(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 شهریور 1391 - شماره 20290

يادداشت خبرنگار
با حضور وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
بخش ماموگرافي ديجيتال بندرعباس به بهره برداري رسيد
ايران در كيهان
لزوم اجراي طرح ترافيك در شيراز
تمام مصوبات سفر رهبري در چالوس اجرا شد
استان زنجان ميوه حجاج را تأمين مي كند
تبديل نيمي از باغ هاي چاي شمال به جنگل
برداشت گياه دارويي وربن در گاليكش
ندوشن يزد، خاستگاه پرورش گياهان دارويي است
فك پلمب مشروط تجهيزات شهربازي همدان
به منظور آزادي زندانيان جرايم غيرعمد انجام شد
كمك 171ميليون توماني خيران البرزي
جمع آوري روزانه 5تن زباله از رودخانه زاينده رود
مديركل منابع طبيعي شهركرد:
آتش سوزي عمدي تا 10 سال حبس دارد
از سوي مركز نجوم اتريش صورت گرفت
اهداي شهاب سنگ به مركز اختر فيزيك مراغه


يادداشت خبرنگار

به اميد پاسخگويي قوه قضائيه
آقاحبيب از آن دسته آدم هايي است كه شب خوابيده و صبح بيدار شده و ديده نيمي از خانه اش به دليل گودبرداري هاي غيركارشناسانه و نامناسب فرو ريخته است و فرو ريختن خانه همان و آواره شدن آقا حبيب و خانواده اش... حرف هاي آقا حبيب حاكي از دردهايي است كه اين دردها حكايتشان براي جامعه و خصوصا قوه قضائيه ما، تعريف به روند اداري و قضايي مي شود چيزي كه براي آقا حبيب و خانواده اش تعريف و توجيهي جز آوارگي ندارد.
او سه سال است كه درگير پرونده گرفتن حق و حقوقش است و عاملان تخريب خانه اش، زن و شوهري هستند كه هر دو كار ساختمان سازي مي كنند و چندين پرونده مشابه وضعيت آقاحبيب، در دادگاه ها به دليل گودبرداري غيرقانوني در جريان دارند و آن قدر تبحر در دادگاه و پرونده ها يافته اند كه هر كدام دو وكيل دارند و با ترفند حضور پيدا نكردن در دادگاه، صدور حكم را چندين ماه با وقفه روبه رو مي كنند.
دادنامه، دادخواست، واخواهي، ابلاغيه، تجديدنظر، دعوتنامه، قرار تامين دليل، وكيل، مشاور حقوقي، رأي دادگاه، اينها مجموعه عباراتي هستند كه 3 سال است گردش و تمديدشان آرامش و آسايش را از وجود پير و خسته آقا حبيب گرفته است.
29/8/88 تاريخي است كه تكرار آن، جز تداعي تصوير ريزش خانه اش چيزي به دنبال ندارد؛ خانه اي كه در آن بچه هايش بزرگ شده اند حالا به مخروبه اي بي در و پيكر تبديل شده است. باورش نمي شود پذيرش مخروبه و رضايت به وضع موجود. اما آنچه او را آرام مي كند، سرپناهي امن و هميشگي براي خانواده اش است.
تمام گلايه اش از دادگاه است؛ چرا كه مي گويد وضعيت پرونده من به گونه اي است كه يك بچه 7 ساله هم به حقانيت من پي مي برد. از حضور چندين و چندباره اش در دادگاه مي گويد و از ترفند حيله گرانه عدم حضور مخربان خانه اش در دادگاه.
دستش به جايي بند نيست. از پارتي و لابي گري براي سرعت در كار قضايي اش چيزي نمي داند. ماده، بند و قانون برايش مفهومي جز اميد به عدالت قضايي براي يافتن مجدد سرپناه ندارد.
آنچه آقا حبيب از آن رنج مي برد، جريانات و روندهاي اداري است كه به موجب آن ها 3 سال است كه روح و روانش را به هم ريخته است. امثال آقا حبيب و حتي بدتر از او در دادگاه هاي قضايي زياد است؛ اگر مسئولان امر دلسوزي در قبال اين افراد برايشان درجه اهميت لازم را ندارد بر طبق اصول قانون اساسي عمل كنند و سخنان اخير رهبر معظم انقلاب در مورد قوه قضائيه كه جاي بسي تأمل دارد را اجازه بر زمين ماندن ندهند كه ايشان چه زيبا و حكيمانه به مسئولان قوه قضائيه امر كرده اند كه لازم است شتاب صورت بگيرد. توصيه به شتاب زدگي نمي كنيم اما شتابنده بودن حركت غير از شتاب زدگي است. با حوصله، با دقت اما بدون تاخير. يعني اصل عدم تاخير را به عنوان يك اصل بايد در كارهايمان قبول بكنيم. تاخير بايد تحقق پيدا نكند آن وقتي كه به نقطه تشخيص و تحقيق رسيديم بايد بلافاصله براي اجرا اقدام بشود و تاخير نبايستي صورت بگيرد.
اينها حرف هايي است كه اميد داريم اجرايي شدن آنها از سوي مسئولان باعث شود تا ديگر امثال آقاحبيب براي گرفتن حقي كه محق بودن به آن مسلم شده است اسير گردش كاغذي نباشد و شاهد اصلاحيه هاي مناسب در روند پرونده ها و سرعت بخشي به آنها باشيم. چرا كه جلب رضايت مردم و تسريع در حل مشكلات آنها، به نوعي احترام به اساس اجرايي شدن حرف هاي رهبري است و آماده به خدمت بودن براي عملي كردن منويات ولايت فقيه است و خلاف اين امر عمل كردن جاي بسي گلايه دارد.
اهواز- خبرنگار كيهان
 


