(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 20 شهریور 1391 - شماره 20303

طبق گزارش مجمع جهاني اقتصاد ايران از نظر سطح پس اندازهاي ملي در جهان سوم شد
بهمني در همايش بانكداري اسلامي:
يكي از عوامل تورم ورود كالا با ارز دولتي و فروش آن با ارز آزاد است
500 هزار دستگاه به ناوگان حمل و نقل شهري اضافه مي شود
معاون وزير صنعت و تجارت:
توليدكنندگاني كه اعتبار گشايش ال سي پرداخته اند ارز مرجع مي گيرند
رئيس كميسيون كشاورزي خبر داد
تعيين غيرمنطقي قيمت تضميني عامل واردات 7 ميليون تن گندم
تخلف 77 ميليارد ريالي عرضه كنندگان و توليدكنندگان مواد لبني
صادرات 147 ميليون دلار فرش طي 5 ماه
تشكيل 13 كميته مشترك تجاري با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد
بخش خصوصي نخستين محموله نفتي را صادر كرد
مقامات سريلانكا: نفت ايران 2 برابر نفت عربستان بنزين مي دهد
18 تا 21 مهر برگزار مي شود
جشنواره و نمايشگاه تخصصي غذاي سالم
كوتاه اقتصادي


طبق گزارش مجمع جهاني اقتصاد ايران از نظر سطح پس اندازهاي ملي در جهان سوم شد

مجمع جهاني اقتصاد جديدترين رتبه بندي كشورها درباره نسبت پس اندازهاي ناخالص ملي به توليد ناخالص داخلي را اعلام كرد.
به گزارش فارس، در گزارش مجمع جهاني اقتصاد كه درباره 142 كشور اعلام شده ايران در رتبه سوم اين فهرست قرار گرفته است. نسبت پس اندازهاي ملي به توليد ناخالص داخلي در ايران بالغ بر
8/53 درصد اعلام شده است كه بدين ترتيب ايران در رتبه سوم جهان از اين نظر قرار گرفته است.
آنچه به عنوان پس اندازهاي ملي كشورها در اين جا مورد محاسبه قرار گرفته، مجموع پس اندازهاي دو بخش عمومي و خصوصي است و سرمايه گذاري هاي ناخالص داخلي به همراه تراز حساب هاي جاري را دربر مي گيرد.
براساس اين گزارش: كشورهاي كويت و قطر نيز در رتبه هاي نخست و دوم اين رتبه بندي قرار گرفته اند. نسبت پس اندازهاي ملي به توليد ناخالص داخلي در كويت 6/59 درصد و در قطر 3/54 درصد اعلام شده است.
تيمور با 2/51 درصد، چين با 51 درصد، الجزاير با 1/50 درصد، مغولستان با 48 درصد، جمهوري آذربايجان با 9/47 درصد، سنگاپور با 4/44 درصد و عربستان با 43 درصد به ترتيب پايين تر از ايران و در رتبه هاي چهارم تا دهم قرار گرفته اند.
كشورهاي در حال توسعه بالاترين رتبه ها را در فهرست رتبه بندي مجمع جهاني اقتصاد كسب كرده اند. سوئيس كه در ميان كشورهاي توسعه يافته بهترين رتبه را بدست آورده جايگاهي بهتر از رتبه 16 را كسب نكرده است. نسبت پس اندازهاي ملي به توليد ناخالص داخلي در اين كشور 6/34 درصد اعلام شده است.
آمريكا كه بدهكارترين كشور جهان شناخته مي شود و بدهي هاي ملي اين كشور اخيراً از مرز 16 هزار ميليارد دلار گذشت در رتبه 114 قرار گرفته است. نسبت پس اندازهاي ملي به توليد ناخالص داخلي اين كشور 9/12 درصد اعلام شده است.
 


بهمني در همايش بانكداري اسلامي:

يكي از عوامل تورم ورود كالا با ارز دولتي و فروش آن با ارز آزاد است

بخش عمده تورم فعلي ناشي از آثار رواني و هجوم بي دليل مردم براي خريد برخي كالاهاست. برخي واردكنندگان نيز با ارز دولتي كالا را وارد ولي با قيمت ارز آزاد مي فروشند.
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي در حاشيه همايش بانكداري اسلامي در جمع خبرنگاران ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: تورم پديده اي است كه ناشي از يك عامل مانند نقدينگي نيست، زيرا عوامل متعددي در نرخ تورم تاثيرگذار هستند.
وي ادامه داد: وقتي قيمت كالاهاي وارداتي افزايش مي يابد، قطعا بر افزايش قيمت كالاهاي داخلي تاثير دارد.
بهمني تصريح كرد: بايد بپذيريم كه ما در شرايط جنگ تمام عيار اقتصادي هستيم و به دليل تحريم بانك مركزي و بانك ها نقل و انتقال پول با مشكل انجام مي شود.
وي افزود: واردكننده اي كه كالا را با ارز مرجع وارد مي كند بايد به قيمت همان ارز كالا را به فروش برساند، و وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد اين موضوع را پيگيري كند تا كالاهايي كه با ارز دولتي تامين اعتبار شده اند، اجازه فروش با قيمت ارز آزاد نداشته باشند.
بهمني همچنين در بيست و سومين همايش بانكداري اسلامي گفت: اگرچه امروز بانكداري اسلامي در خيلي از كشورها شكل جديدي به خود گرفته ولي ما رضايت كامل از بانكداري خودمان به صورت فعلي نداريم و اميدواريم اين را به بانكداري واقعي اسلامي تبديل كنيم.
رئيس كل بانك مركزي با بيان اين كه از چهار سال قبل بر روي قانون بانكداري اصلاحاتي انجام داديم و در پايان سال گذشته به دولت داديم كه بتوانيم قانون جديد را با اصلاحاتي جديد داشته باشيم. بنابراين نيازمند تغيير در قانون و دستورات بوديم كه در نهايت بحث آموزش ضمن خدمت و آشنايي با قوانين جديد بانكداري از ضرورياتي بود كه به آن توجه شد.
وي تاكيد كرد: وقتي تورم بيشتر از نرخ سود باشد نبايد انتظار داشته باشيم مردم پول شان را پيش ما بگذارند چون يكي از وظايف ما حفظ ارزش پول مردم است. بنابراين بلافاصله بعد از افزايش نرخ سودها 113 هزار ميليارد ريال اوراق ما افزايش فروش داشت و سپرده هاي مدت دار افزايش يافت و با فروش سكه ها 57هزار و 600 ميليارد ريال منابع جمع كرديم و اين موجب شد كه نقدينگي ما كه در پايان سال 89، 2/25 درصد بود، تا پايان سال 90 به 4/19 درصد رسيد، يعني 8/5 درصد نقدينگي ما كاهش يافت كه اگر ما نمي توانستيم اين نقدينگي را مهار كنيم بالاي 30 درصد تورم داشتيم.
بهمني با تاكيد بر اين كه امسال بايد نقدينگي را به خوبي كنترل كنيم تا مجبور شويم در پايان سال برنامه اي بريزيم گفت: خوشبختانه نسبت مصارف منابع ما از 6/110 درصد به 105 درصد رسيده، يعني ما بايد بين منابع و مصارفمان تعادل و توازن برقرار كنيم.
نبايد ربا در معاملات بانكي انجام شود
عضو فقهاي شوراي نگهبان دريافت ربا در معاملات اسلامي را حرام عنوان كرد و گفت: به طور مسلم در نظام و روند معاملات بانكي ايران ربا وجود ندارد.
آيت الله غلامرضا رضواني در اين همايش افزود: نظام بانكداري اسلامي پايه گذار معاملات صحيح است و به هيچ عنوان نبايد ربا در معاملات بانكي اسلامي انجام شود.
وي اظهار داشت: اكثر كشورهاي دنيا حتي برخي كشورهاي اسلامي دريافت ربا را سرلوحه كار خود قرار داده و از دريافت ربا در معاملات و تشكيلات بانكي خود هراسي ندارند، در حالي كه جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري است كه در معاملات بانكي خود از دريافت ربا خودداري مي كند و چنين معاملاتي را صحيح نمي داند.
اين عضو فقهاي شوراي نگهبان تصريح كرد: پرداخت قرض در بين اشخاص و معاملات بانكي در مقابل بيع (خريد و فروش) مشكلي ندارد و اين امر ربا نيست.
آيت الله رضواني تاكيد كرد: هم اكنون بايد براي اصلاح معاملات بانكي كشور تلاش شود، چرا كه عدم اصلاح اين معاملات تاثيري بدتر از ربا دارد.
وي ادامه داد: مسئولان بايد قانون نظام بانكي را به درستي اجرا كنند تا مشكل شرعي در روند معاملات بانكي رخ ندهد. بنابراين افراد بايد مورد تعليم قرار گيرند تا به رويكرد نظام بانكي شرعي آگاه باشند و بدانند معامله صحيح و بدون مشكل چيست و چگونه بايد صورت پذيرد.
حقوق كارمندان
