(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 مهر 1391 - شماره 20314

اين خوراكي ها تاثير دارو را خنثي مي كنند
چاي هاي شگفت انگيز
ترس از اجتماع و افت تحصيلي
شب ادراري كودكان؛ استرس نخستين روزهاي مدرسه
تغذيه مناسب دانش آموز شما
اين مواد را در ماكروويو قرار ندهيد
فوايد طبي فلفل دلمه اي
غذاهاي ممنوع


اين خوراكي ها تاثير دارو را خنثي مي كنند

استفاده از ميوه ها و سبزي هاي تازه همواره توسط متخصصان سفارش شده و كمك اين خوراكي ها به سلامتي انسان موضوع تازه اي نيست. ميوه ها وسبزي هاي حتي به درمان بيماري هايي چون سرطان نيز كمك مي كنند چرا كه در كنار ويتامين سرشاري كه دارند، حاوي آنتي اكسيدان نيز هستند. گياهان از اين ماده براي محافظت از ارگانيسم شان استفاده مي كنند. انسان نيز با خوردن ميوه و سبزي هاي از بسياري از اين آنتي اكسيدان هاي گياهي بهره مند مي شود .
اما در برخي موارد تركيب ميوه ها و سبزي هاي با بعضي از داروها نتيجه ي مطلوبي در پي ندارد. براي مثال گريپ فروت مي تواند تاثير داروها را كم كند يا حتي تاثير آن را از بين ببرد. در گريپ فروت ها به ميزان زيادي آنتي اكسيداني به نام نارينگين وجود دارد كه مزه تلخ اين ميوه هم به خاطر همين ماده است .
مدت هاست كه تاثير نامطلوب نارينگين بر داروها شناخته شده است چرا كه نارينگين از تبديل مواد در كبد جلوگيري مي كند كه در نتيجه غلظت مواد دارويي در خون بالا مي رود و حتي ممكن است بدن به اين غلظت بالا واكنش نشان دهد. به همين خاطر توليدكنندگان دارو در دستورالعمل مصرف تاكيد مي كنند كه دارو همراه گريپ فروت مصرف نشود. از داروهايي كه گريپ فروت چنين تاثيري رويشان دارد مي توان به آتنولول، سري پرولول، تانلينولول، و آنتي بيوتيك هايي مثل سيپروفلاكسين و لووپلاكسين، داروي ضدقارچ ايتراكونازول و قرص ضد حساسيت فكسوفنادين اشاره كرد .
البته موارد بسيار كمي نيز وجود دارد كه اين مكانيزم جنبه مثبتي هم دارد. چرا كه گريپ فروت بدون اين كه اثر جانبي اي ايجاد كند، تاثير دارو را افزايش مي دهد. كه به طور مثال مي توان به داروي سيروليموس اشاره كرد كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند و براي بيماراني تحت عمل پيوند عضو قرار مي گيرند، استفاده مي شود .
گريپ فروت همچنين بر درمان بيماران سرطاني اثر مثبت مي گذارد. اين مطلب از نتايج تحقيقات گروه سرطان دانشگاه شيكاگو به دست آمده است. به گفته اين پژوهشگران، بيماراني كه روزانه يك ليوان آب گريپ فروت مي نوشيدند، دوز دارو را تا دو سوم كاهش داده اند. اين كار بر دوره درمان تاثير سوئي نگذاشت و تاثيرات جانبي نيز در پي نداشت .
زنجبيل مي تواند به جذب گلوكز در سلول هاي ماهيچه اي كمك كند بدون اين كه نيازي به انسولين باشد. از قرار معلوم زنجبيل ميزان جذب پروتئيني را كه به انتقال گلوكز به داخل سلول كمك مي كند، افزايش مي دهد و اين امر به خاطر مقادير زيادي اسيد فنيكي است كه در آن وجود دارد. اسيد فنيك تركيبي شيميايي است كه در بسياري از گياهان موجود است و در صنايع دارويي استفاده فراواني از آن مي شود .
پژوهشگران مي گويند تركيبات شيميايي زنجيبل مي تواند ميزان جذب گلوكز را در بيماران ديابتي نوع 2 تا حد زيادي تنظيم كند .

