(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 13 شهریور 1391 - شماره 20297

نوجوان مسئول جواني موفقي دارد
راههاي نگهداري نان
دوستان خيالي كودك من
سوسك ...
خجالتي ام
فرزند شما به ارتودنسي احتياج دارد


نوجوان مسئول جواني موفقي دارد

سزاوار
كم نيستند پدر و مادرهايي كه از دست پرخاشگري هاي نوجوانانشان به ستوه آمده اند. بعضي از نوجوانان مسئوليت پذيري را درست آموزش نمي بينند و البته والدين متهم رديف اول هستند.
آنان شاهدند كه فرزندان شان روز به روز پرخاشگرتر مي شوند. آنان نگران كيفيت تربيت دانش آموزانند. آنان به كم شدن حس احترام در اغلب بچه ها گواهي مي دهند و نگران آينده هستند. همه هم عقيده اند كه بايد بچه هايي مسئول و متعهد بار بياوريم. اين تنها راهي است كه مي توانيم درباره آينده اجتماع خود اطمينان حاصل كنيم.
متأسفانه انضباط معمول امروزي اين تكليف را به طور كامل به انجام نمي رساند و درحقيقت موجب مي شود بچه ها حسابگر شوند و حرف شنوي نكنند. والدين و مربي ها مجبورند با بچه ها معامله كنند و با تهديد به مجازات فقط در مورد كارهاي عادي، آنان را به فرمانبرداري وادارند. ولي با اين روش مدت زيادي طول نمي كشد كه بزرگ ترها از كوره درمي روند و سرتسليم فرود مي آورند.
ديسيپلين و انضباط به معناي تنبيه نيست، منظور بيشتر مردم از كلمه ديسيپلين، تنبيه است در صورتي كه تنبيه بخش كوچكي از ديسيپلين و انضباط است نه همه آن.
كلمه ديسيپلين به معناي تعليم و تعلم است و منظور اصلي عبارت است از آموزش قوانين و مقررات رفتاري به كودكان، يعني آنچه جامعه و ساير مردم از آن انتظار دارند و برمبناي آن بزرگ مي شوند تا افرادي سازنده در اجتماع شده و در زندگي شخصي نيز به وظايف خود عمل كنند.
نوجوان مسئول جواني موفقي دارد
فرزندان منضبط مي توانند در اين راه به تعادلي مطلوب و متعادل دست يابند. عامل اصلي نظم و انضباط خوب بزرگ شدن و پرورش كودك در خانواده اي مهربان و بامحبت است كه او را دوست بدارند و او هم متقابلا آنان را دوست بدارد.
در زمان هاي گذشته تصور مي كردند كه كتك زدن براي ايجاد ادب و رفتار درست در كودكان لازم است و از اين رو بيشتر كودكان كتك مي خوردند ولي در قرن بيستم با انجام مطالعات و بررسي ها، متخصصان دركشورهاي مختلف فهميدند كه كودكان بدون تنبيه بدني يا هر نوع تنبيهي مي توانند خوش رفتار، مشاركت پذير، مودب و با نزاكت باشند.
به طور كلي فرزندان زمان بسياري را براي مشاهده رفتار والدين و الگوبرداري از آنان صرف مي كنند. هنگامي كه والدين با اشتياق، تعهد و قاطعيت معقولي به وظايف خويش رومي آورند كودكان تمايل پيدا مي كنند كه خود را با اين جنبه از منش آنان وفق دهند.
الگوي مسئوليت پذيري زماني براي والدين اهميتي ويژه پيدا مي كند كه آنان به طور مستقيم با نوجوانان رويارو شوند زيرا آنها در اين واكنش هاي متقابل نكات بسياري درمورد نظم و انضباط و مسئوليت فرامي گيرند.
نوجوانان وقتي مي بينند وظايفي را اجرا مي كنند كه انجام آن دشوار يا خوشايند است، مسئوليت پذيري را مي آموزند . بسياري از والدين مي پرسند كه «از چه زماني مي توان نظم و انضباط را به كودك ياد داد» پاسخ اين است كه: «هرچه زودتر، بهتر» يادگيري اوليه نظم و انضباط ازطريق بازي صورت مي گيرد.
والدين مي توانند براي آنان برنامه هايي ترتيب دهند تا از طريق آنها به تدريج نگرش ها و عادات لازم درمورد انتظارات در وي به وجود آيد.از همان زماني كه كودك نوپا، جست وجو، دستكاري چيزهاي مختلف و درك جملات ساده را شروع مي كند مي توان او را به جمع كردن اسباب بازي ها، رفتار درست با حيوانات خانگي، مراقبت ساده از اتاق خود و كمك كردن به پدر و مادر در انجام كارهايشان ترغيب كرد.
