(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 شهریور 1391 - شماره 20297

شاخص بورس براي سيزدهمين روز متوالي مثبت شد
ارتقاي كيفي توليدات داخلي در دستور كار دولت
نايب رئيس كانون انجمن هاي صنفي اعلام كرد
پيشنهاد تغيير دستمزد كارگران در نيمه دوم سال
مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران: وضعيت صادرات نفت و گاز ايران عادي است
بهره برداري از 5 طرح مهر ماندگار نفتي تا آذر ماه
برنامه دولت براي كاهش سهم بنزين در سبد سوخت
وزير اقتصاد اعلام كرد
هند به همكاري با ايران در زمينه انرژي ادامه مي دهد
اجراي 18 هزار طرح نيمه تمام صنعتي در كشور
پايگاه اينترنتي داوجونز: اثر تحريم ها بر صادرات نفت ايران در حال كاهش است
معاون كل سازمان توسعه تجارت خبر داد
تشكيل كميته راهبردي تجارت با كشورهاي جنبش عدم تعهد
كوتاه اقتصادي


شاخص بورس براي سيزدهمين روز متوالي مثبت شد

با افزايش 82 واحدي شاخص بورس، سير صعودي اين متغير مهم براي سيزدهمين روز كاري تكرار شد.
به گزارش فارس، وضعيت بورس اوراق بهادار در حالي از حدود سه هفته پيش با برگشت نصف و نيمه جهت حركت قيمت ها و برخي متغيرهاي اصلي معاملات بهبود يافته كه عاملي چون برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها در تهران در اين تغيير جهت نقش ويژه اي داشت.
اين عامل كه در كنار مسائلي چون بكارگيري اوراق فروش تبعي سهام و به كف رسيدن بهاي سهام اكثر شركتها قرار گرفته بود، به باور برخي كارشناسان تا دوشنبه گذشته و قبل از تعطيلي 5 روزه تهران و بورس و بانك ها مي توانست اثرگذار باشد ولي بعد از اتمام اين اجلاس مهم جهاني بايد بازار سهام بار ديگر با روند منفي مواجه مي شد. اما اينگونه نشد بلكه در آغاز معاملات ديروز بسياري از فعالان و كارگزاران منتظر انتشار تحليل ها و اخبار تكميلي در مورد نتايج برگزاري اجلاس و همچنين نرخ دلار مانده و كمتر به خريد سهام اقدام كردند. اما هر چه زمان پاياني معاملات بورس نزديكتر مي شد به خوش بينان و خريداران سهام هم اضافه شد كه با صف خريد برخي شركت ها مانند پالايشگاه بندرعباس و فولاد مباركه و رشد بيشتر شاخص همراه شد.
به اين ترتيب شاخص بورس كه با افزايش 13 واحدي شروع بكار كرده بود، در پايان معاملات به دليل اثر مثبت 40 واحدي فولاد مباركه و 13 تا 2 واحدي شركت هاي پالايشگاه بندرعباس، ملي مس، فولاد خوزستان، گل گهر، سرمايه گذاري غدير و ايران ترانسفو با 82 واحد رشد به عدد 24 هزار و 730 واحد رسيد تا براي سيزدهمين روز متوالي كاري (از 21 مرداد به اين سو ) شاهد افزايش ارقام خود باشد.با اين رشد كه درصد و هفتمين روز كاري بورس طي سال جاري رخ داد، تعداد روزهاي مثبت دماسنج بازار به 47 روز رسيد تا همچنان 60 روز منفي ديگر نشان از منفي بودن ميانگين بازدهي سرمايه گذاري در بازار سهام داشته باشد.
در برابر رشد ديروز شاخص بورس، آمار نهايي معاملات ديروز سهام هر چند تغيير محسوسي نسبت به گذشته نكرد و با جابجايي 8/41 ميليارد توماني بيش از 118 ميليون سهم همراه شد، اما برخلاف چند وقت اخير حجم عمده معاملات به دو سه شركت تعلق نداشت و اغلب شركت ها با حجم معاملات مناسبي روبرو شدند.
 


