(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 شهریور 1391 - شماره 20300

منطقه آزاد معلم كلايه!
خوزستان ميزبان جشنواره بين المللي شعر عربي
منطقه نمونه گردشگري و اتفاقات بدي كه برايم رخ داد...
سيلوي ايوان غرب مورد بهره برداري قرار گرفت
پايان جشنواره موسيقي محلي مناطق زاگرس نشين با معرفي نفرات برتر
ديدار نماينده اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي با اصحاب رسانه
فروشگاه، نمايشگاه پاييزه در زنجان برگزار مي شود
برگزاري نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در همدان
«براي او» به دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت رفت
توسعه گردشگري دريايي در گيلان
كتابخانه مركزي آغاجاري ساخته مي شود
كرج ميزبان جشنواره تئاتر استان البرز
هنرمند اردكاني «پاسخ به پيغام» را به اتمام رساند
دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اول شد
نوجوان كلاله اي رتبه اول شعر كشوري را كسب كرد


منطقه آزاد معلم كلايه!

مناطق زيباي گردشگري در ايران زياد است و در گوشه و كنار اين كشور پهناور به آساني مي توانيد به يكي از همين مناطق برويد و از زيبايي هاي آنجا لذت ببريد. درياچه اوان، يكي از مناطق زيباي طبيعت ايران است كه گردشگران زيادي را به طرف خود جذب مي كند.
درياچه اوان در 70 كيلومتري قزوين در بين چهار روستاي اوان، زرآباد، ورين و زواردشت در منطقه الموت قرار دارد. براي رفتن به اين درياچه بايد از كوه ها و گردنه هاي زياد عبور كنيد تا بعد از حدود3 ساعت رانندگي پرفراز و نشيب از معلم كلايه به اين درياچه برسيد. فقط بايد به ياد داشته باشيد كه اين جاده كوهستاني بسيار باريك است و با احتياط زياد دو دستگاه خودرو از كنار يكديگر عبور مي كنند. به علاوه گردنه ها و پيچ هاي زيادي كه اين جاده دارد فاقد ديد كافي است. به همين دليل خطر تصادف خيلي زياد است.
بنده شاهد بودم كه در يكي از اين پيچ هاي 180درجه اي خودروي سواري با يك دستگاه وانت بار برخورد كرده بود. تازه شانس آورده بودند كه به داخل دره سقوط نكرده بودند. چرا كه بيشتر اين جاده فاقد گاردريل و ديوارك هاي بتوني است. به علاوه تابلوهاي راهنمايي و رانندگي فقط در برخي نقاط اين جاده نصب شده اند. در يك كلام مي توان گفت كه جاده قزوين- معلم كلايه داراي ضريب ايمني بسيار پاييني است.
¤¤¤
وقتي كه خودرو روي آخرين گردنه قرار گرفت، درياچه اوان زير پايت قرار دارد. درياچه زلال و آبي كه درختان و گياهان گوناگون بر گرد او حلقه زده اند و كوه هاي سر به فلك كشيده همچون مادري در اين منظره زيبا محافظت مي كنند. در ابتداي محوطه ورودي اين درياچه دو يا سه تابلو نصب شده كه يكي مربوط به گردشگري است و ديگري بر روي آن نوشته است شنا كردن و ماهيگيري اكيداً ممنوع است. حالا بايد با پرداخت 1500 تومان به متصدي باجه، اجازه ورود به محوطه درياچه را بگيريد.
¤¤¤
وقتي وارد محوطه درياچه اوان شدم اندكي از ظهر گذشته بود. هر خانواده اي در گوشه اي زير سايه درختي زيراندازي انداخته يا چادري زده و اجاقي بر پا ساخته و كباب يا جوجه كبابي به سيخ كشيده بود كه بوي آن فضا را پر كرده بود. صداي موسيقي از هر گوشه و كناري بلند بود. خانم هاي زيادي به چشم مي خوردند كه حجاب نصفه و نيمه داشتند و چند خانم نيز با تي شرت هاي نصفه آستين و با روسري هاي شل و ول تردد مي كرد.
مكاني را زير درختان فندق انتخاب كرديم تا در آنجا استراحت كنيم. اين مكان، محصور بود و كمتر كسي از آنجا عبور مي كرد. همين كه آنجا مستقر شديم فرزندان 9 و 12 ساله ام رفتند تا يك گشت كوتاهي در محوطه درياچه بزنند. پسرم آمد و گفت: بابا! يك خانواده در اين نزديكي است كه خانمش اصلا حجاب ندارد و دخترم هم گفت: يك خانم را ديدم كه با كلاه گيس نشسته و اصلا حجاب نداشت. من مانده بودم به بچه هايم چه بگويم. آنان تاكنون با چنين خانواده هايي برخورد نكرده بودند. بعد از صرف ناهار براي نماز خواندن به سمت نمازخانه حركت كرديم. براي رسيدن به آنجا بايد از كنار درياچه عبور مي كرديم. حدود 10 نفري در درياچه مشغول شنا بودند. جوانان و مردان هم لخت شده بودند تني به آب بزنند. دختر بچه ها 8 تا 10 ساله با لباس شنا در كنار درياچه مشغول آب بازي بودند. خانمي با لباس وارد آب شده بود و آقايي در كنار او قرار داشت تا مثلا مواظب باشد اتفاقي براي اين خانم رخ ندهد. يك خانم ديگر هم با وضعيتي بسيار نامناسب با كودكي در آب بازي مي كرد...
اينجا واقعاً صحنه محك غيرت برخي مردان بود. كدام مردي حاضر مي شود اجازه دهد كه اندام همسرش در برابر ديدگان ده ها مرد و جوان مجرد قرار بگيرد؟ حتي معتادان كه حاضرند دست به هر كاري بزنند تا مواد افيوني تهيه كنند، حاضر نيستند ناموس شان در معرض نگاه هاي هوس آلود مردان بيگانه قرار بگيرد.
به سرعت از آنجا گذشتيم. وقتي به نمازخانه رسيدم ديدم شيشه پنجره اش شكسته است و يك موكت كثيف و خاك گرفته تنها زيرانداز نمازخانه بود. انسان رغبت نمي كرد آنجا نماز بخواند از بس كه كثيف و خاك گرفته بود. جهت قبله را با يك ماژيك روي ديوار كشيده بودند يك فلش مستقيم و يك فلش مايل به راست و با خط درشت خودكار هم نوشته بودند كه قبله مايل به راست است. در مسير بازگشت دو مرد جوان همراه يك خانم جوان را در نزديكي محل استراحتمان ديدم در شرايطي كه خانم جوان بدون حجاب و به گونه اي بود كه گويي در خانه با مردش تنهاست! وقتي به محل استراحتمان رسيدم وسايل را جمع و جور كرديم و زود به راه افتاديم.
¤¤¤
پيش خودم فكر مي كردم اين محوطه درياچه اوان عجب منطقه آزادي است هر كس هر كاري دلش مي خواهد انجام مي دهد. بر روي تابلو مي نويسند شنا كردن و ماهيگيري اكيداً ممنوع است. ولي در عمل مرد و زن و كودك تن به آب مي زنند بدون اينكه نجات غريقي باشد يا كسي به آنان تذكر بدهد. متصديان فقط بلدند پول بگيرند و هيچ نظارتي در كار نيست. هنجارهاي ديني و فرهنگي جامعه شكسته مي شود مسئولان ميراث فرهنگي و گردشگري فقط دغدغه درآمدهاي خود را دارند. شايد از اين واهمه دارند كه اگر چند نفري را مأمور نظارت بر فضاي مجموعه هاي گردشگري كنند، درآمدهاي اين سازمان آسيب ببيند!
¤¤¤
- در مسير رفت و برگشت به درياچه اوان هفت كاروان عروس را ديديم عروس ها با لباسي نيمه عريان عروسي در صندلي جلو نشسته بودند گويي در سالن نشسته اند. در اين مسير كوهستاني 3 ساعته هيچ كس به اين نوعروسان كاري نداشت. مگر يكي از وظايف نيروي انتظامي جلوگيري از قانون شكني و هنجارشكني اجتماعي نيست؟ پس چرا اين كاروان هاي حامل عروس اين قدر آزادانه در جاده معلم كلايه تردد مي كردند. راستي در منطقه الموت چه خبر است كه عروس و داماد اين همه خطر را به جان مي پذيرند و 3 الي 4 ساعت وقت خود را در جاده پرپيچ و خم معلم كلايه مي گذرانند؟!
عباس سيد مير جمكراني


