(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 مهر 1391 - شماره 20314

50 قاضي عربستاني در اعتراض به سياست هاي آل سعود استعفا كردند
پيونگ يانگ در مرز با كره جنوبي به ارتش خود دستور آماده باش داد
موج اعتراض هاي ضد آمريكايي مسلمانان به واشنگتن و تورنتو كشيده شد
مرسي:
آمريكا بايد در سياست هاي خاورميانه اي خود تجديدنظر كند
كار بازسازي شهر جنگ زده حلب آغاز شد
تجمع اعتراضي مردم بحرين در منامه
قاتلان و شكنجه گران را محاكمه كنيد
روباه پير تنهاتر مي شود
استقلال از انگليس فرياد سراسري در اسكاتلند
سياستمدار تركيه:
اردوغان قطعا از مركب غرب زمين خواهد خورد
اوضاع وخيم اقتصادي در اسپانيا و ايتاليا مردم را به خيابان ها كشاند
مذاكرات عمرالبشير و سالواكر براي حل اختلافات 2 سودان
با ورود نظاميان ژاپني به جزاير مورد مناقشه
تنش ها ميان توكيو و پكن شدت گرفت


50 قاضي عربستاني در اعتراض به سياست هاي آل سعود استعفا كردند

50 قاضي در عربستان در اعتراض به شرايط خفقان و فشارهاي رژيم سعودي از سمت خود كناره گيري كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، 50 قاضي در عربستان سعودي از پست خود استعفا كردند. آنها علت اين استعفاي دستجمعي را فشارهاي رژيم سعودي بر خود اعلام كردند. اين قضات مي گويند رژيم رياض آنها را مجبور مي كند عليه فعالان سياسي احكام ناروا صادر كنند. اين فعالان به نقض حقوق بشر در عربستان و شرايط خفقان آور در اين كشور معترض هستند.
اعتراضات در عربستان هر روز ابعاد تازه اي مي گيرد و به اعتقاد كارشناسان، خاندان آل سعود طي يكي دو سال آينده با اعتراضات گسترده مردمي مواجه خواهد شد. در عربستان فقط خانواده آل سعود بر مقدرات مردم حاكم است.

 


پيونگ يانگ در مرز با كره جنوبي به ارتش خود دستور آماده باش داد

كره شمالي با تحريك آميز خواندن اقدام اخير كره جنوبي در منطقه مرزي، به ارتش خود در جنوب غرب كشور آماده باش داد.
به گزارش فارس به نقل از شين هوا، كره شمالي اقدام كره جنوبي در شليك به سمت قايق هاي ماهيگيري اين كشور در طول مرزهاي مورد اختلاف خود با سئول را يك اقدام تحريك كننده خواند.
خبرگزاري رسمي كره شمالي نوشت: اقدام كره جنوبي يك رفتار نظامي ماجراجويانه و تحريك آميز است.
براساس اين گزارش، كره شمالي به ارتش خود در جنوب غرب اين كشور دستور داده است كه براي هرگونه شرايط جنگي آماده باشند.
دو كشور تاكنون چندين بار درگيري مرزي داشتند كه آخرين آن به سال 2010 و كشته شدن چند سرباز كره جنوبي برمي گردد.
 