 


چاي هاي شگفت انگيز

همه شما با خواص چاي هاي معمولي كه بسيار در دسترس هستند، آشنا هستيد و بهتر است تا با خواص چاي هايي كه كمتر مي شناسيد آشنا شويد؛ در اين مطلب نگاهي داريم به چند چاي بسيار عالي اما ناشناخته كه در عطاري ها مي توانيد آنها را پيدا كنيد .
برگ هاي تمشك قرمز : اين چاي بيشتر در دوران حاملگي مصرف مي شود، اما مصرف آن براي افراد ديگر نيز مفيد است ؛ برگ هاي آن حاوي آنتي اكسيدان، ويتامين و مواد معدني متنوع است كه به آساني در آب گرم آزاد مي شود؛ برگ هاي آن خاصيت خنك كننده و تصفيه كننده دارد .
چاي قره قات : با اين گياه شايد آشنايي نداشته باشيد، ميوه اين گياه از نوع سته است و پس از رسيدن كامل به اندازه نخود شده و حاوي آب بنفش رنگي است، براي دم كردن چاي بايد به اين نكته توجه كنيد .
به 5 گرم از خرد شده ميوه ها يك ليوان آب سرد مي افزاييم، آن گاه حدود 10 دقيقه مي گذاريم بماند و سپس آن را به حد جوش مي رسانيم و باز هم مدت 10 تا 15 دقيقه به حال خود مي گذاريم و گرما گرم صاف مي كنيم .
ضد چسبندگي پلاكت ها، ضد شكنندگي عروق مويينه، ضد ويروس تبخال، ضد التهاب، ضد اكسيدان، ضد تب، ضد عفوني كننده، ضد اسپاسم، ضد زخم هاي گوارشي، ضد قارچ، ضد ويروس، قابض، محرك گردش خون، محافظ كلاژن، ادرار آور، محرك سيستم ايمني بدن، كاهش دهنده چربي خون و گشاد كننده رگ ها .
چاي رزماري : علاوه بر اين كه منبع عالي ويتامين E است، چاي آن در برطرف كردن برخي بيماري ها مفيد است؛ دم كرده رزماري عملكرد كليه و كبد را بهبود مي بخشد و انواع سردردها را نيز برطرف مي كند .
چاي رزماري، براي درمان سرماخوردگي، سردرد، اختلال عصبي، تسكين درد عضلات و آرامش عصب مؤثر است؛ از آن جا كه اين گياه خاصيت ضد باكتريايي دارد، پارچه آغشته به چاي اين گياه را به زير بغل بماليد تا بوي نامطبوع از بين برود .
چاي زنجبيل : زنجبيل مانند فلفل قرمز طعم تندي دارد؛ مصرف آن به افرادي كه تب خال يا زخم معده دارند توصيه نمي شود؛ زنجبيل منبع عالي ماده معدني لازم و ويتامين است و براي درمان بيماري هاي متعدد از جمله ناراحتي هاي گوارشي، نامنظم بودن عادت ماهانه، اختلالات و ناراحتي هاي دفع روده اي مفيد است .
چاي برگ ژينكو : در بسياري از اقوام، مصرف برگ اين درخت از هزاران سال پيش رايج بوده است؛ نتايج تحقيقات نشان مي دهد كه اين چاي عملكرد گردش خون را بهبود مي بخشد و كلسترول را كاهش مي دهد؛ به تازگي نيز مشخص شده است كه اين گياه از بدن در برابر اشعه محافظت مي كند .
 


ترس از اجتماع و افت تحصيلي

آيا كودك شما هم جز آن دسته از بچه هايي است كه به شدت خجالتي هستند؟ آيا از روبه رو شدن با ديگران و شركت در جمع ترس و واهمه دارد؟ ترس بيمارگونه از روبه روشدن با ديگران، عدم توانايي در سخن گفتن و... از جمله علائم هراس از اجتماع است. اين نگراني هاي شديد در غالب موارد، زندگي فرد را دچار را مشكل مي كند. يكي از پيامدهاي اين مسئله در كودكان، افت تحصيلي است. در واقع كساني كه تمايلي به معاشرت با ديگران ندارند، بيش از بقيه دچار شكست در تحصيل مي شوند.
اين پريشاني و اضطراب باعث مي شود كه اين افرادهشت برابر ديگران، از مشكلات مربوط به شغل و زندگي خصوصي خود گله مند باشند. همچنين احتمال افسردگي نيز در اين گروه سه برابر بقيه است. به طور كلي، افرادي كه از اين نوع ترس و هراس رنج مي برند نسبت به ديگران رضايت كمتري از كيفيت زندگي دارند.

