(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 شهریور 1391 - شماره 20291

پيونگ يانگ سئول و واشنگتن رابه جنگ تمام عيار تهديد كرد
پيشنهاد رئيس جمهور تونس براي تأسيس پارلمان مغرب عربي
قاهره با گشودن گذرگاه رفح رژيم صهيونيستي را مأيوس كرد
پاكسازي كامل شهرها از وجود شورشيان
ارتش سوريه 48 ساعت به تروريست ها مهلت تسليم داد
پول چه ها كه نمي كند!
سركوب تظاهرات مردم بحرين با گلوله هاي ساچمه اي
حماس در پاسخ به شرارت هاي اسرائيل سدروت را موشكباران كرد
9 كشته و 12 زخمي در حمله خمپاره اي تروريست ها به منازل مسكوني غرب پاكستان
اعتراف ديرهنگام در مورد چگونگي شكل گيري رژيم سعودي
شاهزاده طلال: پدرم عبدالعزيز از انگليس حقوق مي گرفت
لندن تهديد حمله به سفارت اكوادور را پس گرفت
شكست مفتضحانه انگليس مقابل موضع يكپارچه آمريكاي لاتين
پس از چين و با افزايش بحران مرزي كره اي هاي خشمگين كالاي ژاپن را در سئول به آتش كشيدند
مقام عراقي حملات تروريستي در اين كشور را كار آمريكا دانست
تظاهرات ضد دولتي در پايتخت هاي گابن و توگو


پيونگ يانگ سئول و واشنگتن رابه جنگ تمام عيار تهديد كرد

رهبر كره شمالي به دليل برگزاري رزمايش مشترك كره جنوبي و آمريكا، سئول را به يك «جنگ تمام عيار» تهديد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، آغاز رزمايش مشترك سئول-واشنگتن با هدف آنچه «مقابله با تهديدات كره شمالي» عنوان شده، باعث شد «كيم جونگ اون»، رهبر جوان كره شمالي «سئول» را به يك «جنگ تمام عيار» تهديد كند.
اين رزمايش كه از روز دوشنبه و در مناطق جنوبي كره جنوبي آغاز شده به مدت دو هفته به طول مي انجامد.
در اين رزمايش كه به طور سالانه و با نام «اولچي فريدم گاردين» برگزار مي شود بيش از 30 هزار نيروي آمريكايي به همراه 3000 تن از نيروهاي برون مرزي اين كشور مشاركت دارند.
 


پيشنهاد رئيس جمهور تونس براي تأسيس پارلمان مغرب عربي

رئيس جمهور تونس خواستار ايجاد پارلمان مغرب عربي در شمال غرب آفريقا شد.
به گزارش فارس، «منصف المرزوقي» طي بيانيه اي كه از سوي مشاورش در مراسم افتتاحيه دومين كنگره ساليانه حزب «كنگره براي جمهوري» قرائت شد، از كشورهاي مغرب عربي خواست تا براي تأسيس پارلمان اقدام جدي كنند.
رئيس جمهور تونس در اين بيانيه همچنين پيشنهاد تشكيل كميساريا و دادگاه قانون اساسي مغرب عربي را ارائه و بر تحكيم روابط احزاب اين كشورها تأكيد كرد. از سوي ديگر در جريان مراسم افتتاحيه كنگره حزب كنگره براي جمهوري، بسياري از چهره هاي سياسي و حقوقي تونس حضور داشتند كه شاخص ترين آنها وزيران كابينه، رئيس مجلس مؤسسان و «راشد الغنوشي» رهبر جنبش اسلامگراي النهضه بودند.


