(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 شهریور 1391 - شماره 20303

ماسك هاي طبيعي خوراكي
مشكلات پيش روي جوانان
دانش آموزتان را براي مقطع تحصيلي جديد آماده كنيد
خداحافظ خستگي
بوگيرهاي طبيعي يخچال


ماسك هاي طبيعي خوراكي

عموماً افرادي كه براي پاكسازي پوست يا از بين بردن جوش هاي سر سياه از بخور استفاده مي كنند به نوعي به باز شدن منافذ سطح پوست كمك كرده و به اين ترتيب به تخليه سريع تر آلودگي ها و چربي ها از سطح پوست كمك مي كنند، بنابراين بايد بعد از اتمام بخور براي انقباض سلول هاي سطح پوست اقدام كنند .
گرماي هوا، تابش نور خورشيد و آلودگي هاي موجود در شهرها كه عمده آنها ناشي از دود اتومبيل ها و وسايل حمل و نقل عمومي است، تأثير زيادي بر سلامت و بهداشت پوست ساكنان شهرها به ويژه كلانشهري چون تهران دارد، علاوه بر اين استرس ها و خستگي ناشي از كار روزانه نيز از ديگر عواملي است كه موجب بروز برخي بيماري ها و عوارض شايع پوستي ميان مردان و زنان جوان مي شود، اگر چه هر يك از اين بيماري ها و عوارض، درماني مخصوص به خود در طب رايج يا مكمل دارند ولي با رعايت نكات ساده بهداشتي و استفاده از گياهان دارويي و ماسك هاي طبيعي به راحتي مي توان از شر اين عوارض راحت شد يا احتمال بروز آنها را به حداقل ممكن رساند.
¤ براي شما كه در مركز شهر تردد مي كنيد
اگر مجبوريد هر روز براي رسيدن به محل كارتان از مركز شهر عبور كنيد و چند ساعت را در ترافيك، شلوغي و آلودگي هوا سپري كنيد در مقايسه با ديگران بيشتر در معرض آلودگي سلول هاي سطح پوست و بروز جوش هاي سر سياه هستيد، از اين رو پيشنهاد مي كنيم هر هفته پوست تان را با كمك ماسك هاي گياهي پاكسازي كنيد، يكي از بهترين اين ماسك ها، ماسك توت فرنگي و خامه است .
براي تهيه اين ماسك كافي است 5 عدد توت فرنگي متوسط را با 3 قاشق خامه عسل تركيب كنيد و آن را به مدت 20 تا 30 دقيقه روي پوست تان ماسك كنيد، اين ماسك مي تواند آلودگي هاي سطح پوست را به خوبي از بين ببرد و پوستي نرم و لطيف به شما هديه كند .
¤ هر روز شاه تره بنوشيد
گياه شاه تره به دليل خواص بي نظيري كه در پاكسازي پوست و پيشگيري از بروز جوش صورت دارد همواره توسط درمانگران
طب سنتي به صورت خوراكي يا موضعي براي درمان جوش ها يا پيشگيري از بروز آنها در بدن توصيه مي شده است، مصرف اين عرق گياهي به صورت خوراكي و موضعي به ويژه در فصل تابستان علاوه بر كاهش حرارت دروني به پيشگيري از بروز جوش صورت بسيار كمك مي كند، از اين رو به شما توصيه مي كنيم علاوه بر آنكه در روز يك فنجان عرق شاهتره بنوشيد از بخور برگ هاي اين گياه يك بار در هفته نيز مي توانيد به درمان جوش ها و پيشگيري از بروز آنها در سطح پوست استفاده كنيد.
¤ در تابستان آكنه درماني كنيد
آكنه يكي ديگر از مشكلات و اختلالات شايع پوستي در ميان نوجوانان و جوانان است كه با افزايش ميزان چربي پوست و آلودگي هاي محيطي شدت و حدت پيدا مي كند، از اين رو اگر در گروه افرادي هستيد كه از اين عارضه رنج مي بريد در كنار ادامه شيوه هاي درماني تان به شما توصيه مي كنيم از لوسيون شير عسل استفاده كنيد .
براي تهيه اين لوسيون كافي است درون يك ظرف شيشه اي
تيره رنگ يك استكان شير و يك استكان عسل بريزيد و آن را به خوبي هم بزنيد تا با هم تركيب شود، بهترين راه براي تركيب اين مخلوط آن است كه در ظرف شيشه اي را ببنديد و آن را خوب تكان دهيد، پس از يك دست شدن مخلوط شير و عسل، آب يك عدد ليمو ترش را به آن اضافه كنيد و آن را هم بزنيد، از اين مخلوط مي توانيد براي
شست وشوي صورت تان هم استفاده كنيد .
