(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 8 مهر 1391 - شماره 20318

سياستمدار تركيه اردوغان راعامل آمريكا دانست
روابط اردن و اسرائيل با تعيين سفير ارتقا يافت
پس از اعتراض هاي اسپانيا يونان و پرتغال
اعتصاب و تظاهرات پايتخت ايتاليا را فرا گرفت
تداوم اعتراض ها در جهان عليه هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)
حماس سخنراني محمود عباس در سازمان ملل را سازشكارانه خواند
نيروهاي آل سعود معترضان در شرق عربستان رابه رگبار بستند
موسي ابومرزوق جانشين خالد مشعل
برگزاري تظاهرات ميليوني دريمن
استفاده از گازهاي سمي
براي سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين
كارشناس كانادايي:
نخست وزير كانادا مهره صهيونيست هاست
تلاش قطر و عربستان
براي به شكست كشاندن مأموريت اخضر ابراهيمي در سوريه
خبرگزاري رويترز:
بمب كارتوني نتانياهو احتمال جنگ در سال 2012 را كاهش داد
پليس شيلي تظاهرات دانشجويان را به خشونت كشاند
براساس توافقنامه آديس آبابا
روساي جمهور 2 سودان به اختلاف ها پايان دادند


سياستمدار تركيه اردوغان راعامل آمريكا دانست

رهبر يك حزب مخالف دولت آنكارا «رجب طيب اردوغان» را عامل آمريكا و خائن نسبت به ملت تركيه دانست.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «كمال قليچدار اوغلو» رهبر حزب «جمهوريخواه خلق تركيه» گفت: نخست وزيري كه منافع كشورش را در نظر نگيرد، خائن است.
اوغلو به تلاش اردوغان براي حفظ منافع آمريكا در منطقه اشاره كرد و به نقل از يك سناتور آمريكايي گفت: اردوغان همپيمان آمريكاست.
دولت تركيه علاوه بر اينكه سياست هاي مورد نظر آمريكا و اسرائيل را عليه سوريه مو به مو اجرا مي كند، به ناتو نيز اجازه داده است در خاك تركيه سپر موشكي ايجاد كند. همسويي اردوغان و حزب وي با آمريكا، باعث ايجاد شكاف ميان دولت آنكارا و اسلامگرايان ترك شده است.
 


روابط اردن و اسرائيل با تعيين سفير ارتقا يافت

دولت اردن در راستاي تحكيم روابط با رژيم صهيونيستي سفير جديد خود در تل آويو را تعيين كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري الجزيره، هيئت وزيران «وليد عبيدات»را به عنوان سفير جديد اردن در اسرائيل تعيين كرد.سخنگوي دولت اردن با اعلام اين خبر مدعي شد، اردن سياست خود را در قبال تل آويو تغيير نداده است و تعيين سفير جديد يك اقدام طبيعي بود چرا كه اين سفارتخانه به مدت دو سال بدون سفير مانده بود.تحليلگران منطقه تعيين سفير جديد اردن در تل آويو را در راستاي تحكيم روابط با رژيم صهيونيستي ارزيابي كردند به ويژه آنكه سخنگوي دولت اردن مدعي شده است كه حفظ منافع استراتژيك اردن در گرو حفظ معاهده صلح با اسرائيل است.اين در حالي است كه مردم اردن بارها مخالفت خود را با هرگونه عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي ابراز كرده اند.
 