خوزستان ميزبان جشنواره بين المللي شعر عربي

اهواز- خبرنگار كيهان:
سومين جشنواره بين المللي شعر رضوي به زبان عربي (يادمان دعبل خزاعي) مهر ماه امسال در خوزستان برگزار مي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان با اعلام اين خبر گفت: به مناسبت ورود شكوهمند امام رضا(ع) از خاك خوزستان و دروازه ورود تشيع به سرزمين ايران، اين اداره كل با همكاري دبيرخانه دائمي جشنواره بين المللي امام رضا(ع) اقدام به برگزاري سومين جشنواره شعر رضوي به زبان عربي نموده است.
حجت الاسلام والمسلمين سيدلطف الله سپهر با اشاره به اهداف برگزاري اين جشنواره افزود:اشاعه و ترويج فرهنگ منور رضوي گسترش فعاليت هاي فرهنگي هنري و مذهبي و مرتبط با سيره ائمه معصومين به ويژه امام رضا(ع)، گراميداشت توليدكنندگان و پديدآورندگان آثار برتر فرهنگي هنري در زمينه سيره، شخصيت و معارف امام رضا(ع) و كمك به انتشار آثار و گسترش آفرينش هاي فرهنگي و ديني در زمينه شعر به زبان عربي از اهداف برگزاري اين جشنواره مي باشد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان، وي با بيان اين كه اين جشنواره در دو بخش اصلي و ويژه برگزار مي شود، افزود: زمان آغاز سومين جشنواره بين المللي شعر رضوي به زبان عربي دوم مهر در تالار مهتاب اهواز و مراسم پاياني آن در مجتمع فرهنگي دعبل خزاعي شهرستان شوش
برگزار مي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان همچنين تصريح كرد: در اين جشنواره شاعراني از كشورهاي عربي از جمله عراق و كويت نيز حضور دارند و آثار آنها مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.


منطقه نمونه گردشگري و اتفاقات بدي كه برايم رخ داد...

