(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 30 شهریور 1391 - شماره 20311

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرمانده كل قوا در جمع نيروهاي مسلح منطقه شمال كشور:
 تنها ايران است كه حرف هيچ ابرقدرتي را قبول نمي كند
معاون عملياتي نيروي دريايي ارتش تشريح كرد
قابليت هاي عملياتي «سهند» و «طارق»
وزير علوم در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد:
جامعه دانشگاهي خود را مهياي ايفاي وظايف خطير كند
با حضور وزير آموزش و پرورش زنگ شكوفه ها و غنچه ها در روستاي كويچ هريس نواخته شد
عباسي با رئيس روس اتم ديدار كرد
سفير ايران در عراق: حضور منافقان در عراق به روابط دو كشور لطمه مي زند
ادامه اعتراض طلاب و دانشجويان نسبت به هتك حرمت به پيامبر اسلام(ص)
معاون اول رئيس جمهورخبر داد
ساخت 8 هزار واحد مسكوني در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي
ثبت نام پذيرفته شدگان دكتري پيام نور از 5 تا 7 مهر
افشاي دلايل عدم حضور عربستان در نشست چهارجانبه قاهره
صالحي با مقامات سوري ديدار كرد اسد:
سوريه از راه حل عادلانه و منصفانه براي تامين منافع مردم اين كشور استقبال مي كند
چشم به راه سپيده
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
هنرمندان مسلمان در مقابل پروژه اسلام هراسي هاليوود واكنش نشان دهند
معاون اول رئيس جمهور:كارخانه هواپيماسازي در آذربايجان شرقي تاسيس مي شود
آيت الله ناصر مكارم شيرازي: مجامع بين المللي جلوي توهين به مقدسات اديان را بگيرند
احداث نخستين شهر با معماري اسلامي-ايراني در كشور
برگزاري جشنواره ملي مديحه سرايي رضوي در مشكين شهر
ثبت تپه رودخانه اهر در فهرست آثار ملي كشور
تا پايان آذرماه انجام مي شود
برگزاري جشنواره طلاب جوان
آغاز فروش اوراق مشاركت سازمان آب و برق خوزستان
اخبار ادبي و هنري


فرمانده كل قوا در جمع نيروهاي مسلح منطقه شمال كشور:

تنها ايران است كه حرف هيچ ابرقدرتي را قبول نمي كند

فرمانده معظم كل قوا، سه شنبه شب در ديدار هزاران نفر از نيروهاي مسلح منطقه شمال كشور و خانواده هاي آنان، با استناد به «گسترش روزافزون ريشه ها، استحكام بدنه شجره طيبه انقلاب اسلامي و سرسبزي و پيشرفت هاي مشهود در شاخ و برگ هاي مختلف آن» تاكيد كردند: استمرار اين حركت پرنشاط و رسيدن به افق روشن آينده، نيازمند كار و تلاش جدي و عزم و همت همگاني است.
ايشان در نگاهي تبييني به مراحل مختلف مبارزات ملت و پيروزي انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: ايران عزيز و ملت بزرگ ما از 33 سال پيش به بركت بيداري اسلامي در راهي پرافتخار و خوش عاقبت در حال حركتند.
حضرت آيت الله خامنه اي، مسير پرپيچ و خم اما پرنشاط و پرتحرك سه دهه اخير را ترجمان آياتي از قرآن كريم مبني بر همراه بودن «گشايش و آسايش» با «سختي و دشواري» دانستند و افزودند: بيداري اسلامي در برخي كشورهاي منطقه، پديده بسيار مباركي است اما انقلاب اسلامي ملت ايران، از لحاظ عمق، گسترش و آرمانخواهي، داراي ويژگي هاي استثنايي است.
ايشان، وحدت همه مردم حول شعارها و آرمان هاي انقلاب، فراگير بودن شور و نشاط انقلابي در سراسر كشور و حضور توده هاي مؤمن و جان بركف ملت در ميدان مبارزه را از جمله اين ويژگي ها خواندند و تاكيد كردند: هر جا ملتها، با ايمان و فداكاري در ميدان حضور يابند هيچ قدرتي، توان مقابله با آنها را ندارد چرا كه براساس سنت الهي، خون بر شمشير پيروز است.
رهبر انقلاب، حضور همه جانبه ملت در صحنه هاي مختلف را پشتوانه مستحكم مسئولان نظام در ايستادگي مقابل خواست هاي نامشروع دشمنان برشمردند و افزودند: برخي كشورهاي انقلاب كرده، اين روزها بخاطر فشار آمريكايي ها، مجبور به بعضي موضع گيري ها مي شوند در حالي كه مسئولان نظام اسلامي در تمامي 33 سال اخير مقابل اينگونه فشارها ايستاده اند.
ايشان تاكيد كردند: امروز هم جمهوري اسلامي به بركت حضور مردم در صحنه، حرف و خواست هيچ ابرقدرتي را قبول نمي كند و تنها براساس مصلحت كشور و ملت تصميم مي گيرد ولو اينكه همه قدرت هاي عالم از اين تصميم خشمگين شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، روشن شدن هرچه بيشتر ابعاد مختلف آرمان هاي انقلاب را، پيشرفتي بسيار اساسي دانستند و خاطرنشان كردند: با گذشت زمان، مفهوم آرمان هايي نظير «جمهوري اسلامي، مردم سالاري اسلامي، استقلال و آزادي» براي مردم، نخبگان و سياسيون، روشن تر و «بايدها و نبايدهاي مسير تحقق اين اهداف» مشخص تر شده، ضمن اينكه در همه سالها حركت «براساس همين آرمان ها» ادامه يافته است كه اين مسئله، مهمترين پيشرفت است.
حضرت آيت الله خامنه اي، عميق شدن ريشه ها و استحكام بدنه جمهوري اسلامي را از ديگر پيشرفت هاي مشهود نظام اسلامي خواندند و خاطرنشان كردند: در مقايسه با سالهاي اول انقلاب، اميد دشمنان براي سرنگوني نظام منتخب ملت ايران، به مراتب ضعيف تر و در موارد بسيار به يأس و نوميدي تبديل شده كه اين واقعيت، استحكام خدشه ناپذير جمهوري اسلامي را نشان مي دهد.
ايشان، پيشرفت هاي شگفت آور در رشته هاي مختلف علم و فناوري را از نشانه هاي طراوت و تازگي شاخه هاي پربركت نظام اسلامي دانستند و افزودند: پيشرفت در عرصه هايي نظير هسته اي و سلول هاي بنيادي، به گونه اي بوده است كه حتي برخي دانشمندان محترم، برجسته و خدوم نسل گذشته كشور، آنها را باور نمي كردند.
ايشان افزودند: هم اكنون نيز جوانان دانشمند ايران در زمينه هاي علمي، اكتشافات و ساخت و سازهاي علمي، در حال پيشرفت هايي هستند كه براي برخي باورنكردني است.
رهبر انقلاب پس از تبيين پيشرفت هاي اساسي كشور تاكيد كردند: حركت همگاني و پرنشاط براي پيشرفت كشور بايد ادامه يابد و اين حقيقت، باوري همگاني شود كه «كار و تلاش، بازنشستگي نمي شناسد و به پايان راه نمي رسد».
ايشان، سياه نمايي و تاريك جلوه دادن اوضاع كشور را از روش هاي شناخته شده دستگاه رسانه اي غرب و صهيونيزم براي متوقف كردن مسير ملت ايران خواندند و خاطرنشان كردند: ملت ضمن بي اعتنايي به اين سياه نمايي ها، آگاه است كه براي رسيدن به آينده تابناك كشور، نبايد دچار غفلت شد و يا به خواب رفت.
رهبر انقلاب همچنين در بخش ديگري از سخنانشان، خانواده هاي نيروهاي مسلح را شريك مجاهدت ها و افتخارات آنان دانستند و افزودند: نيروهاي مسلح در بناي رفيع و باشكوه نظام اسلامي، نقش حساسي دارند كه ايفاي اين نقش مهم، بدون همراهي، قدرشناسي و احساس افتخار خانواده هاي آنان، ممكن نيست.
حضرت آيت الله خامنه اي، نظام اسلامي نوين را زمينه ساز تمدن نوين اسلامي خواندند و با تجليل از صبر و بزرگواري خانواده هاي معظم شهيدان افزودند: اگر «صبوري ستايش برانگيز» اين خانواده ها نبود، جريان شهادت، با اين شكفتگي و طراوت در كشور جاري نمي شد و اين حقيقت، منت بزرگ خانواده هاي سرافراز شهيدان بر ملت ايران است.
در ابتداي اين ديدار، اميردريادار سياري فرمانده نيروي دريايي ارتش اجتماع خانواده نيروهاي مسلح در حضور فرمانده كل قوا را فرصتي براي نمايش برادري و همدلي خواند و افزود: بخش عمده اي از توفيقات نيروهاي مسلح از زمان دفاع مقدس تاكنون مرهون همدلي و همراهي خانواده هاي آنان بوده است.


