نقش بهائيت در پيدايش و استمرار رژيم پهلوي (14)
روشنگري امام عليه بهائيت
E-Mail:shayanfarkayhannews.ir
مريم صادقي
اين روند باعث نارضايتي آيت الله بروجردي شده بود به طوري كه در اسناد ساواك گزارشي
از ملاقات آيت الله بهبهاني با ايشان در سال 39 آمده كه در اين گزارش بنا به اظهار
آيت الله بهبهاني، آيت الله بروجردي بي اندازه از محمدرضاشاه گله مند بودند كه شاه
به تحريك عدّه اي از اطرافيان خود كه بهائي هستند عليه مذهب اقدام مي كنند و هر چه
در اين مورد به شاه پيغام داده و يا نوشته نه تنها ترتيب اثري داده نشده بلكه اثر
معكوس كرده است. در ادامه اين گزارش اشاره اي به دانشگاه ملي كه در شرف تشكيل بوده
شده كه اين دانشگاه با پول بهائي ها و ثابت پاسال تشكيل مي شود و مي خواهند مركزي
عليه اسلام و به نفع ترويج بهائيگري تشكيل بدهند و در صحبت خود مكرر از آقاي حسين
علاء وزير دربار شاهنشاهي به همين عبارت نام برده و او را مظهر تأكيد كننده بهائي
ها خوانده و گفته اند قسمت اعظم اقدامات يا گفتارهايي كه به وسيله اعلاحضرت و دربار
عليه مذهب مي شود از ناحيه اين شخص و تحريكات وي نزد شاهنشاه است.
در آن شرايط، امام خميني (ره) نيز از كساني بودند كه بر تداوم مبارزه با بهائيت و
پاكسازي دستگاه هاي دولتي از نفوذ آنها پاي مي فشرد و در ملاقات با آيت الله
بروجردي بر لزوم پيگيري امر تأكيد مي كرد.348
با فوت حضرت آيت الله بروجردي، امام خميني به صورت فعّال وارد صحنه ي سياست كشور
شدند. ايشان ضمن هشدارهاي مداوم خويش به رژيم و مردم در سال هاي 42-40، در جريان
انجمن هاي ولايتي و ايالتي در دستگاه دولت، اين فرقه را «عمال اسرائيل» خوانده و
سياست هاي شاه مبني بر اجراي تساوي مطلق ميان زن و مرد يا تصميم به بردن زنان به
سربازي را با استناد به مندرجات تقويم بهائي ها در اواخر دهه ي 30 شمسي، عمل به رأي
عباس افندي (پيشواي بهائيت) قلمداد مي كند.
زماني كه در سال 1341ش، دو هزار نفر از بهائيان ايران با عنايت و تخفيفات ويژه از
طرف دولت براي شركت در كنفرانس بهائيت عازم لندن شدند، امام اعتراض خود را به دفعات
اعلام داشتند: «... دو هزار نفر را با كمال احترام، با دادن پانصد دلار ارز به هر
يك، پانصد دلار مال از اين ملّت مسلمان به بهائي داده اند، ارز داده اند، به هر يك
دويست تومان تخفيف هواپيما، چه بكنند؟ بروند در جلسه اي كه برضد اسلام در لندن
تشكيل شده است، شركت كنند.349»
در جاي ديگري ايشان ابعاد نفوذ و سلطه ي بهائيان را در ايران ذكر مي كنند و علما را
به مبارزه عليه سلطه ي آنان فرا مي خوانند: »... اينجانب حسب وظيفه ي شرعيه به ملت
ايران و مسلمين جهان اعلام خطر مي كنم، قرآن كريم و اسلام در معرض خطر است. استقلال
مملكت و اقتصاد آن در معرض قبضه ي صهيونيست هاست كه در ايران به صورت حزب بهائي
ظاهر شدند و مدّتي نخواهد گذشت كه با اين سكوت مرگبار مسلمين، تمام اقتصاد اين
مملكت را با تأييد عمال خود قبضه مي كنند و ملّت مسلمان را از هستي در تمام شئون
ساقط مي كنند. تلويزيون ايران پايگاه جاسوسي يهود است و دولت ها ناظر آن هستند و از
آن تاييد مي كنند. ملّت مسلمان تا رفع اين خطرها نشود، سكوت نمي كند و اگر سكوت كند
در پيشگاه خداوند قاهر مسئول و در اين عالم محكوم به زوال است.350
