(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 6 شهریور 1391 - شماره 20291

عاداتي كه زود پيرتان مي كند
كودكاني خلاق پرورش دهيم
ادويه هاي جادويي


عاداتي كه زود پيرتان مي كند

جوان ماندن و يا حتي حفظ كردن احساس جواني در چهره و ظاهر، يكي از اولويت هاي مردم در جوامع مختلف است و به همين دليل اين روزها استفاده از لوازم آرايشي ضدپيري و مكمل هايي كه بتوانند پروسه پيري را به تأخير بيندازند، بازار داغي پيدا كرده است.
با اين حال بسياري از ما اغلب غافل هستيم كه برخي از عادات بد و مضر در زندگي باعث مي شوند كه فرآيند پيري و سالخوردگي در بدنمان زودتر آغاز شده و سريع تر پيشرفت كند. بنابراين شناخت اين عادات مضر تا پيش از اينكه غيرقابل كنترل شوند و ايجاد تغيير در آنها مي تواند زمان فرا رسيدن سال هاي پيري را به ميزان قابل توجهي به تأخير بيندازد.
در ادامه به بررسي برخي از عادات بد مي پردازيم كه مي توانند شما را زودتر از آن چه كه بايد پير كند و اگر اين مشكلات در شما نيز وجود دارد بهتر است كه هرچه سريع تر آن ها را رفع كنيد. اكثر مردم تصور مي كنند براي جوان ماندن بايد احساس جواني كرد كه يكي از علامت هاي اين احساس داشتن استرس و هيجان زيادي است. درحالي كه اين يك باور اشتباه است و استرس و هيجان زيادي چه مثبت و چه منفي مي تواند عوارض جدي و خطرناكي براي كارايي ذهن انسان داشته باشد و موجب بروز ناتواني هاي ذهني و ادراكي شود.
بنابراين در هر سني كه هستيد بسيار مهم است كه فاكتورهاي استرس را در زندگي خود شناسايي كرده و با كمك تكنيك هاي مختلف مثل ورزش و مراقبه، آنها را برطرف كنيد به اين ترتيب ذهني سالم تر و جوان تر خواهيد داشت.
عادت بد ديگر نامنظم بودن ساعات خواب به ويژه در سنين پايين تر است. خواب كافي و منظم توان بدني شما را بهبود مي بخشد و بافت هاي آسيب ديده را ترميم مي كند به اين ترتيب سال هاي بيشتري طعم شيرين جواني و شادابي را تجربه خواهيد كرد.
سيگار نيز عادت بسيار مضر ديگري است كه به تخريب و پيري سريع تر اعضاي مختلف بدن كمك مي كند. بعلاوه سيگار با آزادسازي آنزيم هاي خاص و مضر در بدن ميزان كشساني پوست را كاهش داده و چين و چروك هاي عميق و زشتي را در پوست صورت پديدار مي كند.
هرچند لاغر ماندن روياي بسياري از مردم است اما دنبال كردن رژيم هاي سخت و خشن تغذيه اي اصلاً ايده خوبي نيست. اين رژيم ها بدن را از ريز مغذي ها و املاح حياتي محروم مي كنند و مي توانند تهديدي جدي براي سلامت كل بدن باشند. به علاوه كاهش ناگهاني و زياد وزن، چروك هاي پوستي را افزايش مي دهد. هرچند كاهش وزن همزمان با بالا رفتن سن ضروري است، اما توصيه مي شود كه اين اقدام تدريجي و به آرامي صورت گيرد.
آخرين و البته يكي از مهم ترين عادات بد زندگي انسان مدرن كه پيري را جلو مي اندازد بي تحركي و نشستن زياد است درحالي كه يك زندگي فعال و متعادل و شاد باعث مي شود كه در بيشتر سال هاي عمر خود احساس جواني كرده و جوان بمانيد.