موج اعتراض هاي ضد آمريكايي مسلمانان به واشنگتن و تورنتو كشيده شد

مسلمانان معترض در آمريكا و كانادا با تجمع در خيابان هاي واشنگتن و تورنتو خشم خود را از هتاكي به پيامبر اسلام(ص) ابراز كردند و همزمان هزاران نفر در شهرهاي مختلف جهان نيز عليه فيلم موهن به خيابان ها ريخته و خواستار اخراج سفيران آمريكا شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مسلمانان معترض آمريكايي كه از ايالت هاي مختلف به واشنگتن آمده بودند، با تجمع در پارك «لافايت» در نزديكي كاخ سفيد، با سر دادن شعارهايي از پيامبر گرامي اسلام(ص) دفاع و فيلم موهن ضد اسلامي را محكوم كردند.
معترضان آمريكايي كه بسياري از شخصيت هاي مسلمان و غيرمسلمان در ميان آنها حضور داشت، بي احترامي به انبيا و ارزش هاي ديني را مورد نكوهش قرار دادند و بر محاكمه كارگردان و عوامل سازنده فيلم موهن تاكيد كردند.
بسياري از تظاهركنندگان كه در دستان آنها پلاكاردهايي با مضمون لبيك يا رسول الله، ما محمد(ص) را دوست داريم، تعرض به اديان ممنوع است، با سر دادن شعارهايي خواستار واكنش قضايي آمريكا در برابر بي احترامي به اديان الهي شدند.
معترضان سكوت دولتمردان آمريكايي در برابر هتاكي به پيامبر اسلام(ص) به بهانه دفاع از آزادي بيان نكوهش و اعلام كردند، اگر مسلمانان كوچكترين تعرضي به منافع اسرائيل كنند با سريع ترين و شديدترين واكنش آمريكا مواجه خواهند شد، اما كاخ سفيد اكنون در برابر اعتقادات 5/1ميليارد نفر مسلمان سكوت اختيار كرده است.
در اين تجمع اعتراض آميز، روحانيون اهل سنت و تشيع در كنار تعدادي از خاخام هاي ضد صهيونيست راهپيمايي و توهين به مقدسات اسلام به بهانه حمايت از آزادي بيان را محكوم كردند.
اين در حالي است كه هزاران تظاهركننده روز شنبه در اعتراض به فيلم اهانت آميز به ساحت مقدس رسول گرامي اسلام در برابر سفارت آمريكا در شهر «تورنتو» تجمع كردند و محاكمه سازنده فيلم موهن را مورد تاكيد قرار دادند.
شركت كنندگان در اين تجمع، سكوت در برابر هرگونه اهانت به اسلام و يا اديان الهي ديگر را جايز ندانسته و پنهان شدن هتاكان در پشت پرچم آزادي بيان را محكوم كردند.
گزارش راديو آلمان از اين تظاهرات حاكي است كه صدها پليس كانادايي با افزايش تدابير امنيتي مانع از نزديك شدن معترضان مسلمان به ساختمان سفارت آمريكا در تورنتو شدند و اين تجمع بدون درگيري و خشونت پايان يافت. در آرژانتين نيز مسلمانان منطقه آمريكاي لاتين، با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز، ناخشنودي خود را از تعرض به اديان الهي اعلام كردند.
اروپا صحنه تظاهرات
ضد آمريكايي
تظاهرات مسلمانان در اعتراض به اهانت به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) همچنان در سراسر اروپا ادامه دارد و مردم آلمان، فرانسه، ايتاليا و نروژ به اعتراضات خود در اين باره ادامه مي دهند.
به گزارش «شبكه تلويزيوني فرانس24»، مسلمانان در شهر دورتموند آلمان، كلن و اشتوتگارت در كمال آرامش تظاهرات و اساعه ادب به ساحت پيامبر(ص) را محكوم كردند.
در سوئيس نيز مسلمانان ضمن تجمع، خواهان احترام به احساسات مذهبي و جلوگيري از تعرض به اديان الهي در جهان شدند و با اقامه نماز وحدت، همبستگي خود را در برابر توطئه صهيونيست هاي آمريكايي به نمايش گذاشتند.
