(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 شهریور 1391 - شماره 20310

حمله «پ ك ك» به نظاميان تركيه 7 كشته و 56 زخمي برجاي گذاشت
دادخواست كيفري عليه فرزندان آل خليفه تحويل دادگاه بين المللي شد
هشدار سيدحسن نصرالله به آمريكا اهانت قابل چشم پوشي نيست
تظاهرات عليه ادعاي ارضي ژاپن در 100 شهر چين
در سالگرد تاسيس جنبش وال استريت اتفاق افتاد
بازداشت 180 معترض ضد سرمايه داري در 30 شهر آمريكا
المنار از وخامت حال شاه سعودي خبر داد
اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي اسپانيا و يونان
نخست وزير سوريه: بحران را مهار كرده ايم
اعتصاب معلمان در شيكاگو وارد دومين هفته خود شد
گفت وگوي اسماعيل هنيه و محمد مرسي در نشست قاهره


حمله «پ ك ك» به نظاميان تركيه 7 كشته و 56 زخمي برجاي گذاشت

در حمله شبه نظاميان « پ ك ك» به كاروان نظاميان تركيه در شرق اين كشور، حداقل 7 تن كشته و 56 تن نيز زخمي شدند .
به گزارش فارس ،خبرگزاري رويتر از كشته شدن حداقل7 تن و زخمي شدن 56 تن ديگربا حمله نيروهاي «پ ك ك» به كاروان نظاميان تركيه درشرق اين كشورخبرداد.
اين حمله در حالي انجام شده است كه ارتش تركيه طي هفته هاي گذشته با كمك چندين هزار نظامي و حملات هوايي، 80 شبه نظامي كرد را كشته و حتي عمليات خود را داخل خاك عراق نيز ادامه داده است .
از ژوئن گذشته تا كنون 700 تن در درگيري ها ميان ارتش تركيه و «پ ك ك» كشته شده اند كه بيشترين ميزان كشته ها از زمان دستگيري «عبدالله اوجالان» رهبر «پ ك ك» به شمار مي آيد .
 


دادخواست كيفري عليه فرزندان آل خليفه تحويل دادگاه بين المللي شد

دادخواست كيفري عليه دو تن از فرزندان پادشاه بحرين به دادگاه كيفري بين المللي تحويل شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالحميد دشتي» رئيس شوراي بين المللي محاكمه عادلانه و حقوق بشر بحرين در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت، دادخواست كيفري عليه ناصر و خالد حمدبن عيسي آل خليفه فرزندان پادشاه بحرين، همچنين نوره بنت ابراهيم آل خليفه، خليفه بن احمد آل خليفه، ارتشبد خليفه بن احمد و 47 تن ديگر به اتهام آزار و شكنجه مردم بحرين به دادگاه كيفري بين المللي تحويل شد.وي افزود، خاندان آل خليفه وحشتناك ترين جنايت ها را در حق مردم بحرين مرتكب شده اند و علاوه بر اين كه از منظر دادگاه هاي بين المللي مجرم شناخته مي شوند از نظر قانون كيفري بحرين نيز مجرم هستند.رئيس شوراي بين المللي محاكمه عادلانه و حقوق بشر تأكيد كرد، جنايت هاي رژيم بر ضد مردم رسوا خواهد شد و آل خليفه به سزاي اعمال خود خواهد رسيد.