مي آيي آخر هفته ات را با جمعي از اقوام دريكي از منطقه هاي نمونه گردشگري دولت در استان كرمان، به نام «دهستان دلفارد» بگذراني... منطقه اي كوهستاني و خوش آب و هوا در 25كيلومتري شهر جيرفت. منطقه به صورت اعجاب آميز و سريع السيري پر شده از ويلا هاي شيك خصوصي...
دريك مجموعه تفريحي كه قبلا سوييت رزرو كرده ايم ساكن مي شويم. 4 سوييت كنار رستوران مجموعه لم داده اند. سوييتمان را مي بينم و وقت لازم براي نظافت آن توسط كاركنان مجموعه را به صرف چاي و كيك، مهمان چايخانه سنتي مجموعه مي شويم: تزيينات قشنگي دارد. معماري اش، در و پنجره هايش، همه سنتي و دلربايند.
آهنگ پاپي از رستوران طبقه پايين به گوش مي رسد كه آن تناسب را سرنگون مي كند! قفسه هايي در چايخانه قرار دارند با تعدادي كتاب. كتاب ها اكثراً راجع به دين و مذهبند. چند كتاب در تبيين فتنه 88 توجهم را جلب مي كند و برباني امر درود مي فرستم.
¤¤¤
شب است و سكوتي شاهوار بر فضا تكيه زده. دارم براي آوردن وسايل شام به سمت ماشين مي روم. از كنار رستوران مذكور مي گذارم. بعد از آوردن وسايل، به داخل رستوران كه درش باز است مي روم و مي پرسم پيتزا داريد؟
متوجه حركت و نگاه غيرعادي مرد پشت ميز مي شوم كه با نچي بيرونم مي كند. بعد كه از همسرم ماجراي مراسم (عروسي؟) داخل رستوران را مي شنوم علت رفتار مرد را مي فهمم. اما چرا در رستوران باز بود و هنوز باز است؟
از همسرم علتش را مي پرسم. مي گويد چند خانم بي حجاب با لباس شب داخل رستوران ديده و از همجواري شان با مردان داخل سالن جا خورده!
اينجا دهستان دلفارد است. چند وقت پيش بزرگداشت 32شهيد اين دهستان را گرفته اند...
به هم مي ريزم. نمي گويم اما همسرم از رفتارم مي فهمد. قرار مي گذاريم بعد از شام به جايي خلوت برويم و ماجراهايي را كه ديده ايم براي پليس روايت كنيم. اول از همه ديدن رسيورهاي داخل سوييت ها متحيرمان كرد. بعد بوي ترياك در انتهاي مسيري كه به سوييت ها مي رسيد وآخرش هم كه همين ماجراي مراسم مختلط.
ساعتي بعد كه براي كار ديگري سمت ماشين مي رفتم چند زن كه بي حجاب داخل محوطه مي چرخيدند.
مجموعه اي كه مي گويم لب جاده است و جاي پرتي نيست... بعد از دو تماس با 110موفق به ذكر ماوقع و گرفتن قول فرستادن گشت به محل مي شوم. به سوييت مي رويم و ساعاتي را منتظر ورود مأمور انتظامي به سوييت و ضبط دستگاه رسيور و ديش ها و برخورد با مراسم عياشي مي شويم. خبري نمي شود...
خلاصه مكالمه دوم با مركز فوريت هاي پليس -ساعت 23:
-سلام خسته نباشيد، موردي را در دلفارد گزارش داده بودم. گشت اعزام كرديد؟
- بله گشت آمد با موبايل شما هم تماس گرفت اما خاموش بوديد. موردي مشاهده نشد.
-چطور موردي مشاهده نكرديد؟ كدام يك از مواردي كه گفتم غلط بود؟ عروسي مختلط با رقص و آواز نبود؟
صداي موسيقي بلند و آزاردهنده نبود؟ سوييت ها رسيور نداشتند؟ درانتهاي مجموعه بوي ترياك نمي آمد؟
- گفتم كه، گشت ما آمد و موردي نديد. هرچه هم با شماره شما تماس گرفتند خاموش بوديد. شما در مجموعه هستيد؟
-بله. شما چه كار به من داريد؟ من شايد نخواهم با مدير مجموعه در بيفتم. گزارشي به شما داده ام، شما هم موظفيد بررسي اش كنيد وجلوي خلاف ها را بگيريد.
- يك لحظه اجازه بدهيد....(اسم همكارش را صدا مي كند و از او مي خواهد تلفن را به پاسگاه دلفارد وصل كند)
بعد از صحبت هاي اوليه: مأمور پاسگاه دلفارد: ما گشت فرستاديم. عروسي نبود، بلكه جشن تولدي بود كه آقاي بني اسدي گرفته بودند. ما تذكر داديم. درمورد سوييت ها هم پرسيدم.سه سوييت خانوادگي هستند، مشكلي ندارند.