با حضور وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي

بخش ماموگرافي ديجيتال بندرعباس به بهره برداري رسيد

بندرعباس -خبرنگاركيهان:
با حضور وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي نخستين ماموگرافي ديجيتال دولتي استان هرمزگان درمركز آموزشي درماني دكتر شريعتي بندرعباس راه اندازي شد.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي با اشاره به نقش ماموگرافي ديجيتال درتشخيص سرطان سينه در زنان اظهار داشت: انجام آزمايش ماموگرافي درسن 35 تا 40 سالگي يك بار كافي است و پس از40 تا 50 سالگي مي توان هر دو سال يك بار اين آزمايش را انجام داد.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي افزود: ماموگرافي مجموعه اي از تصاوير راديوگرافي اشعه ايكس به صورت دو بعدي و سياه و سفيد است، ماموگرافي مي تواند ناهنجاري هاي كوچكي در بافت پستان درحد نيم سانتي متر را مشخص كند.
وي راه اندازي ماموگرافي ديجيتال در بيمارستان شريعتي را گام ارزنده اي در ارتقاي سلامت زنان دانست وگفت: در ماموگرافي ديجيتال، چربي به رنگ خاكستري ديده مي شود، بافت پستان كه متراكم تر است، سفيد به نظر مي رسد، ذرات ريز كلسيمي و توده هاي خوش خيم يا غير سرطاني و نيز توده هاي بدخيم يا سرطاني نيز سفيد ديده مي شود كه در تشخيص بيماري زنان موثر است.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي دربخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هرمزگان به يكي از قطب هاي درماني كشور تبديل مي شود گفت: يكي از دغدغه هاي مهم مردم درحوزه درمان نبود مركز راديو تراپي و شيمي درماني بود كه خوشبختانه با تعامل مديريت ارشد استان و مديران دانشگاه علوم پزشكي كمبود اين خدمات در استان هرمزگان درحال مرتفع شدن است و با راه اندازي اين مركز بخش عظيمي از بيماران سرطاني درهمين استان درمان خود را پيگيري مي كنند و نيازي به مهاجرت به ساير استان ها را ندارند.
دكتر مرضيه وحيد دستجردي خاطرنشان كرد: با ساخت مراكز تخصصي و فوق تخصصي و ايجاد رشته هاي جديد تخصصي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان به عنوان يكي از قطب هاي درماني در كشور مطرح خواهد شد.
وي راه اندازي مركز سوانح و سوختگي را يكي از نيازهاي اساسي حوزه درمان هرمزگان دانست وگفت: با توجه به صنعتي بودن استان هرمزگان و بروز حوادث سوختگي و شيميايي يكي از پيشرفته ترين مراكز سوختگي با تجهيزات درماني مدرن همچون پيوند سلول هاي بنيادي، بانك پوست، تخت مراقبت هاي ويژه و... به زودي راه اندازي مي شود و بخش عظيمي از دغدغه مردم براي درمان سوختگي به ساير استان ها را مرتفع مي سازد.
دستجردي خاطرنشان كرد: با ساخت بيمارستان هاي جديد در سراسر استان هرمزگان كمبود فضاي درماني رفع مي شود و همه شهرستان هاي استان داراي بيمارستان مي شوند.
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي همچنين درحاشيه بازديد از پروژه هاي بهداشتي درماني در بندرعباس گفت: دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان در زمينه ايجاد برخي رشته هاي تخصصي زير ساخت هايش آماده است و اقدام كرده و وزارت بهداشت در اين زمينه مساعدت هاي خوبي داشته است.
دكتر وحيد دستجردي با ابراز خرسندي از ايجاد رشته هاي تخصصي جديد در هرمزگان بيان كرد: مجوز دانشكده داروسازي پس از بازرسي و فراهم بودن زير ساخت هاي لازم به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان اعطا خواهد شد كه نقش مهمي در ارتقاي سلامت هرمزگان خواهد داشت.
وي افزود: دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان در زمينه ايجاد رشته هاي تخصصي عفوني و روان پزشكي نيز اقدام كرده است كه وزارت بهداشت مساعدت مي كند.
 