شست وشوي پوست هرشب پيش از خواب به مدت 2 ماه مي تواند تأثير قابل ملاحظه اي در كاهش آكنه و التهاب هاي ناشي از آن در سطح پوست داشته باشد.
¤ چگونه پوستمان را جوان كنيم
درمانگران براي داشتن پوستي شاداب و جوان استفاده از بخورهاي گياهي را 2 تا 3 بار در هفته به بيماران شان توصيه مي كنند، بخور گياهان دارويي از قبيل آويشن، اسطوخودوس، رازيانه، رزماري،
نعناع كوهي، بومادران و گزنه ازجمله بهترين راه حل ها براي افزايش نشاط، شادابي و جوان سازي پوست به ويژه در خانم هاست، با بهره گيري از اين بخورهاي گياهي علاوه بر پاكسازي و آبرساني مناسب به پوست، دريافت موادغذايي توسط سلول هاي پوستي در بهترين شكل انجام
مي شود، ضمن اينكه باز شدن منافذ پوستي به دريافت بهتر داروهايي كه به صورت موضعي براي درمان تجويز مي شوند، منجر مي شود .
¤ كاهش التهاب پوستي با آب كرفس
افراد زيادي در تابستان به دليل گرمي هوا دچار خارش، قرمزي و التهاب سطح پوست مي شوند، گرمي هوا، مصرف خوراكي هايي با طبع گرم، هيجان زده شدن و استفاده از موادغذايي و نوشيدني هاي آلرژي زا مي تواند احتمال بروز خارش پوست را تقويت كند .
اگر در گروه اين افراد قرار داريد كه با گرم شدن هوا دچار التهاب و خارش پوست مي شويد به شما توصيه مي كنيم هر روز پيش از آنكه از خانه خارج شويد موضع مورد نظر را با آب كرفس خوب شست وشو دهيد، براي اين منظور مي توانيد آب كرفس را روي موضع اسپري كنيد يا از يك دستمال نخي تميز كمك بگيريد، به اين ترتيب كه دستمال را با آب كرفس آغشته كنيد و آن را به مدت 20 دقيقه روي موضع مورد نظر قرار دهيد، علاوه بر اين نوشيدن آب و مايعات زياد نيز مي تواند در اين زمينه به شما كمك كند تا در طول روز كمتر با خارش پوست و التهاب هاي ناشي از آن روبه رو شويد .
¤ بعد از بخور چه كنيم؟
عموماً افرادي كه براي پاكسازي پوست يا از بين بردن جوش هاي سر سياه از بخور استفاده مي كنند به نوعي به باز شدن منافذ سطح پوست كمك كرده و به اين ترتيب به تخليه سريع تر آلودگي ها و چربي ها از سطح پوست كمك مي كنند، بنابراين بايد بعد از اتمام بخور براي انقباض سلول هاي سطح پوست اقدام كنند .
يكي از ساده ترين اين شيوه ها شست وشوي صورت با آب سرد است، بهتر است در اين مرحله صورت خود را چند بار با آب سرد بشوييد تا به اين ترتيب منافذ گشوده شده به مرور بسته شود ، راه حل ديگر استفاده از خيار رنده شده و ماسك كردن آن روي صورت است، در اين مرحله پس از رنده كردن خيار آن را در تمامي بخش هاي صورت مثل پيشاني، گونه ها، چانه و بيني قرار دهيد .
در صورتي كه داراي پوستي چرب هستيد بهتر است از ليموترش تازه براي بستن منافذ پوست تان كمك بگيريد ، در اين مرحله كافي است آب ليموترش تازه را گرفته و با كمك يك پنبه تميز آن را به سطح پوست بماليد، اگر داراي پوست خشك هستيد حتماً بلافاصله پس از استفاده از بخور از كرم هاي مرطوب كننده استفاده كنيد، اين افراد بهتر است به جاي استفاده از بخورهاي گرم از انواع بخورهاي سرد كه دستگاه هاي آن در بازار موجود است، استفاده كنند.


مشكلات پيش روي جوانان

دوران جواني دوراني بسيار حساس است و زندگي آينده هر فرد را شكل مي دهد. جوانان با مشكلات زيادي دست به گريبان هستند و نياز به حمايت جامعه دارند.
حقايق تلخ جهاني
1- هر ساله ميليون ها جوان 10 تا 24ساله به علل قابل اجتناب جان خود را از دست مي دهند.
2- تعداد جوانان مبتلا به ايدز رو به افزايش است.
