(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 شهریور 1391 - شماره 20291

نگاهي به اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و كينه توزي استكبار جهاني (بخش نخست)
هراس مستكبران از رهبري جهاني ايران




نگاهي به اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران و كينه توزي استكبار جهاني (بخش نخست) هراس مستكبران از رهبري جهاني ايران

پريسا جلالي
دولت آمريكا برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران را علامتي منفي مي داند.
ويكتوريا نولند، سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده با بيان اين نكته از اين كه بان كي مون، دبير كل سازمان ملل متحد، قصد دارد در اجلاس آتي كشورهاي غيرمتعهد در تهران شركت كند، با لحني تلخ انتقاد كرده و مدعي است تهران براي برگزاري اين اجتماع محل بسيار نامناسبي است . تخريب هاي رسانه اي غربي و صهيونيستي هم نوع ديگر تهديد عليه اجلاس تهران است تا ايران در افكار عمومي جهان به عنوان كشوري ناامن كه توانايي برگزاري اجلاس را ندارد جلوه كند. در حالي كه واقعيت چيزي فراتر از اين هاست؛ توان رهبري جهاني توسط جمهوري اسلامي ايران خطري است كه دول غربي را دست به دامان رسانه ها كرده است.
آوريل 1954 فرصتي فراهم كرد تا گروهي از كشورهاي آسيايي در پايتخت سريلانكا اجتماع كرده و درباره همكاري با يكديگر و با كشورهاي تازه استقلال يافته آسيايي و آفريقايي به توافق برسند.
نخستين تلاش اين كشورها در راستاي همبستگي و همكاري و دستيابي به مواضع مشترك صورت گرفت.
جنبشي براي اثبات «نه شرقي و نه غربي»
جنبش عدم تعهد متشكل از 120 كشور از آسيا، اروپا و آمريكاي لاتين است و پايه هاي
شكل گيري اش را بايد رسيدن به استقلال و آزادي خواهي ملل جهان سوم و تحت استعمار دو بلوك شرق و غرب خواند.
همان تعابير و تعاريف ارزشمندي كه جزء
آرمان هاي جمهوري اسلامي ايران خوانده
مي شود؛ احترام به حاكميت و تماميت ارضي كشورها، خودداري از تجاوز يا تهديد به تجاوز يا توسل به زور ، احترام به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و تعهدات بين المللي، احترام به حقوق اساسي انسان هاو خودداري از مداخله در امور داخلي كشورها و احترام به حق ملت ها.
اما اين جنبش كه در راس اهدافش مقابله با بلوك شرق و غرب را گنجانده بود با فروپاشي نظام دوقطبي و پايان جنگ سرد و تحولات نوين در عرصه بين المللي با وضعيت جديدي روبه رو شد تا اين كه تدابير جديدي براي حفظ اصول و اهداف اوليه به كار بست. حتي جنبش در دوره پس از جنگ سرد با چالش هاي گوناگوني مواجه شد و معدودي از كشورهاي عضو از آن كناره گرفتند اما كشورهاي فعال جنبش آن را همچنان زنده نگاه داشته و براي تقويت آن تلاش كردند.
درست مثل جمهوري اسلامي ايران كه براساس آموزه هاي اصلي معمار كبير انقلاب و باور «نه شرقي نه غربي» با حفظ استقلال به بازنگري در متن معادلات جهاني مبادرت مي ورزد و اين روزها ميزبان كشورهاي عضو اين جنبش از سراسر دنياست.
جنبشي كه نمادي از جست و جوي بشر براي صلح و امنيت ملل و تلاش براي ايجاد يك نظام سياسي، اجتماعي و اقتصادي جديد در جهان است و براي نبرد با امپرياليسم در همه اشكال آن تاكيد دارد. اين جنبش برحقوق ملت ها براي دنبال كردن استراتژي در جهت عمران و توسعه، مشاركت در حل و فصل مسائل بين المللي و حفظ استقلال كشورها صحه مي گذارد.
اجلاس اول كه در يوگسلاوي در سال 1961 برگزار شد تنها از 25 كشور براي شركت در كنفرانس دعوت به عمل آمد و تأكيد بيشتر بر حفظ صلح و امنيت جهاني و رفع اختلافات از طريق صلح و همكاري بين المللي بود. در اين اجلاس اكثريت شركت كنندگان را كشورهاي تازه استقلال يافته با خاطرات تلخ از استعمار تشكيل مي دادند.
اجلاس دوم در مصر، و باز هم به هدف بررسي بحران هاي جهاني و چگونگي يافتن راهي براي تأمين و استقرار صلح بود.
اجلاس بعدي در زامبيا، الجزاير، سريلانكا، كوبا و ديگر كشورهاي عضو تشكيل شد و امروز ميزباني آن به جمهوري اسلامي ايران رسيده است با حضور 120 كشور عضو و در رده سران كشورها . اين اتفاق رژيم صهيونيستي وآمريكا را به تكاپو انداخته تا ايران را كشوري ناامن براي برپايي اجلاس جلوه دهند چرا كه برگزاري اين اجلاس از موفقيت هاي نظام اسلامي است و افكار عمومي جهان را در حمايت از ايران اسلامي شكل خواهد داد.