كمك كنيم جوانان
اعتماد كنند
نوجوانان هم بسيار مشتاقند كه مهارت هاي خود را با انجام كارهايي كه تحسين والدين را دربردارد ابراز دارند و از رفتار بزرگ ترها تقليد كنند. والدين بايد بپذيرند كه صلاحيت، حس تشخيص هدف ها و توانايي به انجام رساندن كارها در آنها محدود است.
كسي كه در شستن ظرف ها كمك مي كند ممكن است بيش از تميز كردن ظروف ريخت و پاش كند اما چه بسا كه با اين كار به تجربه هايي درمورد ظرف شستن دست يابد. هرفعاليتي كه براي نوجوان سرگرم كننده تر و رضايت پخش تر باشد، بيشتر آن را ادامه مي دهند.
علايق نوجوانان كاملا به آساني منحرف مي شود و توجه آنان مدت زيادي بر يك چيز متمركز نمي ماند.
آنها تمايل دارند كه جواب منفي بدهند حتي اگر مدتي درحال كمك به انجام كارهاي عادي روزانه باشند ممكن است كه بگويند ديگر كار نمي كنند. دراين گونه موارد والدين مي توانند با كمي ناز و نوازش دوباره آنان را بر سركار برگردانند يا مي توانند فعاليت ديگري را به آنان پيشنهاد كنند. در برقراري نظم و تعيين قوانين انضباطي حتما بايد مراحل رشد فرزند، توانايي هاي جسماني، رواني و نيازهاي او درنظرگرفته شود.
بهترين راه براي آموزش نظم و انضباط به جوان اين است كه كاري كنيم تا آنها به محيط اطراف و اطرافيان اعتماد كنند و در صورت سر زدن اشتباه،والدين نبايد عكس العمل شديدي نشان دهند.
آموزش نظم و انضباط مستلزم هدايت كنجكاوي آنها به مقولات قابل قبول است. بايد تأثير كار آنها را روي ديگران بر ايشان توضيح دهيد و براي بدرفتاري هايشان پيامدهاي طبيعي و منطقي درنظر بگيريد.
براي نظم آموزي به فرزندتان بايد خويشتنداري و كنترل خود را به آنها آموزش دهيد و هرگز كاري را كه يك كودك خودش مي تواند انجام دهد برايش انجام ندهيد.
اگر والدين از ابتداي زندگي فرصت هايي براي مشاركت كودك در كارها فراهم سازند احتمال بسيار دارد كه وي در آينده فردي مسئول بار آيد.
راهكارهاي عملي براي برطرف كردن برخي مشكلات نوجوانان:
-جرو بحث كردن درسر ميز غذا: از فرزندتان بخواهيد كه بشقابش را بردارد و غذايش را در اتاق ديگري بخورد.
- فراموش كردن كليد خانه يا فراموش كردن بردن ناهار به مدرسه: آنها را برايش به مدرسه نبريد اجازه دهيد بدون كليد يا غذا بماند تا سعي كند ديگر فراموش نكند.
-بحث و دعواي فرزندان: درنظرداشته باشيد فرزندانتان دراين گونه جنجال ها همديگر را نخواهند كشت بنابر اين تا زماني كه اختلاف خود را حل نكرده اند اتاق يا خانه را ترك كنيد، حتي اگر لازم باشد خود را دراتاق حبس كنيد. معمولا فرزندان مي خواهند كه شما را به دعواي خود بكشانند تا مشكل را حل كنيد اما حل و فصل نزاع فرزندان به گونه اي منصفانه معمولا سخت و دشوار است و دخالت در دعواي آنها موجب مي شود كه يك طرف را دوست و ديگري را دشمن خود بسازيد.
-خرج كردن پول تو جيبي از روي هوس يا خرج كردن قبل از موعد مقرر: از قرض دادن به فرزندتان خودداري كنيد و اگر پول بيشتري مي خواهد وظايف خاصي را به او واگذار كنيد.
هدف از آنچه تاكنون گفته شد اين است كه والدين به اين موضوع پي ببرند كه نبايد حرف زد، بلكه بايد عمل كرد. همين نكته است كه تاثيرشگفت انگيزي در تربيت فرزند ايجاد مي كند. زيرا به اين طريق او متوجه مي شود كه رفتارهاي ناشايست وي، پيامدهاي معيني به دنبال دارد.
داد و فرياد يا نصيحت خشك و خالي نتيجه چنداني در برندارد. اما با استفاده از ابتكار و ذكاوت خود، مي توانيد بسياري از رفتارهايي را كه مي خواهيد در فرزندتان تغيير دهيد، اصلاح كنيد، بدين ترتيب با كمترين هزينه، به اهداف خود دست مي يابيد.
توجه داشته باشيد كه بايد همان گونه كه گفته شد، عمل كنيد.
شما با سختگيري و پست و حقير شمردن فرزند خود هيچ لطفي درحق ا و نمي كنيد، بلكه برعكس، با اين كار فقط به او ياد مي دهيد كه فردي متنفر از خود و بدون انضباط باشد.
