(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 شهریور 1391 - شماره 20289

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با تقدير از خدمات و توصيه به رفع مشكلات
رهبر انقلاب : دولت روحيه پركاري را تا آخر حفظ كند
درپرتو وحي
بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت درگذشت آيت الله جعفري تهراني
استعفاي كاظم جلالي از رياست منطقه 10 دانشگاه آزاد
بزرگترين جرثقيل خاورميانه در بوشهر ساخته شد
امام جمعه قم: حضور اكثريت سران كشورهاي غيرمتعهد در تهران نشانه انزواي آمريكا است
500 هزار فرصت شغلي براي مددجويان كميته امداد ايجاد مي شود
از هفتم تا نهم شهريورماه جاري به مدت سه روز
يازدهمين كنفرانس آمار ايران در دانشگاه علم و صنعت برگزار مي شود
نخستين كاروان راهيان نور تهران وارد مناطق عملياتي مهران شد
پيكر امام جمعه اهل سنت گنبدكاووس تشييع شد
اخبار ادبي و هنري


با تقدير از خدمات و توصيه به رفع مشكلات

رهبر انقلاب : دولت روحيه پركاري را تا آخر حفظ كند

رهبر معظم انقلاب با برشمردن برخي نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتي را تنها راه ادامه روند پيشرفت كشور دانستند و با تاكيد بر وحدت و انسجام ملي افزودند: حوزه مسئوليت ها مشخص است، هر سه قوه بايد با هماهنگي و تعامل عمل كنند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي صبح پنجشنبه در ديدار رئيس جمهور و اعضاي هيأت دولت ضمن برشمردن برخي نقاط قوت دولت، اقتصاد مقاومتي را تنها راه ادامه روند پيشرفت كشور دانستند و تأكيد كردند: استفاده از همه ظرفيتهاي بخشهاي دولتي و غيردولتي، اهتمام جدي به حل مشكلات معيشتي مردم، مبارزه با مفاسد اقتصادي، حمايت از توليد ملي و مبارزه با اسراف از لوازم اقتصاد مقاومتي است.
ايشان در اين ديدار كه در آغاز هفته دولت انجام شد با گراميداشت ياد شهيدان رجايي، باهنر و همچنين شهيد عراقي، تجليل از اين عزيزان را زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت دانستند.
رهبر انقلاب هفته دولت را فرصتي براي تشكر از خدمات قوه مجريه و مسئولان و كاركنان دستگاهها خواندند و افزودند: اين هفته علاوه بر فرصت ارائه گزارش و آشنا كردن مردم با حقايق و فعاليتهاي دولت، فرصتي براي ارزيابي دروني و بررسي نقاط قوت و ضعف قوه مجريه است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به عبور سريع فرصتهاي خدمت، رئيس جمهور و همكارانش را به مغتنم شمردن يك سال باقي مانده از عمر دولت دهم توصيه و خاطرنشان كردند: در همين يك سال نيز مي شود كارهاي بسيار مهم و بزرگي انجام داد.
ايشان، سال چهارم فعاليتهاي دولت دهم را از دو جهت خارجي و داخلي مهم برشمردند و افزودند: قدرتهاي مستكبر همه توان خود را براي وادار كردن ايران به عقب نشيني به كار گرفته اند كه دولت نيز بايد با استفاده از همه توان و ظرفيتهاي كشور و ادامه روند پيشرفت ها، اين توهم باطل دشمنان را بر هم بزند.
ايشان، سال آخر فعاليت دولت دهم را از لحاظ شيرازه بندي كارها نيز مهم دانستند و به هيأت وزيران تأكيد كردند: شما به پركاري مشهور هستيد همين ويژگي را با جديت و تا لحظات آخر فرصت خدمت به مردم و كشور، حفظ كنيد.
رهبر انقلاب روند كلي حركت كشور را با وجود برخي مشكلات و نقاط ضعفها، رو به جلو ارزيابي كردند و افزودند: حتي مراكز رصد جهاني نيز به روند پيشرفتهاي ايران اذعان دارند اما برخي در اين زمينه دچار توهم ناشي از ارزيابي غلط هستند.
ايشان با اشاره به ناكامي طرحها و ترفندهاي بيگانگان افزودند: هميشه به ياد داشته باشيد كه زورگويان جهاني دست از دشمني بر نمي دارند و در پي هر ناكامي به دنبال تصميمات و اقدامات جديد برمي آيند، بنابراين لازم است مسئولان نيز هميشه در فكر راهكارها و تدابير جديد مقابله باشند.
ايشان پيش بيني سناريوها و توطئه هاي دشمن را باعث تسلط در ميدان مواجهه با اين توطئه ها دانستند و خاطرنشان كردند: اگر قبل از تصميم دشمنان، بتوانيم سناريوي آنها را بخوانيم در اتخاذ تدابير، موفق تر خواهيم بود.
تمركز دولت
بر مسائل كلان و اساسي
رهبر انقلاب تمركز در كارهاي قوه مجريه را بويژه در مسائل كلان و اساسي، ضروري خواندند و افزودند: تمركز در اينگونه مسائل در درجه اول به خود هيأت دولت برمي گردد و بايد همه اعضاي دولت خود را در تصميمات اتخاذ شده شريك و مسئول بدانند و با هماهنگي كامل حركت كنند.
استفاده از همه توان كشور و بهره گيري از ظرفيتهاي فكري و انساني در داخل و خارج از دولت توصيه ديگري بود كه رهبر انقلاب در اين ديدار بيان كردند.
برخي نقاط قوت دولت
رهبر انقلاب، با اشاره به اينكه نقاط ضعف را نيز بايد بررسي و برطرف كرد در تشريح برخي نقاط قوت دولت افزودند: كارهاي وسيع عمراني در مناطق مختلف كشور، پيشرفت چشمگير در زمينه علم و فناوري، ارتقاي جايگاه ايران در عرصه سياست خارجي و مسائل بين المللي، برجسته شدن ارزشهاي انقلاب در گفتار و رفتار دولت از جمله ساده زيستي و دوري از تجمل، استكبار ستيزي و افتخار به انقلابي گري و تلاش براي ارتباط گسترده با مردم از جمله نقاط قوت دولت است كه منشأ بركات و آثار مثبتي بوده است.