3- حدود 20درصد از نوجوانان هر ساله به بيماري هاي روحي- به ويژه افسردگي و اضطراب- دچار مي شوند.
4- حدود 150ميليون جوان به مصرف دخانيات روي آورده اند.
5- هر روز تعدادي از جوانان 10 تا 24ساله براثر خشونت جان خود را از دست مي دهند.
6- حوادث رانندگي هر روزه جان صدها جوان را مي گيرد.
البته بيشتر جوانان از سلامت كافي برخوردارند ولي ميليون ها نفر از آنها هر سال جان خود را از دست مي دهند و تعداد زيادي نيز به علت ابتلا به بيماري هاي مختلف نمي توانند تمام توانايي هاي خود را به نمايش بگذارند. از سوي ديگر تعدادي از جوانان با درگير شدن در مسائل خطرناك آينده خود را به مخاطره مي اندازند.
حدود دو سوم مرگ هاي زودرس و يك سوم بيماري ها نتيجه رفتار جوانان در سنين پائين تر است، مثل مصرف دخانيات، فقدان فعاليت بدني، در معرض خشونت بودن و...
انجام فعاليت هاي سالم در دوران نوجواني و حمايت بيشتر از جوانان، در پيشگيري از مشكلات و نيز آينده جوامع نقش مهمي ايفا مي كند.
مشكلات پيش روي جوانان
برخي از مشكلات مهمي كه آينده جوانان را تهديد مي كند در زير مي آيد:
ايدز
تحقيقات نشان مي دهد تعداد زيادي از افراد مبتلا به ايدز 15 تا 24سال دارند. هر روز در جهان افراد بيشتري به اين جمع مي پيوندند. بايد آموزش هاي لازم براي پيشگيري و درمان ايدز به جوانان داده شود.
در ضمن بنايد عوامل اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ابتلاي جوانان به ايدز را ناديده گرفت.
سوءتغذيه
بسياري از جوانان از سوء تغذيه رنج مي برند و در خطر ابتلا به انواع بيماري ها و مرگ زودرس قرار دارند. از سوي ديگر چاقي و اضافه وزن- كه شكل ديگري از سوءتغذيه محسوب مي شود و پيامدهاي خطرناكي دارد- رو به گسترش است. تغذيه مناسب و فعاليت بدني در جواني يك زندگي سالم را پايه ريزي مي كند.
از سوي ديگر اهميت زيادي دارد كه ضمن راهنمايي جوانان براي رعايت يك رژيم غذايي سالم به سرعت به درمان بيماري هاي آنها پرداخت.
بيماري ها روحي
حدود 20درصد از نوجوانان، بيماري هاي روحي- به ويژه افسردگي و اضطراب- را تجربه مي كنند. خشونت، تحقير و فقر اين مشكل را تشديد مي كند آموختن مهارت هاي زندگي به كودكان و نوجوانان و حمايت روحي از آنها در جامعه، به كاهش اين مشكلات مي انجامد.
در صورت بروز مشكلات روحي بايد بلافاصله جوانان توسط افراد متخصص تحت درمان قرار بگيرند.
مصرف دخانيات
كساني كه دخانيات مصرف مي كنند اين كار را از نوجواني شروع كرده اند. امروزه حدود 150ميليون جوان از تنباكو استفاده مي كنند و اين رقم روبه افزايش است. متأسفانه تعدادي از جوانان به علت مصرف دخانيات دچار مرگ زودرس مي شوند. منع تبليغات سيگار، افزايش قيمت فرآورده هاي تنباكو و وضع قوانين سختگيرانه براي منع مصرف دخانيات در اماكن عمومي نتايج بسيار خوبي خواهد داشت.
خشونت
خشونت يكي از عوامل اصلي مرگ در ميان جوانان است، اين معضل در ضمن هزينه زيادي را به سيستم درماني جامعه تحميل مي كند.
تقويت رابطه والدين و كودكان و آموختن مهارت هاي زندگي به فرزندان، از ميزان خشونت در جامعه مي كاهد. از سوي ديگر قربانيان خشونت نياز به حمايت مالي و رواني دارند.
مصدوميت
مصدوميت هاي قابل پيشگيري يكي از علل اصلي مرگ و معلوليت در ميان جوانان محسوب مي شود. مصدوميت هاي ناشي از حوادث رانندگي هر روز جان صدها جوان را مي گيرد. به جوانان خود جداً توصيه كنيد با احتياط برانند. در ضمن بايد قوانين رانندگي سختگيرانه تري اعمال شود و سيستم حمل ونقل عمومي گسترش يابد. نكته ديگر اينكه بايد امكانات ضروري براي مصدومان حوادث رانندگي درنظر گرفته شود.