لطف و محبت واقعي به فرزندان تان اين است كه قاطعانه نتايج و پيامدهاي رفتارهايش را به او نشان دهيد.
 


راههاي نگهداري نان

نان تازه پخت شده از نظر تغذيه اي بلافاصله قابل مصرف نيست؛ چرا كه پس از فرايند پخت دستخوش تغييراتي مي گردد كه اين تغييرات باعث قابل مصرف شدن آن مي شود .
از آنجا كه نان قوت غالب مردم ايران است و حتي به جاي ساير مواد خوراكي هم مصرف مي شود، اطلاع رساني به مردم درخصوص نحوه ي خريد، حمل و نقل و نگهداري آن همچنين پرهيز از خوردن نانهايي كه بو و طعم مازوت يا گازوئيل مي دهند و پرهيز ازخوردن بخشهاي سوخته ي نان ضروري است .
درمقابل لازم است كليه ي دست اندركاران امرتهيه نان در كشور نسبت به بهبود كيفيت نانهاي مصرفي مردم بيشترتلاش نمايند، دراين راستا عدم استفاده از سوخت مازوت در كليه ي نانوايي ها و جايگزين كردن آن با گاز شهري، جلوگيري از تماس مستقيم شعله با نان در دستگاههاي نان ماشيني (كه اين ايراد را مي توان با قرار دادن يك صفحه فلزي (هادي انرژي حرارتي) درحد فاصله نان و شعله بر طرف نمود) همچنين ترويج و توسعه نانهاي سنتي مطلوب (سنگك) و نانهاي حجيم و نيمه حجيم (جلوگيري از توليد ضايعات و افزايش كيفيت نان) توصيه مي شود
- نانهاي صنعتي و نيمه صنعتي توليد شده بايد داراي بسته بندي مناسب بوده و مشخصات لازم روي برچسب درج شده باشد .
- اگرماده غذايي ما بدون بسته بندي است؛مثل انواع نان سنتي يا گندم و جو فله بايد مراقب باشيم در هنگام حمل و نقل مثلاً در داخل ماشين با محيط كثيف در تماس نباشد .
- از پيچاندن انواع نان در داخل روزنامه و يا قرار دادن در داخل كيسه نايلون سياه يا بازيافتي خودداري شود .
- درصورت تصميم به نگهداري نان در طولاني مدت بايد به شكل اصولي قبل از قرار دادن داخل فريز خنك گردد سپس درنايلون تميز قرار گيرد، زيرا در غيراين صورت نان داغ در داخل نايلون اصطلاحاً عرق كرده با توجه به رطوبت حاصل از تعريق، ممكن است كپك بزند .
- مصرف نان هايي كه از آرد كامل يا سبوس دار همچون نان سنگك تهيه شده اند به جهت ارزش تغذيه اي بالاتر توصيه مي شود .
- افراد دقت داشته باشند نانهايي كه درتهيه و توليد آنها از خميرمايه به جاي جوش شيرين استفاده شده مصرف نمايند .
- چنانچه نان بيش ازيك هفته در فريزر نگهداري شود بايد قبل از انجماد آنها را در بسته بنديهاي مخصوص كه از نظربخارآب غير قابل نفوذ هستند قرار داد .
- بايد سعي شود انجماد نان در مدت بسيار كوتاهي انجام گيرد و حرارت بايد در مدت حداكثر 4 تا 5 ساعت 18 درجه برسد .
- خارج كردن نان از حالت انجماد در نانهاي سنتي ايران بايد سريع انجام شود . اين نانها درمدت كمتر از 4 ساعت بيات مي شود و بايد آنها را حداكثر 1 تا 5/1 ساعت قبل از مصرف ازحالت انجماد خارج نمود .
- نگهداري نان در حرارت 4 درجه سانتيگراد (درجه حرات يخچال )نه تنها از بيات شدن نان جلوگيري نمي كند ،بلكه موجب تسريع آن مي شود ،زيرا تغييرات فيزيكي و شيميايي بيات شدن نان در حرارت 4 درجه سريع ترين و در حرارت 60 درجه كندترين سرعت خود را دارد .اين تغييرات در حالت يخ زده ( دماي 5-درجه و پايين تر )به كلي متوقف مي شود. بنابراين بهترين دماي نگهداري نان ايراني درجه حرارت فريزر مي باشد .


دوستان خيالي كودك من

دوست هاي خيالي، به والدين كمك مي كنند تا از افكار كودك، باخبر شوند . آنها، نه تنها نشان دهنده تنهايي و اضطراب نيستند، بلكه نشانه اي از خلاقيت هستند .
