رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس:
كاهش نرخ تورم زمينه ساز اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها
اصلاح قانون برنامه و بودجه، احياء
سازمان مديريت و برنامه ريزي، بررسي آثار تورمي فاز اول اجراي قانون هدفمندسازي
يارانه ها، نقدينگي، بورس ارز و... رئوس مباحثي است كه خبرگزاري ايسنا در گفت وگويي
با حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا مصباحي مقدم، استاد اقتصاد دانشگاه و نماينده
مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي انجام داده است. نظر به اهميت مطالب مطرح شده در
اين گفت وگو نظر خوانندگان محترم را به آن جلب مي كنيم:
اصلاح قانون برنامه و بودجه
وي ابتدا با اشاره به ضرورت هاي اصلاح قانون برنامه و بودجه و آثار آن بر بودجه
عملياتي و كاهش وابستگي بودجه به درآمدهاي نفت، گفت: تجديدنظر در قانون برنامه و
بودجه پس از چهار دهه از تصويب آن ضروري است. با به روز شدن اين قانون، ضعف هاي اين
قانون برطرف مي شود.
مصباحي مقدم با تشريح ابعاد و الزامات بودجه عملياتي، گفت: مقصود از بودجه عملياتي،
بودجه اي است كه متناسب با ارائه خدمات بسته مي شود به عبارت ديگر نوع خدمات دستگاه
ها، واحد هر خدمت، هزينه هاي مربوط به خدمات تعريف و بودجه دستگاه ها متناسب با
خدمات ارائه شده بسته مي شود.
وي با نقد شيوه فعلي نظام بودجه ريزي كشور، گفت: روش فعلي بودجه ريزي مبتني
بر«عملكرد چانه زني» است در حالي كه بودجه عملياتي براساس مقدار خدمات تعيين مي شود
و نه «چانه زني». در حال حاضر شرايط بودجه نويسي طوري است كه صرفا براساس هزينه كرد
دستگاه ها به اضافه درصد بيشتري انجام مي شود دراين بودجه نويسي اراده رئيس جمهور،
وزرا و حتي نمايندگان مجلس بر بودجه كشور موثر است.
مصباحي مقدم با تشريح دلايل حذف جدول شماره 12 بودجه 91، گفت: جدول كمك هاي مالي به
موسسات غير دولتي درسال 1383 با شش - هفت موسسه كمك بگير ايجاد شد ولي به تدريج
تعداد موسسات اين جدول به 191 موسسه افزايش يافت. اين يعني هر كس كه توانست فشاري
آورد يا اصرار و پيگيري كرد، موفق شد از طريق دستگاه هاي اجرايي، نمايندگان مجلس يا
معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي سهمي از بودجه كشور را براي موسسه مورد حمايتش
جذب كرد و براين اساس سرنوشت كاركنان اين موسسات به بودجه كشور گره خورد. در حالي
كه بودجه كمك ها بايد بودجه اي باشد كه براساس ضرورت شكل گيرد و با پايان كمك ها،
پايان بايد نه اينكه دائما تكرار شود و رشد پيدا كند.
وي با تاكيد بر اينكه با اصلاح قانون برنامه و بودجه درپي تدوين برنامه جامع و
بودجه كارآمد هستيم،گفت: پيش نويس اصلاح قانون برنامه و بودجه از سوي مركز پژوهش
ها، ديوان محاسبات و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به صورت
جداگانه در دست تدوين است و طبعا كميسيون برنامه و بودجه هر سه پيش نويس را با
محوريت يكي از پيش نويس ها بررسي و تكميل و طرح اصلاح قانون برنامه و بودجه را
تقديم مجلس خواهد كرد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عدم تناسب درآمدها و هزينه ها
دربودجه اظهار كرد: بودجه حتما بايد براساس درآمدهاي واقعي بسته شود به تعبيري ديگر
هزينه ها بايد براساس درآمدهاي پايدار تعريف شود.
وي متذكر شد:اگر تقاضا براي هزينه كرد،مبناي بودجه ريزي قرار گيرد. تقاضاها بسيار
بسيار بيشتر از درآمدهاست و نتيجه روشني حاصل نخواهد شد. در روش فعلي بودجه ريزي
بودجه پيشنهادي دستگاه ها از سوي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي اخذ و متناسب
با سقف بودجه، تعديل مي شود. دراين روش با افزايش هزينه دستگاه ها و محقق نشدن
درآمدها روبرو هستيم.
