(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 شهریور 1391 - شماره 20303

طارق الهاشمي در دادگاه عراق به اعدام محكوم شد
الهام علي اف جمهوري آذربايجان را همپيماني مطمئن براي ناتو دانست
هزاران سوري درحمايت از بشاراسد تظاهرات كردند
ابراز ناخشنودي واشنگتن از همسو نشدن مسكو و پكن عليه سوريه
100 هزار ژاپني عليه آمريكا به خيابان ها ريختند
گروه هاي مقاومت فلسطين عليه اسرائيل جبهه متحد تشكيل دادند
تجمع مردمي در تركيه عليه ممنوعيت حجاب در دانشگاه ها
52 شهيد و 250 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق
عربستان: بحرين ما را فريب داد
درخواست نهادهاي حقوق بشري از اوباما به حمايت از جنايات آل خليفه پايان دهيد
يوناني ها پرچم اتحاديه اروپا را آتش زدند
استاندار بلخ: 50 كشور خارجي با 150 هزار نيروهنوز نتوانسته اند در افغانستان امنيت برقرار كنند
چها رسوي پنج قا ره


طارق الهاشمي در دادگاه عراق به اعدام محكوم شد

دادگاه كيفري عراق «طارق الهاشمي» را به اتهام سازماندهي و مشاركت در حملات تروريستي به اعدام محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دادگاه كيفري عراق ديروز طي يك محاكمه غيابي، معاون سابق رئيس جمهوري اين كشور را به اتهام دست داشتن در عمليات تروريستي، متهم شناخت و او را به اعدام محكوم كرد. الهاشمي متهم است كه با همكاري چند تن از محافظان و معاونان خود در چندين عمليات تروريستي عراق مشاركت داشته است. در حملات تروريستي فوق شماري از نيروهاي امنيتي و پليس عراق كشته شده اند. الهاشمي در يك عمليات تروريستي قصد داشت، «نوري مالكي» نخست وزير را هدف قرار دهد، اما موفق نشد. الهاشمي همزمان با خروج نيروهاي آمريكايي از عراق (اوايل دي گذشته) به اربيل و از آنجا به خارج فرار كرده است.


الهام علي اف جمهوري آذربايجان را همپيماني مطمئن براي ناتو دانست

رئيس جمهور آذربايجان در ديدار با دبيركل ناتو، كشورش را همپيماني مطمئن و قابل اتكا براي ناتو دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر، «الهام علي اف» در ديدارش با «آندرس فوگ راسموسن» گفت: تداوم ارتباط فعال بين ناتو و جمهوري آذربايجان براي ثبات منطقه و همكاري ها بسيار مهم است. وي تأكيد كرد كه جمهوري آذربايجان همپيماني مطمئن و قابل اتكا براي ناتو است. علي اف گفت: روابط بين باكو و كشورهاي عضو ناتو بسيار گسترده و دوستانه شده است و با اين اوضاع و احوال پيش بيني مي شود كه مناسبات كنوني از اين هم حتي فراتر برود. هر چند باكو مناسبات نزديكي با غرب و آمريكا دارد، ولي اظهارات تملق آميز علي اف در مورد ناتو به خاطر بحران قره باغ است و رئيس جمهور آذربايجان مي خواهد در اين بحران ناتو را كنار خود داشته باشد.


هزاران سوري درحمايت از بشاراسد تظاهرات كردند

هزاران شهروند سوري ساكن بندر طرطوس در حمايت از ارتش سوريه و رئيس جمهوري و نظام اين كشور تظاهرات كردند .
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري عاجل، هزاران نفر از ساكنان بندراستراتژيك طرطوس تظاهرات بزرگي را در سواحل اين كشوربرگزار كردند.
تظاهر كنندگان سوري هدف از برپايي تجمع خود را اعلام حمايت خويش از نظام حاكم و ارتش و «بشار اسد»، رئيس جمهوري سوريه بيان كردند . تظاهركنندگان با سردادن شعارهايي از بشار اسد و همچنين ارتش سوريه و اقدامات آن در مناطق مختلف كشور حمايت كردند . طرطوس از جمله بنادر بسيار مهم و استراتژيك سوريه است كه در سواحل درياي مديترانه قرار دارد.