هشدار سيدحسن نصرالله به آمريكا اهانت قابل چشم پوشي نيست

دبيركل حزب الله نسبت به عواقب ناديده گرفتن احساسات مسلمانان از سوي دولت آمريكا هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان دوشنبه شب با حضور در جمع معترضان مسلمان لبناني در حومه جنوبي بيروت توطئه آمريكايي- صهيونيستي توهين به حضرت محمد(ص) را محكوم كرد.
وي گفت: دنيا بايد حقيقت رابطه ما با رسول خدا را بداند و بفهمد كه ما با جان و خون و مال خويش و با هر آنچه در توان داريم، از پيامبر عزيز خود دفاع مي كنيم.
دبيركل حزب الله با بيان اين كه همه آنچه ما در اختيار داريم، در برابر عظمت و كرامت رسول خدا(ص) بي ارزش است، جمله «پدر و مادر و جان و مال و روحم به فداي تو اي رسول خدا»... را بر زبان آورد و حاضران در راهپيمايي يكصدا اين عبارت را تكرار كردند.
سيدحسن نصرالله تأكيد كرد: ما با حضور در اينجا (راهپيمايي) مخالفت خود را با اهانت به دين اسلام و رسول گرامي اسلام(ص) اعلام مي داريم و اين تحرك را آغاز مرحله جديد براي رسيدن به اهدافي مشخص از جمله توقف انتشار ويدئوهاي فيلم موهن به شخصيت پيامبر(ص) مي دانم. نصرالله در ادامه ضمن تشكر از حضور گسترده راهپيمايان لبناني اظهار داشت: بايد قانوني جهاني تصويب شود كه براساس آن هرگونه اهانت و بي احترامي به پيامبران الهي از جمله ابراهيم(ع) و موسي(ع) و عيسي(ع) و محمد(ص) جرم به شمار آيد و مورد مجازات قرار گيرد.
دبيركل حزب الله، آمريكا را از بازيچه قرار دادن احساسات مذهبي مسلمانان برحذر داشت و افزود: آمريكايي ها بايد از اهانت، به مقدسات ما دست بردارند و دولت آمريكا بداند كه پخش فيلم موهن پيامدهاي بسيار خطرناكي را به دنبال خواهد داشت و مردم بايد سايت هاي اينترنتي، كه به پخش فيلم موهن به رسول گرامي اسلام اصرار دارند، تحريم كنند.
دبيركل حزب الله متذكر شد: كسي نبايد تصور كند كه اين خيزش، گذرا و موقت است و اين اهانت قابل چشم پوشي است و خروش امروز ما، آغازگر مرحله اي جديد در دفاع از رسول اسلام است، اما برخي هنوز عمق فاجعه توهين به رسول خدا را درك نكرده اند.
سيدحسن نصرالله خاطرنشان كرد: آنچه امروز روي داد، بايد به وحدت صفوف مسلمانان كمك كند و مسلمانان بايد براي مقابله با توطئه ها، با يكديگر متحد شوند.
بر پايه اين گزارش ها، سيدحسن نصرالله سخنان پرشور خود را با تجديد عهد و ابراز ارادت به پيشگاه رسول خدا(ص) پايان داد و جمعيت حاضر در راهپيمايي نيز يك صدا با تكرار جملات و عبارات دبيركل حزب الله، عزم خود را براي دفاع همه جانبه از مقدسات خويش به جهانيان اعلام كردند.
اين گزارش حاكي است حضور دبيركل حزب الله در راهپيمايي دوشنبه شب در بيروت براي نخستين بار از سال 2008 بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خبري آمريكا و جهان داشته است.
به گزارش شبكه خبري الجزيره، ده ها هزار نفر روز دوشنبه با لبيك به درخواست سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله در اين راهپيمايي شركت و هرگونه تعرض به مقدسات اسلام را محكوم كردند.