ارتقاي كيفي توليدات داخلي در دستور كار دولت

وزير اقتصاد تحقق اهداف سال 91 را در گرو استفاده از ظرفيت سياست هاي كلي اصل 44 دانست.
سيدشمس الدين حسيني همزمان با انتشار هفتمين گزارش عملكرد قانون اجراي سياست هاي اصل 44 گفت: سال 91 را در حالي آغاز كرديم كه با تدبير و دورانديشي مقام معظم رهبري سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» نام گذاري شده است. تعيين شعار سال جاري تحت اين عنوان را مي توان به فاز عملياتي شعار سال گذشته و تداوم آن، يعني «جهاد اقتصادي» تعبير و تفسير كرد.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: در واقع آن موارد حكيمانه اي را كه رهبر معظم انقلاب در سال گذشته پيرامون جهاد اقتصادي و الزامات و چشم اندازهاي آن به دفعات بيان فرمودند، امسال با عنوان گسترش و حمايت از توليد ملي مجددا مورد تاكيد قرار دادند كه اهداف و ماموريت هاي تبيين شده در قالب آن بيانگر تداوم جهاد اقتصادي در سال جاري است و به عبارت بهتر تعيين يكي از مولفه ها را در خود دارد.
حسيني ادامه داد: با توجه به اهتمام دولت به اجراي طرح تحول اقتصادي، جهت گيري اقتصادي در نام گذاري و انتخاب عناوين سال هاي اخير بيانگر ضرورت توجه به ساماندهي و تقويت ساختارها و بنيان هاي اقتصادي كشور بوده و مي تواند در فضاي تهديدهاي ناشي از محدوديت ها و تحريم هاي اقتصادي، به عنوان اهدافي استراتژيك براي تحقق اهداف اقتصادي كشور مطرح شده و راهگشاي بسياري از موانع موجود بر سر راه رونق اقتصادي كشور باشد.
وزير اقتصاد خاطرنشان كرد: احصاي موانع و مشكلات توليد داخلي، تلاش براي ارائه راهكارهاي عملي براي رفع آنها، سياست گذاري هاي اساسي براي رونق كالاهاي ايراني، فرهنگ سازي براي ترغيب مردم به استفاده از محصولات داخلي، حمايت و پشتيباني از واحدهاي توليدي كوچك و متوسط و تلاش براي كارآمدتركردن سيستم بانكي كشور در جهت حمايت از توليد ملي از جمله نكاتي است كه بايد به طورجدي براي تحقق شعار ساال جاري در زمينه تقويت توليد ملي، رشد اشتغال و جذب سرمايه گذاري مورد توجه قرار بگيرد و خوشبختانه دولت به اين موارد به عنوان رويكردي اساسي در تحول اقتصادي عنايت ويژه اي داشته و بخش عمده اي از برنامه ريزي هاي خود را بر پايه آن انجام مي دهد.
وي كه دبير شوراي عالي اجراي سياست هاي اصل 44 هم است ادامه داد: بايد توجه داشت رشد توليد داخلي، به كارگيري نيروي كار ايراني و جذب و جلب سرمايه هاي داخلي منوط به وجود و حضور بخش خصوصي توانمند و مقتدر و فضاي مساعد براي كارآفريني و بهبود كسب و كار است كه در سال هاي اخير، دولت با توجه به رسالت خود در تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله كشور و با استفاده از ظرفيت هاي قانوني موجود در سياست هاي كلي اصل(44) قانون اساسي، ضمن تدوين مقررات اجرايي لازم و تبيين قلمرو فعاليت هاي بخش هاي دولتي، تعاوني و خصوصي، ساماندهي شركت ها و بنگاه هاي دولتي و واگذاري سهام آنها، اقدامات گسترده ديگري مثل تشكيل ستادهاي سرمايه گذاري استاني، هيات مقررات زدايي، شوراي رقابت و... را به منظور تسهيل شرايط صدور مجوزها و پروانه فعاليت هاي اقتصادي، لغو انحصارات دولتي و رسيدگي و حذف رويه هاي ضد رقابتي و بهبود محيط براي كارآفريني، رقابت و كسب و كار انجام داده و بديهي است كليه اين اقدامات در راستاي توانمندسازي بخش غيردولتي (اعم از خصوصي يا تعاوني) و ايجاد فضا براي رشد و توسعه اين بخش و به تبع آن بسترسازي براي تحقق اهداف مستتر در شعار سال جاري است.
وي گفت: معرفي توليدات و محصولات ملي، تشويق به خريد كالاهاي ايراني، هدايت تقاضاهاي داخلي به سمت كالاهاي داخلي و اولويت دادن به محصولات كشورمان در شرايط مشابه، هنگامي موثر است كه صنعتگران و توليدكنندگان ايراني هم به سليقه و خواست هاي خانوارها و شهروندان ايراني، قيمت و كيفيت محصول توجه كنند و اين توجه دو طرف ضمانت بخش تحقق اهداف سال و رونق توليد ملي است.
حسيني افزود: اگر بخواهيم شعار امسال محقق شود بايد از منابع داخلي به خوبي استفاده كرده و موضوع تامين مالي به موقع بنگاه ها را جدي بگيريم. خوشبختانه بحث تامين مالي بخش خصوصي و تعاوني و اصلاح فضاي كسب و كار كه لازمه اش داشتن يك درك متقابل و مناسب از شرايط اقتصادي كشور است به منظور حمايت از توليد و ارتقاي كيفي سطح توليدات داخلي در دستور كار دولت قرار گرفته است.حسيني تاكيد كرد: در همين راستا همكاران اينجانب در وزارت امور اقتصادي و دارايي پيرامون موضوع تامين منابع مالي، مطالعاتي را انجام داده اند كه بتوان با تنوع بخشيدن به روش هاي تامين مالي اقدامات لازم را براي جذب منابع مالي جديد و كاهش هزينه هاي توليد (در راستاي حمايت از توليد داخلي) انجام داد.
وي گفت: البته بازار سرمايه نيز در كنار اين اقدامات مي تواند سرمايه هاي سرگردان را به بخش هاي مولد در حوزه هاي توليدي هدايت كرده و موجبات كاهش تورم و افزايش توليد را فراهم سازد. ظرفيت هاي موجود در بازار سرمايه ايران توانايي آن را دارد تا با ايجاد تنوع در ابزارهاي مالي در بازار اوراق بهادار، كاستي هاي اين بازار را كاهش دهد و حركت به سمت توسعه يافتگي كشور را با ايجاد توسعه ابزارهاي نوين مالي در جهت تجهيز، تنظيم و هدايت منابع مالي به بورس فراهم آورد.
وي ادامه داد: اميد آن مي رود با تقويت و تنوع بيش از پيش فعاليت ها و ابزارهاي مالي در آن، بازار ياد شده نيز نقش پراهميت خود در حمايت از توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني را نه تنها در سال جاري بلكه به صورت هميشگي ايفا كند.
به گزارش فارس وزير اقتصاد تصريح كرد: بدون شك، تحقق اهداف سال 1391 و به تبع آن اهداف والاي اقتصادي اين دهه- دهه پيشرفت و عدالت-، بدون استفاده از ظرفيت ها و فرصت هاي ناشي از سياست هاي كلي اصل (44) قانون اساسي كه به تعبير مقام معظم رهبري ريل گذاري جديد در اقتصاد كشور بود و قانون اجراي اين سياست ها، امكان پذير نخواهد بود.
گفتني است دبيرخانه شوراي عالي اجراي سياست هاي اصل 44 هم طبق ماده 88 قانون اجراي سياست هاي اين اصل گزارشي را هر 6 ماه يكبار منتشر و طي آن عملكرد اين قانون را مورد بررسي قرار مي دهد. آخرين مورد اين گزارش ها مربوط به نيمه دوم سال گذشته است كه با امضا وزير اقتصاد و با تغييراتي محتوايي و كاربردي تر نسبت به گذشته آماده و به مراجعي چون مجلس، مجمع تشخيص مصلحت و عموم مردم ارائه شده است.
اين گزارش كه مشتمل بر 7 فصل بوده شامل: بررسي اقدامات مرتبط با مواد و تبصره ها و اجزاي قانون و مقررات اجرايي مربوط به آن، عملكرد نهادهاي موضوع قانون مانند شوراي عالي اجراي سياست هاي اصل 44 و كميسيون تخصصي آن، هيئت هاي واگذاري، نظارت بر مقررات زدايي و هيئت داوري، ستادهاي سرمايه گذاري استاني و شوراي رقابت، عملكرد وزارتخانه هاي مختلف و مرتبط با اجراي اصل 44، فرايند واگذاري بنگاه هاي دولتي توسط دستگاه هاي اجرايي با عامليت سازمان خصوصي سازي و طرح توزيع سهام عدالت، وضعيت بورس اوراق بهادار و توانمندسازي بنگاه ها، مشخصات و ويژگي هاي نظام تامين مالي است.
 