ابراز ناخشنودي واشنگتن از همسو نشدن مسكو و پكن عليه سوريه

وزير خارجه آمريكا از مواضع مسكو و پكن مبني بر حل بحران سوريه از طريق مذاكره و ديپلماسي فراگير بين تمامي طرف ها و تأكيد بر ملزم كردن گروه هاي مسلح براي توقف خشونت ابراز ناخرسندي كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هيلاري كلينتون پس از گفت وگو با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و سرگئي لاوروف وزير خارجه اين كشور اظهار داشت، مذاكرات با مسكو درباره سوريه پيشرفت چنداني نداشته و اختلافات ما همچنان ادامه دارد.
وي افزود، آمريكا برخلاف روسيه با كشورهايي كه مواضع مشتركي درباره سوريه دارند همچنان به حمايت گروه هاي مسلح ادامه خواهد داد و براي براندازي نظام بشار اسد فعاليت خواهد كرد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه روسيه و چين بارها تأكيد كرده اند كه با راهكار نظامي و فعاليت عوامل مسلح در سوريه مخالف هستند و فقط بر اساس مذاكرات و گفت وگوهاي فراگير بين طرفين بايد بحران سوريه حل و فصل شود.
مسكو و پكن همچنين تأكيد كرده اند كه هيچ طرف خارجي نبايد در سوريه دخالت داشته باشد.
از سوي ديگر وزيران خارجه اتحاديه اروپا در نشستي غير رسمي با تأكيد بر اينكه بشار اسد بايد برود تحريم هاي اين اتحاديه عليه سوريه را افزايش دادند.
بر اساس تحريم هاي وضع شده، پخش صادرات سلاح به سوريه و نيز صادرات نفت اين كشور در ليست تحريم هاي اتحاديه اروپا قرار دارد و بخش هاي صنعت و معدن، كالاهاي تجملاتي، حمل و نقل هوايي و نيز سفر مسئولان سوري به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيز از جمله مواردي است كه اتحاديه اروپا تحريم هاي شديدي را عليه آنها وضع كرده است.
در همين حال لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه در سخناني تأكيد كرد كه تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه سوريه بايد افزايش يابد و اين تحريم ها لزوماً بايد خاندان اسد و اطرافيانش را هدف قرار دهد.
از سوي ديگر روزنامه واشنگتن پست نوشت، هم اكنون سازمان اطلاعات مركزي و جاسوسي آمريكا (سيا) آموزش افراد مسلح در سوريه را بر عهده دارد.
اين روزنامه آمريكايي افزود، عربستان سعودي تأمين كننده اصلي افراد مسلح در سوريه است.
در همين حال روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز به اختلافات شديد و شكاف هاي عميق به وجود آمده بين گروهك هاي تروريستي مسلح در سوريه اشاره كرد.
اين روزنامه در گزارشي با اشاره به اين موضوع نوشت كه تروريست هاي مسلح در سوريه هم اكنون به جان هم افتاده اند.
اين اخبار از گروهك هاي مسلح در سوريه درحالي منتشر مي شود كه ارتش سوريه در ادامه عمليات پاكسازي مناطق و شهرهاي مختلف اين كشور از وجود تروريست ها، روز گذشته صدها تروريست را به قتل رساند كه در ميان آنها افرادي چون شيخ خليلي و محمد عبد الحكيم سلامه ملقب به «شقيف» سركرده گروهك تروريستي «سپر شام» در شهر حلب مشاهده مي شدند.
همچنين به گزارش روزنامه لبناني السفير به دنبال كشته شدن محمد الشامي العسبي رئيس شوراي موسوم به شوراي دولت اسلامي در روزهاي اخير درگيري هايي ميان افراد ارتش آزاد سوريه و افراد وابسته به القاعده در سوريه آغاز شده است.
اعضاي ارتش آزاد سوريه اعلام كرده اند كه سازمان القاعده جايي در سوريه ندارد و با اين گروه تروريستي مخالف هستند.
يك مخالف سوري هم اعتراف كرد گروهك هاي مسلح تروريستي بر سر كوچكترين مسائل از جمله مسائل مادي اختلاف دارند و حاضرند يكديگر را تحويل مقامات سوريه بدهند.
اين مخالف سوري افزود، وفاداري اين افراد نسبت به گروهك ها زياد نيست و به سرعت تغيير موضع مي دهند.
از سوي ديگر، جهاد مقدسي سخنگوي وزارت خارجه سوريه با تأكيد بر اينكه تصفيه حساب از طريق درگيري هاي مسلحانه امكان پذير نيست مخالفان سوري را براي حضور بر سر ميز مذاكره دعوت كرد.
ساير رويدادها
¤ افراد مسلح كليساي ماري ميخائيل شهر حلب در شمال سوريه را با شليك خمپاره هدف قرار دادند.
¤ شبكه تلويزيوني سوريه خبر سقوط يك فروند هلي كوپتر سوريه در جنوب شهر دمشق را تكذيب كرد.
¤ ميشل عون رهبر جريان آزاد ملي گفت، تغيير نظام سوريه لبنان را نابود مي كند.
¤ رئيس جمهور تونس و پادشاه اردن در يك گفت وگوي تلفني تحولات سوريه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
¤ يك پزشك فرانسوي كه دو هفته در سوريه بوده اظهار داشت، نيمي از افراد مسلح در سوريه اتباع ديگر كشورها هستند.
¤ مناف طلاس افسر سوري جدا شده از ارتش اين كشور قرار است براي ديدار با رؤساي موساد به تل آويو سفر كند.


