(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 28 شهریور 1391 - شماره 20309

ضرورت توجه ويژه به خوزستان
كتاب «دختر شينا» در همدان رونمايي شد
ايران در كيهان
احداث مدرسه تخصصي قرآن در چناران
طرح هاي مهر ماندگار گيلان 17هزار ميليارد تومان اعتبار مي خواهد
خورشيد، لامپ خانه روستاييان گوگان را روشن كرد
اختصاص 10 ميليارد ريال براي هوشمندسازي مدارس بوشهر
استاندار لرستان: مهار قيمت ها با تلاش مستمر محقق مي شود
ماسوله و مشكل بيكاري و مهاجرت
اظهارات علي فضلي در باره رزمايش فدائيان ولايت
1700 وقف نامه در يزد بازنويسي شد
مديركل امنيتي و انتظامي هرمزگان
شناورهاي بدون پلاك و مجوز توقيف مي شود
انتقال دستي 6 هزار ليتر آب به جزيره اشك درياچه اروميه
عضو شوراي شهركرج: تنديس مفاخر استان البرز در كرج نصب مي شود
مدير روابط عمومي جهاد كشاورزي نيشابور:
ارائه خدمات به كشاورزان منوط به ثبت اطلاعات است


ضرورت توجه ويژه به خوزستان

آبادان در 8 سال دفاع مقدس به دليل قرار گرفتن در پيشاني دفاع در كانون مقاومت قرار گرفت به طوري كه نيروهاي بعثي براي در هم شكستن اين مقاومت روزانه از صبح علي الطلوع تا اذان مغرب هر روز حداقل 100 تا 150 فروند انواع موشك ، گلوله، خمپاره و توپ در سايزهاي مختلف، به نقاط مختلف اين شهر شليك مي كردند تا شايد بتوانند با اشغال آن برجنوب خوزستان كه اكثر مناطق نفت خيز اين استان در آن انباشته شده را از ايران جدا كنند، ولي مقاومت دليرانه مردم غيور آن اين آرزو را بر دل استكبار جهاني نهاد.
وقتي در سال 1360 خورشيدي به آباداني هاي مهاجر در شهرهاي ديگر ايران اسلامي خبر رسيد كه فرزندان خميني كبير در پنجم مهر آبادان را از محاصره نيروهاي استكباري خارج كردند، در آن زمان جوانه هاي اميد براي بازگشت به شهر و ديار، جوانه زد، البته تاكنون اين آرزو طبق آمار براي 50درصد از آبادانيها كه با شروع جنگ تحميلي به ديگر شهرهاي وطن مان مهاجرت كردند به دليل مشكلات عديده محقق نشده، چرا كه آنها بر اين باورند كه امكانات اوليه آبادان در حد صفر است، آنها طرح بازسازي را كه بسيار عجولانه آغاز و پايان يافت را ناموفق مي دانند و اعتقاد دارند اكنون كه 22 سال از پايان جنگ مي گذرد هنوز بازگشت اين شهر به گذشته پرافتخار دست نيافتني شده چرا كه آبادان در اوج 8 سال دفاع، مقاوم و باصلابت بود و امروز زيربار مشكلات ريز و درشت كمر خم كرده است.
عدم اصلاح چهره تخريب شده شهري، تكميل نشدن طرحهاي زيرساختي و نبود فرصتهاي شغلي باعث شده شرايط زندگي مردم اين شهر روز به روز سخت تر و سخت تر شود.
مردم اين شهر دوران سختي را پشت سر نهادند، چه افرادي كه در شهر ماندند و مقاومت كردند و چه آنهايي كه به ساير شهرها رفتند تا شنيدند كه جنگ تمام شده با توجه به علاقه اي كه داشتند به شهر و ديار خود برگشتند، در همان دوران نيز دولت وقت كارهاي بازسازي را آغاز كرد. ولي انتظاراتي كه مردم در زمينه بازسازي داشتند محقق نشد.بايد قبول كرد كه آبادان و خرمشهر از يك شهر زلزله زده خراب تر است، آناني كه به اين گفته شك دارند بروند و از نزديك مشاهده كنند، بروند و از نزديك با درد دل آن زني كه با گذشت 22 سال از پايان جنگ هنوز براي تهيه غذا يا آب آشاميدني سالم مجبور است كپسول گاز يا بشكه 20ليتري آب را بر سر بگذارد و مسافت طولاني را طي كند، آشنا شوند.
ويرانيهاي جنگ تحميلي در بخش هاي مختلف شهرهاي آبادان و خرمشهر با گذشت 22 سال از پايان جنگ همچنان خودنمايي مي كند. زيرساختهاي اين دو شهر مثل آب آشاميدني، لايروبي اروند، جاده ها، نخيلات، كشاورزي، فاضلاب، بيكاري، زيباسازي پس از 22 سال هنوز احيا نشده است.
درآمد شهرداريهاي اين شهرها به قدري ناچيز است كه كفاف هزينه ها را نمي كند. جاده 90 كيلومتري آبادان- ماهشهر به قتلگاه مسافران تبديل شده و با گذشت بيش از 9 سال از آغاز دو بانده كردن آن هنوز 50 كيلومتر ديگر باقي است.
17 سينماي قبل از جنگ آبادان به يك سينما پس از جنگ تقليل يافته و وضعيت باشگاههاي ورزشي نيز به همين صورت است.
مردم اين شهرها در دفاع از تماميت ارضي كشور مقاومت كرده و مي كنند و توقع دارند مسئولين دوباره يادشان بيايد كه امام خميني(ره) فرمودند: «بازسازي را عبادت بدانيد و دين خود را به استان خوزستان ادا كنيد.»
آبادان و خرمشهر توان و ظرفيت هاي بسيار زيادي دارند، امروزه علي رغم 8 سال دفاع مقدس و حدود 22سال كه از پايان جنگ تحميلي مي گذرد كسي نتوانسته نقش اقتصادي اين دو شهر در كشور را ناديده بگيرد: به رغم همه بي مهريها در همه دولتهاي پس از جنگ اين دو شهر سهم اقتصادي خود را به كشور ادا كرده اند.
آبادان و خرمشهر به دليل داشتن راههاي زميني، دريايي، فرودگاه بين المللي و راه آهن به راحتي به كشورهاي آسياي ميانه دسترسي دارند، وجود پالايشگاه، نيروگاه، صنايع دريايي، شيلات، صنايع پتروشيمي، نخيلات، بهترين زمينهاي كشاورزي، سابقه 2هزار ساله فرهنگ و تجارت، اين دو شهر را در رديف توان هاي يك استان قرار داده. ويژگيهاي اين دو شهر هم به لحاظ تاريخي، جغرافيايي، سياسي، اقتصادي و امنيت ملي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است، كه البته بايد اذعان كرد شاخصهاي اجتماعي و اقتصادي اين دو شهر بايد مورد توجه مسئولين باشد و اين واقعيات ساده را كه هر آدم ساده اي مي بيند ملاحظه كنند.
سيدكريم بحريني
 