گريز از جمع و افت تحصيلي
اما جالب ترين موضوعي كه دانشمندان در اين باره كشف كرده اند اين است كه چنين ترسي در موارد بسيار منشا افت تحصيلي است. همچنين افراد گرفتار اين مشكل معمولا بيشتر از ديگران مردود شده و يا ترك تحصيل مي كنند. ترس از صحبت كردن در حضور ديگران يكي از علل اصلي اين مسئله است. ترس اجتماعي همچنين تا حد بسيار بالايي فرد را از فعاليت و پيشرفت بازمي دارد. در موارد حاد، حضور در كلاسي كه چند نفر در آنجا هستند مي تواند اضطرابي به همراه داشته باشد كه گوش دادن و يادگيري را مختل مي كند.
ترس معمولي يا هراس اجتماعي؟
كاملا طبيعي است كه پيش از صحبت كردن در مقابل جمعي غريبه دچار ترس و دلهره شويم. اما اگر اين حالت به ترسي مزمن و مشكلي لاينحل تبديل شود، بايد آن را مشكلي واقعي قلمداد كرد. اين اضطراب قبل از هر چيز ترس از اين است كه ديگران نسبت به فرد احساس منفي داشته باشند و از او انتقاد كنند. به طور كلي اين حالت واكنش هاي بازدارنده، شرايطي را به همراه دارد كه مي تواند باعث لكنت زبان در جمع شود. ترس بيمارگونه همچنين مشكلات زيادي چه شخصي يا شغلي را براي فرد به وجود مي آورد. بنابر تحقيقي كه درآلمان انجام گرفت اين افراد همچنين بيش از ديگران دچار مشكلات بيكاري و از دست دادن شغل هستند، معمولا بيشتر داروهاي آرام بخش استفاده مي كنند و رضايت كمتري از روابط عاشقانه و صميمي خود دارند. اين بيماري در خانم ها بيش از آقايان ديده مي شود. در تمام موارد، به ندرت ممكن است بيماري خود بخود درمان شود و در صورت ترس يا خجالت واقعا افراطي نبايد در مراجعه به پزشك ترديد كرد.
مريم سادات كاظمي
 


شب ادراري كودكان؛ استرس نخستين روزهاي مدرسه

آيا فرزند شما هم جز بچه هايي است كه صبح با » لباس هاي خيس« از خواب بيدار مي شود؟ از هر ده كودك يك نفر مبتلا به شب ادراري است و اين مشكل معمولا با آغاز سال تحصيلي تشديد مي شود. علت اين موضوع به خاطر اين است كه اين كودكان هراس دارند مبادا همكلاسي ها و دوستانشان از اين موضوع مطلع شوند. اين دوران نه تنها براي كودك كه حتي براي والدين نيز نگران كننده است.
كودكي كه شب ادراري دارد به شدت از اين موضوع رنج مي برد. عكس العمل والدين و اطرافيان، احساس گناه و حقارت را در وجود او بيشتر مي كند. اما اين برخورد هر طور هم كه باشد، روز بعد از اين اتفاق، سراسر نااميدي، تضعيف روحيه و از دست دادن اعتماد به نفس براي كودك است. اضطراب و استرس، او را به اين فكر وامي دارد كه من نمي توانم مشكلم را حل كنم. در چنين شرايطي مي بايست والدين با تدبير و زيركي او را آرام كنند و اجازه ندهند بيش از پيش در تنهايي عاطفي و اجتماعي خويش فرو رود. در اغلب موارد، سهل انگاري و بي توجهي به مشكل شب ادراري، به شدت روابط اجتماعي كودك را تضعيف كرده و هراس مطلع شدن ديگران از اين ناراحتي، در وجود او باقي مي ماند. اردو و سفرهاي دسته جمعي همراه با دوستان، شرايط استرس زا و دشواري براي كودك است. در اين سن معمولا بچه ها، كودكي را كه شب ادراري دارد مسخره مي كنند. چنين استرس و اضطراب هميشگي، بر روابط او با ديگران تاثير مي گذارد و دائم نگران و مشوش است كه ديگران از اين مشكل او باخبر شوند. شروع سال تحصيلي و دوراني كه كودك مي بايست خود را باهمكلاسي ها و شرايط جديد وفق دهد، يك عامل مهم در تشديد اين مشكل است.
شب ادراري كودكان و استرس والدين
همان طور كه نخستين روزهاي بازگشايي مدارس براي بچه ها همراه با استرس و نگراني است، والدين نيزگرفتار اين اضطراب ها هستند. در واقع اين دوران مرحله سازگاري با شرايط جديد است.
براي والدين هم بسيار ناراحت كننده و زجر آوراست كه صبح را با ديدن رختخواب خيس فرزندشان شروع كنند. تميز كردن رختخواب و لباس كودك، سرزنش نكردن او، توجه به شرايط روزهاي شروع مدرسه و نگراني از اينكه فرزند چطور با اين مشكل در طول روز برخورد مي كند، شرايطي است كه همه والدين توانايي ان را ندارند. اگر شما هم جز افرادي هستيد كه كنترل اعصاب خود را از دست مي دهيد، بدون سرزنش فرزند تان به دنبال راه حل اين مشكل باشيد.
توصيه هايي براي درمان شب ادراري
شب ادراري آن چنان مشكل نادري نيست كه تصور مي كنيد. اگر كودك گرفتار اين ناراحتي است، مطمئن باشيد حداقل دو نفر از دوستان او نيز شب ادراي دارند. تا شش سالگي مشكل را چندان بغرنج تلقي نكنيد، اما بعد از اين سن حتما بايد چاره اي براي آن انديشيد.
هيچ وقت فرزندتان را سرزنش نكنيد و برعكس به او اميدواري دهيد كه مشكلش حل مي شود. توصيه هاي زير مي تواند تا حدي در غلبه بر اين مشكل به شما كمك كند:
از كودك بخواهيد قبل از خوابيدن به دستشويي برود.
قبل از خواب نوشيدن مايعات را محدود كنيد.
حتما يك چراغ خواب روشن بگذاريد و او را نيمه شب براي رفتن به دستشويي بيدار كنيد. در موقع خواب لباس هاي راحت به او بپوشانيد تا درموقع رفتن به دستشويي مشكلي نداشته باشد. اگر با اجراي تمام اين توصيه ها باز هم بهبودي در ناراحتي فرزندتان حاصل نشد، حتما او را پيش پزشك ببريد. پزشك مشكل او را بررسي مي كند و داروهايي تجويز مي كند كه مانع از پر شدن مثانه طفل در شب مي شود. با گذر از اين دوران سخت، فرزند شما اعتماد به نفس پيدا مي كند و با خيالي آسوده به مدرسه مي رود.
 