قاهره با گشودن گذرگاه رفح رژيم صهيونيستي را مأيوس كرد

منابع خبري از بازگشايي كامل گذرگاه مرزي رفح از سوي دولت مصر خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، دولت اسلامگراي مصر در راستاي رفع محاصره غزه روز يكشنبه دستور بازگشايي كامل گذرگاه مرزي رفح را صادر كرد.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري «بي بي سي»، اين گذرگاه كه دروازه اي حياتي براي ساكنان غزه به شمار مي رود، در پي حمله به مرزبانان مصري و كشته شدن 16 تن از آنها به طور كامل بسته شده بود.
بر اساس اين گزارش، پس از اين حادثه كه از سوي رژيم صهيونيستي طراحي و اجرا شده بود و هدف از آن ادامه محاصره فلسطيني ها بود، نيروهاي امنيتي حملات همه جانبه اي عليه تروريست ها و تونل هاي زيرزميني آغاز كردند.
اين گزارش حاكي است، اگرچه دولت مصر پس از اين حادثه اقدام به بازگشايي محدود گذرگاه مرزي رفح كرد، اما محدوديت ها همواره به ضرر فلسطيني ها بوده است. كارشناسان مي گويند، قاهره با بازگشايي گذرگاه رفح، در واقع توطئه رژيم صهيونيستي را ناكام گذاشت.
قدرداني حماس از تصميمات مصر
وزارت كشور دولت منتخب فلسطيني در غزه روز يكشنبه از بازگشايي كامل گذرگاه رفح در مرز با مصر استقبال و ابراز خشنودي كرد.
اين گزارش مي افزايد: اعلام تصميم مصر موجب شادي فلسطيني ها در نوار غزه شد و جنبش حماس كه اداره امور غزه را بر عهده دارد از اين اقدام قاهره تقدير و تشكر و ابراز اميدواري كرد كه مصر گام هاي بيشتري براي كمك به مردم غزه و پايان دادن به محاصره چند ساله اين منطقه بردارد.
اين در حالي است كه نوار غزه از چند سال گذشته تاكنون تحت محاصره كامل رژيم صهيونيستي قرار دارد و تا زمان حاكميت «حسني مبارك» بر مصر، دولت قاهره هم در اين محاصره همدست صهيونيست ها بود و بيش از 5/1 ميليون فلسطيني طي مدت محاصره در وخيم ترين شرايط به سر برده و از دريافت مواد غذايي، دارو و تجهيزات پزشكي محروم بوده اند.
به گفته كارشناسان مسائل خاورميانه، گذرگاه رفح تنها راه ارتباطي غزه با جهان عرب به شمار مي رود و مصر در ارسال كمك به ساكنان آن نقش مهمي ايفا مي كند.
در همين حال سامي «ابوزهري» سخنگوي جنبش حماس خاطرنشان كرد: ما از تصميم مصر براي بازگشايي رفح استقبال مي كنيم و آن را نشانه اي از صداقت مقامات مصري در قبال ملت فلسطين و ساكنان غزه مي دانيم.
وي همچنين از سفر هياتي از نوار غزه به مصر براي ديدار با همتايان مصري و انجام هماهنگي هاي لازم درباره مسائل امنيتي مشترك خبر داد.
در زمينه تحولات داخلي مصر، در حالي كه اعتراض مخالفان اخوان المسلمين براي دومين روز در مقابل كاخ رياست جمهوري ادامه داشت يك مصري خود را در مقابل كاخ رياست جمهوري مرسي به آتش كشيد.
به گفته شاهدان عيني، اين جوان مصري در اعتراض به اخراج از شركت محل كار و بيكار شدنش پس از سخناني كوتاه، مقاديري مواد اشتعال زا بر روي خود ريخت و خود را به آتش كشيد. پس از اين حادثه، صدها تن از معترضان كه در مقابل كاخ رياست جمهوري در قاهره چادر زده و تحصن اختيار كرده اند، با سر دادن شعارهايي خواستار كناره گيري مرسي از قدرت و انحلال جماعت اخوان المسلمين شدند.
از سوي ديگر، دولت آمريكا در راستاي ادامه اقدامات مداخله جويانه خود در خاورميانه، هياتي از جوانان كشورهاي شاهد بهار عربي را براي ايفاي نقش رهبري و خدمت به منافع غرب آموزش مي دهد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه «وطن» چاپ آمريكا، بنا به دعوت وزارت خارجه آمريكا، هياتي از جوانان مصري، تونسي و ليبيايي براي آموزش، جهت ايفاي نقش رهبري و خدمت به جامعه مدني، تحت نظارت وزارت خارجه آمريكا وارد واشنگتن شده اند.
اين در حالي است كه تحليلگران تحولات خاورميانه بر اين باورند كه بعد از بركناري سازمان هايي كه وابسته به آمريكا بودند و همچنين قدرت گرفتن جنبش بيداري اسلامي در اين كشورها، كاخ سفيد براي پشتيباني از منافع خود، طرح هاي مختلفي را در دست اجرا دارد.