پس از اعتراض هاي اسپانيا يونان و پرتغال

اعتصاب و تظاهرات پايتخت ايتاليا را فرا گرفت

هزاران نفر از قربانيان سياست هاي اقتصادي دولت ايتاليا در پايتخت اين كشور اعتصاب و تظاهرات كردند.
تشديد بحران اقتصادي و به تبع آن افزايش دامنه طرح هاي رياضتي اين بار هزاران نفر از مردم «رم» پايتخت ايتاليا را به اعتصاب و تظاهرات وا داشت.
گزارش هاي منتشر شده حاكي است، در اين تظاهرات كه روز گذشته با فراخوان اتحاديه هاي كارگري ايتاليا برگزار شد، شمار زيادي از كاركنان دولتي خواستار توقف كاهش هزينه هاي عمومي و كاهش حقوق و دستمزدشان شدند.
معترضان همچنين از دولت اين كشور خواستند بيش از اين با اجراي سياست هاي رياضت طلبانه تروئيكاي اروپا زندگي آنها را تحت فشار قرار ندهند.
طي چند روز گذشته كشورهاي اروپايي مثل اسپانيا، يونان و پرتغال نيز شاهد برپايي تظاهرات بسيار گسترده ضددولتي به خاطر بحران اقتصادي بود.طي اين تظاهرات ها، پليس يونان و اسپانيا با خشونت اقدام به سركوب و بازداشت گسترده معترضان كرد. دولت اسپانيا بودجه سال 2013 خود را با كاهش قابل توجه هزينه هاي عمومي بست. اين يعني دور تازه رياضت هاي اقتصادي در پيش است.
از فرانسه نيز خبر مي رسد، بحران اقتصادي شمار بيكاران اين كشور را به رقم بي سابقه سه ميليون نفر افزايش داده است. يادآور مي شود، ايتاليا و فرانسه جزو چهار كشور مهم اروپا محسوب مي شوند!
 


تداوم اعتراض ها در جهان عليه هتك حرمت پيامبر اسلام(ص)