به گزارش الجزيره، هرچند كه در ضاحيه جنوبي بيروت، شيعيان اكثريت دارند ولي شماري از پيروان و علماي اهل سنت و برخي از علماي ساير اديان نيز در اين راهپيمايي حضور يافته بودند.
اين در حالي است كه علاوه بر بيروت، مردم شهر «نبطيه» نيز اقدام موهن كارگردان آمريكايي را محكوم كردند و معترضان شعار «آمريكا شيطان بزرگ است»، «مرگ بر اسرائيل»، «ما جان خود را فداي محمد مي كنيم»، آمريكا به ما گوش كن، نمي تواني مذهب ما را تحقير كني» را سر دادند.
اين در حالي است كه خشم مردم لبنان پس از اهانت آمريكايي ها به مقدسات اسلام، دامنگير سفارت آمريكا شد و مسلمانان با برگزاري تظاهرات پرچم آمريكا و اسرائيل را به آتش كشيدند.
همچنين پليس و نيروهاي امنيتي لبنان اقدام به بستن راه هاي منتهي به سفارت كردند و گفته مي شود، سفير آمريكا از ترس جان خود، به اتفاق كاركنان، ساختمان سفارت را تخليه و ماموران امنيتي تمامي مدارك و اسناد سفارت را از بين برده اند.
در همين حال، محكوميت فيلم موهن آمريكايي، محور جلسه هيئت دولت لبنان قرار گرفت و «ميشل سليمان» رئيس جمهور و «نجيب ميقاتي» نخست وزير در آغاز جلسه خواستار تهيه قانون منع توهين به اديان آسماني و انبياي الهي براي ارائه به اتحاديه عرب شدند.
ادامه اعتراض ها
در جهان اسلام
از سوي ديگر با گسترش خشم مردم از انتشار اين فيلم توهين آميز، سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا در سراسر جهان اسلام در حالت آماده باش به سر مي برد.
بر پايه اين گزارش دولت آمريكا سفارتخانه و كنسولگري هاي خود در تايلند، پاكستان، اندونزي، و افغانستان را مدت نامعلومي تعطيل اعلام كرد.
سفارت آمريكا در تايلند روز دوشنبه در بيانيه اي اعلام كرد كه سفارتخانه و كنسولگري هاي اين كشور به دليل تظاهرات ضد آمريكايي تعطيل است.
در لاهور نيز با وجودي كه پليس و نيروهاي امنيتي با ايجاد موانع مختلف سعي كردند از ورود معترضان به محدوده كنسولگري جلوگيري كنند، اما تظاهركنندگان با عبور از تمام موانع و بالا رفتن از ديوار وارد محوطه آن شدند و پس از پايان آوردن پرچم آمريكا، آن را به آتش كشيدند.
در جمهوري آذربايجان نيز در حالي كه تظاهركنندگان به سوي سفارت آمريكا در باكو حركت مي كردند، پليس وارد عمل شد و 30 تن از معترضان را بازداشت كرد.
معترضان فيليپيني نيز با تجمع در مقابل سفارتخانه و كنسولگري آمريكا، در حمايت از اسلام و محكوميت فيلم موهن آمريكايي شعار دادند.
دانشجويان يمني در اعتراض به انتشار فيلم موهن، خواستار اخراج سفير آمريكا و تعطيلي سفارتخانه و كنسولگري آن شدند.
رسانه هاي خبري تونس نيز فاش كردند كه سفير آمريكا در تونس به هنگام حمله مسلمانان خشمگين به ساختمان سفارت با پوشيدن لباس ماموران امنيتي تونس از مرگ حتمي نجات يافت.
همچنين جمع زيادي از مردم تونس روز دوشنبه در مراسم تشييع و خاكسپاري يكي از قربانيان حمله به سفارتخانه آمريكا در پايتخت اين كشور حضور يافتند. در افغانستان نيز يك خودروي بمب گذاري شده موجب كشته شدن 8 خارجي شد كه يك گروه افغاني مسئوليت آن را به تلافي اساعه ادب به پيامبر اسلام بر عهده گرفت.
 


