدس به عنوان بزرگترين مناسبت هفته جاري، از امام خميني (ره) به خاطر پايه گذاري اين ابتكار ياد كرد و افزود: ايشان بر اساس آينده نگري خود اين مسئله را مطرح و در همان سال نخست پيروزي انقلاب جمعه آخر ماه مبارك رمضان را به عنوان روز قدس اعلام كرد و راهپيمايي اين روز بايد تا پيروزي نهايي و پس گرفتن قدس شريف از غاصبان ادامه داشته باشد .
وي گفت: امام خميني حمايت از قدس را يك وظيفه انساني و اسلامي مي دانست و مي فرمود اين مسئله مربوط به همه مسلمانان جهان است و همه مستضعفان و محرومان بايد در اين جريان وارد شوند .
اميني اظهار داشت: به عقيده امام خميني، پايه گذاري اسرائيل يك توطئه استكباري است و انگليس و آمريكا اين رژيم را تأييد كرده و انواع سلاح ها را در اختيار سران آن قرار داده اند و هدفشان از اين اقدام دفاع از منافع خود در منطقه است .
وي با بيان اينكه در هر حركت ضد اسلامي در هر گوشه جهان ردپاي اسرائيل ديده مي شود گفت: اين رژيم ترورهاي سياسي و علمي فراواني از جمله در ايران انجام داده و در واقع اسرائيل به پايگاهي براي خيانت و خيانتكاران تبديل شده است، به طوري كه آنقدر جرئت يافته اند كه پيشنهاد استفاده مشترك مسلمانان و يهوديان از مسجدالاقصي را مطرح مي كنند.
امام جمعه قم افزود: مسلمانان براي آزادي قدس بايد جدي تر وارد شوند و در اين راستا وظيفه دارند كه ابتدا به افشاگري و آگاه سازي ساير مردم نسبت به توطئه هاي اسرائيل بپردازند .
وي ادامه داد: دومين وظيفه مسلمانان در اين مسئله، سعي در ادامه تظاهرات و گسترش آنهاست تا قدس شريف هيچ گاه فراموش نشود ضمن اينكه كمك هاي مادي و اقتصادي به مردم ساكن در سرزمين هاي اشغالي بايد بيشتر شود .
اميني با بيان اينكه ادامه مقاومت در برابر توسعه طلبي هاي آمريكا و اسرائيل در مناطق مختلف ضروري است عنوان داشت: همين رفتار در حزب الله لبنان وجود داشت و موجب شد كه بر اسرائيل پيروز شود .
خطيب نماز جمعه قم خواستار افزايش فشارهاي مسلمانان به دولت هاي اسلامي براي قطع رابطه با اسرائيل شد و گفت: اگر كشورهاي اسلامي داد و ستد با رژيم صهيونيستي را قطع كنند در مدت كوتاهي اين رژيم پوسيده سقوط خواهد كرد و حتي نيازي به جنگ نخواهد بود . وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي با شعار تاسيس نشد بلكه برنامه ريزي استكبارگران آن را به وجود آورد بنابراين هرچند شعار و تظاهرات تاثير دارد اما بايد در اين حركت برنامه ريزي هاي جد ي تري داشت تا مسلمانان از خواب غفلت بيدار شده و اقدامات اساسي تري براي درهم شكستن اين رژيم پوشالي انجام دهند .
اميني در ادامه با اشاره به وقوع زلزله در آذربايجان شرقي و تسليت به بازماندگان اين حادثه گفت: به مسئولان مختلف نظام توصيه مي كنيم كه در اين شرايط حساس به زلزله زدگان كمك و بر اساس رهنمودهاي رهبر انقلاب اقدام كنند .
 


جليلي در ديدار معاون نخست وزير عراق:

مرزهاي ايران و عراق مرزهاي امنيت و دوستي است

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار يك مقام عراقي، مرزهاي دو كشور را مرزهاي امنيت و دوستي دانست.
«روژ نوري شاويس»، معاون نخست وزير عراق چهارشنبه گذشته با سعيد جليلي، نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار و گفت وگو كرد.
جليلي در اين ديدار با اشاره به اقدام هاي مؤثر و موفق دولت عراق در فراگيري امنيت و ثبات داخلي در اين كشور تأكيد كرد: مرزهاي ايران و عراق، مرزهاي امنيت و دوستي است و دو كشور بر حفظ اين امنيت اهتمام دارند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ظرفيت هاي ايران و عراق را در زمينه هاي بين المللي مكمل يكديگر و موجب هم افزايي دانست. وي با تأكيد بر اينكه انسجام و همبستگي ملي و نيز امنيت عراق آرزوي ماست، تصريح كرد: پيشرفت عراق مرهون مشاركت همه جريان هاي قومي و مذهبي و ايفاي نقش همه گروه ها در چارچوب ساز و كارهاي دموكراسي است.
در اين ديدار روژ نوري شاويس، معاون نخست وزير عراق ضمن ارائه گزارشي از آخرين تحولات اين كشور، روابط دو كشور ايران و عراق را عميق و تاريخي توصيف كرد و از كمك هاي جمهوري اسلامي ايران به دولت و ملت عراق قدرداني كرد. به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، شاويس همچنين گسترش همكاري ها و روابط اقتصادي، تجاري و بانكي بين دو كشور را خواستار شد.
 