كتاب «دختر شينا» در همدان رونمايي شد

همدان- خبرنگار كيهان:
كتاب دفاع مقدسي و ارزشمند «دختر شينا» با حضور رئيس سازمان تبليغات اسلامي كشور در همدان رونمايي شد.
در مراسم بزرگداشت سردار شهيد حاج ستار ابراهيمي و رونمايي از كتاب دختر شينا با موضوع زندگي نامه اين شهيد، حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي خاموشي، كتاب دختر شينا را روايتي عميق و تاثيرگذار از زندگي به سبك ايراني و اسلامي دانست و اظهار داشت: پاسخ به اين پرسش كه چه تربيتي بايد در خانواده وجود داشته باشد تا فرزنداني تربيت شود كه دنيا را اصل ندانند و زندگي را در آخرت بدانند و دنيا را دار مقر نپندارند، را در اين كتاب يافتم.
وي افزود: امروز غربي ها، در مرزهاي فرهنگي ما هجمه نهايي را آغاز كرده اند و نهايي بودن به اين دليل است كه اگر به نتيجه نرسند مجبورند به عنوان فرهنگ غالب، ما را بپذيرند. در فرهنگ ما، تربيت افراد، تربيت خدامحوري است و در كتاب دختر شينا، نگاه به اين فرهنگ يعني ساختن خانواده مطلوب براساس دين به عنوان مهم ترين بخش نگاه انقلاب اسلامي به خانواده، نگاشته شده است.
حجت الاسلام والمسلمين خاموشي خاطرنشان ساخت: نياز زمانه ما تبيين همين نوع نگاه به زندگي در مدارس، دانشگاه ها و خانواده هاست.
به گزارش خبرنگار ما در ادامه، مرتضي سرهنگي مسئول دفتر ادبيات حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي كشور، اظهار داشت: پس از پايان جنگ ها، آنچه باقي مي ماند روايات آنهاست كه به دو بخش نظامي و انساني تقسيم مي شود.
وي افزود: كتاب «دختر شينا»، روايت انساني جنگ را بيان مي كند كه اگر چه موضوع آن جنگ است اما صداي هيچ گلوله اي از آن به گوش نمي رسد.
سرهنگي يادآور شد: روايت انساني از جنگ، آن واقع بيني را به ما ارائه مي دهد و نزديك ترين روايت ها به اين موضوع نيز نوع «خاطره گويي» آن است كه دختر شينا براساس آن شكل مي گيرد.
وي خاطرنشان ساخت: جامعه با تكيه بر اين نوع ادبيات، مي تواند بسياري از مشكلات فرهنگي خود را حل كند.
يادآوري مي شود، كتاب «دختر شينا» خاطرات و زندگي نامه سردار شهيد حاج ستار ابراهيمي است كه با روايت همسر وي مرحومه قدم خير و به قلم بهناز ضرابي زاده به رشته تحرير درآمده است.