چه بايد كرد؟
1- باتوجه به آمار بالاي مرگ و مير و بيماري و مصدوميت جوانان بايد عوامل خطرزا را كاهش داد.
2- بايد بهترين راه حل هاي ممكن را براي پيشگيري از مشكلات سلامتي جوانان و درمان آنها پيدا كرد.
3- بايد روش ها و ابزار مناسب براي بهبود زندگي جوانان به كار گرفته شود.
4- بايد به تأسيس سازمان هايي بپردازيم كه وظيفه آنها حمايت از جوانان است.
5- بايد سازمان هاي ذيربط حمايت از جوانان را جدي بگيرند.
6- بايد آموزش هاي لازم به زوجين جوان داده شود.
7- بايد براي حمايت از جوانان، تمام كشورها دست به دست يكديگر بدهند.
ترجمه از آذر شايان


دانش آموزتان را براي مقطع تحصيلي جديد آماده كنيد

كم كم كه روزهاي شهريورماه رو به اتمام است و برگهاي تقويم نويد آغاز فصل هزار رنگ پاييز را مي دهد همه ما ناخودآگاه به ياد خاطرات زيباي مدرسه و شور و هيجانات آن دوران مي افتيم.
شروع سال تحصيلي حال و هواي خاصي دارد؛ گرچه بازي، گردش، مسافرت، خوابيدن تا ديروقت و... محدود مي شود اما ته دل همه دانش آموزان قند آب مي شود كه دوباره با دوستان و همكلاسي ها ملاقات داشته باشند و تجربه شيرين ورود به كلاسي بالاتر را داشته باشند.
با اين حال پايان دوره ابتدايي و تجربه حضور در فضاي آموزشي جديد براي بسياري از بچه ها نگران كننده است. علاوه بر تغيير محيط مدرسه، حجم و تعداد كتاب هاي درسي نيز بيشتر شده و هر درس توسط معلم مربوط تدريس مي شود. هم اينها در كنار انتظارات و توقعاتي كه خانواده از دانش آموزان دارد منشأ استرس و نگراني او مي شود.
برقراري ارتباط با نوجوان؛ نخستين كليد دوستي با او
فرزند شما در حال عبور از نخستين مرحله زندگي يعني كودكي است و كم كم به دوران نوجواني قدم مي گذارد. كم كم بايد كارهاي بچه گانه را كنار بگذارد و با مسائل جديد و مقدماتي دنياي بزرگترها آشنا شود. همان طور كه شما براي برقراري ارتباط صحيح با فرزندتان مشكل داريد و گاه نمي دانيد چه رفتاري داشته باشيد او نيز در اين باره با خودش كلنجار مي رود و كلافه است. با شروع سال تحصيلي و تغييراتي مربوط به آن، پدر و مادر بايد كاملا از فرزندشان حمايت كنند. او حالا بايد قوانين جديدي را رعايت كند، با شيوه تدريس چند معلم جديد سازگار شود، تكاليف بيشتري انجام دهد و... به طور خلاصه، اگر شما به اين موارد توجه نداشته باشيد، اين همه نوبودن براي او استرس آور خواهد بود و ممكن است از ورود به مدرسه جديد و حتي بزرگ شدن ترس و واهمه داشته باشد.
آرامش و همراهي شما بسيار مي تواند به او كمك كند. اجازه دهيد تا عادات و رفتارهاي كودكانه اش كم كم تغيير كند و با شرايط جديد خو بگيرد.
تغيير محيط
لازم است كه فرزندتان را براي ورود به محيط جديد آموزشي آماده كنيد. با او در اين باره صحبت كنيد، قوانين جديدي را كه بايد رعايت كند توضيح دهيد و مسئوليت اعمال و رفتارش را به خودش بسپاريد؛ اما اطمينان خاطر دهيد كه همواره در كنارش هستيد و در صورت نياز به كمك مي تواند روي شما حساب كند. حتماً راجع به دوستان و همكلاسان جديدي كه خواهد داشت نيز گفت وگو كنيد. به طور عملي نيز بزرگتر شدن را به او نشان دهيد. به عنوان مثال مسير دورتر مدرسه جديد و رفت و آمد با دوچرخه يا اتوبوس از آن جمله است كه بهتر است اين مسير را چندبار با يكديگر برويد تا به خوبي با محيط آشنا شود. سر زدن به مدرسه و ملاقات با مدير و كادر آموزشي مدرسه نيز براي كاهش اضطراب نوجوان مؤثر است.