- سوييت ها خانوادگي باشند، ماجرا حل است؟ داشتن رسيور در سوييت هاي مجموعه عمومي جرم نيست؟ ترياك كشيدن در مجموعه عمومي جرم نيست؟! چه فرقي مي كند جشن تولد يا عروسي؟ مراسم مختلط و رقص و آوازش را نديديد؟ فقط تذكر داديد؟
- (خيلي ريلكس و آرام) بله ديگر، تذكرات لازم را داديم. كار ديگري نمي توانستيم بكنيم.
- شما پليسيد آن وقت مي گوييد كار ديگري غير از تذكر نمي توانيم بكنيم؟ پليس نبايد در اين موارد از زور قانوني اش استفاده كند و جلوي اعمال خلاف قانون را بگيرد؟
- در اين موارد بايد پليس خانم يا پليس امنيت بيايد كه ما نداريم. با 110 تماس بگيريد بگوييد بفرستند!
- من الآن با 110 تماس گرفته ام ديگر! آنها به شما وصل كرده اند.
- باشه پيگيري مي كنيم.
- چطور پيگيري مي كنيد؟ دوباره گشت مي فرستيد؟
- بله پيگيري مي كنيم. گشت مي فرستيم.
- ممنون. خدانگهدار.
مي خوابم و به اميد اينكه قضيه حل و فصل شود. اميد زيادي به آمدن مأمور براي جمع آوري رسيورها ندارم. به جمع شدن بساط پارتي مختلط دهستان دلفارد راضي شده ام...
¤¤¤
ساعت يك بامداد از سرو صدا بيدار مي شوم. صداي آهنگ هاي تند همراه با صداي كف و جيغ رقص است. يادم نمي آيد ديشب اينچنين صدايشان رابلند كرده باشند. بين خواب و بيداري كابوس مي بينم. دستمال در گوشم مي گذارم بلكه صداها را نشنوم و خوابم ببرد. بي فايده است. نيم ساعتي را با همين وضع شلخته بين خواب و بيداري طي مي كنم و چند لحظه اي يك بار با صداي بلندشدن آهنگ و جيغ ها بيدار مي شوم. با وجود گرمي هوا پنجره بزرگ و بد دست اتاق را مي بندم تا كمي صداها فروكش كنند. زيرلب استعاذه مي خوانم و لعنت شان مي كنم...
فكري به ذهنم مي رسد. هندزفري موبايلم را از بالاي سرم برمي دارم و گوشي ها را روي دستمال هاي درون گوشم مي گذارم. صداي ملايم تلاوت قرآن است. از ابتداي سوره يونس شروع مي شود. صداهاي شيطان ديگر اصلاً به گوشم نمي رسد. پلك هايم كمي سنگين مي شوند اما بازهم به خواب نمي روم. به خواب نمي روم تا به اين آيه مي رسد:
«ان الذين لا يرجون لقاءنا و رضوا بالحياه الدنيا واطمأنوا بها والذين هم عن آياتنا غافلون اولئك ماواهم النار بما كانوا يكسبون.»
كساني كه اميد به ديدار ما ندارند، و به زندگي دنيا دل خوش كرده و بدان اطمينان يافته اند، و كساني كه از آيات ما غافلند آنان به [كيفر] آنچه به دست مي آوردند، جايگاهشان آتش است. (ترجمه فولادوند)
ياد عظمت و معجزات قرآن مي كنم. قبلا بارها و بارها پيش مي آمد كه در پايان روز آياتي از قرآن جلويم باز مي شد كه به طرز عجيبي تناسب با اتفاقات آنروز داشت... ياد آنوقت ها مي كنم...
خواب از سرم پريده. به نظرم مي رسد بد نيست چند خط راجع به اتفاقات طي شده بنويسم. مي نويسم تا آرام شوم. اكثر نوشته ها انتقادهايي تند از كار درمي آيند. مي نويسم و در پلاس، آپ مي كنم:
بعد از نوشتن اينها مدتي مشغول جواب دادن به كامنت ها مي شوم. عده اي انتقاد مي كنند از اينكه چرا اشتباه يك نفر را به كل تسري مي دهي و من مي گويم شما يك نمونه مشابه را به من معرفي كنيد كه يك نفر از اين كل رفع فساد كرده باشد. مي دانم «احساسي» است اما من هم احساسي بودم. عده اي مي گويند جمهوري اسلامي عيب ندارد هر عيب است از ماست. مي گويم آخر جمهوري اسلامي بايد اين وضع پليسش باشد؟ آخر ترجيح مي دهم نوت آخر را پاك كنم...
گوشي ها را درمي آورم. مراسم عياشي شبانه تمام شده است. ساعت 2 و نيم بامداد شروع به نوشتن مفصل ماجراهاي امروز مي كنم. الآن 4 بامداد نوشتنش را به پايان مي برم. متوجه گرمي هوا مي شوم. پنجره بد دست و سنگين را به زحمت باز مي كنم. منتظر وقت اذان مي مانم. مسجدي هم كه دور و بر نيست، بايد از روي ساعت وقت نماز را بفهمم...
كيوان ابراهيمي
اين مطلب با مختصري ويرايش از صفحه گوگل پلاس نويسنده مطلب برداشته شده است.