ايشان تلاش فوق العاده را از ديگر ويژگيهاي دولت دهم دانستند و توصيه كردند: اين تلاش را با كيفيت كاري خوب، همراه كنيد و براي تحقق وعده هاي داده شده اهتمام ويژه به خرج دهيد.
ريشه افزايش تلاشهاي
خصمانه امريكا عليه ايران
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان در ريشه يابي افزايش تلاشهاي خصمانه امريكا و مستكبران در سالهاي اخير، به چهار عامل اشاره كردند: پيشرفتهاي مستمر جمهوري اسلامي، زنده شدن شعارهاي انقلاب، بيداري عظيم و بسيار مهم ملتهاي منطقه و جلوگيري از الگو شدن ايران در چشم اين ملتها.
ايشان در همين بحث افزودند: برخي افراد اين روزها مي گويند چرا دشمن تراشي مي كنيد اما اين حرفها ناشي از تحليل غلط است.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: در زمان امام خميني (ره) نيز دشمني هاي مستكبران پاياني نداشت چرا كه امام قاطعانه از انقلاب و اسلام و ايران دفاع مي كرد و اين واقعيات نشان مي دهد هرگاه مسئولان و ملت ايران مواضع مستحكمي بگيرند چهره دشمن عبوس تر مي شود كه البته مستكبران هيچگاه در مقابل اين ملت پيروز نخواهند شد.
تاكيد به حل مشكلات معيشتي مردم
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنانشان با اشاره به برخي مشكلات موجود افزودند: عمده اين مشكلات به مسائل معيشتي قشرهاي متوسط و ضعيف مربوط مي شود كه بايد براي برطرف كردن آنها، جداً همت و برنامه ريزي كرد.
ايشان در ريشه يابي مشكلات موجود خاطرنشان كردند: بخشي از مسائل ناشي از تورم است البته ما كمبود كالا در كشور نداريم اما گراني و كاهش قدرت خريد مردم، بايد علاج شود كه در اين زمينه همه بخشهاي ستادي و عملياتي مسئولند.
رهبر انقلاب با اشاره به اينكه صاحبنظران داخل و خارج دولت، افزايش نقدينگي را يكي از ريشه هاي مشكلات فعلي مي دانند تأكيد كردند: بايد با همفكري و تكيه بر علم و تجربه، راهي براي كنترل نقدينگي بيابيد و نقدينگي افزايش يافته را به سمت مراكز توليد هدايت كنيد.
ايشان توانمند كردن بخش خصوصي را يكي از اركان اقتصاد مقاومتي خواندند و تأكيد كردند: لازم است سياستهاي اصل 44 با دقت و وسواس هرچه تمامتر دنبال شود.
تعريفي از اقتصاد مقاومتي
رهبر انقلاب در ارائه تعريفي از اقتصاد مقاومتي افزودند: در اين اقتصاد، هم روند پيشرفت كشور حفظ مي شود و هم آسيب پذيري نظام اقتصادي در مقابل ترفندهاي دشمنان كاهش مي يابد.
ايشان استفاده از همه ظرفيتهاي مادي و انساني دولتي و غيردولتي را از لوازم اقتصاد مقاومتي دانستند و افزودند: بايد به مردم واقعاً بهاء دهيد.
حضرت آيت الله خامنه اي مبارزه با مفاسد اقتصادي را باعث افزايش سرمايه گذاري، استقبال سرمايه داران سالم و رونق بيشتر اقتصادي دانستند و افزودند: بايد با چشماني تيزبين، ريزبين و دوربين مراقب فساد اقتصاد بود و با آن مبارزه كرد كه در اين زمينه همكاري متقابل دولت و دستگاه قضايي ضروري است.
حمايت از توليد، رسيدگي به واحدها و كارخانه هايي كه دچار مشكل شده اند، فعال سازي واحدهاي متوسط و كوچك، مديريت منابع ارزي و حمايت همه جانبه از توليد ملي، ديگر توصيه مؤكد رهبر انقلاب به هيأت دولت بود.
ايشان مبارزه با اسراف را نيز در اقتصاد مقاومتي، مهم برشمردند و افزودند: در اين زمينه، هم دستگاههاي فرهنگ ساز بويژه رسانه ملي و هم دستگاههاي اجرايي مسئولند.
مصرف اجناس و كالاهاي خارجي در دستگاه ها ممنوع شود
حضرت آيت الله خامنه اي با ابراز خرسندي از توجه دولت به ضرورت صرفه جويي در دستگاهها افزودند: مسئله استفاده از توليد ملي را نيز بطور جدي در دستور كار دستگاهها قرار دهيد و مصرف اجناس و كالاهاي خارجي را در دستگاهها ممنوع اعلام كنيد.
توجه به شركتهاي متكي بر اقتصاد دانش بنيان و حل مشكلات آنها از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب به دولت دهم توصيه كردند.
ضرورت وحدت و انسجام ملي
در كشور
حضرت آيت الله خامنه اي بار ديگر مسئله وحدت و انسجام ملي را بسيار مهم خواندند و با دعوت جدي از مسئولان براي همگرايي افزودند: حوزه هاي مسئوليتها مشخص است هر سه قوه بايد با هماهنگي و تعامل عمل كنند.
ايشان، مسئوليت رسانه ها، افراد صاحب تريبون و پايگاههاي اينترنتي را نيز در زمينه تقويت وحدت ملي مهم دانستند.
رهبر انقلاب، با توصيه به پرهيز از كارهاي سطحي و توجه به كارهاي عميق در زمينه هاي فرهنگي خاطرنشان كردند: مراقبت كامل كنيد كه فرهنگ مهاجم، فرهنگ عمومي را در معرض تأثيرگذاري و آسيب قرار ندهد.
حفظ روحيه انقلاب در ديپلماسي كشور و تلاش براي بهره گيري منطقي و صحيح از حوادث منطقه نكته ديگر ايشان خطاب به مسئولان قوه مجريه بود.
توصيه آخر رهبر انقلاب به رئيس جمهور و هيأت دولت اين بود: براي خدا كار كنيد و لحظه اي را در خدمت به مردم و نظام از دست ندهيد اگر هم كسي نبيند خداوند مي بيند و همه اين فعاليتها را پاداش مضاعف مي دهد.
گزارش رئيس جمهور
آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور نيز در اين ديدار با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر گفت: دولت به اصول خود يعني عدالت، مهرورزي، خدمتگزاري، تلاش براي اعتلاي كشور و پايبندي به اصول و ارزشهاي انقلاب همچنان وفادار است.