معاون عملياتي نيروي دريايي ارتش تشريح كرد

قابليت هاي عملياتي «سهند» و «طارق»

معاون عملياتي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي نقش قابليت هاي عملياتي زيردريايي طارق و ناوشكن سهند در ارتقاي توانمندي ايران در نبردهاي دريايي را تشريح كرد.
امير «سيدمحمود موسوي» معاون عمليات نيروي دريايي ارتش در گفت وگو با فارس، با اشاره به آب اندازي زيردريايي سنگين طارق 901 كه روز سه شنبه با فرمان فرماندهي معظم كل قوا در بندرعباس به آب انداخته شد، اظهار داشت: زيردريايي كلاس طارق يكي از تجهيزات استراتژيك در نيروي دريايي راهبردي ارتش است و در ارتقاي آمادگي رزمي نيرو بسيار موثر خواهد بود.
وي افزود: بخش هاي تعميرات نيمه اساسي زيردريايي كلاس طارق بسيار پيچيده و پرحجم است و كشوري كه بتواند به اين توانمندي و قابليت دسترسي پيدا كند آخرين حلقه وابستگي اش در بحث يگان زيرسطحي كه تعميرات نيمه اساسي و اساسي آنها است را قطع مي كند.
موسوي تاكيد كرد: كشوري كه بتواند مستقلا اين يگان ها را تعمير، نگهداري و راهبري كند، يقينا در بحث اعماق دريا حرف هاي زيادي براي گفتن در رزم هاي آينده خواهد داشت.
معاون عمليات نيروي دريايي ارتش ادامه داد: امروز شاهديم نيروي دريايي ارتش علي رغم تمام محدوديت ها و تنگناهايي كه بيگانگان سعي مي كردند براي ما ايجاد كنند، به اين توانمندي و قابليت رسيده است و راه را براي انجام تعميرات مورد نياز ساير يگان هاي زير سطحي مشابه و همچنين يگان هاي سبك تر نيروي دريايي ارتش، هموار كرده است.
وي همچنين به طراحي و ساخت ناوشكن موشك انداز سهند اشاره و تصريح كرد: اين ناوشكن كه به مراتب از جماران پيشرفته تر خواهد بود، سازه اصلي اش آماده و به آب انداخته شد و در زمان پيش بيني شده، ساير قسمت ها و بخش هايش تكميل و مجهز مي شود.
موسوي تاكيد كرد: قرار گرفتن ناوشكن سهند در آينده در چرخه عملياتي از آنجايي كه يك يگان چند منظوره است و قابليت ها و توانمندي هاي مقابله با اهداف سطحي و زيرسطحي و هوايي را دارد، در ارتقاي آمادگي رزمي ناوگان نيروي دريايي ارتش نقش بسيار با اهميتي را ايفا خواهد كرد.
معاون عمليات نيروي درياي ارتش درخصوص اينكه ناوشكن سهند از چه جهاتي از ناوشكن جماران پيشرفته تر است، گفت: از آنجا كه نصب تجهيزات و مجهز كردن ناوشكن سهند در مراحل اوليه قرار دارد و ممكن است در پروسه كار تغييرات ديگري هم ايجاد شود نمي توان اطلاعات جزئي تري اعلام كرد. موسوي با بيان اينكه اندازه ناوشكن سهند با جماران يكي نيست، تاكيد كرد: سازه ناوشكن سهند با ناوشكن جماران تفاوت دارد و ناوشكن سهند بزرگتر است و قابليت حمل بالگرد نيز دارد.
 


وزير علوم در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد:

جامعه دانشگاهي خود را مهياي ايفاي وظايف خطير كند

وزير علوم در پيامي به مناسبت آغاز سال تحصيلي جديد از دانشگاهيان كشور به عنوان پيشگامان توسعه و تعالي ايران اسلامي ياد كرد و از جامعه دانشگاهي خواست كه خود را براي ايفاي وظايف و مسئوليت هاي خطير آماده كنند.
كامران دانشجو در اين پيام بر بهره برداري از مقتضيات و ظرفيت هاي موجود در سال «توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني» به ويژه توفيقات ارزشمند اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ايران اسلامي تاكيد كرده است.
وزير علوم در اين پيام با اشاره به اينكه فرا رسيدن مهرماه و آغاز سال تحصيلي جديد براي عموم ملت ايران به ويژه دانش آموزان و دانشجويان، شورآفرين و نويدبخش فردايي بهتر است، ادامه داد: جامعه دانشگاهي كشور اعم از استادان و دانشجويان همچنين كاركنان پرتلاش عرصه گسترده ستادي و اجرايي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي با استعانت از خداوند متعال و اراده اي راسخ در انجام شايسته فعاليت هاي علمي و پژوهشي، خود را براي ايفاي وظايف و مسئوليت هاي خطير آماده مي كنند.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: جامعه علمي و دانشگاهي به ويژه استادان و دانشجويان با مشاركت فعال در يك بسيج علمي همگاني و با حمايت و مساعدت همه سازمان ها، نهادها و دستگاه هاي اجرايي بتوانند نقش ممتاز و متمايز خود را در بهره برداري از امكانات و ظرفيت هاي موجود ايفا كنند و ضمن تثبيت و تعالي جايگاه نخست جمهوري اسلامي ايران در منطقه، رتبه علمي كشور را از مرتبه فعلي به مراتب بالاتر در جهان ارتقا بخشند.
دانشجو ضمن تبريك سال تحصيلي جديد، از خداوند متعال توفيقات روزافزون همه پيشگامان توسعه و تعالي ايران اسلامي را تحت توجهات خاصه حضرت وليعصر(عج) و زعامت مقام معظم رهبري و در خدمتگزاري بيش از پيش به ملت مسلمان و حق شناس ايران و تحقق اهداف و آرمان هاي شهدا و امام شهيدان مسئلت كرده است.


