(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 2 مهر 1391 - شماره 20313

معاون نظارتي بانك مركزي:
اجازه تاسيس بانك با پول مردم را نمي دهيم
رئيس بانك مركزي انگليس:
فضاي اقتصادي انگليس و آمريكا به شدت نگران كننده است
معاون سازمان توسعه و تجارت:
واردات كالاهايي كه توليد داخل دارند متوقف مي شود
بزودي انجام مي شود
تست ادواري جايگاه هاي سوخت و مخازن خودروهاي گازسوز
كوتاه اقتصادي
افزايش 22درصدي قيمت سيمان
برپايي دومين نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي
طرح تشكيل اتاق معامله ارز در وزارت صنعت و تجارت
انتقاد اتحاديه دامداران از واردات بي رويه شيرخشك
به دليل عدم حمايت دولت
توليد پنبه در كشور يك هفتم كاهش يافت
رئيس انجمن: با توقف تخصيص ارز دولتي
بليت هواپيما 2 برابر نشود شركت ها تعطيل مي شوند
تا پايان سال انجام مي شود
صادرات 5/6 ميليارد دلاري خدمات فني مهندسي
رشد 360 واحدي شاخص بورس


معاون نظارتي بانك مركزي:

اجازه تاسيس بانك با پول مردم را نمي دهيم

معاون نظارتي بانك مركزي گفت: با پول مردم و وام گرفتن از بانك هاي ديگر، اجازه تاسيس بانك نمي دهيم بر همين اساس هم به موسساتي كه كمبود پول داشتند اعلام كرديم كه با ديگر موسسات ادغام و شريك شوند.
ابراهيم درويشي در گفت وگو با ايسنا درباره شرعي بودن ادغام ها و رضايت مردم و سرمايه گذاران اين موسسات و بانك ها گفت: بانك مركز ي هيچ كس را مجبور به ادغام نمي كند.
وي درباره ادغام موسسات آتي، صالحين و بانك تات گفت: خود اين موسسات اعلام آمادگي براي ادغام كردند و ما مجددا در تير ماه آخرين نظر صالحين و آتي را گرفتيم ضمن آنكه امكان ندارد موسسه اي را بدون نظر خودش ادغام كنيم.
وي با بيان اينكه حدود 10 الي 13 موسسه در شرف تاسيس داريم گفت: اين موسسات بايد سرمايه خودشان را بياورند، وقتي هيات موسس مدعي است كه مي خواهد موسسه مالي ايجاد كند بايد 50 درصد سرمايه اوليه را خودش بياورد اما زماني كه رديابي كرديم ما را به آن رساند كه سپرده ها پول مردم است و عملا كساني كه مدعي مجوز هستند پولي نياوردند بنابراين نمي توانيم مجوز بدهيم.
وي تاكيد كرد كه با پول مردم و وام گرفتن از بانك هاي ديگر اجازه نمي دهيم كسي بانك تاسيس كند، لذا بايد سرمايه اوليه را خودشان تامين كنند و يا با موسسه اي ديگر ادغام شده و شريك شوند.
وي با بيان اينكه مشكل اعتماد ايرانيان نيز كمبود نقدينگي بود، گفت: نقدينگي اعتماد ايرانيان 1200 ميليارد تومان سپرده مردم بود و از اين مبالغ هم 745 ميليارد تومان وام داده است و به ادعاي خودشان 75 ميليارد تومان هم زيان انباشته داشته اند و زماني رسيد كه نتوانستند جواب سپرده هاي مردم را بدهند.
درويشي درباره اينكه اعتماد ايرانيان ادعا مي كند حساب هايش بلوكه شده بوده و در غير اينصورت مي توانسته پاسخگوي سپرده هاي مردم باشد، گفت: آنها پولي نداشتند كه بلوكه شده باشد تنها 75 ميليارد تومان سپرده نزد بانك مركزي بوده كه با رديابي متوجه شديم كه آن هم پول مردم است، حال بايد آن مبلغ را هم به آنها مي داديم؟
وي اظهار كرد: بر همين اساس ما يك موسسه را كفيل اعتماد ايرانيان قرار داديم همان كاري كه با اميد مشهد، وحدت گلستان و بهمن ايثار كرديم.
معاون بانك مركزي تصريح كرد: كاري كه بانك مركزي در يكسال اخير انجام داده در 50 سال گذشته بي نظير بوده است و موسسه اعتماد ايرانيان نيز به استناد گزارش حسابرس قانوني اين موسسه منحل شد.
 