رئيس جمهور با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بخش هاي علم و فناوري، بهداشت و درمان ، سياست خارجي ، دفاعي ، اطلاعات، فرهنگ ، صدا و سيما ، ميراث فرهنگي ، هسته اي، آموزش عالي ، آموزش و پرورش ، مخابرات و محيط زيست تاكيد كرد در بخش هاي مختلف اقدامات خوب و برجسته اي انجام گرفته است.
آقاي احمدي نژاد همچنين به تدوين بودجه انقباضي در سال جاري اشاره كرد و افزود: اين بودجه انقباضي به گونه اي طراحي شده كه به كارهاي عمراني و بخش هاي توليد و اشتغال آسيبي نرسد.
آقاي احمدي نژاد، اقدامات و زحمات ستاد تدابير به رياست معاون اول را براي مقابله با فشارهاي اقتصادي، بسيار خوب و نتيجه بخش خواند و خاطرنشان كرد: دولت معتقد است كه در شرايط كنوني يكي از مسائل ضروري ، تمركز مديريت در اجرا است.
گزارش وزير امور اقتصاد و دارايي
وزير امور اقتصاد و دارايي نيز در اين ديدار در گزارشي از اوضاع اقتصادي كشور گفت: با وجود همه تلاشهاي دشمنان براي تشديد تحريم ها ، اقتصاد ايران به يكي از قطبهاي اصلي رشد در خاورميانه تبديل شده است.
دكتر حسيني رشد اقتصادي در سال گذشته را بدون در نظر گرفتن نفت 1/5 درصد اعلام كرد و افزود: ايران براساس آمار مراكز معتبر جهاني از لحاظ توليد ناخالص داخلي به هفدهمين اقتصاد بزرگ دنيا تبديل شده است و با معيارGDP ، در سال هاي اخير در جايگاه دوم و سوم منطقه قرار گرفته است. افزايش سرمايه گذاري خارجي از 1600 ميليون دلار در سال 1386 به 4300 ميليون دلار در سال 90، رشد 3/2 برابري صادرات غيرنفتي و رشد 8/2 برابري ارزش بورس در 4 سال اخير از ديگر نكات گزارش وزير اقتصاد بود.
آقاي حسيني گفت: در سالهاي اخير رشد سپرده هاي بانكي 1/2برابر شده و 65 درصد منابع بانكي در 3 بخش كشاورزي - صنعت و معدن و مسكن و ساختمان سازي به كار گرفته شده است.
وزير اقتصاد، بيكاري و تورم دو رقمي را از نقاط ضعف اقتصاد كشور خواند و گفت: بيكاري در سال گذشته با 1/2درصد كاهش به 3/12 رسيد و تورم به 1/9 درصد افزايش به 5/21 درصد رسيد.
آقاي حسيني گفت: اجراي طرح هدفمندي - افزايش نرخ ارز - افزايش قيمت كالاهاي وارداتي و سفته بازي از جمله عوامل افزايش تورم بوده است.
وزير اقتصاد در ترسيم چشم انداز اقتصاد كشور در سال جاري افزود: با وجود تشديد تحريم ها، دولت با صرفه جويي در هزينه و تدابير ويژه در تلاش است ظرفيتهاي داخلي را فعال سازد و با پشتوانه صندوق توسعه ملي، بخش خصوصي و تعاوني را براي حضور فعالتر در عرصه اقتصادي كمك كند.
آقاي حسيني با تشريح تلاشهاي دولت براي اجراي كامل سياستهاي اصل 44 قانون اساسي افزود: بهبود فضاي فعاليت اقتصادي، صرفه جويي، انسجام و وحدت مديريت اقتصادي و واقع نمايي بجاي سياه نمايي از ضرورتهايي است كه كمك مي كند، سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني را با رشد و بهبود اوضاع اقتصادي پشت سر گذاريم.
گزارش رئيس كل بانك مركزي
در اين ديدار رئيس كل بانك مركزي نيز گزارشي از سيستم بانكي و منابع و ذخاير مالي ارائه كرد.
آقاي بهمني با اشاره به استفاده از تمام توان سيستم بانكي در پرداخت تسهيلات گفت: 37 درصد از اين تسهيلات براي بخش صنعت و معدن، 20 درصد براي كشاورزي، 25 درصد براي مسكن، 10 درصد براي خدمات بازرگاني و 8 درصد براي صادرات در نظر گرفته شده است.
وي به تسهيلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن در سه ماهه اول سال 1391 اشاره كرد و افزود: تسهيلات پرداخت شده 2/31 درصد بوده است كه در مقايسه با پايان سال 90، نشانگر رشد تسهيلات ارائه شده به بخش صنعت و معدن است. رشد نقدينگي و راه اندازي سامانه هاي پورتال «ارزي، شتاب و شاپرك» براي كنترل صادرات و واردات از ديگر مواردي بود كه رئيس كل بانك مركزي در گزارش خود به آنها اشاره كرد.
آقاي بهمني ذخاير ارزي و طلاي كشور را بسيار خوب توصيف و با اشاره به فشارهاي اقتصادي آمريكا و اروپا تأكيد كرد: سيستم بانكي توانسته است با اقدامات خاص و ابتكاري، بسياري از اين محدوديت ها را مديريت كند.
رئيس كل بانك مركزي در پايان با اشاره به اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها گفت: با اجراي اين قانون ضريب جيني كه نمايانگر كم شدن فاصله طبقاتي است از 40/0 (صفر مميز 40) به 38/0 (صفرمميز 38) كاهش پيدا كرده است.
گزارش وزير صنعت، معدن و تجارت
وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در اين ديدار به بيان شاخص هاي اقتصادي بويژه در بخش توليد پرداخت. آقاي غضنفري رشد سرمايه گذاري در بخش صنعت را در دولت هاي نهم و دهم 7 برابر و در بخش معدن 6 برابر اعلام كرد و گفت: 51 هزار پروژه صنعتي و معدني در 7 سال اخير اجرا شده است.
وي تعداد معادن فعال در كشور را در سال 83يعني در آستانه آغاز به كار دولت آقاي احمدي نژاد 3600 معدن و در سال جاري 5000 معدن اعلام كرد و افزود : ميزان توليد مواد معدني نيز از 155 ميليون تن به 340 ميليون تن رسيده است .
