(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 شهریور 1391 - شماره 20310

درمان ام اس با سلول هاي بنيادي
استخراج اورانيوم از اقيانوس
سرطان ريه پيشقر اول مرگ در ميان سرطان ها
13 ميليون ايراني مبتلا به پيرچشمي
خودروهاي آينده
چطور به جنگ تيرگي دور چشم برويم؟
گردترين جسم كيهاني
بيماري جديدي شبيه ايدز
دمايي 100هزار برابر داغ تر از خورشيد
مردم جهان گياهخوار مي شوند


درمان ام اس با سلول هاي بنيادي

پژوهشگر ايراني و برگزيده سيزدهمين جشنواره تحقيقاتي رويان با استفاده از سلول هاي بنيادي پرتوان القايي روشي جديد را در درمان بيماران ام اس در مدل حيواني ارايه كرد.
«عليرضا پويا» به عنوان برگزيده داخلي سيزدهمين جشنواره بين المللي تحقيقاتي رويان طرحي با عنوان «تمايز سلول هاي بنيادي القايي انساني به سلول هاي «اوليگودندروسيت» و پيوند به مدل موش صحرايي براي ترميم ميلين عصبي بينايي» ارايه كرد و آخرين تحقيقات علمي خود را به محققان و دانشمندان شركت كننده در اين كنگره تشريح نمود.
مجري طرح در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: بيماري ام اس در انسان با از بين رفتن سازنده غشاي سلولي «ميلين» در ارتباط است و در علم پزشكي براي درمان اين بيماري تاكنون راه هاي درماني پيدا نشده است و درمان هاي دارويي در اين بيماري تنها از پيشرفت اين بيماري جلوگيري مي كند.
وي اظهار داشت: در اين طرح توانسته ايم سلول هاي پرتوان القايي انساني را با بازدهي بسيار خوب به نوعي از سلول هاي پشتيباني عصبي كه توان ساختن ميلين را دارند تبديل كنيم.
پويا ادامه داد: اين سلول هاي توليدي را در مدل حيواني كه در اثر تخريب ميلين در عصب بينايي اش مشكل پيدا كرده بود پيوند زده و نتايج اين تحقيق نشان داده است كه ميلين سازنده عملكرد عصب بعد از پيوند نسبت به گروه كنترل افزايش يافته است.
محقق پژوهشگر رويان خاطرنشان كرد: در سال هاي اخير درمان با سلول هاي بنيادي مانند سلول هاي مزانشيمي و جنيني در كشور مورد توجه ويژه قرار گرفته است كه در چند سال گذشته سلول هاي بنيادي جديدي با نام سلول هاي بنيادي پرتوان القايي (iPS) مطرح شده است.
وي افزود: سلول هاي پرتوان القايي شباهت زيادي به سلول هاي بنيادي جنيني دارد و سلول هاي جنيني قادر است انواع سلول هاي بدن را توليد و تكثير كند.
پويا اضافه كرد: سلول هاي بنيادي جنيني داراي محدوديت است و به دست آوردن اين سلول ها باعث مي شود جنين از بين برود كه از نظر بعد اخلاقي داراي اشكال است.
اين پژوهشگر با اشاره به اينكه در اين طرح با توليد سلول هاي «اوليگودندروسيت» و تزريق آن در فاز حيواني و موش صحرايي نشان داد كه اين روش مي تواند به عنوان روشي براي درمان بيماري MS در آينده با مطالعه و تحقيقات گسترده آينده خوبي را در پيشرفت علم پزشكي نويد دهد.
به گفته وي تومورزايي و رد پيوند در استفاده از اين روش برروي انسان مي تواند وجود داشته باشد و تزريق مستقيم سلول هاي بنيادي پرتوان القايي باعث تومورزايي مي شود.
پويا افزود: بيماري سيستم عصبي گسترده وسيعي در بدن وجود دارد كه نمي توان مشخص كرد كه بيماري از كدام ناحيه شروع شده است از اين رو شناسايي محل مشخص براي تزريق اين سلول ها با دشواري هايي همراه است.
برگزيده ايراني جشنواره رويان ادامه داد: با اين روش مي توان با استفاده از سلول ها، غشاي مياني را بازسازي كنيم و به افرادي كه مشكل دارند پيوند بزنيم.
وي اظهار داشت: در اين روش توانستيم سلول هاي اوليگودندروسيت را از سلول هاي بنيادي القايي انساني (iPS) توليد كنيم كه براي نخستين بار در دنيا انجام شده است. سلول هاي iPS را مي توان از سلول هاي فيبروبلاست پوستي هر فرد توليد كرد كه مي تواند مشكلات رد پيوند را تا حدودي برطرف كند.
اين طرح سه سال پيش آغاز شده و نتايج آن سال گذشته ميلادي در مجله PLOS ONE به چاپ رسيده است.