عضو كميسيون امنيت ملي:

قوه قضائيه پاسخگوي اجرا نشدن حكم حبس فائزه هاشمي باشد

نماينده مردم مراغه در مجلس شوراي اسلامي گفت: حكم قضائي بلافاصله پس از قطعيت يافتن بايد اجرا شود، لذا قوه قضاييه بايد به دليل عدم اجراي حكم فائزه هاشمي پاسخگو باشد.
مهدي دواتگري عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت وگو با فارس با اشاره به تاخير دستگاه قضايي در اجراي حكم فائزه هاشمي رفسنجاني گفت: براساس ماده 283 قانون آئين دادرسي كيفري عمليات اجراي حكم بلافاصله پس از قطعيت و صدور دستور قضايي آغاز و به هيچ وجه متوقف نمي شود.
وي افزود: زماني كه حكم قطعي براي فرد محكوم صادر مي شود، هيچ توجيهي براي عدم اجراي آن وجود نداشته و قوه قضاييه بايد به دليل عدم اجراي حكم فائزه هاشمي رفسنجاني در طول چند ماه گذشته پاسخگو باشد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: با توجه به اين كه قانون استرداد مجرمين ميان ايران و انگليس وجود ندارد، جمهوري اسلامي ايران بايد از طريق پليس اينترپل موضوع را پيگيري كرده و فائزه هاشمي را به كشور بازگرداند. گفتني است، فائزه هاشمي رفسنجاني از محكومان فتنه 88 به بهانه تماشاي مسابقات المپيك 2012 لندن از كشور خارج و علي رغم اين كه مدعي شده با اتمام مسابقات به كشور بازخواهد گشت هنوز در خارج از كشور به سر مي برد.
 


عضو كميسيون انرژي مجلس خبر داد

ساخت نيروگاه هاي اتمي نسل چهارم در كشور

عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از ساخت نيروگاه هاي اتمي نسل چهارم با سوخت برخوردار از غناي 20درصد در كشور خبر داد.
جليل جعفري عضو كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس، گفت: با توجه به راندمان پايين نيروگاه هاي نسل دوم، جمهوري اسلامي ايران به دنبال ساخت نيروگاه هاي نسل چهارم با بازدهي و راندمان كاري بالاست.
وي افزود: راندمان نيروگاه هاي خنك شونده با آب سبك (نيروگاه هاي نسل دوم) حدود 30 تا 35 درصد است و اين در حالي است كه نيروگاه هاي خنك شونده با گاز هليم (نيروگاه هاي نسل چهارم) راندمان بالاي 45درصد دارند.
جعفري افزود: اعمال محدوديت توسط برخي كشورها و ممانعت آنها از سوختگيري كشتي هاي ايراني، جمهوري اسلامي ايران را بر آن داشت تا از انرژي هسته اي براي تامين سوخت كشتي هاي خود استفاده كند، چنان چه سوخت مورد نظر با غناي 20درصد در كشتي مورد استفاده قرار گيرد، كشتي تا 5 سال نياز به سوختگيري مجدد نداشته و در صورتي كه اين ميزان تا غناي 50 يا 60درصد بالا رود، سوخت كشتي تا 20 الي 25 سال تامين مي شود.
عضو كميسيون انرژي مجلس اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران قصد ندارد ساير كشورها را نسبت به خود حساس كند بلكه به دنبال حل مشكلات خود بوده و سوخت با غناي 20درصد را براي فعاليت در بخش هاي مختلف كافي مي داند.
 


گزارش رويترز از تجارت فولاد بين ايران و تركيه و شكست تحريم ها

خبرگزاري رويترز در گزارشي اعلام كرد؛ اهميت تركيه به عنوان شريك تجاري ايران گسترش يافته است و اين كشور بخش اعظم واردات فولاد ايران را برعهده دارد.
خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت با وجود اين كه روابط دو كشور گاهي دچار تنش هاي سياسي مي شود، تجارت بين اين دو كشور همسايه در 10 سال اخير رشد بسيار داشته است و بسياري كشورها تركيه را يك حلقه ضعيف احتمالي در تحريم هاي بين المللي اعمال شده عليه تهران مي دانند.
بنابراين گزارش ايران بزرگترين بازار صادرات طلاي تركيه است و تركيه نيز تنها واردكننده اروپايي نفت ايران به شمار مي آيد. رويترز در اين گزارش آورده است؛ اكنون تجار مي گويند كه فولادي كه به ايران فرستاده مي شود در حال افزايش است، گرچه در اوايل سال ميلادي جاري به واسطه تشديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران، تجارت آن كاهش يافته بود.
همچنين رويترز در گزارشي از استفاده آمريكا از ذخاير استراتژيك خود براي مقابله با اثرات تحريم ايران خبر داد. در اين گزارش دولت آمريكا براي كنترل قيمت نفت كه در اثر تحريم هاي نفتي ايران به شدت افزايش يافته است، طرح آزاد كردن ذخاير استراتژيك خود را در دست بررسي قرار مي دهد.
 


مهلت ثبت نام بدون آزمون پرديس ارس تمديد شد

مهلت ثبت نام براي تكميل ظرفيت در نيم سال اول سال تحصيلي 92-91 از طريق شيوه نامه (بدون آزمون سراسري) تا پايان مردادماه تمديد شد.
به گزارش ايسنا با توجه به افزايش تعداد رشته هاي تحصيلي پرديس بين المللي ارس دانشگاه تهران به 74 رشته، مهلت ثبت نام براي تكميل ظرفيت در نيم سال اول سال تحصيلي 92-91 از طريق شيوه نامه تا پايان مردادماه تمديد شد.
همچنين ثبت نام 20رشته تحصيلي جديد براي نيم سال نخست سال تحصيلي 92-91 آغاز شد.
داوطلبان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام به آدرس http://aras.ut.ac.ir مراجعه كنند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14