مسلمانان مقيم نروژ نيز در اعتراض به فيلم موهن تظاهرات كردند و خشم و نفرت خود را از تعرض به ساحت رسول اكرم ابراز داشتند.
برپايه اين گزارش، هزاران مسلمان به دعوت شوراي اسلامي نروژ روز شنبه در مركز شهر «اسلو» جمع شدند و قصد داشتند به سوي ساختمان سفارت آمريكا روانه شوند، اما پليس مانع از اين اقدام شد. معترضان كه در ميان آنها شهردار اسلو، كشيش شهر اسلو و تعداد زيادي از پيروان اديان الهي حضور داشتند، توهين به پيامبران الهي را به شدت محكوم كردند.
در فرانسه نيز به دليل بازداشت هاي گسترده و ممنوعيت برگزاري راهپيمايي بر ضد آمريكا، مسلمانان به توصيه شوراها و نهادهاي اسلامي از مسيرهاي قانوني و قضايي، اعتراض هاي خود را دنبال مي كنند. با وجود اين روز شنبه پليس 20 تن از معترضان را كه به تعرض كارگردان آمريكايي به ساحت رسول اعظم اعتراض داشتند را بازداشت كرد.
جايزه 100 هزار دلاري
با وجود گذشت دو هفته از اعتراضات سراسري عليه فيلم موهن آمريكايي، نه تنها از دامنه اين اعتراض ها كاسته نشده است بلكه، چهار گوشه جهان را درنورديده است و در تازه ترين اقدام يك وزير مسلمان پاكستاني، براي قتل كارگردان فيلم توهين آميز عليه پيامبر اسلام(ص) 100هزار دلار جايزه تعيين كرد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «غلام احمدپيلور» وزير راه آهن پاكستان پس از برگزاري تظاهرات گسترده مردم كشورش كه طي آن 23 نفر كشته شدند اعلام كرد: به هركسي كه فرد توهين كننده به پيامبر را به قتل برساند مبلغ 100 هزار دلار جايزه تعلق خواهد گرفت.
در همين حال مردم پاكستان روز يكشنبه اجساد قربانيان تظاهرات ضد آمريكايي را در چندين شهر اين كشور تشييع و از دولتمردان خود خواستند، اعتراضات خود را به گوش كاخ سفيد برسانند.
بنگلادش، افغانستان و كشمير نيز روز يكشنبه شاهد تظاهرات و اعتصاب معترضان مسلماني بود كه محاكمه عاملان اساعه ادب به ساحت رسول اكرم را خواستار شده بودند.
در شهر «بنت جبيل» در نزديكي مرز لبنان با رژيم صهيونيستي هزاران تن از مردم معترض كه در ميان آنها برادران اهل تسنن و مسيحيان نيز حضور داشتند، به دعوت سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله اقدام به راهپيمايي و محكوميت توليد فيلم موهن آمريكايي كردند.
در عربستان نيز با وجود ممنوعيت تظاهرات، شماري از مردم منطقه «الاحساء» در شهر «العمران» با برگزاري تظاهرات و به آتش كشيدن پرچم هاي آمريكا و اسرائيل، توهين به مقدسات اسلامي را محكوم كردند.
معترضان همچنين طرد سفير آمريكا از عربستان را خواستار شدند.
ساير رويدادها
¤ «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه با شكستن سكوت خود گفت: توهين به پيامبران را نمي توان در چارچوب آزادي بيان توجيه كرد.
¤ مردم شهر حمص سوريه، فيلم موهن به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) را محكوم كردند.
¤ انديشكده هريتيج آمريكا، نمايش فيلم ضد اسلامي را تنها يكي از دلايل نفرت مسلمانان از آمريكا دانست.
¤ يك مقام بلندپايه آمريكايي هشدار داد: آتش خشم مسلمانان، طومار اسرائيل را در نهايت درهم خواهد پيچيد.
¤ هزاران تن از مردم نيجريه با برپايي تظاهرات گسترده، توهين به مقدسات اسلام را محكوم كردند.
¤ وزارت خارجه آمريكا با ارسال درخواستي به سران كشورهاي افغانستان، پاكستان و مصر، افزايش تدابير امنيتي براي حفاظت از سفارتخانه هاي خود را خواستار شد.
 