بيشتر اوقات، نيازي نيست كه والدين، از وجود يك دوست خيالي در خانه، احساس ترس كنند. مي خواهيم مسايلي را كه لازم است در مورد هم بازي خيالي كودك تان بدانيد، يادآوري كنيم. انواع و اقسام دوست هاي خيالي، در دنياي كودكان وجود دارند .
غير از انواع بي آزار كه هم بازي هاي خوبي هم هستند، گاهي برخي از آنها، ترس و ناامني را در كودكان ايجاد مي كنند و همين امر، سبب نگراني والدين از وجود آنها در خانه مي شود؛ البته بيشتر كارشناسان بر اين باورند كه وجود يك دوست خيالي، نبايد نگران كننده باشد .
چه زماني، دنبال مداخله حرفه اي باشيم؟
اگر دوست خيالي كودك شما، تنها دوستي است كه او دارد و از ارتباط برقرار كردن با هم سن و سال هاي خود، شش ماه است كه دوري مي كند يا اگر كودك شما مي گويد كه دوست خيالي اش، او را كنترل و به انجام كارهاي خلاف ميلش وادار مي كند يا اگر او، از دوست خيالي اش مي ترسد، والدين بايد نگران كودكشان شوند .
دوست خيالي، به كودكان كمك مي كند احساسات شان را بروز دهند
دوست هاي خيالي، به والدين كمك مي كنند تا از افكار كودك، باخبر شوند . آنها، نه تنها نشان دهنده تنهايي و اضطراب نيستند، بلكه نشانه اي از خلاقيت هستند. آنها معمولا تا شش ماه بعد، ناپديد مي شوند؛ حتي اگر شما، كودك تان را به فراموش كردنش تشويق نكرده باشيد. دوست خيالي كمك مي كند تا كودك شما، استعدادهاي اجتماعي اش را رشد دهد. او ياد مي گيرد چگونه با ديگران ارتباط برقرار كند، چگونه مسائل را از ديدگاه ديگري بررسي كند و چگونه با فشارهاي دوستي و همكاري كنار بيايد .
معمولاً كودكان، هنگامي دوست خيالي را براي خود درست مي كنند كه با احساساتي از قبيل به دنيا آمدن خواهر يا برادر كوچك تر، جدايي پدر و مادر يا از دست دادن پدربزرگ يا مادربزرگ مقابله كنند يا حتي هنگامي كه به يك جمع بازي جديد يا مهدكودك رفته باشند. در بيشتر بچه ها، اين دوست خيالي، تا هفت سالگي باقي مي ماند .
دوست خيالي به رشد مهارت هاي كودك كمك مي كند
تحقيقات نشان مي دهد كه همه كودكان، دوست هاي خيالي خود را ترك نمي كنند و گاهي، آنها را به صورتي ديگر، در زندگي خود نگاه مي دارند .
دوست خيالي، گاهي اوقات، دانش فرد را نسبت به زندگي، مقابله با سختي ها، انتخاب كردن، تصميم گرفتن زياد مي كند و به او، مهارت هايي را مي آموزد كه در زندگي، به كمكش خواهد آمد .
حقيقت هايي در مورد دوست خيالي
دوست خيالي مي تواند شجاعت و اعتماد به نفس كودك را در موقعيت اي دلهره آور، مانند تنها خوابيدن در اتاق، زياد كند .
دوست هاي خيالي، معمولاً مانند يك فرد، خواسته هاي خودشان را دارند و حتي به برخي كارها، علاقه دارند و برخي مسايل را دوست ندارند .
با اينكه اغلب كودكان اصرار مي كنند كه دوست شان واقعي است، اما بيشتر آنها مي دانند كه در حال تظاهر هستند .
دوست هاي خيالي تغيير مي كنند. ممكن است دوست خيالي كودك شما، با بزرگ شدن او، به شخصيت ديگري تغيير كند .


سوسك ...

شكم بند بند وبيضي شكل، بالهايي كه به طور متقاطع روي شكم قرار گرفته اند، رنگ قهوه اي بلوطي يا سياه و اندازه اي بين يك تا پنج سانتيمتر مشخصاتي است كه سوسك هاي منازل را به ياد ما مي آورد . سوسك هاي منازل يا به اصطلاح علمي تر سوسري ها مانند خيلي از موجودات زنده ديگر اقسام متعددي دارند ولي سه نوع زير بيشتر در اماكن و منازل ديده مي شود .
1- سوسري آمريكائي : اين حشره به طول 7/2 تا 5/2 سانتيمتر و به رنگ قرمز متمايل به قهوه اي است ولي بالهاي آن كاملاً رشد يافته است .
2- سوسري آلماني : سوسري آلماني يكي از كوچك ترين سوسري هاي خانگي است، بدن آنها بين 15-10 ميلي متر و به رنگ زرد طلائي تا قهوه اي مايل به زرد است. رنگ نرها روشن تر از ماده ها يعني قهوه اي مايل به زرد روشن مي باشد. همچنين ماده ها درشت تر از نرها هستند. اين گونه به بسياري از سموم مقاوم شده است .