 


كودكاني خلاق پرورش دهيم

هميشه والدين به خاطر كاستن درد و بيماري و مطرح كردن مشكلاتي نظير اضطراب، وسواس، پرخاشگري و... به روانشناس و مشاور مراجعه نمي كنند؛ بلكه در بسياري مواقع مراجعه آنها براي اين است تا بياموزند چطور فرزند خود را توانمندتر كنند، چگونه خلاقيت او را افزايش دهند، چه مهارت هاي اجتماعي ارتباطي را به او بياموزندو چه كنند تا او زندگي بهتر، شادتر و موفقيت تري داشته باشد. از آنجا كه پرورش خلاقيت و استعدادهاي بچه ها تاثير بسيار مهمي در آينده آنها دارد، شما والدين عزيز را به مطالعه اين مقاله دعوت مي كنيم:
تعريف خلاقيت
ابتدا بايد اشاره كرد كه اولين خلاق و مبتكر خداوند متعال است. خالقيت از برجسته ترين صفات پروردگار است كه ما هر چه را در جهان مي بينيم تجلي بارز اين صفت است.
خلاقيت صفتي است كه در همه ما وجود دارداما نياز به آموزش و پرورش دارد تا به سر حد شكوفايي برسد. در مورد خلاقيت تعاريف مختلفي وجود دارد اما مي توان از مجموعه آنها گفت «خلاقيت توانايي ديدن چيزها به شيوه هاي جديد و يافتن راه حل هاي نو با نگاه متفاوت به مسئله است.» مقوله خلاقيت يكي از موارد بسيار مهم در داشتن زندگي سازنده و موفق است. شايد به همان اندازه كه مهم است بدانيم چه كارهايي خلاقيت كودك را افزايش مي دهد به همان اندازه هم مهم است بدانيم كه چه كارهايي را نبايد انجام داد تا خلاقيت او آسيب نبيند.
نقش خانواده در تقويت اين توانمندي
خانواده يكي از عوامل بسيار مهم در رشد و پرورش خلاقيت كودكان محسوب مي گردد. شيوه هاي صحيح فرزند پروري نقش مهمي در شكوفايي اين توانايي ايفا مي كند. كودك و نوجوان اوقات زيادي را در محيط خانواده سپري مي كند پس طبيعي است كه بيشترين تاثير را از آنها بپذيرد. درواقع والدين از طريق درگير شدن در فعاليت هاي خلاقانه كودك در پرورش خلاقيت او سهيم هستند. بايد فرصت هاي لازم براي سؤال، جست وجو و كشف محيط به كودكان داده شود. زمينه رشد خلاقيت زماني فراهم مي شود كه به كودك آزادي داده شود و به او به عنوان يك فرد احترام بگذارند.
كارهايي كه به پرورش خلاقيت و استعدادهاي كودك كمك مي كند
1- توانايي ها و علائق كودك را تشويق كنيد: همه ما ضعف ها و توانايي هايي داريم، چيزهايي است كه به آنها علاقمنديم و از آنها لذت مي بريم. بچه ها هم از اين قاعده مستثني نيستند. والدين بايد علائق كودك را شناسايي كنند و حوزه هاي توانايي او را تقويت كنند. تقويت اين نكات احساس بهتر و مفيدتر بودن به كودك مي دهد. البته به اين معنا نيست كه روي يك نقطه تمركز كنيد و فرزندتان را يك بعدي پرورش دهيد بلكه بايد ساير نيازهاي متناسب با جنس وسن او را نيز بياموزيد. نكته مهم ديگر اينكه به دنبال علاقه مندي هاي فرزندتان باشيد نه خودتان. در بسياري مواقع پدر و مادر آرزويي داشته اند كه به آن نرسيده اند و حالا مي خواهند از طريق فرزندشان اين ناكامي را جبران كنند. شايد آرزوي شما اين است كه او پزشك شود ولي او در هنر، نقاشي و شعر توانايي دارد. پس او را در تقويت اين استعدادها ياري كنيد.
