(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 شهریور 1391 - شماره 20290

وسواسي ها بخوانند
عنكبوت كور
نشانه هاي پيري
پرندگان با تغييرات فصل آواز مي خوانند
دوربين خوردني
تعويض مفصل آخرين راه درمان آرتروز پيشرفته
طب سوزني موجب افزايش انرژي ورزشكاران مي شود
تشديد آلزايمر با طعم دهنده هاي مارگارين
مجسمه سه بعدي جنين
آهن موجود در گوشت قرمز سرطانزاست


وسواسي ها بخوانند

وسواس يكي از شايع ترين و آزاردهنده ترين اختلالاتي است كه از دسته اختلالات اضطرابي به شمار مي رود و مشخصه اصلي آن استرس است.
به گزارش مشرق، اگر چه در ابتدا، شيوع وسواس بسيار كم بوده اما امروزه براساس اطلاعات راهنماي تشخيص اختلال هاي رواني ميزان شيوع اين اختلال در طول زندگي 5/2درصد و در يك سال5/1 تا 1/2 درصد برآورد شده است.
ويژگي هاي اصلي اختلال وسواس فكري و عملي عبارت است از رفتارهاي فكري و عملي برگشت پذير كه به دليل شديد بودن وقت گيرند يا منجر به پريشاني آشكار يا اختلالات عمده مي شوند.
وسواس هاي عملي شامل رفتارهاي تكراري يا اعمال ذهني تكراري هستند كه هدف آنها پيشگيري يا كاهش اضطراب و پريشاني و به دست آوردن لذت يا رضايت است.
مثلا افراد مبتلا به وسواس هاي فكري در مورد آلوده شدن، ممكن است پريشاني ذهني را با شستن دست ها تا حدي كه پوستشان زخم شود كاهش دهند و در اينجا مي توان به آزاردهندگي و وقت گير بودن اين نوع اختلال پي برد.
فرد داراي وسواس هاي فكري مي كوشد افكار را با وسواس عملي خنثي كند، براي نمونه فردي كه گرفتار ترديد راجع به خاموش كردن اجاق گاز مي شود با بازبيني هاي مكرر براي اطمينان از خاموش بودن آن ترديدها را خنثي مي كند.
توصيه به فرد وسواسي
فرد مبتلا مي تواند به روانپزشك مراجعه كند و با مصرف دارو وسواس را تخفيف دهد. يا با انجام تمرينات و راهكارهاي مربوط به درمان رفتاري به ريشه كن كردن وسواس بپردازد و يا از درمان هاي دارويي و درمان هاي رفتاري همزمان استفاده كند.
به افرادي كه داراي وسواس هستند توصيه مي شود به روانپزشك و روانشناس مراجعه و درصدد حل مشكل خود برآيند نگراني ها، ترديدها و باورهاي خرافي كه معمولا در زندگي روزمره شايع هستند اگر جنبه افراطي و شديد بگيرند وسواس ناميده مي شوند. مثلا يك فرد در هنگام شست وشوي دست يا بدن يا بازرسي و چك كردن، به صورت خيلي زياد و شديد دست به اين عمل مي زند كه در مواقع وجود مانع، فرد دچار اضطراب و استرس مي شود.
توصيه به خانواده ها
-استرس و موارد بحران وضعيت بيمار را بدتر مي كند و احتمال عود را افزايش مي دهد لذا به رغم ايجاد مشكلات و آشفتگي در خانواده به واسطه اين بيماري در منزل سعي كنيد فضاي با آرامشي برقرار باشد.
-بيمار نياز به درك خود از طرف ديگران دارد لذا پايين آوردن انتظارات به طور موقت، مهربان و شكيبا بودن كمك كننده خواهد بود.
-بيمار براي رفع اضطراب خود دست به اعمال وسواس گونه مي زند و هيچ كس به اندازه خود او از رفتارهايش متنفر نيست. لذا از قضاوت يا مسخره كردن او حذر كنيد.
-شما درگير رفتارهاي وسواس گونه بيمار نشويد اما حد و حدود اين اعمال بايد به روشني مشخص شده و فرد وسواسي طبق همان محدوديت ها و قواعد عمل كند.
-به بيمار براي ترك اعمالش فشار نياوريد.
-حركات رفتاري كه براي بيمار بسيار سخت است و قادر به انجام آن نيست آهسته و در درازمدت تغيير دهيد و هميشه تغيير را به او گوشزد كنيد.
-بايد مواظب اعتماد به نفس زياد باشيد، به جاي او تصميم نگيريد ولي در تصميم گيري او را كمك كنيد.
-فعاليت هاي روزانه دويدن، شنا و ورزش هاي گوناگون كه باعث صرف انرژي مي شود را زياد كنيد.
-تلاش موفقيت آميز فرد وسواسي را براي موفقيت در برابر وسواس مورد تشويق قراردهيد.
 