مرسي:

آمريكا بايد در سياست هاي خاورميانه اي خود تجديدنظر كند

رئيس جمهور مصر از آمريكا خواست موضعش را در قبال جهان عرب و پيمان كمپ ديويد تغيير دهد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد مرسي» طي يك مصاحبه مطبوعاتي در واشنگتن، از آمريكا خواست موضعش را در قبال جهان عرب تغيير دهد. مرسي بدون توضيح بيشتر درباره اين گفته خود، به بحران فلسطين و معاهده كمپ ديويد اشاره كرد و گفت: آمريكا مسئوليت خاصي درباره فلسطيني ها دارد، چون توافقنامه كمپ ديويد را در سال 1988 امضا كرده است، توافقنامه اي كه خواستار عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه و كرانه باختري شده است. گفتني است، رژيم صهيونيستي هم اكنون نوار غزه را در محاصره خود دارد و نيروهاي اين رژيم در كرانه باختري مستقر هستند. مرسي گفت: تا زماني كه صلح و عدالت براي فلسطيني ها محقق نشود، اين معاهده ناقص خواهد ماند.
مرسي قبل از ترك قاهره يك گفت وگوي 90 دقيقه اي نيز با روزنامه «نيويورك تايمز» داشت.
به گزارش ايسنا، رئيس جمهور مصر در اين گفت وگو اظهار داشت: آمريكا اگر احترام مصر به توافقنامه اش با اسرائيل را مي خواهد، خود نيز بايد به تعهداتش نسبت به فلسطين در چارچوب كمپ ديويد عمل كند.
مرسي خاطرنشان كرد: آمريكا بايد به تاريخ و فرهنگ جهان عرب احترام بگذارد، حتي اگر مغاير با ارزش هاي غربي باشند.
كارشناسان مي گويند مواضع مرسي در قبال آمريكا ملايم و اندكي نيز مبهم است. علت مواضع دو پهلوي رئيس جمهور مصر وابستگي شديد دولت قاهره به حدود دو ميليارد دلار كمك سالانه آمريكا به مصر است.
آمريكايي ها قصد دارند با حفظ و تقويت اين وابستگي اقتصادي و مالي، از مرسي به تدريج يك «حسني مبارك» جديد بسازند.
اتفاقا خود رئيس جمهور مصر نيز به اين موضوع اشاره كرد. او گفت كه غرب را قبول دارد اما نه به اندازه حسني مبارك! مبارك هرچند يك ديكتاتور خود راي بود، اما يك متحد قوي و قابل اعتماد براي آمريكا محسوب مي شد.
مرسي 61 ساله در صحبت ها و گفت وگوهاي روز شنبه خود در جايي اظهار داشت: آمريكا نبايد انتظار داشته باشد كه مصر با قوانين ايالات متحده ادامه حيات بدهد.
 


كار بازسازي شهر جنگ زده حلب آغاز شد

مسئولان شهري در شهر حلب در حال بازسازي ويراني هاي ناشي از اقدامات گروه هاي تروريستي مسلح در اين شهر هستند.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني سوريه، شوراي شهر حلب با به كار گيري دستگاه هاي مكانيزه در حال پاكسازي آثار ويراني ها و تعمير خطوط برق است.
مردم شهر حلب با قدرداني از ارتش سوريه و مسئولان شهري در امر پاكسازي مناطق با مسئولان همكاري مي كنند.
يكي از ساكنان منطقه الميدان در شهر حلب گفت، نان و همه چيز موجود است و كودكانمان به راحتي در خيابان ها تردد مي كنند.
شماري از شهروندان نيز با فرياد خدا ارتش را حفظ كند از نيروهاي سوري به مناسبت برقراري امنيت قدرداني كردند.
گفتني است افراد مسلح تروريست پس از درگيري با ارتش به هنگام عقب نشيني شماري از خانه ها را به آتش كشيده و تخريب كردند. ارتش سوريه نيز براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته از دو محور عمليات پاكسازي شرق حلب را از وجود افراد مسلح آغاز كرد.
درجريان پاكسازي اين مناطق ده ها فرد مسلح كشته و ده ها نفر ديگر زخمي و دستگير شدند.
ده ها فرد مسلح تروريست از جمله يك تبعه تونسي در استان حمص سوريه در حمله نيروهاي ارتش سوريه كشته شدند.
افراد مسلح در حملات خود از سلاح هاي سنگين استفاده مي كنند.
در اين حال استاندار درعا اعلام كرد تمام راه هاي ارتباطي استان و مدارس باز است و زندگي طبيعي در اين استان جريان دارد و اين موضوع شامل ادارات رسمي و دولتي نيز مي شود.
همچنين دولت سوريه 121 فرد بازداشت شده در جريان حوادث اخير اين كشور را كه دستشان به خون شهروندان سوري آلوده نبود آزاد كرد.
اين در حالي است كه ارتش تركيه اعلام كرد تجهيزات سنگين نظامي خود را در مرز با سوريه مستقر كرده است.
از زمان آغاز بحران در سوريه، تركيه به طرق مختلف در امور داخلي سوريه دخالت كرده و اين كشور به مقصد اصلي مخالفان رژيم بشار اسد تبديل شده است.
از سوي ديگر مخالفان سوري موسوم به ارتش آزاد سوريه ادعا كردند مركز فرماندهي خود را از تركيه به داخل سوريه منتقل كرده اند.
در همين رابطه ارتش لبنان عناصر مسلح موسوم به ارتش آزاد سوريه را متهم كرد كه براي دومين بار به يكي از پادگان هاي مرزي داخل لبنان حمله كرده اند.
ارتش لبنان تصريح كرد به هيچ گروه و طرفي اجازه نمي دهد تماميت ارضي اين كشور را ناديده بگيرد.
اين در شرايطي است كه حزب الله لبنان با شعار هديه مقاومت اسلامي به سوريه امدادرساني خود به آوارگان سوري و فلسطيني در مرزهاي لبنان را آغاز كرده است.
 