رئيس بانك مركزي انگليس:

فضاي اقتصادي انگليس و آمريكا به شدت نگران كننده است

رئيس بانك مركزي انگليس فضاي اقتصادي اين كشور را نگران كننده دانست.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي رويترز، مروين كينگ تصريح كرد: ادامه بحران مالي و بدهي منطقه يورو اتحاديه پولي اروپا را در آستانه خطر فروپاشي قرار داده است.
وي افزود اقتصاد انگليس هنوز راهي طولاني براي رسيدن به وضعيت عادي و طبيعي دارد و مهمترين اولويت براي اقتصاد انگليس در شرايط كنوني اجراي اصلاحات قانوني در سيستم بانكي به منظور كاهش احتمال وقوع بحران در آينده نزديك خواهد بود.
بر اين اساس رئيس بانك مركزي انگليس گفت: همه نگراني من از اين است كه مسير دستيابي به رشد و رونق اقتصادي با ثبات و پايدار در انگليس طولاني تر از پيش بيني هاي اوليه باشد.
اقتصاد انگليس براي دومين بار متوالي از سال 2009 ميلادي با ركود روبرو شده است. كينگ پيش بيني كرد اقتصاد انگليس در سه ماه سوم امسال با رشد مثبت روبرو خواهد شد. وي گفت به نظر من تحولات مربوط به اقتصاد جهاني و اقتصاد منطقه يورو طي ماههاي آينده تاثير زيادي بر اقتصاد انگليس خواهد داشت.
وي در ادامه در خصوص وضعيت اقتصادي منطقه يورو گفت: رهبران اروپايي تلاش زيادي مي كنند كه همه كشورهاي عضو منطقه يورو را در اين اتحاديه پولي نگه دارند ولي به نظر من در دستيابي به اين هدف مشكلات و چالشهاي زيادي خواهند داشت.
وي هشدار داد ابرهاي تيره بي اعتمادي و نااطميناني بر فضاي اقتصادي انگليس و آمريكا سايه افكنده است و سرمايه گذاران بين المللي به شدت نگران وضعيت اقتصادي و مالي آمريكا و انگليس هستند.
كسري 167 ميليارد دلاري بودجه سازمان ملل
در همين حال رويترز خبر از كسري بودجه 167 ميليارد دلاري بودجه سازمان ملل داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي رويترز، سازمان ملل افزود: اين سازمان با كمبود 167 ميليارد دلاري بودجه در بخش توسعه روبرو است كه علت اصلي اين كمبود وقوع بحران مالي و اقتصادي است.
براساس اين گزارش: وقوع بحران مالي و اقتصادي موجب شده تا كشورهايي كه به صورت طبيعي و عادي كمكهاي مالي خود را در اختيار سازمان ملل قرار مي دادند با چالش ها و مشكلات زيادي روبرو شوند و ديگر نتوانند مانند گذشته كمكهاي مالي خود را در اختيار سازمان ملل قرار دهند.
بر اين اساس، ميزان كمكهاي مالي به بخش توسعه سازمان ملل در سال گذشته با 3 درصد كاهش به كمتر از 5/133 ميليارد دلار رسيده است. سازمان ملل از كشورهاي توسعه يافته و صنعتي خواسته است تا معادل 7/0 درصد توليد ناخالص ملي خود را براي كمك به بخش توسعه اين سازمان اختصاص دهند ولي اين رقم در سال 2011 ميلادي به كمتر از 31/0 درصد توليد ناخالص ملي رسيده است. اين مسئله موجب شده است تا سازمان ملل با كمبود 167 ميليارد دلاري بودجه در بخش توسعه روبرو شود.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل تاكيد كرد: بحران مالي و اقتصادي جهان تاثير منفي زيادي بر مشاركت كشورهاي بزرگ و توسعه يافته در برنامه هاي توسعه اين سازمان داشته است. اين مسئله اهداف مهم سازمان ملل به خصوص در بخش كاهش فقر جهاني تا سال 2015 ميلادي را تحت الشعاع قرار خواهد داد. در سال گذشته تنها كشورهاي سوئد، نروژ، لوكزامبورگ و دانمارك كمكهاي مالي بيشتر از سقف تعهد شده به سازمان ملل اختصاص داده اند و كشورهاي اسپانيا، يونان، اتريش و بلژيك ميزان كمكهاي مالي خود به اين سازمان را به شدت كاهش داده اند.
 


معاون سازمان توسعه و تجارت:

واردات كالاهايي كه توليد داخل دارند متوقف مي شود

معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: با توجه به اجراي طرح جديد دولت در مورد فروش ارز به اولويت هاي 3 تا 5 به قيمت 2 درصد زير نرخ هر روز بازار گفت: ممكن است از واردات برخي از كالاها با توجه به شرايط فعلي جلوگيري شود.
كيومرث فتح اله كرمانشاهي در گفتگو با مهر گفت: امسال، سال حمايت از توليد ملي است و براين اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت تصميم گرفته با توجه به ضرورت حمايت از توليد، تجارت كشور به سمتي حركت كند كه تا جايي كه امكان دارد، از واردات كالاهايي كه مشابه توليد داخلي دارند، جلوگيري كند.
معاون كل سازمان توسعه تجارت ايران افزود: البته هرگونه ممنوعيت يا محدوديت بر سر راه واردات برخي كالاها، حتماً با لحاظ شدن شرايط تنظيم بازار نيز صورت مي گيرد، چرا كه به طور طبيعي بايد يكسري از كالاها براي تأمين مايحتاج روزانه مردم، وارد بازار شوند.
وي تصريح كرد: البته تا اين لحظه ممنوعيتي در نظر گرفته نشده، اما كميسيون ماده يك هم اكنون در حال بررسي اين كالاها است، البته نگاه اين كميسيون همواره به حمايت از توليد داخلي بوده است.
كرمانشاهي در پاسخ به اين سؤال كه نتايج نظرسنجي از تجار و بازرگانان براي اصلاح اولويت هاي كالايي به كجا انجاميد، گفت: آنچه كه تاكنون به جمع بندي رسيده ايم، اين است كه اولويت هاي كالايي توانسته رضايت تجار را فراهم سازد و به اعتقاد آنها، اين كار اقدام مثبتي بوده است.
وي اظهار داشت: اولويت هاي 3 تا 5 هم كه تا پيش از اين، دولت تعهدي در قابل آنها نداشت، هم اكنون از بانك مركزي به نرخ 2 درصد كمتر از قيمت بازار آزاد، ارز دريافت مي كند كه بر اين اساس بانك مركزي به صورت روزانه نرخ جديد را اعلام مي كند.
در حال حاضر بانك مركزي به اولويت هاي اول و دوم واردات كالا ارز با نرخ مرجع
-1226 تومان- مي دهد.
 


بزودي انجام مي شود

تست ادواري جايگاه هاي سوخت و مخازن خودروهاي گازسوز

معاون بازرسي فني شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران از اجراي طرح بازرسي و تست ادواري جايگاه هاي سوخت گاز و مخازن خودروهاي سواري گازسوز در آينده نزديك خبر داد.
علي عالي نهاري گفت: شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران در حوزه هاي مختلفي از جمله نفت و گاز و پتروشيمي، تجهيزات صنعتي، ساختمان و معدن بازرسي هاي كيفي را انجام مي دهد.
وي با بيان اينكه در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي سرويس هاي بازرسي و تست حين ساخت، هنگام بهره برداري، بازرسي خطوط لوله و خدمات مهندسي و بازرسي گاز طبيعي فشرده (سي.ان.جي) صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در حوزه مهندسي و بازرسي گاز طبيعي فشرده، طرحي با محوريت وزارت كشور تدوين شده كه در آن شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران به همراه ساير شركت هاي بازرسي، تست ادواري جايگاههاي عرضه سوخت گاز و مخازن گاز خودروهاي گازسوز را انجام خواهد داد كه زمان آغاز طرح و شرايط آن به زودي نهايي و اعلام خواهد شد.
معاون بازرسي فني شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران ادامه داد: همچنين بازرسي فازهاي 14، 17، 18 و 19 پارس جنوبي از جمله اقدامات شركت بازرسي و كيفيت ايران در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي است.
وي افزود: در حوزه بازرسي تجهيزات صنعتي نيز بازرسي هاي مختلفي از جمله بازرسي وسايل تفريحي در پارك ها و شهربازي ها، تله كابين و بازرسي آسانسور انجام مي شود.
عالي نهاري با بيان اينكه در حوزه بازرسي ساختمان و معدن نيز بازرسي در حوزه هاي مختلف مرتبط از جمله پروژه هاي راهسازي، سدسازي، پل سازي، كيفيت مصالح و ساختمان سازي صورت مي گيرد، تصريح كرد: در خارج از كشور عمر متوسط ساختمان ها حدود 150 سال است، در حالي كه در ايران متوسط عمر ساختمان بين 20 تا 30 سال و حداكثر 40 سال است كه اين موضوع استهلاك منافع ملي را به دنبال دارد.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين براي ارتقاي طول عمر ساختمان ها بايد استانداردهاي مرتبط با اين صنعت تدوين و اجرا شود كه البته تاكنون تعدادي از آن ها تدوين شده و مابقي نيز در حال تدوين است؛ به گونه اي كه بايد نظام جامع و هماهنگي براي كنترل كيفيت ساختمان ها ايجاد شود.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران گفت: مهلت افتتاح حساب مسكن ويژه تهران تا پايان هفته جاري (ششم مهر ماه) تمديد شد. تقي رضايي افزود: هفته گذشته 1707متقاضي در بانك مسكن افتتاح حساب و 20 ميليون تومان واريز كردند و براي اينكه متقاضيان مسكن ويژه تهران فرصت بيشتري براي افتتاح و واريز مبلغ مزبور را داشته باشند تصميم بر اين شد تا افتتاح حساب تا پايان هفته جاري تمديد شود.
¤ همراه اول اعلام كرد: زائران بيت الله الحرام در صورت استفاده از سيم كارت هاي اين اپراتور در سفر حج، از تسهيلات ويژه اي برخوردار مي شوند.روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: اپراتور اول براي رفاه حال حجاج ايراني، امسال نيز به مكالمات و ارسال پيامك، 80 درصد تخفيف مي دهد.براساس اين گزارش:با سيم كارت هاي دائمي و اعتباري همراه اول مكالمه با ايران 700 تومان، مكالمه دريافتي 350 تومان، ارسال پيامك 300 تومان و دريافت پيامك و روشن كردن گوشي رايگان است.
¤ به دنبال كناره گيري اميدقائمي از سمت مديرعاملي فرابورس، امير هاموني مدير بازار، جانشين وي شد. در پي قطعي شدن تصميم مصطفي اميدقائمي به كناره گيري از سمت مديرعاملي فرابورس و عدم كسب نتيجه در جلب رضايت وي براي ادامه مديريت، هيئت مديره فرابورس امير هاموني كه يكي از گزينه هاي جانشيني اميدقائمي بود، به عنوان مدير عامل جديد فرابورس انتخاب و معرفي شد.
¤ به گزارش روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي طي حكمي از سوي دكتر صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي، مهندس ناصر توكلي به عنوان معاون وزير در امور توليدات گياهي منصوب و مشغول به كار شد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3361، 3388،، 3389، 3360 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 59 ميليون اوراق بهادار به 772 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 14 ميليون و 145هزار سهم و با نرخ هزار و 955 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را سبحان دارو در بازار اول فرابورس با جابجايي 100 سهم و با قيمت پاياني 8 هزار و 700 ريال كسب كرد.
¤ وزير نيرو گفت: در بخش توليد صنعت برق 45 نيروگاه را براي خصوصي سازي مهيا كرديم كه تقريباً تمام آنها واگذار شده اند. مجيد نامجو افزود: از 45 نيروگاه تعدادي از آنها خصوصي سازي شد و تعدادي هم با بدهي هاي دولت و وزارت نيرو تهاتر شد و باقي مانده هم در مسير اعلام و آگهي هستند كه در مجموع مي توان گفت اقدامات دولت در اين بخش رو به اتمام است.
 