عنكبوت كور

يك دانشمند موفق به كشف نوعي عنكبوت هانتسمن بدون چشم شد.
به گزارش مهر، اين عنكبوت كه طول پـاهايش فقط 6 سانتي متر و طول بدنش حدود 12 ميلي متر است، قطعا يكي از بزرگ ترين نمايندگان اين نوع جانور كه بيش از هزار و100گونه دارد، نيست.
پيتر جاگر رئيس بخش عنكبوت شناسي موسسه تحقيقات سنكنبرگ در فرانكفورت گفت: اين عنكبوت را در غاري در لائوس حدود 100كيلومتري غار مشهور «زي بانگ فاي» كشف كرده است.
وي اظهار داشت: پيش از اين عنكبوت هايي از اين جنس درغارهاي ديگري مشاهده شده بود اما همه آنها چشم داشتند و رنگ بدنشان كامل بود. ولي Sinopoda Scurion نخستين عنكبوت هانتسمن است كه چشم ندارد.
زندگي درمناطق تاريك موجب از بين رفتن چشم هاي اين عنكبوت شده است. اين سازگاري در ديگر گونه هاي عنكبوتي غارنشين نيز مشاهده شده بود. به گفته اين دانشمند گونه هاي عنكبوت Sinopoda روند سازگاري با زندگي درغار را به پايان رسانده اند به طوري كه از هشت چشم فعال به شش چشم، سپس به چهار و دو چشم و در نهايت به عنكبوت هاي كور تبديل شده اند.
به گفته وي با كشف اين عنكبوت هاي كور مجموعه موجودات بدون چشم در لائوس تكميل شد. پيش از اين ماهي و عقرب و خرچنگ كور اين منطقه مشاهده شده بودند.
 