نايب رئيس كانون انجمن هاي صنفي اعلام كرد

پيشنهاد تغيير دستمزد كارگران در نيمه دوم سال

نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران ايران با اعلام اينكه احتمالا برخي تلاش ها براي افزايش دوباره حداقل دستمزد در نيمه دوم سال جاري صورت خواهد گرفت، گفت: رصد تغييرات قيمت ها در تمام استان ها انجام مي شود.
ابوالفضل فتح الهي در گفت وگو با مهر از تشكيل كميته هاي مختلف كاري براي انجام بررسي هاي ماهيانه تغييرات قيمت سبد معيشت خانوار به منظور تدوين بهترين پيشنهاد كارگران در جلسات تعيين حداقل دستمزد خبر داد و گفت: تمامي انجمن هاي كارگري عضو كانون عالي، موظف به رصد قيمت ها در همه استان هاي كشور شدند.
نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران ايران اظهار داشت: همچنين موظف شده اند تا تغييرات قيمتي اقلام مصرفي خانوار و نرخ هاي تورم را از نمايندگي وزارتخانه ها در استان ها دريافت كنند.
فتح الهي با تاكيد بر اينكه براي دستيابي به بهترين روش تغيير حداقل دستمزد، بايد كارها از ابتداي هر سال تا روزهاي پاياني آن ادامه يابد، افزود: بايد گفت امروز كه در ماه پاياني نيمه اول سال قرار داريم، بررسي ها نه تنها زود آغاز نشده بلكه دچار تاخير زماني نيز هستيم.
اين مقام مسئول كارگري كشور بيان داشت: همچنين در ماه هاي آينده نرخ تورم و گزارشات تغييرات قيمت بانك مركزي و مركز آمار ايران را در كنار يكديگر قرار خواهيم داد و با مطابقت آمارها، تلاش مي كنيم تا نظرات كارگران را با همراهي ساير گروه هاي كارگري تدوين و آماده ارائه به شوراي عالي كار كنيم.
وي ادامه داد: براي پرهيز از عجله و ارائه نرخ هاي غيركارشناسي در تعيين حداقل دستمزد سال آينده كارگران، بايد بررسي ها را در ماه هاي مختلف سال دنبال كنيم و با رصد همه تغييرات بتوانيم پيشنهاد نهايي خود را ارائه كنيم.
نايب رئيس كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران ايران گفت: به تازگي در نشست هايي كه با تامين اجتماعي داشتيم بر تغيير حقوق بازنشستگان در نيمه دوم سال جاري تاكيد شده و قرار است در اين زمينه برخي بررسي ها نيز صورت گيرد.
به گفته فتح الهي، امكان ارائه اين پيشنهاد براي بررسي وضعيت معيشتي كارگران و تغيير دوباره حداقل دستمزد در نيمه دوم سال وجود دارد.
اين مقام مسئول كارگري كشور تصريح كرد: متاسفانه افزايش حداقل دستمزد سال جاري كارگران به ميزان 389 هزار و700 تومان براساس نرخ تورم واقعي نبوده است. از اين رو براي دولت اين نگراني وجود داشت كه اگر حداقل دستمزد امسال كارگران بيشتر از بازنشستگان و كارمندان باشد، انتظاراتي را در آنها ايجاد كند.
وي همچنين به برنامه دولت براي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها اشاره كرد و اظهار داشت: در زمان تعيين حداقل دستمزد سال جاري، دولت اعلام كرده بود كه اگر حداقل دستمزد امسال كارگران با درصد بالا افزايش يابد، ممكن است اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را با چالش هايي همراه كند كه البته تا به امروز هم اجرا نشده است.
فتح الهي در پايان به اين مطلب اشاره كرد كه حداقل دستمزد 389 هزار و700 توماني امسال كارگران بر مبناي حداقل ها بوده است و نرخ تورم و سبد معيشت كارگران چندان در آن تاثيري نداشته است.
 


مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران: وضعيت صادرات نفت و گاز ايران عادي است

مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران وضعيت صادرات نفت و گاز كشور را عادي خواند و تأكيد كرد: جوسازي رسانه هاي خارجي نمي تواند در اين زمينه خللي ايجاد كند.
سيدمحمدعلي خطيبي طباطبايي در گفت وگو با ايسنا در مورد برخي خبرها در رسانه هاي خارجي درباره توقف صادرات نفت ايران به ديگر كشورها از جمله ژاپن تصريح كرد: چيز غيرعادي نمي بينم، تقريباً همه چيز به روال عادي پيش مي رود. گاهي بعضي روزنامه نگاران خارجي حرف هايي مي زنند كه نبايد به آنها توجه كرد.
وي درباره توانمندي شركت هاي داخلي براي پوشش بيمه نفت كش ها نيز اظهار كرد: شركت هاي داخلي توان لازم را براي پوشش بيمه نفت كش ها دارند، اين اقدام در ماه هاي اخير انجام شد و همه ديدند كه شركت هاي بيمه توانستند يك ميليارد دلار پوشش بيمه اي براي اين كار ايجاد كنند.
از اول ماه جولاي امسال و فشار جديد غرب عليه ايران با ايجاد تحريم هاي جديد، شركت هاي بيمه اتحاديه اروپا كه بيش از 95درصد حمل و نقل نفت در جهان را تحت پوشش بيمه قرار مي دهند، از بيمه نفت ايران خودداري كردند.
پس از اين اقدام، كنسرسيومي متشكل از شركت هاي بيمه داخلي، عهده دار انجام امور بيمه نفتكش هاي حامل نفت صادراتي ايران شد و دولت نيز تعهدات مازاد آن را پذيرفت.
به گفته سياوش سعيديان، معاون فني بيمه ايران، كنسرسيومي متشكل از شركت هاي بيمه داخلي به رهبري بيمه ايران شكل گرفته كه كار بيمه نفتكش هايي را كه صادرات نفت خام ايران و مشتقات آن را به عهده دارند، انجام مي دهد و بيمه بدنه نفتكش ها نيز با كمك دو شركت بيمه اي ديگر در ايران انجام مي شود.
براساس گزارش كلوپ پي اند آي (PI) بيمه ايران در قالب كنسرسيوم و صندوق اتكايي دولت اقدام به بيمه نفتكش هاي داخلي در راستاي ارائه خدمات بيمه اي براي نفتكش ها، كشتي ها و محمولات آنها مي كند.
در همين زمينه برخي كشورها از جمله ژاپن خود اقدام به بيمه نفتكش ها كرده اند. در ژاپن طرحي به نام ضمانت دولتي براي بيمه نفتكش هاي حامل نفت وارداتي از ايران به اجرا درآمده است كه براساس آن اين كشور براي بيمه نفتكش هاي حامل نفت ايران به ژاپن، بودجه 7 ميليارد و 600 ميليون دلاري تخصيص داده است.


