(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 مهر 1391 - شماره 20313

ميشل عون : مقاومت مدافع واقعي لبنان است
بازداشت 30 تن از انقلابيون بحرين در تظاهرات ضد آل خليفه
نقش كاخ سفيد در قتل عام صبرا و شتيلا
به جرم شركت در كودتا
330 نظامي و مأمور اطلاعاتي تركيه به زندان محكوم شدند
گسترش اعتراض مسلمانان در سراسر جهان 23 شهيد در پاكستان
اعتراض فلسطيني ها در رام الله به افزايش همكاري اتحاديه اروپا با اسرائيل
در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي صورت گرفت
تظاهرات كم سابقه ضد دولتي در شهرهاي پرتغال
اعتراض هاي ضدحكومتي شهرهاي اردن را فرا گرفت
عمليات بزرگ ارتش سوريه براي دستگيري تروريست ها
افشاي نقش اردن در اعزام تروريست به عراق
مردم خشمگين ليبي سلفي هاي مسلح را از بنغازي بيرون كردند
فرماندار سابق مينه سوتا: در آمريكا دموكراسي وجود ندارد


ميشل عون : مقاومت مدافع واقعي لبنان است

رئيس فراكسيون تغيير و اصلاح مجلس لبنان گفت، ارتش به تنهايي قادر به رويارويي با تهديدهاي رژيم صهيونيستي نيست و مقاومت عامل اساسي دفاع از كشور است.
به گزارش ايرنا از بيروت، ميشل عون در مصاحبه با روزنامه لبناني الاخبار، تاكيد كرد، در صورت وقوع هرگونه تهديد و خطر عليه لبنان، مقاومت قادر است با ارتش سازمان يافته دشمن مقابله كند.
وي افزود، نقش مقاومت در لبنان تنها امنيتي نيست بلكه رزمندگان حزب الله دوشادوش ارتش از خاك لبنان دفاع خواهند كرد. رئيس فراكسيون تغيير و اصلاح مجلس لبنان با اشاره به اهميت نقش مقاومت در لبنان اظهار داشت، تاكنون هيچ كدام از قطعنامه هاي بين المللي قادر نبود اسرائيل را به عقب نشيني از جنوب لبنان مجبور كند ولي دشمن تنها بر اثر فشار مقاومت مجبور به عقب نشيني از جنوب لبنان در سال 2006 ميلادي شد.
 


بازداشت 30 تن از انقلابيون بحرين در تظاهرات ضد آل خليفه

نيروهاي امنيتي رژيم آل خليفه ده ها نفر از تظاهركنندگان مخالف رژيم را در پايتخت اين كشور بازداشت كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، پس از درگيري بين نيروهاي امنيتي بحرين و تظاهركنندگان مخالف نظام حاكم در منامه دست كم 30 نفر از مخالفان دستگير شدند. نيروهاي امنيتي براي متفرق كردن تظاهركنندگان به سوي آنان گاز اشك آور و بمب هاي صوتي پرتاب كردند كه شماري از تظاهركنندگان مجروح و عده ديگر بازداشت شدند. مردم بحرين تقريبا به طور روزانه با برگزاري تظاهرات ضدرژيم بر ضرورت آزادي زندانيان سياسي و خاتمه يافتن نقض حقوق در منامه تاكيد مي كنند. اين در حالي است كه سازمان هاي حقوقي و بين المللي در جلسه اي در شوراي حقوق بشر سازان ملل در ژنو ادامه شكنجه بازداشت شدگان بحريني را محكوم كردند. اين سازمان ها تاكيد كردند موارد مستند نقض حقوق بشر در بحرين به دست خاندان حاكم بدون پاسخ نخواهد ماند.
 