استخراج اورانيوم از اقيانوس

دانشمندان اعلام كردند: استخراج اورانيوم از آب دريا كه مي تواند آينده انرژي هسته اي را تضمين كند به زودي به يك حقيقت اقتصادي تبديل مي شود.
به گزارش مهر، اقيانوسهاي جهان دست كم داراي چهار ميليارد تن فلز ارزشمند اورانيوم هستند؛ اما طي چهاردهه گذشته، حفر درياها براي به دست آوردن اورانيوم به علت تكنيكهاي دشوار و هزينه بالا به يك رويا تبديل شده بود.
براساس گزارشي كه در يك گردهمايي علمي ارائه شد، پيشرفت سريعي در جهت تبديل اقيانوسها به يك منبع غني اورانيوم در حال انجام است.
پيشرفت در فناوري استخراج هزينه هاي توليد اورانيوم را از 560دلار براي هر 500گرم اورانيوم به 300 دلار رسانده است.
دكتر رابين راجرز از دانشگاه آلاباما در همايش سالانه انجمن شيمي آمريكا در فيلادلفيا گفت: برآوردها نشان مي دهد كه اقيانوسها منبع اورانيوم هستند و ميزان آن در اقيانوسها بسيار بيشتر از ميزاني است كه مي توان از زمين به دست آورد.
وي افزود: مشكل اينجاست كه غلظت اين اورانيوم همواره بسيار اندك بود و موجب بالارفتن هزينه استخراج مي شود اما با پيشرفتهاي صورت گرفته در حال مقابله با اين چالش هستيم.
در تكنيك استاندارد استخراج كه در ژاپن ايجاد شده از پوشش فيبرهاي پلاستيكي به هم بافته استفاده مي شود كه درون آن موادي است كه اتم هاي اورانيوم را جذب مي كند.
اين پوششهاي پلاستيك داراي طول و عرض 45تا 90متر است كه اندازه آن براي زير آب به 90 تا 180 متر مي رسد كه پس از آن كه به سطح باز مي گردند اين پوشش با يك حلال ملايم اسيدي شسته مي شوند تا اورانيوم آن به دست آيد. بار ديگر اين پوشش هاي پلاستيكي در آب فرو مي روند تا اين فرآيند چندين بار تكرار شود. اين اقدام در برگيرنده نسخه هاي ارزان تر و مؤثرتري از اين پوشش ها است كه مي تواند اورانيوم را جذب كند.
يك گروه تحقيقاتي به رياست دكتر راجر در حال بررسي استفاده از ضايعات پوسته هاي ميگو از صنايع غذايي دريايي هستند تا بتوانند اين پوشش ها را به روش زيست تجزيه پذير توليد كنند.
دكتر اريش شنيدر از دانشگاه تگزاس از ديگر سخنرانهاي همايش سالانه انجمن شيمي آمريكا اظهار داشت كه هدف از اين اقدام كمك اقتصادي به صنعت انرژي هسته اي است.
تأسيسات انرژي هسته اي بيش از 60سال يا بيشتر است كه با سرمايه گذاري هاي كلاني فعاليت مي كند.
براساس اظهارات دكتر شنيدر، نبود قطعيت درباره اورانيوم زمين بر تصميم گيري در اين صنعت تأثيرگذار است چرا كه انجام تحقيقات بلندمدت و تصميم گيري در شرايطي كه نسبت به منبع عدم قطعيت وجود دارد بسيار دشوار است.
استخراج اورانيوم از آب دريا ممكن است مزاياي زيست محيطي هم داشته باشد، چرا كه استخراج اورانيوم از زمين فاضلاب آلوده اي ايجاد مي كند كه براي سلامتي خطرناك است.