100 هزار ژاپني عليه آمريكا به خيابان ها ريختند

ده ها هزار نفر از مردم ژاپن در اعتراض به حضور نيروهاي نظامي آمريكا و همچنين استقرار هواپيماهاي اوسپري در اوكيناوا تظاهرات كردند.
ده ها هزار نفر از مردم ژاپن در اعتراض به استقرار هواپيماهاي غول پيكر «اوسپري ام وي 22» در پايگاه هوايي آمريكا در اوكيناوا در خيابان ها تظاهرات كردند.
اين تظاهرات كه بيش از صد هزار نفر در آن شركت داشتند در پارك ساحلي اوكيناوا برگزار شد و معترضان درخواست كردند كه طرح استقرار هواپيماهاي «اوسپري» در پايگاه هوايي «فوتنما» لغو شود.
آمريكا اخيراً 12 هواپيماي اوسپري كه بسيار غول پيكرند و قادرند به صورت عمودي و افقي به پرواز درآيند را به جزيره اوكيناوا منتقل كرده است. فارس به نقل از واشنگتن پست گزارش داد اين هواپيماها قرار است جايگزين بالگردهاي «اچ سي46» شوند.
اوكيناوا ميزبان مهمترين پايگاه نظاميان آمريكايي در ژاپن است و بيش از دو سوم از تفنگداران ارتش آمريكا مستقر در ژاپن در اين پايگاه حضور دارند.
ارتش آمريكا داراي حدود 50 هزار نيروي نظامي در خاك ژاپن است.
مردم اوكيناوا عموماً با حضور نظاميان آمريكا در كشورشان مخالفند و خواهان برچيده شدن پايگاه هاي آمريكا هستند.