نقش كاخ سفيد در قتل عام صبرا و شتيلا

روزنامه نيويورك تايمز از اسناد محرمانه اي پرده برداشت كه آمريكا را به دست داشتن در كشتار صبرا و شتيلا در سال 1982 ميلادي متهم مي كند.
به گزارش شبكه خبري العالم، اين اسناد در قالب مقاله اي تحت عنوان كشتاري كه امكان جلوگيري از وقوع آن وجود داشت به قلم پژوهشگر آمريكايي دانشگاه كلمبيا منتشر شده است.
در اين سند علاوه بر دستيابي به اسنادي مهم از رژيم صهيونيستي گفت وگوهاي مقامات آمريكايي به صورت مستند ثبت شده است. در اين سند مذاكرات آريل شارون وزير جنگ وقت رژيم صهيونيستي و موريس دراپر فرستاده رئيس جمهور آمريكا به منطقه به طور مشروح نقل شده است.
شارون در اين گفت وگوها به فرستاده آمريكا اطمينان خاطر داده بود كه نامي از آمريكا در جريان اين كشتار نخواهد برد و در غير اين صورت مي تواند به راحتي انكار كند. همانگونه كه شارون نيز دخالت اسرائيل در اين ماجرا را انكار خواهد كرد. شارون در اين ديدار به دراپر اطمينان داده بود كه ما خودمان فلسطيني ها را در اردوگاه هاي صبرا و شتيلا به قتل خواهيم رساند و حتي يك نفر از آنها را نيز باقي نخواهيم گذاشت.
دراپر نيز بي درنگ پاسخ داده بود كه نجات دادن آنها به ما هيچ ربطي ندارد.
سه روز پس از اين گفت وگو كشتار بي رحمانه مردم فلسطين در اردوگاه هاي صبرا و شتيلا صورت گرفت و رونالد ريگان رئيس جمهور آمريكا در موضعي نمايشي و تصنعي از مناخيم بگين نخست وزير رژيم صهيونيستي به خاطر اين جنايت هولناك انتقاد كرد!
گفتني است كه آمريكا و اسرائيل در ارتكاب جنايت بارها مشابه اين سناريو را به اجرا درآورده اند.
 


به جرم شركت در كودتا

330 نظامي و مأمور اطلاعاتي تركيه به زندان محكوم شدند

دادگاه نظامي اسلامبول حكم 330 نفر از نيروهاي ارتش و مأموران اطلاعاتي كه در كودتاي نظامي سال 2003 عليه دولت آنكارا نقش داشته اند را صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دادگاه نظامي اسلامبول ديروز «ابراهيم خليل فيرتينا» فرمانده سابق نيروي هوايي، درياسالار «اوزدن اورنك» فرمانده سابق نيروي دريايي و «چتين دوغان» فرمانده سابق ارتش تركيه را هر يك به 20 سال زندان محكوم كرد. اتهام اين افراد تلاش براي انجام كودتا عليه دولت در سال2003 بود. دادگاه مذكور براي سه ژنرال بازنشسته اين كشور نيز 18 سال زندان تعيين كرد. 214 نظامي نيز به 16 سال زندان محكوم شدند. اتهام همه آنها مشاركت در كودتاي فوق بوده است. اما 34 نفر از بازداشت شدگان از اتهامات تبرئه و آزاد شدند.
دولت «رجب طيب اردوغان» دستگيري اين افراد را از سه سال پيش آغاز كرده بود.
در سال 2003 اندكي پس از روي كار آمدن حزب «عدالت و توسعه» ارتش تركيه قصد كودتا داشته است كه اين توطئه با شكست مواجه شده بود.
 