3- سوسري شرقي : سوسري شرقي به طول حدود 5/2 سانتيمتر ، برنگ تيره ، مسطح و پهن و با بالهاي كوتاه است .
نحوه زندگي سوسري ها: سوسك ها پس از ورود به اماكن و مستقرشدن در محل مناسب شـروع به تخم ريزي مي كنند. تخم سوسك به تـعـداد شـانزده تـاچهل و هشت عدد مي باشد كه درون پوشش يا كپسولي قهوه اي و لوبيا مانندشامل دورديف مـوازي اتاقكهاي حاوي تخم به نـام ائوتك قراردارد .
سوسري ها اين كپسول ها را در محلهاي تاريك و دور از چشم در شكاف ها و درزها گذاشته و يا به سطوح زيرين مـيز وصندلي يا تختخواب ،جعبه چوبي و ديگر وسايـل بسته بـندي شده مي چسبانند
كپسول ها به تدريج بزرگ شده، پس از مدتي سوسك هاي جوان سفيدرنگ كوچك بدون بال از درون آن خارج مي شوند .
از ابتداي تخـم ريزي تا خارج شدن نوزاد سـوسك (نـمف)، سي تا پنجاه روز طول مي كشد. سوسري بالغ چند ماه تا يك سال زندگي مي كند و در اين مدت عمل تخم ريزي چندين بار تكرار مي شود .
سوسري ها چه مي خورند: اين حشرات مواد شيرين و نشاسته اي را ترجيح مي دهند. آنها از شكر و شكلات هاي شيرين، شير، پنير، گوشت، نان و ساير غلات و نيز از مقوا، جلد كتاب، چوب هاي روي سقف، كفي كفش، لاشه سوسري هاي مرده و فلج، خون خشك شده و تازه، مدفوع، خلط، ناخن دست و پاي افراد مريض و خوابيده تغذيه مي كنند .
سوسك هاي منازل چه مكان هايي را دوست دارند: سوسري ها گرما را دوست دارند و پشت رادياتورها و لوله هاي آب گرم مخفي مي شوند . روزها در شكاف و درز ديوارها، چهارچوب درها ومبل ها پنهان مي شوند. نقاط تاريك مانند: تختخواب، پشت يخچال و اجاق خوراك پزي و ظروف آشپزخانه، كابينت ها، توالت، حمام - لوله بخاري، محل نگهداري حيوانات، زيرزمين ها، داخـل تلويزيون و راديو و ديگر وســايل الكــتريكي، آبروها و سيستم فاضلاب محل اختفاي سوسك ها است .
گروهي از سوسري هااز طريق راه رفتن و پرواز حركت كرده و نيز همراه وسايط حمل و نقل، كشتي و هواپيما مسافت هاي طولاني را طي مي كنند. مجاري فاضلاب، وسايل بسته بندي شده، جعبه بطري هاي نوشابه، كيسه هاي سيب زميني و پياز و ساير مواد غذايي كه به گونه اي نامناسب انبار شده اند، اماكن و منازل آلوده مجاور، دودكش بخاريها، راههاي انتقال اين حشرات هستند .
¤ شب هنگام فعاليت مي كنند در مواردي كه آلودگي شديد باشد يا به شدت گرسنه باشند در طول روز نيز مشاهده مي شوند .
اهميت پزشكي و مبارزه با سوسري ها
سـوسري ها از آفات مهمي محسوب مي شوند كه از كثافات، غـذاهاي فـاسد، پارچه و چسب كتاب تغذيه نموده، قسمتي از غــذاي هضم نشده خود را برمي گردانند، به دفع مدفـوع روي غذا عادت دارند، از دهان و غدد خود ماده اي ترشح مي كنند كه در مسير حركت آنها و منابع غذايي شان بوي ماندگار و نامطبوعي ايجاد مي كنند .
ســوســري ها با آلــوده كردن مـواد غذايي از طـريق عـوامـل بيمـاري زاي مـوجود در توالت ها، زباله ها، و . . .، عامل انتقال
- بيماري هاي باكتريايي: -اسهال - ديسانتري -وبا -تب تيفوئيد
- بيماري هاي ويروسي: -فلج اطفال
- حمل تخم كرم هاي انگلي
و نيز واكنش هاي آلرژيك مانند ناراحتي پوستي، خارش، تورم پلك و ناراحتي هاي تنفسي را ايجاد مي كنند .
نحوه مبارزه : براي مبارزه در نظر داشته باشيد كه سوسري ها ( سوسك ها ) براي ادامه زندگي نيازمند آب غذا و پناهگاه هستند مي توان با به كارگيري روش هاي زير ، دسترسي اين حشره را به آب ، غذا و پناهگاه كم نموده و به طور موثري آلودگي را كاهش داد .