افزايش ظرفيت توليد خودرو از 960 هزار در سال 83 به 2 ميليون خودرو در سال 90، افزايش حدود 3 برابري توليد سيمان در همين مدت و افزايش دو برابري توليد فولاد در 7 سال اخير از ديگر آماري بود كه وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد.
آقاي غضنفري گفت: با توجه به سير صعودي توليد در بخشهاي مختلف، ايران در حال حاضر در توليد سيمان جزو ده كشور برتر جهان ، در توليد سرب و روي در خاورميانه اول ، در توليد خودرو در رتبه سيزدهم جهان، در توليد فولاد هفدهم جهان و در توليد مس جزو ده كشور برتر جهان است.
در گزارش وزير صنعت، معدن و تجارت افزايش صادرات غيرنفتي از حدود 31 ميليارد دلار در دولتهاي هفتم و هشتم به 139 ميليارد دلار در دولت هاي نهم و دهم نيز مورد اشاره قرار گرفت. وي گفت: در همين مقياس زماني، صادرات فني مهندسي از 6/3 ميليارد دلار به 18 ميليارد دلار رسيده و مجموع صادرات كالا و خدمات فني و مهندسي 3/4برابر شده است.
آقاي غضنفري با اشاره به روند كاهش واردات و افزايش صادرات گفت: در اين مدت نسبت واردات به صادرات با حدود 50 درصد بهبود، به 6/2 رسيده است.
تعامل جدي و گسترده با بخش خصوصي و اصناف نكته ديگري بود كه در گزارش وزير صنعت و معدن برجسته شده بود.
آقاي غضنفري همچنين با اشاره به فشارهاي اقتصادي دشمنان ملت ايران گفت: با مديريت فراز و نشيب هاي بوجود آمده روند افزايش توليد در واحدهاي صنعتي و معدني آغاز شده كه چشم انداز بسيار خوبي را براي كشور ترسيم مي كند.
گزارش وزير جهاد كشاورزي
وزير جهاد كشاورزي نيز در اين ديدار در گزارشي به اقدامات زيربنايي در بخش آب و خاك اشاره كرد و گفت: يكي از اين اقدامات زيربنايي، گسترش شبكه آبياري تحت فشار و اصلاح روشهاي آبياري است كه يك ميليون و دويست هزار هكتار از اراضي كشاورزي كشور تحت پوشش آبياري تحت فشار قرار گرفته است.
آقاي خليليان مجموع وسعت اجراي طرحهاي زيربنايي در بخش آب و خاك را در دولت هاي نهم و دهم، 192 هزار هكتار بيان كرد و افزود: اين آمار، سه برابر اقدامات انجام شده در سالهاي قبل از 84 است.
بهره برداري از سه هزار و ششصد و نوزده واحد صنايع تبديلي با ظرفيت 22 ميليون و چهارصد هزار تن، اصلاح ساختار واحدهاي مرغداري و دامداري و طرحهاي ارتقاي سلامت غذا از جمله اجراي عمليات كنترل بيولوژيك و مبارزه غيرشيميايي با آفات، محورهاي ديگري از گزارش وزير جهاد كشاورزي بود.
آقاي خليليان تراز بازرگاني صادرات محصولات كشاورزي را مثبت دانست و افزود: صادرات كشاورزي در سال 64/1 ميليارد دلار بيشتر از واردات بوده است.
وي درخصوص توليد محصولات كشاورزي و باغي گفت: در سال 90 هفتاد و هفت ميليون تن محصولات زراعي، 18 ميليون و سيصد هزار تن محصولات باغي، 720 هزار تن شيلات و 14 ميليون و سيصد هزار تن دام و طيور توليد شده است.
گزارش وزير نفت
ديدار رهبر انقلاب اسلامي با هيأت دولت با گزارش وزير نفت ادامه يافت.آقاي قاسمي درباره پارس جنوبي گفت: 56 ميليارد دلار كار در جريان در اين منطقه داريم كه با به ثمر رسيدن اين سرمايه گذاري، در 3 سال آينده ميزان توليد ميعانات گازي به 2/1ميليون بشكه و توليد گاز به 2/1ميليارد متر مكعب خواهد رسيد.
وزير نفت گفت: در دولت هاي نهم و دهم در مجموع 140 ميليارد دلار سرمايه گذاري در بخش نفت، گاز و پتروشيمي داشته ايم كه 5 برابر دولتهاي قبلي است.
آقاي قاسمي با اشاره به تلاش دشمن براي تحريم نفتي افزود: به ياري خداوند و همت متخصصان داخلي، نهضت ساخت تجهيزات در داخل كشور را آغاز كرده ايم كه با برنامه ريزي انجام شده، اميدواريم در آينده اي نه چندان دور، به صادر كننده اينگونه تجهيزات نيز تبديل شويم.
وزير نفت همچنين، از بهره مندي 15 هزار روستا از گاز در دولت هاي نهم و دهم خبر داد و گفت: توليد فرآورده هاي نفتي به 262 ميليون ليتر رسيده است. اقاي قاسمي اين نكته را هم گفت كه براساس اجراي طرح هدفمندي، مصرف بنزين از 67 ميليون ليتر در سال 84 به 59 ميليون ليتر كاهش يافته است، در حاليكه اگر طرح هدفمندي اجرا نمي شد ميزان مصرف بنزين در سال جاري به 130 ميليون ليتر مي رسيد.
وي صرفه جويي بوجود آمده از اين طريق را 30 ميليارد دلار اعلام كرد.وزير نفت گفت: با برنامه ريزي انجام شده در حال حاضر بجز 2 ميدان در همه ميادين مشترك نفت و گاز فعاليم كه در دو ماه آينده در اين دو ميدان نيز توليد آغاز مي شود و در مجموع يك ميليون بشكه نفت از اين ميادين استحصال خواهد شد.
گزارش وزير راه و شهرسازي
وزير راه و شهرسازي آخرين عضو هيأت دولت بود كه گزارشي از حوزه كاري خود بيان كرد.ساخت بيست و يك ميليون و ششصد هزار واحد مسكوني در دولتهاي نهم و دهم و افزايش نسبت واحد مسكوني به خانوار، مقاوم سازي يك ميليون و هشتصد و هشتاد هزار واحد روستايي، افزايش يك و نيم برابري توليد مسكن شهري در 7 سال گذشته، افزايش ظرفيت صنعتي سازي و افزايش ساخت آزاد راه و بزرگراه، بخش هايي از گزارش آقاي نيكزاد بود.
وزير راه و شهرسازي همچنين به افزايش ظرفيت بنادر، توسعه لوكوموتيو و واگن هاي مسافري و باري و كاهش تلفات جاده اي با وجود افزايش توليد خودرو نيز اشاره كرد.
 


