(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 شهریور 1391 - شماره 20310

گسترش مبادلات غيرقانوني و فروش دلارهاي تقلبي در بازار
اتصال 10 گمرك كشور به سامانه ورود و خروج كالا
وال استريت ژورنال: ايران با انرژي تجديدپذير تحريم ها را دور مي زند
كالاهاي جديد مشمول دريافت برچسب شبنم مي شوند
كوتاه اقتصادي
با بهره برداري از فاز دوم پورتال صورت مي گيرد
افزايش نظارت بر فروش كالا با نرخ ارز مرجع
ايران در توليد بنزين هلي كوپتر خودكفا شد
تصميم جديد كارگروه دولت و مجلس اعلام شد
اختصاص ارز 2 درصد زير قيمت بازار براي واردكنندگان
وعده جديد وزارت صنعت و تجارت كيفيت نان افزايش مي يابد
ارزش بورس تهران 120 هزار ميليارد تومان شد
بهمني: معوقات بانكي از 60 هزار ميليارد تومان عبور كرد
طي 11 ماه پياپي صورت گرفت بحران فروش خودرو در اروپا
توقف راه اندازي بورس ارز موقتي است
يك مقام مسئول: 97 درصد داروهاي دامپزشكي توليد داخل است
يك مقام مسئول خبر داد
قيمت تمام شده هر مترمربع مسكن ويژه تهران 700 هزار تومان


گسترش مبادلات غيرقانوني و فروش دلارهاي تقلبي در بازار

رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از عرضه دلارهاي تقلبي در بازار آشفته ارز خبر داد.
فداحسين مالكي گفت: براساس قوانين و مقررات مسئوليت تنظيم بازار ارز و پاسخگويي به نوسانات غيرواقعي و ساير موضوعات مرتبط بر عهده بانك مركزي است، در نتيجه نابساماني به وجود آمده به نحوه مديريت و سياستگذاري و رويه هاي اجرايي به حدود يك سال اخير برمي گردد.
وي افزود: صدور بخشنامه هاي متعدد و متناقض، اظهارنظرهاي غيرمنطقي و وعده هاي غيرعملي از ديگر عوامل موثر در بي ثباتي و تشنج در بازار است كه منجر به افزايش بي رويه نرخ ارز و وجود نوسان شديد در قيمت آن شده است به نحوي كه طي كمتر از 48 ساعت 20 تا 25 درصد به قيمت ارزهاي موجود اضافه شد.
مالكي با بيان اينكه ايجاد ثبات در مديريت، سياست ها، رويه هاي اجرايي ارزي و تخصيص منابع ارزي براي تامين مواد اوليه جهت توليدكنندگان داخلي اقتصاد كشور را پويا نگه مي دارد، گفت: دو نرخي شدن ارز (نرخ رسمي و آزاد) موجب افزايش رانت و فساد شده، به طوري كه بخشي از ارز دولتي كه براي واردات كالاهاي داراي اولويت تخصيص پيدا مي كند، صرف واردات كالاي مزبور نمي شود و يا اينكه كالاهاي وارد شده به موقع عرضه نمي شود و يا با نرخ ارز آزاد عرضه مي شود.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: نكته مهم در اين آشفته بازار گسترش مبادلات غيرقانوني ارز و افزايش ورود و عرضه دلارهاي تقلبي است كه توسعه آن امنيت اقتصادي را به شدت تهديد خواهد كرد. ضمن اينكه عده اي نياز ضروري خود را از اين بازار تامين مي كنند و اسير جعل و تقلب در موضوع ارزهاي خارجي شده اند.
مالكي تاكيد كرد: وضعيت موجود تاثير مخربي را بر حوزه توليد به لحاظ عدم تامين مواد اوليه داشته در نتيجه نرخ كالاهاي توليد داخلي افزايش يافته و زمينه براي ورود بي رويه كالاهاي غيراستاندارد و بي كيفيت و همچنين گسترش قاچاق فراهم شده است.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: با توجه به اين وضعيت تخصيص ارز براي تامين مواد اوليه به ويژه براي توليد كالاهاي پرمصرف داخلي الزامي است، چون بخش خصوصي مي تواند از اين سرمايه گذاري حفاظت كرده و سود حاصله را در مملكت به كار انداخته و ايجاد اشتغال كند.
وي با بيان اينكه اعمال مديريت صحيح و اتخاذ رويه هاي منطقي و پايدار مي تواند وضع موجود را اصلاح و از توليد داخلي و سرمايه ملي حمايت كند، افزود: در چند ماهه اخير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز حسب وظيفه قانوني اقداماتي در جهت كمك به دولت و كنترل مبادلات غيرقانوني ارز براي ايجاد نظم در واردات و عرضه كالا و كاهش قاچاق آغاز كرده كه با توجه به شرايط به وجود آمده سه موضوع مهم را به تازگي در دستور كار قرار داده است.
مالكي در تشريح اولين مورد گفت: تشكيل كميته ويژه تخصصي با حضور مديران دستگاه هاي مسئول براي بررسي وضعيت ورود و خروج مبادلات ارز با هدف پيشگيري و كنترل مبادلات غيرقانوني و قاچاق ارز در دستور كار قرار گيرد.
وي در توضيح دومين مورد گفت: تبيين و بررسي شرايط ارزي كشور در دستور كار جلسه اصلي ستاد قرار گرفته است.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز پيگيري جدي جهت تهيه و اجراي سامانه فني كنترل تخصيص و دريافت ارز و سامانه مالي صرافي ها در راستاي سيستم جامع مديريت واردات كالا را به عنوان سومين موضع در اين رابطه اعلام كرد.
 