پي آمدهاي روحي- رواني
يكي از مهم ترين دغدغه هاي كودك در اين سن، قبول مسئوليت هايي است كه كم كم او را از دنياي كودكي جدا مي كند. ورود به مقطع تحصيلي بالاتر يعني پا گذاشتن به محيطي ناآشنا كه باعث حساس و آسيب پذير شدن وي مي شود. او از اينكه نتواند دانش آموز موفقي باشد مي ترسد و گاه حتي به شدت نگران و مضطرب است و احساس ناامني مي كند. اما مطمئن باشيد كه همه اين احساسات كم كم تغيير مي كند و فرزند شما خوشحال و راضي خواهد بود و از شرايط اعلام رضايت كامل مي كند. او مي آموزد كه ورود به مدرسه جديد به منزله گذرگاهي است كه او را به سوي تكامل و استقلال پيش مي برد.
يكي ديگر از نكاتي كه بايد مدنظر داشته باشيد، مديريت بر همه جنبه هاي رفتاري است. اين مسئله از آنجا اهميت زيادي پيدا مي كند كه او متوجه مي شود كم كم از شما فاصله مي گيرد و به دنياي بزرگسالي و قبول مسئوليت هاي متعدد وارد مي شود. فرزند شما نيز مانند ديگر نوجوانان اين مسائل را با دوستان و همكلاسانش مطرح مي كند. اما نخستين پرسش او اين است كه آيا مي تواند در اين باره با شما صحبت كند يا نه؟ بايد در عمل دوست خوبي براي او باشيد تا او اعتماد كند و مسائل مختلفي كه برايش اتفاق مي افتد را با شما در ميان بگذارد. به علاوه بايد به تدريج مرز بين زندگي خصوصي و اجتماعي را بشناسد. اين نكته همچنين در مورد تغييرات جسماني مربوط به اين دوران نيز اهميت دارد. كودك ديروز حالا ديگر بزرگ شده و بايد از اين پس، با چهره جديدش و خو بگيرد. خانواده حتماً به همه اين تغيير و تحولات جسمي و روحي دقت داشته باشند. بعضي از والدين گله مندند كه سر هر موضوعي كه مي خواهند با نوجوان صحبت كنند در نهايت به جر و بحث و ناراحتي مي رسد و به همين دليل ترجيح مي دهند براي آرام نگه داشتن محيط منزل زياد با فرزندشان گفتگو نكنند. اين كار اصلا درست نيست چرا كه خود نيز هنوز با تغييرات دوران بلوغ كنار نيامده و نياز به همراهاني دلسوز دارد تا دوستانه او را راهنمايي كرده و نكات مختلف زندگي را آموزش دهند.
برنامه ريزي
براي انجام تكاليف مدرسه
برنامه ريزي اصلي ترين مبحثي است كه به هيچ وجه نبايد از آن غافل شد و بايد از نخستين روزهاي مدرسه آن را سرلوحه كارها قرار داد. يكي از بهترين راهكارها، دسته بندي وسايل مربوط به هر درس با رنگ ها و برچسب هاي مختلف است. به خاطر داشته باشيد كه از امسال، او چندين معلم دارد و اهميت برنامه ريزي دقيق و جدي به همين خاطر است.
پس از اين نيز لازم است كه قوانيني براي انجام تكاليف او در نظر بگيريد. تلويزيون، تلفن، موسيقي و هر آنچه كه تمركز او را در زمان درس خواندن بر هم مي زند، بايد در قرنطينه باشد. براي اينكه فرزند شما تصور نكند كه شما پدر و مادر نامهرباني هستيد، پيش از شروع كلاس ها با او صحبت كنيد. باجويا شدن از نمرات و موفقيت هاي او در هر درس، كم كم به آنچه مد نظرتان بوده، رسيده ايد. اما مراقب باشيد كه نوجوان را كنترل نكنيد؛ بلكه فقط حمايت خود را نشان دهيد و از او بخواهيد كه اگر كمكي مانند نياز به معلم خصوصي يا كلاس فوق العاده داشت، اين مسئله را با شما در ميان بگذاريد.