سرطان ريه پيشقر اول مرگ در ميان سرطان ها

يك فوق تخصص جراحي توراكس با هشدار نسبت به مرگ و مير فراوان در زمان تشخيص سرطان ريه گفت: سرطان ريه پيشقراول مرگ در ميان همه انواع سرطان هاست اين درحالي است كه اين سرطان به قطع استعمال دخانيات قابل پيشگيري ترين سرطان است.
به گزارش ستاد خبري هفتمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي ايران، دكتر بهزاد رحماني با بيان اين كه در مبتلايان به سرطان ريه علائم و نشانه هاي بيماري دير تشخيص داده مي شود، اظهار داشت: شاخص ترين علامت سرطان ريه طول كشيدن سرفه بيشتر از 2 هفته و در مراحل پيشرفته تر دفع خلط خوني و كاهش وزن است.
وي ادامه داد: در افراد سيگاري، سرفه و دفع خلط جزو زندگي آنهاست از اين رو چنانچه اين علائم بر اثر ابتلا به سرطان ريه بروز كند فرد اين علائم را جزو نشانه هاي عادي مي داند و با مراجعه ديرهنگام سبب پيشرفت بيماري مي شود.
اين عضو كميته علمي هفتمين كنگره انجمن جراحان عمومي ايران گفت: وقتي بيماري با علامت خلط خوني به پزشك مراجعه مي كند 3 تا 5 سال از زمان آغاز سرطان ريه وي گذشته است.
وي با بيان اين كه سرفه طول كشيده علامت اختصاصي سرطان ريه نيست و در ديگر بيماري ها نظير سل، برونشيت ساده و حتي آلرژي بروز مي كند، افزود: اما در سرفه هاي طول كشيده سرطان بايد يكي از گزينه هاي مهم مورد بررسي قرار گيرد.
اين فوق تخصص جراحي توراكس گفت: قدم بعدي براي تشخيص قطعي بيماري برونكوسكوپي (آندوسكوپي دستگاه تنفس) است همچنين 50درصد مراجعه كنندگان به پزشك به علت سرطان ريه غيرقابل جراحي هستند و از 50درصد باقي مانده، 25درصد در حين عمل ضايعه غيرقابل برداشت دارند.
دكتر رحماني ادامه داد: از 25درصد باقي مانده با درمان جراحي فقط 5درصد آنها 5 سال عمر مي كنند بنابراين با توجه به نتايج درماني نه چندان قابل قبول و موفق در سرطان ريه به دليل نداشتن تست غربالگري، پيشگيري و قطع استعمال دخانيات بهترين درمان است.
وي با تأكيد بر درمان دشوار و ناموفق سرطان ريه در ادامه درمان اصلي اين سرطان را جراحي برشمرد و افزود: البته در مواردي پس از جراحي شيمي درماني و راديوتراپي برحسب يافته هاي پات ولوژيك انجام مي شود.
اين عضو كميته علمي هفتمين كنگره انجمن علمي جراحان عمومي ايران با اشاره به وجود عوامل فراوان كارسينوژن در سيگار گفت: كاغذ سيگار، توتون، نيكوتين و... همگي سبب تحريك در برونش و حتي تغيير ژني در افراد مي شود.
دكتر رحماني با بيان اين كه آلودگي هوا به شدت سيگار و استعمال مواد دخاني در بروز سرطان ريه موثر نيست، ادامه داد: آلودگي هوا ناشي از آزبست و پشم شيشه سبب بروز سرطان پرده دور ريه (پرده جنب) با پريود زماني طولاني مي شود به طور مثال افراد در معرض غبار آزبست (پشم شيشه) در دوره زماني 35 ساله به سرطان ريه مبتلا مي شوند. اين نكته را در نظر داشته باشيم كه لنت هاي ترمز غيراستاندارد نيز يكي از عوامل اصلي ورود آزبست به هواي تهران است.
وي با بيان اين كه در سرطان ريه به علت تشخيص ديررس، درمان بسيار دشوار بدخيم و كشنده است، افزود: استعمال كنندگان دخانيات و پاسيو اسموكرها (افراد در معرض دود سيگار) در معرض ابتلا به سرطان ريه هستند به نحوي كه كارشناسان عنوان مي كنند هر 6 تا 10 نخ سيگار در يك اتاق دربسته معادل استفاده از يك نخ سيگار براي افراد در معرض دود سيگار هستند.
دكتر رحماني با بيان اينكه سرطان ريه در نژاد كرد و آريايي شايع تر است، يادآور شد: در اين اقوام سيستم ايمني ضعيف تر است همچنين برخي سرطان ها نظير آدنوكاسينوما در زنان به علت عوامل هورموني شايع تر است.
به گفته وي، ارتباط مستقيم سرطان ريه با استعمال دخانيات از عوامل شناخته شده است به طوري كه 99درصد مبتلايان به سرطان ريه به اسم اسكواموس سل سيگاري هستند.
 