جهان اسلام در چهارمين هفته اعتراضات و محكوميت اقدام يك كارگردان صهيونيست آمريكايي شاهد تداوم تظاهرات و درخواست براي محاكمه سازندگان آن بود.
به گزارش خبرگزاري ها، جهان اسلام در روز جمعه شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده بود و نمازگزاران مسلمان در اعتراضات خودجوش خود با به آتش كشيدن پرچم آمريكا و رژيم صهيونيستي، عذرخواهي واشنگتن و محاكمه سازندگان فيلم موهن را خواستار شدند.
اين گزارش حاكي است در بسياري از كشورهاي اسلامي، پليس و نيروهاي امنيتي تدابير بسيار شديد امنيتي براي جلوگيري از حمله معترضان به سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا به اجرا درآوردند.
گزارش ايسنا به نقل از شبكه «بي بي سي»، وزارت امور خارجه آمريكا در اقدامي احتياط آميز، از خروج تعداد بيشتري از كارمندان سفارت خود در ليبي، مصر و پاكستان خبر داد.
اين وزارتخانه گفته است به دلايل امنيتي اقدام به اين كار كرده است و در اين راستا، تخليه پرسنل ديپلماتيك از سفارت آمريكا در ليبي را آغاز كرده است، اما هنوز تعداد آنها مشخص نيست.
وزارت امور خارجه آمريكا روز پنجشنبه در بيانيه اي نسبت به ترور و خشونت هاي جديد در شهرهاي بنغازي و طرابلس در روز جمعه هشدار داده بود.
يك مقام وزارت خارجه آمريكا خاطرنشان كرد: اوايل هفته آينده بار ديگر وضعيت را بررسي خواهيم كرد و كارمندان را در صورت بهبود وضعيت به آنجا باز خواهيم گرداند.
اين در حالي است كه نمايش فيلم موهن، حمله معترضان خشمگين به سفارت آمريكا و كشته شدن سفير آن را در هفته هاي گذشته در پي داشت.
خشم پاكستاني ها
مردم پاكستان روز جمعه بار ديگر با حضور در خيابان هاي سراسر كشور، خشم خود را از ساخت فيلم ضد اسلامي در آمريكا و نيز انتشار كاريكاتور فرانسوي كه به پيامبر اسلام(ص) توهين شده است، ابراز كردند.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي»، همانند جمعه گذشته شهرهاي كراچي، لاهور، مولتان، راولپندي و اسلام آباد، شاهد تجمع معترضان مسلمان در خيابان ها بود و تظاهركنندگان با سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي و ضد فرانسوي، خواستار اخراج سفراي اين دو كشور از پاكستان بودند.
در شهر مولتان در جنوب ايالت «پنجاب»، تظاهركنندگان مسلمان، ضمن محكوم كردن توهين به اسلام، خواستار تصويب قانوني براي جلوگيري از اهانت به مقدسات و مذاهب در سراسر جهان از سوي سازمان ملل شدند.
همچنين اعتراضات مشابهي در شهرهاي كويته، سناآباد، گوجر انوانواله در استان هاي بلوچستان و پنجاب در روز جمعه برگزار شد.
در همين حال وكلاي دادگاه عالي اسلام آباد به اتفاق ديگر انجمن هاي وكلاي دانشگاه هاي شهر راولپندي عليه تهيه و انتشار فيلم موهن آمريكايي راهپيمايي و محاكمه كارگردان هتاك و نشريه فرانسوي اهانت كننده به رسول گرامي اسلام(ص) را درخواست كردند.
از سوي ديگر، منابع خبري محلي در پاكستان روز جمعه گزارش دادند: به دنبال ادامه تظاهرات مردم پاكستان عليه فيلم موهن آمريكايي، سفر برنامه ريزي شده «مارتين دمپسي» فرمانده ستاد مشترك آمريكا به اسلام آباد لغو شده است.
دولت پاكستان كه در اعتراضات مردمي به فيلم موهن در آن كشور 29نفر كشته شدند روز جمعه تمامي مسيرهاي منتهي به سفارتخانه و كنسولگري هاي آمريكا در پايتخت و شهرهاي پيشاور، لاهور و كراچي را بسته اعلام كرد.
شوراي دفاع پاكستان كه نهادي متشكل از بيش از 40 حزب سياسي و مذهبي است اعلام كرد دهم مهرماه تظاهرات بزرگي در پيشاور برگزار خواهد كرد.
هشدار امنيتي در فيليپين
مسلمانان هند، فيليپين و تايلند با برپايي تظاهرات، اهانت كارگردان آمريكايي- صهيونيستي به حضرت محمد(ص) را بار ديگر محكوم كردند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با سر دادن شعارهايي عليه آمريكا خواهان بازداشت و مجازات عاملان توليد و انتشار فيلم موسوم به «برائت مسلمانان» شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه «الوطن» چاپ عربستان، هزاران تن از مسلمانان هند با تظاهرات گسترده در خيابان هاي كلكته در ايالت بنگال در شرق اين كشور، انتشار فيلم موهن را به شدت محكوم كردند.
تظاهركنندگان با سر دادن شعارهايي مانند «كارگردان صهيونيست را اعدام كنيد»، «مجازات اهانت به پيامبر مرگ است» و «ما پيامبر خود را دوست داريم» خواهان توقف انتشار فيلم و بازداشت و محاكمه عاملان آن شدند.
در تايلند نيز مسلمانان با تظاهرات در مقابل سفارت آمريكا و دفاتر گوگل در بانكوك، توليد و انتشار اين فيلم موهن را تحت عنوان آزادي بيان محكوم كردند.
در تايلند نيز تظاهرات مشابهي برگزار و معترضان توهين به انبياي الهي را نكوهش و خواستار مجازات مسببان فتنه اخير شدند.
سفارت آمريكا در مانيل نيز طي بيانيه اي به شهروندان خود هشدار داد از حضور در مجامع عمومي و مراجعه به سفارتخانه تا اطلاع ثانوي خودداري كنند چرا كه ممكن است هدف حملات انتقام جويانه معترضان قرار گيرند. در بيانيه آمريكا از اتباع آمريكايي خواسته شده است تا دهم اكتبر (19مهرماه) به اقدامات امنيتي مورد نياز توجه كنند.
ساير رويدادها
¤ «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل در ديدار با نخست وزير لبنان، مجددا فيلم ضد اسلامي و توهين به ساحت مقدس رسول اكرم(ص) را محكوم كرد.
¤ سازمان همكاري اسلامي، اتحاديه اروپا، اتحاديه عرب و اتحاديه آفريقا در بيانيه اي مشترك ضمن حمايت از آزادي اديان، هتاكي به مقدسات ديني را محكوم كردند.
¤ «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در جمع اعضاي «حزب دموكرات مسيحي»، از شهروندان آلماني خواست تا با مسلمانان تعامل بيشتري داشته باشند.
¤ «رويس اورشليمي» رئيس كليساي قبطي، توهين به حضرت محمد(ص) را محكوم و مجازات اهانت كنندگان را خواستار شد.
 