افزايش 22درصدي قيمت سيمان

قيمت انواع سيمان 22درصد افزايش يافت.
بعد از مدت ها شايعه و حرف و حديث در مورد افزايش 45درصدي، قيمت سيمان براي سومين مرتبه در 7 سال اخير افزايش يافت تا شايد قادر به پوشش هزينه هاي اضافي ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها باشد.
براساس اين گزارش: انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان ديروز اول مهر ماه به همه شركت هاي سيماني، افزايش قيمت 22 درصدي سيمان را ابلاغ كرد.
در اين ابلاغيه كه به امضا «مسلم دريه» دبير انجمن سيمان رسيده قيمت جديد انواع سيمان به شرح زير است: قيمت جديد درب كارخانه سيمان تيپ (352-(فله) 67 هزار و 466 تومان، قيمت سيمان پوزولاني(فله) 69 هزار و 296 تومان، سيمان تيپ 2 (فله) 69 هزار و 296 تومان، سيمان تيپ 425-1(فله) 70 هزار و 516 تومان، سيمان تيپ 5(فله) 71 هزار و 126 تومان و تيپ 525-1 (فله) 73 هزار و 566 تومان.
به گزارش فارس، در انتهاي اين ابلاغيه آمده است:
1-درخصوص پاكت به ازاي هر تن سيمان پاكتي مبلغ 124000 ريال مازاد بر قيمت فله تا اطلاع ثانوي تعيين مي گردد.
2-مبلغ عوارض و ماليات بر ارزش افزوده از خريدار اخذ و به قيمت هاي فوق الذكر و در فاكتور فروش درج گردد.
3-تاريخ اجراي اين مصوبه از روز يكشنبه مورخ 2 مهر 91 مي باشد.
 