اتصال 10 گمرك كشور به سامانه ورود و خروج كالا

رئيس كل گمرك ايران از اتصال 10 گمرك كشور به سامانه هوشمند ورود و خروج كالا در روزهاي آتي خبر داد و گفت: با اتصال اين سامانه حدود 85 درصد از گمركات كشور زير پوشش قرار مي گيرند.
«عباس معمارنژاد» در گفت وگو با ايرنا، افزود: اين سامانه در گذشته تنها در 2 گمرك شهيد رجايي و بوشهر عملياتي شده بود.
وي همچنين از راه اندازي سامانه هوشمند ترانزيت كالا در گمركات كشور در آينده نزديك خبر داد و گفت: با راه اندازي اين سامانه كاميون ها از گمركات مبدا با فناوري هاي نوين در طول مسير رديابي و با ابزارهاي الكترونيكي و فناوري هاي نوين اعلام وصول مي شوند.
به گفته معمارنژاد، گمرك برنامه هاي كاملي را براي تحول در حوزه تجهيزات برنامه ريزي كرده كه در صورت تامين منابع تا پايان سال اين حوزه متحول مي شود.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص آيين نامه قانون امور گمركي گفت: اين آيين نامه توسط نمايندگان وزراي ذيربط بررسي و به تصويب رسيده و تا 15 مهرماه نهايي مي شود.
به گفته معمارنژاد، در اين آيين نامه حق صاحبان كالا و حق مردم مورد توجه قرار گرفته است.
وي از بهبود فضاي فيزيكي گمركات كشور خبر داد و تصريح كرد: در اين راستا گمركات كشور از نظر فضاي فيزيكي ارتقا مي يابند.
معمارنژاد خاطرنشان كرد: گمركات مرزي همانند بازرگان، باشماق، سرخس، آستارا و باجگيران از نظر فيزيكي بهبود يافته و مابقي گمركات نيز در حال بهبود فضا هستند.
 


وال استريت ژورنال: ايران با انرژي تجديدپذير تحريم ها را دور مي زند

وال استريت ژورنال با اشاره به برنامه هاي ايران براي توليد برق از منابع تجديدپذير انرژي نوشت: ايران تحريم ها را با انرژي باد به چالش مي كشد.
به گزارش فارس، وال استريت ژورنال طي گزارشي نوشت: ايران كه در پيگيري برنامه هسته اي اش مصمم نشان داده است به سمت انرژي بادي و ساير منابع تجديدپذير انرژي روي آورده تا تحريم ها را به چالش بكشد.
براساس اين گزارش: ايران قصد دارد تا سال 2015 حدود 5 هزار مگاوات برق از انرژي خورشيد توليد كند و رئيس جمهور ايران در ماه مه 620 ميليون دلار علاوه بر بودجه مصوب قبلي براي توسعه انرژي هاي تجديدپذير در اين كشور اختصاص داد. ايران در اين راه از پشتيباني و حمايت شركت هاي خارجي هم استفاده مي كند اگرچه با مشكلاتي نيز در اين زمينه روبرو است.
در اين باره مجله بين المللي «تحقيقات انرژي هاي تجديدپذير» در جديدترين شماره خودش نوشت: ايران ظرفيت توليد 20 هزار مگاوات برق از انرژي باد را دارد. ايران در سال 2010 حدود 200 گيگاوات ساعت برق از انرژي باد توليد كرد كه اندكي كمتر از توليد اين كشور در سال قبل از آن بود.
وال استريت ژورنال افزود: شركت هاي ايراني اطمينان دارند كه مي توانند محدوديت هاي ناشي از تحريم ها را از ميان بردارند و توليد ايران در بخش انرژي هاي تجديدپذير را افزايش دهند. اين در حالي است كه اتحاديه اروپا حاضر است در بخش انرژي هاي تجديدپذير با ايران همكاري داشته باشد اما آمريكا با اين كار مخالفت مي كند.