ايران در كيهان

اهداي زمين
شهركرد- خبرنگار كيهان: نيكوكاران بخش سامان در شهرستان شهركرد 33 هزار مترمربع زمين هاي كشاورزي خود را به كميته امداد اهدا كردند. مديركل كميته امداد امام خميني استان چهارمحال و بختياري با اشاره به خبر فوق افزود: اين مقدار زمين هاي كشاورزي مبلغ يك ميليارد و 200 ميليون ريال ارزش دارند كه درآمدهاي حاصل از آنها صرف امور ايتام و نيازمندان خواهد شد.
اجراي طرح ضيافت
خورو بيابانك- خبرنگار كيهان: طرح ضيافت مهر ويژه مددجويان و معلولان تحت حمايت بهزيستي شهرستان خوروبيابانك اجرا شد.
رئيس اداره بهزيستي خوروبيابانك با اعلام اين خبر گفت: در ماه مبارك رمضان امسال علاوه بر توزيع 950 پرس غذاي گرم، تعداد 480 بن خريد و سبد كالا به همراه مقاديري گوشت و نان بين خانوارهاي تحت حمايت اين شهرستان توزيع شد.
علي اصغر فيروزي ارزش اين اقلام را بيش از يكصد و 35 ميليون ريال اعلام كرد و افزود: تمام اين مبالغ از محل دفاتر رهبر معظم انقلاب، ستاد نماز جمعه و مشاركت بهزيستي و خيرين تأمين شده است.
خبرنگار نمونه
ورامين- خبرنگار كيهان: در مراسم تجليل از خبرنگاران ورامين كه با حضور نمايندگان 10 سازمان و نهاد اين شهرستان برگزار شد از ميان 45 خبرنگارمنطقه ورامين و پيشوا- حسين سليماني خبرنگار كيهان به عنوان خبرنگار نمونه معرفي و با اهداي لوح تقدير از فعاليت هاي او تقدير به عمل آمد.
خوداظهاري مالياتي
بهاباد- خبرنگار كيهان: رئيس اداره امور مالياتي بهاباد گفت: خوداظهاري مالياتي در اين شهرستان 100درصد انجام شده است و بهاباد در ثبت نام الكترونيكي مقام اول در استان يزد را كسب كرده است.
وي افزود: كساني كه در مناطق محروم اظهارنامه مالياتي خود را تسليم مي كنند، 100درصد از پرداخت ماليات معاف هستند اما شرط معافيت آنها ارائه اسناد و مدارك و اظهارنامه مالياتي است.
كاظم شهيدزاده ادامه داد: بسياري از واحدها حتي در نقاط غيرمحروم نيز از ماليات معاف هستند اما از آنجا كه اظهارنامه هاي مالياتي خود را تسليم نمي كنند، نه تنها مشمول ماليات مي شوند، بلكه مشمول پرداخت جريمه نيز مي شوند.
هوشمندسازي شبكه آبرساني
اصفهان- خبرنگار كيهان: معاون خدمات شهري شهرداري اصفهان از هوشمندسازي شبكه آبرساني فضاي سبز اين شهر خبر داد و اظهار داشت: با استفاده از اين تكنولوژي آبياري عرصه هاي سبز با توجه به نياز آبي آنها انجام مي شوند.
«محسن رنجبر» افزود: شبكه آبياري تحت فشار شهر اصفهان يك شبكه منحصر به فرد بوده و در آينده اي نزديك به صورت هوشمند آبياري عرصه هاي سبز انجام مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه سالانه نزديك به 40 ميليارد تومان در توسعه سيستم هاي بهره ور آبياري و توسعه فضاي سبز هزينه مي شود، اضافه كرد: مناطق 14گانه شهر اصفهان هر ساله رقم معتنابهي از بودجه خود را به گسترش شبكه هاي آبياري تحت فشار، مخازن و شبكه هاي انتقالي اختصاص مي دهند.