ايران در كيهان

مرمت بقعه تاريخي
بادرود- خبرنگار كيهان: مرمت و بازسازي بقعه تاريخي امامزاده عبدالله از دوره ايلخاني در شهرستان نطنز پايان يافت. اين بناي تاريخي درمدت سه ماه با 100 ميليون ريال هزينه مرمت شده است.
استحكام بخشي و سبك سازي پشت بام از جمله مراحل مرمت اين بقعه تاريخي است.
ساختمان اين امامزاده با 100 مترمربع زيربنا، گنبدي فيروزه اي رنگ و كاشيكاري شده روي بقعه دارد كه داخل آن ضريحي فلزي در اندازه هاي يك و نيم در 2 و نيم متر روي سنگ مزار قرار دارد.
اين مكان مقدس كه پارسال در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است با توجه به قرار گرفتن در آب و هواي كوهستاني (معتدل و سرد) و همچنين جاذبه هاي طبيعي، تفريحي و گردشگري در بيشتر فصول سال پذيراي زائران است.
اختصاص تسهيلات
كرج- خبرنگار كيهان: دادستان عمومي و انقلاب كرج و رئيس هيئت مديره ستاد ديه البرز از اختصاص 40 ميلياردريال تسهيلات بانكي به ستاد ديه اين استان در سال جاري خبر داد.
علي فرهادي در نشست خبري ستاد ديه استان البرز گفت: منابع مالي ستاد ديه از جشن گلريزان، كمك هاي بلاعوض سفرهاي استاني هيئت دولت و تسهيلات بانكي قرض الحسنه به زندانيان و افراد خير براي آزادسازي زندانيان تامين مي شود.
وي افزود: ستاد ديه در زمينه كمك به زندانيان بدهكار اعم از چك، سفته، مهريه و تصادفات فعاليت مي كند.
بهره برداري از مسكن مهر
بندرعباس- خبرنگار كيهان: قائم مقام وزير و مديركل راه و شهرسازي هرمزگان گفت: بيش از 10 هزار واحدمسكوني در برنامه افتتاح مرحله اول اين استان در سال جاري قرار دارد كه با حضور رياست محترم جمهور به بهره برداري خواهد رسيد.
زنديه وكيلي در حاشيه بازديد از پروژه مسكن مهر بندرلنگه افزود: تاكنون بالغ بر 55 هزار واحد دراستان در قالب تعاوني هاي مسكن و تفاهم نامه هاي سه جانبه و طرح هاي خودمالكين و گروهي قرارداد منعقد شده است.
وي اضافه كرد: از اين تعداد 40 هزار واحد مربوط به شهرهاي بالاي 25 هزار نفر و 15 هزار واحد نيز در شهرهاي زير 25 هزار نفر استان در دست احداث است.
اهداي زمين
اليگودرز- خبرنگار كيهان: زميني به مساحت هزار مترمربع توسط اعضاي شوراي شهر و شهرداري جهت احداث ساختمان پزشكي قانوني اهداء شد.
يكي ازمشكلاتي كه در مراسم توديع و معارفه رؤساي دادگستري اليگودرز توسط حجت الاسلام والمسلمين حقيان عنوان شد مكان نامناسب ساختمان پزشكي قانوني واعتراضات مكرر اهالي اين محل بود كه همين امر باعث شد اعضاي شوراي شهر و شهردار اليگودرز مقدار يكهزار مترمربع زمين درنزديكي غسالخانه آرامستان اكبرعلي به اين امر اختصاص دهند.
نشست مشترك فرماندار و وبلاگ نويسان
خوانسار- خبرنگار كيهان:شهردار خوانسار گفت: استفاده از ديدگاه اقشار مختلف مردم، نخبگان و مسئولان راهگشاي بسياري از مشكلات شهري است. سيدحسن شفعتي در نشست با خبرنگاران و وبلاگ نويسان با اشاره به ديدار با قشرهاي مختلف مردم گفت: هدف از اين ديدارها بررسي نقاط قوت و ضعف شهردار و شهرداري است.
