(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 مهر 1391 - شماره 20314

از امروز صورت مي گيرد
آغاز به كار رسمي مركز مبادلات ارزي
يك مقام مسئول عنوان كرد
دست هاي پشت پرده در بدنه دولت براي واردات گوشت
معاون وزير نفت خبر داد
توليد گاز و نفت ميادين مشترك 3 تا 5 برابر مي شود
افزايش قيمت پرايد131پژو پارس و 405
حضور 45 كشور در نمايشگاه بين المللي فرش تهران
كوتاه اقتصادي
به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام مي شود
بهره برداري از 19 پروژه برق در تهران
سازمان تجارت جهاني اعلام كرد
ايران بيست و سومين صادركننده جهان
از محل پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز صورت مي گيرد
احتمال افزايش يارانه نقدي
از ابتداي سال جاري
460 زنداني جرايم غيرعمد آزاد شدند
شاخص بورس از قله 27 هزار واحدي هم عبور كرد


از امروز صورت مي گيرد

آغاز به كار رسمي مركز مبادلات ارزي

رئيس كل بانك مركزي از آغاز فعاليت مركز جديد مبادلات ارزي از امروز به صورت يكپارچه در سراسر كشور خبر داد.
محمود بهمني ديروز در پايان نشست ويژه مسئولان وزارت صنعت و تجارت، بانك مركزي و رئيس صندوق توسعه ملي گفت: مركز مبادلات ارزي روز يكشنبه (ديروز) به صورت آزمايشي كار خود را آغاز كرد اما عملياتي شدن رسمي اين مركز از دوشنبه به صورت يكپارچه در سراسر كشور خواهد بود.
وي افزود: با اجراي اين طرح، همه دارندگان و متقاضيان ارز با مراجعه به اين مركز مي توانند ارز خود را عرضه و متقاضيان نيز ارز خود را تأمين كنند.
بهمني، مبناي نرخ عرضه ارز در مركز مبادلات ارزي را درصدي كمتر از ميانگين نرخ بازار غيررسمي اعلام كرد و افزود: اگر تقاضا كمتر شود قطعاً روزهاي بعد ارز با نرخ كمتري عرضه خواهد شد.
وي با بيان اينكه ارزي كه در اين مركز عرضه مي شود مربوط به دولت نيست، افزود: در مركز مبادلات ارزي ارز بانك مركزي، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشيمي كه متعلق به شركت پتروشيمي است و 5،14 درصد ارز حاصل از فروش نفت و نيز دو تا 10درصد ارز مربوط به صندوق توسعه ملي عرضه مي شود.
رئيس كل بانك مركزي درباره اشخاص واجدشرايط دريافت ارز از مركز مبادلات ارزي گفت: در اين مركز در مرحله نخست براي اولويت هاي سه به بعد ارز اختصاص مي يابد و تقاضاها براساس ارز موجود پاسخ داده مي شود.
بهمني افزود: با توزيع ارز در اين مركز نرخ ارز در بازار كاهش خواهد يافت، زيرا بخشي از تقاضا از اين مركز تأمين مي شود و فشار تقاضا از بازار برداشته خواهد شد و كاهش تقاضا به طور طبيعي قيمت را كاهش خواهد يافت.
رئيس كل بانك مركزي گفت: با ايجاد مركز مبادلات ارزي زمينه اي فراهم شده است تا همه صادركنندگان، شركت هاي دولتي، خانواده ها و اشخاص داراي ارز بتوانند ارزشان را در اين مركز ارايه كنند و با قيمت مناسب در اختيار واردكنندگان قرار گيرد تا هم آنان ارز خود را با نرخ مناسب به فروش برسانند و هم نياز بازار تأمين شود.
عرضه بخشي از ارز صندوق توسعه ملي
رئيس صندوق توسعه ملي گفت: بخشي از ارز اين صندوق در مركز جديد مبادلات ارزي دارندگان و متقاضيان ارز عرضه مي شود.
محمدرضا فرزين گفت: صندوق توسعه ملي امسال مجاز است 20درصد منابع ارزي خود را به ريال تبديل كند و آن را در اختيار متقاضيان ريالي بخش خصوصي قرار دهد. رئيس صندوق توسعه ملي افزود: بر اين اساس 20درصد منابع ارزي صندوق توسعه ملي از طريق بانك مركزي در مركز جديد مبادلات ارزي به فروش مي رسد.
وي تصريح كرد: منابع ريالي حاصل از فروش ارز نيز تماماً در اختيار بخش خصوصي، تعاوني و عمومي غيردولتي قرار مي گيرد. فرزين بر آمادگي صندوق توسعه ملي براي در اختيار قرار دادن توان اين صندوق به بانك مركزي تأكيد كرد و افزود: با اين اقدام در صدد آن هستيم تا نياز متقاضيان واقعي ارز به نحو مطلوب تأمين شود.
جزئيات مركز مبادلات ارزي
از سوي ديگر وزير صنعت معدن و تجارت جزئيات تشكيل مركز مبادلات ارزي را تشريح كرد.