پاكسازي كامل شهرها از وجود شورشيان

ارتش سوريه 48 ساعت به تروريست ها مهلت تسليم داد

ارتش سوريه با پاكسازي كامل شهرها از وجود شورشيان مسلح به تروريست ها 48ساعت ضرب الاجل داد تا سلاح خود را زمين بگذارند.
به گزارش خبرگزاري ها، ارتش سوريه با پاكسازي 90درصد شهر اريحا، منطقه داريا در استان ريف، دمشق، حمص، حماه و ديگر مناطق اين كشور از وجود اشرار مسلح و تروريست ها به آنها 48ساعت فرصت داد تا سلاح خود را بر زمين بگذارند.
ارتش در پيام خود كه از طريق پيامك به عناصر مسلح ارسال شد آورده است، به خانواده هايتان رحم كنيد و بدانيد هيچ اميدي در مقابله با ارتش نيست.
ارتش سوريه از مردم خواست در شناسايي پناهگاه افراد مسلح به نيروهاي ارتش كمك و شهرها را از وجود تروريست ها پاكسازي كنند.
اين در حالي است كه ارتش سوريه در ادامه عمليات خود عليه گروه هاي مسلح در حومه دمشق، درعا، ديرالزور، حمص، حماه و شهرهاي ديگر علاوه بر كشتن تعدادي از آنها مقاديري سلاح و مواد منفجره و دستگاه هاي ارتباطي از آنها كشف و ضبط كردند.
شماري از سركرده هاي مسلح نيز در جريان درگيري با ارتش سوريه كشته شدند.
ارتش سوريه همچنين پس از پاكسازي منطقه التل در شمال دمشق يك كارگاه ساخت بمب همراه با مقاديري بمب و مواد اوليه ساخت بمب را كشف و ضبط كردند.
نيروهاي ارتش توانستند حلقه محاصره اي را كه افراد مسلح از حدود دو ماه پيش بر روستاي ربله در ريف و حمص ايجاد كرده بودند بشكنند نيروهاي ارتش در جريان اين درگيري ها توانستند بيش از 60 فرد مسلح را به هلاكت رسانند.
در منطقه ربله 12هزار مسيحي سوري زندگي مي كردند كه نمي توانستند در زمان محاصره براي به دست آوردن كمك از اين منطقه خارج شوند.
شاهدان عيني اعلام كردند كه شماري از عناصر مسلح و تروريست هنگام فرار از شهر حلب با لباس زنانه دستگير شدند.
ارتش سوريه گروهي از تروريست ها را كه با پوشيدن لباس زنانه قصد فرار داشتند دستگير كردند.
اين در حالي است كه كشورهاي غربي براي مداخله در امور داخلي سوريه از يكديگر پيشي مي گيرند.
در همين رابطه فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه طي اظهاراتي مداخله جويانه ضمن تاكيد بر حمايت فرانسه از مخالفان سوريه گفت، نظام سوريه به زودي سقوط خواهد كرد.
اولاند بدون اشاره به جزئيات يا توضيحات بيشتر درباره اقدامات جديد فرانسه در كمك به مخالفان سوريه گفت: دولت فرانسه در آينده نيز طرح ها و اقدامات لازم را براي تامين منافع مخالفان سوري در زمينه هاي سياسي- ديپلماتيك و انساني اتخاذ خواهد كرد.
از سوي ديگر تحليلگران منطقه معتقدند آمريكا و كشورهاي غربي براي منافع اسرائيل در سوريه مي جنگند.
به عقيده آنان كشورهاي خارجي با ايجاد هرج و مرج و بحران در سوريه مي كوشند منافع رژيم صهيونيستي در منطقه را كه اخيرا با مشكلات زيادي درگير شده است تامين كنند.
ساير رويدادها
¤ نيروهاي امنيتي اردن با آوارگان سوري معترض به وضعيت بد زندگي در يكي از اردوگاه هاي واقع در مرز دو كشور درگير شدند.
¤ دولت هند اعلام كرد با مداخله نظامي در سوريه مخالف است.
¤ برخي منابع خبري از توافق اعلام نشده دولت سوريه با كردهاي اين منطقه براي تشكيل منطقه خودگردان در شمال سوريه خبر مي دهند.
¤ شبكه خبري العربيه از ترور رئيس سازمان اطلاعات هوايي سوريه خبر داد.
 