با حضور وزير آموزش و پرورش

زنگ شكوفه ها و غنچه ها در روستاي كويچ هريس نواخته شد

زنگ «شكوفه ها و غنچه ها»، با حضور وزير آموزش و پرورش، در روستاي زلزله زده «كويچ» بخش خواجه شهرستان هريس نواخته شد.
به گزارش ايرنا حميدرضا حاجي بابايي روز چهارشنبه در اين مراسم گفت: در سال تحصيلي جديد يك ميليون و 200 هزار دانش آموز اول ابتدايي در كشور وارد كلاس هاي درس مي شوند.
وي با اشاره به وجود 461 باب مدرسه در مناطق زلزله زده افزود: مدارس مقاومت ترين بناها در اين مناطق بوده و از اين تعداد 165 باب مدرسه بر اثر زلزله دچار آسيب شدند.
حاجي بابايي اظهار كرد: تمام مدارس مناطق زلزله زده بازسازي شده و آماده پذيرش دانش آموزان در سال تحصيلي جديد هستند.
وزير آموزش و پرورش اضافه كرد: مدرسه نماد زندگي است و حضور دانش آموزان مناطق زلزله زده گواه وجود شادي و نشاط در اين مناطق است.
استاندار آذربايجان شرقي نيز در اين آئين گفت: حضور دانش آموزان مناطق زلزله زده در مدارس پيام«زندگي و ما مي توانيم» را به جهانيان اعلام مي دارد.
«احمد عليرضا بيگي» افزود: ملت ايران اين حادثه را به فرصت بزرگي براي پيشرفت و توسعه در منطقه تبديل خواهند كرد.
جشن شكوفه ها در حرم رضوي برگزار شد
به نمايندگي از دانش آموزان پايه اول سراسر كشور، 700 دانش آموز جشن شكوفه هاي خود را در بارگاه منور رضوي برگزار كردند.
به گزارش فارس، در جوار بارگاه ملكوتي منور علي ابن موسي الرضا(ع)، 700 دانش آموز پايه اول در آئين جشن شكوفه ها سال تحصيلي 91-92 آغاز كردند.
دانش آموزان با تشرف به حرم امام رضا (ع) و خواندن صلوات خاصه آن حضرت، سال تحصيلي جديد خود را آغاز كردند.
در اين مراسم معاون ابتدايي اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوي اظهار كرد: اين مراسم همزمان با هفته كرامت و با برگزاري مراسم معنوي و شاد و با اهداي شاخه گل و هديه معنوي به اين دانش آموزان برپا شد.
طاهره عرفانيان افزود: همچنين همزمان با جشن شكوفه ها 105هزار دانش آموز پايه اول ابتدايي سال تحصيلي جديد را با حضور در سه هزار و 500 كلاس در خراسان رضوي آغاز كردند.
 


عباسي با رئيس روس اتم ديدار كرد

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در وين با رئيس روس اتم ديدار و گفت وگو كرد.
خبرگزاري «نووستي» به نقل از سخنگوي رسمي شركت دولتي «روس اتم» گزارش داد كه نيروگاه اتمي بوشهر تا آخر سال جاري ميلادي براي بهره برداري صنعتي تحويل داده مي شود.
وي گفت: روز سه شنبه ديدار سرگئي كرينكو، رئيس «روس اتم» با رئيس سازمان انرژي اتمي ايران انجام شد. طرفين بر اجراي موفق طرح ساخت نيروگاه اتمي بوشهر تأكيد كردند كه به طور كامل و صد درصد راه اندازي شده و در سال جاري به مرحله تحويل براي بهره برداري صنعتي مي رسد.
عباسي براي شركت در كنفرانس عمومي آژانس هفته گذشته راهي وين شد. كنفرانس عمومي آژانس روز دوشنبه آغاز به كار كرد و تا پايان هفته ادامه خواهد داشت.
نووستي افزود: ساخت نيروگاه اتمي بوشهر در سال 1974 ميلادي توسط شركت آلماني «زيمنس» آغاز شد اما پس از انقلاب اسلامي در ايران نيمه تمام باقي ماند.
قرارداد تكميل ساخت واحد اول نيروگاه اتمي در بوشهر توسط روسيه، ژانويه 1995 در تهران امضا شد. روسيه همچنين موظف شد كه يك رآكتور آبي-آبي «و.و.ا.ار-1000» و سوخت هسته اي براي آن را به ايران عرضه كند و متخصصين ايراني را آموزش دهد. حجم كل قرارداد حدود يك ميليارد دلار ارزيابي مي شود كه از اين ميان قيمت رآكتور حدود 850 ميليون دلار است. در ماه فوريه 1998 فدراسيون روسيه و ايران توافق كردند كه روسيه نه تنها در تجهيز نيروگاه بوشهر به ايران كمك كند، بلكه به طور كل ساخت آن را تكميل كند.
روز 28 ژانويه 2009 «اتم استروي اكسپورت» از پايان عرضه سوخت هسته اي براي اولين نيروگاه اتمي ايران خبر داد. سوخت هسته اي، طبق مقررات، شش ماه قبل از راه اندازي نيروگاه به آن عرضه شد. اواخر ژانويه 2011 «اتم استروي اكسپورت» مرحله نوبتي راه اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر را انجام داد. راه اندازي فيزيكي به معناي پايان مرحله آزمايشات تمام سيستم هاي واحد توليد انرژي نيروگاه اتمي است و سپس بدنبال بارگذاري سوخت هسته اي، توليد برق در آن شروع مي شود.
واحد توليد انرژي نيروگاه اتمي بوشهر روز 8 ماه مه سال 2011 در حداقل سطح ظرفيت قابل كنترل خود قرار گرفت و به اين ترتيب واكنش خود انگيخته تقسيم سوخت هسته اي آغاز شد. اين رويداد يكي از مهم ترين مراحل در راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر براي توليد برق بوده است.
شركت «اتم انرگو پرويكت» از شهر نيژني نووگورود روسيه، مؤسسه وابسته به شركت «اتم استروي اكسپورت» پيمانكار كل پروژه «بوشهر» چندي پيش گزارش داد رآكتور واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر ساعت 18 و 47 دقيقه روز 30 اوت (9 شهريور) به وقت محلي به طور كامل و با صددرصد ظرفيت برنامه ريزي خود، براي توليد برق راه اندازي شد.
ايران تنها برنده جدال ميان آمريكا و اسرائيل است
كارشناس برجسته مؤسسه مطالعات امنيت داخلي دانشگاه تل آويو، ايران را تنها برنده جدال ميان آمريكا و اسرائيل دانسته و خواستار پايان اين جدال شده است.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «جروزالم پست»، يك كارشناس تسليحاتي اسرائيل ضمن ابراز ناراحتي از تنش هاي به وجود آمده بين آمريكا و اسرائيل، ايران را تنها برنده اين جدال دانست.
دكتر «اميلي لاندلائو» كارشناس كنترل تسليحاتي رژيم صهيونيستي روز گذشته در مصاحبه با جروزالم پست گفته است كه عميقاً از تنش بي سابقه اي كه در روابط ميان آمريكا و اسرائيل بر سر برنامه هسته اي ايران به وجود آمده، ناراحت است.
وي در اين باره مي گويد: «اين نمايش عمومي كه در آن آمريكا و اسرائيل هر يك ديگري را تضعيف مي كنند بايد هرچه زودتر پايان يابد. تنها برنده (اين جدال) ايران است».
اين كارشناس مؤسسه مطالعات امنيت داخلي دانشگاه تل آويو همچنين نسبت به امتناع دولت اوباما از تعيين خطوط قرمز براي برنامه هسته اي ايران و همچنين دلايلي كه كاخ سفيد براي اين امتناع ارائه مي دهد، ابراز ناراحتي مي كند.
لاندلائو مي گويد آمريكا از سويي بارها اسرائيل را از حمله به تأسيسات هسته اي ايران منع مي كند و از سوي ديگر خود هيچ خط قرمز مشخصي براي ايران تعيين نمي كند كه به عقيده وي اين رفتار آمريكا به طرز ناراحت كننده اي حس بدبيني را به وجود مي آورد.
وي اشاره مي كند كه خطوط قرمز ابزارهايي براي اعمال فشار ديپلماتيك به كشورها هستند و تاكنون آمريكا تنها سلاح هسته اي را به عنوان خط قرمز خود دانسته است. خط قرمزي كه به گفته لاندلائو ايران آن را جدي نگرفته است.
مقامات رژيم صهيونيستي كه تا چند هفته پيش دائماً از طرح حمله قريب الوقوع به ايران صحبت مي كردند، پس از ناديده گرفته شدن در جامعه بين الملل اكنون تلاش بي نتيجه ديگري را براي تعيين خط قرمز براي برنامه هسته اي ايران آغاز كرده اند.
 