مهدي غضنفري عنوان كرد: در طرح جديد فروش ارز توسط بانك مركزي لازم بود صادركنندگان عمده پتروشيمي و نفت مراحل مختلفي از جمله تعيين اولويت، مشخص بودن محل دريافت ارز و نحوه پرداخت ريالي را طي كنند كه تمامي اين مراحل در يك مكان فيزيكي و پنجره اي واحد شكل گرفت.
يادآور مي شود: براساس طرح جديد عرضه ارز مقرر شده، ارز مورد نياز اولويت هاي سه تا پنج از گروه هاي دهگانه واردات كالا 2 درصد زير نرخ بازار عرضه شود.
وي افزود: پيش بيني زمان بر بودن مراحل اجراي طرح جديد عرضه ارز باعث شد تا تمام اقدامات مورد نياز در اين فرايند را در يك مكان فيزيكي به انجام برسانيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: به بياني ديگر همان مكاني (يكي از ساختمان هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت) كه پيش از اين ثبت سفارش انجام مي شد، طبقه اي را به عمليات مبادله ارز به شكل و شيوه جديد توسط بانك مركزي اختصاص داديم.
وي ادامه داد: در اين مكان همه دست اندركاران از جمله نماينده بانك مركزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت،گمرك، بانك هاي عامل و حتي دستگاه هايي كه قصد عرضه ارز دارند، براي ارايه خدمات متمركز و مستقر هستند.
غضنفري تصريح كرد: در شيوه جديد متقاضيان داراي اولويت بالاتر توسط بانك مركزي معرفي خواهند شد و اين افراد به مكان پيش بيني شده مراجعه مي كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه متقاضي بر طبق اين برنامه ريزي مي تواند دركمترين زمان ممكن فرايند كارخود را دنبال كند و در صورتي كه مشمول دريافت ارز به شيوه جديد باشد منابع ريالي لازم را پرداخت مي كند، اين فرد ارز مورد نياز خود را دريافت كرده و درمحل مورد نياز خود مصرف مي كند.
غضنفري در ادامه گفت: اختصاص مكاني خاص (محل كنوني ثبت سفارش) با موافقت بانك مركزي از جمله اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همراهي با ايجاد مركز مبادله ارزي است.
وي اين توضيح را نيز داد كه دو مرحله از طرح جديد عرضه ارز برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، نخست آن كه در مرحله اي كه ثبت سفارش انجام مي شود اولويت گذاري صورت مي گيرد و در مرحله پاياني نيز كه كالا وارد بازار مي شود. بايد طبق ارزي كه كالا براساس آن خريداري مي شود كالا در سطح بازار توزيع گردد و در صورتي كه نيازمند قيمت گذاري و يا كنترل باشد باز هم آن را انجام دهد.
وزير صنعت، معدن و تجارت تاكيد كرد: قاعدتا پرسش هاي زيادي وجود دارد كه خوشبختانه هم كار گروه تخصصي (نمايندگان دستگاه ها) و هم كارگروه وزرا فعال هستند به نحوي كه برخي سوالات در كارگروه تخصصي پاسخ خود را مي گيرد و برخي سوالات نيز كه نيازمند تصويب وزرا باشد به كارگروه اصلي ارجاع شده و در آنجا مسائل حل مي شود.
غضنفري افزود: انتظار ما اين است كه همه كمك كنند تا اين طرح با موفقيت به پيش رود، زيرا طرحي است كه با مطالعه انتخاب شده و نيازمندي ها و الزامات آن در نظر گرفته شده، اين طرح به اينكه صادركنندگان بخش خصوصي نيز به تدريج وارد آن شوند، كمك خواهد كرد.
وي در پايان با بيان اينكه از طريق طرح جديد عرضه ارز، ضمن كنترل سفته بازي ارز بسياري از نيازهاي وارداتي مواد اوليه كارخانجات و كالاهاي نيمه ساخت تامين مي شود، ابراز اميدواري كرد تا با كمك همه و زير پرچم مديريت بانك مركزي نوسانات نرخ ارز به حداقل ميزان خود برسد.
ملاك قيمت
نرخ روز قبل است
درهمين حال مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت ملاك قيمت عرضه ارز در مركز مبادلات ارزي را آخرين قيمت روز گذشته اعلام كرد.
محمود دودانگه در گفت وگو با فارس افزود: در مركز مبادلات ارزي متقاضيان متناسب با اولويت هاي تعيين شده 2 درصد زير قيمت بازار ارز دريافت مي كنند و ملاك قيمت بازار آخرين قيمت روز گذشته است . لذا همه اولويت ها ارز مورد نياز را دريافت مي كنند كه بخشي ارز مرجع، بخشي ارز 2 درصد زير قيمت بازار و بخشي ديگر ارز متقاضي است.
 