وي افزود: نگاه اين افراد، با علم به مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي بومي و محلي است و زمينه ساز ساخت شهري آباد و زيبا مي شود. رئيس شوراي شهر خوانسار نيز در اين جلسه از وبلاگ نويسان و خبرنگاران خواست ضمن فرهنگ سازي در زمينه هاي مختلف، حمايت خود را از خيرين خوانساري اعلام و موجب تشويق آنان براي سرمايه گذاري در اين شهر شوند.
بهره برداري از طرح هاي عمراني
بهره برداري از 5 طرح عمراني روستايي با اعتباري بالغ بر 900 ميليون ريال در بخش مركزي شهرستان خوانسار آغاز شد.
اين طرح ها شامل پارك كودك روستاي تيدجان، ساختمان دهياري روستاي خم پيچ، محوطه سازي دهياري روستاي دوشخراط و پارك كودك روستاي تجره كه با حضور فرماندار و مسئولين شهرستان افتتاح شد.
جمع آوري انشعاب هاي غيرمجاز
خرم آباد- خبرنگار كيهان:شركت توزيع برق لرستان از مجموع 19 هزار و 950 انشعاب غيرمجاز شناسايي شده 7 هزار انشعاب طي يك سال گذشته جمع آوري شد.
مديرعامل شركت توزيع برق لرستان با بيان اين مطلب افزود: تا پايان سال جاري 13 هزار انشعاب غيرمجاز ديگر جمع آوري مي شود كه به جرأت مي توان گفت از اين تعداد 7 هزار انشعاب به مجاز تبديل خواهد شد.
تك نوبته شدن مدارس
چناران- خبرنگار كيهان:رئيس اداره آموزش و پرورش چناران گفت: تمامي 62 مدرسه مقطع راهنمايي و متوسطه شهرستان در سال تحصيلي 92-91 يك نوبته مي شوند.
حسين عباس زاده امامي افزود: در راستاي اجراي طرح تحول بنيادين تك نوبته كردن مدارس از سال گذشته در دستور كار قرار گرفت اما به دليل كمبود فضا تنها 71 درصد مقطع ابتدايي سطح شهر يك نوبته شده و همچنان 6 دبستان سطح شهر چناران امسال نيز به صورت دونوبته صبح و عصر اداره مي شود.
تكميل پروژه هاي عمراني
قزوين- خبرنگار كيهان: معاون عمراني استاندار قزوين گفت: بيش از يك هزار و 500 عنوان پروژه هاي عمراني در اين استان در حال تكميل است كه در آينده اي نزديك به بهره برداري مي رسد.منوچهر حبيبي افزود: متوسط پيشرفت اين پروژه ها نيز 15 الي 97 درصد است.
وي با بيان اينكه 30 عنوان از مجموع يك هزار و 500 پروژه عمراني اين استان در قالب مهر ماندگار تدوين و برنامه ريزي شده اند، تصريح كرد: متوسط پيشرفت طرح هاي مسكن مهر در اين استان بالغ بر 60 درصد است.معاون عمراني استاندار قزوين بيان كرد: پروژه احداث بيمارستان هاي مجهز و 100 تختخوابي در شهرستان هاي آبيك و تاكستان و نيز پروژه عظيم گازرساني مستقيم از قزوين به بخش الموت شرقي و غربي از جمله مهم ترين پروژه هايي است كه اميدواريم تا پايان سال جاري به بهره برداري برسد.
حبيبي افزود: 13 طرح كلان صنعتي ديگر نيز در قالب مهر ماندگار قرار گرفته اند.
آموزش 12 هزارنفر
اروميه- خبرنگاركيهان: مديركل آموزش فني و حرفه اي آذربايجان غربي گفت: 12هزار نفر در مراكز آموزش فني و حرفه اي استان در حرفه هاي مختلف آموزش لازم را در 600 رشته فراگرفته اند.
اسعدي درجلسه بررسي مسائل و مشكلات اداره فني و حرفه اي چالدران افزود: 15درصد آموزش عملي استان در بخش روستايي انجام مي شود. بر همين اساس طي سال جاري دو هزار نفر در روستاهاي آذربايجان غربي در زمينه مشاغل خانگي آموزش هاي لازم را فراگرفته اند.
 