نشانه هاي پيري

محققان تعريف كامل و جديدي از پيري ارائه دادند كه در آن تمام علائم بروز پيري اعلام شده است. كاهش كلسيم استخوان و ميزان توليد پروتئين كه منجر به كوچك شدن تدريجي حجم عضلات اسكلتي مي شود، برخي از اين نشانه ها به شمار مي آيند.
به گزارش مهر، پيري به معناي از دست دادن تدريجي توانايي دستگاه هاي بدن در برابر شرايط محيطي، افزايش بروز بيماريها و درنهايت وقوع مرگ تعريف شده است از طرف ديگر پيري در زيست شناسي و فيزيولوژي به معني كاهش روند تجزيه و تحليل اطلاعات در سلول و تغييرات تدريجي بدن است.
پيرشدن به علت يك تغيير ناگهاني در اعمال فيزيولوژيك بدن نيست، بلكه نتيجه تغييرات تدريجي است كه طي سال هاي متمادي به وجود مي آيد.
پيري در سلول هايي كه تكثير نمي شوند مانند سلول هاي عضلات و اعصاب بسيار بارزتر است، زيرا در بافتي كه سلول هايش قابل تكثيرند، سلول هاي جديد به طور دائم توليدشده و محل سلول هاي مرده را اشغال مي كنند.
سلول درجريان رشد و فعاليتش به طور مرتب اطلاعات ژنتيكي از درون خود براي سنتز مواد پروتئيني دريافت مي كند.
هر عمل يا عاملي كه روند انتقال اين اطلاعات را مختل كند، سبب بروز اختلال در اعمال سلول مي شود.
كاهش كلسيم استخوان، كاهش ميزان توليد پروتئين، پيري پوست، مشكلات دستگاه گوارش، مشكلات دستگاه تنفس كه منجر به كاهش اكسيژن خون و كاهش فعاليت ماكروفاژهاي كيسه هاي هوايي و تضعيف اثر مژهاي مجاري هوايي مي شود بنابراين در اين سنين پيري افراد به ذات الريه، برونشيت، آمفيزم و اختلالات ديگر ريوي حساس ترند.
اختلال در دستگاه گردش خون، فقدان قابليت كشش آئورت، كاهش اندازه تار ماهيچه قلب، فقدان تدريجي قدرت انقباض عضله قلب، كاهش برونده خون توسط قلب، كاهش حداكثر ضربان قلب، افزايش پرفشاري خون، افزايش ميزان كلسترول، افزايش شيوع بيماري شريان كرونري، سفت شدن شريان ها، تجمع كلسترول با افزايش سن، كاهش ميزان شريانها بخصوص شريان هاي مغز از جمله تغييرات در دستگاه گردش خون است.
همچنين كاهش مكانيسم هاي ترشحي هورمون ها، تغييرات خاصي مانند فقدان حس چشايي، فتق، سرطان مري، ورم معده، زخم معده و سرطان معده، زخم هاي روده اي، آپانديسيت، سوءجذب و سوءهضم از تغييرات روده كوچك و يبوست، سرطان راست روده و هموروئيد از تغييرات روده بزرگ نيز هستند.
بروز مشكلات در عمل بلع و در دستگاه عصبي، كاهش سرعت هدايت امواج عصبي، كاهش اعمال حركتي ارادي و افزايش زمان رفلكس ماهيچه هاي اسكلتي، اختلال شنوايي مربوط به پيري ناشي از تغييرات در ساختارهاي مهم گوش داخلي نيز از ديگر عوارض پيري به شمار مي آيند.
 


پرندگان با تغييرات فصل آواز مي خوانند

تحقيقات جديد نشان داد كه پرندگان با تغيير كردن آب و هوا آوازهاي مختلف سر مي دهند.
به گزارش فارس به نقل از نشريه Biology Letters، محققان در تازه ترين تحقيقات خود دريافتند كه پرندگان شمال آمريكا كه داراي آب و هوايي مرطوب مايل به خشك زندگي مي كنند، بيش از ساير پرندگان مي خوانند.
تحقيقات نشان داد: در بارش هاي بسيار شديد چهچه زدن پرندگان بسيار پيچيده تر مي شود.
محققان دانشگاه ملي كانادا در كانبرا و نيز مركز ملي سنتز تكاملي در شهر دورهام گفتند: اين انعطاف پذيري در خواندن به پرندگان كمك مي كند تا تماس خود را- بدون توجه به شرايط پيش رو و يا شنيده شدن صدايشان- برقرار كنند.
در چارچوب اين تحقيقات، محققان آوازهاي بيش از 400پرنده نر را بررسي كردند. صداهاي ضبط شده شامل 44گونه از جمله اوريولس، طرقه، چكاوك، گنجشك، كاردينا و فنچ بودند.
محققان صوت ضبط شده از آواز پرندگان را با استفاده از نرم افزارهاي كامپيوتري به گرافي تبديل كردند.
اين برنامه محققان را قادر كرد پيچيدگي الگوي آوازها را ببينند و ويژگي هاي آن مانند بلندي آواز، بالا و پاييني نت ها و اينكه آوازشان چه تعداد نت و در چه فاصله اي از آنها را دربر دارد، اندازه گيري كنند.
محققان همچنين در الگوي آب و هوايي، شاخص جغرافيا را نيز در نظر گرفتند.
اين محققان به اين نتيجه رسيدند پرندگاني كه داراي بيشترين تفاوت در آواز خواندن به هنگام بارش باران دارند از آوازهاي بسيار پيچيده تري نسبت به فنچ هاي خانگي برخوردارند.
به گفته محققان: تنوعات آب و هوايي تنها فاكتوري نيست كه در اين عامل مؤثر باشد، بلكه اختلاف هاي شديد رنگ بين نر و ماده نيز بر تفاوت آهنگ ها تأثير زيادي دارند.
 