يك مقام مسئول عنوان كرد

دست هاي پشت پرده در بدنه دولت براي واردات گوشت

مديرعامل اتحاديه مركزي تعاوني هاي عشايري ايران از دست هاي پشت پرده اي در بدنه دولت سخن گفت كه منافع خودشان را در واردات دام زنده و گوشت قرمز به كشور مي بينند و اجازه نمي دهند كه ايران در توليد گوشت قرمز خودكفا شود.
افشين صدر دادرس در گفتگو با مهر درخصوص تامين گوشت قرمز كشور از دام هاي عشاير اظهارداشت: متاسفانه علي رغم تاكيدات مقام معظم رهبري بر حمايت از توليد داخلي، مسئولان كشور به اين موضوع توجهي نمي كنند و به جاي حمايت از توليد داخلي اقدام به صدور مجوز براي واردات بي رويه دام زنده و گوشت به كشور مي كنند.
وي خاطرنشان كرد: براين اساس، برخي از دولتمردان به جاي تامين نهاده هاي مورد نياز دامداران گوشتي و استفاده از گوشت قرمز دام هاي آنان در داخل، با واردات دام زنده و گوشت قرمز به كشور موجب خارج شدن مبالغ هنگفتي ارز از كشور مي شوند.
مديرعامل اتحاديه مركزي تعاونيهاي عشايري ايران به حمايت دولت از دامداران شيري كشور اشاره و اين سوال را مطرح كرد كه چرا مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت براي در اختيار گرفتن شيرخام نهاده با قيمت يارانه اي در اختيار دامداران شيري مي گذارند اما براي تامين گوشت قرمز كشور نهاده با قيمت يارانه اي در اختيار دامداران گوشتي نمي گذارند؟!
وي با يادآوري اينكه در چندسال گذشته ايران به مرز خودكفايي در توليد گوشت قرمز رسيده بود، در عين حال تصريح كرد: متاسفانه با عملكرد ضعيف برخي از مسئولان دولتي، هم اكنون اكثر دامداران گوشتي مجبورند دامهاي خود را زير قيمت بفروشند و اين مسئله در شرايط كنوني به هيچ وجه به صلاح مملكت نيست.
دادرس با تاكيد براينكه ظرفيت هاي بسيار زيادي براي توسعه پرواربندي در دامداريهاي گوشتي كشور وجود دارد كه جامعه عشايري هم بخشي از آن به حساب مي آيد، گفت: دولت با در اختيار قرار دادن تسهيلات ارزان قيمت به دامداران گوشتي مي تواند هم ميزان توليد گوشت قرمز را در داخل كشور افزايش دهد و هم قيمت گوشت قرمز را در داخل كشور كاهش دهد.
وي با ابراز تاسف از سنگ اندازي برخي از دولتمردان در رابطه با استفاده از گوشت قرمز توليد داخل، عنوان كرد: درحال حاضر دستهاي پشت پرده اي در بدنه دولت وجود دارند كه منافع خودشان را در واردات دام زنده و گوشت قرمز به كشور مي بينند و اجازه نمي دهند كه ايران در توليد گوشت قرمز خودكفا شود.
 