برپايي دومين نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي

رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي از برگزاري دومين نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي از 4 تا 7 مهرماه خبرداد.
محمد طحانپور در نشست خبري ديروز خود با خبرنگاران گفت: دومين نمايشگاه تخصصي لوازم خانگي 4 تا 7 مهرماه سال جاري در هتل المپيك تهران برگزار مي شود. در اين نمايشگاه بيش از 50 برند داخلي و خارجي صاحب نام در بازار لوازم خانگي حضور دارند.
رئيس اتحاديه كشوري لوازم خانگي افزود: نامناسب بودن خدمات پس از فروش لوازم خانگي همانند ساير توليدات داخلي از جمله خودرو، همواره بحث برانگيز بوده است اين در شرايطي است كه در برخي از توليدات لوازم خانگي از جمله اجاق گاز، ايران حرف براي گفتن دارد.
وي تصريح كرد: 10 تا 15 كارخانه توليد اجاق گاز و 5 تا 6 كارخانه توليد يخچال فريزر صاحب نام در كشور حضور دارند كه توليدات آنها در حد كيفيت عالي و با برچسب مصرف انرژي A است.
به گفته طحانپور، انتقادي كه هم اكنون وجود دارد اين است كه به دليل اشتغالزايي، مجوز راه اندازي كارخانجات به راحتي داده مي شود، در حاليكه اين كارخانجات كيفيت مناسب توليد ندارند، اين در شرايطي است كه در دنيا 3 كشور بزرگ صادركننده لوازم خانگي، 10 كارخانه و برند را در اختيار دارند، در حاليكه در ايران دهها كارخانه توليد لوازم خانگي مجوز فعاليت دارند.
وي به مردم توصيه كرد كالاهايي را خريداري كنند كه باركد شبنم داشته باشد.
برپايي نخستين نمايشگاه ضمانت و اصالت كالا
نخستين همايش و نمايشگاه ضمانت كيفيت و اصالت كالا از 14 تا 17 آذرماه در تهران برگزار مي شود.
غلامحسين مالكي رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در نشست اتاق بازرگاني با اشاره به برپايي نخستين همايش و نمايشگاه ضمانت كيفيت و اصالت كالا از 14 تا 17 آذرماه به مدت چهار روز در شبستان مصلاي بزرگ امام خميني(ره) برگزار مي شود، گارانتي و اصالت كالا را هم جهت با كيفيت محصولات دانست و تصريح كرد: چنانچه كيفيت كالا بالا رود، تمامي صنوف به اصالت كالا توجه مي كنند.
مالكي گفت: طرح شبنم علاوه بر اين كه جايگاه كالا و محصولات داخلي را بالا مي برد و انتخاب محصول را براي مصرف كننده راحت مي كند، هشداري به صاحبان سرمايه است تا به توليدات داخل بهاي بيشتري دهند.
وي ادامه داد: با اجراي طرح شبنم، بازار و كالاهاي قاچاق در كشور كنترل مي شود كه اجراي موفق اين طرح منوط به همكاري دستگاه هاي مرتبط و مردم است.
رئيس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز ورود كالاهاي قاچاق را ضعف در نظارت و كنترل مبادي دانست و گفت: اگر ما به بحث كيفيت در داخل توجه كنيم، رقابت را روانتر و قطعا از ورود كالاهاي بي كيفيت جلوگيري مي كنيم.
پدرام سلطاني، نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، نيز در اين نشست از تاثير قاچاق كالا بر روي گارانتي گفت و اظهار كرد: قاچاق كليه كالاها ريشه و علل اقتصادي داشته و تا آن ها حل نشود كالاها تحت تاثير اين امر قرار مي گيرند.
وي افزود: طبيعي است كه كالا وقتي از مبادي رسمي وارد كشور شود، اگر خدمات پس از فروش خوبي داشته و گارانتي آن واقعي باشد، پاسخگوي آن چيزي است كه تعهد كرده اند.
سلطاني افزود: براي اين كه ما به سمت تحقق واقعي گارانتي برويم، بايد نگاه ريشه اي به موضوع داشته و توجه داشته باشيم كه كالاهايي كه از مبادي غيررسمي وارد كشور مي شوند، كيفيت نداشته و فقط مشتري خود را دارند. در ادامه اين نشست دبير انجمن مديريت كيفيت ايران، قيمت تمام شده پايين نسبت به توليد مشابه، مرغوبيت كالا و افزايش زمان سرعت دسترسي به كالا را از ابعاد كيفيت برشمرد و گفت: مجموعه اين موارد كيفيت كالا را تضمين مي كند.
سعيد امامي تشكيل دبيرخانه دائمي براي حفظ موضوع ضمانت كيفيت و اصالت كالا را ضروري دانست و گفت: حمايت از توليد و سرمايه ايراني در گرو تقويت توليد ملي است.
وي ادامه داد: چنانچه توليد داراي مزيت هاي رقابتي باشد، نياز كشور را كم و از بسياري مفاسد جلوگيري مي كند.
وي استقرار سيستم مديريت كيفيت كه در حال حاضر متولي خاصي ندارد و نتيجه آن توليد كالاي با كيفيت است را وظيفه توليدكننده دانست و تصريح كرد: استفاده از سيستم مديريت كيفيت در هر سازماني مشكلات را حل و به معناي كامل حمايت از توليد است.
 


طرح تشكيل اتاق معامله ارز در وزارت صنعت و تجارت

براي ملاقات بدون واسطه دارندگان و متقاضيان ارز طرح تشكيل معامله ارز در وزارت صنعت و تجارت در دست تهيه است.
سيد عليرضا شجاعي سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين رابطه به مهر گفت: اتاق ملاقات دارندگان و متقاضيان ارز طرحي است كه با همكاري مشترك وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي تهيه شده و براي اجراي بهتر در حال چانه زني ميان اين دو دستگاه دولتي است.
وي تصريح كرد: كار اصلي تنظيم بازار ارز و مسئوليت سياست گذاري در مورد بازار ارز به عهده بانك مركزي است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اين ميان مسئوليتي ندارد اما به دليل زيرساخت هاي مناسب فناوري اطلاعات كه در معاونت فناوري اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شده و نيز پروژه هاي مناسب و داراي نتيجه اين معاونت همچون طرح شبنم، صدور گواهي ديجيتال و امثال آن قرار بر اين شده كه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوي اجرايي راه اندازي اتاق ملاقات دارندگان و متقاضيان ارز وارد عمل شود.
شجاعي تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سياست گذاري موضوع ارز دخالت نخواهد كرد و اين كار در بانك مركزي اجرايي خواهد شد اما در وزارت صنعت فضايي آماده شده كه بتوان دارندگان و متقاضيان ارز را بدون واسطه به هم متصل كرد.
گفتني است در اتاق معامله ارز قرار است ارز صادركننده به صورت مستقيم و بدون واسطه در اختيار متقاضيان واردات خصوصا كالاهاي با اولويت 3 تا 5 قرار گيرد.
دليل بهمني براي تشكيل اتاق ارز
همچنين رئيس كل بانك مركزي كنترل وضعيت فعلي بازار ارز را هدف تشكيل اتاق معامله ارز دانست.
محمود بهمني ديروز درحاشيه بازديد از اتاق مذكور به مهر گفت: اتاق ملاقات دارندگان و متقاضيان ارز به عنوان راهكاري براي كنترل وضعيت فعلي بازار ارز است و جايگزين دائمي بورس ارز نخواهد شد.
وي تاكيد كرد راه اندازي بورس ارز كماكان در دستور كار دولت قرار دارد و با قوت آن را پيگيري مي كنيم.
 