كاهش منابع غذا :
- زباله ها را در داخل كيسه هاي نايلوني غير قابل نفود و سپس كيسه را در داخل زباله داني درب دار قرار دهيد زباله دان بايد به صورتي باشد كه در ان كاملاً بسته شود .
- هر شب قبل از ساعت 9 زباله ها را از منزل خارج كنيد و كيسه زباله را در مكاني دور از رفت و آمد مردم قرار دهيد تا جمع آوري و دفع شود به ياد داشته باشد كه در كيسه را محكم گره بزنيد .
- مواد غذايي را يا در داخل يخچال و يا داخل ظرف دردار نگهداري كنيد .
- باقيمانده مواد غذايي در حين طبخ يا صرف غذا را جمع آوري كنيد .
- سكوها وقفسه هاي آشپزخانه را بخوبي تميز كنيد و انها را پاكيزه نگه داريد .
- سطح به خصوص كف آشپزخانه را بطور مرتب تميز نماييد
- وسايل شست وشوي ظروف غذا مثل سيم ظرفشويي و اسكاچ را پس از هر بار استفاده بشوييد .
- چربي موجود بر هواكش ها و ديوا را بخوبي تميز كنيد .
- كليه درزها و شكاف هاي موجود بر ديوار ، كف ، سقف ، درزهاي ميان پله ها و غيره را با مصالح ساختماني مناسب مسدود كنيد .
- بندهاي موجود ميان كاشي ها ، ديوار و كف حاشيه اطراف قرنيز ها را پر و بند كشي كنيد .
- قفسه هاي آشپزخانه ( كابينت ها ) را از نوع پايه دار انتخاب كنيد تا زير آن ضمن تبادل هوا ، بسادگي قابل شستن و تميز كردن باشد .
كاهش منابع آب :
- كف شوي فاضلاب رو ها بخصوص كف شوي آشپزخانه را به توري مخصوص ( درپوش ) مجهز نماييد .
- آب موجود در زير گلداني هاي منزل يا محل كارتان را تخليه كنيد .
- ظروف تهيه و صرف غذا را در اسرع وقت بشوييد هرگز انها را در طول شب نشسته باقي نگذاريد اگر شستن ظروف بلافاصله مقدور نيست آنها را در يك محلول شوينده بخيسانيد تا در فرصت مناست شسته شوند .
- ظروف شسته شده را بلافاصله خشك كنيد تا از جمع شدن باقيمانده آب حاصل از شست وشو در آنها جلوگيري شود .
- شير هايي را كه چكه مي كنند تعمير كنيد .
سم پاشي :
علاوه بر به كارگيري موازين بهسازي، با استفاده از سموم حشره كش نيز مي توان به مبارزه با سوسكها پرداخت كه اين روش با توجه به ايجاد آلودگي محيط زيست به عنوان آخرين روش براي مبارزه با سوسكها تلقي مي گردد .
اگرچه وجود سوسكها در اماكن موجب بروز مخاطرات بهداشتي فراوان مي گردد اما خطرات ناشي از استفاده از تركيبات سمي براي از بين بردن آنها بخصوص در صورتي كه با رعايت كامل جوانب احتياط نباشد به مراتب بيشتر از وجود سوسكهاست .
نوع سم و نحوه سمپاشي بايد توسط افراد ورزيده و متخصص اين امر انتخاب گردد و سمپاشي بايد توسط اين افراد انجام شود. هنگام سمپاشي بايد كليه موازين احتياطي رعايت گردد .
لازم است قبل از سمپاشي محلهاي مورد نظر تميز و در صورت امكان شست وشو گردند و مواد غذايي، ظروف غذاخوري، وسايل كودكان و وسايل خواب و پرندگان بايد از محل خارج يا روي آنها كاملاً پوشانيده شود .
براي مبارزه با سوسكها، يك بار سمپاشي محلهايي كه زود به زود شسته مي شود و استفاده از سمومي كه اثر ابقائي آنها كم است كافي نمي باشد و ممكن است كپسولهاي تخم موجود در محل كه پنهان مي باشند به تدريج باز شوند، بنابراين لازم است سم بيش از 2-3 ماه روي سطوح باقي بماند و يا در صورت شست وشوي محل، سمپاشي بايد تكرار گردد.


خجالتي ام

خجالت يكي از رفتارهاي انساني است كه هم مي تواند خوب و هم بد باشد چرا كه گاهي اوقات باعث پيشرفت و در برخي مواقع نيز سد راه انسان مي شود.
به انساني خجول مي گويند كه در مقابل ديگران احساس ترس، ناراحتي و عدم اطمينان مي كند. خجالت علل و انواع مختلفي دارد و راه هاي گوناگوني براي غلبه بر آن يافت مي شود.