يك علامت منفي براي غرب
مطرح شد كه غرب با برپايي اجلاس عدم تعهد در تهران به شدت مخالف است تا جايي كه سعي كرده بسياري از سران كشورها و حتي دبير كل سازمان ملل متحد را مجاب كند تهران محل امني براي اجلاس نيست. به راستي چرا آمريكا و رژيم صهيونيستي مانع تراشي مي كنند؟
محمد صالح جوكار عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي در اين مورد مي گويد: استكبار بيشترين فشار را بر روي منطقه خاورميانه وارد مي كند و آمريكا و برخي كشورها همه نيروهاي خود را بسيج كرده اند تا در سوريه اوضاع را به نفع خودشان رقم بزنند .
وي ضمن اشاره به تحريم هاي خصمانه دولت آمريكا و متحدان اروپايي اش اظهار مي دارد: آمريكا مي خواهد با تحريم ايران اين كشور را به زانو دربياورد چرا كه ايران در حمايت از بيداري اسلامي پيش قدم بوده و حضور سران كشور ها در اجلاس تهران براي ناكارآمد نشان دادن تحريم ها و راهبرد انزواي سياسي ايران مهم است .
جوكار البته بهترين راهكار را ارتباط ايران در حوزه هاي اقتصادي و تجاري با كشور هاي حضور يافته در اين اجلاس مي داند تا با تبادل محصولات و جايگزيني طرف هاي معامله تحريم هاي آمريكا و غرب را شكست دهد.
وي ادامه مي دهد: آمريكا و رژيم صهيونيستي از اجلاس تهران وحشت زده شده اند و از طريق يك جنگ رواني درصدد تضعيف اين اجلاس هستند به نحوي كه با برخي سران كشور هاي عضو جنبش عدم تعهد ارتباط گرفته اند تا مانع از حضور آنان در تهران شوند. اما سياست آنها مانند ديگر سياست هاي آمريكا با شكست رو به رو خواهد شد.
انزواي ايران يا دول استكباري؟
«رژيم صهيونيستي و آمريكا كه ادعاي منزوي شدن جمهوري اسلامي ايران را از طريق رسانه هاي وابسته شان در بوق و كرنا كرده اند با اجلاس تهران شكست دوباره اي خورده و خود منزوي شده اند.»
حجت الاسلام و المسلمين محمد مديح رئيس اسبق سازمان بسيج طلاب كشور در گفت و گو با خبرنگار سرويس گزارش كيهان با مهم دانستن برپايي اجلاس تهران در رفع بسياري از مشكلات كشورهاي در حال توسعه با بيان مطلب فوق مي گويد: اين ائتلاف در اين شرايط براي جمهوري اسلامي ايران نيز بسيار مفيد است. دنياي استكبار متشكل از امريكا و صهيونيست ها قصد دارند جمهوري اسلامي ايران را به انزوا بكشانند و همكاري هاي جهاني و منطقه اي را از كشورهاي عضو كه استقلال و آزادي خواهي را دنبال مي كنند، سلب نمايند.
وي اضافه مي كند: در اين شرايط كه دشمن فشار رسانه اي و تخريب هايش را عليه جمهوري اسلامي ايران افزايش داده است برپايي اجلاس غيرمتعهدها در ايران مشتي به دهان استكبار است. موضوع ديگر اين كه افكار عمومي جهان ديگر به اين بينش رسيده است كه ايران در منطقه حرف اول امنيت را مي زند و استكبار جهاني علي رغم اينكه مي خواهد ايران غيرموثر معرفي شود برخي اوقات براي آرام نگه داشتن منطقه دست به دامان ايران مي شود نمونه هاي متعدد در عراق و افغانستان و لبنان وجود دارد. بنابراين ايران با اين اجلاس و ميزباني آن چهره شاخص كشورهاي غير متعهد به شمار مي رود و در منطقه و حتي دنيا مي تواند نقش مهم و بزرگي ايفا كند.
وقتي راجع به موضع گيري رسانه هاي بيگانه عليه جنبش عدم تعهد در تهران مي پرسيم مي گويد: هر چه بيشتر غربي ها توسط رسانه هايشان فرياد مي زنند نشان مي دهد كه اين اجلاس براي منطقه همچنين ايران مفيد است اما به هر حال تلاش
مي كنند اين موضوع را كمرنگ جلوه دهند و بعد از اجلاس هم به طور حتم سعي مي كنند آثار آن را كم اهميت جلوه دهند.
آيا مي توانيم بگوييم با برگزاري اين نشست ايران نقش محوري اش در خاورميانه را مي تواند تقويت كند؟ اين سوالي است كه از حجت الاسلام و المسلمين مديح مي پرسيم و مي گويد: ايران اكنون هم نقش محوري در خاورميانه دارد اما با اين اجلاس نقش ايران پررنگ تر جلوه مي كند و مشخص مي شود ايران شيرازه امنيت و ثبات و استقلال منطقه است. همان طور كه يكي از اهداف برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران بيان اين نكته است كه نظام جمهوري اسلامي يك نظام مقتدر در منطقه و جهان و مورد توجه تمام كشورهاي اسلامي است .