كالاهاي جديد مشمول دريافت برچسب شبنم مي شوند

مجري طرح شبنم گفت: از اول مهرماه سال جاري كالاهاي جديد، مشمول دريافت برچسب كد شبنم مي شوند.
محمود اعلايي در گفت وگو با ايسنا افزود: بر اين اساس تا يك فرصت دو ماهه همه كالاهاي جديد بايد توسط اصناف دارنده آن در بازار به اتحاديه معرفي و براي دريافت برچسب شبنم اقدام نمايند.
او ادامه داد: بر اين اساس كالاهايي كه قبل از اول ارديبهشت ماه وارد چرخه عرضه شده اند بايد توسط واحدهاي صنفي براي دريافت كد و برچسب شبنم اظهار شوند. مجري طرح شبنم با بيان اين كه در مرحله جديد دريافت برچسب شبنم برخي گروه هاي سري اول توسعه پيدا كرده اند، گفت: بر اين اساس كليه لوازم خانگي، صوتي و تصويري، رايانه و قطعات، لوازم و تجهيزات پزشكي، لوازم آرايشي و بهداشتي، لوازم ساختماني، لوازم ورزشي، شيرآلات، اسباب بازي، كيف و كفش، اقلام خوراكي، آشاميدني و كنسرو بايد در يك فرصت دو ماهه براي دريافت برچسب شبنم معرفي شوند.
وي تاكيد كرد: پس از پايان مهلت دو ماهه بازرسان با مراجعه به بازار اين موضوع را بررسي مي كنند و در صورت نداشتن برچسب شبنم دارندگان اين كالاها متخلف محسوب مي شوند.
شبنم يا به اصطلاح شناسنامه دار كردن كالاها براي شناسايي و جلوگيري از ورود كالاهاي قاچاق از چند سال پيش در كشورهاي صنعتي به اجرا گذاشته شده است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مجري طرح زيربناي لازم در معادن بزرگ و مناطق معدني گفت: 21 پروژه زيربنايي معادن كشور تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد. علي صديقي فر اظهار داشت: اين پروژه ها شامل 19 طرح راهسازي و 2 پروژه برق رساني است كه در مجموع 538 ميليارد و 673 ميليون ريال براي اجراي آنها پيش بيني شده است.
¤ معاون معدني وزير صنعت از نهايي شدن و ارائه آئين نامه اجرايي اصلاحيه قانون معادن تا پايان ماه جاري از سوي وزارت صنعت به هيات دولت خبر داد.وجيه الله جعفري در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: اميدواريم آئين نامه اجرايي اصلاحيه قانون معادن تا پايان ماه جاري نهايي و به دولت ارائه شود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 42 ميليون اوراق بهادار به هزار و 167 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 9 ميليون و 227 هزار سهم و با نرخ هزار و 866 ريال داشت.كمترين حجم معاملات را افرانت در بازار اول فرابورس با جابجايي هزار و 73 سهم و با قيمت پاياني 9 هزار و 691 ريال كسب كرد.
¤ بانك پاسارگاد، ساعات كار ستاد و شعبه هاي خود را در 6 ماهه دوم سال 1391 اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد كليه شعبه هاي اين بانك در تهران روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح الي 16 بعدازظهر و در روزهاي پنج شنبه از ساعت 8 صبح الي 13 بعدازظهر كليه خدمات و تسهيلات بانكي را ارايه مي دهند. شعبه هاي بانك در شهرستان ها نيز روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 30:7 الي 30/13 در باجه صبح و از ساعت 16 الي 18 در باجه بعدازظهر آماده خدمات دهي هستند. روزهاي پنج شنبه نيز اين شعبه ها از ساعت 30:7 صبح تا 13 در خدمت هموطنان هستند. همچنين واحدهاي ستادي بانك پاسارگاد، طبق روال گذشته، در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 30:7 صبح الي 30:15 بعدازظهر و در روزهاي پنج شنبه از ساعت 30:7 صبح الي 30:12 بعدازظهر آماده پاسخگويي به مراجعه كنندگان و پشتيباني از شعبه هاي بانك هستند.
¤ يك معامله گر بازار آتي سكه خبري كه منجر به افت قيمت دلار و سكه شد را تشريح كرد و گفت: به دليل جلسه دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بورس اوراق مثبت و در مقابل بازار سكه آتي منفي شد.
¤ ثبت نام وام ضروري بازنشستگان از اوايل آذرماه سال جاري به صورت اينترنتي در سراسر كشور آغاز خواهد شد.ايراندخت عطاريان مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري با بيان اينكه هدف از پرداخت وام ضروري حل مشكلات مالي بازنشستگان كم درآمد و متوسط جامعه است، افزود: اين برنامه بخشي از اقدامات حمايتي صندوق بازنشستگي كشوري است كه خوشبختانه امسال نيز با مساعدت و حمايت دولت اين امكان فراهم شده تا بازنشستگاني كه تاكنون از وام ضروري استفاده نكرده اند بتوانند اين وام را دريافت نمايند.
¤ رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه كميسيون از مدتها پيش در رابطه با افزايش نرخ ارز هشدارهاي لازم را به مسئولان امر به ويژه بانك مركزي و وزارت اقتصاد و دارايي داده بود، از ورود مجلس به ماجراي نقش آفريني دو صرافي بزرگ در دوبي در تعيين نرخ ارز آزاد در بازار ايران خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2254 الي 2259، 2276 الي 2279 و 7628 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
 