تغذيه مناسب دانش آموز شما

تغذيه باعث رشد و تكامل بچه ها مي شود و همچنين در سلامت آن ها نقش بسيار مهمي دارد. اين مسئله در هنگام مدارس ممكن است دچار مشكلاتي شود كه بايد با دقت حل شوند چرا كه در صورت بي توجهي مي تواند باعث بروز بيماري هاي مختلفي در فرزند شما شود.
مصرف صبحانه :
تغذيه سالم كودكان را در دوران مدرسه بهتر است از خانه و با وعده صبحانه آغاز كنيد. صبحانه تامين كننده انرژي صبحگاهي براي فرد بوده و با صرف صبحانه مي توان به آغاز يك روز پر انرژي اميدوار بود. بررسي ها ارتباط معناداري بين عدم مصرف صبحانه و افت تحصيلي در دانش آموزان گزارش مي كنند .
مهمترين دلايلي كه موجب عدم مصرف صبحانه مي شوند، نداشتن زمان براي صرف صبحانه و يا بي ميلي دانش آموز عنوان مي شود. بر اين اساس توصيه مي شود خانواده هاي گرامي، شام را زودتر صرف كرده و امكان خواب آرام را براي كودك در شب هنگام فراهم كنند تا كودك صبح روز بعد زودتر از خواب بيدار شود و اين خواب كافي مي تواند همراه با صرف زود هنگام شام، موجب افزايش ميل كودك به صرف صبحانه شود . بهترين مواد غذايي كه مي تواند در صبحانه همراه با نان صرف شوند، عبارتند از: تركيبي از پنير و گردو، كره بادام زميني و عسل، خامه و عسل و كره و عسل. در صورت تمايل كودك، مصرف آبميوه هاي طبيعي و شير نيز انتخاب هاي مناسبي براي اين وعده مي باشند .
ميان وعده هاي مدرسه :
گاهي اوقات والدين توجهي به تغذيه ندارند و براي ميان وعده تنقلات مضر را در كيف بچه ها قرار مي دهند. اما اين نگراني وجود دارد كه با ادامه اين روند، پس از مدتي، كودكان ديگر ذائقه شان در مورد مصرف مواد غذايي مناسب تغيير يافته و به مصرف فرآورده هاي غذايي روي بياورند .
اين فرآورده ها كه در بسياري از موارد داراي مقادير زيادي از انرژي مي باشند، داراي مقادير اندك و نامناسبي از ريزمغذي ها بوده و تعادل مناسب را در برنامه غذايي كودك ايجاد نمي كنند .
بر اين اساس بهتر است مادران گرامي، ساندويچ هاي خانگي با همان تركيبات ذكر شده در صبحانه و نيز انواع ميوه هايي كه شسته شده و درون كيسه فريزر آماده مصرف مي باشند، را براي كودك به عنوان ميان وعده مدرسه تهيه و درون كيف او قرار دهند .
بايد بچه ها را به خوردن آب تشويق و ترغيب كنيد. نوشيدني هاي شيرين مثل سانديس و آبميوه هاي مصنوعي براي يك رژيم غذايي سالم توصيه نمي شود. مصرف سه وعده در روز لبنيات براي تامين كلسيم مورد نياز بدن ضروري است. بهتر است تا حد ممكن از لبنيات كم چرب استفاده شود .
زمان صرف ميان وعده ها :
به دفعات شاهد هستيم كه كودكان هنگام خروج از مدرسه، تازه صرف ميان وعده خود را به خاطر آورده و شروع به مصرف آن ها مي كنند. اين مصرف ديرهنگام مواد غذايي موجب مي شود تا كودك اشتهاي كافي براي صرف ناهار نداشته باشد .
از معلمين عزيز بايد درخواست كرد تا صرف ميان وعده ها را به كودكان يادآوري كنند. بر اساس توصيه هاي موجود در فاصله زماني 2-5/1 ساعت قبل از صرف وعده هاي غذايي اصلي، مصرف هر نوع ماده غذايي ممنوع است.
اين مواد غذايي شامل تنقلات، انواع ميوه، آب ميوه و حتي شير و شير كاكائو نيز مي باشد. مصرف هر يك از اين اقلام مي تواند اشتهاي كودك را براي صرف غذاي اصلي كاهش دهد .
 