مصباحي مقدم مابه التفاوت درآمدها و هزينه ها را «آب بستن به بودجه» دانست و افزود:
آب بستن به بودجه به اين معناست كه درآمدهاي ناپايدار مبناي هزينه ها قرارگرفته و
خرج دستگاه ها بر اساس آن بسته مي شود. نتيجه اين فرآيند به كسري بودجه آشكار و
پنهان و افزايش نرخ تورم ختم مي شود.
نماينده مردم تهران با تبيين شكاف درآمدها و رشد بودجه سالانه، گفت: رشد درآمد
سالانه كشور در بهترين شرايط بين 5 تا 7درصد است ولي رشد بودجه 30 تا 35 درصد است.
اين فاصله نوعي آب بستن به بودجه است. به مفهوم ديگر درحالي كه درآمدي وجود ندارد
براي آن هزينه تعريف مي شود. فاصله درآمدهاي پيش بيني شده و درآمدهاي محقق شده در
لايحه بودجه نشان دهنده ناتواني درتحقق درآمدهاست.
وي با تشريح دلايل ارائه نشدن لايحه متمم بودجه، گفت: از سال 1387 به اين سو لايحه
متمم بودجه به مجلس آورده نشده است دليل آن هم اين است كه تزريق نقدينگي و برداشت
ارز از حساب دخيره ارزي انجام مي گرفت. از ديگر شيوه هاي ديده نشدن كسري بودجه طي
سه چهارسال گذشته برداشت از بودجه عمراني و هزينه در بودجه جاري يا تخصيص كمتر
بودجه به دستگاه ها بود. در روش تخصيص كمتر، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي از
ابتداي سال، حداكثر 80 درصد بودجه دستگاه ها را تأمين مالي كرده و دستگاه ها نيز با
احتياط هزينه مي كردند به همين دليل كسري بودجه اي خود را نشان نمي داد.
مصباحي مقدم معتقد است: البته گاهي كاهش كسري بودجه بي سروصدا اتفاق افتاده است.
نمونه بارز آن كسري بودجه ناشي از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه هاست. منابه
درآمدي يارانه ها تكافوي هزينه هاي ايجادشده را نمي كرد،به همين دليل از بانك مركزي
استقراض شد و آثار تورمي تزريق نقدينگي بر پيكره اقتصاد پس از اجراي قانون
هدفمندسازي يارانه ها خود را به عيان نشان داد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس همچنين معتقد است: فاز اول اجراي قانون
هدفمندسازي يارانه ها كه خيلي خوب آغاز شد، خيلي بد تمام شد.
حذف سازمان مديريت و برنامه ريزي
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو، با انتقاد از حدف سازمان مديريت و برنامه ريزي، با
بيان اينكه وجود سازمان مديريت و برنامه ريزي ضروري است، انحلال اين سازمان را درست
ندانست و گفت: هرچند كه اين سازمان مشكلاتي داشت ولي بايد اين مشكلات برطرف مي شد.
اصلاح اين سازمان به معناي حذف آن نبود. اين سازمان به دليل در اختيارداشتن
كارشناسان و صاحب نظران قوي، مغز برنامه ريز كشور بود و بايد از اين توان استفاده
بهتري مي شد.
نماينده مردم تهران با بيان اينكه احياء سازمان مديريت و برنامه ريزي را ضروري مي
دانم، افزود: فقدان يك سازمان مديريت و برنامه ريزي قوي به معناي انجام اقداماتي
است كه در برنامه ها يا قوانين بودجه پيش بيني نشده باشد. فقط كافي است معاونت
برنامه ريزي و نظارت راهبردي دستورات رئيس جمهور را اجرا كند، آن وقت بروز هر اتفاق
غيركارشناسي و برنامه ريزي نشده اي قابل پيش بيني است.
وي مدعي شد: طي سال هاي اخير هزينه كردهايي خارج از برنامه و بودجه انجام شده است
به بيان ديگر در اين سال ها تامين مالي براساس يك فرآيند قوي مالي شكل نگرفته است.