تظاهرات عليه ادعاي ارضي ژاپن در 100 شهر چين

مردم 100 شهر بزرگ چين همزمان با سالگرد حمله ژاپن به منچوري در سال 1931 و در اعتراض به سياست هاي ارضي دولت ژاپن به خيابان ها ريختند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري كيودو، مردم چين در بيشتر شهرهاي بزرگ اين كشور دوباره در اعتراض به سياست هاي ارضي دولت توكيو دست به تظاهرات زدند.
تظاهرات ديروز همزمان با برگزاري سالگرد حمله ژاپن به چين در سال 1931 برگزار شد.
در پكن بيش از 1000 نفر از چيني ها در مقابل سفارت ژاپن در پكن تجمع كردند. مشابه اين تجمع در نزديكي كنسولگري هاي ژاپن در شانگهاي، گوانگجو و شنيانگ نيز برگزار شد.
بر اساس اين گزارش، سردبير روزنامه چاپنا ديلي در ستون يادداشت خود نوشت: چيني ها هرگز 18 سپتامبر 1931 را فراموش نمي كنند چرا كه يادآور يك دوره تاريك در تاريخ چين است.
سالگرد حمله ژاپن به منچوري با اوج گيري احساسات ضد ژاپني مردم چين بر سر جزاير مورد مناقشه دو كشور در درياي چين شرقي همزمان شده است.
تنش در روابط توكيو و پكن بر سر جزاير «ديائويي» كه ژاپني ها به آن «سنكاكو» مي گويند زماني تشديد شد كه دولت توكيو از تصميم خود براي خريد اين جزاير خبر داد.
اين تصميم موجب خشم مقامات پكن شد و وزارت خارجه ژاپن اين پرونده را به يك دادگاه بين المللي ارجاع داد.
با افزايش احساسات ضد ژاپني مردم چين، شركت هاي ژاپني مراكز تجاري، توليدي و نمايندگي خود را در چين تعطيل كردند و از كاركنان ژاپني خود خواسته اند از خانه هاي خود خارج نشوند.


در سالگرد تاسيس جنبش وال استريت اتفاق افتاد

بازداشت 180 معترض ضد سرمايه داري در 30 شهر آمريكا

پليس ضد شورش آمريكا در نخستين سالگرد تولد جنبش تسخير وال استريت 180 نفر از معترضان را راهي بازداشتگاه ها كرد.
معترضان وال استريت از نخستين ساعات روز دوشنبه (17 سپتامبر) طبق وعده داده شده براي برگزاري اولين سالگرد تولد جنبش ضد سرمايه داري «وال استريت را اشغال كنيد» از سرتاسر آمريكا خود را به شهر نيويورك، منطقه منهتن رساندند.
تصاوير و گزارش هاي منتشر شده نشان مي دهد، به رغم برگزاري آرام اين تجمع پليس نيويورك به بهانه هاي مختلف همچون عبور معترضان از خطوط تعيين شده، اقدام به سركوب و بازداشت گسترده معترضان كرده است.
براساس گزارش رسانه هاي آمريكايي دستكم 180 نفر از هزاران معترض آمريكايي بنا به دلايل و بهانه هاي مختلف و با خشونت هر چه تمام دستگير و پس از انتقال به خودروهاي مخصوص به بازداشتگاه منتقل شدند.
معترضان كه از چند روز پيش از فرا رسيدن 17 سپتامبر تجمعات خود را آغاز كرده بودند فرياد مي زدند، «مرگ بر كاپيتاليسم»، «حرص و ولع كافي است، عدالت كجاست و...»
به گفته يكي از سخنگويان جنبش تسخير، 90 نفر از معترضان در همان نخستين ساعات دستگير شدند تا بدين ترتيب از گسترده تر شدن تجمعات جلوگيري شود!
معترضان به رغم حضور گسترده موتورسوارهاي پليس توانستند براي ساعاتي اطراف وال استريت و برخي خيابان هاي اصلي و پارك معروف زاكوتي تجمعات خود را برگزار كنند.
برخي گزارش ها حاكي است، اوضاع در بسياري از شهرهاي آمريكا نيز مثل نيويورك ناآرام بود. لس آنجلس، كلرادو، پورتلند، ميامي و تگزاس از جمله اين شهرهاست كه همزمان با نيويورك شاهد برگزاري تجمعات ضد سرمايه داري بود.
يادآور مي شود جنبش تسخير وال استريت ابتدا در تاريخ 17 سپتامبر 2011 از منطقه منهتن نيويورك و در اعتراض به اوضاع اقتصادي، نظام سرمايه داري و نبود عدالت اجتماعي خود را به جهانيان معرفي كرد. به دليل شرايط خاص اقتصادي حاكم بر آمريكا و بسياري از كشورهاي دنيا، اين جنبش خيلي زود طرفداران پر و پا قرصي در اقصي نقاط دنيا پيدا كرد. انگليس، فرانسه، ايتاليا از جمله اين كشورها هستند كه در برخي از آنها معترضان تا ماه ها در برخي مناطق خاص اقدام به برپايي چادر و برگزاري تحصن كردند كه بلااستثناء همگي به بدترين وجه پراكنده شدند. اگرچه خيلي زود دولتمردان مدعي اين كشورها با به كارگيري ابزار خشونت، تحقير و حتي قانون سازي با معترضان روبرو شدند اما «وال استريتي ها» با تغيير تاكتيك توانسته اند همچنان جنبش را سرپا نگه دارند.
در اين بين يكي از مهمترين مسائل كه نگراني مدعيان دموكراسي را برانگيخته فراتر رفتن خواسته هاي معترضان از مسائل اجتماعي - اقتصادي به مسائل سياسي است كه اين خواسته را اين روزها به راحتي مي توان در مصاحبه ها و يا بيانيه هاي رسمي آنها مشاهده كرد.
چندي پيش معترضان در آمريكا با برپايي يك تجمع به صراحت اعلام كردند با سيستم دو حزبي حاكم بر آمريكا مخالفند. آمريكا حدود 6 هفته ديگر شاهد برگزاري انتخابات رياست جمهوري بين نامزدهاي دو حزب جمهوري خواه و دموكرات است و همين مسئله نگراني مقامات آمريكايي از برپايي اينگونه تجمعات را قابل درك مي كند!
 