اين مواد را در ماكروويو قرار ندهيد

يكي از مواردي كه بايد هميشه در مورد اين دستگاه رعايت كنيد قرار ندادن مواد و يا وسايل غير مجاز در داخل آن است. گاهي اوقات ممكن است با قرار دادن مواد خاصي در اين دستگاه آن را سمي ويا با گذاشتن يك جسم خاص آن را منفجر كنيد. از جمله چيزهاي غير مجاز كه نبايد در داخل ماكروويو قرار دهيد مي توان به موارد زير اشاره كرد .
فويل هاي آلمينيومي
اين نكته را حتما مي دانيد كه وسايل آهني را اصلا نبايد در ماكروويو قرار دهيد و اين امر در مورد فويل هاي آلمينيومي نازك نيز برقرار است. فويل هاي نازك سريعا داغ مي شوند ممكن است بر اثر افزايش دماي زياد آتش گرفته و حتي باعث آتش سوزي خانه شما نيز بشود .
ظروف چيني
يكي از نكاتي كه كمتر رعايت مي شود در مورد ظروف چيني است. برخي از اين ظروف رگه هايي از آهن در داخل رنگ و يا جنس آن وجود دارد و بعد از برخورد با امواج جرقه مي زنند. در اين حالت شايد جرقه ها باعث آتش سوزي شوند و يا حتي ظرف شما بشكند .
ميوه و سبزي
از قرار دادن هر گونه ميوه و سبزي در داخل ميكروويو جدا خودداري كنيد. اين امر در كنار آن كه مي تواند باعث سمي شدن و از بين رفتن خواص ميوه و سبزي ها شود، مشكلات ديگري نيز به وجود مي آورد. برخي از ميوه ها به امواج حساس هستند و ممكن است از داخل منفجر شوند همچنين سبزي ها نيز امكان دارد آتش بگيرند .
تخم مرغ
اگر وقت كم داريد و مي خواهيد يك تخم مرغ را درست كنيد حتما از اجاق گاز استفاده كنيد و آن را در ماكروويو قرار ندهيد. تخم مرغ داراي پروتئين بسيار زيادي است و يك پوست سخت نيز بر روي آن قرار دارد. قرار دادن تخم مرغ زير امواج باعث انفجار آن و يا حتي از كار افتادن دستگاه شما مي شود .
پلاستيك
يكي ديگر از موادي كه نبايد در ماكروويو قرار دهيد پلاستيك است چرا كه بعد از برخورد با امواج ممكن است سمومي را وارد غذا كند. قبل از اينكه ظرف را در دستگاه قرار دهيد روي آن را بخوانيد تا مطمئن شويد كه قابليت استفاده در ماكروويو را داشته باشد. برخي از ظروف غير استاندارد بعد از گرم شدن آب مي شوند و اين مي تواند براي غذا شما بسيار مضر باشد همچنين ظرف شما نيز بي استفاده مي شود .

 