پول چه ها كه نمي كند!

پولداران دنيا گاه آنقدر پول دارند كه مي توانند حتي كشورها را هم بخرند!
به اين ترتيب، مجله «فوربس» در گزارشي «تفريحي» ثروت 400 نفر از مهمانان رده بندي هايش از پولدارترين ها را با هم مقايسه كرده و نوشته است، جسورترين ميلياردرهاي دنيا آنقدر پول دارند كه مي توانند به جاي خريدن كاخ ها و قلعه هاي فرانسوي، جزاير كوچك بهشتي در كارائيب و يا كشتي هاي مجلل تفريحي، شروع كنند به خريدن كشورها! مثلا، «بيل گيتس» كه با 58 ميليارد دلار ثروتش پولدارترين آمريكايي است، مي تواند خيلي راحت توليد ناخالص داخلي 140 كشور را «از بالا» نگاه كند!، حتي اشخاصي با «بودجه هاي مختصرتر» مثل «گري گلنس» كه از آب «كلرادو» به نان و نوايي رسيده، مي تواند با 990 ميليون دلارش اقلا «وانواتو» را براي خودش بخرد! و «پير اميديار»، مؤسس سايت حراجي «يي بي» مي تواند با حدود 6ميليارد دلار ثروتش بازار سومالي را به دست بگيرد! در حالي كه، «وارن بافت»، غول تجارت آمريكا، با وجود 10 ميليارد دلاري كه در توفان اقتصادي دنيا از دست داده، هنوز آنقدر پول دارد (44 ميليارد دلار) كه بتواند مثلا كره شمالي را بخرد!
سرويس خارجي كيهان
 


سركوب تظاهرات مردم بحرين با گلوله هاي ساچمه اي

شماري از تظاهركنندگان بحريني بر اثر اصابت گلوله هاي ساچمه اي در مناطق مختلف اين كشور زخمي شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني العالم، يك كودك بحريني از جمله افراد زخمي شده در تيراندازي نظاميان رژيم حاكم بود. جمعيت اسلامي الوفاق بحرين تاكيد كرد يكي از معترضان از ناحيه چشم بر اثر اصابت مستقيم گلوله زخمي شد و حال وي وخيم است.
الوفاق همچنين از شليك گسترده گازهاي سمي به سوي مناطق مسكوني خبر داد كه باعث شد چند نفر دچار حالت خفگي شوند. شماري از مناطق بحرين شاهد برگزاري تظاهرات مسالمت آميز براي درخواست آزادي زندانيان سياسي است. شركت كنندگان در اين تظاهرات ادامه سياست قتل و شكنجه رژيم بحرين را محكوم كردند.
در همين حال يك روحاني بحريني تاكيد كرد كه اراده ملت در نهايت در برابر رژيم آل خليفه پيروز خواهد شد.
«سيد عبدالله الغريفي» تصريح كرد: آنچه درباره تلاش رژيم بحرين براي گفت وگو منتشر مي شود دروغي بيش نيست. در سايه سركوبگري و شليك گلوله امكان گفت وگو و دستيابي به راه حل وجود ندارد. وي اظهار داشت: اگر رژيم حاكم واقعا به دنبال گفت وگو بود بايد شاهد شرايط متفاوتي در كشور مي بوديم نه اينكه قتل و ظلم ادامه داشته باشد.
حمله به يك پاسگاه پليس
ده ها نفر از جوانان انقلابي بحرين به يك پاسگاه پليس در حومه پايتخت حمله كردند. جوانان بحريني در اين حمله از بمب هاي دست ساز و كوكتل مولوتوف استفاده كردند. در اين حمله يك افسر رژيم آل خليفه به طور سطحي مجروح شد.