با بهره برداري از فاز دوم پورتال صورت مي گيرد

افزايش نظارت بر فروش كالا با نرخ ارز مرجع

رئيس كل بانك مركزي با اعلام آغاز به كار رسمي فاز جديد پورتال ارزي از ابتداي مهر ماه سال جاري، گفت: با اين كار، واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد در بازار متوقف مي شود.
محمود بهمني در گفتگو با مهر از آخرين برنامه هاي بانك مركزي در زمينه راه اندازي پورتال ارزي خبر داد و گفت: فاز جديد پورتال ارزي را به اين منظور راه اندازي مي كنيم كه از زمان ثبت سفارش كالا و خوردن مهر نرخ ارز مرجع كه به بانك مي آيد، بتوان از طريق سيستم بانكي برخي كنتر ل ها را در اين زمينه اعمال كرد.
رئيس كل بانك مركزي، اظهار داشت: بانك مركزي بايد بتواند در اين بخش نظارت هاي خود را اعمال كند و اين طور نباشد كه بيايند كالايي را ثبت سفارش كنند و بعد ال سي آن باز شود ولي كالا وارد كشور نشود در حالي كه ارز مرجع گرفته باشد.
بهمني خاطرنشان كرد: ما مي خواهيم در قالب پورتال ارزي و راه اندازي آن جلوي انجام واردات با نرخ ارز مرجع و فروش با نرخ آزاد ارز در داخل كشور را بگيريم و بر آن نظارت داشته باشيم.
وي ادامه داد: فاز اول كار راه اندازي شده و از ابتداي مهر ماه سال جاري، دقيقاً ورود كالا به كشور در قالب اين پورتال رصد مي شود و از ابتداي كار كه گشايش ال سي صورت مي گيرد تا زماني كه در بازار به مصرف مي رسد را تحت نظارت خواهيم گرفت.
فاز اول پورتال ارزي بانك مركزي كه براي اولين بار در 19 بهمن ماه سال گذشته رونمايي شد، امكان فراهم آمدن نظارت بيشتر بر فرآيند واردات با بهره گيري از اين سيستم را ايجاد مي كند.
با آغاز به كار رسمي پورتال ارزي، مي توان مراحل مختلف واردات كالا از گشايش ال سي تا ترخيص كالا را به صورت الكترونيكي پيگيري كرد و امكان نظارت بيشتري براي بانك مركزي و ديگر سازمان هاي مسئول فراهم خواهد آمد.
اين پورتال داراي 8 سامانه نمايش اطلاعات گواهي ثبت آماري، مشاهده روزانه نرخ ارز، نمايش ثبت سفارشات بازرگاني، مديريت تسهيلات حساب ذخيره ارز، نمايش اطلاعات گمرك و ترخيص كالا، مديريت دريافت و پرداخت ارز و نمايش اطلاعات اعتبارات و بروات اسنادي است.
پورتال ارزي امكان مشاهده ثبت سفارشات را براي وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانك مركزي و گمرك فراهم مي آورد و هر يك از اين نهادها در آن داراي سامانه مستقلي هستند.
از مهمترين ويژگي هاي پورتال ارزي مي توان به هدايت ارز به سمت واردات واقعي، كنترل دقيق ارز تخصيصي بانك مركزي، ايجاد ساز و كار مناسب براي كنترل بازار كالا واز همه مهم تر؛ مديريت بازار ارز اشاره كرد.
 


ايران در توليد بنزين هلي كوپتر خودكفا شد

رئيس بهره برداري شركت پالايش نفت آبادان از توليد سوخت هلي كوپتر در اين پالايشگاه خبر داد.
فريدون جانكي در گفت وگو با مهر با بيان اين كه با بهره برداري از فاز سوم طرح توسعه پالايشگاه نفت آبادان امكان توليد بنزين انواع هلي كوپتر و برخي از هواپيماهاي كوچك آموزشي و كشاورزي فراهم شده است، گفت: در حال حاضر توليد بنزين «هلي كوپتر» جزء محصولات فرعي اين پروژه نفتي است.
رئيس بهره برداري شركت پالايش نفت آبادان با اعلام اينكه توليد سوخت هلي كوپتر براساس درخواست و اعلام نياز شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران توليد خواهد شد، تصريح كرد: در مجموع با راه اندازي واحد آلكيلاسيون ظرفيتي براي توليد روزانه 2 ميليون ليتر سوخت هلي كوپتر فراهم شده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اين كه سوخت هلي كوپتر با آخرين استاندارد روز جهان توليد مي شود، بيان كرد: خوراك واحد آلكيلاسيون فاز سوم توسعه پالايشگاه آبادان از طريق گاز مايع و برخي از برش هاي چهار كربنه اين واحد پالايشگاهي تامين مي شود.
وي از بنزين، بنزين سوپر، گازوئيل و نفت سفيد به عنوان محصولات اصلي نفتي اين پروژه ياد كرد و افزود: پيش بيني مي شود به زودي ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه آبادان به حدود 16 ميليون ليتر در روز افزايش يابد.
گفتني است از سال گذشته با بهره برداري از طرح هاي گوگردزدايي در پالايشگاه هاي نفت كشور همچون امام خميني شازند، تهران و آبادان امكان افزايش ظرفيت سوخت هواپيما در كشور فراهم شده به گونه اي كه در حال حاضر روزانه 7 ميليون ليتر ظرفيت براي صادرات سوخت هواپيما توسط ايران به وجود آمده است.
 