دوربين خوردني

يكي از راه هاي تشخيص بيماري ها، مشاهده مستقيم عضو موردنظر است، اگر تا به حال آندوسكپي شده باشيد حتماً مي دانيد كه در صورت انجام آن بدون بيهوشي چقدر مي تواند ناخوشايند و سخت باشد، اما تكنولوژي راه آسان شدن هر كاري را پيدا مي كند و ديگر نبايد از اين بابت نگراني داشت.
كپسول كوچكي كه در تصوير مي بينيد داراي يك دوربين مينياتوري همراه با يك فلش است كه از طريق بلعيدن وارد سيستم گوارشي شده و از دستگاه گوارش بدن تصوير تهيه مي كند.
اين دوربين به اندازه اي كوچك تر از يك سكه مجهز به يك فرستنده بي سيم است كه تصاوير را به يك هارد ديسك بي سيم كه معمولاً به كمربند فرد وصل مي شود، منتقل مي كند. دوربين كپسولي پس از بلعيده شدن 8 تا 10ساعت در بدن مي ماند و هزاران عكس و ويدئو از جزءجزء دستگاه گوارش تهيه مي كند كه كمك مؤثري براي تشخيص انواع سرطان و بيماري هاي گوارشي است.
 


تعويض مفصل آخرين راه درمان آرتروز پيشرفته

رئيس انجمن جراحان ارتوپدي ايران با بيان اينكه تعويض مفصل آخرين و بهترين راه براي درمان آرتروزهاي پيشرفته است، گفت: خوشبختانه با وجود اعمال تحريم ها، براي تهيه پروتزهاي ران، مفصل هيپ و زانو كمبودي نداريم.
به گزارش مهر، دكتر غلامعلي عكاشه با اشاره به پيشرفت چشمگير علم پزشكي در قرن حاضر، گفت: نه تنها در حوزه جراحي ارتوپدي بلكه در تمامي زمينه هاي پزشكي هر روزي كه مي گذرد شاهد تجربه ها و دستاوردهاي نويني هم از لحاظ عملكرد و هم تكنولوژي هستيم.
رئيس بيستمين كنگره سالانه انجمن جراحان ارتوپدي با بيان اينكه نوآوري ها تأثير مستقيمي بر روي نحوه عمل و نتيجه آن برجاي خواهند گذاشت، گفت: به طور حتم اين تحولات اساسي به اين خاطر كه علم ارتوپدي رابطه تنگاتنگي با تكنولوژي و تجهيزات فيزيكي دارد، مشهودتر از ساير رشته هاست.
وي افزود: به عنوان مثال 40 سال گذشته تعويض مفصل جزو روياهاي انسان بود اما اكنون به عنوان يك عمل مرسوم و قابل اطمينان در تمام دنيا و براي كساني كه آرتروز پيشرفته دارند به كار مي رود.
عكاشه با اشاره به اينكه تعويض مفصل در افرادي كه آرتروز پيشرفته دارند كاربرد دارد، گفت: آرتروز مي تواند به دلايل مختلفي از جمله افزايش سن، بروز حادثه و استفاده بيش از حد از مفاصل رخ بدهد.
رئيس انجمن جراحان ارتوپدي افزود: طي عمل تعويض مفصل، بخش هاي خراب مفصل را برداشته و به جاي آن فلز يا پلاستيك سمپتيك به كار مي برند. عمده ترين مفاصلي كه نياز به تعويض پيدا مي كنند زانو و لگن هستند.
عكاشه افزود: تعويض مفصل آخرين و بهترين راهكار براي درمان آرتروزهاي پيشرفته است.
وي درباره جايگاه ايران در علم ارتوپدي گفت: درحال حاضر و با توجه به گستردگي اين تكنولوژي در كشور، به جرأت مي توان گفت از بسياري مراكز بين المللي جلوتر ايستاده ايم.
عكاشه در پايان با اعلام اينكه بيستمين كنگره سالانه انجمن جراحات ارتوپدي ايران از تاريخ 24 تا 28 مهرماه امسال در مركز همايش هاي برج ميلاد برگزار مي شود، گفت: معرفي جديدترين روش ها و دستاوردهاي علم ارتوپدي عمده ترين هدف برگزاري اين كنگره است.
 