حماس سخنراني محمود عباس در سازمان ملل را سازشكارانه خواند

جنبش حماس سخنراني رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل را نشانه شكست اين تشكيلات و بازگشت به مذاكرات بيهوده سازش ارزيابي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، مشيرالمصري سخنگوي جنبش حماس سخنان محمود عباس را سخنراني دفاع از مذاكرات سازش عنوان كرد و گفت، مردم فلسطين از اين گونه موضع گيري و سخنراني ها به ستوه آمده اند زيرا وي در حالي از مذاكرات دفاع كرد كه خود بارها به شكست آن اذعان كرده است.
وي افزود: ماجراجويي در مسئله فلسطين ديگر كافي است زيرا تشكيلات خودگردان در كسب عضويت دائم در سازمان ملل شكست خورده است و اينك درباره اموري سخن مي گويد كه در مقايسه با عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل اهميت چنداني ندارد.
«طاهر النونو» سخنگوي دولت منتخب فلسطين نيز با انتقاد از سخنراني محمود عباس در مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كرد كه سخنراني وي بيانگر نااميدي اين تشكيلات بود.
وي از اينكه عباس بر تداوم مذاكرات بيهوده سازش با وجود شكست اين گزينه اصرار دارد تعجب كرد.
«سامي ابوزهري» از اعضاي حماس نيز گفت كه طرح عباس براي مراجعه به سازمان ملل و درخواست كشور غير عضو طرحي يك جانبه است و به دور از توافق ملي عنوان شده است.
روزنامه «القدس العربي» چاپ لندن نيز سرمقاله روز جمعه خود را به سخنراني محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در مجمع عمومي سازمان ملل اختصاص داد و نوشت، محمود عباس بهتر بود به جاي عجز و لابه در سازمان ملل كه نتيجه عكس مي دهد در اعتراض به شكست طرح خود درباره عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل متحد، نشست مجمع عمومي را تحريم مي كرد.
اين روزنامه افزود، از محمود عباس انتظار مي رفت كه با ايراد سخنراني شجاعانه، لغو توافقنامه ناكارآمد و بي فايده اسلو را كه خود يكي از مسببان آن است اعلام كند.
اين روزنامه عربي تصريح كرد، طرح محمود عباس براي عضويت دائم فلسطين در سازمان ملل متحد شكست خورد و عباس بايد از اين تجربه تلخ خود عبرت مي گرفت و در سازمان ملل عجز و لابه نمي كرد.
گفتني است رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل خواستار نجات راه حل دو دولت شده است.
اين در حالي است كه بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد در ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از وي خواست براي كاهش محدوديت هاي تحميلي بر اراضي اشغالي فلسطين از جمله غزه تصميماتي اتخاذ كند.
 


نيروهاي آل سعود معترضان در شرق عربستان رابه رگبار بستند

در پي تيراندازي نيروهاي سعودي به سوي مردم و منازل آنها در شهر «العواميه» كه دست كم چهار شهيد بر جاي گذاشت، مردم اين شهر و شهر القطيف دست به تظاهرات عليه حاكمان آل سعود زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي سعودي روز پنجشنبه خانه هاي مردم را در شهر العواميه هدف گلوله قرار دادند و ضمن خسارت وارد كردن به منازل مردم، شمار زيادي را نيز مجروح كردند. در اين ميان، چهار نفر نيز هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسيدند. به گفته شاهدان، اين افراد بدون دليل هدف تيراندازي قرار گرفتند و با گلوله هايي كه پس از اصابت به هدف منفجر مي شوند، شهيد شدند.
در پي اين جنايت رژيم سعودي، مردم شهر القطيف ديروز در خيابان هاي اين شهر تظاهرات كردند. در اين تظاهرات، كه به دعوت «ائتلاف آزادي و عدالت» صورت گرفت، مردم با شهدا، مجروحان و بازداشت شدگان اعلام همبستگي كردند و شعار «لبيك يا شهيد» سر دادند.
به گفته مردم معترض، كشتن شهروندان نه تنها مخالفان آل سعود را نمي ترساند، بلكه نفرت آنها را نسبت به آل سعود افزايش مي دهد.
با اين كشتار جديد، شمار شهداي قيام مردم عربستان عليه رژيم آل سعود به 16 نفر رسيده است.
 