درپرتو وحي

نامه عمل انسان
قرآن حكيم:
و هر انساني، اعمالش را بر گردنش آويخته ايم.
و روز قيامت
كتابي برايش بيرون مي آوريم كه آن را در برابر خود گشوده مي بيند.
(اين همان نامه عمل اوست! و به او مي گوييم:) كتابت (نامه عملت) را بخوان!
كافي است كه امروز خودت به حساب خودت برسي!
سوره اسراء
آيات 13 و 14


بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت درگذشت آيت الله جعفري تهراني

در پي درگذشت عالم رباني مرحوم آيت الله سيدعبدالله جعفري از سوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيانيه اي به اين شرح صادر شد:
بسم الله الرحمن الرحيم
(انالله و انااليه راجعون)
خبر درگذشت حضرت آيت الله سيدعبدالله جعفري تهراني (ره) موجب تاثر و تالم شد.
ايشان از شاگردان برجسته و ممتاز آيت الله العظمي بروجردي، حضرت امام خميني و علامه طباطبايي «رحمه الله عليهم» بود و عمري را در خدمت به معارف اهل بيت (عليهم السلام) صرف كرد و در دوران انقلاب همراهي بسيار خوبي با حضرت امام خميني«قدس سره» و پس از آن با مقام معظم رهبري «مدظله العالي» داشت.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم رحلت اين عالم رباني را به رهبر معظم انقلاب «مدظله العالي»، مراجع عظام تقليد، «دامت بركاتهم» علماي اعلام، حوزه هاي علميه، بيت معظم آن مرحوم و شاگردان و ارادتمندان ايشان تسليت گفته و از درگاه ايزدمنان غفران و رحمت الهي را مسئلت مي نمايد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آيت الله سيدعبدالله جعفري تهراني از شاگردان علامه طباطبايي(ره) و امام خميني(ره) صبح جمعه در سن 09 سالگي درگذشت.
آن مرحوم تحصيلات حوزوي خود را در حوزه علميه تهران آغاز كرد و از محضر اساتيدي چون آيت الله بروجردي، امام خميني(ره)، محقق داماد، آيت الله گلپايگاني و آيت الله اراكي بهره جست و از شاگردان خاص علامه طباطبايي محسوب مي شد.
آيت الله سيدعبدالله جعفري تهراني صبح روز جمعه در منزل شخصي خود در تهران دارفاني را وداع گفت.
مراسم تشييع اين عالم بزرگ ساعت 9 صبح امروز از مقابل مسجد امام حسن عسكري(ع) قم تا حرم حضرت معصومه (س) برگزار مي شود.


استعفاي كاظم جلالي از رياست منطقه 10 دانشگاه آزاد

كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و رئيس فراكسيون رهروان ولايت از رياست منطقه 10 دانشگاه آزاد استعفا داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني مجلس شوراي اسلامي كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس، رئيس فراكسيون رهروان ولايت و نماينده شاهرود از رياست منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامي استعفا كرد.
گفتني است؛ كاظم جلالي كه نماينده مردم شهرستان هاي شاهرود و ميامي در مجلس شوراي اسلامي است، در تاريخ بيست وهفتم خرداد امسال به عنوان رئيس منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامي معرفي شده بود. منطقه 10 دانشگاه آزاد اسلامي شامل دانشگاههاي آزاد اسلامي دو استان سمنان و گلستان است.
تيرماه سال جاري، جلالي از استعفايش از رياست دانشگاه آزاد خبر داده بود.