عصبانيت دول غربي طبيعي است
اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران نشانه نظم نويني است كه جمهوري اسلامي از آن دفاع مي كند و به دنبال نظمي است كه در آن نظام هاي سلطه گر ديگر نقشي ايفا نمي كنند و نمي توانند قيم كشورهاي ضعيف و توسعه نيافته باشند.
ترس و وحشت صهيونيست ها از رهبري حركت هاي جهاني توسط ايران آنها را بسيار نگران كرده و به همين علت هر حركت عدالت خواهانه را در جهان محكوم و تضعيف مي كنند .
حسين شيخ الاسلام مشاور رئيس مجلس در امور بين الملل و رئيس انجمن هاي مردم نهاد حمايت از قدس شريف، علت دشمني و كينه ورزي دول غربي با جنبش عدم تعهد را اساس و اصول جنبش اعم از عدم وابستگي و اجازه ندادن به كشورهاي عدم تعهد كه زمين بازي كشورهاي قدرتمند شوند مي داند.
وي در گفت و گو با گزارشگر كيهان در توضيح بيشتر اضافه مي كند: همراهي جنبش با اصول انقلاب اسلامي ايران علت عصبانيت قدرت هاي بزرگ از جمله ايالات متحده و هم پيمانان اروپايي و صهيونيستي با اجلاس تهران است.
شيخ الاسلام تصريح مي كند: جنبش با اصولي هماهنگ با ارزش هاي انقلاب اسلامي ايران مثل احترام به ملت ها در تعيين سرنوشت خود، احترام به حاكميت كشورها، استقلال، عدم همراهي با پيمان هاي نظامي كه استقلال كشورها را در برابر قدرت هاي بزرگ محدود مي كرد، مقابله با
نژاد پرستي و اشغال گري و جلوگيري از تغيير ساختار ظالمانه بين المللي كه بعد از جنگ جهاني دوم به ساختار سياسي و نظام مالي دنيا تحميل شد تشكيل شد و همين موارد براي عصبانيت رژيم صهيونيستي و آمريكا كافي است.
اگرچه ايده تشكيل جنبش، همزمان با ملي شدن نفت ايران شروع شد و رهبران بزرگي در دنيا اين ايده را تقويت كردند اما سنگ اندازي هاي بسياري بر سر راه جنبش هم ديده مي شود كه
شيخ الاسلام به آن اشاره مي كند: جنبش توانست قسمت عمده اي از دنيا را از چنگ دول بزرگ نجات دهد تاكنون هم قدم هاي بزرگي برداشته است اما نبايد انتظار يك سازمان را از آن داشت. اخيرا كه قرار شد كميته وزراي خارجه كه هميشه در مورد فلسطين فعال است در رام الله تشكيل جلسه دهد به اين علت كه اسرائيل از اعطاي ويزا خودداري كرد اجلاس برگزار نشد. وي در پاسخ به اين سوال كه جنبش عدم تعهد چه ظرفيت هايي براي ايران دارد، مي گويد: جنبش عدم تعهد يك حركت است كه مي تواند به كارها جهت دهد بنابراين ايران
با رياست سه ساله بر اين اجلاس مي تواند نقش قابل توجهي داشته باشد. اين يك فرصت طلايي است تا جمهوري اسلامي ايران نشان دهد هم توان برگزاري اجلاس را دارد و هم لايق رهبري آن است.
مجيد صفاتاج تحليلگر مسايل خاورميانه هم معتقد است: ايران تاثيرگذاري مثبتي در تحولات سياسي جهان به ويژه خاورميانه كه محل مناقشه محور مقاومت ايران از يك سو و رژيم صهيونيستي محور سلطه گري است، داشته است. از اين رو مقام هاي مختلف امريكايي و صهيونيستي به روش هاي مختلف تلاش كرده و حتي دست به تهديد برخي شخصيت هاي سياسي و رهبران كشورهاي جهان زدند تا از حضور آن ها در تهران جلوگيري كنند. وي به ملاقات نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي با بان كي مون اشاره و تصريح مي كند: آمريكايي ها معتقدند ايران از اجلاس تهران براي پيشبرد كار خود قرار است استفاده كند و قصد دارد اصول پنج گانه اوليه كه مطابق با آرمان هاي ايران اسلامي است را در جنبش احيا كند كه در اين صورت حتي مي تواند در تصميم گيري هاي سازمان ملل متحد تاثيرگذار باشد. اين كارشناس مسائل خاورميانه اظهار
مي دارد: طبيعي است اين جنبش كه حدود دو سوم اعضاي سازمان ملل متحد عضو آن هستند براي منافع صهيونيسم بين الملل و امريكا خطرساز است پس سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اعلام
مي كند ايران به دنبال منافع خودش است در حالي كه خود آمريكايي ها مي دانند ايران به دنبال احياي اصول اوليه جنبش است تا مانع از اتفاقات ناگوار در خاورميانه مثل دخالت دول غربي در مسائلي مثل سوريه و فلسطين شود.
گزارش روز

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14