تكنولوژي هاي جديد
در دوران نوجواني
زندگي امروز با ابزار و وسايل جديدي همراه است. رايانه و تلفن همراه از جمله اين ملزومات است كه گاه مي تواند منشا بحث و جدل بين خانواده و نوجوان باشد. قبل از پيش آمدن اين اتفاق در محيط منزل، بهتر است راجع به اين كه چنين وسايلي در درجه دوم اهميت هستند، صحبت كنيد. به علاوه، او بايد طريقه استفاده صحيح از آنها را نيز بياموزد. رايانه بايد به نوجوان در پيشرفت تحصيلي و علمي كمك كند، نه اينكه او از كتاب و درس و مدرسه دور شود. تلفن همراه نيز بايد يك وسيله ارتباطي و كاربردي باشد و نبايد وسيله فخرفروشي نوجوان به همكلاسانش قرار گيرد. اگر تلفن همراه در اختيار او قرار مي دهيد حتماً در رابطه با استفاده صحيح از آن، لزوم حفظ اطلاعات خانوادگي، دريافت پيامك و بلوتوث، زمان محدود در اختيار داشتن گوشي و... با فرزندتان صحبت كنيد.
فعاليت هاي بيرون از مدرسه
يكي از نكات بسيار مهم در دوران نوجواني اين است كه او را فقط به محيط خانه و مدرسه محدود نكنيم. اهميت ثبت نام نوجوان در كلاس هاي فوق برنامه به اين جهت است كه به او فرصت شناخت و كشف استعدادها و توانايي هايش را مي دهد.
اما يك مسئله اصلي و مهم را فراموش نكنيد: او را به شركت در كلاس هايي كه تمايل ندارد، وادار نكنيد. فرزند شما بايد با توجه به توانايي و علاقه و برنامه ريزي زماني، در يك يا دو كلاس شركت كند. قرار نيست تا او بار تمام آرزوهاي محقق نشده شما را به دوش بكشد. او انساني مستقل با استعدادها و علائق خاص خودش است كه بايد به آنها احترام گذاشت.
آماده شدن
براي سرپيچي هاي تازه
مدرسه راهنمايي يا دبيرستان محيطي است كه فرزند شما هنوز آن را نمي شناسد. او بايد از اين پس با افراد بزرگتر و بيشتري ارتباط داشته باشد كه اين مسئله نيز مي تواند باعث ترس و نگراني اش شود. به او يادآوري كنيد كه اگر نيازي داشته باشد، شما در كنارش هستيد و حتي او مي تواند به لطف و محبت ديگر بستگان نيز تكيه كند. مطمئن باشيد كه او تفاوت واقعيت و تخيل را به خوبي مي شناسد، خيلي زود با محيط مانوس مي شود و همه چيز كم كم به روال معمول برمي گردد.
مقالات روزنامه ها، اخبار، گزارشات و... را دنبال كنيد تا بتوانيد از موضوعات و مشكلاتي كه در مسير مدرسه اتفاق مي افتد، مطلع شويد و به فرزندتان آموزش هاي لازم را بدهيد. در اين سن سؤالات مختلفي برايش پيش مي آيد كه بايد بدون بزرگنمايي و ناراحتي به سادگي و روشن پاسخ دهيد. اگر شما هر پرسش او را نوعي بي ادبي يا رفتار ناشايست قلمداد كنيد به تدريج از خانواده فاصله مي گيرد و جايي بيرون از خانه به دنبال پاسخ هايش مي گردد كه متاسفانه راهنمايان كوچه و خيابان به اندازه شما دلسوز و مهربان نيستند و ممكن است فرزندتان در دام مشكلات جبران ناپذيري گرفتار شود.
اما سخن آخر... به فرزندتان اطمينان خاطر دهيد كه براي ابراز وجود، قبول شخصيت و ترس از طرد شدن از طرف جامعه، نيازي به حضور افراد غريبه در زندگيش نيست. شما هميشه در كنارش هستيد و از او در برابر هر اتفاقي حمايت مي كنيد. اين احساس همراهي و تنها نماندن يكي از اصلي ترين نيازهاي نوجوان در اين مرحله از زندگي است.

مريم سادات كاظمي


خداحافظ خستگي

سيكل تكميل خواب انسان 90 دقيقه است كه اگر بين اين سيكل بيدار شويد، احساس خستگي مي كنيد به همين علت است كه اگر در طول شب 7:30 بخوابيد، بعد از بيدار شدن كمتر احساس خستگي مي كنيد .
خستگي هاي روزمره مي تواند به مرور به يك خستگي مزمن تبديل شود كه اگر درمان نشود تأثير بدي بر روي كار و روابط ما خواهد گذاشت و باعث به وجود آمدن مشكلاتي در زندگي روزانه ما خواهد شد .
انواع مختلفي از قرص ها و نوشابه هاي انرژي زا به بازار آمده اند با اين ادعا كه قادرند بر احساس خستگي غلبه كنند و سطح انرژي را بالا ببرند ولي اينها راهكارهاي موقتي هستند. قرص هاي انرژي زا اغلب فقط باعث شادي هاي ناگهاني مي شوند و مصرف مداوم آنها تاثيرات سويي روي بدن شما خواهد داشت .