فوايد طبي فلفل دلمه اي

فلفل دلمه اي علاوه بر اينكه سرشار از ويتامين ها و تركيبات مفيدي است كه از ابتلا به انواع بيماري هاي پيشگيري مي كند، طعم خوب و دلچسبي هم به غذاها مي بخشد .
رنگ هاي زيبا و چشم نواز، انواع مختلف، طعم دلچسب و آبدار، خوشبختانه فلفل دلمه اي جزو سبزي هايي است كه طرفداران زيادي دارد، اما هستند افرادي كه به هر دليلي خود را از طعم و خواص اين ماده غذايي مفيد محروم مي كنند، اگر بدانيد كه «چه مي كند اين فلفل دلمه اي» حتماً بيش از پيش از آن استفاده خواهيد كرد .
فلفل دلمه اي علاوه بر اينكه سرشار از ويتامين ها و تركيبات مفيدي است كه از ابتلا به انواع بيماري هاي پيشگيري مي كند، طعم خوب و دلچسبي هم به غذاها مي بخشد .
¤ فلفل دلمه اي به آب شدن چربي ها كمك مي كند
اصلاً خانواده فلفل ها چه شيرين و چه تند به لاغري كمك مي كنند، در اين بين فلفل دلمه اي نيز به آب شدن چربي ها ياري مي رساند .
محققان حوزه تغذيه ثابت كرده اند كه «كاپسايسين» از رشد سلول هاي چربي پيشگيري به عمل مي آورد؛ كاپسايسين ماده اي است كه طعم تندي به فلفل كاين مي دهد و باعث تحريك متابوليسم يا همان سوخت و ساز بدن مي شود، براي همين است كه نمي گذارد چربي ها روي هم انباشته شوند .
نتايج پژوهش هاي ديگري نيز نشان مي دهد كه فلفل دلمه اي شيرين سرشار از ماده اي به نام CH-19 Sweet است كه مانند كاپسايسين عمل مي كند؛ يعني اينكه باعث تحريك متابوليسم بدن مي شود، البته فلفل هاي تند دهان را آتش مي زنند، اما فلفل دلمه اي بدون اين كه لب و دهانتان را بسوزاند و به هم بدوزد متابوليسم بدن را تحريك كرده و باعث آب شدن چربي ها مي شود .
¤ فلفل دلمه اي خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش مي دهد
يك برش از فلفل دلمه اي قرمز حدود يك سوم نياز روزانه ما به كاروتنوئيدها را تأمين مي كند، مي توانيد فلفل دلمه اي را به سالادهايتان اضافه كنيد و از خواص آن استفاده كنيد .
نتايج پژوهش هايي كه در سال 2009 در مجله بين المللي Journal of Cancer به چاپ رسيد نشان مي دهد زناني كه در آستانه يائسگي قرار دارند و روزانه دو بار يا بيشتر از مواد غذايي سرشار از كاروتنوئيدها استفاده مي كنند به ميزان 17 درصد كمتر در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار مي گيرند، واقعيت اين است كه كاروتنوئيدها فعاليت استروژن ها را متوقف مي كنند، فلفل دلمه اي ها نيز سرشار از اين تركيبات مفيد و پرخاصيت هستند؛ اگر مي خواهيد خود را از ابتلا به سرطان سينه دور كنيد از مصرف اين ماده غذايي غافل نشويد .
¤ فلفل دلمه اي از بروز آرتريت پيشگيري مي كند
نصف فنجان فلفل دلمه اي قرمز يا زرد حاوي تقريباً دو برابر نياز روزانه ما به ويتامين C است؛ فلفل دلمه اي هاي سبز رنگ نيز سرشار از ويتامين C است؛ ويتامين C يكي از مواد مغذي ضروري براي بدن محسوب مي شود، محققان دانشگاه منچستر انگلستان به اين نتيجه رسيده اند خطر پيشرفت بيماري آرتريت التهابي در افرادي كه ويتامين C كمتري مصرف مي كنند در مقايسه با مصرف كنندگان دائمي اين ويتامين بيشتر است .
¤ فلفل دلمه اي، حافظ سلامت قلب شما
فلفل دلمه اي از ابتلا به بيماري هاي قلبي عروقي پيشگيري مي كند، فلفل دلمه اي سرشار از ويتامين هاي گروه B است، يك فنجان از فلفل دلمه اي موزي ( فلفل دلمه اي هاي زردرنگ شبيه موز) 36 درصد نياز روزانه ما به ويتامين B6 و 10 درصد از نياز ما به اسيدفوليك (يكي ديگر از ويتامين هاي خانواده B) را تأمين مي كند؛ فلفل دلمه اي قرمز به ترتيب 30 و 7 درصد و فلفل دلمه اي زرد نيز 20 و 10 درصد نياز روزانه ما به اين ويتامين ها را تأمين مي كند .
نتايج يك پژوهش ژاپني كه روي 35 هزار زن بين 40 تا 79 سال انجام شده است، نشان مي دهد زن هايي كه از طريق مواد غذايي، ويتامين B6 و اسيدفوليك بيشتري جذب كرده اند كمتر در معرض خطر مرگ و مير ناشي از سكته مغزي، بيماري هاي رگ هاي كورونري و بيماري هاي مربوط به قلب و عروق قرار گرفته اند .
¤ فلفل جلوي افزايش كلسترول بد خون را مي گيرد
وقتي حرف از فلفل به ميان مي آيد، نمي شود كه از فلفل تند نگفت و ننوشت؛ كاپسايسين موجود در فلفل هاي تند حاوي خاصيت ديگري نيز است، نتايج پژوهشي كه در مجله British Journal of Nutrition به چاپ رسيده نشان مي دهد مصرف منظم فلفل تند از تجمع كلسترول بد خون پيشگيري مي كند؛ هر چه فلفل تند تر باشد به اين معني است كه كاپسايسين موجود در آن نيز بيشتر است .