تجمع اعتراضي مردم بحرين در منامه

قاتلان و شكنجه گران را محاكمه كنيد

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات تحت عنوان «ما دموكراسي مي خواهيم» عليه رژيم آل خليفه شعار داده و خواستار محاكمه قاتلان و شكنجه گران شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي عليه آل خليفه تاكيد كردند ظلم و تحقير كافي است، مردم خواستا آزادي، كرامت و عزت هستند.
در اين تظاهرات كه در منامه پايتخت بحرين و اطراف آن برگزار شد شركت كنندگان همچنين اعلام كردند از خون شهداي خود نخواهند گذشت و عاملان قتل و شكنجه مردم بي گناه را مجازات خواهند كرد.
مردم بحرين از سازمان هاي بين المللي و حقوق بشري خواستند كه به رژيم بحرين براي آزادي زندانيان سياسي فشار بياورند.
در اين حال رئيس فراكسيون الوفاق گفت تاكنون 100 نفر از معترضان جان خود را از دست داده اند و مردم تا زماني كه راه حل سياسي عادلانه محقق نشود اين دردها را فراموش نخواهند كرد.
از سوي ديگر، مركز حقوق بشر بحرين با انتشار گزارشي اعلام كرد، نيروهاي امنيتي بحرين از ابتداي اعتراضات مردمي در بحرين حدود پنج ميليون دلار از مردم سرقت كرده اند.
اين مركز همچنين تاكيد كرد كه وسايل شخصي، موبايل، رايانه ها و وسايل ديگر مردم بحرين به هنگام حمله به افراد و منازل آنها از سوي نيروهاي امنيتي به سرقت رفته است.
 