آيا مي خواهيد راز واقعي كنترل خستگي را بدانيد تا براي هميشه آن را متوقف كنيد؟
پزشكان مي گويند براي متوقف ساختن خستگي، لازم است دلايل واقعي را كه باعث خستگي شما مي شوند، پيدا كرده و درمان كنيد؛ نه اينكه دنبال درمان موقت علايم ناشي از خستگي باشيد. با كشف علت واقعي خستگي، شما مي توانيد يك بار و براي هميشه خستگي خود را درمان و متوقف سازيد و از سطح جديد انرژي و تمركز حواس خود لذت ببريد .
تلاش كنيد تا عمق تنفستان را افزايش دهيد
درست نفس بكشيد. اغلب اوقات ما بدون اينكه متوجه باشيم خيلي كوتاه نفس
مي كشيم و حتي متوجه
نمي شويم كه اكسيژن كافي دريافت نمي كنيم. سعي كنيد از لباس هايي در خانه استفاده كنيد كه راحت باشند تا بتوانيد عميق تنفس كنيد . آنها به
راحت تر و بهتر خوابيدن نيز كمك مي كنند .
سلامت تيروئيدتان را بررسي كنيد
اگر طبق برنامه هميشگي به رختخواب مي رويد ولي براي به خواب رفتن و يا در خواب ماندن مشكل داريد، شايد بايد آن را با دكتر متخصص در ميان بگذاريد . اگر مدت كوتاهي است كه اين مشكل را داريد، مي تواند علت فيزيكي داشته باشد و حتماً بايد تيروئيد را چك كنيد .
بيشتر خانم ها، كم كاري تيروئيد دارند ولي نمي دانند. اين مشكل، اغلب توسط دكترها نيز فراموش مي شود. پس خودتان درخواست آزمايش تيروئيد كنيد، مخصوصا اگر پوست خشك داريد، وزن اضافه كرده ايد و احساس خستگي مفرط مي كنيد .
اصلاح رژيم غذايي
در بعضي موارد خستگي مزمن ممكن است به علت فقر مواد معدني باشد. حتي اگر تلاش مي كنيد كه تغذيه سالم داشته باشيد واقعا مشكل است كه تمام مواد مورد نياز بدن را به اندازه كافي دريافت كنيد. اغلب خانم ها به علت كمبود آهن، اكسيژن كافي به سلولهاي خوني آنها نمي رسد .
بدويد؛ مخصوصا همراه با دوستانتان
فعاليت هاي بدني به بالا بردن مقاومت بدن كمك مي كند. بدن شما به فعاليت هايي كه باعث بالا بردن مقاومت قلب و شش ها مي شود و همچنين به فعاليت هايي كه به شما انرژي مي دهد و استرس را از بين مي برد، احتياج دارد .
ميزان نگراني ها را كاهش دهيد
كمتر نگران باشيد. نگران بودن نه تنها كمكي به حل مشكلات نمي كند بلكه شما را بيمار مي كند. اگر در زندگي مشكل غيرقابل حلي داريد كه باعث استرس
مي شود، شما بايد با آن سر و كله بزنيد و آن را بپذيريد. كنار گذاشتن مشكلات باعث حل آنها نمي شود و عاقبت از كنترل شما خارج خواهد شد. وقتي به كمك احتياج داريد، از ديگران كمك بخواهيد. اگر مي دانيد كه بايد تغيير كنيد، راه هايي را كه
مي توانيد انجام دهيد را امتحان كنيد. اولين گام را براي آن چه بايد انجام دهيد، برداريد تا به آنچه مي خواهيد برسيد .
چرت بزنيد
من به قدرت چرت زدن اعتقاد دارم؛ چرت زدن تنها با بستن
چشم ها و احساس آرامش
مي تواند حتي براي 10 تا 15 دقيقه شما را سرحال كند. به خودتان اجازه استراحت دهيد. شما انسان هستيد نه يك آدم آهني. چرت زدن باعث شارژ شدن دوباره مغز مي شود و شما را براي كار بيشتر آماده مي كند .
خوراكي هاي انرژي زا بخوريد
ليستي از غذاهاي انرژي زا وجود دارد كه شما را شاداب مي كند: ميوه ها و سبزيجاتي مانند مركبات، توت فرنگي، گوجه فرنگي و اسفناج، نان جو و انواع نان هاي گندم، لوبيا، فلفل، ماهي سالمون، خشكبار مانند بادام و تخمه آفتابگردان .