سفير ايران در عراق: حضور منافقان در عراق به روابط دو كشور لطمه مي زند

سفير جمهوري اسلامي در عراق گفت: حضور منافقان در عراق مخالف حسن همجواري و تعاملات دوجانبه ايران و عراق است و به روابط دو كشور لطمه مي زند.
حسن دانايي فر درباره خروج آخرين گروه از افراد گروهك تروريستي منافقين از پايگاه اشرف، اظهار كرد: آخرين گروه از اين افراد به پايگاه ليبرتي در بغداد منتقل شدند و به اين ترتيب يكي از مهمترين پايگاههاي منافقين كه عليه جمهوري اسلامي ايران اقدامات تروريستي انجام مي داد برچيده شد.
وي درباره خروج كامل منافقين از عراق، اظهار داشت: پايگاه ليبرتي يك پايگاه موقت است كه از زمان استقرار آخرين گروه از افراد گروهك تروريستي منافقين در آن تا حداقل سه ماه و حداكثر شش ماه بايد اين پايگاه از اين افراد تخليه شود و آنان به كشورهاي مقصد منتقل شوند. فرم هايي در اختيار اين افراد قرار گرفته است تا مقصد خود را مشخص كنند و آن ها به زودي آنجا را ترك مي كنند.
سفير ايران در عراق با اشاره به اقدامات تروريستي برخي افراد برجسته گروهك تروريستي منافقين عليه ملت ايران، تصريح كرد: برخي از اين افراد كه از جمله سركردگان اين گروهك هستند پرونده هاي قضايي دارند كه رسيدگي به آن ها از طرف مراجع مربوطه عراق در دستور كار قرار گرفته است.
وي خاطرنشان كرد: چون اين افراد در خاك عراق اقداماتي را عليه ملت ايران انجام داده اند، جمهوري اسلامي ايران عليه آن ها به دادگاه هاي عراق اقامه دعوي كرده است و از طريق مجاري رسمي به ويژه وزارت خارجه عراق به مراجع قضايي اين كشور درخواست داده شده است. همچنين برخي از اين افراد با توجه به دخالتي كه در انتفاضه شعبانيه داشته اند و مرتكب قتل مردم عراق شده اند نيز پرونده هايي در دادگاه هاي اين كشور دارند.
دانايي فر در پاسخ به اين پرسش كه برخي اخبار و گمانه زني ها حاكي از باقي ماندن گروهك تروريستي منافقين در پايگاه ليبرتي براي مدت طولاني است، تصريح كرد: دليلي بر ماندن اين افراد در اين پايگاه براي مدت طولاني وجود ندارد. دولت عراق آنها را گروهي تروريستي مي داند كه پرونده هاي قضايي كاملا روشني دارند و همچنين هيچ سابقه اي مبني بر اين كه اين افراد پناهنده و يا حتي پناهجو به عراق هستند وجود ندارد و به طور غيرقانوني به عراق وارد شده اند. مسئولان عراق بارها عنوان كرده اند كه اين افراد بايد خاك اين كشور را ترك كنند.
سفير كشورمان در بغداد خاطرنشان كرد: حضور اين افراد در عراق مخالف حسن همجواري و تعاملات دوجانبه ايران و عراق است و به روابط دو كشور لطمه مي زند.
به گزارش ايسنا وي همچنين درباره سفر احمدي نژاد به عراق گفت: قرار است به زودي رئيس جمهور كشورمان سفري را به عراق داشته باشد كه به احتمال زياد اين سفر پس از برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواهد بود.
 


ادامه اعتراض طلاب و دانشجويان نسبت به هتك حرمت به پيامبر اسلام(ص)

اساتيد و دانش آموختگان حوزه هاي علميه تهران و دانشجويان ضمن محكوميت انتشار فيلم موهن و ضداسلامي، خواستار مجازات عاملان اين اقدام شنيع شدند.
اساتيد، طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه استان تهران در محكوميت انتشار فيلم موهن آمريكايي - صهيونيستي به ساحت مقدس پيامبر مكرم اسلام بيانيه اي صادر كردند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است؛
ما اساتيد و طلاب و دانش آموختگان حوزه هاي علميه استان تهران ضمن محكوميت شديد اين گونه اقدامات خصمانه و غيرمنطقي از دولت آمريكا مي خواهيم تا از تمام مسلمانان جهان عذرخواهي رسمي داشته باشند و از سازمان هاي بين المللي و حقوق بشري به ويژه سازمان ملل متحد، سازمان همكاري هاي كشورهاي اسلامي و سران نم مي خواهيم تا اعلام موضع كرده و اين اقدامات شنيع را محكوم كنند. عاملان آن را تحت سخت ترين پيگردهاي بين المللي قرار دهند تا از تكرار چنين جنايت هايي جلوگيري شود.»
همچنين دانشجويان و اساتيد دانشگاه آزاد واحد تهران مركزي كه در اعتراض به هتك حرمت به پيامبر اعظم در مجتمع پيامبر اعظم(ص) تجمع كرده بودند، پرچم اسرائيل و آمريكا را به آتش كشيدند.
انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي نيز در همين رابطه بيانيه اي صادر و تاكيد كرد؛ «انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي ضمن محكوم كردن اين اقدام سخيف و مذبوحانه، از مسئولان جمهوري اسلامي ايران بالاخص وزارت امور خارجه مي خواهد كه با پيگيري اين مسئله در عرصه بين الملل اقدامات لازم براي برخورد قاطعانه با چنين رفتارهايي را در دستور كار خود قرار دهند و گزارشي از اقدامات خود را به ملت شريف ايران و تمامي مسلمين جهان ارائه دهند.»
 


معاون اول رئيس جمهورخبر داد

ساخت 8 هزار واحد مسكوني در مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي

معاون اول رئيس جمهور از سفارش و آماده شدن 10 هزار كانكس براي زلزله زدگان آذربايجان شرقي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، محمدرضا رحيمي بامداد ديروز در تشريح نتايج نشست كارگروه راهبري بحران مناطق زلزله زده ارسباران در آذربايجان شرقي در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اينكه هر خسارتي كه در هر شهر و روستا بر اثر زلزله باشد مشمول قاعده كلي است و با يك فرم و براساس اولويت جبران مي كنيم، اظهار كرد: اولويت نخست دولت در مناطق زلزله زده ارسباران آذربايجان شرقي تامين سرپناه براي زلزله زدگان و ساخت اماكن دام هاي آنها قبل از آغاز فصل سرماست.
معاون اول رئيس جمهور، اولويت بازسازي مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي را ساخت مسكن دائمي براي زلزله زدگان عنوان كرد و گفت: مهم ترين مسئله ما ساخت مسكن براي مردم پيش از آغاز فصل سرماست و در اين راه نيازمند همكاري هستيم.
وي با بيان اينكه در حال حاضر بنياد مسكن 15 استان كشور در مناطق زلزله زده اهر، هريس و ورزقان در امر بازسازي فعاليت مي كنند، افزود: بنياد مسكن متولي ساخت 8هزار واحد مسكوني به كلي ويران شده در روستاها است. رحيمي از سفارش 10 هزار واحد كانكس و خانه هاي پيش ساخته براي زلزله زدگان در قشم و مشهد خبر داد و گفت: اين كانكس آماده شده و در روزهاي آينده به مناطق زلزله زده فرستاده مي شود. وي با بيان اينكه هر تريلي بيش از دو كانكس را نمي تواند حمل كند، افزود: براي اين امر پنج هزار تريلي لازم است و اين سختي كار را مي رساند.


ثبت نام پذيرفته شدگان دكتري پيام نور از 5 تا 7 مهر

ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون سراسري دكتري تخصصي سال 91 در دانشگاه پيام نور از پنجم مهر آغاز مي شود.
محمودي مدير روابط عمومي دانشگاه پيام نور گفت: كليه پذيرفته شدگان آزمون سراسري دكتري تخصصي سال 91 دانشگاه پيام نور مي توانند از 5 تا 7 مهرماه نسبت به ثبت نام در دانشگاه پيام نور اقدام كنند.
وي گفت: مدارك عمومي جهت ثبت نام غيرحضوري متعاقبا از طريق سايت دانشگاه اعلام خواهد شد.
 