معاون وزير نفت خبر داد

توليد گاز و نفت ميادين مشترك 3 تا 5 برابر مي شود

توليد گاز از ميدان هاي مشترك گازي 5/3 برابر و توليد نفت از ميدان هاي مشترك 4 تا 5 برابر افزايش خواهد يافت.
محسن خجسته مهر، معاون وزير نفت در برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري در نشست خبري ديروز خود با اشاره به اين كه برنامه پنجم توسعه صنعت نفت در سال 91 بازنگري و به طرح تحول صنعت نفت تبديل شده است، گفت: بر اين اساس براي رسيدن به اهداف اين برنامه 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز است.
وي با اشاره به اين كه در اين برنامه توليد ميعانات گازي از 400 هزار بشكه در روز به يك ميليون و 200 هزار بشكه خواهد رسيد، گفت: همچنين حجم گازهايي كه در فلرها مي سوزد به يك پنجم حجم كنوني كاهش خواهد يافت.
خجسته مهر با اشاره به اين كه طبق اين برنامه وزارت نفت در ساخت دو پالايشگاه ميعانات گازي 5 ميليارد دلار سرمايه گذاري مي كند، گفت: با وجود اين كه اصل 44 قانون اساسي تنها اجازه سرمايه گذاري 20 درصدي را به وزارت نفت در اين طرح ها داده، اما به دليل استراتژيك بودن ساخت اين دو پالايشگاه اجازه سرمايه گذاري بيش از اين رقم داده شده است.
معاون وزير نفت در برنامه ريزي و نظارت با اشاره به اين كه طبق برنامه پنجم توسعه ظرفيت پالايش گاز كشور به يك ميليارد و 211 ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد، گفت: همچنين تا پايان سال 94 توان صادراتي گاز كشور 210 ميليون متر مكعب ارتقاء مي يابد.
به گفته وي، براي تكميل طرح هاي صنعت گاز كشور 43 ميليارد دلار و طرح هاي پالايشي 22 ميليارد دلار سرمايه نياز است.
معاون وزير نفت در برنامه ريزي و نظارت با تاكيد بر اين كه اكتشاف نفت و گاز كشور هرگز پايان نمي يابد، گفت: اولويت اكتشاف ميدان هاي نفت و گاز در كشور با مناطق مرزي و ميدان هاي مشترك، به طوري كه با اكتشاف در اطراف ميدان يادآوران توانستيم به يك مخزن جديد دست يابيم.
وي با اشاره به اين كه از 12 دكل اكتشافي 10 دكل آن در مناطق مرزي فعال است، افزود: اكتشاف دريايي كشور 100 درصد در مرزها متمركز است و اين عدد براي مناطق مرزي خشكي 67 درصد است.
به گفته خجسته مهر، سال گذشته 12 مخزن نفت و گاز كشف شد كه 3 مخزن آن مشترك بود و توانست 9 ميليارد بشكه نفت درجاي ايران را افزايش دهد. اين در حالي است كه در اين آمار دو ميليارد بشكه نفت درجاي ميدان سردار جنگل محاسبه نشده است.
معاون وزير نفت در برنامه ريزي و نظارت با اشاره به اين كه 52 ساختار اكتشافي تاكنون تعريف شده گفت: برخي از اين ساختارها تجاري شده اند و به زودي برخي از آنها اعلام مي شوند.
وي همچنين با اشاره به اين كه كشف نفت در درياي خزر يك ميليارد دلار هزينه در پي داشته است، گفت: هم اكنون سكوي اميركبير براي حفر چاه جديد توصيفي و اكتشافي در حال جابه جايي است.
معاون برنامه ريزي و نظارت بر منابع هيدروكربوري وزارت نفت در پاسخ به اين سؤال كه آيا عراق توانسته است جايگاه دومي ايران در اوپك را تصاحب كند تصريح كرد: ايران همچنان با توجه به منابع اوپك، دومين توليدكننده اوپك محسوب مي شود.
وي با بيان اين كه تا پايان برنامه پنجم توسعه بايد ظرفيت توليد نفت به 6/5 ميليون بشكه برسد، تاكيد كرد: طبق اين برنامه يكي از اهداف وزارت نفت حفظ جايگاه ايران در اوپك و حتي ارتقاء اين جايگاه است.
به گفته خجسته مهر توليد واقعي نفت ايران 5 درصد كمتر از ظرفيت 6/5 ميليون بشكه اي نفت خام طبق برنامه پنجم توسعه خواهد بود.
وي حداكثر برداشت از ميادين مشترك، دستيابي به تكنولوژي روز دنيا، افزايش يك درصدي ضريب بازيافت، افزايش توليد گاز و صادرات آن و افزايش ظرفيت 100 ميليون تني توليد محصولات پتروشيمي را از ديگر اهداف برنامه پنجم توسعه كشور در بخش نفت عنوان كرد.
به گفته معاون وزير نفت تا انتهاي برنامه پنجم توسعه، حجم و كيفيت فرآورده هاي نفتي ايران افزايش خواهد يافت به طوري كه ايران نقش اصلي را در صادرات فرآورده هايي مانند بنزين خواهد داشت.
وي با اشاره به افزايش حجم ظرفيت پالايشي كشور به 5/2 ميليون بشكه در روز تا پايان برنامه پنجم توسعه گفت: از اين عدد 500 هزار بشكه فقط ميعانات گازي خواهد كرد.
معاون وزير نفت همچنين در مورد وضعيت توليد گاز در برنامه موردنظر نيز توضيح داد: طبق اين برنامه يك ميليارد و 480 ميليون متر مكعب گاز (دو برابر توليد كنوني) بايد گاز توليد شود.
 


افزايش قيمت پرايد131پژو پارس و 405

قيمت سايپا 131 با فرمان هيدروليك و كيسه هوا و ترمز ضدقفل 500هزار تومان افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، طبق ابلاغيه سايپا به نمايندگي هاي فروش اين شركت، سايپا 131 با افزايش 500 هزار توماني، به قيمت 10ميليون و 440هزار تومان به خريداران عرضه مي شود.
پيش از اين، قيمت اين خودرو 9ميليون و 940 هزار تومان بود.
همچنين ايران خودرو نيز قيمت هر دستگاه پژو پارس سال را 20ميليون و 481هزار تومان تعيين نمود كه حدود يك ميليون و 300هزار تومان افزايش را نشان مي دهد. قبلا قيمت اين خودرو 19ميليون و 143 هزار تومان بود.
قيمت هر دستگاه پژو 405 نيز در نمايندگي هاي فروش ايران خودرو به حدود 16ميليون تومان رسيده كه افزايش يك ميليون توماني را نشان مي دهد.
عرضه ساير خودروهاي پرفروش در حالي توسط شركتهاي خودرويي متوقف است كه خودروسازان منتظر دريافت مصوبات جديد براي افزايش قيمت محصولات خود هستند.
 