حماس در پاسخ به شرارت هاي اسرائيل سدروت را موشكباران كرد

مبارزان فلسطيني در واكنش به حمله ارتش رژيم صهيونيستي به خان يونس فلسطين اشغالي را مورد اصابت خمپاره و موشك قرار دادند كه يك صهيونيست به شدت مجروح شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري المنار، در اثر حمله موشكي و خمپاره اي جنبش حماس و مبارزان فلسطيني به شهرك صهيونيست نشين سدروت در شمال غزه يك صهيونيست زخمي شد.
اين حملات خمپاره اي در پاسخ به حمله ارتش رژيم صهيونيستي به خان يونس صورت گرفت.
اشغالگران اسرائيلي مستقر در داخل ديوار امنيتي صهيونيستي شرق خان يونس را هدف حملات خود قرار دادند.
در پي اين حملات خسارت هاي سنگيني به اين منطقه وارد شد. نيروهاي ارتش صهيونيستي هر از گاهي مناطق شرقي نوار غزه را بمباران مي كنند.
از سوي ديگر نيروهاي رژيم صهيونيستي بار ديگر تظاهرات فلسطيني هاي معترض در كرانه باختري را سركوب كردند.
سربازان رژيم صهيونيستي از ورود ده ها تن از فعالان صلح بين المللي و كشاورزان فلسطيني به سرزمين خود در منطقه «ظهر جالس» در نزديكي شهرك «كرمي تسور» در شمال اين شهرك جلوگيري كردند.
سربازان رژيم صهيونيستي با استفاده از گاز اشك آور و باتوم اقدام به ضرب و شتم تظاهركنندگان كردند كه در نتيجه شماري از تظاهركنندگان زخمي شدند.
هدف از اين تظاهرات اعلام مخالفت با سياست شهرك سازي صهيونيست ها و محكوميت ادامه اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي است كه مانع ورود كشاورزان به سرزمين هاي خود به بهانه نظامي بودن آن منطقه مي شوند.


9 كشته و 12 زخمي در حمله خمپاره اي تروريست ها به منازل مسكوني غرب پاكستان

حمله خمپاره اي افراد ناشناس به يك منزل مسكوني در مناطق قبايلي خيبر پاكستان باعث كشته شدن 9 نفر و زخمي شدن بيش از 12 نفر ديگر شد.
به گزارش ايرنا، از مجموع كشته شدگان چهار نفر كودك بودند. در جريان اين حمله 12 تن نيز زخمي شدند. مقامات محلي گفتند كه زخمي هاي اين حادثه توسط مردم منطقه به مراكز درماني منتقل شدند.
علت پرتاب گلوله هاي خمپاره از سوي شبه نظاميان هنوز مشخص نيست. مقامات امنيتي و پليس در اين مناطق عمليات جستجو براي يافتن عوامل اين حمله را آغاز كرده اند. شاهدان عيني اظهار داشتند: مردم منطقه پس از اين انفجار از خانه هاي خود بيرون آمده و برخي نيز از ترس اصابت گلوله خمپاره به محل هاي امن پناه بردند.
در مناطق قبايلي غرب پاكستان معمولا شبه نظاميان عليه مقامات دولتي، سران قبايلي طرفدار دولت و نيروهاي ارتش عمليات تروريستي انجام مي دهند كه در اكثر آنها مردم بي گناه قرباني اعمال خرابكارانه اين افراد مي شوند. همچنين بر اثر حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به روستاي قنبر در شمال پاكستان 6 غيرنظامي كشته شدند.
مقام هاي پاكستاني در حال بررسي اين مسئله هستند كه آيا پسر بنيانگذار شبكه شبه نظاميان حقاني در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا كشته شده يا خير.