طب سوزني موجب افزايش انرژي ورزشكاران مي شود

يك متخصص طب سوزني و داروهاي گياهي با بيان اينكه طب سوزني روشي بدون عارضه است كه مي تواند به كمك ورزشكاران بيايد و ناراحتي هايي نظير آسيب هاي تاندوني و التهابات مفصلي را برطرف كند، گفت: ورزشكاران چيني از طب سوزني به عنوان يك راهكار براي افزايش انرژي بهره مي گيرند بدون آن كه دوپينگ محسوب شود.
دكتر امير هومن كاظمي در گفت وگو با ايسنا، ضمن بيان اينكه طب سوزني به عنوان يكي از شاخه هاي طب مكمل با قدمت چند هزار ساله در چين و سابقه چند ده ساله در دنيا، از سوي who پذيرفته شده است اظهار داشت: طب سوزني يك روش درماني مؤثر و بدون عارضه در درمان بسياري از بيماري هاست.
وي افزود: طب سوزني در سال هاي اخير به عنوان يكي از شاخه هاي تخصصي پزشكي ورزشي نيز مطرح شده است.
كاظمي با اشاره به اينكه گرفتگي و كشيدگي عضلاني در ميان ورزشكاران شايع است، گفت: آسيب هاي تاندوني و التهابات مفاصل نيز در ميان ورزشكاران مشاهده مي شود كه طب سوزني مي تواند در بهبود اين ناراحتي ها مؤثر واقع شود.
اين متخصص طب سوزني و داروهاي گياهي افزود: امروز بسياري از ورزشكاران چه به منظور احياي بعد از مسابقه و چه براي كاهش درد در مواردي چون اسپاسم هاي شديد عضلاني از طب سوزني بهره مند مي شوند.
كاظمي در پاسخ به اين پرسش كه اگر طب سوزني توسط افراد غيرمتخصص انجام شود، چه عوارضي را بر جاي خواهد گذاشت، گفت: طب سوزني يك رشته تخصصي است و بايستي توسط افراد آموزش ديده به كار گرفته شود. اما مسلم است كه انجام طب سوزني توسط افرادي غيرمتخصص ممكن است بي فايده باشد يا عوارضي براي بيمار دربر داشته باشد.
اين متخصص طب سوزني و داروهاي گياهي با اشاره به اينكه متخصص طب سوزني همواره در كنار تيم هاي ورزشي چيني حضور دارند، گفت: مكانيسم هايي وجود دارد كه مي تواند با تحريك برخي نقاط بدن منجر به افزايش انرژي ورزشكار شود.
 