13 ميليون ايراني مبتلا به پيرچشمي

معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي با اعلام اينكه 13 ميليون نفر در كشور مبتلا به پيرچشمي هستند، گفت: آمارها نشان مي دهد متوسط سن ابتلا به پيرچشمي به
37/5 سال كاهش يافته است.
به گزارش مهر، دكتر عليرضا زالي در پانزدهمين كنگره سراسري اپتومتري، با بيان اينكه 40 درصد عيوب انكساري در جامعه اصلاح نشده باقي مانده است، اظهار داشت: علاوه بر اشكالات ديد، ابتلا به عيوب انكساري چشم دركيفيت زندگي افراد بسيارتاثيرگذاراست.
وي با بيان اينكه سالمندي از جمله مسائل مبتلا به حوزه سلامت است، افزود: به كيفيت بينايي در حوزه سلامت كمتر توجه شده و از مباحث مغفول اجتماعي است. در اين ميان اپتومتريست ها مي توانند نقش كليدي در حل معضل رو به فزوني سالمندي داشته باشند.
زالي در ادامه با اشاره به اينكه مطابق گمانه زني هاي موجود، 13 ميليون نفر در كشور مبتلا به پيرچشمي هستند، گفت: آخرين آمارها نشان مي دهد، متوسط آن ابتلا به پيرچشمي به
5/37 سال تقليل يافته است كه تغييرات آب و هوايي، ديابت، فشار خون، سوءمصرف برخي داروها چون آنتي هيستامين و ضدافسردگيها در بروز آن بي تاثير نبوده اند.
معاون سازمان نظام پزشكي همچنين با بيان اينكه تلاشهاي خوبي در رابطه با درمان كم بينايي در اطفال صورت پذيرفته است، افزود: اكنون غربالگري گروههاي مختلف بهزيستي از مهد روستاها و در سن 6 سالگي انجام شده است و از آبان ماه سال جاري نيز اقدامات جديدي در اين خصوص صورت مي پذيرد.
زالي با تاكيد بر اينكه درمان تنبلي چشم بايستي به سنين 5 تا 7 سالگي معطوف شود، ادامه داد: اكنون نقش همكاران اپتومتريست در تشخيص و درمان تنبلي چشم در كودكان بيش از پيش احساس مي شود.
وي با بيان اينكه تغييرات آب و هوايي در بروز بيماريهايي چون آب مرواريد و كدورتهاي قرنيه موثر است، گفت: برخي چشم پزشكان پيش بيني كرده اند كه سالانه بين 220 تا 240 هزار نفر بر جمعيت مبتلايان به كاتاراكت افزوده مي شود.
معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان نظام پزشكي با بيان اينكه 40 درصد عيوب انكساري چشم در جامعه اصلاح نشده باقي مانده است، افزود: علاوه بر اشكالات ديد، ابتلا به عيوب انكساري در كيفيت زندگي افراد بسيارتاثيرگذار است.
زالي همچنين ضمن تاكيد بر حضور اپتومتريستها در سطوح اوليه مراقبتي، گفت: متأسفانه برخي افراد فاقد صلاحيت علمي وارد اين حوزه شده اند و اين امر نشأت گرفته از نظارت و پايش ضعيف در حوزه سلامت است.
 