روباه پير تنهاتر مي شود

استقلال از انگليس فرياد سراسري در اسكاتلند

هزارشان نفر از استقلال طلبان اسكاتلند با برپايي تظاهرات «جدايي از انگليس» را فرياد زدند.
شهر «ادينبورگ» در مركز اسكاتلند باز هم شاهد تجمع انبوهي از استقلال طلباني بود كه با فرياد «بله» به استقبال همه پرسي رفتند كه قرار است در آينده براي جدايي اين منطقه از انگليس برگزار شود.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، گروهي از رهبران استقلال طلب از جمله «الكس سالموند» نخست وزير اسكاتلند در اين تجمع بزرگ مشاركت كرده بودند.
«سالموند» زمان برگزاري اين رفراندوم را پاييز 2014 اعلام كرد. «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس چندي پيش با اظهاراتي نارضايتي خود از خواسته اين گروه و همچنين استقلال طلبان ولز و ايرلند اعلام كرده است.
سالموند كه رهبر حزب ملي گراي اسكاتلند است، در زمان رقابت هاي انتخاباتي وعده داده بود در صورت پيروزي همه تلاشش براي استقلال از انگليس را به كار گيرد. حزب سبزهاي انگليس نيز اعلام كرده از استقلال طلبان حمايت خواهد كرد.
گفتني است استقلال اين مناطق هزينه هاي سنگيني را بر انگليس تحميل خواهد كرد.
شبكه سلطنتي بي بي سي در اين باره طي گزارشي تصريح كرد يكي از نگراني هاي عمده لندن، از دست دادن تسلط بر نظام مالياتي است. اگر در صورت افزايش حداكثري اختيارات محلي دولت اسكاتلند، نظام مالياتي رقيب در اسكاتلند عادلانه تر از نظام مالياتي دولت مركزي باشد، شركت هاي بسياري مركز عمليات خود را به اسكاتلند تغيير خواهند داد تا از ماليات عادلانه تر و امتيازات ديگر اقتصادي بهره مند شوند. نتيجه چنين كاري، رونق اقتصادي و كاهش بيكاري در اسكاتلند به قيمت ركود و افزايش بيكاري در ديگر مناطق انگليس خواهد بود.
«آينده ما دست خودمان است، از خواسته هاي خود كوتاه نخواهيم آمد، بله به استقلال و ...» از جمله شعارها و دست نوشته هاي استقلال طلبان اسكاتلندي بود.
براساس تصاوير منتشر شده، مردم اسكاتلند در حالي كه پرچم هايي با تصاوير شير و به رنگ زرد و آبي حمل مي كردند، خواستار مشاركت هر چه گسترده تر مردم در اين همه پرسي و راي به استقلال اسكاتلند شدند.
برگزاري اين همه پرسي از آنجا حائز اهميت است كه احتمال دارد باعث ترغيب مردم ساير مناطق از جمله ويلز براي استقلال شود.
دولت انگليس هرچند سعي مي كند با گرفتن ژست دموكراسي خواهي خود را موافق برگزاري اين همه پرسي نشان دهد اما نگاهي به اظهارات رهبران اين كشور استعمارگر به خوبي نگراني آنها از برگزاري اين همه پرسي را به نمايش مي گذارد.
اين تظاهرات كه بازتاب زيادي در رسانه هاي بين المللي داشت با اعلام قبلي برگزار شد.
يادآور مي شود تبليغات براي مشاركت مردم در اين همه پرسي از اواخر ماه مه (خردادماه) و از سوي حزب ملي اسكاتلند و شمار ديگري از احزاب آغاز شده است.
اسكاتلند كه در شمال جزيره بريتانيا واقع شده تا اوايل قرن هفدهم تحت حاكميت پادشاه اسكاتلند قرار داشت اما با درگذشت اليزابت اول (فرمانرواي انگليس) پادشاه اسكاتلند سلطنت انگليس را نيز به ارث برد و پادشاه هر دو كشور شد. با اين همه اسكاتلند همچنان پارلمان و دولت مستقل خود را حفظ كرده است اما در اوايل قرن هجدهم و با تصويب قانون وحدت پارلمان دو كشور، دولت ملي اسكاتلند منحل و بريتانياي كبير شكل گرفت. حدود يكسال بعد، با وحدت رسمي با ايرلند، كشور «پادشاهي متحده» اعلام شد.
در سال 1998 با تصويب قانوني در پارلمان بريتانيا اسكاتلند داراي دولت و پارلمان محلي شد اما ملي گرايان خواستار لغو قانون وحدت با انگليس و كسب استقلال كامل هستند. مبارزات ساكنان اسكاتلند براي كسب اين استقلال مدت هاست كه ادامه دارد.
اسكاتلند كه در شمال انگليس واقع شده، حدود 5/5 ميليون جمعيت دارد و پايتخت آن ادينبورگ است.
ناظران سياسي اروپا مي گويند كه با استقلال اسكاتلند احتمالا موج استقلال خواهي به ويلز هم خواهد رسيد و به اين ترتيب روباه پير منزوي تر از هميشه خواهد شد.
 


سياستمدار تركيه:

اردوغان قطعا از مركب غرب زمين خواهد خورد

رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه گفت، اردوغان در ضديت با سوريه بر مركب غرب سوار شده است و قطعا زمين خواهد خورد.
به گزارش شبكه خبري العالم، كمال قليچدار اوغلو با اشاره به نقش دولت اردوغان در حمايت تسليحاتي و آموزشي از تروريست ها در سوريه و ارسال آنها به داخل اين كشور اظهار داشت، رويكردهاي سياسي و جانبداري هاي اردوغان از غرب باعث زمين خوردن وي خواهد شد.
وي افزود، جانبداري هاي نابجاي اردوغان از غرب و موضع گيري در برابر سوريه باعث شده كه روابط بسيار خوب آنكارا با دمشق تخريب شود و به همين دليل ديگر كسي به اردوغان احترام نمي گذارد.
رهبر حزب جمهوري خواه خلق تركيه تاكيد كرد، اردوغان دستورات و سياست هاي ديكته شده پايتخت هاي غربي را درباره سوريه اجرا مي كند و اين رويكرد مشكلات زيادي براي تركيه ايجاد خواهد كرد.
از سوي ديگر مخالفان دولت تركيه روز شنبه در اسلامبول در اعتراض به سياست هاي دولت اردوغان تظاهرات كردند و از وي خواستند در امور داخلي سوريه دخالت نكند.
اين در شرايطي است كه يك هفته نامه فلسطيني از توافق محرمانه آنكارا و رژيم صهيونيستي براي تجزيه جهان عرب و تشكيل دولت هاي نوظهور براي همپيماني با اسرائيل خبر داد.
 