صدور محصولات
اروميه- خبرنگار كيهان: توليدات دامي و آبزي آذربايجان غربي به 18 استان صادر شد.
مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي افزود: نزديك به 6 هزار تن مرغ زنده و گوشت مرغ، گوشت گاو و گوسفند، عسل، شير، ماهي، پودر گوشت، آلايش خوراكي و غيرخوراكي پي خام، 16 هزار و 700 جلد پوست خام گاو و گوسفند و 36 هزار و 805 راس دام زنده از جمله اين توليدات است.
وي اضافه كرد: اين توليدات پس از بازرسي هاي بهداشتي، قرنطينه اي لازم و صدور گواهي حمل بهداشتي به استان هاي خوزستان، تهران، اردبيل، قزوين، آذربايجان شرقي، همدان، كرمانشاه، يزد، فارس، كردستان، سيستان و بلوچستان، البرز، مركزي، زنجان، گيلان، مازندران، خراسان رضوي و اصفهان صادر شده است.
درخشش در كنكور
كرج-خبرنگاركيهان: مديركل آموزش و پرورش استان البرز از قرارگرفتن دانش آموزي از ناحيه سه آموزش وپرورش شهرستان كرج درميان نفرات اول داوطلبين كنكور سراسري سال 91 خبر داد.
اكبر حليمي گفت: «سينا فرجي الموتي» دانش آموز دبيرستان شهيد سلطاني كرج موفق شد در كنكور 91 رتبه هشتم را درگروه علوم رياضي و فني كسب كند.
توليد 540 هزار تن گندم
اروميه - خبرنگاركيهان: مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: درسال زراعي جاري 298 هزار هكتار از اراضي اين استان به صورت آبي و 245هزار هكتار هم به صورت ديم زير كشت گندم رفته بود كه 540 هزار تن از اين محصول برداشت شد.
دارا گفت: از اين مقدار گندم توليدي دراستان، كشاورزان 150هزار تن را براي بذركشت سال آينده و مصارف خانگي نگهداري كرده اند و 38 هزار تن را هم كارخانه هاي آردسازي و 200تن را مراكز خريد شركت غله خريداري كرده است.
وي قيمت بالاي گندم بازار آزاد نسبت به خريد تضميني درمراكز شركت غله را از مهم ترين دلايل كاهش گندم تحويلي كشاورزان به اين مراكز اعلام كرد.
حمايت ازمددجويان
گرگان - خبرنگاركيهان: سپاه نينواي استان گلستان ازمددجويان تحت پوشش كميته امداد امام خميني «ره» حمايت مي كند.
مديركل كميته امداد امام خميني «ره» استان گلستان اظهار داشت: ستاد سپاه نينواي گلستان 64 سبد كالا به ارزش 15ميليون و200هزار ريال به مددجويان كميته امداد اهدا كرد.
«عباس حاجي اكبري» افزود: 175 پاسدار، حمايت 215 يتيم كميته امداد را برعهده دارند كه درسال گذشته درهمين راستا مبلغ 300 ميليون ريال را به حساب ايتام خود واريز كردند.
برداشت پسته
قاين-خبرنگاركيهان: كاربرداشت 178 تن پسته ازباغات قاينات آغاز شد.
مدير عامل جهاد كشاورزي قاين گفت: با برداشت بيش از 1500كيلوگرم پسته خشك در هكتار از باغات قاين، پيش بيني مي شود 1785 تن از اين محصول توليد وتحويل بازار شود.
مهندس رئوفي فرد افزود: بيشترين ارقام پسته اين شهرستان شامل باداي سفيد، كله قوچي، احمد آقايي و اوحدي هستند.
 