بهره برداري از 5 طرح مهر ماندگار نفتي تا آذر ماه

پنج پروژه مهر ماندگار شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با بيش از 90درصد پيشرفت در دست اجراست و تا آذر امسال به بهره برداري مي رسد.
براساس اعلام شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب هم اكنون حدود 750 پروژه در زمينه تثبيت و نگهداشت توان توليد نفت در اين شركت در دست اجراست كه از اين تعداد 12پروژه به عنوان پروژه هاي مهر ماندگار تعيين شده است و براساس برنامه زمان بندي تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
بهره برداري از فاز نخست جمع آوري و تزريق گاز هاي همراه ميدان نرگسي از جمله پروژه هاي مهم مهر ماندگار در مناطق نفت خيز جنوب كشور است كه با هدف جمع آوري و فشارافزايي روزانه 19ميليون فوت مكعب گازهاي همراه نفت، جلوگيري از آلودگي و حفظ محيط زيست با نسوزاندن گازهاي همراه نفت و تزريق آنها به ميدان نفتي نرگسي طراحي و اجرا شده است.
براساس مطالعه هاي كارشناسان مهندسي نفت، با تزريق گاز به ميدان نفتي نرگسي، علاوه بر آسان تر شدن عمليات توليد، حجم نفت قابل استحصال اين ميدان نيز 120ميليون بشكه افزايش خواهد يافت.
اين پروژه با نظارت كارشناسان مديريت مهندسي و ساختمان مناطق نفت خيز جنوب به صورت پي پي سي (طرح و ساخت همزمان) از سري يك شركت پيمانكار ايراني با اعتبار 400ميليارد ريال از محل اعتبار پروژه هاي سرمايه اي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب اجرايي شد.
به گزارش شانا، احداث كارخانه نمك زدايي در بي بي حكيمه يك، احداث تسهيلات فرآورش در واحد نمك زدايي بنگستان اهواز يك، توسعه و تجهيز واحد نمك زدايي رگ سفيد 2 گچساران، احداث تسهيلات بهره برداري و نمك زدايي مسجدسليمان، احداث واحد نمك زدايي براي كارخانه بهره برداري لب سفيداز ديگر پروژه هاي مهر ماندگار شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب است.
هرمز قلاوند، مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب پيش تر از اجراي 25پروژه احداث و توسعه واحدهاي نمك زدايي نفت خام در گستره فعاليت اين شركت خبر داده و گفته بود: اين پروژه ها در مجموع با ظرفيت يك ميليون و 400 هزار بشكه در روز با هدف افزايش ظرفيت فرآورش نفت استحصال شده از ميدان هاي مناطق نفت خيز در قالب پنج طرح جامع اجرا و تا پايان برنامه پنجم توسعه به مرحله بهره برداري مي رسد.
كارخانه متمركز نمك زدايي اهواز به عنوان بزرگ ترين كارخانه نمك زدايي كشور با ظرفيت 220 هزار بشكه در روز با استفاده از توانمندي هاي داخلي در كلان شهر اهواز نيز در دست ساخت است.
ساخت اين كارخانه با ظرفيت پيش گفته براي نخستين بار در كشور انجام مي شود و عمليات اجرايي آن در 15كيلومتري جنوب اهواز در نزديكي مجتمع صنعتي شماره يك آغاز و اجراي آن به صورت كليد در دست (EPC) به يك پيمانكار داخلي واگذار شده است.
خريد و نصب تلمبه ميله اي مكشي براي 30 حلقه از چاه هاي ميادين اهواز، احداث تأسيسات نفتي جايگزين ناشي از احداث سد گتوندعليا در منطقه لالي، اصلاح و بازسازي چند راهه گناوه، احداث باند دوم جاده ماهشهر به اميديه، ايجاد شبكه راديو ترانك ديجيتال، از ديگر پروژه هاي مهر ماندگار شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب است كه همگي نسبت به برنامه از پيشرفت عملياتي خوبي برخوردارند.
مناطق نفت خيز جنوب، عمليات توليد و فرآورش 80درصد نفت خام و 16درصد گاز كشور را در گستره 5 استان در جنوب غرب كشور عهده دار است و علاوه بر نفت صادراتي، نفت خام پالايشگاه هاي اصفهان، بندرعباس، آبادان، تهران و شيراز و خوراك مجتمع هاي پتروشيمي بندر ماهشهر را تأمين مي كند.


برنامه دولت براي كاهش سهم بنزين در سبد سوخت

مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با تشريح برنامه دولت براي افزايش سهم گازوئيل در سبد سوخت از آغاز توليد خودروهاي گازوئيل سوز سواري خبر داد.
عباس كاظمي در گفتگو با مهر درباره مهمترين برنامه هاي دولت براي كاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل كشور، گفت: در حال حاضر خودروهاي توليدي توسط شركت هاي خودروساز داخلي داراي استاندارد يورو 2 اتحاديه اروپا است.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با اعلام اينكه براساس توافق صورت گرفته بايد استاندارد توليد خودروها و استاندارد سوخت مصرفي به يورو 4 و 5 ارتقا يابد، تصريح كرد: با وجود آغاز توليد گازوئيل و بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در پالايشگاه هاي نفت هنوز استاندارد خودروها ارتقا پيدا نكرده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه براساس برنامه زمان بندي تا پايان سال 1394بايد استاندارد توليد خودرو در ايران به حداقل يورو 4 ارتقا يابد، اظهار داشت: با ارتقاي استانداردها امكان كاهش مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل هم فراهم مي شود.
وي با يادآوري اينكه هم اكنون به طور متوسط در هر 100 كيلومتر پيمايش 5/8ميليون ليتر سوخت در ناوگان حمل و نقل كشور مصرف مي شود، بيان كرد: در صورت اجراي تمامي برنامه ها متوسط مصرف سوخت بايد به هفت ليتر در هر 100 كيلومتر پيمايش كاهش يابد.
كاظمي از ورود خودروهاي سواري ديزل سوز به عنوان دومين سناريوي در دست اجرا نام برد و تأكيد كرد: در حال حاضر توليد وانت نيسان ديزلي آغاز شده است.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت با بيان اينكه به زودي خودروي پيكاب گازوئيل سوز هم به بازار عرضه مي شود، تبيين كرد: اين در حالي است كه آخرين مراحل توليد سمند پايه گازوئيل سوز هم در حال انجام است.
وي با اشاره به اينكه خودروهاي سواري گازوئيل سوز از راندمان بالاتري در مصرف سوخت برخوردار هستند، گفت: به عنوان نمونه خودروي سمند پايه گازوئيل سوز به ازاي هر 100 كيلومتر پيمايش فقط 5/5ليتر گازوئيل مصرف مي كند.
اين مقام مسئول با بيان اينكه در حال حاضر افزايش سهم گازوئيل به جاي بنزين يكي از سياست هاي كلان دولت براي مديريت مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل است، اعلام كرد: با توجه به افتتاح و راه اندازي طرح هاي متعدد پالايشگاهي امكان تأمين گازوئيل خودروهاي سواري وجود دارد.
كاظمي با تأكيد بر اينكه قرار است تا پايان برنامه پنجم توسعه حدود 600 هزار دستگاه خودروي سواري ديزلي وارد ناوگان حمل و نقل كشور شود، اظهار داشت: بر اين اساس كل نياز گازوئيل خودروهاي ديزلي حدود 18ميليون ليتر در روز برآورد مي شود كه امكان تامين اين گازوئيل با استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا وجود دارد.
مديرعامل شركت بهينه سازي مصرف سوخت در پاسخ به اين سؤال كه آيا نياز به اعمال تغييراتي در جايگاه ها براي عرضه سوخت گازوئيل وجود ندارد: توضيح داد: عرضه گازوئيل كم گوگرد براي خودروهاي شخصي در جايگاه ها نياز به سرمايه گذاري هاي كلان و يا تكنولوژي پيچيده اي ندارد.
وي با يادآوري اينكه با تفكيك مخازن زيرزميني و يا حتي نصب يك مخزن جديد امكان عرضه گازوئيل در تمامي جايگاه هاي سوخت وجود دارد، بيان كرد: در مجموع پيش بيني مي شود امسال امكان عرضه گازوئيل يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا در جايگاه هاي سوخت فراهم شود.