المنار از وخامت حال شاه سعودي خبر داد

هفته نامه المنار چاپ فلسطين فاش كرد كه وضعيت جسماني شاه سعودي وخيم است و شاهزادگان سعودي خود را براي جنگ قدرت به روش هاي مختلف آماده مي كنند.
به گزارش فارس، هفته نامه المنار نوشت: انتظار و نگراني بر فرزندان خاندان سعودي حاكم در نجد و حجاز بعد از وخامت وضعيت جسماني عبدالله بن عبدالعزيز شاه سعودي سايه افكنده است.
يك منبع ديپلماتيك در حوزه خليج فارس به هفته نامه المنار گفت: برخي از شاهزادگان در جلسات خصوصي خود از واقعيت وضعيت وخيم جسماني شاه سعودي سخن مي گويند و پيش بيني مي كنند كه حال وي هر لحظه وخيم تر شود.
به گفته اين منبع، اين شاهزادگان پيش بيني خود را براساس گزارش هاي پزشكي بيمارستاني كه شاه سعودي در آن عمل جراحي انجام داده است، اعلام كرده اند.
منبع ديپلماتيك ياد شده در گفت وگو با هفته نامه المنار به نقل از يكي از شاهزادگان جوان سعودي افزود: در صورتي كه ارزيابي پزشكان درست از كار درآيد و شاه سعودي از عرصه سياسي عربستان برود، در آن صورت جنگ داخلي بين جناح هاي مختلف درون خاندان سعودي به راه خواهد افتاد.
يك شاهزاده ديگر سعودي درگذشت
دفتر پادشاهي رژيم سعودي ازمرگ يك شاهزاده ديگر آل سعود در سن بيش از 85سالگي خبرداد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «المدينه نيوز»، دفتر پادشاهي رژيم سعودي در بيانيه اي اعلام كرد: «مساعد بن سعود بن عبدالعزيز»،يكي ديگراز شاهزادگان عربستاني در سن بيش از 85 سالگي فوت كرد.
مساعد بن سعود متولد 1336 هجري ، فرزند دوم ملك سعود بن عبدالعزيز آل سعود و از بزرگ ترين برادران زنده و بزرگ ترين افراد فرزندان ملك عبدالعزيز بود. او در مدرسه القصر كه اكنون به مدرسه شاهزادگان معروف است، درس خواند اما از صحنه سياسي بركنار بود و به خاطر بيماري در خارج از كشوربسر مي برد .
 


اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي در شهرهاي اسپانيا و يونان

اعتصاب و تظاهرات عليه اوضاع وخيم اقتصادي بار ديگر اسپانيا و يونان را فرا گرفت.
انتشار خبر كاهش دوباره حقوق و دستمزد كافي بود تا اين بار كاركنان مترو شهرهاي بارسلون و مادريد اسپانيا ضمن تعطيلي كار در همان محوطه مترو تظاهرات و با دولتمردان خود اتمام حجت كنند.
براساس تصاوير و گزارش هاي منتشر شده مسئولان مترو اين دو شهر مهم اسپانيا اعلام كرده اند، علاوه بر كاهش حقوق و دستمزد تصميم گرفته اند از سال آينده ميلادي شمار زيادي از كاركنان را نيز اخراج كنند. طبق روال معمول، كسري بودجه و كاهش هزينه ها به عنوان دليل اصلي تصميم گيرندگان براي بيشتر تحت فشار قرار دادن قربانيان سنگين ترين بحران اقتصادي اروپا اعلام شده است.
شركت متروي اسپانيا اعلام كرد، اين اعتصاب باعث متوقف شدن فعاليت صدها قطار پرسرعت شده است. پليس اسپانيا براي مقابله با تظاهرات اعتصابيون به خشونت متوسل و شماري از معترضان را بازداشت كرد.
از يونان، بزرگترين قرباني بحران اقتصادي نيز خبر مي رسد، سياست هاي رياضتي صداي اعتراض قضات اين كشور را نيز درآورده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، قضات يوناني كه «كاهش 30درصدي حقوق و دستمزد طي يك سال گذشته» را دليل اصلي برپايي اعتصاب 20 روزه خود اعلام كرده اند تهديد كردند، اگر در اين مدت دولت به خواسته هاي آنها توجه نكند، اعتصاب بازهم ادامه خواهد داشت. يونان و اسپانيا در بين 27 كشور اروپايي از شرايط اقتصادي بسيار بدتري برخوردارند.