وي شرايط را براي احياء سازمان مديريت و برنامه ريزي نامناسب دانست و افزود: احياء
سازمان مديريت و برنامه ريزي در اين دولت ناممكن است اما مي توان تدبيري انديشيد تا
در دولت آينده اين سازمان احياء شود.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس احياء سازمان مديريت و برنامه ريزي را مشروط به
رعايت نكاتي دانست و افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي نبايد بسط پيدا كند و اصلا
يكي از ايرادات اساسي به اين سازمان افزايش مستمر هزينه هاي اين سازمان بود. بايد
سازماني كوچك، قوي و كارآمد ايجاد شود كه شاخ و برگ اضافي هم نداشته باشد. اين
سازمان مي تواند خدمات كارشناسي را در برابر جبران خدمات، استفاده كند نه اينكه
كارشناسان، اجزاء دائمي اين سازمان باشند البته بخشي از اين سازمان بايد متكي بر
كارشناسان دائمي انجام شود.
قانون هدفمندي يارانه ها
مصباحي مقدم در بخش ديگري از گفت وگو، قانون هدفمندسازي يارانه ها را موثرترين
قانون اقتصادي بر نظام اقتصادي كشور دانست و افزود: قانون هدفمندسازي يارانه ها
انصافا قانون خيلي خوبي بود و ظرايف دقيقي در آن پيش بيني شده بود. نگراني مجلس نيز
در نحوه اجراي قانون بود. نمايندگان مجلس هشتم همواره از اجراي سليقه اي اين قانون
نگران بودند، آنان تاكيد داشتند كه نكند هدفمندسازي طوري اجرا شود كه امكان ادامه
يافتن آن سلب و دولت عقب نشيني كند.
وي افزود: پيش بيني بنده از آثار تورمي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها در فاز
اول تورم 10 تا 15 درصدي بود. اين پيش بيني با فرض تزريق حجم محدودي از نقدينگي
ارائه شد به بيان ديگر نمي شد توقع داشت در حالي كه نقدينگي عظيمي به جامعه تزريق
مي شود، تورم پايين بماند.
نماينده مردم تهران درخواست كرد: تورم ناشي از تزريق نقدينگي از ناحيه اجراي قانون
هدفمندسازي يارانه ها بايد از طريق ساير مكانيزم هاي جمع آوري نقدينگي، كاهش يابد
به مفهوم ديگر روند كاهشي نرخ تورم كه قبل از اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها
آغاز شده بود بايد با اتخاذ راه هاي مناسب همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي ادامه
يابد چرا كه نرخ تورم قبل از اجراي هدفمندسازي به سمت تك رقمي پيش مي رفت اما
متأسفانه نحوه اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها نرخ تورم واقعي را بسيار بيشتر از
پيش بيني ها كرد.
وي با بيان اينكه به طور مثال برخي از كارشناسان تورم فعلي و تورم قبل از اجراي
قانون هدفمندسازي يارانه ها را 127درصد اعلام مي كنند اظهار عقيده كرد: هر چند كه
ممكن است در اين نرخ اجماع نباشد اما به طور حتم جامعه در ضروري ترين كالاها با
تورم هاي شديد روبه روست. افزايش نقدينگي ناشي از ضريب فزآيندگي پول نشان مي دهد كه
چه حجم عظيمي از نقدينگي به جامعه تزريق شده است به بيان ديگر اگر 12هزار ميليارد
تومان استقراض شده از بانك مركزي ضرب در 6،4 ضريب فزآيندگي پول شود مشخص مي شود
55هزار ميليارد تومان نقدينگي جديد به جامعه تزريق شد.
وي تأكيد كرد: رابطه نقدينگي و تورم رابطه بسيار روشني است. انكار اين رابطه از سوي
برخي حكايت از ناديده گرفتن واقعيت ها از سوي اين افراد است. در سخنان مقام معظم
رهبري در ديدار با اعضاي هيئت دولت نيز بر ديده شدن واقعيات از سوي مسئولان اجرايي
تأكيد شد.