گروه هاي مقاومت فلسطين عليه اسرائيل جبهه متحد تشكيل دادند

جنبش جهاد اسلامي فلسطين و كميته هاي مقاومت مردمي شاخه نوار غزه براي مبارزه عليه اشغالگران صهيونيست با يكديگر جبهه متحد تشكيل دادند.
به گزارش خبرگزاري قدس، رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين به عنوان سومين گروه بزرگ فلسطيني در نشستي با رهبران كميته هاي مقاومت مردمي تأكيد كردند كه هماهنگي خود را براي رويارويي با دشمن صهيونيستي افزايش دهند.
اين نشست در حالي در غزه برگزار شد كه تهديدات اسرائيل عليه نوار غزه در خلال روزهاي اخير افزايش يافته است و مقامات اين رژيم تهديد كرده اند كه غزه را اشغال خواهند كرد.
كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين نيز در اين ديدار تأكيد كردند ديدگاه هاي گروه هاي مختلف فلسطيني براي محقق كردن منافع فلسطين بايد به يكديگر نزديكتر شوند.
كميته هاي مقاومت مردمي فلسطين همچنين هشدار دادند در صورتي كه رژيم صهيونيستي دست از حملات خود عليه نوار غزه بر ندارد شاليت هاي ديگري به اسارت گرفته خواهند شد اين در حالي است كه منابع صهيونيستي از شليك دو فروند موشك گراد از نوار غزه و اصابت به جنوب فلسطين اشغالي و زخمي شدن 13 اسرائيلي خبر دادند.
به گزارش ايرنا، يك موشك به منطقه اي در نتيفوت اصابت كرد و خسارت هاي سنگيني وارد كرد و دومين موشك در منطقه اي باز نزديك شهر بئرالسبع اصابت كرد كه 13 نفر زخمي شدند.
منابع اطلاع رساني اسرائيل اعلام كردند پس از شليك اين دو موشك آژير خطر در جنوب اسرائيل به صدا درآمد اما نظاميان نتوانستند موشك هاي شليك شده از غزه را رهگيري كنند. شهرداري بئرالسبع از بيم ادامه حملات موشكي همه مدارس و موسسات آموزشي را در اين شهر تعطيل كرد.
منابع خبري صهيونيستي همچنين به نقل از مراكز آمار اين رژيم گزارش دادند كه از آغاز سال 2012 تاكنون 18 هزار يهودي از اسرائيل فرار كرده اند.
به گفته اين منابع مشكلات اقتصادي و ترس از موشك هاي مقاومت فلسطين باعث شده كه هزاران نفر از اسرائيل به خارج مهاجرت كنند.
از سوي ديگر اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس تأكيد كرد، ملت فلسطين رژيم صهيونيستي را هيچ گاه به رسميت نخواهد شناخت و حتي از يك وجب از خاك سرزمين فلسطين چشم پوشي نخواهد كرد.
وي در گفت وگو با يك شبكه تلويزيوني مصر گفت، آشتي ملي يك ضرورت ملي و راهكاري استراتژيك و غيرقابل تغيير است و بايد مقدمات و شرايط دستيابي به آشتي واقعي و دائمي از طريق توافق بر سر نظام سياسي يكپارچه فراهم آيد.
همچنين منابع نزديك به سلام فياض نخست وزير انتصابي تشكيلات خودگردان اعلام كردند كه فياض به دليل اعتراضات گسترده فلسطيني ها تصميم به استعفا گرفته و قرار است به محض بازگشت محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان از سفرهاي خارجي استعفانامه خود را تسليم وي كند.


تجمع مردمي در تركيه عليه ممنوعيت حجاب در دانشگاه ها

12 نهاد غيردولتي تركيه طي بيانيه مشتركي، خواستار آزادي كامل در استفاده از حجاب شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد در تركيه، بار ديگر مشكل بانوان محجبه در دانشگاه ها و مدارس به عنوان موضوع روز خودنمايي كرد. در همين چارچوب، 12 نهاد غيردولتي با انتقاد از اين سياست دولت «رجب طيب اردوغان» خواستار آزادي كامل حجاب اسلامي شدند. نهادهاي ياد شده در بيانيه مشترك خود به اردوغان و حزب وي (عدالت و توسعه) يادآور شدند كه علت به قدرت رسيدن اين حزب، وعده هايي بود كه رهبران آن در مورد رفع ممنوعيت حجاب داده بودند و مردم نيز به اردوغان و حزبش راي دادند.
در ادامه اين بيانيه آمده است، اما اردوغان طي 10 سال اخير اين وعده ها را ناديده گرفته است.
همزمان با اين بيانيه، شنبه گذشته شماري از شهروندان ترك در ميدان «فاتح» عليه ممنوعيت حجاب در دانشگاه ها تظاهرات كردند. در اين تظاهرات كه به دعوت انجمن آزادي تركيه برگزار شد، معترضان خواستار ورود آزادانه دختران با حجاب به مدارس و دانشگاه ها شدند.
سخنگويان اين تظاهرات با اشاره به اين كه ظلم به دانشجويان محجبه در دانشگاه هاي تركيه ادامه دارد، گفتند كه تا پايان يافتن ظلم به مبارزه ادامه خواهند داد.
تظاهركنندگان شعار مي دادند: «استفاده از حجاب اسلامي در دانشگاه ها آزاد بايد گردد»، «مقاومت پيروز خواهد شد» آنها همچنين خواستار استخدام زنان محجبه در ادارات دولتي شدند.
به رغم آزادي نسبي استفاده از حجاب اسلامي در دانشگاه هاي تركيه، هنوز حجاب در مدارس اين كشور و استفاده از آن براي كاركنان زن در ادارات دولتي ممنوع است.
به نوشته روزنامه اسلامگراي «ملي گازته» ميليون ها دختر و زن محجبه همچنان به دليل داشتن حجاب اسلامي مورد ظلم و ستم در تركيه قرار دارند، به استخدام زنان محجبه در ادارات دولتي اجازه داده نمي شود و دانش آموزان حق ورود به مدارس با حجاب اسلامي را ندارند.
 