گسترش اعتراض مسلمانان در سراسر جهان 23 شهيد در پاكستان

ميليون ها مسلمان در نقاط مختلف دنيا و جهان اسلام با برگزاري اعتراض هاي مردمي، اسائه ادب به ساحت پيامبر گرامي(ص) را محكوم كردند و در چندين كشور به درگيري خونين با پليس و نيروهاي امنيتي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري ها، جسارت هتاكان به پيامبر اسلام كه اكنون علاوه بر فيلم موهن به ترسيم كاريكاتورهاي مستهجن كشيده شده است، خشم مسلمانان و حتي غيرمسلمانان در آسيا، آفريقا، آمريكاي لاتين و حتي اروپا را برانگيخته است.
براساس اين گزارش، مسلمانان سراسر جهان با برگزاري تظاهرات پس از نماز جمعه و اعتراضات مردمي در روز شنبه، خواستار عذرخواهي رسمي آمريكا به خاطر انتشار فيلم اهانت كننده به اسلام و جلوگيري از تكرار چنين اقدامات توهين آميزي شدند. گزارش واحد مركزي خبر حاكي است، در پاكستان، افغانستان، هند، مصر، يمن، تونس، فرانسه، ايتاليا، برزيل، آلمان و... هزاران تن در اعتراض به اهانت آمريكا و فرانسه به اسلام تظاهرات كردند. تظاهركنندگان بار ديگر خواستار عذرخواهي و محاكمه سازندگان فيلم موهن و اساعه ادب به ساحت پيامبر(ص) شدند و هشدار دادند در صورت بي توجهي آمريكا و غرب به احساسات در حال جوشش مسلمانان، عواقب وحشتناكي متوجه هتاكان خواهد شد. اين گزارش مي افزايد: به آتش كشيده شدن پرچم آمريكا و فرانسه و سرداده شدن شعارهاي ضدآمريكايي در همه اعتراضات مردمي مشهود است.
عشق به رسول خدا(ص)
تظاهرات پاكستاني ها در اعتراض به توهين هاي مكرر به پيامبر اسلام روز جمعه با دخالت نيروهاي امنيتي و پليس به خشونت كشيده شد و در نتيجه آن ده ها نفر كشته و زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از منابع خبري پاكستان تظاهرات ضد آمريكايي در پاكستان 23 كشته و 200 زخمي برجا گذاشت و تظاهركنندگان در اعتصاب و تظاهرات روز جمعه كه از سوي دولت پاكستان روز «عشق به پيامبر گرامي اسلام(ص) نامگذاري و تعطيل سراسري اعلام شده بود، هشت سينما، سه بانك و ده ها خودروي عمومي توسط معترضان به آتش كشيده شد.
مردم خشمگين پاكستان، همچنين به برخي ساختمان هاي دولتي نيز حمله كردند و علي رغم تلاش مسئولان كشور و سفارت آمريكا كه با پخش تيزرهاي تلويزيوني از شبكه هاي داخلي سعي مي كردند آرامش را برقرار كنند، آنها هم قسم شده بودند تا سفارت و كنسولگري هاي آمريكا را به آتش بكشند. در كراچي، اسلام آباد، لاهور، راولپندي، منطقه قبايلي خيبر و ده ها شهر پاكستان معترضان علاوه بر شعارهاي ضدآمريكايي، دولت پاكستان را به بي كفايتي و ناتواني در جلوگيري از حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به مناطق مسكوني متهم و تأكيد كردند از آمريكا به علت توهين به اسلام، انتقام خواهند گرفت.
در «داكا» پايتخت «بنگلادش» تظاهرات گسترده اي در اعتراض به ساخت فيلم موهن براي چندمين روز پياپي برگزار و معترضان با حمل تابوتي كه بر روي آن نام اوباما رئيس جمهور آمريكا نقش بسته بود، خشم خود را از بازيچه گرفته شدن احساسات مسلمانان اعلام كردند. تظاهركنندگان همچنين پرچم هاي آمريكا و فرانسه را به نشانه اعتراض به آتش كشيدند و قول دادند كه به منافع اين كشور صدمه وارد كنند.
در اندونزي هزاران نفر در شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات و در مقابل سفارتخانه هاي آمريكا و فرانسه در «جاكارتا» تجمع كردند.
كوالالامپور پايتخت مالزي نيز صحنه تظاهرات عليه اهانت به اسلام بود و معترضان با تجمع در مقابل ساختمان سفارت آمريكا، اهانت به رسول اعظم(ص) را تحت عنوان آزادي بيان به شدت محكوم كردند.
در تايلند نيز صدها دانشجوي مسلمان براي پنجمين روز متوالي در مقابل سفارت آمريكا گرد هم آمده و با قرائت بيانيه اي، مجازات مسببان توهين به رسول گرامي اسلام را خواستار شدند.
مردم افغانستان و دانشجويان اين كشور براي دومين هفته با برپايي تظاهرات خشم خود را از توهين به ساحت مقدس رسول اكرم اعلام كردند.
هزاران لبناني نيز با برگزاري تظاهرات، خشم خود را نسبت به فيلم ساخته شده در آمريكا و كاريكاتورهاي مستهجن فرانسوي ابراز كردند.
تظاهركنندگان خشمگين لبناني با دست نوشته هايي خواستار توقف توهين عليه پيامبر اسلام شدند.
همچنين هزاران يمني در صنعا، صعده، عدن و چند شهر ديگر در تظاهراتي براي اعتراض به توهين به پيامبر اسلام(ص) خواستار اخراج سفير آمريكا از كشورشان شدند.
صدها فلسطيني نمازگزار نيز در اعتراض به فيلم موهن در اطراف مسجد الاقصي تظاهرات كردند و با وجود حضور گسترده نيروهاي امنيتي اسرائيل، شعارهايي عليه آمريكا و رژيم صهيونيستي سر دادند.
مصر و عربستان نيز صحنه اعتراضات مردمي بر ضد آمريكا و فرانسه بود و تظاهركنندگان مصري پس از تظاهرات مقابل سفارت فرانسه در قاهره پرچم آن را به آتش كشيدند و محاكمه توهين كنندگان به پيامبر را خواستار شدند.
اهالي «قطيف» در عربستان هم در تظاهراتي در حمايت از پيامبر اسلام(ص) و اعتراض به فيلم و كاريكاتورهاي موهن به سر دادن شعارهاي ضدآمريكايي و فرانسوي اقدام و با وجود ممنوعيت برگزاري تظاهرات، سكوت رژيم آل سعود در مقابل توهين هاي مكرر به اسلام را محكوم كردند.
مسلمانان اروپا و آمريكا نيز با برپايي تجمعات و راهپيمايي ها، خشم و نفرت خود را از توهين به ساحت مقدس پيامبر ابراز داشتند. در فرانسه، آلمان، ايتاليا، انگليس، مسلمانان معترض با وجود محدوديت هاي شديد امنيتي در مقابل سفارتخانه هاي آمريكا و فرانسه به تظاهرات پرداختند و درباره پيامدهاي بي احترامي به انبياي الهي به طرفداران دموكراسي هشدار دادند. مسلمانان برزيل نيز زير بارش باران در شهر «سائوپائولو» تجمع و پيگرد قضايي سازندگان فيلم موهن را مورد تاكيد قرار دادند.
ساير رويدادها
¤ امام جماعت مركز اسلامي واشنگتن گفت: فرانسه در توهين به اسلام از آمريكا سبقت گرفته است.
¤ مجري شبكه 5 تلويزيون فرانسه: اوباما در بهبود روابط آمريكا با جهان اسلام كاملا شكست خورده است.
¤ كارشناس چيني: استدلال آمريكا و غرب در رابطه با توهين به اسلام تحت لواي آزادي بيان قابل قبول نيست.
¤ روساي جمهور و نخست وزيران كشورهاي تونس، پاكستان، مصر و ليبي انتشار كاريكاتورهاي موهن به ساحت پيامبر را محكوم كردند.
¤ سفارتخانه هاي فرانسه در مصر، تونس و لبنان از خشم آتش مسلمانان تا اطلاع ثانوي تعطيل شدند.
 