وزير اقتصاد اعلام كرد

هند به همكاري با ايران در زمينه انرژي ادامه مي دهد

وزير اقتصاد درباره گفت وگوهاي اقتصادي برگزار شده بين ايران و كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در حاشيه اجلاس تهران گفت: هند مناسبات خود را با جمهوري اسلامي ايران در زمينه انرژي حفظ خواهد كرد.
به گزارش ايسنا، شمس الدين حسيني در مصاحبه با پايگاه خبري بلومبرگ گفت: ايران و هند در جريان برگزاري اجلاس عدم تعهد ديدارهاي دوجانبه اقتصادي را انجام دادند و دولت هند شجاعانه اعلام كرد كه براي هميشه به مناسبات خود با ايران در زمينه انرژي ادامه خواهد داد.
وي افزود: دهلي نو، ايران را يك منبع توليد انرژي مي داند و بنابراين در زمينه همكاري با ايران به عنوان يكي از منابع انرژي خود هوشيار است.
وزير اقتصاد ايران درباره گفت وگوهاي اقتصادي با كشورهاي عربي گفت: تقريباً تمام همسايگان عربي ما در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران حاضر بودند و ما در حاشيه اين نشست مذاكرات اقتصادي با آنها داشتيم.
وي افزود: تمام اين كشورها با توجه به عملكرد اقتصادي ايران در گذشته پيشنهادات تازه اي در زمينه مناسبات دوجانبه و چند جانبه در حوزه هاي مختلف نظير انرژي، نفت، گاز، گردشگري، سفرهاي زيارتي، مسكن و راه سازي داشتند.
وزير اقتصاد گفت: ايران در حاشيه اجلاس سران غيرمتعهدها هيچ ديدار اقتصادي خاصي با مصر برگزار نكرد.
حسيني خاطرنشان كرد: يكي از بهترين موضوعات مرتبط با انرژي كه در اجلاس غيرمتعهدها مورد بررسي قرار گرفت، بحث احداث نيروگاه، سد و صادرات برق بود.
بنابراين گزارش، واردات نفت پالايشگاه اسار هند نيز از ايران در ماه ژوئيه افزايش يافت.
واردات نفت پالايشگاه اسار هند از ايران در ماه ژوئيه نسبت به ماه ژوئن به ميزان يك سوم و نسبت به دوره مشابه سال قبل 37 درصد افزايش يافته است.
پالايشگاه اسار قرارداد دوره اي خود را با ايران براي خريد روزانه 100 هزار بشكه نفت در سال 2013-2012 تمديد كرده است.
اين پالايشگاه از ماه آوريل تاكنون به طور متوسط روزانه 104 هزار بشكه نفت از ايران وارد كرده است.
پالايشگاه اسار كه چندي پيش پالايشگاه نفت وادينار را براي پالايش روزانه 400 هزار بشكه نفت توسعه داده است، به شكل قابل توجهي ظرفيت پالايش نفت هاي سنگين و فوق سنگين از جمله نفت آمريكاي لاتين را افزايش داده است.
اين پالايشگاه روزانه حدود152 هزار و 300 بشكه نفت ايران را از طريق ابر نفتكش هاي موشن و سوئزمكس وارد كرده و در ماه ژوئيه به بزرگترين خريدار هندي نفت ايران تبديل شده است.
پالايشگاه اسار از حيث ميزان واردات جاي پالايشگاه مانگلور را به عنوان بزرگترين مشتري نفت ايران در هند گرفته است.
اين پالايشگاه در ماه هاي ژانويه تا ژوئيه حدود 45 درصد نفت مورد نياز خود را از ايران وارد كرده است.
به گزارش رويترز، همچنين مجموع واردات نفت اين پالايشگاه در ماه هاي ژانويه تا ژوئيه 2012 بيش از 23 درصد افزايش يافته و به 287 هزار و 300بشكه در روز رسيده است.