افشاي دلايل عدم حضور عربستان در نشست چهارجانبه قاهره

منابع ديپلماتيك عربي در قاهره فاش كردند كه عدم حضور سعودي ها در نشست قاهره براي به شكست كشاندن اين نشست و ناشي از عدم تمايل آنها در پايان دادن به بحران سوريه است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه بركينگ نيوز، يك منبع ديپلماتيك عربي در قاهره افشا كرد كه عدم حضور عربستان سعودي در نشست دوشنبه كميته چهارجانبه سوريه در واقع دادن اين پيام روشن و شفاف به فرستاده ويژه سازمان ملل بود كه رياض خواهان توقف حمايت هاي خود از تروريست ها در سوريه نيست.
اين ديپلمات عرب در ادامه افزود: عدم حضور سعودي در اين نشست آشكارا نشان داد كه سعودي ها به سياست هاي خود در ارسال تروريست هاي مسلح به سوريه و حمايت مالي و نظامي از آنها ادامه خواهند داد.
اين منبع تاكيد كرد كه اخضر ابراهيمي از عدم حضور سعودي ها در نشست دوشنبه قاهره غافلگير شده است، چون پيشتر مصري ها به وي وعده داده بودند كه عربستان سعودي در اين نشست حاضر خواهد شد و از ماموريت وي حمايت خواهد كرد.
وي در ادامه افزود: عدم حضور سعودي ها در نشست قاهره اين پيام را به ابراهيمي داد كه ماموريت وي پيش از آغاز و پيش از ارائه هر طرحي توسط وي براي خروج از بحران محكوم به شكست است.
اين منبع گفت: همان گونه كه آل سعود پيشتر از «كوفي عنان»، فرستاده سابق سازمان ملل در امور سوريه استقبال نكرد و تمام تلاش خود را براي به بن بست كشاندن ماموريت وي به كار گرفت، هم اكنون نيز خواهان ناكام ساختن ماموريت ابراهيمي است.
منابع مصري در اين راستا گفتند كه مصر تلاش هاي بسياري به كار برد تا عدم حضور عربستان سعودي در نشست قاهره را توجيه كند، اما نتوانست سوالات بي شمار خبرنگاران در اين ارتباط را پاسخ دهد و بر اين موضوع سرپوش بگذارد.
همچنين منابع آگاه مصري تاكيد مي كنند كه عدم حضور سعودي ها در نشست قاهره هدف واقعي آنها را در سوريه برملا مي كند كه در عدم تمايل رياض در پايان دادن به بحران سوريه نمود پيدا مي كند، حتي اگر اين طرح از سوي مصر داده شده باشد.
 


صالحي با مقامات سوري ديدار كرد اسد:

سوريه از راه حل عادلانه و منصفانه براي تامين منافع مردم اين كشور استقبال مي كند

بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار با صالحي تصريح كرد؛ كشورش از هرگونه طرح و راه حل متوازن، عادلانه و منصفانه در راستاي تامين منافع مردم اين كشور استقبال مي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر از دمشق، بشار اسد اين مطلب را در ديدار با وزير امور خارجه كشورمان بيان كرد و افزود، بديهي است كه دمشق هرگونه برنامه تحميلي را از خارج نخواهد پذيرفت.
بشار اسد همچنين از تلاشهاي صادقانه جمهوري اسلامي ايران براي كمك به حل و فصل مشكل سوريه تشكر و قدرداني كرد.
رئيس جمهور سوريه نيز در اين ديدار از دكتر صالحي خواست كه سلام هاي گرم او را به مقام معظم رهبري و رئيس جمهور اسلامي ايران ابلاغ كند.
برپايه اين گزارش، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با اشاره به جنگ تمام عيار رواني، رسانه اي ، اقتصادي و نظامي عليه سوريه، هشياري حكومت و ملت سوريه را در ناكام كردن توطئه بزرگ دشمنان اين كشور اثرگذار خواند و بر ضرورت استمرار اين هشياري و درايت تاكيد كرد.
صالحي ابراز اميدواري كرد كه بر مبناي گفتگوي ملي ميان حكومت و گروه هاي مخالف، بدون دخالت خارجي ، ارسال سلاح به گروه هاي افراطي و با توقف خشونتها ، راه هاي برون رفت از اين بحران سازي و بازگشت امنيت و آرامش به اين كشور در سايه يك راه حل سياسي سوري -سوري فراهم شود.
صالحي سلام دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران را به بشار اسد ابلاغ و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي تقويت همكاريهاي جامع دو كشور در جهت تامين منافع دو ملت اعلام كرد.
پيش از اين ديدار، علي اكبر صالحي و وليد معلم پيرامون آخرين تحولات منطقه و سوريه رايزني كردند.
صالحي در اين ديدار با اشاره به موضع معقول جمهوري اسلامي ايران در قبال مساله سوريه هم چنين بر برون رفت از بحران تحميل شده به اين كشور، در چارچوب گفت وگوي ملي ميان حكومت و معارضه براي ايجاد زمينه لازم براي تسريع در اصلاحات و تامين مطالبات مردمي، آمادگي كشورمان را براي تقويت همكاري هاي دو جانبه با هدف كاهش آلام مردم و بهبود وضعيت معيشتي آن ها اعلام كرد. وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به رفت و آمد هيات هاي متقابل در اين جهت، ديدارها از دمشق را فرصتي مغتنم در برهه هاي حساس و مناسب به منظور طراحي مكانيزم هاي لازم در راستاي نيل به اين اهداف توصيف كرد.
وزير امور خارجه سوريه نيز در اين ديدار با خوش آمدگويي و ابراز خرسندي از سفر صالحي به دمشق روابط دو كشور را راهبردي خواند.
وليد معلم هم چنين آخرين تحولات ميداني سوريه از جمله توطئه دشمنان اين كشور با اعزام نيروهاي افراطي و ارسال سلاح به داخل سوريه با هدف كشتار مردم، ايجاد ناامني و تخريب زيرساخت ها براي مختل كردن زندگي و معيشت مردم سوريه را تشريح كرد. او هم چنين به جنگ رسانه اي بد خواهان سوريه در منطقه و جهان اشاره كرد.
وزيران امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سوريه هم چنين ضمن گفت وگو پيرامون نشست قاهره نسبت به موفقيت به ماموريت اخضر ابراهيمي، نماينده دبير كل سازمان ملل در سوريه ابراز اميدواري كرده و بر استمرار رايزني هاي سياسي تاكيد كردند.
 


چشم به راه سپيده

Email: sepideh@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

دل مصر و يمن خون شد
سرم را مي زنم از بي كسي گاهي به درگاهي
نه با خود زاد راهي بردم از دنيا، نه همراهي
اگر زاد رهي دارم همين اندوه و فرياد است
«نه بر مژگان من اشكي نه بر لب هاي من آهي»
غروبي را تداعي مي كنم با شوق ديدارش
تماشا مي كنم عطر تنش را هر سحرگاهي
دلم يك بار بويش را زيارت كرد... اين يعني
نمي خواهد گدايي را براند از درش شاهي
نمي خواهم كه برگردد ورق، ابليس برگردد
دعاي دست مي گويي، چرا چيزي نمي خواهي؟
از اين سرگشتگي سمت تو پارو مي زنم مولا!
از اين گم بودگي سوي تو پيدا مي كنم راهي
به طبع طوطيان هند عادت كرده ام، هندو
همه شب رام رامي گفت و من الله اللهي
هلال نيمه شعبان رسيد و داغ دل نو شد
دعاي آل ياسين خوانده ام با شعر كوتاهي
اگر عصري ست يا صبحي تو آن عصري تو آن صبحي
اگر مهري ست يا ماهي تو آن مهري تو آن ماهي
دل مصر و يمن خون شد ز مكر نابرادرها
يقين دارم كه تو آن يوسف افتاده در چاهي
عليرضا قزوه
كوزه هاي تشنه
سلام اي ماه مهجور زمستان هاي ابرآلود!
چرا ديگر نمي تابد سرودت از محاق رود
مگر روح اساطير كهن باران بباراند
به روي سرزمين هاي اسير حلقه هاي دود
به روي بام ها آيينه ها گرم تماشايند
افق هاي تباهي را برآ اي طلعت موعود
نفير كوزه هاي تشنه اعصار مي گويد
كه عشق- اين ماه سرگردان- زماني اين حوالي بود
تو را با خوشه پروين هميشه جست وجو كردم
از آن روزي كه از پرديس جاويدان شدم مطرود
دلم را اين پرستوي غريب آشيان بر دوش
بهار خاطراتت خوانده تا آفاق نامحدود
الا اي ماه مهجور زمستان هاي ابرآلود!
تو را تا كهكشان زخم موزوني دگر بدرود
بهروز
سينه چاك
از فكر گناه پاك بودن عشق است
از هجر تو سينه چاك بودن عشق است
آن لحظه كه راه مي روي آقاجان
زير قدم تو خاك بودن عشق است
سيدمجتبي شجاع
 