حضور 45 كشور در نمايشگاه بين المللي فرش تهران

بيست و يكمين نمايشگاه فرش دستباف ايران با حضور معاون اول رئيس جمهور و وزير صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد.
مهدي غضنفري در اين مراسم با اعلام خبر در حال واگذاري بودن شركت سهامي فرش ايران گفت: ايران هم اكنون 25درصد سهم صادرات فرش دنيا را در اختيار دارد.
او خاطرنشان كرد: هم اكنون سالانه 500 ميليون دلار فرش از ايران صادر مي شود و آمريكا، كانادا، ژاپن، سوئيس و ايتاليا بازارهاي صادرات فرش ايران هستند.
به گفته غضنفري، قزاقستان، روسيه، چين و برزيل بازارهاي جديد صادرات فرش ايران خواهند بود.
وي با اشاره به اين كه سالانه 5 ميليون مترمربع فرش در ايران توليد مي شود، گفت: دو سوم اين ميزان به خارج از كشور صادر مي شود كه نشان دهنده موفقيت آن است.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با بيان اين كه ايران هم اكنون به بيش از 80 كشور جهان فرش صادر مي كند، از ناكام ماندن تحريم ها در اين زمينه خبر داد و گفت: در ايران هم اكنون دو ميليون نفر به صورت مستقيم و چهارميليون نفر به صورت غيرمستقيم در صنعت فرش فعالند.
او همچنين تأكيد كرد كه پايبندي به طرحهاي اصيل نبايد مانع به روزرساني طرح ها شود.
غضنفري همچنين فعال شدن سيستم سفارش پذيري فرش را از اقدامات مهم در اين زمينه خواند و گفت: با اين روش ابتدا فرش سفارش گيري و سپس بافته مي شود، بنابراين مي تواند از بسياري از ضايعات در اين بخش جلوگيري كند.
اين گزارش حاكي است: پس از سخنان وزير صنعت و تجارت معاون اول رئيس جمهور طي سخناني، انرژي هسته اي را بهانه اي از سوي كشورهاي غربي براي اعمال فشار بر اقتصاد ايران دانست و در عين حال گفت: هم اكنون ايران هفدهمين اقتصاد دنيا را در اختيار دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رحيمي امروز يكشنبه در مراسم آغاز به كار بيست و يكمين نمايشگاه بين المللي فرش دستباف گفت: ايران هم اكنون رتبه اول دنيا را در زمينه توليد و صادرات فرش دستبافت دارد و اين نقش و نگارهاي زيبا حكايت از اين دارد كه ملت ايران داراي تمدني بزرگ است.
معاون اول رئيس جمهور افزود: ايران يكي از باسابقه ترين كشورها در زمينه توليد ابريشم است در حالي كه مشكلات زيادي بر سر راه توليد اين ماده اوليه فرش وجود دارد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس، دولت، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت جهاد كشاورزي و ساير دستگاه هاي مرتبط بايد حمايت لازم را از توليد ابريشم به عمل آورند.
محمدباقر آقاعليخاني رئيس مركز ملي فرش ايران نيز در اين مراسم از تشكيل فراكسيون فرش دستباف در مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: تاكنون 100 نماينده عضو اين فراكسيون شده اند.
وي از ارسال فراخواني به منظور جذب مشتاقان به بافندگي خبر داد و افزود: قرار است اين افراد قبل از آغاز به كار و در حين كار آموزش هايي را داشته باشند.
وي با اشاره به هدف گذاري براي صادرات فرش به ميزان يك ميليارد دلار در سال جاري افزود: البته مقدمات لازم براي اين كار بايد فراهم شود چرا كه مشكلاتي به لحاظ تامين منابع مالي وجود دارد.
عليخاني با بيان اينكه اعزام هيئت هاي تجاري به منظور بازاريابي فرش دستباف ايراني نسبت به سال قبل 3 برابر شده است، گفت: سال قبل 3 هيئت تجاري و امسال 10 هيئت تجاري به كشورهاي خارجي اعزام شده اند.
وي با اشاره به برگزاري 15 نمايشگاه فرش دستباف در خارج از كشور گفت: تاكنون 6 نمايشگاه برگزار شده است.
عليخاني اظهار داشت: دو هيئت دانماركي و چيني در بيست و يكمين نمايشگاه فرش دستباف حضور دارند ضمن اينكه از 65 كشور نيز براي حضور در اين نمايشگاه دعوت شده كه تاكنون 45 مهمان وارد ايران شده اند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ مديركل مسكن و شهرسازي استان تهران با اشاره به تغيير آدرس سايت ثبت نام مسكن ويژه، اعلام كرد: مديران سايت در تلاش هستند با آدرس قبلي دوباره اين سايت فعال شود. از روز گذشته سايت ثبت نام مسكن ويژه تهران به آدرس /http://tehran.maskanmehr.net غيرقابل دسترس شده است، به همين منظور متقاضيان مي توانند از اين آدرس /http://tehran-maskanmehr.net وارد سايت مسكن ويژه شده و ثبت نام كنند.
¤ رئيس كل بانك مركزي در مورد پرداخت تسهيلات هزار ميليارد توماني به صنعت خودرو گفت: ما از ايران خودرو تضمين هايي خواسته بوديم كه قرار بوده سهامشان را به وثيقه گذاشته و تسهيلاتشان را دريافت كنند و اين موضوع را هم ابلاغ كرديم.محمود بهمني در پاسخ به اين سؤال كه به گفته عضو هيئت مديره انجمن قطعه سازان ايران شرط بانك مركزي براي بازپرداخت 6 ماهه اين تسهيلات با شرايط فعلي محيط كسب و كار تناسبي ندارد، در شرايط طبيعي نيز مدت زمان بازپرداخت تسهيلات صنعت خودرو دو تا سه سال است، گفت: ما مصوب كرديم 6 ماهه، ولي آن ها مي توانستند اين مدت زمان را تجديد كنند.
¤ مدير مجتمع طلاي موته از بهره برداري معدن طلاي چاه خاتون شرقي در آبان خبر داد. حميد منتظري با بيان اين مطلب اظهار داشت: در حال حاضر، پروژه استخراج باطله برداري از معدن ياد شده به پيشرفت 90 درصدي رسيده و اكنون در مرحله دستيابي به مواد معدني عياردار قرار داريم. وي افزود: ذخيره احتمالي معدن چاه خاتون شرقي 600 هزار تن است كه عيار آن 2 پي پي ام (گرم در تن) است.مدير مجتمع طلاي موته با اشاره به پيشرفت 40درصدي پروژه ساخت سد باطله جديد اين مجتمع، تصريح كرد: جلوگيري از آلودگي زيست محيطي و تجمع باطله هاي كارخانه تا 10 سال، از جمله مزاياي اين سد است.
¤ با حكم مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، علي مصريان مدير ارتباطات و امور بين الملل اين گروه صنعتي شد. در بخشي از اين حكم آمده است: «انتظار دارد با بهره گيري از تمام امكانات، قابليت ها و توانايي ها در ساماندهي و انسجام امور در مديريت مزبور به نحوي اقدام نماييد كه چشم انداز، اهداف و برنامه هاي شركت در اين مديريت به منصه ظهور برسد. همچنين اميد است با اتكال به خداوند متعال و با هماهنگي و همكاري قائم مقام ها، معاونين، مديران و ساير دست اندركاران در سطح گروه صنعتي ايران خودرو در نيل به اهداف و انجام امور محوله موفق باشيد.»
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 59 ميليون اوراق بهادار به 319ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 20ميليون و 683 هزار سهم و با نرخ 2 هزار و 18 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را همكاران سيستم در بازار اول فرابورس با جابجايي 203سهم و با قيمت پاياني 5 هزار و 3 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2293 الي 2298 و 4480 الي 4487 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل شركت سهامي بيمه ايران گفت: براي كمك به زلزله زدگان استان آذربايجان شرقي 10درصد از حق بيمه نامه هاي آتش سوزي و زلزله اين شركت به آسيب ديدگان اين حادثه اختصاص مي يابد. جواد سهاميان مقدم در حاشيه بازديد از روستاهاي زلزله زده و چگونگي پرداخت غرامت هاي بيمه اي به بيمه گذاران اين شركت افزود: غرامت بيمه نامه هاي زلزله و آتش سوزي را به ذينفعان پرداخت و تسويه حساب كرده ايم.
 