بزرگترين جرثقيل خاورميانه در بوشهر ساخته شد

بزرگترين جرثقيل كشور و خاورميانه در شركت صدراي بوشهر ساخته شد.
به گزارش ايرنا از بوشهر، ظرفيت باربري اين جرثقيل يك هزار تن است و براي ساخت و برپايي آن 600ميليارد ريال هزينه شده است.
ارتفاع بلندترين نقطه اين جرثقيل از سطح زمين 108متر بوده و طول دهانه آن 153متر و طول خط ريل مسير حركت جرثقيل 440متر است.
وزن كلي جرثقيل سه هزار و 700تن شامل سه هزار و 400تن وزن سازه و 300تن وزن ماشين آلات، تجهيزات برق و مكانيك است.
اين جرثقيل داراي دو كالسكه بالا و پايين روي تير اصلي است. براي كارهاي تعميراتي مورد نياز روي تير اصلي جرثقيل نيز يك جرثقيل با ظرفيت 6 تن قرار گرفته است.
دو پايه جرثقيل در هر طرف روي 24 چرخ و در مجموع 48 چرخ نصب شده است كه نيروي محركه آن توسط الكتروموتورهاي نصب شده روي چرخ ها تامين مي شود.


امام جمعه قم: حضور اكثريت سران كشورهاي غيرمتعهد در تهران نشانه انزواي آمريكا است

امام جمعه قم با اشاره به تلاش آمريكا و اسرائيل براي جلوگيري حضور مقامات كشورهاي مختلف در تهران گفت: حضور اكثريت قاطع كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در ايران نشانه انزواي آمريكا و اسرائيل است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله سيدهاشم حسيني بوشهري در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته شهر مقدس قم كه در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه برگزار شد، در سخناني ضمن تقدير از حضور مردم در نمازهاي جماعت ماه مبارك رمضان، مراسم شب هاي قدر و راهپيمايي روز جهاني قدس اظهار كرد: امسال حضور جوانان در مراسم پرشورتر از سال هاي گذشته بود و گزارش هاي رسيده از سراسر كشور به لطف الهي اميدبخش بود.
وي افزود: دشمنان اين صحنه ها را مي بينند و به همين دليل است كه مجبور به عقب نشيني شده و توطئه هايشان يكي پس از ديگري خنثي مي شود.
امام جمعه قم ضمن دشمن شكن خواندن حضور مردم در راهپيمايي روز قدس ابراز كرد: دشمنان مي خواستند مردم از روز قدس غفلت كنند. ولي حضور آگاهانه و پرشور مردم توطئه هاي آنان را در هم شكست و دشمنان را ناكام گذاشت.
آيت الله حسيني بوشهري در ادامه به واقعه هشتم شوال، سالروز تخريب قبور ائمه بقيع به دست وهابيون اشاره كرد و گفت: وهابيون اگر از فضاي عمومي جامعه اسلامي نمي ترسيدند، قبر مطهر رسول اكرم(ص) را نيز خراب مي كردند؛ تخريب بقيع نشانگر اين است كه گويا امامان شيعه و شيعيان بايد مظلوم باشند و فرياد مظلوميتشان است كه خواب را بر دشمنان حرام كرده و آنان را بر باطل به پيروزي مي رساند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود واقعه ناگوار زلزله آذربايجان را تسليت گفت و ادامه داد: خوشبختانه مردم آذربايجان در همان ساعات اوليه به صورت گسترده در مناطق زلزله زده حاضر شده و به كمك رساني به مردم اين مناطق پرداختند كه اين مسئله جاي تقدير دارد.
امام جمعه قم خاطرنشان كرد: فصل سرما نزديك است و طبق فرمايش رهبر انقلاب اسلامي، ساخت وساز و مقاوم سازي در اين مناطق بايد به سرعت آغاز شود.
عضو خبرگان رهبري همچنين از پيام هاي مراجع تقليد و كمك هاي مردم شهر مقدس قم به زلزله زدگان آذربايجان و حضور جدي هلال احمر قم تشكر كرد و ادامه داد: مردم آذربايجان بدانند ملت ايران از اين واقعه عزادار شد، ما را هم در غم خود شريك بدانيد.
آيت الله حسيني بوشهري در ادامه ياد شهيدان رجايي و باهنر را گرامي داشت و بيان كرد: دشمن تلاش مي كند ما را به عقب نشيني وادار كند و علت نيز پيشرفت ايران اسلامي در عرصه علم و فناوري است، ما از دولت انتظار داريم با توجه به همه تحريم ها و تهديدها، حركت رو به پيشرفت ايران اسلامي را دنبال كرده و ما نيز در اين مسير پشتيبان نظام هستيم و اين راه را تا كوري چشم دشمنان ادامه خواهيم داد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود رسيدن به اقتصاد مقاومتي را مطالبه جدي رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: اقتصاد مقاومتي اركاني دارد، در اين نوع از اقتصاد بايد مردم به صحنه بيايند، اصل 44 جدي گرفته شود، دولت از توليد ملي حمايت كند و به اقتصاد دانش بنيان بها داده شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه برگزاري اجلاس غيرمتعهدها در تهران را رويدادي بسيار بزرگ دانست و گفت: تاسيس اين جنبش به واسطه نفي حكومت هاي شرقي و غربي و دو قطبي بودن جهان بود و حال با برگزاري آن در ايران بايد تجديدنظر جدي درخصوص اين جنبش انجام دهد و اميدواريم اين اجلاس، اجلاسيه اي باشد كه تمام ملت هاي مستضعف دنيا به آن اميد بندند و ايران نيز نقش كليدي خود را در اين ميان به خوبي ايفا كند.
وي در پايان با اشاره به تلاش هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي براي متقاعد كردن سران كشورها بر حضور نيافتن در اين اجلاس تصريح كرد: در اين اجلاس دنيا خواهد ديد كه چه كشوري به انزوا كشيده شده و ناكارآمدي تهديدها و تحريم ها عليه ايران در اين اجلاس به رخ جهانيان كشيده خواهد شد.
 