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

هنرمندان مسلمان در مقابل پروژه اسلام هراسي هاليوود واكنش نشان دهند

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به ساخت فيلم توهين آميز به ساحت مقدس پيامبر(ص) گفت: هنرمندان مسلمان در مقابل پروژه اسلام هراسي و ايران هراسي هاليوود از خود واكنش نشان دهند.
به گزارش فارس، سيدمحمد حسيني در مراسم اختتاميه جشنواره ملي خوشنويسي رضوي اظهار داشت: خوشنويسي موهبتي الهي است و در ايام دهه كرامت رقابت در اين موهبت الهي به ميزباني يزد برگزار شد.
وي ضمن ارزيابي مطلوب از برگزاري جشنواره دهم خوشنويسي رضوي عنوان كرد: هنرمندان ما ارتباطي خاص با قرآن، عرفان و سخنان ائمه اطهار دارند و زماني كه يك خوشنويس بر روي يك حديث تمركز مي كند و بهترين جملات و ناب ترين مطالب را انتخاب كرده و بر روي صفحه كاغذ مي آورد، ارتباط روحي و معنوي خاصي پيدا مي كند.
وزير ارشاد اظهار اميدواري كرد بتوانيم اين آثار فاخر و ارزشمند را در استان هاي كشور تعميم دهيم و به سهم خود از تك تك هنرمنداني كه در اين جشنواره شركت كرده اند، قدرداني كنيم.
حسيني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به حوادثي كه در روزهاي گذشته اتفاق افتاد و حتي پيروان ساير اديان توحيدي را بر آشفت عنوان كرد: مردم به ويژه هنرمندان واكنش بسيار خوبي در پاسخ به فيلم توهين آميز به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) نشان دادند و در برابر اين حركت زننده، ساكت نماندند.
وي عنوان كرد: فضاي هنري نبايد به شكلي باشد كه هر از گاهي شخصي به خود اجازه دهد در مورد مقدسات دين اسلام هر فيلم يا اثري كه دوست دارد، ارائه كند.
حسيني خاطرنشان كرد: هاليوود مرتب فيلم مي سازد و بحث اسلام هراسي و ايران هراسي راه مي اندازد و از مسلمانان و ايرانيان چهره هاي تندخو، تروريست و ... مي سازند. در چنين شرايطي هنرمندان متعهد كشورمان بايد با خلق آثار هنري زيبا، در اين زمينه به مقابله بپردازند.
وي تاكيد كرد: اقداماتي كه صهيونيست ها و آمريكايي ها هرازگاهي نسبت به مقدسات دين اسلام انجام مي دهند، باعث نابودي خود آنهاست و خداوند مكر آنها را به خودشان باز مي گرداند.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در يزد، سيدمحمد حسيني در حاشيه بازديد از پروژه تالار مركزي يزد به خبرنگاران گفت: امسال كمك هاي خوبي به مراكز عمومي و مساجد شده است و اگرچه در اتمام، تكميل و تجهيز برخي پروژه ها تاخير افتاده است اما تلاش خواهيم كرد كه همه اين پروژه ها به نتيجه برسد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اظهار كرد: همه اين پروژه ها و كتابخانه ها با جديت در حال پيگيري است اما بايد محدوديت هاي اقتصادي را لحاظ كرد چرا كه مشكلاتي براي كشور ايجاد شده است كه به ياري خدا از آن عبور خواهيم كرد.
 


معاون اول رئيس جمهور:كارخانه هواپيماسازي در آذربايجان شرقي تاسيس مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
معاون اول رئيس جمهور گفت: با توجه به ظرفيت هاي موجود، مي توان در آذربايجان شرقي، كارخانه هواپيماسازي تاسيس كرد.
محمدرضا رحيمي روز سه شنبه در جريان افتتاح كارخانه موليبدن در ورزقان كه از آن در هواپيماسازي و صنايع هوافضا نيز استفاده مي شود گفت: پيشرفت كشور، از اهداف اصلي دولت بوده و هم اكنون سرعت رشد علمي ايران 11 برابر رشد متوسط جهاني است و دشمنان انقلاب اسلامي، از پيشرفت هاي علمي ايران كاملا ناراحت هستند. وي با اشاره به فيلم توهين آميز غرب گفت: آنان حتي پيامبران خود را نيز قبول ندارند.
معاون اول رئيس جمهور با تاكيد مجدد بر اين كه بايد در اين منطقه تجهيزات و امكانات هواپيماسازي تاسيس شود بر راه اندازي كارخانه هاي پايين دستي موليبدن از كنستانتره مس سونگون ورزقان نيز تاكيد كرد.
وي با مسخره خواندن ادعاهاي موجود مبني بر حمله اسرائيل به ايران، رژيم صهيونيستي را به يك «پشه آلوده» تشبيه كرد و گفت: تهديدات اسرائيل، مانند آن است كه يك پشه آلوده بخواهد به يك فيل حمله كند. اسرائيل در برابر حزب الله با دستان خالي، شكست خورد و چگونه مي تواند ادعاهاي حمله به ايران مقتدر را داشته باشد؟
معاون اول رئيس جمهور در بخش ديگري از صحبت هاي خود آذربايجان شرقي را افتخار كشور، و تبريز را از شهرهاي زيباي آن خواند.
به گزارش خبرنگار ما از تبريز، در اين مراسم عنوان شد: در كشور 6 هزار تن موليبدن در مس سرچشمه و مس سونگون ورزقان توليد مي شود و براي راه اندازي كارخانه موليبدن ورزقان 600 ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است.


آيت الله ناصر مكارم شيرازي: مجامع بين المللي جلوي توهين به مقدسات اديان را بگيرند