سيلوي ايوان غرب مورد بهره برداري قرار گرفت

ايوان غرب- خبرنگار كيهان:
با حضور استاندار ايلام، فرماندار و امام جمعه ايوان غرب سيلوي 16000 تني گندم در شهرك صنعتي ايوان غرب در زميني به مساحت 10 هزار متر افتتاح شد.
مديرعامل اين پروژه گفت: فاز دوم در كنار اين سيلو احداث كارخانه آرد است كه 80 درصد كار اوليه آن انجام شده است و 22 بهمن به بهره برداري خواهد رسيد.
آگاهي افزود: اعتبار اين پروژه مبلغ 85 ميليارد ريال است كه از محل اعتبارات ملي استاني تامين شده و در اين پروژه چهل نفرنيرو به طور مستقيم مشغول بكار خواهند شد.


پايان جشنواره موسيقي محلي مناطق زاگرس نشين با معرفي نفرات برتر

شهركرد- خبرنگار كيهان:
ششمين جشنواره موسيقي محلي مناطق زاگرس نشين كشور كه به مدت 3 روز در فرهنگسراي بروجن برگزار شده بود با معرفي نفرات برتر در بخش هاي مختلف به كار خود پايان داد.
در بخش سازهاي مضرابي وحيد شاه ابراهيمي از استان مركزي با ساز تنبور و نجات هناره از آذربايجان غربي با ساز ديوان به صورت مشترك مقام اول را كسب كردند.
در اين بخش همچنين صمد مهدوي مقدم با ساز بربط از آذربايجان شرقي دوم شد و مريم جاويدمهر نوازنده ديوان از قزوين و ايوب مراد گوراني نوازنده ديوان از كردستان و علي ديودار نوازنده عود از هرمزگان رتبه سوم را به دست آوردند.
در بخش سازهاي كششي؛ علي پوراسديان با ساز كرنا از چهارمحال و بختياري، ميلاد لشكري زاده نوازنده كمانچه از لرستان به عنوان نفرات نخست معرفي شدند.
همچنين نورالله مومن نژاد به پاس يك عمر تلاش و پيشكسوتي در عرصه كرنا نوازي مورد قدرداني قرار گرفت و لوح تقدير و جايزه دريافت كرد و سياوش سازنده، نوازنده كرنا از چهارمحال و بختياري، محسن آقايي نوازنده ني انبان از بوشهر، عزت رازي پور نوازنده سرنا از چهارمحال و بختياري، محسن نهاني نوازنده ني از كرمانشاه، سيدكاظم موسوي با ساز ني از چهارمحال و بختياري و نيما ظفريان با ساز كرنا از كهكيلويه و بويراحمد رتبه هاي برتر را كسب كردند.
در بخش مقام خواني و شاهنامه خواني نيز علي جمالي و يارعلي مرداني از چهارمحال و بختياري به ترتيب رتبه اول و دوم را حائز شدند و ميرزا علي چهرازي از خوزستان به عنوان پيشكسوت مورد قدرداني قرار گرفت.
در بخش سازهاي كوبه اي هم بابك لشكري زاده نوازنده تنبك محلي از لرستان و مختار زند سليمي با ساز دف به عنوان نفرات اول معرفي شدند و سحر معظمي از اصفهان و محمدرضا قلي پور از چهارمحال و بختياري رتبه هاي دوم و سوم را كسب كردند.
در بخش گروه نوازي، گروه آوا به سرپرستي علي احمدي از كرمانشاه و گروه دوسار به سرپرستي عليرضا گلشن از فارس رتبه هاي برتر را كسب كردند.
هيئت داوران ششمين جشنواره موسيقي محلي مناطق زاگرس نشين كشور را استادان برجسته موسيقي از جمله مهدي آذرسينا، كيوان ساكت و مجتبي صادقي به عهده داشتند.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره به برگزيدگان لوح تقدير، جوايز نقدي و تنديس جشنواره اهدا شد.