2- پيشرفت هاي معمولي كودك را بپذيريد و براي آنها ارزش قائل شويد: چرا هميشه به دنبال كارهاي خارق العاده هستيد، توانايي هاي عادي او را ببينيد و تشويقش كنيد. مثلا نقاشي هاي متفاوت او را به ديوار بچسبانيد، رنگ آميزي را به مادر بزرگ نشان دهيد و... به اين وسيله حس بهتر بودن و پيشرفت را در او تقويت كنيد. حتي اگر در نقاشي و رنگ آميزي رنگ هاي متفاوت با طبيعت را به كار برد يا كاردستي هاي غيرمعمولي درست كرد باز هم تشويق كنيد و مانع او نشويد.
3- كودك را تشويق كنيد تا خودش تصميم بگيرد: يكي از اهداف ما به عنوان والد، كمك به كودك براي رسيدن به استقلال است. بگذاريد فرزندتان از همان كودكي درتصميم گيري ها مشاركت داشته باشد. لازم است كه كودك خود را در چارچوب قدرت قرار داده و به او حق انتخاب دهيد. فراموش نكنيد وقتي اجازه مي دهيد خودش فكر كند و تصميم بگيرد در واقع باعث شده ايد تا با گرفتن تصميم خوب خلاقيتش تقويت شود و احساس ارزش و توانايي كسب كند. انتظار نداشته باشيد هر چه شما مي گوييد بدون كم و كاست قبول كند. بگذاريد فرزندتان احساس موفقيت و شادي را پس از تصميم، تجربه كند. اگر هم تصميمش بد بود و با شكست مواجه شد از او بخواهيد دوباره فكر كند و راه حل ديگري ارائه دهد. اين فرصتي است براي راهنمايي هاي شما. احساس موفقيت و شكست هر دو در يادگيري خلاقيت كودك مهم است. البته مراقب باشيد به بچه هاي كوچك تصميم هاي بزرگ ندهيد؛ متناسب با سن كودك و بين چند مورد به او حق انتخاب دهيد.
4- محيط مناسبي براي انجام كارهاي خلاقانه كودكان فراهم نماييد: امكانات و وسايلي را در اختيار آنها بگذاريد تا از اين طريق خلاقيت هاي خود را ابراز نمايند. به عنوان مثال وسايل موسيقي، كاردستي، نقاشي و...
5- بگذاريد گاهي بچه ها خطر كنند: والدين معمولا مي خواهند از فرزندانشان مراقبت و مواظبت كنند ولي اين نبايد باعث شود كه از ترس شكست اجازه هيچ ريسكي ندهند. مي دانيد كه رشد خلاقيت يعني كار جديد انجام دادن و كار نوع نيز با خطر همراه است. البته اجازه ندهيد بچه ها زياد وارد موقعيت هاي پرخطر شوند. سعي كنيد زمينه هايي فراهم كنيد كه احتمال موفقيت بيشتر است. از كارهاي كوچك شروع كنيد و به تدريج كه بزرگ تر شد اجازه كارهاي بزرگ را به او بدهيد. اگر مواظبت هاي شما به حدي باشد كه فرصت هيچ حركتي را به كودك ندهد، پس از مدتي وابسته، مضطرب، فاقد مهارت اجتماعي و خلاقيت خواهد شد. پس بايد اجازه تجربه كردن را به بچه ها داد و با تمرين آموزش رفتارهاي جديد، احتمال مهارت را در آنها افزايش داد.
6- به كودك خود مسئوليت بدهيد: كودكان بايد بدانند كه مشاركتي مهم و معنادار در خانه دارند و عضو بي فايد خانواده نيستند، مناسب با سن كودك مسئوليت هايي به او بدهيد، هدف اين نيست كه كارهاي ايده آل انجام دهد. اگر هم اشتباه كرد هرگز او را تحقير نكنيد. كودكي كه احساس حقارت كند هرگز خلاقيت نمي كند. مهم تلاش كودك و احساس خوب او راجع به كمك كردن و يادگرفتن كار جديد و نواست نه انجام كامل و ايده آل. به تدريج كه بزرگ تر مي شود روي صحيح انجام دادن كارها تمركز كنيد.