 


غذاهاي ممنوع

شايد اين مواد غذايي را دوست داشته باشيد، اما اگر مي خواهيد معده تان با شما دوست باشد، دور اين غذاها را خط بكشيد .
شايد شما هم جزء افرادي باشيد كه از درد معده، آروغ زدن هاي مدام، نفخ معده و ناراحتي در ناحيه شكم خود خسته شده ايد؛ آمار ارائه شده از طرف مركز پيشگيري و كنترل امراض آمريكا نشان مي دهد ميانگين مراجعه هاي سالانه به مراكز پزشكي و بيمارستان ها براي حل مشكلات دستگاه گوارشي به 42 ميليون نفر مي رسد .
به طور معمول، غذاهاي پخته شده عامل اصلي مشكلات گوارشي هستند زيرا گرما، آنزيم هاي طبيعي موجود در خوراكي هاي خام را كه به هضم غذا كمك مي كنند از بين مي برد و باعث كاهش 13 درصدي آنزيم هاي موجود در بدن انسان طي يك دهه مي شود كه اين امر خود نيز موجب كهولت و پيري انسان مي شود .
كساني كه از مشكل روده تحريك پذير، سوزش سر دل، رفلاكس يا زخم معده رنج مي برند، نسبت به غذاها و نوشيدني هاي گوناگون واكنش هاي مختلف نشان مي دهند؛ به عقيده متخصصان 10 ماده غذايي وجود دارد كه معده نسبت به آنها حساسيت نشان مي دهد و مي توانند مشكلات گوارشي را وخيم تر كنند .
¤ اگر ترش مي كنيد اين چاي و آدامس ممنوع
نعناع: درحالي كه قرص نعناع فوايد بسياري دارد و به حل مشكلات گوارشي كمك مي كند اما در عين حال مي تواند تأثير معكوس نيز داشته باشد و علائم سوزش سر دل را تشديد كند؛ نعناع با شل كردن دريچه تحتاني مري، ماهيچه اي كه در انتهاي مري واقع شده و در واقع دروازه معده محسوب مي شود احتمال برگشت غذا از معده به مري(رفلاكس معده)را افزايش مي دهد و باعث مي شود اسيد معده از مري بالا برود؛ يادتان باشد هرچيزي كه نعنا ع داشته باشد مثل چاي آدامس و قرص نعناع همين ويژگي را دارد .
¤ اگر نمي خواهيد عفوني شويد
آب گاز دار يا آب ميوه: در هر 30 گرم از هر دو نوع نوشيدني، سه چهارم قاشق چاي خوري شكر وجود دارد؛ حتماً بارها شنيده ايد كه برخي افراد، دچار عدم تحمل قند موسوم به لاكتوز هستند اما عدم تحمل فروكتوز هم يكي ديگر از علل اساسي سندرم روده تحريك پذير است .
به طور كلي 30درصد بزرگسالان، دچار سوء جذب فروكتوز هستند يعني بدن آنها كمتر از 25 گرم فروكتوز (تقريبا 6 قاشق) در هر نوبت جذب مي كند، هرچه را كه بدن قادر به جذب آن نيست، مثل اسفنج عمل مي كند كه آب را جذب روده هاي شما مي كند و در همين حال موجب بروز عفونت در معده مي شود .
¤ از قديم توصيه كرده اند كه ...
لوبيا: لوبيا مي تواند در روده ايجاد گاز كند زيرا شامل اوليگوساكاريد است، نوعي قند مركب شامل مولكول هايي كه براي روده كوچك خيلي بزرگ هستند؛ علاوه بر اين، بدن قادر نيست اين قند مركب را تجزيه كند، زيرا آنزيم كافي براي اين كار ندارد، به همين دليل در معده ايجاد اتساع مي كند و سپس فرد احساس ناراحتي مي كند .
بهتر است هنگام خوردن ميان وعده، نوشيدني هاي گرم مثل چاي يا آب گرم همراه با آب ليمو ميل كنيد و نوشيدني هاي خنك را بگذاريد بين وعده هاي غذايي اصلي .
¤ نوشيدني هاي يخي (همراه غذا)
سوء هاضمه لزوما بر اثر ترشح فراوان اسيد معده ايجاد نمي شود بلكه اغلب به دليل كمبود آن و هضم نامناسب غذا ايجاد مي شود، بخش عمده اي از گوارش مربوط به اسيد معده و آنزيم هاي گوارشي مي شود؛ آنزيم هاي گوارشي در دماي معيني فعاليت دارند (حدود 38 درجه سانتي گراد) و نوشيدني هاي يخ و انواع محصولات يخ زده مي توانند مانع فعاليت آنها و موجب سوءهاضمه شوند؛ پس بهتر است هنگام خوردن ميان وعده، نوشيدني هاي گرم مثل چاي يا آب گرم همراه با آب ليمو ميل كنيد و نوشيدني هاي خنك را بگذاريد بين وعده هاي غذايي اصلي .
¤دشمن محبوب زخم معده