خجالت كشيدن گاهي اثرات منفي به دنبال دارد و در صورتي كه با آن مقابله نشود فرصت هاي زيادي از دست مي رود بنابراين اگر آدمي خجالتي هستيد و احساس مي كنيد كه به همين علت فرصت هاي زيادي را از دست مي دهيد بايد به توصيه هاي زير توجه كنيد:
1- درست مثل هرترس ديگري، اولين گام براي غلبه بر خجالت، تشخيص مشكل و تصميم گيري براي حل آن مي باشد. اگر شما از اين بيم داريد كه مردم به حرف هاي تان بخندند و يا از آن برداشت اشتباه كنند فردي خجالتي هستيد.
خجالت در هر انساني متفاوت است. گروهي از افراد خجالتي در جمع احساس ناامني مي كنند و در برخي از موارد نيز خجالت كشيدن هم خود فرد و هم اطرافيانش را به دردسر مي اندازد.
گاهي صورت افراد خجالتي سرخ مي شود و لكنت زبان پيدا مي كنند. در رفتار اين افراد اضطراب و هيجان زدگي به چشم مي خورد و ضربان قلب شان تند مي شود. درست مثل هرترس ديگري، تنها در صورتي مي توانيد بر خجالت خود غلبه كنيد كه تبعات منفي آن را شناسايي نماييد. البته گام بعدي اين است كه تصميم بگيريد با خجالت خود مواجه شويد و براي برطرف كردن آن چاره اي بينديشيد.
2- از هر فرصتي براي رفت و آمد با مردم و گپ زدن با آنها استفاده كنيد. خجالت مي تواند يك حالت ذهني باشد. اگر شما براي غلبه بر خجالت خود تلاش نكنيد هرگز در حضور ساير مردم احساس امنيت نخواهيد كرد و ممكن است حتي از پرسيدن يك نشاني نيز بيم داشته باشيد.
بنابراين شما بايد از هر فرصتي براي بودن در كنار مردم و تمرين كردن مهارت هاي كلامي خود استفاده كنيد. اگر به يك گردهمايي دعوت شده ايد حتما به آنجا برويد و از بودن در جمع لذت ببريد. اجازه ندهيد احساس عدم امنيت بر شما تسلي پيدا كنيد.
به مهماني ها به عنوان فرصتي براي غلبه بر خجالت خود فكر كنيد. با افرادي كه در محيط كار يا همسايگي با آنها برخورد مي كنيد حرف بزنيد. با اين كار مي توانيد گام به گام بر خجالت خود غلبه نماييد.
3- براي اينكه در جمع راحت باشيد بايد طوري رفتار كنيد كه ديگران نيز در حضور شما احساس راحتي كنند. هميشه خود را جاي ديگران بگذاريد. اگر هنگام مكالمه خجالت مي كشيد در مورد تصوير ذهني كه طرف مقابل از شما پيدا مي كند بينديشيد.
از سوي ديگر اگر شما سعي كنيد كه راحت باشيد؛ حداقل طرف مقابل براي حرف زدن با شما احساس آرامش كافي خواهد كرد.
با به كاربستن توصيه هاي ساده فوق مي توانيد بر خجالت خود غلبه كرده و ارتباط تان را با سايرين بهبود بخشيد.
 


فرزند شما به ارتودنسي احتياج دارد

مصرف داروهاي خاصي در مادران باردار و قرار گرفتن در معرض برخي تركيبات شيميايي ممكن است سبب اجاد اختلال در تكامل سيستم دنداني - فكي شود .
چرا اين سال ها خيلي از بچه ها به ارتودنسي احتياج دارند؟ اين سئوالي است كه براي خيلي از پدر و مادرها پيش مي آيد، حتي شايعاتي نظير كوچك شدن فك در انسان ها و... هم شنيده مي شود. ناهنجاري هاي دنداني - فكي به علل گوناگوني رخ مي دهند. تقريبا تمام اين ناهنجاري ها قابل پيشگيري و درمان هستند. در ادامه به مهم ترين دلايل ايجاد اين مشكلات اشاره مي شود :
اختلال در تكامل جنين : مصرف داروهاي خاصي در مادران باردار و قرار گرفتن در معرض برخي تركيبات شيميايي ممكن است سبب ايجاد اختلال در تكامل سيستم دنداني - فكي شود. مصرف سيگار در دوران بارداري احتمال بروز اين مشكلات را افزايش مي دهد .
اختلالات ژنتيكي : بروز جهش هاي خاص ژنتيكي در مراحل اوليه تكامل جنين مي تواند سبب انواع گوناگوني از نشانگان ها(سندرم ها ) همراه مشكلات دنداني - فكي شود .