500 هزار فرصت شغلي براي مددجويان كميته امداد ايجاد مي شود

سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) گفت: امسال 500 هزار فرصت شغلي براي مددجويان تحت پوشش اين نهاد ايجاد مي شود.
«حسين انواري» روز جمعه در حاشيه سفر به استان گيلان و برگزاري جشن خودكفايي چهار هزار و 500 خانوار مددجوي گيلاني و افتتاح مجتمع تجاري وليعصر(عج) كلاچاي شهرستان رودسر در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اعتبار ايجاد 300هزار فرصت شغلي تأمين شده و اگر قرض الحسنه بانك ها و مؤسسات مالي كمك كنند، 200 هزار فرصت شغلي روستايي نيز ايجاد خواهد شد.
وي گفت: امسال 13هزار ميليارد ريال از منابع قرض الحسنه براي اشتغالزايي در اختيار مددجويان قرار گرفته است. بر اساس اين گزارش جشن خودكفايي چهار هزار و 500 خانوار مددجوي گيلاني و ايجاد اشتغال براي 16هزار نفر با حضور سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) در رشت برگزار شد. همچنين مجتمع تجاري وليعصر(عج) كلاچاي شهرستان رودسر نيز پنج شنبه شب با حضور «حسين انواري» به بهره برداري رسيد.
 


از هفتم تا نهم شهريورماه جاري به مدت سه روز

يازدهمين كنفرانس آمار ايران در دانشگاه علم و صنعت برگزار مي شود

يازدهمين كنفرانس دوسالانه آمار ايران از روز سه شنبه هفته جاري تا روز پنج شنبه به مدت سه روز در دانشكده رياضي دانشگاه علم و صنعت ايران برگزار مي شود.
دكتر رحمان فرنوش دبير يازدهمين كنفرانس آمار ايران با اعلام اين خبر گفت: 425 مقاله به دبيرخانه اين كنفرانس ارسال شده است كه از اين تعداد 378 مقاله در دو بخش سخنراني و پوستر ارائه خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين مقاله ها از دانشگاه هاي سراسر ايران و كشورهاي لهستان، بلغارستان، كانادا، نيجريه، مالزي، آلمان، آمريكا، كويت، هندوستان و ارمنستان به دبيرخانه كنفرانس ارسال شده است كه در طول برگزاري كنفرانس ارائه مي شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت ايران آمار نظري، كاربردي احتمال و كاربردهاي آن، آمار زيستي و رسمي و آموزش آمار و آمار در ساير علوم را از جمله محورهاي اصلي اين كنفرانس اعلام كرد و افزود: گسترش فرهنگ آمار در كشور، پيشبرد مرزهاي دانش، به روز نگهداشتن آگاهي جامعه دانشگاهي از علوم روزمره آمار، ايجاد محلي براي ارائه كارهاي تحقيقاتي اعضاي هيئت علمي و دانشجويان دانشگاه ها، ايجاد زمينه هاي مشترك همكاري بين دانشگاهيان و آشنايي دانشجويان از كارهاي علمي مراكز آماري كشور از جمله اهداف اين كنفرانس است.
فرنوش با اشاره به برنامه هاي جنبي اين كنفرانس يادآور شد: ميزگردها و كارگاه هاي آموزشي و تخصصي و برپايي نمايشگاه از جمله برنامه هاي جنبي اين كنفرانس سه روزه است. وي گفت: همچنين در خلال برگزاري اين كنفرانس سيزدهمين مسابقه دانشجويي آمار كشور برگزار مي شود و خلاصه مقالات، پوسترها و كارگاه هاي ارائه شده در كنفرانس به صورت كتاب و لوح فشرده چاپ شده و در اختيار استادان و دانشجويان قرار خواهد گرفت. فرنوش افزود: در مراسم اختتاميه كنفرانس يكي از وزراي كابينه دولت، رئيس مركز آمار ايران، رئيس دانشگاه علم و صنعت و انجمن آمار ايران سخنراني خواهند كرد.


نخستين كاروان راهيان نور تهران وارد مناطق عملياتي مهران شد

نخستين كاروان راهيان نور كه از منطقه غرب تهران به مناطق عملياتي غرب كشور اعزام شده روز جمعه وارد مناطق عملياتي هشت سال دفاع مقدس مهران شد.
به گزارش ايرنا، اين كاروان اعزامي شامل بيش از 300نفر از خانواده شهدا و اعضاء بسيج است كه با حضور در يادمان «قلاويزان» مهران ياد و خاطره شهداي عمليات كربلاي يك را گرامي داشتند.
فرمانده سپاه ناحيه مهران نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: طبق برنامه ريزي ها؛ مناطق عملياتي مهران از ابتداي شهريور تا اوايل مهرماه ميزبان روزانه 300نفر به استعداد هفت دستگاه اتوبوس است.
سرهنگ «اكبر ملكي» افزود: اين كاروان ها شامل شهروندان تهراني، خانواده شهدا، جوانان و اعضا بسيج مناطق 22 گانه شهرداري تهران است.
وي اظهار كرد: به منظور خدمات دهي مناسب به زائران مناطق جنگي اين شهرستان تداركات وسيعي در يادمان هاي نقطه ايثار، گرميشه، سه راهي جندالله و ساير مناطق عملياتي دفاع مقدس فراهم شده است.
فرمانده سپاه مهران با بيان اين كه بازديد كاروان هاي راهيان نور از مناطق جنگي مهران يك روز به طول مي انجامد، اضافه كرد: كاروان هاي راهيان نور اعزامي از شهرداري تهران پس از بازديد از يادمان هاي شهداي عمليات هاي والفجر 3 و كربلاي يك در قلاويزان به سوي ديگر مناطق عملياتي غربي كشور رهسپار و سپس به تهران باز خواهند گشت.
 