52 شهيد و 250 مجروح در سلسله انفجارهاي عراق

تروريست ها با انجام 16 حمله جداگانه و بيش از 11 انفجار بمب در 10 شهر عراق، 52 نفر را شهيد و 250 تن را نيز مجروح كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، صبح ديروز استان هاي بغداد، بصره، ذي قار، كركوك، موصل و صلاح الدين هدف عمليات گسترده تروريستي قرار گرفتند. تروريست ها با نخستين خودروي بمب گذاري شده، مركز ثبت نام پليس منطقه «كيوان» واقع در 15 كيلومتري كركوك را هدف انفجار قرار دادند كه طبق آمارهاي اوليه هشت شهيد و 42 زخمي برجاي گذاشت. بمبي ديگر كه در خودرو جاسازي شده بود، در شهر «الحويجه» استان كركوك منفجر شد و به جراحت چهار غيرنظامي انجاميد. در شهرهاي «سامرا»، «الدجيل»، «طور» و «تلعفر» هم جمعا چهار خودرو منفجر شدند. جمع شهداي اين انفجارها نيز 22 تن و مجروحان 61 نفر اعلام گرديد.
شهرهاي جنوبي بصره، و ناصريه عراق هم شاهد انفجار سه بمب بودند. در ناصريه دو بمب در نزديكي كنسولگري فرانسه منفجر شدند كه طبق آمار رسمي، دو شهيد و چهار زخمي برجاي گذاشتند. در بصره يك بازار محلي هدف انفجار بمب تروريست ها قرار گرفت. در اين انفجار هم دو تن شهيد و 30 نفر ديگر مجروح شدند. شمار تلفات انفجار يك خودروي بمب گذاري شده در «حسينيه» واقع در شمال بغداد نيز چهار نفر و زخمي ها سه تن اعلام شد.
در شهر نجف نيز انفجار بمب جان 14 نفر را گرفت و 60 تن ديگر را نيز مجروح كرد.
خبرگزاري رويتر شمار حملات در شهر «الدجيل» واقع در 50 كيلومتري شمال بغداد را 16 مورد اعلام كرد. براساس اين گزارش، همزمان با حملات مكرر افراد مسلح به نهادهاي دولتي، يك فرد انتحاري خودروي مملو از مواد منفجره خود را به يك ساختمان پايگاه نظامي دولتي كوبيد. اين انفجار به تنهايي مرگ 11 سرباز دولتي و جراحت هفت تن ديگر را در پي داشت. طبق آخرين گزارش ها از عراق، شمار كل مجروحان حادثه تروريستي 250 نفر است.
تروريست هاي فعال در عراق معمولا براي اين كه قدرت خود را به رخ دولت بكشند، دست به عمليات هماهنگ شده و همزمان در شهرهاي مختلف مركزي، شمالي و جنوبي اين كشور مي زنند. به اعتقاد كارشناسان، تروريست ها در نهادهاي حساس امنيتي و نظامي عراق احتمالا نفوذ دارند. تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجارها را برعهده نگرفته است.
اواخر هفته گذشته، گروهي كه خود را شبكه القاعده عراق مي ناميد، مسئوليت حملات تروريستي ماه هاي اخير در اين كشور را برعهده گرفته بود.
آمريكا، رژيم صهيونيستي، عربستان و قطر از حاميان پشت پرده تروريست هاي فعال در عراق هستند.
 