اوضاع وخيم اقتصادي در اسپانيا و ايتاليا مردم را به خيابان ها كشاند

مردم اسپانيا و ايتاليا در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي و سياست هاي دولتمردانشان در برخورد با اين اوضاع، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، هزاران نفر از مردم «مادريد» پايتخت اسپانيا روز شنبه با برپايي تظاهرات و تجمع ضد دولتي، عليه سياست هاي رياضتي دولت و اوضاع نابسامان اقتصادي موضع گيري كردند.
بر اساس اين گزارش معترضان اين بار با شعار «قدرت را از بانكداران بگيريد، كار نداريم، خانه نداريم» نارضايتي خود را به نمايش گذاشتند.
اين نخستين تجمع اعتراض آميز اسپانيايي هاي پايتخت نشين در فصل پائيز و چندمين تظاهرات آنها در سال جاري است.
اسپانيا طي سال هاي گذشته به دليل مواجهه با بحران طاقت فرساي اقتصادي و اجراي رياضت هاي اقتصادي بارها شاهد تجمعات ضد دولتي بوده است.
واحد مركزي خبر نيز از «رم» گزارش داد، هزاران معلم ايتاليايي كه قرباني سياست هاي رياضتي دولت شده اند تظاهرات كردند.
اين گزارش مي افزايد، معلمان ايتاليايي با راهپيمايي در خيابان هاي مركزي «رم» و انتقاد از طرح بازنگري هزينه هاي دولت «مونتي» و ادامه كاهش بودجه مدارس، آن را «لطمه بزرگ» به سيستم آموزشي كشور قلمداد كردند.
يكي از اين آموزگاران گفت: «در اعتراض به كاهش هزينه هاي آموزشي در اين تظاهرات شركت كرده ايم، چرا كه مدارس و دانشگاه هاي دولتي در ايتاليا به علت كاهش شديد هزينه هاي آموزشي، بيشترين ضربه را از تدابير سختگيرانه اقتصادي دولت متحمل شده اند.» در طرح بازنگري هزينه هاي دولت ايتاليا، بودجه بخش آموزش براي سال جاري ميلادي به ميزان 500 ميليون يورو ديگر كاهش يافته است. «ماركو ريتسو» دبيركل حزب كمونيست ايتاليا در اين باره گفت: دولت مونتي، دولتي است كه ايتاليا را مستعمره كرده، دولتي است كه در خدمت امپرياليسم اروپا و ناتو است اين دولت بيانگر احساسات واقعي مردم ايتاليا نيست.
از پرتغال نيز خبر مي رسد، به دنبال برپايي تظاهرات گسترده عليه سياست هاي رياضتي دولت اين كشور مجبور به عقب نشيني شده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، دولت پرتغال پس از تظاهرات گسترده مردمي اعلام كرد ماليات ها را افزايش نمي دهد. مردم در اين تظاهرات خواستار بركناري نخست وزير و كابينه وي شده بودند. يادآور مي شود طي يكي دو روز گذشته صدها هزار نفر از مردم 40 شهر پرتغال با برپايي تظاهرات هماهنگ و سراسري نسبت به اجراي رياضت هاي سنگين اقتصادي به دولت هشدار داده بودند.
دولت پرتغال اعلام كرده بود در سال 2013 قصد دارد ماليات ها را افزايش و حقوق و دستمزدها را كاهش دهد تا بدين ترتيب بخشي از بدهي هاي سنگين خود را از اين محل جبران كند.
برخي تحليلگران معتقدند به دليل شدت بحران اقتصادي اين كشور دولت پرتغال اگر بخواهد هم نمي تواند اجراي رياضت هاي اقتصادي را متوقف كند و اين عقب نشيني صرفاً براي كنترل خشم مردم است!
برخي از كشورهاي بحران زده اروپايي در برزخ فشارها هم از سوي مردم و هم از سوي نهادهاي بين المللي قرار دارند و عملا هيچ راهي براي برون رفت از اين اوضاع نمي يابند. تروئيكاي اروپايي تهديد كرده در صورتي حاضر به كمك كردن به كشورهاي بحران زده است كه رياضت هاي اقتصادي پيشنهادي آنها را مو به مو انجام دهند!
از يونان نيز خبر رسيده كه بيش از 90 درصد مردم با اجراي رياضت هاي اقتصادي مخالفند. نظرسنجي موسسه «ام آربي» كه به سفارش شبكه خبري «رييل نيوز» اين نظرسنجي را انجام داده در اين باره نوشت: بيش از 90 درصد يوناني ها معتقدند كاهش هزينه هاي عمومي و اصلاحات اقتصادي ناعادلانه است و بر فقرا فشار وارد مي كند.
 