اعتراف ديرهنگام در مورد چگونگي شكل گيري رژيم سعودي

شاهزاده طلال: پدرم عبدالعزيز از انگليس حقوق مي گرفت

برادر بزرگ پادشاه عربستان به مزدور بودن و دريافت مقرري ماهيانه از انگليس توسط موسس آل سعود اعتراف كرد.
به گزارش فارس شاهزاده «طلال بن عبدالعزيز» در مصاحبه با يك شبكه خبري در پاسخ به سوال خبرنگار در اين باره كه آيا «عبدالعزيز بن سعود» موسس پادشاهي عربستان از انگليس حقوق دريافت مي كرد گفت: بله وي از انگليس حقوق دريافت مي كرد و به نظرم كه اين حقوق همانند قرض بود.
براساس اين گزارش در اين مصاحبه خبري، خبرنگار از شاهزاده طلال پرسيد كه آيا اين حقوق ثابت به عنوان حق السكوت يا تحت سيطره قرار دادن پادشاه نبوده است كه پاسخ داد: ممكن است، آيا معقول است كه در آن زمان انگليس به فردي كه در صحرا زندگي مي كرده، مبلغ هنگفتي را در راه رضاي خدا بدهد، قطعا آنها با هدفي اين پول ها را مي دادند.
اين سخنان صريح شاهزاده طلال در مورد موسس پادشاهي آل سعود، در حالي بيان مي شود كه وي بارها از برادران خود و ماهيت حكومت عربستان انتقاد و به آنها هشدار داده است. شاهزاده طلال 81 ساله كه فرزند هجدهم ملك عبدالعزيز موسس حكومت پادشاهي عربستان است، پيش از اين داراي پست هاي دولتي مهمي بوده است، اما بر سر تاج و تخت پدرش با ساير برادران به رقابت برخاسته بود و ناكام مانده است.
طلال هشت ماه پيش در پي تعيين شاهزاده نايف به وليعهدي از عضويت در شوراي بيعت در عربستان كناره گيري و از برادر خود ملك عبدالعزيز پادشاه كنوني به شدت انتقاد كرد. در زمينه تحولات داخلي عربستان، گزارش هاي دريافتي حاكي از آن است كه مردم القطيف در محكوميت ضرب و شتم زنان شيعه در حرم شريف نبوي شنبه شب دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، پس از آن كه نيروهاي امنيتي آل سعود و پليس ديني، زنان شيعه را در مسجد الحرام مورد ضرب و شتم قرار دادند، مردم در القطيف و العواميه با برگزاري تظاهرات اين اقدام را محكوم كردند.
براساس اين گزارش به نقل از شاهدان عيني، تظاهركنندگان با شعار «زنان خط قرمز ما هستند»، اين اقدام نيروهاي آل سعود را به شدت محكوم كردند.
اين در حالي است كه عربستان طي روزهاي اخير، شاهد افزايش اعتراضات مردمي عليه رژيم آل سعود بوده و معترضان خواستار پايان سركوب هاي بي وقفه رژيم هستند. اعتراضات مردمي در شرق عربستان كه وارد هفدهمين ماه خود شده است پايه هاي لرزان حكومت آل سعود را به لرزه انداخته است و آنها با توسل به ابزارهاي سركوب تاكنون نتوانسته اند، شعله اعتراضات را خاموش كنند.