قهوه، اسيد هاي موجود در قهوه مي توانند موجب آسيب رسيدن به جداره معده و در نتيجه توليد هيدروكلريك اسيد اضافي شوند كه اين امر منجر به سوء هاضمه و رفلاكس معده مي شود، به ويژه در كساني كه مبتلا به زخم معده يا مستعد سوزش سر معده هستند؛ شما مي توانيد روزي يك فنجان چاي شيرين بيان را جايگزين قهوه كني، شيرين بيان براي درمان زخم و آرام كردن معده نيز استفاده مي شود .
¤ مواظب باشيد اسيدي نشويد
گوجه فرنگي مي تواند مري را تحريك كند، نشانه هاي بيماري رفلاكس اسيد يا سوزش سر معده را همراه داشته باشد و حتي باعث تشديد سوزش سر معده شود، اين ميوه آبدار و خوشرنگ به شدت اسيدي است و ترشح اسيدهاي گوارشي اضافي در معده را برمي انگيزد، در نتيجه اين اسيدها مي توانند به مري راه پيدا كنند، حساسيت آن را تشديد كنند يا به ديواره مري آسيب برسانند؛ خوراكي هايي كه با گوجه فرنگي پخته مي شوند مثل سس گوجه فرنگي، سس پيتزا و سس سالسا همه از اين دسته اند .
¤ سالاد ممنوع براي افراد حساس
كلم بروكلي جزء سبزي هايي است كه توليد گاز كرده و افرادي را كه سندرم روده تحريك پذير دارند، دچار مشكل مي كند، بروكلي در دسته بندي فيبرهاي محلول جا مي گيرد و فيبري است كه تا رسيدن به روده بزرگ، جايي كه دستگاه گوارش توليد گاز مي كند، تجزيه نمي شود .
علاوه بر اين، بروكلي حاوي مقدار اندكي رافينوز يا شكر حبوبات است كه تجزيه آن هم توليد گاز مي كند؛ اين ماده در لوبيا هم يافت مي شود .
¤ اگر آنزيم نداريد
لبنيات: طبق برآوردهاي انجام شده 30 تا 50 ميليون نفر از بزرگسالان آمريكايي قادر به تحمل لاكتوز نيستند؛ انسان ها تنها گونه اي از موجودات هستند كه قادرند بعد از شير مادر باز هم شير بخورند و بسياري از افراد با قدم گذاشتن به دوران بزرگسالي ديگر توانايي هضم لاكتوز، (قند موجود در شير) را ندارند .
عدم تحمل لاكتوز به كمبود آنزيم لاكتاز در بدن برمي گردد كه توسط سلول هاي جداره روده كوچك توليد مي شود، بنابراين هر لاكتوزي كه هضم نمي كنيد تبديل به طعمه اي براي باكتري روده شده و موجب توليد گاز توسط باكتري مي شود؛ شير، بستني، پنير و محصولات لبني كه برچسب بدون لاكتوز خورده اند مشكل شما را حل مي كنند؛ همين طور مي توانيد شير حاوي لاكتاز مصرف كنيد و پنير هاي سفت، زيرا به طور طبيعي نسبت به پنيرهاي نرم، لاكتوز كمتري دارند .
¤ زخم معده داريد؟ روغن غذا را كم كنيد
غذاهاي بسيار چرب مثل غذاهاي سرخ شده علايم رفلاكس اسيد و سندرم روده تحريك پذير را افزايش مي دهند، به اين علت كه غذاهاي چرب ديرتر در بدن تجزيه مي شوند، بنابراين مدت زمان بيشتري در معده مي مانند، در نتيجه بدن به طور خودكار اسيد معده بيشتري براي كمك به گوارش ترشح مي كند؛ به خاطر داشته باشيد كه به طور كلي پرخوري نيز مي تواند عمل هضم غذا را به تأخير بيندازد و باعث شود معده اسيد بيشتري ترشح كند .
انسان ها تنها گونه اي از موجودات هستند كه قادرند بعد از شير مادر باز هم شير بخورند و بسياري از افراد با قدم گذاشتن به دوران بزرگسالي ديگر توانايي هضم لاكتوز، (قند موجود در شير) را ندارند .
¤ اسيد اضافه در مري
شكلات، خوراكي دوست داشتني است كه خوردنش شب و روز نمي شناسد و ثابت شده براي سلامت قلب و عروق مفيد است و خطر سكته را كاهش مي دهد، اما در عين حال موجب سوء هاضمه و سوزش سر دل مي شود .
شكلات حاوي تئوبرومين، تركيبي است كه به طور طبيعي در بسياري از گياهان مثل كاكائو، چاي و قهوه يافت مي شود، اين تركيب قادر است ماهيچه انتهاي مري را شل كند و باعث تراوش اسيد معده به مري شود، شكلات همچنين حاوي كافئين است، عامل ديگري كه باعث مي شود معده، اسيد اضافه توليد كند .

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14