ديدار نماينده اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي با اصحاب رسانه

اليگودرز- خبرنگار كيهان:
نخستين جلسه مشترك هنرمندان و اصحاب رسانه و مطبوعات با توكلي نماينده اليگودرز در مجلس شوراي اسلامي در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
در اين جلسه توكلي نماينده اليگودرز با اشاره به اينكه اينگونه جلسات بايد با حضور انجمن ها و جداگانه برگزار شود، گفت: شهرستان اليگودرز به رقم فرهنگ و قدمت بالا در سطح كشور كمتر شناخته شده و وظيفه معرفي اين شهر به عهده هنرمندان و اصحاب رسانه است.
همچنين محمدي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اليگودرز به تهيه طرح فرهنگ جامع منطقه اشاره كرد و گفت: براي تهيه طرح فرهنگ جامع منطقه مبلغ 7 تا ده ميليارد ريال اعتبار نياز است كه اميدواريم باحمايت و پيگيري نماينده اليگودرز اين خواسته محقق شود.
وي ضمن تقدير از برنامه ريزي منظم نماينده اليگودرز گفت: ايجاد كارگاه و نمايشگاه دائمي آثار هنرمندان اليگودرز، تاسيس دفتر نمايندگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در شهر شول آباد و ايجاد فضاي فرهنگي براي برگزاري مراسم، از مهمترين خواسته هايي است كه اميدواريم با پيگيري هاي نماينده محترم اين شهرستان عملي شود.
گفتني است، در اين جلسه نمايندگان، هنرمندان، اصحاب مطبوعات محلي و سراسري، آموزشگاه هاي موسيقي، كانون هاي تبليغاتي، چاپخانه داران، مساجد و كانون هاي مذهبي، وبلاگ نويسان و... مشكلات خود را بيان كردند.
 


فروشگاه، نمايشگاه پاييزه در زنجان برگزار مي شود

زنجان- خبرنگار كيهان:
استاندار زنجان گفت: مسئولان وظيفه دارند افزايش قيمت ها را ريشه يابي و با افراد متخلف برخورد كنند.
دكتر محمد رئوفي نژاد در جلسه كار گروه امور اقتصادي و توليدي استان زنجان با بيان اينكه شرايط كنوني بازار به ظاهر آرام است ولي با دخالتهاي برخي از افراد سودجو قيمت برخي اقلام افزايش مي يابد گفت: با استعلام قيمت هاي به روز استان هاي هم جوار، مسئولان مي توانند كنترل بيشتري بر بازار داشته باشند.
وي كنترل و تنظيم بازار را از وظايف اصلي كار گروه برشمرد و گفت: آناليز قيمت ها چه به لحاظ كاهش و يا افزايش بايد با مديريت مسئولان همراه باشد چرا كه اگر قيمت كالاها واقعي باشد مردم خوشحال و اگر افزايش بي رويه داشته باشيم نارضايتي مردم را خواهيم داشت.
مقام عالي استان با برپايي فروشگاه و نمايشگاه پائيزه در روزهاي 20 الي 31 شهريورماه در 7 شهرستان استان تأكيد كرد و گفت: تسهيلات يارانه اي به غرفه هايي تعلق خواهد گرفت كه هيچ گونه افزايش قيمتي نداشته باشند.
 