تشديد آلزايمر با طعم دهنده هاي مارگارين

محققان براساس تازه ترين تحقيقات خود دريافتند كه ماده دي استيل به عنوان طعم دهنده كره باعث تشديد بيماري آلزايمر مي شود.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري هلث دي نيوز، اين تحقيقات حاكي است، مصرف زياد چاشني هاي كره نظير دي استيل موجب آسيب ديدگي مغز مي شود.
براساس اين تحقيقات، كار با دي استيل مي تواند خطر تجمع پروتئين در مغز را نظير بيماري آلزايمر افزايش دهد.
محققان خاطرنشان كردند: دي استيل براي دادن طعم و بوي كره به غذاهاي معمولي مثل مارگارين، اسنكها، شكلات، محصولات پخته شده، غذاي حيوانات اهلي و ساير فرآورده ها استفاده مي شود.
مطالعات قبلي نشان داده بود: كارگراني كه در كارخانه هاي ذرت بو داده و چاشني هاي غذايي كار مي كنند و با دي استيل در تماس هستند؛ احتمالاً دچار بيماري هاي تنفسي و ساير مشكلات مي شوند.
ساختار دي استيل مشابه ماده اي است كه سبب مي شود پروتئين هاي بتا آميلوئيد با هم در مغز تجمع پيدا كنند. محققان مي گويند كه اين تجمع نشانه بيماري آلزايمر است.
محققان متوجه شدند: دي استيل، مقدار بتا آميلوئيد تجمع يافته در مغز را افزايش مي دهد.
اين ماده تأثيرات مخرب پروتئين بتا آميلوئيد روي سلول هاي عصبي رشد يافته در شرايط آزمايشگاه را بدتر مي كند.
دي استيل مورد استفاده در اين آزمايش به ميزاني كه كارگران كارخانه با آن سر و كار دارند، بود.
محققان خاطرنشان كردند: ساير آزمايش ها نشان داد كه دي استيل از ديواره خون در مغز كه به محافظت مغز در برابر مواد خطرناك كمك مي كند، عبور مي كند.
براساس اين تحقيقات، دي استيل مانع از آن مي شود تا يك پروتئين سودمند از سلول هاي عصبي محافظت كند.
يكي از محققان با نام روبرت ونيز و همكارانش نتيجه گيري كردند كه مواجه شدن زياد با دي استيل احتمال مسموميت عصبي براي اين كارگران را هم درپي دارد.
مركز تحقيقات طراحي دارو در دانشگاه مينه سوتا بودجه اين تحقيقات را تأمين كرده است.
 


مجسمه سه بعدي جنين

يك شركت مهندسي ژاپني، سرويس جديدي راه اندازي كرده كه به ساخت نمونه هاي سه بعدي از جنين هاي متولد نشده در رحم در زمان بارداري مي پردازد.
به گزارش ايسنا، درحال حاضر بسياري از مطب ها، تصاوير به ثبت رسيده در زمان اسكن هاي فوق صوت را به مادران ارائه مي دهند اما سرويس خدماتي Fasotec براي اولين بار درجهان يك مدل سه بعدي را ارائه كرده كه بسيار زنده به نظر مي رسد.
اين مدل سه بعدي از يك فناوري خاص موسوم به «بافت زيستي» براي پردازش سه بعدي اطلاعات تصوير استفاده كرده است.
اين سرويس 100هزار ين هزينه داشته كه هزينه تصويربرداري آن جداگانه است. اين شركت تصميم دارد قيمت ساخت اين مجسمه ها را افزايش دهد و دامنه اي از اندازه هاي مختلف شكل ها و مدل ها را به صورت سفارشي عرضه كند.
 


آهن موجود در گوشت قرمز سرطانزاست

دانشمندان معتقدند سطح بالاي آهن موجود در گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان روده را افزايش مي دهد.
تحقيقات دانشمندان انگليسي در توضيح سرطان زا بودن گوشت قرمز حاكي از آن است يكي از دلايلي كه مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان روده را بالا مي برد، مقدار آهن موجود در آن است.
محقق ارشد اين مطالعه و مدير موسسه سرطان شناسي انگليس، گفت: آهن موجود در گوشت قرمز همزمان با عدم عملكرد ژن «APC» كه ژن سركوبگر تومور است و در مقابل بروز اين بيماري مقاومت مي كند، منجر به بروز سرطان روده مي شود.
دانشمندان انگليسي در بررسي هاي آزمايشگاهي خود بر روي موش ها دريافتند: موش هايي كه در وعده غذايي شان مقدار زيادي آهن دريافت كرده اند دو تا سه برابر بيش از موش هاي ديگر احتمال بروز سرطان روده در آن ها وجود دارد.دانشمندان اين مطالعه معتقدند اين يافته به آنان كمك خواهد كرد تا به شيوه درماني جديدي براي بيماري سرطان روده دست پيدا كنند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه ديلي ميل، هر سال بيش از 40 هزار نفر در انگليس به بيماري سرطان روده مبتلا مي شوند و 16 هزار تن از آنان بر اثر اين بيماري فوت مي كنند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14