نخست وزير سوريه: بحران را مهار كرده ايم

نخست وزير سوريه با اشاره به تحولات بي سابقه اي كه در مواضع حاميان گروه هاي تروريستي ايجاد شده است تاكيد كرد، بحران سوريه در مراحل پاياني است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري سوريه، «وائل الحلقي» نخست وزير سوريه طي سخناني اظهار داشت، دستاوردهاي نيروهاي مسلح سوريه در پاكسازي و شكست دادن سران تروريست ها و گروه هاي مسلح در تمامي مناطق سوريه، طرح هاي دولت براي ايجاد ثبات و امنيت در عرصه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي و بررسي راه هاي رسيدن به آشتي ملي باعث شده كه در مواضع مخالفان نظام سوريه هم در داخل و هم در خارج تغييرات بي سابقه اي ايجاد شود.
وي با قدرداني از صبر و تحمل اقشار مختلف مردم در رويارويي با بحران كنوني و مقابله با تروريست ها تاكيد كرد كه بحران سوريه به مراحل آخر خود رسيده است و به زودي پايان مي يابد.
اين در حالي است كه شماري از نمايندگان جريان هاي مخالف سوري در نشستي مطبوعاتي اعلام كردند كه گفت وگو و مذاكره تنها راه حل بحران سوريه است.
در اين نشست جريان هاي مخالف خواستار توقف خشونت ها از سوي تمام طرف ها و جناح ها و رد دخالت خارجي در امور سوريه شدند و بر اهميت يافتن راه حل سياسي براي بحران سوريه تاكيد كردند.
«طارق الاحمد» از اعضاي حزب سوري قومي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت، جريان هاي مخالف مي خواهند دست ياري خود را براي نجات كشور دراز كنند.
«پروين ابراهيم» رئيس حزب جوانان ملي براي عدالت و توسعه نيز گفت، بهترين راه حل براي بحران سوريه نشستن بر سر ميز مذاكره است.
نمايندگان ديگر جريان هاي مخالف نيز تاكيد كردند بهترين راه حل گفت وگو و دخالت نكردن كشورهاي خارجي در امور داخلي سوريه است.
در اين حال ديدبان حقوق بشر نيز با تاكيد بر اينكه مخالفان مسلح سوري اقدام به نقض آشكار حقوق بشر مي كنند از شوراي امنيت خواست تا پرونده حقوق بشر مخالفان مسلح را به دادگاه جنايي بين المللي ارجاع دهد.
همچنين سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه در ديدار با سران شوراي امور اعراب و بين الملل با انتقاد شديد از رويكرد كشورهاي عربي و غربي درباره سوريه تاكيد كرد تنها راه پايان دادن به بحران جاري در سوريه مراجعه به مردم اين كشور است.
وي افزود، كشورهاي مخالف سوريه به جاي تلاش براي آغاز روند سياسي در اين كشور كه در قطعنامه هاي شوراي امنيت بر آن تاكيد شده است سياست براندازي حكومت اين كشور را در پيش گرفته اند.
لاوروف گفت، تنها راه حل مسايل سوريه اعمال فشار بر تمام طرف هاي درگير است تا آنها را وادار به نشستن پشت ميز مذاكره كند.
يك مقام سوري نيز از تمايل شماري از كشورهاي اروپايي براي بازگشايي سفارتخانه هاي خود در سوريه خبر داد.
اين مسئول سوري افزود، احتمال مي رود اين اقدام تا پايان سال جاري ميلادي و با آغاز سال جديد ميلادي صورت گيرد.
ناظران سياسي اروپايي معتقدند كه مهار بحران در سوريه موجب شده كه مقامات اروپايي اين تصميم را اتخاذ كنند.
از سوي ديگر از سوريه خبر مي رسد كه 86 فرد مسلح سوري در استان حمص در مركز سوريه همراه با سلاح خود را تسليم نيروهاي ارتش كردند.
همچنين در مناطق كفر حمرا و المنصور شهر حلب شش دستگاه خودرو افراد مسلح مجهز به مسلسل همراه با نفرات مستقر در آنها از سوي نيروهاي سوري منهدم شدند.
نيروهاي نظامي سوريه در مسير فرودگاه حلب نيز تهاجم گروهي از افراد مسلح را ناكام گذاشته و آنان را سركوب كردند.
از ديگر اخبار سوريه اينكه اخضر ابراهيمي فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه روز گذشته به تركيه سفر كرد تا با مقامات اين كشور درباره بحران سوريه گفت وگو كند.
سخنگوي ابراهيمي گفت كه مهم ترين محور مورد بحث ابراهيمي با مقامات تركيه جديدترين تحولات بحران سوريه به ويژه پس از نشست اخير چهارجانبه در قاهره است.
وي افزود: فرستاده ويژه سازمان ملل پس از تركيه به دمشق باز مي گردد تا درباره نتايج اين سفر با مقامات دمشق مذاكره كند.


اعتصاب معلمان در شيكاگو وارد دومين هفته خود شد

در پي اعتصاب طولاني مدت آموزگاران شهر شيكاگو بيش از 400 هزار دانش آموز در بلاتكليفي به سر مي برند و مسئولان شهرداري و آموزشي اين شهر با بحران پيچيده اي رو به رو شدند.
به گزارش ايرنا، اعتراض هاي گسترده معلمان شهر شيكاگو و اعتصاب آنان كه وارد دومين هفته خود شده باعث شده كه مسئولان اين شهر به تكاپو بيفتند و شهردار شيكاگو آموزگاران را تهديد كرد كه مسئله را به دادگاه خواهد كشاند.
اين در حالي است كه آموزگاران اعلام كردند توسل به شيوه هاي خشونت آميز موفق نيست و معلمان مصمم به ادامه تحصن هستند.
شيكاگو سومين منطقه آموزشي بزرگ آمريكا محسوب مي شود و خانواده هاي كودكان و دانش آموزان اين شهر براي نگهداري از كودكان سرگردان خود دچار مشكل جدي شده اند.
با پيوستن 3000 كارمند مدارس به 26000 آموزگار اعتصابي تمامي سيستم آموزشي شيكاگو متوقف شده است.
آموزگاران خواستار 35درصد افزايش حقوق هستند كه شهردار با توجه به بودجه شهر شيكاگو آن را غيرممكن مي داند. اين نخستين اعتصاب معلمان شيكاگو در طول 25 سال گذشته است و براساس اعلام شوراي تحصن كنندگان آموزگاران مصمم هستند به اعتراض هاي خود تا رسيدن به نتيجه ادامه دهند.
 