خودروهاي آينده

سازندگان اين خودرو آن را يك راه حل جديد براي حمل و نقل جديد شهري تحت عنوان مفهوم «خودروي شهر» خوانده اند.
ساكنان شهرهاي بزرگ مي دانند كه در حال حاضر بزرگ ترين مشكل رانندگي، نه رانندگان رواني و موتورسواران بلكه يافتن يك مكان مناسب براي پارك خودرو است و اكنون محققان آمريكايي و اسپانيايي توانسته اند راه حلي براي آن پيدا كنند.
به گزارش ايسنا، دانشمندان موسسه فناوري ماساچوست MIT با همكاري سازمان
DENOKINN اسپانيا در حال كار بر روي يك خودروي جديد هستند كه مي تواند خود را براي جا گرفتن در شكاف هاي باريك جمع كند.
اين خودرو راحت و سازگار با محيط زيست كه
Hiriko Fold نام دارد، يك خودروي الكتريكي بسيار جمع وجور است كه به اندازه كافي براي جاي گرفتن در مكان هاي باريك، كوچك است. حتي در مواجهه با جاي پارك باريك تر، اين خودرو مي تواند خود را بيش تر جمع كند تا در آن جاي گيرد.
اين خودرو داراي ظرفيت دو سرنشين است و با هر شارژ تا 120كيلومتر حركت مي كند. لاستيك هاي آن از شعاع گردش صفر برخوردار است كه حركت در طرفين را راحت كرده و خودرو مي تواند به راحتي پارك دوبل را انجام دهد.
نمونه هاي پيش ساخت اين خودرو در حال حاضر در شهرهاي اروپايي در حال آزمايش است و حضور آن در بازار براي سال 2013 با قيمت 10هزار پوند تاييد شده است.
سازندگان اين خودرو آن را يك راه حل جديد براي حمل و نقل جديد شهري تحت عنوان مفهوم «خودروي شهر» خوانده اند.
اوايل سال جاري «خوزه مانوئل باروسو»، رييس كميسيون اروپا، خودروي Hiriko Fold را به عنوان راه حلي براي بحران هايي كه اقتصاد اروپا را به لرزه درآورده، ستايش كرد.
وي گفت: «پروژه هايي از اين قبيل نقش مهمي در واكنش به بحران ها از طريق تركيب امكانات تجاري جديد با توليد اشتغال و نوآوري اجتماعي ايفا مي كنند.
 