برگزاري نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در همدان

همدان- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان گفت: نوزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان از 16تا 21 مهرماه در همدان برگزار مي شود.
خسرو بيات در اولين جلسه ستاد اجرايي جشنواره تئاتر كودك و نوجوان همدان افزود: اين جشنواره در هفت بخش تئاتر كودك، تئاتر نوجوان، نمايشنامه نويسي، نمايشنامه خواني، مسابقه بين الملل، كارگاه هاي آموزشي و تئاتر خياباني برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: شعار جشنواره نوزدهم تئاتر كودك و نوجوان، «تئاتر و نقش آن در تربيت و آموزش مخاطب» انتخاب شده است.
بيات اعلام كرد: تعداد 1502 صندلي در سالن هاي تئاتر شهرستان همدان و شهرستان هاي ديگر استان براي استفاده علاقه مندان درنظر گرفته شده است. وي يادآور شد: امسال تعداد مهمانان و مدعوين خارجي جشنواره نسبت به سال گذشته، دو برابر خواهد بود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي همدان اظهار داشت: 91 گروه در بخش خياباني متقاضي شركت در جشنواره بودند كه تاكنون 6اثر از همدان در اين بخش پذيرفته شده و بازبيني 70اثر رسيده به بخش بين الملل نيز آغاز شده است.
در اين جلسه علي اكبر فاميل كريمي، سرپرست استانداري همدان، گفت: باتوجه به برگزاري جشنواره هاي متعدد بين المللي در گذشته، ظرفيت خوبي براي ماندگاري جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در همدان وجود دارد كه لازم است براي تحقق اين امر سطح آن را ارتقا بدهيم.
وي با ابراز نارضايتي از انتقال جشنواره فيلم كودك و نوجوانان از همدان به اصفهان خاطر نشان ساخت: سال گذشته افرادي در مديريت هاي فرهنگي با زد و بندهاي قومي و قبيله اي حوزه هنر را آلوده و جشنواره فيلم را معامله كردند كه شايسته است اين عده نام خود را از حوزه هنر حذف و خود را مدير هنري معرفي نكنند.


«براي او» به دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت رفت

اهواز- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه «براي او» كه توسط سيد مرتضي سبزقبا و در حوزه هنري استان خوزستان تهيه و توليد شده است به بخش مسابقه دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت راه پيدا كرد.
در اين جشنواره 24 عنوان فيلم كوتاه داستاني براي حضور در بخش مسابقه دوازدهمين جشنواره بين المللي مقاومت انتخاب شدند.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري خوزستان، هيئت انتخاب اين جشنواره را رهبر قنبري، روح اله حجازي، حسين معززي نيا، مهدي نادري و خانم پريوش نظريه تشكيل داده اند.
فيلم «براي او» پيش از اين در جشنواره هاي مختلف سينمايي داخلي و خارجي حضور داشته و در جشنواره سكانس بيداري آبادان، جشنواره فيلم كوتاه روايت سرخ تهران، جشنواره فرهنگي هنري ايران 1404 تهران و جشنواره منطقه اي افلاك خرم آباد جوايز اصلي را از آن خود كرده است.
محمدرضا صانعيان بازيگر، اميرعلي ويسي تصويربردار، فريد دغاغله تدوينگر و صداگذار، هادي ساعد محكم صدابردار، حميد نورآبادي طراح صحنه و لباس و سيد مرتضي سبزقبا نويسنده و كارگردان اين فيلم كوتاه داستاني اند.
گفتني است جشنواره فيلم مقاومت از 2 تا 6 مهر سال جاري در تهران برگزار مي شود.


توسعه گردشگري دريايي در گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
گردشگري دريايي به منظور ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي در گيلان توسعه مي يابد.
در طرح توسعه اسكله، اداره كل بنادر و دريانوردي گيلان در شهرستان انزلي يك مكان خاص براي اسكله تفريحي ويژه كشتي هاي تفريحي و مسافرتي در حال ساخت دارد.
به گزارش خبرنگار كيهان، گردشگري دريايي جذاب ترين سفرهاي تفريحي و سياحتي است و توسعه اين صنعت مي تواند فوايد اقتصادي زيادي به ويژه ايجاد اشتغال و ارزش افزوده را براي استان به همراه داشته باشد.
براساس اين گزارش امسال، با اعتباري بالغ بر 34 ميليارد ريال امكانات اوليه طرح هاي دريا شامل محل جداگانه شنا براي خواهران و برادران، كمپينگ، سرويس هاي بهداشتي، پاركينگ، نمازخانه، روشنايي محوطه طرح، جايگاه استقرار نيروهاي امدادگر و نجات غريق و ساير موارد درحال انجام است.