لزوم اجراي طرح ترافيك در شيراز

شيراز- خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي شهر شيراز با اشاره به مظلوم واقع شدن طرح ترافيك شيراز، اجراي اين طرح بدون همكاري تمام مسئولان، غيرممكن دانست.
«علي زحمتكش» اظهار داشت: برخي مسئولان مي گويند كه تا پاركينگ هاي طبقاتي در نقاط مختلف شهر راه اندازي نشود، اجازه اجراي طرح داده نخواهد شد.
وي افزود: اگر اين پاركينگ ها را بتوان به سرعت احداث و به بهره برداري رساند كه ديگر نيازي نيست طرح محدوده ترافيك با اين سرعت اجرايي شود.
وي گفت: اجراي پاركينگ در نقاط مختلف شهر از جمله اقداماتي است كه شهرداري شيراز با مشاركت بخش خصوصي در حال انجام آن است و شوراي اسلامي شهر نيز به عنوان يكي از نيازهاي كلانشهر شيراز به آن توجه كرده و بر توسعه آن تأكيد داشته است.
«زحمتكش» گفت: طرح محدوده ترافيك شهر شيراز در شرايط كنوني كه شهر دچار يك گره كورترافيكي شده است بايد اجرايي شود و اجراي آن هم امري ضروري است كه مي بايست با برنامه ريزي دقيق محقق شود.
 


تمام مصوبات سفر رهبري در چالوس اجرا شد

كلاردشت- خبرنگار كيهان:
فرماندار چالوس گفت: تمام مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در چالوس به اجرا درآمده است.
سيدقدير رضايي در نشست كميته برنامه ريزي شهرستان چالوس با بيان اين مطلب افزود: در هيچ يك از طرح هاي سفر رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور به استان مازندران از نظر تهيه زمين، اعتبار و شروع كار عقب نيستيم، بلكه به نظر بنده از لحاظ كاري، رتبه اول استان را داريم.
فرماندار چالوس با اشاره به مشكلات مجتمع فرهنگي اين شهر افزود: يكي از مشكلات اجرايي مجتمع فرهنگي چالوس عدم تهيه زمين اين مجتمع بود، كه به همت شهرداري و شوراي اسلامي شهر زمين مورد نظر تهيه و تحويل شد.
وي با بيان بافت فرسوده چالوس گفت: چالوس در حال حاضر 170هكتار بافت فرسوده دارد، كه با تلاش شهرداران اين شهرستان و ارائه طرح هاي جديد در حال اصلاح بافت هاي فرسوده موجود در اين شهرستان هستيم.
رضايي گفت: علاوه بر اجرايي شدن مصوبات سفر رهبري، مصوبات سفرهاي دولت نيز جز تعدادي كه اعتبار آن تا كنون تخصيص نيافته است، تمامي مصوبات سفر دولت عملياتي شده اند.
رضايي در پايان از پيمانكاران خواست تا استحكام بخشي در پروژه ها و دقت عمل هر چه بيشتر را در اولويت كارهاي خود قراردهند.
 