اعتراض فلسطيني ها در رام الله به افزايش همكاري اتحاديه اروپا با اسرائيل

صدها فلسطيني در اعتراض به تصميم اتحاديه اروپا براي افزايش روابط با رژيم صهيونيستي در شهر رام الله در كرانه باختري تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، تظاهركنندگان در اعتراض به تصميم اتحاديه اروپا براي افزايش روابط تجاري و ديپلماتيك با رژيم صهيونيستي مقر پليس اروپا در رام الله را بستند و مقابل درهاي آن تظاهرات كردند و شعار دادند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: ما يورو و دلار نمي خواهيم و مردم ما انقلابي هستند و هيچ رابطه اي با رژيم جنايتكار نبايد وجود داشته باشد. فلسطيني ها همچنين خاطرنشان كردند زمان آن فرا رسيده كه اتحاديه اروپا به رفتارهاي دوگانه خود پايان دهد و يا به حمايت از رژيم صهيونيستي ادامه دهد يا پايبند به تعهدات قانوني و دفاع از حقوق بشر باشد.
در همين رابطه رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه با تاكيد بر اينكه قدس در قلب شهروندان تركيه اي قرار دارد ديوار حائل در سرزمين هاي اشغالي را ننگ و عاري براي صهيونيست ها دانست.
ارودغان تصريح كرد: تل آويو از طريق ديوار حائل مي خواهد ساير سرزمين هاي فلسطين را نيز تقسيم كند و فلسطيني ها را از وطن خود خارج و هويت اين شهر را تغيير دهد.
نخست وزير تركيه افزود: دولت و ملت تركيه از تمام فلسطيني ها حمايت مي كنند و همواره و در روزهاي سخت در كنار آنها خواهند ماند.
از سوي ديگر، شماري از فعالان فلسطيني در شهر بيت جالا واقع در جنوب قدس با اطلاع از سفر سلام فياض نخست وزير انتصابي تشكيلات خودگردان فلسطين به اين شهر تظاهرات كردند و اجازه ندادند وي با مقامات اين شهر ديدار كند.
معترضان همچنين خواستار كناره گيري هر چه سريع تر سلام فياض از مقامش شدند.
سلام فياض و تشكيلات خودگردان فلسطين حدود يك ماه است كه با تظاهرات خياباني عليه موج گراني ها و افزايش قيمت سوخت روبه رو است.
وي همه اتهامات عليه خود را رد مي كند و مدعي است كه بحران مالي ربطي به او ندارد و دليل اصلي آن اشغالگري رژيم صهيونيستي است.
خبر ديگر اينكه اتحاديه روزنامه نگاران معاريو اعلام كرد كه بيش از 1000 پرسنل اخراجي روزنامه معاريو فردا دست به اعتصاب مي زنند. روزنامه صهيونيستي معاريو به دليل بحران مالي با مشكل جدي مواجه و در آستانه تعطيلي قرار گرفته است.
 