ضربه ديدن فك پايين در كودكي : ناحيه اي از فك پايين كه با جمجمه مفصل مي شود بسيار آسيب پذير و حساس است. ضربه اي جزئي ممكن است سبب شكستگي اين ناحيه گردد. شكستگي رخ داده ممكن است كاملا بدون علامت يا همراه با علايم جزئي باشد. به عنوان مثال به زمين افتادن كودك حين دوچرخه سواري، لب پريدگي يك دندان و مختصري درد و گريه كردن كودك ممكن است تنها علايم باشند .
خوشبختانه در تعداد زيادي از كودكاني كه دچار اين آسيب ها مي شوند مشكلي در زمينه رشد فك پايين رخ نمي دهد. اما تعدادي از اين كودكان دچار مشكلاتي نظير تكامل ناقرينه فك پايين و انحراف فك و يا كوچك ماندن فك پايين نسبت به فك بالا مي شوند. در صورت تشخيص به موقع و اتخاذ تدابير درماني مناسب از بروز مشكلات جدي مي توان پيشگيري كرد .
افزايش اندازه يك طرفه فك پايين : گاهي اوقات به دلايلي كه هنوز به طور كامل شناخته نشده اند، رشد فك پايين در يك سمت بيش از سمت ديگر مي شود. نتيجه اين امر بروز انحراف در فك است. شروع اين بيماري معمولا بين 15 تا 20 سالگي و در دختران بيش از پسران است .
غيبت دندان(ها ): گاهي برخي دندان هاي دائمي در فك بيمار غايب هستند و به اين ترتيب سيستم دنداني دچار مشكلاتي در نظم و ترتيب دندان ها مي شود. پس از دندان هاي عقل(انتهايي ترين دندان هاي سيستم دنداني يا دندان شماره 8) شايع ترين دندان هايي كه ممكن است غايب باشند دندان شماره 5 پايين(كرسي كوچك دوم پايين) و دندان شماره 2 بالا(پيشين دوم بالا) هستند .
اشكال در اندازه دندان ها : گاهي بزرگ يا كوچك بودن يك يا تعدادي از دندان ها سبب نامرتبي سيستم دنداني مي شود. شايع ترين دندان هايي كه دچار اين مشكل مي شوند عبارتند از دندان شماره 5 پايين و دندان شماره 2 بالا .
دندانهاي اضافي : شايعترين دندان اضافه، يك دندان پيش در خط وسط فك بالا (بين دو دندان پيشين اول) است. درمان دندانپزشكي زود هنگام براي اين افراد ممكن است لازم باشد .
از دست رفتن زودهنگام دندان هاي شيري : اين تفكر كه دندان هاي شيري دندان هايي موقتي و بنابراين كم ارزش هستند كاملا اشتباه است. يكي از مهم ترين وظايف دندان هاي شيري حفظ فضاي موجود در فك ها تا موعد مناسب براي رويش دندان هاي دائمي است. اگر يك دندان شيري زودتر از موعد بيفتد، دندان هاي مجاور به طرف فضاي خالي شده حركت خواهند كرد و در نهايت دندان دائمي زيرين يا نمي تواند رويش يابد (نهفته مي ماند) و يا خارج از نظم و ترتيب خواهد روييد. مهم ترين راه پيشگيري از اين مشكلات حفظ بهداشت دهان و دندان از همان كودكي است .
زمينه ي ارثي : شايع ترين و شناخته شده ترين مشكل فكي با زمينه ارثي جلو آمدگي فك پايين نسبت به فك بالا است. برخي از مشكلات فكي با انجام درمان هايي موسوم به ارتوپديك توسط ارتودنتيست قابل بهبود هستند .
عادات : همه نوزادان انگشت مي مكند. مشكل زماني ايجاد مي شود كه اين عادت در سنين بالاتر نيز دنبال شود. اگر كودك شما بيش از 5 سال سن دارد و هنوز با اشتياق و به صورت طولاني مدت انگشت مي مكد. وي را تشويق به ترك آن كنيد. براي يادآوري به كودك براي ترك عادت مكيدن انگشت، مي توانيد روي انگشتش يك چسب زخم بچسبانيد. در صورت موفقيت آميز نبودن اين روش ها به دندانپزشك مراجعه كنيد، همچنين تا حد امكان كودكتان را به استفاده از پستانك عادت ندهيد. مكيدن طولاني مدت پستانك اثرات مخربي روي سيستم دنداني - فكي دارد .
الگوي تنفس : برخي از كودكان به جاي بيني از دهان تنفس مي كنند. اين امر ممكن است تنها به علت يك عادت اشتباه باشد، اما معمولا انسداد نسبي يا كامل مسير تنفس از بيني به دلايلي از جمله آماس مخاط بيني به دليل آلرژي يا بزرگ بودن لوزه ها علت اصلي است. اگر كودك شما در اكثر اوقات - به جز حين فعاليت شديد بدني يا ذهني - از دهان تنفس مي كند، لازم است توسط يك پزشك معاينه شود .
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14