انتقاد اتحاديه دامداران از واردات بي رويه شيرخشك

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران از اصرار كارخانه هاي لبني براي واردات شيرخشك به شدت انتقاد كرد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با فارس در پاسخ به اينكه چرا به رغم ممنوعيت 5/1ساله، واردات شيرخشك دوباره از سر گرفته شد؟ گفت: واردات شيرخشك به بهانه كنترل گراني شير وارد كشور شد.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران افزود: اگر واقعاً دولت به اين نتيجه رسيده دامدار گرانفروش است مي تواند شير خشك وارد كند اما حقيقت اين است كه به دليل گراني نهاده هاي دامي قيمت تمام شده بالاست و هيچ وقت نمي توان دامدار را گران فروش قلمداد كرد.
وي افزود: اگر واقعاً نياز به شيرخشك در داخل كشور است جلوي صادرات را بگيرند و در داخل استفاده كنند.
وي ادامه داد: در حال حاضر عرضه لبنيات بيش از تقاضا است و تقريباً در تمام مغازه ها به وفور ديده مي شود.
سلطاني گفت: به جاي واردات شيرخشك بايد از دامداران حمايت شود و با پرداخت يارانه حمايتي، تامين به موقع نهاده ها و تعديل قيمت ها قيمت تمام شده را پايين آورد.
وي گفت: آمارها نشان مي دهد ميزان دريافت شيرخام كارخانه هاي صنعتي بزرگ نيز بيشتر شده است و نياز صنايع به شير خشك نيز در داخل تامين مي شود، در چنين شرايطي واردات شيرخشك هيچ توجيهي ندارد.
وي افزود: اين افتخار بزرگ كشور است كه اگر در اول انقلاب با 35ميليون جمعيت واردكننده بوديم الان با 75 ميليون نفر صادركننده هستيم.
سلطاني گفت: در حال حاضر ظرفيت توليد شيرخام در كشور بالا است از سوي ديگر كارخانه هاي لبني نيز ظرفيت 5/12ميليون تني دارد كه با استفاده از هر دو ظرفيت مي توان قيمت را تعديل و سرانه مصرف را در كشور بالا برد.
وي ادامه داد: كساني كه مدافع واردات شير خشك هستند به جاي آن نهاده وارد كنند كه در اين صورت هم دامپروري كشور تقويت مي شود و هم اشتغال مناسبي ايجاد مي شود. واردات حتي يك كيلوگرم شير خشك سم مهلكي براي توليد است.
سلطاني گفت: بايد كمك شود تا توليدكننده توليد خود را با قيمت پايين عرضه كند زيرا اگر قرار است در برنامه پنجم توسعه به سرانه مصرف 165كيلوگرم برسيم برنامه هاي مقطعي جز ضربه زدن به توليد فايده اي ندارد.
سلطاني با بيان اينكه از سرگيري واردات شير خشك بهانه اي براي قاچاق است گفت: اگر بخش كوچكي با مجوز وارد كشور شود بخش قابل توجهي از طريق قاچاق وارد مي شود كه سلامت آنها نيز قابل تائيد نيست.
وي در پاسخ به اينكه چراكارخانه هاي لبني اصرار به واردات شير خشك دارند و چه سودي براي آنها دارد؟ گفت: آنها تجربه شيريني در سال 87 دارند زماني كه واردات شير خشك فراوان انجام مي شد. دامداران التماس مي كردند شير خام آنها را خريداري كنند و آنها بعد از خريد پولشان را 6 ماه ديگر هم نمي دادند و در عوض روزانه پول خود را نقدي از مصرف كننده مي گرفتند.
وي گفت: آنها دوست دارند اين تجربه شيرين باز هم تكرار شود و در صورت ادامه واردات شيرخشك، تكرار خواهد شد.
سلطاني گفت: اگر اين دامداري ها فعال شوند توليد به حد كافي بالا رفته و سود اقتصادي آن در نهايت به كشور برمي گردد.
وي افزود: اين دامداري ها تمام سرمايه ها و امكانات خود را به اضافه تسهيلات بانكي هزينه كرده اند و در بيابان ها و دورافتاده ترين نقاط اقدام به توليد مي كنند و در بسياري موارد بي حمايتي ها و بي برنامگي ها باعث شده سود بانكي تسهيلات، درآمد آنها و شايد تمام سرمايه هايشان را ببلعد.
مدير عامل اتحاديه سراسري دامداران واردات شيرخشك را بلاي جان توليد عنوان كرد و حمايت از دامدار را راهي مطمئن براي تثبيت قيمت و پايداري توليد عنوان كرد.
 