در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي صورت گرفت

تظاهرات كم سابقه ضد دولتي در شهرهاي پرتغال

تشديد بحران اقتصادي، بزرگترين تظاهرات تاريخ پرتغال را هم رقم زد.
به گزارش سايت خبري «ورلد سوشاليست»، صدها هزار نفر از مردم 40 شهر پرتغال ديروز به نشانه اعتراض به تشديد بحران اقتصادي و ادامه اجراي رياضت هاي اقتصادي به خيابان ها آمدند و خواستار قطع همكاري دولت با تروئيكاي اروپا (صندوق بين المللي پول، بانك جهاني و اتحاديه اروپا) شدند.
براساس اين گزارش تروئيكاي اروپا در تظاهرات ديروز به عنوان اصلي ترين عامل تحميل سياست هاي رياضتي به دولت، هدف شعار معترضان خشمگين قرار داشت. «با تروئيكاي اروپا كارهابه جهنم ختم مي شود، خواستار بازگشت به زندگي هستيم» شعاري بود كه برگزاركنندگان براي اين تظاهرات كه بزرگترين تظاهرات تاريخ پرتغال لقب گرفته، انتخاب كردند.
پيش از اين پرتغال در سال 1974 و به دنبال سرنگوني فاشيسم و همچنين ماه مارس 2011 به دنبال يك فراخوان اينترنتي شاهد برپايي تظاهرات بسيار گسترده بود اما گفته مي شود تظاهرات ديروز از همه گسترده تر بوده است.
بنا به اعلام روزنامه «الپايئس» فقط نيم ميليون نفر در تظاهرات شهر ليسبون شركت داشتند. بنابر گزارش اين روزنامه اسپانيايي در اين تظاهرات مستمري بگيران، بيكاران، مادران، كاركنان دولتي، خانواده هاي معترضان، افسران پليس، كاركنان دولتي، پزشكان، صاحبان فروشگاه ها، دانشجويان، تجار و ساير اقشار جامعه حضور يافته و اعلام كردند: «ديگر قادر به تحمل اين وضع نيستند.»
همزمان اعتصاب عليه كمي حقوق و دستمزد و اصلاحات جديد كاري بسياري از بنادر اين كشور را فرا گرفت و فعاليت ها را به شدت مختل كرد. اين اعتصاب كاهش توليد پالايشگاه هاي پرتغال را هم به دنبال داشته است.
معترضان با حمل دست نوشته هايي- خواستار استعفاي دولت راست ائتلافي سوسيال دموكرات پرتغال از جمله شخص نخست وزير شدند.
«تروريسم اقتصادي كافي است، نه به تروئيكا، نه به دولت، نه به احزاب سياسي، بله به انقلاب از ديگر شعارها و دست نوشته هاي معترضان پرتغالي بود» گفته مي شود اظهارات رسمي دولت درباره بودجه سال 2013 عامل اصلي خشم و تظاهرات گسترده ديروز پرتغالي هاست. براساس اعلام دولت در بودجه 2013 پرتغال سهم كاركنان بخش امنيت اجتماعي از 11درصد به 18درصد افزايش و حقوق كاركنان دولتي و بازنشستگان مجدداً كاهش و ماليات ها نيز افزايش خواهد يافت.
مردم پرتغال پيش از اين نيز بارها طعم تلخ رياضت هاي اقتصادي را چشيده اند. گروهي از مردم يونان نيز ديروز همچون پرتغالي ها عليه اوضاع اقتصادي حاكم بر كشورشان تظاهرات كردند.
يكي از معترضان يوناني در گفت وگو با پرس تي وي گفت: «ما مدت ها است حقوق دريافت نكرده ايم. مشخص است كه چه حال و اوضاعي داريم. آنها حقوق ما را 40 درصد كاهش داده اند و حالا نيز مي خواهند ده درصد ديگر از حقوق ما بكاهند. ما مشكلات بسيار زيادي داريم. بايد هزينه هاي زيادي را متحمل شويم. درآمد ماهيانه ما 700 يورو است اما هزينه هايمان 800 يورو است. چگونه مي توان به اينگونه زندگي ادامه داد. ما بسيار فقير هستيم و بسيار حس بدي داريم.» از اسپانيا نيز خبر مي رسد، مردم به دليل فشارهاي روزافزون اقتصادي به خريد و فروش كالاهاي دست دوم روي آورده اند.
شبكه تلويزيوني يورو نيوز در اين باره نوشت: بحران بي سابقه اقتصادي در اسپانيا، موجب رواج نوع جديدي از مصرف در اين كشور شده كه تاكنون سابقه نداشته است.
براساس اين گزارش، بازار محصولات دست دوم در اسپانيا بسيار پررونق شده است. تعداد فروشگاه هايي كه اقدام به فروش كالاهاي دست دوم مي كنند، روز به روز بيشتر مي شود و اين فروشگاه ها فروش خوبي به ثبت مي رسانند. اين در حالي است كه اسپانيايي ها پيشتر عادت نداشتند از كالاهايي كه قبلاً مصرف شده، استفاده كنند.
فروشگاه هاي خريد پوشاك و كفش دست دوم كه پيشتر صرفاً دانشجويان و افراد كم درآمد به آنها مراجعه مي كردند اكنون محل مراجعه اقشار مختلف جامعه هستند.
گفتني است، رهبران اروپا طي يكي دو روز گذشته حداقل دو جلسه با هدف حل بحران بي سابقه اقتصادي برگزار كرده اند كه هيچ يك نتيجه مطلوب در پي نداشته است.
به اعتقاد گروهي از تحليلگران، بحراني كه اين روزها گريبان اروپايي ها را گرفته حاصل سياست هاي اقتصادي غلطي است كه سال هاي طولاني در اين كشورها اعمال مي شده و نبايد انتظار داشت طي چند سال به پايان برسد. به اعتقاد اين تحليلگران، بحران فعلي اقتصادي سرانجام باعث فروپاشي اتحاديه اروپا، منطقه يورو و... خواهد شد.
 