كتابخانه مركزي آغاجاري ساخته مي شود

اهواز- خبرنگاركيهان:
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي آغاجاري گفت: كتابخانه مركزي شهر آغاجاري در زمين اهدايي شهرداري به مساحت 2هزارمترمربع ساخته مي شود.
«سكينه حقيقي» گفت: با تلاش و پيگيري هاي بخشدار آغاجاري و همكاري شهرداري زمين ساخت كتابخانه مركزي از سوي شهرداري اهدا شد و مساحت اين زمين 2هزارمترمربع است.
به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان خوزستان، وي خاطرنشان كرد: براي ساخت اين كتابخانه بايد ازطريق اعتبارات شهرستان اقدام شود كه با لطف و عنايت فرماندار به عنوان رئيس انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان پس از دريافت احراز سند مالكيت براي تجهيز و ساخت آن اقدام خواهد شد.
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي آقاجاري، با اشاره به برنامه هاي ماه مبارك رمضان در كتابخانه هاي آغاجاري نيز گفت: مراسم ختم قرآن هر شب در حسينيه فاطمه زهرا(س) آغاجاري كه وابسته به كتابخانه است، برگزار مي شود.
حقيقي، با بيان اينكه دعوت از امام جماعت براي بيان احكام شرعي و برگزاري مراسم شب هاي قدر يكي ديگر از برنامه ها است، گفت: قرار است در پايان ماه رمضان از قاريان برتر قرآن در مراسمي تجليل و قدرداني شود.
به گفته رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي آغاجاري اكنون يك باب كتابخانه نهادي و يك باب كتابخانه مشاركتي در شهرستان آغاجاري فعال اند و حدود 4هزارنفر دراين كتابخانه ها عضويت دارند.
گفتني است شهرستان آغاجاري 25هزارنفر جمعيت دارد و در فاصله 125 كيلومتري شهر اهواز قرار گرفته است.


كرج ميزبان جشنواره تئاتر استان البرز

كرج- خبرنگار كيهان:
دومين جشنواره تئاتر استاني در البرز از 30 شهريور ماه در اين استان آغاز مي شود.
مجتبي ابراهيمي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان البرز با بيان اين خبر گفت: اين جشنواره از 30 شهريور ماه تا 5 مهر ماه سال جاري در شهرستان كرج برگزار مي شود.
وي با اشاره به اينكه مهلت ارسال متون اين جشنواره 22 تير ماه امسال به پايان رسيده اظهار داشت: در مجموع 112 اثر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد كه پس از بررسي هيئت بازخوان در مجموع تعداد 3 متن تاييد، 7 متن مشروط، 4 متن در بخش جنبي انتخاب و 4 متن نيز در بخش بخشنامه خواني به منظور تشويق نمايشنامه نويسان بومي و رشد تئاتر به اين جشنواره راه پيدا كرد.
 


هنرمند اردكاني «پاسخ به پيغام» را به اتمام رساند

يزد- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه داستاني «پاسخ به پيغام» با تهيه كنندگي مشترك حوزه هنري استان يزد و كارگرداني محمدرضا دهستاني توليد شد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان يزد؛ اين فيلم كه با موضوع دفاع مقدس توليد شده درباره رزمنده جواني است كه در جبهه مجروح شده و زيبايي خود را از دست داده است و...
عوامل فيلم كوتاه «پاسخ به پيغام» عبارتند از؛ نويسنده و تصويربردار اين فيلم كوتاه داستاني را علي حماسي و بازيگران آن را علي دهقان پور، جميله ستوده نيا، مهنوش مقيمي و يگانه زارع تشكيل مي دهند.
محمدرضا دهستاني فيلمساز جوان اردكاني فيلم كوتاه «نقاب» و مستند «زندگي شهيد ابوطالبي» را نيز ساخته است.
وي همچنين نگارش فيلمنامه هاي «نقاب»، «قاب عكس»، «رهايي»، «آن شب»، «شمع»، «شرط عشق» و... را در كارنامه هنري خود دارد.
 


دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اول شد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با كسب 49 رتبه، مقام اول چهارمين جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور را از آن خود كرد.
براساس اعلام دبيرخانه دائم جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، در پايان چهارمين جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان با ثبت بيشترين آثار و كسب 49 رتبه اول شد و دانشگاه هاي علوم پزشكي تبريز و مشهد به ترتيب مقام هاي دوم و سوم را كسب كردند.
مرحله نهايي چهارمين جشنواره فرهنگي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور 4 تا 6 شهريورماه به ميزباني دانشگاه علوم پزشكي كرمان برگزار شد.


نوجوان كلاله اي رتبه اول شعر كشوري را كسب كرد

شرق گلستان - خبرنگاركيهان:
نوجوان 15ساله عضو كانون پرورش فكري اين شهرستان درمسابقات شعر دانش آموزي (حوزه رضوي) كشور، رتبه اول رابه خود اختصاص داد.
زينب سنچولي مديركانون پرورش فكري و كودكان و نوجوانان كلاله افزود: طاها ارجوني عضو ثابت كارگاههاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شهرستان كلاله كسب با عنوان برتر شعر دانش آموزي استان گلستان براي شركت در حوزه رضوي مسابقات شعر دانش آموزي كشور معرفي شد.
مديركل كانون كلاله خاطرنشان كرد: مسابقات شعر دانش آموزي كشور از 28مرداد لغايت 5 شهريور در شهرستان ياسوج برگزار شد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14