7- بازخوردهاي منفي را محدود كنيد: گاهي بازخوردهاي منفي لازم است ولي بعضي از والدين زياد از آن استفاده مي كنند و يا در كنار آن هيچ بازخورد مثبتي نشان نمي دهند، يعني هيچ چيز مثبتي راجع به او نمي گويند. بعضي از والدين هم با كلام مثبت آغاز مي كنند ولي به منفي گويي مي رسند يانق مي زنند. به خاطر داشته باشيد براي اينكه تأثير سوءجملات خود را خنثي كنيد بايد به ازاي هر بازخورد منفي 3 يا 4بازخورد مثبت به او ارائه دهيد و روي صفات خوب او تمركز كنيد. حس شوخ طبعي در محيط منزل داشته باشيد. علائق دروني را شناسايي كنيد، به همه سؤالات حتي اگر عجيب و غريب باشند پاسخ دهيد. از كنجكاوي كودك براي سردرآوردن از امور خسته نشويد. به صحبت هاي كودكان با علاقه گوش دهيد.
8- كودك را تشويق كنيد از خودگويي مثبت استفاده كند: اكثر اوقات ما در ذهن، گفت وگويي با خودداريم. اين گفت وگو ها هميشه منفي نيست، ما با خود مهربان و منصف هستيم. به كودك خود بياموزيم يك چيز خوب و مثبت به خود بگويد حتي در مقابل يك عمل كوچك. مانند «من تونستم اين كار را انجام دهم، كاردستي قشنگي ساختم، اين غذا را خيلي خوشمزه درست كردم و...» به كودك بگوييد كه من به تو افتخار مي كنم، تو هم بايد به خودت افتخاركني. موقعيت هاي پرشور و نشاط و امكان انجام فعاليت هاي جسماني براي كودك فراهم نماييد.
9- به فرزند خود مهارت حل مشكل را بياموزيد: زماني كه مشكلي را حل مي كنيم احساس موفقيت و رضايت داريم. پس چرا اين امكان را به كودك خود ندهيم تا اين امكان را اثبات كند. متناسب با سن و سطح فكري و شناختي كودك مي توانيد اين فرصت را در اختيارش بگذاريد تا خلاقيتش افزايش يابد. مانند ساختن پل، قطار و... با بلوكه و جورچين ها براي بچه هاي پيش دبستاني. اگر درمقابل ميل شديد خود براي اصلاح كردن و ساختن سازه هاي كودك مقاومت كنيد، در واقع به او مجال فكركردن درمورد احتمالات مختلف و سازه هاي جديد را داده ايد. علاوه براين مي توان حل مسئله را دربازي ها با كودك تمرين كرد. در زندگي واقعي نيز بايد اين مهارت را به او ياد داد. اجازه دهيد كودك فكر كند و راه حل ارائه دهد. در مورد پيامدها و امكان و عدم امكان پيامدها با او بحث كنيد. سپس بگذاريد بهترين راه حلش را انتخاب كند و به او پاداش مناسب بدهيد. انتظار داشته باشيد كه فرزندتان خيلي ايده آل عمل كند. در هركاري خطر هست، مهم يادگرفتن يك كار جديد و نو است.