موسي ابومرزوق جانشين خالد مشعل

روزنامه القدس العربي تاكيد كرد، موسي ابومرزوق معاون خالد مشعل به زودي جاي رئيس فعلي دفتر سياسي حماس را خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري قدس، روزنامه القدس العربي نوشت، براساس اطلاعات موثق موسي ابومرزوق كه رياست دفتر سياسي حماس را از بدو تاسيس و تا قبل از دستگيري در ايالات متحده آمريكا و انتقال اجباري مسئوليتش به خالد مشعل در اختيار داشت در نشست آينده حماس به اين سمت انتخاب خواهد شد.
اين روزنامه افزود، انتخاب مرزوق پس از انصراف قطعي خالد مشعل از نامزدي در انتخابات پيش رو پس از 16سال رياست دفتر سياسي حماس قوت گرفته است.
«صلاح بردويل» از رهبران حماس در اين باره گفت، جنبش حماس همه مراحل انتخابات در داخل و خارج را به پايان رسانده است و موسي ابومرزوق به عنوان مطرح ترين شخص براي تصدي رياست دفتر سياسي حماس انتخاب شده است.
ابومرزوق كه سال ها در دمشق حضور داشت از چند ماه پيش تاكنون در قاهره به سر مي برد.
وي در حال حاضر به عنوان نماينده حماس در مذاكرات پرونده آشتي ملي با فتح كه تحت حمايت مصر در حال پيگيري است را برعهده دارد. ابومرزوق در مدت حضور خود در دفتر سياسي اين جنبش روابط حماس با بسياري از كشورهاي اسلامي و عربي را توسعه داده است. ابومرزوق فعاليت هاي خود را از سال 1967شروع كرد و بعد از آن در سال 1992به عنوان اولين رئيس دفتر سياسي حماس انتخاب شد.
وي پس از آزادي از زندان در آمريكا در سال 1997 به عنوان معاون رئيس دفتر سياسي حماس انتخاب شد.
 


برگزاري تظاهرات ميليوني دريمن

يمني ها براي«بازگرداندن اموال غارت شده» تظاهرات ميليوني برگزار كردند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «عربي پرس»، ميليون ها يمني ديروزبا برگزاري تظاهراتي در صنعا، پايتخت يمن، خواستار بازگرداندن اموال غارت شده اين كشور شدند .
اين گزارش حاكي است طي اين تظاهرات ميليوني كه در خيابان «ستين»، بزرگترين خيابان صنعا و ميدان التغيير برگزارشد خواستار بازگرداندن اموال غارت شده اين كشور توسط عمال رژيم «علي عبدالله صالح»،ديكتاتورسابق يمن شدند .
برپايه اين گزارش، مردم يمن دراين تظاهرات خواستارحمايت از اصول و مباني انقلاب مسالمت آميز و برپايي تظاهرات هاي گسترده جهت بازگرداندن اموال غارت شده و آزادي زندانيان سياسي اين كشورشدند .
تظاهر كنندگان يمني همچنين تجديد نظر در ساختار نهادها و دستگاه هاي دولتي از جمله ارتش اين كشور- به دور از تبعيض هاي مذهبي، طايفه اي و قبيله اي- را مورد تأكيد قراردادند.
 