امام خميني بيش از هر شخص ديگري، به خيانت هاي بهائي ها در كشور و ارتباط آنان با
اسرائيل آگاه بود. ايشان در سال 1343ش، در ديدار دانشجويان دانشگاه تهران با وي در
قم، سخنراني ايراد نمودند كه بيش از هر چيز هم وضع روز را در ارتباط با حكومت نشان
مي دهد و هم اهداف مبارزه را، ايشان فرمودند: «هدف بزرگ تر از آزاد شدن عدّه اي
است. هدف را بايد در نظر داشت، هدف اسلام است، استقلال مملكت است، طرد عمال اسرائيل
[بهائيان] است، الان تمام اقتصاد مملكت در دست اسرائيل است، عمال اسرائيل [بهائيان]
اقتصاد ايران را قبضه نموده اند. اكثر كارخانجات در دست آنان اداره مي شود،
تلويزيون، ارج351، پپسي كولا، ... بايد صف ها را فشرده كنيد، اينها عمال استعمار
هستند، بايد ريشه ي استعمار را كند».352
سرانجام رژيم كه تاب مقابله با امام را نداشت در آبان 1343ش، ايشان را بازداشت و به
تركيه تبعيد نمود. با تبعيد امام در آن سال به تركيه، روند هجوم بهائيان به دستگاه
هاي حكومتي كه از پيش آغاز شده بود، شتاب بيشتري يافت.
علاوه بر مبارزات علما و روحانيون عليه بهائيگري، انجمن ها و تشكّل هاي مستقل مذهبي
نيز جريان ضدّ بهائيگري را به صورت جدّي دنبال مي كردند كه در اين ميان جمعيت
فدائيان اسلام و انجمن حجتيه از مهم ترين آنان بود.
جمعيت فدائيان اسلام توسط شهيد مجتبي نواب صفوي، پايه ريزي شد. اين جمعيت طي يك دهه
فعّاليت سياسي جدّي از سال 1324 تا 1334ش، تأثير عميقي در مبارزه با بهائيگري بر
جاي گذاشت. اعضا و طرفداران انجمن فدايان اسلام تا آنجا كه قدرت داشتند، در شهرها و
روستاهاي كشور به مقابله با بهائيان پرداختند353، از جمله اين موارد قتل دكتر برجيس
يهودي354 در كاشان بود.355
رضا گلسرخي از اعضاي اصلي جميعت فدائيان اسلام و از قاتلان دكتر برجيس، در رابطه با
اين قتل مي نويسد: «... مرحوم آقاي بروجردي در اين قضيه خيلي اقدام كردند. هشت نفر
از محله ي آقاي رسول زاده356 رفتند و دكتر برجيس را كشتند، بعد هم لااله الا الله
گويان صحنه را ترك كردند. البته محرك بيشتر مرحوم تربتي واعظ بود».357
قاتلان پس از كشتن دكتر برجيس به شهرباني رفتند و خودشان را معرفي كردند. با
دستگيري اين هشت نفر بلوايي عظيم در كاشان برپاشد. مردم بازار را بسته و به منزل
علما هجوم بردند. شهرباني هم براي رهايي از دست مردم، آن هشت نفر را به تهران منتقل
كرد. در تهران به دستور آيت الله بروجردي، آيت الله سيدمحمدبهبهاني و آيت الله
كاشاني تلاش هايي را براي آزادي محبوسين آغاز كردند. سرانجام آنها با پشتيباني مردم
و علماء توانستند از زندان آزاد شوند و بعد از آزادي طي يك اعلاميه شديداللحن از
دولت خواستند تا جلوي فعّاليت و تبليغات بهائيان را گرفته و كليه محافل متعلّق به
بهائيان در مركز و شهرستان ها تعطيل شود. همچنين كليه افراد وابسته به بهائيت از
ادارات دولتي اخراج شوند و قاتلين مسلماناني كه به دست بهائي ها كشته شدند، مجازات
شوند.358
متعاقب اقدامات فدائيان اسلام، فشار شديدي بر بهائيان وارد آمد. آنها علاوه بر
تهران در شهرستان ها نيز فعّاليت شديدي را در مبارزه با بهائي ها داشتند. اين انجمن
در راستاي اين هدف خود، نوشته هايي درباره ي بهائيان چاپ و انتشار دادند.