والدين چه رفتارهايي را نبايد انجام دهند تا خلاقيت بچه ها آسيب نبيند
¤ كمال طلب نباشيد: كارهاي جديد كودك را تشويق كنيد و آنها را درمعرض نمايش قرار دهيد و از ارزيابي بيش از خد خودداري كنيد. خودتان هم به عنوان بزرگسال به كارهاي خلاقانه بپردازيد و اجازه دهيد كودك شما شاهد كارهاي خلاق باشد. هيچ والدي كامل نيست، همه ما نكات ضعف و قوتي داريم. اگر انتظار عالي بودن از خود يا فرزندمان داشته باشيم، نمي توانيم شكست را بپذيريم. وقتي كمال طلب باشيم از ترس اينكه كار جديد خوب از آب درنيايد دست به هيچ كار نويي نمي زنيم و به فرزندانمان نيز اجازه هيچ كار و تجربه جديدي نمي دهيم. درخواست عالي و بي عيب و نقص بودن را از بچه ها نداشته باشيم. ولي تشويق كنيم تا سعي خود را بيشتر كنند و براي كارهاي خلاقانه ارزش قائل شويم.
- در توصيف كودك خود مطلق انديش نباشيد: از گفتن جملاتي مانند «تو هميشه منو نااميد مي كني، هميشه اشتباه مي كني، هيچ وقت آدم نمي شوي و...» پرهيز كنيد. جملات فوق اكثرا زماني گفته مي شوند كه والدين از دست رفتار خاصي از فرزند خود ناراحت هستند اما وقتي بيان مي شود او خودش را بد، مقصر، نااميدكننده و احمق مي داند و انگيزه اش را براي انجام كارهاي جديد و خلاق از دست مي دهد. به جاي به كاربردن واژه هاي كلي، روي رفتار خاص كودك، در يك موقعيت خاص تمركز كنيد. از رفتارهاي كودك انتقادهاي مكرر نكنيد، تخيلات كودك را بيهوده نشماريد و از وضع كردن قراردادهاي خشك و دست وپاگير كه محدوديت خاص براي كودك ايجاد مي كند خودداري كنيد.
تأثير بازي در پرورش خلاقيت
بعضي از والدين فكر مي كنند بازي كودك يك جور اتلاف وقت است، ولي بايد بدانيم بازي نقش بسيار مهمي در رشد خلاقيت كودك ايفا مي كند. كودكان خلاق براي هريك از بازي موارد مختلفي مي يابند و قبل از اينكه از وسيله اي به سراغ وسيله ديگر بروند، از آن به طرق مختلف استفاده مي كنند. كودك خلاق با توجه به موقعيت و مكان خاص، بازي را انجام مي دهد، بازي جديد ابداع مي كند، رهبري بازي را به دست مي گيرد و نقش هاي متفاوتي را كه بعدا در جامعه با آنها روبه رو مي شود را در بازي تجربه مي كند. اجازه دهيد كودكان بازي ها را تجربه كنند تا خلاقيت آنها پرورش يابد. سعي كنيد از تماشاي زياد تلويزيون و بازي هاي رايانه اي به خصوص دركودكان زير 3سال خودداري شود. تماشاي طولاني تلويزيون و بازي هاي رايانه اي خلاقيت كودكان را كاهش مي دهد.
و سخن آخر...
توجه داشته باشيد كه استعداد سهم كوچكي از خلاقيت است. تمرين و نظم بخشيدن به آن اهميت بيشتري دارد. پس يادمان باشد كه همه كودكان ما استعداد دارند، ياد بگيريم نقاط قوت آنها را شناسايي و تقويت كنيم و كمك كنيم تا نقاط ضعف آنها برطرف شود.
مريم سادات كاظمي


ادويه هاي جادويي

متخصصان هندي تاكيد دارند كه بيشتر ادويه ها به دليل دارا بودن خواص درماني مفيد و موثر بايد به رژيم غذايي روزانه، افزوده شوند.
تركيبات شفابخش موجود در ادويه ها و چاشني ها از بدن در برابر سموم، باكتري ها و ويروس ها، حفاظت مي كنند.