استفاده از گازهاي سمي

 براي سركوب تظاهرات مسالمت آميز مردم بحرين

مردم بحرين با برگزاري تظاهرات گسترده در مناطق مختلف اين كشور بار ديگر بر سرنگوني آل خليفه تاكيد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مناطق مختلف بحرين از جمله منامه، الدراز، سار، مقابه، النابس و المالكيه شاهد تظاهرات اعتراض آميز مردمي و درخواست آنان براي سقوط نظام آل خليفه و آزادي زندانيان سياسي بود.
نيروهاي امنيتي رژيم بحرين براي جلوگيري از برگزاري راهپيمايي مسالمت آميز مردمي به طور گسترده و جنون آميز از گلوله هاي ساچمه اي و گازهاي سمي استفاده كردند كه بر اثر آن شماري از شهروندان زخمي و چند كودك به دليل استنشاق گازهاي سمي، مسموم و به بيمارستان منتقل شدند.
انقلابيون بحرين طي بيانيه اي از همه مردم كشور خواستند همچنان به تظاهرات خود تا سرنگوني نظام آل خليفه ادامه دهند.از سوي ديگر، دادگاه استيناف آل خليفه بار ديگر با درخواست آزادي نبيل رجب فعال حقوق بشر بحريني مخالفت كرد.
دادگاه بدوي بحرين نبيل را به اتهام شركت در تظاهرات مسالمت آميز و دعوت از مردم در سايت هاي اجتماعي براي شركت در تظاهرات به سه سال زندان محكوم كرد.
سازمان هاي بين المللي مدافع حقوق بشر خواستار آزادي فوري وي از زندان هاي رژيم آل خليفه شده اند.
در همين رابطه يكي از روزنامه نگاران بحريني آزاد شده از زندان هاي رژيم آل خليفه از اوضاع بازداشت شدگان و شكنجه در بازداشتگاه هاي اين رژيم پرده برداشت. وي اظهار داشت، با استفاده از شوك الكتريكي و انواع شكنجه ها زندانيان را وادار به اعتراف مي كنند و اين شكنجه ها آنقدر ادامه مي يابد تا زنداني جان خود را از دست بدهد.
 


كارشناس كانادايي:

نخست وزير كانادا مهره صهيونيست هاست

كارشناس سياسي كانادايي، نخست وزير كانادا را «مهره و بازيچه صهيونيست ها» خواند.
«جاشوا بليكني» كارشناس مسائل سياسي در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «پرس تي وي» به اظهارنظر درباره «استيفان هارپر»، نخست وزير كانادا پرداخت.به گفته اين كارشناس كانادايي، «هارپر» امسال به خاطر شركت در يك مراسم گروه هاي صهيونيستي حاضر نشد در نشست امسال مجمع عمومي سازمان ملل شركت كند. «هارپر» در توجيه اين اقدام و در جريان مشاركت در اين مراسم گفته، سازمان ملل تبديل به نهادي شده كه در آن كشورها اسرائيل را در سيبل حملاتشان قرار مي دهند! بنابراين حاضر نشده در اين مراسم شركت كند!
«بليكني» گفت: نخست وزير كانادا ديدگاه هاي صهيونيستي را باور دارد و معتقد است اسرائيل يك پديده استثنائي است و هر كاري كه انجام مي دهد درست است. به عنوان مثال وقتي جنايات اسرائيل در غزه در مجامع بين المللي محكوم مي شود بلافاصله شاهد حضور «هارپر» در جبهه اسرائيل هستيم. اين كارشناس كانادايي با اعلام اينكه «هارپر» با اتخاذ چنين سياست هايي به اعتبار كانادا لطمه زده نتيجه مي گيرد، اين فرد مهره و بازيچه صهيونيسم است.
 