براساس تورم افزايش يابد
آيت الله سيدمحمد موسوي بجنوردي رئيس پژوهشكده مطالعات اسلامي و استاد حوزه و دانشگاه نيز در اين همايش گفت: امروز بر ما واجب است كه توليد ملي را تقويت و مردم را تشويق كنيم كه سپرده هاي بانكي بيشتر شود كه اين امر تنها با در نظر گرفتن نرخ سود براساس تورم 5/23 درصدي كه در مردادماه اعلام شده عملي مي شود.
وي گفت: همان طور كه رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد در پايان مرداد ماه نرخ تورم 5/23 درصد بوده است و براساس مصوبه مجلس دولت موظف است حقوق كارمندان را براساس اين نرخ زياد كند.
وي افزود: تبعيت دولت از مجلس واجب است و دولت نمي تواند تخلف كند، لذا دولت شرعاً موظف است با توجه به گراني دو الي سه برابري اجناس و فشارهايي كه به كارمندان وارد مي شود حقوق آنها را افزايش دهد.
بجنوردي در ادامه سخنانش به قانون بانكداري بدون ربا و اسلامي اشاره كرد و گفت: يكي از راه هاي اجراي سياست هاي بانكي بدون ربا مضاربه است يعني ما يك مالك و يك عامل داشته باشيم. گاه مالك مردم و عامل بانك قرار مي گيرد و در اين بين سود يك سپرده بايد به صورت 50 درصد به مالك و 50 درصد به عامل برسد.
وي افزود: اما اكنون خلاف قانون انجام مي شود چرا كه اگر نرخ تورم 5/23 درصد را در نظر بگيريم، بايد به اضافه اين نرخ سود به سپرده گذاران داده شود، چرا كه ارزش پول فردي كه سپرده گذاري كرده براساس همين 5/23 درصد كاهش يافته است.
بجنوردي گفت: بانك بايد پس از احتساب تورم 23 درصد سود را محاسبه كرده و آن را تقسيم كند اما در حال حاضر چنين اتفاقي نمي افتد.
وي گفت: اگر دكتر بهمني بخواهند بحث بانكداري اسلامي را پيگيري كنند و بانكداري بدون ربا به درستي انجام شود بايد اين نرخ تورم در ميزان سپرده ها مد نظر قرار داده شود و پس از آن سود نيز به آن اضافه شود. اين يك صحبت شرعي نيست بلكه همه آن را به عنوان يك قانون قبول دارند.
بجنوردي افزود: امروز بر ما واجب است كاري كنيم توليد ملي تقويت شود و كارخانجات ما رونق گرفته و اشتغال افزايش پيدا كند. برهمين اساس مشوق هايي ايجاد كنيم كه مردم پول هايشان را در بانك ها قرار دهند.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته زماني مي توانيم جذب سپرده هاي بيشتري در بانك ها داشته باشيم كه نرخ سودها براساس نرخ تورم محاسبه شوند و اين 15 درصدي كه اكنون در نظر گرفته شده براي سپرده گذاران جذاب نيست.
تأثير بانكداري الكترونيك در اقتصاد ملي
مدير عامل بانك پاسارگاد با بيان اينكه بانكداري الكترونيك در اقتصاد ملي تأثير بسزايي دارد، يكپارچگي، وحدت نگرش به مشتري، انعطاف پذيري، پردازش بدون واسطه و امنيت بالا را از مزاياي مهم بانكداري الكترونيك برشمرد.
مجيد قاسمي ضمن ارائه مقاله در همايش بانكداري اسلامي، درخصوص نقش بانكداري الكترونيك در كاهش هزينه هاي خدمات بانكي، اظهار داشت: اغلب مديران بانكي متوجه تأثير بانكداري الكترونيك نيستند، در حالي كه اين موضوع در اقتصاد ملي و همچنين رفاه مردم تأثير زيادي دارد.
قاسمي با اشاره به اينكه رقابت در فعاليت هاي خدماتي به شدت وجود دارد، گفت: در نظام بانكي صحنه عمل فرا رقابتي است.
قاسمي با بيان اينكه بهره وري عوامل توليد در ديدگاه سنتي شامل بهره وري نيروي انساني و سرمايه است، گفت: اما امروز موضوع سرمايه اجتماعي و همچنين تكنولوژي سهم بسيار مهمي در بهره وري دارد، بخش مهمي از بهره وري در نظام بانكداري در گرو توسعه خدمات الكترونيك است.مديرعامل بانك پاسارگاد با تشريح چهار دوره گذار در شكل گيري بانكداري الكترونيك، يكپارچگي، وحدت نگرش به مشتري، انعطاف پذيري، پردازش بدون واسطه و امنيت بالا را از مزاياي مهم بانكداري الكترونيك برشمرد.
وي با تأكيد بر رضايت مشتريان به عنوان يك اصل مهم در بانكداري گفت: اين موضوع تا حدي اهميت دارد كه طبق مطالعات صورت گرفته، هزينه جذب يك مشتري جديد پنج برابر مشتريان فعلي است.
مدير عامل بانك پاسارگاد تصريح كرد: طي مطالعات انجام شده در بيش از 99 درصد از محصولات ناموفق شركت ها قبل از ارائه، با مشتريان هيچ ارتباطي گرفته نشده است.
وي اضافه كرد: همچنين 5 درصد كاهش نارضايتي مشتريان در سازمان سود شركت را تا 125 درصد افزايش مي دهد.