لندن تهديد حمله به سفارت اكوادور را پس گرفت

شكست مفتضحانه انگليس مقابل موضع يكپارچه آمريكاي لاتين

به دنبال حمايت 34 كشور آمريكاي جنوبي (اوناسور) از مواضع اكوادور در قبال حمايت اين كشور از موسس سايت ويكي ليكس، انگليس تهديد حمله به سفارت اين كشور در لندن را تكذيب كرد.
به گزارش «هافينگتون پست» روز شنبه منابع خبري اكوادور اعلام كردند وزارت خارجه انگليس با ارسال نامه اي به «رافائل كوره آ»، رئيس جمهور اكوادور تصريح كرده كه هيچ تهديدي براي ورود به سفارت اكوادور وجود ندارد.
رئيس جمهور اكوادور نيز با تاييد اين خبر گفت: ما با خوشحالي فراوان اين خبر را دريافت كرديم كه انگليس آنچه را كه قصد انجام آن را داشته رد كرده است. اما اين كشور هنوز اعلام نكرده كه خطري در رابطه با حمله به سفارت وجود ندارد!
كوره آ افزود: تنها دو گزينه وجود دارد. يا اين كه لندن اجازه خروج «جوليان آسانگ» موسس ويكي ليكس، از انگلستان به اكوادور را صادر مي كند، يا اين كه به ما ضمانت مي دهد كه در صورت تحويل آسانگ به سوئد، وي به كشور سومي تحويل داده نخواهد شد. پس از آن كه دولت اكوادور در 16 اوت (26 مرداد) پناهندگي سياسي موسس سايت افشاگر ويكي ليكس به اين كشور را پذيرفت، دولت انگليس با استناد به قوانين داخلي خود تهديد كرد به سفارت كيتو در لندن حمله كرده و آسانگ را دستگير خواهد كرد. دولت اكوادور نيز با انتقاد از اين رويكرد اعلام كرد لندن نمي تواند با استناد به قوانين داخلي خود تعهدات بين المللي را نقض كند.
گفته مي شود جوليان آسانگ در دور تازه افشاگري هاي خود اسناد محرمانه وزارت دفاع و خارجه آمريكا را منتشر كرده و پس از تهديدات بسيار به سفارت اكوادور در لندن گريخته است. انگليس طي روزهاي گذشته تهديد كرده بود خود را موظف به دستگيري آسانگ و تحويل وي به دولت سوئد مي داند و حتي اگر لازم بداند با نيروهاي نظامي به سفارت اين كشور يورش مي برد.
برگزاري چندين جلسه اضطراري در اكوادور با حضور رهبران 34 كشور آمريكاي جنوبي و محكوم كردن مواضع انگليس اما سرانجام لندن را مجبور به پس گرفتن مواضع خود كرد.
گفتني است، بلافاصله پس از افشاي اسناد محرمانه ارتش آمريكا، «آسانگ» با يكسري اتهامات اخلاقي مواجه شد. دادگاهي در سوئد نيز با محكوم كردن آسانگ اعلام كرد وي بايد به اين كشور مسترد گردد. اما «آسانگ» معتقد است اين اتهامات ساختگي است و كشورهاي سوئد و انگليس قصد تحويل وي به آمريكا را دارند. آمريكا ممكن است آسانگ را به اتهام «افشاي اسناد محرمانه» اعدام كند!


پس از چين و با افزايش بحران مرزي كره اي هاي خشمگين كالاي ژاپن را در سئول به آتش كشيدند

مردم خشمگين پرچم و برخي محصولات موتوري ژاپني را در سئول پايتخت كره جنوبي به آتش كشيدند.
به گزارش رويتر مردم خشمگين سئول با به آتش كشيدن پرچم و محصولات موتوري ژاپني، از توكيو خواستند تا از ادعاهاي خود در خصوص مالكيت جزاير مورد مناقشه «دوكسادو» و «تاكاشيما» دست بكشد.مردم سئول تهديد كردند كه اگر دولت ژاپن اين خواسته آنها را جدي نگيرد محصولات اين كشور را در كره جنوبي تحريم خواهند كرد.
رسانه هاي دولتي چين نيز از تظاهرات صدها معترض به ادعاي مالكيت ژاپن در جزاير مورد مناقشه در شهر بندري «ريژائو» در شرق چين خبر دادند.به گزارش مهر، اين تظاهرات تنها چند روز پس از برگزاري تظاهرات عليه ادعاهاي ژاپن در بيشتر شهرهاي چين از جمله پكن و هنگ كنگ برگزار شد.
رسانه هاي غربي از به آتش كشيدن پرچم ژاپن توسط معترضين چيني در تظاهرات اخير خبر داده و اعلام كردند: معترضين خواستار تحريم كالاهاي ژاپني شدند.
همچنين فعالان ژاپني روز يكشنبه پرچم اين كشور را در جزاير مورد مناقشه با ژاپن به اهتزاز در آوردند و باعث افزايش تنش ها در روابط توكيو-پكن شدند.
تنش هاي ارضي در شرق آسيا ميان چين، ژاپن، كره جنوبي و ژاپن از زمان مطرح شدن درخواست فرماندار توكيو براي خريداري جزاير مورد مناقشه از مالكان خصوصي به اوج خود رسيد.