استان زنجان ميوه حجاج را تأمين مي كند

زنجان- خبرنگاركيهان:
3هزار تن ميوه موردنياز حجاج تمتع و عمره به صورت يكجا از استان زنجان صادر مي شود.
استاندار زنجان در چهارمين جلسه توسعه صادرات استان از انعقاد قرارداد مابين استان زنجان و سازمان حج و زيارت كشور براي تأمين ميوه حجاج ايراني خبر داد و گفت: 3هزار تن ميوه حجاج تمتع به صورت يكجا از استان زنجان صادر خواهد شد كه اين امر 10ميليون دلار به ميزان صادرات استان مي افزايد.
دكتر «رئوفي نژاد» يادآور شد: ساز و كار صادرات ميوه از جمع آوري، بسته بندي و نحوه صادرات ميوه تا شبكه توزيع و رساندن محصولات به حجاج، همگي برعهده استان زنجان به عنوان صادركننده است و اين امر فرصت مناسبي براي افزايش ظرفيت استان در امر صادرات است.
استاندار زنجان خاطرنشان كرد: دستيابي به صادرات پايدار يكي از شاخص هاي اقتصاد مقاومتي است كه موجب افزايش توان رقابتي در بازارهاي دنيا را فراهم مي آورد و براي رسيدن به اين هدف بايد از خام فروشي محصولات پيشگيري نمود و صادرات تك محصولي را در استان و در كشور كاهش داد.
وي افزايش صادرات را از اهداف جدي استان زنجان برشمرد و خواستار استفاده از تمام ظرفيت و توان معادن موجود در استان شد و افزود: تا زماني كه مشكلات فعلي معادن استان برطرف نشود هيچگونه مجوز بهره برداري جديد صادر نخواهدشد.
رئوفي نژاد همچنين تأمين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي محصولات صادراتي را يكي از اقدمات حمايتي وزارتخانه برشمرد و خواستار حمايت جدي از صادرات استان شد.
 


تبديل نيمي از باغ هاي چاي شمال به جنگل

رشت-خبرنگار كيهان:
نيمي از باغ هاي چاي شمال كشور به جنگل تبديل شده است.
رئيس اتحاديه چايكاران شمال كشور با بيان اين مطلب اظهار داشت: در شمال كشور 32 هزار هكتار باغ چاي وجود دارد كه متاسفانه 50 درصد آن به نيزار و جنگل تبديل شده است.
ايرج هوسمي در خصوص توليد چاي خشك در سال گذشته گفت: سال قبل چاي استحصالي ما 68 هزار تن بود در حالي كه اكنون به 27 تا 30 هزار تن رسيده است كه اين امر ما را مجبور به واردات چاي مي كند.
وي چاي مصرفي كشور را سالانه حدود 130 تا 150 هزار تن عنوان كرد و افزود: واردات چاي بايد قانونمند و در حد نياز باشد.
 


برداشت گياه دارويي وربن در گاليكش

گرگان- خبرنگار كيهان:
براي اولين بار گياه دارويي وربن در روستاي صادق آباد، محمدآباد وينقان شهرستان گاليكش برداشت شد.
مدير كشاورزي شهرستان گاليكش گفت: در راستاي توسعه گياهان دارويي، براي اولين بار توليد گياه دارويي وربن در روستاي صادق آباد، محمدآباد وينقان شهرستان گاليكش برداشت شد.
مهندس صمد خسروي افزود: اين گياه در سطح 10 مترمربع كشت شده است كه به علت سازگاري بالاي اين گياه با آب و هواي منطقه گاليكش از رشد بسيار خوبي برخوردار بوده است.
وي افزود: برداشت از اين گياه در 3 نوبت در سال صورت مي گيرد كه به صورت چيدن برگ ها و سرشاخه ها است.
گفتني است از هر 100 كيلوگرم برگ و شاخه تر گياه وربن 510 گرم اسانس استخراج مي شود كه در صنايع ساخت عطر و ادكلن كاربرد دارد.
 