500 هزار دستگاه به ناوگان حمل و نقل شهري اضافه مي شود

قائم مقام سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران از افزايش 500 هزار دستگاه به ظرفيت ناوگان حمل و نقل شهري در سال تحصيلي
92-91 خبر داد.
سيد مهدي حسيني چويا افزود: براي كاهش بار ترافيكي اول مهرماه معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در نظر دارد 50 دستگاه اتوبوس دو كابينه بي آر تي و 100 دستگاه واگن به ظرفيت ناوگان حمل و نقل شهري اضافه كند.
وي تصريح كرد: همچنين در اين راستا خط 5 بي آرتي قبل از مهرماه از ميدان آرژانتين تا متروي علم و صنعت راه اندازي مي شود.
حسيني پويا، اظهار داشت: طبق آمار از سال 87 كه بحث ساماندهي سرويس مدارس را با همكاري آموزش و پرورش و سهم 6 درصدي سرويس دهي به مدارس را آغاز كرده ايم، پيش بيني مي شود كه اين سهم در سال تحصيلي 91-92 به 60 درصد برسد.
 


معاون وزير صنعت و تجارت:

توليدكنندگاني كه اعتبار گشايش ال سي پرداخته اند ارز مرجع مي گيرند

معاون صنايع و امور اقتصادي وزير صنعت گفت: واحدهايي كه قبلاً نسبت به گشايش LC اقدام كرده اند به شرط افتتاح اعتبار، از ارز مرجع برخوردار مي شوند.
محسن صالحي نيا در يك نشست خبري در مورد توقف گشايش LC با ارز مرجع براي صنايعي كه قبلاً نسبت به انجام امور مربوط به اين موضوع اقدام كردند، گفت: كالاهايي كه با نرخ مرجع ثبت سفارش و براي واردات آنها افتتاح اعتبار انجام شده و پرداختي بابت آن صورت گرفته است، مشمول پرداخت ارز مرجع مي شوند.
وي تأكيد كرد: موضوع توقف پرداخت ارز مرجع به واحدهاي صنعتي عطف به ماسبق نمي شود و سازمان حمايت نيز بر اين موضوع نظارت دارد.
وي تصريح كرد: اگر افتتاح اعتبار توسط يك واحد صنعتي انجام شده و منابع مالي نيز بر اين اساس پرداخت شده باشد، گشايش LC بايد به صورت كامل صورت گيرد.
معاون وزير صنعت در مورد گلايه برخي واحدهاي توليدي از توقف گشايش LC با ارز مرجع توسط بانكهاي خصوصي گفت: ممكن است بخشي از منابع پرداختي براي گشايش LC پرداخت نشده باشد، ولي اگر مشكلي در اين زمينه براي واحدهاي توليدي وجود دارد به وزارت صنعت اعلام كنند.
وي درمورد تأمين ارز مرجع براي بخش صنعت نيز گفت: به جز دو گروه كالايي شامل مواد غذايي و دارو هيچ كدام از صنايع امكان دريافت ارز مرجع را ندارند و تامين مواد اوليه و اقلام مورد نياز بخش صنعت با ارز مرجع انجام نخواهد شد.
صالحي نيا در مورد محاسبه حقوق ورودي كالاها در گمرك براساس ارز مرجع نيز گفت: فعلاً مرجع گمرك همان ارز 1226 توماني است كه براساس قانون محاسبه مي شود.
وي ادامه داد: اگر قرار باشد نرخ رسمي پايه گمركي تغيير كند وزارت اقتصاد نظرات خود را اعمال خواهد كرد. وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وزارت صنعت درخواستي براي تغيير اين پايه گمركي داشته يا خير نيز گفت: ما درخواستي در اين مورد نداشته ايم.
صالحي نيا در ادامه با اشاره به محدوديت هاي موجود در منابع مورد نياز براي خريد مواد اوليه بخش صنعت، گفت: اين مسئله به يكباره ما را با حجم وسيعي از نياز صنعت به نقدينگي روبرو كرد كه براي استمرار توليد بايد نقدينگي بيشتري نسبت به سال هاي گذشته در اختيار بخش توليد قرار گيرد.
وي تصريح كرد: به همين منظور سرمايه در گردش مورد نياز واحدهاي توليدي از محل فروش دارايي هاي مازاد وزارت صنعت، صندوق توسعه ملي و سپرده گذاري نزد بانكها تأمين خواهد شد.
وي با بيان اينكه سرمايه در گردش واحدهاي توليدي در دو بخش شامل رشته هاي صنعتي اولويت دار و واحدهاي صنعتي اولويت دار تأمين خواهد شد، گفت: براساس سياست هاي دولت در نيمه دوم امسال هيچ واحد توليدي نه تنها ركود توليد نخواهد داشت، بلكه افزايش توليد را نيز مشاهده خواهيم كرد.
صالحي نيا تصريح كرد: 20 تا 25 هزار ميليارد تومان مازاد حجمي است كه به عنوان تسهيلات بانكي به بخش صنعت پرداخت مي شود كه اين مبلغ از محل فروش دارايي هاي مازاد وزارت صنعت تأمين خواهد شد.
وي تصريح كرد: سود پرداخت اين تسهيلات به بخش صنعت حدود 16 درصد پيش بيني شده است.
به گفته وي، بخشي از سرمايه در گردش مورد نياز بخش توليد نيز از محل 3 درصد سپرده بانك مركزي نزد بانكها پرداخت خواهد شد.
صالحي نيا با بيان اينكه افزايش توليد گره گشاي بسياري از محدوديت ها و مشكلات است، اظهار داشت: طي نيمه اول امسال در برخي رشته هاي صنعتي با كاهش توليد روبرو بوديم كه اميدواريم در نيمه دوم سال جبران شود.
معاون وزير صنعت تأكيد كرد: برنامه هاي تأمين مالي صنايع در بخش هاي مختلف به ويژه خودرو و فولاد در حال پيگيري است و اطمينان مي دهيم كه در نيمه دوم سال روند طبيعي توليد را در صنعت خودرو شاهد باشيم.
وي در خصوص بحث هاي مطرح شده در مورد كاهش 2 درصدي نرخ سود بخش صنعت نيز گفت: اين بحث ها در مورد كاهش سود تسهيلات صادرات بود كه دستورالعمل آن نيز ابلاغ شده است.
معاون وزير صنعت در مورد ممنوعيت استفاده از كالاهاي وارداتي مشابه توليد داخل در دستگاه هاي دولتي نيز گفت: دستورالعمل اين مسئله توسط رئيس جمهور ابلاغ شده و براين اساس 3 فهرست شامل 600 قلم كالا براي جلوگيري از وارداتشان تهيه و به دستگاه هاي دولتي ابلاغ شده است.
وي افزود: فهرست جديدي هم از يك ماه پيش در كارگروه حمايت از توليد مطرح شده و مراحل ابلاغ آن طي مي شود.