يكي از مراجع تقليد از مراكز و مجامع بين المللي خواست تا با مصوباتي جلوي هرگونه توهين به مقدسات اديان آسماني را بگيرند.
به گزارش فارس، آيت الله ناصر مكارم شيرازي ظهر چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به انتشار فيلم موهن درباره پيامبر گرامي اسلام تصريح كرد: تظاهرات در اعتراض به اين فيلم همچنان ادامه دارد و شاهد برخي نمونه هاي عالي نيز در اين تظاهرات ها هستيم.
وي با تقدير از اقدام دبيركل حزب الله لبنان در خصوص تجمع اعتراض آميز نسبت به اين فيلم گفت: آوازه اقدام سيدحسن نصرالله كه يك روحاني شجاع و هوشيار است، در دنيا پيچيده است.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه فيلم موهن به قدري كثيف است كه حدي را نمي توان براي آن متصور بود، اضافه كرد: متاسفانه در اين فيلم هر نسبت ناروا و زشتي از قتل، آدم كشي، و... به نبي مكرم اسلام، اصحاب و همسران ايشان داده شده است.
وي با اشاره به اينكه اين فيلم به مراتب از كتاب آيات شيطاني بدتر است، گفت: اگر اين امر در زمان امام راحل واقع مي شد همان حكم كه درباره نويسنده كتاب كثيف آيات شيطاني صادر كردند را درباره تهيه كنندگان اين فيلم نيز صادر مي كردند.
آيت الله مكارم شيرازي با اشاره به اينكه دنياي اسلام نبايد ساده از كنار اين مسئله بگذرد خاطرنشان كرد: آمريكايي ها به بهانه احمقانه آزادي بيان به چنين اقداماتي چراغ سبز نشان مي دهند و راه را باز كرده اند.
وي گفت؛ علماي جهان اسلام و سياستمداران بايد با يكديگر متحد شده و در مراكز بين المللي مصوبه اي را به تصويب برسانند كه مقدسات تمام اديان آسماني محترم شمرده شده و جلوي اين اعمال وقيح در آينده گرفته شود.
وي تاكيد كرد: دولتمردان آمريكا اگر از عقل درستي برخوردار بودند مي دا نستند چه زيان عظيمي به سبب اين فيلم و توجيه زشت آن دامان آنها را گرفت.
اين مرجع تقليد با اشاره به اينكه آمريكايي ها با اين اقدام تمام دنيا را براي خود ناامن كردند افزود: امروز نفرتي عميق در جهان اسلام نسبت به آمريكا شكل گرفته است.
آيت الله مكارم شيرازي با توصيه به دولتمردان تركيه مبني بر دوري از آمريكا و اسرائيل گفت: اگر دست خود را از دست آمريكا و اسرائيل خارج نكنند براي شما هم در جهان اسلام همان نفرت عميقي حاصل خواهد شد.
وي گفت: امتيازاتي كه به شما داده شده ارزش اين را ندارد كه در تمام دنياي اسلام به چهره اي منفور تبديل شوند.
 


احداث نخستين شهر با معماري اسلامي-ايراني در كشور

براي نخستين بار شهر جديد «حورا» به عنوان الگو در كشور با رويكرد معماري اسلامي-ايراني احداث مي شود.
به گزارش ايسنا سرپرست شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي همدان اظهار كرد: اين استان با جمعيتي افزون بر يك ميليون و 758 هزار و 268 نفر و با مساحت 19 هزار و 491 كيلومتر مربع 9 شهرستان و 27 شهر دارد.
محمدحسين مرادي افزود: 27 شهر استان داراي طرح جامع و 24 شهر نيز داراي طرح تفصيلي مصوب است و تهيه طرح تفصيلي 3 شهر ديگر در مرحله نهايي تصويب است.
وي با اشاره به اين كه استان همدان 3 طرح جداگانه دارد، افزود: طرح ناحيه اي جنوبي شامل شهرستان هاي ملاير، نهاوند و تويسركان، طرح ناحيه اي شمالي شامل شهرستان هاي كبودرآهنگ، رزن و فامنين و طرح ناحيه اي مركزي شامل شهرستان هاي همدان، بهار و اسدآباد است.
مرادي گفت: طرح مجموعه شهري همدان شامل شهرهاي همدان، جورقان، مريانج، صالح آباد، بهار، قهاوند، لالجين و مهاجران است.
وي افزود: شهر همدان به عنوان شهر مركزي مجموعه شهري با شعاع عملكردي اقتصادي، اجتماعي و خدماتي بوده و مطالعات مجموعه شهري شامل تعيين محدوده جايگاه مجموعه شهري در استان و سطح ملي، مطالعات پايدار طرح، تحليل و آينده نگري طرح همچنين مباني برنامه ريزي و تدوين طرح است.
وي تصريح كرد: تاسيس منطقه ويژه اقتصادي در جهان آباد همدان در سفر دوم هيئت دولت به استان همدان تصويب شد و در فروردين 88 نيز به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.
وي با بيان اين كه اين منطقه در شهرستان فامنين واقع است يك هزار و 30 هكتار مساحت دارد، گفت: هدف از تاسيس منطقه ويژه اقتصادي در جهان آباد همدان پشتيباني از توليدات داخلي، توسعه صادرات غيرنفتي و ايجاد تحرك در اقتصاد منطقه است.
مرادي با اشاره به تصويب شهر جديد «حورا» خاطرنشان كرد: اين شهر در سفر سوم هيئت دولت به استان تاييد شد با مساحتي حدود 6 هزار هكتار به عنوان نخستين شهر در كشور با رويكرد معماري اسلامي-ايراني احداث و به عنوان الگو در كشور در دست پيگيري است.
 


برگزاري جشنواره ملي مديحه سرايي رضوي در مشكين شهر

همزمان با دهه كرامت و در آستانه ميلاد مسعود امام هشتم و در قالب جشنواره بين المللي امام رضا(ع) هفتمين جشنواره مديحه سرايي و چاوشي خواني رضوي در امامزاده سيد سليمان فخر آباد آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اردبيل، در مراسمي كه صبح ديروز در صحن بارگاه اين امامزاده شريف در فخر آباد مشكين شهر برگزار شد، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل در سخناني اظهار داشت: هفتمين جشنواره مديحه سرايي و چاوشي خواني استان اردبيل به مدت دو روز در اين استان برگزار مي شود كه سرآغاز اين حركت اين مكان مقدس است و عصر امروز در اردبيل و مجتمع فدك با معرفي منتخبان اين جشنواره به كار خود پايان خواهد داد.
منصور شرفي خاطرنشان كرد: در كنار برگزاري اين جشنواره كه براي آن بيش از 669 اثر ارسال شده بود شاهد برگزاري نشست تخصصي مداحان و چاوشي خوانان خواهيم بود و براي انتخاب افراد برتر اين جشنواره به صورت حضوري آثار از صبح ديروز مورد داوري قرار گرفته و رقابت نفس گيري را بين شركت كنندگان از استان هاي مختلف شاهد هستيم.
وي يادآور شد: در بخش مداحي از 86 اثر رسيده به دبيرخانه 26 اثر از استان هاي يزد، مشهد، خوزستان، گيلان، تهران و استان مركزي مورد بررسي و ارزيابي نهايي قرار مي گيرد تا از بين اين آثار به برگزيدگان جوايزي اهدا شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اردبيل گفت: در بخش چاوشي خواني نيز از بين 47 اثر رسيده به جشنواره 15 گروه چاوشي خواني به مرحله نهايي راه يافتند كه داوران ديروز و امروز با بررسي آثار ارسالي گروه هاي منتخب را در اين زمينه معرفي خواهند كرد.
شرفي تاكيد كرد: ما بخش پيامك ادبي رضوي و همچنين مقالات پژوهشي و شعر را نيز به جشنواره به صورت استاني افزوده ايم به طوري كه در بخش مقالات پژوهشي 35 اثر، شعر 132 اثر و پيامك ادبي 369 اثر معرفي به دبيرخانه ارسال و معرفي شده تا از بين آنها نيز در رشته مقالات پژوهشي پنج نفر و چاوشي خواني و مداحي 16 نفر در مجموع مورد تجليل قرار گيرند.
اين مسئول بيان داشت: در جشنواره شعر رضوي استاني هشت نفر و پيامك ادبي نيز هشت نفر مورد تجليل قرار مي گيرند.
 


ثبت تپه رودخانه اهر در فهرست آثار ملي كشور

رئيس شوراي ثبت آثار تاريخي و فرهنگي آذربايجان شرقي از كشف 95 قبر كلان سنگي در شهرستان اهر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز تراب محمدي گفت: اين تپه با قدمت پيش از تاريخ و اشكاني، در پنجمين همايش ملي شوراي سياست گذاري ثبت ميراث فرهنگي در استان البرز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
وي افزود: با توجه به اهميت مطالعه ادوار مختلف در اين منطقه و مطالعه استقرارها و سفال هاي اين ناحيه، ثبت اين اثر به عنوان اثري ملي جهت حفظ و نگهداري اثر و مطالعه آن در منطقه ضروري به نظر مي رسيد.
محمدي با بيان اينكه به دليل سهولت در عمليات بررسي و كاوش و به دليل وسعت زياد منطقه مورد مطالعه، محوطه به 3 تپه مجزا از هم تقسيم بندي شد، افزود: طي اين بررسي، 14 قبر كلان سنگي در پشته هاي اطراف محوطه زردخانه، 22 قبر كلان سنگي در اطراف تپه سوم و تعداد 59 عدد قبر كلان سنگي نيز در اطراف تپه نخست شناسايي شد كه بازه زماني از دوره مفرغ و آهن را دربرمي گيرند.
وي تصريح كرد: در مجموع تعداد 95 قبر كلان سنگي در داخل اين محوطه شناسايي شد كه برخي از آنها بر اثر فعاليت هاي عتيقه جويانه و كشاورزي تخريب و از بين رفته اند، البته از اين ميان، تعدادي گور سالم و دست نخورده نيز شناسايي و ثبت شده كه اميدواريم كاوش هاي آينده در آنها بتواند اطلاعات بسيار سودمندي را در اختيار باستان شناسان قرار دهد.
 