اعتراض هاي ضدحكومتي شهرهاي اردن را فرا گرفت

مردم اردن با برگزاري تظاهرات گسترده در پايتخت اين كشور خواستار بركناري دولت و انحلال پارلمان شدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، شمار زيادي از مردم اردن روز جمعه با برگزاري تظاهرات در شهرهاي اين كشور بار ديگر خواستار اجراي اصلاحات در كشور و بركناري دولت فايزالطراونه نخست وزير اردن شدند.
در اين تظاهرات كه تحت عنوان «جمعه پيروزي وطن و بازداشت شدگان» برگزار شده بود، تظاهركنندگان اردني با سر دادن شعارهايي از جمله «پاسخ جدي به اصلاحات» از مسئولان خواستند تا به خواسته هاي ملت اردن درباره انجام اصلاحات كامل، پاسخ دهد. تظاهركنندگان همچنين آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
اين تظاهرات از مقابل مسجد بزرگ «الحسيني» در مركز امان، و به دعوت ائتلاف جوانان و ائتلاف ملي التغيير آغاز شد و شركت كنندگان مخالفت خود را با محدوديت هاي آزادي بيان و بازداشت فعالان سياسي در اردن اعلام و تاكيد كردند كه دولت بايد هر چه سريعتر پرونده هاي فساد مالي را بررسي كند و اموال غارت شده اردن را به اين كشور بازگرداند.
از سوي ديگر ملك عبدالله دوم، پادشاه اردن طي اظهاراتي با تاكيد بر پيشرفت روند اجراي اصلاحات كامل در اين كشور اعلام كرد كه به هيچ كس اجازه نمي دهد روند انتخابات را به چالش بكشاند.
وي در اين اظهارات كه پيش از ترك اردن به آمريكا و پرو ايراد كرد، گفت: نقشه راه اصلاحات كامل در اردن نقشه اي كاملا مشخص است.
ملك عبدالله تاكيد كرد: انتخابات اردن كه شمارش معكوس براي آن آغاز شده نقطه عطف مهمي در اين مرحله از تاريخ اردن است و لذا خط قرمزي به شمار مي رود كه تجاوز از آن به هر بهانه اي غيرقابل قبول است.
 