تصميم جديد كارگروه دولت و مجلس اعلام شد

اختصاص ارز 2 درصد زير قيمت بازار براي واردكنندگان

كارگروه ويژه مجلس و دولت تصميم گرفت، افرادي كه براي واردات كالا ثبت سفارش كرده اند، ارز 2درصد زير قيمت بازار آزاد دريافت كنند.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت، موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون برنامه و بودجه اظهار داشت: در نشست ديروز (28 شهريور ماه) كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، رئيس كميسيون گزارشي از نشست كارگروه ويژه ميان دولت و مجلس ارائه داد.
نماينده مردم بجنورد، جاجرم، مانه و سملقان در مجلس شوراي اسلامي افزود: در اين كارگروه كه 3 تن از نمايندگان مجلس يعني آقايان غلامرضا مصباحي مقدم، محمدحسن ابوترابي فرد و رضا عبداللهي به همراه تيم اقتصادي دولت حضور داشتند، تصميمات مهم ارزي اتخاذ شد.وي ادامه داد: مهم ترين تصميم كارگروه ارزي مجلس و دولت اين بود كه ارز 2درصد زير قيمت بازار آزاد براي افرادي كه ثبت سفارش و تقاضا دارند از طريق بانك ها و بانك مركزي در نظر گرفته مي شود.
ثروتي با بيان اينكه هر روز از طريق صرافي ها و بانك ها نرخ ارز آزاد اعلام و مشخص مي شود، تصريح كرد: همانطور كه در خارج از كشور روزانه نرخ نفت و طلا اعلام مي شود قرار شد نرخ ارز هم به همين ترتيب اعلام و 2درصد اين نرخ به متقاضيان ارز داده شود.
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بيان كرد: افرادي كه متقاضي بوده و قصد ثبت سفارش دارند، با مشخص شدن بانك هاي عامل مي توانند در سيستم رايانه اي بانك مركزي سفارش خود را ثبت و ارز 2درصد زير قيمت بازار دريافت كنند.
طبق گفته ثروتي اين مصوبه مهم كارگروه ويژه ارزي مجلس و دولت از سوي رئيس جمهور ابلاغ شده و از روز پنجشنبه اجرايي مي شود.


وعده جديد وزارت صنعت و تجارت كيفيت نان افزايش مي يابد

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجراي طرح كيفي سازي پخت نان در كارخانجات آردسازي از ارتقاي كيفيت نان در آينده خبر داد.
عباس قبادي در گفت وگو با مهر با تشريح جزئيات طرح فوق گفت: در وهله اول كارخانجات آردسازي به آزمايشگاه هاي پخت نان مجهز مي شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در واقع، ايجاد آزمايشگاه هاي پخت نان در كارخانجات آردسازي از طرح هاي مهم مركز پژوهش هاي غلات شركت بازرگاني دولتي، به منظور استحصال آرد مرغوب براي پخت نان، با كيفيت بيشتر است.
وي تصريح كرد: مديران كارخانجات آردسازي در حوزه كنترل كيفي، با همكاري سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران و ساير دستگاه هاي ذيربط، نسبت به بررسي و پيگيري ساز و كارهاي اجرايي تاسيس اين آزمايشگاه ها اقدام خواهند كرد.
به گفته قبادي، با ايجاد اين آزمايشگاه ها، آرد مصرفي واحدهاي نانوايي قبل از اينكه وارد چرخه توليد نان شود، آزمايش شده و كنترل كيفي بر روي آن صورت مي گيرد.
قبادي با تاكيد بر اهميت موضوع ارتقاي كيفي نان در تامين انرژي و سلامت جامعه و نتايج حاصل از يافته هاي علمي مركز پژوهش هاي غلات درخصوص تاثير آرد بر كيفيت نان، از مديران شركت هاي غله و خدمات بازرگاني مناطق خواست، مجدانه پيگير تاسيس آزمايشگاه پخت نان در واحدهاي آردسازي از متصديان اين واحدها باشند.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در پايان اظهار اميدواري كرد: با اجرايي شدن اين طرح در واحدهاي آردسازي با همكاري شركت بازرگاني دولتي ايران، شركت هاي غله مناطق و كارخانجات آردسازي به حد مطلوب تري از نظر كيفيت در پخت نان دست يابيم.
گفتني است مسئولان وزارت صنعت و تجارت تاكنون چندين بار وعده ارتقاي كيفيت نان را داده اند ولي مردم عملا چنين چيزي را مشاهده نكرده اند و اين وعده ها فقط در حد حرف باقي مانده است.