تلاش قطر و عربستان

براي به شكست كشاندن مأموريت اخضر ابراهيمي در سوريه

يك نشريه فلسطيني فاش كرد قطر و عربستان براي به شكست كشاندن مأموريت اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به سوريه و طرح مصر تلاش مي كنند.
به گزارش شبكه خبري العالم، نشريه المنار فلسطين اعلام كرد عربستان سعودي و قطر با همكاري برخي كشورهاي اروپايي به تلاش هاي خود براي شكست كشاندن مأموريت اخضر ابراهيمي و اجرايي نشدن طرح مصر درباره سوريه ادامه مي دهند.
به نوشته اين نشريه، عربستان و قطر از مشاركت ايران در كميته چهارجانبه ناخشنودند و تلاش مي كنند كه اين كميته را با شكست مواجه سازند.
المنار افزود: پس از شكست طرح هاي موجود براي حل بحران سوريه، عربستان و قطر مي كوشند با حمايت پنهاني آمريكا، رزيم صهيونيستي و برخي كشورهاي غربي عليه سوريه وارد فاز نظامي شوند.
اين نشريه فلسطيني خاطرنشان كرد، قطر و عربستان به نمايندگي از كشورهاي ديگر درباره سوريه تصميم مي گيرند و تلاش مي كنند طرح هاي خود را اجرا كنند. اين در حالي است كه اميرقطر نيز در يك پيشنهاد مداخله جويانه در مجمع عمومي سازمان ملل از كشورها خواست براي اعزام نيروي نظامي به سوريه همكاري كنند.
حمد بن خليفه آل ثاني در سخنراني خود اظهار داشت، به دليل ناتواني شوراي امنيت سازمان ملل در متوقف كردن جنگ در سوريه كشورهاي عربي بايد در سوريه مداخله نظامي كنند. وي مدعي شد تعداد نيروهاي نظامي بايد به اندازه كافي باشد و همه كشورها در اين اقدام همراهي كنند تا خون ريزي متوقف و بر اوضاع مسلط شويم.
از سوي ديگر شوراي حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ارائه شده توسط كشورهاي عربي عليه سوريه را با 41 رأي مثبت به تصويب رساند.
كشورهاي روسيه و چين و كوبا به اين قطعنامه رأي منفي دادند. روزنامه گاردين نيز با انتشار نتيجه تحقيق خود از اوضاع داخلي سوريه، از ارتباط مستقيم مسئولان آمريكايي با سران گروه هاي مسلح در سوريه پرده برداشت.
اين روزنامه انگليسي افزود، خبرنگار اين روزنامه در تركيه به دو آمريكايي برخورد كرده كه سلاح هاي پيشرفته و تجهيزات مورد نياز تروريست ها در سوريه را تأمين مي كرده اند.
در همين رابطه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه ضمن رد اتهامات وزير خارجه آمريكا درباره فروش تسليحات به سوريه اعلام كرد، مسكو بشار اسد را براي كناره گيري تحت فشار قرار نداده است. ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز طي سخناني ضمن متهم كردن غرب به ايجاد فتنه در سوريه، آمريكا و كشورهاي غربي را مسئول اصلي خونريزي در سوريه دانست.
پاكسازي شهر ايرالزور، پاكسازي منطقه الشيخ مقصود حلب و محله جو بر دمشق از وجود افراد مسلح و تلفات و خسارت هاي سنگين آنها و منهدم شدن 21 خودرو مجهز به تيربار و هشت خودروي حامل سلاح تروريست ها از مهم ترين اخبار مربوط به سوريه است.
نيروهاي ارتش سوريه توانستند در ادامه پاكسازي شهرها و مناطق تعداد زيادي از تروريست ها را به هلاكت برسانند.
اين در حالي است كه نيروهاي مسلح تروريست همچنان از كشورهاي تركيه عربستان و قطر سلاح به دست مي آورند و درگيري با ارتش را ادامه مي دهند. ساكنان محله هاي مختلف دمشق، حلب، حمص و شهرهاي ديگر سوريه با استقبال از پاكسازي اين محله ها از وجود تروريست ها تأكيد كردند كه اگر پادشاه قطر، عربستان و دولت تركيه سلاح در اختيار تروريست ها قرار ندهند بحران سوريه به پايان مي رسد.
يكي از ساكنان شهر حلب گفت، هيچ كس نمي تواند بر مردم سوريه مسلط شود ما امير قطر و آل سعود خيانتكار و پست را به چالش مي طلبيم. آنها خانه هاي ما را خراب كردند.
ساير رويدادها
¤ يكي از فرماندهان مخالفان مسلح سوريه از نيروهاي موسوم به ارتش آزاد جدا شده و به ارتش ملي سوريه پيوست.
¤ مهاجمان مسلح با حمله موشكي به يك اردوگاه در نزديكي شهر حلب چهار تن از جمله دو كودك را كشتند.
¤ يك مسجد در استان ريف دمشق از سوي افراد مسلح با موشك مورد هدف قرار گرفت.
¤ وزراي خارجه مالزي، الجزاير و اوكراين بر لزوم حفظ حاكميت سوريه تأكيد كردند.
¤ داود اوغلو وزير خارجه تركيه با وزير خارجه عراق ديدار و درباره اوضاع منطقه به ويژه تحولات سوريه گفت و گو كردند.
 