عمليات بزرگ ارتش سوريه براي دستگيري تروريست ها

ارتش سوريه با كمك هلي كوپترهاي جنگي و خودروهاي نظامي عمليات بزرگي را عليه شورشيان در شهر حلب در شمال سوريه انجام داد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري سانا، درگيري ها بين ارتش و شورشيان در مناطق اركوب، ساهور، بوستان القصر و نزديكي فرودگاه حلب صورت گرفت.
ارتش در استان حمص، حومه شهر دمشق، حماه و ديگر شهرهاي سوريه نيز نبرد بزرگي را عليه تروريست ها تدارك ديد كه در جريان اين درگيري ها تعداد زيادي از تروريست ها به هلاكت رسيدند و تعدادي نيز دستگير شدند.نظاميان سوري شهر ديرالزور را كه تروريست ها در اين شهر حضور دارند موشكباران كرد.
سانا گزارش داد كه سربازان ارتش با كمك ساكنان محلي 25 جسد را با دست ها و چشم هايي بسته از زير خاك بيرون آوردند كه توسط تروريست ها كشته شده بودند.گزارش هاي رسيده از سوريه حاكي است صبح روز گذشته يك فروند جنگنده ارتش سوريه هدف حمله مخالفان سوري قرار گرفت و سقوط كرد.
اين جنگنده در حال پرواز بر فراز شهر الارتاب در شمال سوريه بود، گفته مي شود مخالفان مسلح سلاح هاي سنگين و موشك هاي زمين به هوا در اختيار دارند.اين درحالي است كه وزير اطلاع رساني سوريه اعلام كرد، ماهيت دشمنان و هويت واقعي آنها مشخص شده است و از لحاظ امنيتي بحران سوريه روبه پايان است.در همين رابطه يكي از سركردگان گروهك تروريستي موسوم به ارتش آزاد به طور رسمي از رژيم صهيونيستي درخواست كمك كرد.وي با ارسال پيامي براي كنست (پارلمان اسرائيل) خواستار حمايت نظامي اسرائيل از مخالفان شد. از سوي ديگر روزنامه انگليسي «ديلي تلگراف» با انتشار گزارشي از حمايت ده ها ميليون دلاري برخي رژيم هاي عربي از تروريست هاي مسلح در سوريه پرده برداشت.
مقامات فرانسوي نيز اعلام كردند فرانسه و هم پيمانان اين كشور درنظر دارند منطقه پرواز ممنوع را بر فراز سوريه اعمال كنند. يكي از مقامات ارشد فرانسه كه مي خواست نامش فاش نشود گفت، ما در حال مذاكره با تمامي شركاي خود هستيم، با ترك ها، آمريكايي ها، انگليسي ها و ديگران.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز در اظهاراتي مداخله جويانه خواستار ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه شد و گفت، نظام سوريه به زودي بركنار خواهد شد.
ساير رويدادها
¤ سوري هاي مقيم ايتاليا در مخالفت با حمله خارجي به كشورشان مقابل پارلمان ايتاليا تظاهرات كردند.
¤ دبيركل اتحاديه عرب با بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد ديدار و درباره اوضاع سوريه گفت وگو كرد.
¤ يك كارشناس مسائل نظامي سوريه: بلك واتر ناظر آموزش گروهك هاي تروريستي است.
¤ يك مقام بلندپايه ناتو اظهار داشت، دخالت نظامي در سوريه باعث بهبود وضعيت امنيتي در اين كشور نخواهد شد.
¤ سفير سوريه در لبنان گفت، سناريوي ليبي در سوريه تكرار نمي شود.
¤ يك شبكه ماهواره اي ترك مكالمه ضبط شده دو جاسوس موساد را در مرزهاي سوريه و تركيه منتشر كرد.
¤ سخنگوي وزارت خارجه سوريه تأكيد كرد، هرگونه تغييري در سوريه بايد با خواست مردم صورت گيرد.


افشاي نقش اردن در اعزام تروريست به عراق

يك وزير سابق دولت اردن اعتراف كرد كه امان نقش گسترده اي در اعزام تروريست هاي انتحاري به عراق داشته است.
به گزارش واحد مركزي خبر، در حالي كه حملات خونين تروريستي به مردم مظلوم عراق كم و بيش ادامه دارد، «صالح القلاب» وزير اطلاع رساني سابق دولت اردن اعتراف كرد دولت اين كشور در اعزام افراد تروريست به عراق براي انجام عمليات انتحاري نقش داشته است.
القلاب كه بعدا سردبير شبكه «العربيه» شد چنين اظهاراتي را براي اين بر زبان آورد كه ثابت كند در زمان حضورش در كابينه با سلفي هاي اردن سر عناد نداشته است!
القلاب افزود: آنان كه مرا مخالف سلفي گري در اردن مي دانند، در حق من ظلم مي كنند.
مردم عراق در سال هاي اشغال (2003 تا 2011) هرچند از حملات ارتش آمريكا مصون نبودند و كشته هاي زيادي داده اند، اما خونين ترين حملات عليه مردم به دست تروريست هايي صورت گرفته است كه مخفيانه از جانب سيا، موساد و دستگاه هاي جاسوسي اردن، عربستان و قطر حمايت همه جانبه مي شده اند، و حتي شمار زيادي از تروريست هاي وهابي و سلفي از كشورهاي عربي براي انجام عمليات به عراق اعزام مي شده اند.
 