عربستان: بحرين ما را فريب داد

مقامات عربستان اعتراف كردند كه رژيم آل خليفه رياض را فريب داده است .
به گزارش العالم به نقل از المنار، معاون وزير خارجه عربستان ومسئول پرونده بحرين در اين كشور ، در ادعايي عجيب علت دخالت نظامي اين كشور را دربحرين فريبكاري مقامات منامه و دادن اطلاعات غلط به رياض عنوان كرده است.
برپايه اين گزارش، نماينده رسمي مقامات عربستان كه در چند هفته اخير سه بار با مبارزان بحريني ديدار و گفت و گو كرده، به نقل از «محمد بن نايف» در ادعايي عجيب اظهار داشته كه «سازمان اطلاعات و امنيت بحرين، آنان را فريب داده و گفته است كه بيست هزار نفر از افراد « وابسته به سپاه پاسداران ايران» در ميدان لؤلؤ تجمع كرده اند و به همين سبب عربستان ناگزير شده كه در بحرين دخالت نظامي كند.»
مقامات عربستان به تازگي تلاش هايي را براي ارتباط با انقلابيون بحرين آغاز كرده اند .
بر اساس گزارش هاي منتشرشده، محمد بن نايف بن عبد العزيز معاون وزير كشور عربستان كه مسئول پرونده بحرين در اين كشور است، اخيرا نمايندگاني را براي برقراري ارتباط «درعالي ترين سطوح» و مذاكره با رهبران انقلابيون بحرين تعيين كرده است.
به عقيده ناظران، تلاش بي سابقه عربستان براي ارتباط با معارضين بحرين به سبب تحولات اخير در مرزهاي عربستان و يمن و نيز شكست هاي پي در پي افراد مسلح اعزامي به سوريه است كه سعودي ها را به هراس انداخته و آنان را به اين نتيجه رسانده كه از نبرد در چند جبهه ناتوانند و بايد براي خروج از بحرين زمينه سازي كنند.


درخواست نهادهاي حقوق بشري از اوباما به حمايت از جنايات آل خليفه پايان دهيد

شماري از فعالان و سازمان هاي بين الملل حقوق بشري از رئيس جمهور آمريكا خواستند سياست هايش را در قبال بحرين تغيير دهد.
به گزارش خبرگزاري ها، سازمان عفو بين الملل، سازمان حقوق بشر در اولويت، ديدبان حقوق بشر و عده اي از شخصيت هاي سياسي و حقوقي بين المللي از باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا خواستند به طور ريشه اي در سياست هاي خود نسبت به دولت بحرين بازنگري كند.
سازمان عفو بين الملل با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه تصميم دادگاه بحرين درباره محاكمه فعالان سياسي جديدترين ضربه به عدالت بود و نشان داد كه مقامات بحريني انگيزه انتقامجويي از مردم دارند.
سازمان حقوق بشر در اولويت نيز اعلام كرد، اقدامات جديد دولت بحرين در سركوب انقلابيون چالش بزرگ براي ادعاهاي اوباما در حمايت از حقوق بشر و اصلاحات دموكراتيك است.
يك فعال ضدجنگ آمريكايي نيز اظهار داشت، آل سعود نماينده آمريكا در بحرين است و با چراغ سبز آمريكا مردم بحرين را سركوب مي كند.
«دن ديبار» تاكيد كرد، مردم آمريكا نمي دانند كه مقامات آمريكايي چه اقداماتي در بحرين و عليه مردم اين كشور انجام مي دهند.
وي افزود: عربستان سعودي به دستور آمريكا به بحرين نيرو اعزام كرد تا در سركوب مخالفان به رژيم منامه ياري رسانند.
اين اظهارات در شرايطي صورت مي گيرد كه نيروهاي امنيتي آل خليفه تظاهرات مردم در همبستگي با زندانيان سياسي و فعالان حقوق بشري را با گلوله هاي ساچمه اي و گازهاي اشك آور سركوب و تعداد زيادي را مجروح كردند.
ائتلاف 14 فوريه بحرين نيز از مردم خواست با تحصن در مقابل نبيل رجب فعال حقوق بشري اعتراض خود را به حكم دادگاه بحرين در حبس هاي طويل المدت زندانيان سياسي ابراز كنند.