گفت وگوي اسماعيل هنيه و محمد مرسي در نشست قاهره

هيئت حماس به رهبري اسماعيل هنيه با رئيس جمهور مصر ديدار و درباره آخرين تحولات منطقه به ويژه اوضاع غزه گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري الجزيره، اسماعيل هنيه نخست وزير دولت حماس به همراه يك هيئت بلندمرتبه از مسئولان غزه با محمد مرسي رئيس جمهور و برخي ديگر از مقامات مصري ديدار كرد. در اين ديدار مسائل امنيتي شبه جزيره سينا، روند آشتي ملي و پرونده محاصره نوارغزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين ديدار همچنين هيئت حماس گزارشي از تحقيقات ويژه مسئولان غزه را درباره حوادث شبه جزيره سينا به مسئولان مصري ارائه كرد كه در اين گزارش مشخص شده حملات شبه جزيره سينا عليه نيروهاي مصري هيچ ارتباطي با فلسطينيان ندارد.
در اين ديدار كه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز حضور داشت درباره ايجاد منطقه آزاد تجاري در مرز مصر با نوار غزه كه جايگزين تونل هاي زيرزميني فلسطيني ها مي شود بحث و مذاكره شد. پيش از اين ديدار اسماعيل هنيه با هشام قنديل همتاي مصري خود و ديگر مقامات مصري ديدار كرده بود.
همچنين خالد مشعل با رئيس دستگاه اطلاعات مصر و ديگر مقامات اين كشور درباره تحولات فلسطين به گفت وگو نشست.
از زمان پيروزي محمد مرسي در انتخابات رياست جمهوري اين دومين بار است كه اسماعيل هنيه با رئيس جمهور مصر ديدار مي كند و انتظار مي رود كه اين مذاكرات سطح روابط ميان حماس و مصر را ارتقا دهد.
از سوي ديگر منابع آگاه اعلام كردند مهم ترين محور مورد بحث مقامات حماس با رئيس جمهور مصر لغو محاصره غزه و رهايي مردم مظلوم اين منطقه از محاصره ظالمانه اي است كه رژيم صهيونيستي در حدود 4 سال است كه بر ملت فلسطين تحميل كرده است.
از سوي ديگر برخي منابع فلسطيني فاش كردند محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در نشست اخير خود با رهبران فلسطيني از آنها خواسته است كه به وي اجازه دهند با نخست وزير رژيم صهيونيستي ديدار كند.اين منابع افزودند، رهبران فلسطيني با لغو توافقنامه اسلو موافقت كردند و برخي ها خواستار لغو آن بدون ديدار با نتانياهو شدند و دست آخر نيز توافق شد كه 10 روز مهلت داده شود تا در مورد ديدار بين عباس و نتانياهو تصميم گيري شود و قرار است تشكيلات خودگردان نامه هايي به كشورهاي مختلف جهان در مورد اين مسئله ارسال كند.
منابع فلسطيني همچنين گفتند كه عباس سعي دارد درخواست به رسميت شناختن فلسطين به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل را ارائه كند اما ارائه اين درخواست به پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا موكول خواهد شد و دليل آن هم فشارهاي عربي و بين المللي است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14