ارزش بورس تهران 120 هزار ميليارد تومان شد

ارزش روز بازار سرمايه تهران از مرز 120 هزار ميليارد تومان گذشت.
به گزارش خبرگزاري ها در بازار روز سه شنبه بورس تهران، دماسنج بازار سرمايه ابتدا با رشد بيش از 100 واحدي رو به رو شد اما در پايان معاملات به دليل افت قيمت شركتهاي مهم از شدت رشد خود كاست و با افزايش 86 واحدي به نيمه 26 هزار واحد رسيد و رقم 26 هزار و 556 واحد را ثبت كرد.
همچنين در بازار ديروز صف هاي خريد متعدد براي صنعت پالايشگاه و ساختمان تشكيل شد ولي در مقابل افت قيمت براي نمادهاي فولادي به وجود آمد كه مانع از رشد بيشتر شاخص شد.
با اين حال تالار شيشه اي حجم معاملات قابل توجهي داشت و در مجموع 369 ميليون سهم به ارزش 956 هزار و 338 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت؛ با افزايش قيمت ها در بورس ارزش بازار سرمايه ديروز پس از مدتها دوباره 120 هزار ميليارد توماني شد.
براساس اين گزارش، فعالان بازار سهام تا روز دوشنبه با تكيه بر تحليل هاي بنيادي و تكنيكي اقدام به معامله سهام شركت هاي مختلف مي كردند، اما اعلام از دستور كار خارج شدن بورس ارز موجب تشديد سردرگمي و التهاب در تصميم گيري شد. علاوه بر اين بسياري از سرمايه گذاران و كارگزاران منتظر تاريخ جلسه مسئولان ايران و اروپا بودند.


بهمني: معوقات بانكي از 60 هزار ميليارد تومان عبور كرد

رئيس كل بانك مركزي با رد اين ديدگاه كه بانك ها به توليد منابع نمي دهند تاكيد كرد: سيستم بانكي بيش از توان خود تسهيلات پرداخت كرده است.
محمود بهمني در گفت وگو با ايسنا با بيان مطلب فوق از بانك ها درخواست كرد كه منابع خود را مديريت كنند و فروش اموال مازاد خود را براي تجهيز منابع به كار گيرند.
بهمني در ادامه با بيان اين كه از مسئولان بانكي مي خواهيم در وصول مطالبات معوق تلاش كنند گفت: حجم مطالبات معوق بانك ها از مرز 60 هزار ميليارد تومان و نقدينگي از 387 هزار ميليارد تومان عبور كرده و هم اكنون ميزان مطالبات معوق نسبت به كل منابع سيستم بانكي به 3/17 درصد رسيده است.
بنابراين گزارش: رئيس جمهور در آخرين گفت وگوي تلويزيوني خود با مردم تاكيد كرده بود: يكي ديگر از سياست هاي ما اين است كه معوقات بانكي بايد برگردد. بسياري از صنايع ما كه به بانك بدهكار هستند، املاك، اموال و سهامي دارند كه با آن مي توانند معوقات را پس بدهند، يا برخي از بانك ها از بانك مركزي اضافه برداشت كردند، ما به آنها گفتيم اگر اين پول ها براي صنعت هزينه شده است، دست شما را مي بوسيم، اما اگر براي خريد و فروش ارز آنها را برداشت كرده ايد، بايد برگردانيد.
همچنين مديركل اعتبارات بانك مركزي پيش از اين از تشكيل ليست سياه براي بدهكاران بانكي خبر داده بود.
به گفته او، فهرست سياه متشكل از كساني است كه بدهي معوق دارند و با اين كه بانك مركزي بارها تعيين تكليف كرده و تمديد قرارداد داشته ولي هنوز منابعي كه دريافت نمودند را بازپرداخت نكرده اند.
اين ارقام حاكي از رشد 165 هزار ميليارد توماني مطالبات سيستم بانكي از بخش هاي دولتي و غيردولتي طي سال هاي 86 تا فصل نخست سال 90 است.
 