پيكر امام جمعه اهل سنت گنبدكاووس تشييع شد

آيين تشييع پيكر امام جمعه فقيد اهل سنت شهرستان گنبدكاووس بعدازظهر پنچ شنبه با حضور جمع كثيري از مردم و علماي اين شهرستان برگزار شد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم كه در مصلاي بزرگ اهل سنت گنبدكاووس برگزار شد، مردم اين شهرستان با حضور گسترده خود آيين تشييع باشكوهي از مرحوم حاج آخوند طلايي امام جمعه فقيد گنبدكاووس به عمل آورده و 63سال تلاش ديني، وعظ و خطابه و ارشاد مردم توسط وي را ارج نهادند.
در اين آيين، پيام تسليت آيت الله سيدكاظم نورمفيدي نماينده ولي فقيه در استان گلستان توسط حجت الاسلام والمسلمين ابوالفضل عامري مسئول مركز بزرگ اسلامي شمال كشور قرائت شد.
پس از اقامه نماز بر پيكر مرحوم حاج آخوند طلايي، پيكر امام جمعه فقيد اهل سنت گنبدكاووس با انتقال به آرامگاهش به خاك سپرده شد.
مرحوم حاج آخوند طلايي متولد سال 1304 شمسي بود و در سن 87سالگي به علت كهولت سن دار فاني را وداع گفت.


اخبار ادبي و هنري

تصوير رهبر انقلاب اسلامي در اتاق هنرمند آمريكايي
رسانه هاي خبري به تازگي عكسي را از هنرمند تازه مسلمان و فعال ضد سرمايه داري آمريكا منتشر كرده اند كه نشان مي دهد وي اتاق خود را با عكسي از امام خميني(ره) و آيت الله خامنه اي مزين كرده است.
«جاناتان يوسف علي» موسيقيدان مشهور آمريكايي است كه پيش از اين بي خدا، مدتي بودايي و سپس مسيحي بود. اما در ادامه تحقيقات خود براي يافتن حقيقت، به دين اسلام و مذهب تشيع پيوسته است. او هم اكنون هنر خود را در خدمت باورهاي الهي و آرمان هاي انسان دوستانه اش قرار داده است. آثار اخير وي با مضامين معنوي و اخلاقي و در تجليل از مبارزات ضد سرمايه داري معترضان در غرب و انقلاب مردم بحرين است.
«جاناتان يوسف علي» در گفت وگويي با سايت ضد آمريكايي اوباما با اشاره به ديدار اخير خود از ايران و فرصت زيارت حرم حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) مي گويد: بهترين نكته سفر من به ايران اين بود كه فهميدم به كشوري سفر كرده ام كه «در سايه ولايت رهبر بزرگ و فهيمي مانند امام خامنه اي بوده است.»
وي درباره چگونگي گرويدنش به دين اسلام و مذهب شيعه نيز گفت: بعد از باور وجود خدا، احساسم اين بود كه بايستي از مذهبي پيروي كنم تا به من بگويد كه چگونه باورهاي خود را به بوته عمل بگذارم. اولين و بديهي ترين انتخاب مسيحيت بود اما... به اسلام هرگز فكر نكرده بودم تا اينكه در كلاس تاريخ جهان، درباره آن چيزهايي فهميدم و چند مسلمان را در خوابگاه دانشجويي ملاقات كردم كه اتفاقا شيعه بودند. به خاطر روشن بودن مفاهيم عقلي و فلسفي اسلام، به سرعت اين دين را انتخاب كردم و سپس شيعه شدم.
وي در ادامه با اشاره به يكي از ترانه هاي خود كه براي مردم بحرين خوانده، عنوان مي كند: درباره سركوب عمومي در بحرين اطلاع دارم و خواستم ترانه اي را در همبستگي با آنهايي بنويسم كه در راه حقوق و شرف خود در برابر ظالم برخاسته اند. نمي دانم چه تعداد بحريني اين ترانه را شنيده اند اما دعا مي كنم كه تاثير مثبتي روي اين انقلاب داشته باشد.
آغاز توليد فيلم زندگي يكي از شهداي هسته اي
فيلم مستند «استاد» با موضوع زندگي و شخصيت شهيد عليمحمدي- از شهداي هسته اي- با حمايت دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت توليد مي شود.اين فيلم مستند براي بخش جلوه گاه نور جشنواره دفاع مقدس ساخته مي شود كه امسال براي نخستين بار در ساختار جشنواره گنجانده شده و به موضوع شهداي ترور مي پردازد.
«محمدحسين حقيقي» از بنيانگذاران جشنواره دفاع مقدس كارگرداني اين فيلم را عهده دار است. دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس به مركزيت استان كرمان در استان هاي مختلف و هشت كشور جهان برگزار مي شود.
تقدير آيات عظام از برنامه هاي راديو در ماه مبارك رمضان
جمعي از علما و آيات عظام از اهتمام شبكه هاي راديويي در تبيين و ترويج فرهنگ معارفي و قرآني، تقدير كردند.
آيت الله كعبي عضو مجلس خبرگان رهبري، آيت الله خاتمي عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري و آيت الله طباطبايي نژاد نماينده ولي فقيه در استان اصفهان از جمله شخصيت هاي برجسته حوزوي هستند كه برنامه هاي قرآني راديو را هدف تجليل قرار دادند و خواستار استمرار اين گونه برنامه ها در رسانه ملي شدند.


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14