احداث مدرسه تخصصي قرآن در چناران

چناران- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره آموزش و پرورش چناران گفت: مدرسه تخصصي قرآن از اول مهرماه با جذب 75دانش آموز پايه اول تا سوم آغاز به كار مي كند.
حسين عباس زاده امامي افزود: مدرسه تخصصي قرآن شهرستان در ساختمان جديد كه در دو طبقه احداث شده آغاز بكار خواهد كرد.
وي اضافه كرد: دانش آموزان اين مدرسه از ميان استعدادهاي قرآني گزينش مي شوند و علاوه بر ساعات درسي مدارس عادي، هفته اي 6جلسه آموزش قرآني مي بينند.
رئيس آموزش و پرورش چناران گفت: نيروي انساني اين مدرسه از ميان مربيان پرورشي و مربيان جديدالاستخدام قرارداد كار معين انتخاب مي شوند. عباس زاده امامي افزود: در راستاي اجراي طرح 10هزار مدرسه قرآن سال 89 تعداد اين مدارس قرآن شهرستان در سال تحصيلي جديد از 24واحد به 31واحد افزايش مي يابد.
وي همچنين با اشاره به برخورداري 36 درصدي مدارس از نماز خانه مستقل در سطح شهرستان خاطرنشان كرد: 5باب نماز خانه جديد نيز با كمك خيرين و اعتبارات دولتي تا سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.


طرح هاي مهر ماندگار گيلان 17هزار ميليارد تومان اعتبار مي خواهد

رشت- خبرنگار كيهان:
17هزار ميليارد تومان اعتبار براي اجرا و تكميل طرحهاي مهر ماندگار گيلان كم داريم.
اين مطلب را استاندار گيلان در نشست بررسي وضعيت اجراي طرحهاي مهرماندگار استان عنوان كرد و طي سخناني اظهار داشت: 38 طرح عمراني گيلان جزو طرحهاي مهرماندگار است كه براي اجرا و تكميل آنها به 17هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.كيهان هاشم نيا با بيان اينكه اين طرح ها خرداد 92 به بهره برداري مي رسد افزود: خط آهن قزوين- رشت، 4 بانده كردن جاده آستارا- تالش، كنار گذر انزلي، سد شهر بيجار، كارخانه سيمان سبز خزر و تالار مركزي شهر رشت از مهم ترين طرح هاي مهرماندگار گيلان است.
وي در ادامه از مديران اجرايي استان خواست تمام توان خود را براي اجراي طرح هاي مهرماندگار به كار گيرند تا اين طرح ها به موقع افتتاح شوند.


خورشيد، لامپ خانه روستاييان گوگان را روشن كرد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
نخستين روستاي فريدونشهر از طريق نصب پنل هاي خورشيدي برقدار شد.
مديرعامل شركت توزيع برق استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: «گوگان» نخستين روستاي اين استان است كه طي مراسمي با حضور مشاور مديرعامل شركت توانير و مجري طرح برق رساني كشور و با هزينه اي بالغ بر 5/2 ميليارد ريال از طريق خورشيدي برقدار شد و 17 خانوار آن از نعمت برق بهره مند شدند.
حميدرضا پيرپيران افزود: با نصب تجهيزات ياد شده حدود 22 كيلووات برق خورشيدي، منازل روستاييان را روشن كرده است و براي هر خانوار به طور تقريبي 130 ميليون ريال از اعتبارات شركت هزينه شده است همچنين تجهيزات مورد استفاده مي تواند حدود سه روز برق مشتركين را در شرايط ابري تأمين كند.
پيرپيران با بيان اينكه نمونه سازي مورد اشاره تجربه خوبي براي اجراي اين گونه پروژه ها در مناطق كوهستاني، پراكنده و دور از شهرها و شبكه ها است، اظهار داشت: از لحاظ زماني فاصله اين روستا تا فريدونشهر دو ساعت است.