طي 11 ماه پياپي صورت گرفت

بحران فروش خودرو در اروپا

فروش خودرو در اروپا براي يازدهمين ماه پياپي كاهش يافت.
براساس اعلام انجمن خودروسازان اروپا، فروش خودرو در اين قاره در ماه آگوست امسال با كاهش 5/8 درصدي به 722 هزار و 483 دستگاه رسيد. خودروسازاني مانند: فورد، فيات و جنرال موتورز بدترين كاهش فروش را در مقايسه با ساير خودروسازان در اروپا دارند.
فروش خودرو در بازارهايي مانند ايتاليا، فرانسه و آلمان كاهش يافت. به گزارش رويترز، فروش خودرو در هشت ماهه امسال نيز در اروپا با كاهش 6/6 به 59/8 ميليون دستگاه رسيد.
احتمال تعطيلي فيات
كاهش چشمگير فروش محصولات شركت بزرگ خودروسازي فيات ايتاليا و احتمال تعطيلي برخي واحدهاي آن، ضمن طرح انتقادهاي بسيار، موجب افزايش نگراني هاي مقامات ايتاليا شده است.
خبرگزاري فرانسه در گزارشي اعلام كرد: در بحبوحه كاهش تقاضا و فروش، طرح هاي آتي شركت بزرگ خودروسازي فيات كه به عنوان نماد شكوفايي اقتصادي ايتاليا پس از جنگ دوم جهاني شناخته مي شود، از دستور كار خارج شده و اتحاديه هاي تجاري درباره احتمال بسته شدن كارخانجات اين شركت نيز هشدار داده اند.
براساس اين گزارش، السا فورنرو وزير رفاه اجتماعي ايتاليا، خواستار مذاكرات فوري با سرجو ماركيون مدير ارشد شركت فيات كه بزرگترين كارفرماي خصوصي اين كشور به شمار مي آيد، شده است.
ماركيون طي چند سال گذشته با شركت خودروسازي كرايسلر آمريكا همكاري نزديكي داشته كه اين تمايل به آمريكايي ها و انتقادهاي گسترده از وضعيت ايتاليا درباره سرزمين اصلي فيات، نارضايتي مردم اين كشور را در پي داشته است.
فورنرو در گفت وگويي تصريح كرد: است، ماركيون نه تنها به دولت يا سهامداران فيات بلكه به كاركنان و هزاران خانواده ايتاليايي كه به آن وابسته هستند، تعهد دارد.
وي همچنين بر وظيفه ماركيون در زمينه توضيح و توجيه افكار عمومي درباره تصميم هاي مديريت عالي فيات تاكيد كرد. 197 هزار نفر در كشورهاي مختلف در كارخانه هاي فيات كار مي كنند كه 80 هزار نفر آنان ايتاليايي هستند. وزير رفاه اجتماعي ايتاليا همچنين گفته است: هر چند فيات خدمات فراواني تاكنون انجام داده اما در عين حال مسئوليت هايي نيز در قبال ايتاليا دارد و ما مي خواهيم متوجه اين مسئوليت ها باشد. وي همچنين هشدار داد: دولت نمي تواند خواست خود را بر يك شركت خصوصي تحميل كند.
شركت فيات از اعلام يك طرح راهبردي در تاريخ 30 اكتبر (9 آبان) خبر داده است.
اين شركت در طرح قبلي خود در سال 2010 پيش بيني كرد تا سال 2014 تمامي سرمايه گذاري اين شركت به 20 ميليارد يورو (معادل
62 ميليارد و 300 هزار دلار) برسد و يك ميليون و 400 هزار خودرو نيز توليد خواهد كرد ولي بحران در بازار خودروسازي ايتاليا مانع تحقق اين پيش بيني ها شد.
فروش خودرو در ايتاليا در ماه آگوست (مرداد- شهريور) براساس مقايسه 12 ماهه 2/20 درصد كاهش يافت و ميزان فروش نيز تاكنون 9/19 درصد افت نشان مي دهد. رهبران اتحاديه هاي تجاري ايتاليا هشدار داده اند، فيات قرار است در طرح بعدي از تعطيلي يك يا چند كارخانه خود در اين كشور خبر دهد. پنج كارخانه كه در اين كشور واقع هستند به دليل كاهش تقاضا، هم اكنون فقط با 50 درصد ظرفيت توليد در حال فعاليت است.
ماركيون كه سال 2004 به عنوان مدير ارشد اين شركت منصوب شد، اكنون با انتقادهاي فراواني مواجه است. برخي وي را به اتخاذ تصميم هايي متضاد با منافع و نيازهاي ايتاليا، متهم مي كنند.


توقف راه اندازي بورس ارز موقتي است

عضو شوراي پول و اعتبار با تشريح جزئيات بيشتري از طرح ويژه بانك مركزي براي كنترل بازار ارز، گفت: براساس اعلام معاون بانك مركزي، توقف راه اندازي بورس ارز موقتي است.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر گفت: خروج بورس ارز از دستور كار دولت براي اجرا، به صورت موقتي است و در صورت فراهم آمدن مقدمات لازم، اين بورس راه اندازي خواهد شد.
عضو شوراي پول و اعتبار افزود: خبر توقف موقتي بورس ارز را معاون بانك مركزي، روز دوشنبه در جلسه شوراي گفتگوي دولت و بخش خصوصي اعلام كرد و اطلاع رساني صورت گرفته بر مبناي اظهارات وي بوده است؛ اما قدر مسلم آن است كه دولت اجراي بورس ارز را به عنوان يك ابزار رقابتي قيمت ارز در بازار در دستور كار قرار داده و بنا به گفته مسئولان بانك مركزي، اكنون به صورت موقت اجراي آن متوقف شده است.
وي تصريح كرد: نظر به توقف موقتي اجراي بورس ارز، طرح هاي مكمل بانك مركزي براي مديريت بازار ارز، بنا به گفته مسئولان اين بانك در روزهاي آتي اطلاع رساني خواهد شد.
نهاونديان با تاكيد بر اينكه تلاطم در بازار ارز و نياز شديد به نقدينگي در واحدهاي توليدي دو مشكل كنوني اقتصاد كشور است، خاطر نشان كرد: اتاق ايران به عنوان مشاور سه قوه در حال تهيه گزارشي از وضعيت موجود واحدهاي توليدي است كه پس از اتمام بررسي، آن را به دستگاههاي اجرايي ارسال خواهد كرد.
وي اظهار داشت: معاون بانك مركزي روز دوشنبه اعلام كرد كه طرح هاي مكمل مديريت بازار ارز در كميته مشترك دولت و مجلس مطرح شده است و براساس آن، بورس ارز به شكل قبلي فعلا در دستور كار نيست و طرح هاي مكملي مطرح شده است كه با توجه به اينكه درآمدهاي ارزي نفتي در شهريورماه سال جاري نسبت به مردادماه شرايط مناسب تري دارد، اين اميدواري وجود خواهد داشت كه اين طرح ظرف چند روز آتي نهايي شود.
به گفته عضو شوراي پول و اعتبار، اين طرح، امكان اين را براي بانك مركزي فراهم خواهد كرد كه در طرف عرضه نيز اعمال مديريت داشته باشد و فعالان اقتصادي بتوانند با آينده قابل اطمينان تري برنامه ريزي كرده و از بلاتكليفي درآيند و نيازهاي ارزي خود را تامين كنند.
وي اظهار داشت: وجه عمده اين طرح آن است كه با توجه به مشكلي كه تلاطم در بازار ارز ايجاد كرد، محدود شدن عرضه از سوي بانك مركزي بود؛ بنابراين در بازار آزاد در واقع در اين طرح اين امكان را فراهم مي آورد كه بانك مركزي، نيازهاي ارزي گروه هاي 8گانه را كه متوفف شده بود، به نحوي آغاز كند.