مصباحي مقدم معتقد است: تورم كالاهاي اساسي شديدتر از تورم كل كالاهاست و اصلا شايد
مبناي تورم 127 درصدي نيز نرخ تورم كالاهاي اساسي باشد. تورم كل كالاها در سال جاري
از سوي مركز آمار 9،22 درصد و تورم كالاهاي اساسي بيش از 30 درصد اعلام شده است با
افزوده شدن تورم سال هاي 89 و 90 به اين ارقام مي توان گفت كه نرخ تورم واقعي بيشتر
از اين حرفهاست به بيان ديگر قيمت كالاهاي اساسي در سه ماهه پاياني سال 1389 و به
صورت متوالي طي ماه هاي پس از آن با ضريب بيشتري افزايش يافته است و نمي توان اين
حقيقت را انكار يا تكذيب كرد.
نقدينگي آسيب رسان
نماينده مردم تهران با تأكيد بر اينكه نقدينگي زياد، آسيب رسان است، افزود: برخي مي
گويند نقدينگي جديد را به سمت توليد جهت مي دهيم. در پاسخ به آنان بايد گفت كه
نقدينگي سرگردان در اختيار شما نيست كه بخواهيد به سمت توليد جهت دهيد بلكه در
اختيار صاحبان سرمايه و واسطه گري هاي مالي است. اين روزها بازار سكه، ارز، مسكن،
زمين، خودرو و كالاهاي اساسي و كشاورزي سودهاي شيريني را نصيب افرادي كه سرمايه
هايشان را نگه داشته اند، كرده و اين در حالي است كه توليدكنندگان با مشكلات عديده
اي براي تأمين نقدينگي مواجه هستند.
مصباحي مقدم با بيان اينكه سرمايه هاي سرگردان هر روز به يك بازار وارد شده و همه
چيز را گران مي كند، گفت: افزايش نرخ ارز ناشي از حركت نقدينگي هاي سرگردان به اين
بازار بود. صاحبان سرمايه با نگه داشتن نقدينگي خود از شوك ارزي از اين فرصت طلايي
نهايت بهره را بردند. نتيجه ورود صاحبان سرمايه هاي سرگردان به بازار ارز اين شد كه
شكاف قيمتي بين ارز دولتي و آزاد بسيار بالا رود.
وي ابراز عقيده كرد: تعلل بانك مركزي و مهار نشدن نقدينگي از طريق به اجرا در
نيامدن مصوبه شوراي پول و اعتبار به مدت سه هفته پس از شوك ارزي، بسترساز همه
اتفاقات ارزي شد كه در نهايت موجب تثبيت نرخ آزاد ارز در پايه 2100 تومان شد. گران
شدن ارز به صورت انتشاري بر كالاهاي وارداتي و كالاهاي توليد داخل اثر تورمي خود را
گذاشت و قيمت ها به صورت مستمر افزايش يافت.
امكان اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها وجود ندارد
مصباحي مقدم معتقد است: شرايط اقتصادي كشور به گونه اي است كه امكان اجراي فاز دوم
هدفمندسازي يارانه ها وجود ندارد. براي اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها
بايد منتظر كاهش نرخ تورم بود به تعبير ديگر با سر فرود آوردن نرخ تورم زمينه براي
اجراي فاز دوم به وجود مي آيد.
وي تأكيد كرد: چشم انداز اقتصادي كشور به گونه اي نيست كه فاز دوم هدفمندسازي
يارانه ها به اجرا درآيد. تنها در يك صورت مي توان به اجراي فاز دوم هدفمندسازي فكر
كرد و آن جمع آوري نقدينگي از جامعه است در آن صورت، تورم به تدريج رو به كاهش
خواهد گذاشت.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: ديدگاهي وجود دارد مبني بر اينكه به دليل
افزايش نرخ ارز بايد نقدينگي بيشتري خلق تا مشكل توليدكنندگان برطرف شود در حالي كه
عملي شدن اين ديدگاه تزريق نقدينگي را بيش از پيش افزايش داده و خواسته يا ناخواسته
موجب مشكلات اقتصادي مي شود.
مصباحي مقدم انتفاع دولت از سود ناشي از مابه التفاوت نرخ ارز دولتي و آزاد را
داراي ترديد دانست و افزود: به روشني مشخص نيست كه سود ناشي از مابه التفاوت نرخ
ارز دولتي و آزاد به جيب دولت رفته باشد، اين ترديد اين سؤال را به وجود مي آورد كه
آيا سود ناشي از مابه التفاوت نرخ ارز دولتي و آزاد به صورت غيررسمي به جيب دولت
رفته است؟ از اين جهت نيز نمي توان درباره اين موضوع قضاوت شفاف و روشني داشت.