چطور به جنگ تيرگي دور چشم برويم؟

چشم ها بخش هاي بسيار مهمي از بدن هستند كه گاهي اوقات دچار مشكلات متفاوتي مي شوند به طوري گاهي تيرگي دور چشم مي تواند بيشتر از كم بينايي شما را اذيت كند.
به گزارش مشرق، تيرگي دور چشم به رنگ هاي مختلف ديده مي شود، گاهي كبود است و گاه خاكستري تيره يا قرمز مايل به قهوه اي و زماني هم تيرگي اطراف چشم حلقه اي بسيار محو، خودنمايي مي كند، اما يك چيز روشن است. اينكه اين تيرگي به هر شكل و رنگي ظاهر شود، ناخوشايند است و از زيبايي چشم مي كاهد. براي اينكه بتوانيم اين تيرگي را رفع كنيم بايد نكات متفاوتي را رعايت كنيم:
نقش اكسيژن
رگ هاي خوني در صورتي كه اكسيژن كمتري دريافت كنند، تيره تر به نظر مي آيند و اين تيرگي به نوبه خود موجب تيرگي پوست مي شود. وقتي خواب ناآرامي داريم يا به اندازه كافي نخوابيده ايم جريان خون بدتر از حالت طبيعي است. به همين دليل است كه برخي توصيه مي كنند، براي رفع تيرگي اطراف چشم بايد آهن مصرف كرد. چون آهن باعث تأمين بيشتر اكسيژن در ارگانيزم هاي مختلف مي شود. اما صحت اين موضوع را بايد هركس بر روي خود امتحان كند. ولي راه هاي ساده تري نيز براي خلاصي و كاهش تيرگي دور چشم يا حتي پيشگيري از بروز آن وجود دارد.
نوشيدن آب
اگر سلولهاي پوست از آب كافي برخوردار شوند تيرگي رگ هاي زير آن كمتر نمايان مي شود. براي همين پزشكان توصيه مي كنند كه براي رهايي از تيرگي اطراف چشم بايد روزانه مقدار كافي آب بنوشيد. مقدار كافي آب براي يك روز هشت ليوان است.
خواب آرام و كافي
سومين راهي كه باعث كمتر شدن تيرگي اطراف چشم در دراز مدت مي شود، خواب كافي است. نه تنها مدت خواب، بلكه كيفيت آن نيز تعيين كننده است. كسي كه خواب طولاني دارد، اما بارها در طول خواب بيدار مي شود به اندازه كافي استراحت نكرده است. اين فرد، نتيجه خواب ناآرام خود را روز بعد هنگام نگاه كردن به چهره خود درآينه خواهد ديد.
قدم زدن در هواي آزاد
بهره بردن از هواي آزاد يكي ديگر از راه هاي حل اين مشكل است. قدم زدن درهواي آزاد حتي اگر كوتاه مدت باشد، براي رفع تيرگي دورچشم مفيد خواهد بود. اين كار به نوعي باعث مي شود تا اكسيژن تازه وارد رگ هاي شما بشود و اين به رفع تيرگي دور چشم كمك به سزايي مي كند.
حفظ فاصله از تلويزيون و كامپيوتر
پنجمين راه رعايت فاصله با صفحات تلويزيون و كامپيوتر است. نزديك شدن به تلويزيون بيش از اندازه گردش خون شما را مختل مي كند. زندگي سالم بر روي گردش خون تاثير مثبت مي گذارد و گردش سالم خون درچهره نمايان مي شود.
مراجعه به پزشك
گاهي با هيچ يك از اين راهها نمي توان تيرگي اطراف چشم را درمان كرد. دراين صورت بايد نزد پزشك رفت، چرا كه برخي بيمار ي ها مانند آلرژي مي توانند سبب تيرگي اطراف چشم شوند. به ويژه اگر تيرگي چشم به مشكلي دراز مدت تبديل شود، انجام برخي معاينات توسط پزشك مي تواند كمك كننده باشد.