مقام عراقي حملات تروريستي در اين كشور را كار آمريكا دانست

جريان صدر، آمريكا را مسئول حملات تروريستي در عراق دانست و هدف از آن را سيطره بر امور اين كشور اعلام كرد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري «النخيل»، «عواد العوادي» نماينده فراكسيون پارلماني «الاحرار» وابسته به جريان صدر، آمريكا را مسئول هدف قرار گرفتن دفتر شهيد صدر در بغداد دانست.
وي گفت: اطلاعاتي در دست است كه نشان مي دهد دستگاه اطلاعاتي آمريكا براي بازگرداندن تروريست ها چه تحت نام القاعده و چه نام هاي ديگر به كشور تلاش مي كند تا با كاشتن بذر فتنه، ثبات و امنيت اين كشور را متزلزل كند و عراق را به گونه ديگري تحت سيطره آمريكا نگه دارد.
العوادي افزود: روند سياسي در عراق از ثبات لازم برخوردار نيست، به همين دليل نيز شاهد دخالت هاي روزانه آمريكا حتي در سياست خارجي عراق هستيم، اما جريان صدر و ملت عراق در دام اين فتنه كه آمريكا پشت آن قرار دارد، نمي افتد. وي با متهم كردن كاخ سفيد در ناآرامي هاي عراق متذكر شد: تمام اين امور از توطئه هاي آمريكاست زيرا القاعده با پوشش و حمايت آشكار كاخ سفيد فعاليت مي كند.
اين سخنان پس از آن عنوان شد كه جمعه پيش طي دو انفجار در نزديكي دفتر شهيد صدر در شهرك صدر بغداد 19 تن كشته و زخمي شدند.
از سوي ديگر در زمينه تحولات داخلي، نخست وزير و رئيس مجلس عراق روز يكشنبه ديدار و گفت وگو كردند. به گزارش شبكه تلويزيوني «العراقيه»، «نوري مالكي» و «اسامه النجيض» در اين ديدار، اوضاع سياسي عراق و قوانين مطرح در پارلمان را مورد بحث و بررسي قرار دادند. همچنين وزارت امور خارجه عراق روز يكشنبه اعلام كرد كه عربستان سعودي براي ايجاد سفارتخانه دائم در بغداد ابراز تمايل كرده است، اما تاكنون به اين تقاضاي رياض پاسخي داده نشده است.


تظاهرات ضد دولتي در پايتخت هاي گابن و توگو

هزاران نفر درپايتخت هاي دو كشور آفريقايي گابن و توگو تظاهرات ضد دولتي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، بيش از 1500 نفر از مخالفان دولت گابن در «ليبروين» پايتخت اين كشور دست به تظاهرات زدند و خواستار استعفاي «علي يونگو اوديمبا» رئيس جمهور اين كشور شدند.
تظاهركنندگان كه از هواداران حزب «اتحاد ملي» هستند دولت را به تقلب در انتخابات رياست جمهوري سال 2009 متهم مي كنند.
10 روز قبل نيز اين كشور شاهد تظاهرات ضد دولتي بود كه به خشونت كشيده شد و يك كشته و 27 زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش فارس، كشور كوچك توگو نيز كه مثل گابن در غرب آفريقا و در سواحل اقيانوس اطلس قرار دارد، شاهد تظاهرات ضد دولتي در پايتخت بود. هزاران نفر با انجام راهپيمايي در خيابان هاي «لومه» (پايتخت) خواستار كناره گيري دولت شدند. اين تظاهرات نيز بدون هيچ حادثه اي پايان يافت.
ائتلاف مخالفان توگو، موسوم به «بياييد توگو را نجات دهيم» كه رهبري اعتراضات 10 روزه اخير در توگو را بر عهده دارد، اعلام كرد: در تظاهرات روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته بيش از 100 نفر زخمي و 125 نفر بازداشت شده اند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14