وي گفت: اگر نظر واقعي بنده را بخواهيد اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها
تا پايان سال ممكن نيست مگراينكه دولت نقدينگي را مديريت كرده تا تورم روبه كاهش
گذارد. دراين صورت شرايط درماه هاي پاياني سال براي برداشتن گام دوم اجراي قانون
هدفمندسازي فراهم شود.
بورس ارز
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو درموافقت با راه اندازي بورس ارز و آثار مثبت اين
بازار بر كل اقتصاد، گفت: ارز ناشي از صادرات دراختيار صادركننده است و صادركننده
اين ارز را به دليل عرضه دربازار كاذب به بازار رسمي عرضه نمي كند.
رئيس كميسيون برنامه بودجه مجلس دربيان ديدگاه موافق خود نسبت به راه اندازي بورس
ارز، اگر براي صادرات از ثبت سفارش ها استفاده شود و براي ارائه تسهيلات به
صادركنندگان، تجار موظف به فروش ارز ناشي از صادرات در بورس ارز شوند دراين صورت
تنها عرضه كننده ارز دراين بازار بانك مركزي نخواهد بود، بلكه اين بانك به عنوان
يكي از عرضه كنندگان و مديريت كننده وارد اين بازار مي شود.
مصباحي مقدم افزود: وقتي عرضه كننده ارز متنوع و خريدار محدود شود، تقاضاي دلالي و
دپوي ارز براي خط ارزش پول كاهش مي يابد. علاوه بر آن خرده ارز نگهداري شده نزد
مردم به دليل گران نشدن ارز در بازار به نظام بانكي برمي گردد چرا كه در بازار ارز
تثبيت شده انگيزه اي براي سود بيشتر باقي نمي ماند. بدين ترتيب تقاضا براي دلالي و
نگهداشت ارز از بين رفته و عرضه ارز در بورس افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه قيمت ارز در بورس ارز تابع عرضه و تقاضاست و بانك مركزي مي تواند
سياست ارز شناور مديريت را دراين بازار به اجرا در آورد، گفت: با شكل گيري بورس
ارز، سه نوع ارز به اين بازار عرضه خواهد شد. اول، ارز نقد است كه به صورت ارائه
گواهي هاي ارزي انجام مي شود. با ارائه گواهي هاي ارزي نگهداشت ارز نقد كاهش مي
يابد چرا كه افرادي به صورت احتياطي ارز را نگه مي دارند. اين افراد اگر مشاهده
كنند ارز مورد نيازشان به صورت روزانه از طريق گواهي ارزي در اختيارشان قرارمي
گيرد، تقاضاي احتياطي شان از بين مي رود.
مصباحي مقدم افزود: نوع دوم، سلف ارز است كه سه يا شش ماه قبل قابل خريد است. درسلف
ارز امكان خريد ارز به نرخ پيش بيني يا شش ماه آينده وجود دارد. اين نوع ارز براي
توليدكننده اطمينان آور است.
وي افزود: نوع سوم اوراق آتي ارز است. در اوراق آتي ارز5 تا 10 درصد قيمت ارز به
نرخ پيش بيني سه يا شش ماه بعد پرداخت شده و باقيمانده پول به هنگام دريافت ارز
قابل پرداخت است.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تفاوت سلف ارز و اوراق آتي ارز، گفت:
خريدار در سلف ارز بايد كل پول را يكجا بپردازد ولي در اوراق آتي ارز فقط پنج يا 10
درصد قيمت پيش بيني ارز را پرداخت مي كند.
نماينده مردم تهران درمجلس حفظ ارزش در برابر ارزهاي رايج دنيا را ديگر منابع بورس
ارز دانست و افزود: با متعادل شدن عرضه و تقاضاي ارز در بورس، مبنا قرار گرفتن
گواهي هاي ثبت سفارش و حذف تقاضاي احتياطي و دلالي بازار ارز از تلاطم ناشي از
افزايش تقاضا خلاص شده و بدين ترتيب قدرت برابري ريال دربرابر ساير ارزها بيش از
گذشته حفظ مي شود. |