گردترين جسم كيهاني

نتايج تحقيقات جديد نشان مي دهد كه خورشيد گردترين جسم كيهاني است كه تاكنون مورد مطالعه و اندازه گيري قرار گرفته است.
به گزارش مهر، تفاوت ميان عريض ترين و باريك ترين قطر خورشيد كمتر از عرض يك تار موي انسان است. با اندازه گيريهاي صورت گرفته مشخص شده است كه خورشيد گردترين جسمي است كه تاكنون اندازه گيري شده و اين امر موجب شگفتي دانشمندان شده است.
خورشيد يكي از ستارگان كهكشان راه شيري و تنها ستاره منظومه خورشيدي است كه در مركز آن قرار گرفته اين جسم كيهاني يك كره كامل است كه از پلاسماي داغ ساخته شده و در ميانه آن ميدان مغناطيسي برقرار است.خورشيد فاقد سطح جامد است و پيشتر تصور مي شد كه حركت وضعي آن اندكي سطح جامد فراهم مي كند، اما اندازه گيري هاي جديد نشان مي دهد كه اين سطح صاف حتي كوچك تر از چيزي است كه پيش بيني شده است.
اگر خورشيد را يك توپ به قطر يك متر در نظر بگيريم، اندازه خط استوايي آن 17 هزار هزارم يك متر بزرگ تر از اندازه قطبهاي آن خواهد بود. دانشمندان براي اين تحقيق اطلاعات رصدخانه ديناميك خورشيدي را مورد بررسي قرار داده اند آنها پيشتر تصور مي كردند كه شكل خورشيد در چرخشهاي آن متفاوت است اما تحقيقات جديد نشان مي دهد كه شكل تنها ستاره منظومه شمسي كاملا ثابت است.
اكنون دانشمندان اعتقاد دارند در حالي كه همه چيز در خورشيد در گردش 11 ساله آن تغيير مي كند، اما شكل آن بدون تغيير باقي مانده است نيروهاي خورشيدي زير سطحي چون مغناطيسم و تلاطم ممكن است در مقايسه با تصورات پيشين، تاثير قدرتمندتري روي شكل خورشيد بگذارد.
نتايج اين تحقيقات در مجله ساينس اكسپرس به عنوان نسخه آنلاين مجله ساينس منتشر شده است.


بيماري جديدي شبيه ايدز

محققان مي گويند بيماري جديدي شبيه به بيماري ايدز در آسيا كشف شده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لوموند؛ گزارش منتشرشده در مجله پزشكي نيوانگلند حاكي از وجود بيماري است كه تاكنون ناشناخته بوده است و علايمي مشابه بيماري ايدز دارد.
طبق اين تحقيقات كه در تايلند و تايوان انجام شد، بيماري به سيستم ايمني بدن بيماران حمله مي كند و بيش از همه درميان بزرگسالان آسيايي كه حامل ويروس اچ آي وي نيستند، شايع است.
اين بيماري كه نخستين مورد آن در سال 2004 كشف شده است، مسري نيست.
سارا براون محقق مؤسسه ملي آلرژي و بيماري هاي عفوني مي گويد اين نقص ايمني سبب مي شود بيمار در مقابله با عفونت ها ناتوان باشد. عامل بروز اين بيماري همانند ايدز ويروس نيست و تنها درميان بزرگسالان شايع است.
به طور كلي اين بيماري در رده سني 50 سال شايع است اما در ميان افراد يك خانواده ديده نشده است و به همين علت نظريه دخالت ژن ها در اين بيماري رد مي شود. طبق تحقيقات انجام شده احتمالا يك عامل ژنتيكي يا عامل محيطي در بروز اين بيماري نقش دارند زيرا اكثر موارد مبتلا در آسيا گزارش شده است.
سارا مي گويد شناسايي ابعاد اين بيماري بسيار دشوار است. طي شش ماه صد مبتلا شناسايي شده اند اما ما مي دانيم تعداد اين افراد بسيار بيشتر است. اشتباه در تشخيص بيماري يكي از دلايل وجود آمار نادرست از تعداد بيماران است. برخي علائم بيماري با سل اشتباه گرفته مي شود. به علاوه شمار مرگ و مير ناشي از بيماري نيز مشخص نيست. تعدادي از بيماران شناسايي شده بر اثر ابتلا به عفونت هاي مزمن كشته شدند.
 