رئيس كميسيون كشاورزي خبر داد

تعيين غيرمنطقي قيمت تضميني عامل واردات 7 ميليون تن گندم

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس گفت: اقدام غيرعقلايي تعيين قيمت خريد تضميني گندم عامل واردات 7 ميليون تن گندم شد كه اگر درست برنامه ريزي مي شد در بدترين شرايط نياز به يك ميليون تن واردات بود.
عباس رجايي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: به دليل يك اقدام غيرعقلايي در تعيين قيمت خريد تضميني گندم امسال مجبور به واردات گندم شديم.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس افزود: قيمت خريد تضميني گندم امسال بسيار پائين در نظر گرفته شد و غيرمنطقي تعريف شده بود و همين باعث شد كه 7 ميليون تن واردات را در برنامه داشته باشيم كه اگر درست برنامه ريزي مي شد مي توانستيم وارد نكنيم يا وارداتي در حد يك ميليون تن داشته باشيم.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: اگر دستگاه ها درست و بر اساس برنامه و منطق كار ورود پيدا كنند ما مشكلي در توليد نخواهيم داشت. بنابراين گزارش: امسال قيمت خريد تضميني گندم كيلويي 420 تومان تعيين شده بود كه به دليل تفاوت بسيار آن با قيمت نهاده هاي دامي كه تا كيلويي 2000 تومان هم رسيده بود گفته مي شد دامداران گندم را در دامداري ها استفاده مي كنند.
برخي كارشناسان معتقدند دولت بايد براي خودكفايي و تأمين نياز داخل حمايت از محصولات استراتژيك را در اولويت قرار دهد از جمله قيمت خريد تضميني بالاتري براي اينگونه محصولات درنظر گيرد.