اختصاص 10 ميليارد ريال براي هوشمندسازي مدارس بوشهر

بوشهر- خبرنگار كيهان:
مدير كل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: آموزش و پرورش استان براي هوشمندسازي مدارس 10 ميليارد ريال هزينه كرده است.
«خليل رضايي» افزود: امسال 150 درصد به مدارس خاص استان افزوده شده كه شامل 6 مدرسه نمونه و 17 مدرسه شاهد و 32 مدرسه تخصصي قرآني ابتدايي هستند. مدير كل آموزش و پرورش استان بوشهر اضافه كرد: مراكز پيش دبستاني جزو آموزش و پرورش رسمي نيستند ولي تاكنون بيش از 400 مجوز در استان صادر شده كه لازم است همه مربيان مجوز فعاليت بگيرند.
وي خواستار توجه جدي به موضوع پروژه مهر در مدارس شد و گفت: فضاي مدارس براي حضور دانش آموزان و فرهنگيان آماده كنيم و به عنوان افسران جنگ نرم همگام با دولت براي پيشبرد اهداف فرهنگي و اقتصادي تلاش كنيم.


استاندار لرستان: مهار قيمت ها با تلاش مستمر محقق مي شود

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
تنظيم بازار و مهار قيمت ها با نشستن در اتاق ها و از راه دور كنترل نمي شود، بلكه اين موضوع يك فرايند بسيار حساس و مهم است كه مستلزم برنامه ريزي هاي جامع و انجام كارهاي عملي و تلاش هاي مستمر است.
استاندار لرستان گفت: در برنامه ريزيها بايستي شيوه هاي علمي و قابل سنجش و ارزيابي در نظر گرفته شود و براساس برنامه ريزيهاي مبتني بر علم و پژوهش تلاش هاي عملي در اين راستا انجام گيرد تا موفق شويم در فرآيند تنظيم بازار نقش موثر ايفا كنيم.
دكتر حبيب الله دهمرد، با اشاره به برگزاري نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا از 15 شهريور تا 15 مهر ماه گفت: نمايشگاه ها بايستي مديريت شوند تا به نتيجه مطلوب و از پيش تعيين شده منتهي شوند . در اين اماكن بايستي كالاهاي با كيفيت و با قيمت پايين تر از بازار عرضه شود نه اينكه محلي براي فروش كالاهاي بي كيفيت يا گرانفروشي باشد.
استاندار افزود: در زمينه ذخيره سازي كالاهاي مورد نياز استان بايستي تلاش كنيم كه مايحتاج طول سال را ذخيره كنيم.


ماسوله و مشكل بيكاري و مهاجرت

هر ساله با شروع فصل پاييز شهر تاريخي ماسوله مهاجرت فرزندان خود را مشاهده مي كند كه به خاطر معضل بيكاري و نبود امكانات رفاهي مناسب مجبور به مهاجرت از خانه هايشان مي شوند. اين شهر تاريخي كه روزگاري مركز تبادل كالا بين 3استان بود، اكنون شهرك عروسك ها و از طرف ديگر متأسفانه بازار لباس هاي محلي ديگر نقاط استان و كشور شده است.
ضمن اينكه ساكنان بومي اين شهر با آوردن صنعت ماشيني، صنايع دستي چون چموش، چاقو و غيره را كنار گذاشته و به فراموشي سپرده اند و ماسوله را تبديل به محلي براي فروش وسايل چيني و لباس هاي غير بومي كرده اند و بايد گفت نگاه مسئولان به شهر تاريخي ماسوله عميق و جدي نيست چراكه سال هاست كه مشكلات ماسوله نوشته مي شود اما در مقابل كمترين حركت اجرايي براي رفع معضلات به عمل نمي آيد.
سال هاست كه از نبود پاركينگ، تخريب بافت تاريخي، كم عرض بودن جاده، عدم درآمدزايي و ايجاد تأسيسات زيربنائي، گراني اجناس و غيره سخن به ميان آمده است و مردم در انتظار اقدام عملي مسئولان هستند.
ماسوله- خبرنگاركيهان
 