به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع) انجام مي شود

بهره برداري از 19 پروژه برق در تهران

به گزارش ايسنا چهارشنبه اين هفته دو پروژه بزرگ خطوط انتقال «مدار دوم قورخانه- آزادگان» و «مدار دوم فيروز بهرام- شوش» و 17 پروژه در حوزه هاي پست 63كيلوولت (7پروژه)، خطوط فوق توزيع (7پروژه)، ديسپاچينگ و مخابرات (3پروژه) افتتاح و به بهره برداري مي رسد.
بر اين اساس دو پروژه خطوط انتقال با صرف اعتباري بالغ بر 157 ميليون ريال، 7پروژه پست 63كيلوولت با اعتبار 179 ميليون ريال، 7 پروژه خطوط فوق توزيع با اعتبار 378ميليون ريال و 3پروژه ديسپاچينگ و مخابرات با اعتبار 50هزار ميليون ريال به بهره برداري مي رسند. در حوزه خطوط انتقال نيز دو پروژه بزرگ مدار دوم قورخانه- آزادگان و مدار دوم فيروزبهرام- شوش به بهره برداري مي رسند..
در بخش پست 63كيلو ولت پروژه هاي پست 63/20 كيلو ولت انديشه4، پست 63/20 كيلو ولت شمس آباد2، پست 63/20 كيلو ولت آهن مكان، 9/6 مگاوار خازن در پست لشگرك، 9/6مگاوار خازن در پست خاوران، 9/6مگاوار خازن در پست قرچك و توسعه سلول هاي 20كيلو ولت در پست هاي 1-ارم شهر 2-مرتضوي به بهره برداري مي رسند.
در حوزه خطوط فوق توزيع نيز پروژه هاي كابل 63 كيلو ولت قيطريه- دروس، كابل 63كيلو ولت پاك- آزادگان- چهار ديواري، كابل 63كيلو ولت دوشان تپه- نظام آباد، كابل 63كيلو ولت دوشان تپه- آيت، كابل 63كيلوولت دوشان تپه- افسريه، تبديل قسمتي از خط هوايي كن- شهرك راه آهن- معنوي و كن- المپيك و كن- معنوي و خط معنوي- ناسيونال در اتوبان آزادگان به كابل و خط 63كيلوولت قم3- محمودآباد افتتاح مي شوند.
با بهره برداري دو پروژه مدار دوم قورخانه- آزادگان و مدار دوم فيروز بهرام- شوش، شبكه برق كشور تقويت مي شود. همچنين با افتتاح پروژه هاي مذكور برق منطقه تامين شده و بار پست هاي مجاور كاهش مي يابد و ضريب قدرت شبكه فوق توزيع اصلاح مي شود.
از سوي ديگر با بهره برداري از پروژه هاي ديسپاچينگ و مخابرات با هدف افزايش ظرفيت و رفع محدوديت مكالماتي بيسيم در شبكه انتقال و فوق توزيع و واحدهاي ستادي و ضرورت اعمال فرامين و هماهنگي در اجراي مانورهاي برگزاري تحقق مي يابد.
همچنين پست فردا كار پروژه هاي كابل فيروزي- سهروردي و كابل فيروزي- آذربايجان در حوزه خطوط فوق توزيع و پروژه خريد و نصب 11 لينك ماكروويو در بخش ديسپاچينگ و مخابرات آغاز مي شود.
 