يوناني ها پرچم اتحاديه اروپا را آتش زدند

هزاران يوناني با برگزاري تظاهرات بر ضد اجراي طرح هاي رياضت اقتصادي پرچم اتحاديه اروپا را به آتش كشيدند و خواستار پايان نظام سرمايه داري در كشورشان شدند.
به گزارش خبرگزاري ها بيش از 40 هزار نفر از معترضين به نظام سرمايه داري و ادامه پيگيري سياست رياضت اقتصادي توسط دولت يونان در شهر تسالونيك در شمال اين كشور تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان يوناني خواستار توقف ادامه سياست رياضت اقتصادي و پيروي كوركورانه از اتحاديه اروپا، بانك جهاني و صندوق بين المللي موسوم به تروئيكا در خلال راهپيمايي شدند.
رهبر حزب مخالف «ك ك آ» يونان در اين تظاهرات ريشه همه مشكلات را در همراهي يونان با اتحاديه اروپا و نظام سرمايه داري دانست و گفت: تنها راه نجات كشور خروج از اتحاديه اروپا، حوزه يورو و خاتمه نظام سرمايه داري در كشور است. در اين تظاهرات پرچم اتحاديه اروپا به آتش كشيده شد. نيروهاي امنيتي ملبس به لباس فرم نيز در شهر تسالونيك و در مقابل محل نمايشگاه بين المللي تجاري و اقتصادي اين شهر دست به تظاهرات گسترده زدند.
نيروهاي امنيتي با شعارهايي مبني بر اينكه اميدي به حل بحران اقتصادي كشور با اجراي سياست رياضت اقتصادي وجود ندارد، از دولت خواستند كه براي حل مشكلات مالي آنان اقدام كند و از ادامه سياست رياضت اقتصادي دست بردارد.
نيروهاي امنيتي شركت كننده در اين تظاهرات شعار مي دادند: «ديگر قادر به ادامه حيات با اين حقوق و مزايا نيستيم، ما به مبارزات خود تا آخرين نفس ادامه خواهيم داد و دست از ادامه سياست رياضت اقتصادي بيهوده برداريد.»دولت يونان در راستاي ادامه طرح رياضت اقتصادي ديكته شده توسط اتحاديه اروپا درنظر دارد حقوق و مزاياي كاركنان نيروهاي امنيتي را 10 الي 18درصد كاهش بدهد.
شهر آتن نيز شاهد تظاهرات هزاران نفري مستمري بگيران عليه دولت دست راستي يونان بود.
دولت آتن اخيرا از برنامه اي براي كاهش 10درصدي حقوق افرادي كه بيش از يك هزار يورو در ماه درآمد دارند، خبر داده است؛ اين در حالي است كه مستمري بازنشستگان در دو سال گذشته 25درصد كاهش يافته است. دولت يونان متعهد شده است كه در قبال دريافت بسته كمك هاي اقتصادي از اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول، تا سال 2014 بيش از 140ميليارد دلار از هزينه هايش را كاهش دهد.
بحران بدهي كشورهاي حوزه يورو را بر آن داشته است تا سياست هاي رياضتي شديدي را در پيش بگيرند كه اين اقدامات، بحران هاي اجتماعي و اعتراضات گسترده مردمي را در بسياري از كشورهاي قاره اروپا را به دنبال داشته است.


استاندار بلخ: 50 كشور خارجي با 150 هزار نيروهنوز نتوانسته اند در افغانستان امنيت برقرار كنند