تخلف 77 ميليارد ريالي عرضه كنندگان و توليدكنندگان مواد لبني

معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: در 4 ماه نخست امسال تخلف هاي برخي عرضه كنندگان و توليدكنندگان مواد لبني
77 ميليارد ريال بوده است.
مجتبي فراهاني به ايرنا گفت: از ابتداي سال جاري تا پايان تيرماه با بهره گيري از يك هزار و 400 بازرس سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت سراسر كشور بيش از 86 هزار و 447 بازرسي از سطح عمده و خرده فروشي مواد لبني انجام شد كه حاصل آن تشكيل 2 هزار و 647 فقره پرونده تخلف بوده است.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان عنوان كرد: در مدت مورد بررسي به ترتيب واحدهاي عرضه كننده با 2 هزار و 565 فقره به ارزش 60 ميليارد و 27 ميليون ريال، واحدهاي توليدي با 73 فقره به ارزش بيش از 14 ميليارد ريال و در نهايت شركت هاي توزيع كننده مواد لبني با 9 فقره پرونده به ارزش بيش از 3 ميليارد ريال بيشترين مجموع پرونده هاي متخلف متشكله را به خود اختصاص داده اند.
مقام مسئول در سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان همچنين گفت: 18 درصد از كل پرونده هاي تخلفاتي مربوط به واحدهاي توليدكننده، 5 درصد به شركت هاي توزيع كننده و در نهايت 77 درصد مربوط به واحدهاي صنفي گزارش شده است.
وي با بيان اينكه تاكنون
3 هزار و 335 مورد شكايات به سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت سراسر كشور واصل شده است، افزود: بر اساس ارزيابي كارشناسان 3 هزار و 239 فقره از شكايات قابل پيگيري تشخيص داده شد كه تاكنون يك هزار و 862 فقره منجر به تشكيل پرونده به ارزش 120 ميليارد و 164 ميليون و 34 هزار و 756 ريال شده است.


صادرات 147 ميليون دلار فرش طي 5 ماه

رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: براساس آمار گمرك در 5 ماهه سال جاري، صادرات فرش و ساير كف پوش ها به 147 ميليون دلار رسيد.
محمد باقر آقاعليخاني در گفتگو با مهر گفت: با توجه به اعمال محدوديت هايي كه از جانب كشورهايي همچون آمريكا كه بزرگترين وارد كننده فرش دستباف ايراني بوده است، به دنبال يافتن بازارهاي جديد براي رونق صادرات فرش دستباف هستيم.
رئيس مركز ملي فرش ايران افزود: صادرات فرش دستباف ايران در 5 ماهه آغازين سال گذشته، بالغ بر 2/2 هزار تن بود كه با توجه به اعمال محدوديت هاي مختلف از جانب دشمنان ايران، وزن صادرات فرش در همين مدت زمان در سال جاري با كاهش ناچيزي برابر با 500 كيلو به 7/1 هزار تن رسيده است.
وي تصريح كرد: از نظر ارزشي، قيمت متوسط هر كيلو فرش و كف پوش هاي نسجي سال گذشته برابر با 9/81 دلار بود كه در سال جاري با روند افزايشي رو به رو شده است و به ارزش هر كيلو 3/84 دلار رسيد. براين اساس مي توان گفت كه اين افزايش به سبب جهش قيمت مواد اوليه براي توليد فرش و نوسانات افزايشي نرخ ارز بوده است.
عليخاني خاطرنشان كرد: صادرات اين رديف تعرفه اي، سهمي معادل 01/0 درصد به لحاظ وزني و 17/1 درصد به لحاظ ارزشي را از كل صادرات ايران از آن خود كرد. البته برنامه ريزي هاي صورت گرفته در برگزاري نمايشگاههايي همچون نمايشگاه فرش دستباف كه مهرماه برگزار مي شود و پذيرش هيأتهاي بازاريابي از كشورهاي ديگر منطقه و نيز حضور كشورهايي همچون چين، اميدواريم بتوانيم صادرات فرش دستباف كشور را رونق بخشيم.


تشكيل 13 كميته مشترك تجاري با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد

معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران از تشكيل 13 كميته مشترك تجاري با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد خبر داد.
كيومرث فتح الله كرمانشاهي با بيان اينكه به دنبال طرح و تشكيل راهبردي توسعه تجارت با كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در سازمان توسعه تجارت ايران نسبت به توسعه روابط اقتصادي با كشورهاي عضو مجدانه اقدام خواهد شد افزود: با تعدادي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاكنون 47 اجلاس مشترك برگزار و 7 موافقتنامه تعرفه ترجيحي نيز به ثبت رسيده است.
وي با بيان اينكه از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد 38 كشور داراي سازمان توسعه تجارت هستند، پيشنهاد داد: طي 3 سال رياست ايران بر جنبش عدم تعهد، ضرورت دارد كه اجلاس سازمان هاي توسعه تجارت عضو جنبش عدم تعهد نيز در تهران برگزار شود.
معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه با بيان اينكه سهم كشورهاي عضو نم 7 هزار ميليارد دلار از تجارت 36 هزار ميليارد دلاري دنيا است، افزود: سهم تجارت ايران با اين كشورها 43 ميليارد دلار است كه 22 ميليارد دلار سهم واردات و 21 ميليارد دلار سهم صادرات است.
وي در پايان افزود: با توجه به افزايش حجم مبادلات تجاري با كشورهاي عضو نم در سال هاي اخير و برگزاري اجلاس تهران، افزايش 2 برابري ميزان تجارت با اين كشورها در 3 سالي كه ايران رياست جنبش عدم تعهد را بر عهده دارد دور از دسترس نيست.