سازمان تجارت جهاني اعلام كرد

ايران بيست و سومين صادركننده جهان

سازمان تجارت جهاني با اشاره به رشد 30 درصدي صادرات و رشد 5 درصدي واردات ايران در سال گذشته ميلادي رتبه ايران در جمع بزرگترين صادركنندگان جهان را 23 اعلام كرد.
به گزارش فارس، سازمان تجارت جهاني در جديدترين گزارش خود موسوم به گزارش تجارت جهاني 2012 به معرفي 30 صادركننده و واردكننده جهان درسال 2011 پرداخته است.
براساس اين گزارش،حجم صادرات جهان در اين سال به 14320 ميليارد دلار رسيد كه نسبت به سال قبل از آن 20 درصد افزايش داشته است، 90 درصد اين رقم به 30كشور بزرگ صادركننده جهان اختصاص داشته كه ايران نيز در بين آنها قرارگرفته است.
اين گزارش رقم صادرات ايران در سال 2011 را 131 ميليارد دلار اعلام و ايران را به عنوان بيست و سومين صادركننده بزرگ جهان معرفي كرده است. صادرات ايران در اين سال 30 درصد رشد داشته است، حجم صادرات ايران معادل 9/0 درصد كل صادرات جهان بوده است.
تركيه با 135 ميليارد دلار يك پايه بالاتر از ايران و نيجريه با119 ميليارد دلار يك پله پايين تر از ايران قرارگرفته است.
اتحاديه اروپا با صادرات 2131 ميليارد دلاري به عنوان بزرگترين صادركننده جهان درسال 2011 شناخته شده و چين با 1899 ميليارد دلار و آمريكا با 1481ميليارد دلار به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرارگرفته اند.
سازمان تجارت جهاني افزود: واردات ايران درسال 2011 نصف صادرات و رشد واردات اين كشور يك ششم رشد صادرات آن بوده است. ايران در سال 2011بالغ بر 68 ميليارد دلار واردات داشته است كه اين رقم نسبت به سال قبل از آن 5درصد رشد داشته است. حجم واردات ايران معادل 5/0 درصد كل واردات جهان بوده است.
براساس اين گزارش، ايران از نظر واردات در رتبه 39 جهان قرارگرفته است. آرژانتين با واردات 74ميليارد دلاري يك پله بالاتر از ايران و فيليپين با 64 ميليارد دلار يك پله پايين تر از ايران قرار گرفته اند.
اتحاديه اروپا با 3344 ميليارد دلار بزرگترين واردكننده جهان شناخته شده است و آمريكا كه در زمينه صادرات رتبه سوم را داشته در بخش واردات با 2265 ميليارد دلار رتبه دوم را بدست آورده و چين با 1743 ميليارد دلار در جايگاه سوم قرارگرفته است.
 


از محل پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز صورت مي گيرد

احتمال افزايش يارانه نقدي

وزير صنعت، معدن و تجارت افزايش يارانه نقدي از محل مابه التفاوت نرخ ارز را يكي از طرحهاي دولت دانست.
مهدي غضنفري ديروز در حاشيه برگزاري نمايشگاه بين المللي فرش در جمع خبرنگاران در واكنش به گزارش مهر مبني بر افزايش مبلغ يارانه نقدي با آزادسازي نرخ ارز (پرداخت يارانه ارزي از محل مابه التفاوت نرخ ارز دولتي و آزاد) گفت: طرح ها و سناريوهاي مختلفي در دولت براي افزايش مبلغ يارانه نقدي مطرح است كه اين موضوع هم يكي از سناريوهاست ولي هنوز به جمع بندي نهايي نرسيده است.
گفتني است، ايده اي «اقتصادي-سياسي» در برخي زيرمجموعه هاي دولت مطرح است كه در صورت نهايي شدن آن، يارانه ماهانه نقدي 90 هزار توماني به ازاي هر ايراني از محل آزادسازي نرخ ارز اختصاص خواهد يافت.
 