به دليل عدم حمايت دولت

توليد پنبه در كشور يك هفتم كاهش يافت

رئيس هيئت مديره اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني كشور گفت: كشور سالانه 100 هزار تن پنبه وارد مي كند و تمايل كشاورزان به كشت اين محصول به دليل عدم حمايت هاي دولت كمتر شده است.
علي مظفري در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه برداشت پنبه از مناطق مغان، سرخس و خراسان به پايان رسيده و در گرگان هم آغاز شده است گفت: امسال پيش بيني مي شود توليد پنبه 50 الي 60 هزار تن باشد.
رئيس هيئت مديره اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني كشور با بيان اينكه نياز كشور به پنبه محلوج حدود 170 هزار تن است گفت: حدود 100 هزار تن سالانه از كشورهاي ازبكستان، تاجيكستان و بخشي هم از تركمنستان وارد مي شود.
وي افزود: عدم حمايت ها از محصول استراتژيك پنبه طي سال هاي گذشته باعث عدم افزايش توليد و نگراني از كاهش توليد شده است.مظفري گفت: در حالي كه پنبه در سال هاي 1354 توليد 340 هزار تني داشت در حال حاضر به يك هفتم كاهش يافته است.وي افزود: هزينه توليد پنبه به دليل كشت در قطعات كوچكتر و نياز به كارگر زياد، بالا بوده و به دليل عدم حمايت هاي دولت به ويژه در مورد خريد هاي تضميني، كشاورزان تمايلي به كشت اين محصول ندارند.
مظفري گفت: واردات پنبه با تعرفه 10 درصد نيز انجام مي شود كه در زمان توليد محصول داخلي انگيزه كشاورزان را براي كشت در سال آينده كمتر مي كند.
رئيس هيئت مديره اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني كشور با بيان اينكه اين صنعت نيازمند تأمين و حمايت مالي است، گفت: صندوق هاي مادر تخصصي كشاورزي بايد نيازهاي كشاورزان را تأمين كند.
رئيس هيئت مديره اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني كشور معتقد است، بخش دلالي و واسطه گري بايد حذف شود و كارخانه ها و تعاوني ها مستقيم با كشاورزان قرارداد ببندند.
 


رئيس انجمن: با توقف تخصيص ارز دولتي

بليت هواپيما 2 برابر نشود شركت ها تعطيل مي شوند

توقف تخصيص ارز دولتي به شركت هاي هواپيمايي، اين صنعت را در آستانه تعطيلي قرار داده است.
هفته گذشته از سوي بانك مركزي به شركت هاي هواپيمايي اعلام شد كه از اين به بعد ارز دولتي به آنها تعلق نمي گيرد. خبري كه فعالان اين عرصه را شوكه كرد.
سيد عبدالرضا موسوي رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي در اين باره به ايسنا گفت: پس از اعلام قطع شدن تخصيص ارز دولتي به ايرلاين ها تنها در صورت افزايش 100 درصد نرخ بليت پروازهاي داخلي و خارجي مي توان به بقاي ايرلاين ها اميدوار بود.
وي همچنين تاكيد دارد: مشكلات ايرلاين ها در پي قطع ارز دولتي زماني حل مي شود كه نرخ بليت تمام پروازهاي داخلي و خارجي افزايش يابد.
موسوي با اعلام اينكه با حذف ارز دولتي براي شركت هاي هواپيمايي صنعت هوايي كشور از بين مي رود، افزود: اگر اين موضوع اجرا شود و بر انجام آن پافشاري كنند يا صنعت هوايي كشور از بين مي رود و يا بايد براي جبران ارزي كه شركت هاي هواپيمايي استفاده مي كنند قيمت بليت هواپيماها را صددرصد افزايش دهيم.رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي با بيان اين كه چه طور مي توان خدمات كنوني را با قيمت فعلي ارائه كرد اما ارز را با نرخ آزاد تهيه كرد و گفت: اين شرايط باعث به تعطيلي كشيده شدن شركت هاي هواپيمايي مي شود مگر اين كه به ما اجازه دهند قيمت بليت هواپيما را افزايش دهيم.
وي هم چنين تاكيد كرد: ما به عنوان فعالان اين عرصه تنها كاري كه مي توانيم انجام دهيم اطلاع رساني شرايط موجود و نيز پيامدهاي تصميم اتخاذ شده مبني بر حذف ارز دولتي به شركت هاي هواپيمايي است.
موسوي خاطرنشان كرد؛ امروز قرار بود در كميسيون عمران مجلس موضوع بررسي شود و تصميم داشتيم مشكلات موجود را در اين كميسيون مطرح كنيم كه لغو شد.
وي هم چنين خاطرنشان كرد: سازمان هواپيمايي نيز در اين زمينه تنها مي تواند شرايط را به مسئولان امر اطلاع دهد و بايد منتظر تصميم هاي احتمالي بعدي باشيم.
رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي گفت: اين كه اجازه ندهند نرخ بليت را افزايش دهيم و از طرفي بر سر قيمت سوخت هواپيماها نيز با شركت نفت اختلافاتي وجود داشته باشد و به تازگي بگويند ارز دولتي به شما تعلق نمي گيرد همگي باعث مشكلات فراوان براي صنعت هوايي كشور است.
موسوي خاطرنشان كرد: وزير راه و شهرسازي قول انجام اقداماتي در اين راستا داده است اما تا زماني كه اعتقاد جمعي مسئولان بر حل اين موضوع نباشد اتفاقي نخواهد افتاد.
موسوي به عنوان رئيس انجمن شركت هاي هواپيمايي در حالي كه مسئولان تقاضاي حل مشكلات متعاقب قطع ارز دولتي را از طريق افزايش نرخ بليت تمام پروازهاي داخلي و خارجي مطرح مي كند كه طبق قانون برنامه پنجم توسعه از ابتداي سال 92 بايد آزادسازي نرخ بليت اجرايي شود و اين اتفاق قرار بود با وجود تزريق ارز دولتي به بدنه اين صنعت اتفاق بيفتد.
 