تا پايان آذرماه انجام مي شود

برگزاري جشنواره طلاب جوان

معاون ساماندهي امور جوانان گفت: جشنواره طلاب جوان تا پايان آبان ماه از سوي شوراي عالي حوزه هاي علميه در قم برگزار مي شود.
محمدصادق اكبري با اعلام اين خبر اظهار كرد: در حال حاضر فراخوان شركت در جشنواره طلاب جوان در سطح حوزه هاي علميه داده شده است و اين رويداد فرهنگي در حوزه هاي مطالعاتي، پژوهشي، تبليغي، ارتباط با قرآن و فعاليت در حوزه تحصيلي طلاب برگزار مي شود.
گفتني است نخستين جشنواره طلاب جوان سال 89 برگزار شده است.
 


آغاز فروش اوراق مشاركت سازمان آب و برق خوزستان

اهواز- خبرنگاركيهان:
فروش اوراق مشاركت طرح هاي عمراني سازمان آب و برق خوزستان در شعب منتخب بانك ملي ايران از 29شهريور ماه آغاز شد.
مدير اقتصاد و درآمد سازمان آب و برق خوزستان در اين باره گفت: اين اوراق بي نام و قابل انتقال به غير و معاف از ماليات هستند و همچنين پرداخت اصل و سود اوراق توسط بانك ملي ايران تضمين شده است.
به گزارش روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان، محمدحسن مبشري افزود: خريد اوراق مشاركت سازمان آب و برق خوزستان به عنوان بزرگ ترين بنگاه اقتصادي كشور، با بيش از نيم قرن سابقه عمران و آباداني در كارنامه اين سازمان، نوعي سرمايه گذاري با سود مطمئن خواهد بود.
گفتني است اين اوراق مربوط به طرح هاي سد، نيروگاه، شبكه هاي آبياري و زهكشي و آبرساني به شهرهاست كه با سود علي الحساب 20درصد به فروش مي رسد.
 


اخبار ادبي و هنري

شورجه كارگردان سينما:
تحريم اسكار كوچكترين پاسخ به ساخت فيلم موهن است
كارگردان فيلم سينمايي «33 روز» خواستار تحريم اسكار شد و اين اقدام را كوچكترين واكنش عليه ساخت فيلم موهن به ساحت پيامبراكرم(ص) دانست.
جمال شورجه در گفت وگو با ايرنا افزود: معتقدم با توجه به خصومت آمريكا و هاليوود و بخصوص توليد اخير فيلم موهن به ساحت پيامبر اكرم(ص)، نبايد هيچ اثري براي حضور در اسكار معرفي شود.
وي يادآور شد: اكنون با اهانت به حضرت رسول(ص)، بايد اسكار را تحريم كنيم و سال ها پيش بايد اين اقدام انجام مي شد.
اين كارگردان سينما تأكيد كرد: تحريم اسكار فرصت مناسبي است تا مسلمانان بار ديگر انزجار خود را نسبت به سياست هاي نابخردانه آمريكا عليه جهان اسلام نشان دهند.
شورجه ادامه داد: بايد بطور رسمي اسكار را تحريم كنيم و اين موضوع بايد بطور واضح به جهانيان اعلام شود.
به گفته شورجه، يكي از راه هاي مقابله با فيلم موهن اخير، قطع روابط فرهنگي هنرمندان با آمريكا و در عين حال تجديدنظر در روابط سياسي و اقتصادي با آمريكا از سوي كشورهاي اسلامي است.
اين كارگردان سينما تأكيد كرد: در حالي كه بسياري از كشورهاي اسلامي سفراي آمريكا را بيرون كرده اند، ما در كشور براي انتخاب فيلم براي اسكار با يكديگر رقابت مي كنيم كه اين اوج حقارت سينماي ايران را مي رساند.
سه هزار نامه براي كودكان شهداي هسته اي
اختتاميه جشنواره «باباي آسموني» با حضور محسن مؤمني شريف، خانواده هاي شهداي علمي و جمعي از مسئولان و كودكان شركت كننده در اين جشنواره به همراه خانواده هايشان، در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.
در اين مراسم از ميان سه هزار اثر ارسالي كه از سراسر كشور به دبيرخانه مسابقه رسيده بود، پس از بازبيني داوران، 45 اثر به عنوان برگزيده نهايي انتخاب شدند و هداياي خود را از دست خانواده هاي شهداي علمي دريافت كردند.
مصطفي بينشي، نوجوان 11 ساله از صفادشت نيز به عنوان منتخب برگزيدگان، بخشي از نامه خود را خواند. در اين مراسم از كتاب «ستاره هاي دنباله دار» شامل دلنوشته هاي برگزيده كودكان و نوجوانان ايراني براي فرزندان شهداي علمي كه به همت حوزه هنري استان تهران و توسط نشر كتيبه به دو زبان فارسي و انگليسي منتشر شده، با حضور «آرميتا» فرزند شهيد داريوش رضايي نژاد رونمايي شد.
اميرحسين فردي، مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري در اين مراسم سخنراني كرد و گفت: با بيان اين كه در زمان جنگ تحميلي دشمن خانه ها و شهرهايمان را بمباران مي كرد، در حال حاضر دشمن ذهن و قلب ما را بمباران مي كند و اين بمباران خيلي پيچيده است و نياز به نقشه و فكر دارد و اميدوارم همه به اين جنگ نرم فكر كنند.
چاپ پنجم رمان انقلابي «اسماعيل»
رمان «اسماعيل» اميرحسين فردي كه در آن، حوادث منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي را در قالب داستان بازگو شده است، به چاپ پنجم رسيد.
اين رمان در حالي به چاپ پنجم مي رسد كه نويسنده كتاب پيش تر از پايان نگارش و انتشار جلد دوم «اسماعيل» در آينده اي نزديك خبر داده بود.
فردي همچنين از قصد خود براي نگارش جلد سوم رمان «اسماعيل» خبر داده و گفته: تصميم دارم جلد سوم رمان را نيز بنويسم چون اگر نوشته نشود به نحوي داستان «اسماعيل» ناقص مي ماند. همچنين در اين جلد، داستان تا آستانه پيروزي انقلاب ادامه خواهد يافت.
گفتني است اين رمان توسط پال اسپراكمن به زبان انگليسي ترجمه شده است. همچنين اين كتاب به زبان روسي ترجمه و در كشور روسيه نيز منتشر شده است.
اكران يك فيلم دفاع مقدسي در عراق
همزمان با هفته دفاع مقدس، فيلم «ملكه» به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر در بغداد پايتخت كشور عراق اكران خواهد شد.
به گفته كارگردان اين فيلم، «ملكه» براي اكران در كشور عراق به عربي ترجمه شده و به صورت زيرنويس عربي به نمايش مي رسد.
وي همچنين از پيشنهاد اكران فيلم «ملكه» براي نظاميان ايراني و عراقي خبر داد و گفت: اين پيشنهاد از سوي ما ارائه شد و در صورت انجام آن، براي نخستين بار يك فيلم سينمايي جنگي براي نظاميان دو كشور به نمايش عمومي مي رسد.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14