ندوشن يزد، خاستگاه پرورش گياهان دارويي است

يزد- خبرنگاركيهان:
منطقه ندوشن در استان يزد، خاستگاه و مهد گياهان دارويي كشور است.
به گزارش خبرنگاركيهان وجود 32گونه گياهي انحصاري ايران و 3گونه گياهي انحصاري استان يزد، ندوشن را به مهد پرورش گياهان دارويي تبديل كرده است.
از جمله گياهان دارويي اين منطقه را مي توان به زيره سياه، انغوزه، افدرا، آويشن كوهي، بادام كوهي، درمنه كوهي، رازيانه، خارشتر، شكر تيغال، پونه ايراني، پونه بياباني، زرشك، درمنه دشتي، اسفند، بذرالنج كوناه يزدي، بنه، بومادران، شيرين بيان، گون، خشخاش، مريم گلي و پنيرك معمولي نام برد.
بهترين رويشگاه اين منطقه، صدرآباد به سمت خود سفلي با وسعت 4هزار هكتار است كه در دامنه ارتفاع 1900 تا 3400 متر از سطح دريا قرار دارد.
پراكنش جغرافيايي گياهان منطقه نشان مي دهد كه به ناحيه ايراني- توراني تعلق دارد. ساير گونه ها علاوه بر اين ناحيه در نواحي رويشي ديگر نيز پراكنش دارند.
در اين منطقه 282 گونه فلور وجود دارد كه 55گونه آن گياهي است و 32گونه انحصاري ايران و 3گونه انحصاري استان يزد است.
استفاده ناصحيح و تخريب پوشش گياهي دامداري منطقه را دچار مشكل كرده است و خاك منطقه در معرض فرسايش آبي بيشتري قرار گرفته بنابراين احيا و اصلاح پوشش گياهي و استفاده بهينه از استعدادهاي موجود در اين منطقه اهميت بالايي دارد.
منطقه ندوشن بخشي از شهرستان صدوق است كه در 80كيلومتري غرب شهر يزد واقع شده است و به عنوان يكي از قطب هاي دامداري استان ازنظر اجتماعي- اقتصادي حائز اهميت است.
 


فك پلمب مشروط تجهيزات شهربازي همدان

همدان- خبرنگار كيهان:
مديركل استاندارد استان همدان گفت: براي تعدادي از تجهيزات شهربازي پارك مردم همدان مجوز بهره برداري مشروط صادر شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل استاندارد استان همدان «فرهاد تيموري» ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: چندي پيش وسايل و تجهيزات شهربازي پارك مردم شهر همدان به علت منطبق نبودن با استانداردهاي مربوط با حضور بازرسان اداره استاندارد، عوامل انتظامي و با حكم دستگاه قضايي پلمب شد كه هم اكنون پس از برطرف كردن نواقص فني، براي تعدادي از اين تجهيزات مجوز بهره برداري مشروط صادر شده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر نواقص فني موجود در اين تجهيزات برطرف شده اما يك سري نواقص عمومي وجود دارد كه بايد در طول مهلت يك ماهه كه به بهره برداران اين شهربازي داده شده است برطرف شود.
تيموري افزود: بهره برداران تجهيزات شهربازي ملت شهرستان ملاير نيز پيگير برطرف كردن نواقص هستند و در آينده براي تجهيزات اين شهربازي نيز گواهينامه ايمني صادر مي شود.
 


به منظور آزادي زندانيان جرايم غيرعمد انجام شد

كمك 171ميليون توماني خيران البرزي

كرج- خبرنگار كيهان:
خيران البرزي در جشن گلريزان 171 ميليون تومان براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد كمك كردند.
مديركل كميته امداد امام خميني استان البرز با بيان اين مطلب افزود: اين زندانيان به دليل عدم پرداخت مهريه، ديه، نفقه و چك بلامحل در زندان بود كه با همت خيران در ماه مبارك رمضان آزاد شدند.
علي سالاركيا بدون ذكر تعداد زندانيان آزاد شده گفت: خيران مي توانند براي آزاد كردن زندانيان جرايم غيرعمد كمك هاي خود را به دفاتر كمك هاي مردمي كميته امداد امام خميني تحويل دهند. وي با برشمردن مشكلاتي كه از ناحيه زنداني شدن سرپرست خانواده براي اعضاي اين خانواده به وجود مي آيد از مردم و مسئولان خواست براي آزادي زندانيان جرايم غيرعمد تلاش كنند.
 