بنابر گزارش تاپ هلت ريسورس، دكتر بي. نيزانجان نائيك، مشاور ارشد انكوژي و جراح و متخصص ارشد تغذيه باليني در يك مقاله جديد فهرست ادويه هايي را كه بيشترين خاصيت ضدسرطاني را دارند ارائه كرده و معتقد است افزودن اين چاشني ها به رژيم غذايي روزانه ضروري است. اين ادويه ها عبارتند از:
-زردچوبه كه به دليل دارا بودن ماده مفيد كوركومين از رشد سلول هاي سرطاني پروستات، ملانوم، سرطان سينه، تومور مغزي، سرطان لوزالمعده و سرطان خون جلوگيري مي كند.
- رازيانه كه سرشار از فيتو ريزمغذي ها و آنتي اكسيدان هاي قوي است و از فعاليت سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند.
- زعفران نيز منبع اصلي يك اسيد طبيعي كاروتنوئيد دي كربوكسي ليك موسوم به «كروستين» است كه از تركيبات مهم ضدسرطاني موجود در اين چاشني خوراكي است. اين اسيد نه تنها از رشد سرطان در بدن جلوگيري مي كند بلكه همچنين اندازه تومور سرطاني را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد.
- زيره به عنوان ادويه اي براي كمك به دستگاه گوارش شناخته شده است. اما از سوي ديگر دانه هاي زيره علاوه بر خاصيت آنتي اكسيداني بالا حاوي ماده اي موسوم به «تيمو كوئينون» هستند كه اين ماده نيز به نوبه خود تكثير سلول هايي را كه در سرطان پروستات نقش دارند، كنترل مي كند.
- دارچين هم از ادويه هاي بسيار مفيد و پرخاصيت است به طوري كه پزشكان معتقدند مصرف نصف قاشق چايخوري دارچين در روز سرطان را به طور كلي از شما دور مي كند. دارچين يك نگهدارنده غذاي طبيعي و منبع غني از آهن و كلسيم است و در عين حال رشد تومورهاي سرطاني را كاهش مي دهد.
- مرزنجوش نيز از ادويه هاي مفيد براي مقابله با سرطان پروستات است و خواص ضدميكروبي فوق العاده اي دارد. يك ماده فيتوشيميايي موجود در اين ادويه تحت عنوان «كيورستين» رشد سلول هاي ناقص و بيمار را در بدن محدود كرده و مانند داروي ضدسرطان عمل مي كند.
- فلفل قرمز نيز يك ادويه پرخاصيت با خواص مسلم ضدسرطاني است اما البته از مصرف بي رويه آن بايد پرهيز كرد. مطالعات نشان داده است ماده كاسپايسين موجود در فلفل قرمز سلول هاي سرطاني را تخريب مي كند و اندازه تومورهاي سرطان خود را به ميزان چشمگيري كاهش مي دهد.
- زنجبيل نيز خواص درماني فوق العاده اي دارد از جمله اينكه كلسترول خون را پايين مي آورد، متابوليسم بدن را بهبود مي بخشد و به نابودي سلول هاي سرطاني كمك مي كند.
علاوه بر موارد فوق ساير چاشني ها و ادويه ها نظير ميخك، سير، خردل، برگ هاي نعناع، سركه و آووكادو نيز به نوبه خود خواص ضدسرطاني قابل توجهي دارند.
متخصصان تغذيه و سلامت در ادامه اين مقاله به چند عادت غذايي مفيد براي مقابله با سرطان اشاره كرده اند كه به قرار زير است:
- حتماً برنج قهوه اي را جايگزين برنج سفيد كنيد.
-نان سبوس دار را جايگزين نان سفيد نماييد.
- به جاي مصرف چيپس به عنوان ميان وعده پاپ كورن بخوريد.
- ميوه هاي تازه را با پوست مصرف كنيد.
- براي مقابله با التهاب در بدن اسيدهاي چرب امگا-3 استفاده كنيد.
- به جاي روغن هاي معمولي گياهي براي طبخ غذا از روغن زيتون استفاده نماييد.
-از مصرف غذاهاي بسته بندي، آماده و سرخ شده پرهيز كنيد.
- مصرف نمك فرآوري شده را كاهش دهيد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14