خبرگزاري رويترز:

بمب كارتوني نتانياهو احتمال جنگ در سال 2012 را كاهش داد

سخنان نتانياهو باعث شد تا بسياري در فلسطين اشغالي هم به اين باور برسند كه نتانياهو تا ميانه سال 2013 ميلادي براي حمله نظامي به ايران اقدامي نخواهد كرد.
رويترز گزارش داد كه سخنراني بنيامين نتانياهو، در مجمع عمومي سازمان ملل متحد باعث شده است تا گمانه زني ها در سرزمين هاي اشغالي فلسطين نيز در خصوص احتمال تجاوز رژيم صهيونيستي به ايران در سال جاري ميلادي كاهش پيدا كند.
بنابراين گزارش، سخنان نتانياهو باعث شد تا بسياري در فلسطين اشغالي هم به اين باور برسند كه نتانياهو تا ميانه سال 2013ميلادي براي حمله نظامي به ايران اقدامي نخواهد كرد.
حتي روزنامه صهيونيستي معاريو نيز پيش بيني كرده است كه سخنراني روز پنجشنبه نتانياهو كه همراه با كشيدن خط قرمز بر روي بمب كارتوني بود، باعث شود تا سال 2012بدون جنگ پشت سر گذارده شود.
بنابر پيش بيني هاي نخست وزير رژيم صهيونيستي، ايران اواخر بهار يا اوايل تابستان سال آتي قادر به توليد بمب هسته اي خواهد بود. تا آن زمان انتخابات رياست جمهوري آمريكا و حتي احتمالا يك انتخابات زودرس در اسرائيل نيز پشت سر گذاشته خواهد شد.
 


پليس شيلي تظاهرات دانشجويان را به خشونت كشاند

تظاهرات دانش آموزان و دانشجويان شيليايي معترض به نظام آموزشي اين كشور با برخورد پليس به خشونت كشيده شد.
به گزارش فارس پليس ضد شورش شيلي با برخورد با دانش آموزان و دانشجويان معترض به نظام آموزشي اين كشور 20نفر از آنها را دستگير كرد.
بر پايه اين گزارش، پليس شيلي براي متفرق ساختن جمعيت معترض از گاز اشك آور، باتوم و ماشين هاي آب پاش استفاده كرده است.
معترضان از «سباستين پينيرا» رئيس جمهور شيلي خواستند تا پيش از تنظيم بودجه سال 2013 اين كشور، به خواسته هاي آنها توجه كرده و بخش بيشتري را به نظام آموزشي اين كشور اختصاص دهد.
دولت شيلي، روز چهارشنبه قانوني را تصويب كرد كه براساس آن نرخ بهره وام هاي دانشجويي از شش درصد به دو درصد كاهش مي يابد اما فعالان آموزشي اعلام كردند اين اقدام كافي نيست.
يكي از خواست هاي اصلي معترضان اين است كه دولت شيلي بايد تامين بودجه بخش خصوصي آموزش را متوقف كرده و يارانه بيشتري به مدارس دولتي اختصاص دهد.
 


براساس توافقنامه آديس آبابا

روساي جمهور 2 سودان به اختلاف ها پايان دادند

روساي جمهور سودان و سودان جنوبي با امضاي چند توافقنامه مهم به تنش هاي طولاني مدت ميان دو طرف پايان دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، «عمر البشير»، رئيس جمهوري سودان و «سيلواكر» رئيس جمهوري سودان جنوبي روز پنجشنبه با امضاي توافقنامه هايي در «آديس آبابا»، پايتخت اتيوپي، به بخش عمده اي از اختلافات خود پايان دادند.
برپايه اين گزارش ها در اين توافقنامه صلح ميان سودان شمالي و سودان جنوبي كه پس از چهار روز مذاكرات فشرده به دست آمد، سودان جنوبي اجازه مي يابد فروش نفت خود را با استفاده از خط لوله عبوري از سودان از سر بگيرد.
همچنين دو طرف درباره غيرنظامي كردن منطقه حائل مرزي به توافق رسيدند. براساس اين توافق، نيروهاي دو طرف بايد 10 كيلومتر از خط كنوني كنترل در طول مرز مشترك دو كشور عقب نشيني كنند.
اين در حالي است كه بعضي از اختلافات مربوط به مسائل مرزي مانند مالكيت منطقه نفت خيز «ابيه» همچنان بدون رسيدن به توافق باقي مانده است.
با اين حال رئيس جمهور سودان جنوبي روز امضاي توافق با همتاي سوداني خود را روز بزرگي در تاريخ منطقه عنوان كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14