اجراي 18 هزار طرح نيمه تمام صنعتي در كشور

وزارت صنعت، معدن و تجارت بيش از 18 هزار طرح نيمه تمام صنعتي را در دست اجرا دارد كه با راه اندازي آنها 675 هزار نفر مشغول به كار خواهند شد.
مدير كل دفتر سرمايه گذاري وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعداد طرحهاي در دست اجرا با پيشرفت فيزيكي از 20 تا 100 درصد را 18 هزار و 730 طرح عنوان كرد و گفت: با راه اندازي اين تعداد طرح نزديك به 675 هزار نفر مشغول به كار خواهند شد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني توليد و تجارت ايران (شاتا) سيد مسيح حبيبي سرمايه گذاري اين تعداد طرح را حدود 39 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: در حال حاضر بيش از 6 هزار طرح صنعتي با پيشرفت بالاي 60 درصد در حال اجراست كه بيش از 32 درصد از كل طرح هاي نيمه تمام را شامل مي شود.
به گفته وي، طرح هاي صنعتي در دست اجرا با پيشرفت فيزيكي 40 تا 60 درصد بيش از 31 درصد و طرح هاي بين 20 تا 40 درصد بيش از 36 درصد از كل طرح هاي نيمه تمام را به خود اختصاص داده اند.
حبيبي در عين حال درصد سرمايه گذاري طرح هاي نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بين 60 تا 100 درصد را نيز 7/21 درصد نسبت به كل، با پيشرفت بين 40 تا 60 درصد 1/30 درصد و بين 20 تا 40 درصد پيشرفت فيزيكي حدود 2/48 درصد برشمرد.
به بيان اين مقام مسئول با اتمام طرحهاي نيمه تمام با پيشرفت فيزيكي بين 60 تا 100 درصد حدود 30 درصد از كل اشتغال طرح هاي نيمه تمام محقق مي شود.


پايگاه اينترنتي داوجونز: اثر تحريم ها بر صادرات نفت ايران در حال كاهش است

داوجونز طي گزارشي با اشاره به افزايش تقاضا براي نفت در آسيا نوشت: تأثير تحريم ها بر صادرات نفت ايران به تدريج در حال كاهش است.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي داوجونز طي گزارشي نوشت: تقاضا براي خريد فوري نفت در آسيا اخيراً به دليل افزايش سوددهي پالايشگاه ها بيشتر شده و تأثير تحريم ها بر صادرات نفت ايران در حال كاهش است.
اين گزارش افزود: در حالي كه همچنان صادرات نفت ايران به كشورهاي آسيايي متأثر از تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپاست، جديدترين آمارها نشان مي دهد كه صادرات نفت ايران به كشورهاي چين، هند و كره جنوبي در ماه جولاي به ميزان قابل توجهي كاهش يافته است.
تحليلگران مؤسسه جي بي سي طي يادداشتي در اين زمينه نوشتند: «با توجه به اينكه عبور تانكرهاي نفتي غول پيكر از خليج فارس كاهش يافته، آمارهاي ماه آگوست نيز حاكي از كاهش ميزان صادرات نفت ايران دارد، اما ما شاهد كاهش تدريجي تأثير تحريم ها بر صادرات نفت ايران هستيم.»
در اين يادداشت همچنين آمده كه كشورهاي چين، هند، ژاپن و كره جنوبي در ماه ژوئن از تحريم هاي ايران معاف شده اند و دولت هاي آنها با تغيير قوانين داخلي و فراهم كردن پوشش هاي بيمه اي، اقدام به تسهيل حمل و نقل نفت خام از ايران كرده اند.
واحد پالايش نفت شركت پترو براس ژاپن روز جمعه عمليات پالايش روزانه 100 هزار بشكه نفت را در پالايشگاه نيشيهارا در اوكيناوا مجدداً آغاز كرد. اين پالايشگاه به دليل وقوع طوفان تعطيل شده بود.
شركت كوزمو اويل ژاپن اين هفته اعلام كرد: تا جولاي سال 2013، يكي از پالايشگاه هاي خود در غرب اين كشور با ظرفيت پالايش روزانه 140 هزار بشكه نفت را به صورت دائمي تعطيل خواهد كرد.
رئيس شركت كوزمو اويل گفت: با توجه به اينكه ميزان تقاضاي نفت در ژاپن از پيش كاهش يافته بود، تعطيلي اين پالايشگاه تأثيري بر خريد نفت خام اين كشور نخواهد داشت.