اظهارات علي فضلي در باره رزمايش فدائيان ولايت

شهركرد- خبرنگاركيهان:
جانشين فرمانده سازمان بسيج مستضعفين، شركت بسيجيان استان چهارمحال و بختياري را در رزمايش فدائيان ولايت افتخاري براي مردم اين استان دانست.
فرمانده قرارگاه مركزي امام هادي(ع) كشور گفت: رزمندگان استان چهارمحال و بختياري در يك يك عمليات هايي كه خاطراتي از آنها داريم خوش درخشيدند و شركت در رزمايش فدائيان ولايت از افتخارات مردم اين منطقه است.
سرتيپ پاسدار علي فضلي در جمع 12 هزار بسيجي شركت كننده در رزمايش فدائيان ولايت افزود: مردم اين استان در 34 سال پس از انقلاب اسلامي ولايتمداري خود را به اثبات رسانده اند.
همچنين فرمانده قرارگاه امام هادي(ع) سپاه استان چهار محال و بختياري در اين مراسم گفت: بسيج بيدار و در همه صحنه ها حاضر و ناظر است.
سرتيپ رضامحمدسليماني افزود: بسيج با انعطاف بالا در همه عرصه ها كارآمد است.
وي ادامه داد: تجديد عهد و پيمان با امام، شهدا و ولايت و همچنين ارتقاي آمادگي رزمي بسيجيان از اهداف برگزاري اين رزمايش است.
گفتني است، مشاور عالي نماينده ولي فقيه درسپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جمع فدائيان ولايت در منطقه رحمتيه شهركرد گفت: با بيداري اسلامي استكبار جهاني آرزوي مديريت دنيا را به گور مي برند.يدالله جواني افزود: اعتقاد مردم در كشور ما از ابتداي انقلاب تا به حال اين بوده و خواهد بود كه براساس گفتمان امام خميني(ره) قرن 21 از آن مستضعفين است.


1700 وقف نامه در يزد بازنويسي شد

يزد-خبرنگاركيهان:
معاون اداره كل اوقاف و امورخيريه استان يزد از بازنويسي يك هزار و 700وقفنامه از ابتداي سال جاري دراستان يزد خبر داد.
مهدي خاوري وقف نامه ها را اسنادي ارزشمند خواند و اظهار داشت: بازنويسي وقف نامه ها به عنوان يك سند ميراثي و تاريخي است و رايانه اي كردن اسناد وقفي از جمله كارهاي در دست اجرا است.
معاون اداره كل اوقاف و امورخيريه استان يزد هدف از اين اقدام را اطلاع از نيات دقيق واقفان و عمل به آن عنوان كرد.
وي افزود: بازنويسي اسناد موقوفات يكي از اولويت هاي سازمان اوقاف و امورخيريه است كه اين اداره كل دراين راستا بيش از يك هزار و 700 وقف نامه را از ابتداي سال جاري بازنويسي كرده است.
به گفته وي، بازنويسي اسناد موقوفات نياز به مهارت خاصي دارد كه كارشناسان اوقافي با شناخت و آگاهي از رسم الخط، شيوه نگارش و اصطلاحات وقفي ادوار گذشته مي توانند اين متون را بازخواني و بازنويسي كنند.
گفتني است، عمليات بازنويسي وقف نامه ها به منظور اجراي دقيق نيات واقفين و همچنين جلوگيري از مخدوش شدن اين متون،انجام مي شود.


مديركل امنيتي و انتظامي هرمزگان

شناورهاي بدون پلاك و مجوز توقيف مي شود

جاسك- خبرنگار كيهان
مديركل امنيتي و انتظامي استانداري هرمزگان گفت: چهارهزار فروند قايق و 900 فروند لنج در امر صيد و صيادي دراستان مجوز فعاليت دارند.
احمد مرادي در حاشيه بازديد از اسكله منطقه دوم دريايي ولايت نيروي دريايي ارتش افزود: مجموعه شيلات، درياباني، رادار، بنادر و دريانوردي متولي ارائه خدمات به صيادان هستند. وي با بيان اينكه عمليات شماره گذاري شناورهاي در حال انجام است، اظهار داشت: از ابتداي مهرماه امسال تمام شناورهاي صيادي، تجاري و مسافري بايد داراي پلاك و دفترچه تردد باشند. مرادي تاكيد كرد: درياباني استان با گشت زني در دريا به عنوان پليس دريا عمل مي كند و اگر شناوري بدون پلاك و بدون مجوز باشد آن را توقيف خواهد كرد.