دمايي 100هزار برابر داغ تر از خورشيد

فيزيك دانا ن سازمان تحقيقات هسته اي اروپا دربرخورد دهنده بزرگ هادرون پس از دسترسي به بالاترين دماي ايجاد شده توسط انسان كه 100هزار برابر داغ تر از خورشيد است يك ركورد را از خود به جاي گذاشتند.
به گزارش مهر، دانشمندان درسازمان تحقيقات هسته اي اروپا (سرن) سه يون سرن را براي ايجاد يك سوپ داغ درون اتمي كه از آن با عنوان پلاسماي «كوارگ گلوئون» ياد مي كنند، با دماي 5/5 تريليون درجه سانتيگراد برخورد دادند، اين دما داغ ترين دمايي است كه تاكنون طي يك آزمايش به ثبت رسيده است.
دماي بدست آمده توسط فيزيكدانهاي سرن 40 درصد گرم تراز دمايي است كه توسط برخورد دهنده نسبيتي يون سنگين درآزمايشگاه ملي بروكهاون،نيويورك با برخورد يونهاي طلا ايجاد شده بود، اما تنها هدف دانشمندان سرن ثبت ركورد دراين رابطه نبوده است.
دانشمندان ابراز اميدواري كرده اند كه تحقيقات آنها چشم اندازي پس از انفجاربزرگ را برايشان فراهم كند، آنها اعتقاد دارند كه درآن نقطه كوارگها و گلوئونهاي تاريخ كيهان به عنوان عناصر بنيادين ماده درون ذرات مركبي چون پروتونها و نوترونها چون امروز محدود نشده بودند. آنها آزادانه درحالت پلاسمايي گوارك گلئون حركت مي كردند.
برخورد يونهاي سرب دربرخورد دهنده بزرگ هادرون به عنوان قدرتمندترين شتاب دهنده ذرات درجهان، شرايط زودگذري شبيه نخستين لحظات تاريخ كيهان ايجاد مي كند.
اين آزمايشها با بررسي يك ميليارد برخورد شرايطي را براي اندازه گيري هاي دقيق تر خاصيت ماده فراهم كردند.
گروه آزمايش برخورد دهنده بزرگ يون (ALICE) در برخورد دهنده بزرگ هادرون نتايج تحقيقات خود را در همايش ماده كوارگ در واشنگتن ارائه كردند.
دانشمندان سرن اظهارداشتند كه دماي پلاسماي كوارگ گلوئون 38 درجه گرم تر از آزمايشي است كه توسط برخورددهنده نسبيتي يون سنگين در آزمايشگاه ملي بروكهاون، نيويورك دركتاب ركوردهاي جهاني گينس ثبت شده است.
پائولو پيوبلينو سخنگوي اين پروژه تصديق كرد كه اين اندازه گيري دقيق نبوده و آنها تاكنون انرژي را به درجه تبديل نكرده اند، اما هيچ علتي وجود ندارد تصوركنيم اين تبديل عددي معادل 5/5 تريليون درجه سانتيگراد فراهم نمي كند.


مردم جهان گياهخوار مي شوند

درسال 2050 آب براي تامين علوفه مورد نياز دام ها وجود نخواهد داشت، بنابراين مردم جهان ناگزير گياهخوار خواهند شد.
به گزارش ايرنا، موسسه بين المللي تحقيقات آب درشهر استكهلم اعلام كرد: جمعيت جهان درسال 2050 به شرط حفظ روند فعلي بيش از 9ميليارد نفر برآورد شده است.
درحال حاضر انسان ها حدود 20 درصد پروتئين مورد نياز روزانه خود را از طريق توليدات دامي تامين مي كنند. اما مطالعه موسسه ياد شده نشان مي دهد درسال 2050 مردم ناگزير خواهند بود تنها پنج درصد پروتئين دامي مصرف كنند.
امروزه 70 درصد آب هاي مورد استفاده جهان به مصرف كشاورزي مي رسد كه يك سوم آن براي توليد علوفه دامي مورد استفاده است.
با اين وصف درحال حاضر 900 ميليون نفراز مردم جهان گرسنه اند و دو ميليارد نفر از سوءتغذيه رنج مي برند.
به گفته دانشمندان درسال 2050 گياه خواري يك راه موثر براي مقابله با كمبود آب و تغذيه ميلياردها انسان گرسنه خواهد بود.
اما مشكل كمبود آب به همين جا ختم نمي شود، بلكه براساس آمار شوراي آب جهاني درحال حاضر يك ميليارد و يكصد ميليون نفر از جمعيت جهان به آب آشاميدني سالم دسترسي ندارند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14