فعّاليت هاي فداييان اسلام، چنان بود كه عدّه اي از بهائي هاي خيابان سلسبيل و
مرتضوي كه تعدادشان نيز زياد بودند، طي نامه اي به استانداري تهران (دكتر سميعي) و
شهرباني كل كشور (سرتيپ افشار طوس) از آنان خواستند كه از تهديدات و مزاحمت هاي
فدائيان اسلام جلوگيري به عمل آيد.
اين گونه اعتراضات و شكوائيه ها، شيوه ي كار بهائيان بود، آنان همواره سعي مي
كردند. با مظلوم نمايي خود در مجامع مانع آوردن فشار و تضييقات از طرف افراد و گروه
هاي مذهبي شوند.359
مبارزات فدائيان اسلام عليه بهائيت تا سال 1334ش، ادامه داشت، اما پس از اعدام
رهبران اصلي آنان در 27 دي ماه همين سال فعّاليت گروه مذكور نيز كم رنگ شد، ولي هيچ
وقت خاتمه نيافت و با شكل گيري انجمن حجتيه، وارد مرحله ي جديد شد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
348 - بيان وصف تو گفتن نه حد امكان است، گفت وگو با استاد جعفر سبحاني، كيهان
فرهنگي، سال ششم، خرداد 1368، ش 3، ص 2.
349 - امام خميني (ره)، صحيفه نور، ج 1، ص 12.
350 - امام خميني (ره)، صحيفه نور، ج 1، صص 35-34.
351 - كارخانه ارج مهم ترين كارخانه ي بهائي ها بود كه در سال 1315 توسط مهندس رحيم
ارجمند خواهرزاده حبيب ثابت پاسال تاسيس شد. اين كارخانه نخستين كارخانه ي يخچال
سازي در ايران بود. در سال 1345، دويست و بيست و چهار هزار بهائي در اين كارخانه
كار مي كردند.
352 - جلال الدين مدني، تاريخ سياسي معاصر ايران، ص 40.
353 - ثريا شهسواري، اسناد فعاليت بهائيان در دوره محمدرضا پهلوي، ص 88.
354 - دكتر برجيس يك يهودي بهائي شده بود، شايد به وسيله ي اين شخص بيش از صد نفر
مسلمان در كاشان كشته شدند. او داروخانه هم داشت و داروي اشتباه به مسلمانان مي داد
و از اين طريق آنان را مي كشت.
355 - رضا گلسرخي، خاطرات رضا گلسرخي، مجله ياد، شماره ي 6، سال 1366-1365، صص
49-45.
356 - رسول زاده از اعضاي مهم فدائيان اسلام و از مبارزان سرسخت عليه بهائيگري بود.
وي به همراه مرحوم گلسرخي اولين بار در زندان با مرحوم نواب صفوي آشنا شدند.
357 - علي اكبر تربتي از وعاظ قم بود كه هم زمان با مبارزات فدائيان اسلام و پخش
سخنراني هاي آيت الله فلسفي عليه بهائيان، در شهرستان ملاير و همدان، فعاليت هايي
در مبارزه با بهائيگري آغاز كرد.
358 - ثريا شهسواري، اسناد فعاليت بهائيان در دوره ي محمدرضا پهلوي، صص 90-89.
359 - ثريا شهسواري، اسناد فعاليت بهائيان در دوره ي محمدرضا پهلوي، صص 201-200.
پاورقي
|