انتقال دستي 6 هزار ليتر آب به جزيره اشك درياچه اروميه

اروميه- خبرنگار كيهان:
بيش از شش هزار ليتر آب به صورت دستي به حيوانات جزيره اشك درياچه اروميه منتقل شد.
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي گفت: با توجه به خشكسالي هاي اخير و كمبود آب شيرين در جزيره اشك در چند روز گذشته 6 هزار ليتر آب به صورت دستي توسط محيط بانان به اين جزيره منتقل شده است.
عباس نژاد يادآور شد: هم اكنون 350 رأس گوزن زرد ايراني و همچنين قوچ و ميش در جزيره اشك درياچه اروميه زيست مي كنند.
وي طرح انتقال آب از رشكان به جزيره اشك را از جمله برنامه هاي اداره كل محيط زيست براي رفع مشكل كمبود آب در اين جزيره عنوان و اضافه كرد: مطالعات اين طرح به اتمام رسيده و هم اكنون در مرحله اجراست.
مديركل محيط زيست آذربايجان غربي با اشاره به اينكه براساس برآوردها 750 ميليون تومان براي اجراي كامل اين طرح نياز است افزود: تلاش مي كنيم اين طرح تا سال 92 به بهره برداري برسد.
درياچه اروميه به عنوان بزرگ ترين درياچه داخلي بعد از درياچه شور بحرالميت به عنوان دومين درياچه شور جهان به شمار مي رود كه داراي 102 جزيره كوچك و بزرگ است.
اين درياچه كه مساحت آن به بيش از 570 هزار هكتار مي رسد در سال هاي اخير با بحران كم آبي مواجه شده به طوري كه ارتفاع آب آن بيش از 6 متر كاهش يافته است.
 


عضو شوراي شهركرج: تنديس مفاخر استان البرز در كرج نصب مي شود

كرج- خبرنگاركيهان:
سخنگوي شوراي اسلامي شهر كرج از تصويب لايحه نصب تنديس هاي مفاخر استان البرز از جمله آيت الله طالقاني در اين شورا خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالله پورمظاهري گفت: به زودي تنديس مرحوم آيت الله سيدمحمود طالقاني در كرج نصب مي شود.
وي افزود: نصب اين تنديس ها براي زنده نگه داشتن ياد و خاطره مفاخر استان البرز در بين مردم منطقه و كشور است.
مظاهري اظهار داشت: تنديس ديگر مفاخر البرز براي نشان دادن ارج و منزلت آنان در مناطق ديگر شهرستان كرج بزودي نصب مي شود.


مدير روابط عمومي جهاد كشاورزي نيشابور:

ارائه خدمات به كشاورزان منوط به ثبت اطلاعات است

نيشابور- خبرنگاركيهان:
ارائه هرگونه خدمات به بهره برداران بخش كشاورزي، منوط به ثبت نام و درج اطلاعات در سامانه جامع اطلاعات كشاورزي است.
مدير روابط عمومي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان نيشابور براساس دستورالعمل هاي صادره از سوي وزارت جهادكشاورزي و به منظور تهيه آمارهاي جامع و دقيق از بخش كشاورزي و ارائه تصويري صحيح از اين بخش براي توسعه، سرمايه گذاري، ارائه خدمات، حمايت ها، برنامه ريزي و سياست گذاري هاي بعدي، مقرر شده تمامي بهره برداران بخش با مراجعه به سامانه پايگاه جامع اطلاعات كشاورزي به آدرس: www.shenasnameh.maj.ir اقدام به ثبت اطلاعات كنند.
رضا شيرمحمدي افزود: باتوجه به اطلاع رساني هاي انجام شده، از سال 1390 كار ثبت اطلاعات آغاز شده و تاكنون تعداد زيادي از بهره برداران نسبت به درج اطلاعات مورد نياز اقدام كرده اند و ورود اطلاعات باقيمانده بهره برداران بخش كشاورزي نيز بسيار ضروري است زيرا طبق هماهنگي هاي انجام شده، دريافت هرگونه خدمات از مديريت و ادارات وابسته و زيرمجموعه جهاد كشاورزي منوط به ثبت اطلاعات در سامانه و ارائه تأييديه ثبت نام خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: بهره برداران بخش كشاورزي شامل زارعان، باغداران، دامداران، مرغداران، آبزي پروران، زنبورداران و گلخانه داران مي شوند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14