مذاكرات عمرالبشير و سالواكر براي حل اختلافات 2 سودان

رهبران دو سودان درباره امضاي توافقنامه نهايي
حل و فصل مناقشات در اتيوپي مذاكره كردند.
به گزارش ايسنا، عمرالبشير رئيس جمهور سودان و «سالواكر» رهبر سودان جنوبي در آديس آبابا پايتخت سودان بنا بر تاكيد شوراي امنيت درباره امضاي معاهده اي نهايي براي حل و فصل بحران ها و در زمينه ايجاد يك منطقه مرزي غيرنظامي با يكديگر مذاكره كردند. بان كي مون، دبيركل سازمان ملل و شوراي امنيت روز جمعه از آغاز مجدد مذاكرات ميان خارطوم و جوبا استقبال كرد و خواستار حل بحران ها در اين دو كشور از زمان استقلال سودان جنوبي از سودان در سال گذشته ميلادي شد.
يكي از سخنگويان بان كي مون گفت: دبيركل سازمان ملل از حضور گروه هاي مذاكره كننده در سودان براي حل بحران و دستيابي به يك راه حل مناسب استقبال كرده و از روساي جمهوري هر دو سودان خواسته تا براي از ميان بردن اختلافات و دستيابي به صلح و امنيت و همكاري هاي دوجانبه و توسعه مشترك اقدام كنند.
در نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك نيز كه قرار است 6 مهر ماه برگزار شود، مسائل مربوط به دو سودان مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
 


با ورود نظاميان ژاپني به جزاير مورد مناقشه

تنش ها ميان توكيو و پكن شدت گرفت

تنش ها بين چين و ژاپن با ورود نظاميان ژاپني به جزاير مورد مناقشه و اظهارات تند مقامات چيني بالا گرفت.
انتشار خبر ورود گروهي از نظاميان ژاپني به جزاير مورد مناقشه «ديائويو» كافي بود تا سخنگوي وزارت خارجه چين اين بار با جمله «ژاپن حاكميت ارضي چين را نقض كرده» توكيو را آماج انتقادهاي خود قرار داده و از اين كشور بخواهد «تمام اقداماتي كه ناقض حاكميت چين بر اين جزاير است» را هر چه سريعتر متوقف كند.
ژاپني ها كه خود را مالك اين جزاير مي دانند اعلام كرده اند نه براي تحريك چيني ها بلكه با هدف جلوگيري از ورود تايواني ها نظاميان خود را وارد اين جزاير كرده اند!
پيش از اين به دنبال ورود چند شهروند عادي ژاپني به اين جزاير و نصب پرچم اين كشور در آن تنش ها بين دو كشور به شدت افزايش يافت طوري كه چندين تظاهرات گسترده و چند روزه در هر دو كشور عليه كشور ديگري برگزار شد.
حمله به خودروها و شركت هاي ژاپني و از همه مهمتر حمله به كنسولگري اين كشور در پكن كه تقريبا در همه موارد با خشونت همراه بود، از جمله اين واكنش ها بود. البته اين درگيري ها و تنش هاي تند فقط به مردم دو كشور محدود نشد و مقامات نيز براي يكديگر خط و نشان كشيدند.
با اين اوصاف، به نظر مي ر سد ورود سربازان ژاپني به اين جزاير تبعات به مراتب بدتري به دنبال داشته باشد.
در همين رابطه خبر مي ر سد گروهي از مردم ژاپن در محكوميت آنچه «ادعاهاي ارضي چين» مي نامند، اولين دور از اين اعتراض هاي تازه را آغاز كردند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14