از ابتداي سال جاري

 460 زنداني جرايم غيرعمد آزاد شدند

رئيس كل بيمه مركزي گفت: 460 نفر از زندانيان جرايم غيرعمد ناشي از تصادفات رانندگي از ابتداي سال جاري تاكنون كه مشمول ماده 10 صندوق تأمين خسارت هاي بدني مي شدند، از زندان آزاد شدند.
سيدمحمد كريمي در مراسم آزادي تعدادي از مددجويان در زندان مركزي قزوين كه دادستان عمومي و انقلاب قزوين، معاون برنامه ريزي استانداري قزوين و جمعي از مديران بيمه مركزي و صنعت بيمه حضور داشتند، افزود: با تعامل دستگاه قضايي، پليس و صنعت بيمه از محل اعتبارات صندوق تأمين خسارت هاي بدني در سال هاي اخير 10 هزار و 51 زنداني غيرعمد حوادث رانندگي كه مشمول ماده 10 اين صندوق مي شدند، آزاد و به آغوش خانواده خود بازگشتند.كريمي افزود: هم اكنون زمينه آزادي بيش از 40 نفر از اين مددجويان در زندان مركزي قزوين فراهم شده كه امروز 13 نفر از آنان با پرداخت بيش از 10 ميليارد ريال از زندان آزاد مي شوند و 27 نفر باقيمانده نيز در ماه هاي آينده با تأمين ديه مورد نياز از زندان آزاد خواهند شد.
رئيس كل بيمه مركزي تصريح كرد: رانندگان و راكبان موتورسيكلت بايد بيمه حوادث را جدي بگيرند، زيرا متأسفانه 50 درصد سوانح مربوط به موتورسواران است كه فاقد وسايل ايمني و بيمه بوده اند و سوانح ايجاد شده خسارات جبران ناپذيري به آنها وارد كرده است.
 


شاخص بورس از قله 27 هزار واحدي هم عبور كرد

شاخص بورس با افزايش 251 واحدي و عبور از قله 27 هزارتايي بيش از هميشه به تحريم ها بي اعتنايي كرد.
به گزارش فارس، بازار سهام در حالي صد و بيست و يكمين روز كاري خود در سال جاري را آغاز كرد كه برخي سرمايه گذاران با توجه به تشديد فشارهاي غرب و مصوبه اخير سناي آمريكا، انتظار داشتند تا روند صعودي قيمت ها و شاخص بورس قطع و بازار وارد مدار منفي شود اما اين انتظار نه تنها عملي نشد بلكه با رشد قيمت سهام اكثر شركت هاي بزرگ، شاخص بورس قله 27 هزارتايي را پس گرفت تا تالار شيشه اي بيش از هميشه به تحريم ها بي اعتنايي كرده باشد.
براساس اين گزارش: درجريان معاملات ديروز بازار سهام، شاخص بورس در همان نيم ساعت اول با افزايش 132واحدي از قله 27 هزار واحدي هم عبور كرد تا از 21مرداد به اين سو، چهارمين كانال از دست رفته يعني كانال هاي 24 تا 27 هزار تايي هم باز پس گرفته شود و ركورد ديگري به ثبت برسد. چرا كه در دو سال اخير سابقه نداشت شاخص بورس در عرض 43روز قادر به عبور از 4 كانال شود.
اين در حالي است كه شاخص بورس پيش از اين در 27 فروردين 91 براي اولين بار وارد كانال 27 هزارتايي شده بود اما از 10ارديبهشت نه تنها از ارقام كمتر از 27 هزار واحدي نزول كرده بود بلكه به كانال هاي 26 تا 23هزار واحدي عقب نشيني كرده بود.
رشد دماسنج بازار سهام در ارقام بيش از 27 هزار واحدي، با افزايش 251 واحدي و ثبت عدد 27 هزار و 128واحدي در پايان معاملات ادامه يافت اما در اين ميان يك اتفاق موجب شد تا صف خريد اكثر شركت ها عرضه و از رشد شاخص بورس اندكي كاسته شود.اين اتفاق مربوط به شفاف سازي دوباره مديران پالايشگاه بندرعباس و تأكيد بر عدم تغيير سود 142ريالي هر سهم در 12 روز اخير بود اما عده زيادي از فعالان كه از اين شفاف سازي مطلع نبودند، با مشاهده حذف صف خريد سهام اين شركت كه اين روزها جلودار و اصطلاحاً ليدر بازار شده، اقدام به عرضه سهام خود در ساير شركت ها و يا حذف سفارش خريد كردند.
به همين علت صف هاي خريد شركت هايي چون ايران خودرو، گروه بهمن، توسعه معادن و فلزات، حفاري شمال، آذرآب و غيره عرضه شد تا از عطش خريد سهامداران و رشد شتابان قيمت ها مقداري كاسته شود. برخي كارشناسان در مورد اين رويداد معتقد بودند هر چند اين رويداد ظاهر ناخوشايند دارد اما براي بازار لازم بود تا مانع از تشديد رفتارهاي هيجاني سرمايه گذاران و رشد شتابان قيمت ها و شاخص شود.
به هر حال هرچند افت 4 درصدي هر سهم پالايشگاه بندرعباس منجر به اثر منفي 10 واحدي بر شاخص بورس شد اما رشد قيمت سهام شركت هاي فولادمباركه، بانك پارسيان، نفت و گاز پارسيان، توسعه معادن و فلزات، سرمايه گذاري غدير، مپنا، سيمان فارس و خوزستان، بانك تجارت، ملي مس و ايران خودرو زمينه ساز اصلي جهش دوباره شاخص و رسيدن ارزش روز بازار سهام از مرز 122هزار ميليارد تومان شد.
آمار معاملات سهام هم به مانند روزهاي گذشته قابل توجه بود و ديروز بيش از 446 ميليون سهم به ارزش 115 ميليارد تومان داد و ستد شد تا حجم معاملات اندك و حداكثر 30ميليارد توماني روزهاي قبل از 21 مرداد براي مدتي فراموش شود.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14