آب بنوشيد
در طول روز مقدار زيادي آب بنوشيد و سطح آب بدن خود را بالا نگه داريد . خيلي از ما به اندازه كافي آب نمي نوشيم و متوجه نمي شويم خستگي مفرط ناشي از پايين آمدن سطح آب بدن است .
بدن شما براي فعاليت احتياج به مايعات دارد. حتي ماشين هم احتياج به آب دارد؛ پس با آب خوردن موتور بدن خود را تنظيم كنيد و ببينيد چگونه خستگي از بين مي رود .
از تفكر منفي پرهيز كنيد
از آدم هاي منفي دوري كرده يا رابطه خود را با آنها به شدت محدود كنيد . شما آدم هايي كه هيچ وقت از زندگي راضي نيستند و هيچ وقت خوشحال نيستند را مي شناسيد. آنها هميشه شكايت مي كنند و مي خواهند نظرات شما را بدانند ولي
هيچ گاه به آنها گوش
نمي دهند و يا از كساني كه شما را تحقير يا بسيار انتقاد
مي كنند، نيز دوري كنيد .
اينها آدم هايي با نگرش مريض هستند و هميشه شما را خسته مي كنند و انرژي شما را كاهش مي دهند .
آسوده بخوابيد
سيكل تكميل خواب انسان 90 دقيقه است كه اگر بين اين سيكل بيدار شويد، احساس خستگي مي كنيد به همين علت است كه اگر در طول شب 30:7 بخوابيد، بعد از بيدار شدن كمتر احساس خستگي مي كنيد، تا اين كه 8 ساعت بخوابيد. همچنين براي داشتن خوابي راحت نبايد با معده پر به رختخواب برويد زيرا باعث مي شود سخت به خواب رويد و همچنين كيفيت خواب شما را نيز از بين مي برد.


بوگيرهاي طبيعي يخچال

يخچال از جمله وسيله هايي است كه استفاده بسيار زيادي از آن مي شود و اگر بوي ناخوشايندي در فضاي آن باشد مي تواند حال شما را بسيار خراب كند .
حتما براي شما هم اتفاق افتاده است كه در يخچال را باز كنيد و بوي بد يخچال كاري كند كه كارتان سريع انجام دهيد و تا حد امكان به آنجا باز نگرديد .
اين بوي بد مي تواند دلايل مختلفي مانند خرابي يخچال يا زياد ماندن غذاهاي مختلف در داخل آن داشته باشد. بهتر است كه براي رفع آن هر چه سريع تر اقدام كنيد. چرا كه ممكن است غذاهاي سالم شما را نيز خراب كند. در ادامه به برخي از راه هايي كه مي توانيد به كمك آن اين بوها را نابود كنيد اشاره مي كنيم .
براي از بين بردن بوي نامطبوع داخل يخچال مي توانيد از
جوش شيرين استفاده كنيد . مقداري جوش شيرين را در ظرف ريخته و آن را درون يخچال بگذاريد .
همچنين مي توانيد يك تكه ذغال را در يك پارچه توري بپيچيد و در يك گوشه از يخچال و فريزر بگذاريد بماند . اين روش بسيار موثر تر از هرنوع بوگير يخچال است كه در مغازه ها مي فروشند و اين تكه ذغال مي تواند سالها در يك گوشه از يخچال شما بماند و خاصيت بوگيري خود را از دست ندهد .
بوگيرهاي طبيعي :
¤ آب گوجه فرنگي: پس از دور ريختن غذاهايي كه بر اثر فاسد شدن بو ايجاد كرده است، ابتدا قسمت داخل يخچال را با اسفنج يا پارچه آغشته به آب گوجه رقيق نشده خوب تميز كنيد، سپس با آب ولرم آن را تميز و خشك كنيد.اگر بو برطرف نشد، اين كار را با آب گوجه يا سركه تكرار كنيد .
¤ اسانس وانيل: يكي از بهترين بوگيرهايي كه ميتوانيد از آن استفاده كنيد اسانس وانيل است. براي اينكه بتوانيد از آن به بهترين روش استفاده كنيد بايد مقداري پنبه را به اسانس وانيل آغشته كنيد و آن را در گوشه اي از يخچال قرار دهيد .
¤ ليمو: يكي ديگر از بهترين بوگيرها ليمو است. بعد از اينكه غذاهاي بودار را از يخچال خارج كرديد بهتر است تا يك ليمو را برش زده و درون يخچال قرار دهيد. همچنين مي توانيد يك پارچه را به آب ليمو آغشته كنيد و آن را چند ساعتي داخل يخچال قرار دهيد .


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14