استاندار بلخ با انتقاد از مداخلات خارجي در افغانستان، گفت: 50 كشور خارجي با 150 هزار نيروي نظامي و صدها ميليارد دلار هزينه، هنوز نتوانسته اند در افغانستان امنيت برقرار كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عطا محمدنور» در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت، كشورهاي غربي عضو ناتو با به كارگيري 150 هزار نيروي نظامي و مدرن ترين سلاح ها و هواپيماهاي فوق پيشرفته «بي-52» و «تورنادو» و با صرف هزينه صدها ميليارد دلاري، هنوز نتوانستند در افغانستان امنيت ايجاد كنند.
وي تنها راه حل را تقويت پيوند با همسايگان دانست و گفت، افغانستان به عنوان يك كشور مستقل، نيازمند روابط حسنه با كشورهاي همسايه است تا از مشكلات فعلي رهايي يابد.
البته نور از مداخله برخي كشورهاي همسايه در افغانستان گله كرد. هرچند وي نام كشوري را نبرد، ولي قبلا گفته بود، عامل ناآرامي ها در افغانستان، پاكستان است.
در همين حال عضو پارلمان افغانستان، در مراسم سالروز شهادت «احمد شاه مسعود»، با انتقاد از بي توجهي آمريكا به تامين امنيت در افغانستان، بيان داشت: اكنون كه دولت افغانستان با آمريكا پيمان استراتژيك امضا كرده است، چرا واشنگتن از حملات موشكي پاكستان به افغانستان جلوگيري نمي كند؟
اين فرمانده سابق جهادي كه روز شنبه در شهر «جلال آباد» مركز ولايت «ننگرهار»، سخنراني مي كرد، از برنامه خلع سلاح كه به صورت مشترك توسط وزارت دفاع افغانستان و نظاميان خارجي اجرا شده است، نيز انتقاد كرد و گفت: ما داراي سلاح هاي سنگين از جمله تانك بوديم، اما آنها را منهدم كردند.وي بيان داشت كه خارجي ها با انهدام سلاح هاي سنگين افغانستان، اين كشور را در برابر تهديدات خارجي بدون دفاع گذاشتند.
خبر ديگر از افغانستان اينكه، طي عمليات مشترك ارتش كابل و ناتو در شش استان افغانستان، 11 عضو گروه طالبان كشته و 20 نفر نيز زخمي شدند.
انفجار بمب در استان «فراه» افغانستان نيز يك كشته و 12 زخمي برجاي گذاشت. حملات هوايي آمريكا در استان قندهار هم جان هفت نفر را گرفت.


چها رسوي پنج قا ره

موشك قاره پيماي جديد روسيه
يك مقام نظامي روسيه از ساخت موشك قاره پيماي جديد روسيه كه داراي كلاهكي به وزن پنج تن است خبر داد.
موشك قاره پيماي بالستيك جديد روسيه قابليت عبور از سپرهاي دفاع موشكي را دارد.
سفر مرسي به آمريكا
دفتر رياست جمهوري مصر اعلام كرد كه از محمد مرسي دعوت شده است در دسامبر (آذر) به واشنگتن سفر كند. مرسي در 23 سپتامبر (2 مهر) براي نشست مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك سفر خواهد كرد ولي شامل سفر به واشنگتن نخواهد بود.
محاكمه پسران مبارك
دادگاه كيفري قاهره از تعويق جلسه محاكمه پسران مبارك در پرونده كلاهبرداري از بورس و كسب مال نامشروع خبر داد. محاكمه علاء و جمال مبارك و هفت متهم ديگر اين پرونده به 7 اكتبر (16 مهر) موكول شد.
همبستگي با اسيران فلسطيني
ده ها كودك فلسطيني در غزه با تجمع در ميدان سرباز گمنام اين شهر براي همبستگي با اسيران اعتصابي فلسطيني در بند رژيم صهيونيستي شمع روشن كردند. كودكان پلاكاردهايي در دست داشتند كه در آن خواستار بهبود وضع زندانيان فلسطيني شده و از جامعه بين الملل خواستند بلافاصله وارد عمل شود.
اجازه تعويق انتخابات را نخواهم داد
رئيس جمهور لبنان تاكيد كرد اجازه تعويق انتخابات پارلماني را نخواهد داد. ميشل سليمان گفت، هر كس به دنبال ايجاد فتنه و درگيري در لبنان است شكست خواهد خورد.
خواب غفلت نظام اردن
نخست وزير سابق اردن گفت: نظام اردن بايد از خواب غفلت بيدار شود. احمد عبيدات تاكيد كرد، نظام اردن بايد به خواسته هاي مردم توجه كند و حق مشاركت مردم در تصميم گيري هاي سياسي را محترم شمارد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14