جمع آوري روزانه 5تن زباله از رودخانه زاينده رود

اصفهان- خبرنگاركيهان:
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري اصفهان با اشاره به افزايش ميزان زباله ريزي در زاينده رود در زمان خشكسالي اظهارداشت: از سطح رودخانه روزانه به طور ميانگين 1/5 تن زباله جمع آوري مي شود.
«حميدرضا صبور» افزود: درحال حاضر درسطح رودخانه علف روييده كه فضاي سبز زيبايي به جلوه زاينده رود داده است و اين سازمان درنظر ندارد علف هاي اين رودخانه را تا زمان جاري شدن آب از بين ببرد.
وي با بيان اين كه هنگامي كه در زاينده رود آب جريان داشته باشد ميزان زباله در اين رودخانه كمتر است، اظهارداشت: به دليل جاري بودن آب پسماندها در يك نقطه جمع نمي شود و چهره نازيبايي در رودخانه ايجاد نمي كند اما با خشك شدن رودخانه زباله ها روي هم انباشته مي شود.
 


مديركل منابع طبيعي شهركرد:

آتش سوزي عمدي تا 10 سال حبس دارد

شهركرد- خبرنگار كيهان:
به استناد ماده 47 قانون حفظ و احياي منابع طبيعي، ايجاد آتش سوزي عمدي از 3 ماه تا 10 سال حبس دارد.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان چهارمحال و بختياري اظهار كرد: با توجه به اينكه فصل تابستان يكي از علل آتش سوزي در عرصه هاي جنگلي و مرتعي است و از آنجايي كه پارك هاي جنگلي و سايه درختان مكاني براي تفريح گردشگران و استراحت كشاورزان و مرتع داران و چوپانان و جنگل نشينان است و كوچك ترين جرقه براي راه انداختن آتش در اين عرصه ها حريقي عظيم و خساراتي جبران ناپذير را بر پيكر منابع ملي كشور و استان به بار خواهد آورد و نتيجه اين امر تخريب خاك و نابودي منابع ملي اعم از جنگل و مرتع و منابع عظيم اقتصادي و زيست محيطي را در پي خواهد داشت.
عطاالله ابراهيمي» افزود: به استناد ماده 47 قانون حفظ و احياي منابع طبيعي هر كس در جنگل عمدا آتش سوزي ايجاد كند، به حبس 3 ماه تا 10 سال محكوم مي شود.
 


از سوي مركز نجوم اتريش صورت گرفت

اهداي شهاب سنگ به مركز اختر فيزيك مراغه

مراغه- خبرنگاركيهان:
شهاب سنگ 4ميليارد ساله از طرف مركز تحقيقات نجوم اتريش به مركز تحقيقات نجوم مراغه اهدا شد.
به گفته رئيس مركز تحقيقات نجوم و اخترفيزيك مراغه اين شهاب سنگ كه عمر آن با عمر خورشيد برابري مي كند، در ناميبيا فرود آمده و از طريق نمايندگي دائم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به خاطر فعاليت هاي علمي دكتر «قنادي مراغه اي» در عرصه سوخت هسته اي به وي هديه شد، وي نيز اين شهاب سنگ را به مركز اختر فيزيك مراغه اهدا كرد.
«علي عجبشيرزاده» در مراسم اهداي شهاب سنگ افزود: عمر اين شهاب سنگ به حدود 4ميليارد سال مي رسد و يكي از شهاب سنگ هاي قديمي موجود در جهان است و براي انجام كارهاي علمي، تحقيقاتي در مركز اخترفيزيك مراغه نگهداري خواهد شد.
لازم به يادآوري است كه مركز تحقيقات نجوم و اخترفيزيك مراغه تنها مركز تحقيقات نجوم و اخترفيزيك در ايران است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14