تا پايان سال انجام مي شود

صادرات 5/6 ميليارد دلاري خدمات فني مهندسي

رئيس كل سازمان توسعه تجارت گفت: تا پايان سال 5/6 ميليارد دلار صادرات فني خواهيم داشت.
حميد صافدل در گفت وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به توفيق صادرات خدمات فني مهندسي گفت: در پايان شهريور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته
8/1 ميليارد دلار صادرات فني داشته ايم كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 24 درصدي داشته است.وي افزود: هدف صادرات خدمات فني مهندسي در پايان امسال 5/6 ميليارد دلار در نظر گرفته شده است.
صافدل گفت: پرداخت جوايز صادراتي، حمايت هاي ديپلماسي و همچنين حمايت هاي مالي و معنوي و ايجاد قدرت رقابت پذيري در بازارهاي بين المللي از جمله اقداماتي است كه براي صادرات خدمات فني مهندسي انجام مي شود.
وي افزود: بيشترين حوزه ها در صادرات خدمات فني مهندسي شامل: ساختمان، نيرو، راه و صنعت است كه حدود 70 درصد از صادرات خدمات فني مهندسي در حوزه ساختمان انجام مي شود و عمده كشورهايي كه به آنها صادرات صورت مي گيرد آسيايي و آمريكاي لاتين هستند.
صافدل با اشاره به برگزاري روز ملي صادرات در 29 مهر ماه اظهار داشت: امسال جشن روز ملي صادرات تفاوت هايي با سالهاي گذشته دارد كه مي توان به نقش پررنگ بخش خصوصي در حمايت و اجرا و ايجاد هماهنگي هاي لازم اشاره كرد و از سويي تعيين برگزيدگان برتر علاوه بر برگزيدگان نمونه نيز از جمله تغييرات جشن امسال است كه در واقع برگزيدگان برتر از بين كساني كه بيش از 5 سال برگزيده نمونه بوده اند انجام مي شود.
 


رشد 360 واحدي شاخص بورس

شاخص بورس تهران در اولين روز پاييز با 360 واحد رشد به نزديك كانال 27 هزار واحدي رسيد.
به گزارش ايسنا در معاملات اولين روز پاييز گرماي بورس دو چندان شد و دماسنج بازار سرمايه كه شهريور رويايي را پشت سر گذاشته بود با تمام توان به استقبال مهر رفت و موفق به ثبت ركورد جديد در اولين روز مهر شد.
بر اين اساس در اولين روز معاملاتي بورس تهران در مهرماه، دماسنج بازار سرمايه 360 واحد رشد كرد و به عدد 26 هزار و 875 واحد رسيد.
به اين ترتيب حجم معاملات و قيمت اكثر شركتهاي بورسي موجب ثبت ركورد ديگري در بورس تهران شد و اثر مثبت شركتهاي فولادي و پتروشيمي و همچون فولاد مباركه، ملي مس، غدير، گل گهر، پالايشگاه بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسيان، توسعه معادن و فلزات، چادرملو، پتروشيمي پرديس به همراه سهام ايران خودرو و سايپا موجب رشد 13 درصدي شاخص بورس تهران شد.
در بازار ديروز همچنين صف هاي خريد براي نمادهاي گروه روي و خودرو تشكيل شد و گروه قندي با صف هاي عرضه روبه رو شد.
با اين حال در بازار پر رونق ديروز بورس تهران، حجم و ارزش معاملات افزايش يافت و در مجموع 482 ميليون سهم به ارزش 123 هزار ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت؛ با افزايش چشمگير قيمت سهام شركت ها ارزش بازار سرمايه نيز افزايش يافت و به 121 هزار ميليارد تومان رسيد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14