معاون كل سازمان توسعه تجارت خبر داد

تشكيل كميته راهبردي تجارت با كشورهاي جنبش عدم تعهد

معاون كل سازمان توسعه تجارت از تشكيل كميته راهبردي تجارت با كشورهاي عضو نم خبر داد.
كيومرث كرمانشاهي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درخصوص برگزاري جلسات مشترك با كشورهايي كه در اجلاس تهران شركت كرده بودند، اظهار داشت: جلسات تجاري مؤثري با برخي از كشورها در اين مدت برگزار كرديم، اما بايد توجه داشته باشيم كه مديريت اجلاس به مدت 3 سال در اختيار ما است و بايد از اين فرصت استفاده مناسب صورت گيرد.
وي افزود: با اينكه اجلاس تمام شده است، اما كميته هاي تجاري و اجلاس هاي مشترك با برخي از گروه هايي كه هنوز در تهران حضور دارند برگزار مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه كميته راهبردي تجارت با كشورهاي عضو نم تشكيل شده اظهار داشت: كشورهاي عضو نم 7 هزار ميليارد دلار از تجارت 36 هزار ميليارد دلاري دنيا را در اختيار دارند و سهم تجارت ما با اين كشورها 43 ميليارد دلار است كه 22 ميليارد واردات و 21 ميليارد دلار سهم صادرات است.كرمانشاهي گفت: در بسياري از كشورهاي عضو نم ما رايزن تجاري و يا وابسته اقتصادي داريم كه مذاكرات صورت گرفته را پيگيري مي كنند.
وي با اشاره به برگزاري مناسب اجلاس تهران اظهار داشت: برگزاري خوب اين اجلاس زمينه هاي سياسي براي توسعه روابط اقتصادي را مهيا كرده است.


كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير راه از رشد 5/27درصدي جابه جايي كالاي ترانزيتي در 5 ماهه ابتدايي سال جاري در مقايسه با اهداف سال دوم برنامه پنجم خبر داد. شهريار افندي زاده درباره عملكرد ترانزيت كالا در 5ماهه ابتدايي سال 91 اظهار داشت: اين رقم 4 ميليون و 910هزار و 490تن بوده كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته كه 3 ميليون و 852 هزار و 620 تن بود 5/27درصد رشد داشته است.
¤ در پي داد و ستد بيش از 8 ميليون تن انواع كالا با ارزشي افزون بر 199هزار ميليارد ريال، ارزش معاملات فيزيكي بورس كالاي ايران با 136درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد. به گزارش روابط عمومي شركت بورس كالاي ايران، حجم معاملات اين بورس نيز طي مدت مذكور از رشدي 8 درصدي برخوردار شد. براساس اين گزارش: از ابتداي فروردين تا پايان مرداد ماه سال جاري در حالي 143هزار و 938تن انواع محصولات كشاورزي به ارزش بيش از يكهزار ميليارد ريال در بورس كالاي ايران به فروش رفت كه حجم معاملات اين دسته از كالاها 94درصد و ارزش آن نيز 87درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت.
¤ كاركنان گمرك باشماق در استان كردستان در ادامه روند كشف كالاهاي قاچاق 576 بطري مشروبات الكلي از يك تانكر ترانزيتي حامل سوخت كشف كردند. به گزارش روابط عمومي گمرك، در اين تانكر كه مقادير زيادي سوخت از عراق به سمت بندر امام ترانزيت مي كرد، تعداد 576 بطري انواع مشروبات الكلي به ارزش 196ميليون ريال جاسازي شده بود كه گمرك باشماق مانع از قاچاق آن شد.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 67ميليون اوراق بهادار، به 262 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را شركت سهامي ذوب آهن در بازار دوم با جابجايي 18ميليون و 972 هزار سهم و با نرخ هزار و 683 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را شركت گسترش سرمايه گذاري ايرانيان در بازار اول فرابورس با جابجايي 40سهم و با قيمت پاياني يك هزار و 738 ريال كسب كرد.
¤ رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي ضمن اعلام قيمت روز گوشت گوسفند در بازار، از افزايش قيمت گوشت گوساله خبر داد.علي اصغر ملكي در خصوص وضعيت قيمت گوشت گوسفند در بازار اظهار داشت: در حال حاضر هر كيلوگرم گوشت لاشه گوسفندي تا قيمت 16500 تومان بين مغازه داران توزيع مي شود.وي با بيان اينكه مغازه داران هر كيلوگرم شقه گوسفندي را تا 18000تومان به فروش مي رسانند، در عين حال گفت: البته ممكن است قيمت هر كيلوگرم گوشت راسته بدون استخوان تا قيمت 26000تومان هم عرضه شود.
¤ بانك ملي ايران از محل سهميه سال 89 و 90 طرح ويژه نوسازي و بهسازي مسكن روستايي تا 22 مرداد ماه امسال مبلغ 5 هزار و 668 ميليارد ريال پرداخت كرد.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، از محل سهميه سال 89 طرح ويژه نوسازي و بهسازي مسكن روستايي 54هزار و 258 فقره تسهيلات به ارزش 4هزار و 813 ميليارد ريال و از محل سهميه سال 90 اين طرح نيز بانك ملي ايران تا مدت مذكور 10 هزار و 580 فقره تسهيلات به مبلغ 855 ميليارد ريال پرداخت نموده است.
¤ طي حكمي از سوي دكتر محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي، اصغر ابوالحسني هستياني به سمت معاون اقتصادي بانك مركزي منصوب شد. ابوالحسني پيش از اين به عنوان معاون امور بانكي، بيمه و نظارت بر اجراي قانون كلي اصل 44 قانون اساسي وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام وظيفه مي كرد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14