بخش خصوصي نخستين محموله نفتي را صادر كرد

اولين محموله نفت ايران توسط بخش خصوصي بدون ارائه هيچ-گونه تخفيفي به فروش رفت.
حسن خسروجردي رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي در گفت وگو با ايسنا در مورد جزييات فروش اولين محموله نفتي توسط بخش خصوصي اعلام كرد: محموله فروخته شده توسط كنسرسيوم بخش خصوصي كه به همين منظور شكل گرفته بود، به فروش نرفته بلكه يك شركت بخش خصوصي به صورت مستقل نسبت به صادرات نفت اقدام كرده است.
وي با اشاره به اين كه كنسرسيوم تشكيل شده توسط بخش خصوصي براي صادرات نفت هنوز درگير با بانك مركزي و مشكلات مربوط به پرداخت قيمت نفت فروخته شده است، در مورد چگونگي فروش اولين محموله نفتي توسط اين شركت خصوصي توضيح داد: پول فروش محموله نفتي مورد نظر به صورت تهاتر صورت مي گيرد، در واقع محموله نفتي به عنوان ديون پرداخت مي شود.
رئيس اتحاديه صادركنندگان فرآورده هاي نفتي و پتروشيمي با يادآوري اين كه امكان پرداخت جزييات بيشتر اين موضوع ممكن نيست، در مورد حمل اين محموله نفتي گفت: نفت مورد نظر توسط نفت كش هاي غيرايراني تحويل داده خواهد شد.
او هم چنين تأكيد كرد: بخش خصوصي براي نفت فروخته شده هيچ گونه تخفيفي قائل نشده است.
بنابراين گزارش: هر چند درباره اولين محموله صادراتي نفت از سوي بخش خصوصي ايران جزئيات بيشتري منتشر نشده اما اين اقدام مي تواند فصل جديدي را در زمينه صادرات نفت خام كشور باز كند.


مقامات سريلانكا: نفت ايران 2 برابر نفت عربستان بنزين مي دهد

مقامات سريلانكا با اشاره به كيفيت پايين نفت عربستان در برابر نفت ايران تصريح كردند كه توليد بنزين در سريلانكا با تحريم ايران به شدت كاهش يافته است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري ساندي ليدر سريلانكا، اين كشور به علت تحريم عليه ايران و كاهش توليد بنزين و نفت سفيد مجبور به پالايش نفت سبك عربستان شده است.
براساس اين گزارش: اين كشور پيش از اين از نفت سبك ايران كه اكنون با تحريم روبرو است، استفاده مي كرد و اكنون از گزينه بعدي يعني نفت سبك عربستان استفاده مي كند.
سوسيل پرماجايانتا وزير نفت سريلانكا گفت: دولت اين كشور حق انتخاب ديگري نداشته و از زمانيكه نمي تواند نفت سبك ايران را وارد كند در جستجو براي ذخاير جايگزين ديگر نفت خام است.
وي افزود: بازده نفت سبك عربستان كمتر از نفت سبك ايران است و گوگرد موجود در اين نفت بيش از نفت سبك ايران است.
اين مقام سريلانكايي توضيح داد: معمولا از پالايش 5 هزار تن نفت ايران، 1200 تن گازوئيل و 1250 تن بنزين توليد مي شود و باقي مانده نيز نفت سفيد و نفت كوره است در حالي كه ازنفت سبك عربستان حدود 1400 تن گازوئيل و 600 تن بنزين به دست مي آيد.
به گفته وزير نفت اين كشور، از زمان پالايش نفت سبك عربستان، بازده پالايش نفت در اين كشور 10 درصد كاهش يافته است.
با اين حال، يك مقام نفتي ديگر سريلانكا گفت: بازده از زماني كاهش يافت كه در زمان پالايش نفت سبك عربستان، اين نفت با نفت خام ديگري تركيب نشد. اگر از نفت خام ديگري به غير از نفت سبك ايران در پالايشگاه ساپوگا استفاده شود بايد با نفت خام ديگري تركيب شود.
وي توضيح داد: اگر ما نفت سبك عربستان را پالايش كنيم بايد آن را با نفت «مري» ونزوئلا تركيب كنيم. اين پالايشگاه در صورت عدم استفاده از نفت ايران تنها مي تواند از يك تركيب نفت خام استفاده كند.
براساس اين گزارش: در حال حاضر، دولت سريلانكا با ايران در مورد يافتن راه هاي جديد وارد كردن نفت از ايران در حال مذاكره است.