مردم خشمگين ليبي سلفي هاي مسلح را از بنغازي بيرون كردند

حدود 30 هزار نفر از مردم ليبي با همكاري ارتش اين كشور سلفي هاي مسلح را از شهر بنغازي بيرون راندند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهروندان ليبيايي با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي بنغازي، عليه تروريست هاي مسلح سلفي مستقر در برخي مناطق اين شهر شعار دادند. در ادامه اين تظاهرات كه جمعه اتفاق افتاد، نيروهاي ارتش هم به مردم پيوستند و به پايگاه هاي دو گروه سلفي يورش بردند. سلفي ها ابتدا اقدام به تيراندازي هوايي كردند، ولي مقاومت در برابر بيش از 30 هزار تظاهركننده را ناممكن ديدند و فرار را بر قرار ترجيح دادند.
تظاهركنندگان طرفدار دولت ليبي از مدت ها قبل نسبت به خودسري هاي سلفي ها معترض بوده اند و اين گروه ها را متهم مي كرده اند كه خود را فراتر از قانون مي دانند. زد و خورد ميان مردم و سلفي ها در بنغازي چهار كشته بر جاي گذاشت.
منبع مذكور همچنين به نقل از خبرگزاري سوريه (سانا) نيز گزارش داد، اهالي شهر «براك» در جنوب ليبي به حمايت از رژيم سابق ليبي برخاستند. درگيري ميان شورشيان و نيروهاي دولتي در اين شهر 17 كشته و بيش از 20 زخمي برجاي گذاشت.
براساس اين گزارش اهالي شهر براك كنترل ساختمان راديوي اين شهر را به دست گرفتند و پرچم هاي سبز را بر فراز آن برافراشتند.
 


فرماندار سابق مينه سوتا: در آمريكا دموكراسي وجود ندارد

يك مقام سابق آمريكايي گفت: ما تلاش مي كنيم در سراسر جهان دموكراسي برقرار كنيم، در حالي كه در كشور خودمان دموكراسي وجود ندارد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «جسي ونتورا» فرماندار سابق ايالت «مينه سوتا» به شبكه خبري «راشا تودي» گفت: پليس آمريكا با اسپري و فلفل و سگ هاي دست آموز خود به اعضاي جنبش وال استريت يورش مي برد و در همان حال، از تظاهرات در خاورميانه حمايت مي كند. وي افزود: اين اوج دورويي و دوگانگي است؛ ما تلاش مي كنيم در سراسر جهان دموكراسي برقرار كنيم، در حالي كه در كشور خودمان اصلا دموكراسي وجود ندارد.
فرماندار سابق مينه سوتا همچنين اظهار داشت: فساد در جامعه آمريكا رايج است. ما نمي دانيم چه كسي سياستمداران آمريكا را تحت كنترل دارد. در واقع اين شركت هاي بزرگ هستند كه بر آمريكا حكومت مي كنند. ونتورا در مورد نحوه حاكميت شركت ها گفت: اين شركت ها بودجه مبارزات انتخاباتي دو حزب را تامين مي كنند و از اين طريق سياستمداران را تحت كنترل خود مي گيرند.
در گذشته كمك هاي مالي شركت ها به نامزدهاي انتخاباتي غيرقانوني بود، اما دادگاه عالي آمريكا با صدور حكمي اين رويه را تغيير داد و اين فاجعه بارترين حكم دادگاه عالي بود. اين حكم بايد باطل و كمك مالي شركت هاي بزرگ به نامزدها ممنوع شود. وي افزود: شركت هاي بزرگ در آمريكا پول زيادي صرف لابي هاي خود مي كنند و ميزان اين پول حتي بيشتر از مالياتي است كه آنها پرداخت مي كنند، آيا اين حيرت انگيز نيست؟ چرا آنها چنين كاري مي كنند؟ زيرا مجبور نيستند ماليات بدهند.
به عنوان مثال، شركت هاي خودروسازي به رغم سود ميلياردي شان، دو سال قبل يارانه دولتي نيز دريافت كرده اند!
اين مقام آمريكايي ادامه داد: (باراك) اوباما و (ميت) رامني فقط مقابل دوربين ها از هم تنفر دارند و مواضع متفاوت اتخاذ مي كنند، اما در پشت پرده آنها با هم شام مي خورند و براي حفظ ديكتاتوري دو حزب، تباني مي كنند.
ونتورا درباره جنبش اشغال نيز گفت: اين جنبش كم فروغ شده است، اما بايد بازگردد و به كار خود ادامه دهد. اين جنبش وقتي پيروز مي شود كه بتواند كشور را تغيير دهد. آنها بايد به تجمع خود مقابل بانك ها ادامه دهند، بازداشت شوند و بيدار و گوش به زنگ باشند.
ونتورا در پاسخ به اين سوال كه آيا دخالت در امور سوريه حق دولت آمريكاست، گفت: مردم سوريه خودشان بايد مسائل شان را حل و فصل كنند و من اگر رئيس جمهور آمريكا بودم، از دخالت در اين امور پرهيز مي كردم. اين مسئله هيچ ربطي به ما ندارد. آمريكا پليس جهان نيست. كليه پايگاه هاي نظامي آمريكا در جهان بايد بسته شود. ما هنوز در كره و ژاپن پايگاه داريم، اين در حالي است كه 60 سال از جنگ (جهاني دوم) مي گذرد. چرا ما بايد در اين كشورها پايگاه داشته باشيم؟

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14