يك مقام مسئول: 97 درصد داروهاي دامپزشكي توليد داخل است

رئيس سازمان دامپزشكي كشور از افزايش 20 درصدي صادرات انواع داروهاي دامپزشكي در سال جاري خبر داد.
«سيد محسن دستور» به افزايش توليد و صادرات داروهاي دامپزشكي اشاره كرد و گفت: ارزش صادرات انواع داروهاي دامپزشكي در 6 ماه نخست سال جاري نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 20 درصد افزايش يافته است.
وي ارزش صادرات داروهاي دامپزشكي در 6 ماه نخست سال گذشته را 5/3 ميليون دلار عنوان كرد و افزود: در سال جاري 5/4 ميليون دلار دارو به كشورهاي حاشيه خليج فارس و آسياي ميانه صادر شده است.
رئيس سازمان دامپزشكي كشور، با اشاره به افزايش 15 درصدي توليد انواع داروهاي دامپزشكي، تصريح كرد: هم اكنون بيش از 97 درصد داروهاي دامپزشكي از محل توليد داخلي تامين مي شود و اقلام وارداتي نيز داراي نمونه مشابه هستند.
دستور اظهار كرد: دستاورد افزايش صادرات داروهاي دامپزشكي توسط توليدكنندگان داخلي با وجود مشكلاتي نظير افزايش قيمت مواد اوليه، عدم تخصيص تسهيلات بانكي و سرمايه در گردش به اين بخش محقق شده است.


يك مقام مسئول خبر داد

قيمت تمام شده هر مترمربع مسكن ويژه تهران 700 هزار تومان

مديركل راه و شهرسازي استان تهران با تأكيد بر اينكه قيمت تعيين شده براي مسكن ويژه تهران براساس محاسبات دقيقي به دست آمده است از احداث 4 هزار واحد مسكوني در قالب اين طرح خبر داد.
تقي رضايي در آخرين اظهارنظر خود در پاسخ به گران بودن قيمت تعيين شده براي اين طرح اظهار كرد: قيمتي كه تعيين شده (80ميليون تومان در چهار مرحله) براساس محاسبات دقيقي به دست آمده است و همان طور كه قبلاً هم گفته ايم اين مبلغ براي هزينه ساخت و 30درصد پول زمين است.
رضايي قيمت تمام شده هر متر مربع از هر واحد را حدود 700 هزار تومان اعلام كرد و گفت: كل هزينه ساخت تا سال اول از متقاضيان دريافت خواهد شد و مابقي پول زمين كه 70درصد بهاي آن مي شود در 10 سال از مالكان اخذ مي شود كه ممكن است يك ميليون يا حتي كمتر از اين ميزان در ماه باشد.
وي دليل تعيين چنين قيمتي براي ساخت واحدهاي مسكن ويژه را احداث زيرساخت هاي مسكوني و شهري در منطقه محل ساخت دانست و گفت كه وزارتخانه تلاش دارد كه واحدهايي كه واگذار مي شوند از همه نظر شرايط ايده آل زندگي را دارا باشند.
مديركل راه و شهرسازي استان تهران تعداد واحدهاي در نظر گرفته شده در مرحله نخست را حدود چهار هزار واحد اعلام كرد و گفت: وزارت راه و شهرسازي برنامه هاي گسترده اي براي احداث مسكن ويژه در تهران دارد كه به موقع اعلام مي شوند.
يك كارشناس مسكن موفقيت طرح «مسكن ويژه» تهران را بسته به محل ساخت آن دانست و عنوان كرد: در صورتي كه اين خانه ها در اطراف تهران و خارج از شهر ساخته شود، موفقيت چنداني براي آن پيش بيني نمي شود.
عليرضا خالو در گفت وگو با ايسنا تشريح كرد: اگر اين خانه ها در مناطق مركزي شهر ساخته شوند با مشكل رفت و آمد و امكانات رفاهي كمتري مواجه خواهيم بود ولي در اطراف شهر بايد در كنار ساخت مسكن، امكانات رفاهي نيز تأمين شود كه خود پروژه اي زمان بر و پرهزينه خواهد بود.
وي مشكل اساسي چنين طرح هايي را توجه نكردن به امكانات جانبي و تاسيساتي دانست و توضيح داد: در كشور ما برخلاف بسياري از كشورهاي ديگر، 80درصد از قيمت مسكن به زمين تعلق دارد و تنها 20درصد از بهاي پرداختي به ساخت و ساز و خدمات تعلق مي گيرد.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14