18 تا 21 مهر برگزار مي شود

جشنواره و نمايشگاه تخصصي غذاي سالم

پنجمين جشنواره و نمايشگاه تخصصي غذاي سالم 18 لغايت 21 مهر ماه در مركز نمايشگاه هاي كانون برگزار مي شود.
علي زندي در اين رابطه گفت: برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه ها به عنوان حركت مثبت در راستاي تحقق به اهداف فوق مي تواند اثربخشي لازم را در بخش غذا و سلامت به خوبي داشته باشد.
وي افزود: با رشد و توسعه جمعيت كشورها، تامين يكي از اساسي ترين نيازهاي بشري كه همان غذا مي باشد در اولويت سياست هاي بخش توليدي كشورها قرار مي گيرد.همسو با توليد محصولات غذايي، تامين امنيت و سلامت غذايي به عنوان مكمل در راس برنامه هاي توليدكنندگان و دست اندركاران بخش سلامت مدنظر قرار خواهد گرفت. كه مي بايست در بالاترين سطح كيفيت و با در نظر گرفتن استانداردهاي روز دنيا مطابقت داشته باشد.مدير روابط عمومي پنجمين جشنواره غذاي سالم در ادامه افزود: در كشور ما نيز هم سو با حركت جهاني، در بخش توليد محصولات سالم غذايي به پيشرفت هاي قابل قبولي از سوي توليدكنندگان دست يافته ايم كه ادامه روند اين رشد مستلزم بروز رساني كليه بخش هاي صنعت و دانش بومي خواهد بود.وي انتخاب شعار «غذاي سالم براي همه» براي جشنواره امسال را نيز در راستاي فراگير شدن توليد سالم در سطح جامعه خوانداين جشنواره و نمايشگاه با همكاري بخش هاي مختلف توليدي، فرهنگي و آموزشي و با حمايت سازمان هاي ذيربط از تاريخ 18 تا 21 مهر سال جاري در تهران برگزار خواهد شد.
 


كوتاه اقتصادي

¤ سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران از رشد توليد 5/12 درصدي مس كاتدي در كشور طي مردادماه گذشته نسبت به يك ماه قبل از آن (تيرماه سال جاري) خبر داد. گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان مذكور حاكي است: از ابتداي امسال تا پايان مردادماه گذشته توليد اين فلز به بيش از 93هزار تن رسيد كه سهم مردادماه بيش از 4/19 هزار تن بود.بنابراين گزارش: توليد مس كاتد تيرماه امسال برابر با 3/17 هزار تن بود در همين حال رقم توليد مس كاتدي در مدت پنج ماه ابتداي سال برابر با مدت مشابه سال قبل بود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 21 ميليون اوراق بهادار به 185 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 7 ميليون و 595 هزار سهم و با نرخ هزار و 737ريال داشت. كمترين حجم معاملات را ارتباطات سيار ايران در بازار اول فرابورس با جابجايي هزار و 885 سهم و با قيمت پاياني 43 هزار و 338 ريال كسب كرد.
¤ با حكم رئيس جمهور محمدرضا فرزين عضو شوراي پول و اعتبار شد. محمود احمدي نژاد در حكمي رئيس هيئت عامل و مديرعامل صندوق توسعه ملي را به عضويت در شوراي پول و اعتبار منصوب كرد.در اين حكم آمده است: جناب آقاي دكتر محمدرضا فرزين، با استناد به بند 6 ماده 89، قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران مصوب 30/10/89 مجلس شوراي اسلامي و بنا به پيشنهاد رئيس كل محترم بانك مركزي، نظر به تخصص و تجربيات ارزنده جنابعالي، به موجب اين حكم به عنوان عضو شوراي پول و اعتبار منصوب مي شويد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 5513، 5514، 5517، 5570 الي 5579 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينكه عمر مفيد ساختمان ها در ايران يك سوم عمر ساختمان در كشورهاي ديگر است، گفت: بخش عمده اي از اين تفاوت مربوط به استفاده از مصالح نامرغوب، فناوري هاي سنتي و عدم نظارت سازمان يافته است.سيدمهدي هاشمي با تاكيد بر استفاده از مصالح ساختماني با كيفيت، اظهار داشت: وجود مصالح استاندارد در ساخت و ساز باعث ايمني بيشتر در ساخت و ساز، كاهش خطاي انساني، يكسان سازي ساخت و تعميرات و در نهايت افزايش عمر ساختمان مي شود و ساختمان را در مقابل حوادثي مانند زلزله ايمن مي كند.
¤ قيمت برخي محصولات دخاني حدود 15درصد افزايش يافت. در جديدترين تصميم گيري انجام شده، قيمت هر كارتن سيگار بهمن كوتاه 233 هزار تومان، بهمن لايت 405 هزار تومان، بهمن هارد 294 هزار تومان و سيگار 30 معادل 254هزار تومان تعيين شده است.همچنين قيمت هر كارتن سيگار تير لايت 228 هزار تومان، بهمن سافت 230 هزار تومان، كاسپين 213هزار تومان و تير 5 ستاره 203 هزار تومان مشخص شده است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14